Socialudvalget – Referat – 8. november 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende dagsordenen. 

 

Indstilling

 Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked  indstiller,

  1. at Socialudvalget godkender dagsorden.

 

 

 

2. Orientering om Taskforce-forløbet på voksenhandicapområdet (O)

Beslutning

Kontorchef i Social- og Boligstyrelsen Elisabeth Marian Thomsen og Ankestyrelsens Ankechef Henrik Horster og Souschef Mia Enghardt Korsholm deltog under oplysningen af punktet. 


At 1: Taget til orientering. 
 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget orienteres om taskforce-forløbet på handicapområdet af samarbejdspartnere fra Ankestyrelsen, Social- og Boligstyrelsen og VISO, som deltager på udvalgets møde med et oplæg. 

 

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri indstiller,

1. at Socialudvalget tager sagen til orientering. 

 

Sagens indhold

Byrådet besluttede på møde den 28. august 2023 at indgå samarbejde med Taskforcen på voksenhandicapområdet. Det toårige taskforce-forløb er forankret i Handicap og Psykiatris myndighedsafdeling og drives af taskforcens samarbejdspartnere; Ankestyrelsen, Social- og Boligstyrelsen samt VISO. 

Taskforce-forløbet er nu igangsat og Socialudvalget orienteres af samarbejdspartnerne om tidsplan, indhold og processer. 

Analysedelen løber fra september 2023 - juni 2024 og følgende processer er igangsat:  

  • Koordinering af tidsplan og forløb for analysedelen 
  • Ankestyrelsen gennemgår 20 udvalgte sager, som er første målepunkt i forhold til afdækning af Slagelse kommunes sagsbehandling på voksenområdet. 
  • Indledende temadag med myndighedsrådgiverne i forhold til nuværende sagsbehandling 
  • Interviews med borgere, myndighed og kommunale samarbejdspartnere 
  • Fremsendelse af materialer med udgangspunkt i de 4 faglige temaer: 
    1. Politik og strategi
    2. Faglig ledelse
    3. Sagsbehandling
    4. Helhed og sammenhæng
  • Udarbejdelse af analyserapport 

 

Udviklingsforløbet planlægges på baggrund af analysens resultater og løber fra fra maj 2024 til juni 2025 og skal sikre læring i sagsbehandlingen:

  • Udarbejdelse af udviklingsplan med baggrund i de 4 faglige temaer 
  • Eventuelt udviklings- og læringsforløb for medarbejdere
  • Løbende statusmøder med Taskforcen i forhold til fremdrift og implementering af udviklingsplanen. 

 

Statusforløb er fra juli 2025 til januar 2026 og indeholder: 

  • Ankestyrelsen gennemgår 20 udvalgte sager, som afsluttende målepunkt i forhold til forventelig progression af Slagelse Kommunes sagsbehandling på voksenområdet.

  • Slagelse Kommune udarbejder redegørelse til Taskforcen 
  • Taskforcen udarbejder statusrapport

 

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov. 

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger 

 

Sagens videre forløb

Socialudvalget vil få fremlagt status på analysedelen på udvalgets møde, når analyserapporten er klar i juni 2024.

3. Socialudvalgets kodeks for kommunikation (D)

Beslutning

Afdelingsleder for Kommunikation Pia Becker Andersen deltog under oplysningen af punktet. 

At 1: Drøftet. 
 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal drøfte eventuelt indhold til kodeks for kommunikation. 

På mødet vil Afdelingsleder i Kommunikation Pia Becker Andersen deltage med et faciliterende oplæg.

 

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri indstiller,

1. at Socialudvalget drøfter eventuelt indhold til kodeks for kommunikation jævnfør oplæg på mødet.

 

Sagens indhold

Socialudvalget ønskede på udvalgets møde den 4. oktober 2023 at fortsætte drøftelsen omkring den gode kommunikation på de næste to udvalgsmøder. 

Efter drøftelserne på møde i november og december vil Socialudvalget træffe beslutning om, de ønsker et skriftligt kodeks for den gode kommunikation til understøttelse af Socialudvalgets arbejde. 

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

På Socialudvalgets møde i december er der afsat tid til endnu en drøftelse af kodeks for god kommunikation. Hvis Socialudvalget herefter ønsker et kodeks for god kommunikation kan administrationen udarbejde et sådan, som fremsættes til beslutning på et udvalgsmøde primo 2024.   

4. Ansøgning om deltagelse i Socialstyrelsens pulje vedr. indsats for unge med risiko for hjemløshed (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Socialudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

 

Beslutningstema

Socialudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget skal godkende at Slagelse Kommune deltager i Social- og boligstyrelsens projekt vedrørende ICM-støtte til unge i hjemløshed, og unge i risiko for hjemløshed. Grundet kort ansøgningsfrist på puljen, har administrationen udarbejdet og fremsendt en projektansøgning til Social- og boligstyrelsen og har d. 26. oktober fået tilsagn om deltagelse.

 

Indstilling

Børne- og Ungechefen indstiller

1. at Socialudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget beslutter at Slagelse Kommune deltager i Social- og boligstyrelsens projekt vedrørende ICM-støtte til unge i hjemløshed, og unge i risiko for hjemløshed.

 

Sagens indhold

Social- og Boligstyrelsen har udbudt en pulje hvis formål er at udvikle en indsats med intensiv case management (ICM) for unge mellem 17 og 25 år, som lever i hjemløshed eller er i risiko for hjemløshed. Ud over alderskriteriet skal unge med grønlandsk herkomst være en del af målgruppen.

En opgørelse i Ungeenhedens målgruppe, foretaget i september 2023, viser at ca. 35 unge i alderen 17-25 år står uden fast adresse. Heraf 3 unge med grønlandsk herkomst. Herudover er der opgjort 25 unge som er såkaldte sofasurfere. Ud fra viden om hjemløshed, den samlede ungemålgruppe i Slagelse Kommune, og de udfordringer der kan måles i tilgængelige data (høj andel af unge der har været anbragt uden for hjemmet, unge der ikke er i uddannelse, unge tilknyttet hhv. psykiatrien og kommunens rusmiddelsbehandling samt unge med behov for særlig støtte og hjælp), er det antagelsen at målgruppen for projektet potentielt er større end opgjort.

