3. Pudebump som virkemiddel mod færdselsuheld i by-rundkørsler (B)
3. Pudebump som virkemiddel mod færdselsuheld i by-rundkørsler (B)
Sagsnr.: 330-2015-7807 Dok.nr.: 330-2020-77782 Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Trafiksikkerhedsudvalget skal fremme en anbefaling til
Erhvervs- og Teknikudvalget om brug af pudebump som virkemiddel mod
færdselsuheld i by-rundkørsler eller ej.
Baggrund
Erhvervs- og Teknikudvalget har på møde den 3. februar 2020
anmodet Trafiksikkerhedsudvalget om at revurdere brugen af pudebump ved
by-rundkørsler.
I trafiksikkerhedsplanens handleplan er det
løsningsforslaget at anvende pudebump som virkemiddel til at nedbringe
hastigheden i by-rundkørsler. Dette virkemiddel har vist sig at have en positiv
virkning på at nedbringe hastigheden i rundkørslerne, samtidig med, at de
anlægsmæssige omkostninger holdes på et acceptabelt niveau.
Der er i dag etableret pudebump i følgende byrundkørsler:
Sted: | Placering: | Materiale: | Størrelse l,b og h: meter |
Sorøvej/Holbækvej/Tjørnealle | 1m fra fodgængerfelt | Præfabrikeret | 2,00 x 1,8 x 0,075 |
Jernbanegade/Frederiksgade | 6-8 m fodgængerfelterne | Asfalt | 6,50 x 1,7 x 0,10 |
Kalundborgvej/Ndr.Ringgade/Valbygårdsvej/ Holmstrupvej | Forskellige afstande fra fodgængerfelterne | Præfabrikeret | 3,00 x 1,8 x 0,075 |
Klingeberg/Bredegade/Slotsgade | 1,3 m fra fodgængerfelt | Asfalt, reduceret udgave | 4,5 x 1,7 x 0,075 |
Retligt
grundlag
Færdselsloven og vejreglerne.
Handlemuligheder
Trafiksikkerhedsudvalget kan vælge at anbefale:
1. at der
fortsættes med præfabrikerede pudebump lagt tæt ved fodgængerfeltet, som ved
Sorøvej/Holbækvej/Tjørnealle rundkørslen.
2. at der
fortsættes med asfalt pudebump, som brugt ved Jernbanegade/Frederiksgade.
3. at der
fortsættes med præfabrikerede pudebump, hvor afstanden til fodgængerfeltet til
passes bedst muligt, som Kalundborgvej/Ndr.Ringgade/Valbygårdsvej/ Holmstrupvej
rundkørslen.
4. at der
fortsættes med et reduceret asfaltpudebump, som lagt ved Klingeberg/
Bredegade/Slotsgade
5. at pudebump ikke
bruges som et virkemiddel ved by-rundkørsler fremadrettet.
Vurdering
Pudebump som virkemiddel ved
by-rundkørsler.
9 by-rundkørsler er udpeget i
Trafiksikkerhedsplan 2016-2020.
Uheldsbilledet for de 9
rundkørsler:
10 personskader
26 materielskadeuheld
14 ekstrauheld
I trafiksikkerhedsplanen er der
regnet med følgende reduktion uheldsbilledet for de 9 by-rundkørsler ved
anvendelse af pudebump:
• At 10 personskader kan reduceres
til 5.
• At 26 materielskadeuheld kan reduceres
til 16.
• At 14 ekstrauheld kan reduceres
til 5.
-Rundkørslen ved
Sorøvej/Holbækvej/Tjørnevej/Smedegade blev
testrundkørsel, på baggrund af et uheldsbillede med i alt 11 ulykker i
udpegningsperioden på fem år, 2010-2014.
Uheldene involverer 6 cyklister og
1 knallertkører.
I efterperioden, nu 2½ år efter
etableringen har der været to uheld: et personskadeuheld og et
materielskadeuheld. Ulykkerne involverer 1 motorcyklist.
Farten er i rundkørslen er alt
afgørende for om uheldene opstår.
40% af uheldene sker ved
indkørslen til rundkørslen. 25% af uheldene sker ved udkørsel fra rundkørslen,
de resterende 35 i cirkulationsarealet. For at holde farten nede i
cirkulationsarealet og i frafarten, hvor samlet set 60% af uheldene sker, skal
der være pudebump i frafarten.
Der er ingen tvivl om at
pudebumpene i by-rundkørslerne deler vandene hos borgerne.
