6. Integrationsområdet (O)
6. Integrationsområdet (O)
Sagsnr.: 330-2020-3927 Dok.nr.: 330-2020-118697 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Orientering om status fra området for nyankomne udlændinge.
Baggrund
På mødet orienteres om status på integrationsområdet på
baggrund af ønske om kvartalsvis orientering om udviklingen inden for området
for nyankomne udlændinge.
Integration og Netværk –
Årsstatus 2019
Slagelse Kommunes kvote for
flygtninge var siden primo 2019 fastsat til 18. Der er modtaget 18 flygtninge,
heraf 13 voksne og 5 børn, hvoraf 2 børn var uledsagede mindreårige.
I forhold til
familiesammenføringer modtog Slagelse Kommune 28 voksne og 14 børn i 2019.
Antallet af borgere omfattet af
integrationsprogram udgjorde ultimo 2019 i alt 362 personer.
Ved opgørelse pr. 8. januar 2020
er antallet af integrationsborgere i IGU-forløb 5 personer. I 2019 afsluttede 4
personer deres fuldførte IGU-uddannelser.
I 2019 var der øget fokus på de
aktivitetsparate, og særligt på at kvindegruppen opnåede tilknytning til
arbejdsmarkedet. Det er en indsats og en proces, der (som forventet) kræver
vedholdenhed og ihærdighed over længere tid ved benyttelse af empowerment.
Målsætning for 2020 er at fortsætte denne tilgang, der har givet positive
resultater for både jobparate og aktivitetsparate.
Generelt bibeholder Integration og
Netværk også i 2020 fokus på den virksomhedsrettede indsats og de
tilbudsmuligheder, der skal skabes for at opfylde lovkrav om hurtig og
kontinuerlig virksomhedsrettet aktivering.
S-kursister – Finansloven for
2020
Ved S-kursister forstås
udenlandske arbejdstagere, studerende m.v., det vil sige EU-borgere og borgere
på Green Card.
En udlændings opholdsgrundlag er afgørende
for retten til Danskuddannelse. S-kursister har ret til Danskuddannelse efter
Integrationsloven. S-kursister modtager tilbud om Danskuddannelse som led i et
introduktionsforløb og er ikke forpligtede til at tage imod tilbuddet.
S-kursister har ret til 3,5 års
(42 måneder) Danskuddannelse inden for en 5-årig periode.
Slagelse Kommune har i 2019
modtaget 171 EU-borgere/borgere på Green Card, som er blevet henvist som
S-kursister til Danskuddannelse. De er omfattet reglerne om deltagerbetaling på
2.000 kr. pr. modul samt et depositum på 1.250 kr. i forbindelse med opstart.
I henhold til Finansloven for
2020, der blev vedtaget den 19. december 2019, er det besluttet at afskaffe
deltagerbetaling på Danskuddannelse for S-kursister. Således afskaffes den
nuværende faste deltagerbetaling på 2.000 kr. pr. modul, så Danskuddannelse
igen bliver gratis.
Depositummet for deltagelse i
Danskuddannelsen fastholdes og forhøjes til 2.000 kr. Reglerne om
tilbagebetaling af depositum skærpes, så uberettiget fravær medfører, at
tilbagebetalingen af depositum nedsættes.
Ændringerne skal bidrage til, at
flere gennemfører Danskuddannelsen, hvilket kan medvirke til at fastholde
udenlandsk arbejdskraft i Danmark og styrke udlændingenes deltagelse i
samfundet.
Ændringerne træder i kraft fra 1.
juli 2020.
Med indførelsen af gratis
Danskuddannelse (bortfald af deltagerbetalingen) forventes det, at der efter
sommerferien 2020 vil ske en væsentlig stigning i antallet af
EU-borgere/borgere på Green Card, som ønsker en Danskuddannelse. Den de facto
indflydelse lovændringen vil have på kursistantallet på Slagelse Sprogcenter
først kendes i oktober/november 2020.
Det er Slagelse Kommune, i lighed
med de øvrige kommuner, som afholder udgifterne til undervisning af de
S-kursister, der bor i Kommunen.
Overordnet vil de nye regler
indebære mindreindtægter på deltagerbetalingen og merudgifter på uddannelsen,
fordi der forventes en stigning i antallet af kursister, når undervisningen
igen gøres gratis. I den periode, hvor der har været deltagerbetaling for
S-kursister, har der været et fald i antallet af kursister på ca. 34 %. Det
forventes, at der som minimum vil ske en tilsvarende stigning, når uddannelsen
igen gøres gratis.
Den forventede besparelse på 2
mio. kr. på Danskuddannelse i det tidligere afgivne høringssvar var betinget
af, at der ikke skete ændringer i reglerne om deltagerbetaling.
Deltagerbetalingens afskaffelse bevirker derfor, at muligheden for besparelse
på Danskuddannelsen bortfalder. Det skal bemærkes, at integrationsområdet er
omfattet budgetgaranti, og Slagelse Kommune kompenseres for de øgede udgifter
gennem DUT (Det Udvidede Totalbalanceprincip).
Da reguleringen af tilskuddet til
Slagelse Kommuner som følge af DUT-princippet sker i forbindelse med
udbetalingen af bloktilskuddet, vil indvirkningen fremgå af den samlede økonomi
for Slagelse Kommune, som opgøres af Afdelingen Budget, Analyse og Data samt
Stab for Økonomi og Digitalisering.
