Social- og Beskæftigelsesudvalget (2018-2021) – Referat – 2. november 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90442               Dok.nr.: 330-2020-412339                                          Åbent
Kompetence:
Social– og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende dagsordenen.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender dagsordenen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. november 2020:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Godkendt.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90444               Dok.nr.: 330-2020-412395                                          Åbent
Kompetence:
Social– og Beskæftigelsesudvalget.

Beslutningstema
Ingen bemærkninger.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. november 2020:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Orientering modtaget.
Administrationen orienterede om, at ved Byrådets temamøde den 18. november 2020 præsenteres den endelige rapport fra Mploy.

3. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

3.     Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

Sagsnr.: 330-2018-38133               Dok.nr.: 330-2020-420630                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget følger på hvert møde op på de politiske mål, der er politisk udpeget som de vigtigste i Beskæftigelsesplanen samt øvrige ønskede nøgletal.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte orienteringen om nøgletal.
Vurdering
Administrationens vurdering og forklaring på udviklingen for de enkelte effektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen fremgår af bilag, herunder sammenligning til landsplan og sammenlignelige klyngekommuner.
De sammenlignelige kommuner er: Assens, Brøndby, Fredericia, Frederikshavn, Faaborg-Midtfyn, Kalundborg, Kerteminde, Læsø, Norddjurs, Nordfyns, Nyborg, Odense, Odsherred, Randers, Samsø, Svendborg, Sønderborg, Thisted og Vordingborg.
Denne ekstraordinære situation med COVID-19 vil få endnu ukendte påvirkninger af resultaterne for både beskæftigelse, ledighed og sygdom i 2020. Der er derfor ikke opsat måltal for 2020, men udviklingen for 2020 følges sammenlignet med samme tidspunkt sidste år i forhold til landsplan og sammenlignelige kommuner. December 2019 udgør indeks 100 i de viste udviklingskurver.
Der foreligger igen sygedagpengedata i jobindsats. Det gør, at det igen er muligt at opgøre resultaterne fuldt ud for måling 1 og 2.
Udviklingstendenser, hvor der er væsentlige ændringer siden sidste opfølgning, er nedenstående fremhævet med fed skrift.
De overordnede udviklingstendenser gennem det sidste år er:
·         Stigning i antal borgere på kommunal forsørgelsesydelse er større end på landsplan og i sammenlignelige kommuner.
·         Stigning i antal borgere på kommunale forsørgelsesydelser, der er omfattet af skærpet tilsynsmålingen, er mindre end på landsplan, men større end i sammenlignelige kommuner.
·         Frem til august 2020 har Slagelse fulgt den landsdækkende udvikling i beskæftigede med bopæl i kommunen. Men i august sker der nogle markante afvigelser i tallene, som umiddelbart ikke kan forklares. Afvigelserne indikerer, at der mangler forholdsvis mange efterregistreringer for nogle kommuner i august måned. Vurderingen er derfor, at det denne gang ikke giver mening at tolke på beskæftigelsesudviklingen, da der er for stor risiko for fejltolkning.
·         Stigning i antal bruttoledige. Stigningen er på niveau med landsplan, men større end i sammenlignelige kommuner.
·         Stigning i antal langtidsledige er mindre end i sammenlignelige kommuner og landsplan.
·         Reduktion i andel flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, som er i beskæftigelse efter 3 år i Danmark, er på samme niveau som på landsplan og sammenlignelige kommuner.
·         Reduktion i antal unge uden en uddannelse (uddannelseshjælp), som er større end på landsplan og i sammenlignelige kommuner.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Opfølgning tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. november 2020:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Taget til efterretning.
(V) opfordrer til, at der investeres.
Administrationen oplyser, at medarbejderne i Center for Arbejdsmarked og Integration arbejder hjemme i det omfang, det kan lade sig gøre i forhold til arbejdets udførelse.
Administrationen oplyser, at der i forbindelse med det videre arbejde med Budgetaftalen, herunder med Mploys rapport, med fordel kan indarbejdes en drøftelse i Social- og Beskæftigelsesudvalget vedr. udfordringen med at bringe Slagelse Kommune på niveau med sammenlignelige kommuner. Nøgletal fra de sammenlignelige kommuner kan indgå i materialet til en sådan drøftelse.
(O) spørger til status på vores samarbejde med virksomhederne, herunder hvordan virksomhederne står qua Corona, samt om dette kan være en sag ved næste udvalgsmøde.
Thomas Clausen (Ø) oplyser, at der har været afholdt møde i Det Lokale Arbejdsmarkedsråd, hvorfra det er indtrykket, at der er positiv stemning omkring samarbejdet mellem jobcenteret og virksomhederne.

