Socialudvalget – Referat – 1. februar 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med bemærkning om, at Socialudvalget besluttede, at punkt 7 behandles efter punkt 3, og punkt 13 behandles efter punkt 9.

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende dagsorden. 

Indstilling

Socialchefen  indstiller,

  1. at Socialudvalget godkender dagsorden.

 

 

 

2. Overførsel af budget fra Ungeenheden til Afdeling Børn og Familie (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

At 2: Ikke godkendt.

Sofie Janning (S) og Jørgen Andersen (S) havde følgende protokolbemærkning: Socialdemokratiet anbefaler godkendelse af At 2, idet Socialdemokratiet vurderer, at det vil understøtte tidlige forebyggende indsatser for målgruppen, og sikre helhedstankegangen på tværs af områder.

Imod stemte flertallet Christopher Trung (C), Helle Dalsgaard (F), Ida Lynge (V) med anbefaling om, at At 2 sendes videre til Økonomiudvalget uden anbefaling, da vi ønsker at få belyst, hvilke muligheder der kan være for at sikre bedre tværfaglig sammenhæng mellem alle forebyggende indsatser for børn og unge.

Det eftersendte bilag tilføjes mødereferatet.

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget kan på baggrund af indstilling fra Erhvervs-, beskæftigelses-, og uddannelsesudvalget og Socialudvalget - i forbindelse med omorganisering i Center for Børn og Unge - godkende budgettilpasning på konto 5 imellem Ungeenheden og Afdeling Børn og Familie.

Indstilling

Børne- og Familiechefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses-, og Uddannelsesudvalget og Socialudvalget indstiller til, at Økonomiudvalget godkender budgettilpasning på konto 5 imellem Ungeenheden og Afdeling Børn og Familie.
  2. at Erhvervs-, Beskæftigelses-, og Uddannelsesudvalget og Socialudvalget indstiller til, at Økonomiudvalget godkender, at en del af budgettet på konto 5 bibeholdes i ungeenheden til iværksættelse af en målrettet forebyggende indsats med henblik på fastholdelse af unge i uddannelse.

 

Sagens indhold

Ud fra de besluttede prioriteringer i Budgetaftalen for 2023-26 er der behov for en målrettet faglig og økonomisk styring og ledelse af det specialiserede børne- og ungeområde, således der er kvalitet i de indsatser, der iværksættes inden for den budgetmæssige ramme.

I forbindelse med etablering af Ungeenheden i 2021 blev der udlagt budget fra konto 5 (foranstaltninger) og konto 6 (medarbejdere) fra Afdeling Børn og Familie til Ungeenheden med henblik på at understøtte en tværgående og koordineret ungeindsats til en afgrænset målgruppe af unge inden for servicelovens § 52. Aktuelt 120 unge ud af et samlet sagstal på ca. 1900 børne- og ungesager.

Ud fra et hensyn til borgerne/de unge har snitfladen imellem Ungeenheden og Afdeling Børn og Familie vist sig yderst uhensigtsmæssig, da de unge skifter sagsbehandler alt afhængig af indsats og omfang heraf. Udredningen af den unges forhold og behov varetages altid af Afdeling Børn og Familie. Har den unge behov for kontaktperson under 7 timer/ugen sendes sagen i Ungeenheden. Udvikler den unges behov sig, sendes sagen retur. Dette betyder skift i relationen og kendskabet til den unge.

Samtidig er der et behov for at styrke den samlede ungeindsats i Slagelse Kommune, således der for unge med mere omfattende behov, i endnu højere grad også er fokus på uddannelse og beskæftigelse samt et selvstændigt voksenliv.

På den baggrund er det, inden for Børne og Familiechefens kompetence, besluttet at foretage en mindre rokade i Center for Børn og Unge, således budgettet på konto 6 tilbageføres Afdeling Børn og Familie. Samtidig er forventningen, at det samlede Ungeteam i Afdeling børn og Familie kobles tættere op på Ungeenheden, således der sikres uddannelsesrettede indsatser i alle ungesager i Slagelse Kommune.

Afledt af ovenstående vurderes det hensigtsmæssigt at tilbageføre dele af budgettet på konto 5 til Afdeling Børn og Familie, da bevillingskompetencen følger myndighed. Det samlede budget udgør i 2023 11,4 mio. kr. 

I forbindelse med behandlingen af overførsler fra 2022 til 2023 forventer administrationen ligeledes at anbefale at den del af Ungeenhedens budget i 2022, der vedrører konto 5 Børn og Familie, tilbageføres til Børn og Families budget.

Med henblik på at styrke de unges fastholdelse i uddannelse, er der behov for en tidligere og mere forebyggende indsats, som med fordel kan forankres i Ungeenheden således det tværfaglige samarbejde styrkes. Som led i omlægningen vurderes der behov for at ansætte 4-5 forebyggende medarbejdere (jf. servicelovens § 11 stk. 3), således der hurtigt kan sættes ind, når der opstår bekymring og begyndende mistrivsel hos en ung, eksempelvis ved øget fravær. Indsatser som disse købes aktuelt hos eksterne leverandører eller i Slagelse Familiehuse. Administrationen foreslår derfor, at 2,5 mio. kr. af det afsatte budget til indsatser i Ungeenheden ikke overføres til Børn og familie, men fastholdes hos Ungeenheden til ansættelse af forebyggende medarbejdere.

Retligt grundlag

Slagelse Kommunes Kasse- og Regnskabsregulativ.

Handlemuligheder

Socialudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan beslutte at anbefale, at Økonomiudvalget godkender indstillingen.

Socialudvalget og Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte ikke at anbefale, at Økonomiudvalget godkender indstillingen.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at omlægningen af budgettet på konto 5 inden for Center for Børn og Unges egne rammer, vil styrke styringen af et komplekst og dyrt område og samtidig sikre øget kvalitet og bedre flow i den samlede ungeindsats. Det er endvidere administrationens vurdering, at en fokuseret forebyggende indsats målrettet unge uddannelsessøgende med trivselsproblemer, forankret i Ungeenheden, vil betyde en hurtigere og mere fleksibel indsats for målgruppen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Da det er inden for centerchefens kompetenceområde at omlægge budgettet på konto 6 inden for centeret, er processen igangsat. Der har både været leder og medarbejder inddragelse med henblik på at styrke beslutningsgrundlaget og den fysiske rokade. De medarbejdere som flytter fra Ungeenheden, har tidligere været ansat i Afdeling Børn og Familie og kender derfor huset og kollegaer.

Dele af budgettet tilbageføres Afdeling Børn og Familie, hvilket alene har administrativ betydning.

