Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (2018-2021) – Referat – 9. maj 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2018-116287                                          Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatrichefen
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 9. maj 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Godkendt
Punktet vedrørende rådighedsbeløb blev efterlyst af Dansk Folkeparti (O).
Punktet er udsat, da administrationen er i gang med at afdække området.
Udvalget ønsker fremadrettet et dagsordenspunkt omkring igangværende punkter.

2. Orientering (O)

2.     Orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2018-235696                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
1) Gensidig orientering
2) Pulje: ”Videreudvikling og styrkelse af indsatser”
Puljen ”videreudvikling og styrkelse af indsatser i kommunerne med særligt fokus på ældre medicinske patienter og udsatte grupper” er i genopslag med ansøgningsfrist i juni 2018. Det er puljens formål at udvikle og løfte kvaliteten i den kommunale sundhedsindsats bl.a. med det formål at forebygge uhensigtsmæssige indlæggelser. Puljen kan søges til at videreudvikle, styrke og supplere allerede eksisterende initiativer. Centret har til hensigt sammen med Center for Handicap og Psykiatri (og i koordineret samspil med Slagelse Sygehus) at ansøge puljen for at styrke den sundhedsfaglige indsats på bosteder og bostedslignende tilbud gennem en videreudvikling af sygeplejens akutfunktion. Det er oplevelsen i de to fagcentre samt på Slagelse Sygehus, at der er utilstrækkelig sammenhæng mellem sektorerne og fagområderne i indsatsen til borgere med psykiske lidelser, hvilket medfører uhensigtsmæssige indlæggelser og har konsekvenser menneskeligt i forhold til livskvalitet og livsmestring. Indsatsen forventes at kunne mindske antallet (gen)indlæggelser samt at styrke medarbejderkompetencerne og patientsikkerheden. Projektopstart er i givet fald i 2018 med slut i december 2020.
3) Status Café Backstage
4) Rusmiddelcenteret dobbelt belastede borgere
5) Åben dialog: Bevilling fra Socialstyrelsen
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 9. maj 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Orienteringerne blev taget til efterretning med følgende bemærkninger:
Udvalget orienteres om status på projekt og projektansøgning om et halvt år på udvalgets   novembermøde.
Udvalget ønsker endnu en orientering om Cafe Backstage på udvalgets næste møde i juni 2018.

3. Kompetenceplan 2018 (B)

3.     Kompetenceplan 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2017-62614               Dok.nr.: 330-2018-225897                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende kompetenceplanen, hvor kommunens opgaver er uddelegeret.
Baggrund
Da der er kommet ny styrelsesvedtægt skal kompetenceplanen opdateres, således at den svarer til den nye udvalgsstruktur. Administrationen har derfor gennemgået den kompetenceplan, som udvalgene drøftede på møderne i marts, således at opgaverne bliver flyttet ud på de nye udvalg. Denne flytning skal godkendes af Byrådet.
Principperne bag kompetenceplanen er vedhæftet som bilag. Bilaget beskriver blandt andet forholdet mellem Styrelsesloven, Styrelsesvedtægten og kompetenceplanen.
Ajourføringen
Forslag til kompetenceplanen var til drøftelse på alle fagudvalg i marts 2018. Ud over opdateringen ifht. ny styrelsesvedtægt er bemærkningerne fra fagudvalgene indskrevet i det nye forslag til kompetenceplan. 
Følgende principper er grundlæggende for kompetenceplanen:
Tværgående politikker er Byrådets kompetence. Det samme gælder overordnede serviceniveauer omfattende alle kommunens borgere. Politikker og serviceniveauer på de enkelte fagområder er udvalgenes kompetence. Det samme gælder udmøntningen af de tværgående politikker i strategier inden for de enkelte fagområder. Opdatering af serviceniveauerne med baggrund f.eks. i ændret lovgivning, hvor der ikke ændres væsentligt på serviceniveauet, er administrationens kompetence, eventuelt med efterfølgende orientering af det relevante fagudvalg.
Indgreb (eller håndhævelse af en fastsat pligt f.eks. tilslutningspligt) er administrationens kompetence med efterfølgende orientering af udvalget i de generelle typer af sager, hvor udvalget måtte ønske det (fordi der er tale om enkeltsagsbehandling med baggrund i en allerede fastlagt ramme).
Støtte fra midler under udvalgets område er udvalgets kompetence (meddelelsen af støtten beror på et skøn), denne kompetence kan eventuelt udøves gennem fastsættelse af retningslinjer, som administrationen forvalter i forhold til enkeltansøgninger.
Retligt grundlag
Beslutning om kompetenceændringer er Byrådets kompetence.
Handlemuligheder
Fagudvalgene kan vælge at komme med yderligere forslag til ændringer.
Byrådet kan vælge ikke at uddelegere kompetencen, som foreslået af administrationen eller udvalgene.
Vurdering
Det anbefales, at de foreslåede ændringer godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Den konstituerede kommunaldirektør indstiller,
1.    at Fagudvalgene indstiller til Byrådet, at Byrådet godkender de foreslåede ændringer,
2.    at Byrådet godkender kompetenceplanen med de foreslåede ændringer fra fagudvalgene og administrationen.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 3. maj 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Helle Jacobsen (V)
Ann Sibbern (O) og Cecilie Geiker (V) anerkender ikke principperne for ændring af sty-relsesvedtægterne og kan derfor ikke stemme for ændringerne af kompetenceplanen.
Indstillingerne følges.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende: 
Anbefales.
Udvalget ønsker, at principielle sager mv. forelægges udvalget til orientering / beslutning.
Venstre og Dansk Folkeparti anerkender ikke principperne for ændringer af styrelsesvedtægterne, og kan derfor ikke godkende det nye forslag til kompetenceplaner.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Godkendt.
Venstre anerkender ikke principperne for ændringer af styrelsesvedtægterne og kan derfor ikke godkende det nye forslag til kompetenceplanen.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende: 
Anbefales.
Venstre anerkender ikke principperne for ændringer af styrelsesvedtægterne, og kan derfor ikke godkende det nye forslag til kompetenceplaner.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Direktøren fremlagde forslag om, at Byrådet tillægges kompetence til at godkende den Sammenhængende Børn og Unge politik.
Venstre (V) og Dansk Folkeparti (O) stemte imod. V og O anerkender ikke principperne og argumenterne for ændring af styrelsesvedtægten.
Socialdemokratiet (A) stemte for.
Forslaget bortfald, da der var stemmelighed.
I forhold til indstillingspunkterne stemte V og O imod. V og O anerkender ikke principperne og argumenterne for ændring af styrelsesvedtægten.
A stemte for.
Udvalget kunne dermed ikke følge indstillingerne.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 8. maj 2018:
Fraværende:  Ebbe Jens Ahlgren (V)
Socialdemokratiet (A) anbefaler det nye forslag til kompetenceplaner over for Byrådet.
Venstre (V) og Radikale Venstre (B) anerkender ikke principperne for ændringer af styrelsesvedtægterne og godkender derfor ikke det nye forslag til kompetenceplaner.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 9. maj 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Udvalget besluttede, at indstillingen bortfalder da 3 A stemte for og V og O stemte mod. Venstre og Dansk Folkeparti anerkender ikke principperne for ændringer af styrelsesvedtægterne, og kan derfor ikke godkende de nye forslag til kompetenceplanen.

