Social- og Beskæftigelsesudvalget (2018-2021) – Referat – 2. marts 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90442               Dok.nr.: 330-2020-37840                                            Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende dagsorden.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender dagsordenen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V), Søren Lund Hansen (O)
Dagsordenen godkendt med følgende ændringer:
Punkt 9 rykkes frem foran punkt 7.
Punkt 5 rykkes frem som punkt 2.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90444               Dok.nr.: 330-2020-37854                                            Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Ingen bemærkninger.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V), Søren Lund Hansen (O)
Taget til efterretning.

3. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

3.     Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

Sagsnr.: 330-2018-38133               Dok.nr.: 330-2020-60087                                            Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget følger på hvert møde op på de politiske mål, der er politisk udpeget som de vigtigste i Beskæftigelsesplan 2019 samt øvrige ønskede nøgletal.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte orienteringen om nøgletal.
Vurdering
Administrationens vurdering og forklaring på udviklingen for de enkelte effektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen fremgår af bilag, herunder sammenligning til landsplan og sammenlignelige klyngekommuner. Sammenlignelige kommuner er: Esbjerg, Fredericia, Guldborgsund, Ishøj, Kalundborg, Norddjurs, Nyborg, Odsherred, Randers, Samsø, Skive, Thisted, Tønder, Vesthimmerland og Vordingborg.
Udviklingstendenser, hvor der er væsentlige ændringer siden sidste opfølgning er nedenstående fremhævet med fed skrift.
De overordnede udviklingstendenser gennem det sidste år er:
·         Stigning i antal borgere på kommunal forsørgelsesydelse, som er større end på landsplan og i sammenlignelige kommuner. Resultatmål er ikke opfyldt.
·         Stabil samarbejdsgrad med virksomhederne, som følger sammenligningsgrundlag. Resultatmål er opfyldt.
·         Stagnation i beskæftigelsen for borgere med bopæl i kommunen og i sammenlignelige kommuner og stigning på landsplan. Resultatmål er ikke opfyldt.  
·         Reduktion i antal bruttoledige. Reduktionen er større end på landsplan og mindre end sammenlignelige kommuner. Resultatmål er opfyldt.
·         Reduktion i antal langtidsledige er mindre end i sammenlignelige kommuner og på landsplan. Resultatmål er opfyldt.
·         Reduktion i andel flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, som er i beskæftigelse efter 3 år i Danmark. Andelen i beskæftigelse er lavere end på landsplan og sammenlignelige kommuner. Målingen tager ikke højde for, at over dobbelt så mange er blevet afsluttet til ordinær uddannelse i 2019. Opgørelse af resultattilskud for 2019 indikerer, at andelen i beskæftigelse kan forventes at stige igen ved næste opgørelse af effekten for 4. kvartal 2019. Opfyldelse af resultatmål er endnu ikke tilgængeligt.
·         Stigning i antal unge uden en uddannelse (uddannelseshjælp) i Slagelse, hvilket ikke er tilfældet i sammenlignelige kommuner og på landsplan. Resultatmål er ikke opfyldt.
·         Reduktion i langtidsforsørgede er på samme niveau som på landsplan og i sammenlignelige kommuner. Siden forrige opfølgning er der ikke længere tal om en større reduktion. Resultatmål er opfyldt.
Ud af de 8 resultatmål for 2019 er 4 mål opfyldt, 1 resultatmål kan endnu ikke opgøres og 3 resultatmål er ikke opfyldt.
De 3 områder, hvor Center for Arbejdsmarked og Integration ikke er nået i mål, er: Det samlede antal borgere på kommunal forsørgelsesydelse, Fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere med bopæl i kommunen samt Unge uden en uddannelse på uddannelseshjælp.
Grunden til at målene ikke opnås er en kombination af flere forhold. For det første er væksten i beskæftigelsen aftaget mere i 2020 end befolkningen i den arbejdsdygtige alder stiger (tilbagetrækningsreformen). Det gør, at der ikke kun opleves en stigning i antal forsørgede og en stagnation i beskæftigelsen i Slagelse Kommune, men også på landsplan og i sammenlignelige kommuner. Prognoseforudsætningerne i Økonomisk Redegørelse fra december 2018, som blev anvendt til at opsætte målene for 2019, holdt således ikke.
Det ændrer dog ikke ved, at resultaterne lokalt også har haft betydning for, at kommunen samlet set har haft en dårligere udvikling i forsørgelsesydelserne end på landsplan. Det handler om, at der har været vigende resultater i forhold til sygedagpengeområdet (sygedagpenge og jobafklaring), uddannelseshjælp samt integrationsydelse. Desuden påvirkes flere af resultaterne af, at lokalområdet taber flere arbejdspladser end på landsplan inden for de brancher, hvor der typisk ansættes flest ufaglærte.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Opfølgning tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V), Søren Lund Hansen (O)
Taget til efterretning med bemærkning om,  at Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker sag om status på de midlertidige førtidspensioner (under 40 år), herunder orientering om, hvordan Jobcentret arbejder med de sager.
Social- og Beskæftigelsesudvalget udtrykker stor tilfredshed med, at resultatmålet for antallet i beskæftigelse er opnået.

