Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (2018-2021) – Referat – 4. marts 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2020-86880                                            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. marts 2020:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Godkendt.
2. Lukket: Åben dialog om udsatteområdet (D)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
3. Lukket: Boligudfordringer for socialt udsatte (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

4. Samarbejdet mellem Slagelse Kommune og Kirkens Korshær (O)

4.     Samarbejdet mellem Slagelse Kommune og Kirkens Korshær (O)

Sagsnr.: 330-2014-59701               Dok.nr.: 330-2020-97354                                            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Baggrund
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser har på baggrund af medieomtalen i Sjællandske om, at Kirkens Korshær på grund af besparelser vil afvikle deres hus og varmestue i Korsør, bedt om en orientering om samarbejdet mellem Kirkens Korshær og Slagelse Kommune.
Samarbejdet mellem Kirkens Korshær og Slagelse Kommune er aftalt i en samarbejdsaftale indgået i 2011 (se vedlagt bilag 1). Aftalegrundlaget omfatter borgere som ifølge serviceloven har behov for støtte, rådgivning og vejledning i forhold til bolig, behandling eller netværk. Målgruppen omfatter bl.a. borgere i hjemløshed, stof- og alkoholmisbrug og sindslidelser.
Hensigten med samarbejdsaftalen er, at gruppen af socialt udsatte borgere tilbydes socialt understøttende aktiviteter drevet af Kirkens Korshær, som skabes i samspillet mellem den frivillige og den offentlige indsats. Udgangspunktet for at løse opgaverne er Kirkens Korshærs varmestuer i Slagelse, Korsør og Skælskør. I denne forbindelse forventes det, at tilknyttede borgere endvidere kan finde indpas i korshærens øvrige lokale aktiviteter.
Da nærværende samarbejdsaftale blev indgået henhørte udsatteområdet (Toften, Rusmiddelcentret) under det daværende Center for Sundhed. Dette afspejles således i samarbejdsaftalen ved, at Misbrugscentret skal levere sundhedsfaglig bistand til borgerne i varmestuerne i form af individuelt støtte og pleje samt vejlede om kost og ernæring samt personlig hygiejne. Toften og Rusmiddelcentret overgik til at være virksomheder under Center for Handicap og Psykiatri i 2010.
Udviklingen på udsatteområdet og det faktiske samarbejde mellem Kirkens Korshær og Slagelse Kommune betyder, at indholdet i samarbejdsaftalen for længst er uaktuelt. Derfor blev der i forsommeren 2019 påbegyndt en dialog mellem den daværende Handicap- og Psykiatrichef og Regionschef i Kirkens Korshær om behovet for en ny og retvisende samarbejdsaftale. Som en konsekvens af denne drøftelse blev udfordringerne i varmestuen i Slagelse ligeledes drøftet. Dette medførte, at udvalget fremsendte et budgetforslag til budget 2020 med en anbefaling om, at driftstilskuddet til Kirkens Korshær blev øget med 1 årsværk øremærket til at imødegå udfordringerne i varmestuen i Slagelse.
Driftstilskud til drift af varmestuerne
Kirkens Korshær modtager årligt et samlet driftstilskud fra Slagelse Kommune som udbetales i rater 4x årligt og fordeles af Kirkens Korshærs ledelse til drift af varmestuerne.
Driftstilskuddet i 2020 er på 2.508.466 kr.
Driftstilskuddet i 2019 var 2.113.675 kr. Dette blev forøget med 370.000 kr. svarende til 1 årsværk øremærket varmestuen i Slagelse via budgetforlig 2020.
Kirkens Korshær oplyser, at deres sociale arbejde i Slagelse kommune de seneste år har givet underskud, som følge af bl.a. drift af en moderne og væsentlig større varmestue i Slagelse.
Status fra Kirkens Korshær
Kirkens Korshær orienterede udvalget om korshærens planer og deres sociale arbejde i Slagelse på udvalgsmødet i februar 2020. I bilag 2 har Kirkens Korshær udarbejdet et statusnotat som beskriver, hvor langt man er kommet med at effektuere de aktuelle planer.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ny og retvisende samarbejdsaftale: Der er som nævnt iværksat en proces om en ny og retvisende samarbejdsaftale. Som en del af denne proces er forskellige interessenter såvel kommunale som frivillige organisationer på udsatteområdet inviteret til at drøfte forslag til indhold i varmestuerne og til det fremtidige samarbejde. Det forventes, at der forelægges et udkast til ny samarbejdsaftale på Udvalgets junimøde med en anbefaling til godkendelse i Byrådet i august 2020.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at Kirkens Korshærs varmestuer yder et vigtigt socialt stykke arbejde som et supplement til den kommunale indsats overfor de mest socialt udsatte borgere. Varmestuerne er kendetegnet ved, at borgerne kan henvende sig anonymt og er et fristed med varme og omsorg, hvor man kan mødes med respekt og værdighed. Det er ligeledes administrationens vurdering, at der forsat er behov for Kirkens Korshærs aktiviteter i Korsør.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. marts 2020:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Udvalget skal på deres juni møde have forelagt udkast til ny samarbejdsaftale mellem Slagelse Kommune og Kirkens Korshær. Kirkens Korshærs regnskab indgår i det videre arbejde.
Udvalget ønsker at få forelagt ideer til konstruktioner for udvidede samarbejder med flere aktører som imødegår, at udviklingen i de lokale tilbud målrettes de lokale udfordringer.
Udvalget ønsker sagen genoptaget på aprilmødet.

