Social- og Beskæftigelsesudvalget (2018-2021) – Referat – 3. februar 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90442               Dok.nr.: 330-2020-11837                                            Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende dagsordenen.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender dagsordenen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. februar 2020:
Fraværende:  Christopher Trung (V), Helle Blak (F)
Dagsordenen godkendt.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90444               Dok.nr.: 330-2020-11848                                            Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Ingen bemærkninger.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. februar 2020:
Fraværende:  Christopher Trung (V), Helle Blak (F)
Intet at orientere om.

3. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

3.     Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

Sagsnr.: 330-2018-38133               Dok.nr.: 330-2020-21678                                            Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget følger på hvert møde op på de politiske mål, der er politisk udpeget som de vigtigste i Beskæftigelsesplan 2019 samt øvrige ønskede nøgletal.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte orienteringen om nøgletal.
Vurdering
Administrationens vurdering og forklaring på udviklingen for de enkelte effektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen fremgår af bilag, herunder sammenligning til landsplan og sammenlignelige klyngekommuner. Sammenlignelige kommuner er: Esbjerg, Fredericia, Guldborgsund, Ishøj, Kalundborg, Norddjurs, Nyborg, Odsherred, Randers, Samsø, Skive, Thisted, Tønder, Vesthimmerland og Vordingborg.
Udviklingstendenser, hvor der er væsentlige ændringer siden sidste opfølgning er nedenstående fremhævet med fed skrift.
De overordnede udviklingstendenser gennem det sidste år er:
·         Stigning i antal borgere på kommunal forsørgelsesydelse, som er større end på landsplan og i sammenlignelige kommuner.
·         Stabil samarbejdsgrad med virksomhederne, som følger sammenligningsgrundlag.
·         Stagnation i beskæftigelsen for borgere med bopæl i kommunen og i sammenlignelige kommuner og stigning på landsplan. Siden forrige opfølgning er udvikling ændret fra stigning til stagnation for Slagelse og sammenlignelige kommuner.  
·         Reduktion i antal bruttoledige. Reduktionen er større end på landsplan og sammenlignelige kommuner. Siden forrige opfølgning er reduktionen ændret fra ”mindre” til ”større”, hvilket skyldes positiv udvikling i lokale arbejdspladser i november 2019 sammenlignet med november 2018.
·         Reduktion i antal langtidsledige er mindre end i sammenlignelige kommuner og på landsplan.
·         Reduktion i andel flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, som er i beskæftigelse efter 3 år i Danmark. Andelen i beskæftigelse er lavere end på landsplan og sammenlignelige kommuner. Målingen tager ikke højde for, at over dobbelt så mange er blevet afsluttet til ordinær uddannelse i 2019. Opgørelse af resultattilskud for 2019 indikerer, at andelen i beskæftigelse kan forventes at stige igen ved næste opgørelse af effekten for 4. kvartal 2019. Siden forrige opfølgning er Slagelse endt under sammenlignelige kommuner i andelen i beskæftigelse.
·         Stigning i antal unge uden en uddannelse (uddannelseshjælp) i Slagelse, hvilket ikke er tilfældet i sammenlignelige kommuner og på landsplan.
·         Reduktion i langtidsforsørgede er større end på landsplan og i sammenlignelige kommuner.
Sammenlignet med forrige måneds opfølgning er resultaterne generelt positivt påvirket af, at væksten i lokale arbejdspladser er større end på landsplan i forhold til samme tidspunkt sidste år.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Opfølgning tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. februar 2020:
Fraværende:  Christopher Trung (V), Helle Blak (F)
Opfølgningen taget til efterretning.
Formanden orienterer Social- og Beskæftigelsesudvalget om, at der er udarbejdet en pressemeddelelse om udviklingen på førtidspensionsområdet - pressemeddelelsen udsendes i forlængelse af udvalgsmødet.

4. Opfølgning på Budgetaftale 2020 - 2023 (D)

4.     Opfølgning på Budgetaftale 2020 - 2023 (D)

Sagsnr.: 330-2019-82303               Dok.nr.: 330-2020-28369                                            Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfter styringsark for udvalgets punkter i Budgetaftale 2020 – 2023 og den løbende opfølgning i 2020.
Baggrund
Byrådet vedtog mandag den 28. oktober 2019 budget for 2020 – 2023. Aftalen viderefører udarbejdelsen af et styringsark til den løbende opfølgning på aftalens punkter.
Bilag 1 indeholder det samlede styringsark over budgetaftalens punkter. Nedenfor fremgår de af aftalens punkter, som hører under Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Nr.
2019-11-12
Overskrift
Status og forventet tidsplan
Udvalg
Status-farve (tekst)
Ansvarlig
Drift
2.d.1
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet. 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A.

