Socialudvalget – Referat – 6. september 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende dagsordenen. 

 

Indstilling

 Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked  indstiller,

  1. at Socialudvalget godkender dagsorden.

 

 

 

2. Orientering om forslag til ændringer i den kollektive trafik ifm. busbestilling 2024 (O)

Beslutning

Chefkonsulent i Teknik, Plan og Erhverv Christian Schou Rasmussen deltog under oplysning af punktet

At 1: Taget til orientering. Socialudvalget bemærker, at de vil følge sagen og have opmærksomhed på betydning for borgere, der skal benytte tilbud under Socialudvalgets område. 

 

Kompetence

Børn- og Ungeudvalget, Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, Klima- og Miljøudvalget, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Seniorudvalget, Socialudvalget og Sundhedsudvalget.

 

Beslutningstema

Børn- og Ungeudvalget, Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, Klima- og Miljøudvalget, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Seniorudvalget, Socialudvalget og Sundhedsudvalget orienteres om de justeringsforslag til ændringer i serviceniveauet for kommunens bustrafik som Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget har sendt i offentlig høring med mulighed for at fremkomme med kommentarer til justeringsforslagene. 

 

Indstilling

Chefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller,

1. at Børn- og Ungeudvalget, Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, Klima- og Miljøudvalget, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Seniorudvalget, Socialudvalget og Sundhedsudvalget tager sagen til orientering. 

 

Sagens indhold

Administrationen har bedt Movia om at udarbejde forslag til reduktioner i serviceniveauet for den kommunale bustrafik svarende til ca. 12. mio. kr. 

På den baggrund besluttede Teknik- Plan og Landdistriktsudvalget 7. august 2023, at sende forslagene i offentlig høring, samt til orientering og mulighed for at fremkomme med kommentarer til justeringsforslagene i de respektive fagudvalg.  

På mødet vil administrationen redegøre nærmere for forslagene. 

 

Retligt grundlag

Lovbekendtgørelse 2023-03-01 nr. 215 om trafikselskaber (Trafikselskabsloven) Loven fastlægger rammerne for den offentlige bustrafik i Danmark, dvs. trafikselskabernes opgaver, takster, rutetilladelser, passagerrettigheder, trafikinformation mv. Loven fastlægger ligeledes rammerne for kommunernes opgaver.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

 

Vurdering

Ingen bemærkninger. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Movias sparekatalog for Slagelse indeholder 12 justeringsforslag, hvor det er vurderet, at der med justeringsforslagene 1 til 9 kan tilvejebringes driftsbesparelser på ca. 10,4 mio. kr. Justeringsforslagene 10 til 12 kan ikke direkte sammenlægges med justeringsforslagene 1 til 9. Samlet set er det Movias vurdering, at der ud fra indholdet af sparekataloget kan findes justeringer for 12 mio. kr. 

 

Tværgående konsekvenser

Reduktioner i serviceniveauet for den kollektive trafik, vil medføre reduktioner i den velfærd der stilles til rådighed for kommunens borgere og virksomheder.

 

Sagens videre forløb

Eventuelle kommentarer vil sammen med høringssvarene fra den offentlige høring behandles efterfølgende af Teknik- Plan og Landdistriktsudvalget den 2. oktober 2023. 

Sagens forløb

04-09-2023 Sundhedsudvalget

Christian Schou Rasmussen deltog under punktets behandling.

At 1: Sagen taget til orientering med følgende bemærkning:

Sundhedsudvalget vil følge sagen og have en særlig opmærksomhed på betydningen for mennesker, der skal benytte tilbud under sundhedsudvalgets område

Oplægget lægges på referatet.


05-09-2023 Seniorudvalget

Christian Schou Rasmussen deltog under punktets behandling.

At 1: Sagen taget til orientering.

Seniorudvalget bemærker at de vil følge sagen og have en særlig opmærksomhed på betydningen for mennesker, der skal benytte tilbud under seniorudvalgets område. Særligt med henblik på, om evt nedlæggelse af busruter vil forøge omkostningerne til eks flex trafik.


05-09-2023 Børne- og Ungeudvalget

At 1: Taget til orientering.

Udvalget ønsker at følge udviklingen tæt, idet udvalget er opmærksomme på konsekvenserne for børn og unge. Udvalget opfordrer til, at busdriften tænkes sammen med den nye skolestruktur.

Christian Schou Rasmussen fra Teknik, Plan og Erhverv deltog under oplysningen af punktet. 


06-09-2023 Klima- og Miljøudvalget
Beslutning ikke frigivet

3. Godkendelse af afrapportering til Social- og Boligstyrelsen på to centrale udmeldinger om hhv. punktskrifts- og tegnsprogsindsatser (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse. 

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Socialudvalget og Børne- og Ungeudvalget godkende afrapporteringen til Social- og Boligstyrelsen på to centrale udmeldinger om hhv. punktskrifts- og tegnsprogsindsatser.

 

Indstilling

Chefen for Børn og Unge indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget anbefaler Byrådet at godkende afrapportering til Social- og Boligstyrelsen på to centrale udmeldinger om hhv. punktskrifts- og tegnsprogsindsatser.

 

Sagens indhold

På baggrund af en forundersøgelse fandt Socialstyrelsen, at der var anledning til bekymring for hvorvidt kommuner og regioner i tilstrækkelig grad koordinerer med hinanden om at anvende og opretholde det fornødne udbud af højt specialiserede punktskriftindsatser og højt specialiserede tegnsprogsindsatser. Socialstyrelsen udsendte derfor to centrale udmeldinger i oktober 2022 for følgende målgrupper:

1) Børn og unge med varigt høretab

2) Børn og unge med alvorlig synsnedsættelse.

I forlængelse heraf er der gennemført følgende proces i regi af Rammeaftale Sjælland:

  • Spørgeskemaundersøgelse til kommunerne
  • Input fra udbydernetværket (kommunikationscentrene i regionen)
  • Input fra Synscenter Refsnæs.

Udkastet til afrapporteringen har efterfølgende været i høring hos kommunerne via Rammeaftale netværket Børn og Unge, udbydernetværket og Synscenter Refsnæs. 

Der er på baggrund heraf udarbejdet udkast til afrapportering for kommunerne i Region Sjælland.

Styregruppen for rammeaftalen, K17 og KKR Sjælland har godkendt afrapporteringen, og videresender nu til godkendelse i kommunerne. 

