Socialudvalget – Referat – 10. august 2022



1. Godkendelse af Dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med bemærkning om, at der er fejl i indstillingen i punkt 5 Opfølgning på Borgerrådgiverens årsrapport 2021, som er en drøftelsessag, og ikke en orienteringssag, som indstillet. 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende dagsorden. 

 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1.     at Socialudvalget godkender dagsorden.

2. Budgetopfølgning 3 for 2022 - Socialudvalget (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

At 2: Godkendt med anbefaling til Byrådets behandling.

At 3: Godkendt.  

Kompetence

Socialudvalget

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende budgetopfølgning 3 og forventet regnskab 2022 for udvalgets økonomi, herunder skal udvalget beslutte nødvendige tiltag for at overholde udvalgets samlede budgetramme.

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1.     at Socialudvalget godkender budgetopfølgning 3 og aktuelle handleplaner, som indarbejdes i den samlede budgetopfølgning, der godkendes af Byrådet.

2.     at Byrådet godkender indtægts- og udgiftsbevilling til projektet "Styrkelse af alkoholbehandling" på Misbrug Myndighed. Bevillingen har ingen kassevirkning. 

3.     at Socialudvalget tager til orientering, at Erhvervs,- Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget indstiller, at budgettet til §100 Merudgift og §97 Ledsagerordning flyttes til Socialudvalget.

Sagens indhold

Alle fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 3 for 2022 med rapportering og godkendelse af forventet regnskab for 2022 på udvalgets område.

Budgetopfølgningen tager udgangspunkt i:

  • det korrigerede budget pr. 30. juni 2022 (dvs. inklusive driftsoverførsler 2021-2022 og konsekvenser af genåbning af budget 2022)
  • i aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata
  • forventninger til forbrugsudviklingen resten af året

I budgetopfølgningen er der fokus på budgetområder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, og som derfor kræver særlig handling eller forklaring. Der forelægges handleplaner for de områder, som kræver særlige indsatser i 2022 (se bilagene 2-5).

Der er fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt. Det skærpede fokus skal ses i lyset af resultatet af budgetopfølgning 2, genåbning af budget 2022, udviklingen i forbrugsprocenterne, den forventede overskridelse af servicerammen samt de stigende priser.

Hermed sikres, at udvalget har mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tiltag, så udvalgets samlede budgetramme overholdes, herunder at besparelsesforslagene fra genåbningen af budgettet kan udmøntes som beskrevet, og at der udarbejdes yderligere handleplaner eller justeringer i nuværende serviceniveau.

Forventet resultat på drift og anlæg

Drift

Centre og virksomheder forventer ved denne budgetopfølgning et merforbrug for driftsudgifterne på 112,0 mio. kr.

Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 3 og forventet resultat ved sidste budgetopfølgning opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.

Drift
(1.000 kr.)

BO2

BO3

Korrigeret budget

Forventet resultat

Afvigelse

Korrigeret budget

Forventet resultat

Afvigelse

Handicap, Psykiatri og Misbrug

 510,8

551,2 

-40,4 

510,6

555,9

-45,2

Resultat serviceudgifter

528,7

576,3

-47,7

528,7

591,2

-62,5

Resultat øvrige udgifter

-17,8

-25,1

7,3

-18,1

-35,3

17,2

Børn og Familie

278,1

347,0

-68,9

283,7

372,3

-88,5

Resultat serviceudgifter

288,8

361,3

-72,4

294,5

385,4

-90,9

Resultat øvrige udgifter

-10,8

-14,3

3,5

-10,8

-13,1

2,3

Førtidspensioner og Boligstøtte

688,2

682,0

6,2

684,7

662,9

21,8

Resultat serviceudgifter

8,5

9,2

-0,7

5,0

7,0

-2,0

Resultat øvrige udgifter

679,7

672,8

6,9

679,7

655,9

23,8

I alt for udvalget

1.477,0

1.580,2

-103,2

1.479,0

1.591,0

-112,0

Samlet resultat serviceudgifter

826,0

946,8

-120,8

828,2

983,6

-155,3

Samlet resultat øvrige udgifter

651,0

633,4

17,7

650,8

607,

43,3

"Øvrige udgifter" for politikområderne Handicap, Psykiatri og Misbrug samt Børn og Familie fremgår som et samlet minus som følge af udgiftstypen "Særligt Dyre Enkeltsager", der er refusioner dvs. indtægter.

Socialudvalget overskrider således sin serviceramme med forventet 155,3 mio. kr. i 2022. 

Overskridelsen fordeler sig således:

  • Handicap, Psykiatri og Misbrug: 62,5 mio. kr. 
  • Børn og Familie: 90,9 mio. kr. 
  • Førtidspensioner og Boligstøtte: 2,0 mio. kr.

