Social- og Beskæftigelsesudvalget (2018-2021) – Referat – 2. september 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90442               Dok.nr.: 330-2019-283408                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende dagsordenen.
Baggrund
Inge bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Inge bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender dagsordenen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. september 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Godkendt.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90444               Dok.nr.: 330-2019-317330                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Ingen bemærkninger.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. september 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Orienteringen taget til efterretning.

3. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

3.     Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

Sagsnr.: 330-2018-38133               Dok.nr.: 330-2019-340185                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget følger på hvert møde op på de politiske mål, der er politisk udpeget som de vigtigste i Beskæftigelsesplan 2019 samt øvrige ønskede nøgletal.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte orienteringen om nøgletal.
Vurdering
Administrationens vurdering og forklaring på udviklingen for de enkelte effektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen fremgår af bilag, herunder sammenligning til landsplan og sammenlignelige klyngekommuner. Sammenlignelige kommuner er: Esbjerg, Fredericia, Guldborgsund, Ishøj, Kalundborg, Norddjurs, Nyborg, Odsherred, Randers, Samsø, Skive, Thisted, Tønder, Vesthimmerland og Vordingborg.
Udviklingstendenser, hvor der er væsentlige ændringer siden sidste opfølgning er nedenstående fremhævet med fed skrift.
De overordnede udviklingstendenser gennem det sidste år er:
·         Stagnation i antal borgere på kommunal forsørgelsesydelse. I Slagelse er der en minimal stigning, mens der fortsat er en minimal reduktion på landsplan og i sammenlignelige kommuner. For første gang siden den økonomiske krise er der tale om stagnation både i Slagelse, på landsplan og i sammenlignelige kommuner.
·         Stabil samarbejdsgrad med virksomhederne, som følger sammenligningsgrundlag.
·         Stagnation i beskæftigelsen for borgere med bopæl i kommunen. I Slagelse og sammenlignelige kommuner er der en mindre reduktion, mens der fortsat er en minimal stigning på landsplan. Siden forrige opfølgning er udviklingen vendt fra stigning til stagnation. Slagelse påvirket af, at antallet af lokale arbejdspladser er 1,52 % færre end samme tidspunkt sidste år.
·         Reduktion i bruttoledigheden følger tilnærmelsesvis sammenligningsgrundlag.
·         Reduktion i langtidsledigheden er mindre end i sammenligningsgrundlag, men udviklingen er vendt i 2019.
·         Reduktion i antal flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, som er i beskæftigelse efter 3 år i Danmark. Andelen i beskæftigelse er dog fortsat lidt højere end i sammenligningsgrundlag. Det var i 3. kvartal 2018, at Slagelse oplevede en dårligere udvikling end i sammenligningsgrundlag. OBS – Udlændinge- og Integrationsministeriet har endnu ikke opdateret data på grund af Folketingsvalg og ny regeringsdannelse.
·         Stigning i antal unge uden en uddannelse (uddannelseshjælp) både i Slagelse og sammenlignelige kommuner, mens der er et fald på landsplan. Siden forrige opfølgning er udviklingen vendt fra en reduktion til en stigning. Det skyldes, at der er kommet flere helt nye unge til i juli måned end der plejer. Udviklingen følges tæt, herunder om der kan være tale om afledte og ukendte effekter på den korte bane som følge af implementeringen af ny sammenhængende ungeindsats og ny forberedende grunduddannelse.
·         Reduktion i langtidsforsørgede er større end på landsplan og i sammenlignelige kommuner. Siden forrige opfølgning er reduktionen blevet større end på landsplan og i sammenlignelige kommuner.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Opfølgning tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. september 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Taget til efterretning.

4. Udkast til procesplan for Slagelse Kommunes Integrationspolitik (D)

4.     Udkast til procesplan for Slagelse Kommunes Integrationspolitik (D)

Sagsnr.: 330-2019-61530               Dok.nr.: 330-2019-349733                                          Åbent
Kompetence: Social og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
På Social- og beskæftigelsesudvalgets møde d. 12. august besluttede udvalget, at der skal præsenteres et 1. udkast til en procesplan for udarbejdelse af Slagelse Kommunes integrationspolitik på udvalgets møde i september.
Af bilag 1 fremgår den overordnede procesplan. Da Slagelse Kommune ikke har nedsat et integrationsudvalg (§17 stk. 4 udvalg), der kan fungere som sparringspartner i udarbejdelsen, foreslås det, at en administrativt nedsat arbejdsgruppe i samarbejde med Center for Arbejdsmarked & Integration peger på de civilsamfundsaktører (foreninger, organisationer såvel som enkeltpersoner), man vurderer kan og vil bidrage med udformning af en integrationspolitik. Dermed sikres en bred civilsamfundsinvolvering, der tager højde for samtlige kommunale centrets berøringsflader ift. integrations temaet. 
Udvalget ønsker en integrationspolitik, der ligesom sin forgænger omfatter alle udlændinge i Slagelse – samt inddrager den danske gruppe som væsentlig aktør i arbejdet med en vellykket integration.
Som det fremgår af procesplan (bilag 1) arbejdes der med udgangspunkt i 3 arbejdsgrupper, hvis bidrag i sidste ende samles i udkast til kommende Integrationspolitik:
·         Politisk niveau
·         Civilsamfundsniveau
·         Tværgående administrativ kommunalt niveau
Arbejdsgrupperne samles og faciliteres af Center for Arbejdsmarked & Integration, med henblik på at finde frem til både integrationspolitikkens kommende form såvel som konkrete indhold.
Facilitering og arbejdsoplæg i arbejdsgrupperne vil tag udgangspunkt i nuværende integrationslovgivning, samt erfaringer fra udarbejdelsen af foregående integrationspolitik, herunder erfaringerne fra tidligere §17 stk. 4 udvalg (integrationsudvalg).
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Udvalget kan drøfte og kommenterer udkast til procesplan for Slagelse Kommunes integrationspolitik.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Der skal foretages høring i alle berørte fagudvalg, Økonomiudvalg samt relevante 17,4 udvalg.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter 1. udkast til procesplan for Slagelse Kommunes integrationspolitik
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. september 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Drøftet med bemærkning om at der indledes med botomup proces og resultatet bringes til udvalget.
Procesplanen tilpasses og fremlægges på kommende udvalgsmøde.
Udvalget ønsker at sikre stor borgerinddragelse, evt. via borgermøde, sociale medier, annoncering eller anden aktivitet.
Udvalget ønsker at omformulere Oktober 2019 til: Involvere civilsamfundet via workshop i stedet for det nævnte civilsamfundsarbejdsgruppe.