Sagen vedlægges følgende bilag:

  • Bilag 1 Centrale udmeldinger opsummering.
  • Bilag 2 Afrapportering på central udmelding vedr. punktskriftindsatser.
  • Bilag 4 Afrapportering på central udmelding vedr. tegnsprogsindsatser. 
 

Opsummering af konklusionerne i rapporterne

Rapporten vedrørende børn og unge med varigt høretab peger på:

  • Det er en meget lille målgruppe
  • En del af kommunerne har ikke nyere erfaringer med målgruppen
  • Børn med høretab kan via operation opnå at kunne høre
  • Målgruppen forventes at blive mindre.

Kommunerne peger på, at der er et godt samarbejde med udbyderne på området, evt. er der et potentiale i form af nationale registre over målgruppen, samt understøttelse af et landsdækkende vidensmiljø. 

Rapporten vedr. børn og unge med alvorlig synsnedsættelse peger på:

  • Det er en meget lille målgruppe
  • 9 børn og unge fordelt på 8 kommuner i regionen
  • Grundet det lille behov er det en udfordring at opretholde kompetencer på området
  • Samarbejdet med udbyderne på området inkl. Synscenter Refsnæs er godt.

Konkret peges der på, at der i regi af Rammeaftale netværket Børn og Unge afholdes en workshop med relevante aktører og fokus på indsatsen og evt. styrkelsen af indsatsen. 

 

Retligt grundlag

Lov om Social Service § 13b (National Koordination)

Social- og Boligstyrelsen har med lovgivningen vedrørende den nationale koordinationsstruktur fået kompetence til at udmelde målgrupper og særlige indsatser til kommunalbestyrelserne, hvis det vurderes, at der er behov for øget koordination eller planlægning på tværs af kommuner og regioner for at sikre og videreudvikle den mest specialiserede indsats.

Kommunalbestyrelserne afrapporterer på centrale udmelding via rammeaftalesamarbejdet i forbindelse med den årlige fastlæggelse af udviklingsstrategien for det kommende år.

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemulighed:

  1. Byrådet kan godkende afrapporteringen

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at afrapporteringen kan godkendes, idet den lever op til Social- og Boligstyrelsens udmeldinger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Efter Socialudvalgets og Børne- og Ungeudvalgets behandling af sagen forelægges sagen for Byrådet den 25. september 2023.

Sagens forløb

05-09-2023 Børne- og Ungeudvalget
At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

4. Procesplan for analyse af åbne aktivitets- og samværstilbud i Slagelse Kommune (B)

Beslutning

At 1: Sagen er drøftet. Socialudvalget er enige om at udsætte sagen til udvalgets møde i november af hensyn til de forestående budgetforhandlinger. 

 

 

 

 

Kompetence

Socialudvalget

 

Beslutningstema

Socialudvalget kan tage stilling til procesplan for og pege på finansiering af en analyse af de åbne (uvisiterede) aktivitets- og samværstilbud i Slagelse Kommune.

 

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri indstiller,

1. at Socialudvalget tager stilling til procesplan for og peger på finansiering af en analyse af de åbne (uvisterede) aktivitets- og samværstilbud i Slagelse Kommune.

 

Sagens indhold

Socialudvalget fremsatte på udvalgsmøde den 9. august 2023 ønske om en tilbundsgående analyse, og bad om forslag til procesplan for en analyse af de åbne (uvisterede) aktivitets- og samværstilbud i Slagelse Kommune.

De åbne aktivitets- og samværstilbud skal medvirke til, at personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer har mulighed for at komme hjemmefra og deltage i sociale aktiviteter, hvor der er mulighed for at udfolde sig sammen med andre og deltage i et socialt fællesskab.

Der er i Slagelse Kommune følgende åbne (uvisterede) aktivitets- og samværstilbud:

Navn

 

Målgruppe

Aktør

Klub Fri og Klub Amalie

Handicap

Forening som modtager kommunalt tilskud

Netværkshuset Rosenhuset

Psykiatri

Kommunalt tilbud

CPUS

Netværkshuset Birkehuset

Psykiatri

Kommunalt tilbud

CPUS

Værestedet Lilleøvej

Socialt Udsatte

Kommunalt tilbud Rusmiddelcenteret

Kirkens Korshærs varmestue i Slagelse

Socialt Udsatte

Forening som modtager kommunalt tilskud

Kirkens Korshærs varmestue i Skælskør

Socialt Udsatte

Forening som modtager kommunalt tilskud

Det alkoholfrie netværk Ringen

Socialt Udsatte

Forening som modtager kommunalt tilskud

Forslag til procesplan for en analyse af de åbne (uvisiterede) aktivitets- og samværstilbud i Slagelse Kommune

Administrationen foreslår, at der indgås aftale om ekstern konsulentbistand til gennemførelse af proces og analyse af de åbne (uvisiterede) aktivitets- og samværstilbud i Slagelse Kommune.

Tidsperspektivet for nedenstående procesplan er fastsat til ca. 6 måneder og forventes at kunne gennemføres i perioden oktober 2023 til april 2024. 

Fase

 

Indhold

Dataindsamlingsfase

I samarbejde med aktørerne på området ex opsøgende gadeteam (§99) og de aktører, som allerede driver de uvisiterede tilbud indsamles eksisterende data om:

  • Indhold i aktivitets- og samværstilbud
  • Brugerne af tilbuddene (antal, alder og målgrupper mv.)
  • Lignende åbne tilbud - private(civilsamfund) og kommunale

Herudover besøges hvert tilbud én gang, hvor fokus vil være på at få indsigt i både indholdet i det nuværende tilbud og i fremtidige ønsker/behov. Der skal ved besøget ske inddragelse af repræsentanter fra brugerne og af repræsentanter fra medarbejdere og ledelse.

 

Analysefase

Data analyseres med henblik på at identificere:

  • Fordele, ulemper, muligheder og begrænsninger i nuværende tilbud. Herunder gråzoner og overlap mellem indhold i tilbud og målgrupper samt udækkede behov.

