4. Visitationsregler for elever i 4. klasse i de kommunale fritids- og juniorklubber(B)
4. Visitationsregler for elever i 4. klasse i de kommunale fritids- og
juniorklubber(B)
Sagsnr.: 330-2016-64662 Dok.nr.: 330-2016-656279 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
På mødet i oktober drøftede Uddannelsesudvalget muligheden
for, at elever i 4. klasse på private skoler skal have tilbud om plads i de
kommunale fritids- og juniorklubber.
Baggrunden er, at Center for Skole har modtaget en
henvendelse fra skolelederen på Helms Skole i Korsør, fordi forældre på skolen
ønsker, at elever i 4. klasse kan tilbydes plads i Korsør Juniorklub (KUK).
I Slagelse Kommune er det besluttet, at der er
pasningsgaranti for folkeskolens elever til og med 4. klasse. Af de gældende
visitationsregler fremgår det, at elever kun har mulighed for en plads i den
SFO, hvor de går i skole eller på nærliggende fritidshjem. På flere folkeskoler
tilbydes kun SFO til og med 3. klasse, og her bliver børnene i 4. klasse
’passet’ i den nærliggende fritids- eller juniorklub.
Det fremgår desuden, at børn fra private skoler ikke kan
tilbydes plads i de kommunale SFO’er eller fritidstilbud på SFO-lignende
vilkår, så de private skoler skal selv tilbyde pasning til egne elever. Fra 5.
klasse kan alle børn blive indmeldt i en hvilken som helst kommunal fritids- og
juniorklub i kommunen til en væsentlig lavere takst end børn i 4. klasse.
Det bør bemærkes, at staten kun giver tilskud til SFO til og
med 3. klasse til de private skoler, jf. bekendtgørelse om friskoler og private
grundskoler § 15. Hvis de private skoler tilbyder et fritidstilbud fra 4.
klasse og opefter, må det ikke medføre ekstraomkostninger for skolen, og det
skal derfor være fuldt forældrefinansieret.
For den videre behandling af sagen ønskede
Uddannelsesudvalget:
· En høring blandt de kommunale fritids- og juniorklubber.
· En undersøgelse af, hvorvidt der er kapacitet på de enkelte
fritids- og juniorklubber.
· En oversigt over de forskellige driftsformer, der er på fritids-
og juniorklub området.
· At få belyst muligheden for en samarbejdsaftale mellem en privat
skole og et kommunalt fritids- og juniorklubtilbud.
Høring
Sagen har været i høring, og Center for Skole har modtaget
svar fra fem fritids- og juniorklubber. Af svarene fremgår det, at klubberne
gerne ser, at elever i 4. klasse fra private skoler kan få plads i de kommunale
fritidstilbud. Argumenterne kan sammenfattes til, at det vil give bedre
mulighed for, at børn mødes på tværs af sociale, økonomiske og etniske
baggrunde, hvilket er en vigtig forudsætning for arbejdet med de forpligtende
fællesskaber. Samtidig er en tidlig tilknytning til klubberne vigtig i forhold
til det relationelle og forebyggende arbejde med de unge op igennem deres
teenageår.
I et af svarene fremgår det, at det er under forudsætning
af, at den nuværende ressourcetildeling for 4. klasser også vil gælde for 4.
klasser fra private skoler. I et andet svar er der et forslag om, at elever i
4. klasse kan få et klubtilbud på lige fod med elever fra 5. klasse og opefter,
så der ikke er forskel på taksterne. Det forudsætter dog en ændret
ressourcetildelingsmodel til klubberne generelt (Det vil også forudsætte en
ændret og mere ensartet struktur af hele fritidstilbudsområdet i kommunen -
administrationens bemærkning).
Høringssvarene er vedlagt som bilag til sagen.
Fysisk kapacitet
Som en del af høringen er fritids- og juniorklubberne blevet
bedt om at vurdere, hvorvidt der er fysisk kapacitet til ekstra børn. De fire
klubber har vurderet, at de har fysisk kapacitet til at modtage det potentielle
antal børn i 4. klasse fra de nærliggende private skoler. Ungdomsskolens klub
på Byskovvej har ikke plads til flere børn.
