Seniorudvalget – Referat – 5. marts 2024



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller, 

1. at Seniorudvalget godkender dagsordenen.

2. Foreløbigt regnskabsresultat for 2023 (O)

Beslutning

At 1: Sagen taget til orientering.


Kompetence:

Seniorudvalg

 

Beslutningstema

Seniorudvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2023 på udvalgets område. Seniorudvalget orienteres om resultatet på budgetenheder og anlægsprojekter omfattet af overførselsadgang.     

 

Indstilling

Chef for sundhed og ældre indstiller,

  1. at Seniorudvalget tager foreløbigt regnskabsresultat for 2023 til orientering

 

Sagens indhold

Seniorudvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat 2023 på drift og anlæg – herunder enheder som i henhold til overførelsesreglerne i kommunens Kasse- og regnskabsregulativ er omfattet af mulighed for overførelse af mer-og mindreforbrug til 2024.

Orienteringen skal bidrage til indsigt i anvendelse af udvalgets budgetrammer, budgetoverholdelse, samt hvorvidt resultatet kan give budgetudfordringer, eller behov for budgetjusteringer inden for udvalgets rammer for 2024 og ved budgetlægningen af 2025-2028.

Byrådet besluttede i forbindelse med behandling af budgetopfølgning 3 for 2023, at direktionen har mandat til dispensere fra 3 % reglen for overførelser af mindreforbrug. Økonomiudvalget indstiller på baggrund af direktionens anbefalinger overførelserne på drift og anlæg over for Byrådet.

Det betyder også at Byrådets beslutning om overførelser til 2024 kan påvirke forventet resultat for 2024 og omfanget af handleplaner m.m.   

Resultat på drift er opdelt på de udgiftstyper budgettet er lagt på. Opdeling på udgiftstyper skal ses i sammenhæng med den overordnede budgetstyring og finansiering af kommunernes økonomi, herunder fastsættelse af service- og anlægsramme og mulighed for sanktion.

Resultat pr. enhed/virksomhed på drift fremgår af bilag 1. og resultat på anlægsprojekter fremgår af bilag 2 fordelt på de enkelte projekter.

 

Regnskabsresultat, drift

Regnskabsresultatet for 2023 viser for drift et samlet forbrug på 786,9 mio. kr. Ved Budgetopfølgning 3 for 2023, som blev godkendt i november 2023, var det forventede regnskab anslået til 786,2 mio. kr.

Resultatet fordeler sig således:

Regnskabsresultat – drift (mio.kr.)

 

Seniorudvalget

 

Korrigeret

budget

2023

Regnskab

2023

Afvigelse

(-= merforbrug)

7.1 Pleje og Omsorg

Serviceudgifter

Øvrige udgifter 

 

780,7

1,9

 

787,9

-1,0

 

-7,2

2,9

I alt

782,6

786,9

-4,3

Resultatet for Pleje og Omsorg viser samlet set et merforbrug på 4,3 mio. kr. 

Herefter følger en overordnet gennemgang af de enkelte områder:

Serviceudgifter viser samlet set et merforbrug på 7,2 mio. kr. De største afvigelser kan specificeres ved mindreforbrug på myndighedsområderne, centralt tværgående, projekter og elevområdet et samlet mindreforbrug på 5,45 mio. kr., midlertidige pladser på Blomstergården et mindreforbrug på 0,9 mio. kr. og aktivitetscentre et mindreforbrug på 0,5 mio. kr. Modsat viser hjemme- og sygeplejen merforbrug på 6,6 mio. kr. og plejecentrene et merforbrug på 7,95 mio. kr. 

Øvrige udgifter viser merindtægt/mindreforbrug på 2,9 mio. kr. Dette specificeres med merindtægt på refusioner for særligt dyre enkeltsager på 3,2 mio. kr. og merudgifter på 0,3 mio. kr. til huslejetab i ældreboliger. 

Vurdering

Det er administrationens vurdering at de største opmærksomhedspunkter i foreløbigt regnskab 2023 er virksomhederne plejecentre samt hjemme- og sygeplejen ,som begge kommer ud af 2023 med et merforbrug som er højere end forventet i budgetopfølgning 3 i 2023. Det skal imidlertid bemærkes, at udgifter til eksterne vikarer, over- og merarbejde samt timeløn samlet set i 2023 er 19,5 mio. kr. lavere end i 2022. Ser man isoleret set på forbrug af eksterne vikarer var forbruget ca. 23 mio. kr. lavere i 2023 end i 2022. Der blev i 2023 vedtaget handleplaner for begge virksomheder, hvilke videreføres i 2024 med det mål at nedbringe merforbrug fra 2024. Der henvises i øvrigt til første budgetopfølgning i 2024, hvilken ses i separat sag på denne dagsorden. Begge de nævnte områder forventer i 2024 budgetoverholdelse, når man ser på budget 2024 isoleret set - det vil sige uden hensynstagen til det i denne sag omhandlende merforbrug fra 2023. 

 

Regnskabsresultat, anlæg

Regnskabsresultatet for 2023 viser for anlæg et samlet forbrug på 0 mio. kr. Ved Budgetopfølgning 3 for 2023, som blev godkendt i november 2023, var det forventede regnskab ligeledes anslået til 0 mio. kr.

Regnskabsresultat – anlæg (mio.kr.)

 

Seniorudvalget

 

Korrigeret

budget

2023

Regnskab

2023

Afvigelse

(-= mer-forbrug)

7.1 Pleje og Omsorg

Anlægsudgifter

 

-29

 

0

 

-29

I alt

-29

0

-29

 

Anlæg vedrører tidligere afsluttet anlægsprojekt vedrørende etablering af depotrum på plejecenter Blomstergården. 

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

”Kasse- og regnskabsregulativet” for Slagelse Kommune afsnit om budgetrammer og overførselsadgang, som er opdateret med Byrådet godkendelse af de nye overførelsesregler d. 22. maj 2023.   

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Overførsel af mer-og mindreforbrug på drift og anlæg kan påvirke forventet resultat for 2024 og de forventninger som ligger til grund for forventet resultat 2024 i sagen om Budgetopfølgning 1 for 2024, som behandles på samme dagsorden.

Det kan også blive nødvendigt at udvalget efterfølgende godkender budgettilpasninger imellem enheder med henblik på at sikre en hensigtsmæssigt drift i 2024 og samtidig minimere omfanget af handleplaner m.m.        

Sagens videre forløb 

Økonomiudvalget indstiller på møde d. 11. marts 2024 til Byrådet d. 18. marts 2024 overførsel af mer- og mindreforbrug på drift og anlæg til 2024.

3. Budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2024 (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

At 2: Godkendt.

(A) stemte imod, da (A) ikke er en del af budgetaftalen.

At 3-5: Indstilles til Byrådets godkendelse


Kompetence

Byrådet og Seniorudvalget 

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget godkende ”Budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2024” for udvalgets økonomi, som indgår i den samlede budgetopfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet, samt status på implementering af budgetforliget. 

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget godkende tillægsbevillinger i form af indtægts- og udgiftsbevillinger til puljemidler til "Flere hænder og højere kvalitet i ældreplejen" samt "Bæredygtige indkøb og mindre madspild giver råd til økologi".

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget godkende budgetomplacering fra Seniorudvalget til Socialudvalget på 0,2 mio. kr. vedrørende Almenbolig lovens § 59 under Rådgivning og udbetaling, som har kompetence under Rådgivning og Udbetaling under Socialudvalget.   