Ved igangsætning af business case på sygedagpengeområdet vurderes forbruget at kunne nedjusteres med netto kr. 8,5 mio. Det kræver en investering på konto 6 på kr. 1,5 mio. og kr. 1,5 mio. på konto 5. Konto 5 investeringen vurderes at kunne afholdes indenfor eksisterende rammer. Erfaring fra tidligere personalemæssi-ge investeringer har givet stor besparelse på ydelsessiden. Besparelse kr. 8,5 mio.
Der er aftalt en tids- og procesplan, som er behandlet i både LokalMED og SektorMED, hvori den videre proces er beskrevet. Der er fortsat en afvigelse, da der aktuelt ikke er ansat en ny leder til afdelingen, men i stedet foretaget en konstituering (bliver der mulighed for at rekruttere en ny til stillingen, vil proceduren herfor blive fulgt).
SBU
Mindre afvigelser
Henrik Skov
2.d.2
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. Social- og beskæftigelsesområdet - indlagte besparelser på særlige indsatser.

På området for jobafklaringsforløb kan der opnås en positiv effekt af investeringen på sygedagpengeområdet svarende til kr. 3,5 mio. Ved investeringen i sygedagpengeområdet vil antallet af langvarige sygedagpengesager mindskes, og derved vil antallet af potentielle jobafklaringsforløb ligeledes blive mindre (se vedlagte business case). Besparelse kr. 3,5 mio.
Der er aftalt en tids- og procesplan, som er behandlet i både LokalMED og SektorMED, hvori den videre proces er beskrevet. Der er fortsat en afvigelse, da der aktuelt ikke er ansat en ny leder til afdelingen, men i stedet foretaget en konstituering (bliver der mulighed for at rekruttere en ny til stillingen, vil proceduren herfor blive fulgt).
SBU
Mindre afvigelser
Henrik Skov
2.d.3
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet.
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A.

På integrationsområdet vurderes det muligt at nedjustere forbrug med kr. 4 mio. Gennemgang af antallet på forsørgelse ved indgangen til 4. kvartal 2019 viser en nedgang, som vil have en positiv konsekvens på forsør-gelsen. Nedgangen vil også betyde færre i danskuddannelse, hvorfor forbruget også nedjusteres her. Besparel-se kr. 4 mio.
Der følges op ved månedlig budgetopfølgning og løbende udvalgsrapportering – det er ikke muligt at foretage særskilte handlinger (obs. forudsætningerne har ændret sig). Der er opmærksomhed på den nationale lovgivning og dertilhørende beslutninger med konsekvens for området.
SBU
Mindre afvigelser
Henrik Skov
2.d.4
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet.
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A.

Ved omlægning af STU forløb til brug af private aktører og virksomhedsrettede forløb frem for kommunale kan opnås besparelse på kr. 4 mio. Omlægningen vil have en afledt effekt hos de kommunale tilbud, hvor STU for-løbene købes. Tiltaget vil ikke have effekt på forsørgelsesydelsen, men vil alene have betydning for omkostnin-gen til indsatsen. Besparelse kr. 4 mio.
Der er igangsat undersøgelser om forbrug af STU midler, med mulighed for at gå i udbud, i samarbejde med indkøbsafdelingen.

Der er aftalt et møde d. 31.1. med CSU, ACV, Lone, Vini og Henrik Krøjer Larsen.
På mødet skal vi drøfte muligheder. Handleplan udfærdiges derefter.
SBU
Mindre afvigelser
Henrik Skov
3.c
Der tilføres midler til social- og beskæftigelsesområdet og Førtidspensioner. Slagelse Kommune udfordres, som en række andre kommuner landet over af en betragtelig vækst i omkostninger på disse områder. Ud over de udfordrede områder budgetlægges med en fortsat vækst i antallet af førtidspensioner, på trods af, at partierne gerne så at også denne kurve blev knækket. Samlet set tilføres der netto følgende beløb (i 1.000 kr.)