5. Foreløbigt regnskabsresultat for 2019 - og overførsel til 2020 (B)

5.     Foreløbigt regnskabsresultat for 2019 - og overførsel til 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2020-9297                 Dok.nr.: 330-2020-65353                                            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2019. Desuden skal udvalget indstille til Økonomiudvalg og Byråd vedr. overførsel af mindre-/merforbrug på drift og anlæg til 2020.
Baggrund
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat 2019 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af pkt. A. og opdelt på udgiftstyper. Resultat pr. enhed/virksomhed på drift fremgår af bilag 1. og resultat på anlæg fremgår af bilag 2 og er fordelt på de enkelte projekter.
Overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2019 til 2020 tager udgangspunkt i ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”, som er godkendt af Byrådet den 29. marts 2016 med ændring vedr. overførsel af mindreforbrug. Heraf fremgår at:
·         For Budgetramme 1 (serviceudgifter og særligt dyre enkeltsager) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene. For merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den efterfølgende budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år.
·         For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige, aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke mellem regnskabsårene.
·         For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og Centre mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb overføres fuldt ud.
·         For det brugerfinansierede område og ældreboliger overføres over-/underskud via status og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og anlægsbevillinger
Afvigelse fra disse hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byråd.
Økonomiudvalget behandler på møde d. 16. marts 2020 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 23. marts 2020.
A.   Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2019 viser for drift et samlet forbrug på 471,4 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 4 for 2019, som blev godkendt i december 2019, var det forventede regnskab anslået til 474,6 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat, drift

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Mio. kr.
Korrigeret budget
2019
Regnskab 2019
Afvigelse
(- = mer-
forbrug)
 
4.1 Handicap og Psykiatri
 
 
 
Serviceudgifter
486,7
478,5
8,2
Overførselsudgifter
3,4
3,5
-0,1
Særligt Dyre Enkeltsager (SDE)
-10,4
-10,5
0,1
Total
479,7
471,4
8,2
Mindreforbruget på 8,2 mio. kr. fordeler sig på nedenstående hovedområder:
Myndighed for Handicap og Psykiatri
0,46 mio. kr.
Myndighed for Misbrug
1,82 mio. kr.
Overførselsudgifter
-0,06 mio. kr.
Virksomheder
4,95 mio. kr.
Øvrige tværgående enheder
1,06 kr.
I alt
8,29 kr.
Mindreforbruget i Myndighed for Handicap og Psykiatri skyldes primært periodeforskydninger.
Mindreforbruget i Myndighed for Misbrug vedrører primært stofområdet, hvor der har været færre udgifter til døgnanbringelser samt færre udgifter til takstbetaling for Slagelseborgere end antaget. Mindreudgiften fordeler sig med ca. 0,9 mio. kr. på døgnbehandling og ca. 0,9 mio. kr. på dag- og ambulantbehandling.
Virksomhederne kommer ud med et samlet mindreforbrug på 4,9 mio. kr. hvori der er indeholdt et merforbrug for Specialcenter Slagelse på 4,7 mio. kr.
Den negative overførsel for Specialcenter Slagelse betyder, at der skal udarbejdes handleplan. Udvalget forelægges handleplanen i forbindelse med budgetopfølgning 2.
For øvrige tværgående enheder skyldes mindreforbruget primært et mindreforbrug på PA-elever.
B.   Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområde.
Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Mio. kr.
Overført
fra 2018
til 2019
Overføres
fra 2019
til 2020
Tilføres
kassen
4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug
11,3 
8,0 
0,0 
Total
11,3 
 8,0
0,0 
Bilag 1 viser for hver virksomhed og center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
Der overføres 0,3 mio. kr. til indregning i taksterne i 2021 for virksomhederne CSU og Vasac.
Der ønskes følgende undtagelse fra bilag 1: Konvertering af driftsoverskud på Forsorgshjemmet Toften på 0,5 mio. kr. til rådighedsbeløb og samtidig anlægsbevilling i 2020 til brug på Forsorgshjemmet Toftens Natherberg §110.
Begrundelse:
Forsorgshjemmet Toften har prioriteret midler til investeringer i Natherberget §110 i 2019 for ikke at belaste Slagelse Kommunes budget. Det har ikke været muligt at foretage disse investeringer i 2019 pga. forsinkelse af byggegodkendelse, brandtilsyn mv.
C.    Overførsel anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2019 viser for anlæg samlet uforbrugte rådighedsbeløb på 1,9 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 4 for 2019 forventedes uforbrugt rådighedsbeløb på 1,8 mio. kr.
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på anlæg overordnet fordeler sig på udvalgets politikområde. En mere detaljeret oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel uforbrugte rådighedsbeløb, anlæg

