Socialudvalget – Referat – 31. maj 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende dagsordenen. 

 

Indstilling

 Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked  indstiller,

  1. at Socialudvalget godkender dagsorden.

 

 

 

2. Input til kommende sundhedspolitik (D)

Beslutning

At 1: Drøftet. 

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget, Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, Klima- og Miljøudvalget, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Seniorudvalget, Socialudvalget, Sundhedsudvalget og Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget, Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, Klima- og Miljøudvalget, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Seniorudvalget, Socialudvalget, Sundhedsudvalget og Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal drøfte input til den kommende sundhedspolitik med udgangspunkt i deres respektive fagområder.

Indstilling

Konstitueret sundheds- og ældrechef indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget, Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, Klima- og Miljøudvalget, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Seniorudvalget, Socialudvalget, Sundhedsudvalget og Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget drøfter input til den kommende sundhedspolitik med udgangspunkt i deres respektive fagområder.

Sagens indhold

Efter indstilling fra Sundhedsudvalget, besluttede Byrådet i september 2022 at igangsætte en proces for udarbejdelse af en ny sundhedspolitik. Byrådet besluttede, at processen skulle tage afsæt i en arbejdsgruppe på tværs af fagområder med bred involvering af medarbejdere fra relevante fagcentre, udvalg, råd og interesseorganisationer.

Den nedsatte arbejdsgruppe har på nuværende tidspunkt givet input til den nye sundhedspolitik på to arbejdsgruppemøder, som blev afholdt i april og maj måned jævnfør den godkendte tids- og procesplan (vedlagt i bilag 1). Det sidste arbejdsgruppemøde afholdes d. 1. juni 2023.

I følge tids- og procesplanen skal alle fagudvalg drøfte input til den kommende sundhedspolitik med udgangspunkt i deres respektive fagområde i maj og juni 2023. 

Sundhed på tværs af fagområder

De rammer og betingelser, der er med til at skabe sundhed, fordeler sig på forskellige kommunale forvaltningsområder. Sundhedspolitikken skal sætte en overordnet ramme for, hvordan man arbejder med sundhed indenfor alle fagområder. De seneste data på borgernes sundhedstilstand fra sundhedsprofilen 2021 kan ses i bilag 2. 

At integrere sundhed og sundhedsfremme på de forskellige forvaltningsområder er ikke nødvendigvis et spørgsmål om, at der iværksættes nye og omfattende indsatser, men at de enkelte områder forholder sig aktivt til, hvordan de kan indarbejde sundhed i den indsats, de allerede laver. Sundhed skabes i et tæt samarbejde mellem mange aktører, herunder kommunens forskellige fagområder.

Sundhedsfremmende aktiviteter kan være et mål i sig selv, men det kan også være et middel, der kan bidrage til at opnå mål for fagområdernes kerneopgave.

Det kan fx være at opnå bedre indlæringsevne og trivsel i dagtilbud og folkeskole gennem bevægelsesindsatser og/eller etablering af morgenmad og frokostordning. Med disse tiltag, der både inkluderer bevægelse og sund kost samt trivsel, øges koncentrationen og derved læringsparatheden hos børnene.

I foreningslivet kan der arbejdes med særlige tilbud til fx udsatte børn og unge, og hold til borgere med kronisk sygdom eller psykiatriske lidelser. I disse tilbud kan den mentale sundhed og trivsel understøttes ved at fokusere på inkluderende fællesskaber og den gode velkomst.   

Der kan arbejdes på at etablere oplevelses- og sundhedstier med overnatningssteder, legepladser og aktivitetsområder for hele familien. Det kan også være at omdanne grønne arealer så biodiversiteten fremmes og muligheden for trivsel og bevægelse øges. Samtidig kan der sikres let tilgængelighed til og sammenhæng mellem grønne rekreative områder samt integreres grønne kiler i byerne. På denne måde kan borgerne bevæge sig rundt i byen via grønne udendørsarealer. 

