Sundhedsudvalget – Referat – 2. maj 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.





Kompetence: Sundhedsudvalget 

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal godkende dagsordenen. 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

  1. at Sundhedsudvalget godkender dagsordenen.

2. Budgetopfølgning 2 2022 - Sundhedsudvalget (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

At 2: Indstilles til Byrådets godkendelse. 




 

Kompetence: Byrådet.

 

Beslutningstema

Sundhedsudvalget godkender budgetopfølgning 2 samt ansøgning vedr. budgetomplacering til Seniorudvalget som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byrådet. 

Indstilling

 Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

  1. at Budgetopfølgning 2 for 2022 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet.
  2. at det overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefales, at der godkendes budgetomplacering af 7,6 mio. kr. i 2022, 7,8 mio. kr. i 2023 og 6,7 mio. kr. i 2024-2026 vedr. hjemmeterapeuter mm. til Seniorudvalget.

Sagens indhold

Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 2 for 2022 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.

Budgetopfølgningerne tager udgangspunkt i korrigeret budget pr. 31. marts 2022 inklusiv driftsoverførsler fra 2021, aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.

I budgetopfølgningen sættes fokus på områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling eller forklaring. Endvidere indgår forskellige data omkring udvikling i aktivitet m.m. på væsentlige områder, herunder serviceydelser til kommunens borgere.

Der foreligger ingen handleplaner, der kræver særlige indsatser i 2022, på Sundhedsudvalgets område.

I budgetopfølgningen er indarbejdet overførte mer-/mindre forbrug på drift. Der findes ingen anlægsbudgetter på Sundhedsudvalgets område. 

Genåbning af budget 2022

Der er igangsat en proces omkring genåbning af budget 2022 på drift, herunder

  • fordeling af besparelser på 80 mio. kr.
  • forslag for en minimumsramme på 4% af serviceudgifterne
  • nedjustering af den samlede anlægsramme til omkring 200 mio. kr.

 

Byrådet beslutter den 30. maj 2022 hvilke prioriteringsforslag på drift og nedjusteringer på anlæg, som skal iværksættes på de enkelte udvalg.

Denne budgetopfølgning tager udgangspunkt i korrigeret budget pr. 31. marts 2022 og kendte forhold.

 

Serviceudgifter 

Servicerammen for 2021 blev overskredet med omkring 95 mio. kr. Overskridelsen vil kunne medføre sanktioner og reduktion af bloktilskuddet for 2022 – men afhænger dels af kommunernes samlede forbrug på drift og anlæg i 2021, og dels i sidste ende aftale imellem KL og regeringen.

Udviklingen i forbrugsprocenter på serviceudgifter de 3 første måneder af 2022 tyder også på en overskridelse af servicerammen for 2022. Der vil derfor i både denne og kommende budgetopfølgninger være ekstra fokus på udviklingen i serviceudgifterne.

Forventet resultat på drift

I henhold til budgetopfølgningen forventes Sundhedsudvalget i 2022, med nuværende kendte faktorer, at have et mindre forbrug på 4,482 mio. kr. ved udgangen af 2022 på driftsudgifterne. I bilag 1 ses specifikation af forventet forbrug.

På Sundhedsudvalgets område forventes mindre forbrug og dermed budgetoverholdelse samt overholdelse af Servicerammen isoleret set på udvalgets område.    

Omplacering af budget mellem Sundhedsudvalget og Seniorudvalget

I forbindelse med genåbningssagen og prioriteringsforslag, har administrationen konstateret, at flere budgetter i forbindelse med den nye udvalgsstruktur ikke er placeret korrekt mellem Sundhedsudvalget og Seniorudvalget. Det drejer sig om budgetter afsat hovedsageligt til hjemmeterapeuter.
Der indstilles i denne sag, at der skal søges om budgetomplacering fra Sundhedsudvalget til Seniorudvalget på netto 7,6 mio.kr. i 2022, 7,8 mio. kr. i 2023 og 6,7 mio. kr. i 2024-2026.  

Budgetomplaceringen er indarbejdet i sagerne omkring Genåbning af budget 2022 og Budget 2023-2026, så der indgår korrekte budgetter og besparelsestotaler i perioden 2022-2026.

Sagens videre forløb

Alle fagudvalg behandler sag om "Budgetopfølgning 2 for 2022" på møder primo maj. Økonomiudvalg og Byråd skal behandle en tilsvarende samlet sag for hele kommunen ultimo maj.

