Uddannelsesudvalget (2017) – Referat – 4. september 2017


1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2013-113193             Dok.nr.: 330-2017-7826                                              Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden til Uddannelsesudvalgets møde den 4. september 2017.
Indstilling
Centerchef for Børn og Familie og Centerchef for Skole indstiller på forvaltningens vegne,

1.    at Dagsorden til Uddannelsesudvalgets møde den 4. september 2017 godkendes.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 4. september 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V)
Godkendt.

2. Månedlig rapportering august - Vidtgående specialundervisning og det specialiserede Børne- og Unge område (B)

2.     Månedlig rapportering august - Vidtgående specialundervisning og det specialiserede Børne- og Unge område (B)

Sagsnr.: 330-2017-2559                 Dok.nr.: 330-2017-508061                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 8. maj 2017:
Uddannelsesudvalget besluttede at følge den økonomiske udvikling på det specialiserede børne- og ungeområde og ønskede fornyet opfølgning på udvalgets møde i september måned.
Spørgsmålet om overførsel af midler vil blive genoptaget på september mødet.
Baggrund
På grund af stigende økonomiske udfordringer blev der i 2015 udarbejdet perspektivanalyser på de fire områder. Da udfordringerne fortsat er til stede, er der behov for tæt opfølgning både administrativt og politisk.
Fra 2017 fremlægges den månedlige rapportering kun for fagudvalgene.
Handlemuligheder
Rapporteringen er udarbejdet, så den giver et enkelt overblik over udviklingen i udgifter og aktiviteter, ligesom der – hvor det er muligt – er beregnet gennemsnitspriser på anvendte indsatser. Dermed opbygges der viden om den aktuelle udvikling i udgifter og aktiviteter, som kan underbygge beslutninger, der træffes enten i forbindelse med den kvartalsvise budgetopfølgning eller som et led i den løbende administrative og politiske styring af områderne.
På det specialiserede Børne- og Ungeområde blev der ultimo maj konstateret, at der forsat er stigende udgifter på det specialiserede børne- og ungeområde. Derfor blev der foretaget en fornyet vurdering på forventet regnskab for 2017 og på den baggrund igangsat nye handleplansinitiativer.
Der er udarbejdet notat, der beskriver baggrunden for den stigende udgiftsudvikling, herunder kort rids af vurderingerne til udvalget henover 2017. Endvidere beskrives de tiltag, som er igangsat for at skabe bedre styringsgrundlag samt de initiativer og analyser, der er igangsat for at udarbejde en ny handleplan for området og få en opdateret vurdering af grundlaget for Budget 2018-2021. Resultaterne af dette arbejde er beskrevet i et opfølgende notat, der er forelagt udvalget på august mødet.
Uddannelsesudvalget bedes jf. beslutning den 8. maj 2017 tage stilling til om der skal overføres hhv. 2,6 mio. kr. fra Politikområde 8.1 Uddannelse og 4,8 mio. kr. fra Politikområde 8.2 Dagtilbud til Politikområde 8.04 Børn og Unge, med henblik på at dække en del af det forventede merforbrug.
Vurdering
I bilag 1 ses månedlig opfølgning på økonomi og aktiviteter for vidtgående specialundervisning.
I bilag 2 er den økonomiske situation beskrevet for det specialiserede børne- og ungeområde.
Vidtgående specialundervisning
Udvikling i forbrug pr. ultimo august:
Det forventede regnskab opgjort pr. august måned er beregnet til 155 mio. kr. og budgetafvigelsen udviser derved et merforbrug på 4,6 mio. kr.
Udvikling i aktiviteter pr. ultimo maj:
Den vidtgående specialundervisning er stadig et område præget af udfordringer. Dette skyldes primært den øgede aktivitet på området, hvor de seneste års tendens med et stigende antal visitationer til specialundervisning umiddelbart ser ud til at fortsætte. Dette er særligt gældende for de private dagskoler og Autisme Center Vestsjælland.
Det specialiserede børne- og ungeområde
Baseret på det nuværende forbrugsmønster, kendt aktivitet og prognose for resten af 2017 vurderedes det forventede regnskab i budgetopfølgningen pr. ultimo juni at lande på 228,0 mio. kr. Det samlede merforbrug i 2017 udgør således 25,6 mio. kr., heraf udgør merforbrug overført fra 2016 5.1 mio. kr.
Det er særligt anbringelsesområdet, som trækker udgiftsudviklingen op, mens gennemsnitsprisen for forebyggende foranstaltninger er faldet.
Den månedlige aktivitetsopfølgning pr. ultimo juli viser et fald i det samlede antal af foranstaltninger fra 622 til 604. Det dækker dog blandt andet over, at der aktuelt er 25 sager uden fornyede bevillinger under ”konsulentbistand”. Vurderingen er derfor, at udviklingen fra juni til juli må betragtes som status quo.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
8.1 Uddannelse
8.2 Dagtilbud
8.4 Børn og Unge
 
