Sundheds- og Seniorudvalget (2014-2017) – Referat – 6. december 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-1104                 Dok.nr.: 330-2017-706927                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. december 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A), Steen Olsen (A)
Godkendt.

2. Budgetopfølgning 2017 Center for Sundhed og Ældre (B)

2.     Budgetopfølgning 2017 Center for Sundhed og Ældre (B)

Sagsnr.: 330-2017-5849                 Dok.nr.: 330-2017-710454                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget godkender økonomisk status 2017 samt orientering om områder, der ikke forventes at balancere i 2018.
Opfølgningen tager udgangspunkt i Byrådets beslutning den 27. november 2017 hvor Sundheds- og Seniorudvalget fik godkendt en tillægsbevilling på 18,6 mio. kr.
Baggrund
I forlængelse af den samlede budgetorientering, der blev forelagt Byrådet den 30. oktober 2017, fremlægges i alle fagudvalgs møder i december en opdatering af handleplaner gældende for 2018 for enheder, der forventer et merforbrug på over 100.000 kr. ved udgangen af 2017.
Formålet med behandlingen er at sikre, at der for alle enheder med merforbrug er udarbejdet handleplaner, der bringer balance mellem budget og forventet forbrug.
På Byrådets møde den 27. november 2017 blev godkendt tillægsbevilling til Sundheds- og Seniorudvalget på i alt 18,6 mio. kr. til at dække samlet forventet merforbrug. Tillægsbevillingen indebærer tillige, at forventet mindre forbrug på 9,6 mio. kr. til Aktivitetsbestemt Medfinansiering omplaceres.
Dette betyder, at alle enheder/virksomheder ved udgangen af 2017 forventes at være i budgetbalance. Det betyder samtidig, at alle enheder/virksomheder får nulstillet mer-/mindre forbrug.
Opfølgning handleplaner 2017
Ovennævnte tillægsbevilling betyder, at områderne med handleplaner i 2017 balancerer ved udgangen af 2017. Indsatserne i handleplanerne for 2017 følges fortsat resten af året. Det gælder for områderne: Visitation, hjemme- og sygeplejen, Hjælpemidler samt plejecentrene; Smedegade, Skovvang, Blomstergården samt Lützensvej/Quistgården.
Handleplaner 2018
På Hjemme- og Sygeplejen er behov for, at udarbejde handleplan for 2018, med det formål at bringe områdernes drift i budgetbalance fremadrettet. Dette på trods af, at merforbruget fra 2016 og 2017 er dækket via tillægsbevillingen. Handleplanerne vil blive forelagt Fagudvalget på første møde i januar 2018.
Derudover vil der være behov for et vedvarende stort fokus på styring af områderne visitation samt hjælpemidler, for derved at sikre, at der ikke fremkommer merforbrug på ny i 2018. På området visitation til hjemmeplejen (frit valg) fortsættes de nye samarbejdsformer med hjemme- og sygeplejen m.fl. for derved at sikre, at borgerne visiteres til netop den hjælp de har behov for. På hjælpemiddelområdet fortsættes de initiativer der er igangsat i 2017. Derudover er der forslag til konkrete initiativer som kan implementeres efter politisk beslutning i 2018. 
Alle områder vil fortsat blive fulgt med månedlige opfølgninger og afvigelser vil blive afrapporteret til udvalget.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens Kasse- og Regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der skal udarbejdes handleplaner ved forventet merforbrug på over 100.000 kr. Handleplaner forelægges fagudvalg til godkendelse i forbindelse med budgetopfølgninger.
Handlemuligheder
Nye handleplaner for 2018
Handleplaner for 2018 på hjemme- og sygeplejen er under udarbejdelse og vil blive forelagt Fagudvalget til godkendelse i januar 2018. Derudover vil Fagudvalget, på øvrige områder, løbende blive forelagt opfølgning når/hvis der fremkommer afvigelser mellem budget og forbrug i 2018.
Status på økonomi for 2017
Tillægsbevillingen der er bevilget Byrådet på i alt 18,6 mio. kr. i 2017 er fordelt som afrapporteret i budgetopfølgningen, pr. ultimo september, behandlet på udvalgets møde i november. Vedlagt i bilag 1.
Det betyder, at områder der ved udgangen af september 2017 forventede mindre forbrug i regnskab 2017 har afleveret kr. til områderne der modsat forventede merforbrug.
Vurdering
Det er forventningen, at Sundheds- og Seniorudvalgets område totalt ser udviser budgetbalance ved udgangen af 2017. Der kan imidlertid fremkomme behov for mindre budgetjusteringer områderne imellem. Det anbefales, at der sker udligning af eventuelle budgetafvigelser områderne imellem i forbindelse med regnskabsafslutningen 2017. Formålet er, at ingen områder/virksomheder på udvalgets område viser merforbrug ved udgangen af 2017.
Det anbefales, at hvis det viser sig at områder, der har fået dækket forventet merforbrug, fremkommer med overskud, fordeles til områder/virksomheder, der har bidraget til udligningen. Fordeling sker i forbindelse med overførselssagen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget godkender status på økonomi for 2017
2.    at Sundheds- og Seniorudvalget godkender, at der foretages yderligere udligning i forbindelse med regnskabsafslutningen 2017 inden for udvalgets egen ramme
3.    at Sundheds- og Seniorudvalget godkender, at områder, der har fået dækket forventet merforbrug og fremkommer med overskud, fordeles til områder/virksomheder, der har bidraget til udligningen. Fordeling sker i forbindelse med overførselssagen.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. december 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A), Steen Olsen (A)
Udvalget beslutter at friholde sundhedsplejen og tandplejen fra udligningsordningen.
Udvalget bemærker, at administrationen responderer på Otto Dræbyes henvendelse.
Udvalget understreger, at serviceniveauet skal fastholdes, og de nødvendige resurser sikres til løsning af opgaver.
Endvidere understreger udvalget, at der ikke er truffet en politisk beslutning om, at iværksætte en personalepolitik proces ift. afskedigelser i hjemmeplejen.
I sagen til Økonomiudvalget er der to spor: dels nedlæggelse af vikarteamet, hvor med-arbejderne tilbydes omplacering til hjemmepleje eller plejecentre, dels merforbruget in-denfor hjemmeplejen.
Vedr. vikarteam - her henvises til beslutning på udvalgsmødet den 4. oktober 2017, hvor udvalget besluttede at nedlægge vikarteamet efter model 1, dvs. afvikling over tid med fokus på, at medarbejderne har mulighed for fastansættelse i øvrige områder i plejen. Status på dette er, at 7 medarbejdere er stoppet grundet naturlig afgang (har opsagt deres stilling), 7 medarbejdere har ikke ønsket omplacering til hverken hjemmeplejen eller plejecenter, og er derfor blevet opsagt, og 3 medarbejdere er opsagt pga. sygdom - en proces, der var sat i gang inden beslutningen om nedlæggelse af vikarteamet. Resten er omplaceret til hjemmeplejen og enkelte på plejecenter.
Vedr. budgettilpasninger ift. bevilligede ydelser og i henhold til serviceniveauet skal dette indgå i den eksterne analyse. Der udvises mådehold ved genbesættelser af stillinger ved naturlig personalegennemstrømning, indtil analysens resultater foreligger. Medarbejdere forventes at indgå ved vikardækning på tværs af områderne ved behov.
Udvalget forventer en budgetmæssig balance i 2017 og 2018 ud fra de forudsætninger, vi kender i dag. Dog forventes et mindre merforbrug i starten af 2018 i hjemmeplejen.
Indstillingerne tiltrædes med ovenstående bemærkninger.

3. Udmøntning af Budget 2018-2021 (B)

3.     Udmøntning af Budget 2018-2021 (B)

Sagsnr.: 330-2017-21232               Dok.nr.: 330-2017-727142                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget skal træffe beslutning om anvendelse af midler afsat i budget 2018-2021.
Baggrund
Udgangspunktet for budget 2018 er det vedtagne budget. Der er dog behov for konkret udmøntning af de i budget 2018-2021 afsatte midler, som ikke er konkret disponeret. Det drejer sig om:
A. Pulje på 9,8 mio. kr.
B. Midler fra Lov- og cirkulæreprogrammet:
 
Indsats
2018
2019
2020
2021
1.
Fastilknyttede læger på plejecentre
 
 
-298
-298
 
2.
Demenshandleplan
144
 
302
0
0
3.
Forbedret tandsundhed for svageste ældre
 
150
150
150
150
4.
 
Ændring af bekendtgørelse om bilstøtte
-82
-98
-115
-115
5.
Kræftplan IV
834
870
956
956
 
6.
 
