Kompetence
Socialudvalget.
Beslutningstema
Socialudvalget
orienteres om status på udviklingen i krisecenterophold for borgere i Slagelse
Kommune.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen
indstiller,
- at Socialudvalget tager sagen til orientering.
Sagens indhold
Kvinder, der
udsættes for trusler eller vold i samlivet, har mulighed for at tage ophold på
et af de 80 krisecentre, der findes rundt om i landet sammen med de børn, der
evt. findes i forholdet. Der ligger ikke et krisecenter i Slagelse. Erfaringen viser, at kvinder med behov for ophold på et krisecenter
ofte ønsker at lægge geografisk afstand til hjemadressen, fordi opholdet
skyldes et reelt trusselsbillede fra samlever.
Der er frit optag
på krisecentre. Det betyder, at kvinden kan henvende sig uden forudgående
visitation og søge om ophold. Det er lederen af krisecentret, der har
visitationsretten og kompetencen til at beslutte, om kvinden og evt.
børn kan indskrives til ophold. Det er også lederen, der beslutter, hvornår
kvinden kan udskrives.
Center for
Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration udarbejder en gang om året data på
krisecenterophold med henblik på at følge udviklingen på området. Udvalget
orienteres om disse data og mulige løsninger.
I 2022 har 47 kvinder fra Slagelse Kommune og 30 børn haft ophold på forskellige
krisecentre rundt om i landet. Antallet af kvinder fra Slagelse Kommune med
behov for ophold er steget fra 33 i 2021 til 47 i 2022. Antallet af
børn er faldet fra 35 til 30. Stigningen i antallet af kvinder er den primære årsag til, at kommunens
udgifter til krisecentre stiger.
Tre kvinder
er henvist af kommunen, mens 44 selv har søgt om ophold.
Slagelse
Kommunes rolle
Rådgivning og
Udbetaling har bl.a. arbejdsgange, som beskriver, at sagsbehandler så hurtigt
som muligt kontakter borger og krisecenter for plan om fælles indsats. En plan
kan være at tilbyde alternative tilbud, som ikke er så omkostningstunge.
(f.eks. økonomisk hjælp til flytning til anden bolig). Sagsbehandleren følger
under opholdet løbende op og er i dialog med kvinden og krisecentret med
henblik på at understøtte, at kvinden kan vende tilbage til en normal
tilværelse så hurtigt som muligt.
Derudover
råder afdelingen over en lejlighed, som kan anvendes som alternativ til ophold
på krisecenter, hvis kvinden accepterer kommunens tilbud om at benytte
lejligheden i en periode i stedet for at tage ophold på krisecenter. Afdelingen
vurderer i samarbejde med politiet om et evt. trusselsbillede medfører, at
tilbud om ophold i lejligheden ikke kan anbefales.
Der er også
etableret samarbejde med det specialiserede børne- og ungeområde, fordi
døgnvagten indimellem akut har behov for en faglig vurdering af, om en mor med
børn kan henvises til krisecenter, eller om der kan tilbydes anden form for
hjælp til ny bolig eller midlertidigt ophold. Døgnvagten kontakter områdeleder
eller afdelingschef i Rådgivning og Udbetaling, hvis henvendelsen sker udenfor
åbningstid, herunder i weekender og på helligdage.
Økonomi
Efter Lov om
social service er kommunen forpligtet til at betale en døgntakst for
ophold på krisecentre, når borgere fra Slagelse indskrives på et krisecenter,
så længe opholdet varer. Det er krisecentret, som fastsætter den individuelle
døgntakst, der bl.a. afhænger af, hvor meget fagpersonale stedet har
tilknyttet. Landets krisecentre fremgår af Tilbudsportalen og der føres tilsyn
med de enkelte tilbud af Socialtilsynet.
Staten
refunderer halvdelen af kommunens udgifter til krisecenterophold.
Et ophold varer
i gennemsnit 2,5 måned og koster i gennemsnit 100.000 kr. netto pr. borger.
Økonomiudvalget
reducerede budgettet ved genoptagelse af budget 2022 med 0,2 mio. kr. og
bevilgede ved budgetopfølgning 3,1 mio. kr. til området. Af denne bevilling er
der overført 0,6 mio. kr. til 2023.
Det
korrigerede budget i 2022 udgjorde 5,4 mio. kr. Heraf er 0,6 mio. kr. overført
til 2023, og budgettet på 4,7 mio. kr. forventes at balancere. Der udarbejdes
ikke handleplaner ved budgetoverskridelse, selvom udgifterne ligger på
servicerammen, idet kommune jf. ovenstående, ikke har indflydelse på visitation
til ophold eller opholdets længde, og derfor ikke kan ændre på udgifterne og
serviceniveauet.
Kommunens
udgifter er siden 2019 steget fra netto 3,3 mio. kr. årligt til 4,8 mio. kr. i
2022. Udviklingen i antal ophold ses i nedenstående tabel.
Antal | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Kvinder | 39 | 35 | 33 | 47 |
Børn | 27 | 32 | 35 | 30 |
I budgetårene 2024-2026 er der afsat 4,5 mio. kr. til området.
Retligt grundlag
Servicelovens
§109. Heraf fremgår:
Enhver
kommunalbestyrelse er efter servicelovens § 109 forpligtet til at tilbyde
midlertidigt ophold i boformer til kvinder, som har været udsat for vold,
trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til familie eller
samlivsforhold. Kvinderne kan have deres børn med under opholdet.
Af
Ankestyrelsens principafgørelse 28-14 fremgår:
Det er
lederen af et krisecenter, som har kompetencen til at træffe afgørelse om
udskrivning fra krisecenteret på samme måde, som det efter serviceloven er
lederen af et krisecenter, der træffer afgørelse om optagelse på centeret. Vi har lagt vægt på, at personer på
krisecenter er en særligt udsat gruppe, hvor der er selvmøderprincip, mulighed
for anonymitet, ingen geografisk begrænsning og halv statsrefusion for
udgifterne. Kommunen har således ikke kompetence til at træffe afgørelse om
ophør af ophold på krisecenter, men kommunen skal under opholdet yde den
nødvendige hjælp, herunder udarbejde en handleplan.
Handlemuligheder
Ingen
bemærkninger.
Vurdering
Det vurderes,
at Slagelse Kommune lever op til lovens intentioner for så vidt, angår den
kommunale indsats og hjælp til kvinder på krisecentre. Center for
Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration har fokus på at understøtte, at
familier med behov for disse ophold så hurtigt som muligt hjælpes til at kunne
vende tilbage til en normal tilværelse enten i Slagelse eller i en anden
kommune.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Kommunens
udgifter er siden 2019 steget fra netto 3,3 mio. kr. årligt til 4,8 mio. kr. i 2022.
I budgetårene 2024-2026 er der afsat 4,5 mio. kr. til området. Området er under servicerammen, hvorfor det medtages i administrationens prioriteringskatalog.
Tværgående konsekvenser
Ingen
bemærkninger.
Sagens videre forløb
Ingen
bemærkninger.