Ud over implementering af ICM, er en del af Slagelse Kommunes målsætning med projektet, at udvikle en opsporings- og indsatsmodel, der kan anvendes af de fagpersoner som unge er i kontakt med, bl.a. uddannelsesvejledere, ydelses- og beskæftigelsesmedarbejdere, ungeguides, rådgivere på børne- og ungeområdet mfl. Modellen skal sikre en mere systematisk afdækning af unges boligforhold og øvrige risikofaktorer, så der sikres en tidligere og mere helhedsorienteret indsats med afsæt i ICM-støtten suppleret med øvrige indsatser fra Ungeenhedens tilbudsvifte og fra civilsamfundet.

Det vurderes, at der vil være ca. 70 unge i hjemløshed og ca. 50 sofasurfere pr. år i projektperioden, og hvor målet er at 85% af disse, ud fra initiativerne i den udviklede opsporings- og indsatsmodel, hjælpes i egen bolig og/eller fastholdes heri. 

Projektet og ICM-indsatsen forankres i Ungeenheden, og bliver dermed en del af den samlede ungeindsats. Ud over den målrettede indsats til målgruppen, skal projektgruppen understøtte udbredelsen af opsporings- og indsatsmodellen til kommunens uddannelsesvejledere, nøglepersoner på ungdomsuddannelserne og øvrige relevante aktører, der er i berøring med ungemålgruppen. Herudover er det hensigten at projektgruppen skal arbejde opsøgende, sammen med f.eks. Forsorgscenter Toftens gadeplansmedarbejdere, såvel som de medarbejdere, der arbejder med IPS til unge.

Der er ansøgt om projektmidler til dels ansættelse af en projektleder og fire projektmedarbejdere og til administrativ understøttelse af projektet. Projektperioden er ultimo 2023 - 2025. Ansøgningen til Social- og Boligstyrelsen fremgår af Bilag 1.

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

 

Handlemuligheder

Socialudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Socialudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan godkende, at Slagelse Kommune deltager i Social- og boligstyrelsens projekt vedrørende ICM-støtte til unge i hjemløshed, og unge i risiko for hjemløshed.

     

  2. Socialudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan afvise, at Slagelse Kommune deltager i Social- og boligstyrelsens projekt vedrørende ICM-støtte til unge i hjemløshed, og unge i risiko for hjemløshed.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at der både er et stort potentiale og et stort behov for at styrke indsatsen for unge i hjemløshed eller i risiko for at ende i hjemløshed. Administrationen vurderer også at Slagelse Kommunes deltagelse i projektet vil styrke det langsigtede arbejde med opsporing, og dermed understøtte at flere unge hjælpes og støttes i overgangen til et selvstændigt voksenliv i egen bolig.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ansøgningen til puljen om ICM-støtte til unge hjemløse indebærer ansættelse af 1 projektleder og 4 projektmedarbejdere. Herudover er der indeholdt puljemidler til aktiviteter i projektperioden. Som led i projektbeskrivelsen tildeles Slagelse Kommune puljemidler og dermed et samlet tilskudsbeløb på 5,3 mio. kr. i projektperioden, der løber fra ultimo 2023 til udgangen af 2025.

Projektet forankres i Ungeenheden under Børn og Unge.

 

Tværgående konsekvenser

Projektet er i tråd med de øvrige initiativer der er igangsat i Slagelse Kommune, herunder det forestående Task Force forløb på hjemløseområdet samt den faglige og strategiske udvikling på børne- og ungeområde, hvor der skal arbejdes mere vidensbaseret med henblik på at sikre systematisk opsporing og en tidlig og forbyggende tilgang, og samtidig sikre helhed i de indsatser der igangsættes.

 

Sagens videre forløb

Hvis Socialudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget godkender, at Slagelse Kommune deltager i Social- og boligstyrelsens projekt vedrørende ICM-støtte til unge i hjemløshed, og unge i risiko for hjemløshed, sendes der en sag vedr. godkendelse af udgifts- og indtægtsbevilling videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.

5. Budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023 (B)

Beslutning

At 1-9: Godkendt. 

Kompetence

Byrådet og Socialudvalget

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende ”Budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023” for udvalgets økonomi, som indgår i den samlede budgetopfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Socialudvalget godkende, at der gives en kassefinansieret tillægsbevilling på 9,4 mio. kr. til budgettilpasning af overførselsudgifterne.

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Socialudvalget godkende, at der gives en kassefinansieret tillægsbevilling på 0,3 mio. kr. til analyse af åbne aktivitets- og samværstilbud.

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Socialudvalget godkende, at der konverteres 1,2 mio. kr. fra drift til anlæg til opførelse af pavillon ved Forsorgscenter Toften, og at der gives anlægsbevilling til det samme beløb.

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Socialudvalget godkende anlægsbevilling på 2,3 mio. kr. vedrørende Skæve Boliger hos Toften i 2024.

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Socialudvalget godkende tillægsbevillinger i form af indtægts- og udgiftsbevilling til puljemidler til nedbringelse af sygefravær.

 

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri, chefen for Børn og Unge og chefen for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration indstiller,

  1. at Socialudvalget godkender budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023
  2. at Socialudvalget godkender aktuelle handleplaner
  3. at Byrådet godkender en kassefinansieret tillægsbevilling på 9,4 mio. kr. til budgettilpasning af overførselsudgifterne på politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte.
  4. at Byrådet godkender en bevillingstilpasning på overførselsudgifterne, så budgetrammerne tilpasses forventet forbrug.
  5. at Byrådet godkender, at der konverteres 1,2 mio. kr. fra drift politikområde 8.1 til anlæg politikområde 8.1 til opførelse af pavillon, og at der gives anlægsbevilling til det samme beløb.
  6. at Byrådet godkender, at beløbet på 1,2 mio. kr. omplaceres i mellem årene 2023 og 2024. 
  7. at Byrådet godkender tillægsbevilling vedr. finansiering til analyse af åbne aktivitets- og samværstilbud politikområde 8.1 på 0,3 mio. kr. 
  8. at Byrådet godkender anlægsbevilling på 2,3 mio. kr. vedrørende Skæve Boliger hos Toften i 2024. 
  9. at Byrådet godkender udgifts- og indtægtsbevilling til puljetilskud for nedbringelse af sygefraværet med 1.035.436 kr. i 2023, 1.195.913 kr. i 2024 og 158.977 kr. i 2025.

