Social- og Beskæftigelsesudvalget (2018-2021) – Referat – 4. maj 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90442               Dok.nr.: 330-2020-155030                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende dagsordenen.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender dagsordenen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90444               Dok.nr.: 330-2020-155044                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
1)    Årsrapport for Veteranindsats 2019 (O) udsættes pga. langvarig sygdom
2)    Integration (O) udsættes til mødet i juni for at give mulighed for interaktion, læring og ideudveksling
3)    Godkendelse af referat (B)
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Social- og Beskæftigelsesudvalget takker for henvendelsen fra 3F vedr. udenlandske lønmodtageres frie færden over grænserne. Formand Thomas Clausen (Ø) orienterede om, at han er i dialog med 3F-Slagelse.

3. Jobcentrets indsats i forbindelse med suspendering af beskæftigelsesindsatsen og foreløbige konsekvenser af COVID-19 (O)

3.     Jobcentrets indsats i forbindelse med suspendering af beskæftigelsesindsatsen og foreløbige konsekvenser af COVID-19 (O)

Sagsnr.: 330-2020-30505               Dok.nr.: 330-2020-185673                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Baggrund
Beskæftigelsesindsatsen har siden medio marts været suspenderet.
Det betyder konkret, at:
·         Et beredskab sikrer, at borgere i Slagelse Kommune fortsat kan søge om og modtage offentlige ydelser.
·         Virksomhederne kan få råd og vejledning – blandt andet i relation til eventuelle afskedigelser og hjælp til rekruttering af medarbejdere.
Det betyder også, at borgerne ikke skal leve op til kravet om at stå til rådighed for arbejdsmarkedet, og at de fastholder deres ydelse som hidtil.
Beredskabet sikrer, at udsatte borgere kan få hjælp og kontakt, hvis de får brug for det, eller kommunen vurderer, at en borger har brug for akut hjælp.  
Udvalget orienteres om følgende:
·         Kontakten til borgere og virksomheder under suspenderingen af beskæftigelsesindsatsen
·         Status på den lokale hjælpepakkes to initiativer, der ligger på beskæftigelsesområdet
·         Status på projektet med småjobs og jobcentrets involvering i den aktuelle situation med genåbning af institutioner
·         Foreløbige konsekvenser af COVID-19 på beskæftigelsesområdet - ultimo april 2020
Retligt grundlag
BEK nr. 309 af 30/03/2020: Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen som følge af COVID-19.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte orienteringen.
Vurdering
Administrationen vurderer, at sagen belyser status på den nuværende håndtering af de foreløbige konsekvenser af COVID-19.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen for Center for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker at udtrykke ros til Jobcenteret for den måde, hvorpå de har formået at omstille deres arbejde til digitale løsninger.
Bjarne Mikkelsen tilføjede, at ledergruppen i Jobcenteret har sendt en erkendtlighed til alle medarbejdere som tak for indsatsen i denne tid.

4. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

4.     Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

Sagsnr.: 330-2018-38133               Dok.nr.: 330-2020-167866                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget følger på hvert møde op på de politiske mål, der er politisk udpeget som de vigtigste i Beskæftigelsesplanen samt øvrige ønskede nøgletal.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte orienteringen om nøgletal.
Vurdering
Administrationens vurdering og forklaring på udviklingen for de enkelte effektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen fremgår af bilag, herunder sammenligning til landsplan og sammenlignelige klyngekommuner. Sammenlignelige kommuner er: Esbjerg, Fredericia, Guldborgsund, Ishøj, Kalundborg, Norddjurs, Nyborg, Odsherred, Randers, Samsø, Skive, Thisted, Tønder, Vesthimmerland og Vordingborg.
Denne ekstraordinære situation med COVID-19 vil få endnu ukendte påvirkninger af resultaterne for både beskæftigelse, ledighed og sygdom i 2020. Indtil videre er der ikke opsat måltal for 2020, men udviklingen for 2020 følges sammenlignet med samme tidspunkt sidste år i forhold til landsplan og sammenlignelige kommuner. December 2019 udgør indeks 100 i de viste udviklingskurver.
Målingerne af ”samarbejdsgraden med virksomhederne” samt ”langtidsforsørgede” må desværre udgå. Årsagen er, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har besluttet, at disse målinger ikke længere opdateres i jobindsats.dk, da der ikke længere er tale om ministermål. I stedet tilføjes under den månedlige opfølgning på nøgletal den nye månedlige ”Jobcenterindbliksrapport” fra jobindsats.dk. Hensigten er, at denne rapport fremadrettet skal sætte fokus på kommunernes resultater og indsats i forhold til at undgå at blive sat under skærpet tilsyn. Metoden bag jobcenterindbliksrapporten er også vedlagt som bilag.
For at sikre implementeringen af det nye skærpede tilsyn havde styrelsen i marts og april indkaldt kommunerne til en række orienterings- og sparringsmøder om den nye opfølgningsmodel. Årsagen er bl.a., at styrelsens tidligere tilsyn hos kommunerne har vist, at der i høj grad kan hentes markante resultater på indsatssiden ved øget fokus på korrekt registrering. På grund af COVID-19 er disse møder blevet udskudt på ubestemt tid, ligesom Beskæftigelsesministeriet har valgt at udskyde offentliggørelsen af benchmarking-opgørelserne, som efter planen skulle opdateres med tal for 2. halvår 2018-1. halvår 2019. Med de nuværende resultater for både fokusmål og proceskrav er kommunen i risiko for at blive omfattet af skærpet tilsyn.
Der er indtil videre kun tale om en udskydelse som følge af den delvise suspendering af beskæftigelsesindsatsen. STAR har foreløbigt meldt ud, at der vil blive taget højde for suspenderingsperioden, når opfølgningen på kommunernes indsats genetableres. Der er dog ikke meldt ud, hvordan det løses rent teknisk. Overfor den udmelding står, at KL den 8. april 2020 har skrevet et brev til Beskæftigelsesministeren, hvor man anbefaler, at ”fokusmål og proceskrav vedrørende samtaler og tilbud suspenderes i en periode, naturligvis uden dermed at fritage jobcentrene for en pligt til at sørge for, at alle får en indsats”.
Udviklingstendenser, hvor der er væsentlige ændringer siden sidste opfølgning, er nedenstående fremhævet med fed skrift.
De overordnede udviklingstendenser gennem det sidste år er:
·         Stigning i antal borgere på kommunal forsørgelsesydelse, som er større end på landsplan og i sammenlignelige kommuner. Det seneste års udviklingskurve er stort set identisk for Slagelse og nabokommunen Kalundborg, bortset fra i februar 2020.
·         Stagnation i beskæftigelsen for borgere med bopæl i kommunen, i sammenlignelige kommuner og på landsplan.
·         Reduktion i antal bruttoledige. Reduktionen er større end på landsplan og under niveau med sammenlignelige kommuner. Siden forrige opfølgning har reduktionen ændret sig fra ”på samme niveau” til ”mindre end” i forhold til de sammenlignelige kommuner.
·         Reduktion i antal langtidsledige er mindre end i sammenlignelige kommuner og landsplan. Siden forrige opfølgning er reduktionen ændret fra ”på samme niveau” til ”mindre end” både i forhold til sammenlignelige kommuner og landsplan.
·         Reduktion i andel flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, som er i beskæftigelse efter 3 år i Danmark. Andelen i beskæftigelse er lavere end på landsplan og sammenlignelige kommuner. Målingen tager ikke højde for, at over dobbelt så mange er blevet afsluttet til ordinær uddannelse i 2019. Opgørelse af resultattilskud for 2019 indikerer, at andelen i beskæftigelse kan forventes at stige igen ved næste opgørelse af effekten for 4. kvartal 2019.
·         Reduktion i antal unge uden en uddannelse (uddannelseshjælp) i Slagelse, som dog er mindre end i sammenlignelige kommuner og på landsplan. Siden forrige opfølgning er Slagelse gået fra en stigning til en reduktion.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Opfølgning tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Taget til orientering med bemærkning om, at det er et område, som følges tæt. Social- og Beskæftigelsesudvalget er helt klar over, at de oplysninger, der er tilgængelige ikke fuldt ud afspejler den aktuelle økonomiske situation, som kalder på ekstraordinære tiltag.

