Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (2018-2021) – Referat – 5. december 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2018-271379                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. december 2018:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Godkendt.

2. Igangværende sager (O)

2.     Igangværende sager (O)

Sagsnr.: 330-2018-31830               Dok.nr.: 330-2018-271570                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget orienteres om igangværende sager:
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. december 2018:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Orienteringen blev taget til efterretning.

3. Orientering (O)

3.     Orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2018-609503                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
1. Gensidig orientering
2. Status i relation til prøvehandlinger i Temaanalysen
3. Handicapprisen
4. Status på Ungekollegiet
5. Dialogmøde frivillighed
6. Praktik uge 3
7. Borgersag
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. december 2018:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Orienteringen blev taget til efterretning med følgende bemærkninger:
Prøvehandlingerne i Temaanalysen er; Trivsel på bosteder, borgerrejser fra ung til voksen, udfordring af konstruktionen af rehabiliteringsteams.

4. Budget 2019-2022 - Drøftelse af tidsplan for udmøntning af Budgetaftalen (D)

4.     Budget 2019-2022 - Drøftelse af tidsplan for udmøntning af Budgetaftalen (D)

Sagsnr.: 330-2018-24452               Dok.nr.: 330-2018-601974                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget orienteres om tidsplanen for de punkter i Budgetaftalen der har indvirkning på Udvalgets område.
Baggrund
Der er blevet arbejdet på at omsætte Budgetaftalen til mere konkrete initiativer på tværs af alle forvaltninger i Slagelse kommune. Nedenstående punkter er konkrete initiativer på USB- udvalgets område som ligeledes er drøftet i Forligskredsen. Punkterne refererer til punkterne i budgetaftalen.
Punkt 5: §85 området placeres entydigt under USB-udvalget – implementeres pr. 1.1.2019.
Punkt 7: Sammenligning med andre kommuner. Deltagelse i KL’s benchmarkingprojekt omkring styringen af det specialiserede voksenområde. Opstart afventer udmelding fra KL. Forventes at forløbe i 2019.
Punkt 45: Afklare flytning af social- og sagsbehandlerfunktioner ud til decentrale enheder. Forslag forelægges USB i 1. Kvartal 2019 - implementering 1. og 2. Kvartal 2019.
Punkt 51: Slagelse som sælgerkommune. Dette er i forvejen et pejlemærke i den nuværende politiske strategi. Drøftes i udvalget i 1. Kvartal 2019 med henblik på genbekræftelse/revision af strategi og indsatser.
Punkt 52 I: Business-case om etablering af særlige boliger fx. rettet mod hjemløse. Der er truffet beslutning i USB-udvalget om at indgå i et projekt med Slagelse Boligselskab, hvor en del af et større byggeri i Slagelse by kan rumme 7-8 skæve boliger. Drøftelse om øvrige skæveboliger er igangsat i USB-udvalget i november 2018. Disse drøftelser fortsætter i 1. kvartal 2019. Forventet beslutningsoplæg 2. kvartal 2019.
Punkt 54 A: Headspace. Administrationen afsøger muligheden for at etablere en lokal afdeling af Headspace i Slagelse kommune i 1. kvartal 2019.
Punkt 55 B: Handicapvenlig kommune. Der pågår i USB-udvalget et arbejde med revision af de 3 politikker på udvalgets område hen imod én samlet politik - Medborgerpolitik. Denne forventes færdigbehandlet i USB-udvalget i 1. Kvartal 2019 og derefter videresendt til Byrådets behandling.
Punkt 59: Temaanalyser, De specialiserede borgerindsatser. Kommissorium forelægges Økonomiudvalget til godkendelse i december 2018. Forelægges i USB-udvalget i januar 2019 og igangsætning af prøvehandlinger 1. og 2. Kvartal 2019. Prøvehandlinger afsluttet inden udgangen af 2019.
Retligt grundlag
Økonomiudvalget skal, jfr. Styrelseslovens § 37, overfor Byrådet fremsende sit forslag til kommunens årsbudget for det kommende regnskabsår, samt budgetoverslagsårene inden den 15. september.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Tidsplanen drøftes
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. december 2018:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Udvalget drøftede tidsplanen.