4. Budgetopfølgning 2 for 2018 - Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (B)

4.     Budgetopfølgning 2 for 2018 - Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (B)

Sagsnr.: 330-2018-18398               Dok.nr.: 330-2018-158536                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug i 2018 skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde ved udgangen af marts 2018.
Handicap- og Psykiatriudvalget godkender handleplaner og budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2018 at have et mindre forbrug for driftsudgifterne på 3,2 mio. kr. og et mindre forbrug for anlægsudgifterne på 0,736 mio. kr.  Bilag 1 angiver nærmere specifikation af driftsudgifterne, og Bilag 1a specificerer anlæg på de enkelte anlægsprojekter. Det bemærkes, at overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2017 til 2018, som blev godkendt af Byrådet den 26. marts 2018, er indeholdt i det korrigerede budget.
Myndighed i Center for Handicap og Psykiatri forventer i 2018 at overholde budgettet.
Det kræver dog en fortsat stram visitation at fastholde et budget i balance, da der stadig ses en stor efterspørgsel på specialiserede indsatser til Slagelse kommunes borgere jf. bilag 1.
Derudover er der en usikkerhed i forhold organiseringen vedr. § 85 støtte fra Jobcentret jf. selvstændig sag. Det er usikkert, hvorvidt den vækst der er sket i Jobcentret, kan ”bremses” ved den ændrede organisering.       
Autisme Center Vestsjælland forventer ligeledes at overholde budgettet i 2018.
Der er dog en bekymring for konsekvenserne af at skulle arbejde under en stort økonomisk pres. ACV overførte et merforbrug fra 2017 på ca. 5 mio. kr. Samtidig er finansieringen af udgifterne i forbindelse med Kørselssagen uafklaret. Bekymringen går på hvilke konsekvenser det vil få i forhold til arbejdstilsynet, Socialtilsynet, sygefravær m.m.
Handicap- og Psykiatrichefen ønsker derfor en dialog med Udvalget i forhold til muligheden for at arbejde med en 2-årig handleplan.
Handleplaner ved forventet merforbrug over 100.000 kr. vedlægges til udvalgets godkendelse. Specialcenter Slagelse har udarbejdet en handleplan.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Bevilling til dækning af Projekt - Virksomme gruppebostøtteindsatser.
Center for Psykosocial Udvikling Slagelse (CPUS) har fået projektmidler fra Socialstyrelsen på 1,599 mio. kr. til Projekt - Virksomme gruppebostøtteindsatser. Projektets formål er at videreudvikle to igangværende typer af gruppebaserede indsatser efter SEL § 85 fra aktuel lovende praksis til sikker praksis. CPUS ønsker dermed at skabe endnu bedre og evidente rammer og forudsætninger for mere aktive og meningsfulde fællesskaber, der øger den enkelte borgers mestring og sociale mobilitet.
De to typer af gruppebaserede indsatser der ønskes videreudviklet er;
· Gruppeforløbet ”Aktivt fællesskab”, som er en gruppeindsats, der med afsæt i fysisk aktivitet, bevægelse og aktivt socialt fællesskab har fokus på fritid, job og uddannelse
· Gruppeforløbet ”Mestring”, som er en gruppeindsats, der sigter mod større viden og indsigt i egen livssituation med henblik på styrkelse af selvfølelsen og mestring af eget liv
Overførsel af mindre forbrug på PA-elever til delvis finansiering af Fokus.
Myndighed ønsker Udvalgets godkendelse til at bruge mindre forbruget på PA-elever fra 2017 til en delvis finansiering af det nye tilbud, Fokus. Mindre forbruget i 2017 skyldes en ændret dimensionering af PA-elever samt et mindre forbrug fra 2016. Dimensioneringen er tilrettet for 2018 og fremad. Kompetencen ligger inden for Udvalgets ramme og har ingen Kassevirkning.  
Teknisk korrektion
På botilbuddene er budgettet opdelt i takst- og borgerbetalingsområde. På borgerbetalingsområdet er budgettet ikke reguleret i forbindelse med takst 2018. Dette fortages til denne budgetopfølgning. Der er tale om 2,8 mio. kr., der netto går i nul, hvilket ikke påvirker kassen. Budgettet i 2019 og overslagsårene tilrettes i forbindelse med Takst 2019. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budgetopfølgningen har nedenstående bevillingsmæssige konsekvenser:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2018
2019
2020
2021
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift – Indtægter
04.01 - Projekt
-518
-549
-532
 
Drift – Udgifter
04.01 - Projekt
518
549
532
 
Drift – Indtægter
04.01 - Borgerbetaling
2.797
 
 
 
Drift – Udgifter
04.01 - Borgerbetaling
-2.797
 
 
 
Drift – Udgifter
04.01 – PA-elever
-2.011
 
 
 
Drift – Udgifter
04.01 – Fokus
2.011
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.   at  Budgetopfølgningen 2 for 2018 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.   at  Handleplanen for Specialcenter Slagelse godkendes
3.   at  Der gives en indtægts- og udgiftsbevilling på 1.599.000 kr. fordelt på 2018,2019 og 2020 vedrørende Projekt - Virksomme gruppebostøtteindsatser til Center for Psykosocial Udvikling Slagelse under Center for Handicap og Psykiatri
4.   at  Udvalget godkender brugen af mindre forbrug fra 2017 på PA-elever til en delvis finansiering af det nyetablerede tilbud, Fokus.
5.   at  Der gives en indtægts- og udgiftsbevilling på 2.797.000 kr. vedr. regulering i budgettet for borgerbetaling.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 9. maj 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Udvalget besluttede, at følge indstillingerne 1-5 med tilføjelse af et punkt 6.
6.  Udvalget ønsker redegørelse for, at handleplanen for ACV gøres op til 2 årig ved forlængelse ind i 2019.