4. Opfølgning på Budgetaftale 2020 - 2023 (D)

4.     Opfølgning på Budgetaftale 2020 - 2023 (D)

Sagsnr.: 330-2019-82303               Dok.nr.: 330-2020-85096                                            Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte styringsark for udvalgets punkter i budgetaftale 2020 – 2023 og den løbende opfølgning i 2020.
Baggrund
Byrådet vedtog mandag den 28. oktober 2019 budget for 2020 – 2023. Aftalen viderefører udarbejdelsen af et styringsark til den løbende opfølgning for aftalens punkter.
Bilag 1 indeholder det samlede styringsark over budgetaftalens punkter. Nedenfor fremgår de af aftalens punkter, som hører under Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Nr.
Overskrift
Status og forventet tidsplan
Udvalg
Status-farve (tekst)
Ansvarlig
Budgetaftale  2020
2.d.1
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A.

Ved igangsætning af business case på sygedagpengeområdet vurderes forbruget at kunne nedjusteres med netto kr. 8,5 mio. Det kræver en investering på konto 6 på kr. 1,5 mio. og kr. 1,5 mio. på konto 5. Konto 5 investeringen vurderes at kunne afholdes indenfor eksisterende rammer. Erfaring fra tidligere personalemæssi-ge investeringer har givet stor besparelse på ydelsessiden. Besparelse kr. 8,5 mio.
Der er aftalt en tids- og procesplan, som er behandlet i både LokalMED og SektorMED, hvori den videre proces er beskrevet. Der er fortsat en afvigelse, da der aktuelt ikke er ansat en ny leder til afdelingen, men i stedet foretaget en  konstituering (bliver der mulighed for at rekruttere en ny til stillingen, vil proceduren herfor blive fulgt).
SBU
Mindre afvigelser
Henrik Skov
2.d.2
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. Social- og beskæftigelsesområdet - indlagte besparelser på særlige indsatser.

På området for jobafklaringsforløb kan der opnås en positiv effekt af investeringen på sygedagpengeområdet svarende til kr. 3,5 mio. Ved investeringen i sygedagpengeområdet vil antallet af langvarige sygedagpengesa-ger mindskes, og derved vil antallet af potentielle jobafklaringsforløb ligeledes blive mindre (se vedlagte business case). Besparelse kr. 3,5 mio.
Der er aftalt en tids- og procesplan, som er behandlet i både LokalMED og SektorMED, hvori den videre proces er beskrevet. Der er fortsat en afvigelse, da der aktuelt ikke er ansat en ny leder til afdelingen, men i stedet foretaget en  konstituering (bliver der mulighed for at rekruttere en ny til stillingen, vil proceduren herfor blive fulgt).
SBU
Mindre afvigelser
Henrik Skov
2.d.3
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A.

På integrationsområdet vurderes det muligt at nedjustere forbrug med kr. 4 mio. Gennemgang af antallet på forsørgelse ved indgangen til 4. kvartal 2019 viser en nedgang, som vil have en positiv konsekvens på forsør-gelsen. Nedgangen vil også betyde færre i danskuddannelse, hvorfor forbruget også nedjusteres her. Besparel-se kr. 4 mio.
Der følges op ved månedlig budgetopfølgning og løbende udvalgsrapportering – det er ikke muligt at foretage særskilte handlinger (obs. forudsætningerne har ændret sig). Der er opmærksomhed på den nationale lovgivning og dertilhørende beslutninger med konsekvens for området.
SBU
Mindre afvigelser
Henrik Skov
2.d.4
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A.

Ved omlægning af STU forløb til brug af private aktører og virksomhedsrettede forløb frem for kommunale kan opnås besparelse på kr. 4 mio. Omlægningen vil have en afledt effekt hos de kommunale tilbud, hvor STU for-løbene købes. Tiltaget vil ikke have effekt på forsørgelsesydelsen, men vil alene have betydning for omkostnin-gen til indsatsen. Besparelse kr. 4 mio.
Der er igangsat undersøgelser om forbrug af STU midler, med mulighed for at gå i udbud, i samarbejde med indkøbsafdelingen.