 

Sagens indhold

Formålet med at gennemføre budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023 er at vurdere det forventede regnskab for 2023.  Med baggrund i kommunens økonomiske situation er der fortsat skærpet fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt.

Et retvisende billede giver udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tilpasninger, så udvalgets samlede budgetramme overholdes ved forventet merforbrug og tilsvarende, at forventet mindreforbrug lægges i kassen.

Budgetopfølgning 3 - forventet regnskab tager derfor udgangspunkt i:

  • Det korrigerede budget pr. ultimo september 2023,
  • Aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata
  • Forventninger til forbrugsudviklingen resten af året

 

Forventet resultat på drift og anlæg

Drift

Der forventes samlet set et merforbrug på 9,5 mio. kr. på Socialudvalgets område. Det fordeler sig med et merforbrug på 18,4 mio. kr. på Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug, et mindreforbrug på 16,4 mio. kr. på Politikområde 4.2 Børn og Familie og et merforbrug på 7,5 mio. kr. på Politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte.

Nedenfor er det forventede regnskab forklaret mere uddybende for hvert politikområde.

 

Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug

For Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug er forventningen ved denne budgetopfølgning et merforbrug på driftsudgifterne på ca. 18,4 mio. kr., der primært skyldes udgifter i forbindelse med lukningen af Rosenkildevej 87-89 samt et forventet merforbrug på Myndighedsområdet for Handicap og Psykiatri. Status gennemgås kort nedenfor og uddybes i bilag 1.

På myndighedsområdet for Handicap og Psykiatri er der med denne budgetopfølgning en samlet udfordring på ca. 7,7 mio. kr. Det er 4,7 mio. kr. mere end hvad vi forventede i BO2. Dette skal ses i forhold til, at der i Budget 2023 er vedtaget besparelser på samlet set ca. 40 mio. kr. på hele området, og ud af dem skal der findes 22 mio. kr. på myndighedsområdet. Besparelserne fordeler sig ved, at der skal findes besparelser på 10 mio. kr. på §107 (midlertidigt botilbud), 6 mio. kr. på §85 (socialpædagogisk støtte) og 6 mio. kr. som rammebesparelser.

Revisiteringerne på myndighedsområdet er ikke foregået med den fornødne hast i forhold til at nå besparelsesmålet, og derfor blev der ved BO2 iværksat en kompenserende handling i form af ansættelse af vikarer til revisitering af §85. Resultatet af denne handling har ikke vist sig endnu, og vil derfor først have effekt fra 2024. En foreløbig vurdering er, at der er et potentiale, men for nuværende kan det ikke vurderes præcist hvor stort potentialet er. Revisiteringerne af §107 viser en besparelse i 2023 på ca. 6,4 mio. kr. Vi er endnu ikke kommet i mål med revisitationerne af §107, hvorfor der fortsat vurderes at være et yderligere potentiale.

Merforbruget forventes indhentet i budget 2024, hvilket beskrives i den udarbejdede handleplan, der er vedlagt som bilag 2. 

På virksomhedsområdet i øvrigt meldes der om balance dog med undtagelse af CPUS, hvis forventede resultat lyder på et merforbrug på 2,7 mio. kr.

Merforbruget i CPUS skyldes primært manglende belægning i Netværksboligerne. CPUS har kapacitetstilpasset i forhold til Netværksboligerne, så det svarer til forsvarlig drift. Der er ikke mulighed for at indhente merforbruget med yderligere kompenserende handlinger.

Der er udarbejdet en selvstændig sag vedrørende den ufinansierede merudgift i forbindelse med lukningen af Rosenkildevej 87-89, der behandles på dette møde. 
Ligesom i årets tidligere budgetopfølgninger er udfordringen omkring Rosenkildevej 87-89 inkluderet i det forventede resultat for SPS.

Socialudvalget blev i august måned orienteret om, at ansøgningen om puljemidler til nedbringelse af sygefravær på døgnområdet blev i mødekommet af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. De ansøgte midler på i alt ca. 2,4 mio. kr. er fordelt på budgetårene 2023-2025, hvorfor der søges om indtægts- og udgiftsbevilling.

 

Politikområde 4.2 Børn og Familie

For Politikområde 4.2 Børn og Familie er forventningen ved denne budgetopfølgning et mindreforbrug for driftsudgifterne på 16,4 mio. kr. Det fordeler sig med et mindreforbrug på 20,9 mio. kr. på myndighedsområdet og merforbrug på 4,5 mio. kr. på virksomhederne.

Status for Politikområde 4.2 Børn og Familie gennemgås kort nedenfor og uddybes i bilag 1.

Mindreforbruget på myndighed fordeler sig med 7,9 mio. på forebyggende foranstaltninger, 17,7 mio. kr. på anbringelsesområdet og et merforbrug på 0,9 mio. kr. på de handicapkompenserende foranstaltninger.  Herudover forventes indtægterne på særligt dyre enkeltsager (SDE-refusion) at være 3,8 mio. kr. lavere end budgetteret.

Mindreforbruget på myndighedsområdet skal ses i relation til de tiltag, der er iværksat på området i forbindelse med Budget 2023, som i forbindelse med denne budgetopfølgning ser ud til at have større positiv effekt end forventet ved vedtagelsen af budgettet.

På anbringelsesområdet ses, at de forventede udgifter til opholdssteder og døgninstitutioner ligger væsentligt under det budgetterede, mens der er forventet merforbrug på plejefamilier. Årsagen til de lavere udgifter til opholdssteder og døgninstitutioner skal primært findes i at gennemsnitsprisen pr. helårsperson forventes at være lavere end i 2022. Dette er en del af den samlede anbringelsesstrategi på området og dermed en effekt af det arbejde, der er iværksat i afdelingen. Konkret arbejdes der på at tilpasse og udnytte kapaciteten på de interne tilbud, omlægge de mest omkostningstunge anbringelser, og generelt fokus på kontraktforhandling af både nye og eksisterende anbringelser.

