Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (2018-2021) – Referat – 4. november 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2020-415127                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. november 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Status på politisk pejlemæke Udsathed og hjemløshed (O)

2.     Status på politisk pejlemæke Udsathed og hjemløshed (O)

Sagsnr.: 330-2020-147431             Dok.nr.: 330-2020-415390                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser orienteres om status på arbejdet med det politiske pejlemærke Udsathed og hjemløshed.
Baggrund
Udvalget behandlede og godkendte de reviderede politiske pejlemærker på Udvalgets møde den 10. juni 2020. De indgik herefter i budgetprocessen for 2021-2024.
Forstander Karen-Marie Heltoft Forsorgscenter Toften og Jonna Andersen Teamleder i Center for Handicap og Psykiatri vil på mødet give Udvalget en status på det konkrete arbejde med de enkelte fokusområder under det politiske pejlemærke. Som en del af orienteringen gives der samtidigt en status på arbejdet med Strategi- og handleplanen for boligudfordringer til socialt udsatte.
Covid19 beredskab vinter 2020
Der er reserveret 6 nødherbergspladser på Kastanjegården i Rude til hjemløse borgere der har behov for omsorg og pleje samt isolation på grund af smitte med COVID19 eller ved mistanke om smitte med COVID19.
På grund af COVID 19 er det ikke muligt at tilbyde gadehjemløse en overnatning ved opredning på sofa i stuen på Toften.
Gadehjemløse med akut behov for en seng kan benytte Forsorgscenter Toftens 2 natherbergspladser i tidsrummet fra kl. 21.30. til kl.  7.30. Ud over overnatning består tilbuddet af et måltid (morgenmad) samt et tilbud om et bad.
Under COVID 19 i foråret var det muligt at tilbyde gadehjemløse og socialt udsatte borgere i Slagelse mulighed for at opholde sig indenfor i Kirkens Korshærs varmestue. Her var det muligt at udvide åbningstiden i varmestuen til også at have aften- og weekendåbent, da de hjemsendte kommunale medarbejde supplerede Kirkens Korshærs personale og frivillige medarbejdere. Der er på nuværende tidspunkt ikke taget stilling til, om dette tilbud kan realiseres i vinter.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
1)    Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
2)    Udvalget kan vælge at tilføje yderligere bemærkninger til prioriteringen af arbejdet med de enkelte fokus områder, der er besluttet under pejlemærket.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at der på en og samme tid bliver arbejdet med en lang række initiativer, der tilsammen kan imødegå udsathed og forebygge hjemløshed hos borgere i Slagelse Kommune.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. november 2020:
Fraværende: 
Til efterretning.

