Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (2018-2021) – Referat – 6. maj 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2020-178203                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. maj 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Politiske Pejlemærker (D)

2.     Politiske Pejlemærker (D)

Sagsnr.: 330-2017-21896               Dok.nr.: 330-2020-174847                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget drøfter det foreliggende udkast til revision af de politiske pejlemærker jf. bilaget til dagsordenspunktet.
Baggrund
Udvalgets temadag den 22. januar 2020 havde fokus på de politiske pejlemærker, herunder integration af input til pejlemærkerne fra Dialogmødet med forenings- borger- og brugerrepræsentanter afholdt den 15 januar 2020.
Virksomhedslederne og tovholderne for de enkelte pejlemærker gennemgik og fremlagde status for arbejdet med pejlemærkerne. Udvalget drøftede på temadagen disse samlede input med henblik på en evt. revision af pejlemærkerne.
Tilstede på temadagen var Janus Tarp fra Danske Handicaporganisationer for at gennemgå FN’s Verdensmål, og deres betydning på handicapområdet.
Med baggrund i ovenstående møder og drøftelser, har administrationen udarbejdet forslag til revision af pejlemærkerne efter nedenstående skabelon:
1)    Pejlemærkernes politiske tekst.
2)    Pejlemærkernes relation til FN’s Verdensmål.
3)    Konkrete tiltag og initiativer, der er gennemført under hvert pejlemærke.
4)    Aktuelle handlepunkter/planer for pejlemærkerne (inkl. milepæle).
5)    Budgetmæssige implikationer (udkast under udarbejdelse).
Forslaget, som er første udkast, medsendes som bilag til dagsordenspunktet.
Administrationen anbefaler, at forslaget forelægges for Lederforum, Handicaprådet, Udsatterådet og SektorMED.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget drøfter, hvordan pejlemærkernes handlingspunkter kan kobles til budgetprocessen.
2.    at Udvalget drøfter, det samlede udkast til revision af pejlemærker med særlig fokus på handlepunkterne.
3.    at Udvalget drøfter, hvordan udkastet kan færdigbehandles og politisk godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. maj 2020:
Fraværende: 
Udvalget drøftede sagen med følgende bemærkninger:
At 1: Der ønskes en yderligere beskrivelse af de økonomiske elementer til budgetprocessen til          Udvalgets junimøde.
At 2: Udvalget besluttede at lade en henvisning til udviklingsstrategien indgå i indledningen til           de politisk pejlemærker, som følge af Byrådets beslutning om at lade                                 medborgerpolitikken og tilgængelighed bliver indskrevet som en central del af strategien          for, hvordan Slagelse Kommune kan udvikle sig.
Pejlemærkerne revideres januar 2021med fokus på beskrivelse af borgere med                      fysiske funktionsnedsættelser og udviklingsstrategien.
At 3: Udvalgets bemærkninger vil blive indarbejdet, og forslaget forelægges Handicaprådet,             Udsatterådet, Sektormed og Lederforum. Sagen genoptages på Udvalgets junimøde med         oversendelse til Byrådet.

3. Udvalgstur 26.-27. august 2020 (D)

3.     Udvalgstur 26.-27. august 2020 (D)

Sagsnr.: 330-2017-21896               Dok.nr.: 330-2020-174859                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte relevante muligheder for studietur og om muligt fastlægge temaer og besøgssteder.
Baggrund
Udvalget besluttede på Udvalgsmødet den 5. februar 2020 at afsætte den 26.-27. august 2020 til en studietur for Udvalget. Der blev drøftet forskellige interesser og ideer, men ikke fastlagt temaer eller besøgssteder.
Administrationen har i samarbejde med Center for Udsatte Voksne i Socialstyrelsen, drøftet ideer til Udvalgets studietur.
Socialstyrelsen peger i første omgang på de 3 kommuner, Odense, Esbjerg og Aarhus, som ret innovative ift. det brede unge-udsatte område. Socialstyrelsen har lovet at vende tilbage med mere præcise anbefalinger efter påsken (Styrelsen har ved deadline for dagsordensproduktion endnu ikke fremsendt disse).
Om Odense kan det siges, at de har et særligt fokus på det tværgående samarbejde, men har organiseret alt deres sociale arbejde under beskæftigelsesforvaltningen. Det gør, ifølge Socialstyrelsen, at det sociale arbejde domineres af et beskæftigelsesperspektiv som mål i alle deres sager.
Aarhus og Esbjerg ser Socialstyrelsen til gengæld som meget recovery-orienterede i deres tilgang, hvilket flugter med tilgangen i Slagelse Kommune.
Socialstyrelsen nævnte også Randers og Horsens som interessante og størrelsesmæssigt, som et bedre match til Slagelse end fx Odense og Aarhus. (Udvalget og Udsatterådet var på tur sammen i foråret 2019 – til Horsens).
Randers er langt fremme med bl.a. indsatser for udsatte unge, hjemløse, psykisk sårbare og et stærkt fokus på helhedsorientering og recovery. Randers har fx en interessant efterværnsindsats og Housing First for hjemløse. De har recovery-skole og ”kursist-borger-læringsperspektivet” som supplement til ”passiv-klient-modtager-rollen”.
Og kombineret med Randers kunne Aarhus også være god at besøge. I Aarhus er man rigtig stærk på de samme felter bredt set, og har som en større kommune flere ’muskler’ i nogen af indsatserne. Aarhus har udviklet en brobygning mellem sociale indsatser og den regionale psykiatri, som måske også kunne være relevant for Slagelse. Med et meget konkret udtryk i Psykiatriens Hus i Aarhus. Her er især kommunens recovery-tænkning meget synlig.
Ønsker Udvalget, at studieturen omfatter centrale videnspersoner på unge-udsatte området, peger Socialstyrelsen på:
1)    Lars Benjaminsen, Seniorforsker ved VIVE - ses som relevant ift. målgruppen hjemløse unge, meget spændende men også specifik på denne målgruppe – så hvis Udvalget vil kigge bredere på de unges udfordringer kunne
2)    Noemi Katznelson, leder Center for Ungdomsforskning - været et bud på en forsker, der kender til den bredere ungegruppe.
Overvejelser om formen, fx kunne turen være:
1)    En hvor Udvalget besøger flere kommuner på samme tur.
2)    Eller en, hvor Udvalget besøger flere afdelinger/virksomheder/politikere m.m. i en enkelt kommune.
En anden og mere lokal Slagelse-mulighed kunne være at bruge dagene til at besøge og undersøge kommunens ledige lokalefaciliteter og mulige anvendelsesmuligheder. Der er behov for en vurdering af omfanget og anvendeligheden af den ledige bygningsmasse. Der er behov for en kobling af viden om bygningsmassens anvendelighed til eksisterende og fremtidige behov for kapacitet og tilbud.
Handlemuligheder
1)    Studietur til en eller flere kommuner efter evt. Socialstyrelsens anbefalinger.
2)    Studietur i Slagelse Kommune med fokus på lokalefaciliteter.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget drøfter interessen for studieturen med henblik på efterfølgende administrativ planlægning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. maj 2020:
Fraværende: 
Udvalget drøftede og tilkendegav interesse for at fastholde tidspunktet for studieturen. Udvalget ønsker at hente inspiration uden for Slagelse Kommunes grænser i en anden sælgerkommune.
Udvalget ønsker at få udkast til et program for studieturen på udvalgets junimøde

