Kompetence
Byrådet og Socialudvalget
Beslutningstema
Socialudvalget skal godkende ”Budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023” for udvalgets økonomi, som indgår i den samlede budgetopfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Socialudvalget godkende, at der gives en kassefinansieret tillægsbevilling på 9,4 mio. kr. til budgettilpasning af overførselsudgifterne.
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Socialudvalget godkende, at der gives en kassefinansieret tillægsbevilling på 0,3 mio. kr. til analyse af åbne aktivitets- og samværstilbud.
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Socialudvalget godkende, at der konverteres 1,2 mio. kr. fra drift til anlæg til opførelse af pavillon ved Forsorgscenter Toften, og at der gives anlægsbevilling til det samme beløb.
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Socialudvalget godkende anlægsbevilling på 2,3 mio. kr. vedrørende Skæve Boliger hos Toften i 2024.
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Socialudvalget godkende tillægsbevillinger i form af indtægts- og udgiftsbevilling til puljemidler til nedbringelse af sygefravær.
Indstilling
Chefen for Handicap og Psykiatri, chefen for Børn og Unge og chefen for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration indstiller,
- at Socialudvalget godkender budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023
- at Socialudvalget godkender aktuelle handleplaner
- at Byrådet godkender en kassefinansieret tillægsbevilling på 9,4 mio. kr. til budgettilpasning af overførselsudgifterne på politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte.
- at Byrådet godkender en bevillingstilpasning på overførselsudgifterne, så budgetrammerne tilpasses forventet forbrug.
- at Byrådet godkender, at der konverteres 1,2 mio. kr. fra drift politikområde 8.1 til anlæg politikområde 8.1 til opførelse af pavillon, og at der gives anlægsbevilling til det samme beløb.
- at Byrådet godkender, at beløbet på 1,2 mio. kr. omplaceres i mellem årene 2023 og 2024.
- at Byrådet godkender tillægsbevilling vedr. finansiering til analyse af åbne aktivitets- og samværstilbud politikområde 8.1 på 0,3 mio. kr.
- at Byrådet godkender anlægsbevilling på 2,3 mio. kr. vedrørende Skæve Boliger hos Toften i 2024.
- at Byrådet godkender udgifts- og indtægtsbevilling til puljetilskud for nedbringelse af sygefraværet med 1.035.436 kr. i 2023, 1.195.913 kr. i 2024 og 158.977 kr. i 2025.
Sagens indhold
Formålet med at gennemføre budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023 er at vurdere det forventede regnskab for 2023. Med baggrund i kommunens økonomiske situation er der fortsat skærpet fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt.
Et retvisende billede giver udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tilpasninger, så udvalgets samlede budgetramme overholdes ved forventet merforbrug og tilsvarende, at forventet mindreforbrug lægges i kassen.
Budgetopfølgning 3 - forventet regnskab tager derfor udgangspunkt i:
- Det korrigerede budget pr. ultimo september 2023,
- Aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata
- Forventninger til forbrugsudviklingen resten af året
Forventet resultat på drift og anlæg
Drift
Der forventes samlet set et merforbrug på 9,5 mio. kr. på Socialudvalgets område. Det fordeler sig med et merforbrug på 18,4 mio. kr. på Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug, et mindreforbrug på 16,4 mio. kr. på Politikområde 4.2 Børn og Familie og et merforbrug på 7,5 mio. kr. på Politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte.
Nedenfor er det forventede regnskab forklaret mere uddybende for hvert politikområde.
Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug
For Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug er forventningen ved denne budgetopfølgning et merforbrug på driftsudgifterne på ca. 18,4 mio. kr., der primært skyldes udgifter i forbindelse med lukningen af Rosenkildevej 87-89 samt et forventet merforbrug på Myndighedsområdet for Handicap og Psykiatri. Status gennemgås kort nedenfor og uddybes i bilag 1.
