7. Vederlagsfri fysioterapi (O)
7. Vederlagsfri fysioterapi (O)
Sagsnr.: 330-2016-67206 Dok.nr.: 330-2016-541210 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om ordningen Vederlagsfri Fysioterapi.
Baggrund
Udvalget ønsker en redegørelse
for politikområde 7.02 – Vederlagsfri fysioterapi. Dette motiveret i
udgiftsstigning på området igennem en årrække.
Baggrund og ordningens formål
Den Vederlagsfrie fysioterapiordning trådte i kraft i 1989;
i begyndelsen omfattede den kun personer med svært fysisk handicap. I 2008 blev
ordningen udvidet til, også at omfatte personer med funktionsnedsættelse som
følge af progressiv sygdom; (progressiv sygdom er fremadskridende og medfører forudsigelige
funktionsnedsættelser – eks. Leddegigt).
Den vederlagsfrie fysioterapi ordning omfatter således to
specifikke grupper af patienter/borgere, som kan benytte sig af vederlagsfri
fysioterapi efter henvisning fra egen læge:
· Den første gruppe omfatter personer med varigt svært fysisk
handicap,
· Den anden gruppe omfatter personer uden svært fysisk handicap,
men med progressiv lidelse.
Sundhedsstyrelsen har udarbejdet retningslinjerne, der
nærmere bestemmer, hvilke diagnosegrupper, der er omfattet af ordningen.
Ligeledes fremgår det, at henvisende læge bør inddrage patienten i overvejelser
om, hvorvidt vederlagsfri fysioterapi er relevant, eller om andre instanser i
højere grad kan opfylde behovet.
En lægehenvisning til ordningen gælder i 12 mdr. og giver
mulighed for 20 behandlinger. Hvis der er behov for yderligere behandlinger
inden for de 12 mdr. skal der udarbejdes en undtagelsesredegørelse. Denne laves
af fysioterapeuten i samarbejde med borger og henvisende læge.
Målsætningerne for den vederlagsfri fysioterapi er:
· Give adgang til fysioterapi for at forbedre funktioner,
vedligeholde funktioner eller forhale forringelser i funktioner hos voksne og
børn med et varigt svært fysisk handicap eller en funktionsnedsættelse som følge
af progressiv sygdom.
· Etablere fysioterapi i form af holdtræning i dertil egnede
lokaler/bassiner/-institutioner efter nærmere bestemmelser. Herunder også
ridefysioterapi.
· Give adgang til fysioterapi for personer med progressive sygdomme
tidligt i sygdomsforløbet.
Myndighedsansvar
I 2008 overgik myndighedsansvaret til kommunerne.
For personer, der opfylder betingelserne for at modtage
vederlagsfri fysioterapi, gælder det, at kommunen dækker 100 % af honoraret.
Kommunen har derudover ikke et ”myndighedsansvar”, der er forbundet med retten
til at visitere eller at anvise borgeren til enten kommunalt eller privat
tilbud. Ligeledes har Kommunen heller ikke myndighedsansvaret ift. at beslutte
det fysioterapeutiske indhold; dvs., om borgeren skal have individuelle
behandlinger, eller om borgeren skal have træning på et hold – samt ligeledes
heller ikke på mængden og antallet af ydelser og indsatser, som borgeren
modtager i den vederlagsfrie fysioterapiordning.
Personer, der har lægehenvisning til vederlagsfri fysioterapi, kan frit vælge
mellem at modtage fysioterapi hos en praktiserende fysioterapi, eller ved
tilbud, som bopælskommunen har etableret ved egne eller private institutioner
under ordningen. Derudover kan borger også vælge tilbud om vederlagsfri fysioterapi
på andre kommuners institutioner.
Overordnede indsatser under ordningen
For så vidt angår patientgruppen af svært fysisk handicappede er det en
forudsætning for ordningens gennemførsel, at en væsentlig del af behandlingen
kan foregå som holdtræning.
For så vidt angår patienter med funktionsnedsættelse som følge af progressiv
sygdom er udgangspunktet, at behandlingen foregår som holdtræning, mens
individuel behandling er en undtagelse.
Hvis patientens helbredsmæssige tilstand ikke muliggør transport
til klinik, kan lægen ordinere fysioterapeutisk behandling i hjemmet.
Alle patienter, der er berettiget til vederlagsfri
fysioterapi, er også berettiget til vederlagsfri ridefysioterapi, såfremt deres
læge henviser dertil. Undtaget er dog personer med fysisk funktionsnedsættelse,
som følge af progressiv sygdom, hvor patienten ikke er svært fysisk
handicappet.
