Social- og Beskæftigelsesudvalget (2018-2021) – Referat – 1. oktober 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90442               Dok.nr.: 330-2018-482304                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Baggrund
Ingen bemærkninger
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende dagsordenen.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Vedr. punkt 7 skal det fremgå at, det er formanden som har bedt om at få punktet på dagsorden, med baggrund i borgerhenvendelser.
Dagsordenen er godkendt.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90444               Dok.nr.: 330-2018-482381                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Ingen bemærkninger
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Ingen orientering.

3. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

3.     Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

Sagsnr.: 330-2018-38133               Dok.nr.: 330-2018-474056                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget følger på hvert møde op på de politiske mål, der er politisk udpeget som de vigtigste i Beskæftigelsesplan 2018 samt øvrige ønskede nøgletal.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter løbende status for at iværksætte eventuelle tiltag, der kan forbedre resultaterne.
Vurdering
Administrationens vurdering og forklaring på udviklingen for de enkelte efffektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen fremgår af bilag, herunder sammenligning til landsplan og klynge.
Den overordnede udviklingstendenser er:
· Borgere i den arbejdsdygtige alder på kommunal forsørgelse falder mindre end i sammenligningsgrundlag
· Jobcentrets samarbejdsgrad med virksomheder i Slagelse Kommune udviser samme stabile tendens som i sammenligningsgrundlag
· Fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere med bopæl i Slagelse Kommune har været stagneret, men siden marts 2018 følger Slagelse igen tilnærmelsesvis udviklingen i sammenligningsgrundlag
· Bruttoledigheden er gennem det seneste år faldet mindre end i sammenligningsgrundlag, men der er positive tendenser siden maj 2018
· Langtidsledigheden er steget gennem det seneste år, men følger samme tendens som sammenligningsgrundlag
· Andel flygtninge og familiesammenførte i beskæftigelse er steget gennem det seneste år. Det positive spænd til sammenligningsgrundlag er mindsket.
· Unge uden en uddannelse (uddannelseshjælp) er stagneret gennem det seneste år. Siden årsskiftet har tendensen været dårligere end i sammenligningsgrundlag. Dog er der igen sket et kraftigt fald i forbindelse med uddannelsesstart, som er større end i sammenligningsgrundlag.
· Langtidsforsørgede personer er ligesom i sammenligningsgrundlag overordnet set stagneret gennem det seneste år. Der anes en lille stigning i både Slagelse og sammenlignelige klynger, mens der på landsplan er et lille fald.
En vigtig forklaringsfaktor på forskelle til sammenligningsgrundlag er, at antallet af lokale arbejdspladser (lønmodtager) i samme periode er steget 0,15 %, mens antallet er steget 1,24 % på landsplan.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Orientering om nøgletal drøftes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Udvalget glæder sig over, at der er en positiv udvikling, men beklager at kommunen ikke følger landsgennemsnittet i forhold til bruttoledighedsprocenten.
Udvalget glæder sig over faldet til 3,6%.
Taget til efterretning.

