Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (2018-2021) – Referat – 5. maj 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2021-59514                                  Åbent

Kompetence: Udvalget for specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal godkende dagsordenen.

Indstilling

 Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender dagsordenen.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. maj 2021:

Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)

Godkendt, dog således at punkt 9 udgik.

Steen Olsen, Sofie Janning, Jimmi Jørgensen, Jørgen Andersen og Palle Kristiansen stemte for at punkt 9 udgik, med henvisning til at Byrådet har truffet beslutning i sagen.

Christopher Trung (V) ønskede sag nr. 9 behandlet, idet han mente, at der var nyt i sagen.

Christopher Trung (V) ønskede beslutningen om ikke at behandle punkt 9 indbragt for Byrådet med henvisning til Styrelseslovens § 23 - standsningsretten.

(A) og (O) fandt ikke, på baggrund af vejledning fra administrationen at standsningsretten kunne anvendes.

2. Recovery Bulls - Den Sociale Sportscafé i Slagelse (D)

2.     Recovery Bulls - Den Sociale Sportscafé i Slagelse (D)

Sagsnr.: 330-2021-25077               Dok.nr.: 330-2021-139027                                Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser drøfter projektbeskrivelsen fra Recovery Bulls Slagelse – Den Sociale Sportscafé og tager stilling til om der skal arbejdes videre med forslaget.

Recovery Bulls v. Peter Raagaard deltager på udvalgsmøde med henblik på en dialog og yderligere belysning af projektansøgningen.

Sagens indhold

Slagelse Kommune har modtaget projektbeskrivelse vedrørende Den Sociale Sportscafé i Slagelse fra Recovery Bulls Slagelse jfr. bilag til sagen.

Formålet med den Sociale Sportscafé er at inkludere udsatte stof- og alkoholfrie mænd og kvinder i meningsfulde fællesskaber, herunder skabe en indgangsdør til Recovery Bulls idrætsfællesskaber i Slagelse Kommune.

Tilbuddet bygger på erfaringerne fra et tilsvarende projekt i Esbjerg Kommune, hvor det beskrives at den Sociale Sportscafé gennem aktiviteter og positive sunde fællesskaber, medvirker til at give brugerne en bedre livskvalitet, og samtidig er med til, at styrke deres tilknytningsforhold til civilsamfundet.

Der lægges op til en bemanding ved en Social Sportscafé i Slagelse bestående af en lønnet socialfaglig uddannet koordinator samt frivillige deltagere. Tilbuddet skal være åbent alle ugens hverdage.

I projektbeskrivelsen skitseres et budget for 2022 på i alt 741.000 kr. hvor 347.500 kr. finansieres af Slagelse Kommune og et tilsvarende beløb fondsfinansernes m.v.

Retligt grundlag

Serviceloven § 104.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Administrationen vurderer, at forslaget udvider tilbuddene til udsatte- stof og alkoholfrie i deres vej tilbage til civilsamfundet. Lignende tilbud til målgruppen gives i regi af varmestuerne og Ringen samt Netværkshusene under CPUS.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der skal, såfremt der arbejdes videre med forslaget tages stilling til finansieringen, evt. oversendelse til de kommende budgetforhandlinger.

Tværgående konsekvenser

Hvis der skal arbejdes videre med forslaget skal Idrætsområdet og Kommunale Ejendomme involveres. Ligesom Rådet for Socialt Udsatte kan høres i sagen.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at forslaget fra Recovery Bulls Slagelse vedrørende Den Sociale Sportscafé Slagelse drøftes.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 7. april 2021:

Fraværende: 

At 1 - Drøftet og genoptages.

Recovery Bulls inviteres til dialog med udvalget på et af de kommende møder til yderligere belysning af projektansøgningen.

Bilag

330-2021-116371

Projektbeskrivelse Den Sociale Sportscafe i Slagelse

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. maj 2021:

Fraværende: 

Udvalget tog orienteringen til efterretning.

Sagen er p.t. ikke tilstækkelig belyst til, at der kan tages stilling. Der indhentes supplerende oplysninger vedrørende bl.a. økonomi og erfaringerne fra Esbjerg, hvorefter udvalget på møde i juni tager stilling til, hvorvidt ansøgningen videresendes til budgetforhandlingerne.

Udvalget ønskede oplyst, hvilke andre frivillige og kommunale virksomheder, der har tilbud til samme målgruppe.

Udvalget besluttede, at formanden for den lokale Recovery Bulls indbydes til dialog, når det ønskede materiale foreligger.

3. FOKUS status og effekter (D)

3.     FOKUS status og effekter (D)

Sagsnr.: 330-2018-2789                 Dok.nr.: 330-2021-133489                                Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Som en del af budgetprocessen skal Udvalget drøfte de kan-opgaver som varetages af Center for Handicap og Psykiatri.

Sagens indhold

Udvalget fik på forrige møde en orientering omkring FOKUS, herunder oplæg om formål, status og effekter af tilbuddet. Udvalget ønsker på den baggrund en grundigere drøftelse af formål, henvisningspraksis og tilbuddets udfordringer og udviklingsmuligheder.

Bilag 1 til sagen beskriver henvisningspraksis og den udvikling der har fundet sted siden etableringen af FOKUS.  

Udfordringer og udviklingsmuligheder

Udvalget havde på sidste møde også en række bemærkninger til FOKUS, herunder bekymringer og udfordringer som de hører fra møder med borgere og fagprofessionelle, som har været utilfredse med deres kontakt med FOKUS:

Vedr. Borgere nævntes:

-      Borgere som henvises til forløb i FOKUS, men som ikke mener det er det rette tilbud for dem.

-      Borgere som henvises og som oplever, at der ikke er tale om et frivilligt tilbud.

-      Og der blev spurgt til om de fremviste resultater er dækkende, hvad med �pleaserne�?

Vedr. Samarbejdspartnere nævntes:

-      Fagprofessionelle som ikke i tilstrækkelig grad oplever FOKUS som en samarbejdspartner.

-      Spørgsmål til hvorfor der henvises borgere til forløb i FOKUS fra Jobcenter Slagelse.

Vedr. Lokationer nævntes

-      Der efterlyses FOKUS-forløb andre steder i kommunen end i Slagelse og mere individuelle forløb for borgere som ikke passer til gruppeforløbene.