Der ansættes 4-5 medarbejder til at varetage den tidlige og forebyggende indsats på ungeområdet. Budget og ledelse forankres i Ungeenheden.

I hele 1.000 kr.

 

2023

2024

( 2024-priser)

2025

2026

Nuværende Budget Ungeenheden

11430

12071

12071

12071

 

 

 

 

Budget der fastholdes i Ungeenheden

2500

2590

2590

2590

Budget der tilbageføres til Børn og Familie

8930

9481

9481

9481

 

 

 

Samlet overblik over flytning af budget mellem politikområde 2.3 Ungeenheden og politikområde 4.2 Børn og Familie.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Ungeenheden

2.3

-8.930

-9.481

-9.481

-9.481

Børn og Familie

4.2

8.930

9.481

9.481

9.481

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Skoler og uddannelsesinstitutioner vil forventeligt opleve en hurtigere og mere effektiv indsats omkring unge i begyndende mistrivsel og dermed kunne understøtte deres muligheder for at fastholde og gennemføre uddannelse.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

3. Deltagelse i Socialstyrelsens projekt "Den unges fremtid - den unges stemme" (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Socialudvalget

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende Slagelse Kommunes deltagelse i et projekt udloddet fra Socialstyrelsen; projekt ’’Den unges fremtid- den unges stemme’’, og indstiller, at Økonomiudvalget og Byrådet godkender udgifts- og indtægtsbevilling for projektet på i alt kr. 1.542.880 løbende i perioden 1. marts 2023 til 31. december 2024 ved den kommende budgetstatus. 

Indstilling

Børne- og Familiechefen indstiller;

1. at Socialudvalget tager beslutning om deltagelse i projektet "Den unges fremtid - den unges stemme.

 

Sagens indhold

Center for Børn og Unge og Center for Handicap og Psykiatri i Slagelse Kommune har søgt midler til projektet ’’Den unges fremtid – den unges stemme’’.

Socialstyrelsen har imødekommet ansøgningen og bevilget i alt kr. 1.542.880 til projektet med opstart den 1. marts 2023. Projektperioden løber fra den 1. marts 2023 til den 31. december 2024.

Formålet med projektet er, at unge med funktionsnedsættelse sikres en tryg og gennemsigtig overgang på tværs af lovgivninger, hvor fokus er på, hvordan den unge bedst støttes ud fra egne ønsker og håb for fremtiden, herunder ønsker til uddannelser og støtte ind i voksenlivet.

Projektet skal udvikle og modne en model, der styrker ungeperspektivet og forbedrer samarbejdet omkring overgangen fra ung til voksen. Målgruppen for projektet er unge mennesker med et eller flere handicaps. I forbindelse med anden sag på udvalgets dagsorden for dette møde, der omtaler klager på området for overgangen fra barn til voksen, er dette projekt nævnt, som en af løsningerne på problemet om overgangen. 

For puljemidlerne ansættes en projektleder, der skal arbejde med at udmønte projektet på tværs af Center for Børn og Familie og Center for Handicap og Psykiatri. Herudover er der bevilget midler til en tværgående temadag for medarbejderne.

 Projektet er forankret i Center for Børn og Unge.

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Administrationen vurderer, at der er et stort potentiale og behov for at udvikle en moden model for at styrke overgangen fra ung til voksen indenfor projektets rammer.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Som led i tildeling af projektmidler fra Socialstyrelsen er der behov for en indtægtsbevilling på kr. 1.542.880 for projektet. Ligeledes er der behov for en udgiftsbevilling på samme beløb til afholdelse af udgifter forbundet med projektet, herunder ansættelse af projektleder i projektperioden der løber fra 1. marts 2023 til 31. december 2024. 

Projektet er forankret i myndighedsafdelingen Børn og Familie under Center for Børn og Unge, hvor også indtægts- og udgiftsrammen er forankret.

Udgifts- og indtægtsbevilling håndteres i den kommende sag vedrørende budgetstatus for Budget 2023, der kommer på de politiske dagsordener i marts 2023 og via de fastsatte budgetopfølgninger i projektperioden.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Udgifts- og indtægtsbevilling vil blive behandlet af Byrådet og Økonomiudvalget ved den kommende budgetstatus og fremtidige budgetopfølgninger.

4. Høring om revideret styrelsesvedtægt for skoleområdet (B)

Beslutning

At 2: Godkendt.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget, Socialudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan sende udkast til revideret styrelsesvedtægt, inkl. bilaget om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen i høring hos relevante parter inden for udvalgets område.

Socialudvalget kan sende udkast til revideret styrelsesvedtægt for skoleområdet, inkl. bilaget om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen i høring hos relevante parter inden for udvalgets område.

 

Indstilling

Direktør for Børn, Unge, Kultur og Fritid indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget sender udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet inkl. bilaget om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen i høring hos relevante parter i perioden 8. februar til 8. marts 2023.

2. at Socialudvalget sender udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet inkl. bilaget om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen i høring hos relevante parter i perioden 8. februar til 8. marts 2023.

 

Sagens indhold

Det følger af folkeskoleloven, at Byrådet skal fastsætte en styrelsesvedtægt for skoleområdet efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne. Den skal bl.a. indeholde bestemmelser om skolebestyrelsens sammensætning og tildelte beføjelser samt fremgangsmåde ved valg af medarbejderrepræsentanter.

I bilag til vedtægten optages de beslutninger, som byrådet har truffet. Som minimum skal medtages bilag om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelse og bilag om skolestrukturen. Styrelsesvedtægtens bilagsdel kan løbende justeres på baggrund af politiske beslutninger og ændringer i lovgivning samt tilføjes nye bilag uden samlet set at skulle i høring.

Den gældende styrelsesvedtægt blev udformet, så det, der efter lovgivningen er tiltænkt som bilag, i stedet blev en integreret del af styrelsesvedtægten. Det betød, at alle dele af styrelsesvedtægten skulle i høring, selv ved mindre ændringer.  

Administrationen har vurderet, at formen på en ny styrelsesvedtægt for skoleområdet fremadrettet skal bestå af en hoveddel og en bilagsdel, så den følger hensigten i lovgivningen. Derved bliver den samlede styrelsesvedtægt mere dynamisk, når hovedparten af bilagene kan opdateres løbende. Det vil samtidig lette arbejdsgangen, så fx ændringer vedrørende skolestrukturen ikke skal i høring mere end én gang.

I Slagelse Kommune er det jf. kompetenceplanen gældende, at Børne- og Ungeudvalget kan indstille styrelsesvedtægten inden for almenskoleområdet, og Socialudvalget kan sende styrelsesvedtægten i høring inden for specialskoleområdet.