Udviklingsfase - fremtidige muligheder:

Udviklingsfasen indeholder 3 aktivitetselementer:

  1. Workshop med Rådet for Socialt Udsatte og Handicaprådet og de lokale aktører som tidligere nævnt.  
    • Analysens resultater præsenteres, og der arbejdes med forslag til forskellige fremtidige muligheder/scenarier
  2. Temadrøftelse i Socialudvalget
    • På baggrund af workshoppen laves temaoplæg til Socialudvalget med oplæg til politisk drøftelse af forslag til forskellige fremtidige muligheder/scenarier.
  3. Dialogmøde mellem Socialudvalg og Rådet for Socialt Udsatte og Handicaprådet samt lokale aktører.
    • Som oplæg til dialog præsenterer Socialudvalget deres politisk strategiske overvejelser.

Beslutningsfasen

På baggrund af udviklingsfasen fremlægges sag med handlemuligheder til politisk principbeslutning. Denne sag sendes i høring i Rådet for Socialt Udsatte og Handicapråd inden endelig beslutning.

 

 

Retligt grundlag

Lov om Social Service § 104: Kommunalbestyrelsen skal tilbyde aktivitets- og samværstilbud til personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer til opretholdelse eller forbedring af personlige færdigheder eller af livsvilkårene.

Jævnfør vejledning 9286 af 26/04/2018: Kommunalbestyrelsen skal sikre, at der er egnede aktivitets- og samværstilbud til de målgrupper, der er nævnt i loven, enten i kommunalt, regionalt eller privat regi.

 

Handlemuligheder

Socialudvalget har følgende handlemuligheder:

A. At godkende procesplan og pege på finansiering

B. At godkende procesplan med justeringer og pege på finansiering

C. Ikke at godkende procesplan og bede administrationen komme med nyt forslag

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at procesplanen via data, inddragelse og dialog kan skabe grundlag for en politiske drøftelse og stillingtagen til en strategi for de åbne aktivitets- og samværstilbud i Slagelse Kommune.

Administrationen understreger, at den skitserede procesplan ikke kan afholdes inden for Socialudvalgets ramme og derfor skal Socialudvalget pege på finansiering af ekstern konsulentbistand.

Administrationen vil sikre, at eksisterende data på tilbuddene stilles til rådighed for analysen.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Gennemførelsen af procesplanen kræver, at Socialudvalget peger på finansiering af ekstern konsulentbistand. Udgiften er anslået til 0,3 mio. kr.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

I fald at den skitserede procesplan gennemføres, vil Socialudvalget få et temaoplæg primo 2024 og en sag til beslutning april 2024.

5. Hjemløseområdet i Slagelse Kommune (D)

Beslutning

Chef for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration Peter Sidelmann deltog under oplysning af punktet. 

At 1: Drøftet. Socialudvalget ønsker en ny sag på Socialudvalgets møde ultimo 2023. 

Kompetence

Socialudvalget

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal drøfte initiativer på hjemløseområdet i Slagelse Kommune i forbindelse med omlægningen af hjemløseindsatsen.

 

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri indstiller,

1. at Socialudvalget drøfter initiativer på hjemløseområdet i Slagelse Kommune i forbindelse med omlægningen af hjemløseindsatsen.

 

Sagens indhold

Slagelse Kommune har igennem en årrække været udfordret på hjemløseområdet - både i form af antallet af hjemløse og i form af mangel på billige boliger til hjemløse.

I forbindelse med Socialudvalgets temamøde om udsatteområdet den 29. marts 2023 satte udvalget i dialog med oplægsholderne bl.a. fokus på, hvorfor Slagelse Kommune trods initiativer fra fagudvalget, som fx ”Strategi og Handleplan – boligudfordringer social udsatte” forsat har mange hjemløse. Vurderingen fra Social- og Boligstyrelsen var, at Slagelse Kommune har brug for at adressere in-flowet for at sikre en permanent reduktion i antallet af hjemløse.

I maj 2023 vedtog Folketinget en række i lovændringerne i Lov om Social Service if. omlægning af hjemløseindsatsen. Formålet med lovændringerne er at bidrage til en omstilling af indsatsen mod hjemløshed ud fra en målsætning om at udbrede Housing First-tilgangen, reducere antallet af borgere i hjemløshed markant og gøre op med langvarig hjemløshed.

Politiske initiativer i forhold til den videre proces med omlægningen af hjemløseindsatsen

På ovenstående baggrund kan det politisk drøftes hvilke politiske initiativer, som kan bidrage til at understøtte implementeringen af den nye lovgivning.

Administrationen vurderer, at der er 3 spor som kan drøftes politisk i forhold til både at håndtere lovændringerne og adressere in-flowet:
  1. Forebyggelse af hjemløshed
  2. Omlægning af indsatser og tilbud til hjemløse
  3. Adgang til billige boliger til Housing First forløb for hjemløse

Ad 1: Initiativer til forebyggelse af hjemløshed

Initiativer til forebyggelse af hjemløshed skal ses på baggrund af behovet for at adressere in-flowet af nye hjemløse.

Mulige emner til den politiske drøftelse:

  • Borgerperspektivet: Hvorfor er der borgere, som ender som hjemløse? Hvordan er borgernes vej til hjemløshed? - har de mødt barrierer eller "faldet mellem stole"? 
  • Mulige initiativer som kan reducere in-flowet af hjemløse
  • Håndtering af in-flowet fra specifikke grupper – fx unge eller ældre.
    • Behovet for at genbesøge initiativet vedrørende Housing First for unge.
  • Mulige samarbejdsfladerne til civilsamfundets forebyggende indsatser.

Ad 2: Initiativer i forhold til omlægning af indsatser og tilbud til hjemløse

Under forudsætning af politisk godkendelse i Socialudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, så indleder Slagelse Kommune et taskforce forløb med Social- og Boligstyrelsen den 1. oktober 2023, som løber de næste 2 år. Den nye lovgivning træder ligeledes i kraft 1. oktober 2023.

Administrationen vurderer, at initiativet med et taskforløb vil understøtte, at Slagelse Kommunes interne organisation og samarbejde på tværs bliver udviklet og tilpasset den nye lovgivning. Der henvises til særskilt dagsordenspunkt herom på Socialudvalgets dagsorden.

Administration foreslår i tillæg her til mulige emner til den politiske drøftelse:

  • Opbygning af systematiske data omkring hjemløseområdet til løbende at følge udviklingen i forbindelse med omlægningen af hjemløseindsatsen
  • Initiativer i forhold ”restgruppen” af hjemløse, som har brug for noget andet end en Housing First-baseret indsats.