3. Godkendelse af takster 2021 på virksomheder under Center for Handicap og Psykiatri (B)

3.     Godkendelse af takster 2021 på virksomheder under Center for Handicap og Psykiatri (B)

Sagsnr.:                                           Dok.nr.: 330-2020-390808                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Takster 2021
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser fremsender indstilling til Økonomiudvalget og Byrådet om godkendelse af takster for budget 2021 for institutioner og tilbud under Center for Handicap og Psykiatri.
Takster servicebetalinger 2021
Hvert år beregnes priser for serviceydelser (kost, rengøringsartikler, vaskemidler) på botilbud under Center for Handicap og Psykiatri, som beboerne kan tilvælge. Byrådet skal godkende disse priser.
Tilsynstakst 2021
Baggrund
Takster 2021
På baggrund af Byrådets godkendelse af 2. behandlingen af Budget 2021-2024 er der beregnet takster for budget 2021.
Virksomhederne under Center for Handicap og Psykiatri er primært takstfinansieret. Virksomhederne skal løbende tilpasse deres kapacitet i forhold til efterspørgslen fra køber-kommunerne, herunder Slagelse kommune. Dette har til formål at sikre bedst muligt grundlag for virksomhedernes styring og budgetopfølgning i det kommende år. Denne regulering sker én gang årligt i forbindelse med budgetlægningen og takstberegningen for det kommende budgetår. Reguleringerne er indregnet i taksterne for 2021.
Taksterne fremgår af bilag 1.
Takster servicebetalinger 2021
Servicebetalinger består af de valgfri ydelser som kost, tøjvask og rengøringsmidler i alle typer botilbud. Betalingerne for de valgfri ydelser skal fastsættes på baggrund af de faktiske forventede udgifter til de respektive ydelser. Priserne fremgår af bilag 2.
Tilsynstakst 2021
I 2014 overgik kommunernes godkendelse af og tilsyn med private og kommunale opholdssteder og botilbud ved Lov om socialtilsyn til 5 tilsynskommuner. Socialtilsyn Øst, Holbæk Kommune fører tilsyn med såvel de kommunale og private døgntilbud beliggende i Slagelse Kommune. Slagelse Kommune fører fortsat tilsyn med de kommunale og private tilbud efter Servicelovens §103 beskyttet beskæftigelse og §104 aktivitets-og samværstilbud.
Timetaksten for tilsyn i 2021 er beregnet til 415,00 kr. (Bilag 3).
Retligt grundlag
Takster 2021
Taksterne for 2021 er beregnet efter følgende aftaler:
·        Takstaftale om omkostningsberegning og betalingsmodeller på social- og kommunikationsområdet mellem kommunerne i Region Sjælland og Region Sjælland.
·       Bekendtgørelse om finansiering af visse ydelser og tilbud efter lov om social service samt betaling for unges ophold i Kriminalforsorgens institutioner (BEK nr. 1017 af 19/08/2017).
Takster servicebetalinger 2021
Bekendtgørelse nr. 1387 af 12/12/2006 om betaling for botilbud m.v. efter servicelovens kapitel 20 samt om flytteret i forbindelse med botilbud efter §108.
Tilsynstakster 2021
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det anbefales, at taksterne godkendes og videresendes til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Takster 2021
Følgende forudsætninger indgår i takstberegningen for virksomhederne under Center for Handicap og Psykiatri.
·         Virksomhedernes budget 2021
·         En vurderet belægningsprocent med udgangspunkt i kendte forhold
·         Forrentning og afskrivninger
·         Feriepengeforpligtelse
·         Andel af central ledelse og administration
·         Udvendig bygningsvedligeholdelse
·         Tilsyn
·         Den integrerede egenbetaling i tilbuddet.
I det følgende gennemgås ændringer på virksomhederne fra 2020 til 2021. 
Autisme Center Vestsjælland (ACV): Ny takst 1 (mini støtte), Kollegiet §107
ACV forventer et behov for en takst 1 (mini støtte) på ACV Kollegiet §107. Denne takst er derfor beregnet og fremsendes til godkendelse sammen med de øvrige takster.
Rusmiddelcenter Virksomhed: Ny indskrivningstakst og medicintakst
Der er kommet lovændringer, som kræver, at alle borgere tilbydes lægesamtale samt screening for psykiske lidelser. Screening skal ske ved indskrivning efter Servicelovens §101 og §§142 og 141 i Sundhedsloven. Dette medfører en væsentlig merudgift og ressourceforbrug de første 4 uger af et forløb og er således ikke dækket af de nuværende takster.
Derfor er der beregnet en indskrivningstakst, som dækker dette fire ugers forløb.
Nogle af ydelserne i indskrivningstaksten lå i forvejen i de øvrige takster, hvorfor budgettet er korrigeret for alle takster, og der derfor ses et fald i taksterne i forhold til 2020.
Herudover er der beregnet en medicintakst, som er udskilt af taksten for ambulant stofbehandling, da der er behov for at kunne adskille afregning for servicelovsydelser og sundhedslovsydelser. Taksten for ambulant stofbehandling gælder derfor fremover kun for Servicelovens §101, mens medicintaksten gælder for Sundhedslovens §142. 
Forsorgshjemmet Toften: Ny belægningsprocent på 60% på natherberget §110
Belægningen på Toftens natherberg, §110 har vist sig at være væsentligt lavere end forventet. Taksten er derfor beregnet med en belægningsprocent på 60% og nedsættes derfor fra 98%, som taksten var beregnet med i 2020.
Takster servicebetalinger 2021
Ingen bemærkninger.
Tilsynstakst 2021
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Takster 2021
Ingen bemærkninger.
Takster servicebetalinger 2021
Ingen bemærkninger.
Tilsynstakst 2021
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Takster 2021 godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
2.    at Takster for serviceydelser 2021 godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
3.    at Tilsynstaksten for 2021 fastsættes til 415,00 kr.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. november 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