-2.600
-4.800
 7.400
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Børn og Familie og Centerchef for Skole indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Den månedlige rapportering tages til efterretning
2.    at Der overføres driftsbudget på 2,6 mio. kr. fra politikområdet Uddannelse til politikområdet Børn og Unge, jf. 2. Budgetopfølgning 2017.
3.    at Der overføres driftsbudget på 4,8 mio. kr. fra politikområdet Dagtilbud til politikområdet Børn og Unge, jf. 2. Budgetopfølgning 2017.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 4. september 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V)
Første "at" blev taget til orientering.
Andet og tredje "at":
Ventre stemte for.
Socialdemokratiet, Enhedslisten og Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne) stemte imod med den begrundelse, at man ikke ønsker at overføre fra almenområdet.
Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne) har yderligere den begrundelse, at det ikke kan ske så længe der ikke bliver fremlagt retvisende regnskaber.
Andet og tredje "at" blev dermed ikke godkendt.

3. Anlægsregnskaber over 2 mio. kr. - Renovering af Hashøjskolen - scenarie A (B)

3.     Anlægsregnskaber over 2 mio. kr. - Renovering af Hashøjskolen - scenarie A (B)

Sagsnr.: 330-2015-74564               Dok.nr.: 330-2017-493820                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget skal godkende aflagt anlægsregnskab for renovering af Hashøjskolen.
Baggrund
For anlægsprojekter, hvor bruttoudgift er mere end 2 mio. kr., skal der udfærdiges anlægsregnskab til fagudvalgets godkendelse. Regnskabet indgår herefter i en samlet anlægsoversigt over afsluttede anlægsregnskaber til Økonomiudvalg og Byråd i forbindelse med regnskabsafslutningen.
Hashøjskolen er blevet renoveret med henblik på at forlænge bygningernes levetid med op til 3 år. Renoveringen har bestået i udskiftning af vinduer og generel vedligehold, blandt andet renovering af facader og tage samt efterisolering af disse.
I forbindelse med udskiftningen af vinduer og udførslen af ekstra isolering er der en besparelse på energiforbruget på kr. 15.555 pr. år.
I projektet er der delvist benyttet midler fra REEEZ-projektet, der tidligere er aflagt anlægsregnskab for.
Center for Skole har i samarbejde med Center for Kommunale Ejendomme udarbejdet anlægsregnskab for 301820 Renovering af Hashøjskolen – scenarie A:
(1000 kr.)
Bevilling
2.500
Afholdt udgift
2.536
Afvigelse
36
En specifikation af de afholdte udgifter er vedlagt som bilag.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune foreskriver, at der aflægges anlægsregnskab.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Børn og Ungedirektøren anbefaler, at anlægsregnskabet godkendes, og merudgiften finansieres af Center for Kommunale Ejendomme, stednr. 301011 (drift af grunde og bygninger). Anlægsregnskabet skal videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg, 310820
8.1
36
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Center for Kommunale Ejendomme, 301011
6.3
-36
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Skole indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Anlægsregnskabet for 301820 Renovering af Hashøjskolen – scenarie A godkendes.
2.    at Merudgiften på 36.000 kr. finansieres af Center for Kommunales driftsbudget, stednr. 301011.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 4. september 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V)
Anbefales.

