Socialudvalget – Referat – 5. april 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende dagordenen. 

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef  indstiller,

  1. at Socialudvalget godkender dagorden.

 

 

 

2. Genåbning af budget 2022 - Anlægsprioritering (B)

Beslutning

Jørgen Andersen (A) og Sofie Janning (A) er imod genåbning af budget 2022, og bemærker, at det samlede anlægsbudget bør være omkring 200 mio. kr., og derfor skal anlægsbudgettet ses i sammenhæng og besluttes ud fra en samlet beslutning for alle udvalg. De anlæg, der allerede er i gang, og derfor ikke bør/kan sløjfes.

At 1. C, F og V godkendt. 

At 2. C, F og V anbefaler, at etablering af de skæve boliger på Holbækvej 16 (231) udsættes til 2023.

At 3 C, F og V anbefaler, at fritliggende skæve boliger (177), tilgængelighedsmidler (243), etablering af Botilbud Halsebyvænge (258) anbefales til Økonomiudvalget og Byrådets møder i maj 2022.

At 4. Ingen bemærkninger.

At 5. Ingen bemærkninger.

At 6. Ingen bemærkninger.

 

Kompetence:

Socialudvalget

Beslutningstema

Udvalget skal drøfte og vurdere administrationens redisponering af anlægsrammer. Herefter skal udvalget prioritere anlægsprojekterne, så de kan indgå i Byrådets samlede prioritering af anlægsprojekterne på møde i maj 2022, således at kommunens samlede anlægsramme nedbringes. 

Sagens indhold

Genåbning af budget 2022

Byrådet har på møde i februar 2022 besluttet, at der skal arbejdes med en anlægsramme på omkring 200 mio. kr. i 2022. Fagudvalgene skal derfor vurdere deres anlægsramme for 2022 og muligheden for at nedbringe udvalgets anlægsramme i 2022 og på den måde bidrage med at nå en samlet anlægsramme på 200 mio. kr. Bidragene indgår i Økonomiudvalgets og Byrådets drøftelser og prioriteringer på mødet i maj 2022.  

Den samlede netto anlægsramme for 2022 incl. overførelser fra 2021 udgør omkring 344 mio.kr.

Udvalget blev på mødet i marts 2022 orienteret om processen for genåbning af budget 2022. Den samlede ramme for udvalgets anlægsprioritering er på 3,2 mio. kr.  

Hovedparten af udvalgets anlægsprojekter defineres som værende "Skal-anlæg" dvs. igangværende anlæg i udførelsesfasen, som derved ikke kan udsættes.
Herudover har udvalget anlægsprojektet Etablering af skæve boliger Holbækvej 16, der vurderes at kunne udsættes til 2023.

Budget 2023-2026

Udvalget orienteres i anden sag omkring Byrådets beslutning på mødet i marts 2022 om rammerne for udarbejdelse af nye anlægsforslag til budget 2023-2026. Anlægsprioriteringer og nye anlægsforslag, som fremsendes i forbindelse med genåbning af budget 2022 skal ses i sammenhæng med budget 2023-2026. 

Retligt grundlag

Vedtaget proces og rammer for genåbning af budget 2022.

Handlemuligheder

Udvalget kan vælge at følge administrationens indstilling om at udsætte anlægsprojektet Etablering af skæve boliger Holbækvej 16.

Udvalget kan vælge at prioritere på anden vis vedrørende anlægsprojektet Etablering af skæve boliger Holbækvej 16.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Socialudvalget bidrager med at nedbringe anlægsrammen ved at udskyde anlægget Etablering af skæve boliger Holbækvej 16 til 2023. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef indstiller,

1. at Administrationens redisponering af anlægsrammer for 2022-2025 godkendes.

2. at Socialudvalget drøfter udvalgets anlægsramme med henblik på udarbejdelse af bidrag til nedbringelse af kommunens samlede anlægsramme i 2022.

3. at Socialudvalget prioriterer såkaldte ”Skal-anlæg” (igangværende anlæg, som er i udførelsesfasen), og som skal sendes videre til Økonomiudvalget og Byrådet på mødet i maj 2022.

4. at Socialudvalget prioriterer såkaldte ”akutte-anlæg” (er ikke påbegyndt, men som er nødvendige), og som skal sendes videre til Økonomiudvalget og Byrådet på mødet i maj 2022.