Kræftplan IV, medfinansiering
245
612
1.102
1.102
Alle beløb i tabellen ovenfor er anført i 1.000 kr.
C. Demografiregulering
Jf. vedtagne budgettildelingsmodeller er der foretaget demografireguleringer af sygeplejen med kr. 1,756 mio. kr. i 2018 samt på myndighedsdelen vedrørende frit valg med 6,293 mio. kr. i 2018.
D. Anlægsmidler til Midgård
Der er afsat 4 mio. kr. til renovering af Midgård. Der henvises til separat sag vedrørende anlægsbevilling.
Tillægsbevilling i 2017
På Byrådets møde den 27. november 2017 blev godkendt tillægsbevilling på 18,6 mio. kr. i 2017, til dækning af samlet forventet merforbrug i 2017. Dette betyder, at alle enheder/virksomheder ved udgangen af 2017 forventes at være i budgetbalance. Det betyder, at alle enheder/virksomheder får nulstillet mer-/mindre forbrug.
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 37 og 38 samt Regler for økonomistyring og ledelsestilsyn for Slagelse Kommune (Kasse- & Regnskabsregulativet).
Handlemuligheder
A. Pulje på 9,8 mio. kr.:
Sundheds- og Seniorudvalget har følgende handlemuligheder i forhold til udmøntning af den budgetafsatte pulje på 9,8 mio. kr. i budget 2018-2021:
1. Udmøntning sker til områderne; vederlagsfri fysioterapi, færdigbehandlede patienter samt hospice med i alt 9,8 mio. kr. hvorved opnås retvisende budgetter på disse områder fra starten af 2018
2. Udmøntning til andre områder eller indsatser
3. Udmøntning foretages først i 2018.
B. Midler fra lov og cirkulæreprogram i budget 2018:
1. Fasttilknyttede læger plejecentre: Kommunerne blev jf. satspuljeaftalen tilført midler til finansiering af fasttilknyttede læger på plejecentre i årene 2016-2019. Fra 2020 er finansieringen nulstillet. Det betyder, at der fra 2020 skal findes finansiering af denne udgift. Den ansatte kommunale læge varetager blandt andet funktionen og er delvis finansieret af midlerne.
2. Demenshandleplan: Midler til flere og bedre tilbud om fysisk træning og aktivitet i kommunen. Budgettet er placeret under Sundhed og Træning til konkret udmøntning.
3. Forbedret tandsundhed for svageste ældre. Budgettet er placeret under Sundhed og Træning til konkret udmøntning.
4. Ændring af bekendtgørelse om bilstøtte, hvorefter budgettet er konsekvens reduceret fra 2018. Budgetreduktion er foretaget på hjælpemiddelområdets budgetramme fra 2018.
5. Kræftplan IV: De tilførte budgetmidler er fordelt jf.LC med: 0,459 mio. kr. til kræftrehabilitering, placeret under Sundhed og Træning. 0,087 mio. kr. placeret under Folkesundhed. 0,288 mio. kr. er placeret under sygeplejen til palliativ indsats.
C. Demografiregulering
Sygeplejens demografiregulering fordeles forholdsmæssigt mellem den kommunale sygepleje og sygeplejen på den Selvejende Institution Antvorskov og indgår således i den samlede budgetramme for 2018 på disse områder.
Demografiregulering på myndighedsdelen vedrørende frit valg indgår i den samlede budgetramme på området, til udmøntning via visiterede timer til hjemmepleje.
Vurdering
Det anbefales, at puljen afsat i budget 2018-2021 udmøntes til områderne; betaling for vedlagsfri fysioterapi samt færdigbehandlede patienter og hospice. Disse områder forventes at udvise merforbrug i regnskab 2017 med samlet set ca. 9 mio. kr. Der er godkendt tillægsbevilling til merforbruget ved beslutning i Byrådet den 27.november 2017. Kommunen har kun indirekte indflydelse på disse udgiftsposter.
For at sikre retvisende budgetter fra starten af 2018 anbefales, at budgetomplaceringer af midlerne i den budgetafsatte pulje vedtages nu.
Udover ovennævnte budgettilpasninger i budget 2018-2021 skal allerede nu gøres opmærksom på, at der i 2018/2019 vil blive behov for anlægsmidler til:
- Nyt omsorgssystem. Der skal gennemføres udbudsproces i 2018. Implicit i dette udbud ligger implementering af Fælles sprog 3 (FS3). Udgiften kendes først efter endt udbud.
- Nyt system -  Praktiske procedurer i sygeplejen (PPS) til erstatning af manuelle udarbejdelse og løbende vedligeholdelse af sygeplejefaglige praktiske procedurer. Der skal findes midler til indkøb af systemet (ca. 0,7 mio. kr. i 2018), herefter vil den årlige licens udgøre ca. 170.000 kr. Licens skal afholdes inden for eksisterende drift, idet der vil være tale om besparelser på medarbejderressourcer ift. hidtidig opgaveløsning.
Der vil blive forelagt sag omkring nyt omsorgssystem og FS3 i starten af 2018.
Endeligt skal opmærksomheden henledes på, at der i 2018 vil blive forelagt sag omkring fremtidig anvendelse af de 24 boliger på Blomstergården, som pt. anvendes til beboerne fra Skælskør Plejecenter under ombygningen der. Maj 2018 flytter beboerne tilbage til Skælskør Plejecenter, hvorefter der vil være 24 ledige boliger på Blomstergården. Der er pt. ikke taget stilling til, hvad der skal ske med disse. Der er i budget 2018 ikke afsat budgetmidler til drift af boligerne, hvilket vil udgøre ca. 8,5 mio. kr. pr år. Hvis boligerne ikke udlejes vil huslejetab i 2018 udgøre ca. 1.3 mio. kr. Der skal gøres opmærksom at der indtil nu ikke har vist sig behov for at boligerne tages i brug.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen økonomiske konsekvenser, idet der udelukkende er tale om konkret udmøntning af de, i det vedtagne budget 2018-2012, indarbejdede ændringer.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Chefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget godkender følgende udmøntning af pulje afsat i budget 2018-2021 på i alt 9,8 mio. kr. tilføres områderne; Vederlagsfri fysioterapi, Færdigbehandlede patienter og hospice.
2.    at Sundheds- og Seniorudvalget tager orientering omkring Lov- og cirkulæreprogram samt behov for budgetmidler på anlæg i 2018 til efterretning.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. december 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Indstillingerne tiltrædes.

4. Servicepakker til plejecenterbeboere (B)

4.     Servicepakker til plejecenterbeboere (B)

Sagsnr.: 330-2015-64729               Dok.nr.: 330-2017-721580                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget skal beslutte mindre justeringer til indhold i servicepakker for beboerne for plejecentrene, herunder hvilke servicepakker, der er obligatoriske og hvilke der er valgfrie.  
Baggrund
Sundheds- Seniorudvalget besluttede i efteråret 2015 at harmonisere servicepakker på plejecentrene, for derved at sikre ensartet serviceniveau, øget kvalitet og den tilstrækkelige gennemsigtighed.
De harmoniserede priser for plejecenterbeboernes servicepakker er gældende for alle kommunens 11 plejecentre, herunder fælles indhold, kvalitet og pris. De harmoniserede servicepakker medvirker til priseffektivitet og ensartet serviceniveau, med fokus på kvalitet, miljøvenlighed og sundhed for beboerne.
Retligt grundlag
Vejledning om hjælp og støtte efter serviceloven. Herunder borgerens betaling af tilbud efter servicelovens §§ 79, 83 og 84.
Handlemuligheder
Sundheds- og Seniorudvalget kan beslutte de nye priser på servicepakker for beboerne på kommunens 11 plejecentre, træffe beslutning justeret indhold i ”Plejepakke 1” samt om valgfrihed i forhold til ”Plejepakke 1”.
Vurdering
Priserne på servicepakkerne blev prisfastsat gældende fra 2016. 2016-priserne blev videreført i 2017, dog prisfremskrevet. Reglerne foreskriver, at priserne skal svare til de faktiske udgifter til servicepakkernes indhold. Der er derfor efter 2 år behov for en pristilpasning til faktisk udgiftsniveau for de respektive pakkers indhold. Priserne for 2018 er fastsat med udgangspunkt i faktiske udgifter i 2016 og 2017, samt prisfremskrevet til 2018-priser. I bilag 1 ses såvel priser for servicepakker i 2017 som de nye for 2018.
Da servicepakkerne fra 2016 blev harmoniseret, blev det samtidig besluttet hvilke af servicepakkerne, der er obligatoriske og hvilke borgeren frit kan vælge til/fra.
Rengøringspakken og aktivitetspakke I har siden 2016 været obligatoriske for alle borgere på kommunens plejecentre. Rengøringspakkens indhold er nødvendigt, for at kunne opretholde dels en tilstrækkelig hygiejne samt forebygge sundhedsfarer. Aktivitetspakke I omfatter et minimum af aktiviteter i dagligdagen på plejecentrene. Derudover har Personlig Plejepakke II være obligatorisk for de borgere, der er sengeliggende og ikke selv kan klare kropsvask.
Alle øvrige pakker har været valgfrie for alle borgerne på plejecentrene. Dog vil der for et plejecenters vedkommende være behov for en gradvis indfasning, sådan at de ovennævnte pakker først gøres obligatorisk ifm. nye borgeres indflytning, for derved at imødegå en større udgiftsforøgelse.
Det er plejecenterledernes anbefaling, at ”Plejepakke 1” fra 2018 bliver valgfri for det enkelte plejecenter. Det betyder, at det er den enkelte plejecenterleder som afgør, hvorvidt det giver mening på det respektive plejecenter at tilbyde ”Plejepakke 1”.
Derudover anbefales, at indholdet af ”Plejepakke 1” ændres til, også at omfatte tandbørster og tandpasta.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Chefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget principgodkender priser på servicepakker gældende for 2018.
2.    at Sundheds- og Seniorudvalget principgodkender justeret indhold af ”Personlig pleje 1”.
3.    at Sundheds- og Seniorudvalget principgodkender, at ”Personlig pleje 1” gøres valgfri for det enkelte plejecenter at tilbyde.
4.    at Sundheds- og Seniorudvalget videresender sagen til høring i Ældrerådet
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. december 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Tilrettet bilag er uddelt til udvalget og tilknytte referatet.
Udvalget tiltræder indstillingerne.