5. Beslutning af effektmål for ungeindsatsen (B)

5.     Beslutning af effektmål for ungeindsatsen (B)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2019-339392                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
I juni 2019 godkendte Byrådet rammerne for den kommunale ungeindsats. Samtidig besluttede Byrådet, at der skal udarbejdes nogle få effektmål for indsatsen. Børne- og Ungeudvalget samt Social-og Beskæftigelsesudvalget følger op på effektmålene halvårligt for at vurdere, om der er den ønskede udvikling hen mod de overordnede politiske målsætninger.
Administrationen har på tværs af fagområderne udpeget tre indikatorer, som anbefales at indgå i effektmålene:
·         De unges oplevelse af ungeindsatsen
·         Elevfravær i grundskolen
·         Andel unge på forsørgelsesydelse
Effektmålene beskrives nærmere nedenfor. Fælles for dem er, at de er gradueret med afsæt i en årlig progression frem mod 2025, hvor det forudsættes at målsætningerne er indfriet.
Administrationen udarbejder status på effektmålene til politisk behandling i november og maj, hvor de relevante data er tilgængelige.
De unges oplevelse af ungeindsatsen
En af grundstenene i ungeindsatsen er, at den unge er i centrum. Den unge skal opleve at blive inddraget, og at indsatsen tager udgangspunkt i hans eller hendes ønsker og drømme. Ligeledes skal den unge opleve, at ungeindsatsen er let tilgængelig. På baggrund heraf foreslår administrationen nedenstående effektmål.
Data baseres på nogle få spørgsmål, som den enkelte ung svarer på efter hvert netværksmøde. Tovholder registrerer svarene i den unges uddannelsesplan, sådan at svarene også kan bruges som feedback til de konkrete fagpersoner omkring den unge.  
95 % af de unge oplever i nogen eller høj grad at blive inddraget og mødt i ungeindsatsen
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Andel unge, som i nogen eller høj grad oplever at blive inddraget og mødt i ungeindsatsen
90%
91%
92%
93%
94%
95%
Andel unge på forsørgelsesydelse
Målet ligger tæt op af de nationale målsætninger, hvor der er et lokalpolitisk mål om en reduktion i andelen af unge under 25 år uden tilknytning til uddannelse og arbejdsmarked på 20 % fra 2016-2025.
Med denne indikator, som er baseret på aktuelle data fra jobindsats.dk og Danmarks Statistik, er det muligt at følge effektudviklingen løbende. Desuden medtager indikatoren de 25-29-årige på forsørgelse, hvormed der er en indikator på den samlede ungeindsats. I indikatoren medtages både fleksjob og førtidspension, da målet i videst muligt omfang er at sikre en tidlig og forebyggende indsats, så flere unge undgår at ende på disse ordninger. A-dagpenge indgår ikke, da A-dagpenge i overvejende grad ville medtage unge, som netop gennemfører en uddannelse og blot venter på første job. I takt med at Slagelse tiltrækker stadig flere studerende, vil der også være flere unge, som i en periode ender som dimittender på A-dagpenge. Unge i gang med en forberedende grunduddannelse betragtes som i uddannelse, ligesom i de nationale målsætninger.
Da udviklingen i andelen af unge er meget sæsonbetinget (uddannelsesstart primært 2 gange årligt), gives der i november en status for august måned set i forhold til august måned de forudgående går. I maj gives en status for hele det forudgående år, samt for januar i forhold til januar de forudgående år.
Administrationen foreslår, at baselinen er den samme som for den nationale ungemålsætning, nemlig år 2016, så der sikres en tæt sammenhæng. I 2016 var det 12,6 %, som modtog en forsørgelsesydelse. Administrationen foreslår en reduktion på 25 % i 2025, hvor den nuværende målsætning for det nationale mål for de op til 25-årige er 20 %. Reduktionen forventes at blive stadig mindre over tid, da den tilbageværende målgruppe vil være stadig vanskeligere at få i uddannelse eller beskæftigelse.
Andelen af unge op til 30 år, som modtager en forsørgelsesydelse, ekskl. A-dagpenge, er faldet med 25 % i 2025
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Andel unge, som modtager ydelse
10,4%
10,1%
9,9%
9,7%
9,5%
9,4%
Elevfravær i grundskolen
I Slagelse er det besluttet at udvide målgruppen for ungeindsatsen til også at omfatte de 13-14 årige for at sætte fokus på en forebyggende og tidlig indsats allerede i grundskolen. Elevernes fravær i grundskolen har stor betydning for deres faglige resultater, og der er en tæt sammenhæng mellem elevernes afgangsprøver og sandsynligheden for, at de kommer i uddannelse eller beskæftigelse. Administrationen foreslår derfor, at denne indikator indgår i effektmålene for ungeindsatsen. Det vil samtidig understøtte et yderligere fokus på bekæmpelse af fravær i grundskolerne.
Data vedrører alle elever i 7.-10. klasse i kommunale folke- og specialskoler. Al fravær medregnes både lovligt, ulovligt og sygefravær. Da fraværet er meget sæsonbetinget, opgøres status på et helt skoleår, dvs. de sidste tolv måneder regnet fra henholdsvis november og maj.
Administrationen foreslår, at baselinen er den samme som for den nationale ungemålsætning, nemlig år 2016, så der sikres en tæt sammenhæng. De sidste tre år har det gennemsnitlige fravær for udskolingselever i Slagelse Kommune været stigende fra 7,01 i 2016/17 til 7,68 i 2018/19. På baggrund heraf foreslår administrationen, at fraværet i 2025 er reduceret med 1 procentpoint. Administrationen forventer, at der går noget tid, før forskellige tiltag vil have en effekt på fraværet. Derfor forventes ingen reduktion i indeværende skoleår.
Udskolingselevernes fravær er faldet med 1% i skoleåret 2024-2025
2019/20
2020/21
2021/22
2022/23
2023/24
2024/25
Andel skoledage udskolingselever i gennemsnit er fraværende
7,7%
7,5%
7,3%
7,1%
6,9%
6,7%
Elevfrafald på ungdomsuddannelserne
I Jobcenteret har vi siden 1.1.2019 registreret, at 176 unge, har søgt ydelse, hvor årsagen er registreret som ’afbrudt uddannelse’. Denne registrering sker på baggrund af den unges udsagn.
Retligt grundlag
Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse og beskæftigelse m.v. af 29. maj 2018.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte effektmålene, som de foreligger eller foreslå andre effektmål.
Vurdering
Administrationen vurderer, at de foreslåede effektmål er de bedste indikatorer, der kan opstilles for ungeindsatsen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren og Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter effektmålene for ungeindsatsen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. september 2019:
Fraværende: 
Venstre foreslår, at forvaltningens forslag om effektmål følges - med følgende tilføjelse:
At
forvaltningen til næste udvalgsmøde kommer med oplæg om yderligere effektmål for den lokale udvikling i forhold til den nationale, uddannelsespolitiske målsætning om, at 25-årige skal have gennemført en ungdomsuddannelse, være i ungdomsuddannelse eller i beskæftigelse:
I 2030 skal mindst 90 procent af de 25-årige have gennemført en ungdomsuddannelse.
I 2030 skal andelen af unge op til 25 år, som ikke har tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked, være halveret.
Punktet genoptages på kommende udvalgsmøde