5. at Socialudvalget prioriterer såkaldte ”nye skal/akutte anlæg”, som skal sendes videre til Økonomiudvalget og Byrådet på mødet i maj 2022.

6. at Socialudvalget prioriterer såkaldte ”nice to have-anlæg”, og som skal sendes videre til Økonomiudvalget og Byrådet på mødet i maj 2022.

 

 

3. Genåbning af budget 2022 - Prioriteringsforslag drift (B)

Beslutning

At 1. Administrationen gør opmærksom på, at i bilag nr. 2 Børn og Familie, oplæg til besparelser på konto 5, budget 2022-2025 er tvangsadoptioner beskrevet som et besparelsesforslag. Dette er en beklagelig fejl, da tvangsadoptioner er et lovreguleret område.

Socialudvalget drøftede administrationens orientering om budgetstatus.  

At 2. Af bilag Referat Socialudvalgets prioriteringsforslag drift fremgår behov for supplerende oplysninger mm. Med henblik på endeligt at kunne prioritere de forslag, som skal sendes videre til Økonomiudvalget og Byrådet på mødet i maj 2022.    

At 3. Af bilag Referat Socialudvalgets prioriteringsforslag drift fremgår prioriteringsforslag, som allerede nu skal indgå i budgetlægningen af budget 2023-2026.

At 4. Af bilag Referat Socialudvalgets prioriteringsforslag drift fremgår hvilke prioriteringsforslag, som skal sendes i høring.

Socialudvalget besluttede at opfordre til en bred høring med inddragelse af minimum Handicaprådet og Udsatterådet.

Jørgen Andersen (A) og Sofie Janning (A) er imod genåbning af driftsbudget 2022, og stemmer i mod At 2-, At 3 og At 4. og bemærker, at samtlige høringsforslag bør sendes til så bred en kreds som muligt.

 

Kompetence:

Socialudvalget

Beslutningstema

Udvalget skal drøfte administrationens orientering om budgetstatus samt beslutte behov for supplerende budgetmateriale frem til mødet i maj 2022. Derudover skal udvalget beslutte hvilke prioriteringsforslag, som skal sendes i høring herunder, hvem der er høringsberettigede.

Sagens indhold

Genåbning af budget 2022

Fagudvalgene skal fremsende prioriteringsforslag for i alt 155,3 mio. kr., som skal indgå i Byrådets prioriteringer i maj 2022 med henblik på at finde besparelser for 80 mio. kr. i 2022, jf. Byrådets beslutning i februar 2022.

Udvalget blev på mødet i marts 2022 orienteret om processen for genåbning af budget 2022 og rammen for udarbejdelse af prioriteringsforslag på 34,5 mio. kr.

Udvalget besluttede på marts mødet, at de gerne ville se en beskrivelse med dertilhørende besparelsespotentialer på samtlige områder relateret til Kan/Skal oversigten for hele Socialudvalgets område, bilag 1. Bilaget indeholder besparelsespotentialer for 2022 samt 2023 (24-26).
Børn og Unge har desuden udarbejdet et notat med forslag til prioriteringer af de konkrete besparelsesforslag under Børn og Unge, bilag 2.

Børn og Unge har desuden udarbejdet 3 baggrundsnotater, der beskriver udviklingen inden for det forebyggende område, anbringelsesområdet og dagbehandling, bilag 3-5.

Når udvalget har valgt prioriteringsforslag på baggrund af materialet i bilag 1-2, vil administrationen efterfølgende samle forslagene i prioriteringsskemaer, som vil indgå i høringsmaterialet. 

Udvalget skal drøfte de prioriteringsforslag, som administrationen har fremlagt og herefter beslutte hvilke prioriteringsforslag, der skal sendes i høring. Udvalget skal endvidere beslutte hvem (eksempelvis råd og nævn), der er høringsberettigede.

Udover at skulle udarbejde prioriteringsforslag på 34,5 mio. kr. i forbindelse med genåbningen af budget 2022, så er både CHP og B&U i forvejen stærkt udfordret på driften i 2022. Ved Budgetopfølgning 1 forventede CHP et merforbrug i 2022 på ca. 20-25 mio. kr. og B&U forventede et merforbrug på ca. 28 mio. kr. Samtidig er der indstillet overførsel af merforbrug fra 2021 på ca. 11,5 mio. kr. for CHP og ca. 31,5 mio. kr. fra B&U.

Den samlede budgetudfordring i 2022 udgør således ca. 123 mio. kr. på Socialudvalgets serviceramme.