Ovenstående bemærkninger besvares i nedenstående:

Borgerne: Spørgsmålene vedr. borgerne vurderes besvaret i bilag 1, som beskriver Center for Handicap og Psykiatris henvisningspraksis.

Samarbejdspartnere: Det er en pointe, at FOKUS primært skal understøtte borgernes egne ressourcer og netværk og deres adgang til fællesskaber i civilsamfundet. Dette er fortsat et hovedfokus, men for den gruppe som har behov for yderligere støtte, skal samarbejdet med andre udfører styrkes. Der er allerede planlagt dialogmøder med de private leverandører og der er en løbende dialog med de interne virksomhedsledere i Center for Handicap og Psykiatri, som kan styrkes yderligere via drøftelser i Lederforum.

Dialogen og samarbejdet med Jobcenter Slagelse, har været der siden FOKUS blev etableret. Dengang lå en del af budgettet for § 85 i Jobcenter Slagelse og en anden del i Center for Handicap og Psykiatri-Myndighed. Årsagen var dengang og er fortsat, at flere borgere, der matches i jobcentret som aktivitetsparate, samtidig er i målgruppen for §§ 82 eller 85 pga. udfordringer ud over ledighed. Samarbejdet mellem Center for Handicap og Psykiatri og Jobcentret har til formål at styrke den sociale indsats til særligt udsatte ledige.

Lokationer: Medarbejderne fra FOKUS møder borgerne der hvor det giver mening for borgerne at mødes. Fx. I Æblehaven, Work and Talk, eget hjem mm.

FOKUS er en af de mindste enheder i Slagelse Kommune, men ønsker, så vidt muligt, at være tilstede lokalt i hele Slagelse Kommune. FOKUS har derfor også indgået en aftale med Jobcenter Slagelse, om at kunne benytte deres lokaler i Skælskør og Korsør. Derudover er der kommunens øvrige lokationer som allerede i et vist omfang benyttes, som fx væresteder og biblioteker til møder med borgerne.

Udviklingsmuligheder i FOKUS

a.    Styrkelse af recovery (borgerens stemme) i FOKUS – det skal blandt andet ske ved at flere frivillige, som har gennemgået et forløb i FOKUS, deltager i forløb med nye borgere.

b.    Blive bedre til at se samarbejdsmuligheder med andre aktører – det skal ske ved at borgeren sidder med ved bordet og gerne for bordenden.

c.    Styrke samarbejdet med borgernes netværk og inddragelse af civilsamfundet - det skal ske ved at styrke et frivillighedsnetværk for borgere som har gennemgået forløb i FOKUS.

Allerede i dag er der etableret 2 nye foreninger som skal fungere som brobyggere til øvrige fællesskaber: en kulturforening og en idrætsforening.

Retligt grundlag

Hjemlen for forløb i FOKUS findes i servicelovens § 82a og § 82b. Der er tale om hhv. gruppebaserede og individuelle tidsbegrænsede forløb. Der er alene tale om kan-bestemmelser og FOKUS vil altid være et frivilligt tilbud til borgerne.

Handlemuligheder

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan drøfte sagen med henblik på en afklaring af om Udvalgets spørgsmål ovenfor er tilstrækkeligt besvaret og om sagen skal tages med på Udvalgets temamøde i august.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Social og projektchefen indstiller,

1.    at Sagen drøftes og kan evt. tages med på temamødet i august og her kan samtidig fremlægges anonymiserede borgercases for udvalget, som kan give yderligere indblik i forløb og metoder.

Bilag

330-2021-152304

Bilag 1 henvisningspraksis og udviklingen af FOKUS

330-2021-152339

Bilag 2 Udvalgets vision og pejlemærker

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Drøftet og orienteringen taget til efterretning. På temamødet i august orienteres yderligere ved fremlæggelse af cases.

4. Årsrapportering Magtanvendelser 2020 (O)

4.     Årsrapportering Magtanvendelser 2020 (O)

Sagsnr.: 330-2020-20232               Dok.nr.: 330-2021-140537                                Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Børne – og Unge Udvalget.

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser orienteres om antal og udvikling i magtanvendelser i 2020 overfor voksne i botilbud drevet af Slagelse Kommune samt Slagelse Kommunes borgere i private og udenbys botilbud.

Børne- og Ungeudvalget orienteres om antal og udvikling i magtanvendelse i 2020 overfor børn og unge anbragt på institutioner og opholdssteder for børn og unge som drives af Slagelse Kommune samt private opholdssteder og udenbys tilbud.

Årsrapporteringen vedr. Magtanvendelser i 2020 fremsendes desuden til orientering i Handicaprådet.

Sagens indhold

Magtanvendelse er et indgreb i selvbestemmelsesretten og kan kun benyttes overfor voksne borgere med betydelig og varig funktionsevne i situationer, hvor der er akut fare for alvorlig personskade eller materiel skade.

Familieplejer og personale på opholdssteder eller døgninstitution har adgang til at anvende magt eller foretage andre indgreb i anbragte børn og unges selvbestemmelsesret som led i varetagelsen af den daglige omsorg.

Alle former for magtanvendelse kræver et lovgrundlag da den personlige frihed indskrænkes.

Formålet med lovgrundlaget er dels, at sikre retssikkerheden for både modtagere af offentlig omsorg og personalet der varetager omsorgen.

Magtanvendelse skal altid være undtagelsen og må aldrig erstatte omsorg og pleje og socialpædagogisk støtte. Se bilag vedr. lovbestemmelserne.

Magtanvendelse indberettes på særlige skemaer til Center for Handicap og Psykiatri der dels vurderer om der har været lovhjemmel til magtanvendelse og derefter tager kontakt til borgers rådgiver i forhold til det personrelaterede tilsyn. Samt de sociale tilbud for, at følge op på magtanvendelsen, hvis særlige forhold gør sig gældende.

Antallet af magtanvendelser i 2020

Voksenområdet:

Der identificeres samlet set i et fald i antallet af magtanvendelser i perioden fra 2019- 2020 på 43,5 %.