5. Budgetproces for 2021-2024 Social- og Beskæftigelsesudvalget (B)

5.     Budgetproces for 2021-2024 Social- og Beskæftigelsesudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2020-19592               Dok.nr.: 330-2020-175394                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal beslutte dialogproces for eget budgetområde for budget 2021-24.
Baggrund
På grund af Covid19 er der indført forsamlingsforbud, og hvornår der bliver givet mulighed for at mødes i forsamlinger på mere end 10 personer er uvist. De allerede planlagte budgetdialogmøder i april og maj er derfor aflyst.
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal for eget budgetområde fastlægge dialogprocessen – både form og hvem, der skal afvikles dialogmøder med.
På udvalgets møde i juni samles op på input og forslag. Derudover skal anlægsprogram, budgetrammer mv. drøftes på mødet i juni.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest den 15. september 2020 udarbejde budgetforslag til Byrådet.
Handlemuligheder
Dialogmøderne skal have fokus på hvordan vi sikrer den bedst mulige anvendelse af udvalgets ressourcer og budgetrammer.
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan vælge af afvikle dialogmøder som digitale møder, hvor der kan veksles mellem webinar, plenum og gruppedialoger.
Alternativt kan dialogen gennemføres skriftligt, hvor Social- og Beskæfigelsesudvalget sender spørgsmål til dialogparterne.
Vurdering
Med de muligheder, der findes vil det være muligt at gennemføre dialogmøderne digitalt. Formen fordrer dog en vis digital modenhed hos deltagerne samt adgang til pc med netadgang, kamera mv.
Den skriftlige dialog giver begrænsede muligheder for at få uddybning af input og forslag, ligesom de høringsberettigede parter kun i begrænset omfang kan kommentere på hinandens forslag.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget fastlægger form og deltagerkreds på deres dialogmøde
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Der er enighed om, at der gøres brug af virtuelle møder, men at det samtidig sikres, at der i processen indsamles konkrete skriftlige bidrag til brug ved budgetforhandlingerne.
Der ønskes input fra arbejdsmarkedets parter og borgere/brugere, evt. også gerne virksomheder. Der ønskes mulighed for åbne møder, hvor alle kan deltage.

6. Opfølgning på Budgetaftale 2020 - 2023 (D)

6.     Opfølgning på Budgetaftale 2020 - 2023 (D)

Sagsnr.: 330-2019-82303               Dok.nr.: 330-2020-155084                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte styringsark for udvalgets punkter i budgetaftalen 2020 – 2023 og den løbende opfølgning i 2020.
Baggrund
Byrådet vedtog mandag den 28. oktober 2019 budget for 2020 – 2023. Aftalen viderefører udarbejdelsen af et styringsark til den løbende opfølgning for aftalens punkter.
Bilag 1 indeholder det samlede styringsark over budgetaftalens punkter. Nedenfor fremgår de af aftalens punkter, som hører under Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Nr.
Overskrift
Status og forventet tidsplan
Udvalg
Status-farve (tekst)
Ansvarlig
Budgetaftale  2020
2.d.1
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A.

Ved igangsætning af business case på sygedagpengeområdet vurderes forbruget at kunne nedjusteres med netto kr. 8,5 mio. Det kræver en investering på konto 6 på kr. 1,5 mio. og kr. 1,5 mio. på konto 5. Konto 5 investeringen vurderes at kunne afholdes indenfor eksisterende rammer. Erfaring fra tidligere personalemæssi-ge investeringer har givet stor besparelse på ydelsessiden. Besparelse kr. 8,5 mio.
Der er aftalt en tids- og procesplan, som er behandlet i både LokalMED og SektorMED, hvori den videre proces er beskrevet. Der er fortsat en afvigelse, da der aktuelt ikke er ansat en ny leder til afdelingen Fastholdelse (sygedagpenge og jobafklaringsforløb), men i stedet foretaget en  konstituering (bliver der mulighed for at rekruttere en ny til stillingen, vil proceduren herfor blive fulgt).
SBU
Mindre afvigelser
Henrik Skov
2.d.2
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. Social- og beskæftigelsesområdet - indlagte besparelser på særlige indsatser.

