Sundhedsudvalget – Referat – 4. september 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1. Godkendt med behandling af punkt 6 som punkt 2 på dagsorden.


Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1.     at Sundhedsudvalget godkender dagsordenen.

 

2. Opfølgning på dialogmøde med Ældrerådet (D)

Beslutning

At 1: Drøftet.

Sundhedsudvalget hæftede sig særligt ved:

  • Et forslag om, hvordan Slagelse Kommune i højere grad i besparelsesforslag og andre politiske sager, skal forholde sig til forebyggelses - og sundhedsaspektet i sagsfremstillinger.
  • At der blev givet brugbare input til sagen om vederlagsfri fysioterapi.
  • At rammerne for §18 tildelingen er gode.
  • Gode oplevelser med Sundheds – og Trænings nye faciliteter.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget drøfter opfølgning på dialogmødet med Ældrerådet.

Indstilling

Konstitueret chef for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Sundhedsudvalget drøfter opfølgning på dialogmødet med Ældrerådet.

 

Sagens indhold

På Sundhedsudvalgets møde den 4. september 2023 afholdes dialogmøde med Ældrerådet.

Sundhedsudvalget besluttede på mødet den 7. august 2023 at bringe følgende emner til mødet med Ældrerådet:

  • Oplevelser af om Sundhed og Trænings nye faciliteter fungerer
  • Input til sagen om vederlagsfri fysioterapi 
  • Hvordan kan vi tale om forebyggelse for den målgruppe, Ældrerådet repræsenterer?
  • Hvordan kan vi arbejde med bevægelse og træning for seniorer i kommunalt regi kontra egen igangsætning af træning? Herunder involvering i den kommende sundhedspolitik
  • Hvordan ser Ældrerådet rammerne for ansøgning af paragraf 18-midler til ældreområdet?
  • Drøftelse af kommende sundhedsaftale.

 

3. Input til kommende kommende dialogmøde med Frivilligcentret (D)

Beslutning

At 1: Drøftet.

Følgende input tages med til dialogmødet:

  • Interesse for at høre om partnerskabsprojektet Fællesskabsalliancen.
  • Hvordan midler anvendes i forhold til de midler, der tildeles fra Slagelse Kommune.
  • Hvordan frivilligcentret arbejder med ensomhed og mental sundhed.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan drøfte input til kommende dialogmøde med Frivilligcentret.

Indstilling

Konstitueret chef for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Sundhedsudvalget drøfter input til kommende dialogmøde med Frivilligcentret.

Sagens indhold

Sundhedsudvalget har dialogmøde med Frivilligcentret den 2. oktober 2023 og kan drøfte input til eventuelle emner til mødet.

Fra Frivilligcentret er modtaget følgende emner: Økonomi, drift og fremtid/udvikling.

 

 

4. Vederlagsfri Fysioterapi (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Med bemærkning om, at Sundhedsudvalget vil følge effekterne af de allerede iværksatte tiltag, og drøfte det igen senest ved Budgetopfølgning 3 i november 2023.

Her skal der samtidigt foreligge et specificeret foreløbigt regnskab for forbruget på vederlagsfri fysioterapi i 2023.

Sundhedsudvalgets formandskab vil sammen med administrationen vurdere, hvorvidt det foreløbige regnskab og tidligere års forløb gør, at der allerede til novembermødet skal forelægges en sag om alternative løsningsmuligheder.


Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte, om Slagelse Kommunen i 2023 skal iværksætte yderligere tilbud til vederlagsfri fysioterapi ud over den overenskomstfastsatte økonomiske ramme.

Indstilling

Konstitueret chef for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Sundhedsudvalget beslutter ikke at iværksætte yderligere tilbud til vederlagsfri fysioterapi udover den overenskomstfastsatte økonomiske ramme i 2023.

Sagens indhold

Vederlagsfri fysioterapi er gratis fysioterapi med lægehenvisning til udvalgte patientgrupper med svært fysisk handicap samt borgere med funktionsnedsættelse som følge af en fremadskridende sygdom. Vederlagsfri fysioterapi er ikke omfattet af ventetidsgaranti. Det er kommunerne, der har det økonomiske myndighedsansvar, de praktiserende læger, der har henvisningsretten, og de praktiserende fysioterapeuter, der udfører behandlingen af den enkelte borger.

