7. Midtvejsstatus på videreudvikling af det specialiserede børne- og ungeområde (O)
7. Midtvejsstatus på videreudvikling af det specialiserede børne- og
ungeområde (O)
Sagsnr.: 330-2017-58776 Dok.nr.: 330-2017-526768 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget skal tage midtvejsstatus vedrørende
videreudviklingen af det specialiserede børne- og ungeområde til orientering.
Baggrund
På møde den 9. januar 2017 godkendte Uddannelsesudvalget de
i KLK’s ”statusnotat” opstillede mål, succeskriterier og indikatorer, som
styrende for opfølgningen på og udviklingen af det specialiserede børne- og
ungeområde. Godkendelsen blev givet med bemærkning om, at Uddannelsesudvalget
til mødet i september får en midtvejsstatus på indikatorerne til målene 1)
”Smidige sagsforløb med høj kvalitet” og 3) ”Indsats med effekt”.
Retligt
grundlag
Den kommunale styrelseslov
Handlemuligheder
Målene ”smidige sagsforløb med høj kvalitet” og ”indsats med
effekt” indeholder tilsammen 6 indikatorer, som er meget forskellige i form og
indhold.
Administrationen har siden januar arbejdet med følgende:
· Kortlægge og igangsætte de nødvendige indsatser og ændringer i
praksis, der skal til for at understøtte, at de fastsatte mål bliver indfriet.
· Få klarhed over hvilke data der skal til, for at kunne følge udviklingen
og opfyldelsen af indikatorerne, og deraf også hvornår det vil kunne lade sig
gøre at trække data på, om indikatorerne er opfyldt.
Nedenfor er beskrevet en række
af de centrale aktiviteter, som er igangsat i relation til de to mål – og med
dem de tilhørende indikatorer.
Mål
1. ”Smidige sagsforløb med høj kvalitet”:
· Afdeling for Børn og Unge har foretaget
en ændring, således at den tidligere Modtagelsesgruppe og den tidligere Undersøgelsesgruppe
nu er én gruppe. Formålet er at skabe et mere smidigt sagsforløb med færre
sagsbehandlerskift.
· Der bliver arbejdet med en hurtigere
afklaring af nye sager ved dagligt at tage stilling til, hvorvidt sagen
visiteres til ”handicap”, ”kriminalitetsteam”, helt tidlige forebyggende forløb
ved Slagelse Familiecenter, 6-ugers børnefagligundersøgelse eller 4 måneders børnefagligundersøgelse.
· Der er oprettet et internt arbejdsrum
på administrationens intranet til sagsbehandler, hvor sagsgang for en børnefaglig
undersøgelse er beskrevet. Herunder er der beskrevet en tidshorisont for,
hvornår diverse aktiviteter skal ske for at sikre, at undersøgelsen er færdiggjort
inden for de fastsatte frister.
· Der dannes løbende lister over
igangværende børnefaglige undersøgelser for at følge udviklingen. Der har
ligeledes været en individuel sagsgennemgang i DUBU med fokus på at få
afsluttet undersøgelser og sikre oprettelse af nye undersøgelser, så der kan
sikres et validt datagrundlag.
Mål
3. ”Indsats med effekt”:
· For
at styrke mulighederne for rettidig inddragelse og forebyggende handlinger er
skole/dagtilbudsrådgivernes fysiske tilstedeværelse i dagtilbuddene øget og
fastlagt med faste dage i dagtilbuddene. Dette skaber øget tilgængelighed,
mulighed for hurtigere sparring samt styrket kendskab til
skole/dagtilbudsrådgivernes funktion og dermed øge samarbejdet mellem
fagpersonerne.
· Ønsket
om, at en stigende del af henvendelser til skole/dagtilbudsrådgiverne fører til
lokale indsatser bliver understøttet via styrket samarbejde blandt relevante
fagpersoner. På den baggrund indgår skole/dagtilbudsrådgiverne nu altid i de
fremadrettede dagtilbudsfora.
· Skole/dagtilbudsrådgiverne
benytter sig fremadrettet af metoden dialogbaserede underretninger, der skaber
større dialog mellem myndighed, fagpersoner i dagtilbud/skole og familierne.
Det er iværksat, at fagpersonalet i skole og dagtilbud altid skal rådføre sig
med en skole/dagtilbudsrådgiver ved overvejelse om underretning.
· Alle
henvendelser til skole/dagtilbudsrådgiverne bliver registreret én uge ad gangen
i hvert kvartal i 2017. Dette skal føre til et bedre overblik over, om en
henvendelse til skole/dagtilbudsrådgiverne fører til indsatser i almenområdet
eller på myndighedsområdet.
· Afdeling for Børn og Unge har skabt
mulighed for, at de helt tidlige forebyggende forløb, ved Slagelse
Familiecenter bliver registreret i sagsbehandlersystemet DUBU. Det giver
mulighed for at få en korrekt optælling af disse sager. Det skaber et validt
datagrundlag for at kunne registrere, at der flyttes flere indsatser ud i
almenområdet. I relationen til processen omkring nuværende og fremtidige
arbejdsopgaver i Slagelse Familiecenter er der ligeledes påbegyndt en dialog
med relevante aktører i almenområdet omkring deres fremtidige opgaver.
· Alle sagsbehandlerne i Afdeling for
Børn og Unge deltager fra oktober 2017 – februar 2018 i undervisningsforløbet ”Systematik i
sagsbehandlingen – fra underretning til afslutning”. Forløbet er tilrettelagt
sammen med SPUK (Socialt og Pædagogisk Udviklings- og Kursuscenter) og
Socialministeriet. Undervisningsforløbet består af fire hele kursusdage til
samtlige medarbejdere – og er målrettet videreudvikling af praksis.
· I forbindelse med LIM-projektet
(Ledelsesinformation) er der skabt et overblik over databehov, og proces for
det videre forløb.
Vurdering
Administrationen
vurderer, at de skitserede aktiviteter alle bidrager positivt til at nå de mål,
succeskriterier og indikatorer, der er besluttet af Uddannelsesudvalget. Det
vurderes som afgørende for at styrke og konsolidere den positive udvikling, at
administrationen fastholder fokus og arbejder vedholdende på at nå de
overordnede mål.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Børn og Familie indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at Uddannelsesudvalget tager midtvejsstatus til orientering
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 4. september 2017:
Fraværende:
Anders Koefoed (V), Johnny Persson (V)
Til orientering.