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Mio.kr.
Overføres
fra 2019 til 2020
4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug
 
Total
1,9 
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindreforbrug for drift og anlæg eller udvalget kan for specifikke områder anbefale Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives dispensationer for de nævnte hovedprincipper.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at kommunens styringsregler følges, og der overføres uforbrugte budgetrammer fra 2019 til 2020 som angivet i bilag 1 (drift) og bilag 2 (anlæg).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indstillingen fra administrationen indebærer, at der vedr. drift skal overføres mindreforbrug på netto 8,0 mio. kr. fra 2019 til 2020 samt et mindreforbrug på 0,3 mio. kr. til indregning i taksterne i 2021 for virksomhederne CSU og Vasac.
Derudover indstilles, at der konverteres 0,5 mio. kr. fra drift til anlæg i overførslen fra 2019 til 2020 vedrørende Forsorgshjemmet Toften.
Tilsvarende betyder indstillingen, at der samlet overføres uforbrugte rådighedsbeløb på anlægsprojekter for samlet 1,9 mio. kr.
Overførslerne finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug
7.987
 -500
 301
 
 
Anlæg
4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug
1.868
 
 
 
Anlæg (fra drift til anlæg)
4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug
 500
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
-9.855
-301
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Orientering om foreløbigt regnskabsresultat for 2019 tages til efterretning
2.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at der på drift på politikområde 4.1 og enheder jf. bilag 1 overføres et samlet mindreforbrug på i alt 8,0 mio. kr. Herudover indgår 0,3 mio. kr. i takstberegningen for 2021 jf. reglerne for efterregulering.
3.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at der på politikområde 4.1 overføres et mindreforbrug på 0,5 mio. kr. vedrørende Forsorgshjemmet Toften fra drift til anlæg til budget 2020, og at der samtidig gives anlægsbevilling på 0,5 mio. kr.
4.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at der på politikområde 4.1 overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb jf. bilag 2. til anlæg på i alt 1,9 mio. kr.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. marts 2020:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Udvalget besluttede at følge indstillingen.

6. Opfølgning på Budgetaftalen 2020-2023 - Styringsark (D)

6.     Opfølgning på Budgetaftalen 2020-2023 - Styringsark (D)

Sagsnr.: 330-2019-35214               Dok.nr.: 330-2020-83111                                            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Baggrund
Byrådet vedtog den 28. oktober budget for 2020-2023. Aftalen viderefører udarbejdelsen af et styringsark til den løbende opfølgning på aftalens punkter.
Bilag 1 indeholder ajourført oversigt over de punkter i budgetaftalen, som hører under USB-Udvalget.
Retligt grundlag
Det retslige grundlag for budgettet fremgår af Den kommunale Styrelseslov §§ 37-40. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter punkterne i budgetaftalen og den løbende opfølgning for 2020.
Vurdering
Der arbejdes fortsat på de enkelte tiltag. Der ses dog ingen konkrete ændringer i tiltagene i forhold til februar mødet 2020.
I forhold til Myndighedsbudgettet for 2020 så er der fortsat en forventning om, at budgettet balancerer, såfremt det lykkedes med at komme i mål med de indarbejdede besparelser på ca. 18,5 mio. kr. jf. Budgetopfølgning 1.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget drøfter styringsarket og den løbende opfølgning i 2020.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. marts 2020:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Udvalget drøftede sagen.
Palle Kristiansen (O) og Christopher Trung (V) tager opfølgningen til orientering, da V og O ikke er en del af budgetaftalen 2020-2023.