6. Integrationsområdet (O)

6.     Integrationsområdet (O)

Sagsnr.: 330-2018-5844                 Dok.nr.: 330-2019-334743                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Orientering om status fra området for nyankomne udlændinge.
Baggrund
På mødet orienteres om status på integrationsområdet på baggrund af ønske om kvartalsvis orientering om udviklingen inden for området for nyankomne udlændinge.
Status fra Integration og Netværk – 2. kvartal 2019
Slagelse Kommunes kvote for flygtninge i 2019 er fortsat fastsat til 18. I anden kvartal af 2019 er der modtaget fire flygtninge fra henholdsvis Iran og Syrien.
Som bekendt har tidligere års indsats bevirket, at ca. 1/3 af de tilbageværende borgere i integrationsprogram er aktivitetsparate, som har brug for væsentlig mere opkvalificering for at komme i job.
Integration og Netværk arbejder derfor fokuseret på målsætningen for 2019 om at flere aktivitetsparate – og særligt på at kvindegruppen – opnår tilknytning til arbejdsmarkedet.
Generelt har Integration og Netværk kontinuerligt fokus på den virksomhedsrettede indsats og de tilbudsmuligheder, der skal skabes. Derudover bliver der i de kommende måneder rettet særlig opmærksomhed på at øge antallet af virksomhedspraktikker.
Ved Integration og Netværks opgørelse pr. 1. juli 2019 er antallet af integrationsborgere i aktive IGU-forløb 11 personer.
Flygtningefordeling 2020 - Udlændingestyrelsen
Udlændingestyrelsen skal hvert år senest den 1. maj udmelde et landstal, som er styrelsens skøn over det antal flygtninge, der skal boligplaceres i kommunerne det kommende år. På landsplan forventer Udlændingestyrelsen at modtage ca. 600 flygtninge i 2020.
Slagelse Kommune er indtil videre tildelt 7 flygtninge i 2020 (kommunekvoten 2019 er fortsat fastsat til 18 flygtninge). Flygtninge omfattet af kommunekvoten kan være både voksne og børn.
Integration og Netværk vurderer, at de få forventede visiteringer (7 flygtninge) til Slagelse Kommune blandt skyldes antallet af familiesammenføringer 2016/17, hvor Slagelse Kommune modtog et højt antal i forhold til andre kommuner.
Kvoteflygtninge – Udlændinge- og Integrationsministeriet
Siden 1989 har Danmark påtaget sig en kvote på ca. 500 kvoteflygtninge årligt via FN. Denne forpligtelse har været suspenderet siden 2017.
Under den tidligere regering blev ordlyden i Udlændingeloven (§ 8, stk. 6) ændret, hvorefter ”… Udlændinge- og integrationsministeren bestemmer antal og den overordnede fordeling af de udlændinge, der skal gives opholdstilladelse… ”.
Den nuværende udlændinge- og integrationsminister har i juli meddelt FN’s Flygtningeorganisation, UNHCR, at Danmark ønsker at tage imod en mindre gruppe af særligt behandlingskrævende kvoteflygtninge allerede i 2019.
Ministeriet kan pt. ikke oplyse, hvornår de første kvoteflygtninge modtages, ligesom det præcise antal for 2019 endnu ikke er fastlagt.
Udviklingen i antal personer og resultattilskud:
 
