Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (2018-2021) – Referat – 8. august 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2018-271348                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 8. august 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Igangværende sager (O)

2.     Igangværende sager (O)

Sagsnr.: 330-2018-31830               Dok.nr.: 330-2018-271419                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget orienteres om igangværende sager:
1. Principper for rådighedsbeløb
2. Case om magtanvendelser
3. Flytning af § 85-området
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 8. august 2018:
Fraværende: 
Udvalget tager orienteringen til efterretning. Skæve boliger kommer på septembermødet 2018. Sammenhæng mellem magtanvendelser og arbejdsskader undersøges. Flytning af § 85 området kommer på budgetdagsordenen og genoptages derefter i Udvalget.

3. Orientering (O)

3.     Orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2018-271603                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Gensidig orientering.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 8. august 2018:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.

4. Budgetopfølgning 3 for 2018 - Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (B)

4.     Budgetopfølgning 3 for 2018 - Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (B)

Sagsnr.: 330-2018-30389               Dok.nr.: 330-2018-280411                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug i 2018 skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender handleplaner og budgetopfølgning 3, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2018 at have et mindre forbrug for driftsudgifterne på 1,1 mio. kr. og et mindre forbrug for anlægsudgifterne på 0,727 mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af driftsudgifterne, og Bilag 1a specificerer anlæg på de enkelte anlægsprojekter.
Myndighed i Center for Handicap og Psykiatri forventer i 2018 at overholde budgettet. Det kræver dog en fortsat stram visitation at fastholde et budget i balance, da der stadig ses en stor efterspørgsel på specialiserede indsatser til Slagelse kommunes borgere jf. bilag 1.
En stigende kompleksitet i borgernes behov for hjælp og støtte presser Myndighedens budget. Det vil sige, at enkelte nye komplekse sager, eller en negativ udvikling i allerede eksisterende sager, kan skubbe til balancen i budgettet, og dermed resultere i et merforbrug.
Autisme Center Vestsjælland forventer ligeledes at overholde budgettet i 2018.
Der er følgende to forbehold;
Der er ikke taget højde for tilbagebetalingen til borgere vedr. kørselssagen, da den bevillingsmæssigt skal afklares. Pr. ultimo juni 2018 er der truffet afgørelser i 43 sager med en samlet udbetaling på 1,5 mio. kr. Der ligger pt. 4 aktuelle sager som forventes at få tilkendt en tilbagebetaling. Den samlede udfordring forventes derfor at være på ca. 1,7 mio. kr. Det forventes at Udvalget tager stilling til finansiering af kørselssagen til denne budgetopfølgning, hvilket blev besluttet til udvalgsmødet i maj.
ACV er i gang med at afvikle en handleplan på 5 mio. kr., som er det overførte merforbrug fra 2017. Der er en bekymring for konsekvenserne af at skulle arbejde under en stort økonomisk pres. Dette bliver uddybet i bilag 3. Bekymringen går på hvilke konsekvenser det vil få i forhold til arbejdstilsynet, Socialtilsynet, sygefravær m.m.
Handleplaner ved forventet merforbrug over 100.000 kr. vedlægges til udvalgets godkendelse. Specialcenter Slagelse har udarbejdet en handleplan.
På Anlæg forventes et mindre forbrug på 0,727 mio. kr., som består af 18 handicapboliger på
Kastanievej og Overdragelse af vejanlæg og grønne områder til grundejerforening.
Opførsel af 18 handicapboliger på Kastanievej i Slagelse er blevet 445.000 kr. billigere end forventet. Projektet er lånefinansieret med 90% af anskaffelsessummen, og når anskaffelsessummen bliver mindre betyder det, at lånet tilsvarende skal nedbringes. Ekstraordinært afdrag inkl. Omkostninger udgør 420.000 kr. – det resterende beløb tilføres kassen.
Økonomiudvalget besluttede d. 18. juni 2018 at udskyde pkt. 7 vedr. bevillingsoverførsel af anlæg fra 2018 til 2019 til august, med henblik på fornyet behandling i fagudvalg ud fra nærmere beskrivelse af årsag til afvigelserne. Den eksisterende bevilling, som skal anvendes til udmatrikulering af veje og grønne områder, afventer kloakering af området. Det anbefales derfor at bevillingen på 281.000 kr. til overdragelse af vejanlæg og grønne områder til grundejerforening overført til 2019.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Tekniske korrektioner
Den selvejende institution Toften har tilbuddet ICM (Housing First), hvor de har haft en mindre antal borgere end budgetteret. Derfor korrigeres budgettet 700.000 kr. i indeværende år og frem. Netto går det i nul.
Budget til bygningsdriften for Egersundvej 12 omplaceres til Kommunale Ejendomme (Ejendomsstrategi), idet Center for Psykosocial Udvikling Slagelse (CPUS) ikke længere anvender bygningen på Egersundvej 12. Budgettet på 92.673 kr. korrigeres i indeværende år og i 2019 bliver det indarbejdet i taksten.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budgetopfølgningen har nedenstående bevillingsmæssige konsekvenser:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2018
2019
2020
2021
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift – Egersundvej 12 CPUS
04.01
-93
-99
-99
-99
Drift – Egersundvej 12 Ejendomsstrategien
06.03
 93
99
99
99
Drift - ICM
04.01
 700
 700
 700
 700
Drift - ICM
04.01
-700
-700
-700
-700
Anlæg - Kastanievej
04.01
-445
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering - Kastanievej
01.04
 420
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen - Kastanievej
01.04
  25
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Budgetopfølgningen 3 for 2018 samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.    at Udvalget godkender omplaceringen på 420.000 kr. vedr. Kastanievej til Økonomiudvalget og 25.000 kr. til kassen og videresendes til godkendelse for Økonomiudvalg og Byrådet
3.    at Udvalget godkender bevillingen på 281.000 kr. til overdragelse af vejanlæg og grønne områder til grundejerforening overføres til 2019. Denne videresendes til godkendelse for Økonomiudvalg og Byrådet
4.    at Udvalget beslutter finansiering af 1,7 mio. kr. vedr. kørselssagen. Udvalget kan vælge at finansieringen skal afholdes af enten ACV eller Myndighed. Alternativt kan Udvalget indstille til en kassefinansieret dækning til godkendelse i Økonomiudvalg og Byrådet.
5.    at En 2-årig handleplan for ACV godkendes og videresendes til godkendelse for Økonomiudvalg og Byrådet
6.    at Udvalget godkender omplaceringen på 92.673 kr. vedr. bygningsdriften for Egersundvej 12 til Ejendomsstrategi og videresender til Økonomiudvalg og Byrådet til godkendelse.
7.    at Der gives en indtægts- og udgiftsbevilling på 700.000 kr. vedr. regulering i budgettet for ICM.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 8. august 2018:
Fraværende: 
At 1: Godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byråd.
At 2: Omplacerngen godkendes.
At 3: Videresendes til godkendelse for Økonomiudvalget og Byrådet.
At 4: Oversendes til Økonomiudvalget mhp at pege på finansiering. (V) henledte opmærksomheden på, at finansieringen ikke medfører serviceforringelser.
At 5: Anbefaler at gøre handleplanen for ACV 2 årig.
At 6: Videresendes til godkendelse.
At 7: Godkendt.