Som minimum skal alle de berørte skolebestyrelser høres. Endvidere foreslår administrationen, at styrelsesvedtægten også sendes i høring i MED-systemet, SKE, skolelederforeningen, Slagelse Lærerkreds (DLF), BUPL og Handicaprådet.

Styrelsesvedtægten vil blive sendt i høring med de rettelser som det ene eller begge udvalg beslutter. 

Tids- og procesplan

1/2 og 7/2 2023

SOU og BUU sender styrelsesvedtægt for skoleområdet uden bilag og bilag til styrelsesvedtægten om regler for valg af forældrerepræsentanter i høring.

8/2-8/3 2023

Høring hos skolebestyrelser, MED-system, SKE, Skolelederforening, Lærerkreds, BUPL.

28/3 og 29/3 2023  

På baggrund af høringssvar behandler BUU og SOU styrelsesvedtægt og bilag til styrelsesvedtægten om regler for valg af forældrerepræsentanter og indstiller til godkendelse i Byrådet

24/4-2023

Byrådet godkender styrelsesvedtægt og bilag til styrelsesvedtægt om regler for valg af forældrerepræsentanter.

1/5-2023

Styrelsesvedtægt og bilag til styrelsesvedtægt om regler for valg af forældrerepræsentanter træder i kraft.

Frem til 1/8-2023

Øvrige bilag til styrelsesvedtægten vil blive opdateret og tilføjet, herunder bilag om skolestruktur, der træder i kraft 1/8-2023.

 

Bilag til styrelsesvedtægten vil blive præsenteret for Børne- og Ungeudvalget, når de er udarbejdet/samlet (se tidsplan).

 

Ændringer i styrelsesvedtægt for skoleområdet.

  • Indledning: Afsnittet er omskrevet, så det fremgår, at der til styrelsesvedtægten er en selvstændig bilagsdel, hvor bilag løbende kan revideres og tilføjes på baggrund af lovændringer og politiske beslutninger.
  • Kapitel 1 (§ 1, stk. 3): Det er præciseret, at der skal være forældre- og elevrepræsentation i skolebestyrelsen fra hver matrikel, når en skole har undervisning på flere matrikler.
  • Kapitel 1 (§ 1, stk. 5) : Det er præciseret jf. folkeskoleloven § 42 stk. 5 og stk. 9, at i tilfælde, hvor skolebestyrelsen suppleres med op til to repræsentanter fra det lokale erhvervsliv, foreningsliv eller fra lokale ungdomsuddannelser, sidder de for 1 år ad gangen og har stemmeret på lige fod med de øvrige medlemmer i skolebestyrelsen.  
  • Kapitel 3: Særskilt kapitel, der vedrører Slagelses Kommunale Elevråd (SKE). I praksis har der kun deltaget elever fra skoler med overbygning. I afsnittet er det foreslået, at alle skoler har hver to pladser i SKE.
  • Kapitel 4: Nyt kapitel, der vedrører skolelederens rolle, jf. folkeskoleloven § 45.
  • Kapitel 5: I kapitlet ’Dialog’ er oplyst om den lokale ramme for skoleudviklingssamtalen, som er vedtaget af Børne- og Ungeudvalget den 2. november 2022.

 

Ændringer i bilag til styrelsesvedtægten om regler for valg af forældrerepræsentanter

  • Det er medtaget, hvordan der sikres forældrerepræsentation fra begge matrikler, hvis en skole har undervisning på flere matrikler.

 

Udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet samt udkast til bilag om regler for valg af forældrerepræsentanter er vedlagt som bilag til sagen.

 

Retligt grundlag

Folkeskoleloven § 41, stk.1-3:

Her fremgår, at kommunalbestyrelsen skal fastsætte en styrelsesvedtægt for skoleområdet efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne. Den skal bl.a. indeholde bestemmelser om skolebestyrelsens sammensætning og tildelte beføjelser samt fremgangsmåde ved valg af medarbejderrepræsentanter.

Endvidere fremgår det, at der i et bilag til vedtægten optages de beslutninger, som byrådet har truffet vedr. skolestrukturen og regler for valg af forældrerepræsentanter mv.

 

Kommentarer til lovteksten:

Her fremgår, at bilag til styrelsesvedtægt for skoleområdet først og fremmest har til formål at opfylde informationsopgaver til folkeskolens brugere. Der gælder ingen særlige form- eller procedurekrav ved ændring af bilaget, bortset fra beslutninger om ændringer i skolestrukturen. Her skal de berørte skolebestyrelser have lejlighed til at udtale sig inden ændringerne.

 

Bekendtgørelsen om valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelser i folkeskolen mv.:

Her fremgår bl.a. at kommunalbestyrelsen fastsætter regler for valg til skolebestyrelser, som godkendes af de skolebestyrelser, som reglerne vedrører. Reglerne fastsættes i et bilag til styrelsesvedtægten.

 

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte at sende udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet uden bilag samt bilag til styrelsesvedtægten om regler for valg af forældrerepræsentanter i høring med eller uden ændringer i perioden 8. februar til 8. marts til skolebestyrelserne, MED-systemet, SKE, skolelederforeningen, Slagelse Lærerkreds (DLF) og BUPL.

Socialudvalget kan beslutte at sende udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet uden bilag samt bilag til styrelsesvedtægten om regler for valg af forældrerepræsentanter i høring med eller uden ændringer i perioden 8. februar til 8. marts til skolebestyrelserne, MED-systemet, SKE, skolelederforeningen, Slagelse Lærerkreds (DLF) og BUPL.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at der i udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet samt i bilag til styrelsesvedtægten om regler for valg af forældrerepræsentanter er taget højde for, at den nye skole i Skælskør og Slagelse Heldagsskole får undervisning på to matrikler. 

Endvidere vurderer administrationen, at materialet med fordel kan sendes i høring i et bredere omfang, end hvad lovgivningen foreskriver. Det kan bidrage til mere åbenhed om processen og give flere interessenter mulighed for at byde ind. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Den 28. marts behandler Børne- og Ungeudvalget udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet uden bilag samt bilag til styrelsesvedtægten om regler for valg af forældrerepræsentanter på baggrund af høringssvarene og indstiller til Byrådet.

Den 29. marts behandler Socialudvalget udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet uden bilag samt bilag til styrelsesvedtægten om regler for valg af forældrerepræsentanter på baggrund af høringssvarene og indstiller til Byrådet.

Den 24. april behandler Byrådet udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet samt bilag til styrelsesvedtægten om regler for valg af forældrerepræsentanter efter indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Socialudvalget.