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Styrelseslovens § 40 bestemmer, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling. 

Det fremgår ligeledes af den økonomiske politik at i forbindelse med ansøgning om tillægsbevillinger, skal der angives andre finansieringsmuligheder end kassefinansiering.

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget kan godkende budgetopfølgningen og videresende til Økonomiudvalgets og Byrådets behandling.

Vurdering

Sundhedsudvalgets område forventes, med nuværende kendte forudsætninger, at vise et mindre forbrug ved udgangen af 2022 på ca. 4,482 mio. kr. Dette resultat er ikke direkte afhængigt af den igangværende ”Genåbning af budget 2022”. Det betyder, at det er administrationen vurdering, at de fremsatte prioriteringsforslag for budget 2022 kan implementeres uden af have indvirkning på resultatet i denne budgetopfølgning.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Seniorudvalget

7.1

7.586

7.821

6.706

6.706

Sundhedsudvalget

9.1

-7.586

-7.821

-6.706

-6.706

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

0

0

0

0

 

Tværgående konsekvenser

 Ingen bemærkninger.

 

3. Genåbning af budget 2022 og Budget 2023-2026 - drift (B)

Beslutning

At 1: Taget til efterretning.

At 2: Sundhedsudvalget besluttede at fremsende følgende prioriteringsforslag for budget 2022 til Byrådets prioritering:

Hele området Folkesundhed herunder prioriteringsforslag 2, 3 og 4.

Prioriteringsforslag 5, 6, 7, 8.

Prioriteringsforslag 9 med den tilføjelse, at udvalget anbefaler, at 3 års besøg flyttes til dagtilbud.

Prioriteringsforslag 10. Udvalget gør opmærksom på, at forslaget kun har halv effekt i 2022, og at skemaet derfor ikke er korrekt udfyldt.

Prioriteringsforslag 11.

Prioriteringsforslag 12 Sundhedstjenesten – Marte Meo.

Prioriteringsforslag 13 Pubertetsundervisning i 5. klasse.

Prioriteringsforslag 18 i 2022, men udvalget gør opmærksom på, at der ikke er afsat midler i budget 2023, og dermed er der ikke tale om en besparelse fra 2023.

Prioriteringsforslag 19, 20, 21.  

Prioriteringsforslag 22 med den tilføjelse, at udvalget ønsker, at det kun er den  vakante stilling i 2022, som indgår med virkning i overslagsårene med 0,5 mio. kr.

Prioriteringsforslag 23 udgår.

Prioriteringsforslag 24.

Prioriteringsforslag 25, men udvalget ønsker at afsøge muligheder for at indgå et samarbejde med frivillige foreninger.

At 3:  Drøftet.

 

Ali Yavuz (A) stemte imod med henvisning til, at A er imod genåbning af budget 2022. A er ikke en del af genåbningen, da vi ikke mener kommunes økonomi er udfordret i en sådan grad, at der er behov for at genåbne budget 2022. A er bekymret for de fremlagte prioriteringer og processen for genåbning af budget 2022, da vi mener det har store negative konsekvenser for kommunen, da man nu oplever dygtige medarbejdere der siger op da de frygter for deres jobsituation.





Kompetence: Byrådet.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget orienteres omkring indkomne høringssvar til Genåbning af budget 2022.

Sundhedsudvalget skal træffe beslutning om hvilke prioriteringsforslag for budget 2022, der skal fremsendes til beslutning i Byrådet samt drøfte prioriteringsforslag til budgetprocessen for 2023-2026.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Sundhedsudvalget tager orientering om indkomne høringssvar til Genåbning af budget 2022 til efterretning

2.     at Sundhedsudvalget beslutter hvilke prioriteringsforslag for budget 2022, der skal fremsendes til Byrådet prioritering

3.     at Sundhedsudvalget drøfter prioriteringsforslag, der skal indgå i budgetprocessen for 2023-2026.

Sagens indhold

Slagelse Kommunes økonomi er udfordret. Byrådet har besluttet, at det er nødvendigt at genåbne budget 2022 sideløbende med budgetlægningen af budget 2023-2026. De to forløb skal ses i sammenhæng og derfor samles processerne nu i denne sag.

Processen for begge forløb har Byrådet godkendt i tids-og procesplan i januar 2022. Rammerne for de to forløb er godkendt på Byrådsmøderne i februar og marts 2022.

Udvalgenes prioriteringsforslag, der fremsendes til Byrådets prioritering, indgår i samlet sag til Økonomiudvalget og Byrådet. 