På området for jobafklaringsforløb kan der opnås en positiv effekt af investeringen på sygedagpengeområdet svarende til kr. 3,5 mio. Ved investeringen i sygedagpengeområdet vil antallet af langvarige sygedagpengesa-ger mindskes, og derved vil antallet af potentielle jobafklaringsforløb ligeledes blive mindre (se vedlagte business case). Besparelse kr. 3,5 mio.
Der er aftalt en tids- og procesplan, som er behandlet i både LokalMED og SektorMED, hvori den videre proces er beskrevet. Der er fortsat en afvigelse, da der aktuelt ikke er ansat en ny leder til afdelingen Fastholdelse (sygedagpenge og jobafklaringsforløb), men i stedet foretaget en konstituering (bliver der mulighed for at rekruttere en ny til stillingen, vil proceduren herfor blive fulgt).
SBU
Mindre afvigelser
Henrik Skov
2.d.3
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A.

På integrationsområdet vurderes det muligt at nedjustere forbrug med kr. 4 mio. Gennemgang af antallet på forsørgelse ved indgangen til 4. kvartal 2019 viser en nedgang, som vil have en positiv konsekvens på forsør-gelsen. Nedgangen vil også betyde færre i danskuddannelse, hvorfor forbruget også nedjusteres her. Besparel-se kr. 4 mio.
Der følges op ved månedlig budgetopfølgning og løbende udvalgsrapportering – det er ikke muligt at foretage særskilte handlinger (obs. forudsætningerne har ændret sig). Der er opmærksomhed på den nationale lovgivning og dertilhørende beslutninger med konsekvens for området. Der udarbejdes et politisk notat til møde i april, hvori Social- og Beskæftigelsesudvalget præsenteres for de udfordringer, der er på området.
SBU
Mindre afvigelser
Henrik Skov
2.d.4
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A.

Ved omlægning af STU forløb til brug af private aktører og virksomhedsrettede forløb frem for kommunale kan opnås besparelse på kr. 4 mio. Omlægningen vil have en afledt effekt hos de kommunale tilbud, hvor STU for-løbene købes. Tiltaget vil ikke have effekt på forsørgelsesydelsen, men vil alene have betydning for omkostnin-gen til indsatsen. Besparelse kr. 4 mio.
Der er indgået aftale med Center for Specialundervisning (CSU) om Almen voksenundervisnings (AVU)-forløb for 8 unge, som er i gråzonen til Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU), og som normalt vil have fået STU.
Der er igangsat arbejdsmøder med CSU, Autismecenter Vestsjælland (ACV) og Indkøbschef, hvor der skal laves en handleplan for besparelsen.
SBU
Mindre afvigelser
Henrik Skov
3.c
Der tilføres midler til social- og beskæftigelsesområdet og Førtidspensioner. Slagelse Kommune udfordres, som en række andre kommuner landet over af en betragtelig vækst i omkostninger på disse områder. Ud over de udfordrede områder budgetlægges med en fortsat vækst i antallet af førtidspensioner, på trods af, at partierne gerne så at også denne kurve blev knækket. Samlet set tilføres der netto følgende beløb (i 1.000 kr.)

   2020   2021    2022        2023
 28.500  38.700  48.700    80.400
Der vil løbende være en tæt opfølgning på tilgangen til førtidspension samt fokus herpå ved budgetopfølgningsmøder med afdelingslederne.
SBU
Alt OK
Henrik Skov
4.
Partierne er opmærksomme på, at forventningerne til udviklingen på førtidspensionsområdet ikke afspejler den faktiske udvikling i 2019. Med henblik på at imødegå en forventet yderli-gere vækst på området afsættes en buffer på yderligere 6 mio. kr. i 2020 stigende med dette beløb i hvert af overslagsårene til 24 mio. kr. i 2023.
Der vil løbende være en tæt opfølgning på tilgangen til førtidspension samt fokus herpå ved budgetopfølgningsmøder med afdelingslederne.
SBU
Alt OK
Henrik Skov
11.b
Partierne er enige om, at:
Brugen af eksterne aktører på Jobcenteret reduceres (2 mio. kr. pr. år)
Det samlede indsatsbudget nedsættes med 2 mio.
SBU
Afsluttet
Henrik Skov
11.c
Partierne er enige om, at:
Udgifter til Sprogcenter kan reduceres (med skønsmæssigt) -2,0 mio.kr.
Der er sket personalereduktioner i forhold til at modsvare kursisttallet. En yderligere tilpasning ift. aktuelt kursisttal vurderes medio januar og vil, hvis iværksat, først få effekt fra 1. august 2020 pga. længden af  opsigelsesvarsler. Det er en udfordring, at forudsætningerne har ændret sig.
SBU
Mindre afvigelser
Henrik Skov
12.
Partierne ønsker, at Slagelse Kommune på beskæftigelsesområdet i sammenlignelige undersøgelser placerer sig markant bedre fra en placering i laveste tredjedel til indenfor de næste 1-2 år til en placering i midten af sammenlignelige danske kommuner. Partierne er enig om, at der skal markante ændringer til indenfor området og ønsker, der senest december 2019 politisk (for budgetgruppen) fremsættes forslag til initiativer for de kommende 1-3 år med fokus på øget beskæftigelse og uddannelse.
Partierne ønsker forslaget udarbejdet efter følgende retningslinjer:

a. Generel fokus på erhvervsaktive, særlig fokus på unge i alderen 16-30 år.
b. Vi vil udfordre beskæftigelsesområdet med fokus på nytænkning og nye arbejdsgange på området.
c. Fokus på sammenhængen mellem indsats og effekt.

Kommunaldirektøren er ansvarlig for udarbejdelse af forslaget til december 2019 og skal involvere eksterne aktører i udarbejdelsen.
Social- og Beskæftigelsesudvalget har besluttet, at der skal arbejdes videre med anbefalingerne fra Mploys rapport. Samme rapport vil indgå ved temadrøftelse i Byrådet.
SBU
Afsluttet
Henrik Skov
Retligt grundlag
Det retlige grundlag for budgettet fremgår af Den Kommunale Styringslov §§ 37 – 40. I Regler for Økonomistyring for Slagelse Kommune har byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter punkterne i styringsarket og den løbende opfølgning for 2020.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter styringsark og den løbende opfølgning i 2020.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Da (V) og (O) ikke er en del af budgetaftalen, tager (V) og (O) forbehold for opfølgning på Budgetaftale 2020-2023.
Ved udvalgsmødet i juni gives en status på etableringen af småjobs til unge på uddannelsehjælp med det formål, at nedbringe arbejdsløsheden.