På beskæftigelsesområdet kan man fx højne arbejdsmarkedsparatheden for ledige ved at tilbyde dem relevante sundheds- og forebyggelsestilbud fx et livsstilsforløb eller et kursus i håndtering af langvarig stressbelastning, angst og depression. Sådanne indsatser kan bl.a. bidrage til at afkorte sygedagpengeperioden samt give mulighed for at fastholde positive livsstilsændringer hos borgerne.

På socialområdet kan man arbejde med at styrke den sociale trivsel for udsatte borgere ved at brobygge til og integrere dem i frivillige fællesskaber.

På ældreområdet kan man arbejde med tidlig opsporing og henvisning til sundhedsfremmende indsatser fx bolignær motion, man kan arbejde med rehabilitering i eksisterende ydelser eller for eksempel tænke demensvenlig motion ind i aflastningstilbud.

Sundhedsvinklen bidrager i ovenstående tilfælde til at styrke opgavevaretagelsen inden for de forskellige fagområder, også selvom kerneopgaven er en anden.  

Drøftelse af input til den kommende sundhedspolitik

Som inspiration kan den politiske drøftelse i fagudvalgene om den kommende sundhedspolitik tage afsæt i følgende tre spørgsmål:

  • Hvilke sundhedsperspektiver skal prioriteres indenfor fagudvalgenes politikområde?
  • Hvordan kan fagudvalgene sikre integration af den nye sundhedspolitik i fagudvalgenes nuværende og fremtidige prioriteringer på politikområdet?
  • Hvordan sikrer fagudvalgene, at der arbejdes med sundhed på tværs af de politiske fagudvalg?

Retligt grundlag

Sundhedsloven § 119 stk. 1, som beskriver, at Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, ved varetagelsen af kommunens opgaver i forhold til borgerne, at skabe rammer for sund levevis og stk. 2, som beskriver, at kommunen skal etablere forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til borgerne. 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at drøftelser i fagudvalgene kan bidrage med vigtige input og prioriteringer i den kommende sundhedspolitik.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Sundhedspolitikken skal fungere som løftestang til at arbejde med sundhed på tværs af hele kommunen.

Sagens videre forløb

Sundhedsudvalget vil på deres møde i oktober 2023 1. behandle den nye sundhedspolitik, hvorefter politikken sendes i høring.

Sagens forløb

30-05-2023 Seniorudvalget

At 1: Drøftet.

 

 

 


30-05-2023 Børne- og Ungeudvalget
At 1: Drøftet.
31-05-2023 Klima- og Miljøudvalget
Beslutning ikke frigivet

3. Proces for udvikling af en politisk strategi for det specialiserede voksenområde 2024-2027 (D)

Beslutning

At 1: Drøftet. 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal drøfte en proces for udvikling af en politisk strategi for det specialiserede voksenområde for 2024-2027. 

 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at Socialudvalget drøfter den videre proces for udvikling af en politisk strategi for det specialiserede voksenområde for 2024-2027.

 

Sagens indhold

Socialudvalget drøftede på deres møde den 29. marts 2023 proces for udvikling af en politisk strategi for det specialiserede voksenområde for 2024-2027. 

Socialudvalget pegede på følgende temaer til en politisk strategi:

  • Tilbud og boliger
  • Helhedsorienteret indsats
  • Hjemløsestrategi
  • Rekruttering og kompetenceudvikling
  • Civilsamfundet/frivillighed/netværk – formaliseret samarbejde
  • Pårørendesamarbejde

 

Siden Socialudvalgets drøftelse den 29. marts 2023 har der været yderligere input: 

  • Den 29 marts: Temamøde om socialt udsatte og hjemløsestrategi 
  • Den 19. april: Temamøde med afrapportering omkring analysen fra Implement om omkostningseffektiv drift af Center for Handicap og Psykiatri.
  • Den 4. maj: Ekspertudvalgets første delrapport med foreløbige anbefalinger til en bæredygtig faglig og økonomisk udvikling på socialområdet (bilag 1 og bilag 2). 
  • Den 11-12. maj: Socialudvalget deltager i KL-konferencen Social- og Sundhedspolitisk Forum.
  • Den 15. maj: Dialogmøde med Rådene 