Der er aftalt et møde d. 31.1. med CSU, ACV, Lone, Vini og Henrik Krøjer Larsen.
På mødet skal vi drøfte muligheder. Handleplan udfærdiges derefter.
SBU
Mindre afvigelser
Henrik Skov
3.c
Der tilføres midler til social- og beskæftigelsesområdet og Førtidspensioner. Slagelse Kommune udfordres, som en række andre kommuner landet over af en betragtelig vækst i omkostninger på disse områder. Ud over de udfordrede områder budgetlægges med en fortsat vækst i antallet af førtidspensioner, på trods af, at partierne gerne så at også denne kurve blev knækket. Samlet set tilføres der netto følgende beløb (i 1.000 kr.)

   2020   2021    2022        2023
 28.500  38.700  48.700    80.400
Der vil løbende være en tæt opfølgning på tilgangen til førtidspension samt fokus herpå ved budgetopfølgningsmøder med afdelingslederne.
SBU
Alt OK
Henrik Skov
4.
Partierne er opmærksomme på, at forventningerne til udviklingen på førtidspensionsområdet ikke afspejler den faktiske udvikling i 2019. Med henblik på at imødegå en forventet yderli-gere vækst på området afsættes en buffer på yderligere 6 mio. kr. i 2020 stigende med dette beløb i hvert af overslagsårene til 24 mio. kr. i 2023.
Der vil løbende være en tæt opfølgning på tilgangen til førtidspension samt fokus herpå ved budgetopfølgningsmøder med afdelingslederne.
SBU
Alt OK
Henrik Skov
11.b
Partierne er enige om, at:
Brugen af eksterne aktører på Jobcenteret reduceres (2 mio. kr. pr. år)
Det samlede indsatsbudget nedsættes med 2 mio.
SBU
Afsluttet
Henrik Skov
11.c
Partierne er enige om, at:
Udgifter til Sprogcenter kan reduceres (med skønsmæssigt) -2,0 mio.kr.
Der er sket personalereduktioner i forhold til at modsvare kursisttallet. En yderligere tilpasning ift. aktuelt kursisttal vurderes medio januar og vil, hvis iværksat, først få effekt fra 1. august 2020 pga. længden af  opsigelsesvarsler. Det er en udfordring, at forudsætningerne har ændret sig.
SBU
Mindre afvigelser
Henrik Skov
12.
Partierne ønsker, at Slagelse Kommune på beskæftigelsesområdet i sammenlignelige undersøgelser placerer sig markant bedre fra en placering i laveste tredjedel til indenfor de næste 1-2 år til en placering i midten af sammenlignelige danske kommuner. Partierne er enig om, at der skal markante ændringer til indenfor området og ønsker, der senest december 2019 politisk (for budgetgruppen) fremsættes forslag til initiativer for de kommende 1-3 år med fokus på øget beskæftigelse og uddannelse.
Partierne ønsker forslaget udarbejdet efter følgende retningslinjer:

a. Generel fokus på erhvervsaktive, særlig fokus på unge i alderen 16-30 år.
b. Vi vil udfordre beskæftigelsesområdet med fokus på nytænkning og nye arbejdsgange på området.
c. Fokus på sammenhængen mellem indsats og effekt.

Kommunaldirektøren er ansvarlig for udarbejdelse af forslaget til december 2019 og skal involvere eksterne aktører i udarbejdelsen.
Social- og Beskæftigelsesudvalget har besluttet, at der skal arbejdes videre med anbefalingerne fra Mploys rapport. Samme rapport vil indgå ved temadrøftelse i Byrådet.
SBU
Afsluttet
Henrik Skov
Retligt grundlag
Det retlige grundlag for budgettet fremgår af Den Kommunal Styringslov §§ 37 – 40. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter punkterne i styringsarket og den løbende opfølgning for 2020.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter styringsark og den løbende opfølgning i 2020.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V), Søren Lund Hansen (O)
Drøftet.
Da (V) ikke er en del af budgetaftalen, tager Christopher Trung (V) forbehold for opfølgning på Budgetaftale 2020-2023.

