Kompetence
Socialudvalget
Beslutningstema
Socialudvalget
skal godkende budgetopfølgning 4 og forventet regnskab 2022 for udvalgets
økonomi, herunder skal udvalget beslutte nødvendige tiltag for at overholde udvalgets
samlede budgetramme.
Herudover
skal Socialudvalget tage stilling til, om udvalget kan godkende de udarbejdede
handleplaner, og at ansøgninger om kassefinansierede tillægsbevillinger sendes
videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Samlet set søges der om en kassefinansieret tillægsbevilling på 116 mio. kr. på Serviceudgifter. Omvendt lægges der 25,7 mio. kr. i Kassen på Overførselsudgifter. Det giver et samlet nettotræk på Kassen på 90,3 mio. kr. Den nærmere fordeling på ansøgning om tillægsbevilling for de enkelte Politikområder er forklaret under afsnittet, Økonomiske og Personalemæssige konsekvenser.
Indstilling
Socialchefen indstiller,
1. at
Socialudvalget
godkender budgetopfølgning 4 og aktuelle handleplaner, som indarbejdes i den
samlede budgetopfølgning, der godkendes af Byrådet.
2. at Socialudvalget
anbefaler overfor Byrådet, at der gives en kassefinansieret tillægsbevilling på
26,7 mio. kr. til Handicap og Psykiatri Myndighed.
3. at Socialudvalget
anbefaler overfor Byrådet, at der gives en kassefinansieret tillægsbevilling på
3,7 mio. kr. til Misbrug Myndighed.
4. at Socialudvalget
anbefaler overfor Byrådet, at der gives en kassefinansieret tillægsbevilling på
0,8 mio. kr. til Café Backstage under Rusmiddelcenter Virksomhed.
5. at Socialudvalget
anbefaler overfor Byrådet, at der gives en kassefinansieret tillægsbevilling på 83,1 mio. kr. til Børn og Familie Myndighed.
6.
at Socialudvalget
anbefaler overfor Byrådet, at der tilføres 25,7 mio. kr. til kassen, som følge af budgettilpasning af overførselsudgifter
på Førtidspensioner og Boligstøtte.
7.
at Socialudvalget
anbefaler overfor Byrådet, at budgetrammerne på pensionerne, boligstøtte og sociale formål bevillingstilpasses til forventet forbrug.
8.
at Socialudvalget
anbefaler overfor Byrådet, at der gives en kassefinansieret tillægsbevilling på
1,7 mio. kr. på området kvindekrisecentre.
Sagens
indhold
Alle
fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 4 for 2022 med rapportering og
godkendelse af forventet regnskab for 2022 på udvalgets område.
Budgetopfølgningen
tager udgangspunkt i:
- det
korrigerede budget pr. 30. september 2022
- i
aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata
- forventninger
til forbrugsudviklingen resten af året
- igangsatte
eller planlagte handleplaner
- hvis
handleplaner ikke er tilstrækkelige, så andre tiltag for at overholde
udvalgets budgetramme, herunder administrationens forslag til
kompenserende besparelser
I
budgetopfølgningen er der fokus på budgetområder, hvor der forventes væsentlige
budgetafvigelser, og som derfor kræver særlig handling eller forklaring. Der
forelægges handleplaner for de områder, der kræver særlige indsatser i 2022 (se
bilagene 1-6).
Der er fokus
på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som
muligt. Det skærpede fokus skal ses i lyset af resultatet af budgetopfølgning
3, udviklingen i forbrugsprocenterne, den forventede overskridelse af
servicerammen samt de stigende priser.
På den
baggrund har udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tiltag,
så udvalgets samlede budgetramme overholdes. Derudover skal det sikres, at
besparelsesforslagene fra genåbningen af budgettet kan udmøntes som beskrevet,
og at der udarbejdes yderligere handleplaner eller justeringer i nuværende
serviceniveau, såfremt dette er nødvendigt for at overholde udvalgets samlede
budgetramme.
Forventet
resultat på drift og anlæg
Drift
Centre og
virksomheder forventer ved denne budgetopfølgning et merforbrug for
driftsudgifterne på 109,3 mio. kr.
I forhold til
servicerammen forventes en overskridelse på 156,1 mio. kr.
Nedenstående
tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 4, og forventet resultat ved
sidste budgetopfølgning opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.
