6. Krav til private leverandører i Hjemmeplejen - Frit Valg Servicelovens § 83 (D)
6. Krav til private leverandører i Hjemmeplejen - Frit Valg
Servicelovens § 83 (D)
Sagsnr.: 330-2016-60270 Dok.nr.: 330-2016-475735 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget får en redegørelse om godkendelseskrav samt vilkår
for private hjemmeplejeleverandører, der har kontrakt med Slagelse Kommune. Til
sagen vedlægges bilag med angivelse af de private leverandører, der pt. er
godkendt til at levere personlig og praktisk hjælp i Slagelse Kommune.
Baggrund
Byrådet besluttede på mødet den 30. maj d.å. at oversende
sagen til behandling i Sundheds- og Seniorudvalget.
Baggrund:
Sagen blev rejst, af byrådsmedlemmerne fra Enhedslisten på
byrådets møde den 30. maj 2016, med en indstilling om, at administrationen
udarbejder en redegørelse for, om de private leverandører af hjemmepleje med
kontrakt med Slagelse Kommune er underlagt de samme vilkår, som Slagelse
Kommune med hensyn til uddannet personale, ledelseskompetence,
overenskomstmæssige løn- og arbejdsvilkår samt uddannelses- og praktikpladser.
Endvidere er der i indstillingen anmodet om en redegørelse for, i hvilket
omfang Slagelse Kommune før indgåelse af kontrakt foretager en vurdering af de
private leverandørers økonomi.
Redegørelse:
Frit valg på ældreområdet betyder, at kommunen har pligt til
at skabe grundlag for borgerens valgfrihed af leverandør af personlig og
praktisk hjælp. Kommunalbestyrelsen fastsætter serviceniveauet, og den
kommunale myndighed fastsætter på den baggrund kvalitetskrav og evt. priskrav
til private leverandører af personlig og praktisk hjælp.
Den kommunale myndighed har derefter pligt til enten at
godkende og indgå kontrakt med enhver leverandør, der opfylder kravene; -
eller i stedet at udbyde hjemmehjælpsopgaverne og derefter indgå
kontrakt med to til fem leverandører af henholdsvis praktisk hjælp og personlig
pleje. Dette fremgår af Servicelovens §§91-93.
Det er den kommunale myndighed, der skal godkende og indgå
kontrakt med alle leverandører af hjemmehjælp i kommunen. For at leverandørerne
kan blive godkendt skal de opfylde de kommunale krav til kvaliteten.
Potentielle private leverandører skal digitalt udfylde og
fremsende en ansøgning (Fritvalgsblanketten), som hentes på
www.virk.dk. Fritvalgsblanketten, der er
udarbejdet af Sundhedsstyrelsen, skal udfyldes med besvarelse af følgende
spørgsmål:
1. Virksomhedens
CVR.nr. samt hvor der søges om godkendelse
2. Hvilke
serviceydelser leverandøren ønsker godkendelse til
3. Økonomiske
oplysninger (nøgletal fra sidste 3 års regnskaber, hvis virksomheden har
eksisteret så længe samt forsikringsforhold med angivelse af policenummer)
4. Oplysninger om
antal medarbejdere og deres uddannelse
Slagelse Kommune:
Slagelse Kommune anvender godkendelsesmodellen. I
forbindelse med kommunesammenlægningen i 2007, blev det, i forhold til frit
valgs ordningen og godkendelsesmodellen, politisk besluttet, at opdele Slagelse
Kommune i distrikter: Slagelse, Korsør og Skælskør, Agersø og Omø.
Distriktsinddelingen indebærer, at potentielle private leverandører kan søge om
godkendelse i et eller to distrikter og dermed i en opstart levere i et
afgrænset område i Kommunen.
Den potentielle leverandør ansøger om godkendelse ved
udfyldelse af ansøgningen (Fritvalgsblanketten), der fremsendes digitalt. Med
ansøgningen er vedlagt dokumentation i form af regnskaber samt
forsikringspolice.