Forventet resultat for politikområde 4.1, Handicap, Psykiatri og Misbrug

Politikområdet forventer et samlet merforbrug på 45,3 mio. kr. dette skyldes særligt forventningen om merforbrug på følgende enheder:

  • Misbrug Myndighed: Myndigheden forventer et merforbrug på 5,1 mio. kr. i 2022. Der er vedlagt notat om merforbruget og handleplansinitiativer i bilag 2. 
  • Handicap og Psykiatri Myndighed: Myndigheden forventer et merforbrug i 2022 på 25,6 mio. kr. Merforbruget skyldes fortsat, som tidligere rapporteret i 2022, stigende udgifter på særligt botilbudsområdet. Takststigninger grundet underskuddet i Specialcenter Slagelse, krav om takststigninger, opsigelser af borgere i botilbud som heraf bliver dyrere, særligt komplekse sager i overgangen fra Barn til Voksen, sager fra Psykiatrien som udskrives med behov for botilbud. Når merforbruget ikke er steget fra BO2 til BO3 skyldes det primært, at indtægterne til Særligt dyre enkeltsager er blevet opskrevet som følge af de stigende udgifter. Der opleves fortsat et pres ind i Myndighed med nye sager primært fra Psykiatrien samt sager der udvikler sig på en måde, hvor der skal findes et andet botilbud. Administrationen kan derfor ikke afvise, at der vil være et stigende merforbrug i 2. halvår 2022. Der vil blive redegjort yderligere for den aktuelle situation i et Handleplansnotat, bilag 3.
  • Specialcenter Slagelse (SPS): SPS forventer et merforbrug på 16,3 mio. kr. hvilket er en stigning siden sidste månedsopfølgning, hvor merforbruget forventedes at være 15,4 mio. kr. Merforbruget skyldes fortsat primært tilbuddet Rosenkildevej 87-89. Socialudvalget har truffet beslutning om initiativer, der kan reducere ufinansierede udgifter på tilbuddet.
    Der er vedlagt handleplaner for SPS's udfordrede tilbud. Handleplanerne fremgår af bilag 4. 

Forventet resultat for politikområde 4.2, Børn og Familie
Politikområdet forventer et samlet merforbrug på 88,5 mio. kr. dette skyldes særligt forventningen om merforbrug på følgende enheder:

  • Børn og Familie Myndighed: Myndighedsområdet forventer et merforbrug på 84,7 mio. kr. Heri er forudsat, at 4,8 mio. kr. ud af de 24,3 mio. kr. der blev vedtaget i besparelse ifm. genåbning af budget 2022 kan realiseres i 2022. Der ses i 2022 stigende udgifter på både anbringelsesområdet og på forebyggelsesområdet.
    På anbringelsesområdet forventes både i forhold til opholdssteder og i døgninstitutioner et større merforbrug som følge af flere meget dyre anbringelser.
    På forebyggelsesområdet forventes også et større merforbrug. Der ses dog i forhold til §11 tidlig forebyggelse hos eksterne leverandører, at der er sket en opbremsning, der allerede har betydet, at der er væsentligt færre §11 forløb i gang.
    Børn og Familie præsenterer i bilag 5 en flerårig handleplan med henblik på at hente det forventede merforbrug i perioden 2023-2026, da det ikke vurderes realistisk at opnå yderligere besparelser i 2022, end de allerede vedtagne reduktioner i forbindelse med genåbningen af budget 2022.
  • Virksomheder: Der forventes merforbrug på virksomhederne på 3,9 mio. kr. Slagelse Familiehuse og Familieinstitutionen Havrebjerg forventer merforbrug på over 1 mio. kr. og der er derfor iværksat udarbejdelse af handleplaner. 

Forventet resultat for politikområde 4.3, Førtidspensioner og Boligstøtte
Politikområdet forventer et samlet mindreforbrug på 21,8 mio. kr. dette skyldes særligt forventningen om mindreforbrug på følgende enheder:

  • På Førtidspension tilkendt før 1/7-2014 forventes et mindreforbrug på 5,2 mio. kr. Prognosen har ændret sig fra et merforbrug på 2,5 mio. kr. ved sidste budgetopfølgning. Årsagen er, at der har været fejl i pensionssystemet KP-basis, så der blev bogført dobbelt på pensionerne i februar og marts. Fejlen er korrigeret. 
  • På Førtidspension tilkendt efter 1/7-2014 forventes et mindreforbrug på 22,6 mio. kr. Dette skyldes, at antallet af tilkendelser er lavere end det, der blev budgetteret med.
  • På Boligstøtte forventes et mindreforbrug på 3,0 mio. kr.

På serviceudgifterne Kvindekrisecentre og Midlertidig boligplacering af udlændinge forventes et samlet merforbrug på 2,0 mio. kr.

Der blev givet en tillægsbevilling på 1 mio. kr. til midlertidig boligplacering af ukrainske fordrevne ved budgetopfølgning 2.