4. Dialogmøder - Budget 2021-2024 (B)

4.     Dialogmøder - Budget 2021-2024 (B)

Sagsnr.: 330-2020-28778               Dok.nr.: 330-2020-170621                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Fagudvalget skal beslutte dialogproces for eget budgetområde for budget 2021-24. Administrationen er af den opfattelse, at USB-udvalget allerede har afholdt en dialogproces på dialogmødet og temamødet i januar 2020. Administrationen foreslår, at Udvalget bruger dagsordenspunktet vedr. Pejlemærker til at drøfte konkrete input og forslag, der skal indgå i budgetprocessen.
Baggrund
På grund af Covid-19 er der indført forsamlingsforbud, og hvornår der bliver givet mulighed for at mødes i forsamlinger på mere end 10 personer er uvist. De allerede planlagte budgetdialogmøder i april og maj er derfor aflyst.
Udvalget afholdte den 15. januar 2020 et dialogmøde med Udvalgets samarbejdspartnere, pårørendeorganisationer og øvrige interessenter omkring udvalgsområdets udfordringer, udviklingsområder og politikker. Der har ligeledes været afholdt et temamøde den 22. januar 2020 med deltagelse af Udvalget og virksomhederne under USB.
Administrationen er af den opfattelse, at dialogprocessen for USB-udvalget således allerede har været afholdt, og anbefaler i stedet, at Udvalget drøfter mulige input og forslag til budgetprocessen. Administrationen anbefaler, at mulige input og forslag til budgetprocessen tages med afsæt i dagsordenspunktet vedr. Pejlemærkerne.
Administrationen anbefaler, at der afholdes dialogmøder med Handicap- og Udsatterådet samt en høring i Sektor Med og Ledergruppen.
På Udvalgets møde i juni 2020 samles op på input og forslag. Derudover skal anlægsprogram, budgetrammer mv. drøftes på mødet i juni 2020.
Retligt grundlag
Den Kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest den 15. september 2020 have udarbejdet budgetforslag til Byrådet.
Handlemuligheder
Dialogmøderne skal have fokus på, hvordan vi sikrer den bedst mulige anvendelse af udvalgets ressourcer og budgetrammer.
Vurdering
Det er Administrationens vurdering, at det som udgangspunkt ikke er muligt at udvide driften, hvilket betyder, at forslag til nye tiltag skal afvejes i forhold til eksisterende tiltag.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Fagudvalget drøfter de forskellige input i dagsordenspunktet vedr. Pejlemærker i forhold til konkrete input og forslag til budgetprocessen.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. maj 2020:
Fraværende: 
Udvalget fulgte indstillingen.

5. Opfølgning på Budgetaftalen 2020-23 - Styringsark (D)

5.     Opfølgning på Budgetaftalen 2020-23 - Styringsark (D)

Sagsnr.: 330-2019-35214               Dok.nr.: 330-2020-172940                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Baggrund
Byrådet vedtog den 28. oktober 2019 budget for 2020-2023. Aftalen viderefører udarbejdelsen af et styringsark til den løbende opfølgning på aftalens punkter.
Bilag 1 indeholder ajourført oversigt over de punkter i budgetaftalen, som hører under Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Retligt grundlag
Det retslige grundlag for budgettet fremgår af Den Kommunale Styrelseslov §§ 37-40. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter punkterne i budgetaftalen og den løbende opfølgning for 2020.
Vurdering
Der arbejdes fortsat på de enkelte tiltag. Den aktuelle Corona-krise betyder dog, at forhandlingsarbejdet ikke kan foldes ud i samme omfang som det var planlagt.
Status for april er, at rammevilkår for egne tilbud er fuldt implementeret med en samlet besparelse på 4,5 mio. kr. Forhandlingskonsulentens arbejde viser en besparelse på ca. 1,4 mio. kr. med udgangspunkt i afsluttede og igangværende forhandlinger.
I Budgetopfølgning 2 indgår status på Budgetaftalen 2020-23 i den samlede vurdering af økonomien i 2020.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget drøfter styringsarket og den løbende opfølgning i 2020.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. maj 2020:
Fraværende: 
Udvalget tog orienteringen til orientering. V og DF tager forbehold, da de ikke er en del af budgetforliget.

6. Budgetopfølgning 2 for 2020 - Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (B)

6.     Budgetopfølgning 2 for 2020 - Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (B)

Sagsnr.: 330-2020-19398               Dok.nr.: 330-2020-151631                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 2 for 2020 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på Udvalgets område.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender budgetopfølgningen, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2020 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 4,7 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 1,7 mio. kr.  Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Myndighedsområdet for Handicap og Psykiatri under USB har jævnfør budget 2020 et samlet oprindeligt budget på 438,3 mio. kr. Budgettet er ca. 19,5 mio. kr. mindre end det Administrationen i budgetprocessen lagde frem som det forventede budgetbehov. For at komme i mål med det reducerede budget, så blev der ifm. budgetvedtagelsen besluttet, at Myndighedsområdet skal finde ca. 18,5 mio. kr. i 2020, dels på forhandling af priser (Forhandlingskonsulent), en ændret Henvisningskultur samt besparelser på §85 området.
Myndighedsområdet forventer med denne 2. budgetopfølgning at overholde budgettet i 2020. Forventningen tager udgangspunkt i nuværende aktuelle indsatser samt kendte overgange fra Barn til Voksen – det er dog en forudsætning, at der er sammenhæng mellem til- og afgang resten af året.
Status vedr. initiativerne for besparelsen på 18,5 mio. kr.:
·        Forhandling med eksterne leverandører, 8 mio. kr.: CHP har pr. 1. januar2020 ansat en Forhandlingskonsulent. Det foreløbige resultat af Forhandlingskonsulentens arbejde forventes at udgøre ca. 1,4 mio. kr. i 2020. Heri er 4 sager afsluttet og 10 sager er igangværende.
·        Henvisningskultur, 3 mio. kr.: Der er igangsat tværgående drøftelser for at imødekomme udfordringerne – dette arbejde pågår fortsat.
·         §85 besparelser, 7,5 mio. kr.: Med udgangen af 1. kvartal 2020 er omlægningen af egne §85 indsatser blevet fuldt implementeret med en samlet virkning på 4,5 mio. kr. De resterende 3 mio. kr. skal findes hos private udførere – dette bliver ligeledes en del af opgaven for Forhandlingskonsulenten.
På virksomhedsområdet forventes der et samlet merforbrug på 5,3 mio. kr. Der er udarbejdet handleplaner for henholdsvis CPUS og SPS.
Center for Psykosocial Udvikling Slagelse (CPUS) forventer merforbrug på 0,9 mio. kr. i 2020. Årsagerne er primært følgende:

·         Aktuel mindre belægning i flere botilbud herunder i både centerets døgntilbud til borgere med psykiske (og tilstødende) udfordringer og i nogle af centerets botilbudslignende bofællesskaber for borgere med kognitive udfordringer.
·         Besparelser på §85-området, hvor CPUS er kommunal hovedaktør. De udmøntede besparelser spiller i år ind på CPUS´ samlede økonomiske situation, eftersom bl.a. implementeringen af mere gruppestøtte til borgerne tager lidt tid, og besparelsen er lagt ind med virkning fra 1. januar.
Specialcenter Slagelse (SPS) forventer et samlet merforbrug på 6 mio. kr. i 2020. Heraf udgør 4,7 mio. kr. overført merforbrug fra 2019.
SPS forventer ikke at kunne nedbringe det overførte merforbrug fra 2019 i det nuværende budgetår 2020, da effekten af handleplanen først ventes at få fuld effekt i 2021. Hovedårsagerne til merforbruget er følgende:
·         Fortsat underbelægning i flere af SPS’s botilbud, som medfører indtægtsfald pga. manglende takstindtægter samt merudgifter i form af udgifter til tomgangshusleje – kapacitetstilpasninger ventes først at få fuld effekt i 2021.
·         Manglende taksttilpasninger ift. progression af borgeres handicap – der opleves en stærkt forøget omkostningsbevidsthed i køberkommunerne, som ansætter forhandlingskonsulenter for at reducere omkostningerne.
Grundet den ekstraordinære situation med COVID-19 vil denne budgetopfølgning være forbundet med en vis usikkerhed, idet de endelige konsekvenser endnu ikke kendes fuldt ud – herunder i hvilket omfang evt. ekstraudgifter foranlediget af COVID-19 bliver kompenseret i kommunerne.
I budgetopfølgningen er indarbejdet overførte mer-/og mindreforbrug på drift, samt uforbrugte anlægsbudgetter fra 2019 godkendt af byrådet den 23. marts 2020.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Novo Nordisk Fonden har givet 2 mio. kr. til akuttilbuddet på Kastanjegården. Tilskuddet er omfattet af tilskudsmoms, hvorfor der skal afregnes 17,5% af beløbet svarende til 0,35 mio. kr.
Der søges derfor om henholdsvis en indtægts- og en udgiftsbevilling på 1,65 mio. kr.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
4.01
4.01
 1.650
-1.650
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 2 for 2020 samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
2.    at Det anbefales af fagudvalget til Økonomiudvalget, at der gives indtægtsbevilling på 1,65 mio. kr. og at der gives udgiftsbevilling på 1,65 mio. kr. som følge af tilskud fra Novo Nordisk Fonden. 
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. maj 2020:
Fraværende: 
Udvalget besluttede at følge indstillingen med en yderligere bemærkning om, at på Udvalgets junimøde fremlægges Budgetopfølgning 2B.

7. Lokal hjælpepakke i forbindelse med Covid19 (O)

7.     Lokal hjælpepakke i forbindelse med Covid19 (O)

Sagsnr.: 330-2020-24688               Dok.nr.: 330-2020-184790                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status vedr. lokal Hjælpepakke i Slagelse Kommune.
Baggrund
Økonomiudvalget har besluttet, at der som supplement til nationale hjælpepakker etableres en lokal hjælpepakke på 50 mio. kr., der yderligere kan være med til at understøtte vores lokale erhvervsliv, kultur- og foreningsliv samt aktiviteter i lokalområdet. Det der vedrører USB-udvalget er punkt 24-26, side 8 og 9 i statusnotatet.
Novo Nordisk Fonden har givet 2 mio. kr. til akuttilbuddet på Kastanjegården.
Der er ligeledes givet en national Hjælpepakke på ca. 215 mio. kr. til Sårbare og Udsatte grupper. Det vides endnu ikke, hvordan hjælpepakken udmøntes. Hjælpepakken gives til private frivillige interesseorganisationer. Hovedelementerne består af:
·         131 mio. kr. til udsatte børn og unge der fx er pårørende til personer med alkohol- og stofmisbrug.
·         37,6 mio. kr. til udsatte voksne som fx hjemløse m.m.
·         35,7 mio. kr. til bla. andet at bekæmpe ensomhed blandt personer med handicap.
·         10 mio. kr. til at understøtte højskolernes og kultur- og foreningslivets sociale engagement.
I forhold til ekstraudgifter for kommunerne ifm. Covid-19, så forventes det at indgå i budgetforhandlingerne mellem KL og Regeringen for budget 2021.
Der er indgået en politisk aftale i Regeringen om, at de private leverandører har mulighed for at opskrive taksterne i forhold til de merudgifter de har haft ifm. Covid-19 jævnfør nedenstående aftaletekst:
”Partierne er enige om at præcisere over for de sociale tilbud, at der inden for gældende regler er mulighed for at øge taksterne for sociale tilbud efter serviceloven som følge af COVID-19 relaterede ekstraudgifter. Hvis tilbuddene ikke kan afholde deres COVID-relaterede ekstraudgifter inden for deres almindelige driftsbudget, kan de således hæve deres takster, også selv om det er midt i året, så de kan få dækket deres merudgifter af kommunerne.”
Ovenstående betyder, at de private tilbud kan sende regningen videre til Myndighed og dermed Slagelse kommune.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens regler om initiativer med almennyttigt interesse for kommunens borgere.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter det foreløbige statusnotat, særligt interessant er punkt. 24-26, side 8 og 9.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. maj 2020:
Fraværende: 
Til efterretning.