KL har, på vegne af landets kommuner, forhandlet en overenskomst med Danske Fysioterapeuter om varetagelse af opgaven med vederlagsfri fysioterapi. Som en del af overenskomsten er der fastsat en økonomisk ramme. Der er nu tegn på, at den økonomiske ramme kan blive overskredet i i 2023.

Aktuelt er der ventelister i hele landet for ny-henviste til vederlagsfri fysioterapi. I Slagelse Kommune er ventetiden til vederlagsfri fysioterapi aktuelt 4-30 uger. Samtidig modtager myndighedsafdelingen henvendelser fra borgere, som, på opfordring fra de praktiserende fysioterapeuter, vejledes til at tage kontakt til kommunen. Når borgerne henvender sig, bliver de vurderet i forhold til mulighed for visitation til alternative kommunale tilbud. Antallet af borgere på venteliste fremgår ikke på sundhed.dk. 

Der foreligger et ministersvar fra 2020, hvor daværende sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke skriver, at vederlagsfri fysioterapi efter lægehenvisning er en patientrettighed. Afklaring af hvorvidt patientrettigheden betyder, at patienter på venteligste skal igangsættes uden for overenskomstens ramme, pågår mellem overenskomstens parter.

Det er behov for en politisk beslutning om, hvorvidt administrationen skal iværksætte yderligere tilbud til vederlagsfri fysioterapi udover den overenskomstfastsatte økonomiske ramme i 2023 for at imødegå de aktuelle ventelister.  

Den aktuelle udfordring på landsplan

De nyeste tal for økonomien i den vederlagsfri ordning på landsplan viser, at udgifterne fra januar til maj 2023 er steget med 7,7 %, og at antallet af borgere er steget med 5 % i forhold til samme periode i 2022.  

Den 3. maj 2023 har parterne i overenskomsten indgået en aftale om et løft af den økonomiske ramme for vederlagsfri fysioterapi for 2023 på 1,5 %.

Den indgåede aftale beskriver samtidig, at:

  • de praktiserende fysioterapeuter skal bidrage aktivt til at overholde den økonomiske ramme gennem effektivisering. Dette ved at sammensætte den enkelte borgers forløb individuelt og indtænke alle behandlingsmuligheder. 
  • der skal være tæt økonomisk opfølgning, hvor Danske Fysioterapeuter løbende informerer de praktiserende fysioterapeuter om udgiftsudviklingen i forhold til udgiftsrammen.
  • Danske Fysioterapeuter ikke opfordrer fysioterapeuterne til at pausere igangværende behandlingsforløb, selvom der skulle være tegn på, at den samlede økonomiske ramme for 2023 kan blive overskredet.

Konsekvens for borgerne

Konsekvensen for borgerne af den aktuelle situation er, at igangværende borgerne kan risikere, at de fremadrettet ikke får så meget behandling som tidligere. Borgere, som er ny-henviste til den vederlagsfri fysioterapiordning, kan opleve længere ventetid.

Der er frit valg på området, hvilket betyder, at ny-henviste borgere kan opsøge anden privatpraktiserende fysioterapiklinik med kortere ventetid. Alternativt kan borgeren for egen regning vælge behandling uden for overenskomsten.

Igangværende tiltag

Administrationen har på opfordring fra KL og Danske Fysioterapeuter sendt brev til de lokale praktiserende fysioterapiklinikker omfattet af overenskomsten. Brevet informerer om de økonomiske udfordringer og opfordrer til løbende kritisk faglig vurdering af den enkelte borgers behov og behandlingsforløb, herunder om den enkelte borger i højere grad kan opfordres til holdtræning eller selvtræning hvis muligt. 

Fra den 1. september 2023 er der indgået aftale mellem Danske Fysioterapeuter og Kommunernes Landsforening (KL) om, at praktiserende fysioterapeuter ikke længere må delegere opgaven med vederlagsfri fysioterapibehandling til hjælpepersonale. Dette med henblik på at begrænse udgifterne til vederlagsfri fysioterapi. Danske Fysioterapeuter planlægger desuden at afholde faglige webinarer i arbejdet med at effektivisere borgerforløbene.

Slagelse Kommune og de praktiserende fysioterapeuter har genoptaget et dialogforum, hvor der kan drøftes problematiske enkeltsager og sikres koordinering i et forsøg på at overholde rammen.