   2020   2021    2022        2023
 28.500  38.700  48.700    80.400
Der vil løbende være en tæt opfølgning på tilgangen til førtidspension samt fokus herpå ved budgetopfølgningsmøder med afdelingslederne.
SBU
Alt OK
Henrik Skov
4.
Partierne er opmærksomme på, at forventningerne til udviklingen på førtidspensionsområdet ikke afspejler den faktiske udvikling i 2019. Med henblik på at imødegå en forventet yderli-gere vækst på området afsættes en buffer på yderligere 6 mio. kr. i 2020 stigende med dette beløb i hvert af overslagsårene til 24 mio. kr. i 2023.
Der vil løbende være en tæt opfølgning på tilgangen til førtidspension samt fokus herpå ved budgetopfølgningsmøder med afdelingslederne.
SBU
Alt OK
Henrik Skov
11.b
Partierne er enige om, at:
Brugen af eksterne aktører på Jobcenteret reduceres (2 mio. kr. pr. år)
Det samlede indsatsbudget nedsættes med 2 mio.
SBU
Afsluttet
Henrik Skov
11.c
Partierne er enige om, at:
Udgifter til Sprogcenter kan reduceres (med skønsmæssigt) -2,0 mio.kr.
Der er sket personalereduktioner i forhold til at modsvare kursisttallet. En yderligere tilpasning ift. aktuelt kursisttal vurderes medio januar og vil, hvis iværksat, først få effekt fra 1. august 2020 pga. længden af  opsigelsesvarsler. Det er en udfordring, at forudsætningerne har ændret sig.
SBU
Mindre afvigelser
Henrik Skov
12.
Partierne ønsker, at Slagelse Kommune på beskæftigelsesområdet i sammenlignelige undersøgelser placerer sig markant bedre fra en placering i laveste tredjedel til indenfor de næste 1-2 år til en placering i midten af sammenlignelige danske kommuner. Partierne er enig om, at der skal markante ændringer til indenfor området og ønsker, der senest december 2019 politisk (for budgetgruppen) fremsættes forslag til initiativer for de kommende 1-3 år med fokus på øget beskæftigelse og uddannelse.
Partierne ønsker forslaget udarbejdet efter følgende retningslinjer:

a. Generel fokus på erhvervsaktive, særlig fokus på unge i alderen 16-30 år.
b. Vi vil udfordre beskæftigelsesområdet med fokus på nytænkning og nye arbejdsgange på området.
c. Fokus på sammenhængen mellem indsats og effekt.

Kommunaldirektøren er ansvarlig for udarbejdelse af forslaget til december 2019 og skal involvere eksterne aktører i udarbejdelsen.
Kommunaldirektøren har indhentet to tilbud fra eksterne aktører, som er blevet bedt om at komme med oplæg til at løse opgaven. Med afsæt i dette forventes sag på Økonomiudvalgets møde den 9. dec., hvor der forventes efterfølgende involvering af fagudvalget.
SBU
Alt OK
Frank E. Andersen
Retligt grundlag
Det retlige grundlag for budgettet fremgår af Den Kommunale Styringslov §§ 37 – 40. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter punkterne i styringsarket og den løbende opfølgning for 2020.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter styringsark og den løbende opfølgning i 2020.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. februar 2020:
Fraværende:  Christopher Trung (V), Helle Blak (F)
Social- og Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