5. Foreløbigt regnskabsresultat for 2019 og overførsel til 2020 - SBU (B)

5.     Foreløbigt regnskabsresultat for 2019 og overførsel til 2020 - SBU (B)

Sagsnr.: 330-2020-10106               Dok.nr.: 330-2020-63678                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2019. Desuden skal udvalget indstille til Økonomiudvalg og Byråd vedr. overførsel af mindre-/merforbrug på drift til 2020.
Baggrund
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat 2019 for drift. Resultat på drift fremgår af pkt. A. og opdelt på udgiftstyper. Resultat pr. enhed/virksomhed på drift fremgår af bilag 1.
Overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2019 til 2020 tager udgangspunkt i ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”, som er godkendt af Byrådet den 29. marts 2016 med ændring vedr. overførsel af mindreforbrug. Heraf fremgår at:
·         For Budgetramme 1 (serviceudgifter og særligt dyre enkeltsager) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene. For merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den efterfølgende budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år.
·         For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige, aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke mellem regnskabsårene.
·         For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og Centre mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb overføres fuldt ud.
·         For det brugerfinansierede område og ældreboliger overføres over-/underskud via status og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og anlægsbevillinger
Afvigelse fra disse hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byråd.
Økonomiudvalget behandler på møde d. 16. marts 2020 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 23. marts 2020.
A.   Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2019 viser for drift et samlet forbrug på 1.307,3 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 4 for 2019, som blev godkendt i december 2019, var det forventede regnskab anslået til 1.312,0 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat, drift

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Mio. kr.
Korrigeret budget
2019
Regnskab 2019
Afvigelse
(- = mer-
forbrug)
2.1 Forsørgelse, beskæftigelse og boligsocial indsats
 
 
 
Serviceudgifter
6,5 
5,4 
1,1 
Overførselsudgifter
1.157,6 
1.155,6 
2,0 
Forsikrede ledige
148,8 
146,4 
2,4 
Total
1.312,9 
1.307,3 
5,6 
Mindreforbruget på 1,1 mio. kr. vedr. serviceudgifter i 2019. Skyldes
·         Mindreforbrug på 0,4 mio. kr.  vedr. kvindekrisecentre.
·         Mindreforbrug på 0,4 mio. kr.  vedr. Løntilskud til forsikrede ledige ansat i kommuner.
·         Mindreforbrug på 0,2 mio. kr.  til støtte frivilligt social arbejde.
Nedenfor nævnes de væsentligste afvigelse i forhold til vedtaget budget, der har bidraget til det samlede mindreforbrug på 2,0 mio. kr. til overførselsudgifter i 2019.
·         Mindreforbrug på 5,8 mio. kr. på integrationsydelse.
·         Mindreforbrug på 4,5 mio. kr. vedr. integrationsprogram.
·         Mindreforbrug på 15,3 mio. kr. til kontant og uddannelseshjælp.
·         Merforbrug på 14,6 mio. kr. til førtidspension.
·         Merforbrug på 12,9 mio. kr. til sygedagpenge.
·         Merforbrug på 10,8 mio. kr. til løntilskud til personer i fleksjob.
Udgifterne til forsikrede ledige har samlet set et mindreforbrug på 2,4 mio. kr. i 2019. Det skyldes:
·         Mindreforbrug på 2,7 mio. kr. til beskæftigelsesindsats til forsikrede ledige.
·         Merforbrug på 0,3 mio. kr. til dagpenge til forsikrede ledige.
B.   Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.
Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Mio. kr.
Overført
fra 2018
til 2019
Overføres
fra 2019
til 2020
Tilføres
kassen
2.1 Forsørgelse, beskæftigelse og boligsocial indsats
3,1 
0,8 
0,0 
Bilag 1 viser for hver virksomhed og center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
Der er for hele Social- og Beskæftigelsesudvalgets politikområde et samlet mindreforbrug på 0,8 mio. kr. til overførsel fra 2019 til 2020. Dette udgøres af mindreforbrug på serviceudgifter ved Jobcentret, mindreforbrug på kvindekrisecentre og boligplacering af udlændinge samt et merforbrug på Slagelse Sprogcenter. Den følgende tekst angiver en bemærkning for hvert af disse områder.
Rådgivning og Udbetaling overfører et samlet mindreforbrug på 503.000 kr., der relaterer sig til mindreforbrug på kvindekrisecentre og boligplacering af udlændinge.
Slagelse Sprogcenter overfører et samlet merforbrug på 284.000 kr. iht. ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”. Merforbruget skyldes primært faldende kursisttal, mens de gennemførte personaletilpasninger først har effekt fra januar 2020 pga. lange opsigelsesvarsler.
Jobcenteret overfører et mindreforbrug på 620.000 kr., som samlet set skyldes, dels et mindreforbrug på 403.000 kr. til løntilskud til forsikrede ledige ansat i kommuner, og et mindreforbrug på 217.000 kr. til støtte til frivilligt social arbejde.
C.    Overførsel anlæg (bilag 2)
Der har ikke været afsat budget eller afholdt udgifter til anlæg i 2019.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindreforbrug for drift og anlæg eller udvalget kan for specifikke områder anbefale Økonomiudvalg og Byrådet, at der gives dispensationer for de nævnte hovedprincipper.
Vurdering
Administrationen anbefaler at kommunens styringsregler følges, og der overføres uforbrugte budgetrammer fra 2019 til 2020 som angivet i bilag 1 (drift).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indstilling fra administrationen indebærer, at der vedr. drift skal overføres mindreforbrug på netto 0,8 mio. kr. fra 2019 til 2020.
Overførslerne finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr.
Politik--område
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
2.1
839
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Kassen
1.4
-839
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren samt Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Orientering om foreløbigt regnskabsresultat for 2019 tages til efterretning
2.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der på drift på de respektive politikområder og enheder jf. bilag 1 overføres et samlet mindreforbrug på i alt 0,8 mio. kr.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V), Søren Lund Hansen (O)
At 1. tages til efterretning med bemærkning om, at administrationen fremkommer med sag til Social- og Beskæftigelsesdvalget omkring mindreforbruget på 0,2 mio. kr. til støtte for frivilligt, socialt arbejde (microlån). Social- og Beskæftigelsesudvalget tilkendegiver stor tilfredshed med det opnåede resultat.
At 2. anbefales til Økonomiudvalget og Byrådet.

