Sundheds- og Seniorudvalget (2014-2017) – Referat – 6. september 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-1104                 Dok.nr.: 330-2017-475856                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Dagsorden godkendes.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. september 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Godkendt.

2. Anlægsregnskab under 2 mio. kr. - ventilation i storkøkken i Dalmose (B)

2.     Anlægsregnskab under 2 mio. kr. - ventilation i storkøkken i Dalmose (B)

Sagsnr.: 330-2017-60945               Dok.nr.: 330-2017-543269                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Anlægsregnskabet for storkøkken i Dalmose søges godkendt. Anlægsregnskabet skal indgå i en samlet oversigt over afsluttede anlægsregnskaber til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Der skal aflægges afsluttende anlægsregnskab for alle anlægsprojekter.
Det daværende ventilationsanlæg var underdimensioneret. Der var flere gange foretaget udvidelser af emhætter mv., men det kunne ikke forhindre indeklimaproblemer.
(1.000 kr.)
Anlægsbevilling .................... 600
Forbrug .............................. 595
Mindreforbrug.......................... 5
Det samlede anlægsregnskab er specificeret i bilag 1 – anlægsregnskab ventilation i storkøkken i Dalmose.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune fastsætter, at anlægsregnskaber, hvor bruttoudgifterne er under 2 mio. kr., skal fremlægges til godkendelse i fagudvalget.
Handlemuligheder
Vurdering
Det anbefales, at anlægsregnskabet godkendes, og at mindre forbruget tilføres kassen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I forbindelse med aflæggelse af anlægsregnskaber skal der aflægges regnskab pr. anlægsprojekt, hvor et evt. merforbrug finansieres af udvalgets driftsbudget, mens et evt. mindre forbrug tilføres kassen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
-5
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
5
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at anlægsregnskabet godkendes.
2.    at det anbefales, at mindre forbruget tilføres kassen.
3.    at anlægsregnskabet indgår i oversigten over afsluttede anlægsregnskaber under 2 mio. kr.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. september 2017:
Fraværende: 
Indstillingen godkendt med bemærkning om, at anlægsregnskabet indgår i Økonomiudvalgets og Byrådets samlede oversigt over afsluttede anlægsregnskaber under 2 mio. kr.

3. CSÆ - Budgetopfølgning 2017 Center for Sundhed og Ældre

3.     CSÆ - Budgetopfølgning 2017 Center for Sundhed og Ældre

Sagsnr.: 330-2017-5849                 Dok.nr.: 330-2017-537665                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af månedlig opfølgning på handleplaner 2017 for områder med merforbrug i 2016.
Baggrund
De enheder/virksomheder, som havde merforbrug i 2016, har udarbejdet handleplaner, for afvikling i 2017 og 2018, hvilke er godkendt på Sundheds- og Seniorudvalgets møde i april. Det drejer sig om myndighedsområdet vedrørende visitation til hjemmepleje, hjælpemiddelområdet, hjemme- og sygeplejen inkl. vikarteam samt 5 plejecentre.
På udvalgets møder er der hver måned fremlagt opfølgning på handleplaner, ligesom behov for justeringer i handleplanerne er behandlet og godkendt.
Handleplaner for visitation, hjælpemiddelsområdet og hjemme- og sygeplejen er senest ændret på udvalgets møde i august.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der arbejdes på udmøntning af de i handleplanerne beskrevne tiltag, med det mål at opnå det økonomiske resultat, som den enkelte handleplan beskriver.
Udvalget kan drøfte alternative indsatser, for at supplere handleplanerne med yderligere tiltag med henblik på at forbedre områdets økonomiske resultat.
Vurdering
Status på handleplaner
Den månedlige opfølgning på handleplanerne er udarbejdet og forelægges til Udvalgets godkendelse. Opfølgningen på såvel indsatser som økonomisk effekt ses i bilag 1. Den månedlige opfølgning på handleplaner er suppleret med en ”forside”, der viser handleplanerne samlet set.
Opfølgningen på handleplanerne viser, at handleplanerne på områderne hjælpemidler, visitation samt hjemme- og sygepleje giver udfordringer. De forventede økonomiske effekter af handleplanerne ses ikke i den udstrækning, der var forventet.
Administrationen vurderer således ikke og som nævnt på udvalgets møde i august, at disse handleplaner vil resultere i, at merforbruget i 2016 vil blive indhentet i løbet af 2017 og 2018. Administrationen vurderer, at udvalget med fordel kan drøfte, om der skal iværksættes yderligere tiltag som supplement til handleplanerne.
Handleplanerne for plejecentrene følges.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1. at Sundheds- og Seniorudvalget drøfter mulighederne for at supplere handleplanerne på områderne hjælpemidler, visitation samt hjemme- og sygepleje med yderligere tiltag
2. at Sundheds- og Seniorudvalget godkender opfølgning på alle handleplaner jf. bilag.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. september 2017:
Fraværende: 
Udvalget ønsker på mødet i oktober, at få en konkret orientering om handleplanernes indsatser og effekter med fokus på både 2017 og 2018.
Udvalget forventer at se en positiv udvikling i handleplanerne på mødet i oktober, særligt på hjemmeplejen og sygeplejen.
Udvalget ønsker at se reviderede handleplaner på kommende møde indenfor hjemmeplejen og sygeplejen.
Udvalget godkender opfølgningen.

