2. Regnskabsresultat for 2016 og overførsel til 2017 (B)
2. Regnskabsresultat for 2016 og overførsel til 2017 (B)
Sagsnr.: 330-2017-6340 Dok.nr.: 330-2017-78100 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Baggrund
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat
2016 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af bilag 1 og er fordelt på
udgiftstyper samt resultat pr. enhed/virksomhed. Resultat på anlæg fremgår af
bilag 2 og er fordelt på de enkelte projekter.
Overførsel af mer-/mindreforbrug
fra 2016 til 2017 tager udgangspunkt i ”Regler for Økonomistyring og
Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”, som godkendt af Byrådet den 29. marts
2016 med ændring vedrørende overførsel af mindreforbrug. Heraf fremgår at:
· For Budgetramme 1 (serviceudgifter, særligt dyre
enkeltsager og ældreboliger) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene.
For merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den efterfølgende
budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år.
· For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige,
aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke
mellem regnskabsårene
· For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og Centre
mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb
overføres fuldt ud.
· For det brugerfinansierede område overføres
over-/underskud via status og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og
anlægsbevillinger
Afvigelse fra disse
hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byråd.
Økonomiudvalget behandler på
møde d. 20. marts 2017 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på
indstilling i samlet sag til Byrådet den 27. marts 2017.
A. Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2016 viser for drift et samlet
forbrug på 1.194,7 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo
september var det forventede regnskab anslået til 1.213,6 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat,
drift
Uddannelsesudvalget
Mio. kr. | Korrigeret budget
2016 | Regnskab 2016 | Afvigelse
(- = mer-
forbrug) | |
|
8.1 Skoler og
SFO | | | | |
Serviceudgifter | 715,2 | 695,4 | 19,7 | |
8.2
Dagtilbud, Fritidshjem og klubtilbud | | | | |
Serviceudgifter | 286,9 | 278,2 | 8,7 | |
Overførselsudgifter | 0,5 | 0,6 | -0,1 | |
Særligt dyre
enkeltsager | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
8.3
Produktionsskoler | | | | |
Serviceudgifter | 3,9 | 5,2 | -1,3 | |
Overførselsudgifter | 4,3 | 4,0 | 0,3 | |
8.4 Børn og
Unge | | | | |
Serviceudgifter | 196,4 | 203,2 | -6,8 | |
Overførselsudgifter | 11,6 | 13,2 | -1,6 | |
Særligt dyre
enkeltsager | -3,5 | -5,2 | 1,7 | |
Total | 1.215,3 | 1.194,7 | 20,6 | |
8.1. Uddannelse
Uddannelse har et samlet regnskabsresultat på drift på 695,4
mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2016 var det
forventede regnskab anslået til 716,9 mio. kr.
8.2. Dagtilbud
Dagtilbud har et samlet regnskabsresultat på 278,8 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2016 var det
forventede regnskab anslået til 280,9 mio. kr.
8.3 Produktionsskoler
Produktionsskoler har et samlet regnskabsresultat på 9,2
mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2016 var det
forventede regnskab anslået til 9,5 mio. kr.
8.4 Børn og Unge
Børn og Unge har et samlet regnskabsresultat på drift på 211,2
mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2016 var det
forventede regnskab anslået til 206,3 mio. kr.
B. Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift
(Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.
Overførsel af
mer-/mindreforbrug, drift
Uddannelsesudvalget
Mio. kr. | Overført
fra 2015 til 2016 | Overført
fra 2016 til 2017 | Tilføres
kassen | |
|
8.1 Uddannelse | 17,0 | 19,7 | 0,0 | |
8.2 Dagtilbud | 6,7 | 8,7 | 0,0 | |
8.3
Produktionsskoler | -0,9 | -1,3 | 0,0 | |
8.4 Børn og Unge | -18,1 | -5,1 | 0,0 | |
| | | | |
Total | 4,8 | 22,0 | 0,0 | |
Bilag 1 viser for hver virksomhed og center overførsler i
henhold til ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
8.1 Uddannelse
Uddannelse har et samlet mindreforbrug på 19,7 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2016 var det
forventede mindreforbrug anslået til 3,2 mio. kr.