7. Delvis frigivelse af anlægsbevilling til skæve boliger(B)

7.     Delvis frigivelse af anlægsbevilling til skæve boliger(B)

Sagsnr.: 330-2017-10197               Dok.nr.: 330-2020-87138                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal træffe beslutning om at give delvis anlægsbevilling af det afsatte rådighedsbeløb på 1,9 mio. kr. i 2020 til etablering af fritliggende skæve boliger.
Der er i 2019 blevet frigivet 0,1 mio. kr. og der søges i denne sag om frigivelse af yderligere 0,2 mio. kr.  Dermed vil 0,3 mio. kr. af rådighedsbeløbet være frigivet herefter.
Baggrund
Byrådet godkendte den 26. august 2019, at der arbejdes videre med etablering af fritliggende skæve boliger på en kommunal grund nord for Rosenkildeparken og bevilligede et rådighedsbeløb på 1,9 mio. kr. som kommunal medfinansiering til etablering af skæve boliger.
Økonomiudvalget har efter anbefaling fra Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 20. januar 2020 godkendt, at der indgås samarbejde med Slagelse Boligselskab omkring etableringen.
Det har været forudsat, at det var muligt for Slagelse Kommune at stille grunden vederlagsfrit til rådighed. Pr. 1. februar 2020 trådte en ny bekendtgørelse om tilskud til fremme af udviklingen af almene boliger til særligt socialt udsatte grupper (skæve boliger) i kraft. I den nye bekendtgørelse gives mulighed for, at kommuner vederlagsfrit kan stille byggegrund til rådighed for etablering af skæve boliger.
Det er aftalt, at Slagelse Kommune sørger for og afholder omkostninger som jordbundsundersøgelser, museumsundersøgelser, evt. udmatrikulering og evt. rådgivning i forbindelse med disse opgaver inden udlån af grunden. Slagelse Boligselskab afholder herefter alle udgifter i forbindelse med byggemodningen, dvs. kloak og diverse tilslutninger (el, vand og varme).
CKE vurderer, at omkostninger til jordbundsundersøgelser, inkl., miljø undersøgelser, museumsundersøgelser af grunden, rådgivning samt evt. udmatrikulering vil udgøre 0,2 mio. kr. eksklusiv moms.
Eventuelt behov for yderligere kommunal medfinansiering op til rådighedsbeløbet på 1,9 mio. kr. afventer det endelige projekt og den endelige projektøkonomi, som forelægges når Byrådet skal godkende ansøgning om tilskud hos ministeriet.
I bilag 1A vedlægges skema med forbrugsspecifikation.
Retligt grundlag
Ifølge Slagelse Kommunes regler for økonomistyring og ledelsestilsyn skal Byrådet give anlægsbevilling før arbejdet kan igangsættes.
Handlemuligheder
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan anbefale frigivelse af anlægsbevillingen.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Byrådet træffer beslutning om at frigive anlægsbevillingen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg, bev. 177
4.1
200
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb, bev. 177
4.1
-200
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler, at der bliver givet anlægsbevilling på 0,2 mio. kr. i 2020 af det afsatte rådighedsbeløb til Skæve boliger.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. marts 2020:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Udvalget fulgte indstillingen.

8. Lukning af tilbud Halsebyvænget, Specialcenter Slagelse (B)

8.     Lukning af tilbud Halsebyvænget, Specialcenter Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2020-6086                 Dok.nr.: 330-2020-83205                                            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal træffe beslutning om nedlukning af det længerevarende botilbud efter servicelovens § 108, Halsebyvænget 1-3 under Specialcenter Slagelse.
Baggrund
Halsebyvænget 1-3 er et tilbud for udviklingshæmmede, domfældte voksne, der er visiteret til et botilbud efter servicelovens § 108. Der er 4 pladser i tilbuddet fordelt på 2 separate huse. I tilbuddet bor der på nuværende tidspunkt 2 udenbys borgere, dvs. Slagelse Kommune har ikke handle-/betalingsforpligtelsen på borgerne.
Husenes indretning gør det ikke muligt at leve op til de krav, der er omkring mulighed for periodisk sanktionering af domfældte borgere. En ombygning, som bl.a. ville omhandle sanitære faciliteter ville vurderingsmæssigt være dyr, og det vil være vanskeligt at dække en stor ombygningsudgift ind i en fremtidig drift.
Den lave samlede pladskapacitet i tilbuddet fordyrer personaleudgifterne, da der skal bruges forholdsmæssigt meget personale til at opretholde et fagligt forsvarligt indhold i tilbuddet, ligesom det på grund af tilbuddets karakter er nødvendigt at have fokus på personalets sikkerhed.
Med den nuværende belægning er tilbuddet ikke økonomisk rentabelt, og på grund af de to huses fysiske størrelse og indretning, vil det være vanskeligt at øge det samlede plads-antal til et niveau, der kan gøre det økonomisk forsvarligt at drive.
Retligt grundlag
Lov om Social Service § 108
Handlemuligheder
Ved iværksættelse af handleplan for nedlukning af tilbuddet, begrænses et akkumuleret underskud, og de berørte borgere, som bor i tilbuddet vil kunne flyttes til et tilbud som lever op til de krav, der er omkring mulighed for periodisk sanktionering af domfældte borgere.

