Kompetence
Socialudvalget.
Beslutningstema
Socialudvalget skal drøfte kommunens indsats på kvindekrisecenterområdet.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
- at Socialudvalget drøfter kommunens indsats på kvindekrisecenterområdet.
Sagens indhold
Socialudvalget blev på sit møde den 31. maj 2023 orienteret om status på udviklingen i kvindekrisecenterophold for borgere i Slagelse Kommune. Orienteringen gav anledning til spørgsmål og et ønske om yderligere data til brug for udvalgets drøftelse af de tilbud kommunen giver til voldsramte kvinder i forhold til indsatsen under og efter opholdet, rammer for forebyggelse og perspektivering af indsatsen.
Kvinder, der udsættes for trusler eller vold i samlivet, har mulighed for at tage ophold på et af de 80 kvindekrisecentre, der findes rundt om i landet sammen med de børn, der evt. findes i forholdet. Der ligger ikke et kvindekrisecenter i Slagelse, og erfaringen viser da også, at kvinder med behov for ophold på et kvindekrisecenter ofte ønsker at lægge geografisk afstand til hjemadressen, fordi opholdet skyldes et reelt trusselsbillede fra samlever.
Der er frit optag på kvindekrisecentre. Det betyder, at kvinden kan henvende sig uden forudgående visitation og søge om ophold. Det er forstanderen på kvindekrisecentret, der har visitationsretten og dermed kompetencen til at beslutte, om kvinden og evt. børn kan indskrives til ophold. Det er også lederen, der beslutter, hvornår kvinden kan udskrives.
Slagelse Kommunes rolle
Når en kvinde indskrives på et kvindekrisecenter, får kommunen en orienteringsskrivelse af kvindekrisecenteret. Rådgivning og Udbetaling kontakter borger og kvindekrisecenter inden 3 hverdage med henblik på aftaler om en plan for en fælles indsats. En kvinde der indskrives på et kvindekrisecenter, har ret til 10 timers psykologhjælp.
En plan kan f.eks. være at tilbyde alternative tilbud, som økonomisk hjælp til flytning til ny bolig og fortsat psykologhjælp. Sagsbehandleren følger under opholdet løbende op og er i dialog med kvinden og kvindekrisecentret med henblik på at understøtte, at kvinden kan vende tilbage til en normal tilværelse så hurtigt som muligt.
Der er etableret samarbejde med det specialiserede børne- og ungeområde om de kvinder, der henvender sig til Døgnvagten aftener og weekends. Døgnvagten kontakter en leder i Rådgivning og Udbetaling, hvis en kvinde ønsker kommunens hjælp til et alternativ til kvindekrisecenterophold. Lederen i Rådgivning og Udbetaling tilbyder ophold i en disponibel lejlighed, hvis et midlertidigt ophold kan afhjælpe den aktuelle situation i familien. Det kan bl.a. være for at undgå, at børnene kommer væk fra deres nærmiljø og kan fortsætte i nuværende daginstitution/skole. Det er kvindens beslutning, om hun tager mod tilbud om midlertidig bolig eller tager ophold på kvindekrisecenter.
Rådgivning og Udbetaling råder over en lejlighed som benyttes til akut og midlertidig boligplacering af voldsramte kvinder. Lejligheden administreres efter udlejningsaftalen jf. almenboliglovens §59, som er indgået mellem Slagelse kommune og Boligselskaberne i Slagelse. Kvinderne betaler ud fra en konkret individuel vurdering og beregning husleje til kommunen i perioden, hvor de bor i lejligheden.
Hvis der er behov for flere lejligheder til voldsramte samtidig, stiller boligselskaberne yderligere lejemål til rådighed for kommunen efter anmodning.
Økonomi
Efter Lov om social service er kommunen forpligtet til at betale en døgntakst for ophold på kvindekrisecentre, når borgere fra Slagelse indskrives på et kvindekrisecenter, så længe opholdet varer. Det er kvindekrisecentret, som fastsætter den individuelle døgntakst, der bl.a. afhænger af, hvor meget fagpersonale stedet har tilknyttet. Landets kvindekrisecentre fremgår af Tilbudsportalen og der føres tilsyn med de enkelte tilbud af Socialtilsynet.
Staten refunderer halvdelen af kommunens udgifter til kvindekrisecenterophold. Fra 2024 fastsætter staten en maximal takst for ophold på kvindekrisecentre.
Et ophold varer i gennemsnit 2,5 måned og koster i gennemsnit 100.000 kr. netto pr. borger.
Økonomiudvalget reducerede budgettet ved genoptagelse af budget 2022 med 0,2 mio. kr. og bevilgede ved budgetopfølgning 3,1 mio. kr. til området. Af denne bevilling er der overført 0,6 mio. kr. til 2023.
Det korrigerede budget i 2022 udgjorde 5,4 mio. kr. Heraf er 0,6 mio. kr. overført til 2023, og budgettet på 4,7 mio. kr. forventes at balancere. Der udarbejdes ikke handleplaner ved budgetoverskridelse, selvom udgifterne ligger på servicerammen, idet kommunen jf. ovenstående, ikke har indflydelse på visitation til ophold eller opholdets længde, og derfor ikke kan ændre på udgifterne og serviceniveauet.
Kommunens udgifter er siden 2019 steget fra netto 3,3 mio. kr. årligt til 4,8 mio. kr. i 2022.I budgetårene 2024-2026 er der afsat 4,5 mio. kr. til området. Udviklingen i antal ophold ses i denne tabel:
Antal | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 1/1-31/7 2023 |
Kvinder | 39 | 35 | 33 | 47 | 23 |
Børn | 27 | 32 | 35 | 30 | 24 |
Der vil blive præsenteret et oplæg på mødet, med mulighed for at stille spørgsmål til indsatsen.
Retligt grundlag
Servicelovens §109. Heraf fremgår:
Enhver kommunalbestyrelse er efter servicelovens § 109 forpligtet til at tilbyde midlertidigt ophold i boformer til kvinder, som har været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til familie eller samlivsforhold. Kvinderne kan have deres børn med under opholdet.
Af Ankestyrelsens principafgørelse 28-14 fremgår:
Det er lederen af et krisecenter, som har kompetencen til at træffe afgørelse om udskrivning fra krisecenteret på samme måde, som det efter serviceloven er lederen af et krisecenter, der træffer afgørelse om optagelse på centeret. Vi har lagt vægt på, at personer på krisecenter er en særligt udsat gruppe, hvor der er selvmøderprincip, mulighed for anonymitet, ingen geografisk begrænsning og halv statsrefusion for udgifterne. Kommunen har således ikke kompetence til at træffe afgørelse om ophør af ophold på krisecenter, men kommunen skal under opholdet yde den nødvendige hjælp, herunder udarbejde en handleplan.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det vurderes, at Slagelse Kommune lever op til lovens intentioner for så vidt, angår den kommunale indsats og hjælp til kvinder på kvindekrisecentre. Center for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration har fokus på at understøtte, at familier med behov for disse ophold så hurtigt som muligt hjælpes til at kunne vende tilbage til en normal tilværelse enten i Slagelse eller i en anden kommune.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Kommunens udgifter er siden 2019 steget fra netto 3,3 mio. kr. årligt til 4,8 mio. kr. i 2022. I budgetårene 2024-2026 er der afsat 4,5 mio. kr. til området.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Ingen bemærkninger.