5. Godkendelse af takster 2019 på virksomheder under Center for Handicap og Psykiatri (B)

5.     Godkendelse af takster 2019 på virksomheder under Center for Handicap og Psykiatri (B)

Sagsnr.: 330-2018-64752               Dok.nr.: 330-2018-550276                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Takster 2019
Handicap- og Psykiatriudvalget fremsender indstilling til Økonomiudvalget og Byrådet om godkendelse af takster for budget 2019 for institutioner og tilbud under Center for Handicap og Psykiatri.
Takster servicebetalinger 2019
Hvert år beregnes priser for serviceydelser (kost, rengøringsartikler, vaskemidler) på botilbud under Center for Handicap og Psykiatri, som beboerne kan tilvælge. Byrådet skal godkende disse priser.
Tilsynstakst 2019
Baggrund
Takster 2019
På baggrund af Byrådets godkendelse af 2. behandlingen af Budget 2019-2022 er der beregnet takster for budget 2019.
Virksomhederne under Center for Handicap og Psykiatri er primært takstfinansieret. Virksomhederne skal løbende tilpasse deres kapacitet i forhold til efterspørgslen fra køber-kommunerne, herunder Slagelse kommune. Dette har til formål at sikre bedst muligt grundlag for virksomhedernes styring og budgetopfølgning i det kommende år. Denne regulering sker én gang årligt i forbindelse med budgetlægningen og takstberegningen for det kommende budgetår. Reguleringerne er indregnet i taksterne for 2019.
Taksterne fremgår af bilag 1 og 2.
Takster servicebetalinger 2019
Servicebetalinger består af de obligatoriske ydelser, boligbetaling, varme og el i botilbud efter § 108 og frivillige ydelser som kost, tøjvask og rengøringsmidler i alle typer botilbud. Boligbetalingen i botilbud efter § 108 fastsættes efter en individuel personlig beregning jfr. bekendtgørelsens § 5-7. Betaling for varme og el fastsættes ud fra de faktiske omkostninger og boligens areal. Betalingerne for varme, el og de frivillige ydelser skal fastsættes på baggrund af de faktiske forventede udgifter til de respektive ydelser. Priserne fremgår af bilag 3.
Tilsynstakst 2019
I 2014 overgik kommunernes godkendelse af og tilsyn med private og kommunale opholdssteder og botilbud ved Lov om socialtilsyn til 5 tilsynskommuner. Socialtilsyn Øst Holbæk Kommune fører tilsyn med såvel de kommunale og private døgntilbud beliggende i Slagelse Kommune. Slagelse Kommune fører fortsat tilsyn med de kommunale og private tilbud efter Servicelovens § 103 beskyttet beskæftigelse og § 104 aktivitets-og samværstilbud.
Timetaksten for tilsyn i 2019 er beregnet til 398,00 kr. (Bilag 4)
Retligt grundlag
Takster 2019
Taksterne for 2019 er beregnet efter følgende aftaler:
·        Takstaftale 2019 om omkostningsberegning og betalingsmodeller på social- og kommunikationsområdet mellem kommunerne i Region Sjælland og Region Sjælland.
·        Bekendtgørelse nr. 9 af 12/01/2015 om beregning af takster og betaling for visse ydelser og tilbud efter serviceloven.
Takster servicebetalinger 2019
Bekendtgørelse nr. 1387 af 12/12/2006 om betaling for botilbud m.v. efter servicelovens kapitel 20 samt om flytte ret i forbindelse med botilbud efter § 108
Tilsynstakster 2019
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Det anbefales at taksterne godkendes og videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Takster 2019
Følgende forudsætninger indgår i takstberegningen for virksomhederne under Center for Handicap og Psykiatri.
·         Virksomhedernes budget 2019
·         En vurderet belægningsprocent med udgangspunkt i kendte forhold
·         Forrentning og afskrivninger
·         Feriepengeforpligtelse
·         Andel af central ledelse og administration
·         Udvendig bygningsvedligeholdelse
·         Tilsyn
·         Den integrerede egenbetaling i tilbuddet.
Takster servicebetalinger 2019
Ingen bemærkninger.
Tilsynstakst 2019
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Takster 2019
Ingen bemærkninger
Takster servicebetalinger 2019
Ingen bemærkninger
Tilsynstakst 2019
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at takster 2019 godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
2.    at takster for serviceydelser 2019 godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
3.    at tilsynstaksten for 2019 fastsættes til 398,00 kr.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. december 2018:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Udvalget besluttede at følge indstillingen.