Udvikling i det samlede antal af magtanvendelser:

Ã…r

2016

2017

2018

2019

2020

Antal

300

205

114

69

39

Periode

2019-20

Fald i pct.

43,5 %

Udvikling i ikke-tilladte magtanvendelser:

Ã…r

2018

2019

2020

Antal

15

6

2

Pct. Af alle magtanvendelser

 

13,1

 

8,7

 

5,4

I 2020 kan der identificeres et yderligere fald af ikke- tilladte magtanvendelser. De 2 ikke- tilladte magtanvendelser er begrundet i, at personalet har anvendt magt forinden, at alle pædagogiske muligheder har været afprøvet.

Antal af magtanvendelser fordelt på Slagelse Kommunes virksomheder med botilbud:

Tilbud

ACV

SPS

CPUS

Udenbys

2018

84

3

3

24

2019

49

12

2

6

2020

17

11

2

9

 Tilladte magtanvendelser:

Der givet 1 tilladelse til kortvarig fastholdelse i hygiejne situationer jf. servicelovens § 136 a stk. 3 og 4.

Børne – og ungeområdet

Magtanvendelser overfor børn- og unge de seneste 5 år fordeler sig således:

Ã…r

2016

2017

2018

2019

2020

Antal

79

57

71

45

91

Fra et fald i antallet af magtanvendelser i perioden 2018- 2019 på 36,6 % kan der konstateres, at der har været en stigning i antallet af magtanvendelser i perioden 2019-2020 på 102,2 %.

Periode

2018-19

2019-20

Fald i pct.

36,6%

 

Stigning i pct.

 

102,2%

Af de 91 magtanvendelser i 2020 tegner 4 børn sig for 41 af det samlede antal, hvoraf de 3 børn er Slagelsebørn og 1 barn er anbragt af udenbys kommune i et Slagelse Kommune tilbud.

For alle 3 Slagelsebørn gør det sig gældende, at det er børn med meget komplekse udfordringer.

Når der har været foretaget en magtanvendelse overfor det enkelte barn følger Slagelse Kommune som en del af det personrelaterede tilsyn op på indberetningen ved, at der afholdes en børnesamtale med det enkelte barn samt en samtale med stedet/personen der har udført magtanvendelsen.

Af de 22 involverede børn og unge fordeler sig 54 magtanvendelser på Slagelses Kommunes anbragte børn/unge og 37 magtanvendelser på børn og unge anbragt i Slagelse Kommunes tilbud for børn og unge fra andre kommuner.

Det skal bemærkes, at der i voksenansvarsloven pr. 1. januar 2020 kom en ændring der betød, at der kan anvendes magt i et bredere perspektiv. Det gælder blandt andet, hvis et barn/ung er ved at ødelægge materiel. Her er det nu muligt, at anvende magt over for barnet/unge.

Ikke tilladte magtanvendelser:

11 magtanvendelser svarende til 12,1 % er identificeret som ikke tilladte. Årsagerne hertil er kendetegnet ved, at der i enkelte tilfælde har været anvendt magt i barnets aflastningstilbud, hvilket der ikke er lovhjemmel til samt når det er vurderet, at ikke alle pædagogiske muligheder er afprøvet forud for magtanvendelsen.

Antallet af magtanvendelser fordelt på Slagelse Kommunes tilbud for børn og unge og udenbys tilbud:

Tilbud

 

Antal

Procentfordeling

Personer

 Slagelse børn/unge

SPS

 

1

1,1%

1

1

ACV

 

36

39,6 %

5

6

Udenbys

 

54

59,3

16

47

Retligt grundlag

Lovgrundlaget for magtanvendelse på voksenområdet reguleres af servicelovens §§ 124-125,128 samt § 136.

Lovgrundlaget for magtanvendelser på børne- og ungeområdet reguleres af Lov om voksenansvar §§ 8-11.

Handlemuligheder

A: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan tage orienteringen til efterretning.

B: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan tage orienteringen og samtidig anmode administrationen om yderligere oplysninger.

C: Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen til efterretning.

D: Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen til efterretning og samtidig anmode administrationen om yderligere oplysninger.

Vurdering

Administrationen i Center for Handicap og Psykiatri behandler indkomne magtanvendelsesindberetninger på såvel voksen og børne- og unge området. Forså vidt angår voksenområdet er det administrationens vurdering, at antallet af magtanvendelser i kommunens botilbud nu ligger på et forventeligt og acceptabelt niveau. Set i lyset, af især ACVs målgruppe som er børn, unge og voksne indenfor autismespektret med komplekse kommunikative og heraf adfærdsmæssige udfordringer er det vurderingen, at magtanvendelse på et tilbud som ACV ikke totalt kan elimineres. Det er ligeledes vurderingen af den politiske handleplan fra 2014 om nedbringelse af magtanvendelser med fokus på udvikling af faglig tilgang, etik og kompetencer har sat skub i den positive udvikling som kan afspejles i en forsat nedgang i antallet af magtanvendelser på voksenområdet.

Det er administrationens vurdering, at den markante udvikling i antallet af magtanvendelser overfor anbragte børn og unge bør give anledning til, at Slagelse Kommune via det personrelaterede tilsyn har et skærpet fokus på magtanvendelse og på barnet/den unges trivsel i tilbuddet. Herunder et fokus på tilbuddets faglige tilgange, kompetencer og pædagogiske metoder for, at sikre, at der er det rigtige match mellem barnet/den unges behov og de indsatser tilbuddet kan levere.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Årsrapporteringen forelægges Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Børne- og Ungeudvalget og Handicaprådet til orientering.

Indstilling

Social- og projektchefen indstiller

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser tager orienteringen til efterretning.

2.    at Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.

Bilag

330-2020-122673

Bilag 1 - Magtanvendelse

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Taget til efterretning.

Udvalget anerkender den positive udvikling i magtanvendelser på voksenområdet og medarbejdernes indsatser i relation hertil.

5. Budgetopfølgning 2 for 2021 - USB (B)

5.     Budgetopfølgning 2 for 2021 - USB (B)

Sagsnr.: 330-2021-26129               Dok.nr.: 330-2021-123185                                Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 2 for 2021 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.
Herudover godkender udvalget handleplaner for Specialcenter Slagelse, bilag 2 samt indtægts- og udgiftsbevillinger for Rusmiddelcenter Virksomhed. Bevillingsansøgningerne videresendes til godkendelse i samlet opfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.