4. Budgetopfølgning 4 for 2020 - Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (B)

4.     Budgetopfølgning 4 for 2020 - Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (B)

Sagsnr.: 330-2020-138602             Dok.nr.: 330-2020-375594                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender budgetopfølgning 4, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 4 for 2020 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Budgetopfølgningen viser et forventet merforbrug for driftsudgifterne på 11,1 mio. kr. og et budget i balance for anlægsudgifterne. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Sammenligner man Myndighedsområdets (for Handicap og Psykiatri) regnskabsresultat fra 2019 med forventet regnskab 2020 i løbende priser, så svarer det til en udgiftsstigning på ca. 2,9%, hvilket normalt ligger inden for rammerne af P/L-fremskrivningerne. Der er således positive tegn på, at de tidligere års udgiftsstigninger er ved at vende. 
Myndighedsområdet for Handicap og Psykiatri forventer med denne 4. budgetopfølgning et merforbrug på ca. 6 mio. kr. Heri indgår en budgetreduktion på netto ca. 1,5 mio. kr. som primært skyldes en tilpasning af P/L fremskrivningen i 2020 jf. seneste skøn fra KL (budgettet er reduceret, men udgifterne er de samme) – i forhold til de oprindelige budgetforudsætninger er det forventede merforbrug således reelt set på ca. 4,5 mio. kr.
Merforbruget kan dog stige eller falde med 2-3 mio. kr. frem mod regnskabsafslutningen afhængig af til- og afgang resten af året, resultatet af SDE samt evt. periodeforskydninger mellem årene.
Samlet set har Myndighedsområdet haft et besparelseskrav i 2020 på 20 mio. kr. (18,5 mio. ifm. budgetaftalen og 1,5 mio. ifm. regulering af budgettet), og med denne budgetopfølgning er forventningen, at der samlet set er realiseret en besparelse på 14 mio. kr.
Myndighed for Rusmiddel forventer et mindreforbrug på ca. 0,6 mio. kr.
På virksomhedsområdet samt de tværgående områder forventes der et samlet merforbrug på 5,7 mio. kr. Virksomheden SPS er særligt udfordret med et forventet merforbrug på ca. 8,5 mio. kr. Der er udarbejdet et notat og en handleplan for SPS, der er vedlagt sagen som bilag 2 og 3.
Byrådet godkendte i forbindelse med Budgetopfølgning 3, at der blev afsat en pulje på 18,3 mio.kr. til kompensation af COVID19 relaterede udgifter og efterfølgende fordeling.
Administrationen har med henblik på fordeling af puljen til kompensation af COVID19 relaterede udgifter bedt virksomheder og centre vurdere deres mer- og mindreforbrug relateret til COVID19 for hele 2020. Det vurderes, at de samlede nettoudgifter til COVID19 kan finansieres inden for den afsatte pulje på nær et par specifikke områder, som fortsat er under afklaring. 
Virksomheder og centre er i oktober 2020 kompenseret for deres merudgifter til COVID19.  Områder, som har haft et mindreforbrug på grund af COVID19, har bidraget til finansiering af de samlede merudgifter til COVID19.    
Ansøgning om bevillinger 
Myndighed for Handicap og Psykiatri søger om en kassefinansieret tillægsbevilling til at dække det forventede merforbrug på 6 mio. kr.
Forbrugsprocenter for september perioden 2018-2020
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
 
2018
September
2019
September
2020
September
4.1 – Handicap, Psykiatri og Misbrug
82,6
83,2
86,3
I alt for fagudvalget
82,6
83,2
86,3
Forbrugsprocenterne viser, hvor stor en procentmæssig andel forbruget til og med september 2020 udgør af det korrigerede budget.
Forbrugsprocenten for september 2020 er højere set i forhold til 2018 og 2019. Den høje forbrugsprocent i 2020 afspejler forventningen om et samlet merforbrug for udvalget samt forskydninger mellem indtægter og udgifter.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Merforbruget på Myndighed for Handicap og Psykiatri forventes ikke at kunne hentes ved yderligere initiativer i 2020/2021, idet forudsætningerne for budgetbehovet i 2021 med det stigende merforbrug i 2020, er ændret væsentligt. Det anbefales derfor, at merforbruget i 2020 på 6 mio. kr. finansieres af en kassefinansieret tillægsbevilling.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
4.1 Handicap og Psykiatri Myndighed
 6.000
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
-6.000
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.   at  Budgetopfølgning 4 for 2020 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
2.   at  Handleplanen for SPS godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
3.   at  Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at det forventede merforbrug på politikområde 4.1, Handicap og Psykiatri Myndighed på 6,0 mio. kr. bliver håndteret gennem tillægsbevilling og finansieret af kassen.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. november 2020:
Fraværende: 
Godkendt, med tilføjelse af:
4. at på Udvalgets møde i december 2020 vil der blive fremlagt en revideret handleplan med initiativer, der både på kort og langt sigt skal sikre en genopretning af SPS.