Budget 2023-2026

Udvalget orienteres i anden sag om Byrådets beslutning på mødet i marts 2022 om rammerne for udarbejdelse af prioriterings- og anlægsforslag til budget 2023-2026. Prioriteringsforslag, som fremsendes i forbindelse med genåbning af budget 2022, skal i det omfang, det er muligt, ses i sammenhæng med budget 2023-2026.   

Retligt grundlag

Vedtaget proces og rammer for genåbning af budget 2022.

Handlemuligheder

Socialudvalget kan i behandlingen af prioriteringsforslagene i forbindelse med genåbningen af budget 2022 drøfte og prioritere mellem forslagene i bilag 1. De prioriterede forslag vil herefter indgå i høring vedr. genåbning af budget 2022.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Socialudvalget drøfter og prioriterer mellem forslagene i Bilag 1, med henblik på hvilke forslag, der skal indgå i høring om genåbning af budget 2022.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

De økonomiske og personalemæssige konsekvenser uddybes i beskrivelserne om de enkelte prioriteringsforslagene i Bilag 1. De samlede økonomiske og personalemæssige konsekvenser vil afhænge af hvilke prioriteringsforslag Socialudvalget vælger at arbejde videre med.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef indstiller,

1. at Socialudvalget drøfter administrationens orientering om budgetstatus.

2. at Socialudvalget beslutter, om der er behov for supplerende oplysninger m.m. med henblik på endeligt at kunne prioritere de forslag, som skal sendes videre til Økonomiudvalget og Byrådet på mødet i maj 2022.

3. at Socialudvalget drøfter, om der er prioriteringsforslag, som allerede på nuværende tidspunkt skal indgå i budgetlægningen af budget 2023-2026.

4. at Socialudvalget beslutter hvilke prioriteringsforslag, som skal sendes i høring, herunder hos hvilke råd, nævn m.fl. som skal være høringsberettigede.

4. Budget 2023-2026 - Rammer for budgetlægningen (O)

Beslutning

Jørgen Andersen (A) og Sofie Janning (A) tager punktet til orientering, men er uenig i, at det var nødvendigt at genåbne budgettet.

C, F og V tog orientering til efterretning.

 

Kompetence: 

Socialudvalget

Beslutningstema

Udvalget orienteres om Byrådets fastsættelse af rammer for budget 2023-2026. 

Sagens indhold

Slagelse kommunes økonomi er udfordret, og det har været nødvendigt at genåbne budget 2022 sideløbende med budgetlægningen af budget 2023-2026. Derfor er det være nødvendigt at se de to forløb i sammenhæng. Processen for begge forløb har Byrådet godkendt i tids-og procesplanen i januar 2022, og rammerne for de to forløb er godkendt på møder i februar og marts 2022.

Byrådet besluttede følgende på mødet i marts omkring rammerne for budget 2023-2026:  

Drift
Fagudvalgene skal finde prioriteringsforslag for 8% af serviceudgifterne svarende til 322,4 mio. kr. i 2023 (bilag 1.). Hermed har Byrådet mulighed for at beslutte et budget med overskud på driften, der kan finansiere anlæg m.m. og dermed giver rum for prioriteringsmuligheder.    

Udvalget har på mødet i marts 2022 besluttet egen proces for genåbning af budget 2022. Udvalget skal på møde i juni 2022 tage endelig stilling til de prioriteringsforslag for 68,9 mio. kr. svarende til 8 % af budgettet på servicerammen, som skal videresendes til den kommende budgetproces efter sommerferien, jf. vedtaget tids- og budgetproces for genåbning af budget 2022 og budget 2023-2026. 

Det er endvidere besluttet, at der foretages følgende budgettilpasninger:

  • Demografitilpasninger (budgetter som tilpasses efter udvikling i antal borgere)
  • Lov & cirkulæreprogram (Regulering af kommunernes økonomi pga. lovændringer m.m.)
  • Overførelsesudgifter (lovfastsatte ydelser)

Anlæg
På anlæg er fagudvalgene i gang med en prioritering af nuværende anlægsrammer med henblik på at nå ned på et samlet niveau på omkring 200 mio. kr. for 2022-2026. Denne prioritering har en afledt effekt på anlægsrammen for 2023-2026 og begrænser mulighederne for prioritering af nye anlægsprojekter.