4. Udpegning af bestyrelse i Den selvejende Institution Atkærvænget ældreboliger (B)

4.     Udpegning af bestyrelse i Den selvejende Institution Atkærvænget ældreboliger (B)

Sagsnr.: 330-2017-43703               Dok.nr.: 330-2017-409742                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Der skal udpeges 3 bestyrelsesmedlemmer samt en suppleant til Den selvejende Institution Atkærvænget ældreboliger.
Baggrund
Den 27. januar 2014 godkendte Byrådet nye vedtægter for Den selvejende Institution Atkærvænget ældreboliger, tidligere kendt som EGV boligerne i Hashøj kommune. I forbindelse med denne vedtægtsændring blev det besluttet at ændre antallet af bestyrelsesmedlemmer fra 5 til 3 medlemmer. Ved en fejl blev der ikke udpeget medlemmer til bestyrelsen, hvilket rettes op i nærværende sag.
Sundheds- og Seniorudvalget skal derfor udpege 3 medlemmer til bestyrelsen for Den selvejende Institution Atkærvænget ældreboliger, samt en suppleant.
Retligt grundlag
Vedtægterne for Den selvejende Institution Atkærvænget ældreboliger (tidligere EGV boligerne i Hashøj Kommune) 2013
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Sundheds- og Seniorudvalget udpeger 3 bestyrelsesmedlemmer til Den selvejende Institution Atkærvænget ældreboliger. Bestyrelsesmedlemmerne og suppleanten udpeges på mødet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget udpeger 3 navngivne bestyrelsesmedlemmer og 1 navngiven suppleant til Den selvejende Institution Atkærvænget ældreboliger.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 9. august 2017:
Fraværende: 
Sagen udsættes til kommende udvalgsmøde.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. september 2017:
Fraværende: 
Udvalget udpeger følgende personer til bestyrelsen:
Bodil Rasmussen (lokalområdet Dalmose)
Jørgen Andersen (Leder af Aktivitetscentrene)
Randi Mølager (Leder af Sekretariatet i Center for Sundhed og Ældre)
Suppleant: Therese Gjerde Jensen (Leder af Sundhedstilbud i Center for Sundhed og Ældre)