6. Månedlig økonomiopfølgning (O)

6.     Månedlig økonomiopfølgning (O)

Sagsnr.: 330-2018-69040               Dok.nr.: 330-2018-554601                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget orienteres månedligt, udover de kvartalsvise budgetopfølgninger, om forventningen til regnskab 2018.
Baggrund
På grund af økonomiske udfordringer i de senere år på de Specialiserede Myndighedsområder er det besluttet, at følge disse områder tæt både administrativt og politisk.
Vurdering
Den månedlige økonomiopfølgning, med udgangspunkt i forbruget pr. ult. september 2018, viser, at der forventes et samlet merforbrug på 1,3 mio. kr. på driftsudgifterne. Anlægsudgifterne forventes at balancere.
De to Myndighedsområder, Myndighed for Handicap og Psykiatri og Myndighed for Rusmiddel, forventes at balancere.
Autisme Center Vestsjælland forventer et merforbrug på 3,3 mio. kr. i 2018. Der arbejdes med en 2-årig handleplan, således at merforbruget forventes indhentet i løbet af 2019 jf. bilag 2. Øvrige virksomheder forventer enten merforbrug under 100.000 kr. samt mindreforbrug jf. bilag 1.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der skal udarbejdes handleplaner ved forventet merforbrug på over 100.000 kr. Handleplaner forelægges fagudvalg til godkendelse i forbindelse med budgetopfølgninger.
Handlemuligheder
Rapporteringen er udarbejdet, så den kan sammenlignes med de kvartalsvise økonomiopfølgninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Fremgår af handleplanerne i fornødent omfang.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at den månedlige rapportering tages til efterretning.
2.    at handleplanen for Autismecenter Vestsjælland godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. december 2018:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Udvalget tog orienteringen til efterretning og fulgte indstillingen.