På myndighedsområdet for Handicap og Psykiatri er der med denne budgetopfølgning en samlet udfordring på ca. 7,7 mio. kr. Det er 4,7 mio. kr. mere end hvad vi forventede i BO2. Dette skal ses i forhold til, at der i Budget 2023 er vedtaget besparelser på samlet set ca. 40 mio. kr. på hele området, og ud af dem skal der findes 22 mio. kr. på myndighedsområdet. Besparelserne fordeler sig ved, at der skal findes besparelser på 10 mio. kr. på §107 (midlertidigt botilbud), 6 mio. kr. på §85 (socialpædagogisk støtte) og 6 mio. kr. som rammebesparelser.
Revisiteringerne på myndighedsområdet er ikke foregået med den fornødne hast i forhold til at nå besparelsesmålet, og derfor blev der ved BO2 iværksat en kompenserende handling i form af ansættelse af vikarer til revisitering af §85. Resultatet af denne handling har ikke vist sig endnu, og vil derfor først have effekt fra 2024. En foreløbig vurdering er, at der er et potentiale, men for nuværende kan det ikke vurderes præcist hvor stort potentialet er. Revisiteringerne af §107 viser en besparelse i 2023 på ca. 6,4 mio. kr. Vi er endnu ikke kommet i mål med revisitationerne af §107, hvorfor der fortsat vurderes at være et yderligere potentiale.
Merforbruget forventes indhentet i budget 2024, hvilket beskrives i den udarbejdede handleplan, der er vedlagt som bilag 2.
På virksomhedsområdet i øvrigt meldes der om balance dog med undtagelse af CPUS, hvis forventede resultat lyder på et merforbrug på 2,7 mio. kr.
Merforbruget i CPUS skyldes primært manglende belægning i Netværksboligerne. CPUS har kapacitetstilpasset i forhold til Netværksboligerne, så det svarer til forsvarlig drift. Der er ikke mulighed for at indhente merforbruget med yderligere kompenserende handlinger.
Der er udarbejdet en selvstændig sag vedrørende den ufinansierede merudgift i forbindelse med lukningen af Rosenkildevej 87-89, der behandles på dette møde.
Ligesom i årets tidligere budgetopfølgninger er udfordringen omkring Rosenkildevej 87-89 inkluderet i det forventede resultat for SPS.
Socialudvalget blev i august måned orienteret om, at ansøgningen om puljemidler til nedbringelse af sygefravær på døgnområdet blev i mødekommet af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. De ansøgte midler på i alt ca. 2,4 mio. kr. er fordelt på budgetårene 2023-2025, hvorfor der søges om indtægts- og udgiftsbevilling.
Politikområde 4.2 Børn og Familie
For Politikområde 4.2 Børn og Familie er forventningen ved denne budgetopfølgning et mindreforbrug for driftsudgifterne på 16,4 mio. kr. Det fordeler sig med et mindreforbrug på 20,9 mio. kr. på myndighedsområdet og merforbrug på 4,5 mio. kr. på virksomhederne.
Status for Politikområde 4.2 Børn og Familie gennemgås kort nedenfor og uddybes i bilag 1.
Mindreforbruget på myndighed fordeler sig med 7,9 mio. på forebyggende foranstaltninger, 17,7 mio. kr. på anbringelsesområdet og et merforbrug på 0,9 mio. kr. på de handicapkompenserende foranstaltninger. Herudover forventes indtægterne på særligt dyre enkeltsager (SDE-refusion) at være 3,8 mio. kr. lavere end budgetteret.
Mindreforbruget på myndighedsområdet skal ses i relation til de tiltag, der er iværksat på området i forbindelse med Budget 2023, som i forbindelse med denne budgetopfølgning ser ud til at have større positiv effekt end forventet ved vedtagelsen af budgettet.