Sagens indhold

Budgetopfølgningerne tager udgangspunkt i aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata, samt forventninger til forbrugsudviklingen resten af året. Bilag 3 indeholder en afrapportering på Fokuspunkterne for Budget 2021.

Der er til denne budgetopfølgning udarbejdet nyt budgetopfølgningskoncept, hvor der primært sættes fokus på områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling eller forklaring. Endvidere indgår forskellige data omkring udvikling i aktivitet m.m. på væsentlige områder – herunder serviceydelser til kommunens borgere.

Handleplaner, der kræver særlige indsatser i 2021, forelægges ligeledes.

I budgetopfølgningen er indarbejdet overførte mer-/og mindreforbrug på drift, samt uforbrugte anlægsbudgetter fra 2020 godkendt af byrådet den 23. marts 2021.

I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2021 at have et merforbrug for driftsudgifterne på -3,4 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 2,7 mio. kr.  Bilag 1. angiver nærmere specifikation af forbruget.

Myndighed for Handicap og Psykiatri

På Myndighedsområdet for Handicap og Psykiatri er der fortsat en vis usikkerhed med indtægtsgrundlaget i forhold til �særligt dyre enkeltsager� (SDE), som følge af de ændrede refusionssatser i 2021 og det vedtagede indtægtsbudget. Ændringen er en del af den nye udligningsreform, hvor kommunerne får tilført ekstra penge, men samtidig finansierer ordningen selv - i og med at kommunernes forventede merindtægt er modregnet via Lov & cirkulæreprogrammet. Samlet set er Slagelse kommune blevet modregnet en forventet merindtægt på ca. 26,5 mio. kr. fordelt primært mellem Børn & Unge og CHP. Indtægtsbudgettet er blevet opskrevet med ca. 12 mio. kr. under CHP, og det er usikkert, hvorvidt denne opskrivning kan realiseres fuldt ud.

Specialcenter Slagelse

Specialcenter Slagelse forventer aktuelt et merforbrug på -5,4 mio. kr.

Den aktuelle forventning til årets resultat forudsætter, at vedlagte handleplaner kan overholdes. Hvis dette ikke er muligt, vil det forventede merforbrug være højere.

Der er fortsat forskellige udfordringer, der bidrager til merforbruget herunder ledige pladser.
Som oplyst i månedsopfølgningen i april, arbejdes der på at overdrage nogle af de ledige pladser på Park Allé til Sundhed og Ældre.
Det forventes dog, at dette først vil gøre sig gældende fra 2022, hvorved Specialcentret vil have merforbrug på Park Allé til tomgangshusleje hele 2021. Som følge heraf forelægges der strateginotat om anvendelse af boligerne på Park Allé på udvalgets junimøde.

Forventet resultat på centrale enheder 

Planlagte og igangsatte projekter/tiltag på centrale områder oprindeligt tiltænkt finansieret af opsparede midler fra 2020, men som ikke kan finansieres inden områdets afsatte budgetramme for 2021 vil, når det konkrete budgetbehov foreligger, kunne søge finansiering via bevilling i forbindelse med budgetopfølgning 3. eller 4.

Dette kan bliver aktuelt for Misbrug Myndighed, hvilket er nærmere uddybet i bilag 1.  

Anlæg

For at få så retvisende anlægsbudgetter som muligt, er anlægsprojekterne gennemgået med henblik på, om de afsatte anlægsbudgetter i 2021 og overslagsår afspejler de forventede afholdte udgifter i det enkelte budgetår.

På de anlægsprojekter, hvor der ikke er overensstemmelse mellem afsat anlægsbudget og forventet udgift, søges der ved denne budgetopfølgning om tilpasning af budgetterne i 2021 og overslagsår.

Ændringer til afsatte anlægsbudgetter er indarbejdet under Økonomiske konsekvenser.

For Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser foreslås ændret periodisering på anlægsprojektet Tilgængelighedsmidler, da det ikke forventes, at anlægsbudgettet kan benyttes fuldt ud i 2021 pga. en længere involveringsproces.

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der søges om ekstra indtægts- og udgiftsbevilling til Café Backstage under Rusmiddelcenter Virksomhed på 1,73 mio. kr. i 2021 og 1,75 mio. kr. i overslagsårene.
Der er tale om en teknisk korrektion, således at indtægts- og udgiftsbudgettet stemmer overens med den forventede omsætning på Café Backstage. 

Herudover søges der indtægts- og udgiftsbevilling til VISO på 1,55 mio. kr. i 2021 og 1,58 mio. kr. i overslagsårene.

VISO er national specialrådgivning på rusmiddelområdet under Socialstyrelsen.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

Drift, Rusmiddelcenter Virksomhed, Café Backstage

4.1

 

-1.726 

1.726

-1.754

1.754

-1.754

1.754

-1.754

1.754

Drift, Rusmiddelcenter Virksomhed, VISO

4.1

-1.553

1.553

-1.583

1.583

-1.583

1.583

-1.583

1.583

Anlæg 243, Tilgængelighedsmidler

4.1

 -1.000 

1.000 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

-3.279

3.279

-3.337

3.337

-3.337

3.337

-3.337

3.337

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og projektchefen indstiller,

1.   at  Budgetopfølgning 2. for 2021 samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.

2.   at  Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives indtægts- og udgiftsbevilling på 3,28 mio. kr. i 2021 og 3,34 mio. kr. i overslagsårene til Rusmiddelcenter Virksomhed.

3.   at  Det over for Økonomiudvalget og Byrådet indstilles, at der søges om budgettilpasning af anlægsbudgetter for i alt -1 mio. kr. i 2021 og 1 mio. kr. i 2022.

Bilag

330-2021-123181

Bilag 1 - Budgetopfølgning 2 for 2021, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

330-2021-155599

Bilag 2 - Handleplaner Specialcenter Slagelse, budgetopfølgning 2 for 2021

330-2021-153312

Bilag 3 - Fokuspunkter CHP, Budget 2021

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. maj 2021:

Fraværende: 

Udvalget tog orienteringen fra virksomhedsleder Troels Permin til efterretning med anerkendelse for de igangsatte indsatser.