4. Anlægsregnskaber over 2 mio. kr. - Vemmelev Skole - Ventilation og vinduer (B)

4.     Anlægsregnskaber over 2 mio. kr. - Vemmelev Skole - Ventilation og vinduer (B)

Sagsnr.: 330-2015-74564               Dok.nr.: 330-2017-492877                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget skal godkende aflagt anlægsregnskab for energirenovering m.v. på Vemmelev Skole.
Baggrund
For anlægsprojekter, hvor bruttoudgift er mere end 2 mio. kr., skal der udfærdiges anlægsregnskab til fagudvalgets godkendelse. Regnskabet indgår herefter i en samlet anlægsoversigt over afsluttede anlægsregnskaber til Økonomiudvalg og Byråd i forbindelse med regnskabsafslutningen.
I forbindelsen med energirenovering af Vemmelev Skole er der blevet udskiftet vinduer i 11 klasselokaler, og der er blevet etableret ventilationsanlæg med varmegenvinding til de samme klasselokaler, der hidtil ikke har været ventileret.
I forbindelse med udskiftningen af vinduer er der blevet udført almindelige følgearbejder.
Ventilationsanlægget er udført, så det efterfølgende kan udbygges, hvis dette bliver nødvendigt (bruges til flere lokaler). Der er samtidigt blevet udført CTS (Central Styrings og Tilstandskontrol) til de enkelte lokaler af indeklimaet.
Udskiftningen af vinduer og etablering af ventilation samt CTS anlæg har resulteret i en besparelse på energiforbruget på kr. 74.711 pr. år.
Center for Skole har i samarbejde med Center for Kommunale Ejendomme udarbejdet anlægsregnskab for 301665 Vemmelev Skole – Ventilation og vinduer:
(1000 kr.)
Bevilling
2.600
Afholdt udgift
2.703
Afvigelse
103
En specifikation af de afholdte udgifter er vedlagt som bilag.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune foreskriver, at der aflægges anlægsregnskab.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Børn og Ungedirektøren anbefaler, at anlægsregnskabet godkendes, og merudgiften finansieres af Center for Kommunale Ejendomme, stednr. 301025 (drift af grunde og bygninger). Anlægsregnskabet skal videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg, 301665
8.1
103
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Center for Kommunale Ejendomme, 301025
6.3
-103
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Skole indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Anlægsregnskabet for 301665 Vemmelev Skole – Ventilation og vinduer godkendes.
2.    at Merudgiften på 103.000 kr. finansieres af Center for Kommunale Ejendommes driftsbudget, stednr. 301025.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 4. september 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V)
Anbefales.

5. Anlægsregnskaber under 2 mio. kr. - Hashøjskolen - etablering af udemiljø (B)

5.     Anlægsregnskaber under 2 mio. kr. - Hashøjskolen - etablering af udemiljø (B)

Sagsnr.: 330-2015-74564               Dok.nr.: 330-2017-493506                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget skal godkende anlægsregnskab for etablering af udemiljø på Hashøjskolen.
Baggrund
For anlægsprojekter, hvor bruttoudgifter er mindre end 2 mio. kr., skal der udfærdiges anlægsregnskab til fagudvalgets godkendelse. Regnskabet indgår herefter i en samlet oversigt over afsluttede anlægsregnskaber til Økonomiudvalg og Byråd i forbindelse med regnskabsafslutningen.
På Hashøjskolen er der blevet etableret et nyt udemiljø med løbehjulsramper og forskellige plateauer. Dette styrker børnenes motorik og samarbejde.
Samtidig er der etableret forskellige afmærkninger i gården (tastatur og tal m.m.) til styrkelse af læringsmiljøet.
Center for Skole har i samarbejde med Center for Kommunale Ejendomme udarbejdet anlægsregnskab for 301665 Vemmelev Skole – Ventilation og vinduer:
(1000 kr.)
Bevilling
325
Afholdt udgift
297
Afvigelse
28
En specifikation af de afholdte udgifter er vedlagt som bilag.
Mindreforbruget tilføres kassen.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune foreskriver, at der aflægges anlægsregnskab.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Børn og Ungedirektøren anbefaler, at anlægsregnskabet godkendes.
Mindreforbruget tilføres kassebeholdningen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg, 301815
8.1
-28
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Kassen
 
28
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Skole indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Anlægsregnskabet for 301815 Hashøjskolen – etablering af udemiljø godkendes.
2.    at Mindreforbruget på 28.000 kr. tilføres kassen.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 4. september 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V)
Godkendt med henvisning til, at kompetencen er i uddannelsesudvalget.