Kommunal Lægeligt Udvalg (KLU) har på møde den 7. juni 2023 drøftet udfordringen. De lokale praktiserende læger har fokus på relevant målgruppe og relevante alternativer til henvisning til vederlagsfri fysioterapi. 

De 17 kommuner i Kommunal Sundhed Sjælland mødtes omkring emnet den 18. august 2023, hvor der blev drøftet tværkommunal koordination og status for aktivitet på området. 

Mulige fremadrettede tiltag

Kommunerne kan oprette kommunale tilbud uden for overenskomst eller refundere de praktiserende fysioterapeuter for behandling uden for overenskomst. Disse tiltag vil skabe øget aktivitet, som skal finansieres udover den allerede afsatte budgetramme i Slagelse Kommune.

Der er i lovgivningen ikke noget, som hindrer, at kommunen opretter alternative tilbud, men borgerne har fortsat frit valg mellem behandlingstilbud på området. 

Retligt grundlag

Sundhedslovens § 140 a beskriver, at Kommunalbestyrelsen tilbyder vederlagsfri behandling hos en fysioterapeut i praksissektoren efter lægehenvisning. Kommunalbestyrelsen kan herudover tilbyde vederlagsfri behandling hos en fysioterapeut efter lægehenvisning ved at etablere tilbud om fysioterapi på egne institutioner eller ved indgåelse af aftaler herom med andre kommunalbestyrelser eller private institutioner. Borgeren har frit valg mellem behandlingstilbud, jævnfør Indenrigs- og Sundhedsministerens fastsatte regler herom.

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget har følgende handlemuligheder:

A. Beslutte ikke at lave yderligere tilbud til vederlagsfri fysioterapi udover den overenskomstfastsatte økonomiske ramme i 2023.

B. Beslutte at administrationen kommer med et oplæg til yderligere tilbud til vederlagsfri fysioterapi udover den overenskomstfastsatte økonomiske ramme i 2023.

Vurdering

Administrationen vurderer, at yderligere tilbud udover den overenskomstfastsatte økonomiske ramme aftalt mellem KL og Danske Fysioterapeuter vil betyde øget aktivitet samt behov for yderligere finansiering af området udover den allerede afsatte budgetramme i Slagelse Kommune.

Administrationen vurderer, at Slagelse Kommune skal afvente effekten af de nationale og lokale tiltag, der er sat i værk for at bremse udgiftsudviklingen på området. Administrationen vurderer yderligere, at kommunen skal afvente eventuelle udmeldinger fra KL.

På baggrund af afregninger for årets første fire måneder er det administrationens vurdering, at der kan opstå merforbrug på området. Det er dog for usikkert at estimere et endeligt resultat på nuværende tidspunkt.  Administrationen forventer, at der har været en nedgang i aktivitet over sommermånederne, som sammen med de igangværende udgiftsdæmpende tiltag på området kan påvirke udgifterne i positiv retning.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Hvis Sundhedsudvalget vælger handlemulighed B, vil Sundhedsudvalget få forelagt en ny sag med handlemuligheder og økonomiske konsekvenser ved igangsætning af yderligere tilbud til vederlagsfri fysioterapi udover den overenskomstfastsatte økonomiske ramme i 2023. 

Sundhedsudvalget vil få forelagt status på udgifterne til vederlagsfri fysioterapi ved 3. budgetopfølgning den 6. november 2023.

5. Oplæg til inspirationstur i 2024 (B)

Beslutning

At 1: Sundhedsudvalget besluttede følgende indhold:

Indholdet skal være inspiration til implementering af sundhedspolitik i Slagelse Kommune – lokation underordnet, dog skal der kun være tale om en dagstur uden overnatning.



Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte indhold i inspirationstur i 2024.

Indstilling

Konstitueret chef for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Sundhedsudvalget beslutter indhold i inspirationstur i 2024

Sagens indhold

På Sundhedsudvalgets møde den 6. juni 2023 punkt 6 blev besluttet, at blandt de mødeaktiviteter, der skal prioriteres i 2024, er inspirationsbesøg i kommuner i forhold til handlingsplaner under sundhedspolitikken, og hvordan andre kommuner organiserer arbejdet med sundhedsindsatserne.