På de forebyggende indsatser forventes ved Budgetopfølgning 3 ca. 110 færre helårspersoner end i 2022, mens den disponererede gennemsnitspris pr. helårsperson er svagt stigende fra 2022. Gennemsnitsprisen blev allerede i 2022 reduceret i forhold til 2021 ved en omlægning af den tidlige forebyggende indsats. Samtidig blev der iværksat tiltag, der skal reducere varighed på både familiebehandling og kontaktpersonsindsatser. Dette arbejde er fortsat i 2023, og effekten ses i, at antallet af helårspersoner er faldende. Der er dog i forhold til de interne tilbud i Familiehusene en ekstra opmærksomhed på, at ventelisterne er stigende, og at der derfor anvendes eksterne leverandører i større omfang end forventet.

På begge døgninstitutioner har der i 2023 været udfordringer med at opnå tilstrækkelig belægning, hvilket påvirker økonomien betydeligt. Der er særligt på Halseby en forventning om fortsatte udfordringer resten af året, der påvirker forventningen til resultatet i negativ retning. Antallet af indskrevne børn er væsentligt lavere end normeringen, hvilket er hovedårsagen til forventet merforbrug. På Havrebjerg ses at der kan forventes fuld belægning resten af året, men der er et efterslæb fra starten af året, der påvirker resultatet negativt. Herudover var der i forbindelse med Budgetopfølgning 1 en forventning om, at de to virksomheder skulle organiseres under samme leder, hvilket der efterfølgende er ændret ud fra et hensyn til sikring af en fagligt forsvarlig drift af begge døgninstitutioner. Der er således ansat en leder til Havrebjerg.

På de to virksomheder Familieinstitutionen Havrebjerg og døgninstitutionen Halseby er til håndtering af forventede budgetoverskridelser udarbejdet handleplaner, der adresserer udfordringerne. De to handleplaner er vedlagt som Bilag 3.

Handleplan vedr. Klostermarken Skole er vedlagt som bilag 4.

 

Politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte

Ved budgetopfølgning 3 forventes et samlet merforbrug på 7,5 mio. kr. Dette er fordelt med en forventning  om et merforbrug på 9,4 mio. kr. på overførselsudgifter, og et mindreforbrug på 1,9 mio. kr. på serviceudgifter.

Mindreforbruget på serviceudgifterne skyldes primært færre og kortere ophold på kvindekrisecentre og at der under midlertidig boligplacering har været indtægter for beboelse i kommunens bygninger. Kommunale ejendomme bærer nogle af udgifterne for bygningerne. Mindreforbruget på midlertidige boliger skyldes også uforbrugt overførsel fra 2022.

Merforbruget på overførselsudgifterne skyldes primært stigende gennemsnitspriser og flere tilgange end budgetteret på førtids- og seniorpension. På seniorpensioner anvendes Finansministeriets skøn over udvikling i antal og dette danner grundlag for forventet regnskab, idet Finansministeriets skøn ligger tæt op ad udviklingen i sagsantal i Slagelse.

Folketinget vedtog i 2022 et lovforslag som afskaffer modregningen i folke-, senior- og førtidspensionerne som følge af ægtefælle eller samlevers arbejdsindkomst. Lovforslaget er trådt i kraft pr. 1. januar 2023. Slagelse kommune har i 2023 oplevet stigende gennemsnitspriser på pensionerne, hvilket kan begrundes med lovændringen. Kommunerne er gennem midtvejsreguleringen blevet kompenseret for de øgede udgifter i forbindelse med lovforslaget. I midtvejsreguleringen er vi ydermere kompenseret for en stigning i antallet af senior- og førtidspensionister. Dette er en tendens der ses i hele landet, hvorfor størstedelen af kompensationen i midtvejsreguleringen kan henføres til stigning i aktiviteten for henholdsvis senior- og førtidspension samt sygedagpenge og a-dagpenge.

 

Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023 og forventet resultat ved forrige budgetopfølgning, opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.

Drift
(mio. kr.)

Vedtaget
budget

Korrigeret
budget

Forventet
resultat
BO3

Forventet
resultat
BO2

Afvigelse
BO3

Handicap, Psykiatri og Misbrug

538,7

529,1

547,5

540,6

-18,4

Resultat serviceudgifter

576,6

567,0

585,8

578,7

-18,8

Øvrige udgifter

-38,0

-38,0

-38,3

-38,2

0,4

Børn og Familie

346,2

356,1

339,8

344,8

16,4

Resultat serviceudgifter

359,7

369,6

348,5

356,7

21,1

Øvrige udgifter

-13,5

-13,5

-8,7

-11,9

-4,7

Førtidspensioner og Boligstøtte

713,3

707,2

714,7

713,7

-7,5

Resultat serviceudgifter

4,3

5,7

3,8

5,4

1,9

Øvrige udgifter

709,0

701,4

710,8

708,2

-9,4

I alt for udvalget

1.598,2

1.592,4

1.601,9

1.599,1

-9,5

 

Samlet resultat serviceudgifter

940,6

942,3

938,1

940,9

4,2

Samlet resultat øvrige udgifter

657,6

650,0

663,8

658,2

-13,8

 

Anlæg  

Centrene forventer et mindreforbrug på anlægsudgifterne på 0,4 mio. kr. 

I bilag 1 er forbruget på drift og anlæg specificeret nærmere.

Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug

Byrådet godkendte 25. oktober 2021 ansøgning fra KFUM Sociale Arbejde om tilskud til etablering af 8 skæve boliger fra Boligstyrelsen samt rammerne for samarbejdet. KFUM Sociale Arbejde afholdte juni 2023 licitation på projektet, og der er behov for kommunal medfinansiering på 2,3 mio. kr. til at realisere projektet. Der søges derfor anlægsbevilling på 2,3 mio. kr. i denne sag. Se bilag 5. 

 

Retligt grundlag

Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling. 

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

 

Handlemuligheder

Socialudvalget har følgende handlemuligheder i forhold til at sikre budgetoverholdelse:

A: at godkende handleplaner for Handicap og Psykiatri Myndighed, Familieinstitutionen Havrebjerg og døgninstitutionen Halseby samt Klostermarken Skole.

B: ikke at godkende handleplanerne for Handicap og Psykiatri Myndighed, Familieinstitutionen Havrebjerg og døgninstitutionen Halseby samt Klostermarken Skole, men i stedet anvise besparelser på anden vis.

C. at anbefale godkendelse en kassefinansieret tillægsbevilling på 9,4 mio. kr. til tilpasning af budgetrammer på overførselsudgifter.