5. Status budgetproces 2019-2022 - Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (O)

5.     Status budgetproces 2019-2022 - Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (O)

Sagsnr.: 330-2018-24452               Dok.nr.: 330-2018-205638                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
”Centerchefen vil på mødet give en mundtlig orientering og status på arbejdet med råderumskataloget vedrørende budget 2019-2022 samt hovedtemaer, som indgår heri.”
Baggrund
I forbindelse med Byrådets vedtagelse af budgetproces for 2019-2022 blev det bl.a. besluttet at der skal etableres et råderumskatalog for at give det politiske niveau et grundlag for at prioritere kommunens samlede økonomi anderledes. Kataloget skal udarbejdes gennem en involverende proces, der drives mest muligt ”nedefra og op”.
Det blev endvidere besluttet at ansvaret for at skabe et råderumskatalog placeres i økonomiudvalget, da det er deres ansvar at koordinere budgetprocessen og sikre, at der foreligger et budgetoplæg til 1. behandling i byrådet til september 2018.
Og det blev besluttet at fagudvalgene inddrages i maj i form af orientering og status samt evt. kort drøftelse af hovedtemaerne på eget område.
Udarbejdelsen af selve råderumsforslagene etableres altså gennem involvering af de decentrale ledere samt MED-organisationen, brugerbestyrelser og andre interessenter, dog koordineret inden for hver fagområde. Direktionen varetager den koordinerende rolle.
Centercheferne vil på mødet give en mundtlig orientering og status på arbejdet med og hovedtemaer, som indgår i råderumskataloget. 
Retligt grundlag
Økonomiudvalget skal, jfr. Styrelseslovens § 37, overfor Byrådet fremsende sit forslag til kommunens årsbudget for det kommende regnskabsår, samt budgetoverslagsårene inden den 15. september.
Økonomiudvalgets forslag til årsbudget og flerårige budgetoverslag skal undergives 2 behandlinger i kommunalbestyrelsen med mindst 3 ugers mellemrum.
Handlemuligheder
Der er tale om status på budgetprocessen og hovedtemaer, der arbejdes med i MED-organisationen, hvorfor det anbefales det at orientering tages til efterretning. Udvalget kan alternativt vælge ikke at tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Såfremt at temaerne har indflydelse på andre udvalg orienteres der herom på mødet.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning samt at hovedtemaerne kort drøftes
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 9. maj 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Udvalget tog orienteringen til efterretning med følgende bemærkninger:
Når råderumskataloget foreligger ønsker udvalget det tilsendt.

6. Serviceniveau socialpædagogisk ledsagelse botilbud 2018 (B)

6.     Serviceniveau socialpædagogisk ledsagelse botilbud 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2018-27779               Dok.nr.: 330-2018-241333                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om serviceniveauet for ledsagelse af 14. november 2014 skal præciseres og erstattes af serviceniveau 2018 for socialpædagogisk ledsagelse i Slagelse Kommunes botilbud. 
Baggrund
Serviceloven beskriver, at kommunalbestyrelsen er forpligtiget til at yde socialpædagogisk bistand efter servicelovens § 85 til voksne med betydelig nedsat fysisk og psykisk funktionsevne. Den socialpædagogiske bistand er gratis for borgeren, og kommunen må ikke yde hjælpen mod betaling fra borgerne. Dette gælder f.eks. når borgere har brug for socialpædagogisk bistand i form af ledsagelse eller støtte under ferieophold, på udflugter, weekendture m.v. Dette er gældende uanset om borgeren bor i en ordinær bolig med § 85 hjælp eller borgeren bor i botilbud, hvor den socialpædagogiske bistand ligeledes leveres efter § 85. Vurderingen af om borgeren har behov for socialpædagogisk bistand som ledsagelse og i hvilket omfang, beror på en individuel og konkret vurdering af den enkelte borger.
På baggrund af præciseringer fra KL i marts 2014, blev det indskærpet overfor kommunerne, at det ikke længere måtte være gældende praksis at opkræve borgeren betaling for socialpædagogisk ledsagelse til ferier. På baggrund heraf blev der fastsat et serviceniveau for ledsagelse i botilbud, som blev vedtaget i det daværende udvalg den 14. november 2014.
Baggrunden for nu at revidere serviceniveauet af 14. november 2014 er for at principafgørelsens formuleringer indgår, som en præcisering i Slagelse Kommunes serviceniveau for socialpædagogisk ledsagelse i Slagelse Kommunes botilbud
Principafgørelsen fastslår, at borgere tilbydes socialpædagogisk ledsagelse til ferie uden for botilbuddet i Danmark, hvis borgerens funktionsnedsættelse fordrer det for at kunne komme på ferie. Der er tale om, at borgeren jf. kompensationsprincippet tilbydes flere dages sammenhængende ferie, som rækker ud over, hvad der svarer til en weekendtur. Støttebehovet kan dækkes gennem et ferieophold som gruppetilbud med botilbuddet. 
Det serviceniveau som Slagelse Kommunes botilbud har haft for socialpædagogisk ledsagelse siden 2014 til ferie har været mellem 0-10 dage. Der er for nuværende kun et botilbud, som ikke lever op til Ankestyrelsen principafgørelse.
Alle ferier er afholdt i Danmark. Alle ferier har været gruppeferier.
De borgere der har afholdt flest antal feriedage, er borgere med et mindre behov for socialpædagogisk ledsagelse.
Forslag til serviceniveau for socialpædagogisk ledsagelse i Slagelse Kommunes botilbud 2018
Serviceniveauet beskriver den socialpædagogiske ledsagelse, som leveres indenfor servicelovens rammer jf. § 85, og er indeholdt i taksten for borgerens ophold på botilbuddet:
· Botilbuddet skal altid tilbyde socialpædagogisk bistand i form af ledsagelse til borgeren til nødvendige aktiviteter eksempelvis lægebesøg, tandlæge eller anden nødvendig behandling, kontakter til offentlige myndigheder, lægeordineret ridefysioterapi eller bassinterapi, indkøb af mad, tøj, fodtøj eller tilsvarende situationer, hvor borgeren ikke selv kan møde frem på grund af sin funktionsnedsættelse.
· Slagelse Kommunes botilbud tilbyder ligeledes socialpædagogisk bistand som ledsagelse til frivillige aktiviteter eksempelvis koncerter, biografture, cafebesøg, shoppeture eller deltagelse i fritidsundervisning, eller lignende aktiviteter.
· Botilbuddet kan desuden tilbyde socialpædagogisk bistand som ledsagelse til ferie i Danmark, når borgerens behov qua funktionsnedsættelsen fordrer socialpædagogisk ledsagelse. Der ydes ikke socialpædagogisk ledsagelse til ferier i udlandet. Ferie defineres som flere sammenhængende dages ophold uden for botilbuddet. En weekendtur kan ikke defineres som ferie. En borgers behov for socialpædagogisk ledsagelse beror på en individuel og konkret vurdering i den enkelte sag.
· Alle former for socialpædagogisk ledsagelse tilbydes som udgangspunkt som gruppetilbud for borgere i botilbud, men skal bero på en individuel konkret vurdering af borgerens behov.
· Det er gældende for alle aktiviteter eller støtte til ferie, som leveres af botilbuddet inden for rammen af servicelovens § 85, at den socialpædagogiske ledsagelse er en del af taksten. Men borgeren skal altid selv afholde egne udgifter til f.eks. rejseudgifter, transport, entre, fortæring m.m. Udgifter relateret til personalets løn og evt. følgeudgifter til det ledsagende personale er allerede indregnet i taksten.
· Det enkelte botilbud skal beskrive og synliggøre deres serviceniveau for, hvad de tilbyder socialpædagogisk ledsagelse til, og i hvilket omfang, således at virksomhedens serviceniveau lever op til nærværende Serviceniveau for socialpædagogisk ledsagelse for borgere i Slagelse Kommunes botilbud 2018. Borgerne/pårørende/værger skal gøres bekendt med serviceniveauet. 
Retligt grundlag
KEN nr. 10597 af 25. september 2015:  Ankestyrelsens principafgørelse 60-15 
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte at vedtage serviceniveau for socialpædagogisk ledsagelse i Slagelse Kommunes botilbud 2018, eller fastholde det nuværende serviceniveau for 2014.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at serviceniveauet fra 2014 skal præciseres, således at det er retvisende i forhold til Ankestyrelsens principafgørelse 60 -15, og således at borgerens behov for socialpædagogisk ledsagelse altid vurderes individuelt og konkret i overensstemmelse med gældende lovgivning og praksis.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser beslutter, at serviceniveauet for ledsagelse af 14. november 2014 erstattes af forslag til serviceniveau for socialpædagogisk ledsagelse i Slagelse Kommunes botilbud af 2018. 
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 9. maj 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Udvalget besluttede, at følge indstillingen med følgende bemærkninger:
Det skal præciseres i serviceniveauet, at der er tale om kommunen skal tilbyde socialpædagogisk ledsagelse i afsnit 2 -4 i mødegrundlaget.

7. Lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferier (O)

7.     Lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferier (O)

Sagsnr.: 330-2018-27814               Dok.nr.: 330-2018-241868                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget orienteres om Lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie til beboere over 18 år i visse botilbud. Endvidere gives udvalget en status på, hvordan der p.t. arbejdes med en afklaring af under, hvilke vilkår botilbuddene i Slagelse Kommune kan tilbyde beboerne tilkøb af kendt socialpædagogisk ledsagelse til ferier.
Baggrund
Der har været et ønske fra brugerorganisationerne om, at indføre hjemmel til, at borgere i botilbud kan købe kendt socialpædagogisk personale til ledsagelse på ferier. Hidtil har der ikke været hjemmel til, at tilkøbe denne mulighed af botilbuddene. I forbindelse med revisionen af servicelovens voksenbestemmelser i 2016, var regeringen (V) og aftalepartierne A, DF, LA, I, B, SF og C enige om, at der ved lov skulle gives mulighed for, at beboere på døgntilbud med betydelig nedsat funktionsevne på eget initiativ kan tilkøbe kendt socialpædagogisk personale til ledsagelse på ferie.
Lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse trådte i kraft den 1. januar 2018. Loven giver mulighed for at voksne borgere i botilbud, der på eget initiativ ønsker at tilkøbe socialpædagogisk ledsagelse, kan tilkøbe kendt personale med som ledsagelse på ferie. Der er tale om, at borgere i botilbud kan tilkøbe sig ferie, som ligger uden for den ferie, som leveres inden for servicelovens rammer via taksten i botilbuddet. Samtlige udgifter til en tilkøbt ferie skal afholdes af borgeren. Det gælder alle udgifter i forbindelse med afholdelse ferien både for sig selv og personalet (udgifterne til personalets løn, rejseophold og forplejning).
Kommunale og regionale døgntilbud, der er godkendt af socialtilsynet kan tilbyde tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferier, hvis nedenstående forhold er opfyldt:
· At der er tale om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferie ud over den ferie, der allerede er indeholdt taksten
· At borgeren tilbydes ledsagelse af kendt ansat personale fra botilbuddet.
· At ferien indeholder mindst en overnatning i Danmark eller udland (Weekendture, festivaler osv. med mindst en overnatning)
· At tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferier ikke erstatter eller reducerer den socialpædagogiske ledsagelse, der allerede er indeholdt i taksten i botilbuddet. Det betyder, at tilbud om tilkøb skal ligge udover den ledsagelse, som døgntilbuddet i forvejen leverer
· At døgntilbuddet har en faglig kvalitet, relevante faglige kompetencer samt drives fagligt og økonomisk forsvarligt og være godkendt af Socialtilsynet
· At ferien skal gennemføres personalemæssigt forsvarligt.
· At tilbud om tilkøb af ferie, ikke medfører service- og kvalitetsforringelser i botilbuddet for de tilbageværende beboerne, mens en eller flere borger(e) er på tilkøbt ferie.
· At botilbuddet ikke skaber overskud ved salg af tilkøbsferie med socialpædagogisk ledsagelse
· At borgeren får den samme pleje og omsorg i forbindelse med den tilkøbte ferie, som borgeren får i døgntilbuddet.
Der er for nuværende nedsat en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra de relevante døgntilbud der har til opgave at udrede og vurdere botilbuddenes mulighed for, at tilbyde beboerne tilkøb af kendt personale til ledsagelse på ferier, herunder omfang og vilkår for tilkøb. Arbejdsgruppen har desuden til opgave, at fastsætte principper for tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse i botilbuddene. Principperne forventes forelagt udvalget til drøftelse og efterfølgende beslutning på udvalgsmødet i juni 2018.
Retligt grundlag
LOV nr. 649 af 8. juni 2017: Lov om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning. Udvalget kan beslutte at anmode om yderligere oplysninger.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at der er behov for at der politisk fastsættes principper for tilbud om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse i Slagelse Kommunes døgntilbud til voksne borgere med betydelig nedsat psykisk funktionsevne.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 9. maj 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Udvalget tog orienteringen til efterretning