Styrelsesvedtægten og bilag til styrelsesvedtægten om regler for valg af forældrerepræsentanter vil kunne træde i kraft den 1. maj 2023.

Øvrige bilag vil løbende blive opdateret og tilføjet, herunder bilag om ny skolestruktur, der træder i kraft den 1. august 2023.

 

5. Kravspecifikation for varmestue til socialt udsatte borgere i Korsør (B)

Beslutning

At 1: Sofie Janning (S) benyttede sig af sin standsningsret, og begærede sagen i Byrådet.

Kompetence

Socialudvalget

Beslutningstema

Socialudvalget kan godkende kravspecifikation for varmestue til socialt udsatte i Korsør.

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at Socialudvalget godkender kravspecifikation for varmestue til socialt udsatte i Korsør.

 

Sagens indhold

Socialudvalget besluttede den 30. november 2022, at administrationen skal annoncere bredt efter interesserede NGO’er til en varmestue i Korsør efter en politisk godkendt kravsspecifikation. Udvalget besluttede videre, at et udkast til kravspecifikation skulle sendes i høring i Rådet for Socialt Udsatte.

Administrationen har på denne baggrund udarbejdet et første udkast til en kravsspecifikation, som har været til høring i Rådet for Socialt Udsatte. Høringssvar fra Rådet for Socialt Udsatte vedlægges som bilag 1.

Høringssvaret fra Rådet for Socialt Udsatte indeholder overordnede temaer:

  • Behov for tydelig information vedrørende proces og vilkår omkring annoncering.
  • Præciseringer og forslag til indholdet i kravspecifikationen.

Vedrørende behov for tydelig information vedrørende proces og vilkår omkring annoncering

Administrationen skal understrege, at det ikke er en procesbeskrivelse, som har været i høring, men alene en kravspecifikation. 

Administrationen er ansvarlig for udarbejdelse af informationsmateriale omkring proces og vilkår samt formkrav i forbindelse med annonceringen. Administrationen vil også sikre mulighed for spørgsmål og svar i forbindelse med annonceringen. Opmærksomhedspunkterne fra Rådet for Socialt Udsatte vil indgå i forbindelse med udarbejdelsen af informationsmaterialet. 

Vedrørende præciseringer og forslag til indholdet i kravspecifikationen

Rådet for Socialt Udsatte har i høringssvaret en række præciseringer og konkrete forslag til indholdet i kravspecifikationen. Administrationen har indarbejdet rådets ønsker til præciseringer og forslag i udkastet til kravspecifikation.

Administrationens forslag til kravspecifikation vedlægges som bilag 2.

Den videre proces og valg af leverandør

Såfremt at Socialudvalget godkender udkast til kravsspecifikation, så vil administrationen snarest muligt igangsætte den videre proces omkring annoncering efter interesserede NGO'er.

Socialudvalget besluttede den 30. november 2022, at det er administrationen, som på baggrund af indkomne tilbud, udpeger den fremtidige NGO-leverandør. Socialudvalget vil derfor blive orienteret, når leverandøren er valgt.

Retligt grundlag

Lov om social service § 104

Kommunalfuldmagten

Handlemuligheder

Socialudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. at godkende kravspecifikationen, som forelagt af administrationen.

  2. at godkende kravspecifikationen med justeringer.

  3. at afvise at godkende kravspecifikationen og bede administrationen om at udarbejde nyt forslag.

Vurdering

Administrationen vurderer, at den fremlagte kravspecifikation kan danne grundlag for valg af en leverandør.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Socialudvalget vil modtage orientering om administrationens udpegning af leverandør.

6. Sagsbehandlingstider (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse med bemærkning om, at Socialudvalget anbefaler, at Handicaprådets høringssvar drøftes på det kommende Handicaprådsmøde.

Kompetence

Byrådet 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Socialudvalget og Økonomiudvalget beslutte at godkende de reviderede sagsbehandlingsfrister i Center for Handicap og Psykiatri. 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at Byrådet godkender de reviderede sagsbehandlingsfrister. 

 

Sagens indhold

Efter indstilling fra Socialudvalg og Økonomiudvalg godkendte Byrådet den 28. november 2022 de reviderede sagsbehandlingsfrister i Center for Handicap og Psykiatri gældende fra den 1. januar 2023. 

Danske Handicaporganisationer(DH) har efterfølgende påpeget, at sagen har stor betydning for borgerne og at sagen skulle have været sendt til høring i Handicaprådet. Administrationen er enig i, at sagen skulle have været i høring i Handicaprådet og ligeledes i Rådet for Socialt Udsatte.

Sagen fremsendes derfor til genbehandling efter sagen har været til høring i rådene. 

Baggrund

Socialudvalget blev på udvalgets møde den 4. maj 2022 orienteret om de aktuelle sagsbehandlingstider i Center for Handicap og Psykiatri: Socialudvalget ønskede på den baggrund at få forelagt en beslutningssag om reviderede sagsbehandlingsfristerne med indstilling til Byrådets godkendelse.

Kommunen er juridisk forpligtiget til at offentliggøre de politisk vedtagne sagsbehandlingsfrister på socialområdet på kommunens hjemmeside, så det altid er offentligt kendt, hvor lang sagsbehandlingstid borgerne kan forvente i de sagerne. 

De nuværende offentliggjorte sagsbehandlingstider har ikke været revideret i 7 år.

Grundet stor sagsmængde, indhentelse af dokumentation hos læger og samarbejdspartnere og sagskompleksitet hos den enkelte sagsbehandler kan Center for Handicap og Psykiatri ikke overholde de nuværende sagsbehandlingsfrister.  

Der er derfor ikke overensstemmelse mellem de nuværende oplyste sagsbehandlingstider på kommunens hjemmeside og de reelle sagsbehandlingstider, som borgerne oplever. Det medfører utilfredshed hos borgerne, og deraf klager over for lang sagsbehandlingstid.

Med de foreslåede reviderede sagsbehandlingsfrister vil Slagelse Kommune i forhold til de omkringliggende kommuner og kommuner af samme størrelse have sagsbehandlingsfrister, der er i den høje ende, men de vil ikke være de længste. Dette fremgår af skemaet nedenfor i forhold til udvalgte paragraffer. Det skal i den sammenhæng ligeledes bemærkes, at det ikke kan vides om sagsbehandlingsfristerne overholdes i de øvrige kommuner. 