Hovedårsagerne til mindreforbruget på området er uforbrugte
puljemidler på centrale myndighedskonti, herunder udviklingspuljen, midlerne
til efteruddannelse i forbindelse med skolereformen og til kompetenceudvikling.
Desuden er der mindreforbrug grundet færre SFO-børn end forventet.
For midlerne til efteruddannelse og kompetenceudvikling i
folkeskolen udvises et mindreforbrug på 6,2 mio. kr. Der foreligger planer for
forbrug af disse midler i perioden 2017-2019, bl.a. til øget linjefagsdækning
og kompetenceudvikling af medarbejdere vedr. inklusionsindsatsen.
SFO-området udviser et mindreforbrug på 5,9 mio. kr.,
hvilket skyldes et faldende børnetal og en faldende tilslutning til at anvende
SFO’erne efter indførelsen af den nye skolereform. Der blev fra 2015 overført
3,6 mio. kr. i mindreforbrug til 2016.
Området for vidtgående specialundervisning har de seneste år
oplevet en tendens med kontinuerligt stigende søgning mod
specialundervisningstilbuddene, og den øgede aktivitet udgør den primære
udfordring på området.
Områdets merforbrug i 2016 på 2,9 mio. kr. skal dog ses i
lyset af det overførte merforbrug fra 2015 på 4,6 mio. kr., hvorfor der reelt
har været et mindreforbrug relateret til aktiviteterne i 2016.
Der er iværksat indsatser, der skal nedbringe aktiviteten på
området. Vigtigst af disse er implementeringen af et nyt visitationsgrundlag,
der skal ændre fokus og arbejdsgangene omkring visitationer og revisitationer
af børn til vidtgående specialundervisning. Dette skal understøtte bevægelsen
hen mod et område, der er præget af større styrbarhed.
Virksomhederne har et samlet mindreforbrug på 3,8 mio. kr.
Mindreforbruget fordeler sig således:
· Almenskolerne 0,6 mio. kr.
· Specialskolerne 0,5 mio. kr.
· Øvrige virksomheder, herunder ungdomsskole og musikskole 2,6 mio.
kr.
· Klubber 0,1 mio. kr.
8.2 Dagtilbud
Dagtilbud har i 2016 et samlet mindreforbrug på 8,7 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2016 var det
forventede merforbrug anslået til 0,9 mio. kr. før vippeafregning. I
forbindelse ved Byrådets godkendelse af budgetopfølgningen, blev der givet en
kassefinansieret bevilling på 7,7 mio. kr. til at dække vippeafregningen, jf.
beslutning i Økonomiudvalget pkt. 8 d. 22. april 2013. Merforbrug på vippen 2016
skyldes et væsentligt større antal børn i 2016 end prognosen for 2016
indikerede ved budgetlægningen.
De centrale poster
På de centrale poster er der i 2016 et mindreforbrug på 3,7
mio. kr. Heraf overføres 0,4 mio. kr. til udvidelse af åbningstiden i specialafdelingen
i Byskovgård i 2017. Overførsel er besluttet i Uddannelsesudvalget den 7.
november 2016.
Forklaringen på mindreforbruget i 2016 skal findes i en
merindtægt fra forældrebetaling som følge af et højere børnetal end forventet
ved budgetlægningen og et samtidigt fald i udgiften til økonomisk friplads.
Derudover har centret i forhold til øvrige centrale poster være tilbageholdende
i forhold til forbrug, idet der har været et skarpt fokus på udviklingen i
børnetallet og heraf afledt behov for udvidelse af kapaciteten. Med en fortsat
positiv udvikling i børnetal vil behovet for en kapacitetsudvidelse fortsat
være til stede i 2017. En andel af de overførte midler forventes derfor anvendt
til kapacitetsudvidelse i 2017.
Virksomhedsområdet
Der er i 2016 et samlet forventet mindreforbrug på
virksomhedsområdet på 5,0 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt fokus på styringen af økonomien.