5. Beskæftigelsesplan 2020 (B)

5.     Beskæftigelsesplan 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-80306               Dok.nr.: 330-2020-37400                                            Åbent
Kompetence:
Byrådet.
Beslutningstema
Baggrund
Finansministeriets Økonomiske Redegørelse fra ultimo august 2019 forventer en fortsat vækst i 2020. Det understøtter, at den nuværende retning og prioritering i beskæftigelsesindsatsen fortsættes fra 2019 til 2020. Det understøttes endvidere af Beskæftigelsesministerens nationale mål for 2020, som heller ikke giver anledning til ændring i den strategiske retning. I Beskæftigelsesplan 2019 er allerede gjort de overordnede politiske tanker om den kommende Forenklingsreform, da reformen blev udskudt i 2019 og nu først træder i kraft i 2020.
Det eneste nye krav er, at ændringer i repatrieringsloven i 2019 indebærer, at kommunerne som en fast del af beskæftigelsesplanen skal beskrive, hvordan kommunen arbejder med rådgivning og information om repatriering. Formålet er at skabe større lokalpolitisk og administrativt fokus på kommunens arbejde med repatrieringsindsatsen.
Det er muligt at udarbejde flerårige beskæftigelsesplaner, hvilket har åbnet mulighed for at forlænge den nuværende beskæftigelsesplan, så den også gælder for 2020.
Social- og Beskæftigelsesudvalget har besluttet den 4. november 2019, at Beskæftigelsesplanen tilpasses, så den er i overensstemmelse med Budgetaftale 2020-2023, men ikke ændres grundlæggende. Beskæftigelsesplanen skal endvidere tilpasses ændring af Repatrieringsloven.
Udkast til ændret Beskæftigelsesplan fremlægges for Social- og Beskæftigelsesudvalget på indeværende møde med henblik på beslutning om godkendelse i Byrådet.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte udkast til Beskæftigelsesplan 2020, som er justeret med baggrund i udvalgets ønsker. Udvalget skal lave en indstilling til Byrådets godkendelse af planen. I referatet fra udvalgets møde, som går videre til Byrådets indstilling, kan tilføjes eventuelle ekstra justeringer. Disse kan dog først indarbejdes i selve planen efter godkendelse i Byrådet.
Vurdering
Administrationen vurderer, at oplægget følger Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker til tilpasninger af planen. Alle tilpasninger er skrevet med rødt, så udvalget nemt kan se tilpasninger. Det handler i hovedtræk om:
·         Årstal er ændret
·         Kort indledning, som beskriver, hvorfor den strategiske retning i vidt omfang fortsættes med de driftsmæssige tilpasninger, der følger af Budget 2020-2023
·         Initiativerne på arbejdsmarkedsområdet fra Budget 2020-2023 indgår i planen, hvor de giver mening i forhold til den øvrige tekst.
·         Afsnittet om den koordinerede ungeindsats er gennemskrevet på ny med udgangspunkt i den model, som Byrådets vedtog medio 2019
·         Der er taget højde for, at det endnu er usikkert, om der etableres frikommuneforsøg i 2020, og om kommunen bliver en del heraf
·         Integration og Netværk har udarbejdet et nyt særskilt afsnit 6, som beskriver, hvordan kommunen arbejder med rådgivning og information om repatriering
·         Rådgivning og Udbetaling har opdateret afsnit 7 om bekæmpelse af socialt bedrageri. I forhold til dette afsnit skal bemærkes, at Lokalt Arbejdsmarkedsråd den 4. november 2019 havde en drøftelse af, om bekæmpelsen af socialt bedrageri hører hjemme i en beskæftigelsesplan. Det har tidligere været et krav fra Beskæftigelsesministeren, at denne indsats skulle beskrives i beskæftigelsesplanen, hvilket ikke er tilfældet længere. Rådets holdning var, at det handler om, hvilket fokus og menneskesyn, som planen kommer til at afspejle. Udvalget har mulighed for at føre til referat, at afsnittet fra beskæftigelsesplanen skal fjernes, hvis det ønskes.
Hvis organisationsprocessen og ekstern gennemgang af potentialer afføder behov for strategiske politiske ændringer, kan Byrådet altid revurdere beskæftigelsesplanen på et senere tidspunkt i 2020. Byrådet skal dog formelt set have en godkendt beskæftigelsesplan for 2020 på plads inden udgangen af 2019.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Beskæftigelsesplan 2020 skal godkendes af Byrådet.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget indstiller Beskæftigelsesplan 2020 til godkendelse i Byrådet med eventuelle justeringer.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. december 2019:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Beskæftigelsesplan anbefales med bemærkning om, at afsnittet omkring socialt bedrageri fjernes.
Social- og Beskæftigelssudvalget bemærker, at de 17 Verdensmål skal indarbejdes i fremtidig beskæftigelsesplan.
Beskæftigelseplanen fremsendes til Økonomiudvalg og Byråd.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20. januar 2020:
Fraværende: 
At 1 - Tilbagesendes til behandling i Social- og Beskæftigelsesudvalget med henblik på tilpasninger i forbindelse med de ændrede muligheder for frikommuneforsøg.
(V) og (O) stemte imod.
Administrationens bemærkninger til Økonomiudvalgets beslutning
I Social- og Beskæftigelsesudvalgets indstilling til Byrådets godkendelse af Beskæftigelsesplan 2020 er der i selve planen allerede indarbejdet et forbehold for, at frikommuneforsøget ikke blev godkendt. Det var således forudsat, at Beskæftigelsesplan 2020 blev godkendt inden årets udgang med det beskrevne forbehold, jf. de lovgivningsmæssige rammer for godkendelse af den årlige beskæftigelsesplan.
Social- og Indenrigsministeriet har den 7. januar 2020 meddelt på deres hjemmeside, at Regeringen ønsker at gentænke frikommuneordningen som en del af arbejdet med regeringens bebudede nærhedsreform. Ifølge Kommunernes Landsforenings hjemmeside er det endnu uvist, hvornår det vil ske.
Regeringen har derfor besluttet, at de allerede indsendte ansøgninger til frikommuneforsøg automatisk vil blive behandlet under den udvidede udfordringsret. Kommunerne vil i den forbindelse modtage svar fra det relevante ressortministerium om de enkelte forsøgsideer.
Det vil sige, at Slagelse Kommune kan forvente, at der på et endnu ukendt tidspunkt vil komme en tilbagemelding om, hvorvidt forsøgsideerne kan forventes at blive imødekommet af generelle regelændringer, eller om der kan etableres forsøg med henblik på at afprøve nye måder at gøre tingene på.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
2.    at Udvalget drøfter eventuelle tilpasninger af Beskæftigelsesplan 2020, jf. Økonomiudvalgets beslutning den 20. januar 2020, med henblik på Byrådets godkendelse af Beskæftigelsesplan 2020.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. februar 2020:
Fraværende:  Christopher Trung (V), Helle Blak (F)
På Økonomiudvalgets møde den 20. januar 2020 blev det besluttet, at Beskæftigelsesplan 2020 tilbagesendes til behandling i Social- og Beskæftigelsesudvalget med henblik på tilpasning i forbindelse med de ændrede muligheder for frikommuneforsøg.
Tilpasningen er indarbejdet i den fremlagte beskæftigelsesplan.
Social- og Beskæftigelsesudvalget fastholder ved nuværende møde beslutningen af 2. december 2019, som blev truffet af et enigt udvalg, hvor Beskæftigelsesplan 2020 blev anbefalet bortset fra, at afsnittet om socialt bedrageri skullle tages ud.
(V) ønsker tilføjet, at socialt bedrageri samt ret og pligt skal indgå i Beskæftigelsesplan 2020.
(O) bemærker, at afsnittet på side 10 "så de nytilkomne ikke på samme vis ender i langvarig forsørgelse" skal udgå.