7. Indførelse af Røgfri Skoletid (B)

7.     Indførelse af Røgfri Skoletid (B)

Sagsnr.: 330-2017-92204               Dok.nr.: 330-2018-586571                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Udvalgene orienteres om tilbagemeldinger fra skolerne på den involverende proces i forhold til evt. indførelse af Røgfri Skoletid og beslutter, om de vil indstille til en anbefaling til Økonomiudvalget om indførelse af Røgfri Skoletid.
Baggrund
Forebyggelses- og Seniorudvalget, Børne- og Ungeudvalget samt Udvalget for Specialiserede borgerindsatser besluttede i september 2018 at sætte en involverende proces i gang i alle skolernes MED-udvalg, skolebestyrelser og elevråd med henblik på at drøfte Røgfri Skoletid.
Processen blev tilrettelagt, så alle skolernes MED-udvalg, skolebestyrelser og elevråd modtog en mødepakke bestående af:
·         Følgebrev til mødepakken
·         Notat – Baggrund for indførelse af Røgfri Skoletid
·         3 Modeller for indførelse af Røgfri Skoletid
·         Sagsfremstilling til de politiske udvalg
·         Sagsfremstilling til HovedMED
·         Den gældende personalepolitiske retningslinje om rygning vedtaget af HovedMED
·         Spørgsmål til MED-udvalg, skolebestyrelser og elevråd vedr. Røgfri Skoletid
Se bilag 1 for baggrund for indførelse af Røgfri Skoletid.
Ved fristen for tilbagemeldinger, som udløb d. 31. oktober 2018 var der modtaget 17 besvarelser fra henholdsvis MED-udvalg, skolebestyrelser og elevråd om Røgfri Skoletid.
Der tegner sig ikke et entydigt billede af tilbagemeldingerne. Ca. halvdelen af tilbagemeldingerne foretrækker en central beslutning om Røgfri Skoletid, og den anden halvdel foretrækker en decentral beslutning om Røgfri Skoletid. Se bilag 2.
Retligt grundlag
Lov om Røgfrie miljøer.
Personalepolitisk retningslinje om rygning.
Rammeaftale om medbestemmelse og medindflydelse.
Handlemuligheder
Der er opstillet 3 modeller for indførelse af Røgfri Skoletid. Modellerne er som følger:
·         Model 1: Politisk beslutning om Røgfri skoletid
·         Model 2: Politisk beslutning om Røgfri Skoletid på sigt
·         Model 3: Røgfri Skoletid af frivillighedens vej
Se bilag 3 for de 3 modeller for indførelse af Røgfri Skoletid.
Forud for en endelig beslutning om indførelse af Røgfri Skoletid skal der gennemføres en høring i alle MED-udvalg, skolebestyrelser og elevråd, hvor alle medarbejdere, forældre og elever får mulighed for at afgive bemærkninger til konkrete retningslinjer for Røgfri Skoletid.
Retningslinjerne bør som minimum beskrive:
·         Omfanget af Røgfri Skoletid fx i forhold til hjemmearbejde
·         De påtænkte konsekvenser ved overtrædelse af forbuddet mod rygning
·         Proces i forhold til indførelse af beslutningen
·         Præcisering af, hvem der er omfattet. Er det alle ansatte, forældre og elever på skolerne eller omfatter beslutningen også andre brugere af skolens faciliteter
Administrationen bemærker, at det er muligt at indføre lempelser i forbindelse med Røgfri Skoletid. F.eks. kan det af retningslinjerne fremgå, at Røgfri Skoletid ikke er gældende ved hjemmearbejde eller møder ude af huset.
Administrationen bemærker yderligere, at det er vigtigt, at de påtænkte konsekvenser ved overtrædelse af forbud er tydelige og mulige af håndhæve.
Vurdering
Ud fra tilbagemeldingerne har administrationen følgende bemærkninger til de 3 modeller:
Model 1
En central beslutning vil skabe ensartethed for alle skoler, hvilket skaber større gennemsigtighed. En central beslutning skaber ligeledes mulighed for en hurtigere implementering af Røgfri Skoletid. 
Model 2
En central beslutning om indførelse af Røgfri Skoletid på udvalgte modelskoler, giver mulighed for at prøve Røgfri Skoletid af, inden en endelig implementering på alle skoler. På baggrund af erfaringerne fra modelskolerne, kan der tages stilling til det videre arbejde med Røgfri Skoletid.  
Model 3
Model 3 ligger op til en decentral beslutning, hvor skolerne ikke behøver at indføre Røgfri Skoletid. Indførelse af Røgfri Skoletid af frivillighedens vej vil derfor være afhængig af skolernes engagement i Røgfri Skoletid, og retningslinjerne for rygning vil derfor være forskellig fra skole til skole.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ved indførelse af Røgfri Skoletid kan der forventes udgifter i forbindelse med evt. hjælp til rygestop eller hjælp til håndtering af Røgfri Skoletid, for dem der ikke ønsker at stoppe med at ryge.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagsfremstillingen behandles i Forebyggelses- og Seniorudvalget, Børne og Ungeudvalget samt Udvalget for specialiserede borgerindsatser.
Indstilling
Direktøren for erhvervs- og arbejdsmarked indstiller,
1.    at Udvalget, på baggrund af den involverende proces, beslutter om de vil komme med en indstilling til Økonomiudvalget med en anbefaling om at indføre Røgfri Skoletid.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 3. december 2018:
Fraværende: 
Udvalget anbefaler model 1.
Søren Lund Hansen (O) udtrykte bekymring i forhold til hvilke konsekvenser der kan bringes i anvendelse, hvis elev ikke respekterer rygeforbudet.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. december 2018:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Udvalget besluttede at pege på model 1 med den tilføjelse, at hjemmearbejde og transporttid til og fra møder i arbejdstiden ikke er omfattet af røgfri arbejdstid. Rygeforbuddet gælder alle både ansatte og elever. Forbuddet gælder også forældrene, som opholder sig på skolens matrikel.