6. Ungeområdet - fremtidig indhold og organisering - klubber, SSP, UU, SFO2 m.fl. (B)

6.     Ungeområdet - fremtidig indhold og organisering - klubber, SSP, UU, SFO2 m.fl. (B)

Sagsnr.: 330-2017-44193               Dok.nr.: 330-2017-520345                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget skal beslutte kommissorium for Ungeområdet jf. bilag 1.
Baggrund
I uddannelsesudvalgsmødet den 7. august 2017 drøftede udvalget ”udkast til kommissorium og procesplan for fremtidens ungeområde”. Efterfølgende blev udkastet drøftet i et temamøde, hvor ledere fra klubområdet, SFO II, SSP, gadeplan, fritidsklubber og Center for Skole var samlet.
På baggrund af tilbagemeldinger fra begge disse møder foreligger der nu et revideret udkast til et kommissorium for Ungeområdet jf. bilag 1.
Et tilbageblik viser at området har været drøftet politisk flere gange siden 2010:
· I november 2010 blev der i forbindelse med turnusanalyse på skoleområdet lavet forslag til harmonisering af SFO, fritidshjem og klubområdet. Børne- og Ungeudvalget besluttede at tage forslaget ud og behandle det i forbindelse med turnusanalyse på dagtilbudsområdet.
· I forbindelse med turnusanalyse på dagtilbudsområdet besluttede Børne-, Unge- og Integrationsudvalget i jan. 2013 en uændret organisering af klubber og fritidshjem.
· I februar og marts 2014 besluttede Uddannelsesudvalget i forbindelse med folkeskolereformen en uændret organisering af fritids- og klubtilbuddene samt en omprioritering af ressourcerne.
· I august 2015 besluttede Uddannelsesudvalget i forlængelse af folkeskolereformen en uændret organisering af de integrerede institutioner og skoler i Sørbymagle, Slots Bjergby, Flakkebjerg og Dalmose.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
At Uddannelsesuddannelsesudvalget vedtager ”kommissorium for ungeområdet”.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det tilrettede kommissorium tilgodeser de kommentarer og bemærkninger, som fremkom på ovennævnte temamøde og udvalgsmøde.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Alt efter, hvordan processen forløber kan der vise sig snitflader til andre kommunale fagområder fx ”kultur og fritid” og ”sundhed og handicap”.
Indstilling
Centerchefen for Skole indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Uddannelsesudvalget beslutter ”kommissorium for Ungeområdet”
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 4. september 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V)
Godkendt med bemærkning om, at deltagerkredsen skal suppleres med ekstern deltagelse i forhold til input og facilitering.