KommuneSocialpædagogisk støtte § 85Kontanttilskud og BPA §§ 95 og 96Midlertidigt og længerevarende botilbud §§ 107 og 108
Kalundborg45 dage90 dage60 dage
Odsherred4 uger26 uger24 uger
Holbæk6 uger3/20 uger16 uger
Sorø12 uger16 uger26 uger
Næstved60 hverdage80 hverdage60 hverdage
Vordingborg3 uger4 måneder12 uger
Halsnæs4 måneder7 måneder6 måneder
Vejle4 uger3 måneder2 måneder
Taastrup8 uger8 uger12 uger
Hillerød6 uger7 måneder5 måneder
Holstebro8 uger12 uger12 uger

I forhold til revideringen af sagsbehandlingsfristerne, er der foretaget en repræsentativ stikprøvemåling på alle paragrafområderne for at afdække den faktuelle og reelle sagsbehandlingstid i myndighed i Center for Handicap og Psykiatri. På den baggrund anbefales nedenstående reviderede sagsbehandlingstider at gælde i myndighed for Center for Handicap og Psykiatri fra den 1. januar 2023.     

Sagsbehandlingsfristerne vil blive evalueret inden 2 år for ikrafttrædelsen. 

Paragraf

Nuværende sagsbehandlingstider

Fremtidige sagsbehandlingstider

Servicelovens § 82a (Tidlig forebyggende indsats)

-

2,5 uge*

Servicelovens § 84, stk. 1 (Afløsning/aflastning)-3 måneder

Servicelovens § 85 (Socialpædagogisk støtte)

30 dage

3 måneder

Servicelovens § 95, stk. 3 (Kontant tilskud)

-

6 måneder

Servicelovens § 96 (Borgerstyret Personlig Assistance)

60 dage

6 måneder

Servicelovens § 97 (Ledsagerordning)

20 dage

3 måneder

Servicelovens § 98 (Kontaktperson til døvblinde)

14 dage

3 måneder

Servicelovens § 100 (Dækning af nødvendige merudgifter)

30 dage

6 måneder

Servicelovens § 102 (Tilbud af behandlingsmæssig karakter)

30 dage

3 måneder

Servicelovens § 103 (Beskyttet beskæftigelse)

14 dage

3 måneder

Servicelovens § 104 (Aktivitets- og samværstilbud)

14 dage

3 måneder

Servicelovens § 107 (Midlertidigt botilbud)

30 dage

6 måneder

Servicelovens § 108 (Længerevarende botilbud)

30 dage

6 måneder

Almenboligloven § 105 (Længerevarende botilbud)

-

6 måneder

* Fra borger henvender sig i Center for Handicap og Psykiatri og til borger er henvist til et forløb i FOKUS.

Høringssvar

De reviderede sagsbehandlingstider har været sendt til høring i Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. Modtagne høringssvar vedlægges som bilag 1 og 2.

Handicaprådets høringssvar har følgende overordnede temaer:

  • Stor bekymring for den menneskelige belastning hos borgere med handicaps, når der er lange sagsbehandlingstider. Det fremhæves, at det er de svageste borgere i Slagelse Kommune som rammes direkte af konsekvenserne.

  • Behov for afklaring omkring den økonomiske betydning af længere sagsbehandlingstider. Det understreges, at forsinket indsats vil kunne give øgede udgifter for kommunen.

  • Opfordring til at fagcenter går i dialog med Handicaprådet om, hvordan udfordringen med processen omkring sagsbehandlingen kan gøres mere smidig.

Rådet for Socialt Udsattes høringssvar har følgende overordnede temaer:

  • Understreger, at der skal være overensstemmelse mellem oplyste sagsbehandlingstider og de reelle sagsbehandlingstider.

  • Undren over at sagsbehandlingstiderne generelt øges, idet der peges sagsområder hvor rådet enten finder, at borgerens behov er fagligt velbeskrevet og derfor burde kunne afgøres hurtigt, eller hvor en hurtig kontakt/indsats er det mest effektive. Det ses som afgørende for effektiv sagsbehandling, at der er gensidig forståelse og samarbejde mellem myndighed og udfører.

  • Opfordring til højere ambitioner på borgernes vegne.

Retligt grundlag

Lovbekendtgørelse 2022-02-25 nr. 265 om retssikkerhed og administration på det sociale område (Retssikkerhedsloven) § 3.

Af denne bestemmelse fremgår det, at der på de enkelte sagsområder skal fastsættes frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning til afgørelsen skal være truffet. 

Handlemuligheder

1. At Byrådet godkender de reviderede sagsbehandlingsfrister.

2. At Byrådet ikke godkender de reviderede sagsbehandlingsfrister.

3. At Byrådet godkender nogle af de reviderede sagsbehandlingsfrister og beder administrationen udarbejdet oplæg på ikke-godkendte frister. 

Vurdering

Administrationen har gennemgået høringssvarene og anerkender til fulde, at længden på sagsbehandlingstider har meget stor betydning for borgerne. Administrationen skal understrege, at sagsbehandlingstiderne er den forventede maksimale ventetid og på alle områder søges sagerne behandlet snarest muligt. Administrationen har endvidere stort fokus på samarbejdet mellem myndighed og udfører på alle områder.

Det er forsat administrationens vurdering, at de nye sagsbehandlingsfrister imødekommer lovgivningens krav og ligger på linje med de øvrige sammenlignelige kommuner. Der er på området ikke fastsat en lovgivningsmæssig øvre grænse for sagsbehandlingstider. Center for Handicap og Psykiatri behandler sagerne hurtigst muligt, hvilket er i overensstemmelse med Retssikkerhedslovens § 3.  

Når der er overensstemmelse imellem de vedtagne sagsbehandlingsfrister og den reelle sagsbehandlingstid, skaber dette en tydeligere forventningsafstemning for borgerne i forhold til, hvornår de kan forvente en afgørelse. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Sagen er i Økonomiudvalget den 20. februar 2023. 

Sagen er til beslutning i Byrådet den 27. februar 2023. 

7. Opfølgning Borgerrådgiverens anbefalinger 2021 (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget orienteres om status på indsatser og ændringer i praksis, som anbefalet i Borgerrådgiverens rapport 2021. 

Socialudvalget orienteres endvidere om afsluttende status vedrørende de 42 + 32 klager over sagsbehandling.

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at Socialudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold

Under behandlingen den 10. august 2022 af Borgerrådgiverens rapport udbad Socialudvalget sig opfølgende orientering om forvaltningens initiativer fra Borgerrådgiverens rapport 2021. Borgerrådgiveren anbefalede blandt andet opkvalificering af medarbejderne i de almene forvaltningsretlige regler.

 

Center for Børn og Familie

På baggrund af Borgerrådgiverens anbefalinger har der været et tæt samarbejde med læringskonsulenten (den tidligere borgerrådgiver) i andet halvår af 2022. 

Herudover er der iværksat: 

  • Læringskonsulent har deltaget på flere afdelingsmøder og gennemgået rapportens anbefalinger. 

