Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (2018-2021) – Referat – 4. september 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2019-349739                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. september 2019:
Fraværende:  Sofie Janning (A)
Godkendt.

2. Igangværende sager (O)

2.     Igangværende sager (O)

Sagsnr.: 330-2018-31830               Dok.nr.: 330-2019-349747                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Dialog om tværgående samarbejde på tværs af sektorer og forvaltninger i forhold til udsatteområdet.
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. september 2019:
Fraværende:  Sofie Janning (A)
Udvalget tog orienteringen til efterretning.

3. Orientering (O)

3.     Orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2019-349755                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
1.    Gensidig orientering
2.    Orientering om Århusvej
3.    Rapport om hjemløsetælling – kommer primo september 2019
4.    Orientering om Fagligt Symposium i Rammeaftaleregi.
5.    Orientering fra Temadag om social eksklusion
6.    Status på Medborgerpolitik
7.    Kalender 2020: Mødedagsorden Fagudvalg og Dialog om tværfaglige politiske møder
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. september 2019:
Fraværende:  Sofie Janning (A)
Udvalget tog orienteringen til efterretning.

4. Anlægsregnskab og skema C ved etablering af 25 almene handicapboliger og serviceareal på Rosenkildevej i Slagelse(B)

4.     Anlægsregnskab og skema C ved etablering af 25 almene handicapboliger og serviceareal på Rosenkildevej i Slagelse(B)