At 1 - Godkendt og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.

At 2 - Anbefales til Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives indtægtsbevilling- og udgiftsbevilling på 3,28 mio. kr. i 2021 og 3,34 mio.kr. i overslagsårene til Rusmiddelcenterets Virksomhed.

At 3 - Det indstilles til Økonomiudvalget og Byrådet, at der sker en budgettilpasning af anlægsbudgettet for i alt - 1mio. kr. i 2021 og 1 mio. kr. i 2022.

6. Initiativer til understøttelse af implementeringsproces vedr. Medborgerpolitikken(B)

6.     Initiativer til understøttelse af implementeringsproces vedr. Medborgerpolitikken(B)

Sagsnr.: 330-2018-83640               Dok.nr.: 330-2021-133611                                Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget skal beslutte initiativer til understøttelse af implementeringsproces vedr. Medborgerpolitikken.

Sagens indhold

Byrådet tiltrådte Medborgerpolitikken den 16. september 2019. I det politiske beslutningsgrundlag fremgår, at Medborgerpolitikken erstatter de eksisterende handicap-, sindslidende- og udsatte-politikker og skaber en ny fælles politik for hele Slagelse Kommune, for hvordan vi møder borgerne på tværs af alle forvaltninger i hele kommunen.

Det fremgik endvidere, at Medborgerpolitikken ville blive direkte indarbejdet i organisationsudviklingsprojektet, som med afsæt i Medborgerpolitikken vil arbejde på at skabe en mere borgerorienteret organisation.

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser fik den 7. april 2021 en orientering om status på Medborgerpolitikken. Udvalget bad på baggrund af orienteringen administrationen komme med et oplæg til genstart af processen vedrørende implementering af Medborgerpolitikken.

Sammenfatning af kernepunkter i den aktuelle status på arbejdet med Medborgerpolitikken

Den fremlagte status tegne et billede af, at implementeringen af Medborgerpolitikkens principper er på meget forskellige stader på tværs af organisationen. Principper berøres mest direkte i de borgernære velfærdsområder, medens der mere er tale om en indirekte berøring på de øvrige områder.

Den fremlagte status viser også, at værdisættet i medborgerpolitikken præger tilgangen til borgerinddragelse på tværs af kommunens indsatser omkring borgerinddragelse, men at der efterlyses en klarere kommunikation og en fælles forståelse førend medborgerpolitikken kan virker som den fælles værdimæssig reference.

Det at skabelsen af en ny tværgående politik skete med udgangspunkt i de tidligere handicap-, sindslidende- og udsatte-politikker og primært i regi af Center for Handicap og Psykiatri har givet vist betydet, at der har været meget forskelligt niveau af opmærksomhed omkring principperne. Der efterlyses mere fælles dialog, tydelighed og kampagner mv., som kan bidrage til at fagområderne får Medborgerpolitikken mere ind under huden og koblet på fagområdernes egne fagspecifikke politikker.

Ovenstående kontekst har betydet at Medborgerpolitikken forsat har et stykke tilbage inden den er modnet og optaget i både den administrative praksis og i den politiske referenceramme.

Den eksisterende Handlingsstrategi har 4 elementer:

1)    Slagelse Kommune administration og byråd skal gå foran.

2)    Eksterne samarbejdspartnere skal involveres.

3)    Prøvehandlinger, som fremmer handling og bred involvering.

4)    Kommunikation, som gør Medborgerpolitikken synlig og levende.

Baseret på status fra fagområder er det administrationens oplæg at den eksisterende handlingsstrategi målrettes med initiativer som understøtter forsat kulturforandring. 

Initiativer til understøttelse af implementeringsproces vedr. Medborgerpolitikken

Et sted at starte er at lave et fælles tværgående opstartsseminar med flere interessenter, hvor der udarbejdes forslag til initiativer.

Med baggrund i dialog i lederforum og chefteam kan der man peges på følge initiativer:

Initiativ: Styrket kommunikations og inspirationsindsats

ü  Inspirationskatalog, hvor gode eksempler skal give fagområder redskaber til videre implementering.

ü  Indarbejdelse af Medborgerpolitikken i interne introduktions- og kompetenceudviklingsforløb.

Initiativ: Tværgående administrativt implementeringsnetværk

ü  Løbende sparring og udvikling af initiativer og handlinger.

ü  Fagspecifikke politikker gives i fællesskab et gennemsyn med �medborgerpolitikkens briller�

ü  Udvikling af tværgående handlinger for Medborgerpolitikken.

Initiativ: Ã…rlig Medborgerkonference

ü  Bred inddragelse på tværs af fagområder.

ü  Udveksling af erfaringer mellem borgere og fagområder omkring hvad virker til hvad.

ü  Idéudvikling omkring hvordan civilsamfundet også kan bruge Medborgerpolitikkens principper.

Da alle fagudvalg har indgået samarbejdsaftale med Handicaprådet om årlige dialogmøder, så anbefales det, at det løbende arbejde med Medborgerpolitikken bliver et fast punkt i de årlige drøftelser mellem Handicapråd og de respektive fagcentre og fagudvalg på tværs af kommunen.

Målsætningen er at ovenstående initiativer sikrer, at Medborgerpolitikken er en del af introduktionsprogrammet, når de nye fagudvalg samles i det nye år.

Retligt grundlag

Styrelsesloven og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 37.

Handlemuligheder

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender initiativerne i sagen og oversende sagen til orientering i Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte, som begge har været aktive i udarbejdelsen af Medborgerpolitikken.

Vurdering

Administrationen vurderer, at fremlagte initiativer vil understøtte forankringen af Medborgerpolitikken i hvert fagcentre/fagudvalgs kontekst og fremme inddragelsen af borgerne i det videre arbejde med Medborgerpolitikken.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Det er Byrådet, der endeligt godkender kommunens politikker. Kommunalbestyrelsen er forpligtiget til at høre Handicaprådet om alle initiativer, der har betydning for mennesker med handicap.

Indstilling

Social og projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget godkender initiativer til understøttelse af implementeringsproces vedr. Medborgerpolitikken.