  • Læringskonsulenten har som led i den samlede faglige udvikling i hele afdelingen orienteret omkring de forvaltningsretlige regler. Jurist i Center for Børn og Unge har overtaget denne funktion efter læringskonsulentens fratrædelse.

  • Der er igangsat et fagligt udviklingsforløb med fokus på kvalitet i sagsbehandlinger, hvor læringskonsulenten har suppleret med de forvaltningsretslige regler. Fokus i forløbet har været på den kommende reform Børnene Først og på pejlemærkerne for kvalitet i sagsbehandlinger, herunder inddragelse, faglig udredning, valg af indsats og opfølgning. 

  • Der er udarbejdet et koncept for introduktion af nye medarbejdere, hvor de orienteres omkring arbejdsgange, forvaltningsretlige regler herunder den gode sagsbehandling samt økonomi og data.

  • Alle nye medarbejdere tilknyttes en mentor. 

 

Center for Handicap og Psykiatri

Center for Handicap og Psykiatri etablerede ikke et samarbejde med læringskonsulenten, da det var iværksat første halvår af 2022.

Herudover er der iværksat:  

  • Der er etablereret et Fælles Fagligt Forum i myndighed, hvor der 10 gange årligt gennemgås faglige temaer såsom god sagsbehandling og forvaltningsretlige regler. 

  • Der afholdes koordinerende visitationsmøder, hvor der er fælles opmærksomhed på, at de forvaltningsretlige regler overholdes i de indkomne sager.

  • Etablering af visitationsteams, der består af faglig koordinator, jurist, leder og økonomikonsulent, som leverer faglig sparring på de enkelte sager. 

  • Myndighed arbejder efter elementerne i Projekt God Sagsbehandling, som er en arbejdsmetode der understøtter overholdelse af de forvaltningsretlige regler, som rådgiveren skal anvende i sin sagsbehandling. Eksempelvis er der implementeret arbejdsgang for at sikre rettidige kvitteringsskrivelser og orienteringsskrivelser ved sagsbehandlerskifte, ligesom der er udviklet skabeloner, som skal understøtte de forvaltningsretlige regler. 

  • Nye medarbejdere har en erfaren socialrådgiver som mentor, og har introduktionsforløb med mentor til elementerne fra Projekt God Sagsbehandling.  

  • Reviderede sagsbehandlingsfrister er fremsat til politisk behandling. 

 

Begge fagcentre er ved at udvikle koncepter og arbejdsgange for at sikre lovmedholdelighed. 

Herudover er det aftalt på tværs af kommunen, at ledelsessekretariatet afholder kurser i forvaltningsretlige regler nogle gange om året. Første kursus er afholdt i december 2022. 

 

Status 42+32 klager 

Udvalget har tidligere været orienteret om status og proces for de 42 + 32 klager i Center for Handicap og Psykiatri og Center for Børn og Unge. Der har i perioden fra den 7. november 2020, hvor de 42 og senere  de + 32 klagere henvendte sig første gang, været arbejdet med blandt andet nedenstående klageområder (listen er ikke udtømmende): 

  • Manglende overholdelse af de forvaltningsretlige regler

  • Gennemskuelige sagsbehandlingstider

  • Telefonpolitik

  • Manglende kommunikation

  • Overgangen fra barn til voksen

På baggrund af forholdene har der været afholdt møder med de 42+32 klagere for at afdække initiativer og ønsker om ændret praksis. 

Fagcentrene har arbejdet indgående med at forbedre forholdene, hvor de forvaltningsretlige dele er forklaret ovenfor. 

Der har været en klage fra en af de 42 + 32 klagere i februar 2022, ellers har der ikke været yderligere klager siden dialogmødet den 28. september 2021. 

Som en del af processen blev det aftalt at afholde et opfølgende dialogmøde med fire repræsentanter for de 42 +32 klagere efter et år.

De fire repræsentanter er inviteret til dialogmøde den 30. januar 2023.

 

Status Center for Børn og Unge 

  • Sagsbehandlingstiderne på kommunens hjemmeside er aktuelt under revision.

  • Telefonpolitik, hvor alle opkald besvares senest dagen efter.

  • Center for Børn og Unge har reorganiseret afdelingen således, at der i højere grad tages afsæt i hensynet til borgeren og den røde tråd i sagsforløbet. Principper som hurtigere sagsflow, færre skift i rådgiver og relationel koordinering (distriktsopdeling) har været styrende for den nye organisering.

  • Alle medarbejdere har været på kurserne systematik i sagsbehandlingen og netværksinddragende metoder for at sikre systematik og rette tilgang i inddragelse af borgerne.

  • Kvalitet i sagsbehandling og sagsbehandlingsfrister er i fokus. Antallet af børnefaglige undersøgelser udarbejdet indenfor fire måneders fristen, er gået fra knap 25 % i 2020 til mere end 50 % i 2022. Med opnormeringen af medarbejdere, forventes det ultimo 2023, at  80 % af alle børnefaglige undersøgelser er udarbejdet indenfor fire måneders fristen.

  • Med Task Force-projektet udarbejdedes et ledelsestilsynskoncept, som skal styrke den faglige praksis. Ledelsestilsynet har haft en positiv indvirkning på den faglige praksis, men da der er et ønske om yderligere at styrke fagligheden revideres konceptet i starten af 2023 med henblik på implementering i første kvartal 2023.

 

Status Center for Handicap og Psykiatri 

  • Politisk godkendte sagsbehandlingstider.

  • Fire timers daglig telefontid.

  • Opnormering af medarbejdere med to faglige koordinatorer og seks socialrådgivere skal medvirke til øget kvalitet i sagsbehandlingen. 

 

Samarbejde mellem Center for Børn og Unge og Center for Handicap og Psykiatri

  • Der er indført en ny klagesagsprocedure, hvor klager inviteres til dialog, hvor man inddrager og hører borger, og får rettet eventuelle fejl på baggrund heraf.

  • For at blive endnu bedre til overgangen fra barn til voksen iværksættes et projekt understøttet af midler fra Socialstyrelsen. Målet er at udvikle en moden model, som sikrer koordinering og udvikling af rette arbejdsgange, der styrker ungeperspektivet og forbedrer indsatsen i samarbejdet om ung til voksen.  

 

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov § 21. 