Sagsnr.: 330-2013-76781               Dok.nr.: 330-2019-175327                                          Åbent
Kompetence: Byråd
Beslutningstema
Der fremlægges anlægsregnskaber og skema C ved etablering af 25 almene handicapboliger og serviceareal på Rosenkildevej i Slagelse.
Baggrund
Byrådet godkendte den 29. august 2011, at de 25 almene boliger med tilknyttede servicearealer for personale blev placeret på Rosenkildevej i Slagelse. Der blev efterfølgende udarbejdet og godkendt lokalplan 1110 for arealet.
Byrådet godkendte den 26. januar 2015 tilsagn om støtte (skema A) og den 31. august 2015 anskaffelsessum (Skema B). vedr. etablering af 25 almene boliger med serviceareal på Rosenkildevej i Slagelse.
Boliger og servicearealet blev taget i brug den 1. marts 2017, hvor beboerne flyttede fra hhv. botilbud i Rosenkildeparken og hjemmefra.
Der kan nu fremlægges anlægsregnskab for boliger og serviceareal.
Regnskab for 25 ældre-/handicapboliger inkl. boligernes fællesarealer.
Det udarbejdede regnskab for de 25 boliger viser:
·         En endelig anskaffelsessum for boligerne på 47,394 mio. kr. inkl. moms svarende til et mindreforbrug på 0,025 mio. kr. Mindreforbruget er beregnet ud fra den politisk godkendte anskaffelsessum efter licitationsresultatet på kr. 47,419 mio. kr. inkl. moms.
·         Der vedlægges regnskab for boligerne som bilag 1
·         Der vedlægges skema C for boligerne som bilag 2
Regnskab for servicearealerne for personale
Det udarbejdede regnskab for servicearealerne viser:
·         En endelig anskaffelsessum for servicearealerne på netto 4,566 mio. kr. excl. moms efter modtagelse af servicearealtilskud fra staten på 1,0 mio. kr. Sammenholdt med nettobevillingen på 4,664 mio. kr. excl. moms viser regnskabet et mindreforbrug på 0,098 mio. kr. excl. moms.
·         Der vedlægges regnskab for serviceareal som bilag 1
·         Der vedlægges skema C for serviceareal som bilag 3
Der vedlægges samtidigt revisorerklæringer fra BDO for anlægsregnskaber og skema C for boliger og servicearealer som bilag 4A-D.
Regnskab for salg af grund
Ved godkendelsen af byggeriet blev det besluttet, at Slagelse Kommune solgte byggegrunden til projektet. Der blev givet anlægsbevilling til en indtægt på 3,125 mio. kr. for salg af grunden. Der aflægges på denne baggrund anlægsregnskab for indtægten fra salget af grunden. Rådighedsbeløbet lyder af tekniske årsager på -3,127 mio. kr. Mindreindtægten på 0,002 mio. kr. finansieres via kassen. Regnskabet for indtægten fra salg af grund er ikke underlagt ekstern revision.
Der vedlægges anlægsregnskab for indtægten fra salg af grund som bilag 1B.
Retligt grundlag
Lov om almene boliger §§ 91, 98 og 127 vedrørende garanti og §§ 105, 115 og 115a vedrørende etablering samt Slagelse Kommunes regler for økonomistyring vedr. anlægsregnskaber over 2,0 mio. kr.
Handlemuligheder
De fremlagte regnskaber belyser ud fra gældende regler og praksis resultaterne af anlægsprojekterne for henholdsvis boligerne og servicearealer med en sammenholdning af de givne bevillinger og de afholdte udgifter. Hertil kommer de udarbejdede vedlagte revisionsrapporter.
Med baggrund i regnskaberne og revisionsrapporterne kan Byrådet beslutte at godkende regnskaberne med tilhørende skema C. Byrådet kan også beslutte at bede om supplerende oplysninger til regnskaberne.
Vurdering
Det er administrationens vurdering at de fremlagte anlægsregnskaber med tilhørende revisionsrapport kan godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Mindreforbruget vedr. boligerne indgår i den endelige finansiering af boligerne og skal derfor ikke tilføres kassen, men benyttes til nedbringelse af lånet.  
Det samlede mindreforbrug vedr. servicearealet på i alt 0,098 mio. kr. foreslås tilført kassen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg, 9043-0
Anlæg, 9043-1
Anlæg, 9043-2
4.01
4.01
1.05
    -98
    -25
       2
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
      25 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
     98
      -2
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Borgere, der anvises en bolig i en af de 25 boliger vil afhængig af indtægtsgrundlag i form af kontanthjælp, førtidspension eller alderspension være berettiget til boligsikring eller boligydelse efter en individuel beregning.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at anlægsregnskabet og anskaffelsessummen for de 25 boliger på 47,394 mio. kr. incl. moms godkendes.
2.    at skema C for de 25 almene boliger godkendes.
3.    at mindreforbruget vedr. de 25 almene boliger på 0,025 mio. kr. benyttes til nedbringelse af lånet.
4.    at anlægsregnskabet og anskaffelsessummen for serviceareal på 4,566 mio. kr. excl. moms godkendes.
5.    at skema C for servicearealet godkendes.
6.    at mindreforbruget vedr. servicearealet på 0,098 mio. kr. excl. moms tilføres kassen.
7.    at anlægsregnskabet vedr. salg af grund godkendes.
8.    at mindreindtægt vedr. salg af grund på 0,002 mio. kr. finansieres af kassen.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. september 2019:
Fraværende:  Sofie Janning (A)
Udvalget fulgte indstillingen.

5. Orienterende oplæg om den kommunale ungeindsats og sammenhængen til andre områder (O)

5.     Orienterende oplæg om den kommunale ungeindsats og sammenhængen til andre områder (O)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2019-352242                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Fagudvalget skal have et orienterende oplæg om den kommunale ungeindsats og sammenhængen til andre områder.
Baggrund
Sagen har været behandlet i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. juni 2019. Efterfølgende er sagen godkendt i Byrådet den 24. juni 2019. Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser har ønsket at modtage en uddybende orientering.
Retligt grundlag
Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse og beskæftigelse m.v. af 29. maj 2018.
Aftale af 13. oktober 2017 om bedre veje til uddannelse og job.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen Bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. september 2019:
Fraværende:  Sofie Janning (A)
Udvalget tog orienteringen til efterretning med bemærkning om, at:
Udvalget finder det af stor betydning, at såvel folkeskolen som ungdomsskolen er en synlig del af ungeindsatsen. Første evaluering finder sted primo 2020.