5. Orientering om arbejdet med den sammenhængende ungeindsats (E)

5.     Orientering om arbejdet med den sammenhængende ungeindsats (E)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2018-343085                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
På møderne i maj 2018 godkendte de tre fagudvalg målgruppe, baseline og lokalpolitisk målsætning for den sammenhængende ungeindsats. I forlængelse heraf havde udvalgene en række ønsker:
- De tre fagudvalg efterspurgte alle ’konkrete handlinger beskrevet med delmål startende i 2018, tidsplan og organisering der understøtter sammenhæng’. Dette vil blive indtænkt i arbejdet med tilrettelæggelsen af ungeindsatsen.
- Børne- og Ungeudvalget efterlyste en detaljeret tidsplan for de kommende politiske beslutninger. Tidsplanen fremgår af bilag 1.
- Børne og ungeudvalget efterlyste et notat med procesplan og initiativer i forbindelse med den sammenhængende ungeindsats. Procesplanen for arbejdet fremgår af bilag 2.
- Børne og ungeudvalget efterlyste tal for den lokalpolitiske målsætning fra 2015 og 2016 som supplement til baseline fra 2017. Tallene fremgår bilag 3.
Til udvalgenes orientering afholdes der en workshop den 22. august som led i arbejdet med tilrettelæggelse af ungeindsatsen. Workshoppen er for medarbejderrepræsentanter og ledere fra de fagområder, som har direkte berøring med unge 12-29 årige. Dvs. Jobcenter, Handicap og Psykiatri, Rusmiddelcenteret, Børn og Familie, UU, PPR, SSP og skolekontaktpersoner, Skoler og Klubber. Workshoppen har til formål at indhente medarbejdernes perspektiver og ideer til tilrettelæggelsen af ungeindsatsen.
Desuden planlægges et fælles temamøde for de tre udvalg den 24. september om tilrettelæggelse af ungeindsatsen.
Sidst planlægges en høringsworkshop den 9. oktober kl. 8.30-11.30 om tilrettelæggelse af ungeindsatsen, herunder organisering af uddannelsesvejledningen.
Retligt grundlag
Forslag til Lov om kommunal indsats for unge under 25 år af 1. februar 2018.
Handlemuligheder
Udvalgene kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at procesplanen skaber mulighed for den dialog og indhentning af input og perspektiver fra interessenter, der skal til for at udarbejde et solidt oplæg til tilrettelæggelse af ungeindsatsen. Ligeledes skaber den politiske tidsplan rammer for et temamøde for de tre udvalg i efteråret, hvor tilrettelæggelsen kan drøftes forud for høring og beslutning. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og Ungechefen indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 6. august 2018:
Fraværende:  Unnie Oldenburg (A)
Der blev supplerende oplyst at der er indbudt til konference den 19. september 2018, med deltagelse af de involverede tre fagudvalg, uddannelsesinstitutioner, medarbejdere samt interesseorganisationer endvidere vil der komme en ny dato for høringsworkshop.
Orienteringen blev taget til efterretning.
Sten Knuth(V) fandt fortsat at processen mangler politisk fokus og involvering af interessenter.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 8. august 2018:
Fraværende: 
Den 19. september 2018 indbydes til konference. Høringsworkshop oprindelig planlagt til den 9. oktober 2018, men datoen ændres og ny dato udmeldes snarest.
(V) finder fortsat, at processen mangler politisk fokus og vedvarende inddragelse af interessenter, eksempelvis uddannelsesinstitutioner.

6. Offentliggørelse af referater fra lukkede punkter på udvalgsmøder (B)

6.     Offentliggørelse af referater fra lukkede punkter på udvalgsmøder (B)

Sagsnr.: 330-2018-42027               Dok.nr.: 330-2018-353309                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte retningslinjer for offentliggørelse af referater fra lukkede punkter på udvalgsmøder. De stående udvalg og Økonomiudvalget skal drøfte og anbefale retningslinjerne til Byrådet.