6. Budgetopfølgning 1 for 2020 - Social- og Beskæftigelsesudvalget (B)

6.     Budgetopfølgning 1 for 2020 - Social- og Beskæftigelsesudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2020-2261                 Dok.nr.: 330-2020-12924                                            Åbent
Kompetence:
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Budgetopfølgningerne udarbejdes i almindelighed på baggrund af aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.
Budgetopfølgning 1 gennemføres dog så tidligt på året, at de aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata er begrænsede. Derfor er udgangspunktet for budgetopfølgning 1, at budgettet overholdes på alle områder medmindre der er konkret viden om andet. Budgetopfølgningen udarbejdes derfor med fokus på:
      Væsentlige ændringer siden budgetvedtagelsen - særligt for områder, der er aktivitetsstyrede, eller tillægsbevillinger givet i 2019, som også har effekt i 2020
      Status vedr. til de særligt budgetudfordrede områder
      Forventet realisering af anlægsbudget
Der sættes således primært fokus på de områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling. Handleplaner fra tidligere år, der fordrer indsats i 2020, forelægges ligeledes.
Social- og Beskæftigelsesudvalget forventer i 2020 et budget i balance. Dog mangler der fortsat, at blive udmøntet besparelser svarende til 13 mio. kr.
Igennem 2019 har der været udgiftspres på flere områder indenfor udvalget. Udviklingen på alle områder følges derfor tæt.
Tidligere års forventninger til budgetafvigelser opgjort i mio. kr. ses i nedenstående tabel.
År/Kvartal
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
2018
13,5
18,3
16,0
22,0
2019
3,1
-8,6
-6,9
-3,6
-merforbrug/+mindreforbrug.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Det vurderes muligt at budget 2020 overholdes, dog med forbehold for udmøntningen af besparelsen på 13 mio. kr.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det indstilles at der omplaceres 1,5 mio. kr. fra Social- og Beskæftigelsesudvalget (overførselsudgift) til Økonomiudvalget (serviceudgift), til igangsætning af businesscase på sygedagpengeområdet som vedtaget i budget 2020. I det oprindelige budget var kun medtaget nettobesparelsen på 8,5 mio. kr., den forventede besparelse på sygedagpengeområdet er 10 mio. kr., dette kræver en investering på 1,5 mio. kr. under Økonomiudvalget.
I forbindelse med ændringer til kontoplanen på beskæftigelsesområdet er der utilsigtet flyttet budget mellem serviceudgifter og overførselsudgifter, for at rette op på dette indstilles, at der fra området løntilskud til forsikrede ledige (serviceudgift) til området beskæftigelsesordninger (overførselsudgift) budgetomplaceres 1,3 mio. kr.
Det indstilles at der indlægges en besparelse på 500.000 kr. på området for løntilskud til forsikrede ledige, man har i budgetprocessen fundet frem til, at det er muligt at nedjustere budgettet på dette område.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Overførselsudgift
Serviceudgift
02.01
01.02
-1.500
1.500
-1.500
1.500
-1.500
1.500
-1.500
1.500
Serviceudgift
02.01
-500
-500
-500
-500
Overførselsudgift
Serviceudgift
02.01
1.300
-1.300
1.300
-1.300
1.300
-1.300
1.300
-1.300
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
500
500
500
500
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren samt Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Budgetopfølgningen 1 for 2020 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.    at Der fra Social- og Beskæftigelsesudvalget (overførselsudgift) til økonomiudvalget (serviceudgift), i 2020 og overslagsårene, budgetomplaceres 1,5 mio. kr.
3.    at Det overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefales at der fra løntilskud til forsikrede ledige (serviceudgift) til beskæftigelsesordninger (overførselsudgift) budgetomplaceres 1,3 mio. kr., i 2020 og overslagsårene.
4.    at Det over for Økonomiudvalget og Byrådet anbefales at der gives en tillægsbevilling på -0,5 mio.  kr., i 2020 og overslagsårene, til området for løntilskud til forsikrede ledige, pengene tilføres kassen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. februar 2020:
Fraværende:  Christopher Trung (V), Helle Blak (F)
At 1. Godkendt
At. 2 Anbefales
At. 3 Anbefales
At 4. Anbefales
Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender budgetopfølgningen med bemærkninger fra (V) og (O) om, at de ikke er en del af budgetforliget for 2020, hvorfor de tager sagen til orientering.