4. Ressourceforbrug i sager, hvor borger bevilges førtidspension (O)

4.     Ressourceforbrug i sager, hvor borger bevilges førtidspension (O)

Sagsnr.: 330-2018-58695               Dok.nr.: 330-2018-481957                                          Åbent
Kompetence:
Social- og beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget har anmodet om, at blive orienteret om ressourceforbruget i sager i forbindelse med borgere, der bevilliges førtidspension.
Baggrund
Det skal indledningsvist bemærkes, at der er stor forskel på de sager, hvor borgere bevilliges førtidspension – det gælder såvel i kompleksitet, som i løbetid og indhold. Derfor er det ikke muligt, at give en generel beskrivelse af det ressourceforbrug, der knytter sig til forhold ’fra en sag starter i Jobcenteret til borger bevilliges førtidspension’.
Nedenfor præsenteres to konkrete sager, der viser, hvor forskelligt to sager kan forløbe. Heri ligger også en illustration af, hvor varierende et ressourceforbrug, der er i forbindelse med sådanne sager.
1. Forudsætninger for at en borger kan tilkendes førtidspension
Når en borger skal tilkendes førtidspension, er det vigtigt, at sagen er tilstrækkeligt belyst. Dette indebærer, at helbred, erhverv samt den sociale del er velbeskrevet.
- Helbred: Alle lægelige oplysninger skal være indhentet for belysning af borgerens helbredsmæssige tilstand; behandlingsmuligheder, er tilstanden stationær, prognose mv.
- Erhverv: Dokumenteret beskæftigelsesfremmende tiltag. Gentagne særlige tilrettelagt forløb, som er forenelige med de helbredsmæssige udfordringer og skånehensyn.
- Socialt: Præcis socialfaglig vurdering af de sociale omstændigheder, motivation, arrangement i tilbud mv.
Borgere som tilkendes førtidspension, skal have en varigt nedsat arbejdsevne. Nedsættelsen skal være af et sådant omfang, at den pågældende uanset muligheder for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.
Sagen kan rejses, når det er veldokumenteret at borgerens arbejdsevne ikke kan forbedres ved deltagelse i jobafklaringsforløb, ressourceforløb eller aktiverings-, revaliderings- behandlingsmæssige eller andre foranstaltninger.
Ressourceforløb er relevant, når der er et udviklingsperspektiv i forhold til borgerens arbejdsevne. Er det dokumenteret, eller er det på grund af særlige forhold helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres ved deltagelse i et ressourceforløb, skal et ressourceforløb ikke iværksættes.
Der lægges vægt på, at de lægelige oplysninger kun er et delelement, når der skal træffes afgørelse om førtidspension. Derfor vægter den social faglige udtalelse samt beskæftigelses fremmede tiltag på lige fod med de lægelige oplysninger.
2. Konkret sag A: Åbenbart formålsløs sag
Det drejer sig om en borger, som er født i 1981. Borgeren har været på kontanthjælp i en årrække pga. misbrug.
Seneste beskæftigelse var tilbage i 2005, som butiksmedhjælper.
Ultimo juli 2018 oplyser borgeren til sin sagsbehandler, at være syg i terminalfasen på grund af bugspytkirtelkræft. Sagsbehandler indhenter dokumentation for dette ved onkologisk afdeling, som skriver at hans restlevetid er kort og at der ikke er helbredende behandlingsmuligheder.
Denne modtages den 3. august 2018.
Sagen sendes til mødeleder i rehabiliteringsteamet, som vurderer, at borger skal indstilles til førtidspension og sender til pensionsafdelingen, som træffer afgørelse om førtidspension den 6. august 2018.
I nogle tilfælde hvor prognosen ikke er tydelig jf. de lægelige akter, sendes sagen i første omgang til klinisk funktion som har 48 timer til at besvare. De giver deres vurdering af sagen, hvorefter sagen sendes til pensionsafdelingen uden møde i rehabiliteringsteamet, hvis borger vurderes at have en kort restlevetid.
3. Konkret sag B: Fra sygedagpengesag til ressourceforløb til førtidspension
Det drejer sig om en borger, som er født i 1961. Borgeren har sporadisk været på sygedagpenge i perioden 2008 til 2014. Borgeren blev sygemeldt grundet hjerte-rytme forstyrrelse tilbage i 2008. Siden 2014 har borger modtaget ressourceforløbsydelse.
November 2014
Borger blev i rehabiliteringsteamet indstillet til et ressourceforløb. På rehabiliteringsmødet blev der peget på, at borger skulle være færdigbehandlet både ift. medicin og operativt, inden der kunne afprøves praktik. Når borger var færdigbehandlet, skulle den koordinerende sagsbehandler indhente attester fra de pågældende behandlende steder.
Efter borger blev visiteret til ressourceforløb, blev borger henvist til AS3 Work & Care i 52 uger, som skulle støtte op om helbred samt iværksætte virksomhedspraktik, når dette var relevant. I starten af forløbet skulle de fokusere på borgers medicinske behandling samt beslutning om ny operation. Når der var styr på det helbredsmæssige, ville man gå ind og tænke virksomhedspraktik.
August 2015 – Januar 2016
Borger tildeles varmtvandstræning. Borger fik det gradvist psykisk dårligt i efteråret 2015, da der var uafklarede forhold mht. helbredet.
Borger gik i efteråret 2015 til psykolog og havde god gavn af forløbet.