8. Proces vedrørende Servicelovens §§ 83/83a og 85 (O)

8.     Proces vedrørende Servicelovens §§ 83/83a og 85 (O)

Sagsnr.: 330-2017-31794               Dok.nr.: 330-2020-178913                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om processen omkring korrekt praksis om visitation og varetagelse af ydelserne efter servicelovens § 83, § 83a og § 85 qua principafgørelserne 10-19 og 11-19 fra Ankestyrelsen.
Baggrund
Igennem de seneste mange år er der nationalt opbygget en praksis, hvor kommunerne har ladet ydelserne personlig pleje, praktisk hjælp såsom rengøring og tøjvask eller indkøb, som henhører under servicelovens §§ 83/83a være visiteret, som en del af den socialpædagogiske støtte efter § 85, når borgeren var i personkredsen for denne indsats. Det har betydet, at man ikke har vurderet om ydelsernes indhold havde karakter af §§ 83/83a, men udelukkende visiteret i forhold til, at borgeren var i personkredsen for at modtage socialpædagogiske støtte efter § 85 hjælp. 
Principafgørelserne præciserer, at uagtet om borgeren er i personkredsen for § 85, så skal borgerens behov for hjælp for personlig pleje eller praktisk hjælp visiteres efter §§83/83a. Det betyder, at det egentlige indhold i § 85 er begrænset til ydelser såsom socialpædagogisk støtte til struktur af hverdagen gennem eksempelvis understøttende uge-skemaer, håndtering af post eller støtte til økonomihåndtering.
Ankestyrelsens principafgørelser bevirker en nødvendig ændring af praksis, hvor nogle af de ydelser som hidtil har været visiteret efter § 85 fremadrettet retteligt vil blive visiteret efter §§ 83/83a.
Kompetencen til at visitere til personlig pleje og praktisk hjælp efter §§ 83/83a henhører under CSÆ, mens kompetencen til at visitere til socialpædagogisk støtte efter § 85 henhører under CHP.
Samtidig stiller den ændrede praksis nogle krav til medarbejderkompetencer. Borgere med særlig adfærd eller psykiske udfordringer, som har behov for eksempelvis praktisk hjælp, der nu visiteres til praktisk hjælp efter §§ 83/83a, profiterer af en særlig tilgang i leveringen af hjælpen.
Den nødvendige nye praksis understreger derfor vigtigheden af, at CSÆ og CHP har et fælles værdimæssigt udgangspunkt i forhold til borgeren. De to centre arbejder i dag med tilgangene rehabilitering (CSÆ) og recovery orienteret rehabilitering (CHP), som begge er værdibaserede tilgange i hjælp til selvhjælp.
Udfordringen med levering af §§ 83/83a ydelser til borgere med en særlig adfærd, er ikke ukendt for samarbejdet mellem CSÆ og CHP.  De to centre har de seneste 3 år arbejdet strategisk og struktureret med udfordringen omkring snitfladen mellem de to centre ved samtidigt behov for hjælp efter §§83/83a og § 85. Her er borgeren i risiko for at falde mellem to stole, hvis de har en særlig adfærd, der fordrer særlige medarbejderkompetencer. For at undgå dette har CHP tidligere understøttet hjemmeplejen med at sikre relation til borgeren og adgang til boligen. Dette har betydet, at borgeren har måtte forholde sig til flere medarbejdere og et uforholdsmæssigt stort medarbejderressourcetræk på tværs af forvaltningerne i kommunen. Centrene har på udsatte området iværksat en mindre præ-prøvehandling, for at imødekomme ovenstående - Den Sociale Hjemmepleje, der blev etableret i november 2019. I første omgang var det tænkt som en 3 måneders præprøve-handling for 10 borgere
I Den Social Hjemmepleje har de to centre etableret en fælles visitation, puljet ydelserne og anvender Toftens Udekørende Team som udfører af hjælp efter såvel §§ 83/83a og § 85.  I denne proces har centrene påbegyndt en erfaringsopsamling i forhold til lovmedholdelig praksis jf. principafgørelserne. Borgerne i Den Sociale Hjemmepleje udtrykker tilfredshed med nu at kunne modtage §§ 83/83a ydelserne af samme udfører, som leverer § 85 ydelserne og profiterer af, at medarbejderkompetencerne er i fokus.
Den Sociale Hjemmepleje har vist sig at have god effekt både i forhold til brug af medarbejderressourcer og kompetencer, og ikke mindst borgerens progression og oplevelse af at blive imødekommet af færrest mulige aktører. Erfaringerne med organiseringen af kompetencerne i Den Sociale Hjemmepleje, vil blive inddraget i den videre fælles proces, som CSÆ og CHP har igangsat omkring den ændrede praksis for hele §§83/83a/85-området.
Det overordnede mål er at sikre en koordineret indsats på tværs af velfærdsområderne i koordinerede borgerforløb. På den baggrund har de to centre nedsat en projektorganise-ring, som skal beskæftige sig med nedenstående elementer:
Elementer i processen:
• Juridisk afdækning af personkredsen for § 85.
• Alle borgere, der allerede er visiteret til § 85 vil i løbet af 2020 få gennemgået, om den enkelte ydelse fremadrettet skal visiteres efter § 85 eller §§ 83/83a eller andre muligheder i serviceloven. Målet er at få visiteret borgeren til rette ydelse, men med mindst mulig forandring for borgerne.
• Borgere der er visiteret til et botilbudslignende tilbud efter § 85, men med anden handlekommune end Slagelse vil blive visiteret i henhold til handlekommunens praksis på området.
• For at imødegå korrekt og koordineret visitation af ydelser fremadrettet, har CHP iværksat et tværfagligt visitationsteam for alle nye visitationshenvendelser om § 85, som indeholder ydelser, der kunne henhøre under §§ 83/83a eller tilstødende paragrafområder. CSÆ, Jobcenteret og FOKUS indgår i denne koordinerende tværfaglige visitation.
• Beskrive økonomifordelingen mellem de to centre i forhold til eventuel stigning eller fald i §§ 83/83a/85 ydelser eller de øvrige muligheder inden for serviceloven.
• Beskrive de rette faglige kompetencer i leveringen af ydelser efter §§ 83/83a til borgere med særlig adfærd, og deraf behov for særlige medarbejderkompetencer.
• Inddrage erfaringerne fra Den Sociale Hjemmepleje i forhold til planlægning af levering af §§ 83/83a/85-ydelser til borgergrupper snitfladen.
• Præciseringen af §§ 85/83/83a personkreds og ydelser bevirker, at der er behov for at revidere kvalitetsstandarderne samtidigt og i samarbejde. 
• Dialog med KL angående konsekvensen af præciseringerne §§ 83/85 i forhold til udmåling af ydelserne efter §§ 83/85 samt botilbudspakker og satser. Denne del løftes af en arbejdsgruppe i Rammeaftaleregi.
Retligt grundlag
Serviceloven LBK nr. 798 af 07/08/2019
Principafgørelse 10-19 Ankestyrelsen
Principafgørelse 11-19 Ankestyrelsen
Handlemuligheder
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage orienteringen til efterretning eller anmode administrationen om yderligere oplysninger.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at eventuelle kvalitetsstandarder bør følge samme kadence. Kvalitetsstandard vedrørende §§83/83a vil tidligst forelægges Forebyggelses- og Seniorudvalget i november 2020 jf. godkendelse af kvalitetsstandard 2021.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Forebyggelses- og Seniorudvalget vil løbende blive holdt orienteret om status på arbejdet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det er ikke muligt på det foreliggende grundlag at beskrive de økonomiske og personalemæssige konsekvenser på nuværende tidspunkt. Udvalgene vil blive forelagt disse i takt med, at CHP og CSÆ får arbejdet med praksisændringen og får afdækket en eventuel betydning for økonomifordelingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen oversendes til orientering til Forebyggelses- og Seniorudvalget
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. maj 2020:
Fraværende: 
Udvalget tog orienteringen til efterretning.
Udvalget ønsker en status på septembermødet.