2015
2016
2017
 
2018
 
2019
Pr. 1. juli
Antal personer i alt omfattet af Integrationsloven
 
314
 
408
 
472
 
471
 
426
Antal integrationsydelsesmodtagere omfattet af integrationsprogram
 
-
 
-
 
-
 
205
 
144
Antal selvforsørgede omfattet af integrationsprogram
 
-
 
-
 
-
 
266
 
278
Antal resultattilskud på ordinær uddannelse
 
16
 
9
 
21
 
28
 
20
Antal resultattilskud på ordinært arbejde
 
24
 
24
 
76
 
47
 
11
Antal resultattilskud på Danskuddannelse
 
36
 
45
 
84
 
78
 
40
NB: Resultattilskud opnås efter 6 måneders ustøttet beskæftigelse, 6 måneders ordinær uddannelse og/eller bestået Danskuddannelse. Det vil sige, at resultattilskud viser antallet af fastholdte i job og uddannelse, mens antallet af iværksatte job er højere.
Udviklingen i familiesammenføringer, flygtninge, EU-borgere m.v.:
 
 
2015
2016
2017
 
2018
 
2019
Pr. 1. juli
Antal nyankomne flygtninge – I alt
(Kvote)
 
147
(167)
 
101
(102)
 
23
(29)
 
11
(12)
 
7
(18)
Antal gennemførte familiesammenføringer – I alt
 
54
(Voksne)
 
57
(Voksne)
 
83
(Voksne + børn)
 
75
(Voksne + børn)
 
21
(Voksne + børn)
Antal overtaget fra andre kommuner
 
2
 
2
 
12
 
4
 
4
Antal EU-borgere på Danskuddannelse
 
313
(Helårspersoner)
 
181
(Helårspersoner)
 
186
(Helårspersoner)
 
260 1)
 
118
Gennemførte repatrieringer
1
2
4
3
1
1) Fra 2018 og fremadrettet er antal opgjort i personer (og ikke i helårspersoner).
Udviklingen i løntilskud og praktikker:
LØNTILSKUD
Integrationsindsatsen
Jan. 19
Feb. 19
Mar. 19
April 19
Maj 19
Juni 19
Privat arbejdsplads
35
35
34
36
45
45
Forening/organisation 2)
 
 
 
 
 
 
Kommunal arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
Regional arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
Statslig arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
35
35
34
36
45
45
PRATIKKER
 
 
 
 
 
 
Integrationsindsatsen
Jan. 19
Feb. 19
Mar. 19
April 19
Maj 19
Juni 19
Privat arbejdsplads
18
20
18
22
23
25
Forening/organisation 2)
 
 
 
 
 
 
Kommunal arbejdsplads
3
4
8
7
5
4
Regional arbejdsplads
0
0
0
0
1
1
Statslig arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
21
24
26
29
29
30
2) I det nye fagsystem (pr. 1. marts 2018) kan der ikke fordeles ud på foreninger. Sådanne forløb ender i stedet som enten private eller den form for offentlig virksomhed, hvor de modtager offentligt tilskud fra.
Retligt grundlag
Integrationsloven, Repatrieringsloven, Udlændingeloven, Lov om integrationsgrunduddannelse (IGU), Serviceloven og bekendtgørelser om sikkerhedsstillelse efter Udlændingeloven til dækning af offentlige udgifter til hjælp efter Lov om aktiv social politik eller Integrationsloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. september 2019:
Fraværende: 
Taget til efterretning med bemærkning om at Helle Blak (F) og Thomas Clausen (Ø) ønsker at rose regeringen og støttepartier, for igen at modtage kvoteflygtninge.
Udvalget ønsker mail med afklaring på manglende tal for 2015 - 2017 på antal intergrationsydelsesmodtagere omfattet af integrationsprogram og antal selvforsørgede omfattet af integrationsprogram.