Juni 2016
Der udarbejdes en speciallægevurdering fra Klinisk Funktion, da sagsbehandler finder diskrepans mellem egen læges udtalelse om, at borger kunne starte stille op i virksomhedspraktik og borgers egen udtalelse. Borger var ikke tilfreds med denne konklusion, der pegede på, at borger ville kunne arbejde få timer ugentligt. Borger følte sig ikke hørt og anerkendt for sine problematikker.
Juli 2016
Borger oplever øgede gener i forbindelse med sygdom og henvises til videre udredning. 
September 2016
Borger henvises til et mentorforløb ved AS3, hvor hensigten var, at borger skulle blive mere bekendt med sine kompetencer og muligheder på arbejdsmarkedet. Dog blev mentor længerevarende syg og på det tidspunkt havde Slagelse Jobcenter lukket for nye mentorforløb, hvorfor mentorforløbet ikke blev gennemført.
Oktober 2016
Sagsbehandler vurderede, at det var nødvendigt med en funktionsevneafklaring af borger. Denne blev udført af Quick Care. Det blev her konkluderet, at borgers funktionsniveau var nedsat og at der var overensstemmelse mellem borgers egen opfattelse af situationen samt den fysioterapeutiske undersøgelse. Det blev her vurderet, at i hvilket omgang borger var i stand til at indgå på arbejdsmarkedet, bør afklares i et mere arbejdsmarkedsrettet forløb.
Februar 2017
Ved møde med sagsbehandler fremstod borger fysisk og psykisk dårlig – i øget grad end hidtil. Borger havde nu mistet håbet om en tilknytning til arbejdsmarkedet. Siden vurdering fra Klinisk Funktion, er der tilkommet ny diagnose og borgers situation synes yderligere forværret.
Marts 2017
Borgers sag kommer igen for rehabiliteringsteamet og der indstilles til yderligere et ressourceforløb. Rehabiliteringsteamet peger på, at borger skal have samtaler ved jobcoach, varmtvandstræning, udredes for diskusprolaps, have en afklarende samtale via Sundhed og Ældre samt praktikforløb.
April – Juni 2017
Borger henvises til rygskole i Middelfart.
Borger profiterer af varmtvandstræningen og bevilliges derfor træning i en længere periode.
Borger blev henvist til et 8 ugers coaching forløb forud for det traditionelle 19 ugers forløb med etablering af virksomhedspraktik. 
Borger ønskede ikke en afklarende samtale via Sundhed og Ældre, som borger ellers var indstillet til ved rehabiliteringsmødet. Borger havde i stedet en samtale med en ergoterapeut via SANO.
Juli 2017
Ved samtale med borger, konstaterer sagsbehandler, at borger fortsat har det dårligt fysisk og psykisk. Tilstanden med borgers ryg vurderes kronisk og sagsbehandler anmoder om statusattest fra borgers egen læge.
Oktober – December 2017
Jobcoach etablerede i perioden en virksomhedspraktik, hvor udgangspunktet var, at borger skulle arbejde to timer om ugen fordelt på to dage. Efter praktikken vurderer jobcoach, at der har været et passende match mellem borger og praktik i forhold til arbejdsopgaver og rammer. Undervejs er der foretaget justeringer i forhold til opgavernes omfang, tidspres og fleksibilitet i forhold til fremmøde. Samlet set formåede borger at arbejde 45-60 minutter, en gang om ugen inklusiv pauser. Borger var samarbejdsvillig under hele forløbet og borgers arbejdsidentitet var stærk. Dog havde borger svært ved at se sig selv på arbejdsmarkedet, grundet de fysiske smerter samt udtrætning.
Borger beslutter at søge om førtidspension.
Marts 2018
Sagsbehandler modtog LÆ265 fra egen læge, hvoraf det dels fremgår, at borger er blevet diagnosticeret med fibromyalgi, dels at egen læge vurderer; ”at borger er ved at krakelere grundet manglende afklaring af borgers situation”.
Juni 2018
Borgers indstilles til førtidspension af rehabiliteringsteamet. Rehabiliteringsteamet lagde vægt på; ”at borgers helbredsmæssige, sociale og beskæftigelsesmæssige problematikker er af en sådan omfang, at de samlet set ikke vurderes at være forenelige med en tilknytning til arbejdsmarkedet”. Rehabiliteringsteamet angiver således på baggrund af mødet samt oplysningerne om borgers sag, at borgers arbejdsevne anses for varigt og væsentligt nedsat i forhold til ethvert erhverv, og i et sådan omfang, at det ikke vurderes muligt for borger at indgå på det ordinære arbejdsmarked, heller ikke i job på særlige vilkår. Rehabiliteringsteamet vurderede, at det var formålsløst at afprøve og udvikle yderligere på borgers arbejdsevne, grundet den helbredsmæssige situation. Borger har deltaget i to ressourceforløb uden dette har medført en udvikling af hverken funktionsniveau eller arbejdsevne og borger har været prøvet i retvisende praktik med ganske sparsom mødetid, hvorfor der ikke ses udviklingsmuligheder i forhold til arbejdsmarkedet.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer at det divergerende ressourceforbrug i sager, hvor borger bevilliges førtidspension, fint illustreres af de to konkrete sagers kompleksitet og forskellighed.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Der er ingen snitflade mellem denne sag og andre udvalg etc.
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Orienteringen er taget til efterretning.