 

I forbindelse med temamødet den 19. april blev Socialudvalget forelagt analysen, som for at sikre omkostningseffektiv drift, foreslår fem grundgreb:

  1. Højere indgangsbarriere ift. de enkelte tilbudsformer.
  2. Reduktion af ''kan''-tilbud.
  3. Sikre en bevægelse ned ad indsatstrappen.
  4. Reducere enhedsprisen for de enkelte tilbud.
  5. Fokusere på kortere forløb.

Afrapporteringen sætter også fokus på, at der skal formuleres en politisk strategisk retning for det specialiserede voksenområde.  

Konkret peges på følgende løsningsforslag:

Løsningsforslag 1: Udarbejdelse af en politisk fastsat strategi

Det anbefales, at der udarbejdes en politisk fastsat strategi for det specialiserede voksenområde i Slagelse Kommune, der kan udgøre en fælles retning for Center for Handicap og Psykiatri og være guideline for prioriteringer og handlinger i centeret. Det anbefales, at en kommende strategi tillige medtænker Center for Handicap og Psykiatris primære samarbejdsrelationer bl.a. Center for Sundhed og Ældre samt Børn og Familie ift. at sikre gode overgange.

Ovennævnte løsningsforslag, fem grundbegreber og input giver derfor anledning til igen at drøfte proces for udvikling af en politisk strategi. 

 

Administrationens forslag til proces for udvikling af en politik/strategi. 

På baggrund af ovenstående har administrationen udarbejdet et nyt forslag til proces.

Grundet kompleksiteten på det specialiserede voksenområde, vurderer administrationen, at der er behov for en strategi, der favner omlægningen for hele området samt de tværgående  konsekvenser. 

Administrationen vurderer, at Socialudvalget skal drøfte, om det vil optimere processen at inddrage andre relevante udvalg og Råd undervejs i processen og i så fald, hvornår. 

Facilitering af processen 

Der er i organisationen ikke tilstrækkelige ressourcer til at facilitere processen, hvorfor det foreslås, at der indhentes ekstern konsulentbistand til at facilitere proces og strategiudvikling.

På grund af markante ændringer, der er lagt op til i analyse og input, er der brug for, at der er en fælles politisk retning, som rækker frem i tid. 

Til planlægningen af processen foreslår administrationen at følgende elementer indgår:

  1. I samarbejde med ekstern konsulent faciliteres en strategisk workshop, der præsenterer Socialudvalget for effektiv strategilægning. 
  2. Socialudvalget tager på inspirationsbesøg i 2-3 kommuner, som er lykkedes med at skabe en strategisk retning på det specialiserede voksenområde. 
  3. På baggrund af besøgene faciliterer konsulenten en proces, hvor Socialudvalget udvikler de strategiske målsætninger, som skal sætte politisk retning.

 

Overordnet tidsplan for proces 

Administrationen foreslår følgende vejledende tidsplan: 

  1. Socialudvalget drøfter proces på mødet den 31. maj 2023. 
  2. På baggrund af drøftelsen fremlægges forslag til proces til beslutning på udvalgets møde den 9. august 2023. 
  3. Ultimo 2023/ primo 2024 gennemføres strategiudviklingsproces faciliteret af konsulentfirma – herunder besøg hos andre kommuner.
  4. Den endelige politik/strategi for det specialiserede voksenområde forudsætter således en længerevarende proces, og forventes at kunne fremlægges på Socialudvalgets møde primo  2024.  

 

Retligt Grundlag 

Ingen bemærkninger.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Forslag til proces, der faciliteres af eksternt konsulentfirma fremsættes til beslutning på udvalgets møde den 9. august 2023. 

4. Organisering af Center for Handicap og Psykiatri (D)

Beslutning

At 1: Drøftet. 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal drøfte en fremtidig organisering af Center for Handicap og Psykiatri.