5. Renovering af Aktivitetscenter Midgård (B)

5.     Renovering af Aktivitetscenter Midgård (B)

Sagsnr.: 330-2017-82990               Dok.nr.: 330-2017-717425                                Åbent
Kompetence: Byrådet.
Beslutningstema
Der søges om anlægsbevilling til renovering af Aktivitetscentret Midgård.
Baggrund
I budgetaftalen for 2018 er afsat rådighedsbeløb på 4 mio. kr. til renovering af Aktivitetscentret Midgård i 2018.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune foreskriver, at der skal søges anlægsbevilling til afsatte rådighedsbeløb.
Handlemuligheder
Sundheds- og Seniorudvalget har følgende alternativer for anbefaling overfor Økonomiudvalg og Byråd:
1. Anbefale, at Økonomiudvalg og Byråd godkender anlægsbevilling på 4 mio. kr. til renovering af Aktivitetscentret Midgård
2. Anbefale, at Økonomiudvalg og Byråd afviser ansøgning om anlægsbevilling til renovering af Aktivitetscentret Midgård. Et afslag vil betyde, at projektet ikke kan igangsættes.
Vurdering
Det anbefales, at der gives anlægsbevilling til renoveringen, under henvisning til Budgetaftalen 2018.
Der vil blive udarbejdet projektforslag, når anlægsbevilling er godkendt. I bilag 1 fremgår det første udkast til disponering af midlerne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det indstilles, at der gives anlægsbevilling på 4 mio. kr., som finansieres af det afsatte rådighedsbeløb på 4 mio. kr. på sted nr. 529501 Aktivitetscentret Midgård, renovering.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
07.02
 
4.000
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
-4.000
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Det anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives anlægsbevilling til renovering af Aktivitetscentret Midgård på 4 mio. kr.
2.    at Anlægsbevillingen finansieres af afsat rådighedsbeløb på 4 mio. kr. til renovering af Aktivitetscentret Midgård.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. december 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Indstillingerne tiltrædes.

6. Anlægsregnskab mobiltelefoner (B)

6.     Anlægsregnskab mobiltelefoner (B)

Sagsnr.: 330-2017-82332               Dok.nr.: 330-2017-721422                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Anlægsregnskab for udskiftning af mobiltelefoner i hjemme- og sygeplejen aflægges til godkendelse. Anlægsregnskabet vil indgå i en samlet oversigt for afsluttede anlægsregnskaber til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Der skal aflægges afsluttende anlægsregnskab for alle anlægsprojekter.
Udskiftning af mobiltelefoner til medarbejderne i hjemme- og sygeplejen var nødvendigt, for at kunne leve op til den hurtige udvikling på det teknologiske område. Mobiltelefonerne er et arbejdsredskab, som er uundværligt for medarbejderne i plejen.
Anlægsbevilling
2.000
Forbrug
1.973
Mindreforbrug
27
 
Alle tal i 1.000 kr.
 
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune.
Handlemuligheder
Vurdering
Det anbefales, at anlægsregnskabet godkendes, og at mindre forbruget tilføres kassen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I forbindelse med aflæggelse af anlægsregnskaber skal der aflægges regnskab pr. anlægsprojekt, hvor et evt. merforbrug finansieres af udvalgets driftsbudget, mens et evt. mindre forbrug tilføres kassen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
7.01
-27
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
27
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1. at Anlægsregnskabet godkendes.
2. at Det anbefales, at mindre forbruget tilføres kassen.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. december 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Indstillingerne tiltrædes.

7. Fordeling af midler til frivilligt socialt arbejde (§ 18-midler) 2018 (B)

7.     Fordeling af midler til frivilligt socialt arbejde (§ 18-midler) 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2017-82968               Dok.nr.: 330-2017-717165                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte fordeling af midler til frivilligt socialt arbejde (§ 18-midler) for 2018. Dette på baggrund af Indstillingsgruppens anbefaling.
Baggrund
Model for tildeling
Udvalget besluttede d. 3.5.2016 en ny model og kriterier for udmøntning af § 18-midler, og det er indenfor rammerne af denne, at puljen udmøntes og Indstillingsgruppen har arbejdet.
Tidsfristen for ansøgninger var i år d. 15. september. Der er blevet informeret om § 18 midler via annoncer i pressen, på kommunens hjemmeside samt på informationsmøder afholdt i Slagelse og Korsør.
Indstillingsgruppen
Indstillingsgruppen består af repræsentanter fra Ældrerådet, Ungerådet, Udvalget for Aktivt medborgerskab, Handicaprådet og Rådet for socialt udsatte. Medlemmerne af Indstillingsgruppen er udpeget som repræsentanter og videnspersoner ift. de målgrupper § 18-midlerne er rettet imod. Herudover sidder udvalgsmedlemmerne Frederik Pedersen og Steen Olsen i Indstillingsgruppen som udvalgets repræsentanter. I Indstillingsgruppen er også administrationen repræsenteret ved leder af Sekretariatet i Center for Sundhed og Ældre.
Mht. behandling af ansøgninger gælder de almindelige habilitetsregler.
Indstillingsgruppen har på møde d. 16.11.2017 drøftet de indkomne ansøgninger og på denne baggrund foreslået fordeling af midler.
Det samlede budget for tilskud til frivilligt socialt arbejde (§ 18-midler) i 2018 er 1.729.531 kr. Der er indkommet ansøgninger for i alt 2.762.124,85 kr. 
Indstillingsgruppen indstiller et samlet beløb på 1.729.531,00 kr. til udmøntning.
Kommentarer
Landsdækkende organisationer
Ligesom tidligere år er der indkommet ansøgninger fra landsdækkende organisationer og fra organisationer, der ikke er fysisk forankrede Slagelse Kommune. Ansøgerne har dog i ansøgningerne skullet vise, at deres aktiviteter er lokalt forankrede og/eller at målgruppen for deres aktiviteter er borgere i Slagelse Kommune, jf. kriterierne.
Driftsmidler
Jf. kriterierne, gives der ikke støtte til drift. Dette er der taget højde for i Indstillingsgruppens arbejde og indstillinger.
Retligt grundlag
Servicelovens §18
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at tiltræde Indstillingsgruppens indstilling eller vælge at beslutte en anden fordeling af tilskuddet.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget følger Indstillingsgruppens anbefaling om fordeling af midler.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger

Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller på baggrund af Indstillingsgruppen,
1.    at Udvalget godkender, at landsdækkende foreninger, med lokalt baserede aktiviteter og hvor målgruppen er borgere i Slagelse Kommune, indgår på lige fod i vurderingen/fordelingen.
2.    at Udvalget godkender Indstillingsgruppens samlede anbefaling om fordeling af midlerne på 1.729.531,00 kr. jf. bilag 2.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. december 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Udvalget tiltræder indstilling 1.
Udvalget ønsker at tildele 20.000 kr. til Solbakkens Venneforening. Udvalget beslutter i øvrigt at følge indstillingsgruppens anbefaling i indstilling 2 med bemærkning om, at Musicalscenen Storebælt ikke tildeles midler, men anbefales at søge puljemidler under Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget.

8. Strategi for Boliger til ældre (B)

8.     Strategi for Boliger til ældre (B)

Sagsnr.: 330-2017-66149               Dok.nr.: 330-2017-711657                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Endelig godkendelse af Strategi for Boliger til ældre.
Baggrund
På Udvalgets møde i oktober 2017 blev udkast til Strategi for Boliger til ældre principgodkendt. Udkastet jf. bilag 1, blev derefter sendt i høring i Ældrerådet og Sektor-MED.
Der foreligger nu høringssvar fra Ældrerådet og fra Sektor-MED for Sundhed og Ældre, hvilket ses i bilag 2 og 3.
Retligt grundlag
Lovgivningen inden for Sundheds- og Seniorudvalgets område, samt Værdighedspolitikken for ældreplejen i Slagelse Kommune.
Handlemuligheder
Sundheds- og Seniorudvalget drøfter, hvorvidt de modtagne høringssvar giver anledning til justeringer i udkast til Strategi for Boliger til ældre.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det foreliggende udkast til Strategi for Boliger til ældre er i overensstemmelse med den overordnede værdiramme i form af Værdighedspolitikken. De, i strategien, forventede effekter, samt konkrete initiativer, vil løbende fremover kunne følges og dermed evalueres.
Denne Strategi for Boliger til ældre erstatter hidtidige Ældre- og Plejeboligpolitik.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Som udgangspunkt er det forudsætningen, at nye aktiviteter og indsatser sker inden for den eksisterende budgetramme. Ved støtte til nye initiativer samt eventuelle anlægsprojekter søges separate budgetbevillinger til formålet.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen p.t. Der kan fremkomme sammenhænge til andre udvalg, når strategien skal udmøntes.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1. at Sundheds- og Seniorudvalget drøfter høringssvarene og tager stilling til, hvorvidt disse giver anledning til justeringer i strategien.
2. at Strategi for Boliger til ældre herefter godkendes.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. december 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Udvalget tiltræder indstillingerne og ønsker, at høringssvarene indarbejdes, hvorefter sagen genoptages i udvalget. Udvalget bemærker, at afsnittet om demens præciseres og tydeliggøres.