D. at anbefale tillægsbevillingen ikke skal godkendes. Dette vil betyde, at der vil være et kassetræk i forbindelse med regnskabet, da der ikke er overførselsadgang på overførselsudgifter.

Administrationen anbefaler handlemulighed A og C, da der herved sikres overholdelse af Socialudvalgets samlede budget.

 

Vurdering

Politikområde 4.1 Handicap og Psykiatri

Samlet set er det forvaltningens vurdering, at til trods for at der med budgetopfølgning 3 viser sig et merforbrug på 7,7 mio. kr., så er det samlet set et udtryk for, at der er sket en opbremsning på et område, som på landsplan er massivt udfordret. Det forventes, at merforbruget vil kunne indhentes i 2024, når revisitation af borgerne på eksterne tilbud efter §107 og 85 er tilendebragt.

Politikområde 4.2 Børn og Familie

Samlet set er det forvaltningens vurdering, at det arbejde der blev iværksat med genåbningen af Budget 2022 og videreført i Budget 2023 har haft effekter udover de forventninger, der lå til grund for Budget 2023. Dette har vist sig i et markant mindre forbrug end budgetteret på både de forebyggende indsatser og på anbringelsesområdet. Der er fortsat udfordringer med driften af de to døgninstitutioner, og der er iværksat arbejde med at sikre, hvordan særligt Døgninstitutionen Havrebjerg oplever stabil drift fremadrettet. Dette indebærer f.eks. drøftelser om hvorvidt målgruppen er den rigtige. Forvaltningen vil inddrage det politiske niveau i det nye år, med henblik på at beslutte hvordan Halseby kan opnå bæredygtig drift.

Politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte

I forhold til mindreforbruget på midlertidige boliger, skal det nævnes at særloven er forlænget til marts 2025. Budgetfordelingsmodellen mellem Socialudvalget og Kommunale Ejendomme afklares frem mod / i forbindelse med regnskab 2023. Der vurderes at være risiko for, at budget 2024 ikke balancerer. Hvis der ændres i de statslige puljetilskud til kommunernes merudgifter til ukrainske flygtninge, er der i 2024 risiko for, at det forventede 0-budget til området udfordres.

I forbindelse med regnskab 2023 tages der stilling til, om administrationen vil anbefale, at der dispenseres fra nugældende overførselsregler (og dermed anbefaler at overføre et større beløb af mindreforbruget i år) med henblik på at budgetsikre området i 2024. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I denne budgetopfølgning søges om kassefinansierede tillægsbevillinger for følgende enheder:

Handicap og Psykiatri 

Forsorgscenter Toften har bl.a. via overførsel fra 2022 til 2023 opsparet driftsmidler til at løse en udfordring med fysisk plads til personale på Toften, Holbækvej 16. Forslaget er at bygge en pavillon til kontorer for at imødekomme denne udfordring. Toften søger derfor om at kunne konvertere midler fra drift til anlæg på 1,2 mio. kr., som skal omplaceres mellem 2023 og 2024. Se bilag 6.  

Med henblik på at tilvejebringe finansiering til gennemførelse af analyse vedr. det åbne samværs- og aktivitetstilbud ansøges om kassefinansieret tillægsbevilling på 0,3 mio. kr.  i 2023. 

 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Tilpasning af overførselsudgifter

4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte

9.400

 

 

 

Konvertering af drift til anlæg til udarbejdelse af pavillon hos Toften

4.1 Handicap og Psykiatri 

-1.200

 

 

 

Konvertering af drift til anlæg til udarbejdelse af pavillon hos Toften

4.1 Handicap og Psykiatri 

1.200

 

 

 

 

Anlægsmidler til pavillon omplaceres mellem 2023 og 2024

4.1 Handicap og Psykiatri

-1.200

1.200

 

 

 

Finansiering til konsulentbistand vedr. analyse af tilbud hos handicap og psykiatri 4.1 Handicap og Psykiatri

300

 

   
Skæve Boliger på Toften 4.1 Handicap og Psykiatri 2.300   
Puljetilskud til nedbringelse af sygefravær (udgifts- og indtægtsbev.)4.1 Handicap og Psykiatri

1.035

 

-1.035

1.196

 

-1.196

 

159

 

-159

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Kassen

1. Tilpasning af overførselsudgifter

2. Finansiering af konsulentbistand vedr. analyse af tilbud

3. Skæve Boliger på Toften

 

 

-9.400

 

-300

 

 

-2.300

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Fagudvalgenes behandling af "Budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023" indgår i samlet sag til Økonomiudvalget den 20. november 2023 og Byrådet den 27. november 2023.

 

 

6. Lukning af botilbuddet Rosenkildevej 87-89 (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

 

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Socialudvalget og Økonomiudvalget godkende tillægsbevilling vedr. lukningen af botilbuddet Rosenkildevej 87-89.

 

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri indstiller,

1. at Byrådet godkender tillægsbevilling vedr. lukningen af botilbuddet Rosenkildevej 87-89 på 17.952.000 kr. i 2023.


Sagens indhold

Botilbuddet Rosenkildevej 87-89 havde i et par år været økonomisk udfordret. Der forsøgtes med forskellige handleplaner i 2021 og starten af 2022 til løsning af den økonomiske udfordring, men det lykkedes ikke at komme i mål med hensigterne. I august 2022 stod det klart for Slagelse Kommune, at botilbuddets økonomiske situation ikke kunne vendes og på den baggrund ophævede Socialtilsyn Øst den 3. november 2022 godkendelsen af botilbuddet Rosenkildevej 87-89. Herefter blev der iværksat en proces i forhold til at få flyttet 41 borgere til nye tilbud frem mod den endelige nedlukning af tilbuddet d. 3. maj 2023.

Socialudvalget er i nedlukningsperioden løbende blevet orienteret om processen, og Økonomiudvalget blev orienteret da nedlukningen var en realitet. I budgetopfølgningerne til udvalg og Byråd har Handicap og Psykiatri gjort opmærksom på, at der foreligger en ufinansieret andel af merudgifterne i forbindelse med nedlukning af tilbuddet. Administrationen kan nu opgøre de økonomiske konsekvenser af nedlukningen.