7. Etablering af 100 småjobs til unge under 30 år (B)

7.     Etablering af 100 småjobs til unge under 30 år (B)

Sagsnr.: 330-2020-4579                 Dok.nr.: 330-2020-26356                                            Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Udmøntning af punkt 14 i budgetaftalen 2020 – 2023.
Baggrund
Byrådet besluttede i budgetaftalen 2020-2023 (punkt 14), at der afsættes midler til etablering af op mod 100 småjobs til unge under 30 år på uddannelseshjælp og/eller studiejobs til unge studerende. Der afsættes 3 mio. kr. til dette i 2020 stigende til 7 mio. kr. i 2023.
Administrationen har siden budgetaftalens indgåelse arbejdet med en udmøntningsplan, der sikrer størst mulig gevinst for kommunens borgere i målgruppen.
Det er ønsket, at der i første omgang kigges på muligheden for at etablere jobåbningerne i den kommunale sektor, hvorefter erfaringer herfra videretages til den private sektor og evt. regionerne. Opgaven med at skabe de ønskede jobåbninger, varetages i et samarbejde mellem Virksomhedsservice og de jobkonsulenter, der allerede er tilknyttet Ungehuset og samlet har et udvidet kendskab til kommunens lokale arbejdsmarked og behov.
Det foreslås, at målgruppen for indsatsen udgøres af unge under 30 på uddannelseshjælp, der er blevet erklæret aktivitetsparate, og dermed har ekstra brug for og gavn af en støttet vej ind på arbejdsmarkedet. Det er den enkelte sagsbehandler, der på baggrund af en dialog med den enkelte unge varetager udvælgelsen af de kandidater, hvor der er en forventning om, at den unge med den rette vejledning og støtte, vil kunne profitere positivt af indsatsen. På sigt er målet, at den unge får skabt et varigt tilhørsforhold på arbejdsmarked og/eller bruger indsatsen som springbræt til uddannelsessystemet.
Når den unge er visiteret til projektet af sagsbehandler, skrives der ansøgning til jobbet og afholdes en samtale, der har karakter af en normal jobsamtale, hvor det er forventningen at den unge såvel som virksomhed har forberedt sig. Den unge støttes i denne proces af kommunale medarbejdere, og der er forinden foregået en dialog mellem virksomhed og Jobcenter, der skal bidrage til en gensidig forventningsafstemning og et positivt forløb. Undervejs i ansættelsesforløbet er virksomheden forpligtet til, at rapportere til Jobcenterets Ungeafdeling om evt. udfordringer den unge måtte have på arbejdspladsen, således at dette kan danne basis for en kvalificeret dialog og støtte mellem Ungeafdelingen, den unge og arbejdspladsen. Såfremt det er muligt i de enkelte sager, arbejdes der på at oprette flere ansættelser i samme virksomhed, så de unge med udgangspunkt i et arbejdsfællesskab kan hjælpe og støtte hinanden undervejs.
Det er tanken, at der i ordningen udbydes job af 6 måneders varighed, med mulighed for 6 måneders forlængelse. Det primære mål er den unges indtræden på en uddannelse eller i et job fremskaffet på almene vilkår.
Såfremt den unge påbegynder en uddannelse, er det ambitionen at kunne konvertere stillingerne til studiejobs a 2-3 timers ugentlig varighed, for derved at sikre en tilknytning til arbejdsmarkedet og sikre mod uddannelsesfrafald. Såfremt den unge påbegynder et uddannelsesforløb, der involverer praktik eller elevplads, forsøges det efter bedste evne at lægge dette i den virksomhed, hvor den unge er tilknyttet.
Ansættelse af den unge og administrationen af projektets midler skal forankres i HR, da man her allerede har et set-up, der er gearet til administrationen af opgaven.
Antallet af unge i målgruppen, der kan tilbydes en stilling i forbindelse med ovenstående er afhængigt af, hvilken ydelsestype den unge er placeret på, samt evt. tillæg..
Nedenstående giver et simpelt overblik over de timer og den økonomi, der skal til for, at den enkelte unge oppebærer en indtægt svarende til den ydelse (markeret med grøn), der modtages i Jobcenteret.
Det forudsættes i nedenstående en trækprocent på 37 %, et personfradrag på 3.875,00 kr. om måneden og et beskæftigelsesfradrag på 10,50 %. Timelønnen er sat til 125,00 kr., hvilket indebærer en estimeret arbejdsgiverudgift på samlet 150,00 kr./timen. Rådighedsudregningerne er baseret på regnemetode fra skat.dk og takster og satser gældende for 2020.
 