Størstedelen af virksomhederne forventer et acceptabelt mer-/mindreforbrug, der
efter centrets vurdering ligger indenfor rammerne for god økonomistyring.
Virksomhederne blev med byrådets beslutning 27. juni 2016
anmodet om at udvise mådehold i forhold til udgifter, der kan presse
servicerammen. Det betyder, at mindreforbruget på virksomhedsområdet er større
end forventet ved budgetopfølgningen ultimo september 2016.
Sørby Børnehave
Dagtilbuddet blev med byrådets beslutning den 28. november
2016 kommunaliseret. Ved afslutning af regnskab 2016 har Sørby Børnehave et
mindreforbrug, der søges overført til børneinstitutionen Skovbrynet. Skovbrynet
varetager fra 1. januar 2017 driften af Sørby Børnehave.
8.3 Produktionsskoler (over 18 år)
Årsagen til merforbruget er et stigende antal helårselever.
Kommunerne afregner med Undervisningsministeriet bagud, således at der afregnes
i 2016 for antal elever i 2015. Der var budgetteret med 63 helårselever i 2015,
opgørelsen fra Undervisningsministeriet viser, at der har været 69,7
helårselever i 2015. Antallet af helårselever i 2016 som afregnes i 2017,
forventes at blive 66,4.
8.4 Børn og Unge
Børn og Unge har et samlet merforbrug (ekskl.
overførselsudgifter) på 5,1 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september 2016 var det
forventede merforbrug (ekskl. overførselsudgifter) anslået til 0,8 mio. kr. med
en yderligere risiko for et merforbrug på 1-2 mio. kr. Merforbruget fordeler
sig på følgende måde:
· Slagelse Familie Center (SFC) har et merforbrug på 1,4 mio. kr.
· Der er et merforbrug på 1,8 mio. kr. på et udgiftsneutralt
projekt. Merforbruget skyldes manglende indtægter.
· På myndighedsområdet er der et merforbrug på 1,9 mio. kr.
Der er i efteråret 2016 gennemført en analyse af SFC i
forhold til det fremtidige ressourcebehov. Analysen er netop afsluttet, og den
kalder på ændringer i organiseringen, ydelseskataloget m.m. Merforbruget vil
blive håndteret i den fremadrettede proces.
Projektet som har generet et merforbrug på 1,8 mio. kr. har
igennem de senere år haft vanskeligt ved at balancere. Det er derfor besluttet,
at projektet nedlægges. Merforbruget vil blive håndteret indenfor den samlede
ramme på Børn & Unge området. Projektet er et evidensbaseret projekt, som
grundlæggende handler om, at barnet/den unge anbringes i en plejefamilie
samtidig med en massiv familiebehandling i hjemmet. Der har dog ikke været nok
børn/unge, som har passet ind i målgruppen. Projektet bliver omtalt med
forkortelsen TFCO.
Merforbruget på Myndighedsområdet skyldes dels, at
indtægterne fra Særligt Dyre Enkeltsager (SDE) er 0,9 mio. kr. lavere end
forventet (forventningen tog udgangspunkt i indtægterne fra 2015, som den gang
var på 6,1 mio. kr.), og dels et merforbrug på 1 mio. kr., som primært skyldes
en stigning i akut/tvangs-anbringelser ultimo 2016.
Merforbruget forventes at kunne håndteres indenfor den
samlede ramme af budget 2017. Håndteringen vil være en del af den udviklings-
og omstillingsproces, som Afdelingen for Børn og Unge arbejder målrettet med.
C. Overførsel anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2016 viser for anlæg samlet
uforbrugte rådighedsbeløb på 8,7 mio. kr. Ved budgetopfølgningen ultimo
september var det forventede uforbrugte rådighedsbeløb anslået til 4,7 mio. kr.
Nedenstående tabel viser hvordan overførsler på anlæg
overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder. En mere detaljeret
oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel uforbrugte
rådighedsbeløb, anlæg
Uddannelsesudvalget
Mio.kr. | Overføres
fra 2016 til 2017 | |
|
8.1 Uddannelse | 5,5 | |
8.2 Dagtilbud | 3,3 | |
Total | 8,8 | |
8.1. Uddannelse
Uddannelse har et samlet mindreforbrug på 5,5 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede
mindreforbrug anslået til 1,4 mio. kr.