Ad 3: Initiativer til at sikre adgang til billige boliger til Housing First forløb for hjemløse

Den systematiske adgang til billige boliger er en forudsætning for at Slagelse Kommune kan få positiv effekt af den nye lovgivningen. Social- og Boligstyrelsen har understreget, at den systematiske tilgang til at skaffe billige boliger kræver, at Slagelse Kommune udvikler samarbejdet med både den almene og den private boligsektor i forhold til de behov som følger af omlægningen af hjemløseindsatsen. 

Adgangen til billige boliger fordeler sig på følgende spor:

  • Mulighederne i det eksisterende udbud af billige boliger
  • Mulighederne i forhold til udvidelse af udbuddet af billige boliger

Fagudvalget har hidtidige haft følgende 2 initiativer i forhold til boligudfordringer:

A: ”Strategi og Handleplan – boligudfordringer social udsatte” vedtaget af fagudvalget den 6. maj 2020, hvor bl.a. følgende spor blev lagt:

  • Udnyttelse af den fleksible anvisningsret (eksisterende boliger)
  • Alternativt plejehjem i samarbejde med Center for Sundhed og Ældre (udvidelse af boliger)
  • Etablering af skæve boliger(udvidelse af boliger)

B: "Midlertidige boliger til hjemløse" (Etablering af overgangsboliger) vedtaget af fagudvalget 10. juni 2020 (eksisterende boliger)

Mulige emner til den politiske drøftelse:

  • Behovet for at genbesøge og evaluere til hidtidige initiativer i forhold til den nye omlægning af hjemløseindsatsen.
  • Initiativer til udvikling af det strategiske samarbejde med almene boligsektor og den private boligsektor.
  • Mulige samarbejdsflader til civilsamfundets indsatser i relation til Housing First.

 

Retligt grundlag

Lov om Social Service. 

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at omlægningen af hjemløseindsatsen kræver, at Socialudvalget tager en drøftelse af hidtidige initiativer samt mulige nye politiske initiativer, som kan understøtte implementeringen af lovændringerne.

Der er sammenhæng til kapacitetsanalysen af tilbud på tværs af Socialudvalget og Seniorudvalget. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Lovændringer indeholder en ændret refusionsmodel, som vil have en økonomisk konsekvens, som kan minimeres, hvis kommunen får håndteret ændringerne hensigtsmæssigt og effektivt.

 

Tværgående konsekvenser

Omlægningen berører primært Socialudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, men har også afledte effekter på de øvrige velfærdsområder.

 

Sagens videre forløb

Socialudvalget vil få forelagt en sag vedrørende implementering af den nye lovgivning på udvalgets møde i december.

6. Taskforce-forløb med Social- og Boligstyrelsen på hjemløseområdet (B)

Beslutning

Chef for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration Peter Sidelmann deltog under oplysning af punktet. 

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Socialudvalget og Erhvervs- Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Socialudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan godkende, at Slagelse Kommune indgår i et samarbejde med Social- og Boligstyrelsen omkring taskforce-forløb på hjemløseområdet.

 

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri og Chefen for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration indstiller,

1. at Socialudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender, at Slagelse Kommune indgår i et samarbejde med Social- og Boligstyrelsen omkring taskforce-forløb på hjemløseområdet. 

 

Sagens indhold

Den daværende regering formulerede i oktober 2021 et mål om at nedbringe hjemløshed og iværksatte i den forbindelse en national hjemløsestrategi. På baggrund af hjemløsestrategien vedtog Folketinget i maj 2023 en række lovændringer i serviceloven omkring omlægning af hjemløseindsatsen, som træder i kraft den 1. oktober 2023.

Socialudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget berøres af implementeringen af lovændringerne, idet der sættes et stærk fokus på Housing First tilgangen. Housing First er en helhedsorienteret tilgang, hvor borgeren tilbydes en selvstændig bolig og samtidig modtager et individuelt tilrettelagt forløb.

Lovændringerne betyder, at kommunen skal omlægge sine arbejdsgange, indsatser og tilbud i forhold til at hjælpe hjemløse for at kunne opnå statslig refusion. Ligeledes skal kommunen sikre, at der er boliger at tilbyde de hjemløse, således at Housing First metoderne kan bringes i spil. En sådan omlægning kræver både udvikling af kommunens interne administration samt et stærkt boligstrategisk samarbejde med boligudbyderne i Slagelse Kommune.

Socialudvalget afholdte den 29. marts 2023 et temamøde om udsatteområdet, hvor bl.a. Social- og Boligstyrelsen orienterede om ovennævnte lovændringer. På temamødet blev Socialudvalget præsenteret for, at Social- og Boligstyrelsen i samarbejde Ankestyrelsen tilbyder et taskforce forløb til kommunerne. Med afsæt i Housing First-tilgangen skal taskforce forløbet understøtte den enkelte kommune med implementeringen af sammenhængende og helhedsorienterede indsatser med kobling til kommunens samlede indsats mod hjemløshed. 

Kerneelementerne i lovændringerne if. omlægning af hjemløseindsatsen

Formålet med lovændringerne er at bidrage til en omstilling af indsatsen mod hjemløshed ud fra en målsætning om at udbrede Housing First-tilgangen, reducere antallet af borgere i hjemløshed markant og gøre op med langvarig hjemløshed.

Lovændringerne berører i særlig grad kommunerne i relation til servicelovens § 110. Jf. denne skal Kommunalbestyrelsen tilbyde midlertidigt ophold i boformer til personer med særlige sociale problemer, som ikke har eller ikke kan opholde sig i egen bolig, og som har behov for botilbud og for tilbud om aktiverende støtte, omsorg og efterfølgende hjælp.