4. Beskæftigelsesplan 2021-2022 til 1. behandling (D)

4.     Beskæftigelsesplan 2021-2022 til 1. behandling (D)

Sagsnr.: 330-2020-139083             Dok.nr.: 330-2020-416852                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget godkendte den 5. oktober 2020 rammer og proces for udarbejdelse og godkendelse af en 2-årig Beskæftigelsesplan for 2021-2022.
Første trin heri var, at administrationen skulle indarbejde retningen i Mploys optimeringskatalog i den gældende beskæftigelsesplan og tilpasse planen til ændrede vilkår og konjunktursituation som følge af covid-19.
Den godkendte proces for udarbejdelse og godkendelse af Beskæftigelsesplanen er tilpasset de fastsatte mødedatoer for Udvalget, Byrådet og Lokalt Arbejdsmarkedsråd.
·         Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender procesplan (5. oktober 2020)
·         Administrationen indarbejder retningen i Mploys optimeringskatalog i den nuværende beskæftigelsesplan og tilpasser planen til ændrede vilkår og konjunktursituation som følge af covid-19 (oktober 2020)
·         Lokalt Arbejdsmarkedsråd har mulighed for at indgive bemærkninger til Mploys analyse af optimering og besparelsespotentiale samt implementeringen af Budget 2021-2024 (20. oktober 2020)
·         Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter 1. udkast til revideret Beskæftigelsesplan 2021-2022 (2. november 2020)
·         Social- og Beskæftigelsesudvalget indstiller til Økonomiudvalg og Byråd, at Beskæftigelsesplan 2021-2022 godkendes (30. november 2020)
·         Økonomiudvalget indstiller til Byråd, at Beskæftigelsesplan 2021-2022 godkendes (7. december 2020)
·         Byrådet godkender Beskæftigelsesplan 2021-2022 (14. december 2020)
·         Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter nye målniveauer for 2021 (februar 2021)
Efter udvalgets godkendelse af procesplanen er der blevet fastsat en dato for, at Byrådet i 2020 skal have mulighed for at orientere sig i den gennemførte analyse af beskæftigelsesområdet. Der afholdes derfor møde den 18. november, hvor Mploy, der har lavet analysen, præsenterer resultater/konklusioner/anbefalinger, og hvor Byrådet vil have mulighed for at stille spørgsmål til analysen.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter 1. udkast til Beskæftigelsesplan 2021-2022 og kan komme med forslag til eventuelle justeringer.
Justeringerne vil herefter blive indarbejdet i et 2. udkast med henblik på, at udvalget på mødet den 30. november kan indstille til Økonomiudvalget og Byråd, at Beskæftigelsesplan 2021-2022 godkendes.
Vurdering
Administrationen har udarbejdet et første udkast til beskæftigelsesplan med udgangspunkt i den godkendte procesplan og rammer. De største ændringer i forhold til tidligere år findes især i det politiske forord, hvor administrationen har indskrevet alle de overordnede konklusioner fra Mploy-anbefalingerne samt de politiske erklæringer fra Budget 2021-2022.
Selve skabelonen er som aftalt den samme som tidligere år, hvor der i hvert afsnit præsenteres de fire hovedmålgrupper og tilhørende retning for indsatserne med udgangspunkt i de fire politiske hovedspor. Som et nyt tiltag afsluttes hvert målgruppeafsnit denne gang med en oplistning af de nye konkrete handlingsinitiativer i 2021 og 2022.
Indtil videre udgør disse handlingsinitiativer en bruttoliste, som er taget fra Mploys anbefalinger og Budgettet. Denne bruttoliste skal udvalget justere, i takt med at der politisk tages stilling til, hvilke områder fra Mploy-anbefalingerne, som der skal satses på i 2021 og 2022. Flere af anbefalingerne indebærer investeringer, hvis resultaterne skal opnås.
Der er også sket justeringer inde i selve de 4 målgruppe-afsnit med henblik på at fremhæve:
·         Initiativer til at imødegå den store stigning i ledigheden som følge af covid-19, herunder sikre fortsat konkurrencedygtighed i forhold til fortsat at opretholde et effektfuldt kontaktforløb ved stigende ledighed.
·         Sikre at flere går fra ufaglært til faglært og styrke muligheden for skift til nye jobområder.
·         Øge volumen og styrke kvaliteten i samtaler og virksomhedstilbud for alle målgrupper.
·         Opbygningen af en fælles ungeenhed fra 7. klasse til 30 år.
·         Synliggørelse af den øgede brug af de handicapkompenserende ordninger.
Endelig er Beskæftigelsesministerens mål for 2021 indarbejdet på side 4 i forhold til målgrupperne. Det nye ministermål om, at alle borgere skal have en værdig sagsbehandling er desuden indarbejdet som en del af selve kerneopgaven, som handler om at sikre jobmatch via værdig sagsbehandling.
Lokalt Arbejdsmarkedsråds input til kommende Beskæftigelsesplan
Lokalt Arbejdsmarkedsråd har på mødet den 20. oktober 2020 tilkendegivet følgende input til Beskæftigelsesplanen med udgangspunkt i Mploys analyse og anbefalinger:
·         Mploy-analysen er rigtig velbeskrevet, saglig og objektiv – og dermed et godt grundlag til beskæftigelsesplanen. Rådet finder det positivt, at der tænkes i investeringer, som er afgørende for at kunne opnå resultater og ændre fokus på beskæftigelsesområdet.
·         Stor anerkendelse af, at Jobcentret er lydhøre i samarbejdet. Men der er også ønske om, at udvalget forholder sig til, hvordan man vil profilere sig med en værdig sagsbehandling. Der blev talt om vigtighed af at øge relationstilgangen, værdien af mødereferater, evalueringskultur og tab af borgere, når Jobcentret går med livrem og seler i kommunikationen for at overholde lovgivningen. I drøftelserne var der særligt fokus på sygedagpengemodtagerne, hvorfor udvalget blev anbefalet at læse og lade sig inspirere af ”Undersøgelse af psykisk helbred og livskvalitet hos mennesker med sygdom, der er tilknyttet et jobcenter”. Undersøgelsen er udarbejdet af Psykiatrifonden i samarbejde med Landsforeningen for psykisk sundhed (SIND), 2019.
·         Investeringer på sygedagpengeområdet bør fokuseres til social- og sundhedsområdet i kommunen, som er den største bidragsyder. Rådet er enige i, at det er afgørende med en tidlig indsats for at kunne fastholde sygemeldte. FOA vil meget gerne inddrages og komme med ideer til at sikre øget arbejdsfastholdelse i relation til kommunens HR-arbejde og nye måder for at sikre relationsarbejde til sygemeldte (Forslag 2).
·         Rådet er fuldstændig enig i, at der er behov for en styrket indsats til de jobparate ledige i den nuværende covid-19-situation. De nødvendige ressourcer skal være til rådighed, så jobcentret forbliver konkurrencedygtig. Vigtigt med en tæt relation til erhvervslivet om, hvad der faktisk efterspørges af arbejdskraft (Forslag 1).
·         Støtter op om styrket indsats til de unge, hvor der især ses store problemer omkring det psykiske (Forslag 4). Men gør også opmærksom på i forhold til de meget sårbare grupper med psykiske udfordringer (Forslag 3), at der kan være risiko for at skære alle over en kam med virksomhedstilbud. Der er behov for at kigge mere på den enkelte borger. Tidligere havde jobcentret ansat fastholdelseskonsulenter på sygedagpengeområdet, som var virksomhedernes sparringspartner. Det kunne mange virksomheder godt bruge igen, især fordi der er mange små virksomheder.
·         Opbakning til, at jobcentret øger volumen i de virksomhedsrettede forløb (Forslag 6), men kommunen skal også være bevidst om, at kommunen også er nødt til at tiltrække flere virksomheder at sende borgerne ud i. Der er specielt behov for flere ufaglærte job i stedet for at stræbe efter højtkvalificerede arbejdspladser. Behov for flere handlinger og ikke lige så mange mål. Jobcentret har rigtigt meget at byde på, men der er desværre fortsat for mange virksomheder, som ikke ved nok om det.
·         Korsør Erhvervsforening har positive oplevelser med at iværksætte frivillige projekter for unge mennesker. Virksomhederne har mulighed for at møde de unge på nye måder og under andre rammer end jobcentret. Der er dog behov for flere midler til at understøtte/drifte initiativet, alternativt løft af flere arbejdsopgaver fra jobcentrets side, hvis erhvervsforeningen fortsat skal stå for sådanne frivillighedsprojekter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Lokalt Arbejdsmarkedsråd har givet input til Beskæftigelsesplan 2021-2022 på baggrund af Mploys servicetjek af beskæftigelsesområdet – Opsamlings- og optimeringskatalog 2021.
Beskæftigelsesplanen skal godkendes af Byrådet inden årets udgang.
Indstilling
Chef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Udvalget drøfter første udkast til Beskæftigelsesplan 2021-2022 med henblik på eventuelle justeringer.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. november 2020:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Drøftet.
Social- og Beskæftigelsesudvalget vil frem mod anden behandlingen fremsende ændringsforslag til administrationen, således disse kan tilgå udvalget forud for anden behandlingen.