Tilbud om vederlagsfri fysioterapi i Slagelse Kommune
I Slagelse Kommune er der 7 privatpraktiserende klinikker,
der primært varetager ordningen.
Derudover varetages vederlagsfri ridefysioterapi på
adresser, svarende til 31 timer ugentligt af privatpraktiserende
ridefysioterapeuter.
Slagelse Kommune har et tilbud om bassintræning i samarbejde
med Center for Sundhed og Træning i Skælskør. Det kommunale tilbud omfatter
holdtræning i bassin til borgere med progressiv lidelse efter
Sundhedsstyrelsens diagnoseliste.
Udvikling i antal patienter og udgifter 2015 –
se bilag 1:
Vederlagsfri fysioterapi:
· Gennemsnitsprisen kr. 13.537 pr. borger i ordningen i Slagelse
Kommune ligger over gennemsnitsprisen for kommunerne i Region Sjælland på kr.
11.547 pr. borger.
· Slagelse er den kommune i region Sjælland, der med 1092 borgere
tilknyttet ordningen, har flest borgere der modtager ydelsen.
· I forhold til antallet af indbyggere i kommunerne i Region
Sjælland, så modtager 1,4 procent af Slagelse Kommunes borgere vederlagsfri
fysioterapi, for alle kommuner i Regionen er gennemsnittet 1,26 procent
Samlet har Slagelse Kommune den højeste udgift pr. patient
pr. år i kommunerne i Region Sjælland. Samtidig har Slagelse kommune det
højeste antal borgere i ordningen.
Ridefysioterapi – Se bilag 1:
· Gennemsnitsprisen kr. 18.961 pr. borger i ordningen i Slagelse
Kommune ligger over gennemsnitsprisen for kommunerne i Region Sjælland på kr.
17.929 pr borger.
· Vi er den kommune i region Sjælland, der med 136 borgere
tilknyttet ordningen, har anden flest borgere, der modtager ydelsen.
· I forhold til antallet af indbyggere i kommunerne i Region
Sjælland, så modtager 0,17 procent af Slagelse Kommunes borgere vederlagsfri
ridefysioterapi, for alle kommuner i Regionen er gennemsnittet 0,14 procent
Slagelse Kommunes samlede udgifter i 2015: Se bilag 1.
I 2015 udgjorde Slagelse Kommunes udgifter til ordningen kr.
14.782.094 for vederlagsfri fysioterapi og kr. 2.578.633 for ridefysioterapi, i
alt kr. 17.360.727. Tallet er en stigning på 5,33 procent for 2013 til 2015
ift. den vederlagsfrie ordning. For ridefysioterapi er stigningen på 1,78
procent for 2013 til 2015.
Retligt
grundlag
Sundhedsloven §140a
Handlemuligheder
· Administrationen har undersøgt og belyst området i efteråret
2014/primo 2015, hvor der blev udarbejdet en rapport om den vederlagsfrie
fysioterapi ordning i Slagelse Kommune. Dette med henblik på, at få belyst,
hvilke handlemuligheder Slagelse Kommune har på området.
Rapporten med konklusioner har i 2015 været fremlagt til privatpraktiserende
fysioterapeuter og praktiserende læger i Slagelse Kommune.
Baggrunden for at gå i dialog med de praktiserende fysioterapeuter og læger
var, at administrationen ønskede at drøfte mulige forklaringer på, hvorfor
udgifterne for området gennemsnitligt er højere i Slagelse Kommune, end øvrige
kommuner i Region Sjælland.
· Slagelse Kommune har ikke mulighed for, at undersøge kvaliteten i
de tilbud, borgerne modtager. Hvilken værdi giver tilbuddet for borgerne. Det
er alene Regionen og de praktiserende fysioterapeuter, der kan undersøge dette.
· Der er i 2014 etableret dialogforum mellem Slagelse Kommune og
praktiserende fysioterapeuter med afholdelse af to årlige møder.
· Slagelse Kommune kan i højere grad oprette relevante
vederlagsfrie tilbud, hvor borger kan vælge kommunalt tilbud frem for privat
tilbud.
· Administrationen er på nuværende tidspunkt i gang med en nærmere
analyse af data på det vederlagsfrie område ift., om der er diagnoser,
institutioner eller aldersgrupper, hvor det særligt kan give mening at etablere
kommunale vederlagsfrie tilbud. Fokus for administrationen vil være at sikre,
at kvaliteten bibeholdes samtidig med, at udgiften falder.
· Administrationen vil tage kontakt til de praktiserende læger,
hvor ordningens muligheder og de kommunale tilbud kan fremlægges og drøftes.