Ved budgetopfølgning budgetopfølgning 3 viser forbruget, at budgettet inkl. tillægsbevillingen stort set er brugt. Da tilstrømningen af ukrainere hen over sommeren har været aftagende, er det forventede forbrug resten af året behæftet med stor usikkerhed. På nuværende tidspunkt må det forventes, at der ved budgetopfølgning 4 kan blive behov for at ansøge om yderligere tillægsbevilling til de kommunale udgifter til boligplacering, som ikke er omfattet at tilskud fra staten. Budgetudviklingen på området følges tæt. 
Der udfærdiges ikke handleplan på midlertidig boligplacering, da det ikke er muligt at påvirke antallet af flygtninge og dermed det antal af boliger, som er nødvendige, for at kommunen kan opfylde sin forpligtigelse til at have boliger til rådighed til flygtningene.

Der udfærdiges ikke handleplan på kvindekrisecentre, da visitationsretten til at optage kvinder på kvindekrisecentre på kommunens vegne ligger hos lederen af krisecentrene.

Anlæg  

Centrene forventer et merforbrug for anlægsudgifterne på 0,2 mio. kr. 

Årsagen er et forventet merforbrug på anlægsprojektet Etablering af botilbud Halsebyvænge.

I bilag 1 er forbruget på drift og anlæg specificeret nærmere.

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling. 

Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Handlemuligheder

Der er udarbejdet handleplaner og handleplansnotater for størstedelen af de budgetudfordrede enheder. Der er endnu ikke udarbejdet handleplaner for Slagelse Familiehuse og Familieinstitutionen Havrebjerg. 

Vurdering

Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug forventer delvist at kunne indhente vedtagne besparelser i forbindelse med genåbning af budget 2022.
Vedtagne besparelser for Misbrug Myndighed på samlet 0,6 mio. kr. forventes ikke at kunne hentes i 2022 som følge af merforbrug. Øvrige vedtagne besparelser forventes at kunne hentes i 2022. 

Politikområde 4.2 Børn og Familie forventer at kunne hente 4,8 mio. kr. ud af de 24,3 mio. kr. vedtagne besparelser i budget 2022.
I bilag 6 præsenteres et notat, som gennemgår de udfordringer, der er identificeret for at imødegå de vedtagne besparelser i 2022.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der søges om indtægts- og udgiftsbevilling til projekt "Styrkelse af alkoholbehandling" på Misbrug Myndighed. Der er tale om et projekt vedr. styrkelse af den kommunale alkoholbehandling af dobbeltbelastede borgere i samarbejde med Sundhedsministeriet.
Sundhedsministeriet giver et tilskud på 0,4 mio. kr. årligt, som ellers havde været en udgift for Slagelse Kommune.
Bevillingen har ingen kassevirkning. 

I forbindelse med etablering af Ungeenheden blev de givet et budget på 145,774 t.kr. til §100 merudgift og §97 ledsagerordning fra Center for Handicap og Psykiatri. Det er dog senere aftalt, at Center for Handicap og Psykiatri fortsat har administrationen, der vedrører §100 og §97, hvorfor Ungeenheden på nuværende tidpunkt kun konterer udgifterne. Det indstilles derfor, at budgettet tilbageføres til Center for Handicap og Psykiatri.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

4.1 Misbrug Myndighed

 406,061

-406,061

 416,213

-416,213

 416,213

-416,213

 416,213

-416,213

Drift

2.3 EBU

4.1 SOU

-145,774
 145,774

 

 

 

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Fagudvalgenes behandling af budgetopfølgning 3 for 2022 indgår i samlet sag til behandling i Økonomiudvalget den 22. august 2022 og Byrådet den 31. august 2022. 

 

3. Budget 2023-2026 - Genbehandling af prioriterings- og driftsforslag (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med bemærkning om, at alle forslag sendes videre, men at det ikke er muligt at realisere handleplanen for 2022 for Myndighed Misbrugscenteret samtidig med en realisering af besparelserne 2023- 2024.

Socialudvalget anerkender de store økonomiske udfordringer der er på det Specialiserede Socialområde i Slagelse Kommune. En del af udfordringen er, at området på landsplan ikke er tilgodeset tilstrækkeligt i økonomiaftalen 2023.

Der skal være opmærksomhed på, at besparelser, som rammer lavtærskeltilbuddene, der gennem fællesskaber er med til at opretholde målgruppens funktionsniveau, og som ikke vil kunne fortsætte hvis de blev yderligere reduceret (altså Ringen, Varmestuerne, Klub Fri/Cafe Amalie og Hjernens hus) (Det opsøgende gadeteam §99).