9. Initiativretssag - Afbureaukratisering på ældreområdet (B)

9.     Initiativretssag - Afbureaukratisering på ældreområdet (B)

Sagsnr.: 330-2017-75794               Dok.nr.: 330-2017-661210                                Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
På Ældre-sagens vælgermøde i Slagelse (16. oktober 2017) var alle kommunens partier og lister enige om, at bureaukratiet på ældreområdet har taget overhånd, og alle ville afbureaukratisere. SF efterlyser derfor konkrete eksempler på regelsanering, som kan skabe mere tid til kerneopgaverne i vores Sundheds- og Seniorområde.
Baggrund
SF oplever, at området er presset af, at der på landsplan og i Slagelse kommune bliver flere ældre. Mange lever heldigvis længere og har en tryg og aktiv seniortilværelse. Men det kan ikke skygge for, at der stadig bliver flere ældre, som har behov for hjemmehjælp og omsorgstid i hjemmet. Desuden oplever SF at Sundheds- og Seniorudvalget er presset på økonomien, hvorfor det vil være oplagt at kigge på, hvordan man undgår, at de ansatte bruger tid på div. registrering og bureaukratiske arbejdsopgaver med henblik på at frigive tid til omsorgstid hos borgerne.
SF foreslår derfor at byrådets partier i fællesskab anmoder medarbejdere i Sundheds- og Seniorområdet, ledelse i området, de faglige organisationer, ældrerådet og pårørende om at komme med input til en regelsanering og afbureaukratisering på området. SF foreslår at de midler, der frigives ved en regelsanering/ afbureaukratisering bliver i udvalgets område med det formål, at skabe mere tid til kerneopgaverne i området.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmers ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af § 11 i Styrelsesloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Byrådsmedlem Helle Blak (F) indstiller,
1.    at medarbejdere i Sundheds- og Seniorområdet, ledelse i Sundheds- og Senior området, relevante faglige organisationer, Ældrerådet, Ældresagen samt pårørende inviteres til at komme med input til en regelsanering og afbureaukratisering indenfor området.
2.    at Sundheds- og Seniorudvalget beholder de midler, som spares ved afbureaukratiseringen, bibeholdes i området med henblik på at skabe mere tid til de borgernære kerneopgaver.
Beslutning i Byrådet den 30. oktober 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (Udenfor partierne), Troels Christensen (I), Villum Christensen (I)
Forslaget oversendes til det videre arbejde, jfr. budgetforliget, med de store velfærdsområder.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. december 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Indstillingerne tiltrædes.

10. Analyse af hjemme- og sygeplejen - jf. budgetaftalen 2018 (B)

10.   Analyse af hjemme- og sygeplejen - jf. budgetaftalen 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2017-21232               Dok.nr.: 330-2017-724889                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget samt Økonomiudvalget.
Beslutningstema
Fagudvalget bedes drøfte igangsætning og rammer for analyser af velfærdsområderne og på denne baggrund sende kommentarer og anbefalinger til Økonomiudvalget.
Økonomiudvalget skal godkende igangsætningen af analyserne og tage fagudvalgenes beslutning om fokusområder og udfordringer til efterretning.
Baggrund
I budgetaftalen for 2018 indgår følgende indsats:
”få analyseret velfærdsområderne – hjemmepleje, sygepleje, arbejdsmarkedet, handicap og psykiatri samt det særlige børneungeområde. Vi er optaget af, at borgernes behov er i centrum. Arbejdet forelægges Byråd ved budgetforhandlingerne i 2018”.
Velfærdsområderne arbejdsmarked, handicap og psykiatri, ældre samt det særlige børneungeområde er alle områder, hvor der de seneste år er gennemført en del analyser (herunder 360 graders analyser), nogle via interne konsulenter, andre med hjælp fra eksterne konsulenter.
De nævnte områder har endvidere forskellige udfordringer. Fælles for dem alle er dog, i større eller mindre grad, udfordringer i forhold til styring af området og et stigende pres med tilgang af stadig flere borgere og stadigt mere komplekse forløb. Kompleksiteten forudsætter at indsatser og arbejdsprocesser bl.a. planlægges og gennemføres på tværs af fagligheder, organisationen eksterne samarbejdspartnere.
Ovennævnte bør være udgangspunktet for den række af analyser, der skal igangsættes.
Opsummerende bør planlægningen af analysen tage afsæt i følgende principper:
· Der skal i planlægningen tages hensyn til det enkelte områdes behov, forskelligheder og historik – dvs. analysernes forløb, fokus og output kan blive meget forskelligt
· Analysens design skal sikre høj grad af involvering af områdets ledere, medarbejdere og brugergrupper
· Milepæle i forløbet, hvor det politiske niveau får forelagt delresultater/resultater er tydelige ved analysens start
· Analyserne tilrettelægges, så der, hvis det vurderes at kunne give værdi, kommer ”nye øjne” på fokusområderne, dvs. i et eller andet omfang tilknyttes eksterne konsulenter til opgaven
· Borgernes behov og kerneopgaven skal sættes i centrum i analyserne.
Det anbefales, at analysernes fokus indenfor de enkelte områder udpeges af fagudvalgene.
Fagudvalgene har således mulighed for at komme med bemærkninger til ovenstående principper og beslutte de fokusområder og udfordringer, der skal omfattes af analyserne.
Økonomiudvalget orienteres efterfølgende om fokusområderne.
Resultaterne forelægges fagudvalgene, ØU og Byråd.
På hjemme- og sygeplejens område, under Sundheds- og Seniorudvalget, peges fra administrationens side på følgende fokusområder og udfordringer, der bør omfattes af analyserne:
- Organisering (medarbejdergrupper og ledelse)
- Takstberegningen/takstfastsættelse og takstafregning
- Fravær (hvordan styrkes medarbejdernes tilstedeværelse og minimering af fravær)
- Planlægning (optimering af tjenestetidsplanlægning (vagtplan for medarbejderne) og ruteplanlægning (ift. borgerne)
- Ledelse (ledelsesroller, ledelseskompetencer og ledelsesrum – på alle niveauer) og ledelsesunderstøttelse
- Styringsmodel og underliggende daglig styring (drift)
- Datagrundlag (herunder sammenhæng mellem plejebehov og normering faggruppeopdelt)
- Afdækning af kultur og mindset
- Visitering i forhold til borgergrundlag (får borgerne det de har behov for sammenholdt med borgergrundlaget og serviceniveau).
Af hensyn til tidshorisonten – altså en forelæggelse af resultatet forud for budgetforhandlingerne i 2018 – skal planlægningen igangsættes snarest muligt, således at fagudvalgene senest på møder januar eller februar 2018 udpeger fokusområder. Såfremt et udvalg vurderer, at der er et akut behov for at gennemføre en analyse, vil det være hensigtsmæssigt at igangsætte denne tidligere.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
· Analyserne kan igangsættes med de oplistede principper som ramme
· Der kan tilføjes/fjernes principper
· Fagudvalget kan udsætte udpegning af fokusområder og udfordringer der skal omfattes af analyserne til beslutning i de nye fagudvalg
Vurdering
Det anbefales at analyserne gennemføres med afsæt i områdernes forskellige behov og at fagudvalgene udpeger fokusområder og udfordringer. Endvidere at der gives mulighed for at igangsætte analyserne senest februar 2018 og tidligere ved behov.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Analyserne forudsætter, at de enkelte områder afsætter ressourcer til at bidrage med oplysninger, data og faktuelt viden undervejs. Endvidere at der skabes rammer hvor medarbejdere og MED-udvalg kan involveres. Når der er truffet eventuelle politiske beslutninger om hvordan resultaterne skal udmøntes, skal der planlægges information og personalepolitiske processer, jf. de personalepolitiske retningslinjer og Kodeks for godt samarbejde.
Såfremt det besluttes at gennemføre forløb ved brug af eksterne konsulenter, vil der være omkostninger forbundet med dette. Omkostningerne vil blive afholdt indenfor de afsatte rammer, særligt via de centrale puljemidler. Den konkrete udmøntning tages på ved første budgetopfølgning 2018.
Konsekvenser for andre udvalg
Vurderes løbende.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget udpeger fokusområder og udfordringer der skal omfattes af analyserne
2.    at Sundheds- og Seniorudvalget beslutter, hvornår analysen skal igangsættes
3.    at Økonomiudvalget tager de udpegede fokusområder og udfordringer til efterretning
4.    at  Økonomiudvalget godkender tidspunkt for igangsætning senest februar 2018 og tidligere, hvis fagudvalget skønner der er behov for det
5.    at Finansieringen drøftes i forbindelse med første budgetopfølgning 2018
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. december 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Ad 1. Udvalget ønsker - foruden de opstillede fokusområder - at de økonomiske sty-ringskompetencer i centret medtages (gerne under styringsmodel og underliggende daglige styring) i analysen.
Ad 2. Analysen igangsættes hurtigst muligt.
Udvalget anbefaler 3. 4. og 5. at overfor Økonomiudvalget.

11. Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje 2018 (B)

11.   Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2017-83570               Dok.nr.: 330-2017-722221                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Mindst en gang årligt skal kommunalbestyrelsen udarbejde kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice efter servicelovens § 83, for rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a samt for genoptræning og vedligeholdende træning efter servicelovens § 86.
Der er ikke lovkrav om kvalitetsstandard for aflastning efter servicelovens § 84 eller for sygepleje efter sundhedslovens § 138. Både aflastning og sygepleje er indarbejdet i kvalitetsstandarden set ud fra perspektivet om det sammenhængende borgerforløb.
Den lovpligtige kvalitetsstandard skal indeholde en generel serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan forvente at få fra kommunen, hvis de får behov for personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83, et rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a eller for træning efter servicelovens § 86. Beskrivelsen skal danne grundlag for en sikring af sammenhængen mellem serviceniveau, de resurser, der er afsat og leveringen af hjælpen. Kvalitetsstandarden skal også indeholde mål for, hvordan dette sikres, og hvordan der følges op på målene. Kravene til den kvalitet, leverandøren skal levere, skal også fremgå af kvalitetsstandarden.
Retligt grundlag
Kvalitetsstandarden for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje 2018 er indholdsmæssigt ikke ændret i forhold til kvalitetsstandarden for 2017, der er godkendt af Sundheds – og Seniorudvalget den 8. marts 2017.
Der er foretaget enkelte redaktionelle ændringer (fremhævet med rød skrift). Kvalitetskrav for personlig og praktisk hjælp samt rehabilitering er tilrettet, så de svarer overens med strategien for rehabilitering, omsorg og pleje og værdighedspolitikken for ældre i Slagelse Kommune.
Slagelse Kommune har vedtaget at bruge det nationale ydelseskatalog for sygepleje, udarbejdet af KL i forbindelse med partnerskabsaftalen, som Slagelse Kommune var en del af. På den baggrund er der ikke metodefrihed til at ændre i hverken ydelsesoverskrifterne eller i selve teksten til ydelsesbeskrivelserne, der bygger på Sundhedsstyrelsens retningslinjer for de 12 sygeplejefaglige problemområder.
I alle ydelsesbeskrivelser for sygepleje er teksten om videredelegering af sundhedslovsydelser rettet med henvisning til bilag om Kompetenceprofil for Sundhedslovsydelser.
Bilaget er lige udarbejdet og skal til høring i Sektor Med inden endelig godkendelse. Herefter sendes bilaget sammen med kvalitetsstandarden til de høringsberettigede parter, og udvalget vil få den at se sammen med høringssvarene til kvalitetsstandarden.
Handlemuligheder
Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje 2018 principgodkendes af Sundheds – og Seniorudvalget og sendes til høring i henholdsvis Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. Høringssvar indarbejdes herefter i kvalitetsstandarden, der sendes til endelig godkendelse i Sundheds – og Seniorudvalget.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at indholdet i kvalitetsstandarden lever op til lovens krav og kan principgodkendes på den baggrund.
Det er også administrationens vurdering, at bilaget Kompetenceprofiler for Sundhedslovsydelser lever op til lovens krav om videredelegering.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1. at Sundheds- og Seniorudvalget principgodkender Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp, rehabilitering, aflastning, træning og sygepleje 2018.
2. at Sundheds- og Seniorudvalget sender kvalitetsstandarden inkl. Bilag Kompetenceprofiler for Sundhedslovsydelser til høring i henholdsvis Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. december 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Indstillingerne tiltrædes.

12. Tilsynspolitik 2018 for Frit Valg iht. §§ 83 a og 83 (B)

12.   Tilsynspolitik 2018 for Frit Valg iht. §§ 83 a og 83 (B)

Sagsnr.: 330-2017-84067               Dok.nr.: 330-2017-727844                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal behandle og godkende forslag til Tilsynspolitik for 2018, der vedrører tilsyn og opfølgning på tilbud efter servicelovens §§ 83 og 83a til borger i eget hjem.
Baggrund
Loven siger, at kommunerne skal udarbejde en tilsynspolitik for alle tilbud efter § 83 - personlig og praktisk hjælp samt madservice, som er omfattet af reglerne om frit valg af leverandør efter servicelovens § 91.
I forhold til tilsynspolitikken for 2017 er der i forslaget til tilsynspolitikken for 2018 foretaget ændringer i, hvordan tilsyn og opfølgning sker.
Tilsynspolitikken danner rammen for kommunens tilsyn og opfølgning af alle tilbud efter § 83 og rehabiliteringstilbud efter § 83 a til borgere i eget hjem.
Den omfatter retningslinjer og procedurer for, hvordan der føres tilsyn med kommunens leverandører, med hjælpens udførelse og, hvordan der følges op på tilsynsresultaterne.
Tilsynets konkrete mål og fokus er:
I forhold til servicelovens § 83,
· At sikre at hjælpen udføres efter retningslinjerne i den gældende kvalitetsstandard
· At sikre overensstemmelse mellem de visiterede indsatser og den hjælp, der faktisk udføres
· At sikre at de visiterede indsatser leveres indenfor den aftalte tid
· At sikre opfølgning, når hjælpen ændrer sig
· At styrke den ledelsesmæssige opfølgning i hjemmeplejen
I forhold til servicelovens § 83 a,
· At sikre borgernes medinddragelse i eget rehabiliteringsforløb
· At sikre et målrettet arbejde ud fra borgers mål
· At fokusere på at der samarbejdes tværfagligt om en helhedsorienteret borgerrettet indsats
Tilsynet er baseret på besøg i udvalgte borgeres hjem, hvor en medarbejder fra Sekretariatet i Center for Sundhed og Ældre gennemfører et interview med borgeren. Interviewet tager udgangspunkt i en spørgeguide. Metoden med en spørgeguide til brug for opsamling af data har været anvendt ved tidligere tilsyn og opfølgning foretaget af visitator i Myndighedsafdelingen.
Resultatet af tilsyn og opfølgning ved besøg hos borgere i eget hjem; jfr. Tilsynspolitikken 2018 – vil Udvalget få forelagt til orientering i foråret 2019.
Retligt grundlag
Lov om social service § 151 c.
Handlemuligheder
Kommunen er ikke i henhold til servicelovens § 151 c forpligtet til at udarbejde en tilsynspolitik for den del, der vedrører tilbud om rehabilitering efter servicelovens § 83 a.
Men Kommunen har i henhold servicelovens § 151 pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter § 83 a løses i overensstemmelse med de afgørelser, der er truffet og det serviceniveau (kvalitetsstandarden), der er politisk vedtaget. Som følge heraf er § 83 a indarbejdet i Tilsynspolitikken.
Det foreslås, at Udvalget sender forslag til Tilsynspolitik 2018 til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Udsatterådet.
Vurdering
Målgruppen for rehabiliteringsforløb efter § 83 a er de borgere, der er omfattet af målgruppen for hjælp efter servicelovens § 83, og hvor et rehabiliteringsforløb vurderes at kunne forbedre borgerens funktionsevne og dermed nedsætte behovet for hjælp efter § 83. Rehabiliteringsforløbet relaterer sig således til den hjælp, der kan gives efter § 83. Som følge heraf er det administrationens vurdering, at tilsynspolitikken også bør omfatte tilsyn og opfølgning på støtte og indsatser, der iværksættes; jfr. servicelovens § 83 a, til borgere i eget hjem.
Metoden med at anvende et spørgeskema til brug for dialogen med borgeren og opsamling af data har fungeret godt i de seneste år. Metoden er derfor videreført i forslag til Tilsynspolitik for 2018 om end med en interviewer fra Sekretariatet. Interviewmedarbejderen vil have en mere objektiv tilgang til undersøgelsen, hvilket vil øge kvaliteten af tilsynet og opfølgningen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1. at Udvalget principgodkender forslaget til Tilsynspolitik for 2018, hvorefter sagen fremsendes til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Udsatterådet.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. december 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Indstillingen tiltrædes.

13. Vilkår og drift for Ældrerådet 2018-2021 (B)

13.   Vilkår og drift for Ældrerådet 2018-2021 (B)

Sagsnr.: 330-2017-85493               Dok.nr.: 330-2017-738715                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal træffe beslutning om fremtidige vilkår og drift for Ældrerådet fra 1. januar 2018.
Nedenstående sag har været drøftet i Ældrerådet med nedenstående beslutning.
Beslutningstema
Ældrerådet orienteres om fremtidige vilkår, når et nyt ældreråd træder sammen d. 1. januar 2018.
Baggrund
Nærværende dagsordenspunkt har til formål at orientere omkring de vilkår, som kommer til at gælde for det ældreråd, som træder sammen pr. 1. januar 2018. Orienteringen tager udgangspunkt i en beskrivelse af de vilkår, som gælder for det nuværende ældreråd.
Budgetmæssige forhold:
Ældrerådets budget indgår som en delpost under et fællesbudget for byrådet, herunder Økonomiudvalg og fagudvalg.
I dag bliver nogle af ældrerådets driftsudgifter afholdt under ældrerådets delpost (eksempelvis kontorhold) og andre afholdes under fællesbudgettet (kørselsgodtgørelse og diæter). Det har tidligere været aftalt, at alle driftsudgifter afholdes under fællesbudgettet, men praksis er ikke blevet justeret i henhold til denne beslutning. Dette vil blive gjort fra 2018 og frem.
Idet Ældrerådets budget er en delmængde af fællesbudgettet under byrådet, har det ikke den store praktiske betydning, om udgiftsposter ligger under fællesbudgettet eller under Ældrerådets delpost. Det vil dog give et mere tydeligt billede af disponible midler til aktiviteter under Ældrerådet, når den løbende drift ikke indgår.
I 2016 var der afsat 188.871 kr. til Ældrerådets delpost, hvoraf der blev anvendt 151.896. I henhold til de almindelige overførselsregler for kommunale budgetter blev der således overført 37.000 til 2017.
Med overførslen blev det disponible budget for 2017 på i alt 230.366 (193.366 + 37.000). I 2017 er der ind til udgangen af oktober forbrugt 135.964.
Der er gennem 2017 erkendt et generelt behov for et øget fokus på mere retvisende økonomistyring i hele Slagelse Kommune og deraf følger et behov for mere retvisende disponering af tildelte midler på alle områder.
For at kunne stille et budget til rådighed for Ældrerådet, som er afstemt med det forventede aktivitetsniveau, er der behov for at Ældrerådet fra 2018 og frem udarbejder en aktivitetsplan for det kommende år. Aktivitetsplanen bør indeholde forventede antal møder, de forventede aktiviteter gennem året samt forventninger til deltagelse i kurser, seminarer, temadage m.v., herunder forventede udgifter til de enkelte aktiviteter.
Budgetopfølgning bliver løbende foretaget af Ledelsessekretariatet i samarbejde med Center for Sundhed og Ældre i forbindelse med det månedlige ledelsestilsyn samt de fire årlige budgetopfølgninger og i henhold til de aftaler, som er besluttet på ældrerådsmøderne.
Ud fra et planlægningsmæssig behov er budget til Ældrerådets aktiviteter i 2018 umiddelbart fastholdt på samme niveau 2017 og kan evt. justeres, når Ældrerådet har udarbejdet ovennævnte aktivitetsplan. Med henblik på at fastlægge fremtidige budgetter, anbefales aktivitetsplan for det efterfølgende år fremover fastlagt på Ældrerådets møde i november. 
Ældrerådets virke og vilkår:
De godkendte vedtægter for Ældrerådet i Slagelse Kommune af 20. december 2015 videreføres til det nye Ældreråd, som starter d. 1. januar 2018.
Ældrerådet beslutter forretningsorden for Ældrerådet på sit konstituerende møde.
Ældrerådets medlemmer modtager årligt et beløb til kontorhold samt skattepligtig telefongodtgørelse, ligesom rådets medlemmer får stillet Ipads til rådighed, idet dagsordener og bilag tilgår elektronisk.
Ældrerådets medlemmer bliver introduceret til elektronisk registrering af diæter og kørsel, for derved at optimere arbejdsgange i forbindelse med administration.
Sagen fremlægges for Sundheds- og Seniorudvalget d. 6. december 2017, hvor evt. bemærkninger fra Ældrerådet medsendes.
Retligt grundlag
Retssikkerhedsloven §30 og §31.
Styrelsesloven §16a
Indstilling
Centerchefen for HR indstiller,
1.    at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning
2.    at Ældrerådet evt. fremsætter anbefalinger til ændringer af vilkår og drift af Ældrerådet 2018-2021.
Beslutning fra Ældrerådets møde den 28.
Punktet er udsat jfr. punkt 2 – Godkendelse af dagsorden
Indstilling
Centerchefen for HR indstiller,
1.    at Udvalget for Sundhed- og Senior godkender den beskrevne model.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. december 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Indstillingen tiltrædes.