5. Opfølgning på Budgetaftalen 2020-23 - Styringsark (D)

5.     Opfølgning på Budgetaftalen 2020-23 - Styringsark (D)

Sagsnr.: 330-2019-35214               Dok.nr.: 330-2020-414928                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Baggrund
Byrådet vedtog den 28. oktober 2019 budget for 2020-2023. Aftalen viderefører udarbejdelsen af et styringsark til den løbende opfølgning på aftalens punkter.
Bilag 1 indeholder ajourført oversigt over de punkter i budgetaftalen, som hører under Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Retligt grundlag
Det retlige grundlag for budgettet fremgår af Den Kommunale Styrelseslov §§ 37-40. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter punkterne i budgetaftalen og den løbende opfølgning for 2020.
Vurdering
Myndighed har realiseret besparelser på samlet set 14 mio. kr. ud af de 18,5 mio. kr., som Myndighed skulle finde besparelser på jf. Budgetaftalen 2020.
Status:
·         Rammevilkår for egne tilbud er fuldt implementeret med en samlet besparelse på 4,5 mio. kr.
·         Henvisningskulturen er fuldt implementeret med en effekt på ca. 3 mio. kr.
·         Forhandlingskonsulentens arbejde vurderes for hele 2020 at have en effekt på ca. 2,5 mio. kr. Derudover vurderes rådgivernes arbejde med fokus på sammenhængen mellem effekt og pris at have givet en besparelse på ca. 4 mio. kr. – altså en samlet besparelse på ca. 6,5 mio. kr.
Forhandlingskonsulentens arbejde og den opnåede effekt har været forstyrret af Covid-19 krisen, idet forhandlingsarbejdet ikke har kunnet foldes ud i samme omfang som det var planlagt.
Det aflyste forhandlingsmøde (foråret 2020) med de private leverandører blev afholdt den 23. oktober 2020. Mødet blev afholdt som et dialogmøde med de største private leverandører i Slagelse Kommune samt LOS. Budskabet var klart, vi skal have knækket kurven på det stigende forbrug. Frem til udgangen af 2020 vil vi afholde individuelle møder med leverandørerne med udgangspunkt i, hvordan vi kan anvende ressourcerne på en mere effektiv måde - det kan fx være anvendelse af Rammer, forhandling af takster, reduktion af indsatsen i konkrete sager m.m. Resultatet af forhandlingerne vil blive fremlagt for Udvalget primo 2021.
Der er fortsat et stort fokus på at imødekomme en yderligere udgiftsstigning. Der er planlagt et forhandlingskursus primo nov. 2020 for samtlige rådgivere. Samtidig er der fokus på sammenhæng mellem effekt og pris i de aktuelle sager, ligesom der altid indhentes to alternative tilbud ved indstilling til Botilbud.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget drøfter styringsarket for udvalgets punkter i budgetaftale 2020-2023 og den løbende opfølgning i 2020.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. november 2020:
Fraværende: 
Udvalget drøftede Styringsarket.
V og O tog orienteringen til orientering, da de ikke er en del af budgetaftalen.