Indstilling

Chefen for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Seniorudvalget godkender Budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2024, som indgår i samlet budgetopfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet 

2. at Seniorudvalget godkender status på implementering af budgetforlig 2024

3. at Byrådet godkender udgifts- og indtægtsbevilling vedrørende puljetilskud til "Flere hænder og højere kvalitet i ældreplejen" med 8,0 mio. kr. i 2024, i alt netto 0 kr. 

4. at Byrådet godkender udgifts- og indtægtsbevilling vedrørende puljetilskud til "Bæredygtige indkøb og mindre madspild giver råd til økologi" med 0,5 mio. kr. i 2024, i alt netto 0 kr. 

5. at Byrådet godkender budgetomplacering til korrekt kompetence fra Seniorudvalget til Socialudvalget vedrørende Almenbolig lovens § 59 under Rådgivning og udbetaling på 0,2 mio. kr. 

Sagens indhold

Formålet med at gennemføre budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2024 er at vurdere det forventede regnskab for 2024. For at fastholde kommunens positive økonomiske udvikling er der fortsat skærpet fokus på, at det forventede resultat af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt.

Et retvisende billede giver udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tilpasninger, så udvalgets samlede budgetramme overholdes ved forventet merforbrug og tilsvarende, at forventet mindreforbrug lægges i kassen.

Overførsler fra 2023 til 2024 indgår ikke i vurdering af forventet resultat, da overførsler behandles i særskilt sag og besluttes endeligt på Byrådsmøde d. 18. marts 2024. Når overførslerne fra 2023 kendes kan det have indflydelse på handleplaner og forventninger til resultatet for 2024.

Budgetopfølgning 1 - forventet regnskab tager derfor udgangspunkt i:

  • Korrigeret budget 2024 herunder budgetforudsætninger og vedtaget budgetforlig 2024.
  • Udvikling i aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata, samt forventninger til forbrugsudviklingen resten af året.
  • Igangsatte eller planlagte handleplaner

 

Forventet resultat på drift og anlæg

Drift

Samlet set forventes Seniorudvalgets driftsbudget at vise et merforbrug på 4,5 mio. kr. ved udgangen af 2024. Der er i dette resultat ikke indregnet eventuelle overførsler af mer- eller mindreforbrug fra 2023.

Budgetafvigelserne specificeres sådan:

  • Tværgående centrale områder forventer mindreforbrug på 3 mio. kr. 
  • Visitation til hjemmepleje forventes at vise et mindreforbrug på 15,4 mio. kr. Årsagen til mindreforbruget er nærmere beskrevet i bilag 1
  • Hjælpemidler forventer et mindreforbrug på ca. 4,3 mio. kr. primært begrundet i nye indkøbsaftaler på diabetes og stomi 
  • Myndighed øvrige forventes samlet set at vise et merforbrug på 13,7 mio. kr. Området består af mellemkommunale afregninger med merforbrug på 10,8 mio. kr., huslejetab på 5,6 mio. kr., hjælperordninger, plejevederlag mm. samlet set mindreforbrug på ca. 1 mio. kr. og merindtægter på refusioner vedrørende særligt dyre enkeltsager på 1,8 mio. kr. 
  • Afregninger til friplejehjem merforbrug på 18,4 mio. kr. Der er ikke afsat budget til dette område.
  • Elevområdet viser på nuværende tidspunkt et forventet mindreforbrug på 4,9 mio. kr. som fremkommer af flere forskellige årsager, beskrevet i bilag.

I bilag 1 findes en uddybende beskrivelse af områder med forventet mer- eller mindreforbrug på over 1 mio. kr. i 2024.

Madservice

Administrationen orienterer om, at der forventes merudgifter til udbringning af mad på grund af kontrakt med ny leverandør. På Seniorudvalgets møde den 5. december 2023 pkt. 4 blev behandlet sag om takster. I sagens bilag 1 indgik bemærkning om, at kontrakten med den nuværende chauffør var opsagt, og at der skulle findes ny leverandør, hvorfor taksten derfor kunne blive indstillet til ny godkendelse i løbet af 2024. Den nye kontrakt er underskrevet og administrationen er i gang med at beregne nye takster samt forventede merudgifter for Slagelse Kommune. Den nye leverandør skal også levere mad til to plejecentre. Administrationen ser på, hvordan dette påvirker budgettet på plejecentrene. Der vil blive forelagt sag om dette emne på kommende møde.

Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 1 og afvigelse til korrigeret budget opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter. 

Drift
(mio.kr)

Vedtaget
budget

Korrigeret
budget

Forventet
resultat
BO1

Afvigelse
BO1

Pleje og Omsorg

834,5

834,5

839,0

-4,5

Resultat  serviceudgifter

833,8

833,8

835,9

-2,1

Øvrige udgifter

0,7

0,7

3,1

-2,4

I alt for udvalget

834,5

834,5

839,0

-4,5

Samlet resultat serviceudgifter

833,8

833,8

835,9

-2,1

Samlet resultat øvrige udgifter

0,7

0,7

3,1

-2,4

 

Tillægsbevillinger

Fra Social- og Boligstyrelsen er modtaget tilsagn om at Slagelse Kommune modtager puljemidler, i lighed med seneste år, til "Flere hænder og højere kvalitet i ældreplejen" på 8,0 mio. kr. Midlerne er øremærket til at anvende til erstatningspersonale når medarbejdere deltager i opkvalificerende uddannelse. 

Derudover er der modtaget tilsagn om 0,5 mio. kr. til projekt i madproduktionen vedrørende "Bæredygtige indkøb og mindre madspild giver råd til økologi" fra Fonden for økologisk landbrug.

Flytning af budget til Socialudvalget

Det er igennem budgetgennemgang fastlagt, at der er placeret budget under Seniorudvalgets område ”Øvrige områder som administreres af andre”, som kompetencemæssigt hører til under Rådgivning og Udbetaling under Socialudvalget. Budgettet og forbruget vedrører Almenboliglovens §59, som omhandler det lovområde, der administreres af Rådgivning og Udbetaling. 

Anlæg  

Seniorudvalget har ikke noget anlægsbudget i 2024. 

 

Vurdering

Det samlede merforbrug på Seniorudvalgets område ved udgangen af 2024 er på nuværende tidspunkt beregnet til 4,5 mio. kr. I dette resultat er ikke indregnet overførsler fra 2023, hverken områder med merforbrug eller områder med mindreforbrug.

Det er administrationens vurdering, at det ikke vil være muligt at overholde budget 2024 på grund af nye udgifter til friplejehjem, som der ikke er afsat budget til. Det skal bemærkes, at kommunen ikke har direkte indflydelse på denne udgift, da borgere, der er visiteret til plejebolig, frit kan vælge hvilket plejecenter de ønsker at bo på. Hvis en borger vælger at bo på et friplejehjem, er kommunen lovgivningsmæssigt forpligtiget til at afregne friplejehjemmet en takst pr. borger, der svarer til de udgifter kommunen har til kommunale plejecentre, inkl. overhead i form af blandt andet administration, it, afskrivninger af bygninger mm. Det må forventes, at der bliver behov for tillægsbevilling på dette nye område.

Ud over afregningerne til friplejehjemmene vil der blive følgeudgifter i kommunen, da der bliver flere tomme kommunale plejeboliger, med den konsekvens at kommunen skal betale tomgangshusleje. Udviklingen i antal Slagelse borgere på friplejehjem samt tomgangshusleje følges tæt.

Ved budgetopfølgning 2 vil der blive forelagt aktuel status sammen med eventuel ansøgning om tillægsbevilling. 