5. Status på arbejdet med ungeindsatsen (O)

5.     Status på arbejdet med ungeindsatsen (O)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2018-502284                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalgene får en status på arbejdet med at tilrettelægge ungeindsatsen.
Baggrund
Som et væsentligt element i arbejdet med at tilrettelægge den sammenhængende ungeindsats har administrationen indhentet input fra unge, medarbejdere og øvrige interessenter.
Nedenfor er et kort rids over de mest centrale input, der er kommet.
Input fra de unge
Administrationen har interviewet 20 unge om deres oplevelser med at møde Slagelse Kommune. De siger blandt andet at:
· Unge har forskellige udfordringer men gennemgående tematikker er:
o sociale udfordringer (manglende selvtillid, manglende fællesskaber fx voksne at snakke med, isolation)
o udfordringer med skolegang og fravær
o faglige udfordringer (manglende færdigheder, ordblindhed)
o psykiatriske diagnoser (bl.a. angst, depression, stress, skitzofreni, borderline, ADHD, autisme, OCD)
o selvskade
o misbrug
o familierelaterede udfordringer (misbrug eller psykiske udfordringer i familien)
· Fagpersonerne er generelt imødekommende og venlige
· Der er brug for at opbygge en god relation til de fagpersonerne, hvilket er svært pga. mange udskiftninger fx i sagsbehandler og kontaktperson
· På nogle fagområder er der lang ‘ventetid’ (særligt i Børn og Familie og PUI)
· Det er forskellige indsatser, der kan hjælpe de unge videre, men mødet med de ’rette’ voksne, der kommer tæt på og er tilgængelige går igen
· Herudover er der et bredt spektrum af indsatser, som har hjulpet de unge. For nogle er det et særligt tilrettelagt skoletilbud eller en social indsats, for andre praktisk hjælp med papirer, struktur på hverdagen eller hjælp til at blive social.
Input fra medarbejdere
Medarbejdere og ledere fra de berørte fagområder har på en medarbejderworkshop givet deres perspektiver på tilrettelæggelsen af ungeindsatsen. De peger blandt andet på, at:
· Relationen til den unge er afgørende.
· Den unge skal inddrages som en aktiv medspiller i definition af mål og løsninger. Indsatsen skal være målrettet den enkelte unge og baseret på en helhedsorienteret, hurtig og fleksibel opgaveløsning på tværs af fagområder og lovgivninger. Indsatsen skal være sammenhængende og kontinuerlig (Ingen slipper den unge, før den unge er motiveret for og tryg i den næste indsats).
· Tilgængelighed: unge og forældre skal have mulighed for rådgivning online og telefonisk samt kunne møde op fysisk i et hus, hvor alle faggrupper er repræsenteret og en en modtagefunktion hurtigt kan hjælpe.
· Faste fagpersoner på tværs af fagområder og lovgivninger samarbejder med den unge om at udarbejde, justere og følge op på den unges plan. Der skal så vidt muligt være kontinuitet i fagpersonalet omkring den unge (undgå skift i sagsbehandler mfl). De konkrete fagpersoner omkring den unge har adgang til relevante oplysninger om den unges forløb, som plan og indsatser kan bygge videre på. Fagpersonerne har relationer og kendskab til lovgivning, indsatser mv. på tværs af fagområder og arbejder ud fra en fælles metode/tilgang.