6. Etablering af 6-8 fritliggende skæve boliger(O)

6.     Etablering af 6-8 fritliggende skæve boliger(O)

Sagsnr.: 330-2017-10197               Dok.nr.: 330-2019-354631                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget skal orienteres omkring status.
Baggrund
Byrådet godkendte den 26. august 2019, at der arbejdes videre med etablering af 6-8 skæve boliger på den foreslåede placering på kommunal grund nord for Rosenkildeparken.
Etablering og drift kan udføres og varetages af enten Slagelse Kommune eller en boligorganisation. Administrationen er derfor i gang med en afklaring af om det konkrete projekt skal etableres og driftes af Slagelse Kommune eller der kan indgås et samarbejde med et boligselskab omkring etablering og drift af de skæve boliger.
Administrationen er påbegyndt en række forberedelser som samlet set skal skabe grundlaget for det færdige projekt og dermed ansøgningen om tilskud til etablering af skæve boliger hos Transport-, Bygnings- og Boligministeriet. Ansøgning om tilskud skal sammen med det endelige projekt forelægges til Byrådets godkendelse.
På baggrund af den foreløbige politiske proces er der stillet en række spørgsmål:
1: Status på juridisk afklaring af udbud
Fra Slagelse Kommunes Byggeherrerådgivning og Staben for Økonomi og Digitalisering er det blevet vurderet, at projektet er omfattet af udbudslovens regler samt at der er behov for en ekstern juridisk afklaring af, hvordan projektet kan konkurrenceudsættes. Center for Handicap og Psykiatri har på denne baggrund bedt om, at der blev indhentet ekstern juridisk vurdering.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser besluttede den 14. august 2019 at de ønskede en status på møde den 4. september 2019.
Revisionsselskabet BDO har påtaget sig opgaven. Notatet forventes færdig i løbet af september måned.
2: Vedr. vejføring
I forbindelse med Økonomiudvalgets behandling den 17. juni 2019 og Byrådets behandling den 26. august var der følgende bemærkning:
Det overvejes og belyses, om der skal skabes en vejføring til Valmuevej.
Dette er under afklaring.
3: Vedr. behov
I forbindelse med Byrådets behandling den 26. august var der følgende bemærkning:
(F) mener ikke, at 6 til 8 boliger dækker det behov, der er for skæve boliger. (F) ønsker, at der redegøres nærmere for det samlede konkrete behov.
4: Vedr. lejevilkår
I forbindelse med Byrådets behandling den 26. august var der følgende bemærkning:
Ann Sibbern (O) opfordrede til at, det drøftes nærmere i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, hvordan lejevilkårene for beboerne kan blive.
Boligerne etableres efter Almenboligloven. Lejernes rettigheder og pligter følger lov om leje af almene boliger.
5: Vedr. orienteringsmøde
I forbindelse med Byrådets behandling den 26. august var der følgende bemærkning:
Pernille Ivalo Frandsen (V) henledte opmærksomheden på at høring af naboerne synliggøres.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser besluttede den 14. august 2019, at udvalget afholder orienteringsmøde, når der foreligger en projektbeskrivelse og at interessenter som borgere og personale fra Toften samt Udsatterådet inddrages i processen.
Dette afventer udarbejdelse af en projektbeskrivelse, som kan danne grundlag en ansøgningen om tilskud til etablering af skæve boliger hos Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Retligt grundlag
·         Etablering af boliger til særligt udsatte grupper fremgår af Lov om almene boliger § 5a.
·         Aftale om udlejning og anvisning af boligerne sker efter bekendtgørelse nr. 138 af 17. februar 2009 § 11
·         Kommunal garanti for lånefinansieringen fremgår af Lov om almene boliger § 127
·         Økonomisk støtte på op til kr. 400.000 pr bolig fremgår af Lov om almene boliger § 149a.
·         Den sociale støtte til den enkelte borger i skæve boliger kan ydes efter servicelovens §§ 85 og 110.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. september 2019:
Fraværende:  Sofie Janning (A)
Udvalget tog orienteringen til efterretning med følgende bemærkninger:
Punkt 1: BDO rapporten er endnu ikke fremkommet. Punktet genoptages på udvalgets møde til oktober.
Punkt 2: Undersøges nærmere forud for det offentlige møde.
Punkt 3: Vedrørende behov henvises til fremsendte notat til Byrådet på Agenda: svar på spørgsmål fra byrådsmedlemmer.
Punkt 4: Lejevilkårene følger lov om leje af almenboliger. Kort redegørelse fra administrationen lægges i Prepair til Byrådet.
Punkt 5: Udvalget fastholder at afholde et orienteringsmøde.