14. Veteranstrategi (B)

14.   Veteranstrategi (B)

Sagsnr.: 330-2017-44427               Dok.nr.: 330-2017-707814                                Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Beskæftigelses og Integrationsudvalget har vedtaget en veteranstrategi for Slagelse Kommune. Strategien udgør ligeledes grundlaget for et efterfølgende arbejde med en årsrapport for veteranarbejdet i kommunen.
Udvalget fremsender nu denne til relevante fagudvalg samt til Byrådet. Udvalgene anmodes om at drøfte strategien samt oversende udvalgenes eventuelle kommentarer til Byrådets behandling i december.
Administrations oplæg til en revideret veteranstrategi fremgår af bilag 1.
Baggrund
Som kaserneby, der både huser Garderhusar Kasernen og Flådestationen i Korsør, har Slagelse Kommune en særlig forpligtigelse til at sikre veteraner og tidligere udsendte gode forhold og støtte i forhold til de problemstillinger, de møder. 
I Slagelse Kommune bor der ca. 800 veteraner med tidligere udsendelser bag sig. Ifølge Socialforskningsinstituttet får ca. én ud af seks tidligere udsendte problemer senere i livet som følge af de oplevelser, de har haft under deres udsendelse. Slagelse Kommune ønsker, at understøtte veteranerne i at være i stand til at håndtere de udfordringer som direkte eller indirekte skyldes deres udsendelse.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget blev derfor på møde den 8. august 2017 præsenteret for et oplæg til en veteranstrategi for Slagelse Kommune. Udvalget besluttede, at de ønskede administrationen skulle arbejde videre med denne strategi og forelægge resultatet på et efterfølgende møde.
Udvalget ønskede ligeledes, at den reviderede strategi kom i høring blandt interessenter og interesseorganisationer. Center for Arbejdsmarked og Integration har afholdt et dialogmøde om Kommunens veteranstrategi den 12. oktober 2017. Til mødet deltog repræsentanter fra 13 forskellige organisationer, aktører og samarbejdspartnere samt repræsentanter fra frivillige organisationer på veteranområdet. Der var tale om deltagere fra såvel nationale og lokale organisationer. Mødet gav en række input til strategi og det videre arbejde, som blev indarbejdet i strategien.
Udvalget blev på baggrund heraf præsenteret for en revideret strategi på møde den 7. november 2017. Udvalget besluttede dog, at de ønskede administrationen skulle tydeliggøre, hvad strategien havde af betydning for veteranerne i Slagelse. Udvalget godkendte på samme møde administrationens oplæg til arbejde med en årlig årsrapport som beskrevet under ”årsrapport og det videre arbejdere” nedenfor. Udvalget ønskede dog allerede nu en oversigt over eksisterende tilbud målrettet veteraner fremsendt sammen med oplægget til strategien. Denne liste skal ikke ses som en endelig opgørelse over veteranindsatsen in Slagelse Kommune, men som et første udgangspunkt for det videre arbejde med veteranindsatsen i Kommunen, og et udgangspunkt for samarbejdet om at formulere en fremadrettet årsrapport for området. Listen med tilbud i kommunen fremgår af bilag 2.
Strategien
Oplægget til kommunens veteranstrategi tager udgangspunkt i den nationale veteranpolitik tilpasset til de lokale forhold, samt forskellige input der er kom på ovennævnte dialogmøde. Formålet med strategien er at styrke arbejdet omkring veteraner, og støtte særligt de udsatte veteraner i deres tilbagevenden til en almindelig hverdag sammen med deres familie og pårørende.
Veteranstrategien skal anvendes - og anvendes allerede i dag - som pejlepind for kommunens arbejde. Elementer af strategien indgår ligeledes allerede i kommunens drøftelser med andre aktører og i kommunens eksterne kommunikation på området.
Veteranstrategien definerer en veteran på følgende måde: ” En veteran er en person, der på baggrund af en beslutning truffet af folketinget, regeringen, eller en minister har været udsendt i mindst én international mission.”
Veteranstrategien er inddelt i fem spor:
1. Anerkendelse
Vi anerkender veteranerne for den indsats, som veteranerne har ydet for Danmark, ligesom vi anerkender de pårørende for den støtte og det afsavn, som de yder veteraner før, under og efter udsendelserne. Fokus er både på anerkendelse i hverdagen og ved officielle arrangementer og mærkedage.

2. Information
Kendskab til de særlige forhold, der kan være forbundet med at have været udsendt, er det første skridt i arbejdet med veteraner og deres pårørende. Samtidigt er der behov for at arbejde på en fælles ramme for deling af information om og for veteraner.
3. Pårørende
Det at være pårørende stiller i sig selv store krav og er på den måde en del af den udsendtes indsats. Dette skal anerkendes, og de pårørende skal have adgang til støtte på samme måde som veteranerne herunder især familie og børn.

4. Koordinering
Kommunen har medansvar for at finde veteraner, der har behov for hjælp. Samtidig skal vi tage medansvar for at bygge bro til de rette instanser, der hvor det er nødvendigt og relevant. Dette gælder både i forhold til forsvars-, regionale-, kommunale- og frivillige aktører. Dette arbejde involverer i høj grad et samarbejde mellem kommunens veterankoordinator og Veterancentret samt relevante aktører i kommunen.

5. Udvikling af indsatser og samarbejder
Igennem dialog med veteraner og pårørende, skal der dannes grundlag for en udvikling af indsatsen over for veteraner og pårørende. Der skal udvikles rammer, som har til formål at hjælpe veteraner med forskellige udfordringer tilbage i beskæftigelse, der hvor der er et behov. Der ønskes udvikling af private arbejdsmarkedsrettede tiltag, som skal bidrage til rehabiliteringsindsatsen og skal understøttes gennem erfaringsudveksling.
Årsrapport og det videre arbejde
For at sikre forankring af arbejdet, lægges der op til, at der hvert år udarbejdes en årsrapport for veteranindsatsen i kommunen. Denne skal både indeholde en status på det gennemførte arbejde i det forgangne år, samt potentialer for udviklingen af veteranindsatsen i det kommende år. Som et centralt element i udformningen af og input til disse årsrapporter vil kommunen gennemføre dialogprocesser blandt de berørte samarbejdspartnere, interessenter og aktører. Herunder i forhold til, hvad en sådan årsrapport skal indeholde, og hvordan man kan måle på veteranindsatsen på en meningsfuld måde.
Nedenfor forefindes administrationens oplæg til en tidsplan og årshjul for en sådan årsrapport.
Tidsplan – og fremadrettet årshjul for årsrapporter
- December 2017: Præsentation af den reviderede strategi for Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
- November og december 2017: Præsentation af den reviderede strategi for andre relevante fagudvalg og for Byrådet
- Januar 2018: Dialog med interne og eksterne samarbejdspartnere i forhold til indhold og struktur på årsrapporten
- Marts 2018: Præsentation af indholdselementer og struktur for årsrapporten for BIU
- Januar 2019: Præsentation af første årsrapport for de politiske udvalg
Retligt grundlag
Danmarks Veteranpolitik.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter oplæg til veteranstrategi og plan for arbejde med en årsrapport. Udvalget sender veteranstrategien videre til Byrådet med eventuelle kommentarer.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget godkender oplægget til veteranstrategien og den tilhørende plan for udarbejdelse af årsrapport.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Eventuelle udgifter i forbindelse med Veteranstrategien forventes indeholdt i de enkelte områders driftsbudgetter.
Konsekvenser for andre udvalg
Strategien og den kommende årsrapport bør behandles af Uddannelsesudvalget, Handikap- og Psykiatriudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget, samt Byrådet.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Udvalget godkender den opdaterede Veteranstrategi
2.    at Udvalget godkender administrationens oplæg til en tidsplan for udarbejdelse af en årsrapport
3.    at Udvalget indstiller Veteranstrategi til byrådets godkendelse
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 4. december 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V), Thomas Clausen (Ø)
Godkendt.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 5. december 2017:
Fraværende: 
Godkendt.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. december 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Indstillingerne tiltrædes.