9. Godkendelse af ansøgning fra Slagelse Boligselskab vedrørende etablering af 9 skæve boliger(B)

9.     Godkendelse af ansøgning fra Slagelse Boligselskab vedrørende etablering af 9 skæve boliger(B)

Sagsnr.: 330-2017-10197               Dok.nr.: 330-2020-176986                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Der skal træffes beslutning om godkendelse af ansøgning fra Slagelse Boligselskab om tilskud til etablering af 9 skæve boliger fra Transport- og Boligministeriet. Ansøgningen indebærer, at Slagelse kommune skal godkende rammerne for samarbejdet, herunder stille lånegaranti samt medunderskrive ansøgning om tilskud på 3,825 mio. kr. fra ministeriet.
Baggrund
Formålet med projektet er at indfri Slagelse Kommunes målsætning om etablering af boliger til socialt udsatte. Projektet tager udgangspunkt i den politisk godkendte Udsattepolitik 2013-2015(forlænget) og Strategiplan for Udsatteområdet, hvor det fremgik, at Slagelse Kommune ønskede at iværksætte initiativer i forhold til at etablere boliger til socialt udsatte borgere. Dette blev bekræftet i budgetaftalen 2019-2022 (pkt. 52,I), hvor det fremgår, at der blandt de anlæg, som har særlig fokus de kommende år, er særlige boliger rettet hjemløse.
Byrådet godkendte den 26. august 2019 placering af 6-8 skæve boliger plus fælleshus samt serviceareal i Rosenkildeparken, samt at Center for Handicap og Psykiatri arbejdede videre med etablering af fritlæggende skæve boliger. Efter anbefaling fra Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkendte Økonomiudvalget den 20. januar 2020, at der skulle indgås samarbejde med Slagelse Boligselskab omkring etablering og drift af boligerne.
Jf. Byrådets godkendelse er målgruppen for boligerne gruppen af særligt socialt udsatte borgere. Det er borgere, der har svært ved at bo tæt op af naboer samt opbygge og indgå i sociale relationer til andre. På denne baggrund har de mange forliste boliger bag sig, og tager ofte ophold på skiftende forsorgshjem rundt om i landet. I perioder er de længerevarende hjemløse. Gruppen er karakteriseret ved at have komplekse udfordringer i form af svære psykiske problemer, misbrug, dårlig sundhedstilstand m.m.
Projektet har været igennem en fælles designproces mellem fagfolk i Slagelse Kommune, Forsorgshjemmet Toften og Slagelse Boligselskab. Ansøgningen til ministeriet samt informationsmateriale med illustrationer vedlægges som hhv. bilag 1 og 2.
Justering af antal boliger – fælleshuset – en mulighed for ekstra bolig
I Byrådets beslutning indgik 8 boliger plus fælleshus samt serviceareal. I den fælles designproces er det vurderet hensigtsmæssigt, at fælleshuset bygges fuldstændig svarende til boligerne, og at det i udgangspunktet foreslås lejet af Slagelse Kommune som fællesbolig. Begrundelsen er, at målgruppen ikke nødvendigvis på sigt vil profitere af et fælleshus. Ved at bygge fælleshuset som de øvrige boliger, så er der mulighed for at optimere den fremtidige drift af boligerne, idet fællesboligen i så fald kan anvendes og udlejes som bolig.
Baggrunden for forslaget om, at Slagelse Kommune i udgangspunktet lejer boligen som fællesbolig er, dels at sikre beboerne et lokale uden for den enkeltes private bolig i opstarten af den nye boligafdeling, dels at en fordeling af udgifter til fællesboligen på de 8 øvrige boliger vil forhøje boligens husleje udover, hvad borgeren forventes at kunne betale. I fællesboligen vil være fokus på, at den sociale integration udvikles, således beboeren selvstændiggøres mest muligt.
Grundforhold
Boligerne er placeret på kommunalt ejet grund i Rosenkildeparken i Slagelse og er indenfor rammerne af lokalplan 246 for området, som blev godkendt i Byrådet den 15. august 2005. Det samlede matrikelområde er ca. 16.500 m2. Til det endelig projekt er der brug for en andel af grunden svarende til 8.482 m2. Det er aftalt, at udmatrikulere denne andel til projektet.
Bekendtgørelsen vedr. tilskud til skæve boliger giver Slagelse Kommune hjemmel til at stille byggegrunden vederlagsfrit til rådighed for etablering af de skæve boliger.
Der er aftalt med Slagelse Boligselskab, at der udarbejdes en tidsbegrænset lejekontrakt for grunden mellem Slagelse Kommune og Slagelse boligselskab, hvori lejen fastsættes til ”0” kr.
Alternativt skulle projektet tilføjes en ekstra udgift til grundkøb svarende til byggeretsprisen. Jf. sagen til Byrådet den 26. august 2019, så vil det forudsætte, at den indtægt Slagelse Kommune får fra salg af grunden skydes ind i projektet som kommunal medfinansiering. Byggeretsprisen på grunden er af Nordicals vurderet til 1.500 kr. pr. m2 (excl. moms) og bebyggelsen er sat til 375 m2. Det giver en byggeretspris på 562.500 kr. (excl. moms)
Informationsbrev til naboer
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser havde oprindeligt besluttet at invitere til et offentligt møde med præsentation af projektet, men grundet den aktuelle situation med COVID-19, besluttede Udvalget i stedet at udsende informationsbrev til naboerne med mulighed for at stille spørgsmål og komme med kommentarer.
Modtagne spørgsmål og kommentarer samt svar samles i et bilag efter den 1. maj 2020, og forelægges på udvalgsmøde den 6. maj 2020. (Bilaget eftersendes).
Retligt grundlag
·         Bekendtgørelsen om tilskud til fremme af udviklingen af almene boliger til særligt socialt udsatte grupper (skæve boliger).
·         Garantistillelse sker jf. bekendtgørelsen og påvirker ikke kommunens låneramme jf. Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier mv. § 3, stk. 2 nr. 1.
·         Reglerne om deponering er omfattet af Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse om garantier m.v. § 3 stk. 1 nr. 6 og § 6.
Handlemuligheder
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan beslutte at:
1.    anbefale Økonomiudvalg og Byråd at godkende sagens forhold.
2.    udsætte beslutningen for yderligere belysning af sagen.
3.    meddele Slagelse Boligselskab, at projektet ikke kan anbefales.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at den fremsendte ansøgning fra Slagelse Boligselskab godkendes. Anbefalingen begrundes med:
·         At forslaget følger Byrådets godkendelse af den 26. august 2019, og vil bidrage til at opfylde Byrådets budgetaftalen 2019-2022 (pkt. 52,I)
·         At forslaget vil støtte borgere, der er særligt socialt udsatte, men har potentiale for at bo mere selvstændigt i en fritliggende bolig.