5. Opfølgning budget 2020-2023 (D)

5.     Opfølgning budget 2020-2023 (D)

Sagsnr.: 330-2020-148218             Dok.nr.: 330-2020-423038                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte styringsark for udvalgets punkter i budgetaftalen 2020 – 2023 og den løbende opfølgning i 2020.
Baggrund
Byrådet vedtog mandag den 28. oktober 2019 budget for 2020 – 2023. Aftalen viderefører udarbejdelsen af et styringsark til den løbende opfølgning for aftalens punkter.
Bilaget indeholder det samlede styringsark over budgetaftalens punkter. Nedenfor fremgår de af aftalens punkter, som hører under Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Nr.
Overskrift
Status og forventet tidsplan
Udvalg
Status-farve (tekst)
Ansvarlig
Budgetaftale  2020
2.d.1
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A.

Ved igangsætning af business case på sygedagpengeområdet vurderes forbruget at kunne nedjusteres med netto kr. 8,5 mio. Det kræver en investering på konto 6 på kr. 1,5 mio. og kr. 1,5 mio. på konto 5. Konto 5 investeringen vurderes at kunne afholdes indenfor eksisterende rammer. Erfaring fra tidligere personalemæssi-ge investeringer har givet stor besparelse på ydelsessiden. Besparelse kr. 8,5 mio.
Vi begynder så småt at kunne se effekterne af business casen - fuld effekt forventes dog først, når alt er implementeret.
SBU
Mindre afvigelser
Chef Henrik Skov
2.d.2
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. Social- og beskæftigelsesområdet - indlagte besparelser på særlige indsatser.

På området for jobafklaringsforløb kan der opnås en positiv effekt af investeringen på sygedagpengeområdet svarende til kr. 3,5 mio. Ved investeringen i sygedagpengeområdet vil antallet af langvarige sygedagpengesa-ger mindskes, og derved vil antallet af potentielle jobafklaringsforløb ligeledes blive mindre (se vedlagte business case). Besparelse kr. 3,5 mio.
Vi begynder så småt at kunne se effekterne af business casen - fuld effekt forventes dog først, når alt er implementeret.
SBU
Mindre afvigelser
Chef Henrik Skov
2.d.3
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A.

På integrationsområdet vurderes det muligt at nedjustere forbrug med kr. 4 mio. Gennemgang af antallet på forsørgelse ved indgangen til 4. kvartal 2019 viser en nedgang, som vil have en positiv konsekvens på forsør-gelsen. Nedgangen vil også betyde færre i danskuddannelse, hvorfor forbruget også nedjusteres her. Besparel-se kr. 4 mio.
Integrationsindsatsen er forsat blandt landets bedst placerede kommuner på benchmark. Det har været muligt at opnå besparelse på bl.a. Danskuddannelse, fordi antallet af S-kursister (udenlandske arbejdstagere) og integrationsborgere var faldende i første halvår. Tilsvarende opnås færre indtægter i grundtilskud og resultattilskud på integrationsborgere. Antallet af S-kursister forventes at stige i andet halvår. Det medfører samlet set et merforbrug. Området er omfattet budgetgaranti.
SBU
Mindre afvigelser
Leder Helle S.D. Larsen / Chef Henrik Skov
2.d.4
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A.

Ved omlægning af STU forløb til brug af private aktører og virksomhedsrettede forløb frem for kommunale kan opnås besparelse på kr. 4 mio. Omlægningen vil have en afledt effekt hos de kommunale tilbud, hvor STU for-løbene købes. Tiltaget vil ikke have effekt på forsørgelsesydelsen, men vil alene have betydning for omkostnin-gen til indsatsen. Besparelse kr. 4 mio.
Grundet 1) ekstraordinær stigende tilgang af unge på Særligt Tilrettelagt Uddannelse (STU), samt 2) forsinkelse af ændringer på STU-området grundet coronakrisen, vurderes det ikke muligt at opnå den besluttede besparelse i 2020.

Social- og Beskæftigelsesudvalget blev ved deres møde i august præsenteret for en handleplan på området.
SBU
Udfordringer!!
Leder Zina Zvizdic / Chef Henrik Skov
3.c
Der tilføres midler til social- og beskæftigelsesområdet og Førtidspensioner. Slagelse Kommune udfordres, som en række andre kommuner landet over af en betragtelig vækst i omkostninger på disse områder. Ud over de udfordrede områder budgetlægges med en fortsat vækst i antallet af førtidspensioner, på trods af, at partierne gerne så at også denne kurve blev knækket. Samlet set tilføres der netto følgende beløb (i 1.000 kr.)

   2020   2021    2022        2023
 28.500  38.700  48.700    80.400
Til trods for de ekstra tilførte midler til førtidspension forventes et merforbrug på ca. 15 mio. kr. – en del af årsagen hertil er de nye seniorpensioner, som der ikke har været budgetlagt tilstrækkeligt med.
SBU
Afsluttet
Ledere Marianne Søgaard og Helle Guldager / Chef Henrik Skov
4.
Partierne er opmærksomme på, at forventningerne til udviklingen på førtidspensionsområdet ikke afspejler den faktiske udvikling i 2019. Med henblik på at imødegå en forventet yderli-gere vækst på området afsættes en buffer på yderligere 6 mio. kr. i 2020 stigende med dette beløb i hvert af overslagsårene til 24 mio. kr. i 2023.
Til trods for de ekstra tilførte midler til førtidspension forventes et merforbrug på ca. 15 mio. kr. – en del af årsagen hertil er de nye seniorpensioner, som der ikke har været budgetlagt tilstrækkeligt med.
SBU
Afsluttet
Ledere Marianne Søgaard og Helle Guldager / Chef Henrik Skov
11.b
Partierne er enige om, at:
Brugen af eksterne aktører på Jobcenteret reduceres (2 mio. kr. pr. år)
Det samlede indsatsbudget nedsættes med 2 mio.
SBU
Afsluttet
Leder Marianne Søgaard / Chef Henrik Skov
11.c
Partierne er enige om, at:
Udgifter til Sprogcenter kan reduceres (med skønsmæssigt) -2,0 mio.kr.
Afskaffelse af deltagerbetaling for S-kursister 01.07.20 (udenlandske arbejdstagere og studerende) betyder, at der siden starten af august ses en stigning i antallet af denne gruppe borgere, der har ret til danskuddannelse. Sprogcenteret har 0-budget og besparelsen skal derfor udmøntes under integrationsområdet.
SBU
Mindre afvigelser
Leder Line Cramer / Chef Henrik Skov
12.
Partierne ønsker, at Slagelse Kommune på beskæftigelsesområdet i sammenlignelige undersøgelser placerer sig markant bedre fra en placering i laveste tredjedel til indenfor de næste 1-2 år til en placering i midten af sammenlignelige danske kommuner. Partierne er enig om, at der skal markante ændringer til indenfor området og ønsker, der senest december 2019 politisk (for budgetgruppen) fremsættes forslag til initiativer for de kommende 1-3 år med fokus på øget beskæftigelse og uddannelse.
Partierne ønsker forslaget udarbejdet efter følgende retningslinjer:

a. Generel fokus på erhvervsaktive, særlig fokus på unge i alderen 16-30 år.
b. Vi vil udfordre beskæftigelsesområdet med fokus på nytænkning og nye arbejdsgange på området.
c. Fokus på sammenhængen mellem indsats og effekt.