Flest muligt med handicap skal sikres uddannelse eller beskæftigelse i et eller andet omfang fremfor en passiv forsørgelse. Det skal vurderes, om de eksisterende tilbud kan effektiviseres. Der skal være fokus på redefinerede kvalitetsstandarder målrettet nye borgere samt en revisitation af alle eksisterende udgiftstunge bevillinger ud fra en konkret og individuel vurdering, således at risikoen for overkompensering minimeres. Socialudvalget anerkender, at det er en tung og hård opgave vi stiller til kommunens medarbejdere, som følge af de her besparelser. Særligt fordi det er væsentligt, at alle områder fortsat arbejder med at udvikle tilbuddene og justere serviceniveauet, så det er i balance med det aktuelle økonomiske niveau.
Endvidere skal der sikres bedre leverandørstyring og opfølgning for at sikre den bedste overensstemmelse mellem faktisk udbytte og bestilling på tilbud til borgerne. Vi afventer ligeledes konklusionen af analyser omkring, hvorvidt Slagelse Kommunes rolle som sælgerkommune fortsat og i fremtiden vil være udgiftsneutralt for kommunen, som der derefter skal arbejdes videre med. Forebyggende helhedsorienterede og langsigtede løsninger, er af Socialudvalget højt prioriteret.

At 2 til 3: Godkendt.

Kompetence

Socialudvalget

Beslutningstema

Socialudvalget skal træffe beslutning om hvilke prioriterings- og driftsforslag, som skal indgå i den videre budgetproces for budget 2023-2026.

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at Socialudvalget beslutter de prioriterings- og driftsforslag, som skal indgå i budgetprocessen for budget 2023-2026. 

2. at Socialudvalget indstiller hvilke forslag vedrørende specialskolerne, Socialudvalget vil anbefale til den videre budgetproces.

3. at Socialudvalget indstiller, at de opdaterede forslag til besparelser indenfor politikområdet Børn og Families område skal indgå i budgetprocessen for budget 2023-2026.

Sagens indhold

Byrådet godkendte på møde i januar 2022 processen for budget 2023-26, herunder at fagudvalgene på møderne i juni 2022 skal tage endelig stilling til de forslag, som skal indgå i den kommende budgetproces. På mødet i marts 2022 godkendte Byrådet rammerne for processen.

Byrådet har efterfølgende besluttet, at fagudvalgene skal holde møde i august. Det giver fagudvalgene mulighed for at genbehandle de prioriterings- og driftsforslag, som er forelagt Byrådet til orientering på mødet den 20. juni 2022 med henblik på justeringer til de kommende budgetforhandlinger.

På Økonomiudvalgets møde den 15. august fremlægges et administrativt budgetoplæg. I det administrative budgetoplæg er, som det har været praksis i tidligere år, korrigeret for aktivitetstilpasning på Handicap og Psykiatri Myndighed samt Børn og Familie Myndighed.
Dette betyder, at de to budgetter i 2023-2026 er korrigeret for den udgiftsstigning, der ses i 2022 og på nogle områder forventes at stige yderligere i 2023-2026.

Drift

Som konsekvens af de økonomiske udfordringer i budget 2022 og overslagsårene og med genåbningen af budget 2022 besluttede Byrådet, at fagudvalgene skal finde prioriteringsforslag for 8% af serviceudgifterne, svarende til i alt 322,4 mio. kr. i hvert af årene 2023-2026.

Socialudvalget skal finde prioriteringsforslag på 8%, svarende til 72,7 mio. kr.

Med udgangspunkt i prioriteringsforslag og høringssvar m.v. som indgår i drøftelserne af genåbning af budget 2022 og prioriteringsforlag til budget 2023-2026 (Bilag 1), skal udvalget drøfte og beslutte hvilke prioriteringsforslag, der skal sendes videre til de kommende budgetforhandlinger. Der er tale om de samme forslag, som er behandlet senest på udvalgets møde i juni 2022.

Driftsforslag

Fagudvalget har mulighed for at fremsætte driftsforslag.

For Socialudvalget fremlægges driftsforslag om fremadrettet at korrigere budgettet for Misbrug Myndighed i forhold til budgetbehovet, bilag 2. 

BDO-analyse, Specialskoler

Socialudvalget forelægges BDO-analysen, der er udarbejdet for skoleområdet, da analysen også omfatter specialskolerne, der organisatorisk ligger under Socialudvalget.
BDO-analysen fremgår af bilag 3. 
Specialskolerne under Socialudvalget er takstfinansierede og har derfor nulbudgetter. Besparelser (takstnedsættelser) på specialskolerne giver derfor en budgeteffekt på nul for Socialudvalget, mens skoleområdet under Børne- og Ungeudvalget vil opnå besparelserne på lavere takster. 
Socialudvalget har ansvaret for specialskolernes faglige udbud og leverancer. Takstfastsættelsen har betydning for, hvilken kvalitet skolerne kan levere.

Retligt grundlag

Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.

Vedtaget proces og rammer for genåbning af budget 2022 og budget 2023-2026.