Der henvises til separat sag på denne dagsorden, som omhandler "Analyse af udvalgte fokusområder på ældreområdet og det specialiserede voksenområde”, hvori analyseresultatet indgår. Dette har tæt sammenhæng med både udgifter til friplejehjem samt huslejetab mm. 

Opfølgning på budgetforlig 2024

Som led i budgetopfølgningerne for 2024 indgår status og fremdrift på de enkelte forhold i budgetforlig 2024 ses i bilag 2.

Alle indsatser i budgetforliget er under implementering og en del færdigimplementeret på nuværende tidspunkt. 

Retligt grundlag

Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling. 

Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2024

2025

2026

2027

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

7.1 Pleje og Omsorg

 7.982

 

 

 

 

7.1 Pleje og Omsorg

-7.982

 

 

 

 

7.1 Pleje og Omsorg

474

 

 

 

 

7.1 Pleje og Omsorg

-474

 

 

 

 

7.1 Pleje og Omsorg

-179

 

 

 

 

4.3 Førtidspensioner og boligstøtte

179

 

 

 

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

4. Valgform for ældrerådsvalget 2025 (B)

Beslutning

Udsat med henblik på yderligere oplysning af sagen.

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget og Økonomiudvalget træffe beslutning om hvilken valgform, der skal anvendes til ældrerådsvalget i 2025.

Byrådet har mulighed for at fastlægge afviklingen af ældrerådsvalget som et fremmødevalg (2 mulige modeller), et brevstemmevalg eller et digitalt valg (2 mulige modeller). 

 

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1. at Byrådet godkender at et ældrerådsvalg i 2025 gennemføres som et fremmødevalg model B.

 

Sagens indhold

Et Ældreråd er lovpligtigt for alle kommuner og Ældrerådets medlemmer vælges ved direkte valg.

Slagelse Kommune skal sørge for, at der afholdes valg til Ældrerådet mindst hvert fjerde år. Seneste ældrerådsvalg var i forbindelse med kommunalvalget i 2021, hvorfor der senest til kommunalvalget i 2025 skal gennemføres et ældrerådsvalg. 

Der vil være ca. 24.400 stemmeberettigede borgere (60 + år) ved valgets afholdelse hvoraf ca. 23% af de stemmeberettigede er fritaget for digital post på nuværende tidspunkt.

Der er ikke fra lovgivningens side fastlagt yderligere rammer for, hvordan valgt skal afvikles. Dette fastsætter Byrådet i samarbejde med Ældrerådet. 

Evaluering ældrerådsvalg 2021

Ældrerådsvalget i 2021 blev afholdt som fremmødevalg samtidigt med og på samme lokation som kommunal- og regionsvalget. Ældrerådet iværksatte en efterfølgende evaluering via et evalueringsskema, hvor 1 fra Ældrerådet fremsendte en besvarelse (bilag 1) samt en evaluering i valggruppen (bilag 2). Dertil har formanden i forbindelse med evalueringen over for Ældrerådet udtrykt tvivl om fremmødevalg er den rigtige løsning. Dette med baggrund i en udgift på knap 1 mio. kr. og en forøgelse af stemmeprocenten på 10 %. Formanden anbefaler på det tidspunkt et brevstemmevalg frem for et fremmødevalg.

Valgformer

Sagen her inddrager oplysninger på 4 mulige valgformer, der skal give et bredt grundlag for beslutningen om valgform for ældrerådsvalget 2025. De 4 mulige valgformer er:

  1. Fremmødevalg - 2 modeller hvor A) er med tilsendt valgkort og model B) er med tilsendt brev i e-boks (brev tilsendt til ældre undtaget for digital post)
  2. Brevstemmevalg
  3. Digitalt valg - 2 modeller hvor A) kun er digital afstemning og B) er digital afstemning og mulighed for at ringe sin stemme ind.

1. Fremmødevalg

Ved et fremmødevalg etableres fysiske valgsteder i kommunen, hvor de stemmeberettigede møder op for at afgive deres stemme. Det vil også være muligt at brevstemme i en kortere periode samt søge om at brevstemme i eget hjem. 

Et fremmødevalg i 2025 kan ikke planlægges til at foregå samtidigt med kommunal- og regionsvalget. Et nyt valgsystem tages i brug til kommunal- og regionsvalget i 2025, hvilket indebærer ibrugtagning af et helt nyt IT system til afvikling og opgørelse af valget.

Generelt er der et meget stort fokus på sikker afvikling af valg uanset valgets art. Implementeringen af et nyt valgsystem vil kræve fuldt fokus på det ene valg for at minimere andre mulige risikofaktorer. Risikofaktorerne opstår bl. a. med baggrund i følgende forhold:

  • Nøglepersoner for kommunal- og regionsvalgets afvikling (IT-ansvarlige, valgsekretærer, ansvarlige for brevstemmeprotokollen, ansvarlige for valglisten, det centrale valgsekretariat) skal arbejde med et nyt system, nye funktionsflader og nye arbejdsgange.
  • Det er en væsentlig større opgave at afvikle kommunal - og regionsvalg alene af den grund, at det er 2 valg, der afvikles. Dertil har kommunen flere opgaver til et kommunal- og regionsvalg herunder hele opgaven med kandidatlister, lige som der er et betydeligt større fokus på valgets afvikling. Kommunal- og regionsvalget er dermed det mest omfattende. 

Afvikling af et 3. valg - ældrerådsvalget - samtidigt og på samme lokation vil øge kompleksiteten og opgavepresset i både forberedelserne såvel som på dagen for valget og dermed også øge risiko for fejl i kommunal- og regionsvalget.

Model A:

Alle stemmeberettigede modtager et valgkort med posten, og der gennemføres valg på én bestemt dato.

Udgiften vil, ud over et grundbeløb på ca. 410.500 kr. i gennemsnit være ca. 31.000 kr. pr. afstemningssted. Dertil skal lægges en udgift til en administrativ ressource til planlægning og afvikling af valget, der estimeres til 0,3 årsværk dog også afhængigt af antal afstemningssteder der skal etableres (se neden for).

Der er ikke krav om, at der skal etableres afstemningssted i alle kommunens afstemningsområder. Derfor vil udgiften afhænge af, hvor mange afstemningssteder der skal etableres. For uddybning af udgifter se bilag 3.

Stemmeprocenten ved fremmødevalg model A forventes at være højere end ved brevstemmevalg og digitalt valg. Opgørelsen fra sidste fremmødevalg i 2021 viser, at stemmeprocenten blev forøget med 10 % i forhold til brevstemmevalget i 2013, hvor 49,2 % stemte. En væsentlig del af den øgede stemmeprocent i 2021 må tilskrives samtidigheden med Kommunal- og Regionsvalget.

Fordele

Synlig valghandling. Kendt valgform der med mulighed for brevstemme i eget hjem giver mulighed til mange

Ulemper

Det er et stort set up der kræver meget planlægning uden sikkerhed for en høj stemmeprocent

 

Model B:

Valgkortet erstattes af en meddelelse i e-boks for de ældre, der ikke er undtaget digital post. Herved reduceres udgiften til porto. Identifikation sker ved sundhedskort eller billede ID. Valget gennemføres over en periode (fx 1 uge) og gennemføres på Borgerservicecentrene i Slagelse, Korsør og Skælskør med en udvidelse af bemandingen.

Udgiften til et fremmødevalg model B vil være på ca. 250.000 kr. Dertil skal lægges en udgift til en administrativ ressource til planlægning og afvikling af valget, der estimeres til 0,2 årsværk. For uddybning af udgifter se bilag 2.