8. Opfølgning på beslutning om tilbagebetaling for transport (O)

8.     Opfølgning på beslutning om tilbagebetaling for transport (O)

Sagsnr.: 330-2018-961                   Dok.nr.: 330-2018-234102                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgersager
Beslutningstema
Baggrund
I udvalgsmødet den 10. januar 2018 pkt. 7 blev det besluttet at, der gennemføres en kontrol af opkrævet betaling for abonnementsordningen ved Autisme Center Vestsjælland, og der på anfordring fra borgere kan ske tilbagebetaling af eventuelt for meget opkrævet betaling.
Administrationen har udarbejdet et informationsbrev med tilhørende svarskema (bilag 1 og 2) der i dagene 26. og 29. januar er udsendt fra ACV til de berørte 80 beboere, værger og for beboere uden værger til den pårørende ACV har kontakten med.
For beboere, som ikke har en værge eller en fast pårørende der er kontakt til iværksætter ACV den besluttede kontrol og individuelle vurdering for disse beboere.
I informationsbrevet er oplyst mulighed for at kontakte, Center for Handicap og Psykiatri eller Autisme Center Vestsjælland hvis udvalgets beslutning, informationsbrev eller svarskema giver anledning til spørgsmål.
I brevet anmodes beboere, værger og pårørende om, at Slagelse Kommune modtager henvendelser med ønske om den individuelle vurdering inden den 31. juli 2018.
Pr. 23. april 2018 er modtaget i alt 41 henvendelser om tilbagebetaling. I de 41 henvendelser indgår 11 borgere hvor ACV foretager vurdering på vegne af borgeren, da borgeren ikke er tildelt en værge.
Der er således 39 udsendte informationsbreve, som ikke har reageret.
Retligt grundlag
Udvalgets beslutning den 10. januar 2018 pkt. 7.
Ankestyrelsens brev af 3. juli 2017.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning. Udvalget kan beslutte at anmode om yderligere oplysninger.
Vurdering
Det er administrationens vurdering at udvalgets beslutning nu er iværksat. Der er nu pr. 23. april 2018 udsendt 32 svarbreve på henvendelserne. Der er således 9 sager der afventer oplysninger/endelig vurdering.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
På baggrund af nu 32 afsluttede henvendelser er der udsendt svar samt sket tilbagebetaling på ca. 1,25 mio. kr. til 30 borgere.
Jævnfør sagspunktet, budgetopfølgning 2, er finansieringen i forbindelse med udgifterne til Kørselssagen fortsat uafklaret.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 9. maj 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Udvalget tog orienteringen til efterretning med følgende bemærkninger:
Udvalget ønsker punktet genoptaget på udvalgsmøde til næste budgetopfølgning med forventning om et samlet overblik og finansiering.

9. Lukning af Rosenkilde Efterskole og tilhørende kollegie (B)

9.     Lukning af Rosenkilde Efterskole og tilhørende kollegie (B)

Sagsnr.: 330-2018-19507               Dok.nr.: 330-2018-239305                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Baggrund
Udvalget besluttede i sit møde d. 11. april 2018, at genoptage punktet på udvalgets møde i maj med en nærmere beskrivelse af en afviklingsplan for bygninger og personale samt en plan for, hvad bygningerne skal anvendes til efterfølgende samt oplysning om hvor mange elever, der har ansøgt om efterskole ophold for skoleåret 2018-2019. I nedenstående sagsfremstilling er sagen udbygget med disse oplysninger.
Rosenkilde Efterskole er et efterskole lignende undervisningstilbud efter folkeskoleloven § 20.stk.2. for børn og unge på 9. og 10 klassetrin med tilhørende kollegie der drives efter servicelovens bestemmelser om døgntilbud til børn og unge.
Rosenkilde Efterskole blev etableret august 2008 for at dække et stort behov for efterskoletilbud til unge med Autisme Spektrum Forstyrrelser (ASF).
Elevgrundlaget
I skoleåret 2016/2017 var der optaget 13 unge i Rosenkilde Efterskole. Fra august 2017 er der 5 unge på Rosenkilde Efterskole. De nu 5 elever på Rosenkilde Efterskole afslutter alle deres ophold pr. 31. juli 2018. Med det lave antal elever er det ikke længere muligt at opretholde et fagligt og pædagogisk miljø, samt et relationelt socialt efterskolemiljø. Efterskoletilbuddet forudsætter, at der er mindst 8 unge for at der er et tilstrækkeligt driftsgrundlag, herunder til den døgndækning der er i kollegietilbuddet, som forudsætter ca. 6 årsværk. Autisme Center Vestsjælland har ikke modtaget nogen ansøgninger til efterskoleophold for skoleåret 2018/19. Der har alene været tale om telefoniske forespørgsler.
Det er Autisme Center Vestsjælland vurdering, at de ordinære og specialiserede efterskoler rundt om i landet har stor succes med at skabe mangfoldige efterskoletilbud til de unge i målgruppen. Rosenkilde Efterskole kan ikke konkurrere ud fra disse parametre og forudsætninger.
I nedenstående uddybes de elementer og overvejelser som indgår i Autisme Center Vestsjælland plan for udfasning og lukning af Rosenkilde Efterskole.
Fremtidig anvendelse af bygninger – Anholtvej 3
Rosenkilde Efterskole deler bygning med flere af Autisme Center Vestsjælland andre tilbud og kan derfor ikke afvikles særskilt. Den lejede bygning på Anholtvej 3 er oprindeligt bygget som hotel og består af 4.322 kvm fordelt på 3 etager.
Bygningen huser i dag STU (den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse) med tilhørende kollegie, Rosenkilde Efterskole og Bofællesskabet Anholtvej til voksne borgere. Der ud over indeholder bygningen et produktionskøkken og mødefaciliteter samt undervisningslokaler.
Efterskolen har anvendt 1 lokale til undervisning. Disse vil fremover blive anvendt til STU- undervisningen, og desuden give mulighed for, at der fremover kan optages flere STU -elever med et større støttebehov end dem der går i STU i dag. Autisme Center Vestsjælland oplever, at der er en øget efterspørgsel om STU- tilbud til disse unge.
Fremtidig anvendelse af Efterskolens kollegieværelser
Efterskolen har tilknyttet 15 kollegieværelser der er godkendt af socialtilsynet efter servicelovens §§ 66. stk. 1. nr. 6. Der har stået 10 værelser tomme siden skoleårets start pr. 1. august 2018. De ledige kollegieværelser på efterskolen vil indgå i Autisme Center Vestsjællands samlede tilbudsvifte og påtænkes anvendt som almindelige kollegiepladser til STU- eleverne. Der er dog for nuværende ingen elever på venteliste.
Endvidere er Autisme Center Vestsjælland i gang med, at afdække yderligere anvendelsesmuligheder af lokalerne til eksempelvis akuttilbud til voksne mv.
Tomgangsomkostningerne til de lokaler der ikke anvendes til andre formål, fordeles på de øvrige tilbud der benytter Anholtvej 3.
Personaleprocessen
Personaleprocessen der skal foregå i forbindelse med afviklingen af Rosenkilde Efterskole er fastsat af Lokal MED ved Autisme Center Vestsjælland. Alle medarbejdere der er berørt af lukningen tilbydes ansættelse andre steder på Autisme Center Vestsjælland, hvor de tilbydes ansættelse i vakante stillinger. Aktuelt er status, at 1 medarbejder har søgt arbejde udenfor Autisme Center Vestsjælland, 2 medarbejdere har fået arbejde indenfor børneområdet på Autisme Center Vestsjælland og 2 medarbejdere har fået arbejde i STU- tilbuddet pr. 1. august 2018.
Der er forsat 5 medarbejdere der endnu ikke har ansøgt om andet arbejde. Der arbejdes p.t med at afdækkes forskellige muligheder for omplacering af disse medarbejdere til ledige stillinger på Autisme Centret med virkning pr. 1. juli 2018.
Rammeaftalen
Rosenkilde Efterskole indgår som et tilbud i Rammeaftalen mellem kommunerne i region Sjælland og Region Sjælland. Styregruppen for Rammeaftale Sjælland skal derfor varsles ved lukning af Rosenkilde Skole. De nuværende 5 elever er visiteret fra 5 forskellige kommuner herunder Slagelse Kommune.
Retligt grundlag
Undervisningstilbuddet følger Folkeskolens § 20, stk. 2. om specialundervisning for Børn og Unge. Kollegietilbuddet drives efter servicelovens § 66. stk.1 nr. 6 døgninstitutioner.
Handlemuligheder
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan beslutte, at følge administrationens anbefaling om, at lukke Rosenkilde Efterskole pr. 31. juli 2018. Udvalget kan beslutte, at bede om yderligere oplysninger til belysning af beslutningsgrundlaget.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at det efterskolelignende tilbud i en årrække har udfyldt en rolle i udviklingen af den afsluttende del af folkeskoletilbuddet på 9. og 10. klassetrin for unge med ASF. Nu vurderes det, at de ordinært etablerede efterskoler har udviklet tilsvarende tilbud der tilbydes kommuner til en væsentligt lavere udgift inden for de rammer som ordinære efterskoler oprettes og drives under. Det efterskolelignende tilbud Rosenkilde Efterskole vurderes derfor ikke såvel fagligt som økonomisk, at være relevant at drive videre i regi af Center for Handicap og Psykiatri når der på sigt ikke kan forventes, at være et tilstrækkeligt elevgrundlag der kan begrunde en forsat opretholdelse af Rosenkilde Efterskole.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Rosenkilde Efterskole har en samlet takst på 2.301 kr. i døgnet svarende til en årlig udgift i 2018 niveau på 839.865 kr. beregnet som 12 mdrs. ophold i et skoleår.
Med de aktuelt 5 elever er der en økonomisk omsætning på samlet knapt 4, 2 mio. kr. på årsbasis i 2018 prisniveau.
Rosenkilde Efterskole er placeret på Anholtvej 3 i Slagelse. Autisme Center Vestsjælland arbejder med forslag om anvendelse af lokalerne som nu anvendes af Rosenkilde Efterskole.
Lokal MED ved Autisme Center Vestsjælland er orienteret om, at der bliver fremlagt forslag om lukning af Rosenkilde Efterskole pr. 31. juli 2018. Lokal MED har desuden fastsat procedurer for omplacering af det berørte personale. 
Der er p.t. knyttet 6,1 årsværk fordelt på 7 ansatte lærere, pædagoger og pædagogmedhjælpere. Autisme center Vestsjælland oplyser, at der ikke i forbindelse med lukningen af Rosenkilde Efterskole vil være afskedigelser idet alle ansatte kan tilbydes beskæftigelse ved de øvrige tilbud ved Autisme Center Vestsjælland.
Konsekvenser for andre udvalg
Børn og Unge udvalget er begrænset berørt i form af Center for Børn og Familie og Center for Skole ikke kan anvende Rosenkilde Efterskole som efterskoletilbud til unge med ASF fra 1. august 2018.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Rosenkilde Efterskole lukkes pr. 31. juli 2018.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 9. maj 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Udvalget besluttede, at følge indstillingen.