Administrationen her herunder opstillet alternativer til indhold i inspirationstur med udgangspunkt i Sundhedsudvalgets beslutning:

1. Inspirationsbesøg i kommuner

Inspirationsbesøg i kommuner i forhold til handleplaner under sundhedspolitikken:

  • En mulighed er at høre Gentofte Kommune, om de ønsker besøg. Gentofte Kommunes sundhedspolitik er delt i en forebyggelsesdel og en behandlingsdel. Hvert andet år udpeger Byrådet, hvilke af de syv strategiske målsætninger indenfor forebyggelsesdelen, der skal være i fokus i en 2-årig periode. For at sikre handling bag de udvalgte fokusområder er der afsat en pulje, hvor de forskellige fagcentre kan søge midler til implementering af 1-2-årige handleplaner/ indsatser, som understøtter sundhedspolitikken. Det er forvaltningscheferne, som udgør programledelsen af sundhedspolitikken, som udmønter puljen. De forskellige fagcentre må gerne samarbejde på tværs og med eksterne aktører. Handleplanerne/indsatserne skal dog være forankret i fagcentrene. Der afholdes statusmøde hvert kvartal med de fagcentre, som modtager bevilling fra puljen, for at sikre igangsættelse
    og fremgang af de givne indsatser.
  • En anden mulighed er at høre Aarhus Kommune, om de ønsker besøg. Aarhus Kommunes sundhedspolitik indeholder fire satsningsområder. Prioritering og udmøntning af politikken er forankret i en styregruppe bestående af alle forvaltningschefer, som mødes seks gange årligt. Til de seks møder er det kun sundhedspolitikken, som er på dagsordenen, og de forskellige chefer er selv ansvarlige for at lægge punkter op til møderne for at sikre prioritering og igangsættelse af initiativer under sundhedspolitikken. Understøttende til styregruppen er der et netværk af konsulenter på tværs af de forskellige fagcentre, ligesom der også er nedsat arbejdsgrupper på tværs af fagcentrene omkring sundhed.

2. Inspirationsbesøg i det Nære Sundhedsvæsen

Inspirationsbesøg i det Nære Sundhedsvæsen i Region Sjælland med det mål at blive orienteret om og drøfte, hvordan det Nære Sundhedsvæsen arbejder med og understøtter samarbejdspartnerne i at sikre let og lige adgang til bedre sundhed for alle regionens borgere. Det Nære Sundhedsvæsen  har ansvaret for at udvikle fremtidens sundhedstilbud i samarbejde med sygehusene, kommunerne, praksissektoren og borgerne. Siden opstarten i 2019 har der været arbejdet på at bringe sundheds-tilbuddene tættere på borgerne. Med afsæt i Region Sjællands strategi ”Regionen for borgerne” har det været et særligt fokus på 4 ud af regionens 12 borgerindsatser. Det Nære Sundhedsvæsen har derfor både erfaring med tværgående samarbejde og løsning af opgaver ind over organisatoriske grænser og erfaring med at inddrage borgernes perspektiver. Besøget kan kombineres med et kommunebesøg på Sjælland.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Beslutte et eller flere af de foreslåede emner til inspirationsturen i 2024

  2. Beslutte andre emner til inspirationsturen i 2024.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

6. Orientering om forslag til ændringer i den kollektive trafik ifm. busbestilling 2024 (O)

Beslutning

Christian Schou Rasmussen deltog under punktets behandling.

At 1: Sagen taget til orientering med følgende bemærkning:

Sundhedsudvalget vil følge sagen og have en særlig opmærksomhed på betydningen for mennesker, der skal benytte tilbud under sundhedsudvalgets område

Oplægget lægges på referatet.

Kompetence

Børn- og Ungeudvalget, Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, Klima- og Miljøudvalget, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Seniorudvalget, Socialudvalget og Sundhedsudvalget.

 

Beslutningstema

Børn- og Ungeudvalget, Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, Klima- og Miljøudvalget, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Seniorudvalget, Socialudvalget og Sundhedsudvalget orienteres om de justeringsforslag til ændringer i serviceniveauet for kommunens bustrafik som Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget har sendt i offentlig høring med mulighed for at fremkomme med kommentarer til justeringsforslagene. 

 

Indstilling

Chefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller,

1. at Børn- og Ungeudvalget, Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, Klima- og Miljøudvalget, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Seniorudvalget, Socialudvalget og Sundhedsudvalget tager sagen til orientering. 