Drift
(mio. kr.) | Vedtaget
budget | Korrigeret
budget | Forventet
resultat
BO4 | Forventet
resultat
BO3 | Afvigelse
BO4 |
Handicap, Psykiatri og Misbrug | 522,9 | 510,8 | 558,0 | 555,9 | -47,2 |
Resultat
serviceudgifter | 540,6 | 528,8 | 595,2 | 591,2 | -66,4 |
Øvrige
udgifter | -17,7 | -18,0 | -37,2 | -35,3 | 19,2 |
Børn og Familie | 319,8 | 283,7 | 368,9 | 372,3 | -85,1 |
Resultat
serviceudgifter | 330,6 | 294,5 | 381,5 | 385,4 | -87,0 |
Øvrige
udgifter | -10,8 | -10,8 | -12,7 | -13,1 | 1,9 |
Førtidspensioner og Boligstøtte | 688,7 | 683,1 | 660,1 | 662,9 | 23,0 |
Resultat
serviceudgifter | 8,0 | 5,0 | 7,7 | 7,0 | -2,7 |
Øvrige
udgifter | 680,7 | 678,1 | 652,4 | 655,9 | 25,7 |
I alt for udvalget | 1.531,4 | 1.477,6 | 1.586,9 | 1.591,0 | -109,3 |
|
Samlet
resultat serviceudgifter | 879,3 | 828,3 | 984,4 | 983,6 | -156,1 |
Samlet
resultat øvrige udgifter | 652,2 | 649,3 | 602,5 | 607,4 | 46,8 |
Forventet
resultat for politikområde 4.1, Handicap, Psykiatri og Misbrug
Forventet resultat for politikområde 4.1, Handicap,
Psykiatri og Misbrug
Politikområdet
forventer et samlet merforbrug på 47,2 mio. kr. Dette skyldes særligt
forventningen om merforbrug på følgende enheder:
Handicap
og Psykiatri Myndighed: Myndigheden forventer et merforbrug i 2022 på 25,4
mio. kr. Myndighed har igennem hele 2022 forventet et merforbrug i denne
størrelsesorden, og det er de samme årsager, der gør sig gældende i BO4
som i tidligere rapporterede budgetopfølgninger, herunder stigende udgifter på særligt botilbudsområdet. Takststigninger grundet underskuddet i Specialcenter Slagelse, krav om takststigninger, opsigelser af borgere i botilbud som heraf bliver dyrere, særligt komplekse sager i overgangen fra Barn til Voksen, sager fra Psykiatrien som udskrives med behov for botilbud. - se handleplansnotat i
bilag 2. Slagelse Kommune har tilsluttet sig et KL
projekt, hvor man vil undersøge de Særligt Dyre Enkeltsager (SDE)
for at blive klogere på de stigende udgifter på det sociale voksenområde.
Hvilke læringspunkter denne analyse giver anledning til, vil vi vende
tilbage med i 2023. Det forventede merforbrug kan svinge med ca. +/- 3-5
mio. kr. dels grundet periodeforskydninger mellem regnskabsårene og dels
på grund af den endelige beregning af SDE.
Der søges om en kassefinansieret tillægsbevilling på merforbruget.
Misbrug
Myndighed: Myndigheden forventer et merforbrug i 2022 på 4,2 mio.
kr. Merforbruget forventes ikke at kunne hentes i
2022, men 0,5 mio. kr. forventes at kunne hentes i 2023 pga. indregnet
overskud i taksterne fra 2021.
Der søges derfor om en
kassefinansieret tillægsbevilling på den resterende del af merforbruget på
3,7 mio. kr. Der er således ikke udarbejdet handleplan for merforbruget, da hovedparten af merforbruget ikke forventes at kunne hentes i hverken 2022 eller 2023 pga. besparelser.
Autisme Center Vestsjælland: Virksomheden forventer et merforbrug på 2,0 mio. kr. som følge af udfordringer i enkeltindsatserne, sygefravær, vikarforbrug og regnskabsværn. Merforbruget forventes ikke at kunne hentes i 2022, men forventes at kunne hentes i 2023. Der er vedlagt handleplan i bilag 5.
Specialcenter
Slagelse (SPS): Virksomheden forventer nu et merforbrug på 16,1 mio. kr.
hvilket er en stigning siden månedsopfølgningen i oktober på 1,2 mio. kr. Stigningen skyldes blandt andet en nedjustering af forventede indskrivninger af nye borgere samt forventede merudgifter til nyt fagsystem og regnskabsværn. Der er vedlagt opdateret handleplan i bilag 6.
Overførsler
til takstindregning: Der forventes et merforbrug på 1,3 mio. kr. Budgettet på enheden er det samlede merforbrug fra taksterne i 2020, der
er indregnet i taksterne i 2022. Merforbruget stammer fra SPS. Den fortsatte underbelægning på SPS bevirker, at det indregnede merforbrug
i 2022-taksterne ikke hentes fuldt ud hjem, og der derved opstår et
merforbrug. Der udarbejdes ikke handleplan for merforbruget, idet der er tale om tekniske beregninger, hvor der ingen handlemuligheder er.