6. Budgetaftale 2021-24 (O)

6.     Budgetaftale 2021-24 (O)

Sagsnr.: 330-2020-28778               Dok.nr.: 330-2020-415144                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalget orienteres om det vedtagede budget 2021-24 på Udvalgets område.
Baggrund
Grundlæggende er det vedtagede budget 2021-24 i tråd med det administrative budgetgrundlag og det deraf beregnede budgetbehov for budget 2021-24. Der er dog en række opmærksomhedspunkter:
·         Der forventes et merforbrug på Myndighedsområdet for Handicap og Psykiatri i 2020. Såfremt dette ikke dækkes af en Kassebevilling bliver det en udfordring i 2021.
·         Da det forventede budgetbehov for 2021 tager udgangspunkt i daværende bevillinger (BO3) samt forventet til- og afgang, så kan budgetbehovet have ændret sig set i lyset af det nuværende merforbrug i 2020 – forudsætningerne kan være ændret.
Myndighed foretager en beregning ult. januar 2020 for at sikre, at budgetbehovet fortsat kan indeholdes i det vedtagede budget.
·         Slagelse Kommune er blevet reguleret på Særligt Dyre Enkeltsager ifm., at der er sket nogle lovændringer, der giver forventninger om en større indtægt på området (gælder ligeledes for Børn- og Ungeudvalget og Forebyggelses- og Seniorudvalget. For USB´s område betyder det, at indtægtsbudgettet er hævet med 12,1 mio. kr. stigende til 12,6 mio. kr. Det er endnu uvist om det er realiserbart, og det kan således give en budgetudfordring i Budget 2021-24. Der er dog ingen tvivl om, at lovændringen vil medføre større indtægter, det er blot uvist om indtægterne matcher den kommunale regulering.
·         Den indlagte effektiviseringsbesparelse på 0,7% er videreført til budget 2024, svarende til ca. 3,1 mio. kr. Besparelsen er ikke udmøntet men midlertidigt placeret på Myndighedsbudgettet.
Anlæg:
·         Etablering af Skæve boliger (Holbækvej).
Derudover er der en række beslutninger af mere tværgående karakter, hvor det ikke er afklaret, hvilken konsekvens det får for Udvalgets område:
·         Punkt 7 i budgetaftalen – etablering af en samlet Ungeenhed.
·         Punkt 10 i budgetaftalen – etablering af et Mestringshus.
I ændringsforslagets punkt 10 bliver Fokus nævnt i en arbejdsmarkedssammenhæng – her peges der på, at der skal ske en evaluering med henblik på en konkret afdækning af effekter og brug i andre sammenhænge. Spørgsmålet er, hvad der helt konkret tænkes ind her.
Retligt grundlag
Lov om kommunernes styrelse, samt vedtaget budgetproces.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen vedrørende det vedtagede budget 2021-24 på Udvalgets område til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. november 2020:
Fraværende: 
Til efterretning.
V tog orienteringen til orientering, da de ikke er en del af budgetaftalen.