Ved ikke at iværksætte handleplan for nedlukning af tilbuddet, vil underskuddet akkumuleres over tid, da tilbuddet ikke er økonomisk rentabelt på grund af de to huses fysiske størrelse og indretning. Slagelse kommune vil ikke leve op til de krav, der er omkring mulighed for periodisk sanktionering af domfældte borgere.
Vurdering
Det er administrationens anbefaling at der iværksættes handleplan for nedlukning af botilbuddet Halsebyvænget, således at tilbuddet lukker i 2020.
Der vil blive iværksat en proces, der tager vare på de berørte borgere i samarbejde med handlekommunerne, og de berørte brugerkommuner orienteres om den kommende efterregulering efter rammeaftalens principper.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Personalemæssige konsekvenser:
En nedlukning af Halsebyvænget vil ikke medfører nogen personalemæssige konsekvenser, idet personalet vil kunne tilbydes ansættelse i andre tilbud under Specialcenter Slagelse.
Økonomiske konsekvenser:
Botilbuddet Halsebyvænget 1-3 indgår i tilbudsportefølgen i Rammeaftalen for det sociale område i Region Sjælland. I forbindelse med nedlukning af tilbud, skal det fremlægges og godkendes af parterne i Rammeaftalen.
Nedlæggelse af tilbud i Rammeaftaleregi finansieres efter følgende model:
Fra det tidspunkt, hvor et tilbud besluttes nedlagt, betaler brugerkommunerne normal takst frem til lukningstidspunktet, og der vil blive foretaget en efterregulering af et eventuelt over-/underskud, som fordeles på brugerkommunerne i det fulde kalenderår før beslutningen om lukning træffes. Fordelingen blandt brugerkommunerne sker på grundlag af de enkelte kommuners belægningsmæssige andel i det fulde kalenderår. Dvs. belægningen året før lukningen, danner grundlag for fordeling af nedlukningsomkostningerne.
Regnskabsresultater:
Regnskabsresultat 2018:
Botilbuddet Halsebyvænget havde en belægningsprocent i 2018 på 76 %, og kom ud med et merforbrug på 1,4 mio. kr., som dog blev dækket af det samlede mindreforbrug for Specialcenter Slagelse.
Regnskabsresultat 2019:
Botilbuddet Halsebyvænget havde en belægningsprocent på 50% i 2019, og et merforbrug på 0,9 mio. kr., som vil skulle indgå i efterreguleringen til brugerkommunerne i forhold til nedlukningsomkostninger, hertil tillægges et eventuelt over-/underskud i 2020.
De 2 brugerkommuner er henholdsvis Ringsted kommune og Qeqqata Grønland. Fordelingen mellem brugerkommuner vil være 50 %, idet begge kommuner har haft en borger boende på tilbuddet i hele 2019, som er fordelingsnøglen jf. rammeaftalens principper.
Bygningsdriftsudgifter:
Der vil være nogle årlige bygningsdriftsudgifter til de tomme bygninger, som vil blive afdækket nærmere i samarbejde med Kommunale Ejendomme. Eventuelle bygningsdriftsomkostninger overgår til Kommunale Ejendomme. Specialcenter Slagelses tilbud er takstfinansiereret, og dermed har de ikke et rammebudget, som de kan overdrage til Udvalget for Erhvervs- og Teknikudvalget.
Ansvaret for bygningerne overgår til Kommunale Ejendomme, som vil kunne redegøre for eventuelle spørgsmål omkring bygningernes værdi, overslag over renoveringer, og eventuelle nedrivningsomkostninger. Bygningerne blev renoveret i 2018/2019. Den ledige bygningskapacitet kan evt. anvendes til andre/nye tilbud.
Konsekvenser for andre udvalg
Efter en eventuel nedlukning af botilbuddet Halsebyvænget, vil bygningerne på Halsebyvænget 1-3, 4220 Korsør overgå til Erhvervs- og Teknikudvalget.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget træffer beslutning om nedlukning af tilbuddet på Halsebyvænget 1-3, Korsør
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. marts 2020:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Udvalget besluttede at følge indstillingen med bemærkning om, at Udvalget inddrages i den fremtidige anvendelse.