15. Brugertilfredshedsundersøgelse forår 2017, genoptræning (O)

15.   Brugertilfredshedsundersøgelse forår 2017, genoptræning (O)

Sagsnr.: 330-2016-62736               Dok.nr.: 330-2017-728015                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Orientering om gennemført brugertilfredshedsundersøgelse 2017 for almen genoptræning, Sundhedsloven §140
Baggrund
Undersøgelsen er gennemført som opfølgning på brugertilfredshedsundersøgelsen gennemført i 2016. Skabelonen har været den samme som ved sidste undersøgelse, hvor KL’s spørgeramme er anvendt.
KL har i samarbejde med relevante ministerier udarbejdet en spørgeramme inden for konceptet ”sammenlignelige brugertilfredshedsundersøgelser”.
Målgruppen for brugertilfredshedsundersøgelsen er borgere, der afslutter et genoptræningsforløb, de er henvist til, enten under Sundhedsloven §140 eller Serviceloven §86 stk. 1. Undersøgelsen udføres over 14 dage, og alle der er afsluttet i denne periode inviteres til at svare på undersøgelsen.
Alle data lægges på tilfredshedsportalen, så der er mulighed for at sammenligne data med sidste års data, samt på tværs af kommuner. Ved brugertilfredshedsundersøgelsen gennemført i 2016 og i 2017 fandtes en generel tilfredshed med genoptræningen i Slagelse kommune. Generelt ligger Region Sjælland højere end de øvrige regioner. For Slagelse Kommune gælder, at vi får en samlet tilfredshed på 4,72 ud af 5 (bilag 1).
Herunder de fem laveste vurderinger og de fem højeste vurderinger fra respondenterne i Slagelse Kommune 2017. Den samlede undersøgelse ses i bilag 2
De frem laveste vurderinger
I de to år, er der fuldstændig sammenfald, mellem de spørgsmål som respondenterne har vurderet lavest.
Spørgsmålene er:
1) Information om genoptræning ved udskrivning fra sygehus?
2) Egen indsats træningsforløb?
3) Information om ventetid?
4) Omklædningsfaciliteter?
5) Badefaciliteter?
For spørgsmål 1 og 3 gælder, at der er stort set samme tilfredshed i 2016 og 2017. Svarfordelingen på de to spørgsmål ligger med 85-87 af respondenterne, der enten er tilfredse eller meget tilfredse med genoptræningen.

For spørgsmål 2 gælder, at respondenterne i 2017 angiver at 96 procent af dem er enten tilfredse eller meget tilfredse med egen indsatsen. Her er der sket en stigning fra de i 2016 lå på 86 procent, der var tilfredse eller meget tilfredse.
For spørgsmål 4 og 5 gælder, at der er meget få svar på det spørgsmål. Det hænger nok primært sammen med, at der ikke er disse faciliteter til rådighed. Hverken i Slagelse eller Korsør.
De fem højeste vurderinger
Her gælder det, at 98-100 procent af respondenterne er enten meget tilfredse eller tilfredse. Spørgsmålene har været.
1) Modtagelse ved første genoptræning
2) Terapeutens forståelse for din situation
3) Terapeutens instruktioner af øvelser
4) Terapeutens evne til at motivere dig
5) Dialog med terapeut om målsætning for din træning.
Retligt grundlag
Sundhedsloven §140 og serviceloven §86 stk. 1 og 2.
Handlemuligheder
Brugertilfredshedsundersøgelsen giver mulighed for indsigt i borgernes oplevelser af genoptræningsforløb i Slagelse Kommune. Samtidig giver brugertilfredshedsundersøgelsen mulighed for sammenligning med andre kommuner nationalt og regionalt.
Det giver indsigt, der kan pege på specifikke indsatsområder for Slagelse Kommune.

Brugertilfredshedsundersøgelsen kan til enhver tid vælges gennemført. Den giver sammenligningsgrundlag for, om indsatser har ændret borgernes oplevelse af genoptræningsindsatsen.
Undersøgelsen giver Sundhed og Træning et redskab, der understøtter kvalitet og udvikling af genoptræningstilbuddet. Spørgeskemaundersøgelsen vil blive drøftet i medarbejder gruppen for forslag til forbedringsindsatser.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at brugertilfredshedsundersøgelserne på genoptræningsområdet har givet viden om borgernes opfattelse af området. Det vurderes, at der er en generel høj tilfredshed med området og at Slagelse Kommune placerer sig godt ift. øvrige kommuner.
I center for Sundhed og Ældre arbejdes på en gennemgående brugertilfredshedsundersøgelse gældende for hele centeret, som derved også inkluderer genoptræningsområdet.
Det er derfor administrationens vurdering, at Sundhed og Træning fokuserer på centerets egen undersøgelse i 2018. Det er tidskrævende for borgere og medarbejdere at gennemføre disse undersøgelser, og derfor vælges der kun at fokusere på en undersøgelse.
Hvis der fremadrettet opstår et behov for at genoptage KL’s spørgeramme, kan den til enhver tid genoptages.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1. at Sundheds- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. december 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Taget til efterretning.

16. Evaluering af social- og omsorgskoordinatorfunktionen (O)

16.   Evaluering af social- og omsorgskoordinatorfunktionen (O)

Sagsnr.: 330-2016-72675               Dok.nr.: 330-2017-730192                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status på social- og omsorgskoordinatorfunktionen.
Baggrund
Efter beslutning på udvalgsmøde den 2.11.2016 blev der den 1.1.2017 ansat en social- og omsorgskoordinator med særligt fokus på Parkinsons sygdom og andre diagnoser som atypisk parkinsonisme, sklerose og andre neurologiske sygdomme.
Social- og omsorgskoordinatoren blev ansat for en 1-årig periode. Formålet var at yde vejledning, rådgivning og støtte for målgruppens borgere og deres pårørende, samt forestå formidling og koordinering mellem implicerede parter både internt i kommunen og i relation til sygehus, praktiserende læger m.m.
Udvalget blev den 7.6.2017 givet en midtvejsstatus på social- og omsorgskoordinatorfunktionen, hvoraf det fremgik, at i alt 32 borgere med enten Parkinsons sygdom, sklerose eller andre kroniske nervesygdomme havde været i kontakt med social- og omsorgskoordinatoren.
Nuværende status
Den nuværende status er, at Social- og omsorgskoordinatoren har haft kontakt med 50 borgere i målgruppen, hvoraf de 42 fortsat modtager aktiv støtte og rådgivning.
Borgerne er i aldersgruppen 29-83 år og bor fortrinsvis i eget hjem, mens enkelte bor på plejecentre. Borgerne er oftest tilkendt førtidspension.
Henvisning
I starten kom henvisningerne fortrinsvis fra interne enheder, fx visitator, hjælpemiddelterapeuter, hjemmeterapeuter og forebyggelseskonsulenter. Nu kommer der også henvisninger fra Sklerosehospitalet og gennem direkte kontakt fra borgere i målgruppen, som har hørt om omsorgskoordinatoren gennem andre borgere eller gennem Parkinsonforeningen.
Hvad bruges social- og omsorgskoordinatoren til?
Social- og omsorgskoordinatoren funktion hos borgerne falder i følgende kategorier:
· Hjælp til koordinering og struktur i forhold til håndtering af forskellige udfordringer, som er afstedkommet af sygdommen. Det kan være hjælp til kontakt til læge, hospital, jobcenter, sygepleje m.m.
· Hjælpe borger og dennes pårørende til at finde løsninger på dagligdagsudfordringer
· Rådgivning og viden om det at leve med kronisk sygdom
· Rådgivning og hjælp i forhold til regler om tilskud og ansøgning om støtte, fx i forhold til tandpleje, befordring, hjælpemidler, ledsagelse og §85.
· Psykisk støtte
· Rådgivning og hjælp til kontakt til frivillig initiativer fx besøgsvenner, aktive venner og motionsvenner.
Kendskab til social- og omsorgskoordinatoren
Social- og omsorgskoordinatoren har haft fokus på at øge kendskabet til funktionen. Dette er bl.a. sket gennem deltagelse på Parkinsonhold i Slagelse, Skælskør og Korsør i regi af vederlagsfri fysioterapi. Ligeledes har social- og omsorgskoordinatoren mødtes med neurologisk afdeling og ergoterapien på Slagelse Sygehus og deltager også på klubmøder i Parkinsonforeningen.
Netværk for pårørende
I samarbejde med Parkinsonforeningen har social- og omsorgskoordinatoren opstartet en netværksgruppe for pårørende. Der har indtil nu været afholdt 2 møder, og møderne forsætter fremadrettet hver anden måned.
Fokus fremadrettet
Det fremadrettede fokus for social- og omsorgskoordinatoren er at fortsætte med at formidle kontakt til og indgå i samarbejde med relevante samarbejdspartnere, fx parkinsonforeningen, sygehuse og praktiserende læger. Samtidig øges fokus på pårørende, og hvordan pårørende kan inddrages og støttes hos borgere i målgruppen.
Borgernes tilfredshed og udbytte af social- og omsorgskoordinatorfunktionen
Center for Sundhed og Ældre har interviewet tre borgere; en borger med Parkinson sygdom og to borgere med sklerose, samt en pårørende om deres tilfredshed og udbytte af social- og omsorgskoordinatorfunktionen. Borgere, såvel som pårørende, udtrykker stor tilfredshed med funktionen, som beskrives som ”guld værd” og en ”uvurderlig hjælp”. En borger fortæller, hvordan social- og omsorgskoordinatorens besøg blev første skridt på vej ud af nedtrykthed. For en anden borger har kontakten til social- og omsorgskoordinatoren betydet, at der kom styr på praktiske forhold, og at borgeren opnår en tryghed, der gør at borgeren igen kan komme ud af sit hjem på køreture. En borger fortæller også, at social- og omsorgskoordinatoren hjælper med at få struktur på alle de aftaler, som ellers kan være svære at finde rundt i.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at de opgaver og aktiviteter social- og omsorgskoordinatoren varetager er i overensstemmelse med det vedtagne oplæg på udvalgsmøde den 2.11.2016.
Social- og omsorgskoordinatoren har kontakt til lidt over det estimerede antal borgere, og har derudover etableret pårørendegruppe i samarbejde med Parkinsonforeningen. Social- og omsorgskoordinatoren understøtter målgruppen og deres pårørende på områder, der ellers kan være meget svært håndterbare for målgruppen. Borgernes tilbagemeldinger afspejler, at social- og omsorgskoordinatorfunktionen understøtter, at de berørte borgerne kan leve et værdigt liv med størst mulig livskvalitet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
På udvalgsmøde den 4.10.2017 ønsker udvalget, at der prioriteres en forlængelse af social- og omsorgskoordinatorfunktionen i 2018 finansieret gennem værdighedsmidlerne (0,5 mio. kr.).
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. december 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Taget til efterretning.