Hjemmeboende aktivitetsparat under 25 år
Udeboende aktivitetsparat under 25 år
Hjemme- og udeboende aktivitetsparat mellem 25 og 29 år
Uddannelseshjælp før skat
3.,593,00 kr.
7.447,00 kr.
11.554,00 kr.
Uddannelseshjælp efter skat
3.593,00 kr.
6.125,00 kr.
8.713,00 kr.
Arbejde efter skat 8 t/u
3.986,00 kr.
3.986,00 kr.
3.986,00 kr.
Arbejde efter skat 10 t/u
4.784,00 kr.
4.784,00 kr.
4.784,00 kr.
Arbejde efter skat v/ 12 t/u
5.453,00 kr.
5.453,00 kr.
5.453,00 kr.
Arbejde efter skat v/ 15 t/u
6.459,00 kr.
6.459,00 kr.
6.459,00 kr.
Arbejde efter skat v/ 22 t/u.
8.804,00 kr.
8.804,00 kr.
8.804,00 kr.
Der er med en råderumsramme på 3.000.000,00 kr. i 2020 råd til at betale ca. 20.000 timer (under forudsætning af en timeløn på 125,00 kr. og 20 % i arbejdsgiverudgift).
Dette stiger til 7.000.000,00 kr. i 2023 svarende til 46.600 timer.
Dette betyder, at der med de afsatte midler i 2020 kan oprettes følgende antal stillinger á 6 måneders varighed:
96,16 stillinger á 8 t/u eller
76,94 stillinger á 10 t/u eller
64,10 stillinger á 12 t/u eller
51,26 stillinger á 15 t/u eller
34,96 stillinger á 22 t/u.
I 2023 vil rammen betyde, at der kan oprettes enten:
224,40 stillinger á 8 t/u eller
179,24 stillinger á 10 t/u eller
149,36 stillinger á 12 t/u eller
119,48 stillinger á 15 t/u eller
81,46 stillinger á 22 t/u.
Med udgangen af 2020, evalueres resultatet af indsatsen på baggrund af den løbende dokumentation foretaget af Ungehuset, og evt. tilpasninger indarbejdes i modellen. Herefter kigges på muligheden for, dels at udvide indsatsen til det private arbejdsmarked og regionerne, dels overvejes en model for, hvordan indsatsen fremadrettet kan implementeres i organisationen.
Retligt grundlag
Budgetaftale 2020 – 2023 jf. Kommunestyrelsesloven kapitel V.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan vælge at,
1.    Godkende forslag til udmøntning af 100 småjobs til unge
2.    Ændre forslag til udmøntning af 100 småjobs til unge
3.    Anmode om nyt forslag til udmøntning af 100 småjobs til unge
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter en model for udmøntning af punkt 14 i budgetaftalen 2020 – 2023.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget vedtager udmøntning af 100 småjobs til unge.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. februar 2020:
Fraværende:  Christopher Trung (V), Helle Blak (F)
Social- og Beskæftigelsesudvalget vedtager udmøntningen af de 100 småjobs og beslutter, at uddannelsesparate unge også skal omfattes af ordningen.
(A) ønsker Hoved MED involveret, da der er tale om kommunale jobs. (A) ønsker, at udmøntningen sker med fokus på en fleksibel ordning.
(V) og (O) undlader at stemme.
Formanden orienterer Social- og Beskæftigelsesudvalget om, at der er udarbejdet en pressemeddelelse om etablering af 100 småjobs.