· Beslutningsprocesserne er hurtige og smidige (fagpersonerne omkring den unge har beslutningskompetence til at iværksætte indsatsen)
· Midlerne følger den unge: Midlerne bør følger den unge, så det er den unges behov, der kommer i første række (undgå silotænkning).
· Tidlig forebyggende indsats: Udfordringer omkring den skal løses unge så tidligt som muligt – gerne inden det bliver en ’sag’. Særligt fokus på fravær samt overgang fra grundskole til ungdomsuddannelse. Tæt samarbejde med grundskoler, ungdomsuddannelser og erhvervsliv.
Input fra uddannelsesinstitutioner, skoler, erhvervsliv og øvrige interessenter
Lokale uddannelsesinstitutioner, erhvervsliv, skoler, politikere mfl drøftede ungeindsatsen på en konference den 19. september. Der er kommet følgende overordnede input:
· Der er brug for en fælles tilgang/mindset for alle parter der arbejder med de unge. Tilgangen skal bidrage til, at de unge bliver selvhjulpne, og skal sætte den unge i centrum.
· Relationen til den unge er afgørende.
· Indsatsen skal være tilpasset den enkelte unge og baseret på et helhedsperspektiv.
· Økonomien skal følge den unge.
· Der er brug for et systematisk samarbejde og tæt dialog mellem alle fagpersonerne omkring den unge. Der er brug for gode relationer mellem fagpersoner, fælles forståelse for de andres faglige afsæt, overblik over mulige indsatser og fælles viden for at sikre en koordineret indsats.
· Der skal være tilgængelighed for de unge fx via én fælles indgang/enhed a la ungehuset
· Fælles værktøjer til tidlig opsporing af mistrivsel
· Beredskab i den enkelte organisation/institution, så der kan handles hurtigt, når en ung er i mistrivsel eller frafaldstruet
· Overleveringsforløb (kædeansvar) mellem den afgivende og modtagende institution
· En gennemgående person, der bidrager til at skabe sammenhæng og kontinuitet for den unge ved overgange.
Næste skridt
Med afsæt i lovgrundlaget og de indkomne input arbejder administrationen videre med følgende elementer i tilrettelæggelsen af ungeindsatsen:
· Kontaktperson
· Tværfagligt team
· Uddannelsesplan og vejledning
· Praktikpladser
· Èn indgang – ungehuset
· Kommunikationsplatform
· Indsatsvifte
· Samarbejde med uddannelsesinstitutioner - kædeansvar
Tidsplan
Den opdaterede tidsplan for de politiske beslutninger i forhold til ungeindsatsen er:
Nov:    Høring
Dec:    Beslutning om tilrettelæggelse af ungeindsatsen, herunder organisering af uddan-
           nelsesvejledningen
Marts: Godkendelse af udmøntningsstrategi for ungeindsatsen
Retligt grundlag
Lov nr. 746 af 8/6 2018 ’Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v.’ (Kommunal indsats for unge under 25 år).
Handlemuligheder
Udvalgene kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer at inputtene danner et godt grundlag for det videre arbejde med at tilrettelægge den sammenhængende ungeindsats.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Udvalget ønsker øget inddragelse af erhvervslivet, samt at der i det kommende oplæg redegøres nærmere for hvilke nuværende indsatser der afløses af den kommende sammenhængende ungeindsats.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Udvalget påskønner, at de unge har været og bliver inddraget i denne proces.