5. Ansøgning om økonomisk støtte til udskiftning af køkkenudstyr i Brugercaféen, Lützensvej 7, Korsør (B)

5.     Ansøgning om økonomisk støtte til udskiftning af køkkenudstyr i Brugercaféen, Lützensvej 7, Korsør (B)

Sagsnr.: 330-2017-54306               Dok.nr.: 330-2017-520945                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Administrationen har modtaget ansøgning fra Brugercaféen på Lützensvej i Korsør på midler til indkøb af diverse køkkenting.
Brugercaféen på Lützensvej i Korsør er placeret på Plejecenter Lützensvej. Caféen skal selv finansiere driften via indtægter fra salg af mad.
Caféens aktivitet er fællesspisning, og hver dag serveres varm mad til 55-80 personer. Køkkenet betjenes af 19 frivillige. Brugercaféen ønsker at forbedre arbejdsvilkårene for de frivillige gennem fornyelse af nogle af de 25 år gamle køkkenfaciliteter. Brugercaféen søger derfor om et beløb på 60.488 kr. til indkøb af kipsteger, afrydningsvogn, stålskab og hyldevogn.
Brugercaféen har i 2014 søgt og fået bevilliget 11.833 kr. til indkøb af printer, kasseapparat, stegepander og kopper.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge, at tildele økonomisk støtte (60.488 kr.) til Brugercaféen, eller kan vælge at afslå ansøgningen.
Vælger udvalget at tildele økonomisk støtte til Brugercaféen foreslår administrationen, at finansieringen i år tages fra Sundhedstilbud, da det forventes at Sundhedstilbud kan gå ud med overskud begrundet i en vakant stilling.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at Brugercaféen er et efterspurgt tilbud, der skaber værdi for brugerne, blandt andet ved at forebygge ensomhed, som er et af fokusområderne i Værdighedspolitikken. Dertil kommer, at tilbuddet drives af engagerede frivillige ressourcer. Kommunen kan understøtte dette arbejde ved at sikre de nødvendige køkkenfaciliteter, og det vurderes derfor at den økonomiske støtte vil være givet godt ud.
Administrationen anbefaler, at Brugercaféen fremadrettet opfordres til at hæve priserne minimalt, således at fremtidige nødvendige indkøb enten kan være fuldt finansieret af Brugercafeen selv eller være medfinansierende ifm. evt. ny ansøgning.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget bevilliger de ansøgte midler på 60.488 kr. til Brugercaféen, Lützensvej 7, Korsør.
2.    at Sundheds- og Seniorudvalget opfordrer Brugercaféen til at hæve priserne minimalt med henblik på opsparing til nye udskiftninger.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. september 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

6. Kommunalt tilbud om vederlagsfrit fysioterapitilbud på Storebæltskolen (B)

6.     Kommunalt tilbud om vederlagsfrit fysioterapitilbud på Storebæltskolen (B)

Sagsnr.: 330-2017-59069               Dok.nr.: 330-2017-529122                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Storebæltskolen er en børnespecialskole, der tilbyder vidtgående specialundervisning efter folkeskolelovens § 20, stk. 2 for elever med generelle indlæringsvanskeligheder begrundet i udviklingshæmning. På skolen er der børn, der i skoletiden træner under den vederlagsfrie ordning. Skolen har i en årrække stillet egne lokaler til rådighed for praktiserende fysioterapeuter under den vederlagsfrie ordning. Aktuelt leveres der fra tre forskellige klinikker.

På Storebæltskolen er der ansat ergo- og fysioterapeuter til at varetage undervisningsrelateret terapi. Det betyder, at nogle børn på skolen ser både en kommunalt ansat terapeut og en privatpraktiserende terapeut.
Storebæltskolens ledelse og personale har udtrykt et ønske om at byde ind på den vederlagsfrie ordning til skolens børn. De beskriver, at de derved kan give bedre muligheder for koordinering af den samlede terapeutiske indsats for barnet ift. de målsætninger, der laves mellem barn, forældre, praktiserende læge og skole. Det fremhæves, at børn og forældre vil få færre fagpersoner, de skal være i kontakt med.

Danske fysioterapeuter har i et udspil i foråret 2017 understreget, at de gerne ser, at kommunerne tager et større ansvar ift. vederlagsfri tilbud til børn og beboere på kommunens institutioner. Danske fysioterapeuter mener, at målgruppen har større behov for koordiner­ing, da de typisk modtager en lang række andre tilbud end vederlagsfri fysioterapi i forbindelse med blandt andet skolegang og fritidsaktiviteter. Danske fysioterapeuter fremhæver, at reglerne på området lægger op til en model med kommunalt tilbud til denne gruppe, men det er kun implementeret i meget begrænset omfang (Bilag 1).
De lokale praktiserende fysioterapeuter er ikke direkte adspurgt ift. børnene på Storebæltskolen, men de gav i november udtryk for, at de gerne så, at Slagelse kommune tog ansvar for den vederlagsfrie fysioterapi i sager med stor koordinering – som gældende for beboere på plejecentre og boenheder.