I henhold til Servicelovens § 91 skal Slagelse Kommune
herefter godkende og indgå kontrakt med enhver leverandør, der opfylder de
samme fastsatte kvalitetskrav, som også gælder for den kommunale leverandør.
Leverandører kan godkendes til levering af henholdsvis:
· Personlig pleje og/eller
· Praktisk hjælp
Antallet af godkendte private leverandører:
Slagelse har pt. 10 godkendte private leverandører, der
fordeler sig således:
2 private leverandører, der er godkendt til at levere
personlig pleje og praktisk hjælp.
8 private leverandører, der er godkendt til at levere
praktisk hjælp (rengøring).
Der vedlægges bilag med angivelse af de private leverandører
samt antallet af borgere, der pt. har valgt leverandøren til at levere den
visiterede hjælp.
Krav og vilkår:
Krav om leveringstidspunker:
Leverandører, der er godkendt til leverancen personlig
pleje, skal kunne levere 24 timer i døgnet, alle ugens dage.
Leverandører, der er godkendt til leverancen praktisk hjælp,
er forpligtet til at kunne levere hjælpen i tidsrummet kl. 8.00 – 16.00 i ugens
fem hverdage.
Kvalitetskrav:
Det er et krav, at indsatserne udføres i henhold til den
konkrete afgørelse (visitation), og i overensstemmelse med Slagelse Kommunes
serviceniveau samt servicedeklarationer for personlig og praktisk hjælp
(Kvalitetsstandarder).
Grundlaget for kvaliteten i de indsatser og ydelser, der
leveres, er kommunens til enhver tid gældende Kvalitetsstandard for personlig
og praktisk hjælp m.m., som Udvalget fastsætter og godkender hvert år.
Det er ligeledes et krav, at leverandøren har almindeligt
IT-udstyr med Internet adgang for opkobling til Slagelse Kommunes
omsorgssystem. Leverandøren skal anvende kommunens IT-omsorgssystem til
tilrettelæggelse, elektronisk dokumentation og information i forbindelse med
opgavevaretagelsen. Kommunen stiller udstyr og undervisning til rådighed.
Krav til personale:
Leverandørens personale skal kunne læse, forstå og udtrykke
sig på dansk.
Medarbejderne skal kunne legitimere sig med billede, navn og
angivelse af virksomhed.
Medarbejdere, der skal udføre personlig pleje skal være
uddannet social- og sundhedsassistent eller social- og sundhedshjælper.
Herudover kan leverandøren beskæftige personale med uddannelse som
hjemmehjælper, sygehjælper eller plejehjemsassistent.
Der stilles ikke krav om specifik uddannelse for personale,
der alene yder praktisk hjælp (rengøring), men det er en forudsætning, at
uuddannet personale modtager konkret oplæring, inden de sættes til at arbejde
på egen hånd.
Slagelse Kommune kan stille krav om, at leverandøren påtager
sig at stille praktikpladser til rådighed for uddannelse af personale til
sektoren. Kommunen kan derfor kræve, at leverandøren søger godkendelse som
praktiksted og uddanner en praktikansvarlig.
Ligeledes kan Slagelse Kommune stille krav om, at
leverandøren medvirker til opretholdelse af særlige stillinger med henblik på
fastholdelse eller indslusning af særlige grupper i erhvervslivet.
Krav fra kommunen om deltagelse i praktikuddannelse eller
hjælp til særlige grupper, jfr. ovenstående, skal stå i forhold til det antal
borgere, som leverandøren betjener.
Krav til virksomhedens
forhold:
Løn- og arbejdsvilkår:
Der stilles krav om, at leverandøren tilbyder
overenskomstlignende løn- og arbejdsvilkår.