Udvalget har mulighed for at fremsende nye anlægsforslag, som er akutte eller har et effektiviseringspotentiale til Byrådet og de kommende budgetforhandlinger.

Retligt grundlag

Vedtaget tids-og budgetproces og rammer for genåbning af budget 2022 og budget 2023-2026.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

Vurdering

Processerne omkring genåbning af budget 2022 og Budget 2023-2026 skal på møderne i april/maj 2022 ses i en sammenhæng med henblik på at kunne udarbejde prioriteringsforslag, anlægsprioritering og nye anlægsforslag til den kommende budgetproces for budget 2023-2026 på mødet i juni 2022.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I budgetrammerne for budget 2023-2026 er der foretaget følgende korrektioner:

  • KL´s seneste pris- og lønskøn (marts 2022) – inkl. prisfremskrivning på varekøb og tjenesteydelser
  • Tilbageførelse af 0,7% besparelse

Korrektionerne betyder, at udvalgenes budgetramme er forhøjet med 0,7% besparelsen og prisfremskrivning på varekøb og tjenesteydelser. For at beregne udvalgets faktiske ramme for udarbejdelse af prioriteringsforslag skal korrektionen modregnes i den fastsatte ramme for udarbejdelse af prioriteringsforslag.

Effekten af korrektionen vil være forskelligt for de enkelte udvalg, ligesom udmøntningen af de indlagte besparelser er foretaget forskelligt.     

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef indstiller,

1.     at orientering om rammer for budgetlægningen for 2023-2026 tages til efterretning. 

 

5. Ændring af mødedatoer (B)

Beslutning

At 1. Socialudvalget besluttede at fastholde  Socialudvalgsmødet den 4. maj 2022.

At 2. Socialudvalget besluttede at afholde Socialudvalgsmøde den 2. juni 2022.

At 3. Socialudvalget besluttede at afvikle dialogmødet efter sommerferien.

 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal beslutte nye datoer for udvalgets møder i maj og juni måneder.

Sagens Indhold 

Udvalgets formand har svært ved at deltage i udvalgets møde den 4. maj. På grund af budgetprocessen ønsker formanden at drøfte, om mødet kan flyttes til den 10. maj.

Udvalget har udvalgsmøde den 1. juni. Der er udskrevet valg om Danmarks Forsvarsforbehold den 1. juni, hvilket involverer flere af udvalgets medlemmer. Det vil derfor være hensigtsmæssigt at flytte det planlagte udvalgsmøde. 

Administrationen foreslår, at udvalgsmødet i stedet afholdes den 2. juni 2022.

Socialudvalget har den 1. juni reserveret tid til afholdelse af dialogmøde. Der er ikke udarbejdet plan for dialogmødets indhold.

Administrationen foreslår, at dialogmøde den 1. juni afvikles på et senere tidspunkt.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Socialudvalget kan beslutte ny dato for udvalgets møde i maj.

Socialudvalget kan beslutte ny dato for udvalgets møde i juni.

Socialudvalget kan beslutte ny dato for dialogmøde.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser 

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef indstiller,

1.     at Socialudvalget beslutter, om udvalgets møde den. 4. maj skal ændres til den 10. maj.

2.  at Socialudvalget beslutter, at ny dato for udvalgets møde er 2. juni.

3.  at Socialudvalget beslutter, at dialogmøde den 1. juni afvikles på et senere tidspunkt

 

 

6. Initiativsag - Ekstra arbejdskraft på social- og sundhedsområdet (B)

Beslutning

Socialudvalget har drøftet sagen, og arbejder løbende med rekrutteringsudfordringerne.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 20. februar 2022 via sin initiativret ønsket, at byrådet tager stilling til sag om ekstra arbejdskraft på social- og sundhedsområdet.

Sagens indhold

Der mangler arbejdskraft på social- og sundhedsområdet, ikke mindst i den aktuelle coronasituation, men også i de kommende år vil der formentlig mangle arbejdskraft. Fagforbundet FOA anslår, at der i Slagelse kommune vil skulle ansættes 595 social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter i perioden frem til 2030, 300 som følge af fratræden på grund af alder og 295 som følge af efterspørgsel, fordi der bliver flere ældre, foa.dk, 8.11.2021.