Fordele

Synlig valghandling. Mulighed for at stemme er bredt ud over flere dage og med mulighed for brevstemme i eget hjem også giver mulighed til mange

Ulemper

Ny model der ikke er så kendt og derfor kræver et større fokus på kommunikation til målgruppen

 

Brevstemmevalg

Ved et brevstemmevalg udsendes valgkort, valgmateriale og returkuvert med almindelig post til alle stemmeberettigede.

Stemmeprocenten forventes at være lavere ved et fremmødevalg som beskrevet oven for. Danske Ældreråd oplyser en stemmeprocent på 41%.

Udgiften til et brevstemmevalg forventes at være på ca. 820.000 kr. med porto som den største post. Dertil skal lægges en administrativ ressource til planlægning og afvikling af valget, der estimeres til 0,2 årsværk. For uddybning af udgifter se bilag 3.

Fordele

Kendt valgform der giver mange i målgruppen let adgang til at afgive deres stemme

Ulemper

Det er en dyr valgform derpå trods af stor tilgængelighed ikke har demonstreret en tilsvarende høj stemmeprocent og dermed ikke umiddelbart appellerer til målgruppen.

 

Digitalt valg

Der er undersøgt 2 måder at gennemføre et digitalt valg på - model C hvor borgeren stemmer elektronisk og en model D hvor borgeren kan vælge mellem at stemme elektronisk eller ringe sin stemme ind.

Valgmaterialet udsendes via digital post. Der udsendes fysisk brev + returkuvert med tilsvarende indhold til borgere fritaget for digital post.

I denne model kan et privat firma stå for hele processen inkl. valgresultatet.

Model C:

Der er i Slagelse Kommune ikke erfaring med digitalt ældrerådsvalg, men mange ældre har fået større kendskab til digitale meningstilkendegivelser i forbindelse med fx brugertilfredshedsundersøgelser. Sammenslutningen Danske Ældreråd angiver på deres hjemmeside, at stemmeprocenten ved et digitalt valg har været på 31,8 %. 

Udgiften til et digitalt valg model C forventes at være ca. 490.000 kr. Dertil skal lægges en udgift til planlægning og afvikling på 0,1 årsværk. For uddybning af udgifter se bilag 3.

Fordele

Valgform der giver mange i målgruppen let adgang til at afgive deres stemme

Ulemper

Ikke tidligere anvendt valgform i Slagelse Kommune og usikkerhed på om målgruppen er klar til det digitale

Model D:

I model D kan borgeren også vælge at ringe sit svar ind. 

Udgiften til et digitalt valg model D forventes at være på ca. 716.000 kr. Stemmeprocenten kendes ikke. Dertil skal lægges en udgift til planlægning og afvikling på 0,1 årsværk. For uddybning af udgifter se bilag 3.

Fordele

Valgform der giver mange i målgruppen let adgang til at afgive deres stemme og også giver vælgere, der ikke umiddelbart bruger den digitale løsning

Ulemper

Ikke tidligere anvendt valgform i Slagelse Kommune og usikkerhed på om målgruppen er klar til det digitale

En oversigt over valgformerne, stemmeprocent og anslåede udgifter er præsenteret i bilag 4

Samlet set er det administrationens vurdering, at det er svært at estimere og sammenligne stemmeprocenter på tværs af de forskellige valgformer. Erfaringsmæssigt ligger stemmeprocenten højest ved fremmødevalg der afvikles samtidigt med kommunal- og regionsvalg. Men den kombination vurderes ikke at være mulig i 2025 på grund af implementering af nyt valgsystem, og stemmeprocenten til et fremmødevalg model A er derfor ukendt.

På baggrund af ovenstående sker administrationens vurdering primært på grundlag af de estimerede udgifter til de fremlagte valgformer og dermed med en anbefaling af fremmødevalg model B. Den valgform tilgodeser en synlig valghandling på de 3 borgerservicecentre over en periode, og dermed gode muligheder for at kommunikere valghandlingen. Dertil med mulighed for brevstemme i eget hjem for borgere, der ikke kan komme til et af de 3 valgsteder.

Ældrerådet har fået sagen til kommentering forud for den politiske behandling og deres bemærkninger til sagen er vedhæftet som bilag 5. 

Retligt grundlag

Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område:

§ 30. I hver kommune etableres mindst ét ældreråd. Ældrerådets medlemmer vælges ved direkte valg.

§ 32. Kommunalbestyrelsen sørger for, at der afholdes valg til ældrerådet mindst hvert fjerde år, og fastsætter i samarbejde med ældrerådet regler for, hvordan valget skal afholdes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

De økonomiske konsekvenser vil afhænge af hvilken valgform, der besluttes. Finansieringen vil skulle indgå i budgetproces 2025.

De indhentede priser er kun gældende i 2024.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

5. Udkast til ny model for rehabilitering for ældre (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget kan vedtage at sende forslag til en ny model for rehabilitering i høring hos Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.

Forslaget inkluderer, at 3,1 mio. kr., som tidligere har været brugt til ekstra rehabiliteringsindsats i hjemmeplejen, omprioriteres til også at omfatte plejecentre og midlertidige pladser.

Indstilling

Chefen for Sundhed og Ældre indstiller,

  1. at Seniorudvalget vedtager at sende forslag til ny model for rehabilitering for ældre i høring hos Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.

Sagens indhold

Denne sag indeholder forslag til ny model for rehabiliteringsindsats for ældre.

Sundhedsstyrelsen udgav i december 2023 en ny håndbog om rehabilitering med nye anbefalinger til kommunernes rehabiliteringsindsats. Anbefalingerne indeholder syv pejlemærker for rehabilitering på ældreområdet:

  • Tag udgangspunkt i den enkelte ældre borgers perspektiv og hele livssituation.
  • Hav fokus på hverdagen, efter rehabiliteringen er afsluttet, så gevinsterne varer ved.
  • Husk, at rehabilitering er en ligeværdig samarbejdsproces mellem borgeren, fagpersonalet og eventuelle pårørende.
  • Skab rammer for det gode tværfaglige samarbejde.
  • Tilrettelæg rehabiliteringen, så borgeren får en så meningsfuld hverdag som mulig.
  • Understøt, at fagpersonalet har de rette kompetencer.
  • Hav løbende fokus på at forbedre jeres indsats.

Sundhedsstyrelsens nye anbefalinger understreger vigtigheden af en tværfaglig rehabiliterende tilgang, der har borgeren i centrum via et ligeværdigt samarbejde. Det betyder, at borgeren skal inddrages aktivt i beslutningsprocessen og fastlæggelsen af mål gennem hele forløbet, baseret på den enkelte borgers ønsker, håb og drømme. Derudover skal samfundets ressourcer, f.eks. frivillige, foreninger og pårørende, samt velfærdsteknologi inddrages. Rehabiliteringsmålene for den ældre borger skal fortsætte efter afslutningen af rehabiliteringsforløbet.

For nylig er kommet Regeringens ældrereform: ”Du bliver aldrig for gammel til at have det godt”. Ældrereformen indeholder øget fokus på de ældres selvbestemmelse, helhedspleje og genkendelighed.

Administrationen vurderer, at der er behov for at styrke rehabiliteringsindsatsen for ældre i Slagelse Kommune for at leve op til blandt andet Sundhedsstyrelsens nyeste anbefalinger.