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

8. Handleplan for de tre påbud på Specialcenter Slagelse (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget orienteres om handleplanen for Socialtilsynets tre påbud til botilbuddet Halsebyvænget under Specialcenter Slagelse. 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at Socialudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold

Socialudvalget blev i foråret orienteret om, at Halsebyvænge havde fået påbud fra Arbejdstilsynet da tilbuddet ikke havde procedurer for at sikre medarbejderne mod voldsomme episoder. Den 2. november 2022 blev udvalget orienteret om at  Arbejdstilsynet frafaldt påbuddet i november 2022, da der var etableret procedurer, som anbefalet. 

Halsebyvænget modtog den 16. december 2022 tre påbud fra Socialtilsyn Øst omhandlende følgende mangler:

  • Plan for, hvordan det sikres, at medarbejderne arbejder ensartet og systematisk med risikovurderinger af borgeren, samt hvordan det sikres, at medarbejderne har den nødvendige viden om relevante redskaber i forhold til forebyggelse og håndtering af konflikter. 
  • Plan for, hvordan det sikres, at voldsomme episoder registreres og herunder bruges til læring i organisationen. 
  • Plan for nedbringelse af personalegennemstrømningen, herunder nedbringelse af brugen af ikke-fastansat personale i tilbuddet.

Halsebyvænget har udarbejdet en handleplan (bilag 1) som skal imødegå påbuddene og sikre kvaliteten fremadrettet. 

For at styrke ensartet risikovurdering og håndtering af konflikter har tilbuddet planlagt en temadag med afholdelse den 1. februar 2023. Fokus vil være på fortsat implementering af valgte metoder til risikovurdering og konflikthåndtering. Der er også lagt en faglig årsplan, som skal sikre løbende supervision og kompetenceudvikling.

For at sikre at voldsomme episoder registreres og bruges til læring fremadrettet har tilbuddet lagt et øget fokus i forhold til at nyansatte skal kende proceduren. Og der er udviklet retningslinjer for, hvordan personaleregistreringer om krænkende adfærd eller vold og trusler skal håndteres. 

For at nedbringe personalegennemstrømningen, er der et ledelsesmæssigt fokus på at udvikle et fagligt og trygt arbejdsmiljø. Der er tilrettelagt forløb, som sikrer nye medarbejder en grundig introduktion til målgruppen samt de metoder og retningslinjer der anvendes. Der er lavet aftale med et vikarbureau, om, at der anvendes faste vikarer som udelukkende arbejder med borgere, der har lav risikovurdering.  

Halsebyvænget har frist til den 10. februar 2023 for at fremsende planer til Socialtilsyn Øst. Hvis påbuddene ikke er opfyldt ved fristens udløb, kan Socialtilsyn Øst træffe afgørelse om yderligere sanktioner eller i yderste konsekvens indlede en proces om ophør af godkendelse. 

 

Retligt grundlag

Lov om Socialtilsyn § 5.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

 

Vurdering

Ingen bemærkninger. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

9. Rosenkildevej 87 - 89 (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget orienteres løbende om status på proces omkring nedlukning af tilbuddet Rosenkildevej 87-89 under Specialcenter Slagelse.

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at Socialudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold

Socialtilsyn Øst traf den 3. november 2022 afgørelse om at ophæve godkendelsen af botilbuddet Rosenkildevej 87-89. Borgerne skal være hjulpet til andet relevant tilbud senest den 3. maj 2023

Status borgerne 

Der er aktuelt 39 borgere i tilbuddet. 

1 borger fra Ringsted flytter til andet tilbud i slutningen af februar 2023.

4 borgere fra Slagelse er matchet med andre tilbud. 3 af disse er indenfor tilbud under Specialcenter Slagelse, og flytter den 1. marts 2023 og den 1. april 2023.

Efter målgruppevurderingen af de 21 borgere, som Slagelse aktuelt er handlekommune for, er der 12 borgere, som af myndighed er vurderet i målgruppen for en plejebolig. Der er derfor sendt 12 ansøgninger til vurdering i Center for Sundhed og Ældre, som har visitationskompetencen. Det afventes pt. om Center for Sundhed og Ældre også vurderer borgerene indenfor målgruppen til en plejebolig. 

Myndighed arbejder med fortsat matching for de øvrige 5 borgere, og er i dialog med mulige tilbud. 

Status medarbejderne 

Antallet af opsigelser er aktuelt 19. Det er 10 opsigelser mere end ved den seneste orientering til udvalget den 11. januar 2023.

Status boligselskab

Boligerne ejes af VAB.

Center for Handicap og Psykiatri, Center for Kommunale Ejendomme og VAB mødes løbende for at sikre koordinering og fælles forståelse i processen frem mod den 3. maj 2023, hvor botilbuddet ophører. Der er aftalt opfølgende møde mellem VAB, Center for Kommunale Ejendomme og Center for Handicap og Psykiatri den 6. februar 2023.

Status Socialtilsyn Øst  

Socialtilsyn Øst var på uanmeldt tilsyn den 10. januar 2023. Socialtilsyn Øst udtrykker i deres tilsynsrapport bekymring for, om Rosenkildevej 87-89 er i stand til at sikre kvalitet i den pædagogiske indsats, herunder særligt i relation til bemandingen. De færre medarbejderressourcer og en stigning i anvendelse af vikarer fra bureauer giver bekymring for om omsorg, motivation og korrekt medicinhåndtering kan håndteres. 

Specialcenter Slagelse har fremsendt en plan til Socialtilsyn Øst for håndtering af ovenstående bekymringer, og skal fortsætte med at fremsende en borgeropdateret status (nedlukningsplan) til Socialtilsynet hver uge. Denne skal indeholde status på de enkelte borgere samt plan for bemanding, hvor kompetenceniveauet fastholdes og en status omkring samarbejdet med kommunerne omkring borgernes flytning. 

Specialcenter Slagelse er i gang med at lave en plan for løsning af personale- og kompetenceudfordringen ved udelukkende at anvende personale fra andre områder på Specialcenter Slagelse og benytte faste vikarer. 

Socialtilsynet udtrykte også bekymring for håndtering af magtanvendelsesreglerne omkring aflåsning af skabe, anvendelse af alarmer på døre og manglende indberetninger af godkendt magtanvendelse til Socialtilsyn Øst, Disse forhold er håndteret af Specialcenter Slagelse. 

 

Retligt grundlag

Lov om Socialtilsyn § 5.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der fremlægges senere i 2023 en sag om de samlede økonomiske konsekvenser ved nedlæggelse af botilbuddet. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Socialudvalget vil løbende blive orienteret om status i processen. 

10. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag og projekter. 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1.     at Socialudvalget tager orienteringen til orientering.

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformanden. 

2. Orientering fra udvalgets medlemmer. 

3. Orientering fra administrationen.

11. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

Indstilling

Socialchefen  indstiller,

  1. at Socialudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes
    behandlet på kommende møder.

