9. Orientering om 225-timersreglen (O)
9. Orientering om 225-timersreglen (O)
Sagsnr.: 330-2019-57265 Dok.nr.: 330-2019-335454 Åbent
Kompetence:
Social- og
Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget ønskede ved deres møde den
12. august 2019, at herværende punkt skulle genoptages med henblik på at
fremskaffe oplysninger til besvarelse af punkt d. Endvidere orienteres udvalget
om status på samarbejdet omkring 225-timersreglen mellem Jobcenteret og
Rådgivning og Udbetaling.
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget har såvel denne gang som
ved deres tidligere behandlinger er sager vedr. 225-timersreglen, stillet
spørgsmål til samarbejdet mellem Jobcenteret og Rådgivning og Udbetaling i
forhold til at trække de borgere, der er undtaget 225-timersreglen, i ydelse.
Dette er nu blevet undersøgt nærmere, hvorfor Social- og Beskæftigelsesudvalget
hermed orienteres om, at der tidligere har været en arbejdsgang, der beroede på
en fejlfortolkning af loven. På baggrund af en række afgørelser, har
Jobcenteret og Rådgivning og Udbetaling i samarbejde ændret praksis, således at
arbejdsgangen på området, er i overensstemmelse med lovgivningen. Det skal
samtidig understreges, at Jobcenteret og Rådgivning og Udbetaling hele tiden er
i løbende dialog og kontinuerligt arbejder på et godt samarbejde.
Social- og Beskæftigelsesudvalget har stillet følgende
spørgsmål:
a)
Procedure vedr. generel
information til borgere, der er omfattet af 225-timersreglen, om hvem der har
kompetencen til at afgøre sagen om fradrag i kontanthjælpen på grund af reglen
b)
Orientering om regelsættet for,
hvordan man som ikke-jobparat kontanthjælpsmodtager alligevel omfattes af
225-timers reglen
c)
Hvor mange ikke-jobparate kontanthjælpsmodtagere
er omfattet af 225-timers reglen?
d)
Hvor mange ikke-jobparate
kontanthjælpsmodtagere får nedsat kontanthjælp på grund af 225-timers reglen?
Besvarelse af punkt a og b
Spørgsmål a og b blev senest besvaret ved Social- og
Beskæftigelsesudvalgets møder den 3. december 2018 (punkt 17, lukket punkt) og
7. januar 2019 (punkt 7). I det følgende gengives teksten fra disse møder.
Jobcenterets vurdering i
forhold til 225-timers reglen
Formålet med 225-timersreglen er,
at det skal kunne betale sig at arbejde. Derfor er udgangspunktet, at borgere,
der har modtaget kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse fra 1.
april 2017 løbende skal opfylde kravet om 225 timers arbejde inden for de
seneste 12 kalendermåneder. Ellers kan ydelsen nedsættes og hvis borger er
gift, kan den helt bortfalde. Det er kun almindeligt ustøttet arbejde, der
tæller. Virksomhedspraktik og løntilskud tæller således ikke med. Hvorvidt en
borgers ydelse bortfalder eller nedsættes, afhænger af, om borger er gift og hvilken
ydelse, borgeren modtager.
Borgeren får igen ret til den
fulde ydelse (kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse), når
borgeren har arbejdet mindst 225 timer de seneste 12 kalendermåneder. Alle
timerne skal ligge efter, at ydelsen er bortfaldet/nedsat. Perioden, hvor
borgeren skal opfylde arbejdskravet, kan forlænges med perioder, hvor borgeren
ikke har kunne udnytte sine arbejdsmuligheder – fx pga. graviditet, uddannelse,
værnepligt, dokumenteret sygdom mv.
Undtagelsesgrunde
Alle borgere, der modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp
eller integrationsydelse er som udgangspunkt omfattet af 225 timers-reglen.
Der er dog undtagelser, hvor en person undtages fra 225
timers-reglen:
·
Jobcentret vurderer, at borgerens
arbejdsevne er så begrænset, at borgeren ikke kan arbejde 225 timer inden for
12 kalendermåneder.
·
Jobcentret er ved at vurdere, om
borgeren er på vej i ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.
·
Borgeren er under forrevalidering.
For flere eksempler på undtagelser henvises til bilag 6 ”Intern
arbejdsgang vedr. 225-timersreglen”.
Orientering af borgere sker løbende, både mundtligt og
skriftligt og kan ikke adskilles fra proceduren for vurdering af, om borgeren
opfylder 225 timers-reglen.