10. Årsrapportering magtanvendelse 2017 (B)

10.   Årsrapportering magtanvendelse 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2018-27432               Dok.nr.: 330-2018-237893                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Herudover skal udvalget træffe beslutning, om der skal udarbejdes en handleplan version 3 for nedbringelse af magtanvendelser gældende for 2018-2019.
Baggrund
Magtanvendelse er et indgreb i selvbestemmelsesretten og kan kun benyttes overfor borgere med betydelig og varig nedsat psykisk funktionsevne i situationer, hvor der er akut fare for alvorlig personskade.
Alle former for magtanvendelse kræver et lovgrundlag, fordi den personlige frihed indskrænkes.
Lovgrundlaget for anvendelse af magtanvendelse på voksenområdet reguleres af servicelovens §§ 126-129. Magtanvendelse på børneområdet reguleres af Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge. Formålet med lovgrundlaget er at styrke retssikkerheden både for modtageren af offentlig omsorg og for personalet.
Magtanvendelse skal altid være undtagelsen og må aldrig erstatte omsorg, pleje og socialpædagogisk støtte.
Magtanvendelse skal registreres på særlige skemaer og indberettes til Socialfagligt Team, der afgør om magtanvendelsen har været lovlig og følger op på magtanvendelserne.
Forskellige former for magtanvendelse
Reglerne omkring magtanvendelse giver hjemmel for visse former for magtanvendelse i den offentlige omsorgsudøvelse i forskelligt og begrænset omfang. Som eksempler kan nævnes:
Akut fastholdelse eller føren (§126), i situationer, hvor kommunalbestyrelsen (personalet) kan træffe afgørelse om at anvende fysisk magt i form af at fastholde eller føre en person til et andet opholdsrum, når der er nærliggende risiko for at personen udsætter sig selv eller andre for at lide alvorlig personskade eller forholdene i det enkelte tilfælde gør det påkrævet. Langt størstedelen af de indberetninger om magtanvendelser som behandles i Socialfagligt Team er akut fastholdelse eller føren.
Alarmsystemer (§ 125), for eksempel pejlesystem, der kan anvendes til at lokalisere bortkommen person, eller døralarm, der orienterer personalet om, at en given person forlader boligen.
Fastholdelse (§ 126a) m.v. for eksempel, hvis der er nærliggende risiko for at personen udsætter sig selv eller andre for at lide alvorlig personskade, eller hvis det må anses for en absolut nødvendighed for at udøve omsorgspligten i personlige hygiejnesituationer.
Tilbageholdelse i bolig (§127) for eksempel, hvis der er nærliggende risiko for at personen ved at forlade boligen/tilbuddet udsætter sig selv eller andre for at lide væsentlig personskade.
Anvendelse af beskyttelsesmidler (§128) for eksempel at fastspænde en person med stofseler for at hindre fald når forholdene gør det absolut påkrævet. Der er ikke meddelt tilladelser hertil i 2010.
Optagelse i særlige botilbud uden samtykke for eksempel hvis det er absolut påkrævet for, at personen kan få den nødvendige hjælp, og hjælpen ikke kan gennemføres i personens hidtidige bolig.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser har tidligere besluttet, at antallet af magtanvendelser på kommunens virksomheder samlet set skal nedbringes, og har i den forbindelse iværksat en politisk handleplan (version 1 i 2014 og version 2 i 2016). I henhold hertil orienteres udvalget om udviklingen af magtanvendelser gennem hele år 2017.
Antallet af magtanvendelse i 2017
Voksenområdet
Der identificeres et fortsat fald i antallet af magtanvendelser:
· I 2017 har der været 205 magtanvendelser på voksenområdet.
1.    at I 2016 er der i alt 300 magtanvendelser. Der er således sket et fald i magtanvendelser på 31,7% fra 2016 – 2017.
2.    at I 2015 var der i alt 546 magtanvendelser på voksenområdet på Slagelses tilbud.
3.    at Samlet set er der i perioden med politisk handleplan sket et fald i antallet magtanvendelserne fra 2015-2017 på 62,5%.
Ikke tilladte magtanvendelser
Magtanvendelser vurderes i henhold til servicelovens kapitel 24. En magtanvendelse er ikke tilladt, hvis den udøves i en situation, hvor der enten
· ikke er fare for personskade
· alle pædagogiske metoder ikke er afprøvet
· hvor personalets håndtering er konfliktoptrappende
· hvor der ikke er tale om mindsteindgreb
· handling på formodning
· tilsidesættelse af borgerens selvbestemmelse   
Udviklingen i de ikke tilladte magtanvendelser viser, at der har været 25 ikke tilladte magtanvendelser i 2017. Det svarer til, at 12,2 % af magtanvendelserne er ikke tilladte. I 2016 udgjorde de ikke tilladte magtanvendelser 13,67%.
De ikke tilladte magtanvendelser i 2017 er typisk, hvor der ikke er fare for personskade, der skal personalet løse situationen uden anvendelse af magt, eller hvor personalet anvender magt uden, at alle pædagogiske muligheder er afprøvet.
Fordeling af magtanvendelserne
ACV
På voksenområdet henhører de fleste magtanvendelser under ACV. Der har i alt været 145 magtanvendelser i 2017 mod 241 magtanvendelser i 2016.
 Særligt tre borgere tegner sig for størstedelen af det samlede antal magtanvendelser på ACV i 2017.
· Borger x (blå) med 32 magtanvendelser. Borgeren havde i 2016 83 magtanvendelser. Denne borger er en udenbys borger, der i 3. kvartal 2017 flytter til andet mere egnet botilbud i anden kommune.
· Borger Y (rød) med 27 magtanvendelser i 2017 mod 49 magtanvendelser i 2016