 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at Socialudvalget drøfter en fremtidig organisering af Center for Handicap og Psykiatri.

 

Sagens indhold

Socialudvalget fik på deres temamøde den 19. april 2023 en afrapportering om analysen fra Implement om omkostningseffektiv drift af Center for Handicap og Psykiatri (bilag 1).

Analysen lægger op til en ændret organisering af Center for Handicap og Psykiatri.

På baggrund af analysen skal Socialudvalget drøfte, hvordan en organisationsændring kan understøtte den nødvendige omlægning af området, således at organisationen er bedst gearet til at imødegå de betydelige udfordringer, som analysen fremhæver.

Som grundlag for den politisk drøftelse peges i analysen på følgende løsningsforslag for en ændret organisering af Center for Handicap og Psykiatri:

Løsningsforslag 2: Fælles centeridentitet og etablering af samlet centerledelse

Det anbefales, at Center for Handicap og Psykiatri styrker den fælles centeridentitet og omdanner den nuværende ledergruppe til en egentlig forpligtende centerledelse, med en fælles opgave (og en tværgående ansvarstagen) om at drive og udvikle Center for Handicap og Psykiatri på tværs af myndighed og udfører.

Løsningsforslag 3: Styrket socialchefrolle

Det anbefales, at kulturen og praksis omkring socialchefrollen styrkes. Dette bør dels ske som led i løsningsforslag 2 (Fælles centeridentitet og etablering af reel centerledelse), men ligeledes ved en styrket stabsunderstøttelse af socialchefrollen (økonomisk, styringsmæssigt og fagligt). De konkrete elementer i en styrket stabsunderstøttelse uddybes i de følgende løsningsforslag.

Løsningsforslag 4: Justering af virksomhedsstruktur

Det anbefales, at Center for Handicap og Psykiatri ifm. den forestående analyse af den fremtidige efterspørgsel og tilbudsvifte foretager en analyse af, om den nuværende virksomhedsstruktur er optimal ift. den fremtidige tilbudsvifte.

Løsningsforslag 5: Ændring af virksomhedsbegrebet

Det anbefales, at Slagelse Kommune overvejer om virksomhedsbegrebet med fordel kan erstattes af et andet og mere neutralt begreb (fx enhed for, eller klynge).

 

Forslag til tidsplan for beslutning om ny organisering af Center for Handicap og Psykiatri 

Administrationen foreslår følgende vejledende tidsplan: 

  1. Socialudvalget drøfter organisering af Center for Handicap og Psykiatri på mødet den 31. maj 2023 på baggrund af afrapporteringen.
  2. På baggrund af drøftelsen fremlægges forslag til organisering til principbeslutning på udvalgets møde den 9. august 2023. Samt beslutning om at sende forslag i høring i Råd og MED-organisation.
  3. Høringsperiode fra 9. august 2023 – 5. september 2023.
  4. Rådene vil få et oplæg fra administrationen i august.  
  5. Sag om organisationsændringer indeholdende eventuelle høringssvar fremsættes til beslutning i Socialudvalget på møde den 4. oktober 2023.

 

Retligt grundlag

Kompetenceplan for Slagelse Kommune, godkendt af Byrådet den 29. marts 2022, giver Socialudvalget ansvar for organisering af Center for Handicap og Psykiatri inden for udvalgets gældende budgetramme.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at analysen giver anledning til en politisk drøftelse og senere beslutning om organisering.   

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

På baggrund af drøftelsen fremlægges forslag til organisering til principbeslutning på udvalgets møde den 9. august 2023.

5. Planlægning af Socialudvalgets temamøder andet halvår 2023 (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med handlemulighed A. 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal planlægge temamøder for andet halvår 2023. 

 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at Socialudvalget beslutter plan for temamøder i Socialudvalget for andet halvår af 2023.

 

Sagens indhold

Socialudvalget har afholdt 3 temamøder i første halvdel af 2023 samt et dialogmøde: 

  • 1. februar: Barnets Lov.
  • 29. marts: Udsatteområdet og hjemløsestrategien. 
  • 19. april: Afrapportering omkring analyse af Center for Handicap og Psykiatri. 
  • 15. maj: Dialogmøde med Rådene.