7. Budgetopfølgning 2 for 2020 - Social- og Beskæftigelsesudvalget (B)

7.     Budgetopfølgning 2 for 2020 - Social- og Beskæftigelsesudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2020-2261                 Dok.nr.: 330-2020-155066                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 2 for 2020 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2020, at have et merforbrug for driftsudgifterne på 61,9 mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Grundet den ekstraordinære situation med COVID-19 vil denne budgetopfølgning være forbundet med en vis usikkerhed, idet de endelige konsekvenser endnu ikke kendes fuldt ud – herunder i hvilket omfang evt. ekstraudgifter foranlediget af COVID-19 bliver kompenseret kommunerne.
I budgetopfølgningen er indarbejdet overførte mer-/og mindreforbrug på drift fra 2019 godkendt af byrådet d.23.marts 2020.
Hovedårsagerne til det forventede merforbrug skal findes i den nuværende COVID-19 krise. Der ses stigninger i mange forsørgelsesgrupper og beskæftigelsesindsatsen er suspenderet. De iværksatte tiltag der blev sat i gang inden krisen for at hjemhente besparelser for 37 mio. kr., er for nuværende sat i bero, hvilket betyder at den forventede økonomiske gevinst ikke ses mulig at hente. Samtidig med dette, giver krisen flere ledige.
Lokal hjælpepakke i forbindelse med COVID19
Økonomiudvalget har på ekstraordinært møde d. 2. april 2020 besluttet, at overførelser kategoriseret som ” Overført i henhold til regler – men uden begrundelse” tilbageføres til særlig pulje under økonomiudvalget til hjælpepakke til understøttelse erhvervs-, kultur og foreningslivet i Slagelse kommune. For Social- og Beskæftigelsesudvalget udgør beløbet 120.000 kr. jf. nedenstående oversigt.
Enheder som bidrager til COVID19 hjælpepakke
(1.000 kr.)
Overføres til hjælpepakke
2.1 – Socialt formål
120
i alt
120
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Suspenderingen af beskæftigelsesindsatsen gør, at der for nuværende ikke er mulige handlemuligheder for at hjemhente besparelser på området.
På området for Kvindekrisecentre, samt boligplacering af udlændige vurderes situation igen ved budgetopfølgning 3, når der foreligger mere præcise bud på forventet regnskab.
I forhold til Slagelse sprogcenter vil der ligeledes foreligger en mere præcis vurdering af forventet regnskab ved budgetopfølgning 3, når undervisningen igen kører på normalt niveau.
Vurdering
Administrationen vurderer at beskæftigelsesområdet vil stå med store udfordringer, når det er muligt at igangsætte arbejde på området igen. Der er i COVID-19 krisen set en massiv tilgang af borgere, samt en meget begrænset afgang.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det indstilles at der omplaceres 120.000 kr. fra Social- og Beskæftigelsesudvalget, Socialt formål, til Økonomiudvalget, til lokal hjælpepakke i forbindelse med COVID 19.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift -hjælpepakke
1.3
120
 
 
 
*Drift – Overførelser til hjælpepakke
2.1
-120
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
* Grundet den ekstraordinære COVID19 situation har administrationen på baggrund af Økonomiudvalgets beslutning d. 2 april på forhånd indarbejdet de overførelser, som udvalget søger tilbageført til finansiering af Hjælpepakken i udvalgets korrigerede budget (Bilag 1).  
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 2 for 2020 samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.    at Det over for Økonomiudvalget og Byrådet indstilles, at 120.000 kr. budgetomplaceres til hjælpepakke til understøttelse af erhvervs-, kultur og foreningslivet i Slagelse kommune.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Social- og Beskæftigelsesudvalget udtrykker bekymring for den aktuelle situation vedr. COVID-19 og de deraf affødte konsekvenser for beskæftigelsesområdet. Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker på den baggrund at gøre Økonomiudvalget opmærksom på, at der i lyset af den voksende arbejdsløshed er behov for, at der afsættes ekstra midler til beskæftigelsesindsatsen. I den forbindelse kan der evt. ses på, hvordan det fleksible ansættelsesstop kan lempes på beskæftigelsesområdet. Det gøres endvidere opmærksom på, at det vil kræve en ekstra indsats at få vendt den aktuelle situation. For at få flere arbejdsløse og sygemeldte tilbage i job, vil der være behov for en ekstra medarbejderindsats.
Social- og Beskæftigelsesudvalget er enige om nødvendigheden af, at der sker en løbende budgetopfølgning.