Rusmiddelcenter
Virksomhed: Virksomheden forventer et samlet merforbrug på 0,7 mio.
kr. som følge af merforbrug på Café Backstage. Der søges om en
kassefinansieret tillægsbevilling på merforbruget på Café Backstage, der
forventes at være 0,8 mio. kr.
Center
for Psykosocial Udvikling Slagelse: Virksomheden forventer et merforbrug
på 0,2 mio. kr. som følge af underbelægning i nogle af botilbuddene.
Forventet
resultat for politikområde 4.2, Børn og Familie
Politikområdet forventer et samlet merforbrug på 85,1 mio. kr. dette skyldes
særligt forventningen om merforbrug på følgende enheder:
- Myndighedsområdet,
hvor der forventes et merforbrug på 83,1 mio. kr.
- Slagelse
Familiehuse, hvor der forventes et merforbrug på 1,3 mio. kr.
- Familieinstitutionen
Havrebjerg, hvor der forventes et merforbrug på 1,6 mio. kr.
På Børn og Familie Myndighed har der i 2022 været udfordringer i forhold til høje udgifter på de fleste områder.
Der har på anbringelsesområdet været store udfordringer med en del væsentlig dyrere anbringelser end tidligere, hvilket har presset gennemsnitspriserne op. Der ses dog i forbindelse med Budgetopfølgning 4 tegn på, at udgifterne på området langsomt er på vej ned igen, i forbindelse med at afdelingen arbejder målrettet med, at etablere alternative indsatser til nogle af de meget dyre anbringelser.
På forebyggelsesområdet forventes også et lavere niveau end ved seneste budgetopfølgning, hvilket skyldes at mange af de tiltag, der er iværksat i forhold til hjemtagning fra eksterne leverandører og arbejde med at etablere kortere og mere målrettede forløb.
I bilag 3 er
forelagt handleplaner for de 3 ovenstående enheder. Desuden er der i bilag 4
vedlagt et uddybende notat omkring udmøntning af besparelserne på
myndighedsområdet.
Forventet
resultat for politikområde 4.3, Førtidspensioner og Boligstøtte
Politikområdet
forventer et samlet mindreforbrug på 23 mio. kr. Dette skyldes særligt forventningen om mindreforbrug
på følgende enheder:
- På førtidspension tilkendt efter 1. juli 2014 forventes
et mindreforbrug på 20,4 mio. kr., som følge af
færre tilkendelser end budgetlagt.
- På førtidspension tilkendt før 1. juli 2014 forventes
et mindreforbrug på 5,2 mio. kr.
- På personlige tillæg forventes et mindreforbrug på 0,4 mio. kr.
- På boligsikring forventes et mindreforbrug
på 3,5 mio. kr.
- På seniorpension forventes et merforbrug på 3,8 mio. kr. som følge af en stigning i antal tilkendelser.
På
politikområdets serviceudgifter forventes merforbrug på i alt 2,7 mio. kr.
fordelt på 1 mio. på midlertidig boligplacering og 1,7 mio. kr. på
kvindekrisecentre.
Der
udfærdiges ikke handleplan på midlertidig boligplacering, da det ikke er muligt
at påvirke antallet af flygtninge og dermed det antal boliger, som er
nødvendige, for at kommunen kan opfylde sin forpligtigelse til at have boliger
til rådighed for flygtningene.
Den kommunale
merudgift til midlertidig boligplacering søges dækket af puljen afsat til udgifter i forbindelse med modtagelsen af ukrainske flygtninge, som ligger under Økonomiudvalget.
Der
udfærdiges ikke handleplan på kvindekrisecentre. Visitationsretten til at
optage kvinder på kvindekrisecentre på kommunens vegne ligger hos lederen af
kvindekrisecentrene, hvorfor det ikke er muligt at lave en handleplan på
merforbruget.
Anlæg
Byrådet har
efter indstilling fra Økonomiudvalget den 31. oktober 2022 sideløbende med
fagudvalgenes behandling af Budgetopfølgning 4 taget budgetmæssigt stilling til
overførelse af forventet mindreforbrug til 2023, samt
anlægsbudgetter som skal tilføres kassen.
Forskellen
imellem korrigeret anlægsbudget pr. 30. september 2022 og forventet forbrug vil
således blive overført til 2023.
Centrene
forventer et mindreforbrug for anlægsudgifterne på
0,6 mio. kr. i 2022.
Mindreforbruget skyldes
anlægget Tilgængelighedsmidler,
hvor en del af anlægsbudgettet udskydes til 2023 som følge af aktivitetsstoppet
i 2022.
