4. Budgetopfølgning 3 for 2018 - Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (B)
4. Budgetopfølgning 3 for 2018 - Udvalget for Specialiserede
Borgerindsatser (B)
Sagsnr.: 330-2018-30389 Dok.nr.: 330-2018-280411 Åbent
Kompetence: Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug
i 2018 skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres
ansvarsområde.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender
handleplaner og budgetopfølgning 3, som indgår i samlet opfølgning til
Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen
forventes udvalget i 2018 at have et mindre forbrug for driftsudgifterne
på 1,1 mio. kr. og et mindre forbrug for anlægsudgifterne på 0,727 mio.
kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af driftsudgifterne, og Bilag
1a specificerer anlæg på de enkelte anlægsprojekter.
Myndighed i Center for Handicap og Psykiatri
forventer i 2018 at overholde budgettet. Det kræver dog en fortsat stram
visitation at fastholde et budget i balance, da der stadig ses en stor
efterspørgsel på specialiserede indsatser til Slagelse kommunes borgere jf.
bilag 1.
En stigende kompleksitet i borgernes behov for hjælp og
støtte presser Myndighedens budget. Det vil sige, at enkelte nye komplekse
sager, eller en negativ udvikling i allerede eksisterende sager, kan skubbe til
balancen i budgettet, og dermed resultere i et merforbrug.
Autisme Center Vestsjælland forventer ligeledes at overholde
budgettet i 2018.
Der er følgende to forbehold;
Der er ikke taget højde for
tilbagebetalingen til borgere vedr. kørselssagen, da den bevillingsmæssigt skal
afklares. Pr. ultimo juni 2018 er der truffet afgørelser i 43 sager med en
samlet udbetaling på 1,5 mio. kr. Der ligger pt. 4 aktuelle sager som forventes
at få tilkendt en tilbagebetaling. Den samlede udfordring forventes derfor at
være på ca. 1,7 mio. kr. Det forventes at Udvalget tager stilling til
finansiering af kørselssagen til denne budgetopfølgning, hvilket blev besluttet
til udvalgsmødet i maj.
ACV er i gang med at afvikle en
handleplan på 5 mio. kr., som er det overførte merforbrug fra 2017. Der er en
bekymring for konsekvenserne af at skulle arbejde under en stort økonomisk
pres. Dette bliver uddybet i bilag 3. Bekymringen går på hvilke konsekvenser
det vil få i forhold til arbejdstilsynet, Socialtilsynet, sygefravær m.m.
Handleplaner ved forventet merforbrug over 100.000 kr.
vedlægges til udvalgets godkendelse. Specialcenter Slagelse har udarbejdet en
handleplan.
På Anlæg forventes et
mindre forbrug på 0,727 mio. kr., som består af 18
handicapboliger på
Kastanievej
og Overdragelse af vejanlæg og grønne områder til grundejerforening.
Opførsel af 18 handicapboliger på
Kastanievej i Slagelse er blevet 445.000 kr. billigere end forventet. Projektet
er lånefinansieret med 90% af anskaffelsessummen, og når anskaffelsessummen
bliver mindre betyder det, at lånet tilsvarende skal nedbringes. Ekstraordinært
afdrag inkl. Omkostninger udgør 420.000 kr. – det resterende beløb tilføres
kassen.
Økonomiudvalget besluttede d.
18. juni 2018 at udskyde pkt. 7 vedr. bevillingsoverførsel af anlæg fra 2018
til 2019 til august, med henblik på fornyet behandling i fagudvalg ud fra
nærmere beskrivelse af årsag til afvigelserne. Den
eksisterende bevilling, som skal anvendes til udmatrikulering af veje og grønne
områder, afventer kloakering af området. Det anbefales derfor at bevillingen på
281.000 kr. til overdragelse af vejanlæg og grønne områder til
grundejerforening overført til 2019.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet.
Tekniske korrektioner
Den selvejende institution Toften har tilbuddet ICM (Housing
First), hvor de har haft en mindre antal borgere end budgetteret. Derfor korrigeres
budgettet 700.000 kr. i indeværende år og frem. Netto går det i nul.
Budget til bygningsdriften for Egersundvej 12 omplaceres til
Kommunale Ejendomme (Ejendomsstrategi), idet Center for Psykosocial Udvikling
Slagelse (CPUS) ikke længere anvender bygningen på Egersundvej 12. Budgettet på
92.673 kr. korrigeres i indeværende år og i 2019 bliver det indarbejdet i
taksten.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Budgetopfølgningen har
nedenstående bevillingsmæssige konsekvenser:
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift – Egersundvej 12 CPUS | 04.01 | -93 | -99 | -99 | -99 |
Drift – Egersundvej 12 Ejendomsstrategien | 06.03 | 93 | 99 | 99 | 99 |
Drift - ICM | 04.01 | 700 | 700 | 700 | 700 |
Drift - ICM | 04.01 | -700 | -700 | -700 | -700 |
Anlæg - Kastanievej | 04.01 | -445 | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering - Kastanievej | 01.04 | 420 | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen - Kastanievej | 01.04 | 25 | | | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1. at Budgetopfølgningen
3 for 2018 samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering
for Økonomiudvalg og Byrådet
2. at Udvalget
godkender omplaceringen på 420.000 kr. vedr. Kastanievej til Økonomiudvalget og
25.000 kr. til kassen og videresendes til godkendelse for Økonomiudvalg og
Byrådet
3. at Udvalget
godkender bevillingen på 281.000 kr. til overdragelse
af vejanlæg og grønne områder til grundejerforening overføres
til 2019. Denne videresendes til godkendelse for Økonomiudvalg og
Byrådet
4. at Udvalget
beslutter finansiering af 1,7 mio. kr. vedr. kørselssagen. Udvalget kan vælge
at finansieringen skal afholdes af enten ACV eller Myndighed. Alternativt kan
Udvalget indstille til en kassefinansieret dækning til godkendelse i
Økonomiudvalg og Byrådet.
5. at En
2-årig handleplan for ACV godkendes og videresendes til godkendelse for
Økonomiudvalg og Byrådet
6. at Udvalget
godkender omplaceringen på 92.673 kr. vedr. bygningsdriften for Egersundvej 12
til Ejendomsstrategi og videresender til Økonomiudvalg og Byrådet til
godkendelse.
7. at Der
gives en indtægts- og udgiftsbevilling på 700.000 kr. vedr. regulering i budgettet
for ICM.
Beslutning i Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser den 8. august 2018:
Fraværende:
At 1: Godkendes og videresendes til orientering for
Økonomiudvalget og Byråd.
At 2: Omplacerngen godkendes.
At 3: Videresendes til godkendelse for Økonomiudvalget og
Byrådet.
At 4: Oversendes til Økonomiudvalget mhp at pege på
finansiering. (V) henledte opmærksomheden på, at finansieringen ikke medfører
serviceforringelser.
At 5: Anbefaler at gøre handleplanen for ACV 2 årig.
At 6: Videresendes til godkendelse.
At 7: Godkendt.