På anbringelsesområdet ses, at de forventede udgifter til opholdssteder og døgninstitutioner ligger væsentligt under det budgetterede, mens der er forventet merforbrug på plejefamilier. Årsagen til de lavere udgifter til opholdssteder og døgninstitutioner skal primært findes i at gennemsnitsprisen pr. helårsperson forventes at være lavere end i 2022. Dette er en del af den samlede anbringelsesstrategi på området og dermed en effekt af det arbejde, der er iværksat i afdelingen. Konkret arbejdes der på at tilpasse og udnytte kapaciteten på de interne tilbud, omlægge de mest omkostningstunge anbringelser, og generelt fokus på kontraktforhandling af både nye og eksisterende anbringelser.
På de forebyggende indsatser forventes ved Budgetopfølgning 3 ca. 110 færre helårspersoner end i 2022, mens den disponererede gennemsnitspris pr. helårsperson er svagt stigende fra 2022. Gennemsnitsprisen blev allerede i 2022 reduceret i forhold til 2021 ved en omlægning af den tidlige forebyggende indsats. Samtidig blev der iværksat tiltag, der skal reducere varighed på både familiebehandling og kontaktpersonsindsatser. Dette arbejde er fortsat i 2023, og effekten ses i, at antallet af helårspersoner er faldende. Der er dog i forhold til de interne tilbud i Familiehusene en ekstra opmærksomhed på, at ventelisterne er stigende, og at der derfor anvendes eksterne leverandører i større omfang end forventet.
På begge døgninstitutioner har der i 2023 været udfordringer med at opnå tilstrækkelig belægning, hvilket påvirker økonomien betydeligt. Der er særligt på Halseby en forventning om fortsatte udfordringer resten af året, der påvirker forventningen til resultatet i negativ retning. Antallet af indskrevne børn er væsentligt lavere end normeringen, hvilket er hovedårsagen til forventet merforbrug. På Havrebjerg ses at der kan forventes fuld belægning resten af året, men der er et efterslæb fra starten af året, der påvirker resultatet negativt. Herudover var der i forbindelse med Budgetopfølgning 1 en forventning om, at de to virksomheder skulle organiseres under samme leder, hvilket der efterfølgende er ændret ud fra et hensyn til sikring af en fagligt forsvarlig drift af begge døgninstitutioner. Der er således ansat en leder til Havrebjerg.
På de to virksomheder Familieinstitutionen Havrebjerg og døgninstitutionen Halseby er til håndtering af forventede budgetoverskridelser udarbejdet handleplaner, der adresserer udfordringerne. De to handleplaner er vedlagt som Bilag 3.
Handleplan vedr. Klostermarken Skole er vedlagt som bilag 4.
Politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte
Ved budgetopfølgning 3 forventes et samlet merforbrug på 7,5 mio. kr. Dette er fordelt med en forventning om et merforbrug på 9,4 mio. kr. på overførselsudgifter, og et mindreforbrug på 1,9 mio. kr. på serviceudgifter.
Mindreforbruget på serviceudgifterne skyldes primært færre og kortere ophold på kvindekrisecentre og at der under midlertidig boligplacering har været indtægter for beboelse i kommunens bygninger. Kommunale ejendomme bærer nogle af udgifterne for bygningerne. Mindreforbruget på midlertidige boliger skyldes også uforbrugt overførsel fra 2022.
Merforbruget på overførselsudgifterne skyldes primært stigende gennemsnitspriser og flere tilgange end budgetteret på førtids- og seniorpension. På seniorpensioner anvendes Finansministeriets skøn over udvikling i antal og dette danner grundlag for forventet regnskab, idet Finansministeriets skøn ligger tæt op ad udviklingen i sagsantal i Slagelse.
Folketinget vedtog i 2022 et lovforslag som afskaffer modregningen i folke-, senior- og førtidspensionerne som følge af ægtefælle eller samlevers arbejdsindkomst. Lovforslaget er trådt i kraft pr. 1. januar 2023. Slagelse kommune har i 2023 oplevet stigende gennemsnitspriser på pensionerne, hvilket kan begrundes med lovændringen. Kommunerne er gennem midtvejsreguleringen blevet kompenseret for de øgede udgifter i forbindelse med lovforslaget. I midtvejsreguleringen er vi ydermere kompenseret for en stigning i antallet af senior- og førtidspensionister. Dette er en tendens der ses i hele landet, hvorfor størstedelen af kompensationen i midtvejsreguleringen kan henføres til stigning i aktiviteten for henholdsvis senior- og førtidspension samt sygedagpenge og a-dagpenge.
Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023 og forventet resultat ved forrige budgetopfølgning, opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.
Drift
(mio. kr.) | Vedtaget
budget | Korrigeret
budget | Forventet
resultat
BO3 | Forventet
resultat
BO2 | Afvigelse
BO3 |
Handicap, Psykiatri og Misbrug | 538,7 | 529,1 | 547,5 | 540,6 | -18,4 |
Resultat serviceudgifter | 576,6 | 567,0 | 585,8 | 578,7 | -18,8 |
Øvrige udgifter | -38,0 | -38,0 | -38,3 | -38,2 | 0,4 |
Børn og Familie | 346,2 | 356,1 | 339,8 | 344,8 | 16,4 |
Resultat serviceudgifter | 359,7 | 369,6 | 348,5 | 356,7 | 21,1 |
Øvrige udgifter | -13,5 | -13,5 | -8,7 | -11,9 | -4,7 |
Førtidspensioner og Boligstøtte | 713,3 | 707,2 | 714,7 | 713,7 | -7,5 |
Resultat serviceudgifter | 4,3 | 5,7 | 3,8 | 5,4 | 1,9 |
Øvrige udgifter | 709,0 | 701,4 | 710,8 | 708,2 | -9,4 |
I alt for udvalget | 1.598,2 | 1.592,4 | 1.601,9 | 1.599,1 | -9,5 |
|
Samlet resultat serviceudgifter | 940,6 | 942,3 | 938,1 | 940,9 | 4,2 |
Samlet resultat øvrige udgifter | 657,6 | 650,0 | 663,8 | 658,2 | -13,8 |
Anlæg
Centrene forventer et mindreforbrug på anlægsudgifterne på 0,4 mio. kr.
I bilag 1 er forbruget på drift og anlæg specificeret nærmere.
Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug
Byrådet godkendte 25. oktober 2021 ansøgning fra KFUM Sociale Arbejde om tilskud til etablering af 8 skæve boliger fra Boligstyrelsen samt rammerne for samarbejdet. KFUM Sociale Arbejde afholdte juni 2023 licitation på projektet, og der er behov for kommunal medfinansiering på 2,3 mio. kr. til at realisere projektet. Der søges derfor anlægsbevilling på 2,3 mio. kr. i denne sag. Se bilag 5.
Retligt grundlag
Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.
Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling.
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Socialudvalget har følgende handlemuligheder i forhold til at sikre budgetoverholdelse:
A: at godkende handleplaner for Handicap og Psykiatri Myndighed, Familieinstitutionen Havrebjerg og døgninstitutionen Halseby samt Klostermarken Skole.
B: ikke at godkende handleplanerne for Handicap og Psykiatri Myndighed, Familieinstitutionen Havrebjerg og døgninstitutionen Halseby samt Klostermarken Skole, men i stedet anvise besparelser på anden vis.
C. at anbefale godkendelse en kassefinansieret tillægsbevilling på 9,4 mio. kr. til tilpasning af budgetrammer på overførselsudgifter.
D. at anbefale tillægsbevillingen ikke skal godkendes. Dette vil betyde, at der vil være et kassetræk i forbindelse med regnskabet, da der ikke er overførselsadgang på overførselsudgifter.
Administrationen anbefaler handlemulighed A og C, da der herved sikres overholdelse af Socialudvalgets samlede budget.
Vurdering
Politikområde 4.1 Handicap og Psykiatri
Samlet set er det forvaltningens vurdering, at til trods for at der med budgetopfølgning 3 viser sig et merforbrug på 7,7 mio. kr., så er det samlet set et udtryk for, at der er sket en opbremsning på et område, som på landsplan er massivt udfordret. Det forventes, at merforbruget vil kunne indhentes i 2024, når revisitation af borgerne på eksterne tilbud efter §107 og 85 er tilendebragt.