Vurdering
Myndighedsansvaret er begrænset til at sikre, at der er
vederlagsfrie tilbud i Slagelse Kommune; det være sig enten private eller
kommunale. Med baggrund i ovenstående beskrivelser er det ikke muligt fra den
kommunale myndighed, at styre udgifterne på området, på samme måde som
administrationen kan ved indsatser, hvor myndighedsansvaret også omfatter indhold
i indsatser og antal ydelser.
Udgifterne til den vederlagsfrie ordning for Slagelse kommune afhænger blandt
andet af, hvor mange borgere, der er i ordningen og mængden af behandlinger, de
enkelte borgere får. Herunder får det en betydning, i hvor stor grad udfører af
ordningen, planlægger med holdtræning frem for individuelle behandlinger.
I rapporten udarbejdet af Slagelse Kommune sås det, at langt over halvdelen af
borgerne i ordningen i Slagelse Kommune modtager over 20 behandlinger årligt,
hvilket udløser en undtagelsesredegørelse. Borgerne i ordningen i Slagelse
Kommune modtager gennemsnitligt 60 behandlinger på 12 måneder. Til
sammenligning modtager borgerne i ordningen i Roskilde Kommune gennemsnitligt
40 behandlinger på 12 måneder.
Overenskomsten for den vederlagsfrie ordningen peger på, at
borgerne primært skal tilbydes holdtræning. De praktiserende fysioterapeuter
anvender i højere grad end tidligere muligheden for at planlægge med hold, men
samtidig er niveauet for individuelle behandlinger status quo.
Den lokale organisering af privatpraktiserende klinikker er
særlig for Slagelse Kommune, da de stort set alle er organiseret i store
klinikker med trænings- og motionsfacilliter, hvor der er tæt samspil mellem
klinik og fitness center, hvilket kan have en betydning for borgernes brug af
ordningen i Slagelse Kommune.
Der kan etableres kommunale vederlagsfrie tilbud, men det
vil betyde etableringsomkostninger, og da borgerne har frit valg af udbyder, er
der ingen garanti for, at det kommunale tilbud vælges frem for et private
tilbud.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Budgetramme 2016: 12 mio. kr.
Forventet udgift til vederlagsfri fysioterapi i 2016:
Slagelse Kommune modtager efter hvert kvartal en opgørelse
fra Region Sjælland.
Den seneste opgørelse med data for 2. kvartal 2016 viser
følgende:
Udgiften for almindelig vederlagsfri fysioterapi i 2016 for
Slagelse Kommune er til og med 2. kvartal 2016 på kr. 7.823.602,81.
I ordningen modtager 1019 borgere ydelsen – opgjort pr.
30.6.2016
Udgiften for ridefysioterapi i 2016 for Slagelse Kommune er
til og med 2. kvartal på kr. 1.422.823,84. I ordningen modtager pt. 131 borgere
ydelsen pr. 30.6.2016
Hvis udgifterne for 2016 forsætter på samme niveau, vil de
samlede forventede udgifter for både vederlagsfri fysioterapi og
ridefysioterapi udgøre kr. 18.492.850. Det betyder en stigning på kr. 1.132.123
fra 2015 til 2016.
Ud fra ovenstående data ved 2. kvartal 2016, er prisen pr
antal borger højere i 2016. Dette betyder, at de samlede forventede udgifter
til ordningen vil stige i 2016 sammenlignet med året 2015; - på trods af, at
der er et fald i antallet af borgere i ordningen i forhold til antallet i
ultimo 2015.
Ovenstående data for afregning er til og med 30. juni d.å.
De indkomne opkrævninger for hhv. juli og august måned er
større end forventet. Holder denne tendens i årets 4 måneder, vil det samlede
forbrug på området løbe op i 19 mio. kr. i 2016
Evt. handlemuligheder vil blive drøftet på mødet.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.
at Udvalget tager orienteringen til efterretning
2.
at Udvalget drøfter evt. handlemuligheder
Beslutning i Sundheds- og
Seniorudvalget den 5. oktober 2016:
Fraværende:
Kurt Rasmussen (A)
Udvalget ønsker en opfølgning på direktørens møde med den
ansvarlige direktør i Region Sjælland.
Udvalget ønsker på mødet i december eller januar at få et indtryk
af den nærmere analyse af den vederlagsfrie ordning med tilknyttet
kvalificerede forslag til tiltag på baggrund af analysen.
I forbindelse med budgetopfølgningen i november drøfter
udvalget, hvorvidt de ønsker at ansøge en tillægsbevilling for at dække
merforbruget.