Mundtlig orientering til
borgerne
Selve proceduren på Jobcentret
er, at alle kontanthjælpsmodtagerne ved første visitationssamtale/henvendelse
til Jobcentret bliver vurderet til at være jobparate eller aktivitetsparate ud
fra den samlede situation. Her bliver borgeren også orienteret mundtligt
omkring 225-timersreglen.
Der bliver ved hver personlig jobsamtale med borgeren,
foretaget en individuel, konkret vurdering vedr. 225 timers-reglen. Denne
vurdering vil altid indgå i borgerens sag og borgeren vil blive mundtligt
vejledt omkring dette.
I forbindelse med nye undtagelser, forlængelser af
undtagelser eller ophør af undtagelser, skal sagsbehandleren skrive en
vurdering i borgerens sag, orientere borgeren og oprette fravær i borgerens
sag.
Skriftlig orientering til
borgerne
Rådgivning og Udbetaling vil altid sende et varslingsbrev og
senere i forløbet et partshøringsbrev til borgeren inden borgeren ”falder for”
225-timersreglen og ydelse i givet fald nedsættes. Disse breve afsendes
automatisk, alt efter hvilke oplysninger der er registreret i IT-systemerne.
Der er tale om standardbreve, der anvendes i hele landet. Borgeren har derfor
mulighed for at orientere sig, blandt andet ved disse varslings- og
partshøringsbreve inden en eventuelt nedsættelse af ydelsen.
Det skal ligeledes bemærkes, at Jobcentrets vejledning og
sagsforløb også fremgår af borgerens ”min plan”. Hermed fremgår det
journaliserede også som en del af den information, som borgeren modtager.
Journalisering af
oplysninger om hhv. mundtlig og skriftlig orientering til borgerne
Er en borger omfattet af 225-timersreglen, vil der altid
blive vejledt omkring dette. Det noteres i borgerens journal, at dette er sket.
Borgeren vil i denne forbindelse blive vejledt omkring
jobsøgning, med henblik på at opnå ordinær ansættelse, eller de 225 timer, der
kræves for ikke at få reduceret i ydelsen. Vurderes det, at borgeren har brug
for yderligere støtte, vil der blive henvist til en jobkonsulent i forhold til
virksomhedspraktik eller anden relevant hjælp og vejledning. En sådan jobkonsulent
vil være behjælpelig med at støtte borgeren i at få ordinært lønnede jobtimer.
Besvarelse af punkt c
Der er i alt 1661 borgere, der er vurderet aktivitetsparate (kontanthjælp
over/under 30 og integrationsydelse over/under 30) (kilde: jobindsats, juni
2019).
Heraf er de 1009 borgere, undtaget 225-timersreglen (kilde:
jobindsats, juli 2019), hvormed der i alt er ca. 652 ikke-jobparate
kontanthjælpsmodtagere, der er omfattet af 225-timersreglen.
Besvarelse af punkt d
Antal
borgere der modtager nedsat kontanthjælpsydelse eller, hvor ydelsen er
bortfaldet på baggrund af 225-timersreglen:
Aktivitetsparate over
30 | 580 |
Aktivitetsparate under 30 | 119 |
Jobparate | 225 |
Uddannelsesparate | 143 |
I alt
| 1067 |
Borgere på integrationsydelse er
medtaget i ovenstående.
(Kilde: KMD listetræk pr.
5/8-2019)
Retligt
grundlag
Lov
om aktiv socialpolitik § 13f
Bek.
Nr. 310 af 30/3-2016 – ”bekendtgørelsen om kommunernes pligt til varsling,
vejledning m.v. af modtagere af integrationsydelsen eller uddannelses- eller
kontanthjælp, hvis hjælp kan bortfalde eller blive nedsat som følge af
225-timersreglen”
Vejledning
nr. 10310 af 20/12-2016 – ” vejledning om 225-timers reglen for ægtepar og
ugifte, der modtager hjælp efter aktiv socialpolitik § 11”.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 12. august 2019:
Fraværende:
Palle Kristiansen (O)
Sagen genoptages med udgangspunkt i at fremskaffe yderligere
oplysninger til punkt d.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 2. september 2019:
Fraværende:
Taget til orientering med ønske om at perioden for tallene i
punkt d. fremgår.
Tal i besvarelse d. skal deles i nedsat kontanthjælpsydelse
og hvor ydelsen er bortfaldet.
Udvalget orienteres på ovenstående via mail.