Baggrund
Alle beslutninger i Byrådet skal offentliggøres, inkl. oplysninger om hvem der stemte for eller imod. Det gælder også for beslutninger på lukkede punkter i Byrådet. Det følger af, at Byrådsmøder som udgangspunkt er åbne.
For de stående udvalg og Økonomiudvalget er det modsat, da udvalgsmøder som udgangspunkt er lukkede. For udvalgene er der ikke lovkrav om offentliggørelse af dagsorden, indstillinger eller beslutninger, hverken for åbne eller lukkede punkter.
Det eneste lovkrav for udvalgsmøder er, at der offentliggøres en fortegnelse over sager, der skal behandles.
Praksis for udvalgsmøder i Slagelse Kommune har længe været, at vi ved åbne punkter offentliggør dagsorden, indstillinger, bilag og beslutninger. Mens vi ved lukkede punkter kun offentliggør overskriften på punktet og ikke andet.
I Slagelse Kommune ønsker vi at være så åbne og transparente som muligt. Administrationen foreslår derfor, at Byrådet træffer beslutning om, at kommunen fremover offentliggør beslutninger og afstemningsforhold fra lukkede punkter fra de stående udvalg.
Det kræver, at protokollen fremover skrives, så beslutningerne bliver forståelige, selv om indstillingen ikke er offentliggjort, samtidig med at der ikke røbes fortrolige oplysninger.
For at sikre at Byrådet træffer beslutning om retningslinjerne på et oplyst grundlag, får de stående udvalg og Økonomiudvalget mulighed for at afgive høringssvar til Byrådet, hvor fordele og ulemper kan beskrives, inden Byrådet træffer beslutning.
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 8 og § 20.
Handlemuligheder
Byrådet har kompetence til at beslutte retningslinjerne for de stående udvalgs offentliggørelse af dagsorden, indstillinger og beslutninger. Byrådet kan beslutte at fastholde de nuværende retningslinjer eller fastsætte nye retningslinjer.
Byrådet kan overlade det til de stående udvalg og Økonomiudvalget selv at fastsætte egne retningslinjer for offentliggørelse af lukkede punkter.
Vurdering
Administrationen vurderer, at offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter vil give offentligheden bedre indsigt i de kommunale beslutningsprocesser. Samtidigt vil det være nemmere for udvalgsmedlemmerne efterfølgende at diskutere udvalgets beslutninger med borgere eller presse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Konstitueret kommunaldirektør indstiller,
1.    at Udvalgene drøfter retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter og afgiver høringssvar til Byrådets videre behandling
2.    at Byrådet beslutter nye retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter på stående udvalg og Økonomiudvalg
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Anbefales.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Udvalget ønsker størst mulig åbenhed, hvorfor indstillingen anbefales.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 6. august 2018:
Fraværende:  Unnie Oldenburg (A)
At 1 | drøftet. Udvalget ønsker forslag til konkrete retningslinjer forelagt før stillingtagen.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 7. august 2018:
Fraværende: 
Anbefales.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. august 2018:
Fraværende: 
At 1 | drøftet. Udvalget forventer, at der fremlægges forslag til konkrete retningslinjer.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 8. august 2018:
Fraværende: 
At 1: Udvalget ønsker størst mulig åbenhed.
At 2: Udvalget ser frem til retningslinjer, for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter på stående udvalg og økonomiudvalg, som besluttes  af Byrådet.