·         At den foreløbigt beregnede husleje pr. bolig, ligger inden for de økonomiske muligheder en borger med kontanthjælp som forsørgelsesgrundlag vil kunne betale.
·         At udgiften til den sociale støtte for borgere, der kan bo i en skæv bolig, sænkes set i forhold til et ophold på et forsorgshjem.
·         At forslaget vil medvirke til at imødegå, at pladserne på Forsorgshjemmet Toften ikke ”sander til”, da de skæve boliger anvendes til udslusning fra Toften.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Nedenfor fremgår de økonomiske forudsætninger ved etablering af de 9 skæve boliger. Der er 3 væsentlige forskelle set i forhold til etablering af almene ældreboliger:
·         Der skal ikke afholdes kommunal grundkapital ved etablering af skæve boliger.
·         Andelen af etableringsudgiften, der lånefinansieres, sker med ustøttede realkreditlån.
·         Der kan ansøges om økonomisk tilskud på kr. 425.000 pr. bolig fra Transport- og Boligministeriet til finansieringen af anlæg af boligerne. Slagelse Kommune skal godkende og påtegne ansøgningen før fremsendelse til ministeriet.
De økonomiske forudsætninger fremgår af dels ansøgningen vedlagt som bilag 1 samt driftsbudget vedlagt som bilag 3. Der ansøges om en godkendelse af etableringsudgifter med følgende økonomiske forudsætninger:
Anskaffelsessum for 9 boliger:                 kr. 8.020.000
Finansiering:
Realkreditlån                                         kr. 4.195.000
Tilskud fra Transport og Boligministeriet kr. 3.825.000
I alt                                                      kr. 8.020.000
Kommunal medfinansiering
Jf. ovenstående vedr. finansiering, så er der med det foreliggende projektforslag ikke behov for yderligere kommunal medfinansiering ud over de af Byrådet den 23. marts 2020 bevilligede anlægsmidler 0,3 mio. kr. til omkostninger som jordbunds- og museumsundersøgelser, udmatrikulering samt rådgivning i forbindelse med disse opgaver inden udlån af grunden.
Garantistillelse
Boligselskabet søger om 100 % kommunal garantistillelse for realkreditlån på maksimalt kr. 4.195.000 – der udgør den ustøttede del af finansieringen. Kommunen garanterer for den del af lånet, der får sikkerhed ud over 60 % af ejendommens værdi.
Anvisningsaftale
Jf. bekendtgørelsen vedr. tilskud til skæve boliger skal Slagelse Kommune og Slagelse Boligselskab aftale målgruppen, som boligerne skal udlejes til. Kommunen betaler lejen (boligafgiften) fra det tidspunkt, fra hvilket den ledige bolig er til rådighed for kommunalbestyrelsen, og indtil udlejning sker. Kommunen garanterer endvidere for boligtagerens opfyldelse af kontraktmæssige forpligtelser over for boligorganisationen til at istandsætte boligen ved fraflytning.
Administrationen vurderer at risikoen for, at Slagelse kommune skal betale tomgangsudgifter er begrænset, da der er både på kort og langt sigt er et behov for billige boliger til gruppen af særligt socialt udsatte med behov for en fritliggende bolig. Erfaringerne fra de øvrige skæve boliger er, at beboerne bliver boende i en længere årrække, og at den løbende sociale støtte bidrager til, at boligerne holdes i almindelig god stand i samarbejde med beboere og boligselskabet. Da gruppen for de fritliggende boliger har komplekse udfordringer vurderer administrationen, at der vil kunne forekomme situationer, hvor kommunen vil skulle dække fraflytningsudgifter ud over deposita. Dette er dog forsøgt imødegået ved såvel design som materiale valg til boligerne. F.eks. er der klinkegulv i hele boligen.
Leje af bolig til fællesbolig og afledt deponering
Fællesboligen lejes i udgangspunktet af Slagelse Kommune til en foreløbig beregnet husleje på kr. 3.300 kr. - månedligt excl. forbrug. Ved indgåelse af lejemål med et kommunalt formål skal der deponeres et beløb svarende til det lejedes værdi, og ved dette lejemål beregnes deponeringen af kostprisen og udgør 891.111 kr. Deponeringen kan efter gældende regler finansieres af ledig låneramme (lånerammen er disponeret), modregning af værdien af andre opsagte lejemål indenfor samme regnskabsår eller af kassen. Deponeringen skal ske, når aftalen tiltrædes.
Alle opsagte lejemål i 2020 – hvor værdien af det lejede ikke er disponeret til andre formål, kan modregnes i deponeringsforpligtigelsen – og dermed løbende nedbringe det deponerede beløb. Efter regnskabsårets udgang vil den endelige deponering blive frigivet med 1/25 pr. år. Et eventuelt restbeløb skal finansieres af kassen.
Afledte driftsudgifter
Afledte driftsudgifter til social støtte efter Lov om social service, her under social vicevært, evt. tomgangshusleje samt lejeudgifter til fællesboligen vil kunne afholdes inden for de eksisterende budgetrammer.
Sagens godkendelse giver således ikke anledning til bevillingsmæssige beslutninger i Slagelse Kommune dels i relation til driftsoverenskomsten med Toften, dels i Myndighedsområdet.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Slagelse Boligselskabs forslag om etablering af 9 skæve boliger i Rosenkildeparken i Slagelse godkendes.
2.    at den kommunale ejede grund stilles vederlagsfrit til rådighed for Slagelse Kommune ved, at der indgås lejekontrakt med Slagelse Boligselskab, hvori lejen fastsættes til kr. ”0”.
3.    at der indgås anvisningsaftale mellem Slagelse Kommune og Slagelse Boligselskab på de 9 boliger.
4.    at anskaffelsessummen for etablering af de 9 boliger med en anskaffelsessum på 8,020 mio. kr. som ansøgt af Slagelse Boligselskab godkendes.
5.    at den foreløbige gennemsnitlige husleje for en bolig på 41,7 m2. Kr. 3.300,- pr. måned godkendes.
6.    at Slagelse kommune stiller 100 % kommunal garanti for realkreditlån for maksimalt 4.195.000 kr.
7.    at deponeringsforpligtigelse på 891.111 kr. sker ved løbende modregning af værdien af opsagte lejemål, der ikke er disponeret til anden side. Et eventuelt restbeløb vil blive finansieret af kassen.
8.    at ansøgning om tilskud på 3,825 mio. kr. fra Transport- og Boligministeriet godkendes af Slagelse Kommune.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. maj 2020:
Fraværende: 
Udvalget besluttede:
At 1 til 8 anbefales til Økonomiudvalgets- og Byrådets godkendelse.
Udvalgets medlemmer medvirker til at skabe afklaring for de borgere, der har henvendt sig i forlængelse af de svarbreve, der sendes af formanden på udvalgets vegne.