Oversigt over driftsformer på de enkelte fritids- og
juniorklubber
Som bilag til sagen er vedlagt en oversigt over driftsformer
for alle kommunens fritidstilbud, herunder SFO’er, fritidshjem, fritidsklubber
og juniorklubber.
Mulighed for en samarbejdsaftale/driftsaftale
Undervisningsministeriet har oplyst, at der ikke er mulighed
for at indgå en driftsaftale mellem en kommune og en privat skole, hvori der
indgår betaling fra den private skole, så elever i 4. klasse kan benytte de
kommunale fritidstilbud. Det skyldes, at de private skoler ikke må have
ekstraomkostninger i forbindelse med fritidstilbud for elever i 4. klasse og
opefter.
Retligt
grundlag
Det fremgår af dagtilbudslovens
§ 4, at kommunalbestyrelsens forpligtelse til at sørge for det nødvendige antal
pladser i fritids- og klubtilbud m.v. anses for opfyldt, når pladserne stilles
til rådighed i det tidsrum, hvor kommunens elever i folkeskolen har behov
herfor.
Det fremgår af dagtilbudslovens
§ 57, stk. 2, at kommunens tilskud til fritidsklubber skal udgøre mindst 70
pct. og forældrenes egenbetaling højst 30 pct. af de budgetterede
bruttodriftsudgifter bortset fra ejendomsudgifter, herunder husleje og
vedligeholdelse.
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan beslutte:
· At bevare nuværende visitationsregler, hvor privatskolerne selv
må tilbyde deres elever et forældrefinansieret fritidstilbud fra 4. klasse,
indtil de kan blive indmeldt i en kommunal fritids- eller juniorklub fra 5.
klasse.
· At nuværende visitationsregler ændres, så alle elever fra 4.
klasse på private skoler kan blive indmeldt på SFO-lignende vilkår i den
nærliggende fritids- eller juniorklub. Det vil betyde en merudgift for Slagelse
Kommune (se under ’Økonomiske konsekvenser’).
Center for Skole har
p.t. ingen frie midler, der kan anvendes til dette formål. Sagen kan evt. tages
med som ønske ved næste budgetforhandling.
Vurdering
Selv om svarene fra de kommunale fritids- og juniorklubber
indeholder gode pædagogiske argumenter for at åbne op for, at elever i 4.
klasse fra private skoler kan få plads i de kommunale fritids- og
juniorklubber, vurderer administrationen, at der ikke er mulighed for at
finansiere forslaget inden for det nuværende budget. Forslaget kan evt. indgå i
næste års budgetforhandlinger.
Forældrene på Helms Skole mener ikke, at kommunens børn er
ligestillet, som det er nu. Administrationen vurderer, at henvendelsen
udspringer af, at Slagelse Kommune giver pasningsgaranti (kontrolleret pasning)
til og med 4. klasse, altså en bedre service, end Staten giver privatskolerne
mulighed for. F.eks. i Odense Kommune gives kun pasningsgaranti til og med 3.
klasse, og fra 4. klasse tilbydes alle børn et klubtilbud, således at børnene
er mere ligestillet.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Det potentielle antal elever i 4. klasse på alle private
skoler i Slagelse er ca. 180.
Da det ikke er sandsynligt, at alle vil vælge en kommunal
fritids- eller juniorklub, estimerer Center for Skole, at det vil dreje sig om
100 elever.
Vurderet merudgift 100 x 15.252 = kr. 1.525.200 årligt.
Hertil kan der være børn, der har krav på friplads eller
søskenderabat, hvilket vil betyde en yderligere udgift.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen, Center for Skole indstiller,
1.
at Uddannelsesudvalget beslutter at bevare nuværende visitationsregler
indtil videre, hvor private skoler selv tilbyder deres elever et
forældrefinansieret fritidstilbud fra 4. klasse, til de kan blive indmeldt i en
kommunal fritids- eller juniorklub fra 5. klasse.
2.
at sagen tages med som ønske ved næste budgetforhandling, da der p.t. ikke
er frie midler, der kan anvendes til dette formål.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 5. december 2016:
Fraværende:
Godkendt.