Vejen til social- og sundhedsuddannelserne kan for kommende ansatte med manglende danskkundskaber gå via en kombination af praktik og sprogundervisning, som det for eksempel er sat i værk i Vordingborg og Lolland kommuner, TV Øst, 27. januar 2022, https://www.tv2east.dk/lolland/nyt-uddannelsesforloeb-har-succes-med-at-tiltraekke-nye-elever-til-sosu-faget

En anden vej kan være kombination af sprogundervisning og uddannelsesgaranti, hvorved der åbnes for muligheden for løn under en del af uddannelsen som social- og sundhedshjælper eller social- og sundhedsassistent.

Slagelse kommune har i forvejen iværksat tilbud om voksenløn til folk over 25 år, som går i gang med uddannelsen til social- og sundhedsassistent.

Retligt grundlag

Byrådsmedlemmers ret til at indbringe en sag for byrådet følger af §11 i styrelsesloven.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

  1. at der ansættes ekstra arbejdskraft på social- og sundhedsområdet med mulighed for kombination af sprogundervisning og praktik/lønnet arbejde og med uddannelsesgaranti.

 

 

Sagens forløb

28-02-2022 Byrådet

At 1 – Oversendes til de relevante fagudvalg.


05-04-2022 Seniorudvalget

At 1 – Seniorudvalget har drøftet sagen og arbejder løbende med rekrutteringsudfordringerne.  




7. Gensidig orientering (O)

Beslutning

Orientering fra udvalgsmedlem Christopher Trung, om bekymring for de lave takster.

 

Udvalget blev orienteret, og havde følgende bemærkninger til administrationens orientering:

Der skal inviteres til dialogmøde på Halseby for beboerne i området snarest muligt.

Udvalget anbefaler, at der etableres en telefonisk hotline i forhold til de ukrainske fordrevne.

 

Kompetence: Socialudvalget  

 

Beslutningstema

Socialudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag og projekter. 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformanden

2. Orientering fra udvalgets medlemmer 

3. Orientering fra administrationen

 

Midlertidige boliger til ukrainske fordrevne

Administrationen orienterer om status.

Kompetenceplan

Socialudvalget udtrykte på udvalgets møde den 2. marts 2022 ønske om en teknisk til- og ensretning af den samlede godkendte kompetenceplan. Det fremgår af bilag 4 forelagt til Byrådets behandling den 28. marts 2022, at det er de enkelte områder, der i behandlingen af kompetenceplanen vurderer, hvor eksplicit de enkelte områder i kompetenceplanen skal beskrives. Der foretages derfor ikke videre administrative ændringer.  

Dataindsamling Fremtidens Tilbud

Rammeaftalesekretariatet har orienteret administrationen om, at afdækning af nuværende kapacitet og fremtidige behov for tilbud på det specialiserede socialområde i kommunerne i region Sjælland ikke som først antaget kan nås færdig til maj måned. Rammeaftalesekretariatet er i dialog med BDO om opgaven. Det forventes, at afdækningen sker med hovedfokus på nuværende og fremtidig efterspørgsel af tilbud, med en foranalyse inden sommerferien og med en interviewrunde efter sommerferien. 

Det er administrationens vurdering, at ændringen i tidsplanen ikke vil ændre noget i forhold til eventuelle besparelser på budget 2023 og 2024 som følge af kapacitetstilpasninger. Kapacitetstilpasninger vil ofte have et længere sigte, da der vil kunne være tale om borgere, der skal have andre tilbud, lejekontrakter og beslutninger om anvendelse af den ledige bygningsmasse m.v.

Opholdsstedet Halsebyvænge 

Administrationen orienterer udvalget om naboorientering i forbindelse med takstsagen, Halsebyvænge, som blev forelagt udvalget den 2. marts 2022. 

Temamøde tirsdag den 6. december 2022 kl. 15-18.

Seniorudvalget har inviteret Socialudvalget til temamøde. Der er udsendt kalenderinvitation.

 

Indstilling 

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef indstiller,

1.     at Socialudvalget orienteres.

8. Input til kommende møder (B)

Beslutning

C, F og V stiller forslag om, at der skal være en anden aktør end den nuværende kommunale i forhold til drift af varmestuen i Korsør.

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef  indstiller,

  1. at Socialudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes
    behandlet på kommende møder.

 

 

 

9. Presse (B)

Beslutning

Ingen bemærkninger.

 

Kompetence: Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet. 

 

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef  indstiller,

1.     at Socialudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og  øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet. 

 

10. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

Godkendt. 

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef  indstiller,

  1. at Socialudvalget godkender referatet.