Kommunaldirektøren er ansvarlig for udarbejdelse af forslaget til december 2019 og skal involvere eksterne aktører i udarbejdelsen.
Social- og Beskæftigelsesudvalget har besluttet, at der skal arbejdes videre med anbefalingerne fra Mploys rapport. Samme rapport vil indgå ved temadrøftelse i Byrådet.
SBU
Afsluttet
Chef Henrik Skov
Retligt grundlag
Det retlige grundlag for budgettet fremgår af Den Kommunale Styringslov §§ 37 – 40. I Regler for Økonomistyring for Slagelse Kommune har byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter punkterne i styringsarket og den løbende opfølgning for 2020.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter styringsarket og den løbende opfølgning i 2020.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. november 2020:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Drøftet.
Administrationen oplyser, at der er en nær sammenhæng mellem integrationsindsatsen og Sprogcenterets udfordringer, der præsenteres særskilt under punkt 9.
Ved næste møde i Social- og Beskæftigelsesudvalget gives en skriftlig orientering vedr. status på omlægning af STU-indsatsen, herunder hvordan sammenhængen er mellem et stigende antal STU-borgere og udfordringer med omlægningen.
Ved næste udvalgsmøde drøftes det, hvordan der fremadrettet følges op på den nye budgetaftale for 2021. Administrationen præsenterer et oplæg, hvori der tages højde for, at der kun gives orienteringer, når der er sket ændringer.
Da (V) og (O) ikke er en del af budgetaftalen, tager (V) og (O) forbehold for opfølgning på Budgetaftale 2020-2023.

6. Budgetopfølgning 4 for 2020 - Social- og Beskæftigelsesudvalget (B)

6.     Budgetopfølgning 4 for 2020 - Social- og Beskæftigelsesudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2020-2261                 Dok.nr.: 330-2020-406302                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender budgetopfølgning 4, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 4 for 2020 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Budgetopfølgningen viser et forventet merforbrug for driftsudgifterne på 137,1 mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Hovedårsagerne til det forventede merforbrug skal findes i den nuværende COVID-19 krise. Der ses stigninger i mange forsørgelsesgrupper og beskæftigelsesindsatsen er fortsat delvis suspenderet. De iværksatte tiltag der blev sat i gang inden krisen for at hjemhente besparelser for 37 mio. kr., er for nuværende sat i bero, hvilket betyder, at den forventede økonomiske gevinst ikke ses mulig at hente. Samtidig med dette, giver krisen flere ledige.
Den fulde økonomiske effekt af COVID-19 krisen på beskæftigelsesområdet, er ikke mulig at give et fuldstændigt billede af. Det ses at antallene begynder at stabilisere sig, hvilket er årsagen til at det forventede merforbrug nedjusteres væsentligt.
Det er primært A-dagpenge, jobparate kontanthjælpsmodtagere, samt sygedagpenge, der er direkte ramt af krisen. Dog opleves der stigninger på flere områder, da der med en suspendering af beskæftigelsesindsatsen, ikke har været muligt at arbejde med nogen borgere.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det forventede merforbrug på 137,086 mio. kr. fordeler sig med et forventet mindreforbrug på serviceudgifter på 1,253 mio. kr., et forventet merforbrug på forsikrede ledige på 58,451 mio. kr. og et forventet merforbrug på overførselsudgifter ekskl. forsikrede ledige på 79,888 mio. kr. Det indstilles at der søges om en tillægsbevilling på 58,451 mio. kr. til forsikrede ledige og en tillægsbevilling på 79,888 mio. kr. til overførselsudgifter ekskl. Forsikrede ledige således at der bringes balance i budgettet.
Det indstilles at der omplaceres 250.000 kr. fra Social- og Beskæftigelsesudvalget (overførselsudgift) til Økonomiudvalget (serviceudgift), til afregning af ekstern aktør i forbindelse med inddrivelse af regresindtægter på sygedagpengeområdet, fokus herpå er vedtaget i forbindelse med budget 2018.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Overførselsudgifter
Forsikrede ledige
02.01
79.888
58.451
 
 
 
Overførselsudgifter
Serviceudgifter
02.01
01.02
-250
250
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
138.339
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.   at  Budgetopfølgning 4 for 2020 samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.   at  Det overfor økonomiudvalget og Byrådet anbefales at der søges om en tillægsbevilling på 79,888 mio. kr. til forventet merforbrug på overførselsudgifter ekskl. forsikrede ledige, som finansieres af kassen.
3.   at  Det overfor økonomiudvalget og Byrådet anbefales at der søges om en tillægsbevilling på 58,451 mio. kr. til forventet merforbrug på forsikrede ledige, som finansieres af kassen.
4.   at  Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at budgetrammerne på overførselsudgifterne bevillingstilpasses til forventet forbrug.
5.   at  Der fra Social- og Beskæftigelsesudvalget (pol2.01 - overførselsudgift) til Økonomiudvalget (pol.1.02 serviceudgift) budgetomplaceres 250.000 kr. til finansiering af administrationsudgifter til ekstern aktør i forbindelse med inddrivelse af regres på sygedagpengeområdet.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. november 2020:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Godkendt med bemærkning om, at det anslåede merforbrug er faldet til 137 mio. kr., hvor det ved budgetopfølgning 2B var 186,3 mio. kr. og ved budgetopfølgning 3 var 169,6 mio. kr.
Administrationen oplyser, at det er bruttotal samt at det forventes, at der vil blive indhentet i omegnen af 90 % i refusion fra staten.