9. Kapacitetstilpasning af pladser på botilbuddet Rosenkildevej 67-69, Specialcenter Slagelse (B)

9.     Kapacitetstilpasning af pladser på botilbuddet Rosenkildevej 67-69, Specialcenter Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2020-6086                 Dok.nr.: 330-2020-83597                                            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal træffe beslutning om kapacitetstilpasning af det midlertidige botilbud efter servicelovens § 107 på Rosenkildevej 67-69.
Baggrund
Rosenkildevej 67-69 er et tilbud, der er målrettet borgere mellem 17 og 35 år med psykiske og/eller fysiske funktionsnedsættelser. Der er 18 pladser i tilbuddet. Specialcenter Slagelse har oplevet en afmatning i efterspørgslen på pladserne. Der er således kun 2 borgere tilbage på de i alt 6 pladser, som er beliggende på adressen Rosenkildevej 69. Slagelse Kommune har handle-/betalingsforpligtelse for den ene af borgerne.
Bygningen, som tilbuddet ligger i, er ældre og kan ikke anvendes til alle former for botilbud, da boligerne er forholdsvis små, og ikke har eget bad og toilet.
Rosenkildevej 67 og 69 drives sammen, og er godkendt som et samlet tilbud hos Socialtilsyn Øst. Der ønskes derfor en kapacitetstilpasning af det samlede tilbud, således at de 6 pladser på Rosenkildevej 69 lukkes. Da botilbud efter Servicelovens §107 er midlertidige, skal borgere i tilbuddet på et tidspunkt videre til et varigt botilbud, til egen bolig eller til anden boform. Specialcenter Slagelse har p.t. mulighed for at tilbyde relevante pladser, hvis dette ønskes.
Den del af tilbuddet, der er beliggende på Rosenkildevej 67 berøres ikke af kapacitetstilpasningen i nr. 69.
Retligt grundlag
Lov om Social Service § 107.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende kapacitetstilpasningen, hvorefter Specialcenter Slagelse vil have mulighed for at anvende Rosenkildevej 69 til andre/nye tilbud. Alternativt kan Udvalget undlade at godkende kapacitetstilpasningen.
Vurdering
Administrationen anbefaler kapacitetstilpasningen på Rosenkildevej 69. Bygningen vil eventuelt kunne anvendes til andre/nye tilbud, som der er større efterspørgsel på. Dette undersøges pt. af Specialcenter Slagelse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Personalemæssige konsekvenser:
Det har ingen personalemæssige konsekvenser ved kapacitetstilpasningen af det samlede tilbud Rosenkildevej 67-69.
Økonomiske konsekvenser:
Der vil være nogle få udgifter til bygningsdriften, som varme og el. Der er ingen udgifter til tomgangshuslejer, da bygningen er kommunalt ejet.
Konsekvenser for andre udvalg
Det har ingen konsekvenser for andre udvalg i Slagelse kommune
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget godkender kapacitetstilpasningen.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. marts 2020:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Udvalget godkendte kapacitetstilpasningen med bemærkning om, at Udvalget inddrages i den fremtidige anvendelse i forhold til plan for den samlede anvendelse for Rosenkildeparken.
Christopher Trung (V) bemærker, at såfremt der er bygningskapacitet, der ikke kan anvendes til andet formål, anbefales nedrivning.

10. Høring Rammeaftale 2021-2022 på det specialiserede social- og undervisningsområde (D)

10.   Høring Rammeaftale 2021-2022 på det specialiserede social- og undervisningsområde (D)

Sagsnr.: 330-2020-14513               Dok.nr.: 330-2020-96332                                            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Kommuner og handicapråd anmodes om at komme med forslag og input til Rammeaftale 2021-2022.
Baggrund
Siden 2011 har kommunerne haft koordineringsopgaven på det specialiserede social- og undervisningsområde. Hvert andet år indgås en Rammeaftale, som forpligter kommunerne til dels at sikre, at der er de tilstrækkelige tilbud til borgerne og dels at sikre, at området styres hensigtsmæssigt ift. økonomi og samhandel mellem kommunerne. 
Forslag til Rammeaftale for 2021-2022 vil blive forelagt kommunerne til godkendelse i september 2020. Forinden er tilrettelagt en proces, hvor kommuner, interesseorganisationer m.fl. inddrages i forhold til at komme med forslag til den kommende aftale. I bilag 1 beskrives processen. Denne høring af kommunerne og handicaprådene er en del af den beskrevne proces. Den 17. april 2020 vil blive afholdt et afsluttende politikertemamøde. Herefter udarbejdes forslag til ny rammeaftale.
Den nuværende rammeaftale 2018-2020 indeholder en række fokusområder, der retter sig mod kommunernes udviklingsforpligtelse i forhold til at sikre balancen mellem udbud og efterspørgsel af tilbud samt styringsforpligtelsen. Rammeaftale 2018-2020kan læses på https://rs17.dk/media/14996/rammeaftale_sj_lland_2018-2020.pdf.
I de drøftelser, der har været i rammeaftaleregi, som optakt til udarbejdelse af rammeaftale 2021-22, har der været opbakning til at fortsætte med fokusområderne fra rammeaftale 2018-2020, med enkelte tilføjelser og tilpasninger. Der er fremsat ønsker om yderligere forpligtende samarbejder om udvalgte målgrupper; borgere med psykiske udfordringer, sårbare unge og særligt dyre enkeltsager.
Implement har jfr. bilag 3 beskrevet de nuværende fokusområder, de forslag der fremkom ved dialogmøde den 29. november 2019, samt forslag til justerede fokusområder i den kommende rammeaftale.
I forbindelse med realisering af den kommende rammeaftale kan det overvejes at drøfte, hvordan kommunernes indbyrdes forpligtelser i forhold til de specialiserede områder kan udmøntes. I vedhæftede bilag 4 er redegjort for overvejelser, om at fokusere det forpligtende arbejde til de mest specialiserede tilbud.
Kommunerne og Handicaprådene opfordres til at drøfte og kommentere forslagene til justerede fokusområder og overvejelserne om kommunernes indbyrdes forpligtelser. Input fra kommunerne vil indgår i oplæggene på politikertemamødet den 17. april 2020.
KKR har drøftet procesplan, fokusområder og ny forståelse for det forpligtende samarbejde den 5. februar 2020.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse af lov om social service § 6 LBK nr. 798 af 07/08/2019.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Det indstilles, at kommunerne (fagudvalg for det specialiserede social- og undervisningsområde samt handicapråd), drøfter og kommer med supplerende forslag til
  • Videreførelse af fokusområder i den nuværende rammeaftale med de foreslåede tilpasninger
  • Oplæg til ny forståelse for det forpligtende samarbejde i Rammeaftale 2021-2022 jfr. ovenfor.
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget drøfter høringen
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. marts 2020:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Udvalget drøftede høringen med følgende bemærkninger:
At Slagelse Kommunes formulering af Recoveryorienteret tilgang anvendes.
At medarbejdernes arbejdsmiljø skal indgå som et tema - herunder spændingsfeltet mellem Socialtilsynets og Arbejdstilsynets krav.
Mulighed for samarbejde mellem kommuner eksempelvis om ludomanibehandling.