Kerneelementerne i lovændringerne er:

  • Øget incitament til handling fra kommunens side: Omlægning af refusion fra herbergophold til bostøtte i egen bolig eller midlertidigt botilbud. Pr. 1. oktober 2023 kan kommunen kun få 50 % refusion i 120 dage på herbergophold, og fra 1. oktober 2026 kun i 90 dage. I stedet gives refusion på bostøtte efter Housing First-metoderne i 2 år eller midlertidigt botilbud efter servicelovens § 107 i et ½ år.
  • Præcisering af målgruppen for - og formålet med - et herbergophold efter servicelovens § 110.
  • Krav om udarbejdelse af handleplaner for borgere på § 110-boformer – så udfordringer beskrives og indsatser kan igangsættes.
  • Kommunal udskrivningskompetence fra § 110-boformer under en række betingelser
  • Ny bostøtteparagraf efter Housing First-metoderne - servicelovens 85 a - som får følgende ordlyd: Kommunalbestyrelsen kan tilbyde hjælp, omsorg eller støtte til udvikling af færdigheder efter de specialiserede støttemetoder fra Housing first-tilgangen til personer i hjemløshed eller i risiko for hjemløshed, som har behov for hjælp, omsorg eller støtte på grund af særlige sociale problemer
  • Fast Track i Ankestyrelsen til klager over bostøtten

Indholdet i taskforce-forløbet

Center for Handicap og Psykiatri samt Center for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration havde den 26. juni 2023 et afklaringsmøde med Social- og Boligstyrelsen omkring indholdet i et taskforce-forløb. Taskforce-forløbet sigter mod at bidrage til kvalitetsudvikling og omlægning af praksis. Taskforcens omdrejningspunkt er nedenstående fire temaer:

  1. En systematisk tilgang til at skaffe boliger til indsatsen.
  2. En systematisk praksis for at tilbyde borgere i hjemløshed, der flytter i egen bolig social støtte efter de specialiserede støttemetoder.
  3. En organisering og et samarbejde mellem relevante aktører, som understøtter udførelsen af indsatsen.
  4. En juridisk og socialfaglig kvalitet i sagsbehandlingen for målgruppen.

Krav til kommunen

Social- og Boligstyrelsen understreger, at det er en forudsætning for taskforce-forløbets resultater, at kommunen stiller sig til rådighed for aktiviteterne på tværs af Center for Handicap og Psykiatri og Center for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration. Det understreges endvidere, at den systematiske tilgang til at skaffe billige boliger kræver, at Slagelse Kommune udvikler samarbejdet med både den almene og den private boligsektor i forhold til de behov som følger af omlægningen af hjemløseindsatsen. 

Et taskforce-forløb har en varighed på to år og består overordnet af en forberedelsesfase, en analysefase, en udviklingsfase og en forankringsfase.

 

Retligt grundlag

Lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

 

Handlemuligheder

Socialudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Godkende, at Slagelse Kommune indgår i et taskforce-forløb på hjemløseområdet.

  2. Ikke godkende, at Slagelse Kommune indgår i et taskforce-forløb på hjemløseområdet.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at Slagelse Kommune vil drage fordel af at modtage implementeringsstøtte til omlægningen af hjemløseindsatsen i form af et taskforce-forløb fra Social- og Boligstyrelsen. Denne vurdering bygger på:

  • At der er tale om en betydelig omlægning af indsatsen på tværs af Slagelse Kommune - primært hos Center for Handicap og Psykiatri og Center for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration. Omlægningen kræver tilpasning af organisationen og samarbejdet mellem centrene, som sikrer en hurtig reaktion og indsats.
  • At den ændrede refusionsmodel har en økonomisk konsekvens, som kan minimeres, hvis kommunen får håndteret ændringerne hensigtsmæssigt og effektivt.  
  • At Slagelse Kommune igennem en årrække har været udfordret på hjemløseområdet - både i form i form antallet af hjemløse og i form af mangel på billige boliger til hjemløse. Ved de seneste hjemløsetælling i 2022 havde Slagelse Kommune - trods et fald - forsat det største antal hjemløse i Region Sjælland. I 2022 havde Slagelse Kommune registreret 149 personer i hjemløshed mod 170 personer i 2019 - et fald på 12%. En effekt af omlægningen i form af færre hjemløse kræver, at der er billige boliger at tilbyde de hjemløse.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Det er gratis at indgå i et taskforce-forløb. Rådgivning og aktiviteter varetages af Social- og Boligstyrelsen og Ankestyrelsen.

Social- og Boligstyrelsen forudsætter, at kommunen stiller op til forløbets aktiviteter og stiller de nødvendige mødefaciliteter og forplejning til rådighed ved fysisk afholdelse af møder samt mulighed for virtuel afholdelse af udvalgte møder. Dette betyder, at deltagelsen i taskforce-forløbet vil fordre, at Center for Handicap og Psykiatri samt Center for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration prioriterer en del personaleressourcer til taskforce-forløbet i den 2 årige periode. 

 

Tværgående konsekvenser

Omlægningen af hjemløseindsatsen berører primært Center for Handicap og Psykiatri samt Center for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration, men kan have effekt på øvrige velfærdsområder.

 

Sagens videre forløb

Sagen behandles parallelt i henholdsvis Socialudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

7. Status på kvindekrisecentre (D)

Beslutning

Chef for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration Peter Sidelmann samt områdeleder Tina Kristiansen deltog under oplysning af punktet. 

At 1: Drøftet. 

Kompetence

Socialudvalget.

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal drøfte kommunens indsats på kvindekrisecenterområdet.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Socialudvalget drøfter kommunens indsats på kvindekrisecenterområdet.

 

Sagens indhold

Socialudvalget blev på sit møde den 31. maj 2023 orienteret om status på udviklingen i kvindekrisecenterophold for borgere i Slagelse Kommune. Orienteringen gav anledning til spørgsmål og et ønske om yderligere data til brug for udvalgets drøftelse af de tilbud kommunen giver til voldsramte kvinder i forhold til indsatsen under og efter opholdet, rammer for forebyggelse og perspektivering af indsatsen.

Kvinder, der udsættes for trusler eller vold i samlivet, har mulighed for at tage ophold på et af de 80 kvindekrisecentre, der findes rundt om i landet sammen med de børn, der evt. findes i forholdet. Der ligger ikke et kvindekrisecenter i Slagelse, og erfaringen viser da også, at kvinder med behov for ophold på et kvindekrisecenter ofte ønsker at lægge geografisk afstand til hjemadressen, fordi opholdet skyldes et reelt trusselsbillede fra samlever.

Der er frit optag på kvindekrisecentre. Det betyder, at kvinden kan henvende sig uden forudgående visitation og søge om ophold. Det er forstanderen på kvindekrisecentret, der har visitationsretten og dermed kompetencen til at beslutte, om kvinden og evt. børn kan indskrives til ophold. Det er også lederen, der beslutter, hvornår kvinden kan udskrives.