2.    at Udvalget sender sagen til orientering i Handicapråd og Rådet for Socialt Udsatte.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 til 2 godkendt, idet udvalget får forelagt tidsplan for indsatser på temamødet i august.

7. Status på den Kommunale Ungeindsats (O)

7.     Status på den Kommunale Ungeindsats (O)

Sagsnr.: 330-2021-32033               Dok.nr.: 330-2021-155292                                Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal tage opfølgning på den kommunale ungeindsats til efterretning.

Sagens indhold

I september 2019 godkendte Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tre effektmål for ungeindsatsen, som de ønsker at følge op på hvert halve år i henholdsvis maj og november.

Udvalgenes opfølgning har til formål at vurdere, om der er den ønskede udvikling hen mod de politiske målsætninger. De politiske målsætninger er:

·       Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030

·       Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030

·       Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030

Byrådet følger op på de politiske målsætninger én gang årligt.

Ungeindsatsen

Der er d.d. registreret 76 KUI-unge. Antallet er identisk med seneste afrapportering. Tallet er baseret på praksis i UU, hvor også unge, som vurderes til at være i målgruppen for KUI uden nødvendigvis et påbegyndt forløb, registreres. Antallet omfatter derfor både unge i målgruppen og unge som har fået opstartet et KUI-forløb med deltagelse af bl.a. sagsbehandlere.

Af de 76 er 16 unge registreret med en KUI-plan (Den Unges Plan). Det lave antal KUI-planer skyldes bl.a., at der i flere tilfælde er brugt andre plan-skabeloner fra vejledernes side. Dette er der rettet op på.

Der er d.d. registreret 17 unge på en Ungeguide-ordning. Det tilsvarende tal på seneste afrapportering var 15. Det er UU der varetager ungeguide funktionen, som tilbydes til unge, der har en indsats i to eller flere centre og har behov for støtte til uddannelse eller beskæftigelse.

UU bemærker, at KUI-samarbejdet, efter en ihærdig opstartsperiode, ikke helt har nået sit optimale niveau, hvor bl.a. Covid-19 perioden har været en væsentlig hindring i indsatsen. Det forventes, at den kommende Ungeenhed formår at ændre KUI-samarbejdet til det bedre og til større gavn for den enkelte unge.

Effektmål 1: De unges oplevelse af ungeindsatsen

De unges oplevelse af ungeindsatsen er baseret på udsagn, som hver enkelt ung tager stilling til via en vejleder. De unge svarer på en skala og har også mulighed for at skrive en kommentar. Svarene registreres i den unges uddannelsesplan, så de også kan bruges som feedback til de konkrete fagpersoner omkring den unge. De udsagn, som de unge bliver bedt om at tage stilling til er:

·        På netværksmødet i dag blev der talt om det jeg har brug for

·        På netværksmødet lyttede de til mig og mine ønsker med oprigtig interesse og nysgerrighed

·        Jeg følte mig godt behandlet på netværksmødet

·        Jeg ved, hvad jeg selv og de andre skal gøre i den næste tid

Af de 16 unge registreret med en KUI-plan har 4 evalueret deres forløb. Alle 4 evalueringer viser, at de unge i høj grad har været tilfredse med indsatsen. Administrationen skal dog bemærke, at evalueringerne ikke kan danne grundlag for et validt materiale til at kunne konkludere på de unges tilfredshed med KUI-indsatsen, hvorfor der af nedenstående tabel ikke fremgår noget under status for april 2021.

Delmålene, som blev godkendt af udvalgene i september 2019, fremgår af tabellen nedenfor.

Andel unge, som i nogen eller høj grad oplever at blive inddraget og mødt i ungeindsatsen

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Delmål

90%

91%

92%

93%

94%

95%

Status oktober 2020

-

 

 

 

 

 

Status april 2021

 

-

 

 

 

 

Effektmål 2: Andel unge på forsørgelsesydelse

I dette effektmål medtages unge mellem 18 og 29 år som modtager en forsørgelsesydelse. Både fleksjob og førtidspension er medregnet, da målet i videst muligt omfang er at sikre en tidlig og forebyggende indsats, så flere unge undgår at ende på disse ordninger. A-dagpenge indgår ikke, da A-dagpenge i overvejende grad ville medtage unge, som netop gennemfører en uddannelse og blot venter på første job. I takt med at Slagelse tiltrækker stadig flere studerende, vil der også være flere unge, som i en periode ender som dimittender på A-dagpenge. Unge i gang med en forberedende grunduddannelse (FGU) betragtes som i uddannelse, ligesom i de nationale målsætninger.

I nedenstående tabel fremgår delmål og afrapporteringer fra henholdsvis 2020 og 2021:

Andel unge op til 29 år, som modtager en forsørgelsesydelse, eksklusiv A-dagpenge

Baseline 2016

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Delmål

12,6%

10,4%

10,1%

9,9%

9,7%

9,5%

9,4%

Status januar 2020

 

11,2%

 

 

 

 

 

Status august 2020

 

10,5%

 

 

 

 

 

Status januar 2021

 

 

11,3%

 

 

 

 

Jobcenteret gør opmærksom på, at en stor del af de unge, der søgte ydelse i 2020 var frafaldet en ungdomsuddannelse. I alt blev der registreret 232 unge med �afbrudt uddannelse�. Det tilsvarende tal for 2019 var 289 unge. I det første kvartal af 2021 er der registreret 75 unge på forsørgelsesydelse med årsag i afbrudt uddannelse.

Effektmål 3: Elevfravær i grundskolen

Dette effektmål vedrører alle elever i 7.-10. klasse i kommunale folke- og specialskoler. Alle tre fraværstyper er medregnet - både lovligt, ulovligt og sygefravær. De foreliggende data er opgjort på det senest rullende skoleår som strækker fra februar 2020 til februar 2021.

Den samlede fraværsprocent for perioden er 3,71%, hvilket er noget lavere end seneste opfølgning som anført i tabellen herunder.

Det lavere fravær hænger formentlig sammen med, at skolerne er fritaget fra de almindelige regler om registrering og indberetning af fravær, når de kører med nødundervisning. I lukningsperioden pga. COVID-19 har skolerne således ikke været forpligtet på at indberette fravær. Skolerne har pligt til at føre tilsyn med, at eleverne deltager i nødundervisningen og at følge op over for elever med særligt behov herfor. Ligeledes skal skolerne registrere elevers manglende aktive deltagelse i nødundervisningen, men den enkelte skole tilrettelægger selv registreringen.