Mindreforbruget på 5,5 mio. kr. skyldes primært, at de
uforbrugte anlægsmidler til Skoleudbygning på 5,0 mio. kr. ikke er disponeret. Der
igangsættes snarligt en analyse med henblik på at prioritere midlerne til
skoleudbygning.
8.2 Dagtilbud
I henhold til budgetopfølgningen forventer dagtilbudsområdet
et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 3,3 mio. kr. Mindreforbruget er
relateret til, at etablering af ny institution i Slotsbjergby ikke er igangsat.
Anlægsbevilling på 400.000 kr. er anvendt til konvertering
af børnehavepladser til vuggestuepladser. Projektet er afsluttet i 2016.
Retligt
grundlag
Reglerne for overførselsadgang
af drift og anlæg fremgår af ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for
Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende
indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindreforbrug for
drift og anlæg eller udvalget kan for specifikke områder anbefale Økonomiudvalg
og Byrådet, at der gives dispensationer for de nævnte hovedprincipper.
Vurdering
Administrationen anbefaler at
kommunens styringsregler følges, og der overføres uforbrugte budgetrammer fra
2016 til 2017 som angivet i bilag 1.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Tilsvarende betyder indstillingen, at der samlet overføres
uforbrugte rådighedsbeløb på anlægsprojekter for samlet 8,8 mio. kr.
Overførslerne finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr. | Politik--område | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | 8.1 | 19,7 | | | |
Drift | 8.2 | 8,7 | | | |
Drift | 8.3 | -1,3 | | | |
Drift | 8.4 | -5,1 | | | |
Anlæg (rådighedsbeløb) | 8.1 | 5,5 | | | |
Anlæg (rådighedsbeløb) | 8.2 | 3,3 | | | |
Finansiering | | | | | |
Kassen | 1.4 | -30,8 | | | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1. at Orientering om
foreløbigt regnskabsresultat for 2016 tages til efterretning
Politikområde 8.1 Uddannelse
2. at Uddannelsesudvalget
anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 8.1 til fordeling
på de respektive enheder overføres et samlet mindreforbrug på i alt 19,7 mio.
kr.
3. at Uddannelsesudvalget
anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 8.1 overføres et samlet uforbrugt
rådighedsbeløb til anlæg på i alt 5,5 mio.kr.
Politikområde 8.2 Dagtilbud
4. at Uddannelsesudvalget
anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 8.2 til fordeling
på de respektive enheder overføres et samlet mindreforbrug på i alt 8,7 mio.
kr.
5. at Uddannelsesudvalget
anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 8.2 overføres et samlet uforbrugt
rådighedsbeløb til anlæg på i alt 3,3 mio.kr.
Politikområde 8.3 Produktionsskoler
6. at Uddannelsesudvalget
anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 8.3 til fordeling
på de respektive enheder overføres et samlet merforbrug på i alt 1,3 mio. kr.
Politikområde 8.4 Børn og Unge
7. at Uddannelsesudvalget
anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 8.4 til fordeling
på de respektive enheder overføres et samlet merforbrug på i alt 5,1 mio. kr.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 6. marts 2017:
Fraværende:
Udvalget tog 1. "at" til efterretning.
Udvalget anbefaler 2. til 7. "at" overfor
Økonomiudvalget.
I forhold til 2. "at" ønsker Udvalget, at der
fremadrettet er fokus på dækningsgraden af børn i SFO'er og konsekvenser af
takstpolitikken.
Thomas Clausen (Ø) anmoder om at få fremsendt forklaring på
Ungdomsskolen mindreforbrug. Forklaringen bliver fremsendt til det samlede
udvalg.
I forhold til 3. "at" besluttede Udvalget, at
administrationen fremsender status på anvendelse af anlægsbudget
"Skoleudbygning".
I forhold til 7. "at" får Udvalget orientering
omkring analyseresultater vedrørende Slagelse familie Center.