7. Evaluering af prøvehandling vedr. klargøring af sager til rehabiliteringsteamet (O)

7.     Evaluering af prøvehandling vedr. klargøring af sager til rehabiliteringsteamet (O)

Sagsnr.: 330-2019-59178               Dok.nr.: 330-2019-335746                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres her om evalueringen af prøvehandling vedr. klargøring af sager til rehabiliteringsteamet.
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget blev ved mødet i marts 2019 orienteret om, at Jobcenteret sammen med Rådgivning og Udbetaling ville gennemføre en prøvehandling, hvor forberedelsen af nogle udvalgte sager til rehabiliteringsteamet blev flyttet fra Jobcenteret til Rådgivning og Udbetaling.
Kort beskrivelse af prøvehandlingen
Prøvehandlingen gennemføres i perioden 1. marts – 30. juni 2019.
Center for Arbejdsmarked og Integration, afdeling Opkvalificering skulle fremsende 15 cpr. nr. til Rådgivning, der skulle gennemgå mindst de 10 sager.
Sagerne blev udvalgt på baggrund af følgende kriterier:
·         Modtaget kontanthjælp i over 10 år
·         Fritaget for 225-timersreglen
·         Har ikke deltaget i et beskæftigelsesrettet tilbud de seneste 5 år
·         Må ikke være potentielle førtidspensionister
Hensigten med prøvehandlingen, var at undersøge, om en velbelyst socialfaglig beskrivelse kunne være med til, at en sag hurtigere kunne afklares til førtidspension, fleksjob eller ressourceforløb. Forventningen var, at ovenstående udvælgelseskriterier ville betyde, at de valgte sager, ville være nogle, hvor borgerne havde komplekse problemer ud over ledighed. Derfor var forventningen, at sagerne ville have en større tyngde af social og helbredsmæssig karakter fremfor et beskæftigelsesrettet fokus.
Sagsbehandlingen af sagerne blev i prøvehandlingsperioden flyttet til Rådgivning og Udbetaling, der foretog en fuldstændig sagsgennemgang med det formål at få belyst borgerens sociale og helbredsmæssige ressourcer/barrierer.
Evaluering af prøvehandlingen
Af de 15 sager Jobcenteret valgte ud, blev fire af dem sendt retur fra Rådgivning og Udbetaling (f.eks. pga. igangværende klagesag, borger ønskede ikke at indgå i prøvehandlingen). Det betyder, at i alt 11 sager har ”gennemført” prøvehandlingen og er dermed blevet gennemgået og forberedt til klinisk funktion eller andre foranstaltninger.
Alle sagerne var kendetegnet ved at borgerne havde en historik med årelang passiv forsørgelse, ingen arbejdsidentitet, manglende selvværd, manglende netværk, passivitet og mistro til systemet.
Resultatet efter endt prøvehandling var, at:
·         1 af de 11 borgere har fået pension efter vurdering ved Klinisk funktion.
·         1 af de 11 sager mangler udfærdigelsen af den forberedende del, helbredsoplysningerne indgik lige omkring tiden, hvor prøvehandlingen blev afsluttet.
·         9 af de 11 sager mangler lægelige akter eller afslutningen på et terapeutisk forløb og rykkes derfor tilbage til sagsbehandling i Jobcenteret.
Konklusion og læring
På baggrund af prøvehandlingens forløb og udfald, kan det konstateres, at;
·         Der er ikke noget ”quick-fix” på at afkorte sagsbehandlingstiden for borgere på langvarig forsørgelse.
·         De opstillede kriterier for udvælgelse af sager skal suppleres for at tydeliggøre den ønskede målgruppe.
·         Der er et stort ressourcetræk forbundet med klargøringen af denne type sager (gælder uanset om opgaven varetages af Jobcenteret eller Rådgivning og Udbetaling).
·         Rådgivning og Udbetaling har fået en større indsigt i det arbejde, som Jobcenteret har med denne type af sager.
·         Jobcenteret har fået nogle konkrete inspirationspunkter at arbejde videre med på baggrund af de generelle observationer, som Rådgivning og Udbetaling har gjort sig i forbindelse med prøvehandlingen. Flere af disse punkter er allerede ved at blive konkretiseret og implementeret i afdelingen Opkvalificering.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at for at opnå hensigten med prøvehandlingen, vil det kræve en tydeligere præcisering af udvælgelseskriterierne samt en konkret gennemgang af den enkelte sag, inden sagsbehandlingen flyttes væk fra Jobcenteret.
Inden en sådan øvelse måtte blive iværksæt, anbefales det, at der udarbejdes en økonomisk vurdering for det samlede omfang af opgaven, herunder udvælgelsesprocessen, sagsbehandlingen/gennemførelsen af øvelsen samt udarbejdelsen af evaluering mv.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
En gentagelse eller udvidelse af prøvehandlingen vil have betydning for både Jobcenteret og Rådgivning og Udbetaling. Udover det ressourcetræk der er på de medarbejdere, der ”faciliterer” og gennemfører øvelsen, må der forventes økonomiske konsekvenser i forbindelse med indhentelse af specifikke lægeerklæring etc.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. september 2019:
Fraværende: 
Taget til orientering.

8. Prøvehandlinger - status (O)

8.     Prøvehandlinger - status (O)

Sagsnr.: 330-2019-59180               Dok.nr.: 330-2019-335754                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om status på prøvehandlinger i Center for Arbejdsmarked og Integration.
Baggrund
I det følgende gives en status på såvel de prøvehandlinger, der blev nævnt i temaanalysen for beskæftigelsesområdet, samt de prøvehandlinger som Center for Arbejdsmarked og Integration selv har iværksat.
I temaanalysen for beskæftigelsesområdet, blev der i alt peget på fem konkrete prøvehandlinger (derudover blev der oplistet en række idéer til yderligere prøvehandlingstiltag):
Prøvehandling
Indhold
Status
Street Walker ordning (tværgående)
Tidlig indsats ude på arbejdspladsen i forhold til den sygemeldte borger, der er ansat i Slagelse Kommune (høre borgeren om behov og straks involvere arbejdsgiver). Ulempen er, at der skal bruges nogle ressourcer herpå, men den forventede effekt vil modsvare dette på lidt længere sigt. Udrulles stille og roligt - afprøves først i afgrænset område, eks. Ældreområdet. Fokus vil være at komme med ved de tidlige omsorgssamtaler, samt på muligheder for tværgående arbejdsprøvning.
 
I opstart.
Der afventes svar fra prøvehandlingsgruppen, hvor der er ansøgt om midler til at gennemføre prøvehandlingen.
 