8. Midlertidigt nødherberg vinter 2018/2019 (D)

8.     Midlertidigt nødherberg vinter 2018/2019 (D)

Sagsnr.: 330-2018-75476               Dok.nr.: 330-2018-598832                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Beslutningstema
Baggrund
Slagelse Kommune har i 2015 og 2016 fået satspuljemidler til at etablere og drive 4 nødherbergpladser i en beboelsesvogn opsat på Forsorgshjemmet Toftens grund i vintermånederne. I 2017 fik kommunen afslag på ansøgningen. I 2018 er der ikke søgt satspuljemidler og derfor skal udvalget drøfte om der skal tages initiativ til, at der etableres et antal nødherbergpladser for vintermånederne 2018/19. Erfaringerne fra 2015 og 2016 er at nødherberget gennemsnitligt blev anvendt af 1-2 gadehjemløse i perioden 1. december til 31. marts. Aktuelt har det opsøgende SKP- team kendskab til 7 personer der er gadehjemløse.
Formålet med et nødherberg pr. 1. december 2018 til 31. marts 2019 er at modvirke de helbredsmæssige problemer, som gadehjemløse kan opleve, og som forstærkes i vintermånederne. Målgruppen for et nødherberg er gadesovende hjemløse med behov for et akut overnatningstilbud i vintermånederne, og som ikke benytter et midlertidigt botilbud efter serviceloven eller andre etablerede tilbud til målgruppen.
Praksis om optagelse på forsorgshjem
Borgere der ved selvhenvendelse søger om optagelse på Toften tilbydes en plads hvis de af forstanderen vurderes inden for målgruppen. Hvis borgeren afvises på grund af pladsmangel hjælpes borgeren videre til et andet forsorgshjem. Hvis borgeren henvender sig sent om aftenen/natten tilbydes borgeren en opredning på sofa/drømmeseng ind til næste morgen, hvorefter borgeren enten optages eller hjælpes videre til andet forsorgshjem.
Retligt grundlag
Servicelovens § 110.
Handlemuligheder
Udvalget kan drøfte følgende handlemuligheder:
1. Nødherberg i midlertidig beboelsesvogn på Toften
Der lejes en beboelsesvogn med 4 enkeltrum svarende til 4 nødovernatningspladser og toiletvogn. Beboelsesvognen placeres på Toftens grund tæt på hovedbygningen, hvor der vil være mulighed for bad og morgenmad. Det vil ikke være muligt at gøre brug af nødovernatningstilbuddet uden henvendelse til fast personale på Toften.
De brugere der benytter pladserne vil blive tilbudt forplejning i form af morgenmad samt et varmt bad inden de forlader stedet.
Toftens aften- og nattevagter vil forestå modtagelsen og opsynet med nødherbergets pladser og brugere.
Periode: 1.december – 31. marts
Tidsrum: kl.22-07.
Såfremt der kommer borgere der er i karantæne fra Toften tilbydes de ikke et bad og henvises til at spise i eget rum.
Ved observation eller kendskab til salg af stoffer, truende/voldelig adfærd den pågældende aften/nat bortvises eller afvises borgeren.
Budget: Etablering af nødherberg i frostfri beboelsesvogn, inklusiv løn, sengetøj, vask, rengøring og forplejning: kr.: 225.000,00.
2. Tilbud om overnatning på sofa eller drømmeseng på Toften
Et alternativ til etablering af et nødherberg i en beboelsesvogn kan være, at Toften tilbyder gadehjemløse der opsøger Toften på grund af kulde en opredning på en sofa eller drømmeseng for natten. Borgeren tilbydes ligeledes et bad og morgenmad inden Toften forlades. Viser det sig at der er flere gadehjemløse der henvender sig end forventet eller det er borgere der har karantæne fra Toften er det muligt, at indrette 2 sovepladser i et rum ved siden af gadesygeplejerskens lokale. Såfremt sidstnævnte løsning vælges kræves det en godkendelse fra socialtilsynet samt, at der ansættes personale der øremærket til nødherberget.
Budget: For overnatning opkræves den almindelige § 110 takst hos betalingskommunen.
3. Udvidelse af Toftens godkendelse med faste natherbergspladser
Der etableres ikke nødherbergspladser i vintermånederne 2018/2019. I stedet søger Toften socialtilsynet om udvidelse af deres eksisterende godkendelse med 2 natherbergspladser efter servicelovens § 110. Målgruppen vil være borgere der ikke magter at benytte et eksisterende tilbud efter servicelovens § 110 (forsorgshjem) eller ikke er i stand til at opholde sig i eget hjem eller i døgntilbud. Vælges modellen hvor der alene er tale om overnatning og et måltid mad estimeres der en samlet pris der årligt tilføres Toftens budget. Prisen vil således blive billigere end en døgntakst.
Vurdering
Administrationen anbefaler valg af model.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Pladserne oprettes efter servicelovens § 110. Pladerne er betinget af at disse godkendes af socialtilsynet. Ved godkendelse efter servicelovens § 110 er der 50% statsrefusion af udgiften til betalingskommunerne.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Handicapchefen indstiller,
1.    at handlingsmulighederne vedr. oprettelse af midlertidigt nødherberg drøftes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. december 2018:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Udvalget drøftede handlingsmulighederne vedr. oprettelse af midlertidige nødherberg.
Der fortsættes med nuværende praksis.
Mulighed 3 indgår i budgetlægning 2020 og overslagsårene.