6. Integrationsområdet (O)

6.     Integrationsområdet (O)

Sagsnr.: 330-2020-3927                 Dok.nr.: 330-2020-44554                                            Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Orientering om status fra området for nyankomne udlændinge.
Baggrund
På mødet orienteres om status på integrationsområdet på baggrund af ønske om kvartalsvis orientering om udviklingen inden for området for nyankomne udlændinge.
Integration og Netværk – Årsstatus 2019
Slagelse Kommunes kvote for flygtninge var siden primo 2019 fastsat til 18. Der er modtaget 18 flygtninge, heraf 13 voksne og 5 børn, hvoraf 2 børn var uledsagede mindreårige.
I forhold til familiesammenføringer modtog Slagelse Kommune 28 voksne og 14 børn i 2019.
Antallet af borgere omfattet af integrationsprogram udgjorde ultimo 2019 i alt 362 personer.
Ved opgørelse pr. 8. januar 2020 er antallet af integrationsborgere i IGU-forløb 5 personer. I 2019 afsluttede 4 personer deres fuldførte IGU-uddannelser.
I 2019 var der øget fokus på de aktivitetsparate, og særligt på at kvindegruppen opnåede tilknytning til arbejdsmarkedet. Det er en indsats og en proces, der (som forventet) kræver vedholdenhed og ihærdighed over længere tid ved benyttelse af empowerment. Målsætning for 2020 er at fortsætte denne tilgang, der har givet positive resultater for både jobparate og aktivitetsparate.
Generelt bibeholder Integration og Netværk også i 2020 fokus på den virksomhedsrettede indsats og de tilbudsmuligheder, der skal skabes for at opfylde lovkrav om hurtig og kontinuerlig virksomhedsrettet aktivering.
S-kursister – Finansloven for 2020
Ved S-kursister forstås udenlandske arbejdstagere, studerende m.v., det vil sige EU-borgere og borgere på Green Card.
En udlændings opholdsgrundlag er afgørende for retten til Danskuddannelse. S-kursister har ret til Danskuddannelse efter Integrationsloven. S-kursister modtager tilbud om Danskuddannelse som led i et introduktionsforløb og er ikke forpligtede til at tage imod tilbuddet.
S-kursister har ret til 3,5 års (42 måneder) Danskuddannelse inden for en 5-årig periode.
Slagelse Kommune har i 2019 modtaget 171 EU-borgere/borgere på Green Card, som er blevet henvist som S-kursister til Danskuddannelse. De er omfattet reglerne om deltagerbetaling på 2.000 kr. pr. modul samt et depositum på 1.250 kr. i forbindelse med opstart.
I henhold til Finansloven for 2020, der blev vedtaget den 19. december 2019, er det besluttet at afskaffe deltagerbetaling på Danskuddannelse for S-kursister. Således afskaffes den nuværende faste deltagerbetaling på 2.000 kr. pr. modul, så Danskuddannelse igen bliver gratis.
Depositummet for deltagelse i Danskuddannelsen fastholdes og forhøjes til 2.000 kr. Reglerne om tilbagebetaling af depositum skærpes, så uberettiget fravær medfører, at tilbagebetalingen af depositum nedsættes.
Ændringerne skal bidrage til, at flere gennemfører Danskuddannelsen, hvilket kan medvirke til at fastholde udenlandsk arbejdskraft i Danmark og styrke udlændingenes deltagelse i samfundet.
Ændringerne træder i kraft fra 1. juli 2020.
Med indførelsen af gratis Danskuddannelse (bortfald af deltagerbetalingen) forventes det, at der efter sommerferien 2020 vil ske en væsentlig stigning i antallet af EU-borgere/borgere på Green Card, som ønsker en Danskuddannelse. Den de facto indflydelse lovændringen vil have på kursistantallet på Slagelse Sprogcenter først kendes i oktober/november 2020.
Det er Slagelse Kommune, i lighed med de øvrige kommuner, som afholder udgifterne til undervisning af de S-kursister, der bor i Kommunen.
Overordnet vil de nye regler indebære mindreindtægter på deltagerbetalingen og merudgifter på uddannelsen, fordi der forventes en stigning i antallet af kursister, når undervisningen igen gøres gratis. I den periode, hvor der har været deltagerbetaling for S-kursister, har der været et fald i antallet af kursister på ca. 34 %. Det forventes, at der som minimum vil ske en tilsvarende stigning, når uddannelsen igen gøres gratis. 
Den forventede besparelse på 2 mio. kr. på Danskuddannelse i det tidligere afgivne høringssvar var betinget af, at der ikke skete ændringer i reglerne om deltagerbetaling. Deltagerbetalingens afskaffelse bevirker derfor, at muligheden for besparelse på Danskuddannelsen bortfalder. Det skal bemærkes, at integrationsområdet er omfattet budgetgaranti, og Slagelse Kommune kompenseres for de øgede udgifter gennem DUT (Det Udvidede Totalbalanceprincip).
Da reguleringen af tilskuddet til Slagelse Kommuner som følge af DUT-princippet sker i forbindelse med udbetalingen af bloktilskuddet, vil indvirkningen fremgå af den samlede økonomi for Slagelse Kommune, som opgøres af Afdelingen Budget, Analyse og Data samt Stab for Økonomi og Digitalisering.
Udvidet integrationsgrunduddannelse (IGU+) – Finansloven for 2020
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet deler ambitionen om at udvide IGU-ordningen, så flere kan få en indgang til arbejdsmarkedet. Ordningen kunne fx også omfatte flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, der har opholdt sig i Danmark i 5 til 10 år, eller som er 40 år eller derover.
Ordningen er baseret på trepartsaftaler med arbejdsmarkedets parter, og ændringer i ordningen vil derfor skulle aftales med parterne. Det er regeringens hensigt, at udvidelsen kan træde i kraft 1. januar 2021 og gælde, indtil ordningen udløber i medio 2022.
Kvoteflygtninge – Finansloven 2020
Med henblik på at genoptage Danmarks deltagelse i FN’s kvoteflygtningeprogram afsættes der en reserve på 40 mio. kr. i 2020, der kan dække udgifter op til 500 kvoteflygtninge. Regeringen meddeler medio 2020 FN inden for gældende regler herom, hvordan og i hvilket omfang Danmark deltager i kvoteflygtningeprogrammet og udmønter på den baggrund reserven.
Udviklingen i antal personer og resultattilskud:
 