 

Slagelse Kommunes rolle

Når en kvinde indskrives på et kvindekrisecenter, får kommunen en orienteringsskrivelse af kvindekrisecenteret. Rådgivning og Udbetaling kontakter borger og kvindekrisecenter inden 3 hverdage med henblik på aftaler om en plan for en fælles indsats. En kvinde der indskrives på et kvindekrisecenter, har ret til 10 timers psykologhjælp.

En plan kan f.eks. være at tilbyde alternative tilbud, som økonomisk hjælp til flytning til ny bolig og fortsat psykologhjælp. Sagsbehandleren følger under opholdet løbende op og er i dialog med kvinden og kvindekrisecentret med henblik på at understøtte, at kvinden kan vende tilbage til en normal tilværelse så hurtigt som muligt.

Der er etableret samarbejde med det specialiserede børne- og ungeområde om de kvinder, der henvender sig til Døgnvagten aftener og weekends.  Døgnvagten kontakter en leder i Rådgivning og Udbetaling, hvis en kvinde ønsker kommunens hjælp til et alternativ til kvindekrisecenterophold. Lederen i Rådgivning og Udbetaling tilbyder ophold i en disponibel lejlighed, hvis et midlertidigt ophold kan afhjælpe den aktuelle situation i familien. Det kan bl.a. være for at undgå, at børnene kommer væk fra deres nærmiljø og kan fortsætte i nuværende daginstitution/skole. Det er kvindens beslutning, om hun tager mod tilbud om midlertidig bolig eller tager ophold på kvindekrisecenter.

Rådgivning og Udbetaling råder over en lejlighed som benyttes til akut og midlertidig boligplacering af voldsramte kvinder. Lejligheden administreres efter udlejningsaftalen jf. almenboliglovens §59, som er indgået mellem Slagelse kommune og Boligselskaberne i Slagelse. Kvinderne betaler ud fra en konkret individuel vurdering og beregning husleje til kommunen i perioden, hvor de bor i lejligheden.

Hvis der er behov for flere lejligheder til voldsramte samtidig, stiller boligselskaberne yderligere lejemål til rådighed for kommunen efter anmodning.

 

Økonomi

Efter Lov om social service er kommunen forpligtet til at betale en døgntakst for ophold på kvindekrisecentre, når borgere fra Slagelse indskrives på et kvindekrisecenter, så længe opholdet varer. Det er kvindekrisecentret, som fastsætter den individuelle døgntakst, der bl.a. afhænger af, hvor meget fagpersonale stedet har tilknyttet. Landets kvindekrisecentre fremgår af Tilbudsportalen og der føres tilsyn med de enkelte tilbud af Socialtilsynet.

Staten refunderer halvdelen af kommunens udgifter til kvindekrisecenterophold. Fra 2024 fastsætter staten en maximal takst for ophold på kvindekrisecentre.

Et ophold varer i gennemsnit 2,5 måned og koster i gennemsnit 100.000 kr. netto pr. borger.

Økonomiudvalget reducerede budgettet ved genoptagelse af budget 2022 med 0,2 mio. kr. og bevilgede ved budgetopfølgning 3,1 mio. kr. til området. Af denne bevilling er der overført 0,6 mio. kr. til 2023.

Det korrigerede budget i 2022 udgjorde 5,4 mio. kr. Heraf er 0,6 mio. kr. overført til 2023, og budgettet på 4,7 mio. kr. forventes at balancere. Der udarbejdes ikke handleplaner ved budgetoverskridelse, selvom udgifterne ligger på servicerammen, idet kommunen jf. ovenstående, ikke har indflydelse på visitation til ophold eller opholdets længde, og derfor ikke kan ændre på udgifterne og serviceniveauet.

Kommunens udgifter er siden 2019 steget fra netto 3,3 mio. kr. årligt til 4,8 mio. kr. i 2022.I budgetårene 2024-2026 er der afsat 4,5 mio. kr. til området. Udviklingen i antal ophold ses i denne tabel:

Antal 

2019      

2020      

2021      

2022      

1/1-31/7 2023      

Kvinder         

39 

35

33

47

23

Børn

27

32

35

30

24

Der vil blive præsenteret et oplæg på mødet, med mulighed for at stille spørgsmål til indsatsen.

 

Retligt grundlag

Servicelovens §109. Heraf fremgår:

Enhver kommunalbestyrelse er efter servicelovens § 109 forpligtet til at tilbyde midlertidigt ophold i boformer til kvinder, som har været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til familie eller samlivsforhold. Kvinderne kan have deres børn med under opholdet.

Af Ankestyrelsens principafgørelse 28-14 fremgår:

Det er lederen af et krisecenter, som har kompetencen til at træffe afgørelse om udskrivning fra krisecenteret på samme måde, som det efter serviceloven er lederen af et krisecenter, der træffer afgørelse om optagelse på centeret. Vi har lagt vægt på, at personer på krisecenter er en særligt udsat gruppe, hvor der er selvmøderprincip, mulighed for anonymitet, ingen geografisk begrænsning og halv statsrefusion for udgifterne. Kommunen har således ikke kompetence til at træffe afgørelse om ophør af ophold på krisecenter, men kommunen skal under opholdet yde den nødvendige hjælp, herunder udarbejde en handleplan.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Det vurderes, at Slagelse Kommune lever op til lovens intentioner for så vidt, angår den kommunale indsats og hjælp til kvinder på kvindekrisecentre. Center for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration har fokus på at understøtte, at familier med behov for disse ophold så hurtigt som muligt hjælpes til at kunne vende tilbage til en normal tilværelse enten i Slagelse eller i en anden kommune.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Kommunens udgifter er siden 2019 steget fra netto 3,3 mio. kr. årligt til 4,8 mio. kr. i 2022. I budgetårene 2024-2026 er der afsat 4,5 mio. kr. til området.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

8. Udviklingen i økonomien på herberger og alkoholbehandling (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget orienteres om den økonomiske udvikling på to områder under Handicap, Psykiatri og Misbrug som er kendetegnet ved at være svært styrbare. Det gælder for den ambulante alkoholbehandling og herbergområdet for hjemløse.

 

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri indstiller,

1. at Socialudvalget orienteres om udviklingen i økonomien på ambulant alkoholbehandling og herbergområdet.