11. Presse (O)

11.   Presse (O)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2020-86990                                            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Center For Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. marts 2020:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Ingen bemærkninger.

12. Næste møde (O)

12.   Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2020-86922                                            Åbent
Kompetence: Udvalget for specialiserede Borgerindsatser
·         1. april 2020.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. marts 2020:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Den 1. april 2020.

13. Eventuelt (O)

13.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-93245               Dok.nr.: 330-2020-87022                                            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. marts 2020:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Udvalget besluttede, at følgende tekst fra Punkt 3 indgår til orientering i referatet under dette punkt:
Orientering fra den tværgående arbejdsgruppe vedr. boligudfordringer til socialt udsatte.
Arbejdsgruppen har drøftet mulige indsatsområder, som både omhandler krav til samarbejdspartnere men også intern videndeling og styring.
Grundlæggende kan der arbejdes for billige boliger i den eksisterende boligmasse og ved nybyggeri (almen, kommunal og privat), hvilket er de 2 spor, som undersøges og beskrives yderligere i en kommende sag.
Arbejdsgruppen har også drøftet perspektiver på eventuelle konsekvenser af udmøntning af udviklingsplaner i de ”hårde ghettoer” i hovedstadsområdet.
Arbejdsgruppen arbejder videre med følgende:
Almene boliger:
Der er lavet en kortlægning af eksisterende kapacitet af billige boliger i den almene sektor i Slagelse Kommune. Oversigten deler lejemål i de almene boliger ind i huslejeniveauer. Oversigten vil kunne bruges som et redskab til vurdering af, om nye renoverings/forbedringsarbejder i en konkret afdeling vil ændre huslejen så meget, at lejemålene ikke længere hører ind under kategorien ”billige bolig”.
Ved nybyggeri kan det være en mulighed, at kommunen stiller krav til en vis andel billige boliger. Dette kan f.eks. gøres indirekte ved at stille krav om, at byggematerialerne ikke skal være dyre, så huslejen dermed holdes på et lavt niveau.
I de boligområder, hvor der er mange billige boliger kunne det være et ønske at arbejde med boligorganisationerne om, at der altid stilles 25% af de ledige lejemål til rådighed for kommunen jf. almenboliglovens regler. 
Private lejeboliger:
Ved nybyggeri kan det være en mulighed, at kommunen stiller krav til en vis andel billige boliger. Dette kan f.eks. gøres indirekte ved at stille krav om, at byggematerialerne ikke skal være dyre, så huslejen dermed holdes på et lavt niveau. Derudover kan der være tilkøbsmuligheder for de kommende lejere. 
Kommunale bygninger:
Tomgangslejen inden for ældreboliger skal belyses for at se, om der er nogle boliger, som muligvis kunne ommærkes til familieboliger.
Det skal undersøges, om der er nogle ledige kommunale bygninger, som kunne udlejes til en privat investor, som kunne udleje boliger.
Billige boliger til unge:
Ungdomsboliger og start-boliger er også et indsatsområde, som arbejdsgruppen vil kigge nærmere på. Arbejdet vedr. ungdomsboliger på Ndr. Ringgade i Slagelse er i gang.
Orientering vedr. kommunale indsatser til borgere på Hotel Lux.
Status pr. 13/2-2020 er, at der er ingen af de 17 tidligere beboere, der er flyttet ud af kommunen. 1 person har i en kort periode opholdt sig på forsorgshjem i anden kommune, men er nu retur i Slagelse og har fundet bolig.
4 har fået hjælp af kommunen til at finde bolig, alle har fået tilbudt råd- og vejledning.
3 af de 17 borgere var fra andre kommuner:
1 af disse har fundet nyt sted at bo i Slagelse. 2 står uden fast bopæl.
14 borgere kom fra Slagelse:
3 borgere står uden fast bopæl
7 har selv fundet et sted at bo i Slagelse Kommune, heraf 1 på en midlertidig adresse.
4 har fået hjælp af kommunen til bopæl i Slagelse kommune.
Historik:
Okt. - 2018  Som en del af den sociale vejledningsforpligtelse kontakter Rådgivning og Udbetaling (RU) løbende de borgere, som bor på Hotel Lux og lignende midlertidige adresser, og dermed ikke har egen bolig. Her tilbydes hjælp til opskrivning af lejebolig, gennemgang af økonomiforhold mv. Afdelingen har et samarbejde med Team 99, som også opsøger de borgere som ønsker hjælp, og henviser til RU omkring bolig og økonomi. Indsatsen har været fortløbende og uafhængig af afgørelsen fra Teknik, Miljø og Byg om max. 6 ugers ophold på Hotel Lux. Via dette opsøgende arbejde er dårligt fungerende borgere hjulpet videre i egen bolig og f.eks. visiteret til en ældrebolig.
26/8-2019    Teknik, Miljø og Byg sender partshøring til beboere, ejere og forpagtere af Hotel Lux, hvori det oplyses, at man må bo på hotellet i max. 6 uger.
Hvis Teknik, Miljø og Byg træffer afgørelse om et påbud, vil beboerne have ca. 7 mdr. til at finde en ny bolig fra afgørelsesdatoen.
28/10-2019  Hotel Lux varsler deres lejere, at de skal fraflytte hotellet med 3 dages varsel. Flere af lejerne på Hotel Lux, står derfor med et akut boligproblem, da de skal forlade hotellet den 31/10 2019.
Rådgivning og Udbetaling yder råd og vejledning til de borgere, som henvender sig til afdelingen. Der tilbydes hjælp til at finde plads på forsorgshjem eller lignende for at løse den akutte situation, til dem der ønsker det.
Derudover vejledes i hjælp til opskrivning af bolig og boligportaler.
Team 99 opsøger beboerne personligt, og orienterer dem ved et opslag på Hotel Lux om muligheden for at kontakte Rådgivning og Udbetaling.
CPR- loven og registrering af adresse på Hotel Lux:
Ifølge CPR-loven skal man registrere sin adresse der, hvor man reelt bor.
I CPR- loven skeles ikke til, om kommunen vurderer, at adressen er midlertidig eller ulovlig.
Folkeregisteret fik d. 19. november 2019 tilsendt en liste fra Hotel Lux, via Advokat Kim Hansen, med oplysning om, at deres lejere var fraflyttet adressen.
På baggrund af listen partshørte Folkeregisteret derfor den enkelte borger om, hvor deres opholdssted er, og borgeren blev varslet om, at man kan blive registreret ”uden fast bopæl”, hvis borgeren ikke oplyste sin nuværende adresse.
Borgere der er registreret ”uden fast bopæl” kontaktes jævnligt af Folkeregisteret, hvis det er muligt, for at få registreret en adresse.