Administrationen
har med udgangspunkt i gennemgang af de enkelte anlægsprojekter indstillet til
Byrådet, at mindreforbruget på
anlægget Tilgængelighedsmidler
overføres til 2023.
I bilag 1 er
forbruget på drift og anlæg specificeret nærmere.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen
skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan
kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Kasse- og Regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der
gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts,
juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende
samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Styrelseslovens
§ 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en
del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden
kommunalbestyrelses bevilling.
Det fremgår
af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives
tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser
skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende indstillingerne om kassefinansierede tillægsbevillinger til endelig godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet. Omvendt kan udvalget ligeledes vælge at afvise indstillingerne.
Vurdering
Det er Administrationens vurdering, at det er nødvendigt at foretage et kassetræk på det ansøgte samlede nettobeløb, da det ikke vurderes muligt at indhente merforbruget i de kommende år.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I denne
budgetopfølgning søges om kassefinansierede tillægsbevillinger for følgende
enheder:
Handicap
og Psykiatri Myndighed
Der
søges om en kassefinansieret tillægsbevilling på 26,7 mio. kr. da det
forventede merforbrug ikke forventes at kunne hentes i 2022 eller i 2023 inden
for et lovmedholdeligt grundlag på grund af udfordringens størrelse og
kompleksitet.
I den ansøgte tillægsbevilling er
indregnet Lov- og Cirkulære regulering for 2022 vedr. "Ret til overvågning under servicelovens §95.3", som forventet betyder en budgetreduktion
på 1,2 mio. kr. i budget 2022.
Misbrug
Myndighed
Der
søges om en kassefinansieret tillægsbevilling på 3,7 mio. kr. da denne del
af det forventede merforbrug ikke forventes at kunne hentes i 2022 eller i 2023
pga. vedtagne besparelser.
Dermed
forventes det, at myndigheden kan hente 0,5 mio. kr. af merforbruget i 2023
udover de vedtagne besparelser for budget 2023. De 0,5 mio. kr. af merforbruget
hentes ved takstnedsættelser som følge af indregnet overskud fra takstregnskab
2021.
Der er tale om en teknisk justering af taksterne, som udelukkende påvirker
myndighedens udgifter, og således ikke påvirker virksomhedens
indtjeningsgrundlag.
Rusmiddelcenter
Virksomhed, Café Backstage
I forbindelse med budget 2023 er det besluttet at lukke Café Backstage fra 1.
januar 2023.
Lukning af Café Backstage medfører en række ufinansierede
omkostninger til opsigelse på medarbejder, bygningsomkostninger og merforbrug
for 2021 og 2022.
Der søges
derfor en kassefinansieret tillægsbevilling på 0,8 mio. kr. til at dække
det aktuelle merforbrug. Udvalget vil i 2023 bliver forelagt en sag med den
endelige økonomi i lukningen af CaféBackstage.
Børn og
Familie Myndighed
Der
søges om en kassefinansieret tillægsbevilling på 83,1 mio. kr. da det forventede
merforbrug ikke forventes at kunne hentes i 2022 eller i 2023. Status på de
vedtagne besparelser fra genåbningen af Budget 2022 er nærmere beskrevet i
Bilag 4 - Opfølgning på besparelser i 2022 BO4. I forbindelse med udmøntningen
af Budget 2023, arbejder forvaltningen på en implementeringsplan med fokus på
at nå de vedtagne reduktioner i Budget 2023.
Rådgivning
og Udbetaling, overførselsudgifter
Det indstilles at mindreforbruget på 25,7 mio. kr. vedr. overførselsudgifter på Førtidspensioner og Boligstøtte tilføres kassen.
Rådgivning
og Udbetaling, kvindekrisecentre
Der
søges om en kassefinansieret tillægsbevilling på 1,7 mio. kr. som følge af et
stigende forbrug på kvindekrisecentrene. Merforbruget kan ikke indhentes, da
kommunen ikke har indflydelse på visitationen.
I
hele 1.000 kr. | Politikområde | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift Handicap
og Psykiatri Myndighed Misbrug
Myndighed Rusmiddelcenter
Slagelse, Café Backstage | 4.1 4.1 4.1 |
26.700
3.700
800 | | | |
Drift Børn
og Familie Myndighed | 4.2 |
83.100 | | | |
Drift Tilpasning
af overførselsudgifter Kvindekrisecentre | 4.3 4.3 | -25.700 1.700 | | | |
Anlæg | | | | | |
Afledt
drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat
rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | -90.300 | | | |
Tværgående konsekvenser
Sagens
videre forløb
Fagudvalgenes
behandling af budgetopfølgning 4 for 2022 indgår i samlet sag til behandling i
Økonomiudvalget den 21. november 2022 og Byrådet den 28. november 2022.