Genåbning af budget 2022

Fagudvalgene skal fremsende prioriteringsforslag for i alt 153,3 mio. kr., som skal indgå i Byrådets prioriteringer i maj 2022.

Sundhedsudvalget drøftede på møde i april 2022 prioriteringsforslag (drift) vedrørende genåbning af budget 2022 og besluttede i forlængelse heraf, hvilke prioriteringsforslag der skulle sendes i høring og til hvem.

Høringssvarene vedrørende genåbning af budget 2022 er vedlagt til udvalgets orientering i bilag 1. Bilag 1 er lukket grundet GDPR lovgivningen, da de indeholder personfølsomme oplysninger. Høringssvarene bliver offentliggjort på Slagelse Kommunes hjemmeside, når høringssvarene lever op til kravene i GDPR lovgivningen.

Udvalget skal med udgangspunkt i høringsmaterialet i bilag 2 og eventuelt nye prioriteringsforslag beslutte hvilke prioriteringsforslag, der skal videresendes til Byrådet. Byrådet skal herefter på møde den 30. maj 2022 prioritere hvilke forslag fra fagudvalgene, der skal implementeres i budget 2022.

Byrådets beslutninger og eventuelle konsekvenser for forventet resultat for 2022 vil blive indarbejdet i kommende budgetopfølgning 3 til august 2022.

Budget 2023-2026

Fagudvalgene skal finde prioriteringsforslag for 8% af serviceudgifterne svarende til i alt 322,4 mio. kr. i 2023. På Sundhedsudvalget skal finde prioriteringsforslag på 8%, svarende til 9,6 mio. kr.

Med udgangspunkt i prioriteringsforslag som indgår i drøftelserne af genåbning af budget 2022 i bilag 2, skal udvalget drøfte hvilke prioriteringsforslag, der skal arbejdes videre med i processen til budget 2023-2026. På udvalgets møde den 30. maj 2022 skal træffes endelig beslutning om, hvilke prioriteringsforslag der skal sendes videre til budgetforhandlingerne.

Der er udarbejdet budgetgrundlag 2023-2026 for Sundhedsudvalget i bilag 3. Budgetgrundlaget giver et overblik over udvalgets overordnede udgiftsrammer.

I budgetgrundlaget er kun indarbejdet de budgetændringer, der er endeligt vedtaget politisk. Det betyder, at besparelserne 322,4 mio. kr. i 2023-2026 ikke er indarbejdet, da de først bliver endeligt godkendt af Byrådet i forbindelse med 2. behandlingen af budget 2023-2026.

Sagens videre forløb

Alle fagudvalg behandler sag om "Genåbning af budget 2022 og Budget 2023-26 - drift" på møder primo maj. Økonomiudvalg og Byråd skal behandle en tilsvarende samlet sag for hele kommunen ultimo maj.

Retligt grundlag

Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.

Vedtaget proces og rammer for genåbning af budget 2022 og budget 2023-2026.

 

Handlemuligheder

Genåbning af budget 2022

Sundhedsudvalget skal beslutte hvilke prioriteringsforslag for budget 2022, der skal fremsendes til Byrådets prioritering, dog således at der fremsendes forslag svarende til 4% af udvalgets service-udgifter svarende til 4,7 mio. kr. 

 

Budget 2023-2026

Sundhedsudvalget kan drøfte hvilke prioriteringsforslag, der skal med videre i processen for budget 2023-2026. Udvalget skal træffe endelig beslutning herom på fagudvalgsmøde den 30. maj 2022.

Vurdering

Administrationen finder det realistisk, at de prioriteringsforslag som har været i høring, kan gennemføres 2022 med den respektive besparelse samt oplyste konsekvenser.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Gennemførsel af besparelse i henholdsvis 2022 og 2023-2026 vil reducere det samlede budget, som udvalget har til rådighed. De konkrete økonomiske og personalemæssige konsekvenser fremgår af de udarbejdede prioriteringsforslag. 

Tværgående konsekvenser

De prioriteringsforslag, som har tværgående konsekvenser, er beskrevet i respektive uddybende skemaer.

 

4. Budget 2023-2026 - anlæg (B)

Beslutning

At 1: Drøftet.

Udvalget ønsker, at det undersøges med Kommunale Ejendomme, om der er andre lokale løsninger med private aktører. Administrationen bedes undersøge, om Kommunale Ejendomme kan deltage på næste udvalgsmøde og fortælle om de forskellige muligheder.