Status på den nuværende rehabiliteringsindsats på ældreområdet

Den politisk vedtagne kvalitetsstandard beskriver rehabiliteringsindsatsen, uddrag af kvalitetsstandarden:

  • At borgeren oplever at være inddraget, og der arbejdes hverdagsrehabiliterende og ud fra rehabiliteringsplanen indeholdende borgerens egne mål
  • At borgeren oplever samarbejde om en helhedsorienteret og tværfaglig indsats i forhold til at leve et aktivt liv
  • At borgeren er tryg ved selvstændigt at arbejde videre med egne mål efter endt forløb.

Den nuværende rehabiliteringsindsats i hjemmeplejen varetages primært af hjemmeterapeuter, som er fysioterapeuter eller ergoterapeuter, som er tilknyttet hjemmeplejens geografiske områder.

Derudover har hjemmeplejen har fra 2018 til 2022 været tilført budget, via de tidligere tilskudsmidler til ”Bedre Bemanding”. Beslutningen var, at 3,1 mio. kr. årligt skulle anvendes til rehabilitering - som supplement til det serviceniveau, som kvalitetsstandarden beskriver. Den ekstra rehabiliteringsindsats har været brugt til at øge tiden til hjemmetræning hos borgere i hjemmeplejen, med afsæt i borgerens egne ønsker. Indsatsen har været udført af medarbejderne i hjemmeplejen. Det skal bemærkes, at Seniorudvalget på møde den 10. januar 2023, punkt 4, besluttede, at de 3,1 mio. kr. i 2023 skulle anvendes til at finansiere en del af de budgetbesparelser i budget 2023, hvor det ikke var muligt at opnå den fulde økonomiske effekt i 2023. I 2024 anvendes de 3,1 mio. kr. igen til det ovenfor nævnte oprindelige rehabiliteringsformål.

Administrationens vurderer, at den nuværende model for rehabilitering giver udfordringer i forhold til at sikre en systematisk opsporing af borgere med et potentiale for rehabilitering. Derudover er der ikke tilstrækkelig kontinuitet i rehabiliteringsforløbene, og der er manglende fokus på at sikre, at borgerne bibeholder effekten af rehabilitering efter endt forløb. Det skal bemærkes, at der er en stor variation i, hvor mange borgere der har modtaget rehabilitering samt i varigheden af forløbene i hjemmeplejens områder. Et andet opmærksomhedspunkt er, at den nuværende model for rehabilitering ikke sikrer opfølgning på, om indsatserne har bidraget til at øge borgerens funktionsniveau og dermed til, at bidrage til at borgerne bliver mest muligt selvhjulpne i hverdagen.

I den seneste brugertilfredsundersøgelse i hjemmeplejen fra 2023 svarer 55 % af de adspurgte borgere, at de kender til muligheden for at genvinde tabte funktioner gennem rehabilitering. I 2020 kendte 64% til muligheden, Det understøtter behovet for at arbejde med en mere systematisk tilgang til at opspore borgere med potentiale for rehabilitering.

På plejecentrene er hverdagsrehabilitering en naturlig del af hverdagen for beboerne i den udstrækning, det er muligt for medarbejderne. Plejecentrene har ikke fået tilført ekstra budget til medarbejdere dedikeret til at lave rehabilitering med beboerne. Der har tidligere været et ernæringsteam på tværs af alle plejecentre, men det blev nedlagt i forbindelse med budgetbesparelser. Herefter er det ikke muligt at screene for syngebesvær eller træne f.eks. synkeøvelser m.m. i tilstrækkeligt omfang inden for den nuværende normering.  

Forslag til ny model for rehabilitering

Den nye model for rehabilitering skal sikre et tilbud til alle de ældre, som kan få effekt af et rehabiliteringsforløb. Målet er, at ældre borgere med potentiale for rehabilitering opspores og tilbydes et rehabiliteringsforløb.

Opsporingen skal ske ud fra observationer hos de medarbejdere, der er tættest på borgerne, og ud fra hændelser og datamarkører som f.eks. fald, udskrivelse fra sygehus m.m.

Borgere og pårørende skal systematisk inddrages i at tilrettelægge og sætte mål for rehabiliteringsforløb, og de skal opleve kontinuitet under og efter forløbet.

Kvaliteten i rehabiliteringsforløbene skal øges gennem kompetenceudvikling, og medarbejderne tættest på borgerne skal derfor undervises i den rehabiliterende tilgang og brug af velfærdsteknologi.

Hjemmeterapeuterne har de seneste år været tilknyttet de enkelte hjemmeplejeområder. Der er gode erfaringer med denne organisering, og den forsætter derfor. Arbejdet vil blive tilrettelagt, så borger og medarbejder sammen beslutter indholdet i rehabiliteringsforløbet i tråd med den nye ældrereforms intentioner.

I den nye model vil en velfærdsteknologisk skærmløsning, understøttet af social- og sundhedspersonale, være en væsentlig del af rehabiliteringstilbuddet til hjemmehjælpsmodtagerne i egen bolig. I nogle situationer vil det være terapeuter der sikrer relevant træning til borgerne via løsningen i tråd med den enkelte borgers ønsker og mål. Når en borger identificeres med et rehabiliteringsbehov, vil skærmtræning være en del af førstevalget for forløbet. Træningen vil kunne tilpasses borgerens situation og føles trygt for borgeren, samt understøtte kontinuitet og udvikling af træning tilpasset borgerens niveau. Fordel ved træning via skærm er, at borgeren kan forsætte træningen, uanset hvor borgeren har ophold. Herved skabes kontinuitet.

Borgere med ophold på de midlertidige pladser på Blomstergården vil - som noget nyt - blive tilbudt at rehabilitering og træning ”følger med” når pågældende flytter hjem i egen bolig igen. Det betyder, at borgeren f.eks. kan starte på træning via instruktioner på skærm under ophold på de midlertidige pladser -fortsætte i egen bolig hjemme og i nogle situationer videreføres ved borgerens flytning til plejecenter. Træningen vil kunne tilpasses borgerens situation og vil føles kendt og trygt for borgeren. Herved skabes kontinuitet.

Det samme vil blive tilbudt borgerne ved endt genoptræningsforløb i Sundhed og Træning, hvorefter de fortsætter med egen vedligeholdelsestræning i egen bolig.

På plejecentrene bliver der som noget nyt mulighed for, at beboerne tilbydes screening og eventuel træning i forbindelse med synkebesvær.  

Derudover er det nødvendigt at implementere et digitalt screeningsredskab, der sikrer, at de borgere, der har størst potentiale for at genvinde eller vedligeholde funktioner, systematisk bliver tilbudt rehabilitering. Screeningsredskabet understøtter derudover, at borgerne inddrages i målsætninger for rehabiliteringsforløbet og muligheder for at bevare den opnåede funktionsevne efter endt forløb.

Der er behov for ekstra ressourcer til den nye model for rehabilitering. Det skal dels sikre tilstrækkeligt antal medarbejdere tæt på borgerne til at lave rehabilitering og dels muliggøre den nødvendige kompetenceudvikling af de medarbejdere, som er tættest på borgerne. Seniorudvalget kan beslutte at omprioritere 3,1 mio. kr., som tidligere har været brugt til rehabiliterende formål i hjemmeplejen, så de fremover anvendes til den samlede rehabiliteringsindsats.

De 3,1 mio. kr. foreslå i 2024 anvendt primært til kompetenceudvikling af medarbejderne tættest på borgerne i rehabilitering og velfærdsteknologi. Dette vil ske via frikøb af medarbejdere i plejen. Formålet er, at medarbejdernes viden om rehabilitering opdateres, og nye arbejdsgange bliver bredt kendt.