Delmål og status pr. april 2021 fremgår af tabellen nedenfor.

Andel skoledage udskolingselever i gennemsnit er fraværende

Baseline

2018/19

2019/20

2020/21

2021/22

2022/23

2023/24

2024/25

Delmål

7,7%

7,7%

7,5%

7,3%

7,1%

6,9%

6,7%

Status januar 2020

 

8,4%

 

 

 

 

 

Status august 2020

 

6,6%

 

 

 

 

 

Status februar 2021

 

 

3,71%

 

 

 

 

Politisk målsætning 1: Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030

Administrationen kan ikke komme specifikke tal vedr. denne tabel nærmere i denne afrapportering. Dette skyldes, at datamaterialet fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) ikke er offentliggjort grundet forsinkelser og udfordringer i Styrelsens datasystemer og fagprogrammer. Jf. STUK er den klare forventning, at datamateriale vedr. denne målsætning vil offentliggøres, således det kan fremgå af administrationens afrapportering til efteråret 2021.

Mindst 85% af alle 25-Ã¥rige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030

Baseline (Ã¥rgang 2016)

2020

 

2021

2022

2023

2024

2025

Delmål: Andel af en ungdomsårgang, som forventes at få mindst en ungdomsuddannelse inden de er 25 år, dvs. 8 år efter 9. klasse

81%

82,5%

83%

83,5%

84%

84,5%

85%

Status oktober 2020

 

Ã…rgang 2017: 83,1%

Ã…rgang 2018: 82,4%

 

 

 

 

 

Status april 2021

 

 

-

 

 

 

 

Politisk målsætning 2: Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030

Administrationen kan fortsat ikke komme specifikke tal vedr. denne tabel nærmere i denne afrapportering. Der henvises til samme forklaring som under politisk målsætning 1.

Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030

Baseline 2016

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Andel op til 25-Ã¥rige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked

9,2%

8,8%

8,5%

8,2%

7,9%

7,7%

7,4%

Status oktober 2020

 

-

 

 

 

 

 

Status april 2021

 

 

-

 

 

 

 

Politiske målsætning 3: Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030

Unge, der ikke kommer i gang med en ungdomsuddannelse direkte efter grundskolen har sværere ved at få fodfæste i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. Denne målsætning følger op på, hvor stor en andel af unge i Slagelse Kommune, der ikke starter direkte på en ungdomsuddannelse, når de går ud af grundskolen efter 9. eller 10. klasse.

Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030

Baseline 2017

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Andel unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse

7,3%

7,0%

6,8%

6,6%

6,4%

6,2%

6%

Status oktober 2020

 

9,4%

 

 

 

 

 

Status april 2021

 

 

6,9%

 

 

 

 

Retligt grundlag

Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse og beskæftigelse m.v. af 29. maj 2018.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan tage opfølgningen til efterretning.

Vurdering

Administrationen vurderer, at den kommende Ungeenhed vil have en positiv effekt på delmålene i effektmålene samt de politiske målsætninger. Derudover er forventningen, at kommende afrapportering bliver mere fyldestgørende, da dataleverancen fra centraladministrationen forventes at være tilgængelig.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1.    at udvalgene tager orienteringen til efterretning.     

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende: 

Udsat til næste møde.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Orienteringen taget til efterretning.

Venstre tager sagen til efterretning med bemærkning om, at sagen viser, at der i høj grad er brug for Ungeenheden.

Udvalget får fra administrationen tilsendt arbejdsgrundlag for etablering af Ungeenheden til orientering.

8. Nationale retningslinjer for indsatsen mod hjemløshed (O)

8.     Nationale retningslinjer for indsatsen mod hjemløshed (O)

Sagsnr.: 330-2021-10213               Dok.nr.: 330-2021-45091                                  Åbent

Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser orienteres om de Nationale retningslinjer for indsatsen mod hjemløshed. 

Sagens indhold

De Nationale Retningslinjer (Dec. 2020) for indsatsen mod hjemløshed giver kommuner, boformer og andre aktører på hjemløseområdet et fælles grundlag for indsatsen mod hjemløshed. Retningslinjerne samler eksisterende viden om virksomme tilgange og indsatser på hjemløseområdet. De bidrager til et overblik over væsentlige elementer i indsatsen mod hjemløshed, både for den enkelte borger og ved tilrettelæggelsen af indsatsen for hele området.

Retningslinjerne er udarbejdet af Socialstyrelsen og med involvering af en række centrale aktører fra hjemløseområdet samt den aktuelt bedste viden fra forskning og praksis på området.

Principper for god praksis på hjemløseområdet

De nationale retningslinjer tager afsæt i en introduktion, hvor intentioner, viden og formål præciseres. Overordnerede temaer som, forebyggelse af hjemløshed, organisering og samarbejde, boligindsatser og borgerrettede indsatser omsættes i 9 bærende principper for god praksis i indsatsen mod hjemløshed.

Principperne understøtter en helhedsorienteret indsats der bygger på recovery og rehabilitering. Principperne kan ikke stå alene, og skal ses i sammenhæng med de tilhørende retningslinjer og anvisninger.

Principperne er:

1.    Fokus på forebyggelse

2.    Tilgængelighed og tværgående rådgivning

3.    Systematisk og helhedsorienteret myndighedsudredning

4.    Helhedsorienteret tilgang

5.    Borgerinddragelse og samarbejde

6.    Understøttende organisatoriske rammer

7.    Systematisk dokumentation og kvalitetssikring

8.    Anvendelse af den aktuelt bedste faglige viden

9.    Strategisk og systematisk udvikling af boligmassen

Hvordan påtænkes arbejdet med de Nationale retningslinjer i Slagelse Kommune igangsat?