Leverandøren har arbejdsgiveransvaret og er deraf forpligtet
til at overholde arbejdsmiljøreglerne. Leverandøren skal forud for en opgaves
påbegyndelse foretage en arbejdspladsvurdering (APV) i hjemmet hos den enkelte
borger. Leverandøren skal herefter sikre at udførelsen af hjælpen sker i
overensstemmelse APV-en. Hvis arbejdspladsvurderingen medfører, at der skal
anvendes hjælpemidler, skal leverandøren meddele dette, hvorefter kommunen
stiller hjælpemidlet til disposition.
Den potentielle leverandør skal kunne dokumentere, at denne
ikke er i betalingsstandsning eller på anden måde i en økonomisk situation, der
vanskeliggør en opfyldelse af de forpligtelser, der vil følge af en godkendelse
som leverandør.
Den potentielle leverandør må ikke have ubetalt forfalden
gæld til det offentlige.
Den potentielle leverandør er forpligtet til at have tegnet,
og i kontraktens løbetid at opretholde sædvanlige forsikringer, herunder en
erhvervsansvarsforsikring på minimum 5 mio.kr. samt lovpligtig
arbejdsskadeforsikring og sædvanlig tingforsikring.
Sikkerhedsstillelse:
Leverandøren forpligter sig til at stille bankgaranti som
anfordringsgaranti til sikkerhed for opfyldelse af kontrakten.
Sikkerhedsstillelsen skal opretholdes med det fulde beløb, indtil parterne
efter kontraktens evt. ophør erklærer, at alle forhold er afklaret.
Ved kontraktens underskrift stiller leverandøren garantien,
der er kr. 40.000 for en leverandør, der godkendes til personlig pleje og kr.
10.000 for leverandøren, der godkendes til at levere praktisk hjælp
(rengøring).
Slagelse Kommune har til hver en tid ret til at kræve
garantibeløbet reguleret sv.t. 10% af leverandørens forventede omsætning.
Priskrav:
For levering af ydelser modtager leverandøren de til enhver
tid politisk godkendte kommunale satser/timepriser for de enkelte ydelser og
indsatser. Satserne er beregnet på timebasis og ydes for den tid, der medgår
fra leverandøren ankommer hos borgeren og til leverandøren forlader borgeren.
Der afregnes i forhold til den visiterede tid. Der er i timeprisen indregnet
alle afledte direkte og indirekte omkostninger, såsom transporttid,
tilrettelæggelse, uddannelse, husleje, administration m.m.
Tilsyn og opfølgning:
Leverandøren skal løbende foretage egenkontrol af de
leverede ydelser/indsatser.
Myndighedsafdelingen fører i henhold til kommunens
Tilsynspolitik løbende tilsyn (kvalitetssikring) af personlig pleje og praktisk
hjælp under fritvalgsordningen. I kvalitetssikringen indgår følgende
kvalitetsbegreber:
Kvalitetssikring af den leverede hjælp samt
Borgertilfredshed.
Kvalitetssikring af den leverede hjælp har det formål at
sikre, at den leverede hjælp stemmer overens med de visiterede indsatser og de
fastsatte mål samt, at hjælpen leveres i overensstemmelse med Slagelse Kommunes
serviceniveau (kvalitetsstandarder) samt afgørelsen.
Borgertilfredshed omhandler borgerens individuelle oplevelse
af tilfredshed med de visiterede indsatser og den udførte hjælp. Borgeren
bliver inddraget og hørt.
Myndighedsafdelingens tilsyn og opfølgning tager
udgangspunkt i:
Gennemgang af faglig dokumentation for udvalgte borgere og
Kvalitative interviews med udvalgte borgere i de udvalgte borgeres hjem. Ved
revisitation (opfølgning) udfylder visitator et skema med borgerens oplevede
kvalitet af den hjælp, der leveres i hjemmet.
Visitator kontakter leverandørerne, såfremt opfølgningen i
hjemmet viser, at der er forhold, der skal rettes op på.
Til leverandørerne udarbejder myndighedsafdelingen en samlet
opgørelse af tilsynene.