8. Mikrolån (B)

8.     Mikrolån (B)

Sagsnr.: 330-2020-26622               Dok.nr.: 330-2020-158990                                          Åbent
Kompetence: Social og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte hvad de resterende midler vedr. frivilligt socialt arbejde og øvrige sociale formål, herunder mikrolån skal bruges til.
Baggrund
I 2010 ophørte Slagelse Svendeforening og i den forbindelse blev der doneret 3,9 mio. kr. til Slagelse Kommune. Heraf blev ca. 2,2 mio. kr. øremærket til mikrolån. På mødet den 11. august 2014 besluttede Økonomiudvalget at lade Beskæftigelses- og Integrationsudvalget etablere mikrolån efter bekendtgørelse af Lov om Aktiv Socialpolitik i Jobcentrets regi.
På Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets møde den 2. december 2014 besluttede udvalget,
·         at Jobcentret i en treårig projektperiode kan etablere mikrolån til unge under 30 år, der er eller kan blive omfattet af revalideringsbestemmelserne, jfr. bekendtgørelse af Lov om Aktiv Socialpolitik
·         at Jobcentret kan indgå samarbejde med Næstved Kommune omkring uddannelses- og motivationsforløb for målgruppen
·         at afsætte 50.000 kr. årligt af midlerne til fremme af uddannelse via uddannelsesambassadører.
Byrådet besluttede d. 14 december 2015 efter indstilling fra økonomiudvalget at flytte 2,271 mio. kr. fra Økonomiudvalget til Beskæftigelses- og integrationsudvalget.
Det blev i samme sag besluttet at bruge midlerne til andet formål end mikrolån, men fortsat til unge, som donationen er givet til.
Et af de tiltag der er nævnt er opkvalificerende forløb hos Næstved Kommune.
De resterende skulle bruges til tiltag for unge, der har behov for en særlig indsats for at kunne opfylde adgangskravene til en erhvervsuddannelse.
Ud af de oprindelige midler står nu 247.000 kr. tilbage.
Oprindeligt blev der overført et mindreforbrug på 217.000 kr. fra 2019 til 2020. De 120.000 kr. er efterfølgende besluttet i Økonomiudvalget overført til ”Lokal hjælpepakke i forbindelse med covid19”. Derved resterer 97.000 kr. Yderligere ligger 150.000 kr. ligeledes fra mikrolån.
Midlerne er, hvor de på nuværende tidspunkt står, låst til brug efter servicelovens § 18:
Kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal årligt afsætte et beløb til støtte af frivilligt socialt arbejde.
Stk. 3. Rammerne for samarbejdet fastlægges af den enkelte kommunalbestyrelse.
Skal midlerne bruges udenfor serviceloven, vil dette kræve en indstilling til økonomiudvalget med en omplacering af midlerne til eksempelvis overførselsudgifter.
På området for frivilligt socialt arbejde og øvrige sociale formål er de eneste udgifter, udgifter til flagdag for veteraner, hvor der årligt bruges 25.000 kr. Tidligere er der ligeledes modtaget et tilskud på 25.000 kr. det gør der ikke mere. Skal flagdagen derfor afholdes i samme stil som tidligere, så vil der årligt mangle 25.000 kr.
Retligt grundlag
Servicelovens § 18.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte brug af de uforbrugte midler indenfor serviceloven.
Udvalget kan beslutte at afsætte midler til flagdag for veteraner.
Udvalget kan beslutte at indstille til Økonomiudvalget omplacering af midler til overførselsudgifter.
Udvalget kan indstille at tilføre uforbrugte midler til kassen.
Udvalget kan beslutte at tilføre uforbrugte midler til ”Lokal hjælpepakke i forbindelse med covid19”
Vurdering
Administrationen anbefaler at udvalget tager beslutning omkring uforbrugte midler.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at udvalget beslutter hvordan de uforbrugte midler, svarende til 247.000 kr. skal benyttes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Social- og Beskæftigelsesudvalget indstiller til Økonomiudvalget, at midlerne anvendes til at kick-starte erhversklasseprojektet.

9. Integrationsstrategi (B)

9.     Integrationsstrategi (B)

Sagsnr.: 330-2020-25891               Dok.nr.: 330-2020-155016                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal tage stilling til en ny tids- og procesplan vedrørende Slagelse Kommunes kommende integrationspolitik. Revidering af den tids- og procesplan der blev vedtaget på Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde den 7. oktober 2019 sker på baggrund af den situation, der er opstået omkring COVID-19, og som hindrer en gennemførsel af centrale punkter i den oprindelige tids- og procesplan.
Baggrund
I den vedtagne tids- og procesplan fremgår det, at et centralt element er en bred inddragelse af civilsamfundet gennem et offentligt borgermøde. Regeringen har grundet COVID-19 indført et generelt forbud mod forsamlinger over 10 personer, hvilket indtil videre håndhæves frem til den 10. maj 2020, hvorefter der tages stilling til en evt. forlængelse. Et bredt borgerinddragende arrangement med deltagelse af omkring 100 borgere kan således ikke umiddelbart afvikles. Hvornår arrangementet i fremtiden kan afvikles, og under hvilke rammer er usikkert.
For at sikre en fremdrift i arbejdet med den kommende integrationspolitik, og dennes eventuelle politiske behandling i 2020, bør Social- og Beskæftigelsesudvalget forholde sig til, om man ønsker at fastholde den vedtagne tids- og procesplan, afvente en lovliggørelse af større forsamlinger og herefter godkende en revideret tids- og procesplan.
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan også beslutte, at der udarbejdes en ny tids- og proces- plan, der ikke indeholder en bred involvering af civilsamfundet via borgermøder, men udarbejdes af Center for Arbejdsmarked & Integration i samarbejde med de øvrige kommunale centre. Derved sikres, at man i 2020 politisk kan behandle og evt. vedtage en ny integrationspolitik for Slagelse Kommune.
Retligt grundlag
Det retslige grundlag afgøres af graden af endelig tværfaglig involvering.
Handlemuligheder
1.    Den allerede vedtagne tids- og procesplan fastholdes, og der udarbejdes en revideret tids- og procesplan til vedtagelse på et kommende udvalgsmøde, når regeringens udmeldinger vedr. muligheden for afholdelse af offentlige arrangementer kendes.
2.    Der udarbejdes en ny tids- og procesplan, hvor afholdelse af et offentligt arrangement ikke er et element, og hvor fremlæggelse til endelig politisk behandling kan ske i 2020. 
Vurdering
Administrationen anbefaler handlemulighed 2 på baggrund af den usikkerhed der ligger i, hvornår en bred borgerinddragelse via offentlige møder kan afvikles forsvarligt og lovligt. Dette vil potentielt også vil påvirke tidsperspektivet for den politiske behandling af integrationspolitikken negativt. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter en model for det videre arbejde med Slagelse Kommunes integrationspolitik.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter at følge handlemulighed 1, gerne med brug af virtuelle løsninger til mødeafholdelse.