 

Sagens indhold

Administrationen har bedt Movia om at udarbejde forslag til reduktioner i serviceniveauet for den kommunale bustrafik svarende til ca. 12. mio. kr. 

På den baggrund besluttede Teknik- Plan og Landdistriktsudvalget 7. august 2023, at sende forslagene i offentlig høring, samt til orientering og mulighed for at fremkomme med kommentarer til justeringsforslagene i de respektive fagudvalg.  

På mødet vil administrationen redegøre nærmere for forslagene. 

 

Retligt grundlag

Lovbekendtgørelse 2023-03-01 nr. 215 om trafikselskaber (Trafikselskabsloven) Loven fastlægger rammerne for den offentlige bustrafik i Danmark, dvs. trafikselskabernes opgaver, takster, rutetilladelser, passagerrettigheder, trafikinformation mv. Loven fastlægger ligeledes rammerne for kommunernes opgaver.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

 

Vurdering

Ingen bemærkninger. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Movias sparekatalog for Slagelse indeholder 12 justeringsforslag, hvor det er vurderet, at der med justeringsforslagene 1 til 9 kan tilvejebringes driftsbesparelser på ca. 10,4 mio. kr. Justeringsforslagene 10 til 12 kan ikke direkte sammenlægges med justeringsforslagene 1 til 9. Samlet set er det Movias vurdering, at der ud fra indholdet af sparekataloget kan findes justeringer for 12 mio. kr. 

 

Tværgående konsekvenser

Reduktioner i serviceniveauet for den kollektive trafik, vil medføre reduktioner i den velfærd der stilles til rådighed for kommunens borgere og virksomheder.

 

Sagens videre forløb

Eventuelle kommentarer vil sammen med høringssvarene fra den offentlige høring behandles efterfølgende af Teknik- Plan og Landdistriktsudvalget den 2. oktober 2023. 

7. Kommunal fuldfinansiering (KFF) og kommunal medfinansiering (KMF) (O)

Beslutning

At 1: Sagen taget til orientering.

Oplægget lægges på referatet.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget orienteres om Kommunal fuldfinansiering (KFF) og kommunal medfinansiering (KMF).

Indstilling

Konstitueret chef for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Sundhedsudvalget tager sagen til orientering.

Sagens indhold

Sundhedsudvalget har ved budgetdrøftelserne forud for Budget 2024 indgivet ønske om en beskrivelse af kommunal fuldfinansiering (KFF) og den aktivitetsbestemte medfinansiering til regionen, også kaldet kommunal medfinansiering (KMF). Det skal bemærkes, at udgiftsområderne dækker alle borgere i Slagelse Kommune.

I bilag 1 ses en oversigt aktivitet og udgifter til kommunal fuldfinansiering (KFF) og kommunal medfinansiering (KMF) i Slagelse Kommune.

Kommunal fuldfinansiering (KFF)

KFF betyder, at kommunerne betaler for en konkret aktivitet i sundhedsvæsenet i forbindelse med specialiseret genoptræning, ophold på hospice og færdigbehandlingsdage. Ordningen administreres af Sundhedsdatastyrelsen.

KFF blev indført i forbindelse med kommunalreformen 1. januar 2007. Ordningen reguleres efter sundhedsloven, og afregningen fastsættes i Cirkulære om betalinger for færdigbehandlede patienter, indlagte på hospice og genoptræning på specialiseret niveau.

Ved specialiseret genoptræning betaler kommunerne en takst til regionerne, når borgere får specialiseret genoptræning på sygehusene. Under den kommunale fuldfinansiering var Slagelse Kommunes udgift til specialiseret genoptræning i 2022 på 0,67 mio. kr.

Ved indlæggelse på hospice betaler kommunerne en takst til regionerne pr. dag. Under den kommunale fuldfinansiering var Slagelse Kommunes udgift til hospiceophold i 2022 på 1,6 mio. kr.

Ved færdigbehandlede patienter betaler kommunerne en takst til regionerne pr. dag, når borgere er på sygehus, efter de er meldt færdigbehandlede. Det gælder både for patienter i somatikken og psykiatrien. Taksten for somatiske patienter for dag 1 og 2 er på 1.976 kr. og fra dag 3 og frem på 3.952 kr. Taksten for psykiatriske patienter for dag 1 til 5 er på 0 kr., fra dag 6 til 13 på 1.976 kr. og fra dag 14 og frem på 3.952 kr.