Politikområde 4.2 Børn og Familie
Samlet set er det forvaltningens vurdering, at det arbejde der blev iværksat med genåbningen af Budget 2022 og videreført i Budget 2023 har haft effekter udover de forventninger, der lå til grund for Budget 2023. Dette har vist sig i et markant mindre forbrug end budgetteret på både de forebyggende indsatser og på anbringelsesområdet. Der er fortsat udfordringer med driften af de to døgninstitutioner, og der er iværksat arbejde med at sikre, hvordan særligt Døgninstitutionen Havrebjerg oplever stabil drift fremadrettet. Dette indebærer f.eks. drøftelser om hvorvidt målgruppen er den rigtige. Forvaltningen vil inddrage det politiske niveau i det nye år, med henblik på at beslutte hvordan Halseby kan opnå bæredygtig drift.
Politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte
I forhold til mindreforbruget på midlertidige boliger, skal det nævnes at særloven er forlænget til marts 2025. Budgetfordelingsmodellen mellem Socialudvalget og Kommunale Ejendomme afklares frem mod / i forbindelse med regnskab 2023. Der vurderes at være risiko for, at budget 2024 ikke balancerer. Hvis der ændres i de statslige puljetilskud til kommunernes merudgifter til ukrainske flygtninge, er der i 2024 risiko for, at det forventede 0-budget til området udfordres.
I forbindelse med regnskab 2023 tages der stilling til, om administrationen vil anbefale, at der dispenseres fra nugældende overførselsregler (og dermed anbefaler at overføre et større beløb af mindreforbruget i år) med henblik på at budgetsikre området i 2024.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I denne budgetopfølgning søges om kassefinansierede tillægsbevillinger for følgende enheder:
Handicap og Psykiatri
Forsorgscenter Toften har bl.a. via overførsel fra 2022 til 2023 opsparet driftsmidler til at løse en udfordring med fysisk plads til personale på Toften, Holbækvej 16. Forslaget er at bygge en pavillon til kontorer for at imødekomme denne udfordring. Toften søger derfor om at kunne konvertere midler fra drift til anlæg på 1,2 mio. kr., som skal omplaceres mellem 2023 og 2024. Se bilag 6.
Med henblik på at tilvejebringe finansiering til gennemførelse af analyse vedr. det åbne samværs- og aktivitetstilbud ansøges om kassefinansieret tillægsbevilling på 0,3 mio. kr. i 2023.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Bevillingsønske | | | | | |
Tilpasning af overførselsudgifter | 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte | 9.400 | | | |
Konvertering af drift til anlæg til udarbejdelse af pavillon hos Toften | 4.1 Handicap og Psykiatri | -1.200 | | | |
Konvertering af drift til anlæg til udarbejdelse af pavillon hos Toften | 4.1 Handicap og Psykiatri | 1.200 | | | |
Anlægsmidler til pavillon omplaceres mellem 2023 og 2024 | 4.1 Handicap og Psykiatri | -1.200 | 1.200 | | |
Finansiering til konsulentbistand vedr. analyse af tilbud hos handicap og psykiatri | 4.1 Handicap og Psykiatri | 300 | | | |
Skæve Boliger på Toften | 4.1 Handicap og Psykiatri | 2.300 | | | |
Puljetilskud til nedbringelse af sygefravær (udgifts- og indtægtsbev.) | 4.1 Handicap og Psykiatri | 1.035 -1.035 | 1.196 -1.196 | 159 -159 | |
Finansiering | | | | | |
Kassen 1. Tilpasning af overførselsudgifter 2. Finansiering af konsulentbistand vedr. analyse af tilbud 3. Skæve Boliger på Toften | | -9.400 -300 -2.300 | | | |
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Fagudvalgenes behandling af "Budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023" indgår i samlet sag til Økonomiudvalget den 20. november 2023 og Byrådet den 27. november 2023.