7. Anmodning om optagelse af sag - Handicap- og Psykiatriområdets brug af hemmeligt nummer ved telefonopkald(D)

7.     Anmodning om optagelse af sag - Handicap- og Psykiatriområdets brug af hemmeligt nummer ved telefonopkald(D)

Sagsnr.: 330-2018-28881               Dok.nr.: 330-2018-376851                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Christopher Trung (V) ønsker at drøfte muligheden omkring kommunens brug af hemmeligt nummer ved telefonopkald. I den forbindelse har MED-organisationen i Center for Handicap- og Psykiatri drøftet sagen vedr. hemmeligt nummer.
Baggrund
Christopher Trung (V) ønsker at få en status på i hvilket omfang, at hemmeligt nummer bliver brugt inden for misbrugs-, handicap- og psykiatriområdet, når f.eks. en sagsbehandler kontakter en borger pr. telefon. Ydermere ønskes undersøgt mulighederne for at ændre på dette. Således det i det mindste ikke er hemmeligt nummer, men f.eks. Slagelse Kommunes Hovednummer. Udvalget har sendt forslaget til høring i Handicap- og Psykiatris-MED med henblik på en administrativ beslutning. Svarene fra høringerne i Lokal-MED vedlægges sagen som bilag.
På baggrund af svarene fra LokalMED, kan administrationen tilslutte sig, at der ikke vises ”skjult nummer” hos borgerne ved opringning fra administrationen i Center for Handicap og Psykiatri. Administrationen foreslår, at borgernes ønske imødekommes ved at ”Vis nummer” funktionen sættes op, så borgerne altid får vist et fælles hovednummer til den enkelte virksomhed eller myndighed.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag som følge af Styrelseslovens § 11.
Handlemuligheder
Udvalget har sendt forslaget i høring.
Vurdering
Administrationen anbefaler at svarene fra høringen drøftes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Administrationens forslag godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 8. august 2018:
Fraværende: 
Udvalget drøftede indstillingen og administrationens forslag godkendes.

8. Presse (O)

8.     Presse (O)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2018-407064                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 8. august 2018:
Fraværende: 
Handi-Leg opstart.

9. Næste møde (O)

9.     Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2018-407070                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 8. august 2018:
Fraværende: 
Næste møde afholdes den 5. september 2018 i Center for Psykosocial Udvikling.

10. Eventuelt (O)

10.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-93245               Dok.nr.: 330-2018-407078                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 8. august 2018:
Fraværende: 
Udvalget ønsker at komme i praktik en dag eller lign. i en af Centerets virksomheder. Regler for besøg fremsendes til udvalgets medlemmer og ved næste udvalgsmøde fremkommer administrationen med forslag til besøg.