At 2: Udvalget ønsker at blive informeret om mulighederne for at flytte Sundhedstjenesten, og at dette kan give anledning til nye anlægsforslag.




 

Kompetence: Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal beslutte om der til budgetprocessen for budget 2023-2026 skal udarbejdes nye anlægsforslag som enten er akutte eller har et effektiviserings-potentiale.   

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Sundhedsudvalget drøfter forslag til nye anlæg vedrørende tandplejen

2.     at Sundhedsudvalget beslutter om der skal udarbejdes andre anlægsforslag til næste møde.

 

Sagens indhold

Slagelse Kommunes økonomi er udfordret blandt andet som følge af et højt anlægs niveau i både 2021 og 2022. Byrådet har på møde i februar 2022 besluttet at der fra 2022 og fremadrettet arbejdes med en anlægsramme på omkring 200 mio. kr.

Byrådet træffer derfor på mødet i maj beslutning omkring redisponering, nedjustering af anlægsrammer, samt mulighed for igangsætning af nye akutte anlægsforslag for 2022.    

Byrådet har til den kommende budgetproces besluttet, at udvalgene til den kommende budgetproces kun har mulighed for at komme med nye anlægsforslag, som er akutte eller som har et effektviseringspotentiale.

Sundhedsudvalget har pt. ingen anlægsmidler budgetafsat. Derfor har Sundhedsudvalget ikke tidligere drøftet anlæg i forbindelse med Genåbning af budget 2022, hvor øvrige fagudvalg blev forelagt redisponering af anlægsrammerne for Budget 2022-2026.

Nye anlægsforslag:

På Sundhedsudvalgets område har administrationen udarbejdet 3 alternative forslag til ombygning og udvidelse af lokaler til Tandplejen. Specifikation af anlægsforslag ses i bilag 1.

Det skal hertil bemærkes, at der tidligere er udarbejdet strukturanalyse for Børne- og Unge Tandplejen, hvori det anbefales Slagelse Kommune at omlægge til færre klinikker for at skabe en mere omkostningseffektiv og robust drift med styrkelse af et fagligt miljø, som hjælp til at rekruttere og fastholde kvalificerede tandlægeressourcer med ret til selvstændigt virke.

Sagens videre forløb

Alle fagudvalg behandler sag om "Budget 2023-26 - anlæg" på møder primo maj. Sundhedsudvalget behandler anlægsforslag igen på mødet den 30. maj 2022, hvor der skal træffes beslutning om anlægsforslag som videresendes i budgetprocessen. Økonomiudvalg og Byråd orienteres om fagudvalgenes forslag til nye anlæg i juni og disse indgår i budgetforhandlingerne i forbindelse med Budget 2023-26.

Retligt grundlag

Den Kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.

Vedtaget tids- og procesplan for budget 2023-2026.

 

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget skal beslutte behov for udarbejdelse af nye anlægsforslag der skal arbejdes videre med til næste møde.

Sundhedsudvalget skal på mødet den 30. maj 2022 træffe endelig beslutning om nye anlægsforslag.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at en påbegyndende samling af tandklinikkerne er at karakterisere som akut og med effektiviserings potentiale.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Fremgår af specifikationer i bilag 1a, 1b og 1c.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

 

 

5. Røgfri arbejdstid (D)

Beslutning

At 1: Drøftet.

Udvalget ønsker en sag med beskrivelse af principper, forskellige modeller og proces til behandling på næste udvalgsmøde.




 

Kompetence: Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan drøfte røgfri arbejdstid. 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Sundhedsudvalget drøfter røgfri arbejdstid.

 

Sagens indhold

Sundhedsudvalget ønsker, efter forslag fra Ali Yavuz (A) på udvalgsmødet d. 4. april 2022, en drøftelsessag om røgfri arbejdstid gældende fra 1. januar 2023.

Baggrund for røgfri arbejdstid

Rygning er den enkeltstående faktor, som har størst negativ indflydelse på danskernes helbred. Hvert år dør ca. 13.000 danskere pga. rygning. Hertil kommer at rygning øger risikoen for en lang række sygdomme som eks. hjerte-kar-sygdomme, Kronisk-Obstruktiv-Lungesygdom (KOL) og kræft. Rygning er ligeledes den væsentligste årsag til den stigende sociale ulighed i sundhed.