7. Tids- og procesplan for kommende Integrationspolitik (B)

7.     Tids- og procesplan for kommende Integrationspolitik (B)

Sagsnr.: 330-2020-146531             Dok.nr.: 330-2020-410390                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
På baggrund af Social- og Beskæftigelsesudvalgets beslutning på mødet d. 4/5 2020, hvor man ønskede at få fremlagt en ny tids- og procesplan under hensyn til COVID-19, præsenteres udvalget for 2 muligheder til beslutning.
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal på baggrund af tidligere udvalgsbeslutning beslutte, hvilken tids- og procesplan, man ønsker skal danne baggrund for det videre arbejde med en kommende integrationspolitik i Slagelse Kommune. Der fremlægges et udkast til en plan, hvor tidsperspektivet for en endelig integrationspolitik er juni 2021 (bilag 1) og en, hvor tidsperspektivet er april 2021 (bilag 2). Begge planer er udarbejdet uden at kende de præcise mødedatoer for de politiske udvalg i 2021, hvorfor tidsplanerne kan rykke sig både frem og tilbage afhængigt af kommende politisk mødekalender. Den væsentligste forskel i de to fremlagte procesplaner udover tidsperspektivet er, hvornår og hvordan man i processen ønsker den brede borgerinddragelse. Med henvisning til de erfaringer, Center fra Arbejdsmarked har gjort sig ift. borgerinddragelse i centerets budgetproces, hvor det viste sig vanskeligt at få en bred deltagelse af borgere, lægges der via udkast til tids- og indholdsplan for borgermøde (bilag 3) op til en proces, der har karakter af paneldebat/konference, hvor der i tiden op til udsendes invitationer ud bredt via dagspresse, sociale medier og Center for Arbejdsmarkeds øvrige netværk og kommunikationskanaler.
Retligt grundlag
Det retslige grundlag afgøres af det endelige omfang af tværfaglighed og brede i en kommende integrationspolitik.
Lovgivning inden for integrationsområdet er: Integrationsloven, Repatrieringsloven, Udlændingeloven, Lov om integrationsgrunduddannelse (IGU), Danskuddannelsesloven, Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats, Serviceloven og bekendtgørelser om sikkerhedsstillelse efter Udlændingeloven til dækning af offentlige udgifter til hjælp efter Lov om aktiv social politik eller Integrationsloven.
Herudover kan lovgivning omfatte blandet andet, Lov om Dagtilbud, Folkeskoleloven, Retsplejeloven mv.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte at der arbejdes videre ud fra enten mulighed 1 (bilag 1) eller mulighed 2 (bilag 2), eller bede administrationen udarbejde en ny tids- og procesplan på baggrund af udvalgets drøftelse.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at begge fremlagte tids- og procesplaner, er anvendelige ift. udarbejdelsen af en kommende integrationspolitik.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det er forventningen at afholdelse af et borgerrettet online arrangement inkl. paneldeltagere, moderator og professionelt videokonference set-up, kan afholdes for 50.000 til 60.000 kr. afhængigt af antal deltagere m.v.
Konsekvenser for andre udvalg
Ved beslutning om en tværgående integrationspolitik, vil der skulle foretages høring i alle berørte fagudvalg, Økonomiudvalget og relevante §17 stk. 4 udvalg mv.
Indstilling
Chef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender en tids- og procesplan.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. november 2020:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Genoptages ved næste møde i Social- og Beskæftigelsesudvalget med et oplæg til en procesplan, der tager afsæt i de muligheder der er jf. Corona-restriktionerne, herunder en brug af sociale medier.
Det skal fortsat vægtes højt, at der inddrages borgere og et bredt udsnit af samarbejdspartnere, herunder daginstitutioner, skoler, boligselskaber, foreninger mv.

8. Status på ungeindsatsen (E)

8.     Status på ungeindsatsen (E)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2020-391339                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Byrådet
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal tage opfølgning på den kommunale ungeindsats til efterretning.
Byrådet skal drøfte opfølgning på de politiske målsætninger for ungeindsatsen.
Baggrund
I september 2019 godkendte Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tre effektmål for ungeindsatsen, som de ønsker at følge op på hvert halve år i henholdsvis maj og november. Den første gang, der blev fulgt op var i maj 2020 og anden opfølgning fremgår nedenfor.
Udvalgenes opfølgning har til formål at vurdere, om der er den ønskede udvikling hen mod de politiske målsætninger. Målsætningerne er:
·         Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030
·         Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030
·         Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030
Byrådet følger op på de politiske målsætninger en gang årligt, og den første opfølgning fremgår nedenfor.
Ungeindsatsen
Efter etableringen af ungeindsatsen 1. august 2019 og frem til 1. oktober 2020 er der registreret 76 unge som KUIunge, dvs. at de har modtaget en indsats i flere afdelinger. Tallet afspejler formentlig ikke det reelle antal unge, men er et udtryk for at KUIindsatsen fortsat er i en opstartsfase. Heraf har 14 unge fået udarbejdet en ungeplan, som er en sammenhængende og koordineret plan udarbejdet i samarbejde mellem de involverede afdelinger. De øvrige unge har en plan i hver af de afdelinger, de får en indsats fra. På grund af COVID-19 har det ikke været muligt at afholde tværfaglige netværksmøder fra nedlukningen i foråret og frem til august, og medarbejderne er fortsat påpasselige med at afholde fysiske møder. Dette har en afsmittende effekt på antallet af registrerede KUIunge og ungeplaner.
Der er på nuværende tidspunkt 15 unge, som har fået tilknyttet en ungeguide. Det er UU der varetager ungeguide funktionen, som tilbydes til unge, der har en indsats i to eller flere centre og har behov for støtte til uddannelse eller beskæftigelse i hverdagen. Langt størstedelen af de unge, der har fået tilknyttet en ungeguide, er mellem 17 og 24 år.
Medarbejdere tilknyttet den kommunale ungeindsats er startet op med teamsupervision igen her i efteråret. Der er dog behov for en revitalisering af samarbejdet og ungeindsatsen, så der kan blive skabt fælles fodslag på tværs af områderne blandt andet med afsæt i erfaringerne fra Corona. Der er et skærpet ledelsesfokus på at optimere og implementere indsatsen.
Effektmål 1: De unges oplevelse af ungeindsatsen
De unges oplevelse af ungeindsatsen er baseret på nogle få udsagn, som hver enkelt ung tager stilling til efter hvert netværksmøde. De unge svarer på en skala og har også mulighed for at skrive en kommentar. Svarene registreres i den unges uddannelsesplan, så de også kan bruges som feedback til de konkrete fagpersoner omkring den unge. De udsagn, som de unge bliver bedt om at tage stilling til er:
·         På netværksmødet i dag blev der talt om det jeg har brug for
·         På netværksmødet lyttede de til mig og mine ønsker med oprigtig interesse og nysgerrighed
·         Jeg følte mig godt behandlet på netværksmødet
·         Jeg ved, hvad jeg selv og de andre skal gøre i den næste tid
Spørgsmålene om den unges oplevelse af mødet blev først implementeret i februar 2020, og kort derefter blev medarbejderne hjemsendt i forbindelse med Covid-19. Der er derfor på nuværende tidspunkt kun fire unge, der har svaret på spørgsmålene. De fire er i høj grad enige i, at de er blevet lyttet til, følte sig godt behandlet, og ved hvem der skal gøre hvad fremadrettet. Èn er i mindre grad enig i, at der på mødet blev talt om det han/hun havde brug for.
De meget få besvarelser er det ikke muligt at lave valid statistik på, hvorfor der nedenfor ikke fremgår noget under status oktober 2020.
Andel unge, som i nogen eller høj grad oplever at blive inddraget og mødt i ungeindsatsen
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Delmål
90%
91%
92%
93%
94%
95%
Status oktober 2020
   -
 
