Beslutning
At 1: Taget til efterretning.
At 2: Sundhedsudvalget besluttede at fremsende følgende prioriteringsforslag for budget 2022 til Byrådets prioritering:
Hele området Folkesundhed herunder prioriteringsforslag 2, 3 og 4.
Prioriteringsforslag 5, 6, 7, 8.
Prioriteringsforslag 9 med den tilføjelse, at udvalget anbefaler, at 3 års besøg flyttes til dagtilbud.
Prioriteringsforslag 10. Udvalget gør opmærksom på, at forslaget kun har halv effekt i 2022, og at skemaet derfor ikke er korrekt udfyldt.
Prioriteringsforslag 11.
Prioriteringsforslag 12 Sundhedstjenesten – Marte Meo.
Prioriteringsforslag 13 Pubertetsundervisning i 5. klasse.
Prioriteringsforslag 18 i 2022, men udvalget gør opmærksom på, at der ikke er afsat midler i budget 2023, og dermed er der ikke tale om en besparelse fra 2023.
Prioriteringsforslag 19, 20, 21.
Prioriteringsforslag 22 med den tilføjelse, at udvalget ønsker, at det kun er den vakante stilling i 2022, som indgår med virkning i overslagsårene med 0,5 mio. kr.
Prioriteringsforslag 23 udgår.
Prioriteringsforslag 24.
Prioriteringsforslag 25, men udvalget ønsker at afsøge muligheder for at indgå et samarbejde med frivillige foreninger.
At 3: Drøftet.
Ali Yavuz (A) stemte imod med henvisning til, at A er imod genåbning af budget 2022. A er ikke en del af genåbningen, da vi ikke mener kommunes økonomi er udfordret i en sådan grad, at der er behov for at genåbne budget 2022. A er bekymret for de fremlagte prioriteringer og processen for genåbning af budget 2022, da vi mener det har store negative konsekvenser for kommunen, da man nu oplever dygtige medarbejdere der siger op da de frygter for deres jobsituation.
Kompetence: Byrådet.
Beslutningstema
Sundhedsudvalget orienteres omkring indkomne høringssvar til Genåbning af budget 2022.
Sundhedsudvalget skal træffe beslutning om hvilke prioriteringsforslag for budget 2022, der skal fremsendes til beslutning i Byrådet samt drøfte prioriteringsforslag til budgetprocessen for 2023-2026.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1. at Sundhedsudvalget tager orientering om indkomne høringssvar til Genåbning af budget 2022 til efterretning
2. at Sundhedsudvalget beslutter hvilke prioriteringsforslag for budget 2022, der skal fremsendes til Byrådet prioritering
3. at Sundhedsudvalget drøfter prioriteringsforslag, der skal indgå i budgetprocessen for 2023-2026.
Sagens indhold
Slagelse Kommunes økonomi er udfordret. Byrådet har besluttet, at det er nødvendigt at genåbne budget 2022 sideløbende med budgetlægningen af budget 2023-2026. De to forløb skal ses i sammenhæng og derfor samles processerne nu i denne sag.
Processen for begge forløb har Byrådet godkendt i tids-og procesplan i januar 2022. Rammerne for de to forløb er godkendt på Byrådsmøderne i februar og marts 2022.
Udvalgenes prioriteringsforslag, der fremsendes til Byrådets prioritering, indgår i samlet sag til Økonomiudvalget og Byrådet.
Genåbning af budget 2022
Fagudvalgene skal fremsende prioriteringsforslag for i alt 153,3 mio. kr., som skal indgå i Byrådets prioriteringer i maj 2022.
Sundhedsudvalget drøftede på møde i april 2022 prioriteringsforslag (drift) vedrørende genåbning af budget 2022 og besluttede i forlængelse heraf, hvilke prioriteringsforslag der skulle sendes i høring og til hvem.
Høringssvarene vedrørende genåbning af budget 2022 er vedlagt til udvalgets orientering i bilag 1. Bilag 1 er lukket grundet GDPR lovgivningen, da de indeholder personfølsomme oplysninger. Høringssvarene bliver offentliggjort på Slagelse Kommunes hjemmeside, når høringssvarene lever op til kravene i GDPR lovgivningen.
Udvalget skal med udgangspunkt i høringsmaterialet i bilag 2 og eventuelt nye prioriteringsforslag beslutte hvilke prioriteringsforslag, der skal videresendes til Byrådet. Byrådet skal herefter på møde den 30. maj 2022 prioritere hvilke forslag fra fagudvalgene, der skal implementeres i budget 2022.
Byrådets beslutninger og eventuelle konsekvenser for forventet resultat for 2022 vil blive indarbejdet i kommende budgetopfølgning 3 til august 2022.
Budget 2023-2026
Fagudvalgene skal finde prioriteringsforslag for 8% af serviceudgifterne svarende til i alt 322,4 mio. kr. i 2023. På Sundhedsudvalget skal finde prioriteringsforslag på 8%, svarende til 9,6 mio. kr.
Med udgangspunkt i prioriteringsforslag som indgår i drøftelserne af genåbning af budget 2022 i bilag 2, skal udvalget drøfte hvilke prioriteringsforslag, der skal arbejdes videre med i processen til budget 2023-2026. På udvalgets møde den 30. maj 2022 skal træffes endelig beslutning om, hvilke prioriteringsforslag der skal sendes videre til budgetforhandlingerne.
Der er udarbejdet budgetgrundlag 2023-2026 for Sundhedsudvalget i bilag 3. Budgetgrundlaget giver et overblik over udvalgets overordnede udgiftsrammer.
I budgetgrundlaget er kun indarbejdet de budgetændringer, der er endeligt vedtaget politisk. Det betyder, at besparelserne 322,4 mio. kr. i 2023-2026 ikke er indarbejdet, da de først bliver endeligt godkendt af Byrådet i forbindelse med 2. behandlingen af budget 2023-2026.
Sagens videre forløb
Alle fagudvalg behandler sag om "Genåbning af budget 2022 og Budget 2023-26 - drift" på møder primo maj. Økonomiudvalg og Byråd skal behandle en tilsvarende samlet sag for hele kommunen ultimo maj.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.
Vedtaget proces og rammer for genåbning af budget 2022 og budget 2023-2026.
Handlemuligheder
Genåbning af budget 2022
Sundhedsudvalget skal beslutte hvilke prioriteringsforslag for budget 2022, der skal fremsendes til Byrådets prioritering, dog således at der fremsendes forslag svarende til 4% af udvalgets service-udgifter svarende til 4,7 mio. kr.
Budget 2023-2026
Sundhedsudvalget kan drøfte hvilke prioriteringsforslag, der skal med videre i processen for budget 2023-2026. Udvalget skal træffe endelig beslutning herom på fagudvalgsmøde den 30. maj 2022.
Vurdering
Administrationen finder det realistisk, at de prioriteringsforslag som har været i høring, kan gennemføres 2022 med den respektive besparelse samt oplyste konsekvenser.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Gennemførsel af besparelse i henholdsvis 2022 og 2023-2026 vil reducere det samlede budget, som udvalget har til rådighed. De konkrete økonomiske og personalemæssige konsekvenser fremgår af de udarbejdede prioriteringsforslag.
Tværgående konsekvenser
De prioriteringsforslag, som har tværgående konsekvenser, er beskrevet i respektive uddybende skemaer.