Styrke den jobrettede samtale med borgeren gennem kompetenceudvikling og med træningsbane (eget område)
 
Samtaler virker HVIS de er gode – der skønnes at være et udækket behov for udvikling af samtalefagligheden. Fordelen ved den gode samtale er, at medarbejdere får en oplevelse af at lykkes. Eksempelvis kan der udvælges et team eller 10-15 medarbejdere på frivillig basis, som ønsker at arbejde målrettet med dette. 
 
Afsluttet.
Der indgår elementer fra denne prøvehandling i prøvehandlingen 'Borgerens værdikæde'.
Frivillige foreninger bringes i spil som tilbud (tværgående)
 
Frivillige foreninger bringes i spil som tilbud til ressourceforløb og jobafklaring. Herudover motion i forhold til unge, hvilket kan medvirke til at sætte struktur på dagligdagen. Når borgeren er en del af et fællesskab, er der et potentiale for at lære at det forpligter at være en del af et fællesskab.
 
Igangsat.
CAI er i gang med at kontakte borgere, der er bevilliget FØP med det formål, at drøfte borgerens muligheder for at være frivillige hjælpere i foreningerne.
 
Én sagsbehandler inden for sygedagpenge frem til og med jobafklaring (eget område)
 
Én sagsbehandler inden for sygedagpenge frem til og med jobafklaring, hvor rehabiliteringsteamet kommer med ind over. I de mange klager vi ser, så er det skiftende sagsbehandlere, som går igen. Ved én sagsbehandler vil borgeren opleve genkendelighed – dvs. én der følger dem gennem hele forløbet. Dette afprøves i forhold til et antal borgere, samt medarbejdere, der frivilligt ønsker at afprøve dette, så det gøres motivationsdrevet at deltage og bruge tiltaget som kompetenceudviklingsforløb. Det er forventningen, at tiltaget kan bevirke, at sagerne afklares hurtigere. Herudover tidlig indsats.
 
Afsluttet.
Dette er afprøvet tidligere, hvor det har vist sig, at jobafklaringssagerne kommer til at fylde for meget i forhold til sygedagpengesagerne. Der er generel stor opmærksomhed på, at der ikke foretages unødvendige sagsbehandlerskift i løbet af en borgers sag.
 
Stoppe med indsatsmøderne (stoppe med at gøre - eget område)
 
 
Afsluttet.
Indsatsmøderne blev stoppet med indgangen til 2019.
 
Herudover har Center for Arbejdsmarked og Integration igangsat følgende prøvehandlinger:
Prøvehandling
Indhold
Status
Borgervejlederfunktion (klagedreven innovation)
(eget område)
For at sikre én indgang for borgerne samt medvirker til at nedbringe antallet af klager, oprettes en borgervejlederfunktion.
I opstart.
Beskrivelse er under udarbejdelse.
 
Motivationsforløb
(eget område)
Tanken er at sende borger der gentagne gange komme ind i systemet samt borgere der ikke er motiverede eller har svært ved til at komme i gang på arbejdsmarked i et motivationsforløb. Der laves et 8 ugers forløb hvor der er fokus på ret og pligt/lovgivning, motivation, Cv’er, muligheder på arbejdsmarked, herunder handicapkompenserende hjælpemidler, sundhed og muligheder – efterfulgt af praktikforløb. Målgruppe – Alle i Jobcenteret. Finansieret af afdelingerne eget budget. Kun på tegnebrættet – kan formodentligt tidligst opstartes i oktober. Der samarbejdes med social økonomisk virksomhed vedr. motivationsdelen ellers understøttes projektet af 1 sagsbehandler/fagkonsulent og 1 jobkonsulent samt personale der ved noget om sundhed og træning (internt i JC).
I opstart.
Beskrivelse er under udarbejdelse.
 
Borgerens værdikæde
(eget område)
Vi vil arbejde med at være endnu bedre til at tage afsæt i den enkelte borgers værdikæde og hvordan vi sikrer en glattere proces, sætter fokus på livsduelighed og jobperspektiv.
Formålet er at lave en hurtigere proces for borgeren med ansættelse i en virksomhed og øge kvaliteten i samarbejdet mellem borger og sagsbehandler, således begge parter oplever at det er samme plan der følges og der en gensidig hjælpsomhed.
I opstart/igangsat.
Ansøgning om midler er imødekommet og prøvehandlingen kan hermed igangsættes.
 
Klargøring af sager til rehabiliteringsteamet
(tværgående)
Rådgivning og Udbetaling overtager 10-15 sager, som de skal gøre klar til rehabiliteringsteamet eller afklare på anden vis
Afsluttet.
Der arbejdes videre med de relevante elementer fra prøvehandlingen i forhold til at skabe mere velfærd for borgerne.
 
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. september 2019:
Fraværende: 
Taget til orientering.