7. Månedsopfølgning august 2019 (O)

7.     Månedsopfølgning august 2019 (O)

Sagsnr.: 330-2019-11528               Dok.nr.: 330-2019-349103                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Baggrund
På grund af økonomiske udfordringer i de senere år på de Specialiserede Myndighedsområder er det besluttet, at følge disse områder tæt både administrativt og politisk.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der skal udarbejdes handleplaner ved forventet merforbrug på over 100.000 kr. Handleplaner forelægges fagudvalg til godkendelse i forbindelse med budgetopfølgninger.
Handlemuligheder
Der er lavet en indstilling om nedsættelse af et 17.4 udvalg, der på tværs af fagudvalg/fagcentre skal arbejde med, hvordan vi imødekommer udfordringen i forhold til at en stadig stigende andel af befolkningen i Slagelse kommune har brug for hjælp og støtte.
Vurdering
Der er ingen ændringer i vurderingen af de økonomiske udfordringer i forhold til Budgetopfølgning 3. Det vurderes fortsat, at der i 2019 er en samlet udfordring på ca. 19,5 mio. kr. på Myndighedsområdet i Center for Handicap og Psykiatri.
På virksomhedsområdet vurderes der fortsat at være balance med et samlet mindreforbrug på ca. 2,4 mio. kr.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at Den månedlige rapportering tages til efterretning
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. september 2019:
Fraværende:  Sofie Janning (A)
Udvalget tog orienteringen til efterretning med følgende bemærkning:
At styringsarket for Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser er blevet gennemgået. Udvalget vil gerne bede om en status på punkt 51 i budgetaftalen på udvalgets møde i november.

8. Administrationen af anvisningsretten vedr. 10 almene ældreboliger på Østervej i Rude(E)

8.     Administrationen af anvisningsretten vedr. 10 almene ældreboliger på Østervej i Rude(E)

Sagsnr.: 330-2019-53536               Dok.nr.: 330-2019-300913                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser/Forebyggelses og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget får til efterretning, at administrationen af anvisningsretten vedr. 10 almene ældreboliger på Østervej i Rude fremadrettet overgår fra Center for Sundhed og Ældre til Center for Handicap og Psykiatri ved CPUS Østergården.
Baggrund
På Østervej i Rude har Skælskør Boligselskab 10 almene ældreboliger. Slagelse Kommune ved Center for Sundhed og Ældre har hidtil haft anvisningen af boligerne. I takt med at Center for Sundhed og Ældre har haft udfordringer med at anvise ældre til ledige boliger på Østervej, så er boligerne siden 2010 gradvis blevet anvendt til at give borgere fra Center for Handicap og Psykiatris botilbud CPUS-Østergården mulighed for at flytte i selvstændig bolig. Resultatet er at alle boligerne i dag benyttes til borgere under Center for Handicap og Psykiatri.
Borgerne i de almene ældreboliger ydes individuel støtte på timebasis efter Servicelovens § 85 af personale fra Østergården og har mulighed for at benytte sig af trygheden ved efter behov at kunne komme op Østergården f.eks. ved utryghed om natten.
En ændring af § 4, stk. 1, nr. 3 i Lov om Socialtilsyn betød at Socialtilsynet fra og med 1. januar 2017 overtog tilsynet med en række botilbudslignende boformer, idet lovændringen blandt andet indebærer at det tidligere krav om kommunale visitationsret til boligen er bortfaldet.
Det fremgår af den ændrede formulering af § 4, stk. 1, nr. 3, at en botilbudslignende boform er omfattet af Socialtilsynets godkendelses- og tilsynskompetence, hvis:
·         Tilbuddet leveres i andre boformer end de der fremgår af Lov om Socialtilsyn § 4, stk. 1, nr. 2
·         Hjælpen udgår fra servicearealer knyttet til boligerne.
·         Hjælpen ydes af fast personale.
·         Borgerne modtager i væsentlig omfang § 85 støtte efter Servicelovens § 85.
·         Tilbuddets målgruppe er borgere med nedsat psykisk eller fysisk funktionsevne.
Socialtilsyn Øst på denne baggrund har truffet afgørelse om, at de har godkendelses- og tilsynskompetence med den botilbudslignende boform efter Servicelovens § 85 i de 10 almene boliger på Østervej i Rude.
Center for Handicap og Psykiatri vurderer, at der er et vedvarende behov for at kunne tilbyde borgere fra Østergården mulighed for at flytte i selvstændige boliger, hvor der kan ydes en specialisereret faglig støtte efter servicelovens § 85.
Som konsekvens af overstående er det aftalt mellem Center for Sundhed og Ældre og Center for Handicap og Psykiatri, at Slagelse Kommunens anvisningsret til de 10 boliger fremadrettet overgår til Center for Handicap og Psykiatri ved CPUS Østergården.
Retligt grundlag
Lov om Social Service § 85
Lov om Social Tilsyn § 4, stk. 1 nr. 3
Almenboligloven § 105
Handlemuligheder
Udvalget modtager sagen til efterretning.
Vurdering
Center for Sundhed og Ældre og Center for Handicap og Psykiatri vurderer, at administrationen af anvisningsretten vedr. 10 almene ældreboliger på Østervej i Rude fremadrettet skal overgå fra Center for Sundhed og Ældre til Center for Handicap og Psykiatri ved CPUS Østergården.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Center for Sundhed og Ældre administrer ikke længere anvisningsretten og evt. tomgangshusleje vedr. de 10 almene ældreboliger på Østervej i Rude.
Anvisning af boliger sker fremadrettet hos CPUS-Østergården, som også bærer evt. tomgangshusleje.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen og Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget tager sagen til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. september 2019:
Fraværende:  Sofie Janning (A)
Udvalget tog sagen til efterretning.