7. Status på ungeindsatsen (E)

7.     Status på ungeindsatsen (E)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2020-391339                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Byrådet
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal tage opfølgning på den kommunale ungeindsats til efterretning.
Byrådet skal drøfte opfølgning på de politiske målsætninger for ungeindsatsen.
Baggrund
I september 2019 godkendte Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tre effektmål for ungeindsatsen, som de ønsker at følge op på hvert halve år i henholdsvis maj og november. Den første gang, der blev fulgt op var i maj 2020 og anden opfølgning fremgår nedenfor.
Udvalgenes opfølgning har til formål at vurdere, om der er den ønskede udvikling hen mod de politiske målsætninger. Målsætningerne er:
·         Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030
·         Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030
·         Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030
Byrådet følger op på de politiske målsætninger en gang årligt, og den første opfølgning fremgår nedenfor.
Ungeindsatsen
Efter etableringen af ungeindsatsen 1. august 2019 og frem til 1. oktober 2020 er der registreret 76 unge som KUIunge, dvs. at de har modtaget en indsats i flere afdelinger. Tallet afspejler formentlig ikke det reelle antal unge, men er et udtryk for at KUIindsatsen fortsat er i en opstartsfase. Heraf har 14 unge fået udarbejdet en ungeplan, som er en sammenhængende og koordineret plan udarbejdet i samarbejde mellem de involverede afdelinger. De øvrige unge har en plan i hver af de afdelinger, de får en indsats fra. På grund af COVID-19 har det ikke været muligt at afholde tværfaglige netværksmøder fra nedlukningen i foråret og frem til august, og medarbejderne er fortsat påpasselige med at afholde fysiske møder. Dette har en afsmittende effekt på antallet af registrerede KUIunge og ungeplaner.
Der er på nuværende tidspunkt 15 unge, som har fået tilknyttet en ungeguide. Det er UU der varetager ungeguide funktionen, som tilbydes til unge, der har en indsats i to eller flere centre og har behov for støtte til uddannelse eller beskæftigelse i hverdagen. Langt størstedelen af de unge, der har fået tilknyttet en ungeguide, er mellem 17 og 24 år.
Medarbejdere tilknyttet den kommunale ungeindsats er startet op med teamsupervision igen her i efteråret. Der er dog behov for en revitalisering af samarbejdet og ungeindsatsen, så der kan blive skabt fælles fodslag på tværs af områderne blandt andet med afsæt i erfaringerne fra Corona. Der er et skærpet ledelsesfokus på at optimere og implementere indsatsen.
Effektmål 1: De unges oplevelse af ungeindsatsen
De unges oplevelse af ungeindsatsen er baseret på nogle få udsagn, som hver enkelt ung tager stilling til efter hvert netværksmøde. De unge svarer på en skala og har også mulighed for at skrive en kommentar. Svarene registreres i den unges uddannelsesplan, så de også kan bruges som feedback til de konkrete fagpersoner omkring den unge. De udsagn, som de unge bliver bedt om at tage stilling til er:
·         På netværksmødet i dag blev der talt om det jeg har brug for
·         På netværksmødet lyttede de til mig og mine ønsker med oprigtig interesse og nysgerrighed
·         Jeg følte mig godt behandlet på netværksmødet
·         Jeg ved, hvad jeg selv og de andre skal gøre i den næste tid
Spørgsmålene om den unges oplevelse af mødet blev først implementeret i februar 2020, og kort derefter blev medarbejderne hjemsendt i forbindelse med Covid-19. Der er derfor på nuværende tidspunkt kun fire unge, der har svaret på spørgsmålene. De fire er i høj grad enige i, at de er blevet lyttet til, følte sig godt behandlet, og ved hvem der skal gøre hvad fremadrettet. Èn er i mindre grad enig i, at der på mødet blev talt om det han/hun havde brug for.
De meget få besvarelser er det ikke muligt at lave valid statistik på, hvorfor der nedenfor ikke fremgår noget under status oktober 2020.
Andel unge, som i nogen eller høj grad oplever at blive inddraget og mødt i ungeindsatsen
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Delmål
90%
91%
92%
93%
94%
95%
Status oktober 2020
   -
 
 
 
 
 
Effektmål 2: andel unge på forsørgelsesydelse
Dette effektmål er baseret på aktuelle data fra jobindsats.dk og Danmarks Statistik 25-29-årige på forsørgelse. Effektmålet omfatter unge op til 30 år, som modtager en forsørgelsesydelse. Både fleksjob og førtidspension er medregnet, da målet i videst muligt omfang er at sikre en tidlig og forebyggende indsats, så flere unge undgår at ende på disse ordninger. Unge, der modtager A-dagpenge, indgår ikke, da det i overvejende grad er unge, som netop har gennemført en uddannelse og blot venter på første job. I takt med at Slagelse tiltrækker stadig flere studerende, vil der også være flere unge, som i en periode ender som dimittender på A-dagpenge. Unge i gang med en forberedende grunduddannelse (FGU) betragtes som i uddannelse, ligesom i de nationale målsætninger.
Jobcenteret gør opmærksom på, at sygedagpengedata ikke er tilgængelige på nuværende tidspunkt på grund af nyt sygedagpengesystem. Ud fra de interne tal er skønnet, at antallet er tilnærmelsesvis det samme som i august 2019.
På baggrund heraf viser opfølgningen i august 2020, at 10,5% af unge op til 30 år modtager en forsørgelsesydelse. I august 2019 var andelen 10,9%, så der ses en lille forbedring i forhold til for 1 år siden. Delmålet for hele 2020 er 10,4%, og der skal således umiddelbart kun ske en lille reduktion til frem mod udgangen af 2020, for at indfri det opstillede delmål. I praksis opgøres målet for hele 2020 dog et gennemsnit af et meget højt månedsniveau for 4 måneder i 1. halvår 2020, på grund af ekstraordinær stor tilgang af afskedigede unge som følge af covid-19-nedlukning og suspenderet beskæftigelsesindsats, og et forholdsvist lavt månedsniveau for 2. halvår 2020. Det nuværende niveau i august 2020 tegner således positivt, men der er alligevel stor sandsynlig for, at gennemsnittet for hele 2020 ikke vil kunne leve op til delmålet pga. nedlukningen fra marts-juni. Delmålene og status pr. januar og august 2020 fremgår af tabellen nedenfor.
Andel unge op til 30 år, som modtager en forsørgelsesydelse, eksklusiv A-dagpenge
Baseline 2016
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Delmål
12,6%
10,4%
10,1%
9,9%
9,7%
9,5%
9,4%
Status januar 2020
 