Indsatsen mod hjemløshed er kompleks og består af mange forskellige elementer som fordrer en helhedsorienteret indsats og samarbejde om opgaven på tværs af såvel politiske udvalg, fagforvaltninger, sektorer samt involvering af NGO organisationer og civilsamfund. Ingen fagforvaltning eller sektor kan løfte opgaven alene. Gennem Projekt en ny Start er det blevet tydeligt, at arbejdet på tværs, skaber smidigere og helhedsorienterede arbejdsgange som et samarbejde om de nationale retningslinjer kan styrke yderligere. Med afsæt i kommunens medborgerpolitik og det politiske pejlemærke socialt udsatte vil administrationen i samarbejde med pejlemærkegruppen tage initiativ til, at der afvikles en workshop med deltagelse af kommunes fagcentre, Udsatteråd relevante leverandører, NGO organisationer og Socialstyrelsen i nov. /dec. 2021. Formålet med workshoppen er: 1) at søge at give de Nationale Retningslinjer liv så de bliver til mere end ord på papir, 2) at holde Slagelse Kommunes samlede indsatser op mod anbefalingerne i de Nationale Retningslinjer, 3) at få en fælles forståelse af på, hvilke områder der er behov for at styrke eller udvikle/iværksætte nye indsatser.

Retligt grundlag

Lov om social service. Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

Handlemuligheder

A: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan tage orienteringen til efterretning.

B Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan anmode administrationen om løbende, at blive orienteret om status på, hvordan der arbejdes med de Nationale Retningslinjer for indsatsen mod hjemløshed i Slagelse Kommune.

Vurdering

Det er administrationen vurdering, at det vil fremme et fælles og samtidigt fokus i arbejdet med De Nationale Retningslinjer for indsatsen mod hjemløshed ved, at arbejdet startes ved fælles KICK-OFF i form af en workshop.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Workshoppen vil involvere deltagelse af kommunens fagcentre på velfærdsområderne samt inddragelse af Rådet for Socialt Udsatte.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Orienteringen taget til efterretning.

9. Initiativsag: Drift af varmestue i Korsør og Skælskør(B)

9.     Initiativsag: Drift af varmestue i Korsør og Skælskør(B)

Sagsnr.: 330-2014-59701               Dok.nr.: 330-2021-154392                                Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Byrådsmedlem Christopher Trung, Venstre, har den 27. april 2021 via sin initiativret ønsket, at der træffes beslutning om, hvilken af to leverandører der skal drive varmestuerne i Korsør og Skælskør.

Ønsket om genbehandling sker på baggrund af uoverensstemmelsen vedrørende den tidligere behandling af en sag om drift af varmestue i Korsør og Skælskør, som førte til at sagen fejlagtigt blev behandlet på en lukket dagsorden.

Ligeledes er det ønsket at sagen sendes til høring i Rådet for Socialt Udsatte

Sagens indhold

Der henvises til bilag A som er den lukkede sagsfremstilling fra punkt nr. 19 på dagsordenen til byrådsmødet d. 26. april 2021.

Retligt grundlag

·        Kommunestyrelsesloven § 8 stk. 7

·        Kommunestyrelsesloven § 11 stk. 1

·        Beslutning af Slagelse Byråd truffet på byrådsmødet d. 25. februar 2019 vedrørende åbenhed.

·        Forvaltningslovens § 7 stk. 1.

Indstilling

Christopher Trung(V) indstiller på vegne af Venstre,

1.    at Udvalget til Byrådet anbefaler model for drift af varmestue i Korsør og Skælskør ud fra bilag A (handlemulighed A, B eller C)

2.    at Udvalget tager stilling til, om sagen skal op til den kommende budgetproces eller om

3.    at der skal fremsendes en ansøgning til ØK + By om kassefinansiering.

4.    at sagen sendes i høring hos Rådet for Socialt Udsatte, til at indgive høringssvar der vil blive forelagt Byrådet på byrådsmødet i maj måned 2021.

Bilag

330-2021-154630

Sagsfremstilling - Drift af varmestue i Korsør og Skælskør - Bilag A

330-2021-154636

Oplæg til drift af varmestue - februar 2021- CPUS Bilag B

330-2021-154639

Kirkens Korshær Oplæg om varmestue i Korsør Bilag C

330-2021-154643

Oversigt over budgetforudsætninger for drift af varmestuer i Korsør og Skælskør - Bilag D

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. maj 2021:

Fraværende: 

Sagen udgået af dagsordenen jfr. pkt. 1.

10. Presse (B)

10.   Presse (B)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2021-59490                                  Åbent

Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for specialiserede Borgerindsatser beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. maj 2021:

Fraværende: 

Intet

11. Næste møde (B)

11.   Næste møde (B)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2021-59473                                  Åbent

Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget skal tage stilling til flytning af det planlagte ordinære udvalgsmøde fra den 2. juni 2021 til 9. juni 2021.

Udvalgets dialogmøde med interessenter fastholdes den 2. juni.

Sagens indhold

Udvalget har planlagt ordinært udvalgsmøde fra den 2. juni 2021 umiddelbart før dialogmøde med interessenter.

Det foreslås at det ordinære møde flyttes til 9. juni 2021, medens dialogmødet med interessenter fastholdes den 2. juni.

Retligt grundlag

Styrelsesloven

Handlemuligheder

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan godkende flytningen af mødet eller fastholde det den 2. juni.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender flytning af det ordinære udvalgsmøde fra 2. juni 2021 til 9. juni 2021.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Udvalget godkendte dialogmøde den 2. juni fra 17-19.30 samt ordinært møde fra 15.00 til 17.00 samt 19.30 til 21.00.

12. Gensidig orientering (O)

12.   Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2021-59565                                  Åbent

Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatsers medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Baggrund

1.    Orientering fra udvalgsformand

2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer

3.    Orientering fra administrationen:

Handicaprådet indhenter forslag fra borgere vedr. øget tilgængelighed

Slagelse Byråd har i budget 2021 afsat 2 mio. kr. til øget tilgængelighed på baggrund af fremsat ønske fra Handicaprådet. Der indgået aftale med borgmesteren om, at det er Handicaprådet, der foreslår den konkrete udmøntning af midlerne overfor byrådet, idet Handicaprådet forpligter sig til, at inddrage en bred kreds af interessenter i arbejdet med at pege på og prioritere konkrete indsatser, og Slagelse Kommune stiller viden og ekspertise til rådighed som sparring i processen til Handicaprådet. Der er 21. april udsendt pressemeddelelse fra Handicaprådet med titlen �