Slagelse Kommune har solgt pladser på botilbuddet til andre kommuner, og har anvendt KL's standardkontrakter, hvoraf det fremgår, at køberkommuner skal medfinansiere nedlukningsudgifter og henviser til den rammeaftale der foreligger mellem kommunerne - i dette tilfælde Rammeaftale i Region Sjælland

I Rammeaftalen for Region Sjælland er der aftalt en metode for fordelingen af de økonomiske konsekvenser ved nedlukning af et tilbud. Det betyder, at der udover Slagelse Kommune er 9 øvrige kommuner samt en kommune i Grønland, som skal medfinansiere nedlukningsudgifterne. Medfinansieringsudgiften for køberkommunerne er samlet set 17.1 mio.kr.

Slagelse Kommune har gennem længere tid været i dialog med køberkommunerne både i forhold til borgernes flytning og i forhold til deres andel af nedlukningsudgiften. Der pågår pt. stadig dialog om køberkommuners andel af nedlukningsudgift.

Slagelse Kommunes andel af nedlukningsudgifterne lyder på 13,4 mio. kr. Herudover er der udgifter, som Slagelse Kommune ikke kan dele med de øvrige betalingskommuner.

Disse øvrige udgifter består af tomgangshusleje i resten af 2023 på ca. 2,7 mio. kr., merudgifter på enkelte borgere, som har opholdt sig på tilbuddet efter lukningen på ca. 1,5 mio. kr. samt udgifter til intern bygningsdrift i resten af 2023 på ca. 0,4 mio. kr.

Samlet set er Slagelse Kommunes finansieringsudfordring 17.952.000 kr. i 2023, som der søges tillægsbevilling om i denne sag.

 

Retligt grundlag

Region Sjællands rammeaftale for det sociale område.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

 

Vurdering

Ingen bemærkninger

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

De personalemæssige konsekvenser ved lukningen af Rosenkildevej 87-89 er der taget hånd om i processen frem mod lukningen af tilbuddet.

Finansieringsudfordringen for Slagelse Kommune er 17.592.000 kr., som der søges tillægsbevilling om i denne sag.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

4.1 Handicap og Psykiatri

17.952

 

 

 

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

-17.952

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

7. Genoptaget - Procesplan for analyse af åbne aktivitets- og samværstilbud i Slagelse Kommune(B)

Beslutning

At 1: Godkendt med handlemulighed A. 

Kompetence

Socialudvalget

 

Beslutningstema

Socialudvalget kan tage stilling til procesplan for og pege på finansiering af en analyse af de åbne (uvisiterede) aktivitets- og samværstilbud i Slagelse Kommune.

 

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri indstiller,

1. at Socialudvalget tager stilling til procesplan for og peger på finansiering af en analyse af de åbne (uvisterede) aktivitets- og samværstilbud i Slagelse Kommune.

 

Sagens indhold

Socialudvalget fremsatte på udvalgsmøde den 9. august 2023 ønske om en tilbundsgående analyse, og bad om forslag til procesplan for en analyse af de åbne (uvisterede) aktivitets- og samværstilbud i Slagelse Kommune.

De åbne aktivitets- og samværstilbud skal medvirke til, at personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer har mulighed for at komme hjemmefra og deltage i sociale aktiviteter, hvor der er mulighed for at udfolde sig sammen med andre og deltage i et socialt fællesskab.

Der er i Slagelse Kommune følgende åbne (uvisterede) aktivitets- og samværstilbud:

Navn

 

Målgruppe

Aktør

Klub Fri og Klub Amalie

Handicap

Forening som modtager kommunalt tilskud

Netværkshuset Rosenhuset

Psykiatri

Kommunalt tilbud

CPUS

Netværkshuset Birkehuset

Psykiatri

Kommunalt tilbud

CPUS

Værestedet Lilleøvej

Socialt Udsatte

Kommunalt tilbud Rusmiddelcenteret

Kirkens Korshærs varmestue i Slagelse

Socialt Udsatte

Forening som modtager kommunalt tilskud

Kirkens Korshærs varmestue i Skælskør

Socialt Udsatte

Forening som modtager kommunalt tilskud

Det alkoholfrie netværk Ringen

Socialt Udsatte

Forening som modtager kommunalt tilskud

Forslag til procesplan for en analyse af de åbne (uvisiterede) aktivitets- og samværstilbud i Slagelse Kommune

Administrationen foreslår, at der indgås aftale om ekstern konsulentbistand til gennemførelse af proces og analyse af de åbne (uvisiterede) aktivitets- og samværstilbud i Slagelse Kommune.

Tidsperspektivet for nedenstående procesplan er fastsat til ca. 6 måneder og forventes at kunne gennemføres i perioden oktober 2023 til april 2024. 

Fase

 

Indhold

Dataindsamlingsfase

I samarbejde med aktørerne på området ex opsøgende gadeteam (§99) og de aktører, som allerede driver de uvisiterede tilbud indsamles eksisterende data om:

  • Indhold i aktivitets- og samværstilbud
  • Brugerne af tilbuddene (antal, alder og målgrupper mv.)
  • Lignende åbne tilbud - private(civilsamfund) og kommunale

Herudover besøges hvert tilbud én gang, hvor fokus vil være på at få indsigt i både indholdet i det nuværende tilbud og i fremtidige ønsker/behov. Der skal ved besøget ske inddragelse af repræsentanter fra brugerne og af repræsentanter fra medarbejdere og ledelse.

 

Analysefase

Data analyseres med henblik på at identificere:

  • Fordele, ulemper, muligheder og begrænsninger i nuværende tilbud. Herunder gråzoner og overlap mellem indhold i tilbud og målgrupper samt udækkede behov.

Udviklingsfase - fremtidige muligheder:

Udviklingsfasen indeholder 3 aktivitetselementer:

  1. Workshop med Rådet for Socialt Udsatte og Handicaprådet og de lokale aktører som tidligere nævnt.
    • Analysens resultater præsenteres, og der arbejdes med forslag til forskellige fremtidige muligheder/scenarier
  2. Temadrøftelse i Socialudvalget
    • På baggrund af workshoppen laves temaoplæg til Socialudvalget med oplæg til politisk drøftelse af forslag til forskellige fremtidige muligheder/scenarier.
  3. Dialogmøde mellem Socialudvalg og Rådet for Socialt Udsatte og Handicaprådet samt lokale aktører.
    • Som oplæg til dialog præsenterer Socialudvalget deres politisk strategiske overvejelser.