 

8. marts 2023 

Regnskab 2022 (O)

Budgetstatus (O)

Principgodkendelse af kvalitetsstandarder CHP (B)

Principgodkendelse kvalitetsstandarder rusmiddel (B)

Rosenkildevej 87-89 (O)

Seniorudvalget behandler den 7. februar 2023 sag om Flexhandicapkørsel skal sendes til høring i Socialudvalget (B)

 

29. marts 2023 

Godkendelse af kvalitetsstandarder CHP (B)

Godkendelse af kvalitetsstandarder Rusmiddel (B) 

Rosenkildevej 87-89 

Proces for ideoplæg til en socialpolitik (D)

 

 

 

 

 

 

 

12. Presse (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med bemærkning om, at Socialudvalget ønsker en pressemeddelelse omkring projektet ’’ Den unges fremtid- Den unges stemme’’

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet. 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at  Socialudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig                            kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet. 

 

13. Undersøgelse af tilbud i Center for Handicap og Psykiatri (B)

Beslutning

At 1: Godkendt

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal beslutte iværksættelse en ekstern undersøgelse af nogle tilbud under Specialcenter Slagelse med det formål skabe gode rammer for borgere, medarbejdere og ledelse på tilbuddene.

 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at Socialudvalget beslutter, at der iværksættes en ekstern undersøgelse af udvalgte tilbud under Specialcenter Slagelse med bred inddragelse.


Sagens indhold

Socialudvalget er senest på mødet den 11. januar 2023 fortroligt orienteret om en række problematiske forhold på tilbud under Specialcenter Slagelse (SPS).

Hele centret er udfordret af en stor personaleomsætning, der gennemsnitligt var på 38% i 2022. Visse tilbud har igennem de sidste par år fået kritik eller påbud fra Socialtilsynet gående på kvalitet og manglende dokumentation. Ligeledes har der været påbud og kritik fra Styrelsen fra Patientsikkerhed om manglende dokumentation og manglende hygiejne. Centret har også svært ved at overholde budgettet.

Siden starten af december 2022 er der dukket sager op, om kritisabel håndtering af borgere tenderende til omsorgssvigt, og en gennemgående manglende indberetning af voldsepisoder eller anden krænkende adfærd overfor personale. Det er uklart om borgere eller pårørende har klaget over forholdene på tilbuddene, da der ikke er registreret noget herom på tilbuddene.

Aktuelt er der handlet på kendte sager om omsorgssvigt.

Der har igennem de sidste år været en udskiftning af daglige ledere i centret på ca. 40%. Virksomhedslederen fik andet job i sommeren 2022, og der er nu konstitueret en leder. Det er pt ikke entydigt, hvad årsagerne er til problemerne i centret, da det peger i flere retninger. Umiddelbart er der en manglende ressourcestyring, manglende retningslinjer for arbejdet og en meget forskelligartet faglig tilgang til borgerne og dokumentation herfor.

Der er mange borgere, der er fuldstændig afhængige af den hjælp og støtte, de får i deres botilbud under centret. Der er en diskrepans imellem hvad der forventes, at et bosted får ud af pengene og opfattelsen af ressourcer på det enkelte bosted.

Det anbefales på den baggrund, at der laves en tilbundsgående undersøgelse af tre tilbud med aktuelle kvalitets og økonomiske udfordringer med medinddragelse af borgere, borgeres rette pårørende, MED systemet og ledere samt relevante interesseorganisationer. Med en bred inddragelse sikres de forskellige perspektiver, og vurderes som kvalificerende i forhold til at undersøge metoder, kvalitet og dagligdag mv. For at få et så retvisende billede på et objektivt grundlag, foreslås undersøgelsen at blive foretaget af en ekstern part, sådan at kommunen ikke undersøger sig selv.

Formålet med undersøgelsen er at få afdækket forholdene på tilbuddene og ud fra det, skabe en tværgående læring for at sikre trygge rammer for borgerne, medarbejderne og lederne. Undersøgelsen skal give mulighed for at få skabt en egentlig forandring, sådan at samme situationer ikke opstår igen efter nogle måneder eller år.

Under Specialcenter Slagelse er der elleve botilbud; Heimdal (0-25 år), Aflastningen på Anne-Marievej (0-25 år), Kastanjevej (18-35 år), Rosenkildevej 65 A (voksne), Rosenkildevej 67 (18-35 år), Rosenkildevej 87-89 (voksne), Rosenkildevej 97 (voksne), Park Alle (voksne), Vejsgård Alle (voksne), Fasanstien (voksne), Halsebyvænget (voksne). 

Som orienteret om på dette udvalgsmøde har Halsebyvænget aktuelt tre påbud, og Socialudvalget er orienteret om forhold på Park Allé. Derfor udvælges de to tilbud til en undersøgelse og endvidere vælges Rosenkildevej 65 A, som aktuelt er udfordret på økonomi, og der har været klager fra prørende, hvor der har været afholdt møde med pårørende efteråret 2022.  

Behandling som lukket punkt på dagsordenen

Indstillingen behandles som et lukket punkt på dagsordenen af hensyn til borgerene, medarbejderne og kommunens interesse. Når der er lagt en procesplan for inddragelse og den er behandlet i MED systemet, kan punktet åbnes igen.

 

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov § 21 og styrelsesvedtægt om udvalgets opgaver.

 

Handlemuligheder

Socialudvalget har følgende handlemuligheder:

A. Socialudvalget kan beslutte, at der iværksættes en ekstern undersøgelse af tre af tilbuddene under Specialcenter Slagelse med bred inddragelse

B. Socialudvalget kan beslutte, at der ikke ikke iværksættes en ekstern undersøgelse, men i stedet en intern undersøgelse af visse forhold 

C. Socialudvalget kan beslutte at der iværksættes en ekstern undersøgelse uden inddragelse af medarbejdere, borgere, borgeres pårørende og interesseorganisationer.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at der er et aktuelt behov for at styrke rammer og kvalitet på tilbuddene under Specialcenter Slagelse. Undersøgelsen af de tre tilbud kan danne grundlag for læring for den øvrige del af Specialcenter Slagelse og som en mulig model for hele døgnområdet i Center for Handicap og Psykiatri. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Den estimerede udgift til en ekstern undersøgelse forventes max at udgøre omkring kr. 500.000 og finansieres indenfor rammen af budgettet i Center for Handicap og Psykiatri.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Hvis indstillingen godkendes tilrettelægges en endelig proces og igangsættelse af undersøgelsen.  Socialudvalget bliver orienteret om konklusionerne i undersøgelsen.

14. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Socialchefen  indstiller,

  1. at Socialudvalget godkender referatet.