9. Orientering om 225-timersreglen (O)

9.     Orientering om 225-timersreglen (O)

Sagsnr.: 330-2019-57265               Dok.nr.: 330-2019-335454                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget ønskede ved deres møde den 12. august 2019, at herværende punkt skulle genoptages med henblik på at fremskaffe oplysninger til besvarelse af punkt d. Endvidere orienteres udvalget om status på samarbejdet omkring 225-timersreglen mellem Jobcenteret og Rådgivning og Udbetaling.
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget har såvel denne gang som ved deres tidligere behandlinger er sager vedr. 225-timersreglen, stillet spørgsmål til samarbejdet mellem Jobcenteret og Rådgivning og Udbetaling i forhold til at trække de borgere, der er undtaget 225-timersreglen, i ydelse. Dette er nu blevet undersøgt nærmere, hvorfor Social- og Beskæftigelsesudvalget hermed orienteres om, at der tidligere har været en arbejdsgang, der beroede på en fejlfortolkning af loven. På baggrund af en række afgørelser, har Jobcenteret og Rådgivning og Udbetaling i samarbejde ændret praksis, således at arbejdsgangen på området, er i overensstemmelse med lovgivningen. Det skal samtidig understreges, at Jobcenteret og Rådgivning og Udbetaling hele tiden er i løbende dialog og kontinuerligt arbejder på et godt samarbejde.
Social- og Beskæftigelsesudvalget har stillet følgende spørgsmål:
a)    Procedure vedr. generel information til borgere, der er omfattet af 225-timersreglen, om hvem der har kompetencen til at afgøre sagen om fradrag i kontanthjælpen på grund af reglen
b)    Orientering om regelsættet for, hvordan man som ikke-jobparat kontanthjælpsmodtager alligevel omfattes af 225-timers reglen
c)    Hvor mange ikke-jobparate kontanthjælpsmodtagere er omfattet af 225-timers reglen?
d)    Hvor mange ikke-jobparate kontanthjælpsmodtagere får nedsat kontanthjælp på grund af 225-timers reglen?
Besvarelse af punkt a og b
Spørgsmål a og b blev senest besvaret ved Social- og Beskæftigelsesudvalgets møder den 3. december 2018 (punkt 17, lukket punkt) og 7. januar 2019 (punkt 7). I det følgende gengives teksten fra disse møder.
Jobcenterets vurdering i forhold til 225-timers reglen
Formålet med 225-timersreglen er, at det skal kunne betale sig at arbejde. Derfor er udgangspunktet, at borgere, der har modtaget kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse fra 1. april 2017 løbende skal opfylde kravet om 225 timers arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder. Ellers kan ydelsen nedsættes og hvis borger er gift, kan den helt bortfalde. Det er kun almindeligt ustøttet arbejde, der tæller. Virksomhedspraktik og løntilskud tæller således ikke med. Hvorvidt en borgers ydelse bortfalder eller nedsættes, afhænger af, om borger er gift og hvilken ydelse, borgeren modtager.
Borgeren får igen ret til den fulde ydelse (kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse), når borgeren har arbejdet mindst 225 timer de seneste 12 kalendermåneder. Alle timerne skal ligge efter, at ydelsen er bortfaldet/nedsat. Perioden, hvor borgeren skal opfylde arbejdskravet, kan forlænges med perioder, hvor borgeren ikke har kunne udnytte sine arbejdsmuligheder – fx pga. graviditet, uddannelse, værnepligt, dokumenteret sygdom mv.
Undtagelsesgrunde
Alle borgere, der modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse er som udgangspunkt omfattet af 225 timers-reglen.
Der er dog undtagelser, hvor en person undtages fra 225 timers-reglen:
·         Jobcentret vurderer, at borgerens arbejdsevne er så begrænset, at borgeren ikke kan arbejde 225 timer inden for 12 kalendermåneder.
·         Jobcentret er ved at vurdere, om borgeren er på vej i ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.
·         Borgeren er under forrevalidering.
For flere eksempler på undtagelser henvises til bilag 6 ”Intern arbejdsgang vedr. 225-timersreglen”.
Orientering af borgere sker løbende, både mundtligt og skriftligt og kan ikke adskilles fra proceduren for vurdering af, om borgeren opfylder 225 timers-reglen.
Mundtlig orientering til borgerne
Selve proceduren på Jobcentret er, at alle kontanthjælpsmodtagerne ved første visitationssamtale/henvendelse til Jobcentret bliver vurderet til at være jobparate eller aktivitetsparate ud fra den samlede situation. Her bliver borgeren også orienteret mundtligt omkring 225-timersreglen.
Der bliver ved hver personlig jobsamtale med borgeren, foretaget en individuel, konkret vurdering vedr. 225 timers-reglen. Denne vurdering vil altid indgå i borgerens sag og borgeren vil blive mundtligt vejledt omkring dette.
I forbindelse med nye undtagelser, forlængelser af undtagelser eller ophør af undtagelser, skal sagsbehandleren skrive en vurdering i borgerens sag, orientere borgeren og oprette fravær i borgerens sag.
Skriftlig orientering til borgerne
Rådgivning og Udbetaling vil altid sende et varslingsbrev og senere i forløbet et partshøringsbrev til borgeren inden borgeren ”falder for” 225-timersreglen og ydelse i givet fald nedsættes. Disse breve afsendes automatisk, alt efter hvilke oplysninger der er registreret i IT-systemerne. Der er tale om standardbreve, der anvendes i hele landet. Borgeren har derfor mulighed for at orientere sig, blandt andet ved disse varslings- og partshøringsbreve inden en eventuelt nedsættelse af ydelsen.
Det skal ligeledes bemærkes, at Jobcentrets vejledning og sagsforløb også fremgår af borgerens ”min plan”. Hermed fremgår det journaliserede også som en del af den information, som borgeren modtager.
Journalisering af oplysninger om hhv. mundtlig og skriftlig orientering til borgerne
Er en borger omfattet af 225-timersreglen, vil der altid blive vejledt omkring dette. Det noteres i borgerens journal, at dette er sket.
Borgeren vil i denne forbindelse blive vejledt omkring jobsøgning, med henblik på at opnå ordinær ansættelse, eller de 225 timer, der kræves for ikke at få reduceret i ydelsen. Vurderes det, at borgeren har brug for yderligere støtte, vil der blive henvist til en jobkonsulent i forhold til virksomhedspraktik eller anden relevant hjælp og vejledning. En sådan jobkonsulent vil være behjælpelig med at støtte borgeren i at få ordinært lønnede jobtimer.
Besvarelse af punkt c
Der er i alt 1661 borgere, der er vurderet aktivitetsparate (kontanthjælp over/under 30 og integrationsydelse over/under 30) (kilde: jobindsats, juni 2019).
Heraf er de 1009 borgere, undtaget 225-timersreglen (kilde: jobindsats, juli 2019), hvormed der i alt er ca. 652 ikke-jobparate kontanthjælpsmodtagere, der er omfattet af 225-timersreglen.
Besvarelse af punkt d
Antal borgere der modtager nedsat kontanthjælpsydelse eller, hvor ydelsen er bortfaldet på baggrund af 225-timersreglen:
Aktivitetsparate over 30  
580
Aktivitetsparate under 30   
119
Jobparate                          
225
Uddannelsesparate             
143
I alt                                   
1067
Borgere på integrationsydelse er medtaget i ovenstående.
(Kilde: KMD listetræk pr. 5/8-2019)
Retligt grundlag
Lov om aktiv socialpolitik § 13f
Bek. Nr. 310 af 30/3-2016 – ”bekendtgørelsen om kommunernes pligt til varsling, vejledning m.v. af modtagere af integrationsydelsen eller uddannelses- eller kontanthjælp, hvis hjælp kan bortfalde eller blive nedsat som følge af 225-timersreglen”
Vejledning nr. 10310 af 20/12-2016 – ” vejledning om 225-timers reglen for ægtepar og ugifte, der modtager hjælp efter aktiv socialpolitik § 11”.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 12. august 2019:
Fraværende:  Palle Kristiansen (O)
Sagen genoptages med udgangspunkt i at fremskaffe yderligere oplysninger til punkt d.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. september 2019:
Fraværende: 
Taget til orientering med ønske om at perioden for tallene i punkt d. fremgår.
Tal i besvarelse d. skal deles i nedsat kontanthjælpsydelse og hvor ydelsen er bortfaldet.
Udvalget orienteres på ovenstående via mail.