10. Strategi og Handleplan - boligudfordringer socialt udsatte (B)

10.   Strategi og Handleplan - boligudfordringer socialt udsatte (B)

Sagsnr.: 330-2020-29964               Dok.nr.: 330-2020-180689                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Beslutningstema
Baggrund
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser besluttede på mødet i november 2019, at der skulle igangsættes en proces med nedsættelse af en arbejdsgruppe på tværs af forvaltningerne, der arbejder med boligudfordringerne for socialt udsatte. Udvalget blev forelagt en bred vifte af handlemuligheder på sit møde i marts 2020, som kan have en positiv indflydelse på socialt udsatte borgeres boligsituation.
Udvalget har til dets møde i maj 2020 efterspurgt et mere faktuelt grundlag, der kan give retning for et handle- og beslutningsgrundlag. Dette beskrives nærmere i det vedhæftede bilagsnotat.
Notatets fokus er afgrænset til boligudfordringer for hjemløse Slagelseborgere, og forholder sig ikke til boligudfordringer til den brede gruppe af socialt udsatte i kommunen.
Her følger en oplistning af notatets indhold:
·         Definition og afgræsninger af hjemløshed, socialt udsat og husvild
·         Boligudfordringens størrelse set i relation til hjemløse Slagelseborgere
·         Demografisk profil af hjemløse med ophold på forsorgshjem
·         Den kommunale anvisningsret
·         Boligkapacitet, herunder mulighed for anvendelse af tomme kommunale bygninger
·         Forslag til handlemuligheder og anbefalinger
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
I notatet er der angivet en række handlemuligheder, der på kort og langt kan medvirke til at få ”hul på” initiativer, der kan afhjælpe boligudfordringerne.
Vurdering
Styrkelse af anvisningsretten og skæve boliger:
Det er administrationens vurdering, at den fleksible udlejningsaftale kan medvirke til at ”tage hul” på boligudfordringerne for borgere med ophold på forsorgshjem, der afventer bolig. Det er tillige vurderingen, at disse borgere samtidig vil have behov for en tilpas Housing- First bo-støtte for at kunne fastholde egen bolig. Endvidere vurderes det, at flere borgere indenfor målgruppen ikke vil kunne begå sig i en bolig i en almindelig boligopgang. Der vil derfor forsat være behov for flere skæve boliger, som en del af boligviften til socialt udsatte borgere.
Ledig bygningskapacitet i kommunale ejendomme:
Kommunale Ejendomme har foretaget en overordnet byggeteknisk samt økonomisk vurdering ved konvertering af udvalgte ledige kommunale ejendomme til boliger. Det er administrationens vurdering, at en konvertering af disse ejendomme til boliger er meget dyrere end det vil være at bygge nyt. Udgifterne til byggeriet skal finansieres over huslejen, hvilket må forventes at blive alt for dyrt for borgere på overførselsindkomst.
En mulig anvendelse af de tomme bygninger i Rude til alternativt plejehjem kan afdækkes i samarbejde mellem Center for Sundhed og Ældre og Center for Handicap og Psykiatri, og kan indgå i udvalgets samlede strategi og behov for anvendelse af CHP’s ledige bygningsmasse.
Indsatser, der gør boligudbuddet tilgængeligt for målgruppen:
Det er administrationens vurdering, at den fleksible udlejningsaftale og et tættere samarbejde på tværs af relevante forvaltninger og udfører, kan hjælpe borgeren i en bolig tidligere i et indsatsforløb således, at borgeren undgår uhensigtsmæssige lange ophold på forsorgshjem.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
At afhjælpe boligudfordringerne til socialt udsatte fordrer en tværgående kommunal indsats og et tæt samarbejde mellem flere udvalg:
·         Social – og Beskæftigelsesudvalget (afd. Rådgivning og Udbetaling)
·         Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
·         Forebyggelses – og Seniorudvalget
·         Miljø, Plan – og Landdistrikts Udvalget
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller:
1.    at den demografiske borgerprofil og det efterspurgte boligbehov, som er beskrevet i notatet, tages til efterretning.
2.    at den fleksible boliganvisning afprøves frem til udgangen af 2020. Herefter vurderes det, om anvisningsretten skal udvides til 25% ved udvalgsmøde/temamøde i januar 2021.
3.    at den fleksible boliganvisning søges anvendt overfor Slagelseborgere på Toften, der afventer en bolig. I en dialogisk proces mellem de berørte borgere, Toften, Afd. Rådgivning og Udbetaling og Myndighed i Center for Handicap og Psykiatri tilrettelægges en konkret fraflytningsplan for den enkelte borger. Dette arbejde forventes færdigt ultimo december 2020 og indgår i vurderingen af pkt. 2.
4.    at Center for Handicap og Psykiatri samarbejder med Center for Sundhed og Ældre om at afdække behovet for et alternativt plejehjem, samt vurderer, om bygningerne i Rude vil være egnede til formålet. Vurderingen indgår i udvalgets samlede strategi og behov for anvendelse af tomme bygninger. Med det formål, at det kan indgå i budgetdrøftelserne i Udvalget samt efterfølgende i Byrådet 2020.
5.    at det ikke anbefales at gå videre med konvertering af øvrige nævnte ledige kommunale bygninger til boliger.
6.    at der forud for budgetforhandlingerne fremlægges et konkret forslag om yderligere 6- 8 skæve boliger som behandles på udvalgets møde i juni 2020.
7.    at udvalget er vært for en udbredelse af kendskabet til Housing First tilgangen ved en tværgående temadag i 3. kvartal 2020.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. maj 2020:
Fraværende: 
Udvalget besluttede at følge indstillingen
At 1: Til efterretning.
At 2: Godkendes med den tilføjelse, at anvisningsretten er 10 %, og der foretages en                      midtvejsevaluering i september 2020, som skal forelægges for USB og Byråd.
At 3: Godkendes med den tilføjelse, at en Slagelse borger, er der hvor Slagelse Kommune har         betalingsforpligtelsen.
At 4: Godkendes.
At 5: Godkendes.
At 6: Godkendes.
At 7: Godkendes.