 

Inden for udvalgets område i andet halvår 2023, foreslår administrationen ikke yderligere temamøder, da der forventes en række strategimøder i forbindelse med arbejdet med den politiske strategi, hvor administrationen har foreslået en proces med workshops og kommunebesøg i dagsorden sag nr. 3.

 

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov. 

 

Handlemuligheder

Socialudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Godkende administrationens forslag om at efterårets temamøder udgøres af strategimøderne.

  2. Fremsætte eventuelt yderligere ønsker til temamøder. 

 

Vurdering

Administrationens vurdering er, at for at en proces for en politisk strategi på det specialiserede voksenområde 2024- 2027 kan gennemføres, er der behov for, at der prioriteres møder til dette formål.

Alternativt vil processen komme til at forløbe over længere tid.

Datoer for proces omkring politisk strategi med workshops og kommunebesøg tilrettelægges af administrationen.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

6. Planlægning af mødeaktivitet 2024 (D)

Beslutning

At 1: Drøftet med bemærkning om at følgende mødeaktiviteter skal prioriteres i 2024:  

KL-Konferencen Social- og Sundhedspolitisk Forum. 

Sjællandsfestivalen.

Inspirationsbesøg i kommuner i forhold til strategiudvikling.

Dialogmøder.

Kompetence

Socialudvalget


Beslutningstema

Socialudvalget skal drøfte planlægning af Socialudvalgets mødeaktiviteter (dialogmøder, temamøder, konferencer, studieture) for 2024.

  

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at Socialudvalget drøfter og prioriterer Socialudvalgets mødeaktivitet for 2024 med hensyntagen til Socialudvalgets afsatte midler til mødeaktivitet generelt.

 

Sagens indhold

Som forberedelse til det politiske arbejde i 2024 skal alle fagudvalg drøfte udvalgets mødeaktivitet ud over de ordinære udvalgsmøder, deltagelse i konferencer og planlægning af eventuel studietur.

Politisk mødekalender for 2024 bliver politisk behandlet efter sommerferien, men som udgangspunkt for planlægningen af øvrige mødeaktiviteter, forventes mødestrukturen med fagudvalgsmøder i første uge, økonomiudvalgsmøde i tredje uge og byrådsmøde i fjerde uge at videreføres i 2024.

Socialudvalget skal drøfte følgende:

  • Ønsker til dialogmøder med hvilke interessenter, hvor ofte, med hvilket indhold.
  • Ønsker til temamøder
  • Ønsker til deltagelse på konferencer (Bilag 1: oversigt over KL-konferencer)
  • Ønsker til studietur

I forlængelse af denne drøftelse skal Socialudvalget drøfte prioriteringen af de midler, der er afsat til Socialudvalgets deltagelse i konferencer, studieture, generel mødeforplejning og lignende.

Den økonomiske ramme for Socialudvalgets mødeaktivitet er beskrevet herunder. Rammen dækker al mødeaktivitet i Socialudvalget dog ikke kørselsgodtgørelse i forbindelse med Socialudvalgsmøder, temamøder og dialogmøder.

Socialudvalgets egen pulje: 

Budget 2023Overført fra 2022Korrigeret budget 2023Budget 2024
87.80067.824155.62487.800

Udgifter til Socialudvalgets drift er forplejning til Socialudvalgsmøder, dialogmøder og temamøder.

  • Gennemsnitligt er der i 2022 brugt ca. 1.400 kr. til forplejning pr. møde inkl. dialogmøder. og temamøder.
  • Deltagelse i KL-konference med 2 overnatninger forventes at koste ca. 10.000 kr. pr deltager (deltagergebyr, 2 middage, transport). 
  • Deltagelse i KL-konference af 1 dags varighed forventes at koste ca. 2.500 kr. pr. deltager. 