En mindre del af beløbet bruges til velfærdsteknologisk udstyr og licenser. Fra 2025 bruges midlerne til ekstra social- og sundhedsuddannede medarbejdere, der skal udføre rehabiliteringsopgaver hos borgerne samt screeningsværktøj.

I 2025 ansættes ekstra medarbejdere med fokus med rehabilitering tæt på borgerne, der skal arbejde med at opspore borgere, sikre kontinuitet og involvering af borgerne under og efter forløb samt inddrage relevante velfærdsteknologiske løsninger i rehabiliteringen. 

Det skal bemærkes, at de nuværende hjemmeterapeuter er finansieret af fast budget i Sundhed og Træning, hvorfor de ikke påvirkes af den nævnte omprioritering. De 3,1 mio. kr. har været anvendt til ekstra timer til rehabiliteringsopgaver i hjemmeplejen. Disse opgaver vil fortsat blive varetaget i den nye model, da der vil ske omfordeling og systematisering af rehabiliteringsopgaverne.

Administrationen vurderer at denne nye model for rehabilitering er baseret på samarbejde på tværs af fagligheder og på tværs af ældreområdet. Modellen kan sikre systematik i opsporing og involvering samt vil kunne levere effektmåling, hvilket skal udvikles og implementeres.

Procesplan:

  • Politisk godkendelse af ny model for rehabilitering for ældre
  • Formidling og virkeliggørelse af godkendt model for rehabilitering via MED-organisationen m.m.
  • Kompetenceudvikling af medarbejderne tættest på borgerne i 2024.
  • Fra efteråret 2024 implementeres, som supplement, en velfærdsteknologisk løsning, hvor borgeren kan træne via skærm
  • I starten af 2025 implementeres digitalt screeningsværktøj
  • Der skal udvikles og implementeres værktøjer, der sikrer effektmåling både på brugerniveau og på organisatorisk niveau
  • I 2025 ansættes medarbejdere i driften tættest på borgerne for resten af de 3,1 mio. kr. 

Seniorudvalgets handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Forhåndsgodkende forslag til ny model for rehabilitering på tværs i hele ældreplejen, hvorefter forslaget sendes i høring hos Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte
  2. Komme med ændringer til forslag om ny model for rehabilitering i ældreplejen, inden forslaget sendes i høring hos Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
  3. Beslutte, at den nuværende rehabiliteringsindsats fortsætter uændret. 

Retligt grundlag

Servicelovens §83a, som beskriver, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde et korterevarende og tidsafgrænset rehabiliteringsforløb til personer med nedsat funktionsevne, hvis rehabiliteringsforløbet vurderes at kunne forbedre personens funktionsevne og dermed nedsætte behovet for hjælp efter § 83, stk. 1. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Hvis Seniorudvalget vedtager at sende den nye model for rehabilitering for ældre i høring hos Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Social Udsatte, vil høringssvarene vil blive forelagt Seniorudvalget i en sag til endelig beslutning af ny model for rehabilitering.

6. Ventelistesager med overskridelse af sagsbehandlingsfristen på 150 dage eller mere (D)

Beslutning

At 1: Seniorudvalget drøftede sagen.

Udvalget ønsker at se en status for området til mødet i september.



Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget kan drøfte årsager til at sagsbehandlingsfristen bliver overskredet, på ventelisteansøgninger, med en sagsbehandlingstid på 150 hverdage eller mere. Sagerne er for perioden 1. august til 15. september 2023.   

Indstilling

Chefen for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Seniorudvalget drøfter årsager til at sagsbehandlingsfristen bliver overskredet, på ventelisteansøgninger, med en sagsbehandlingstid på 150 hverdage eller mere. Sagerne er for perioden 1. august til 15. september 2023.     

Sagens indhold

På Seniorudvalgets møde den 5. december 2023 punkt 5 blev Seniorudvalget orienteret om status på overholdelse af sagsbehandlingsfrister på hjælpemidler og status på omlægning af arbejdsgange på hjælpemiddelområdet. Dette som følge af at Seniorudvalget den 28. marts 2023 godkendte, at sagsbehandlingsfristen på venteansøgninger fra marts til december 2023 blev udvidet fra 65 til 130 hverdage. Hensigten med at udvide sagsbehandlingsfristen på ventelisteansøgninger til 130 hverdage var, at give hjælpemiddelområdet mulighed for at arbejde med at omlægge arbejdsgange. På Seniorudvalgets møde den 5. december 2023 ønskede Seniorudvalget en ny sag, hvor årsagerne til at sagsbehandlingsfristen blev overskredet blev drøftet. Dette for ansøgninger med en sagsbehandlingstid på 50 hverdage eller mere. Sagerne er for perioden 1. august til 15. september 2023. I perioden indkom 1926 ansøgninger i alt og 22 ansøgninger overskred fristen med 150 hverdage eller mere. 

Denne sag afdækker årsager til at sagsbehandlingsfristen i 2023 blev overskredet på ventelisteansøgninger.  

Administrationen har opdelt sagerne i tre farvekategorier: rød, gul og orange. 

Sager i rød kategori har administrationen direkte mulighed for at påvirke. Sager i gul kategori har administrationen svært ved at påvirke. Sager i orange kategori er en kombination af sager i rød og gul kategori. 

  • (Rød) Lang liggetid: Sagsbehandlingsfristen på 130 hverdage bliver primært overskredet, fordi der går lang tid fra administrationen modtager ansøgningen til sagsbehandlingen starter. 
  • (Gul) Lang behandlingstid: Sagsbehandlingsfristen på 130 hverdage bliver primært overskredet, fordi det tager mere end 130 dage at behandle ansøgningen. 
  • (Orange): Kombination af lang liggetid og lang sagsbehandlingstid.   

22 ud af 1926 ansøgninger har haft en sagsbehandlingstid på 150 hverdage eller mere

I perioden 1. august til 15. september 2023 indkom i alt 1926 ansøgninger på hjælpemidler. Heraf havde 22  ansøgninger en sagsbehandlingsfrist på 150 hverdage eller mere. Nedenstående redegør administrationen for de 22 ansøgninger. En uddybende opdeling af sagerne findes i bilag 1.  

Lang liggetid

18 sager har lang liggetid (rød) som primær årsag til at sagsbehandlingstid på 150 hverdage eller mere. Fire af sagerne bliver frafaldt af borger.

Årsagen er primært den hidtidige struktur, hvor indkomne ansøgninger i 2023 ikke blev fordelt blandt personalet, dokumentationen i IT systemer var mere kompleks. Fra 2024 implementeres nye sagsgange på hjælpemiddelområdet, så der fremover forventeligt vil være et hurtigere flow i igangsætning og behandling af sager. 

Lang behandlingstid

To sager har lang behandlingstid (gul).

Årsagerne er blandt andet at borger enten afventer svar fra for eksempel egen læge, at hjælpemiddelområdet ikke kan komme i kontakt med borger, at borger ikke er færdigbehandlet på sygehuset eller at borger afventer andre aktører, også kaldet forhold hos borger. Derudover var der ikke på daværende tidspunkt fokus på at træffe hurtig afgørelse; enten træffe afgørelse på det foreliggende grundlag, ud fra borgers ansøgning, eller give borger en frist for tilbagemelding, hvis borger ønsker behandling af sin ansøgning. Denne arbejdsgang er nu ændret, så der træffes afgørelse på foreliggende grundlag.

Lang liggetid og lang behandlingstid

To sager har både lang ligge- og behandlingstid (orange).