7. Midtvejsstatus på videreudvikling af det specialiserede børne- og ungeområde (O)

7.     Midtvejsstatus på videreudvikling af det specialiserede børne- og ungeområde (O)

Sagsnr.: 330-2017-58776               Dok.nr.: 330-2017-526768                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget skal tage midtvejsstatus vedrørende videreudviklingen af det specialiserede børne- og ungeområde til orientering.
Baggrund
På møde den 9. januar 2017 godkendte Uddannelsesudvalget de i KLK’s ”statusnotat” opstillede mål, succeskriterier og indikatorer, som styrende for opfølgningen på og udviklingen af det specialiserede børne- og ungeområde. Godkendelsen blev givet med bemærkning om, at Uddannelsesudvalget til mødet i september får en midtvejsstatus på indikatorerne til målene 1) ”Smidige sagsforløb med høj kvalitet” og 3) ”Indsats med effekt”.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov
Handlemuligheder
Målene ”smidige sagsforløb med høj kvalitet” og ”indsats med effekt” indeholder tilsammen 6 indikatorer, som er meget forskellige i form og indhold.
Administrationen har siden januar arbejdet med følgende:
· Kortlægge og igangsætte de nødvendige indsatser og ændringer i praksis, der skal til for at understøtte, at de fastsatte mål bliver indfriet.
· Få klarhed over hvilke data der skal til, for at kunne følge udviklingen og opfyldelsen af indikatorerne, og deraf også hvornår det vil kunne lade sig gøre at trække data på, om indikatorerne er opfyldt.
Nedenfor er beskrevet en række af de centrale aktiviteter, som er igangsat i relation til de to mål – og med dem de tilhørende indikatorer.
Mål 1. ”Smidige sagsforløb med høj kvalitet”:
· Afdeling for Børn og Unge har foretaget en ændring, således at den tidligere Modtagelsesgruppe og den tidligere Undersøgelsesgruppe nu er én gruppe. Formålet er at skabe et mere smidigt sagsforløb med færre sagsbehandlerskift.
· Der bliver arbejdet med en hurtigere afklaring af nye sager ved dagligt at tage stilling til, hvorvidt sagen visiteres til ”handicap”, ”kriminalitetsteam”, helt tidlige forebyggende forløb ved Slagelse Familiecenter, 6-ugers børnefagligundersøgelse eller 4 måneders børnefagligundersøgelse.
· Der er oprettet et internt arbejdsrum på administrationens intranet til sagsbehandler, hvor sagsgang for en børnefaglig undersøgelse er beskrevet. Herunder er der beskrevet en tidshorisont for, hvornår diverse aktiviteter skal ske for at sikre, at undersøgelsen er færdiggjort inden for de fastsatte frister.
· Der dannes løbende lister over igangværende børnefaglige undersøgelser for at følge udviklingen. Der har ligeledes været en individuel sagsgennemgang i DUBU med fokus på at få afsluttet undersøgelser og sikre oprettelse af nye undersøgelser, så der kan sikres et validt datagrundlag.
Mål 3. ”Indsats med effekt”:
· For at styrke mulighederne for rettidig inddragelse og forebyggende handlinger er skole/dagtilbudsrådgivernes fysiske tilstedeværelse i dagtilbuddene øget og fastlagt med faste dage i dagtilbuddene. Dette skaber øget tilgængelighed, mulighed for hurtigere sparring samt styrket kendskab til skole/dagtilbudsrådgivernes funktion og dermed øge samarbejdet mellem fagpersonerne.
· Ønsket om, at en stigende del af henvendelser til skole/dagtilbudsrådgiverne fører til lokale indsatser bliver understøttet via styrket samarbejde blandt relevante fagpersoner. På den baggrund indgår skole/dagtilbudsrådgiverne nu altid i de fremadrettede dagtilbudsfora. 
· Skole/dagtilbudsrådgiverne benytter sig fremadrettet af metoden dialogbaserede underretninger, der skaber større dialog mellem myndighed, fagpersoner i dagtilbud/skole og familierne. Det er iværksat, at fagpersonalet i skole og dagtilbud altid skal rådføre sig med en skole/dagtilbudsrådgiver ved overvejelse om underretning.
· Alle henvendelser til skole/dagtilbudsrådgiverne bliver registreret én uge ad gangen i hvert kvartal i 2017. Dette skal føre til et bedre overblik over, om en henvendelse til skole/dagtilbudsrådgiverne fører til indsatser i almenområdet eller på myndighedsområdet.
· Afdeling for Børn og Unge har skabt mulighed for, at de helt tidlige forebyggende forløb, ved Slagelse Familiecenter bliver registreret i sagsbehandlersystemet DUBU. Det giver mulighed for at få en korrekt optælling af disse sager. Det skaber et validt datagrundlag for at kunne registrere, at der flyttes flere indsatser ud i almenområdet. I relationen til processen omkring nuværende og fremtidige arbejdsopgaver i Slagelse Familiecenter er der ligeledes påbegyndt en dialog med relevante aktører i almenområdet omkring deres fremtidige opgaver.
· Alle sagsbehandlerne i Afdeling for Børn og Unge deltager fra oktober 2017 – februar 2018 i undervisningsforløbet ”Systematik i sagsbehandlingen – fra underretning til afslutning”. Forløbet er tilrettelagt sammen med SPUK (Socialt og Pædagogisk Udviklings- og Kursuscenter) og Socialministeriet. Undervisningsforløbet består af fire hele kursusdage til samtlige medarbejdere – og er målrettet videreudvikling af praksis.
· I forbindelse med LIM-projektet (Ledelsesinformation) er der skabt et overblik over databehov, og proces for det videre forløb.
Vurdering
Administrationen vurderer, at de skitserede aktiviteter alle bidrager positivt til at nå de mål, succeskriterier og indikatorer, der er besluttet af Uddannelsesudvalget. Det vurderes som afgørende for at styrke og konsolidere den positive udvikling, at administrationen fastholder fokus og arbejder vedholdende på at nå de overordnede mål.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Børn og Familie indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Uddannelsesudvalget tager midtvejsstatus til orientering
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 4. september 2017:
Fraværende:  Anders Koefoed (V), Johnny Persson (V)
Til orientering.