2015
2016
2017
 
2018
 
2019
 
Antal personer i alt omfattet af Integrationsloven
 
314
 
408
 
472
 
471
 
362
Antal integrationsydelsesmodtagere omfattet af LAB-loven
 
-
 
-
 
-
 
-
 
30
Antal integrationsydelsesmodtagere omfattet af integrationsprogram
 
-
 
-
 
-
 
205
 
129
Antal selvforsørgede omfattet af integrationsprogram
 
-
 
-
 
-
 
266
 
232
Antal resultattilskud på ordinær uddannelse
 
16
 
9
 
21
 
28
 
41
Antal resultattilskud på ordinært arbejde
 
24
 
24
 
76
 
47
 
38
Antal resultattilskud på Danskuddannelse
 
36
 
45
 
84
 
78
 
84
NB: Resultattilskud opnås efter 6 måneders ustøttet beskæftigelse, 6 måneders ordinær uddannelse og/eller bestået Danskuddannelse. Det vil sige, at resultattilskud viser antallet af fastholdte i job og uddannelse, mens antallet af iværksatte job er højere.
Udviklingen i familiesammenføringer, flygtninge, EU-borgere m.v.:
 
 
2015
2016
2017
 
2018
 
2019
 
Antal nyankomne flygtninge – I alt
(Kvote)
 
147
(167)
 
101
(102)
 
23
(29)
 
11
(12)
 
18
(18)
Antal gennemførte familiesammenføringer – I alt
 
54
(Voksne)
 
57
(Voksne)
 
83
(Voksne + børn)
 
75
(Voksne + børn)
 
42
(Voksne + børn)
Antal overtaget fra andre kommuner
 
2
 
2
 
12
 
4
 
8
Antal EU-borgere på Danskuddannelse
 
313
(Helårspersoner)
 