· Borger Z (grøn) med 12 magtanvendelser i 2017 mod 25 magtanvendelser i 2016
På Specialcenter Slagelse har der været 28 magtanvendelser i 2017 mod 21 i 2016.
På CPUS har der været en stigning til 19 magtanvendelser i 2017 mod 6 magtanvendelser i 2016. Magtanvendelserne fordeler sig på 7 borgere.
Antallet af magtanvendelser på Slagelse borgere på udenbys tilbud er faldet i 2017 til 13 mod til 28 magtanvendelser i 2016. Magtanvendelserne fordeler sig på 5 borgere.
Godkendte magtanvendelser
Der er i 2017 givet tilladelse til godkendt magtanvendelse efter § 129 – flytning uden samtykke:
· 3 flytninger efter § 129 udenbys tilbud.
· 6 flytninger til nybygget tilbud i Slagelse Kommune
· 1 flytning til matchende tilbud inden for samme virksomhed
Børneområdet
Magtanvendelser de seneste over de seneste 3 år fordeler sig således:
· I 2017 har der været 57 magtanvendelser
· I 2016 var der 79 magtanvendelser (31 af disse henhører under skole, så antallet af magtanvendelser efter serviceloven udgør 48)
· I 2015 var der 172 magtanvendelser (56 af disse henhører under skole, så antallet af magtanvendelser efter serviceloven udgør 116 magtanvendelser
· Samlet set er der i perioden med politisk handleplan sket et fald i antallet af magtanvendelser indenfor servicelovens område på 50,9 % (fraregnet magtanvendelser i skoleregi)
Der har således samlet været et fald i antallet fra 2015 og til 2017, mens der ses en stigning i antallet af magtanvendelser fra 2016-2017 på 9 magtanvendelser.
Det er særligt et barn N (udenbys borger), som har 17 magtanvendelser i 2017. Socialfagligt Team er i tæt dialog med handlekommune samt botilbud for at finde løsninger, der skal reducere antallet af magtanvendelser.
Ikke tilladte magtanvendelser
1. januar 2017 trådte voksenansvarsloven i kraft. Det har blandt andet den betydning, at der ikke må anvendes magt overfor børn, som ikke er døgnanbragt på institution, men som er i aflastningstilbud. Med loven skal magtanvendelse i institutionens interne skole ligeledes indberettes som magtanvendelse for de børn, som er døgnanbragt.
I 2017 var der 11 ikke tilladte. 5 af disse er for Slagelsebørn i udenbys eller private tilbud. 6 af disse magtanvendelser er i Slagelse Kommunes tilbud.
· I 2016 var der samlet 7 ikke tilladte magtanvendelser.
· I 2015 var der 22 ikke tilladte magtanvendelser på børneområdet.
Fordeling af magtanvendelserne
ACV
På børneområdet har der været 36 magtanvendelser. 4 af disse er ikke tilladt. 2 af de ikke tilladte er på døgntilbud (2 børn), og 2 af disse er i aflastningstilbud (2 børn), hvor der ikke er hjemmel til at anvende magt.
På Specialcenter Slagelse har der været 2 magtanvendelser i 2017. Begge disse er ikke tilladte, da der er pågået i aflastningstilbud (1 barn). I 2016 var der ingen magtanvendelser på Specialcenter Slagelse.
Antallet af magtanvendelser på de udenbys tilbud er 5 i 2017, så uændret i forhold til 2016.
2 af disse er pågået i et aflastningstilbud (1 barn), mens de øvrige 3 er ikke tilladte magtanvendelser overfor 3 børn.
Retligt grundlag
· Lovgrundlaget på børneområdet er Bekendtgørelse af lov om voksenansvar for anbragte børn og unge LBK nr. 507 af 2. maj 2015 samt vejledning om voksenansvar for anbragte børn og unge VEJ nr. 10370 af 21. december 2016.
Handlemuligheder
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan vælge at tage årsrapporteringen til efterretning uden at iværksætte en handleplan version 3 for nedbringelse af magtanvendelser for 2018-2019. Eller udvalget kan beslutte at iværksætte en ny handleplan version 3 på baggrund af årsrapporteringen.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den politiske handleplan version 1 (2014-2015) og version 2 (2016-2017) har spillet en tydelig og effektiv rolle i nedbringelsen af antallet af magtanvendelser.  Handlingsplanernes fokus med nedbringelse af magtanvendelser er indarbejdet i virksomhedernes daglige praksis med et stort fokus på forebyggelse. Virksomhederne introducerer nyansat personale til lovgivning og praksis, og personalet har deltaget i temadage og kurser i blandt andet etik, konfliktløsning.
Administrationen vil styrke fortsat nedbringelse af magtanvendelser ved at:
· Styrke dialogen med andre kommuner, hvor borgeren har mange magtanvendelser for at sikre borgeren den rette indsats.
· Håndholdt opfølgning på de ikke tilladte magtanvendelser med direkte dialog med borgerens tilbud.  
· Fortsat dialog og sparring med virksomhederne om lovgrundlaget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Børne- og Ungeudvalget orienteres om udviklingen af magtanvendelser i år 2017.
Årsrapporteringen forelægges ligeledes til orientering i Handicaprådet. 
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
4.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
2.    at Udvalget tager stilling til, om der skal iværksættes ny handleplan
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 9. maj 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Udvalget besluttede, at der ikke iværksættes en politisk handleplan version 3, men at indsatserne i handleplan version 2 forsættes. Der opstilles en målsætning med fortsat reduktion af magtanvendelserne, som også indeholder en målsætning om reduktion af de ikke tilladte magtanvendelser.
Udvalget orienteres årligt om udviklingen i antallet af magtanvendelser.