Fra januar til april 2017 har 17 børn fra Storebæltskolen modtaget vederlagsfri fysioterapi på skolen. Udgiften hertil har været 139.620 kr. svarende til en årlig udgift på omkring 420.000 kr. Svarende til en gennemsnitlig årlig udgift pr. barn på 24.705 kr.
Retligt grundlag
Sundhedsloven §140a
Handlemuligheder
Administrationen ser følgende handlemuligheder
1) At vederlagsfri fysioterapi til børnene på Storebæltskolen forbliver hos de praktiserende fysioterapeuter.
2) At der etableres kommunal vederlagsfri fysioterapitilbud til børnene på Storebæltskolen. Skolen tildeles midler til driften af ordningen fra Center for Sundhed og Ældre. Storebæltskolen tildeles 80 procent af gennemsnitstaksten pr. barn, de behandler i ordningen. Gennemsnitstaksten prisfremskrives med samme procentdel som overenskomsten i den vederlagsfrie ordning.
Beregningen for kommende år udregnes i september, ud fra antal henviste børn til ordningen på Storebæltskolen. Derved sker en årlig regulering af taksten, som sikrer, at der tildeles midler svarende til antal visiterede børn. Begge parter accepterer et udsving på 10 procent. Ved udsving derover indkaldes til nyt møde, hvor der tages stilling til regulering af årets takst.
3) At der etableres kommunal vederlagsfri fysioterapitilbud til børnene på Storebæltskolen. Skolen tildeles midler til driften svarende til leverede ydelser, men med 80 procent af taksten i den gældende overenskomst for den vederlagsfrie ordning. Midlerne tildeles fra Center for Sundhed og Ældre. Storebæltskolen dokumenterer aktiviteten under ordningen og honoreres for hvert kvartal.

Børn, der behandles under den vederlagsfrie ordning – både hos privatpraktiserende og ved en kommunal vederlagsfri ordning – skal henvises fra egen læge. Brugere af ordningen har frit valg mellem leverandører.
Såfremt der oprettes kommunal vederlagsfri ordning på Storebæltskolen, skal skolen sikre, at der sker information og dialog med: Børn og forældre, Praktiserende læger og Praktiserende fysioterapeuter.
Informationen og dialogen skal både ske, inden ordningen går i gang, og løbende, mens skolen har iværksat ordningen.
Hvis der vælges model 2, laves der ved udgangen af september en validering af gennemsnits taksten, som skal danne endelig grundlag for den fremadrettede takst.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at etablering af kommunal vederlagsfri ordning på Storebæltskolen vil have positiv påvirkning for den oplevede kvalitet hos både barn, forældre og fagpersoner omkring barnet. Det er samtidig administrationens vurdering, at forældrene vil tilvælge Storebæltskolen som leverandør af ordningen – primært for at opnå færrest mulige at skulle koordinere med i hverdagen. Udgiften til målgruppen vil falde, hvis Storebæltskolen overtager den vederlagsfrie fysioterapi.

Samtidig er det administrationens vurdering, at 80 procent af taksten, som er samme ramme, Sundhed og Træning leverer under, er rimelig. Storebæltskolen har ikke etableringsudgifter eller yderligere huslejeudgifter ved driften af den vederlagsfrie fysioterapi.
Administrationen anbefaler løsningsmodel 2, da den sikrer tilpasning af udgiften ift. antallet af brugere. Samtidig vurderes det, at løsningsmodel 2, er den ordning, der kræver mindst tid at administrere.
For de børn, der modtager vederlagsfri fysioterapi på Storebæltskolen, vil etablering af kommunal vederlagsfri fysioterapi have positiv effekt på udgiften til ordningen.
Det er uvist, om det har en påvirkning på den samlede udgift til den vederlagsfrie ordning. Klinikkerne har tidligere givet udtryk for, at de er presset på kapaciteten ift. at levere den mængde af fysioterapi, deres klienter efterspørger under den vederlagsfrie ordning. Ved en kommunal vederlagsfri ordning på børneområdet kan det frigive kapacitet hos de praktiserende.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
7.02, sundhedstilbud, vederlagsfrit fys. tilbud
0
336
336
336
Drift
7.02, myndighed, bet. t. region vederlagsfri fys.
0
-336
-336
-336
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget beslutter at iværksætte etablering af kommunal vederlagsfri ordning fra januar 2018 på Storebæltskolen.
2.    at Sundheds- og Seniorudvalget beslutter model 2 som afregningsmodel.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. september 2017:
Fraværende: 
Godkendt.
Udvalget ønsker at få en status for ordningen om 1 år.