10. Opfølgning på den kommunale ungeindsats (E)

10.   Opfølgning på den kommunale ungeindsats (E)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2020-156410                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
I september 2019 godkendte Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tre effektmål for ungeindsatsen, som de vil følge op på hvert halve år i henholdsvis maj og november. Dette er den første halvårlige opfølgning. Udvalgenes opfølgningen har til formål at vurdere, om der er den ønskede udvikling hen mod de overordnede politiske målsætninger. Byrådet følger op på de politiske målsætninger en gang årligt. Målsætningerne er:
·         Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030
·         Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030
·         Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030
Generelt
I forhold til det tværfaglige samarbejde på tværs i organisationen er der afholdt en del tværfaglige møder, og det fungerer godt. De medarbejderne, som er tilknyttet den kommunale ungeindsats, er i gang med teamsupervision. Formålet med supervision i netværksgrupperne er at understøtte det tværfaglige samarbejde, og blive bedre til at på tværs af forskellige fagligheder at lave en kvalificeret uddannelsesplan, som den unge selv er medskaber af.
I forhold til FGU er vi i samarbejde med Næstved og Vordingborg kommuner i gang med nærmere afklaring af flere forhold. Herunder nærmere definition af målgruppen til FGU, kvalificering af forløbsplaner, og samarbejdet mellem de kommunale ungeindsatser og FGU om at understøtte og fastholde de unge i uddannelsen. Status på elevtallene på FGU viser, at der pr. 18. marts 2020 er stoppet 30 elever ud af de i alt 235 elever, der startede i august 2019. Heraf er 15 i gang med uddannelse og 2 er i beskæftigelse. 5 er på offentlig forsørgelse og de resterende 8 er i gang med andre aktiviteter. 205 er stadig i gang med FGU.
Effektmål 1: De unges oplevelse af ungeindsatsen
De unges oplevelse af ungeindsatsen er baseret på nogle få udsagn, som hver enkelt ung tager stilling til efter hvert netværksmøde. De unge svarer på en skala og har også mulighed for at skrive en kommentar. Svarene registreres i den unges uddannelsesplan, så de også kan bruges som feedback til de konkrete fagpersoner omkring den unge. De udsagn, som de unge bliver bedt om at tage stilling til er:
·         På netværksmødet i dag blev der talt om det jeg har brug for
·         På netværksmødet lyttede de til mig og mine ønsker med oprigtig interesse og nysgerrighed
·         Jeg følte mig godt behandlet på netværksmødet
·         Jeg ved, hvad jeg selv og de andre skal gøre i den næste tid
Da det har taget lang tid at få spørgsmålene implementeret i det IT system, fagpersonerne bruger til uddannelsesplanerne, er de unges oplevelse først blevet indhentet fra februar 2020. Det er derfor først muligt at give en konkret status på, hvor stor en andel af de unge der føler sig inddraget og mødt, ved opfølgningen i november 2020. Delmålene, som blev godkendt af udvalgene i september 2019, fremgår af tabellen nedenfor.
Andel unge, som i nogen eller høj grad oplever at blive inddraget og mødt i ungeindsatsen
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Delmål
90%
91%
92%
93%
94%
95%
Effektmål 2: andel unge på forsørgelsesydelse
Dette effektmål er baseret på aktuelle data fra jobindsats.dk og Danmarks Statistik 25-29-årige på forsørgelse, hvormed der er en indikator på den samlede ungeindsats. I effektmålet medtages unge op til 30 år som modtager en forsørgelsesydelse. Både fleksjob og førtidspension er medregnet, da målet i videst muligt omfang er at sikre en tidlig og forebyggende indsats, så flere unge undgår at ende på disse ordninger. A-dagpenge indgår ikke, da A-dagpenge i overvejende grad ville medtage unge, som netop gennemfører en uddannelse og blot venter på første job. I takt med at Slagelse tiltrækker stadig flere studerende, vil der også være flere unge, som i en periode ender som dimittender på A-dagpenge. Unge i gang med en forberedende grunduddannelse betragtes som i uddannelse, ligesom i de nationale målsætninger.
Opfølgningen i januar 2020 viser, at 11,2% af unge op til 30 år modtager en forsørgelsesydelse. I januar 2019 var andelen 11,4%, så der ses en lille forbedring. Delmålet for 2020 er 10,4%, og der skal således ses en yderligere reduktion frem mod udgangen af 2020, for at indfri det opstillede delmål. Den aktuelle samfundsmæssige situation med covid-19 kan udfordre dette som følge af bl.a. suspenderet beskæftigelsesindsats og ekstraordinær stor tilgang af afskedigede unge.
Jobcenteret gør opmærksom på, at en stor del af de unge, der har søgt ydelse i 2019 er frafaldet en ungdomsuddannelse. I alt er der registreret 289 unge med ’afbrudt uddannelse’ som årsag til at de søger ydelse. Det svarer til 26% af det samlede antal unge, der har søgt ydelse. Dette peger på, at der er behov for et tættere samarbejde med ungdomsuddannelserne og uddannelsesvejlederne, med henblik på at understøtte de unge med de udfordringer, de har, mens de er i uddannelse, og dermed forebygger frafald. 
Delmålene og status pr. januar 2020 fremgår af tabellen nedenfor.
Andel unge op til 30 år, som modtager en forsørgelsesydelse, eksklusiv A-dagpenge
Baseline 2016
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Delmål
12,6%
10,4%
10,1%
9,9%
9,7%
9,5%
9,4%
Status
 
11,2%
 
 
 
 
 
Effektmål 3: Elevfravær i grundskolen
Dette effektmål vedrører alle elever i 7.-10. klasse i kommunale folke- og specialskoler. Alle tre fraværstyper er medregnet både lovligt, ulovligt og sygefravær. De foreliggende data er opgjort på et helt skoleår, for at imødegå sæsonudsving. Der er taget udgangspunkt i perioden januar 2019 til januar 2020 som er de seneste tilgængelige data forud for coronasituationen.
Opfølgningen viser, at den samlede, vægtede fraværsprocent for alle tre typer fravær er 8,4%. I indeværende skoleår er fraværet steget med cirka 1% i almenskolerne i forhold til sidste skoleår. Der er en tendens til et højere sygefravær og lovligt fravær, mens det ulovlige fravær er faldet. Generelt har specialskolerne et højere fravær end almenskolerne: specialskolerne ligger i gennemsnit på 11-12 % fravær i udskolingen, men der er store forskelle mellem skolerne. Dette kunne pege på, at der er behov for en øget fraværsindsats i udskolingen, særligt i forhold til lovligt fravær og sygefravær.
Delmål og status pr. januar 2020 fremgår af tabellen nedenfor.
Andel skoledage udskolingselever i gennemsnit er fraværende
Baseline
2018/19
2019/20
2020/21
2021/22
2022/23
2023/24
2024/25
Delmål
7,7%
7,7%
7,5%
7,3%
7,1%
6,9%
6,7%
Status
 
8,4%
 
 
 
 
 
Retligt grundlag
Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse og beskæftigelse m.v. af 29. maj 2018.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget kan tage opfølgningen til efterretning.
Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte behovet for yderligere tiltag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tager opfølgningen til efterretning og drøfter en eventuel justering i indsatsen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tager opfølgningen til efterretning
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
At 1 - Taget til efterretning med bemærkning om, at der mangler aktuel status på målsætningerne.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Social- og Beskæftigelsesudvalget tager opfølgningen til orientering.