11. Opfølgning på 16-16 mødet den 10. og 11. april 2018 (D)

11.   Opfølgning på 16-16 mødet den 10. og 11. april 2018 (D)

Sagsnr.: 330-2017-21896               Dok.nr.: 330-2018-244641                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Opfølgning på 16-16 mødet 10. og 11. april 2018 i form af mundtlig orientering.
I forlængelse af 16-16 mødet, præsenteres Udvalget for de temaer som blev rejst ved 16-16 mødet og disse temaer sættes ind i en sammenhæng med de eksisterende politiske pejlemærker med henblik på at drøfte den videre dialog og proces fremadrettet.
Baggrund
Drøftelser og temaer, herunder spørgsmål rejst ved 16-16 mødet den 10. og 11. april 2018
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen anbefaler at den videre proces drøftes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser drøfter output fra 16-16 mødet samt forholder sig til hvordan processen fremadrettet bør tilrettelægges.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 9. maj 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Udvalget genoptager drøftelsen af output fra 16-16 mødet på det kommende udvalgsmøde.

12. Orientering om arbejdet med den kommunale ungeindsats (O)

12.   Orientering om arbejdet med den kommunale ungeindsats (O)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2018-226212                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Social- og Beskæftigelsesudvalget skal tage orienteringen til efterretning.
Baggrund
Udvalgene har ønsket at få en løbende orientering om arbejdet med etablering af FGU og den sammenhængende ungeindsats.
Den 16. april afholdte Børne- og ungeudvalget, Social og beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser et fælles temamøde om den nye sammenhængende kommunale ungeindsats. På temamødet blev udvalgene præsenteret for baggrund, formål, målsætninger, indhold og overvejelser i forbindelse med tilrettelæggelse af ungeindsatsen.
De nye nationale målsætninger for ungeindsatsen indebærer, at:
· Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030
· Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030
Udvalgene havde en række overvejelser og spørgsmål, som fremgår af vedhæftede opsamling (se bilag 1). Et centralt ønske fra udvalgene er at få skabt en baseline for indsatsen. I vedlagte bilag 1 fremgår nogle centrale parametre i forhold til ungeindsatsen i Slagelse Kommune, som kunne danne grundlag for en baseline.
Med afsæt i baseline skal de tre udvalg på kommende møder tage stilling til eventuelle lokalpolitiske målsætninger og strategi for ungeindsatsen.
Tidsplan for processen omkring tilrettelæggelse af ungeindsatsen fremgår af bilag 2.
Retligt grundlag
Forslag til Lov om kommunal indsats for unge under 25 år af 1. februar 2018.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Taget til efterretning
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:  Helle Blak (F)
Til efterretning.
Venstre kan ikke tage orienteringen til efterretning, idet det politiske fokus er så langt væk, at der er stor bekymring over, hvad der kommer ud af processen.
Venstre ser fortsat behov for, at der nedsættes et "paragraf 17 stk. 4" udvalg.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 9. maj 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Udvalget tog orienteringen til efterretning.

13. Presse (O)

13.   Presse (O)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2018-241906                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 9. maj 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Der er åbning af FOKUS.

14. Næste møde (O)

14.   Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2018-241907                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 9. maj 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Udvalget ønsker, at der afsættes længere tid til de møder, hvor det er nødvendigt i forhold til dagsorden.

15. Eventuelt (O)

15.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-93245               Dok.nr.: 330-2018-241908                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 9. maj 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Der var ingen punkter under eventuelt.

16. Anmodning om optagelse af sag - Handicap- og Psykiatriområdets brug af hemmeligt nummer ved telefonopkald(D)

16.   Anmodning om optagelse af sag - Handicap- og Psykiatriområdets brug af hemmeligt nummer ved telefonopkald(D)

Sagsnr.: 330-2018-28881               Dok.nr.: 330-2018-250258                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Christopher Trung (V) ønsker at drøfte muligheden omkring kommunens brug af hemmeligt nummer ved telefonopkald.
Baggrund
Christopher Trung (V) ønsker at få en status på i hvilket omfang, at hemmeligt nummer bliver brugt inden for misbrugs-, handicap- og psykiatriområdet, når f.eks. en sagsbehandler kontakter en borger pr. telefon, samt om mulighederne for at ændre på dette, så det i det mindste ikke er hemmeligt nummer, men måske blot telefonnummeret på omstillingen, der vises når medarbejderen ringer til borgeren.

Retligt grundlag
Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag som følge af Styrelseslovens § 11.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at sagen drøftes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 9. maj 2018:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Udvalget drøftede sagen med følgende bemærkninger:
Administrationen undersøger, om det er en mulighed.