181
(Helårspersoner)
 
186
(Helårspersoner)
 
260 1)
 
171
Gennemførte repatrieringer
1
2
4
3
9
1) Fra 2018 og fremadrettet er antal opgjort i personer (og ikke i helårspersoner).
Udviklingen i løntilskud og praktikker:
LØNTILSKUD
Integrationsindsatsen
Juli 19
Aug. 19
Sep. 19
Okt. 19
Nov. 19
Dec. 19
Privat arbejdsplads
56
45
44
46
43
34
Forening/organisation 2)
 
 
 
 
 
 
Kommunal arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
Regional arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
Statslig arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
56
45
44
46
43
34
PRATIKKER
 
 
 
 
 
 
Integrationsindsatsen
Juli 19
Aug. 19
Sep. 19
Okt. 19
Nov. 19
Dec. 19
Privat arbejdsplads
28
27
30
27
22
20
Forening/organisation 2)
 
 
 
 
 
 
Kommunal arbejdsplads
3
3
3
4
7
4
Regional arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
Statslig arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
31
30
33
31
29
24
2) I det nye fagsystem (pr. 1. marts 2018) kan der ikke fordeles ud på foreninger. Sådanne forløb ender i stedet som enten private eller den form for offentlig virksomhed, hvor de modtager offentligt tilskud fra.
Retligt grundlag
Integrationsloven, Repatrieringsloven, Udlændingeloven, Lov om integrationsgrunduddannelse (IGU), Serviceloven, Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB-loven) og bekendtgørelser om sikkerhedsstillelse efter Udlændingeloven til dækning af offentlige udgifter til hjælp efter Lov om aktiv social politik eller Integrationsloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at orienteringen bliver taget til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V), Søren Lund Hansen (O)
Udsat.

7. 225-timersreglen (O)

7.     225-timersreglen (O)