Handlemuligheder

Socialudvalget skal på augustmødet beslutte hvilke prioriterings- og driftsforslag, der skal med videre i budgetprocessen for budget 2023-2026. 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Gennemførsel af besparelser i 2023-2026 vil reducere det samlede budget, som udvalget har til rådighed. De konkrete økonomiske og personalemæssige konsekvenser fremgår af de udarbejdede prioriteringsforslag.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Økonomiudvalget orienteres på møde i august 2022 om fagudvalgenes beslutninger i forhold til prioriterings-, anlægs- og driftsforslag. Forslagene indarbejdes herefter i budgetmaterialet til prioritering i den kommende budgetproces. Endelig godkendelse af budget 2023-26 sker i forbindelse med Byrådets 2. behandling d. 10. oktober 2022.

4. Rosenkilde Skole - organisationsændring til selvstændig specialskole (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med bemærkning om, at Rosenkilde Skole opfordres til at have særlig opmærksomhed på forældreinddragelse.  Handicaprådet skal orienteres om organisationsændringen på førstkommende møde.

Kompetence

Socialudvalget

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende, at Rosenkilde Skole pr. 1. januar 2023 ændres til en selvstændig specialskole på lige fod med de tre øvrige specialskoler indenfor Socialudvalgets ressortområde.

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1.     at Socialudvalget godkender, at Rosenkilde Skole pr. 1. januar 2023 ændres til en selvstændig specialskole.

Sagens indhold

Rosenkilde Skole henhører organisatorisk og har status som intern skole under Autisme Center Vestsjælland (ACV). I løbet af de 16 år skolen har eksisteret, har den udviklet sig fra at være et tilbud til cirka 20 børn boende på ACV til i dag at tilbyde plads til 143 elever, hvoraf 16 elever bor på ACV's døgninstitutioner. 

Rosenkilde Skole er Slagelse Kommunes største specialskole, og 80% af eleverne kommer fra Slagelse Kommune. Der er en fortsat stigning i antallet af børn og unge, der får diagnose inden for autisme, hvorfor Rosenkilde Skole forventer fortsat at være et efterspurgt skoletilbud mange år frem i tiden. Rosenkilde Skole er pt. begrænset af de fysiske rammer, hvorfor skolen ikke kan tage flere elever ind. 

ACV har 2. juni 2022 forelagt Socialudvalget et ønske om, at Rosenkilde Skole pr. 1. januar 2023 ændres til en selvstændig specialskole.

Status på proces

Socialudvalget principgodkendte den 2. juni 2022, at Rosenkilde Skole kunne selvstændiggøres, således at der kunne igangsættes en proces omkring en mulig organisationsændring.

Autisme Center Vestsjælland (ACV) har nu forholdt sig til den principielle beslutning om at gøre Rosenkilde skole til en selvstændig specialskole, og dermed ikke længere er forankret i ACV.

Der har været ekstraordinære møder på tre forskellige niveauer;

  • MED niveau 1, der repræsenterer alle ACV's 700 ansatte.
  • MED niveau 2, Skoleudvalget der repræsenterer Rosenkilde skoles 110 ansatte.
  • Skolebestyrelsen, der repræsenterer forældre og medarbejdere på Rosenkilde skole.

Der er enstemmigt fuld opbakning fra alle tre niveauer til, at Rosenkilde skole skal være selvstændig pr. 1. januar 2023.

Der er stor tillid fra medarbejdere og skolebestyrelsen, til at ledelse og medarbejdere fremadrettet finder de bedste løsninger for opdelingen af ACV og Rosenkilde skole. Alle er enige i, at det er det bedste ift. kerneopgaven for de to fremtidige virksomheder.

Referaterne fra behandlingen vedlægges som bilag 1-3.

Opmærksomhedspunkter fra de tre niveauer

Der er en række opmærksomhedspunkter fra de 3 niveauer, som ACV vil arbejde videre med og afdække, når der foreligger en endelig beslutning fra Socialudvalget.

Opmærksomhedspunkterne går bl.a. på de overenskomster skolens ansatte har været på som intern skole og den unikke måde lærere, pædagoger og medhjælpere tilrettelægger undervisningen på i dag. ACV afsøger sammen med HR/jura, hvordan dette kan muliggøres fremadrettet, således at ingen som udgangspunkt stilles ringere end i dag. Og således at kerneopgaven kan løses med samme tværfaglige sammensætning som i dag. Der er afholdt det første afklarende møde med HR og Jura og der ses ikke noget til hindring for ovenstående.

Ligeledes har forældrene en opmærksomhed på konsekvenserne af, at Rosenkilde skole hidtil har haft overenskomst med SL. Dette har desværre medført, at de har oplevet sig udelukket for diverse dialogmøder i forhold til resten af kommunens skoler, da DLF har afvist at de måtte deltage.