6. Pulje til forebyggelse af Bandekriminalitet (B)

6.     Pulje til forebyggelse af Bandekriminalitet (B)

Sagsnr.: 330-2018-47923               Dok.nr.: 330-2018-505136                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Social- og beskæftigelsesudvalget og Børne- og Ungeudvalget skal indstille til Byrådet, hvorvidt Slagelse Kommune skal indgå i partnerskab med Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) om udmøntning af den bevilligede pulje til forebyggelse af bandekriminalitet.
Baggrund
På møderne i Børne- og Ungeudvalget & Social- og Beskæftigelsesudvalget d. 3/9-2018 blev udvalgene orienteret om, at Slagelse kommune (Center for Arbejdsmarked og Integration i samarbejde med Center for Børn og unge) i juni 2018 havde ansøgt SIRI om midler til et projekt omkring forebyggelse af bandekriminalitet gennem en helhedsorienteret familieindsats på Motalavej og i Ringparken. Det områdespecifikke fokus var angivet som krav i puljebeskrivelsen, som tog udgangspunkt i kriterierne fra de årlige ghettolister. Udvalgene tog orienteringen til efterretning og forventer, at den endelige beslutning om deltagelse træffes i byrådet på baggrund af anbefalinger fra SIRI og fagudvalgene.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov
Handlemuligheder
Midlerne i projektet gives til, at Slagelse kommune sammen med et nationalt Bande Taskforce i SIRI udarbejder en tværsektoriel samarbejdsmodel, som skal skabe en helhedsorienteret familieindsats med det formål at forebygge rekruttering til bander. SIRI har udarbejdet en plan for den kommende opstarts- og etableringsfase. Det er anbefalingen, at kommunen følger denne model (bilag 1).
Der iværksættes en parathedsanalyse og selvevaluering af kommunen med det formål at synliggøre nuværende indsatser ift. målgruppen. Derved afdækkes, hvorledes Bande Taskforce og kommune i samarbejde kan tilrettelægge den kommende indsats med særligt fokus på de indsatsområder, der i dag ikke løftes tilstrækkeligt ift. en forebyggelse af rekruttering til kriminelle bander. Denne tilgang sikre, at der i den kommende indsats tages højde for eksisterende tiltag og projekter på både områdespecifikke og individuelle niveauer, samt at det samlede arbejde med målgruppen og deres familier styrkes og yderligere kvalificeres. For at klæde indsatsens medarbejdere fagligt på og sikre en metodisk sammenhæng på tværs af fagcentrene, faciliterer og anbefaler SIRI en uddannelsesplan for kernemedarbejderne, der vil tage udgangspunkt i de specifikke indsatsområder, der er afdækket af parathedsanalyse og selvevaluering.
Indsatsen forankres i Børne- og Ungeudvalget, og er i sin praktiske udførsel et tværfagligt samarbejde mellem Center for Arbejdsmarked, Center for Børn og Unge og SIRI. Indsatsen organiseres som illustreret i Bilag 2, og den kommende styregruppe orienterer de 2 involverede fagudvalg om status på indsatsen efter hvert styregruppemøde (2 gange årligt).   
Alle involverede centre (direktører, chefer, afdelings- og faglige ledere) er hørt inden ansøgningens udarbejdelse, og der er bred opbakning til initiativet, som d. 28.06.2018 fik tilsagn om 5.797.000 kr. i projektperioden.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den kommunale forebyggelse af bandekriminalitet med tilførslen af puljemidlerne får en mærkbar økonomisk håndsrækning, og at den udarbejdede opstarts- og etableringsplan fra SIRI medvirker til, at indsatsen yderligere kvalificeres i samspil med eksisterende indsatser og tiltag.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I projektperioden som løber fra 01.05.2018-31.12.2020, er der givet tilsagn om 5.797.000 kr.
Midlerne kan alene anvendes til løn for de 5 medarbejdere som Slagelse Kommune har ansøgt om.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren og Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Udvalget indstiller til Byrådet, at det besluttes, hvorvidt Slagelse Kommune skal indgå i Partnerskab med Styrelsen for International Rekruttering og Integration om puljen til forebyggelse af bandekriminalitet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Udvalget anbefaler, at Slagelse Kommune indgår i partnerskab med Styrelsen for International rekruttering og Integration om puljen til forebyggelse af bandekriminalitet.
Udvalget kan tilslutte sig Social- og Beskæftigelsesudvalgets forslag om supplering med en følgegruppe, bestående af SBU og BU der følger projektet tæt, samt det sikres at de indhøstede erfaringer og ny viden forankres i organisationen efter projektets afslutning.
Projektets målsætninger og effekt synliggøres i forhold til den politiske følgegruppe.
Ansøgningsmaterialet udsendes til udvalget.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Udvalget foreslår, at man sætter de politiske udvalg på som følgegruppe, således at der rapporteres på samme måde i begge udvalg.
Det er vigtigt at det bliver forankret i organisationen, således at metoder og udvikling efterfølgende bliver en del af organisationen.