Tal fra Sundhedsprofilen 2021 angiver, at 17,4 % af borgerne i Slagelse Kommune ryger dagligt. I flg. Region Sjæland ønsker ca. 73 % af dagligrygerne, at holde op med at ryge. Andelen af daglige rygere var i 2010 23,6 % i Slagelse Kommune. Udviklingen på tobaksområdet går derfor den rigtige vej, hvilket er et resultat af nationale, regionale og lokale tiltag.

I Sundhedsstyrelsens Forebyggelsespakke om Tobak anbefales det, at der indføres røgfri arbejdstid, dvs. at ingen kommunale medarbejdere må ryge i arbejdstiden. Det anbefales, at røgfri arbejdstid kombineres med tilbud om hjælp til rygestop for dem, der ønsker at stoppe. KL anbefaler ligeledes, som en del af udspillet ’Forebyggelse for fremtiden’, at kommunerne tager stilling til at indføre Røgfri Arbejdstid for alle kommunens medarbejdere (KL, 2018).

Erfaringer med røgfri arbejdstid

Røgfri arbejdstid defineres af Kræftens Bekæmpelse som: Et regelsæt der beskriver, at medarbejdere og ledere ikke må ryge, dampe eller snuse i arbejdstiden – hverken på eller uden for matriklen. Ved røgfri arbejdstid gælder det, at alle kommunens ansatte har samme rygepolitik.

I Danmark har 69 ud af 98 kommuner indført røgfri arbejdstid og fire mere er på vej. Nogle kommuner har indført røgfri arbejdstid med undtagelser dvs. at nogle enkelte medarbejdergrupper er undtaget, eksempelvis hvis medarbejdere må ryge i overenskomstmæssige selvbetalte pauser, og/eller når de flekser ud. 

Gevinster ved røgfri arbejdstid

 Erfaringer fra arbejdspladser med røgfri arbejdstid viser, at rygeregler ændrer rygeadfærd. Det er bl.a. dokumenteret, at rygeregler kan reducere andelen af rygere med 4 til 8 %. Ligeledes har stramme rygeregler en større effekt på unge, hvor erfaringen viser, at et røgfrit miljø kan reducere andelen af unge rygere.

Herudover kan nævnes følgende gevinster ved røgfri arbejdstid:

  •  Et sundere arbejdsmiljø og beskyttelse af medarbejdere mod tobaksrøg. 
  •  Forebygger at medarbejdere begynder at ryge på arbejdspladsen.
  • Støtter medarbejdere, som ønsker at stoppe med at ryge.
  • Styrker medarbejderes status som rollemodel og sundhedsautoritet.
  • Lige pausevilkår og et styrket fællesskabet på arbejdspladsen.
  • Styrker arbejdspladsens image over for kunder og borgere.
  • Kan gavne arbejdspladsens økonomi fx ved, at medarbejderne har mere tid til at arbejde.

Nuværende lovgivning

Den gældende lovgivning på tobaksområdet er loven om røgfri miljøer. Loven skal sikre beskyttelse mod tobaksrøg. Som udgangspunkt er det ikke tilladt at ryge indendørs på arbejdspladser, i institutioner, skoler, kollektive transportmidler, serveringssteder, indendørs lokaliteter, hvor der er offentlig adgang og fængsler. For grundskoler og ungdomsuddannelser gælder, at der er røgfri skoletid for eleverne. Det vil sige, at eleverne ikke må ryge i skoletiden, hverken på eller uden for matriklen.

I loven er nogle undtagelser, som gør, at ikke alle voksne er beskyttet mod tobaksrøg, når de går på arbejde, og ikke alle børn er beskyttet mod tobaksrøg, når de bliver passet. Der er også undtagelser for rygeforbuddet i erhvervskøretøjer, omsorgs- og plejesektoren, og værtshuse under 40 m2.

Lov om røgfri miljøer fastsætter kun en minimumstandard. Dvs. som arbejdsplads må man gerne indføre regler, der sikrer endnu bedre beskyttelse mod tobaksrøg og rygning.

Gældende personalepolitisk retningslinje om rygning

I Slagelse Kommunes personalepolitiske retningslinje omkring rygning fremgår det, at der ikke må ryges indendørs på arbejdspladsen. Dette gælder både almindelig rygning og rygning af E-cigaretter m. og u. nikotin, og lignende. Dette gælder også i kommunens biler.

Ovenstående er minimums-bestemmelser. Hvis ikke andet besluttes, er dette automatisk gældende på alle arbejdspladser i Slagelse Kommune. Evt. supplerende rammer og vilkår skal beskrives i en lokal retningslinje. 