 

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

På baggrund af Socialudvalgets drøftelser fremlægges en sag på mødet i september med henblik på konkret beslutning om aktiviteter.

7. Godkendelse af STU-takster hos Center for Specialundervisning (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse. 

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalg og Socialudvalg godkende takster for STU-takster gældende fra 1. august 2023 hos Center for Specialundervisning.

 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at Byrådet godkender takster for STU-takster gældende fra 1. august 2023 hos Center for Specialundervisning.

 

Sagens indhold

Særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU) henvender sig til unge, der af fysiske eller psykiske grunde ikke kan gennemføre en anden ungdomsuddannelse.

Godkendelse af STU-takster hos Center for Specialundervisning er en del af udmøntning af budget 2023-2026, hvor det blev besluttede at samle kommunens STU-tilbud ét sted.

Center for Specialundervisning har i samarbejde med Ungeenheden udarbejdet og beskrevet de takstgrupper, som er gældende for STU i Slagelse Kommune samlet ved CSU-Slagelse fra skoleårets start. 

Taksterne erstatter de tidligere taksttabeller for STU ved ACV Anholtvej 3, ACV Rosenkildevej 58 og CSU-Slagelse. Med en godkendelse sikres dermed ensartede takster og en mere simpel struktur for taksterne for STU-tilbud i Slagelse Kommune. Beskrivelse af opbygning og takstgrupperne vedlægges som bilag 1.

 

Retligt grundlag

Bekendtgørelse om lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, LBK nr. 610 af 28/05/2019.

Kommunestyrelseslovens §41a vedr. fastsættelse af takst for benyttelse af sociale institutioner, ordninger m.v.

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemulighed:

  1. Godkende STU-taksterne gældende fra 1. august 2023 hos Center for Specialundervisning. Taksterne skal være klar til skolestart 1. august 2023.

 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at taksterne godkendes.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Taksterne vil være gældende fra skolestart 1. august 2023 og vil være gældende for de sidste fem måneder af 2023. Der vil blive beregnet nye STU-takster til budget 2024, som fremlægges til godkendelse inden årets udgang sammen med øvrige takster. Taksterne vedlægges som bilag 2.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Efter Socialudvalgets behandling af sagen den 31. maj, sendes den til behandling i Økonomiudvalget den 12. juni og Byrådet den 19. juni 2023.

8. Status på kvindekrisecentre (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering med bemærkning om, at et samlet Socialudvalg ønsker en drøftelsessag om området på et kommende møde i efteråret vedrørende - bag om tallene - gengangere - indsatsen under og efter opholdet - rammer for forebyggelse og perspektivering af indsatsen. 

Kompetence

Socialudvalget.

 

Beslutningstema

Socialudvalget orienteres om status på udviklingen i krisecenterophold for borgere i Slagelse Kommune.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Socialudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold

Kvinder, der udsættes for trusler eller vold i samlivet, har mulighed for at tage ophold på et af de 80 krisecentre, der findes rundt om i landet sammen med de børn, der evt. findes i forholdet. Der ligger ikke et krisecenter i Slagelse. Erfaringen viser, at kvinder med behov for ophold på et krisecenter ofte ønsker at lægge geografisk afstand til hjemadressen, fordi opholdet skyldes et reelt trusselsbillede fra samlever.

Der er frit optag på krisecentre. Det betyder, at kvinden kan henvende sig uden forudgående visitation og søge om ophold. Det er lederen af krisecentret, der har visitationsretten og kompetencen til at beslutte, om kvinden og evt. børn kan indskrives til ophold. Det er også lederen, der beslutter, hvornår kvinden kan udskrives.

Center for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration udarbejder en gang om året data på krisecenterophold med henblik på at følge udviklingen på området. Udvalget orienteres om disse data og mulige løsninger.

I 2022 har 47 kvinder fra Slagelse Kommune og 30 børn haft ophold på forskellige krisecentre rundt om i landet. Antallet af kvinder fra Slagelse Kommune med behov for ophold er steget fra 33 i 2021 til 47 i 2022. Antallet af børn er faldet fra 35 til 30. Stigningen i antallet af kvinder er den primære årsag til, at kommunens udgifter til krisecentre stiger.