11. Orientering om Førtidspension (O)

11.   Orientering om Førtidspension (O)

Sagsnr.: 330-2020-26325               Dok.nr.: 330-2020-157192                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Generel orientering vedrørende muligheder og begrænsninger ved tildeling af førtidspension til under 40-årige, eksemplificeret ved anvendte diagnoser og konkrete cases.
Baggrund
Social og Beskæftigelsesudvalget besluttede på udvalgsmødet den 2. marts 2020, at der til kommende udvalgsmøde skulle udarbejdes en generel orientering om førtidspension. Orienteringen skulle have særlig fokus på diagnoser ved tildeling af førtidspension for de under 40-årige, herunder generelle muligheder for arbejde, når man modtager førtidspension.
På den baggrund har administrationen udarbejdet følgende svar, der er bygget op om:
1)    Begrebet ”midlertidig pension”
2)    Begreber i pensionsloven
3)    Muligheder for arbejde ved tilkendelse af førtidspension
4)    Hvordan der arbejdes med førtidspensionisters beskæftigelse efter tilkendt pension
5)    Diagnoser ved nytilkendelser af førtidspension i 2019 for de under 40-årige i Slagelse Kommune
6)    Konkrete cases, der viser forskelligheden ved tildeling af førtidspensioner
1)   Begrebet ”midlertidig pension” eksisterer ikke i Førtidspensionsloven
Efter 2003 er udgangspunktet for tilkendelse af pension, at arbejdsevnen er varigt nedsat.
En førtidspension kan derfor som udgangspunkt ikke frakendes.
Ankestyrelsen har præciseret i en principafgørelse (nr. 119-13) at kommunen som hovedregel ikke skal træffe beslutning om, at en sag skal genoptages på et senere tidspunkt.
I samme afgørelse er det nævnt, at kommunen undtagelsesvis kan beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på en senere fastsat tidspunkt – dette kaldes førtidspension med revision.
Det er en betingelse for at sætte revision på en førtidspension, at borgeren lider af en alvorlig sygdom, som har et uforudsigeligt forløb, og hvor der således er mulighed for en bedring af borgerens helbredsmæssige tilstand inden for en kortere årrække.
En alvorlig sygdom med et uforudsigeligt forløb kan f.eks. være en kræftlidelse, der har et usikkert forløb.
Der er ikke i loven angivet yderligere eksempler.
Principafgørelsen i 2013 gjorde det tydeligt, at førtidspension med revision er noget, der kun skal bruges rent undtagelsesvis.
2)   Begreber i pensionsloven
Hvilende:
Hvis man bliver i stand til at forsørge sig selv ved arbejde eller fleksjob, kan en førtidspension gøres hvilende.
At pensionen gøres hvilende vil sige, at pensionsudbetalingen ophører i den periode, hvor pensionisten kan forsørge sig selv. Der er adgang til at få pensionsudbetalingen genoptaget for fremtiden ved henvendelse til kommunen. Der skal ikke søges om og tilkendes førtidspension på ny.
Muligheden for, at førtidspensionen kan gøres hvilende, er en beskyttelsesforanstaltning, og dens formål er at støtte førtidspensionisters forsøg på at gå i arbejde. Ved ordningen skabes der tryghed for, at der er et stabilt forsørgelsesgrundlag at falde tilbage på, hvis bestræbelserne mislykkes.
På nuværende tidspunkt er der 16 pensionister i Slagelse Kommune, hvor pensionen er gjort hvilende. De 12 er startet i ordinær beskæftigelse, 4 er startet i fleksjob.
Ud af de 16 personer, er de 7 tilkendt pension efter 1. januar 2003
Frakendelse:
Førtidspension bevilget efter 2003 kan frakendes, hvis der sker en væsentlig forbedring af arbejdsevnen, og pensionisten kan blive vedvarende selvforsørgende.
Udbetaling Danmark modtager og fører kontrol med oplysninger om pensionistens indkomstforhold.
I oplysningerne indgår bl.a. arbejdsindtægter.
Udbetaling Danmark videregiver oplysningerne til kommunen 1 gang om året.
Hvis pensionisten har en fast arbejdsindtægt, vil pensionisten blive kontaktet af Rådgivning og Udbetaling med tilbud om råd og vejledning. Hvis der er grundlag for at overveje et fleksjob, job på særlige vilkår eller andet, så henvises borgeren til Jobcenteret for yderligere råd og vejledning.
Det er en individuel og konkret vurdering fra gang til gang, hvad der er det rette for den enkelte, da der ikke er fastsat specifikke krav til timeantal i lovgivningen om førtidspension.
Borgerens ønsker og motivation for at indgå på arbejdsmarkedet er derfor også afgørende for, hvilken vejledning der tilbydes.
I praksis frakendes førtidspension ikke. I stedet anvendes lovens mulighed for at gøre pensionen hvilende, hvis pensionisten kan forsørge sig selv.
3)   Førtidspension og arbejde
Begrebet resterhvervsevne bruges ikke efter 1. januar 2003.
Grundlaget for tilkendelse af førtidspension er efter nuværende lovgivning blandt andet, at alle beskæftigelses- og behandlingsmuligheder er afprøvet og udtømte i forhold til tilbagevenden til arbejdsmarkedet, herunder om borgeren kan bevilges fleksjob, job på særlige vilkår, job med skånehensyn m.fl.
Førtidspension tilkendes personer, hvis arbejdsevne er varigt nedsat i et sådant omfang, at den pågældende ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde, herunder i et fleksjob.
Den forebyggende indsats er således helt afgørende i det nye førtidspensionssystem, hvor den centrale indsats består i at udvikle evnen til at kunne varetage et arbejde på så normale vilkår som muligt.
Førtidspension er en forsørgelsesydelse til personer, som ikke kan blive selvforsørgende som følge af en varig nedsættelse af arbejdsevnen
Kun hvis selvforsørgelse ikke er mulig, kan der tilkendes førtidspension. Med selvforsørgelse menes ikke, at den pågældende borger nødvendigvis skal kunne fungere i ordinær beskæftigelse. Der kan også være tale om selvforsørgelse i f.eks. et fleksjob.
Der er ikke i loven, fastsat et bestemt timeantal som førtidspensionister efter 2003 må arbejde.