8. Midtvejsstatus på udvalgte nøgletal på folkeskoleområdet (O)

8.     Midtvejsstatus på udvalgte nøgletal på folkeskoleområdet (O)

Sagsnr.: 330-2016-92220               Dok.nr.: 330-2017-511541                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Den 6. februar 2017 fik Uddannelsesudvalget forelagt udvalgte nøgletal på folkeskoleområdet som KL havde udsendt i december 2016. Sagen blev drøftet med en beslutning om, at Udvalget skal have forelagt en midtvejsstatus i starten af efteråret 2017.
I marts 2017 blev Udvalget præsenteret for muligheder og udfordringer ved at udarbejde en midtvejsstatus. På denne baggrund blev det besluttet, hvilke nøgletal der skulle fremlægges.
Denne status giver administrationen mulighed for at præsentere Uddannelsesudvalget for en overvejende del af de nøgletal på folkeskoleområde, som KL udsender til kommunerne i december.
Det skal bemærkes, at karaktergennemsnit på landsplan for 2016/17 endnu ikke er tilgængeligt. Desuden kan nøgletal for karaktergennemsnit evt. afvige lidt i forhold til de tal som KL udsender i december. Årsagen er, at KL kan medtage resultater af sygeprøver (mundtlige prøver) som ikke er afholdt på nuværende tidspunkt.
De udvalgte nøgletal på folkeskoleområdet
Karaktergennemsnit i grundskolen (alle prøver i 9. kl. i folkeskolen og kommunale specialskoler) 2016/17
Udvikling i karaktergennemsnit fra 2015/16 – 2016/17
Slagelse Kommune
6,7
Slagelse Kommune (6,3 i 2015/16)
+0,4
Landsresultater er endnu ikke tilgængelige
 