Ligeledes henleder de opmærksomheden på, at de ikke oplever sig involveret/inviteret ind i både Socialudvalget og Børne- og Ungeudvalget ift. den politiske organisering af specialskolerne under Socialudvalget, men økonomien som i fokus i Børne- og Ungeudvalget.

ACV er meget opmærksomme på at forsøge at ”åbne dørene” de relevante steder, således at forældregruppen også kan opleve sig hørt og involveret i forhold til deres børn og unge.

Da opgaven med at adskille ACV og Rosenkilde skole er omfangsrig, og da ACV ikke kan gå i gang med formelle forhandlinger om evt. lokalaftaler med fagforbundene, har ACV et stort ønske om, at Socialudvalget træffer endelig beslutning om Rosenkilde skole bliver selvstændig på mødet i august.

Retligt grundlag

Lov om Folkeskolen

Handlemuligheder

Socialudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. at godkende, at Rosenkilde Skole selvstændiggøres som specialskole.

  2. at lade Rosenkilde Skole forsætte uændret organisatorisk.

Vurdering

En selvstændiggørelse af Rosenkilde Skole vil både strukturelt og organisatorisk skabe plads og rum til, at Rosenkilde Skole fra den 1. januar 2023 samarbejder tættere med Slagelse Kommunes almenskoler, og på et ligestillet niveau som en selvstændig specialskole, som de øvrige tre specialskoler.

En organisatorisk ændring vil også få betydning for, at Rosenkilde Skole fremadrettet kan orientere sig mere ind i samarbejdet med de almene skoler for at opnå den påkrævede kapacitetsopbygning, som der er brug for i almenskolerne således,  at færre elever segregeres til specialskolerne, herunder Rosenkilde Skole.

En selvstændiggørelse af Rosenkilde Skole vil på sigt betyde, at skolen kan specialisere sig yderligere fagligt i forhold til at drive skoletilbud og være en et fagligt videnscenter for god undervisning til elever med autisme, og der er potentiale for, at Rosenkilde Skole kan blive VISO leverandør.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der skal alene ske en teknisk adskillelse af ACV's nulbudget i to organisatoriske enheder. Rosenkilde Skole er takstfinansieret.

Skolens nuværende ansatte og ledelse forudsættes at følge Rosenkilde Skole over i en selvstændig virksomhed. Den nødvendige skolefaglige, pædagogiske og ledelsesmæssige kompetence er til stede for, at skolen kan etableres som en selvstændig skole.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Såfremt Socialudvalget godkender, at Rosenkilde Skole pr. 1. januar 2023 ændres til en selvstændig enhed, vil Socialudvalget løbende blive orienteret af ACV omkring status på processen.

5. Opfølgning på Borgerrådgiverens årsrapport 2021 (O)

Beslutning

At 1: Drøftet med bemærkning om, at Socialudvalget på baggrund af Borgerrådgiverens 10 anbefalinger i rapporten anbefaler, at medarbejdere opkvalificeres i de forvaltningsretlige regler gennem kurser ved kommunens læringskonsulent hen over efteråret 2022.  Der skal være tale om nogle faste kursusforløb, som kan afvikles over tid, når der kommer nye medarbejdere. Socialudvalget ønsker i februar 2023 en orientering efter afvikling af den første kursusgang for at høre, om indsatserne er dækkende. 

Kompetence

Socialudvalget

Beslutningstema

Socialudvalget orienteres om antallet af klagesager til Borgerrådgiveren i henholdsvis Afdeling for Børn og Familie, Rådgivning og Udbetaling, Center for Kultur, Fritid og Borgerservice og Center for Handicap og Psykiatri. 

Indstilling

Konstitueret udvalgsansvarlig afdelingschef indstiller,

1.     at Socialudvalget tager orienteringen om antallet af klagesager til Borgerrådgiveren til efterretning.

 

Sagens indhold

I forbindelse med offentliggørelsen af udkastet til borgerrådgiverens årsrapport har Borgerrådgiveren opfordret afdelingerne til:

• At nye medarbejdere gennemgår et introduktionsforløb, hvor myndighedsrollen og grundlæggende forvaltningsretlige regler indgår.

• At forvaltningen giver konkrete tilbagemeldinger til det politisk niveau om, hvilke initiativer borgerrådgiverens anbefalinger har givet anledning til.

På den baggrund orienteres udvalget om opfølgningen på ovenstående anbefalinger. 

Det skal bemærkes, at det er såkaldte formalitetsklager, der er sendt til Borgerrådgiveren. Som eksempler kan nævnes klager over lang sagsbehandlingstid, og klager over manglende inddragelse. 

Afdeling Børn og Familie

Borgerrådgiveren behandler hele Center for Børn og Unge i en samlet beskrivelse, men det fremgår, at hovedparten af klagerne omhandler Børn og Familie, idet 65 af de i alt 78 klager i 2021 for hele centret omhandler afdelingen. Samlet er der tale om et fald i forhold til 2020, hvor der var 106 henvendelser, mens der i 2019 var 63 henvendelser.