 
 
 
 
Effektmål 2: andel unge på forsørgelsesydelse
Dette effektmål er baseret på aktuelle data fra jobindsats.dk og Danmarks Statistik 25-29-årige på forsørgelse. Effektmålet omfatter unge op til 30 år, som modtager en forsørgelsesydelse. Både fleksjob og førtidspension er medregnet, da målet i videst muligt omfang er at sikre en tidlig og forebyggende indsats, så flere unge undgår at ende på disse ordninger. Unge, der modtager A-dagpenge, indgår ikke, da det i overvejende grad er unge, som netop har gennemført en uddannelse og blot venter på første job. I takt med at Slagelse tiltrækker stadig flere studerende, vil der også være flere unge, som i en periode ender som dimittender på A-dagpenge. Unge i gang med en forberedende grunduddannelse (FGU) betragtes som i uddannelse, ligesom i de nationale målsætninger.
Jobcenteret gør opmærksom på, at sygedagpengedata ikke er tilgængelige på nuværende tidspunkt på grund af nyt sygedagpengesystem. Ud fra de interne tal er skønnet, at antallet er tilnærmelsesvis det samme som i august 2019.
På baggrund heraf viser opfølgningen i august 2020, at 10,5% af unge op til 30 år modtager en forsørgelsesydelse. I august 2019 var andelen 10,9%, så der ses en lille forbedring i forhold til for 1 år siden. Delmålet for hele 2020 er 10,4%, og der skal således umiddelbart kun ske en lille reduktion til frem mod udgangen af 2020, for at indfri det opstillede delmål. I praksis opgøres målet for hele 2020 dog et gennemsnit af et meget højt månedsniveau for 4 måneder i 1. halvår 2020, på grund af ekstraordinær stor tilgang af afskedigede unge som følge af covid-19-nedlukning og suspenderet beskæftigelsesindsats, og et forholdsvist lavt månedsniveau for 2. halvår 2020. Det nuværende niveau i august 2020 tegner således positivt, men der er alligevel stor sandsynlig for, at gennemsnittet for hele 2020 ikke vil kunne leve op til delmålet pga. nedlukningen fra marts-juni. Delmålene og status pr. januar og august 2020 fremgår af tabellen nedenfor.
Andel unge op til 30 år, som modtager en forsørgelsesydelse, eksklusiv A-dagpenge
Baseline 2016
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Delmål
12,6%
10,4%
10,1%
9,9%
9,7%
9,5%
9,4%
Status januar 2020
 
11,2%
 
 
 
 
 
Status august 2020
 
10,5%
 
 
 
 
 
Effektmål 3: Elevfravær i grundskolen
Dette effektmål vedrører alle elever i 7.-10. klasse i kommunale folke- og specialskoler. Alle tre fraværstyper er medregnet både lovligt, ulovligt og sygefravær. De foreliggende data er opgjort på et helt skoleår, for at imødegå sæsonudsving. Der er taget udgangspunkt i perioden august 2019 til august 2020.
Den samlede fraværsprocent for perioden er 6,6%, hvilket er noget lavere end opfølgningen i januar, der viste 8,4%. Alle tre fraværstyper (sygdom, lovligt og ulovligt) ligger under niveauet ved sidste opfølgning. Der er dog fortsat væsentlig forskel på fraværsgraden i almenskoler og specialskoler. Hvor almenskolerne ligger under 6,5%, er gennemsnittet på specialskolerne tættere på 10%.
Det lavere fravær hænger formentlig sammen med, at skolerne er fritaget fra de almindelige regler om registrering og indberetning af fravær, når de kører med nødundervisning. I hele lukningsperioden i foråret pga COVID-19 har skolerne således ikke været forpligtet på at indberette fravær. Skolerne har pligt til at føre tilsyn med, at eleverne deltager i nødundervisningen og at følge op over for elever med særligt behov herfor. Ligeledes skal skolerne registrere elevers manglende aktive deltagelse i nødundervisningen, men den enkelte skole tilrettelægger selv registreringen.
Delmål og status pr. august 2020 fremgår af tabellen nedenfor.
Andel skoledage udskolingselever i gennemsnit er fraværende
Baseline
2018/19
2019/20
2020/21
2021/22
2022/23
2023/24
2024/25
Delmål
7,7%
7,7%
7,5%
7,3%
7,1%
6,9%
6,7%
Status januar 2020
 
8,4%
 
 
 
 
 
Status august 2020
 
6,6%
 
 
 
 
 
Politisk målsætning 1: Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030
Dette er den første opfølgning på hvor stor en andel af en ungdomsårgang der, når de går i 9. klasse, forventes at opnå mindst en ungdomsuddannelse, inden de bliver 25 år. Der er ved denne opfølgning tilgængelige data for to årgange: 2017 og 2018. Delmål og status pr oktober 2020 fremgår af tabellen nedenfor. Opfølgningen viser en lille stigning fra 81% for årgang 2016 til 82,4% for årgang 2018. Hermed er delmålet for 2020 indfriet. Der ses dog samtidig en lille nedgang fra 83,1% for årgang 2017 til 82,4 % for årgang 2018.
Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030
Baseline (årgang 2016)
2020
 
2021
2022
2023
2024
2025
Delmål: Andel af en ungdomsårgang, som forventes at få mindst en ungdomsuddannelse inden de er 25 år, dvs. 8 år efter 9. klasse
81%
82,5%
83%
83,5%
84%
84,5%
85%
Status oktober 2020
 
Årgang 2017: 83,1%
Årgang 2018: 82,4%
 
 
 
 
 
Politisk målsætning 2: Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030
Dette er den første opfølgning på andelen af op til 25årige uden tilknytning til uddannelses eller beskæftigelse. Administrationen oplyser, at der pt. ikke er tilgængelige data for delmålet, men at Undervisningsministeriet forventer at have en status på kommuneniveau klar primo 2021.
Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030
Baseline 2016
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Andel op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked
9,2%
8,8%
8,5%
8,2%
7,9%
7,7%
7,4%
Status oktober 2020
 
-
 
 
 
 
 
Politiske målsætning 3: Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030
Unge, der ikke kommer i gang med en ungdomsuddannelse direkte efter grundskolen har sværere ved at få fodfæste i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. Denne målsætning følger op på, hvor stor en andel af unge i Slagelse Kommune, der starter direkte på en ungdomsuddannelse, når de går ud af grundskolen efter 9. eller 10. klasse. Som det fremgår af status, er andelen steget til 9,4%, hvilket er en noget større andel end forventet. Det er dog et lille fald fra 2019, hvor andelen var 10,9%.
Center for Børn og Unge vurderer, at det dels skyldes de øgede optagelseskrav til de gymnasiale uddannelser fra 2018, som slår igennem i disse år. Derudover har Covid-19 også har haft sin indflydelse på opstarten af flere af de unges uddannelser. Det forventes, at prioriteringen af den styrkede vejledning i grundskolen, som slår igennem fra dette skoleår vil kunne aflæses i opgørelsen for 2021.
Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030
Baseline 2017
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Andel unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse
7,3%
7,0%
6,8%
6,6%
6,4%
6,2%
6%
Status oktober 2020
 