9. Presse (O)

9.     Presse (O)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2019-349781                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. september 2019:
Fraværende:  Sofie Janning (A)
Ingen bemærkninger.

10. Næste møde (O)

10.   Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2019-349785                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Handicap- og Psykiatrichefen indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. september 2019:
Fraværende:  Sofie Janning (A)
Onsdag den 2. oktober 2019.

11. Eventuelt (O)

11.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-93245               Dok.nr.: 330-2019-349812                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. september 2019:
Fraværende:  Sofie Janning (A)
Ingen bemærkninger.
12. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

13. Indgåelse af samarbejdsaftale med Foreningen det Sociale Netværk/headspace Danmark (B)

13.   Indgåelse af samarbejdsaftale med Foreningen det Sociale Netværk/headspace Danmark (B)

Sagsnr.: 330-2019-55673               Dok.nr.: 330-2019-362526                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om samarbejdsaftale med Foreningen det Sociale Netværk Danmark/headspace om etablering af headspace Slagelse, kan godkendes.
Baggrund
I Budgetaftale 2019-22 pkt. 54a fremgår, at det skal undersøges om det vil være relevant at etablere en afdeling af Headspace i Slagelse Kommune, hvor unge kan få hjælp. I budgetaftalen er afsat en igangsætningspulje til understøttelse af bl.a. dette initiativ i perioden 2019-22.
Formålet med indsatsen er at understøtte den forebyggende indsats for børn og unge i alderen 12 til 25 år med begyndende psykiske udfordringer. Kendetegnende for disse børn og unge er, at de ikke er syge nok til at være i målgruppen for psykiatrien, men heller ikke raske nok til at fungere i uddannelse/job og sociale relationer.
Såvel på det almene og specialiserede børneområde som i socialpsykiatrien, der omfatter de unge i alderen 18 til 25 år, er antallet af børn og unge med psykiske udfordringer stigende, herunder antallet med diagnoser og behandlingsforløb.
Foreningen det Sociale Netværk/headspace Danmark har etableret 18 afdelinger i Danmark og indgået samarbejdsaftale med de respektive kommuner, Region Sjælland, Region Syddanmark og Region Hovedstaden. Foreningen understøttes af Satspuljebevillinger.
Foreningens afdelinger tilbyder anonym og gratis rådgivning for unge 12-25 årige.
Frivillig indsatser er bærende for aktiviteterne i headspace. Der er ca. 25 til 40 frivillige i hvert center, og de er for eksempel studerende, færdiguddannede og seniorfrivillige.
Bemandingen af centrene er herudover to ungerådgivere, en centerchef og ½ kommunal medarbejder.
Driften af de lokale centre finansieres, således at kommunerne bidrager med 750.000 kr. årligt, stiller egnede lokaler til rådighed og har en kommunal medarbejder til stede i centeret 15 timer ugentligt i åbningstiden.
Administrationen har været i dialog med Foreningen det Sociale netværk/headspace Danmark om etablering af en lokal afdeling headspace Slagelse.
Forslag til samarbejdsaftale er udarbejdet, jf. bilag, med forslag til, at der etableres en lokal afdeling i Slagelse pr. 1. januar 2020.
Der pågår pt. forhandlinger om indgåelse af specifikt lejemål i Slagelse by. Headspace har godkendt, at dette kan anvendes til formålet, men der udestår endelig aftale om vilkår.
Center for Handicap og Psykiatri udpeger en kontaktperson, der varetager koordinationen i forhold til Slagelse Kommune.
Supplerende sagsfremstilling.
På baggrund af spørgsmål stillet på møde i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 14. august 2019 følger hermed uddybning af baggrunden for forslaget om indgåelse af samarbejdsaftale med headspace Danmark.
Behovet for samarbejde med headspace
Forebyggende indsatser er i alle sammenhænge på velfærdsområderne i fokus i Slagelse kommune ligesom samarbejdet med civilsamfundet og andre aktører prioriteres.