Sagsnr.: 330-2020-12037               Dok.nr.: 330-2020-80020                                            Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget har på sit møde i februar bedt om på ny at blive orienteret om Jobcentrets håndtering af 225-timersreglen.
Baggrund
I det følgende beskrives, hvordan proceduren er vedr. generel information til borgere, der er omfattet af 225-timersreglen samt hvem, der har kompetencen til at afgøre om der skal ske fradrag i kontanthjælpen på grund af reglen. Derudover orienteres om regelsættet for, hvordan man som ikke-jobparat kontanthjælpsmodtager alligevel omfattes af 225-timersreglen.
Grundlæggende skal der ved hver jobsamtale med borger, foretages en individuel, konkret vurdering af 225-timersreglen. Er borger omfattet af 225-timersreglen, skal der ydes vejledning omkring jobsøgning eventuelt henvises til en jobkonsulent/virksomheds-praktik eller anden relevant hjælp og vejledning til at finde job.
Jobcenterets vurdering i forhold til 225-timersreglen
Formålet med 225-timersreglen er, at det skal kunne betale sig at arbejde. Derfor er udgangspunktet, at borgere der har modtaget kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse fra 1. april 2017 løbende skal opfylde kravet om 225 timers arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder. Ellers kan ydelsen nedsættes og hvis borger er gift, kan den helt bortfalde. Det er kun almindeligt, ustøttet arbejde der tæller. Virksomhedspraktik og løntilskud tæller således ikke med. Hvorvidt en borgers ydelse bortfalder eller nedsættes afhænger af, om borger er gift og hvilken ydelse, borgeren modtager.
Borgeren får igen ret til den fulde ydelse (kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse), når borgeren har arbejdet mindst 225 timer de seneste 12 kalendermåneder. Alle timerne skal ligge efter, at ydelsen er bortfaldet/nedsat. Perioden, hvor borgeren skal opfylde arbejdskravet, kan forlænges med perioder, hvor borgeren ikke har kunne udnytte sine arbejdsmuligheder – fx pga. graviditet, uddannelse, værnepligt, dokumenteret sygdom mv.
Undtagelsesgrunde
Alle borgere der modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse er som udgangspunkt omfattet af 225-timersreglen. Der er dog undtagelser, hvor en person undtages fra 225-timersreglen – nedenstående er eksempler herpå:
·         Jobcentret vurderer, at borgerens arbejdsevne er så begrænset, at borgeren ikke kan arbejde 225 timer inden for 12 kalendermåneder. Eller at de skånehensyn, der skal tages, vil være så omfattende, at de ikke vil kunne tilgodeses på det ordinære arbejdsmarkedet.
·         Jobcentret er ved at vurdere, om borgeren er på vej i ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.
·         Borgeren er under for-revalidering.
Orientering af borgere sker løbende, både mundtligt og skriftligt og kan ikke adskilles fra proceduren for vurdering af, om borgeren opfylder 225-timersreglen.
Mundtlig orientering til borgerne
Proceduren på Jobcentret er, at alle kontanthjælpsmodtagerne ved første visitationssamtale/henvendelse til Jobcentret bliver vurderet til at være jobparate eller aktivitetsparate ud fra den samlede situation. Her bliver borgeren ligeledes orienteret mundtligt omkring 225-timersreglen.
Der bliver ved hver personlig jobsamtale med borgeren, foretaget en individuel, konkret vurdering vedr. 225-timersreglen. Denne vurdering vil altid indgå i borgerens sag og borgeren vil blive mundtligt vejledt omkring dette. I forbindelse med nye undtagelser, forlængelser af undtagelser eller ophør af undtagelser, skal sagsbehandleren skrive en vurdering i borgerens sag, orientere borgeren og oprette fravær i borgerens sag.
Skriftlig orientering til borgerne
Rådgivning og Udbetaling vil altid sende et varslingsbrev og senere i forløbet et partshøringsbrev til borgeren inden borgeren ”falder for” 225-timersreglen og ydelsen i givet fald nedsættes eller bortfalder.
Disse breve afsendes automatisk idet der er tale om standardbreve, som anvendes i hele landet. Borgeren har derfor mulighed for at orientere sig, blandt andet ved disse varslings- og partshøringsbreve inden en eventuel nedsættelse af ydelsen.
Det skal ligeledes bemærkes, at Jobcentrets vejledning og sagsforløb også fremgår af borgerens ”min plan”. Hermed fremgår det journaliserede også som en del af den information, som borgeren modtager.
Alle borgere vil inden nedsættelsen modtage følgende:
1.    Varslingsbrev - det sendes ca. 6 måneder før en borger står til at falde for
225-timersreglen.
2.    Partshøringsbrev - sendes automatisk til borgere, hvor der (endnu) ikke er
registreret forhold, der kunne forlænge, at de bliver på den høje ydelse. Partshøringen sendes i kalendermåneden før retten til høj ydelse ophører. Dette sker automatisk, hvis ikke der er registreret forhold, der kunne sikre en forlængelse af retten til høj ydelse.
3.    Afgørelsesbrev – 225-timersregel - sendes til de borgere der, når skæringsdatoen kommer, ikke opfylder betingelserne for at modtage den højeste ydelse.
4.    Afgørelsesbrev – ret til fuld hjælp - sendes der, hvor der er optjent ret til
fuld hjælp. (Efter ikke at have haft denne ret).
5.    Udskydelsesbrev - sendes til de, der er omfattet af retten til fuld hjælp, og
som har optjent timer til at forlænge perioden for den fulde hjælp – alternativt sendes det også til borgere, hvor der er andre forhold der medfører, at de har ret til forsat at modtage høj hjælp.
Journalisering af oplysninger om hhv. mundtlig og skriftlig orientering til borgerne
Er en borger omfattet af 225-timersreglen, vil der altid blive vejledt omkring dette. Det noteres i borgerens journal, at dette er sket.
Borgeren vil i denne forbindelse blive vejledt omkring jobsøgning, med henblik på at opnå ordinær ansættelse, eller de 225 timer, der kræves for ikke at få reduceret i ydelsen. Vurderes det, at borgeren har brug for yderligere støtte, vil der blive henvist til en jobkonsulent i forhold til virksomhedspraktik eller anden relevant hjælp og vejledning. En sådan jobkonsulent vil være behjælpelig med at støtte borgeren i at få ordinært, lønnede jobtimer.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V), Søren Lund Hansen (O)
Orientering taget til efterretning.

8. Punkter til kommende møder (O)

8.     Punkter til kommende møder (O)

Sagsnr.: 330-2017-90446               Dok.nr.: 330-2020-37892                                            Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder i 2020.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på Social- og Beskæftigelsesudvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte at godkende punkter til orientering, drøftelse og/eller beslutning på udvalgets kommende møder.
Vurdering
Ingen bemærkning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Oversigten over sager til behandling på Social- og Beskæftigelsesudvalgets kommende møder godkendes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V), Søren Lund Hansen (O)
Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker sag omkring mindreforbruget på 0,2 mio. kr. til støtte for frivilligt, socialt arbejde (microlån).
Sag vedr. orientering om førtidspensioner, inkl. midlertidige samt generel orientering om sagsforløb i Jobcentret.
9. Lukket: Konkret ankesag vedr. 225-timersreglen (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
10. Lukket: Social investering i indsats til nydanske kvinder (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
11. Lukket: Boligudfordringer for socialt udsatte (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.