Tre kvinder er henvist af kommunen, mens 44 selv har søgt om ophold.

Slagelse Kommunes rolle

Rådgivning og Udbetaling har bl.a. arbejdsgange, som beskriver, at sagsbehandler så hurtigt som muligt kontakter borger og krisecenter for plan om fælles indsats. En plan kan være at tilbyde alternative tilbud, som ikke er så omkostningstunge. (f.eks. økonomisk hjælp til flytning til anden bolig). Sagsbehandleren følger under opholdet løbende op og er i dialog med kvinden og krisecentret med henblik på at understøtte, at kvinden kan vende tilbage til en normal tilværelse så hurtigt som muligt.

Derudover råder afdelingen over en lejlighed, som kan anvendes som alternativ til ophold på krisecenter, hvis kvinden accepterer kommunens tilbud om at benytte lejligheden i en periode i stedet for at tage ophold på krisecenter. Afdelingen vurderer i samarbejde med politiet om et evt. trusselsbillede medfører, at tilbud om ophold i lejligheden ikke kan anbefales.

Der er også etableret samarbejde med det specialiserede børne- og ungeområde, fordi døgnvagten indimellem akut har behov for en faglig vurdering af, om en mor med børn kan henvises til krisecenter, eller om der kan tilbydes anden form for hjælp til ny bolig eller midlertidigt ophold. Døgnvagten kontakter områdeleder eller afdelingschef i Rådgivning og Udbetaling, hvis henvendelsen sker udenfor åbningstid, herunder i weekender og på helligdage.

Økonomi

Efter Lov om social service er kommunen forpligtet til at betale en døgntakst for ophold på krisecentre, når borgere fra Slagelse indskrives på et krisecenter, så længe opholdet varer. Det er krisecentret, som fastsætter den individuelle døgntakst, der bl.a. afhænger af, hvor meget fagpersonale stedet har tilknyttet. Landets krisecentre fremgår af Tilbudsportalen og der føres tilsyn med de enkelte tilbud af Socialtilsynet.

Staten refunderer halvdelen af kommunens udgifter til krisecenterophold.

Et ophold varer i gennemsnit 2,5 måned og koster i gennemsnit 100.000 kr. netto pr. borger.

Økonomiudvalget reducerede budgettet ved genoptagelse af budget 2022 med 0,2 mio. kr. og bevilgede ved budgetopfølgning 3,1 mio. kr. til området. Af denne bevilling er der overført 0,6 mio. kr. til 2023.

Det korrigerede budget i 2022 udgjorde 5,4 mio. kr. Heraf er 0,6 mio. kr. overført til 2023, og budgettet på 4,7 mio. kr. forventes at balancere. Der udarbejdes ikke handleplaner ved budgetoverskridelse, selvom udgifterne ligger på servicerammen, idet kommune jf. ovenstående, ikke har indflydelse på visitation til ophold eller opholdets længde, og derfor ikke kan ændre på udgifterne og serviceniveauet.

Kommunens udgifter er siden 2019 steget fra netto 3,3 mio. kr. årligt til 4,8 mio. kr. i 2022. Udviklingen i antal ophold ses i nedenstående tabel.

Antal 2019          2020          2021          2022          
Kvinder          39 353347
Børn27323530

I budgetårene 2024-2026 er der afsat 4,5 mio. kr. til området.

 

Retligt grundlag

Servicelovens §109. Heraf fremgår:

Enhver kommunalbestyrelse er efter servicelovens § 109 forpligtet til at tilbyde midlertidigt ophold i boformer til kvinder, som har været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til familie eller samlivsforhold. Kvinderne kan have deres børn med under opholdet.