 

Sagens indhold

Den ambulante alkoholbehandling og forsorgshjem for hjemløse er kendetegnet ved, at optagelse af borger sker gennem personlig henvendelse og uden forudgående visitation. Det kan være i egen kommunes rusmiddelcenter eller herberg, andre kommuners tilbud eller private tilbud.

I den ambulante alkoholbehandling har Slagelse Kommune et kommunalt Rusmiddelcenter (RCS), som jævnfør nedenstående tabel, er den langt største aktør i forhold til øvrige aktører. Her kan politisk sættes et kommunalt serviceniveau gennem kvalitetsstandarder, og på den måde er der mulighed for at få indflydelse på den økonomiske udvikling.

Nedenfor er vist udgiftsudviklingen for 2019-2022 samt de første 5 måneder af 2023 på vores eget tilbud og for eksterne tilbud samt årsværk (helårspersoner) og gennemsnitspriser. Årsværk (helårspersoner) er summen af takstdage omregnet til et helt år. 

Ambulant alkoholbehandling

2019

2020

2021

2022

2023

Eget tilbud - regnskab samt 5 mdr. i 2023 (løbende priser)

5.378.018

5.844.528

6.221.236

5.624.548

2.452.892

Antal årsværk

149,0

166,7

169,5

155,0

 

Gennemsnitspris pr. årsværk

36.094

35.060

36.703

36.287

 

eksterne tilbud - regnskab samt 5 mdr. 2023 (løbende priser)

386.900

213.340

468.914

598.899

274.486

Antal årsværk

5,9

4,7

7,6

10,9

 

Gennemsnitspris pr. årsværk

65.561

45.689

61.699

54.910

 

 

Herberg og forsorgshjem er primært en mulighed for borgere uden bolig. Slagelse Kommune har en driftsoverenskomst med Forsorgscenter Toften drevet af KFUM, og har ikke et eget kommunalt tilbud. På området er der ligeledes en lang række private tilbud og taksten har en relativ stor spændvidde. Der har hidtil været 50% refusion fra staten på udgifterne forbundet hermed. Dette er ændret med virkning fra oktober 2023, hvor der træder en række lovændringer i kraft i forbindelse med omlægning af hjemløseindsatsen, som bl.a. indeholder en tidsbegrænsning på muligheden for refusion - denne del er der redegjort for i anden sag på dagsordenen vedr. Hjemløseområdet i Slagelse Kommune.

Nedenfor er vist regnskabstal for 2019-2022 samt forventet regnskab 2023 samt antal borgere, årsværk og gennemsnitspriser.

§110 herberg/forsorgshjem

2019

2020

2021

2022

2023

Regnskab samt forventet 2023 (løbende priser)

10.210.656

11.043.461

9.870.063

10.964.854

12.865.000

Antal unikke cpr. numre

119

105

103

134

99

Antal årsværk

47,0

47,7

47,9

52,7

54,5

Gennemsnitspris pr. årsværk

217.248

231.519

206.013

207.943

236.142

 

Retligt grundlag

Sundhedsloven § 141 og Serviceloven § 110 

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at udviklingen på den ambulante alkoholbehandling ikke er en økonomisk udfordring for nuværende til trods for, at den er svær styrbar. Der ses en relativ stigning fra 2019 til 2021 på både forbrug og antal borgere, men så er der sket et fald fra 2021 til 2022, og det nuværende forbrug for 2023 læner sig op ad niveauet for 2022.

Udviklingen på forsorgshjem har været lidt svingende både på forbrug og antal borgere, men samlet set på samme niveau over årene med stabile udsving. Lige nu ser vurderingen for 2023 dog en smule højere ud end tidligere års udsving, men der er en forventning om, at det retter sig til i slutningen af året.

Den store udfordring bliver ændringen af refusionsreglerne på herbergområdet, som betyder, at refusionen på området bliver tidsbegrænset - det vil formentlig betyde en merudgift til trods for en økonomisk udligning gennem lov- og cirkulæreprogrammet. Samtidig giver lovgivningen kommunen mulighed for at udvisitere en borger fra forsorgshjem, hvilket ikke før har været en mulighed.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

9. Orientering om Barnets Lov og afledte konsekvenser for sagsbehandlingen på børne- og ungeområdet (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

Kompetence

Socialudvalget, Børne- og Ungeudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Introduktion til Barnets Lov, de væsentligste ændringer og de forventede økonomiske konsekvenser.

 

Indstilling

Chefen for Børn og Unge indstiller, 

1. at Socialudvalget, Børne- og Ungeudvalget samt Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold

I maj 2021 indgik den daværende regering en bred aftale om reformen Børnene Først, herunder Barnets lov, som erstatter de dele i Serviceloven, som vedrører børn og unge. Med Børnene Først ønsker aftaleparterne at hjælpe udsatte børn og familier tidligere og bedre end i dag. Barnets Lov blev endeligt vedtaget i juni 2023 og træder i kraft 1. januar 2024.

Den politiske aftale løfter området med to milliarder kr. i årene 2022-2025 og varigt fuldt indfaset med 734 millioner kroner om året. Aftalen indeholder initiativer inden for temaerne:

  1. Bedre og tidligere indsats for udsatte børn og familier
  2. Færre skift og mere stabilitet
  3. Flere rettigheder til børnene
  4. Bedre kvalitet i anbringelser
  5. Bedre kvalitet i sagsbehandlingen og styrket retssikkerhed
  6. Godt ind i voksenlivet
  7. Fra aftale til virkelighed

Denne orientering omhandler de væsentligste ændringer som Barnets Lov afstedkommer. Orienteringen indeholder et særligt fokus på de elementer i loven, som omhandler inddragelsen af barnet samt barnets retssikkerhed og perspektiv i anbringelsessager.

Væsentligste ændringer

Barnets lov omhandler alle børn og unge - også børn og unge med funktionsnedsættelser. Barnets lov har til hensigt at understøtte, at børn og unge, der har behov for særlig støtte, kan opnå de samme muligheder som deres jævnaldrende, at hjælp og støtte ydes med afsæt i barnets perspektiv, ressourcer og behov og at indsatsen sker så tidligt som muligt.