Samtidig peger alle tal i retning af, at der er en stærk stigning i antallet af børn og unge med psykiske udfordringer og dårlig mental trivsel. Denne stigning er bl.a. dokumenteret af KL i et analysenotat fra jan. 2019, hvor det ses at andelen af borgere med en hospitalsdiagnostiseret psykiatridiagnose er steget markant fra 2013 til 2018. På børneområdet er andelen steget fra 3,2% til 5,1%, på voksenområdet fra 5% til 6,6%.
Uddybende beskrivelse af headspace 
I supplerende bilag ”Dokumentation 2018” beskriver headspace deres aktiviteter i 2018, herunder udviklingen fra 2017. Hovedformålet er at give et tilbud til sårbare unge på et tidligt tidspunkt i forhold til mulige udfordringer. Planche 8 giver en opsummering af hvad de primære temaer er for de unge der henvender sig til headspace
Rambøll har for Sundheds- og Ældreministeriet udarbejdet en evaluering af headspace, Virkninger for den enkelte og for samfundet, Juni 2019. Evalueringen vedhæftes som bilag. Denne giver et billede af, hvad de unge og kommunen kan forvente at få ud af et samarbejde.
Evalueringens hovedkonklusioner (s.4) i forhold til virkningen for de unge er
·         At de unge i headspace føler sig set, hørt og mødt.
·         At de unges tilfredshed med livet og deres trivsel øges.
·         At andelen af unge der føler sig ensomme mindskes.
·         At headspace hjælper de unge med brobygning i hvert femte brobygningsforløb.
·         At headspace primært brobygger til frivillige organisationer, praktiserende læger og psykologtilbud.
I forhold til den økonomiske virkning er konklusionen (s. 5) på evalueringen at der ikke kan peges på en entydig samfundsøkonomisk gevinst eller omkostning, dette skyldes at det ikke har været muligt at kvalificere mulige forventede konsekvenser samt om virkningen fastholdes over tid.
Headspace i forhold til eksisterende tilbud
I forhold til de eksisterende kommunale og private tilbud, som kommunen benytter sig af til unge i Slagelse kommune er de beskrevet i bilag til sagen – Tilbudsvifte unge 13 -29 år samt bilag om Cyberhus.
Hertil kommer at en række frivillige foreninger tilbyder sociale aktiviteter, telefon- og onlinerådgivning, der kan medvirke til at understøtte børn og unges trivsel i bred forstand.
I forhold til de eksisterende tilbud adskiller headspace sig ved et meget forebyggende udgangspunkt, Rambøll betegner det som et ”lavtærskeltilbud”. Det er baggrunden for at headspace karakteriserer sig som et supplement i forhold til øvrige tilbud.
Deltagende kommuner
I alt 17 kommuner har d.d. en samarbejdsaftale med headspace. Evalueringsrapporten indeholder en nærmere beskrive af kommunernes økonomi i forbindelse med etablering og driftsstøtte til headspace. Der er tale om kommuner med meget forskellige størrelser, demografi og geografi.
En enkelt kommune, Greve har opsagt samarbejdet med headspace, dels fordi der vurderes at være for begrænset søgning til tilbuddet og dels som en del af en række besparelsesforslag.
Retligt grundlag
Servicelovens § 11 stk. 2.
Handlemuligheder
Byrådet kan godkende indgåelse af en samarbejdsaftale med Forening Det sociale Netværk/
headspace Danmark eller beslutte, at indsatsen for målgruppen løses i sammenhæng med kommunens ordinære indsatser.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De samlede årlige udgifter til headspace Slagelse vil være følgende:
·         750.000 kr. til Foreningen Det Sociale Netværk/headspace Danmark jf. kontrakt.
·         250.000 kr. til finansiering af ½ medarbejder.
·         Ca. 100.000 kr. årligt til drift af lejemål.
Det foreslås, at udgifterne til drift til Foreningen Det Sociale Netværk/headspace Danmark og udgifter til drift af lejemål finansieres af igangsætningspulje afsat i Budgetaftale 2019-22.
Udgifterne til kommunal medarbejder afholdes af Center for Handicap og Psykiatri og Center for Børn og Unge.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
1.2 (Pulje under ØU)
4.1 (Handicap og Psykiatri)
8.4 (Børn og Unge)
4.1 (Handicap og Psykiatri)
6.3 (Kommunale Ejendomme)
 