11. Initiativsag - Slagelse Kommunes tilbud til hjemløse i Slagelse Kommune (B)

11.   Initiativsag - Slagelse Kommunes tilbud til hjemløse i Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2020-23064               Dok.nr.: 330-2020-136545                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
SF og Venstre ved byrådsmedlem Jørgen Grüner og byrådsmedlem Christopher Trung, har den 20. marts via sin initiativret ønsket, at byrådet behandler sag vedrørende Slagelse Kommunes tilbud til hjemløse i Slagelse Kommune.
Baggrund
Formålet med behandlingen er at sikre akutte midlertidige individuelle boliger til de hjemløse i Slagelse Kommune, samt ændre på den praksis, der blev indført i 2019 af Slagelse Kommune, hvor kommunen på baggrund af en skønsmæssig vurdering valgte at varsle et påbud til Hotel Lux i Slagelse, om at hotellet ikke må huse gæster i mere end 6 uger.
I den juridiske vurdering der er foretaget af Slagelse Kommune fremgår det, at hjemløse kun midlertidigt må bo på hoteller og lign. I den forbindelse defineres midlertidigt til en periode på 6 uger. Vurderingen har betydning for de udsatte borgere der indtil 1. november blandt andet boede på hotel Lux.
I dag er der omkring 170 hjemløse i Slagelse Kommune. Antallet er stigende. Det skal undersøges, hvor mange midlertidige boliger, der er behov for, så Slagelse Kommune kan stille de nødvendige antal midlertidige akut-boliger til rådighed for de socialt udsatte borgere.
Slagelse Kommune kan ikke i dag stille det nødvendige antal midlertidige akut-boliger til rådighed for de hjemløse. Indtil der er etableret et tilstrækkeligt antal boliger må Slagelse Kommune indgå en midlertidig samarbejdsaftale med de forskellige aktører, der i en årrække har huset hjemløse.
Hensigten med samarbejdsaftalen er midlertidig at tillade den praksis Slagelse Kommune har anvendt igennem flere år. Samtidig skal samarbejdsaftalen tilgodese kontakten til de hjemløse, så gadesygeplejersker og andre offentlige medarbejdere har en tæt kontakt til de udsatte borgere. Endelig skal samarbejdsaftalen sikre en gennemsigtig og rimelig husleje.
Økonomiudvalget må finde de nødvendige midler til, at der etableres et tilstrækkeligt antal akutte midlertidige boliger.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmers ret til at indbringe en sag for Byrådet følger § 11 i styrelsesloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Byrådsmedlem Christopher Trung, Venstre og Byrådsmedlem Jørgen Grüner, SF indstiller:
1.    at der snarest mulig etableres det nødvendige antal akutte midlertidige boliger til hjemløse
2.    at der indtil Slagelse Kommune har det nødvendige antal akutte midlertidige boliger indgås en midlertidig samarbejdsaftale med de aktører, der igennem en årrække har huset hjemløse. Formålet er igen at tillade den eksisterende praksis
3.    at der tages kontakt til Slagelse Boligselskab og andre boligudlejere med henblik på at få etableret fysisk forsvarlige akutte midlertidige boliger for hjemløse.
Beslutning i Byrådet den 27. april 2020:
Fraværende: 
Sagen oversendes til behandling i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Christopher Trung (V) udtrykte ærgelse over, at der ikke træffes beslutning på baggrund af initiativsagen.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. maj 2020:
Fraværende: 
Udvalget besluttede, at:
Administrationen anmodes om at undersøge mulighederne for snarest at etablere akutte boliger til hjemløse. Forelægges på Udvalgets møde til juni.

12. Presse (O)

12.   Presse (O)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2020-178238                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. maj 2020:
Fraværende: 
Til efterretning.

13. Næste møde (O)

13.   Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2020-178255                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
·         3. juni 2020
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. maj 2020:
Fraværende: 
Til efterretning.

14. Eventuelt (O)

14.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-93245               Dok.nr.: 330-2020-178261                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. maj 2020:
Fraværende: 
Til efterretning.

15. Orientering (O)

15.   Orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2020-178207                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Gensidig orientering
Kriseberedskab
Orientering om status fra kriseberedskabet.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. maj 2020:
Fraværende: 
Til efterretning.

16. Godkendelse af referat (B)

16.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2019-55516               Dok.nr.: 330-2020-178287                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af referatet.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget godkender referatet
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 6. maj 2020:
Fraværende: 
Godkendt.