Af Ankestyrelsens principafgørelse 28-14 fremgår:

Det er lederen af et krisecenter, som har kompetencen til at træffe afgørelse om udskrivning fra krisecenteret på samme måde, som det efter serviceloven er lederen af et krisecenter, der træffer afgørelse om optagelse på centeret. Vi har lagt vægt på, at personer på krisecenter er en særligt udsat gruppe, hvor der er selvmøderprincip, mulighed for anonymitet, ingen geografisk begrænsning og halv statsrefusion for udgifterne. Kommunen har således ikke kompetence til at træffe afgørelse om ophør af ophold på krisecenter, men kommunen skal under opholdet yde den nødvendige hjælp, herunder udarbejde en handleplan.

 

Handlemuligheder 

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Det vurderes, at Slagelse Kommune lever op til lovens intentioner for så vidt, angår den kommunale indsats og hjælp til kvinder på krisecentre. Center for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration har fokus på at understøtte, at familier med behov for disse ophold så hurtigt som muligt hjælpes til at kunne vende tilbage til en normal tilværelse enten i Slagelse eller i en anden kommune.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Kommunens udgifter er siden 2019 steget fra netto 3,3 mio. kr. årligt til 4,8 mio. kr. i 2022. I budgetårene 2024-2026 er der afsat 4,5 mio. kr. til området. Området er under servicerammen, hvorfor det medtages i administrationens prioriteringskatalog.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

9. Årsrapportering 2022 fra Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Socialudvalget

 

Beslutningstema

Socialudvalget orienteres om Årsrapporter for 2022 fra Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.

 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at Socialudvalget tager årsrapportering 2022 fra Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte til orientering.

 

Sagens indhold

Ifølge vedtægterne for Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte udarbejder rådene hvert år en beretning for rådenes arbejde til orientering for Socialudvalget.

Årsrapporterne bygger dels på faktuelle data over rådenes aktiviteter, og dels på en kort beskrivelse af de temaer, der har været aktuelle for rådene at sætte fokus på. I tilrettelæggelsen af rådenes arbejde udarbejdes et årshjul, hvor der skabes overblik over rådenes mødeaktivitet, samt hvilke emner/temaer rådene ønsker prioriteret for den kommende periode.

I prioriteringen af temaer for rådenes arbejde lægges der vægt på, at rådene skal rådgive Byrådet i relation til de aktuelle lokale udfordringer.  Det gælder både i forhold til rådenes målgrupper – og i sammenhæng med nationale strategier og udviklingstendenser inden for handicap-, psykiatri- og udsatteområdet.

Det er endvidere centralt for rådene at understøtte implementeringen af Slagelse Kommunes politikker gældende for områderne handicap, psykiatri og socialt udsatte. Disse politikker er nu samlet i Medborgerpolitikken.

Årsrapporter for 2022 fra henholdsvis Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte vedlægges som bilag 1 og 2.

 

Retligt grundlag

Vedtægterne for hhv. Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

10. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

 

Der blev på mødet desuden orienteret om følgende:

  • Borgersag.
  • Partnerskabsaftale med Frivillige Centeret.
  • Virksomhedsleder har opsagt sin stilling pr 30. juni 2023.

 

 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag og projekter.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Socialudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

  1. Orientering fra udvalgsformanden
  2. Orientering fra udvalgets medlemmer
  3. Orientering fra administrationen

 

Orientering fra udvalgsformanden

Fagpolitisk forum 

KL- Konferencen ''Social- og Sundhedspolitisk Forum'' den 11.- 12. maj 2023

 

Orientering fra administrationen

Varmestuen i Korsør 

Rosenkildevej 87-89 

 

11. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Ingen bemærkninger.

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenspunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag findes en oversigt over kommende punkter til behandling.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked  indstiller,

  1. at Socialudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes
    behandlet på kommende møder.

 

 

 

12. Kommunikation (B)

Beslutning


At 1: På næste Socialudvalgsmøde skal det drøftes, hvordan Socialudvalget sammen og fælles kan kommunikere om den kommende socialstrategi og de kommende forandringer. 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet. 

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Socialudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig                          kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet. 

13. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Socialudvalget

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked  indstiller,

  1. at Socialudvalget godkender referatet.