10. Udlevering af referater til borgere (O)

10.   Udlevering af referater til borgere (O)

Sagsnr.: 330-2019-59183               Dok.nr.: 330-2019-335756                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om status på den 2-årige prøveperiode, hvor borgerne ved deres samtale/møde med Jobcenteret kan få forelagt notat, om de på mødet nyfremkomne oplysninger og indgåede aftaler.
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget vedtog på deres møde den 3. juni 2019, at der skal være en 2-årig prøveperiode, hvor borgeren ved sit møde med Jobcenteret, kan få forelagt de ”eventuelle nyindskrevne noter i sagen”. Dette kan ske enten elektronisk eller via print og skal finde sted efter hver kontakt mellem borger og sagsbehandler.
Formålet med prøveperioden er, at bruge den til benchmarking af modtagne klager til borgerrådgiveren. Derudover skal det bidrage til at styrke retssikkerheden for både sagsbehandleren og for borgeren.
Efter endt prøveperiode skal proceduren evalueres og Social- og Beskæftigelsesudvalget skal tage stilling til eventuel forlængelse af prøveperioden.
Prøveperioden blev iværksat umiddelbart efter Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde den 3. juni 2019. Jf. journaliseringspligten er sagsbehandler forpligtet til at tilføje de oplysninger til sagen, der konkret har betydning for sagen eller sagsbehandlingen i øvrigt – herunder de aftaler, der bliver indgået mellem sagsbehandler og borger.
Sagsbehandler udarbejder, som denne er forpligtet til, et kort notat indeholdende de relevante (nye) oplysninger og indgåede aftaler fra samtalen. Det er dette notat, som borgerne efter ønske kan få forelagt i forbindelse med samtalen/mødet – enten elektronisk eller via print, efter borgers ønske. Der er dermed ikke tale om, at sagsbehandler udarbejder et egentligt referat fra samtalen, hvori der generelt skrives, alt hvad der er drøftet.
Formålet er, at borgerne inden de går fra mødet, hvis de ønsker det, skal have forelagt det notat, som efterfølgende vil fremgå af aftalefeltet i ’Min Plan’.
Ved møder, der afholdes i borgers hjem eller på virksomheder, er der ikke mulighed for at printe, så her får borgeren mulighed for at se teksten på skærmen.
Efter et mødes afslutning opdaterer sagsbehandler ’Min Plan’ på borgerens sag med den tekst, som borgeren efter ønske har fået forelagt ved mødet. Herefter publiceres ’Min Plan’ i umiddelbar forlængelse af mødet.
Retligt grundlag
Offentlighedslovens § 15.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det er Administrationens vurdering, at Social- og Beskæftigelsesudvalgets ønske til formålet med den 2-årige prøveperiode, imødeses af den ovenfor beskrevne arbejdsgang.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. september 2019:
Fraværende: 
Taget til orientering med bemærkning om at der også er mulighed for at få oplæst referatet ved telefoniske henvendelser.
Udvalget anerkender, at forandringen kan være en ekstra arbejdsopgave til organisationen i omstillingsperioden.

11. Punkter til kommende møder (O)

11.   Punkter til kommende møder (O)

Sagsnr.: 330-2017-90446               Dok.nr.: 330-2019-317344                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder i 2019.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte at godkende punkter til orientering, drøftelse og/eller beslutning på udvalgets kommende møder.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Oversigten over sager til behandling på Social- og Beskæftigelsesudvalgets kommende møder godkendes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. september 2019:
Fraværende: 
Godkendt.