Desuden betaler kommunerne en takst til staten pr. dag, når deres borgere er færdigbehandlede. Staten tilbagebetaler disse penge til kommunerne forholdsmæssigt efter befolkningstallet. Statsbetalingen er indført for at øge kommunernes incitament til at hjemtage færdigbehandlede patienter. Under den kommunale fuldfinansiering var Slagelse Kommunes udgift til færdigbehandlede patienter i 2022 på henholdsvis 0,44 mio. kr. for somatiske patienter og 1,4 mio. kr. for psykiatriske patienter.

1. juli 2021 blev der vedtaget ny lovgivning, som gjorde det muligt at lave mellem kommunal afregning for udenbys psykiatriske borgere. I 2022 har Slagelse Kommune modtaget tilbagebetaling på 0,6 mio. kr.

Kommunal medfinansiering (KMF)

KMF betyder, at kommunerne er med til at betale, når deres borgere bliver behandlet i sundhedsvæsenet, enten i regionen eller praksissektoren. Ordningen administreres af Sundhedsdatastyrelsen.

Ordningen blev indført i forbindelse med kommunalreformen 1. januar 2007 for at give kommunerne en tilskyndelse til at yde en effektiv forebyggelses-, trænings- og plejeindsats. Formålet var at give kommunerne incitament til at gøre en ekstra indsats og dermed opnå en økonomisk gevinst. Siden 2019 er afregningen ikke længere bestemt af aktiviteten, men et fast acontobeløb, som kommunerne betaler til regionerne. Beløbet er reguleret i forhold til en fordeling mellem kommunerne ud fra budgettet fra den kommunale medfinansiering fra de enkelte kommuner for 2019.

Betalingerne er således ikke længere aktivitetsbestemt, og ordningen reguleres i stedet efter Lov om regionernes finansiering, og afregningen fastsættes i Bekendtgørelse om den kommunale medfinansiering på sundhedsområdet om acontobetalinger i perioden fra 1. april 2019 til 1. april 2024.

Udgiften til kommunal medfinansiering (KMF) i 2023 er fastsat til 346 mio. kr.

I efteråret 2022 igangsatte Regeringen et analysearbejde på baggrund af aftaler mellem kommuner og regioner om den kommunale og regionale økonomi for 2023. Analysen skulle opstille mulige modeller for den fremadrettede kommunale medfinansiering med henblik på at forberede en løsning, der kan træde i kraft i 2024. Hensigten er, at modellerne skal have fokus på at understøtte øget kvalitet, sammenhæng og nærhed på sundhedsområdet.

Retligt grundlag

CIR1H nr. 9265 af 13/03/2022, som beskriver afregning og regulering af den kommunale fuldfinansiering (KFF).

BEK nr. 1313 af 26/09/2022 som beskriver, at afregning og regulering af den kommunale medfinansiering (KMF).

Sundhedsloven § 238, stk. 7, som beskriver mellem kommunal afregning.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Administrationen vurderer, at der er fokus på at hjemtage færdigbehandlede borgere fra somatiske- og psykiatriske afdelinger.

Administrationen vurderer, at fastfrysningen af den kommunale medfinansiering (KMF) ikke bevirker, at kommunen mangler incitament til at forebygge indlæggelser. Der er et fortsat fokus på at forebygge unødige indlæggelser og sikre, at borgerne oplever medbestemmelse og tryghed med deres sygdom samt oplever at få den nødvendige pleje og den ordinerede behandling, uanset hvilken kontekst borgerne befinder sig i.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

8. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Udvalget besluttede at en sag om alternative løsningsmuligheder for vederlagsfri fysioterapi eventuelt sættes på dagsordenen i november 2023 jf. beslutning under punkt 4. 

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag 1 findes en oversigt over kommende punkter til behandling. 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Sundhedsudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. 

9. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Følgende orienteringer blev givet:

Administrationen orienterede om:

  • Referater fra Sundhedsklyngemøderne tilsendes via link.

Kompetence

Sundhedsudvalget

 

Beslutningstema

Sundhedsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Sundhedsudvalget orienteres.

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen.

10. Kommunikation (B)

Beslutning

At 1: Ingen punkter.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1.    at Sundhedsudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

 

11. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Sundhedsudvalget

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller, 

1.     at Sundhedsudvalget godkender referatet.