11,2%
 
 
 
 
 
Status august 2020
 
10,5%
 
 
 
 
 
Effektmål 3: Elevfravær i grundskolen
Dette effektmål vedrører alle elever i 7.-10. klasse i kommunale folke- og specialskoler. Alle tre fraværstyper er medregnet både lovligt, ulovligt og sygefravær. De foreliggende data er opgjort på et helt skoleår, for at imødegå sæsonudsving. Der er taget udgangspunkt i perioden august 2019 til august 2020.
Den samlede fraværsprocent for perioden er 6,6%, hvilket er noget lavere end opfølgningen i januar, der viste 8,4%. Alle tre fraværstyper (sygdom, lovligt og ulovligt) ligger under niveauet ved sidste opfølgning. Der er dog fortsat væsentlig forskel på fraværsgraden i almenskoler og specialskoler. Hvor almenskolerne ligger under 6,5%, er gennemsnittet på specialskolerne tættere på 10%.
Det lavere fravær hænger formentlig sammen med, at skolerne er fritaget fra de almindelige regler om registrering og indberetning af fravær, når de kører med nødundervisning. I hele lukningsperioden i foråret pga COVID-19 har skolerne således ikke været forpligtet på at indberette fravær. Skolerne har pligt til at føre tilsyn med, at eleverne deltager i nødundervisningen og at følge op over for elever med særligt behov herfor. Ligeledes skal skolerne registrere elevers manglende aktive deltagelse i nødundervisningen, men den enkelte skole tilrettelægger selv registreringen.
Delmål og status pr. august 2020 fremgår af tabellen nedenfor.
Andel skoledage udskolingselever i gennemsnit er fraværende
Baseline
2018/19
2019/20
2020/21
2021/22
2022/23
2023/24
2024/25
Delmål
7,7%
7,7%
7,5%
7,3%
7,1%
6,9%
6,7%
Status januar 2020
 
8,4%
 
 
 
 
 
Status august 2020
 
6,6%
 
 
 
 
 
Politisk målsætning 1: Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030
Dette er den første opfølgning på hvor stor en andel af en ungdomsårgang der, når de går i 9. klasse, forventes at opnå mindst en ungdomsuddannelse, inden de bliver 25 år. Der er ved denne opfølgning tilgængelige data for to årgange: 2017 og 2018. Delmål og status pr oktober 2020 fremgår af tabellen nedenfor. Opfølgningen viser en lille stigning fra 81% for årgang 2016 til 82,4% for årgang 2018. Hermed er delmålet for 2020 indfriet. Der ses dog samtidig en lille nedgang fra 83,1% for årgang 2017 til 82,4 % for årgang 2018.
Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030
Baseline (årgang 2016)
2020
 
2021
2022
2023
2024
2025
Delmål: Andel af en ungdomsårgang, som forventes at få mindst en ungdomsuddannelse inden de er 25 år, dvs. 8 år efter 9. klasse
81%
82,5%
83%
83,5%
84%
84,5%
85%
Status oktober 2020
 
Årgang 2017: 83,1%
Årgang 2018: 82,4%
 
 
 
 
 
Politisk målsætning 2: Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030
Dette er den første opfølgning på andelen af op til 25årige uden tilknytning til uddannelses eller beskæftigelse. Administrationen oplyser, at der pt. ikke er tilgængelige data for delmålet, men at Undervisningsministeriet forventer at have en status på kommuneniveau klar primo 2021.
Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030
Baseline 2016
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Andel op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked
9,2%
8,8%
8,5%
8,2%
7,9%
7,7%
7,4%
Status oktober 2020
 
-
 
 
 
 
 