7. Afvikling af ældrerådsvalg til november 2017 (O)

7.     Afvikling af ældrerådsvalg til november 2017 (O)

Sagsnr.: 330-2017-13031               Dok.nr.: 330-2017-511516                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Udvalget orienteres om afvikling af ældrerådsvalg til november.
Baggrund
Økonomiudvalget besluttede d. 22.5.17, efter indstilling fra Sundheds- og Seniorudvalget d. 10.5.17, at valg til Ældrerådet skal afvikles via brevstemmer. Der fremsendes fysisk brev med valgmateriale og frankeret svarkuvert til stemmeberettigede borgere, som er borgere, der på valgtidspunktet er 60+ år.
Der er indgået aftale med et privat firma, der står for processen, dvs. udsendelse af valgmateriale, optælling af stemmer mv. Afviklingen af valget sker i øvrigt i nært samarbejde mellem Ældrerådets valggruppe og administrationen. Ved fredsvalg er der mulighed for at trække aftalen tilbage uden nogen form for udgifter.
Der annonceres løbende for valget i pressen.
Kort oversigt over forløbet:
11.9. – 14.9.2017: Ældrerådet afholder fire informationsmøder om muligheden for at stille op til valget
25.9.17: Frist for kandidatindmeldelse; inden denne dato skal de borgere, der ønsker at stille op til valg tilkendegive dette
09.10.17: Ved mindre end 15 kandidater, aftales evt. fredsvalg, i samråd med Ældrerådet
30.10.17: Afstemningen åbner, via det udsendte valgmateriale
05.11.17: Afstemningen lukker
15.11.17: Resultat foreligger
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Orienteringen tages til efterretning
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1. at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. september 2017:
Fraværende: 
Udvalget tager orienteringen til efterretning.

8. Orientering om sygefravær i Center for Sundhed og Ældre (O)

8.     Orientering om sygefravær i Center for Sundhed og Ældre (O)

Sagsnr.: 330-2016-65906               Dok.nr.: 330-2017-548275                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om sygefraværet i Center for Sundhed og Ældre (CSÆ), som ønsket på udvalgsmødet d. 9.8.2017.
Baggrund
Udvalget blev den 5.10.2016 orienteret om det samlede sygefravær i CSÆ. På udvalgsmødet den 8.3.2017 blev udvalget orienteret om sygefraværsstatistik for hele 2015 og 2016. På mødet den 8.3.2017 ønskede udvalget en redegørelse af indsatser i CSÆ i forhold til at nedbringe sygefraværet. Redegørelse blev forelagt udvalget den 15.4.2017.
På udvalgsmødet den 9.8.2017 ønskede udvalget et områdeopdelt overblik over sygefraværet fra 1. halvår 2016 til 1. halvår 2017. Dette er vedlagt i bilag 1.
Som orienteret på mødet den 15.04.2017 har CSÆ på baggrund af en stigning i sygefravær fra 2015 (6,32%) til 2016 (7,26%) igangsat et fælles forløb for alle arbejdspladserne i centret. I det fælles forløb arbejder de enkelte arbejdspladser fokuseret og systematisk med at nedbringe sygefraværet. Her anvendes dialogværktøjet ”Hold Hus med Sygefraværet”, der er udviklet på baggrund af erfaringerne med håndholdte forløb på arbejdspladser med et særligt højt sygefravær.
I et ”Hold hus med Sygefraværet” forløb drøfter og identificerer ledere, tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter i fællesskab de lokale udfordringer i forhold til sygefraværet på de enkelte arbejdspladser. På den baggrund udarbejdes fokuserede handlingsplaner, der tydeliggør, hvilke elementer, der skal arbejdes med på arbejdspladsen, samt hvem der er ansvarlig.
Det fælles forløb på tværs af centret består også af 3 temamøder (fokus og kompetenceudvikling omkring sygefravær), hvor ledere, arbejdsmiljørepræsentanter og tillidsrepræsentanter deltager.
Derudover er der planlagt supplerende forløb for arbejdspladser med særligt højt sygefravær. Det supplerende forløb er en såkaldt ”10-20-8 Indsats”, hvor 10 arbejdspladser med mere end 20 medarbejdere og fravær over 8% indgår. Forløbene (6 virksomheder i 2017) er igangsat i samarbejde med Center for HR.
Forløbet med fokuseret nedbringelse af fraværet på den enkelte arbejdsplads sætter specifikt ind, hvor det vurderes hensigtsmæssigt, således at der skabes yderlige samarbejde og fælles ejerskab på de områder, hvor andre kommuner er lykkedes med at skabe og fastholde et lavere sygefravær.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at ovenstående fokuserede indsats bidrager til at nedbringe sygefraværet. Administrationen forventer, at den positive udvikling i forhold til at nedbringe sygefraværet fortsætter jvf. handleplaner i forbindelse med budgetoverskrivelse.
Der er fra ledelsens side fortsat fokus på de områder hvor der er en højt fravær.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. september 2017:
Fraværende: 
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Ved næste opfølgning ønsker udvalget at få antal årsværk på de enkelte enheder.
Administrationen gør opmærksom på, at der ved sidste udvalgsmøde er forkert refereret til aktuelle sygefraværstal. Centrets fravær er faldet fra 1. halvår 2016 fra 7,43 % til 6,95 % i 1. halvår 2017.