Enkelte steder i Slagelse Kommune, er der udarbejdet lokale retningslinjer for rygning fx. i Sundhed og Ældre, hvor Sektor-MED i 2014 besluttede, at indføre røgfri arbejdstid og på Autisme Center Vestsjælland, som indførte røgfri arbejdstid i 2017.

Tidligere proces vedr. røgfri arbejdstid i Slagelse Kommune

Røgfri arbejdstid blev senest behandlet i Forebyggelses- og Seniorudvalget samt Økonomiudvalget i efteråret 2018. Her igangsatte man en involverende proces, hvor røgfri arbejdstid skulle drøftes i HovedMED, SektorMED og alle lokale MED-udvalg.

73 MED-udvalg bidrog i den involverende proces. Nogle MED-udvalg syntes de nuværende retningslinjer fungerer fint, mens andre anbefalede en stramning af rygereglerne og indførslen af røgfri arbejdstid. 

Røgfri arbejdstid blev senest behandlet i januar 2019, hvor Økonomiudvalget udsatte en drøftelse af røgfrie arbejdstid og en beslutning om de fremtidige rammer, for at fremme røgfri arbejdspladser i Slagelse Kommune. 

Inspiration til drøftelse af røgfri arbejdstid

I overvejelserne omkring indførelse af røgfri arbejdstid, kan følgende drøftes:

  • Hvilke fordele og ulemper ses ved røgfri arbejdstid?
  • Hvordan vil vi definere røgfri arbejdstid i Slagelse Kommune (med eller uden undtagelser)?
  • Hvilke undtagelser skal eventuelt være gældende?
  • Hvis røgfri arbejdstid indføres, hvordan skal der støttes op om de rygere/tobaksbrugere, som tiltaget måtte påvirke fx udbud af rygestopkurser, mulighed for nikotinsubstitution el. lign.?
  • Eventuel kommende politisk proces for indførelse af røgfri arbejdstid.

Administrationen kan, såfremt det er et politisk ønske, komme med forslag til proces for indførelse af røgfri arbejdstid. 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Retligt grundlag

Lov om røgfri miljøer, Lov nr. 581 af 26. marts 2021.

Lov om elektroniske cigaretter m.v., Lov nr. 426 af 18. maj 2016. 

Personalepolitisk retningslinje om rygning (Slagelse kommunes personalepolitik).

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at indførsel af røgfri arbejdstid kan medvirke til at indfri målene i Sundhedspolitikken 2015-2025. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Generelt medfører rygning store udgifter til behandling og pleje for samfundet. På baggrund af estimater fra Sundhedsstyrelsens Forebyggelsespakker vurderes det, at der årligt er udgifter til kommunal medfinansiering relateret til rygning i en størrelsesorden omkring 59 mio. kr. Hertil kommer ca. 68 mio. kr. årligt i nytilkendte førtidspensioner, som knytter sig til rygning (Sygdomsbyrden i Danmark – Risikofaktorer, 2016).

Ved indførsel af røgfri arbejdstid, kan der afhængig af den politiske prioritering, være udgifter til rygestophold for medarbejdere og hjælp til at håndtere en røgfri arbejdsdag fx. tilbud om nikotinsubstitution i en afgrænset periode.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

6. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Udvalget ønsker forslag til mødedatoer og tidspunkt for 2 timers dialogmøder med Ældrerådet. 

 



 

Kompetence:  Sundhedsudvalget 

 

Beslutningstema

Sundhedsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1. at Sundhedsudvalget orienteres.

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen

7. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Intet under punktet.

 

Kompetence: Sundhedsudvalget 

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

  1. at Sundhedsudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. 

 

8. Pressemeddelelser (B)

Beslutning

At 1: Udvalget besluttede ikke at udsende pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.




 

Kompetence: Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

  1. at Sundhedsudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde. 

 

9. Dialogmøde med Handicaprådet (D)

Beslutning

At 1: Dialogmødet blev afholdt.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget holder dialogmøde med Handicaprådet kl. 14.30-15.30 med følgende dagsorden:

Dagsorden 

  1. Velkomst ved udvalgsformanden
  2. Budget og udvalgets prioriteringer
  3. Emne, som der ønskes dialog omkring med udvalget:
    • Handicaprådet foreslår, at udvalget og Handicaprådet fornyer deres samarbejdsaftale.
  4. Eventuelt

10 personer deltager fra Handicaprådet

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

  1. at temamødet afholdes.

 

 

10. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

  1. at Sundhedsudvalget godkender referatet.