-850
-125
-125
1.000
100
-850
-125
-125
1.000
100
-850
-125
-125
1.000
100
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at forslag til samarbejdsaftale med Foreningen Det Sociale Netværk/headspace Danmark godkendes,
2.    at udgifterne til headspace/Slagelse i 2020-23 i alt 850.000 kr. årligt afholdes af igangsætningspulje afsat under Økonomiudvalget i Budgetaftale 2019-22,
3.    at Udgiften til ½ medarbejder (250.000 kr.) finansieres ligeligt af Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Børne- og Ungeudvalget
4.    at 100.000 kr. årligt til drift af lejemål overføres til Kommunale Ejendomme under Erhvervs- og Teknikudvalget 
5.    at indsatsen headspace/Slagelse evalueres primo 2023 med henblik på stillingtagen til fortsættelse og finansiering fra 2024.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 5. august 2019:
Fraværende:  Unnie Oldenburg (A)
At 1 - Anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse med ikrafttræden pr. 1. September 2019.
At 2 - Anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse, idet lejeudgifterne indgår som en del af driftstilskudet til Det Sociale Netværk/headspace Danmark, og driftsudgifter på 340.000 kr. inkl. indretning af lejemål søges finansieret inden for budgetaftalens samlede ramme.
At 3 - Anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse
At 4 - Udgår.
At 5 - Anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse.
Oversigt over tilgrænsende tilbud udsendes til udvalget og vedhæftes sagen til Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 14. august 2019:
Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)
Udvalget besluttede:
At sagen genoptages på Udvalgsmødet den 4. september 2019 med yderligere beskrivelse af behovet for tilbuddet, erfaringer med tilbuddet fra andre kommuner, tilbuddets indhold samt allerede eksisterende frivillige tilbud.
Udvalget indstiller til Økonomiudvalget, at sagen udsættes.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19. august 2019:
Fraværende: 
Sagen udsat til næste møde.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. september 2019:
Fraværende:  Sofie Janning (A)
Udvalget anbefaler at oversende sagen til Børne- og Ungeudvalget til fornyet behandling på baggrund af den supplerende sagsfremstilling. Herefter oversendes sagen til behandling i Byrådet.
På baggrund af den supplerende sagsfremstilling med tilhørende evaluering af Headspace udarbejdet af Rambøll Consulting, kan udvalget ikke anbefale, at der etableres et Headspace i Slagelse Kommune.