Resultatet af årets tilsyn og opfølgning indarbejdes i en
Tilsynsrapport, der forelægges Udvalget.
Derudover gennemføres en kvantitativ
borgertilfredshedsundersøgelse i hjemmeplejen hvert andet år. Denne gennemføres
i efteråret 2016.
Myndighedsafdelingen anmoder om dokumentation for
SOSU-uddannelse på de medarbejdere, som private plejeleverandører ansætter.
Dette sker, når leverandøren retter henvendelse med bestilling af personligt
IT-logon til sin medarbejder, der skal bruge kommunens omsorgssystem.
Myndighedsafdelingen indbyder de private leverandører til
orienterings- og dialogmøder én til to gange årligt.
Derudover er der en løbende dialog med leverandørerne, når
der er konkrete forhold eller observationer, der giver anledning til en
drøftelse eller opfølgning.
Lovgivningen på området anviser ikke en kommunal
forpligtelse til at føre tilsyn med virksomhedernes økonomi og regnskaber.
Myndighedsafdelingen har derfor ikke etableret en praksis med tilsyn på
leverandørernes økonomi og regnskaber.
Retligt
grundlag
Lov om social service §§§§ 83; 91-93 & 151 C
Handlemuligheder
Myndighedsafdelingen har i forsommeren igangsat et arbejde
med at udarbejde nye leverandørkontrakter, der indeholder flere nye
leverandørkrav. Bl.a. i forhold til borgernes rehabiliteringsforløb, der
udføres efter Servicelovens § 83 a. Der er ikke lovgivet om, at rehabiliteringsforløb
skal være omfattet af frit valg, men med Slagelse Kommunes paradigmeskifte ”En
borger – en plan” og det sammenhængende borgerforløb, så skal rehabilitering
udbredes i hele hjemmeplejen, dvs. også med inddragelse af de private
leverandører på frit valgsområdet.
Aftaler om delegering af sygeplejeydelser er ligeledes et
område, som de private leverandører skal tage del i, hvorfor dette område skal
indarbejdes den nye leverandørkontrakt.
Udvalget kan, med afsæt i nærværende sag, drøfte og komme
med ønsker til, hvilke leverandørkrav, der bør skærpes eller evt. indarbejdes i
den nye leverandørkontrakt.
Ligeledes kan Udvalget drøfte og komme med forslag til,
hvilken kommunal praksis for tilsyn og opfølgning (ud over den lovbestemte qua
Tilsynspolitikken) der eventuelt bør arbejdes på at etablere, og som kan
indarbejdes i de nye leverandøraftaler.
Udvalget kan endvidere drøfte,
hvorvidt godkendelsesordningen med den nuværende distriktsinddeling i Slagelse
Kommune bør fastholdes eller evt. ophæves, hvilken indebærer, at potentielle
private leverandører ved en godkendelse forpligter sig til at levere personlig
og/eller praktisk hjælp i hele Slagelse Kommune.
Udvalget vil få forelagt udkast
til nye leverandørkontrakt m/ delaftaler, når materialet er udarbejdet.
Vurdering
Slagelse Kommune har pt. 10 godkendte private leverandører,
der overvejende er virksomheder, hvor indehaveren har lokal forankring i
Slagelse Kommune.
Kommunens godkendelsesordning med distriktsinddeling
imødekommer hhv. nystartede leverandører og de små leverandører/virksomheder,
der ønsker at levere hjemmepleje i Slagelse Kommune. Som følge heraf har
Slagelse Kommune forholdsvis mange private leverandører af praktisk hjælp
sammenlignet med andre kommuner, hvor en forudsætning for godkendelse ofte er,
at den potentielle privat leverandør kan levere i hele kommunen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.
at Sundheds- og Seniorudvalget drøfter sagen
2.
at Sundheds- og Seniorudvalget sender sagen til orientering til Byrådets
medlemmer
Beslutning i Sundheds- og
Seniorudvalget den 7. september 2016:
Fraværende:
Indstillingerne godkendt.