9,4%
 
 
 
 
 
Retligt grundlag
Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse og beskæftigelse m.v. af 29. maj 2018.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget kan tage opfølgningen på effektmålene til efterretning og drøfte behovet for yderligere tiltag.
Byrådet kan tage opfølgningen på de politiske målsætninger til efterretning og drøfte behovet for yderligere tiltag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tager opfølgningen på effektmålene til efterretning og drøfter en eventuel justering i indsatsen.
Administrationen anbefaler, at Byrådet tager opfølgningen på de politiske målsætninger til efterretning og drøfter en eventuel justering i indsatsen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tager opfølgningen på effektmålene til efterretning
2.    at Byrådet tager opfølgningen på de politiske målsætninger til efterretning
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
At 1 - Taget til efterretning med bemærkning om, at virtuelle møder kan anvendes i det tværfaglige samarbejde.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. november 2020:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Taget til efterretning.

9. Statusorientering vedr. økonomi fra Sprogcentret (O)

9.     Statusorientering vedr. økonomi fra Sprogcentret (O)

Sagsnr.: 330-2020-147714             Dok.nr.: 330-2020-416603                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om Slagelse Sprogcenters aktuelle økonomiske situation, hvor der forventes et merforbrug på ca. 1,5 mio. kr.
Baggrund
Frem til 2017 var der en stigning i kursisttallet på Slagelse Sprogcenter. Fra 2017 og tydeligere fra 2018 er der sket et fald i antallet af kursister. Faldet i kursisttal skyldes dels den begrænsede adgang til asyl og dermed ophold i Danmark samt fald på ca. 40% i antallet af kursister, der er selvforsørgende, da denne gruppe i perioden juli 2018 til juli 2020 skulle betale depositum og deltagerbetaling for danskuddannelse. Deltagerbetaling er afskaffet pr. 1. juli 2020, og der ses en mindre stigning i antallet. En del af denne gruppe nærmer sig udløbet af deres Danskuddannelsesret og kan dermed forventes helt at fravælge Danskuddannelse eller kun have mulighed for at deltage i kortere tid.
Faldet i kursisttal generelt er fordelt på alle danskuddannelser, der udbydes af Slagelse Sprogcenter.
COVID-19 har haft en forstærkende effekt på fald i kursisttal, da kun få indrejser til Danmark pt. Slagelse kommune har oplevet nedgang i det normale niveau for arbejdskraftindvandring fra EU-borgere og studerende.
Ligeledes har familiesammenførte i høj grad været afskåret muligheden for indrejse i Danmark perioden 12. marts til 8. juni. Mange er til gengæld indrejst i sommermånederne og er påbegyndt Danskuddannelse i august 2020.
Det presser samtidigt økonomien at der som led i Danskuddannelsesreformen i 2018 blev indført 30/70 betaling, således at den største del af modultaksten først modtages ved afsluttet modul. Dette forhold rammer særligt hårdt under Covid-19, hvor langt færre grundet nedlukningen har formået af afslutte modulerne inden for tidsrammen.
Økonomi
Sprogcentret havde for 2020 et stramt, men realistisk lagt budget. Budgettet er nu udfordret af manglende indtægter, som betyder et forventeligt underskud på ca. 1,5 mio. kr. Sprogcentrets underskud afspejles delvis i et mindreforbrug på Danskuddannelse hos myndighed i Slagelse Kommune.
Sprogcentrets forventede økonomiske tab er begrundet i følgende forhold:
-      Progressions- og læringstab gennem 2 måneders "nødundervisning" fra 13. marts til 27. maj 2020, hvorefter en gradvis genåbning blev iværksat.
-      Ca. 20 - 30% af kursisterne mødte ikke til den virtuelle undervisning pga. private omstændigheder
-      Uanset den tilbudte fjernundervisning var sprogcentret også være nødt til at tilføre ekstra ressourcer for eksamenstræning med kursister, der skulle til de afsluttende prøver i juni/juli samt igen i efteråret mhp. kommende termins danskprøver.
-       Bortset fra de stærkeste kursister, vurderes der et læringstab på 30-40%, som sprogcentrene skal indhente i løbet af det næste halve år uden finansiering.
-       Kun 15-20% af kursisterne har en progression, der gør, at den næste modultest kan bestås inden for normeret tid.
-      En del kursister bestod ikke eksamen, eller frameldte sig, hvilket betyder, at de skal have yderligere undervisning det næste halve år.
-      Selvforsørgende kursister: Vi ser ikke den budgetterede fremgang i tilgangen af selvforsørgende kursister i efteråret 2020 pga. Covid-19 krisen.
De skriftlige prøver blev udskudt fra maj-juni til juni-juli, som også resulterede i yderligere omkostninger for sprogcentret.
Endelig er det tilfældet, at ovenstående vurdering af tab sker i en periode, hvor mellem 50- 65% arbejdstagere, studerende og medfølgende ægtefæller i forvejen benyttede sig af pauseordningen pga. deltagerbetaling, med den konsekvens at sprogcentret har mistet en væsentlig andel kursister i forårsperioden.
Sprogcentret er opmærksom på, at "progressions- og læringstab" umiddelbart kan være svært at måle på, men fakta er, at vi kommer til at se perioden fra 13. marts og langt ind i efteråret 2020, sandsynligvis til 2021, med fulde udgifter og ikke de budgetterede indtægter til dækning af dem.
Retligt grundlag
Integrationsloven og Danskuddannelsesloven.
Handlemuligheder
Sprogcentret har løbende fokus på at have det nødvendige antal lærere, som dækker det aktuelle og forventede behov. Det forventede kursisttal i 2020 nås næppe under de nuværende omstændigheder.
Der er i løbet af 2019 sket en personalereduktion, der har fået effekt i 2020.
I 2020 er yderligere fratrådt 3 fuldtidsmedarbejdere. Således har sprogcentret nu 20 undervisere, heraf 7 på deltid, 2 ledere, 2 administrative medarbejdere, 1 bibliotekar samt 1 husassistent. Til sammenligning var der i 2017 i alt 46 medarbejdere på sprogcentret.
Et fortsat fald i og stagnation af kursisttal samt indstilling af andre aktiviteter betyder et skærpet fokus på økonomi og handleplan for opretning af økonomien præsenteres for udvalget i forbindelse med budgetopfølgning 4. Med det aktuelle kursisttal vil det blive svært at undvære flere medarbejdere i opgaveløsningen, hvis nuværende kvalitet skal fastholdes. Muligheden for at justere på fx holdstørrelser er pt. også begrænset af retningslinjer for forebyggelse af COVID-19.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der med handleplanen der er udarbejdet ligger en realistisk plan for håndtering af det forventede merforbrug.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Eventuelle afskedigelser vil påvirke løsningen af kerneopgaven i det at fleksibiliteten i tilbuddet begrænses samtidig med at der forventelig vil være en påvirkning af trivsel/sygefravær på sprogcentret. Personaletilpasning vil pga. opsigelsesfrister først få betydning medio 2021.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Chef for Center for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Sagen tages til orientering
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. november 2020:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Taget til orientering.
Administrationen oplyser, at mængden af undervisere er tilpasset antallet af kursister på Sprogcenteret.
(O) mener, at der er grundlag for at spare yderligere.
(Ø) og (F) retter en bekymring over svækkelsen af Sprogcenteret.