Beslutningsfasen

På baggrund af udviklingsfasen fremlægges sag med handlemuligheder til politisk principbeslutning. Denne sag sendes i høring i Rådet for Socialt Udsatte og Handicapråd inden endelig beslutning.

 

 

Retligt grundlag

Lov om Social Service § 104: Kommunalbestyrelsen skal tilbyde aktivitets- og samværstilbud til personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer til opretholdelse eller forbedring af personlige færdigheder eller af livsvilkårene.

Jævnfør vejledning 9286 af 26/04/2018: Kommunalbestyrelsen skal sikre, at der er egnede aktivitets- og samværstilbud til de målgrupper, der er nævnt i loven, enten i kommunalt, regionalt eller privat regi.

 

Handlemuligheder

Socialudvalget har følgende handlemuligheder:

A. At godkende procesplan og pege på finansiering

B. At godkende procesplan med justeringer og pege på finansiering

C. Ikke at godkende procesplan og bede administrationen komme med nyt forslag

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at procesplanen via data, inddragelse og dialog kan skabe grundlag for en politiske drøftelse og stillingtagen til en strategi for de åbne aktivitets- og samværstilbud i Slagelse Kommune.

Administrationen understreger, at den skitserede procesplan ikke kan afholdes inden for Socialudvalgets ramme og derfor skal Socialudvalget pege på finansiering af ekstern konsulentbistand.

Administrationen vil sikre, at eksisterende data på tilbuddene stilles til rådighed for analysen.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Gennemførelsen af procesplanen kræver, at Socialudvalget peger på finansiering af ekstern konsulentbistand. Udgiften er anslået til 0,3 mio. kr.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

I fald at den skitserede procesplan gennemføres, vil Socialudvalget få et temaoplæg primo 2024 og en sag til beslutning april 2024.

_______________________________________________________________________________

 

Administrativ bemærkning den 9. oktober 2023

Med henblik på at tilvejebringe finansiering til gennemførelse af analyse ansøges om kassefinansieret tillægsbevilling på 0,3 mio. kr.  i 2023. Dette fremgår af anden sag på dagsordenen på dette møde vedrørende Budgetopfølgning 3. I budgetforliget 2024-2027 ønskes der et særligt fokus på om tilbuddene i Korsør Kulturhus kan tænkes mere sammen.

Tidsplan rykkes medio november + 6 måneder 


I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

4.1 Social

300

 

 

 

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

-300




 

Sagens forløb


Beslutning i Socialudvalget 6. september 2023 - Procesplan for analyse af de åbne aktivitets- og samværstilbud i Slagelse Kommune

At 1: Sagen er drøftet. Socialudvalget er enige om at udsætte sagen til udvalgets møde i november af hensyn til de forestående budgetforhandlinger.

 

 

 

 

8. Ny mødedato til udvalgets februarmøde (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. Socialudvalgsmødet i februar flyttes til den 1. februar 2024 kl. 15.15.


Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal beslutte en ny mødedato for Socialudvalgsmødet i februar 2024.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked, indstiller

1. at Socialudvalget beslutter om de vil rykke deres udvalgsmøde den 7. februar til den 1. februar,  eller en anden dato. 

 

Sagens indhold

Socialudvalget vedtog den 4. oktober 2023 Socialudvalgets mødedatoer for 2024.

Formandsskabet i Socialudvalget har efterfølgende ønsket at flytte Socialudvalgsmødet fra den 7. februar 2024, da det er i konflikt med flere af udvalgsmedlemmernes planlagte ferie.

Det vil derfor være hensigtsmæssigt at rykke Socialudvalgets møde i februar måned til et tidspunkt, hvor alle medlemmer kan deltage. 

Den 1. februar 2024 kl. 15.15 kan alle medlemmer af udvalget deltage. 

Datoen ligger dog så tidligt, at det ikke er muligt at følge den fælles ramme for dagsordensproduktion i kommunen.  

Dagsordenen til dette møde skal derfor frigives ca. en uge tidligere en normalt. 

 

Retligt grundlag

Styrelseslovens §20 der fastslår, at stående udvalg for hvert regnskabsår træffer beslutning om, når og hvor udvalgets møder skal afholdes.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

 

Vurdering

Ingen bemærkninger. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

9. Planlægning af mødeaktivitet 2024 (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Udvalget har bedt administrationen om at vende tilbage med et rammepapir vedrørende politikeres deltagelse i Sjællandsfestivalen. 

At 2: Godkendt. Socialudvalget kan genoptage beslutning om studietur på et udvalgsmøde i 2024. 


Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal beslutte den konkrete mødeplan for dialogmøder, temamøder mv. i 2024, samt eventuel prioritering af udvalgets midler. 

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Socialudvalget beslutter mødestruktur for tema- og dialogmøder i 2024.

2. at Socialudvalget beslutter eventuel prioritering af udvalgets midler til afholdelse af en studietur. 

 

Sagens indhold

Som forberedelse til det politiske arbejde i 2024 skal alle fagudvalg beslutte udvalgets mødeaktivitet ud over de ordinære udvalgsmøder. Det vil sige deltagelse i konferencer, temamøder og dialogmøder samt planlægning af eventuel studietur.

 

Socialudvalgs dialogmøder

Socialudvalget kan beslutte struktur for dialogmøder i 2024 med rådene og eventuelle andre interessenter.

Administrationen foreslår, at Socialudvalget bidrager til en dagsorden for dialogmøde, og inviterer til et årligt dialogmøde med rådene - enten hver for sig eller samlet afhængig af tema.

Administrationen foreslår, at dialogmøde(r) ligger i forlængelse af et af Socialudvalgets møder i foråret 2024.

 

Socialudvalgets temamøder

I 2024 har Socialudvalget tidligere planlagt følgende: 

  • 4. januar - strategisk workshop med rådene 
  • 18. januar - strategisk workshop - politisk strategi
  • 1. februar - afsluttende strategisk workshop

Socialudvalget kan beslutte struktur for temamøder i 2024. Formålet med strukturen er at kunne
planlægge og kalenderbooke i god tid. Strukturen for temamøder kan fx være et temamøde i
kvartalet i sammenhæng med ordinære udvalgsmøder eller anden kadence og separate datoer.
Skulle der ikke være temaer til et møde aflyses det.