Hvis førtidspensionister ønsker at afprøve deres arbejdsevne, kan de arbejde i et vist omfang, samtidig med at de modtager førtidspension. Pensionen bliver dog sat ned, hvis der er arbejdsindtægter over en vis størrelse. Hvor meget man må tjene, er afhængig af om pensionisten er gift/samlevende eller enlig.
F.eks. må en enlig førtidspensionist i 2020 tjene brutto kr. 80.300 før der begynder at ske modregning i pensionen.
Hvis borgeren efter en evt. afprøvning, vurderer at han kan arbejde, har borgeren mulighed for at få vejledning i f.eks. fleksjob, som kan bevilges ned til 2 timer om ugen (kaldes et lille fleksjob).
Ved et lille fleksjob er der som udgangspunkt krav om at arbejdsevnen kan udvikles. Dog kan dette fraviges, hvis borgeren ønsker et fleksjob, da borgerens ønske om at bevare en tilknytning til arbejdsmarkedet er afgørende.
Førtidspensionen gøres hvilende, når borgeren starter i et konkret fleksjob.
Førtidspension og arbejde efter den gamle pensionslovgivning.
I 2003 kom der ny lovgivning på pensionsområdet. Indtil 2003 blev tilkendelse af førtidspension vurderet ud fra ansøgers resterhvervsevne.
Førtidspensionister, som har fået bevilget førtidspension inden 1. januar 2003, har mulighed for at gøre brug af det, der kaldes resterhvervsevne. Hvis borgeren f.eks. er bevilget en mellemste førtidspension, så er borgerens resterhvervsevne 1/3, og borgeren vurderes derfor at kunne arbejde ca. 12-13 timer om ugen.
4)   Hvordan der arbejdes med førtidspensionisters beskæftigelse efter tilkendt pension
I forbindelse med pensionstilkendelsen vejledes nye pensionister om indtægtsgrænser ved arbejde, før der sker modregning i pensionen.
Alle nye pensionister tilskrives af Rådgivning og Udbetaling et halvt år efter pensionstilkendelsen om muligheden for at få en aktivt pensionistliv ved at bidrage til frivilligt arbejde i kommunens foreninger. Brevet er vedlagt en brochure, som fortæller om mulighederne, kontaktoplysninger m.v. Dette initiativ er etableret i samarbejde med Fritidsafdelingen, og det er Fritidsafdelingen, som etablerer kontakt mellem pensionist og forening, hvis pensionisten ønsker at arbejde som frivillig nogle timer om ugen i en af foreningerne.
Jobcentret sparrer og vejleder en førtidspensionist med at finde et job. Det er førtidspensionisten, der selv finder jobbet. Sammen med arbejdsgiver og førtidspensionist aftales timer og arbejdsopgaver. Jobcentret opretter jobbet.
Når førtidspensionisten er i arbejde vejleder og rådgiver Jobcentret arbejdsgiver og førtidspensionist efter behov.
5)   Nytilkendelser af førtidspension i 2019 for de under 40-årige i Slagelse Kommune ud fra hoveddiagnose
I nedenstående tabel gives et billede af, hvordan nytilkendelser af førtidspension i 2019 for de under 40-årige i Slagelse Kommune fordelte sig på hoveddiagnoser. Det skal her bemærkes, at den anvendte gruppering i en række hoveddiagnoser tager udgangspunkt i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings grupperinger ved tildelinger af førtidspension.
Det er væsentligt at være opmærksom på, at førtidspension ikke tilkendes på baggrund af diagnoser, men på baggrund af en helhedsvurdering af borgers samlede personlige og faglige ressourcer, kompetencer og udviklingsmuligheder. Diagnoserne er dog centrale, når det skal vurderes, hvilke helbredsmæssige udfordringer der bidrager til at marginalisere mennesker fra arbejdsmarkedet. Herudover skal det bemærkes, at personer der tilkendes førtidspension ofte har flere diagnoser, og samtidig også sociale problemer.
6)   Konkrete cases, der viser forskelligheden ved tildeling af førtidspensioner
For at give et konkret billede af hvor forskelligt førtidspensionssagerne tager sig ud, finder i vedhæftet en beskrivelse af tre forskellige sager:
Case A beskriver en åbenbart formålsløs sag – dvs. en sag, der kan behandles udenom rehabiliteringsteamet, da det er vurderet formålsløst at borger skal give fremmøde for at sagen kan behandles.
Case B beskriver en sag, hvor borger går fra ressourceforløb til førtidspension.
Case C beskriver en sag af mere kompleks karakter, hvor borger har andre store udfordringer ud over ledighed, der har påvirket borger og dermed sagen undervejs.
Derudover er der de sager, hvor borger er terminal syg. Disse behandles løbende, for at sikre en hurtig afgørelse. Borger giver ikke fremmøde i disse sager. 
Retligt grundlag
Lov om social pension
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan;
1)    Modtage orienteringen.
2)    Anmode om eventuel yderligere orienteringsmateriale til et senere udvalgs- eller temamøde, såfremt udvalget vurderer et behov herfor.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det udarbejdede materiale opfylder udvalgets anmodning om orientering.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Udsættes pga. manglende tabel under punkt 5 i det udsendte materiale.

12. Punkter til kommende møder (O)

12.   Punkter til kommende møder (O)

Sagsnr.: 330-2017-90446               Dok.nr.: 330-2020-155064                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på Social- og Beskæftigelsesudvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte at godkende punkter til orientering, drøftelse og/eller beslutning på udvalgets kommende møder.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
På det kommende møde ønsker Social- og Beskæftigelsesudvalget, at der dagsordenssættes et punkt, hvor Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker at drøfte ideer til corona-relaterede løsninger.
På det kommende møde orienteres Social- og Beskæftigelsesudvalget om tids- og procesplan for den boligsociale helhedsplan.

13. Godkendelse af referat (B)

13.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-27839               Dok.nr.: 330-2020-164639                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende referatet fra udvalgsmødet.
Baggrund
Ingen bemærkninger
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender referatet fra udvalgsmødet.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender referatet.