17. Opfølgning på sundhedsuge 41, 2017 (O)

17.   Opfølgning på sundhedsuge 41, 2017 (O)

Sagsnr.: 330-2017-30990               Dok.nr.: 330-2017-723674                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget får, som tidligere ønsket, en opfølgning på sundhedsugen uge 41 2017 til orientering.
Baggrund
Formålet med sundhedsuge 41 er, at skabe synlighed omkring kommunes eksisterende aktiviteter og muligheder samt understøtte Slagelse Kommunes Sundhedspolitik.
Sundhedsugen er for alle borgere, og målet med sundhedsugen er:
· At sætte fokus på trivsel og sund livsstil med udgangspunkt i et bredt og positivt sundhedsbegreb
· At fremme borgernes muligheder for aktivt at fremme deres egen sundhed
· At synliggøre, at sundhed også handler om trivsel og mental sundhed
· At indgå samarbejde internt på tværs af centre i kommunen samt med eksterne aktører
· Det var administrationens anbefaling, at udviklingen af sundhedsugen skulle fortsætte i 2017, og at der til fremtidige uger skulle arbejdes videre med at få skabt endnu flere forpligtende samarbejder der fremmer sundhed på tværs af centre internt i kommunen, samt med foreninger og erhvervsliv.
· Til sundhedsuge 41 2017 blev det vurderet nødvendigt, at have fokus på endnu større geografisk spredning af aktiviteterne i løbet af ugen.
· Det blev vurderet at markedsføringen af sundhedsuge 41 med fordel kunne styrkes endnu mere og samtidig målrettes forskellige målgrupper.
Sundhedsuge 41 2017 – evaluering
I sundhedsuge 41 2017 har der både været store og små arrangementer med alt fra åbent hus i bordtennisklubben for seniorer til større foredrag og fællesspisning. Der har bl.a. været arrangementer i/på aktivitetscentre, biblioteker, apoteker, Vestsjællandscentret, idrætshaller, Selandia og i de lokale foreninger.

Ø Der har samlet været 86 aktiviteter i Sundhedsugen 2017 (81 aktiviteter i 2016)
Ø I alt har lidt over 2200 borgere deltaget i disse aktiviteter (1350 borgere i 2016)
Ø Sundhedsugen har nu 1020 følgere på Facebook (470 følgere i 2016)
Ø Sundhedsugens hjemmeside havde i år 1200 besøgende (432 besøgende i 2016)
Størstedelen af aktiviteterne er foregået i Slagelse. Aktiviteterne har fordelt sig på byerne som følgende:
Aktiviteter i:
2016
2017
Slagelse
72
61
Korsør
8
12
Skælskør
4
8
Dalmose
3
4
Vemmelev
0
1
Aktiviteterne har være målrettet følgende målgrupper:
Aktiviteter målrettet:
2016
2017
Børnefamilier
10
21
Unge
23
18
Voksne
0
1
Ældre
11
18
Alle aldersgrupper
43
28
Som en del af evalueringen af sundhedsuge 41 2017 er alle aktører blevet tilbud at deltage i et af fire mulige fokusgruppeinterviews afholdt i hhv. Slagelse, Korsør, Skælskør og Dalmose, samt haft muligheden for at besvare en spørgeskemaundersøgelse angående deres oplevelse af Sundhedsugen. 33 af de 86 aktører har svaret på spørgeskemaet, mens 12 forskellige aktører har deltaget i de afholdte interviews.
I spørgeskemaundersøgelsen angiver hhv. 52% og 64% af sundhedsugens aktører, at de er delvist eller helt enig i, at deres deltagelse i sundhedsugen er hhv. fremmende (52%) og værdifuldt (64%) for deres foreningen/virksomhed. Omvendt svarer 18% at de er delvist eller helt uenig i begge udsagn, mens resten svare Hverken enig eller uenig eller ved ikke.
Retligt grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Intet at bemærke.
Vurdering
Det er administrationens vurdering af sundhedsugen 2017 har været en succes på baggrund af den øgede deltagelse. Uagtet dette vil administrationen fortsat arbejde på at sikre en sundhedsuge, der fortsat udvikler sig.
Følgende anbefalinger fra administrationen er bl.a. lavet på baggrund af de afholdte interviews og besvarede spørgeskemaer, og tager dermed udgangspunkt i de lokale foreninger og organisationer, samt de kommunale aktivitetscentres holdninger og udsagn. Det anbefales;
1. At der arbejdes videre med at få skabt endnu flere forpligtende samarbejder på tværs af centre internt i kommunen (så som Center for Skole, Center for Børn og Familie).

2. At fokusset på endnu større geografisk spredning af aktiviteterne, samt en bedre lokal forankring fortsættes.

3. At samarbejdet med VSCS, der har været meget frugtbart, fortsættes og forsøges kopieret til andre byer, hvor lokale samlingspunkter kan danne fysik ramme for sundhedsuge 41.

4. På baggrund af foreningernes og aktivitetscentrenes udtalelser anbefales det at seniorugen i uge 19 og sundhedsuge 41 samler sine kræfter og aktiviteter i sundhedsuge 41. Dette frigør lokale frivillige ressourcer, samt kommunale og dermed øge kvaliteten af sundhedsuge 41, herunder også aktiviteter og arrangementer målrette ældre.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Intet at bemærke
Konsekvenser for andre udvalg
Sundhedspolitikken danner rammen om Sundhedsuge 41, mens sundhedsugen ligeledes understøtter idrætspolitikkens indsatsområder.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. december 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Orienteringen taget til efterretning med bemærkning om, at udvalget ønsker, at lokalrådene (og øvrige aktører) bliver inddraget i at skabe aktiviteter i sundhedsugen.

18. Anbefaling til kommende udvalg (D)

18.   Anbefaling til kommende udvalg (D)

Sagsnr.: 330-2017-84001               Dok.nr.: 330-2017-727141                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte anbefalinger til kommende udvalg.
Baggrund
Udvalget har ønsket at drøfte og opstille anbefalinger til kommende udvalg.
Retligt grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for at drøfte og evt. komme med anbefalinger til det kommende udvalg.
Vurdering
Intet at bemærke.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Intet at bemærke.
Konsekvenser for andre udvalg
Intet at bemærke.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget drøfter anbefalinger til kommende udvalg.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. december 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Udvalget anbefaler, at
- Det kommende udvalg forholder sig, til hvilken mødeaktivitet, der ønskes med interessenter, herunder ældrerådet, fagforbund m.m. udvalget ønsker, og at disse møder planlægges fra årets start.
- Det kommende udvalg overvejer en studietur i 2018.

19. Orienteringspunkter (O)

19.   Orienteringspunkter (O)

Sagsnr.: 330-2017-1110                 Dok.nr.: 330-2017-706967                                Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra udvalgets formand
2. Orientering fra udvalgets medlemmer
3. Orientering fra Center for Sundhed og Ældre
4. Orientering fra Center for Børn og Familie - Sundhedstjeneste og Tandpleje
Der foreligger følgende punkt til orientering fra Center for Sundhed og Ældre, jfr. bilag 1:
3. a):
Pressemeddelelser/Nyheder
3. b):
Status på ventelisteopgørelse og ledige ældre-, pleje, og demensboliger pr. 15.11.2017. jfr. bilag 2.
3. c):
Status på indsatser – Sundhedsområdet.
3. d):
Brev fra Brugercafeen, Lützensvej 7, Korsør
3. e):
Status på Ombygning Skælskør Plejecenter.
3.f):
Sags- og mødeoversigt for Sundheds- og Seniorudvalget pr. 6. december 2017 jf. bilag 4.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 6. december 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Ad 1: Intet at bemærke
Ad 2: Intet at bemærke
Ad 3: Der er aftalt opfølgende møde med bestyrelsen for Antvorskov Plejecenter.
Der er modtaget en henvendelse omkring flytning til ældrebolig, hvor udvalget er blevet orienteret.
Der er givet en orientering om en mindre brand på Plejecenter Skovvang, hvor ingen kom til skade, og hvor beredskabet fungerede, som det skulle.
Administrationen følger op på spørgsmål til ombygning af Skælskør Plejecenter.
Øvrige orienteringer taget til efterretning.