Administrationen foreslår, at temamøderne i 2024 har en varighed på 2,5 timer og som udgangspunkt afvikles i forbindelse med et ordinært Socialudvalgsmøde en gang i kvartalet fordelt på månederne februar, april, august, november.   

Administrationen foreslår følgende indhold på temamøderne i februar og april: 

  • Afsluttende strategiske workshop 1. februar 2024, som allerede planlagt.  
  • Drøftelse af åbne aktivitets- og samværstilbud den 3. april 2024.

Eventuelle temaer for temamøde den 14. august 2024 og den 6. november 2024 fastlægges i foråret 2024.

 

Tværgående temamøde

Seniorudvalget og Socialudvalget besluttede på deres udvalgsmøder hhv. 28. marts 2023 og 23. maj 2023 igangsættelse af ’’Analyse på udvalgte fokusområder af ældreområdet og det specialiserede voksenområde i Slagelse Kommune’’.

Afrapportering af analysens resultater vil blive præsenteret af Implement på et tværgående temamøde for Seniorudvalget og Socialudvalget, som administrationen foreslår afholdt:

  • Tirsdag den 9. januar 2024 kl. 14-16.

 

 Tværgående dialogmøde

Seniorudvalget og Socialudvalget kan invitere Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte til et tværgående dialogmøde, hvor resultaterne fra ''Analyse på udvalgte fokusområder af ældreområdet og det specialiserede voksenområde i Slagelse Kommune'' drøftes. 

Administrationen foreslår, at det tværgående dialogmøde afholdes: 

  • Tirsdag den 30. januar 2024 kl. 15:30-17:30 

 

Inspirationsbesøg og studietur

Socialudvalget kan beslutte, om der er emner for inspirationsbesøg i 2024. 

 

Konferencer m.v.

Socialudvalget besluttede den 31. maj 2023 at prioritere at deltage i: 

  • KL-Konferencen Social- og Sundhedspolitisk Forum den 16. - 17. Maj 2024 i Aalborg. 
  • Sjællandsfestivalen, som afvikles i maj 2024 i Slagelse.

Af hensyn til planlægningen af deltagelse i Sjællandsfestival, kan Socialudvalget drøfte hvad politikernes engagement og medvirken er på årets Sjællandsfestival. 

 

Socialudvalgets økonomiske ramme 

Den økonomiske ramme for Socialudvalgets mødeaktivitet er beskrevet herunder. Rammen dækker al mødeaktivitet i Socialudvalget dog ikke kørselsgodtgørelse i forbindelse med Socialudvalgsmøder, temamøder og dialogmøder.

Socialudvalgets egen pulje: 

Budget 2023 Overført fra 2022  Korrigeret budget 2023Budget 2024 
 87.80067.824  155.62487.800 

Udgifter til Socialudvalgets drift er forplejning til Socialudvalgsmøder, dialogmøder og temamøder:

  • Gennemsnitligt er der i 2022 brugt ca. 1.400 kr. til forplejning pr. møde inkl. dialogmøder og temamøder.
  • Deltagelse i KL-konference med 2 overnatninger forventes at koste ca. 10.000 kr. pr deltager (deltagergebyr, 2 middage, transport). 
  • Deltagelse i KL-konference af 1 dags varighed forventes at koste ca. 2.500 kr. pr. deltager. 

 

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov. 

 

Handlemuligheder

Socialudvalget har følgende handlemuligheder:

A. Beslutte administrationens forslag for tema- og dialogmøde(r) i 2024 med et årligt    dialogmøde med rådene - enten sammen eller hver for sig i foråret 2024, samt at der  planlægges temamøder i forbindelse med de ordinære Socialudvalgsmøder i april, august og november af 2,5 timers varighed.

B. Beslutte anden proces for planlægning af dialogmøde(r) og temamøder end administrationens forslag.

C. Beslutte administrationens forslag om tværgående temamøde og tværgående dialogmøde, som forslået.

D. Beslutte anden proces for planlægning af det tværgående temamøde og tværgående dialogmøde med de tre råd end administrationens forslag. 

E. Beslutte eventuel prioritering af udvalgets midler til afholdelse af en studietur.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at det er hensigtsmæssigt at tilrettelægge tema - og dialogmøde(r) som foreslået af administrationen. 

Administrationen vurderer, at Rådene tidligere har tilkendegivet, at de ønsker dialogmøder med Socialudvalget. 

Administrationen vurderer, at Rådene er repræsentative for relevante interessenter inden for Socialudvalgets ressortområde. 

Administrationen vurderer, at der er god dynamik, når begge råd er til stede under dialogmøder, men vægtning af dialogen kan være temabestemt, hvorfor det eksempelvis ville være relevant at have et selvstændigt dialogmøde med Rådet for Socialt Udsatte i forbindelse med et tema som hjemløsereformen. 

Administrationen vurderer det hensigtsmæssigt, at der afvikles et tværgående temamøde omkring Seniorudvalgets og Socialudvalgets fælles analyse samt et tværgående dialogmøde, hvor alle tre råd deltager repræsentativt som relevante interessenter for de to fagudvalgs ressortområder.  

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

10. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

Der blev på mødet desuden orienteret om følgende: 

  • Møde i Fagpolitisk Forum
  • Organisering af klubber på børneområdet 
  • Retssag vedrørende Heimdal 
  • Social drive Out fik Kronprinseparrets sociale pris 

 


Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelse, tiltag og projekter.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Socialudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

  1. Orientering fra udvalgsformanden
  2. Orientering fra udvalgets medlemmer
  3. Orientering fra administrationen

 

 

Orientering fra administrationen:

Organisationsændringer. 

 

11. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenspunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag findes en oversigt over kommende punkter til behandling.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked  indstiller,

  1. at Socialudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes
    behandlet på kommende møder.

 

 

 

12. Kommunikation (B)

Beslutning

At 1: Socialudvalget ønsker en dialog med EBU om en fælles pressemeddelelse om deltagelse i Socialstyrelsens pulje vedrørende indsats for unge med risiko for hjemløshed.  

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet. 

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller

1. at Socialudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet. 

 

13. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Socialudvalget

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked  indstiller,

  1. at Socialudvalget godkender referatet.