10. Orientering vedr. brugen af psykologhjælp til unge under 30 år (O)

10.   Orientering vedr. brugen af psykologhjælp til unge under 30 år (O)

Sagsnr.: 330-2020-139145             Dok.nr.: 330-2020-419130                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om brugen af gratis psykologhjælp til unge under 30 år med særlige udfordringer.
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget modtog nedenstående orientering den 5. oktober 2020, hvor de besluttede, at punktet skulle genoptages, idet udvalget ønsker det oplyst:
1)    Hvor mange unge har modtaget indsatsen og gjort brug af psykologhjælpen
2)    Hvilke kriterier der er for, at modtage hjælpen
Det gives svar på ovenstående efter nedenstående gengivelse af den oprindelige orientering.
Oprindelig orientering som udvalget modtog den 5. oktober 2020
I forbindelse med budgetaftale 2017 blev det besluttet, at skal tilbydes gratis psykologhjælp via Ungehuset til unge med særlige udfordringer – både individuelle forløb og gruppeforløb. Det blev samtidig besluttet, at denne skal koordineres med uddannelsesinstitutionernes tilbud om psykologbistand.
Til dette afsættes der årligt 1 mio. kr. Aktuelt køber Jobcenteret uddannelsespsykologer fra ZBC Selandia som et tilbud, der rummer telefonrådgivning, visitering til psykologtilbud, individuelle samtaleforløb, gruppeforløb, mindfulness for udvalgte unge, rådgivning af medarbejdere i Ungehuset mm.
Formålet med tilbuddet er, dels at de unge bliver parat til at påbegynde et uddannelsestilbud, dels at yde støtte til unge, der er frafaldstruede.
Det nuværende samarbejde med ZBC har fungeret siden 1. januar 2018 og der har gennem årene været en stigende efterspørgsel på at modtage psykologhjælp blandt de unge under 30 år med særlige udfordringer. Det har betydet, at der er blevet en længere venteliste til tilbuddet. Derfor er der blevet afsat yderligere 600.000 kr. for frem mod oktober 2021 at nedbringe ventelisten.
Besvarelse af udvalgets spørgsmål stillet ved udvalgsmøde den 5. oktober 2020
1)    Hvor mange unge har modtaget indsatsen og gjort brug af psykologhjælpen
I 2018 gjorde i alt 327 unge brug af indsatsen og modtog psykologhjælp via Ungehuset. I 2019 var det 335 unge.
Tallene dækker over unge, der enten indgår i individuelle samtaleforløb, i gruppeforløb (mindfulness-, turde-tale-, eksamenstrænings-, selvværds- eller angstgruppe) eller modtager psykologisk rådgivning via telefonen.
Udover til de unge yder psykologerne telefonrådgivning til forældre, undervisere, sagsbehandlere, de unges læger o. lign. Der var i 2018 ca. 900 igennem telefonrådgivningen.
2)    Hvilke kriterier der er for, at modtage hjælpen
Psykologhjælpen der tilbydes via Ungehuset, er for alle unge i alderen 18-30 år. Dette fremgår af Ungehusets side på Slagelse kommunes hjemmeside (se evt. link: https://www.slagelse.dk/borger/job-uddannelse-og-ledig/ungehuset), hvor der under fanen ’Psykolog i Ungehuset’ står, at hjælpen gives til unge i alderen 18-30 år eller hvis man er elev på en ungdoms- eller videregående uddannelse.
De psykologer, der anvendes, er uddannelsespsykologer, men i de tilfælde, hvor den unge har brug for mere eller en anden type psykologindsats, sørger uddannelsespsykologerne for relevant videreformidling.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan modtage orienteringen samt have øje for den fremadrettede udvikling i forhold til efterspørgslen på gratis psykologhjælp blandt unge under 30 år med særlige udfordringer.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at der er stor efterspørgsel på psykologhjælp blandt de unge under 30 år med særlige udfordringer. Det er derfor positivt, at der ved budgetaftale 2017 blev truffet beslutning om at afsætte midler til formålet.
Administrationen vurderer, at de ekstra afsatte 600.000 kr. vil være nok til at nedbringe ventelisten for nuværende. Samtidig vurderes det, at det ikke kan forventes, at de årligt afsatte 1 mio. kr. vil være nok fremadrettet – dette begrundes med, at der ikke forventes et fald i antallet af unge under 30 år med særlige udfordringer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 5. oktober 2020:
Fraværende: 
Social- og Beskæftigelsesudvalget modtog orienteringen.
Udvalget ønsker sagen genoptaget med oplysninger om, hvor mange unge der har modtaget indsatsen og gjort brug af psykologhjælpen samt hvilke kriterier der er for, at modtage hjælpen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. november 2020:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Orienteringen er modtaget.
Udvalget orienteres via mail om;
-De oplyste antal er unikke borgere eller om der er dubletter
-Hvor mange af de unge, der er blevet fastholdt i uddannelse efter anvendelse af psykologhjælpen.
(F), (Ø), (V) og (A) ønsker at alle unge uanset uddannelse og erhvervstilknytning får mulighed for at anvende psykologhjælp. For (V) er det under forudsætning af, at det var det, den oprindelige aftale lød på.
(A), (Ø), (V) og (O) opfordrer til, at der ved budgetforhandlingerne 2021 ses på behovet for psykologhjælp blandt de unge.
(F) opfordrer til, at der gøres mere reklame for ordningen.

11. Punkter til kommende møder (O)

11.   Punkter til kommende møder (O)

Sagsnr.: 330-2017-90446               Dok.nr.: 330-2020-412392                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på Social- og Beskæftigelsesudvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte at godkende punkter til orientering, drøftelse og/eller beslutning på udvalgets kommende møder.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. november 2020:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Godkendt med bemærkning om, at der ønskes en sag vedr. status på småjob.
Administrationen oplyser, at Mploy-rapporten med dertilhørende bemærkninger fra Byrådet og Økonomiudvalget kommer på ved næste møde.

12. Godkendelse af referat (B)

12.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-27839               Dok.nr.: 330-2020-412367                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende referatet fra dagens møde.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chef for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender referatet.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. november 2020:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Godkendt.