Administrationens vurdering

Administrationen vurderer, at overskridelse af sagsbehandlingsfristen primært har rod i tidligere arbejdsgange og struktur, som har gjort, at nye arbejdsgange er nødvendige. Hjælpemiddelområdet påbegyndte implementeringen af nye arbejdsgange i slutningen af 2023. Fra 1. februar 2024 er hjælpemiddelområdet overgået til kommunens nye sundhedssystem, som administrationen har en forventning om, vil understøtte en smidig sagsbehandling.   

Retligt grundlag

Efter § 3, stk. 2 i den sociale retssikkerhedslov skal kommunen fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå, fra en ansøgning modtages, til afgørelsen er truffet på de enkelte sagsområder. Sagsbehandlingsfristerne skal være realistiske og afspejle hurtighedsprincippet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

7. Analyser og prognoser på udvalgte fokusområder på ældreområdet og det specialiserede voksenområde (D)

Beslutning

At 1: Drøftet.

Udvalget ønsker, at viden fra rapporten, national lovgivning og den lokale ældrekonference danner grundlag for en temadrøftelse i maj 2024.

Bilag med afrapportering i webtilgængelig form tilføjes mødereferatet.


Kompetence

Seniorudvalget, Socialudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget og Socialudvalget drøfter perspektiver i analyser og prognoser på udvalgte fokusområder på ældreområdet og det specialiserede voksenområde(Kapacitetsanalysen).

Indstilling

Chefen for Sundhed og Ældre og Chefen for Handicap og Psykiatri indstiller,

1. at Seniorudvalget og Socialudvalget drøfter anbefalingerne i kapacitetsanalysen.

Sagens indhold

Seniorudvalget og Socialvalget har i fællesskab igangsat udarbejdelse af en kapacitetsanalyse. Konsulentfirmaet Implement Consulting har gennemført dataindsamling og udarbejdelse af analyser og prognoser i perioden august til februar 2024. 

Som første led i den politiske behandling af kapacitetsanalysen har der været afholdt 2 aktiviteter:

  • Seniorudvalget og Socialudvalget afholdte 9. januar 2024 et tværgående temamøde, hvor Implement præsenterede en række foreløbige resultater af deres analyse.
  • Seniorudvalget og Socialudvalget afholdte 30. januar 2024 et fælles dialogmøde med Ældreråd, Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte.

Temadrøftelse i fagudvalgene marts 2024

Implement har den 26. februar 2024 færdiggjort deres kapacitetsanalyse og deres endelige afrapportering og anbefalinger er vedlagt som bilag 1.

Administrationen vurderer, at rapporten giver et grundlag og oplæg til en politisk drøftelse af hvordan Slagelse Kommune kan ruste sig i forhold til den udvikling, som de to velfærdsområder står overfor i de kommende år.

Administrationen vurderer også, at analysens konklusioner og anbefalinger indgår i den kommende budgetproces.

Rapporten fremlægges derfor til drøftelse i hhv. Seniorudvalg og Socialudvalg. Rapportens overordnede indhold og anbefalinger er overordnet sammenfattet i nedenstående tabel.

Analyseområde

 

Udfordring

Anbefaling

Udbud og efterspørgsel af botilbud, plejeboliger og ældreboliger.

Alle 3 prognoser - botilbud, plejeboliger og ældreboliger – viser, at Slagelse Kommune får overkapacitet.

 

Omstilling via kapacitetstilpasninger og investeringer.

Tomgangshusleje og styringen deraf

Et nedlagt botilbud og et nedlagt plejecenter udgør hoved-udfordringen. Styringen kan optimeres – dog er der forskel på om det er botilbudsramme eller plejecenterramme.

Styrket styring

 

Styrket strategisk samarbejde med boligselskaberne med henblik på at finde fælles fremtidige løsninger.

 

Bygningsgennemgang sammenstillet med fremtidige behov for omstilling.

Bygninger er overordnet i god stand, men tilpasset specifikke målgrupper.

 

Mulighederne for at omlægge og nedlægge almene ældreboliger vurderes begrænsede og vanskelige.

Lade bygningsgennemgangen indgå i omstillingsprocessen.

 

Styrke kommunens juridiske kompetencer på det almene boligområde og løfte problematikken op på et mere strategisk niveau i kommunen.

 

Visitationspraksis (botilbud og plejeboliger)

Opdelt visitation

Styrket samarbejde mellem områdernes visitationer og driftsenheder (plejecentre og botilbud)

 

Samspil mellem de 2 områder og mulige synergier

 

Der er ikke nok samspil mellem de 2 områder.

Styrket fælles visitation

 

Brug af kompetencer på tværs (undgå dyre vikarer)

 

Borgere hos CHP får mulighed for at trække på sundhedsfaglige kompetencer hos CSÆ.

 

Ændring af tildeling og levering af §83 og §85 ydelser

 

Etablering af midlertidige pladser hos CHP

 

Håndtering af det stigende antal ældre borgere med handicap og sociale udfordringer hos CHP.

 

Kørselsanalyse

Ingen - mødestedernes placering og afgrænsningen mellem hjemmeplejegrupperne vurderes hensigtsmæssig.

 

Ingen

Kompetenceniveau og rekrutteringspotentialer

Kommunen står et godt sted, men vil stå overfor udfordringer ift. at sikre de rette kompetencer og tilstrækkeligt med hænder på begge områder.

Styrke det generelle strategiske fokus på kompetenceniveau og rekrutteringspotentialer.

 

Fokus på hvor områderne kan hjælpe hinanden eller som minimum drage nytte af hinandens erfaringer

 

 

Fælles udfordringer for Seniorudvalget og Socialudvalget

  • Omstilling via kapacitetstilpasninger kræver at der udarbejdes planer til håndtering heraf, samt at der politisk bliver taget stilling til planernes indhold, prioritering og finansiering.
  • Styrket strategisk samarbejde med boligselskaberne omkring fremtidige løsninger
  • Styrket samspil mellem områderne, herunder fælles visitation og samarbejde mellem områdernes driftsenheder
  • Styrket strategisk fokus på kompetenceniveau og rekrutteringspotentialer

Særlige udfordringer for Seniorudvalget

  • Håndtering af nedlagt plejecenter

Særlige udfordringer for Socialudvalget

  • Håndtering af nedlagt botilbud
  • Etablering midlertidige pladser hos CHP
  • Håndtering af det stigende antal ældre borgere med handicap og sociale udfordringer hos CHP. 

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Det strategiske samarbejde mellem Seniorudvalg og Socialudvalg har relationer til eksisterende politikker, strategier og planer i Slagelse Kommune, eksempelvis; Kommuneplanen, Kernefortællingen, Værdighedspolitikken, Medborgerpolitikken og Boligstrategier.

 

Sagens videre forløb

Implements afrapportering og anbefalinger vil blive præsenteret af Implement på Byrådets budgetseminar i april 2024.

8. Status på implementering af skærmbesøg i hjemmeplejen (O)

Beslutning

At 1: Sagen taget til orientering.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget orienteres om status på implementering af skærmbesøg i hjemmeplejen. 

Indstilling

Chefen for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Seniorudvalget tager sagen om implementering af skærmbesøg i hjemmeplejen til orientering.

Sagens indhold

Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede på deres møde den 5. oktober 2021 under punkt 12, at implementere skærmbesøg i hjemmeplejen. Seniorudvalget blev sidst orienteret om status på implementering af skærmbesøg i hjemmeplejen på deres møde den 10. januar 2023 under punkt 11.