Borgerrådgiveren gør opmærksom på, at en stor andel af sagerne omhandler klager over sagsbehandlingen. Her omhandler 37 af de i alt 44 klager i 2021 Afdeling for Børn og Familie. 57 % af henvendelserne til Borgerrådgiveren om Afdeling Børn og Familie er således klager over sagsbehandlingen.

Borgerrådgiveren giver en samlet vurdering af Afdeling Børn og Familie pga. borgernes beskrivelse af sagsbehandlingen og afdelingens svar samt Borgerrådgivningens egne observationer. Her er det Borgerrådgivningens vurdering, at der har været problemer med blandt andet sagsbehandlings-tiden, med at inddrage borgere i sagsforløbet og med den løbende opfølgning.  Der er eksempler på, at der ikke svares på henvendelser inden for 10 kalenderdage, og at lovmæssige frister overskrides, f.eks. ved børnefaglige undersøgelser, efterværn og aktindsigt. Der er også eksempler på, at fastsatte sagsbehandlingstider overskrides, f.eks. ved ansøgning om tabt arbejdsfortjeneste, og at notatpligten tilsidesættes, når der ikke skrives notat fra telefonsamtaler og møder. Borgerne beskriver episoder, hvor der ikke bliver ringet tilbage, når de har lagt besked. Desuden beskriver borgerne hyppigt fravær hos sagsbehandlere, aflysning af møder uden ny mødedato og mange sagsbehandlerskift.

Borgerrådgiveren gør dog opmærksom på, at vurderingen bygger på et begrænset antal klager ud fra de samlede antal kontakter, som afdelingen har med borgerne. Derfor viser klagerne ikke nødvendigvis et fuldt retvisende billede, men kan give et overblik over de tendenser, som ses på området.

Rådgivning og Udbetaling, Center for Kultur, Fritid og Borgerservice

Det fremgår af Borgerrådgiverens årsrapport for 2021, at der er sket et fald i antallet af klagesager. Der er i alt registeret 4 klagesager til hele centret, hvoraf de 3 vedrører klager over sagsbehandlingen i Rådgivning og Udbetaling.

I 2020 blev der registeret 6 klager, og i 2019 8 klager til Center for Kultur, Fritid og Borgerservice. Der er tale om enkeltstående klager bl.a. over sagsbehandlingstiden.

Center for Handicap og Psykiatri

Det fremgår af Borgerrådgiverens årsrapport for 2021, at der er sket en markant stigning i antallet af klagesager. Det fremgår af årsrapporten, at der er registreret 19 klager i 2021.

I 2020 blev der registreret 7 klager, og i 2019 var der 3 klager. 

Størstedelen af klagerne vedrører klager over lang sagsbehandlingstid. 

Af Borgerrådgiverens årsrapport fremgår som et eksempel på en henvendelse en sag om overgangen fra Barn til Voksen. Et forløb med problemer og mangelfuld vejledning som fik økonomiske konsekvenser for afdelingen. 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger. 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Afdeling Børn og Familie

Afdelingen har arbejdet målrettet med forbedring af sagsbehandlingen og overholdelse af tidsfrister. Det er sket i tæt samarbejde med Socialstyrelsens Task Force. Der har bl.a. været en opnormering af antallet af medarbejdere i afdelingen ligesom alle rådgivere har deltaget i kompetenceudviklingen indenfor sagsbehandling og netværksinddragende metoder. Der er særligt fra 2020 til 2021 identificeret væsentlige forbedringer i forhold til overholdelse af tidsfrister på fx børnefaglige undersøgelser. Det må dog samtidigt konstateres, at der fortsat er borgere som oplever en sagsbehandling med flere rådgiverskift, og hvor sagsbehandlingen ikke er rettidig og deraf lange ventetider.

Samarbejdet med Task Forcen afsluttes i foråret 2022. I den forbindelse udarbejdes en større afrapportering fra både forvaltningen og Socialstyrelsen, som præsenteres for Socialudvalget november 2022. Både forvaltning og Socialstyrelsen vil her præsentere anbefalinger til, hvordan afdelingens sagsbehandling fortsat kan styrkes.

Afdeling Børn og Familie har iværksat et årshjul med en kompetenceplan, hvor alle nye medarbejdere skal introduceres til bl.a. forvaltningsretlige regler. Dette skal fastholdes og videreføres så det sikres, at alle medarbejdere har den nødvendige kendskab til bl.a. de forvaltningsretlige regler.

Afdelingen vil endvidere gå i dialog med Borgerrådgiveren om muligheden for et årligt oplæg om Borgerrådgiverens konklusioner på et afdelingsmøde for hele afdelingen, så læringen fra Borgerrådgiveren kan komme ud til alle medarbejdere.