9. Orienteringspunkter fra udvalgets medlemmer og fra Center for Sundhed og Ældre/Center for Børn og Familie (O)

9.     Orienteringspunkter fra udvalgets medlemmer og fra Center for Sundhed og Ældre/Center for Børn og Familie (O)

Sagsnr.: 330-2017-1110                 Dok.nr.: 330-2017-475870                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra udvalgets formand
- Henvendelse fra Ældrerådets repræsentanter i Kostrådet.
2. Orientering fra udvalgets medlemmer
          - Møde med Ældre Sagen.
3. Orientering fra Center for Sundhed og Ældre
- Henvendelse til Byrådet fra borger. Henvendelsen fremgår af bilag 1.
4. Orientering fra Center for Børn og Familie - Sundhedstjeneste og Tandpleje
Der foreligger følgende punkt til orientering fra Center for Sundhed og Ældre, jfr. bilag 2:
3. a):
Pressemeddelelser/Nyheder
3. b):
Status på ventelisteopgørelse og ledige ældre-, pleje, og demensboliger pr. 15.08.2017. jfr. bilag 3.
3. c):
Status på indsatser - Sundhedsområdet
3. d):
Status på indsatser - Velfærdsteknologi
3. e):
Status på Ombygning Skælskør Plejecenter – fotos jf. bilag 4.
3. f):
Fælles Medicinkort – Status og fremtidigt ønske/ambition
3. g):
Visitationskriterier - Plejebolig og Venteliste
3. h):
Orientering om status for omsorgstandplejen.
3. i):
Sags- og mødeoversigt for Sundheds- og Seniorudvalget pr. 6. september 2017 jf. bilag 5.
4. a):
Intet
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. september 2017:
Fraværende: 
Ad 1:
Udvalgsformanden, direktøren og centerchefen har i dag afholdt møde med Attendo mhp. drøftelse af friplejehjem og midlertidige boliger. Administrationen følger op.
Henvendelse fra Ældrerådets repræsentanter i Kostrådet. Der er fra Administrationen udleveret overblik over forløbet med etablering af spisevenner. Overblikket sendes ligeledes til Ældrerådets tidligere repræsentanter i Kostrådet.
Henvendelse fra Peter Lotinga. Administrationen følger op, og der er planlagt møde i den nærmeste fremtid.
Ad 2:
Der har været afholdt dialogmøde med Ældresagen. Ældresagen har rejst en række spørgsmål.
Udvalget ønsker, at der arrangeres et møde, hvor også Administrationen kan deltage.
Ad 3:
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren orienterede omkring handlemulighederne i budgetforslag relateret til dette udvalg og om de bagvedliggende overvejelser.
Centerchefen for Sundhed og Ældre orienterede om, at der har været tilsyn i sygeplejen, hvor området alene har fået henstillinger. Der er i denne kategori ikke risici omkring patientsikkerheden, og der vil ikke blive foretaget opfølgende tilsyn.
Centerchefen orienterede om, at der på hjælpemiddelområdet er 38 såkaldte "røde sager", dvs. sager, hvor tidsfristen for behandlingen er overskredet.
Udvalget ønsker en orientering om udviklingen på næste udvalgsmøde.
Centerchefen orienterede om aktuelle problematikker, hvor borgere kræver ekstra tilbud.
Udvalget ønsker på et senere tidspunkt at få et indtryk af omfanget, med henblik på overvejelser om etablering af et nytænkt skærmet afsnit.
Ad 4:
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren orienterede om, at det desværre ikke har været muligt at ansætte ledende overtandlæge pr. 1. oktober, hvor nuværende leder går på pension. Der pågår i øjeblikket drøftelser og afklaring af, hvordan ledelsesopgaven fremadrettet - og i perioden, hvor stillingen er vakant - bliver varetaget.
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
10. Lukket: Hjemmeplejen (D)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.