 
Score på social trivsel 2016/17
Udvikling på social trivsel fra 2015/16 til 2016/17
Slagelse Kommune
4,1
Slagelse Kommune
0
Hele landet
4,1
Hele landet
0
Score på faglig trivsel 2016/17
Udvikling på faglig trivsel fra 2015/16 til 2016/17
Slagelse Kommune
3,7
Slagelse Kommune
0
Hele landet
3,7
Hele landet (3,8 i 2015/16)
-0,1
Score på støtte og inspiration i undervisningen 2016/17
Udvikling i støtte og inspiration i undervisningen 2015/16 til 2016/17
Slagelse Kommune
3,3
Slagelse Kommune
0
Hele landet
3,3
Hele landet
0
Score på ro og orden i undervisningen 2016/17
Udvikling i Ro og orden i undervisningen fra 2015/16 til 2016/17
Slagelse Kommune
3,7
Slagelse Kommune
0
Hele landet
3,8
Hele landet
0
Kompetencedækning 2016/17
Udvikling i kompetencedækning fra 2015/16 til 2016/17
Slagelse Kommune
86,4 pct.
Slagelse Kommune (84,2 pct. i 2015/16)
+2,2
Hele landet
85,1 pct.
Hele landet (83,2 pct. i 2015/16)
+1,9
Segregeringsgrad for 0.-9. kl. juni 2017
Udvikling i segregeringsgrad for 0.-9. kl. juni 2016-juni 2017
Slagelse Kommune
7,79 pct.
Slagelse Kommune (7,28 pct. i juni 2016)
+0,5
Hele landet
4,94 pct.
Hele landet (4,85 pct. i juni 2016)
+0,1
Segregeringsgrad for 0. kl. juni 2017
Udvikling i segregeringsgrad for 0. kl. juni 2016- juni 2017
Slagelse Kommune
6,49 pct.
Slagelse Kommune (3,41 pct. i juni 2016)
+3,1
Hele landet
2,94 pct.
Hele landet (2,54 pct. i juni 2016)
+0,4
Andel elever i specialklasse på almen folkeskole juni 2017
Udvikling i andel elever i specialklasse på almen folkeskole juni 2016-juni 2017
Slagelse Kommune
25,1 pct.
Slagelse Kommune (30,5 pct. i juni 2016)
-5,4
Hele landet
54,2 pct.
Hele landet (54,6 pct. i juni 2016)
-0,4
Sygefravær, lærere, juni 2017
Udvikling i sygefravær, lærere juni 2016-juni 2017
Slagelse Kommune
2,51 pct.
Slagelse Kommune (3,6 pct. i juni 2016)
-1,1
Hele landet
3,26 pct.
Hele landet (3,4 pct. i juni 2016)
-0,1
I et bilag til sagen fremgår lærernes procentvise sygefravær måned for måned fra maj 2016 til juni 2017.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan tage nøgletallene til orientering, og har også mulighed for at drøfte tallene, evt. med udgangspunkt i administrationens konklusioner.
Vurdering
Administrationen kan konkludere, at flere væsentlige resultater i Slagelse Kommunes folkeskoler har udviklet sig positiv fra 2015/16 til 2016/17.
· Karaktergennemsnittet for alle prøver i 9. kl. er 6,7. Det er en stigning på 0,4 karakterpoint i forhold til 2015/16. Det er meget sandsynligt, at den positive stigning kan tilskrives skolernes målrettede arbejde med skolepolitikkens indsatsområde ’Styrket faglighed’, herunder arbejdet med Visible Learning.
· Indikator-værdierne af den nationale trivselsmåling er uændret.
Administrationen har kigget dybere ned i de enkelte svarfordelinger, som viser, at der er sket en positiv udvikling. Den er dog ikke af en størrelsesorden, så det kommer til udtryk som en stigning i de overordnede indikator-værdier.    
På 3 ud af 4 indikator-værdier ligger Slagelse Kommune på landsgennemsnittet.
· Indikatoren kompetencedækning er 86,4 pct. Det er en stigning på 2,2 procentpoint i forhold til sidste år. Slagelse Kommune ligger bedre end landsgennemsnittet. Det er meget sandsynligt, at den positive stigning kan tilskrives skolernes fokus på fagfordeling og efteruddannelse.
Administrationen kan konkludere, at Slagelse Kommune har væsentlige udfordringer i forhold til målet om øget inklusion i folkeskolen. Der er en stigning i andelen af elever i de specialiserede undervisningstilbud. Samtidig visiteres flere elever til specialtilbud uden for den almene folkeskole.
Der kan ikke gives nogen entydige forklaringer på udfordringerne. I første omgang har disse nøgletal givet anledning til en tættere dialog mellem Center for Skole og Center for Børn og Familie med henblik på at iværksætte forebyggende indsatser der rækker ud over de eksisterende. I forlængelse af 360 graders analysen lægges der også op til at indføre økonomiske incitamentsmodeller for at understøtte inklusionen. Desuden vil udmøntningen af den seneste visitationspraksis blive evalueret.
· Segregeringsgraden for 0.-9. kl. er 7,79 pct., hvilket er en stigning på 0,6 procentpoint fra juni 2016 til juni 2017.  Segregeringsprocenten i Slagelse Kommune er væsentlig højere end landsgennemsnittet.
· Segregeringsgraden for 0. kl. er 6,49 pct., hvilket er en stigning på 3,1 procentpoint fra juni 2016 til juni 2017. Her er segregeringsprocenten i Slagelse Kommune mere end dobbelt så høj som landsgennemsnittet.
· Andelen af elever der går i specialklasse på en almen folkeskole er 25,1 pct., hvilket er et fald på 5,4 procentpoint fra juni 2016 til juni 2017. Andelen er under det halve af landsgennemsnittet, hvilket viser, at specialklasseelever i Slagelse Kommune oftere segregeres til specialklasser uden for den almene folkeskole.
Administrationen kan konkludere, at lærernes sygefravær har udviklet sig positivt fra juni 2016 til juni 2017. Det skal bemærkes, at disse nøgletal kun dækker en enkelt måned.
· Sygefraværet for lærere i juni 2017 er 2,51 pct., hvilket er et fald på 1,1 procentpoint i forhold til juni 2016. Sygefraværet i juni 2017 ligger 0,75 procentpoint under landsgennemsnittet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Skole indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Uddannelsesudvalget tager midtvejsstatus på udvalgte nøgletal på folkeskoleområdet til orientering.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 4. september 2017:
Fraværende:  Anders Koefoed (V), Johnny Persson (V)
Til orientering.