Rådgivning og Udbetaling, Center for Kultur, Fritid og Borgerservice

Rådgivning og Udbetaling behandler hver måned omkring 1.300 ansøgninger om helbredstillæg, 850 sager om fleksløntilskud, 1.250 bevillinger af sygedagpenge, 3.850 udbetalinger af kontanthjælp, omkring 200 nye ansøgninger om kontanthjælp, 200 ansøgninger om enkeltydelse, Kontrolgruppeindsats m.m.

Henset til de mange afgørelser, er antallet af klager til både borgerrådgiver og direkte til afdelingen meget lavt.

For at understøtte Borgerrådgiverens anbefalinger, arbejder R&U kontinuerligt med, at borgernes retssikkerhed overholdes og har fokus på, at de forskellige team besidder de rette kompetencer til opgaveløsningen. Ankestyrelsens afgørelser gennemgås på fagmøder til læring, ligesom nyt lovstof og relevant viden deles både mundtligt og skriftligt. Trods mere og mere digitalisering i systemerne tilbydes borgerne personlige møder fra dag til dag, hvis der er behov for det.

Center for Handicap og Psykiatri

Forvaltningen har en formodning for, hvad baggrunden for stigningen i antallet af klager kan skyldes. 

Som konsekvens af Corona-nedlukningen har der været et efterslæb. Dette sammenholdt med, at der grundet ansættelsesstop i en længere periode var halv bemanding af sagsbehandlere har medført, at der har været længere svartider og sagsbehandlingstider. Det har ikke været muligt for sagsbehandlerne at overholde givne frister, og dette har medført en stigning i antallet af klager. 

Forvaltningerne modtog i efteråret 2020 en samlet klage over sagsbehandlingen fra 42 familier. Behandlingen af disse klager og processen herom har haft konsekvenser ind i hele 2021. Det formodes, at denne proces og bevågenheden omkring utilfredsheden for mange familier i Slagelse Kommune ligeledes har påvirket antallet af klagesager i negativ retning. 

For at imødekomme stigningen i antallet af klager har Center for Handicap og Psykiatri og Børn og Familie sammen iværksat en ny dialog baseret klagesagsprocedure. Dette betyder, at når der modtages en klage vil udgangspunktet være, at borger indkaldes til en dialog med sagsbehandler. På den måde sikres det, at borgerne i højere grad føler sig hørt og imødekommet end hvis de alene modtager en skriftlig klagebesvarelse. Ligeledes dannes der grobund for den fremadrettede relation og gode dialog. Skulle borger til trods for dialogmødet fortsat ønske en skriftlig klagebesvarelse er dette fortsat en mulighed. 

Der er ligeledes iværksat en årlig undervisning i forvaltningsloven. Dette er for at sikre, at både nye og erfarne sagsbehandlere løbende bliver opdaterede på lovgivningen. I februar havde forvaltningen besøg af Borgerrådgiveren, der underviste i forvaltningsloven og god forvaltningsskik mv. 

Som Socialudvalget blev orienteret om på udvalgsmødet den 4. maj 2022, er der på nuværende tidspunkt ikke overensstemmelse imellem de sagsbehandlingstider, der fremgår af hjemmesiden, og de faktiske sagsbehandlingstider. Forslag til ændring af sagsbehandlingstiderne vil blive forelagt Socialudvalget på september mødet 2022. Her skal det besluttes, om sagsbehandlingstiderne skal ændres, således at de stemmer overens med de faktiske sagsbehandlingstider. 

På udvalgsmødet den 4. maj 2022 besluttede socialudvalget, at forvaltningen påbegynder arbejdet med at udarbejde kvalitetsstander på alle bestemmelser. Det skal i den sammenhæng bemærkes, at  kvalitetsstandarder kan medføre en stigning i antallet af klager i forhold til en eventuel service forringelse. Dette sammenholdt med udmøntningen af besparelser kan ligeledes medføre en stigning i antallet af klager. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

02-06-2022 Socialudvalget
Sagen udsat. 

6. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering

Udvalgsformanden orienterede om, at udvalgsmødet den 5. september 2022 afholdes kl. 16:00—16:30.

Der er udsendt program til temamødet den 17. august 2022. 

Udvalgsmedlem Helle Dalsgaard orienterede om indlogering af hjemløse på hotel, som er varslet opsagt jf. planlovgivning.

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag og projekter. 

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformanden. 

2. Orientering fra udvalgets medlemmer. 

3. Orientering fra administrationen.

 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1.     at Socialudvalget orienteres

7. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med bemærkning om, at udvalget ønsker oversigt over sager til kommende møder under dette punkt.

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenspunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. 

 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1.     at  Socialudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenspunkter, som          ønskes behandlet på kommende møder. 

8. Presse (B)

Beslutning

At 1: Godkendt

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet. 

 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1.     at Socialudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig          kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

9. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende referatet. 

 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1.     at Socialudvalget godkender referatet.