9. Etablering af skæve boliger (D)

9.     Etablering af skæve boliger (D)

Sagsnr.: 330-2017-10197               Dok.nr.: 330-2018-608968                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for specialiserede borgerindsatser.
Beslutningstema
Baggrund
I forhold til den videre drøftelse af omkring skæve boliger har udvalget ønsket en yderligere målgruppebeskrivelse af potentielle borgere til skæve boliger samt, hvilke indsatser der kan gives i forbindelse med boligerne. Målgruppebeskrivelse og mulige indsatser fremgår af bilaget til sagen.
Retligt grundlag
·         Etablering af boliger til særligt udsatte grupper fremgår af Lov om Almene boliger § 5a.
·         Aftale om udlejning og anvisning af boligerne jf. bekendtgørelse nr. 138 af 17. februar 2009 § 11.
·         Kommunal garanti for lånefinansieringen fremgår af Lov om Almene boliger § 127.
·         Økonomisk støtte på op til 400.000 kr. pr. bolig fremgår af Lov om Almene boliger § 149a.
·         Den sociale støtte, herunder Bo-støttemetoder efter Housing First princippet ydes med hjemmel i Servicelovens § 85.
Handlemuligheder
Udvalget kan drøfte og tage stilling til målgruppen for de skæve boliger. Her henvises til budget notatets punkt: 52 I.
Vurdering
Det er administrationens vurdering at, hvis udvalget peger på at der skal etableres skæve boliger i opgangsfællesskab, eller tæt på naboer så vil målgruppen for de skæve boliger være målgruppen til de ”almindelige skæve boliger”.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Afhængigt af de løsninger som Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser peger på vil der være behov for at inddrage Miljø- Plan- og Landdistriktsudvalget vedr. planforhold og Erhvervs- og Teknikudvalget vedr. arealer eller bygninger.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at målgruppen for de påtænkte skæve boliger drøftes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. december 2018:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Udvalget drøftede målgrupperne for de påtænkte skæve boliger.

10. Presse (O)

10.   Presse (O)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2018-609551                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Sjællandske kommer på besøg med kameraet.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. december 2018:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Orienteringen blev taget til efterretning.

11. Næste møde (O)

11.   Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2018-609561                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Udvalgets første møde i 2019 er den 9. januar 2019 kl. 8.00-19.30
Indstilling
Handicapchefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. december 2018:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Orienteringen blev taget til efterretning.

12. Eventuelt (O)

12.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-93245               Dok.nr.: 330-2018-609583                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. december 2018:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Intet.