Politiske målsætning 3: Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030
Unge, der ikke kommer i gang med en ungdomsuddannelse direkte efter grundskolen har sværere ved at få fodfæste i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. Denne målsætning følger op på, hvor stor en andel af unge i Slagelse Kommune, der starter direkte på en ungdomsuddannelse, når de går ud af grundskolen efter 9. eller 10. klasse. Som det fremgår af status, er andelen steget til 9,4%, hvilket er en noget større andel end forventet. Det er dog et lille fald fra 2019, hvor andelen var 10,9%.
Center for Børn og Unge vurderer, at det dels skyldes de øgede optagelseskrav til de gymnasiale uddannelser fra 2018, som slår igennem i disse år. Derudover har Covid-19 også har haft sin indflydelse på opstarten af flere af de unges uddannelser. Det forventes, at prioriteringen af den styrkede vejledning i grundskolen, som slår igennem fra dette skoleår vil kunne aflæses i opgørelsen for 2021.
Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030
Baseline 2017
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Andel unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse
7,3%
7,0%
6,8%
6,6%
6,4%
6,2%
6%
Status oktober 2020
 
9,4%
 
 
 
 
 
Retligt grundlag
Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse og beskæftigelse m.v. af 29. maj 2018.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget kan tage opfølgningen på effektmålene til efterretning og drøfte behovet for yderligere tiltag.
Byrådet kan tage opfølgningen på de politiske målsætninger til efterretning og drøfte behovet for yderligere tiltag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tager opfølgningen på effektmålene til efterretning og drøfter en eventuel justering i indsatsen.
Administrationen anbefaler, at Byrådet tager opfølgningen på de politiske målsætninger til efterretning og drøfter en eventuel justering i indsatsen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tager opfølgningen på effektmålene til efterretning
2.    at Byrådet tager opfølgningen på de politiske målsætninger til efterretning
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 2. november 2020:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Taget til efterretning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 2. november 2020:
Fraværende: 
At 1 - Taget til efterretning med bemærkning om, at virtuelle møder kan anvendes i det tværfaglige samarbejde.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. november 2020:
Fraværende: 
Til efterretning.

8. Presse (O)

8.     Presse (O)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2020-415135                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. november 2020:
Fraværende: 
Til efterretning.

9. Næste møde (O)

9.     Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2020-415156                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
·         2. december 2020
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. november 2020:
Fraværende: 
Mødet den 2. december 2020 afvikles som web-ex møde.

10. Orientering (O)

10.   Orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2020-415184                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Gensidig orientering
Kirkens Korshærs Varmestue i Korsør
Havnegade 10 i Korsør, hvor Kirkens Korshærs varmestue har til huse, er solgt med overtagelse til ny ejer pr. 1. december 2020. Udvalget orienteres nærmere på mødet om, hvilke midlertidige løsninger der søges etableret for forsat varmestueaktivitet i Korsør, indtil der er fundet en ny lokation til varmestue i Korsør.
Samarbejdet mellem Slagelse Kommune og Kirkens Korshær er aftalt i en samarbejdsaftale i 2011. Udviklingen og det faktiske samarbejde med Kirkens Korshær er imidlertid løbet fra det indhold, der er formuleret i samarbejdsaftalen. I forsommeren 2019 var der en dialog mellem daværende Centerchef og Kirkens Korshær, om at få igangsat en proces omkring en mere retvisende samarbejdsaftale.  Aktualiseret af specielt udfordringerne i varmestuerne i Slagelse og Korsør er der igangsat en proces om en ny og aktuel samarbejdsaftale mellem Slagelse Kommune og Kirkens Korshær. I processen deltager forskelle interessenter, der er i berøring med socialt udsatte borgere.
På grund af budgetprocessen blev processen besluttet udsat indtil vedtagelse af budgettet. Processen genoptages ved et møde den 12. november 2020.
Status på Nordlunden
Økonomiudvalget valgte at følge fagudvalgets anbefaling i forbindelse med sagen om ændret anskaffelsessum og finansiering, men bad om, at der til Byrådets behandling blev udarbejdet et notat med socialfaglig vurdering omkring den 9. bolig/opgivelsen af fællesboligen. Til fagudvalgets møde foreligger Byrådets stillingtagen til sagen. Den videre proces afhænger af resultatet heraf.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. november 2020:
Fraværende: 
Til efterretning.

11. Godkendelse af referat (B)

11.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2019-55516               Dok.nr.: 330-2020-415167                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Godkendelse af referat.
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at referatet godkendes.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 4. november 2020:
Fraværende: 
Godkendt.