6. Kommunalt tilbud om vederlagsfrit fysioterapitilbud på Storebæltskolen (B)
6. Kommunalt tilbud om vederlagsfrit fysioterapitilbud på
Storebæltskolen (B)
Sagsnr.: 330-2017-59069 Dok.nr.: 330-2017-529122 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Storebæltskolen er en børnespecialskole, der tilbyder
vidtgående specialundervisning efter folkeskolelovens § 20, stk. 2 for elever
med generelle indlæringsvanskeligheder begrundet i udviklingshæmning. På skolen
er der børn, der i skoletiden træner under den vederlagsfrie ordning. Skolen
har i en årrække stillet egne lokaler til rådighed for praktiserende
fysioterapeuter under den vederlagsfrie ordning. Aktuelt leveres der fra tre
forskellige klinikker.
På Storebæltskolen er der ansat ergo- og fysioterapeuter til at varetage
undervisningsrelateret terapi. Det betyder, at nogle børn på skolen ser både en
kommunalt ansat terapeut og en privatpraktiserende terapeut.
Storebæltskolens ledelse og personale har udtrykt et ønske om at byde ind på
den vederlagsfrie ordning til skolens børn. De beskriver, at de derved kan give
bedre muligheder for koordinering af den samlede terapeutiske indsats for
barnet ift. de målsætninger, der laves mellem barn, forældre, praktiserende
læge og skole. Det fremhæves, at børn og forældre vil få færre fagpersoner, de
skal være i kontakt med.
Danske
fysioterapeuter har i et udspil i foråret 2017 understreget, at de gerne ser,
at kommunerne tager et større ansvar ift. vederlagsfri tilbud til børn og
beboere på kommunens institutioner. Danske fysioterapeuter mener, at målgruppen
har større behov for
koordinering, da de typisk modtager en lang række andre tilbud end
vederlagsfri fysioterapi i forbindelse med blandt andet skolegang og
fritidsaktiviteter. Danske fysioterapeuter fremhæver,
at reglerne på området lægger op til en model med kommunalt tilbud til denne
gruppe, men det er kun implementeret i meget begrænset omfang (Bilag 1).
De lokale praktiserende fysioterapeuter er ikke direkte
adspurgt ift. børnene på Storebæltskolen, men de gav i november udtryk for, at
de gerne så, at Slagelse kommune tog ansvar for den vederlagsfrie fysioterapi i
sager med stor koordinering – som gældende for beboere på plejecentre og
boenheder.
Fra januar til april 2017 har 17 børn fra Storebæltskolen
modtaget vederlagsfri fysioterapi på skolen. Udgiften hertil har været 139.620
kr. svarende til en årlig udgift på omkring 420.000 kr. Svarende til en
gennemsnitlig årlig udgift pr. barn på 24.705 kr.
Retligt
grundlag
Sundhedsloven §140a
Handlemuligheder
Administrationen ser følgende handlemuligheder
1) At vederlagsfri
fysioterapi til børnene på Storebæltskolen forbliver hos de praktiserende
fysioterapeuter.
2) At der etableres
kommunal vederlagsfri fysioterapitilbud til børnene på Storebæltskolen. Skolen
tildeles midler til driften af ordningen fra Center for Sundhed og Ældre.
Storebæltskolen tildeles 80 procent af gennemsnitstaksten pr. barn, de
behandler i ordningen. Gennemsnitstaksten prisfremskrives med samme procentdel
som overenskomsten i den vederlagsfrie ordning.
Beregningen
for kommende år udregnes i september, ud fra antal henviste børn til ordningen
på Storebæltskolen. Derved sker en årlig regulering af taksten, som sikrer, at
der tildeles midler svarende til antal visiterede børn. Begge parter accepterer
et udsving på 10 procent. Ved udsving derover indkaldes til nyt møde, hvor der
tages stilling til regulering af årets takst.
3) At der etableres
kommunal vederlagsfri fysioterapitilbud til børnene på Storebæltskolen. Skolen
tildeles midler til driften svarende til leverede ydelser, men med 80 procent
af taksten i den gældende overenskomst for den vederlagsfrie ordning. Midlerne
tildeles fra Center for Sundhed og Ældre. Storebæltskolen dokumenterer
aktiviteten under ordningen og honoreres for hvert kvartal.
Børn, der behandles under den vederlagsfrie ordning – både
hos privatpraktiserende og ved en kommunal vederlagsfri ordning – skal henvises
fra egen læge. Brugere af ordningen har frit valg mellem leverandører.
Såfremt der oprettes kommunal vederlagsfri ordning på
Storebæltskolen, skal skolen sikre, at der sker information og dialog med: Børn
og forældre, Praktiserende læger og Praktiserende fysioterapeuter.
Informationen og dialogen skal både ske, inden ordningen går
i gang, og løbende, mens skolen har iværksat ordningen.
Hvis der vælges model 2, laves der ved udgangen af september
en validering af gennemsnits taksten, som skal danne endelig grundlag for den
fremadrettede takst.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at etablering af
kommunal vederlagsfri ordning på Storebæltskolen vil have positiv påvirkning
for den oplevede kvalitet hos både barn, forældre og fagpersoner omkring
barnet. Det er samtidig administrationens vurdering, at forældrene vil tilvælge
Storebæltskolen som leverandør af ordningen – primært for at opnå færrest
mulige at skulle koordinere med i hverdagen. Udgiften til målgruppen vil falde,
hvis Storebæltskolen overtager den vederlagsfrie fysioterapi.
Samtidig er det administrationens vurdering, at 80 procent
af taksten, som er samme ramme, Sundhed og Træning leverer under, er rimelig.
Storebæltskolen har ikke etableringsudgifter eller yderligere huslejeudgifter
ved driften af den vederlagsfrie fysioterapi.
Administrationen anbefaler løsningsmodel 2, da den sikrer
tilpasning af udgiften ift. antallet af brugere. Samtidig vurderes det, at
løsningsmodel 2, er den ordning, der kræver mindst tid at administrere.
For de børn, der modtager vederlagsfri fysioterapi på
Storebæltskolen, vil etablering af kommunal vederlagsfri fysioterapi have
positiv effekt på udgiften til ordningen.
Det er uvist, om det har en påvirkning på den samlede udgift
til den vederlagsfrie ordning. Klinikkerne har tidligere givet udtryk for, at
de er presset på kapaciteten ift. at levere den mængde af fysioterapi, deres
klienter efterspørger under den vederlagsfrie ordning. Ved en kommunal
vederlagsfri ordning på børneområdet kan det frigive kapacitet hos de
praktiserende.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | 7.02, sundhedstilbud, vederlagsfrit fys. tilbud | 0 | 336 | 336 | 336 |
Drift | 7.02, myndighed, bet. t. region vederlagsfri fys. | 0 | -336 | -336 | -336 |
Anlæg | | | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | | | | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at Sundheds- og Seniorudvalget beslutter at iværksætte etablering af
kommunal vederlagsfri ordning fra januar 2018 på Storebæltskolen.
2.
at Sundheds- og Seniorudvalget beslutter model 2 som afregningsmodel.
Beslutning i Sundheds- og
Seniorudvalget den 6. september 2017:
Fraværende:
Godkendt.
Udvalget ønsker at få en status for ordningen om 1 år.