9. Orienteringssag til Uddannelsesudvalget (O)

9.     Orienteringssag til Uddannelsesudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2013-113206             Dok.nr.: 330-2017-10209                                            Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra direktøren/centercheferne
a) Brev fra KL og Undervisningsministeriet vedr. skoleområdet
b) Orientering om midtvejsstatus for arbejdet med den kriminalpræventive indsats i udsatte boligområder i Slagelse og Korsør
c) Orientering om godkendelse fra Civilstyrelsen – Sørby Børnehave
d) Orientering om arbejdet med Task force for særligt udsatte børnefamilier
e) Musiktilbud til unge i Slagelse Kommune
f) Projektfasen til udbygning af Skovbørnehuset i Slagelse er igangsat
g) Brev fra Undervisningsministeriet om undersøgelse af skoledagens længde
Indstilling
Centerchef for Børn og Familie og Centerchef for Skole indstiller på forvaltningens vegne,

1.    at Uddannelsesudvalget orienteres.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 4. september 2017:
Fraværende:  Anders Koefoed (V), Johnny Persson (V)
Orienteringen taget til orientering med supplerende bemærkninger.
Skolechefen undersøger spørgsmål omkring kapacitet og personalesituationen i klubtilbuddene.
Niels Christian Nielsen (A) bemærker, at det er blevet oplyst, at der ikke er hindringer for, at Byrådet beslutter brugerbetaling på Rosenkildegården og Basen.
Børne- og Familiechefen orienterede om, at centret i øjeblikket sagsbehandler to ansøgninger om godkendelse til privat daginstitution. Den ene ansøgningen er fra en daginstitution, der som selvejende institution har driftsoverenskomst med Slagelse Kommune. Den anden ansøgning er fra en privat skole, der ønsker at udvide med et dagtilbud til de 3-6 årige.
Centeret forventer i løbet af den kommende måned at kunne godkende de to ansøgninger.
Udvalget ønsker, at Byrådet bliver gjort bekendt med de kapacitetsmæssige udfordringer, der er på dagtilbudsområdet -  jf. Uddannelsesudvalgets møde den 6. juni, sag 5, bilag 3.
Direktøren orienterede om de budgetforslag, der bliver forelagt som handlemuligheder i budgetprocessens budgetmateriale.
Direktøren orienterede om programforslag for dialogmødet med dagtilbuds- og skoleområdet torsdag den 7. september - herunder om de administrative handleforslag til budgettet.

10. Punkter til kommende møder (B)

10.   Punkter til kommende møder (B)

Sagsnr.: 330-2014-8615                 Dok.nr.: 330-2017-11386                                            Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget godkender sagsoversigten over punkter til udvalgets kommende møder.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en sagsoversigt over sager til Uddannelsesudvalgets møder.

Sagsoversigten er et overbliks- og planlægningsværktøj. Sagsoversigten er desuden et dynamisk værktøj, hvor sager henover året bliver lagt ind.  Sagsoversigten vil blive fremlagt i revideret form på hvert udvalgsmøde.
Handlemuligheder
Udvalget har følgende handlemuligheder:

a) Udvalget godkender sagsoversigten som den foreligger.
b) Udvalget ændrer i sagsoversigten.

Vurdering
Administrationen vurderer, at sagsoversigten er et vigtigt planlægningsværktøj.
Indstilling
Centerchef for Børn og Familie og Centerchef for Skole indstiller på forvaltningens vegne,

1.    at Uddannelsesudvalget godkender sagsoversigten som grundlag for administrationens planlægning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 4. september 2017:
Fraværende:  Anders Koefoed (V), Johnny Persson (V)
Godkendt.

11. Pressemeddelelser (B)

11.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2014-43001               Dok.nr.: 330-2017-12247                                            Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens udvalgsmøde. 
Baggrund
I forbindelse med revidering af Slagelse Kommunes forretningsorden for Uddannelsesudvalget på mødet den 2. juni 2014, er der i forhold til ”pressemeddelelser” enighed om, at forretningsordenens § 8 bliver suppleret med, at der på hver udvalgsdagsorden er en sag om pressemeddelelser.
Retligt grundlag
Slagelse Kommunes forretningsorden for Uddannelsesudvalget, godkendt den 3. februar 2014 og revideret den 2. juni 2014.
Indstilling
Centerchef for Børn og Familie og Centerchef for Skole indstiller på forvaltningens vegne,

1.    at Udvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde. 
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 4. september 2017:
Fraværende:  Anders Koefoed (V), Johnny Persson (V)
Intet til protokol