Udvidet
integrationsgrunduddannelse (IGU+) – Finansloven for 2020
Regeringen, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet deler ambitionen om at
udvide IGU-ordningen, så flere kan få en indgang til arbejdsmarkedet. Ordningen
kunne fx også omfatte flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, der har
opholdt sig i Danmark i 5 til 10 år, eller som er 40 år eller derover.
Ordningen er baseret på
trepartsaftaler med arbejdsmarkedets parter, og ændringer i ordningen vil
derfor skulle aftales med parterne. Det er regeringens hensigt, at udvidelsen
kan træde i kraft 1. januar 2021 og gælde, indtil ordningen udløber i medio 2022.
Kvoteflygtninge – Finansloven
2020
Med henblik på at genoptage
Danmarks deltagelse i FN’s kvoteflygtningeprogram afsættes der en reserve på 40
mio. kr. i 2020, der kan dække udgifter op til 500 kvoteflygtninge. Regeringen
meddeler medio 2020 FN inden for gældende regler herom, hvordan og i hvilket
omfang Danmark deltager i kvoteflygtningeprogrammet og udmønter på den baggrund
reserven.
Udviklingen i antal personer og
resultattilskud:
| 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Antal personer i alt omfattet af
Integrationsloven | 314 | 408 | 472 | 471 | 362 |
Antal integrationsydelsesmodtagere
omfattet af LAB-loven | - | - | - | - | 30 |
Antal
integrationsydelsesmodtagere omfattet af integrationsprogram | - | - | - | 205 | 129 |
Antal selvforsørgede omfattet af
integrationsprogram | - | - | - | 266 | 232 |
Antal resultattilskud på ordinær
uddannelse | 16 | 9 | 21 | 28 | 41 |
Antal resultattilskud på
ordinært arbejde | 24 | 24 | 76 | 47 | 38 |
Antal resultattilskud på
Danskuddannelse | 36 | 45 | 84 | 78 | 84 |
NB: Resultattilskud opnås efter 6 måneders ustøttet beskæftigelse,
6 måneders ordinær uddannelse og/eller bestået Danskuddannelse. Det vil sige,
at resultattilskud viser antallet af fastholdte i job og uddannelse, mens
antallet af iværksatte job er højere.
Udviklingen i
familiesammenføringer, flygtninge, EU-borgere m.v.:
| 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Antal nyankomne flygtninge – I
alt (Kvote) | 147 (167) | 101 (102) | 23 (29) | 11 (12) | 18 (18) |
Antal gennemførte familiesammenføringer
– I alt | 54 (Voksne) | 57 (Voksne) | 83 (Voksne + børn) | 75 (Voksne + børn) | 42 (Voksne + børn) |
Antal
overtaget fra andre kommuner | 2 | 2 | 12 | 4 | 8 |
Antal EU-borgere på
Danskuddannelse | 313 (Helårspersoner) | 181 (Helårspersoner) | 186 (Helårspersoner) | 260 1) | 171 |
Gennemførte repatrieringer | 1 | 2 | 4 | 3 | 9 |
1) Fra 2018 og fremadrettet er antal opgjort i personer (og ikke i
helårspersoner).
Udviklingen i løntilskud og
praktikker:
LØNTILSKUD | | | | | | |
Integrationsindsatsen | Juli 19 | Aug. 19 | Sep. 19 | Okt. 19 | Nov. 19 | Dec. 19 |
Privat
arbejdsplads | 56 | 45 | 44 | 46 | 43 | 34 |
Forening/organisation
2) | | | | | | |
Kommunal
arbejdsplads | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regional
arbejdsplads | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Statslig
arbejdsplads | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 56 | 45 | 44 | 46 | 43 | 34 |
PRATIKKER | | | | | | |
Integrationsindsatsen | Juli 19 | Aug. 19 | Sep. 19 | Okt. 19 | Nov. 19 | Dec. 19 |
Privat
arbejdsplads | 28 | 27 | 30 | 27 | 22 | 20 |
Forening/organisation
2) | | | | | | |
Kommunal
arbejdsplads | 3 | 3 | 3 | 4 | 7 | 4 |
Regional
arbejdsplads | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Statslig
arbejdsplads | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 31 | 30 | 33 | 31 | 29 | 24 |
| | | | | | | | | | | |
2) I det nye fagsystem (pr. 1. marts 2018) kan
der ikke fordeles ud på foreninger. Sådanne forløb ender i stedet som enten
private eller den form for offentlig virksomhed, hvor de modtager offentligt
tilskud fra.
Retligt
grundlag
Integrationsloven,
Repatrieringsloven, Udlændingeloven, Lov om integrationsgrunduddannelse (IGU),
Serviceloven, Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB-loven) og
bekendtgørelser om sikkerhedsstillelse efter Udlændingeloven til dækning af
offentlige udgifter til hjælp efter Lov om aktiv social politik eller
Integrationsloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.
at orienteringen bliver taget til efterretning.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:
Morten Hass Augustsen (V), Søren Lund Hansen (O)
Udsat.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 30. marts 2020:
Fraværende:
Punktet genoptages på næste møde
Helle Blak (F) tilkendegiver, at det er pinligt at Slagelse
Kommune kun modtager 18 flygtninge og at Slagelse Kommune bør modtage flere flygtninge.
Thomas Clausen (Ø) tilslutter sig bemærkningen.
Søren Lund (O) tilkendegiver, at Slagelse Kommune ikke bør
modtage flygtninge.