14. Orientering (O)

14.   Orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2020-86938                                            Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Gensidig orientering
Tilbud til børn og unge, der vokser op i familier med alkohol- eller stofproblematikker
Projektet Novavi Ung Revers har ikke modtaget satspuljemidler og derfor lukker deres afdeling i Korsør.
Til gengæld har Barnets Blå Hus (Blå Kors) modtaget satspuljemidler, og vil tilbyde en indsats.
CPUS har overvejelser omkring at starte op med lokale indsatser, og har et møde herom med Barnets Blå Hus medio marts 2020. 
Den politiske kalender blev godkendt på Byrådet den 16. december 2019. Af denne fremgår det, at udvalgets møde afvikles den 2. onsdag, som er den 8. september 2021 i stedet for den 1. onsdag, som er den 1. september 2021.
Der afvikles Budgetseminar den 3.-4. september 2021.
Af den politiske kalender fremgår det, at udvalgets decembermøde 2021 afvikles 2. onsdag, som er den 8. december 2021, fremfor den 1. onsdag, som er den 1. december 2021.
Studietur for Udvalget og Lederforum er planlagt til den 26.-27. august 2020.
Orientering om næste step for arbejdsgruppen vedr. medborgerpolitikken
Arbejdsgruppen mødes den 9. marts 2020.
Der er en reservation opretholdt på et nyt stormøde den 1. april 2020.
Arbejdsgruppen er nedsat ifm. Byrådets vedtagelse af MP. Den skal i princippet udgøre en arbejdsgruppe for hele kommunen (TK og MM er i mellemtiden fratrådt deres stillinger – den nuværende repræsentation er derfor smal).
Hovedopgaven for arbejdsgruppen er at sikre politikkens implementering i ”hele” kommunen. Spørgsmålet er midlertidigt, hvordan dette evt. kan/skal koordineres i forhold til, at organisationsudviklingsprojektet arbejder med oprettelse af et Borgerinddragelsesenhed.
Orientering om møde afholdt med Bedre Psykiatri den 19.februar 2020. Opfølgning på orienteringspunkt fra Udvalgets møde den 5. februar 2020
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. marts 2020:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Til efterretning.
15. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.