Formålet med skærmbesøg i hjemmeplejen er primært at støtte og vejlede borgere i selv at klare de opgaver, som hjemmeplejen ellers ville udføre ved et besøg i hjemmet. Det er med til at øge borgernes selvstændighed.

Brug af skærmbesøg betyder samtidig, at hjemmeplejen kan tilrettelægge udvalgte hjemmeplejeydelser mere fleksibelt.

Hvilke ydelser leveres som skærmbesøg?

Som udgangspunkt kan alle hjemmeplejeydelser leveres som skærmbesøg, så længe borgerne kan guides til at udføre opgaverne. Det er altid en individuel vurdering, som medarbejderne drøfter med borgerne.

De ydelser, der primært leveres som skærmbesøg, er støtte til at tage medicin og støtte til at anrette og tilberede mad. Skærmbesøg bruges også til andre ydelser, for eksempel guidning til personlig hygiejne og påmindelse om toiletbesøg samt praktisk hjælp.

Flere borgere har glæde af skærmbesøg

I januar 2023 fik 13 borgere i to hjemmeplejeområder skærmbesøg.

I januar 2024 får 45 borgere skærmbesøg, nu fordelt på fire hjemmeplejeområder.  Størstedelen af borgerne modtager skærmbesøg som supplement til fysiske besøg. Et typisk eksempel er, at borger modtager fysisk besøg om morgenen til personlig pleje og til middag modtager skærmopkald, hvor borger guides til at hente sin mad i køleskabet og indtage sin medicin. 

I tre af områderne modtager mindst 10 % af borgerne en eller flere ydelser som skærmbesøg, og områderne har dermed nået målsætningen for indsatsen. Målsætningen er dels baseret på erfaringer fra andre kommuner og dels på en businesscase fra KL, som viser, at skærmbesøg potentielt kan udbredes til 10% af borgerne i hjemmeplejen. 

Skærmbesøg giver kvalitet for borgerne og frigør tid for medarbejderne

Administrationen vurderer, at skærmbesøg kan være et væsentligt element i kommunens fremadrettede rehabiliteringsindsats.

Ved et skærmbesøg taler borgeren med en medarbejder i hjemmeplejen via en videoforbindelse på en tablet. Her kan medarbejderen for eksempel guide borgeren i at tage sin medicin eller hente sin frokost i køleskabet. På den måde oplever mange borgere, at de kan klare hverdagens opgaver mere selvstændigt, og at de dermed i højere grad mestrer eget liv.

Administrationen oplever, at nogle borgere er skeptiske over for skærmbesøg i begyndelsen. Den skepsis erstattes dog oftest af tilfredshed, når de er blevet fortrolige med metoden. Borgerne giver udtryk for, at de oplever nærvær, fokus, tryghed i at blive understøttet i at klare ting selv og en højere grad af frihed. 

Medarbejdernes og ledernes vedvarende fokus i implementeringen

Implementeringen af skærmbesøg har medført et behov for, at medarbejderne tilegner sig nye kompetencer og tillærer sig nye metoder til at løse deres kerneopgave. Det er en kulturforandring, som er afgørende for brugen og udbredelsen af skærmbesøg, og som kræver, at der prioriteres tid til forandringsprocessen.

Medarbejdere og ledere giver udtryk for, at de ser et stort potentiale i brug af skærmbesøg. Der er dog samtidig bred enighed om, at implementering tager tid og kræver et solidt ledelsesfokus med tydelige målsætninger for indsatsen.

Læring og sparring fra andre kommuner og netværk

Slagelse Kommune gør meget for at lære af andre kommuner og deres erfaringer med skærmbesøg. Slagelse Kommune deltager i KL's Teknologipartnerskab og er med i velfærdsteknologinetværk med andre sjællandske kommuner, som også er i gang med at implementere skærmbesøg. Hjemmeplejen har desuden for nylig været på studiebesøg i Viborg Kommune, da de er langt fremme på området.

Andre kommuner oplever ligesom Slagelse Kommune, at implementering af skærmbesøg er en forandringsproces, der tager tid, og at der er brug for stort ledelsesfokus.

Implementeringsplan for 2024

Implementeringen af skærmbesøg skrider planmæssigt fremad, og tre nye hjemmeplejeområder starter skærmbesøg i andet kvartal 2024. Administrationen forventer, at skærmbesøg er fuldt implementeret i 2025.

I takt med at hjemmeplejeområderne får erfaringer med skærmbesøg, deler de erfaringerne til gavn for nye områder.

De økonomiske forventninger

Udgifterne til implementering af skærmbesøg består af indkøb af skærme, licenser til skærmløsningen og frikøb af frontløbere i driften. 

Aktuelt bliver de indledende omkostninger til indkøb af hardware og licenser afholdt af Velfærdsteknologis budget.

Frontløbere er medarbejdere i hjemmeplejen, som får afsat ekstra tid til at opsætte skærme og sikre den relevante dialog med borgere og øvrige medarbejdere i forhold til opstart af skærmbesøg. Udgifter til frikøb af frontløbere afholdes aktuelt af hjemmeplejen.

Hjemmeplejen har undervejs i implementeringen afprøvet forskellige modeller i forhold til frikøb af frontløbere fx antallet af frontløbere, fordeling i vagtlag og den tid der skal sættes af til opgaven. Det har givet relevant viden i forhold til den tid og de ressourcer, som skal bruges i hjemmeplejen for at løse opgaven. En viden som administrationen bruger til at udarbejde en businesscase for skærmbesøg, som kan danne udgangspunkt for en økonomisk model for afregning mellem myndighed og udfører. På den måde frigøres Velfærdsteknologis budget til at implementere nye teknologier, når implementeringen er fuldført - forventeligt i 2025. 

Administrationen forventer, at udgiften til implementering og drift på sigt vil balancere med den økonomiske besparelse, der er ved at levere en ydelse som skærmbesøg i stedet for et besøg i hjemmet. 

Retligt grundlag

Velfærdsteknologisk Strategi 2024-2026, som beskriver at velfærdsteknologi skal være førstevalg og er en naturlig del af kommunens tilbud og ydelser.

Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning 2024, som beskriver at rehabilitering efter Servicelovens §83a og personlig og praktisk hjælp efter Servicelovens §83 leveres via velfærdsteknologiske løsninger, hvis det er muligt.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Erfaringerne fra implementering af skærmbesøg i andre kommuner viser, at skærmbesøg har potentiale til at kunne udbredes på Handicap- og Psykiatriområdet.

Sagens videre forløb

Seniorudvalget orienteres årligt i implementeringsperioden, der løber frem til ultimo 2025.

9. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Følgende orienteringer givet:

Udvalgsmedlemmer orienterede om:

  • Borgerhenvendelser

Administrationen orienterede om:

  • Sundhedstilbud deles i to virksomheder uden behov for yderligere lederansættelser
  • Ledig kapacitet på plejeboligområdet 
  • Invitation til indvielse af Slagelse Friplejehjem






Kompetence

Seniorudvalget

 

Beslutningstema

Seniorudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Seniorudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen

 

Overskrift

Tekst

10. Input til kommende møder (B)

Beslutning

Ingen bemærkninger.

Kompetence

Seniorudvalget

 

Beslutningstema

Seniorudvalgets medlemmer beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag findes en oversigt over kommende punkter til behandling.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Seniorudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. 

 

11. Kommunikation (B)

Beslutning

Ingen bemærkninger.

Kompetence

Seniorudvalget

 

Beslutningstema

Seniorudvalget kan beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

 

Indstilling 

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Seniorudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

 

12. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget

 

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Seniorudvalget godkender referatet.