8. Status på arbejdet med ny integrationspolitik (O)

8.     Status på arbejdet med ny integrationspolitik (O)

Sagsnr.: 330-2020-5236                 Dok.nr.: 330-2020-29640                                            Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om arbejdet med ny integrationspolitik.
Baggrund
Udvalget vedtog på sit mødet d. 7/10-2019 et forslag til procesplan for arbejdet med en ny integrationspolitik. I procesplanen fremgår det, at udvalget i februar 2020 skal orienteres om status på arbejdet.
Der er indkaldt til møde i den tværgående administrative arbejdsgruppe d. 21/2-2020, hvor rammerne for den kommende politik diskuteres med udgangspunkt i de enkelte centre og virksomheders perspektiver omkring en kommende integrationspolitik.
Der arbejdes mod at afholde et bredt indkaldt borgermøde primo marts 2020, og der er løbende dialog med mulige oplægsholdere og moderatorer. Målet er at få præsenteret et borgerperspektiv på centrale tematikker ift. integrationspolitikken.
Retligt grundlag
Det retslige grundlag afgøres af graden af endelig tværfaglig involvering
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. februar 2020:
Fraværende:  Christopher Trung (V), Helle Blak (F)
Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.
(O) bemærker, at navnet "Integrationspolitik" bør ændres til "Strategi for selvforsørgelse og repatriering".

9. Status på opgaveudvalget - Forebyggelse af misbrug blandt unge (O)

9.     Status på opgaveudvalget - Forebyggelse af misbrug blandt unge (O)

Sagsnr.: 330-2019-52609               Dok.nr.: 330-2020-18072                                            Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget, Børne- og ungeudvalget, Udvalget for Specialiserede borgerindsatser, Social- og beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Udvalgene orienteres om status på arbejdet i § 17. stk. 4 udvalget ”Forebyggelse af misbrug blandt unge”.
Baggrund
Den 27. maj 2019 godkendte byrådet nedsættelsen af opgaveudvalget ”Forebyggelse af misbrug blandt unge”. Udvalget består af 6 politikere, repræsenteret ved Unnie Oldenburg (formand), Jimmi Jørgensen, Sofie Janning, Troels Brandt, Morten Hass og Helle Jacobsen. Samt 10 borgere bestående af elever fra udskoling, ungdomsuddannelse, fælleskommunale elevråd, foreningslivet og forældre der har børn i udskoling eller på ungdomsuddannelse.
Udvalget blev konstitueret i august 2019, og har efterfølgende afholdt 5 møder i 2019. På møderne er udvalget blevet præsenteret for nationale og regionale data på misbrugsområdet. Udvalget har haft besøg af fagpersoner fx SSP-koordinator, psykolog, forsker/underviser i forebyggelse af misbrug. Udvalget har også været på besøg hos Flakkebjerg efterskole og ZBC – EUX (erhvervsuddannelse med gymnasial eksamen), og har haft en dialog med eleverne om udvalgets foreløbige anbefalinger.
Det forventes, at processen for det videre arbejde i udvalget er som følger:
·         Februar – udvalget møder samskabelsesnetværket, og de vil sammen kvalificere udvalgets anbefalinger
·         Februar/marts – udvalget udarbejder et endeligt oplæg til politisk behandling
·         Marts/april – udvalgets anbefalinger behandles politisk
Udvalgets foreløbige anbefalinger
Processen har ført frem til, at udvalget har fokus på følgende overordnede temaer, der bør arbejdes videre med for at forebygge misbrug blandt unge:
·         Højne børn og unges trivsel gennem udvikling af sociale kompetencer og dannelse i folkeskolen
·         Konkrete oplysninger til børn/unge, forældre og fagpersonale
·         Udvikling af kompetencer hos forældre og fagpersonale til at opdage og håndtere børn og unges mistrivsel.
·         Styrke muligheden for at børn og unge kan indgå i sunde fællesskaber og aktiviteter
·         Samarbejde om stofforebyggelse i festmiljøer
Retligt grundlag
Kommunalstyrelsesloven § 17 stk. 4
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger for nuværende
Vurdering
Det er administrationens oplevelse, at udvalget er meget engageret og fokuseret i deres arbejde, og arbejder for at kunne levere konkrete anbefalinger til politisk behandling.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger for nuværende
Konsekvenser for andre udvalg
Udvalgets arbejde har potentielt betydning for Børne- og Ungeudvalget, Udvalget for Specialiserede borgerindsatser, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. februar 2020:
Fraværende:  Christopher Trung (V), Helle Blak (F)
Social- og Beskæftigelsesudvalget tager status på "Forebyggelse af misbrug blandt unge" til efterretning.

10. Punkter til kommende møder (O)

10.   Punkter til kommende møder (O)

Sagsnr.: 330-2017-90446               Dok.nr.: 330-2020-11865                                            Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder i 2020.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på Social- og Beskæftigelsesudvalgets kommende møder.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte at godkende punkter til orientering, drøftelse og/eller beslutning på udvalgets kommende møder.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Oversigten over sager til behandling på Social- og Beskæftigelsesudvalgets kommende møder godkendes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. februar 2020:
Fraværende:  Christopher Trung (V), Helle Blak (F)
Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender oversigten over sager til behandling.