Af væsentligste nye tiltag kan bl.a. nævnes:

  • Krav om styrket flow i sagsbehandlingen ved brug af screening, hurtig igangsættelse af indsats og fastsættelse opfølgning ud fra barnets individuelle behov.
  • Krav om løbende inddragelse af barnet/den unge.
  • Krav om undersøgelse af et barn eller ung med afbrudt ophold på krisecenter og herunder flere støttende indsatser.
  • Krav om to børne- og ungerådgivere på flere sager.
  • Krav om risikovurdering ved bekymring for æresrelaterede konflikter.
  • Krav om obligatorisk børnefaglig undersøgelse for søskende til børn og unge anbragt pga. omsorgssvigt.
  • Krav om underretningspligt til Ankestyrelsen i sager om anbringelse uden samtykke.
  • Krav om at Børne- og ungeplan (tidl. handleplan) skal laves sammen med barnet eller den unge.
  • Krav om obligatorisk forældrehandleplan til forældre i særlige anbringelsessager.
  • Krav om at sagsbehandlingen i sager med børn og unge med funktionsnedsættelser sidestilles sager af socialkarakter, herunder inddragelse af barnet, screening mv.
  • Krav om inddragelse af civilsamfundet.
  • Krav om øget dokumentation, journalisering og skriftlige afgørelser.

Barnets retssikkerhed og perspektiv

Det har været essentielt for lovgiver at prioritere børnenes retssikkerhed, og at de oplever et børnevenligt system. Fokus har ligeledes været, at regler ikke må stå i vejen for at børn og unge får den rette indsats tidligt og at der sikres en kortere vej fra bekymring til indsats. I nedenstående beskrives, hvordan barnets retssikkerhed og perspektiv får indflydelse på inddragelsen af barnet i hele sagsforløbet, særligt udfoldet ift. anbringelsessager.

Inddragelsen af barnet sker i dag ved lovmæssige prioriterede nedslag i sagsbehandlingen, dvs. ved udarbejdelse af børnefaglig undersøgelse, inden der træffes afgørelse om indsats og når der sker opfølgning. Barnets lov stiller krav om løbende og kontinuerlig inddragelse af barnet igennem hele sagsprocessen, hvilket er forsøgt illustreret i nedenstående figur.

Styrkelsen af barnets retssikkerhed og perspektiv i sagsbehandlingen betyder konkret, at barnet får selvstændig partsstatus fra 10 år, hvorved barnet får mulighed for at klage og blive partshørt over afgørelser om anbringelse, hjemgivelse, valg af anbringelsessted m.m. I den forbindelse skal barnet tilbydes advokatbistand, mulighed for aktindsigt og ret til at udtale sig i sagen. Herudover får barnet ret til at bede om anbringelse og til at anmode om permanent anbringelse. Der gives desuden ret til at børn under 10 år får en second opinion, hvor Ankestyrelsen skal tage stilling til afgørelsen, når anbringelsesstedet ændres eller ved hjemgivelse. 

Det ligger også i de nye tiltag, at barnet har ret til samvær, til at sige nej til samvær og til at bede om, at samvær skal være støttet. Der indføres også forøgede rettigheder i forhold til tildeling af støtteperson og venskabsfamilie for anbragte børn og unge.

Af øvrige tiltag, der ligger i lovpakken omhandlende anbringelse, kan nævnes kommunens pligt til at overveje permanent anbringelse ved genbehandling af anbringelse uden samtykke, kommunernes mulighed for afgørelse om anbringelse inden fødslen, kommunernes pligt til at overveje adoption af nyfødte til søskende, der anbringes på grund af omsorgssvigt, øget beredskab ift. negativ social kontrol, æresrelaterede konflikter mf.

Barnets ændrede retsstatus og løbende inddragelse i alle dele af sagsbehandlingen stiller nye krav til børne- og ungerådgivernes praksis og kompetencer, så inddragelsen ikke bliver et overgreb på barnet, og at barnet ikke tillægges ansvaret for de beslutninger der træffes.

 

Retligt grundlag

Barnets Lov.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Som følge af forhandlinger mellem Finansministeriet og KL er der via lov- og cirkulæreprogrammet afsat 4,6 mio. i 2024 stigende til 5,5 mio. kr. i 2027 til Slagelse Kommune. Lov- og cirkulæremidlerne tildeles som en del af kommunes bloktilskud fra staten. Barnets Lov vil betyde større afledte proceskrav til sagsbehandlingen og til de indsatser som tilbydes, hvorfor lov- og cirkulæremidlerne er indarbejdet som en del af prioriteringskataloget for Budget 2024-27 med henblik på, at midlerne tildeles Børne- og ungeområdet.

 

Tværgående konsekvenser

Barnets Lov stiller krav om en ændret praksis, hvor barnets perspektiv skal være styrende for sagsbehandlingen og for de indsatser som iværksættes. Som led i den strategiske retning og de igangsatte initiativer på børne- og ungeområdet, arbejdes der målrettet på at styrke og formalisere samarbejdet med almenområdet, kultur og fritid samt civilsamfundet. Der er ligeledes fokus på at styrke og skabe sammenhæng til ungdomsuddannelserne, Ungeenheden, Handicap og Psykiatri og det samlede beskæftigelsesområdet.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

Sagens forløb

05-09-2023 Børne- og Ungeudvalget
At 1: Taget til orientering.

10. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

Der blev på mødet desuden orienteret om følgende 

  • Fagpolitisk Forum 
  • Budgetproces 
  • Rosenkildevej 87-89
  • Inspirationsbesøg i Herning og Skanderborg 
  • Kapacitetsanalyse SÆ og HP er igangsat. 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelse, tiltag og projekter.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Socialudvalget orienteres

 

Sagens indhold

  1. Orientering fra udvalgsformanden
  2. Orientering fra udvalgets medlemmer
  3. Orientering fra administrationen

 

Orientering fra administrationen

Kapacitetsanalyse på ældreområdet og Handicap og Psykiatris område. 

11. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: På Socialudvalgets møde i november kommer en sag om taskforce-forløbet på handicapområdet. 

Socialudvalgsmødet i oktober afholdes på CSU. 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenspunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag findes en oversigt over kommende punkter til behandling.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked  indstiller,

  1. at Socialudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes
    behandlet på kommende møder.

 

 

 

12. Kommunikation (B)

Beslutning

At 1: Ingen bemærkninger. 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet. 

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Socialudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig                          kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet. 

 

13. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Socialudvalget

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked  indstiller,

  1. at Socialudvalget godkender referatet.