7. Orientering om registrering af borgeres politiske aktivitet (O)

7.     Orientering om registrering af borgeres politiske aktivitet (O)

Sagsnr.: 330-2018-54253               Dok.nr.: 330-2018-448644                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget har ønsket at få en orientering om registrering af borgeres politiske aktiviteter.
Baggrund
Nedenfor gives der et samlet svar på fire konkrete spørgsmål vedr. registrering af borgeres politiske aktiviteter: 1) I hvilket omfang foregår der i Jobcentret registrering af borgeres politiske aktiviteter? 2) Hvis der foretages registrering af borgernes politiske aktiviteter, bør det forklares med hvilken lovhjemmel. 3) Hvis der ikke foretages registrering af politiske aktiviteter, bør det forklares, med hvilket formål den indsamlede dokumentation af borgeres politiske aktiviteter anvendes i samtaler med borgere. 4) Hvis der ikke foretages registrering af politiske aktiviteter, bør det forklares, hvilke forventninger Jobcentret har til effekten af den indsamlede dokumentation i forhold til borgernes helbredsmæssige og sociale situation, når den indsamlede dokumentation forelægges under en samtale med borgeren
Hjemlen findes i retssikkerhedslovens § 10 sammenholdt med offentlighedslovens § 13 og 15 og persondataforordningens art. 9, stk. 2, litra e og f.
Følsomme oplysninger som en borger selv har offentliggjort, er ikke længere beskyttede i henhold til EU´s persondataforordning. Opstiller en borger som kandidat for et parti, er der tale om offentliggørelse af borgerens politiske overbevisning. Man skal dog stadig have et legitimt formål for at måtte registrere oplysningen. Offentliggørelsen er ikke nok i sig selv.
Ifølge persondataforordningen er det her tilladt at behandle oplysninger om politisk overbevisning, hvis det er nødvendigt for fastlæggelsen af et retskrav, f. eks. en offentlig forsørgelsesydelse. Det skal bemærkes, at der nedenfor skelnes mellem borgerens politiske standpunkt og de konkrete aktiviteter, der eventuelt er knyttet op på et sådant standpunkt. Det er vanskeligt at forestille sig sager i Jobcenteret, hvor borgerens politiske standpunkt har indflydelse på sagens afgørelse og forløb. Borgerens aktiviteter, henunder politiske, og omfanget af disse aktiviteter kan derimod være relevante for en sags forløb og afgørelse.
Jobcenteret må ifølge retssikkerhedsloven ikke træffe afgørelse på grundlag af et utilstrækkeligt grundlag. Jf. retssikkerhedslovens §10 (officialprincippet) har Jobcentret således pligt til at registrere oplysninger, der er relevante og nødvendige for sagens oplysning og for at træffe en korrekt afgørelse. Jobcenteret har såvel notatpligt som journaliseringspligt i forhold til oplysninger og dokumenter med betydning for en sag.
Der kan som følge af ovenstående, i sjældne tilfælde forekomme situationer hvor politisk aktivitet er relevant for oplysningen af en sag og fastlæggelse af borgerens retskrav. Eksempelvis:
For en gruppe af udsatte borgere kan fritidsaktiviteter, herunder politiske aktiviteter, være relevante, hvis det vurderes, at der gennem sådanne eller lignende aktiviteter muligvis kunne skabes et udviklingspotentiale for borgeren. En sådan situation kunne f. eks. være hvis en borger har social fobi, men deltager i sociale aktiviteter på udvalgte områder. Her kunne arbejde med og ud fra sådanne aktiviteter f. eks. anvendes til at styrke borgeren i forhold til dennes udfordring og i sidste ende arbejdsmarkedet. Dette gælder uanset, om der er tale om politiske aktiviteter eller ej.
I andre og ekstreme tilfælde kan oplysninger omkring borgeres aktivitet, være relevante i forhold til vurdering af borgerens rådighed, arbejdsevne, og mulighed for at møde på Jobcentret. Oplyser en borger f. eks. at de ikke kan møde til samtale i Jobcentret grundet sygdom, men observeres borgeren i færd med at arrangere politiske møder på samme tid, vil dette kunne få betydning for sagen.
Der kan ikke gives en udtømmende beskrivelse af alle sådanne situationer, da det afhænger af den enkelte sag. Jobcentret er dog i de ovenstående tilfælde forpligtiget til at forholde sig til oplysninger om sådan (relevant, her politisk) aktivitet, og dermed at registrere denne, skønt formålet ikke er det politiske, men selve aktiviteten. Sådanne oplysninger vil dermed også indgå naturligt i Jobcentrets sagsgang, og dermed også i samtaler med den berørte borger. I sådanne tilfælde bør man dog så vidt muligt lave en neutral beskrivelse af det politiske forhold, og i så vidt mulig omfang muligt fokusere på selve aktiviteten. Det skal bemærkes at det ikke er det politiske, men derimod aktiviteten, der er og bør være i fokus i sådanne situationer. Effekt heraf afhænger af den konkrete sag.
Retligt grundlag
Retssikkerhedslovens § 10 sammenholdt med offentlighedslovens § 13 og 15 og persondataforordningens art. 9, stk. 2, litra e og f.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ikke relevant
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ikke relevant
Konsekvenser for andre udvalg
Ikke relevant
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Der gøres opmærksom på, at det er formanden der har sat punktet på dagsordenen med baggrund i borgerhenvendelse og ikke Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Sagen genoptages som lukket dagsordenspunkt med sagsindsigt på førstkommende udvalgsmøde.
(V) og (DF) ønsker ikke at sagen genoptages.