Flere har rettet henvendelse om at
bumpene er for ubehagelige at køre over, at trafikken ikke afvikles ordentligt,
men flere cyklister har også rettet henvendelse med ønsket om, at der blev etableret
pudebump i rundkørslerne andre steder i Slagelse, hvor de færdes på cykel.
Hvor der er anvendt præfabrikerede
pudebump er disse typegodkendte bump fra M3, det er godkendt til 40 km/t, på
disse lokaliteter er der skiltet med vejledende hastighed 30 km/t.
Før og eftermålinger viser, at
gennemsnitsfarten er reduceret med 5km/t fra 18,8 km/t til 13,9 km/t, hvilket
svarer til en reduktion på ca. 25%.
Kørekomforten er den helt store udfordring, der har der
været arbejdet en del med for at forbedre den. Det være sig: placeringen af
bumpet, materialer og størrelse på bumpet. Præfabrikerede bump er 1,8m bredde
mod asfaltpudebump, der er 1,7m bredde, de 10cm er med til at påvirke
kørekomforten negativt.
-Rundkørslen Ndr.Ringgade/Kalundborgvej/Valbygårdsvej
Uheldsbilledet for udpegningsperioden på fem år, 2010-2014
var i alt 8 uheld.
2 personskadeulykker, 3 materielskadeulykker og 3
ekstrauheld. Involverende 4 cyklister men ingen fodgængere eller
knallertkørere.
Efterperioden, 15 mdr. er forkort til at konkludere endeligt
på, der har været to materielskadeuheld, et med spiritus og et hvor foden
smuttet på pedalen.
- Dansk
Handicapforening Slagelse har udtrykt stor bekymring for nedsat responstid og
paramedicinernes arbejdsforhold under kørslen pga. pudebump i by-rundkørsler.
- Præhospitalt
Center er kontaktet for en udtalelse omkring fartdæmpende foranstaltninger:
Region Sjællands officielle holdning til fartdæmpende foranstaltninger generelt
på kommunernes veje er at det vil hæve den gennemsnitlige responstid da
ambulancerne ikke kan passere med samme fart.
Reddernes evne til at arbejde i bårerummet forringes da ændringer i farten
giver et uens køremiljø.
- Falck
udtrykker: Generelt er holdningen enslydende med følgende fra Region Sjælland:
Region Sjællands officielle holdning til fartdæmpende foranstaltninger generelt
på kommunernes veje er at det vil hæve den gennemsnitlige responstid da
ambulancerne ikke kan passere med samme fart.
Reddernes evne til at arbejde i bårerummet forringes da ændringer i farten giver
et uens køremiljø.
De præfabrikerede pudebump er dem som er mest generende for kørslen, og en del
af personalet på ambulancerne er uforstående for behovet for pudebump på vej ud
af en rundkørsel.
De almindelige asfalt pudebump er de mest skånsomme for ambulancekørslen.
Et andet virkemiddel kunne være en ombygning af rundkørslen,
så denne hæves mellem 8 og 10 cm over hele fladen, derved vil den virke som en
hævet flade med en opkørsel og en nedkørsel ved alle til- og frafarter i
rundkørslens ben. Denne løsning vil dog være forbundet med en forholdsvis stor
anlægsomkostning, da der skal hæves kantsten og belægninger i hele rundkørslen.
Det frarådes at etablere cykelsti eller -bane i
cirkulationsarealet og anvende farvet cyklistafmærkning, da dette kan give en
stigning i antallet af cyklistuheld ("Evaluering af effekter af
rundkørsler med forskellig udformning", Trafitec 2013). I rundkørsler med
sådanne foranstaltninger - eller med cykeltrafik i cirkulationsarealet - bør
hastigheden i til- og frafarter ikke være over 30 km/t.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Evt. anlægsprojekter afholdes indenfor rammen til
trafiksikkerhedsfremme.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Udvalgsformanden for Trafiksikkerhedsudvalget indstiller,
1.
at At Trafiksikkerhedsudvalget drøfter brugen af pudebump ved
by-rundkørsler og træffer en beslutning om en anbefaling til Erhvervs- og
Teknikudvalget.
Beslutning i Trafiksikkerhedsudvalget
den 27. februar 2020:
Fraværende:
Trafiksikkerhedsudvalget anbefaler til Erhvervs- og
Teknikudvalget, at der ikke bruges pudebump i by-rundkørsler.
Det anbefales, at by-rundkørslerne trafiksikres med
traditionelle bump i fuld bredde, alternativt som en hævet flade.