8. Initiativsag vedr. fleksjob (0)

8.     Initiativsag vedr. fleksjob (0)

Sagsnr.: 330-2018-61438               Dok.nr.: 330-2018-500390                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Efter forespørgsel fra Ali Yavuz (S) orientere administrationen om økonomien der er forbundet med fleksjob og reglerne for tildeling heraf, jf. nedenstående henvendelse.
Baggrund
Nedenstående er formuleret som spørgsmål til administrationen:
I dag kan man få bevilget fleksjob helt ned til 2 timer om ugen, hvis man har en rest arbejdsevne og varig/stationære lidelse. Når man én gang har fået bevilget fleksjob og er ledig, kan man i princippet få ledighedsydelse indtil man går på folkepension. Så det er en ret dyr ordning for kommunen, det er suverænt den højeste ydelse man kan få blandt overførselsudgifter.
Det fremgår af seneste økonomiopfølgning den 3. september 2018, at antallet af ledighedsydelsesmodtagere opjusteres fra 168 til 188 helårspersoner og der forventes et merforbrug på 2,3 mio. kr.
Det koster kommunen ca. 180.000 kr. om året i overførelsesudgifter at have en borger på ledighedsydelse. Det kan være en udfordring med at finde et fleksjob på kun to timer om ugen.
Derfor ønskes en beskrivelse/analyse (business case) af hvad det vil betyde, hvis Slagelse kommune indfører en nedre grænse på fx min 10-15 timer om ugen i stedet for de nuværende 2 timer for at få bevilget et fleksjob?
Hvad vil besparelsespotentialet være? Hvad vil konsekvenserne være?
Der ønskes en opgørelse over antallet af ledige fleksjobbere, som har været på ledighedsydelse uafbrudt de sidste 2-3 år, og heraf hvor mange der er bevilget til et fleksjob under 10 timer ugen.
Svar fra administrationen:
Jf. loven om aktiv beskæftigelsesindsats kap. 13, så findes der ikke hjemmel til at skelne i timetal ved bevilling af fleksjob. Derved er det ikke muligt at sætte en minimumsgrænse for timetal. Dog kan der ikke bevilliges fleksjob på 2 timer medmindre, at der forventes en progression i timetallet jf. LAB § 70, stk. 2.
Det er ikke muligt at opgøre økonomien for ledige fleksjobbere under 10 timer pr. uge, uden at samtlige fleksjob sager skal gennemgås manuelt. Ved træk i fagsystem ses, at der pr. 31.08.2018 er 79 sager hvor borgeren har på ledighedsydelse i mere end 2 år.
Ydelsen for en ledighedsydelsesmodtager bevilliget efter 01.01.2013 udgør netto 119.235 om året. Besparelsespotentialet skulle man tilbageholde en fleksjobbevilling, vil afhænge af hvilken ydelsen den enkelte borger er kommet fra. Er det en kontanthjælpsborger vil ydelsen ligge i samme niveau, som ledighedsydelse. En sygedagpengemodtager koster kommunen årligt 134.160 kr. Derved vil der være en øget udgift ved at holde borgere på sygedagpenge fremfor på ledighedsydelse.
Der er dog ikke hjemmel til at tilbageholde en fleksjobbevilling.
Af de opgjorte 79 ledige fleksjobborgere er der 32, som kommunen har 100 % finansiering på, da de er bevilliget før 01.01.2013. Denne gruppe koster kommunen 205.947 pr. helårsperson.
Retligt grundlag
Loven om aktiv beskæftigelsesindsats.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Administrationen vurderer, at der ikke er hjemmel til at arbejde videre med et forslag om ikke at bevillige fleksjob på mindre end 10 timer ugentligt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Orienteringen tages til orientering
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Udvalget ønsker, at få punktet genoptaget efter afholdelsen af SBU-seminaret den 2. oktober 2018.

9. Punkter til kommende møder (O)

9.     Punkter til kommende møder (O)

Sagsnr.: 330-2017-90446               Dok.nr.: 330-2018-482459                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder i 2018.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte eventuelle punkter til behandling eller orientering på kommende møder.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder godkendes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
(Ø), (V) og (DF) ønsker at der kommer punkt på kommende møde, om hvor mange nyansættelser og udskiftninger der har været på hhv. konto 5 og 6 siden sidste sparerunde.
Konto 5 er sociale opgaver og beskæftigelse mv.
Konto 6 er fællesudgifter og administration
Ansættelser fra projekter ønskes tydeliggjort.
10. Lukket: Lukket dagsordenspunkt - Anonymiseret sag - konkret (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
11. Lukket: Lukket dagsordenspunkt - Generel beskrivelse af sagsforløb gældende for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.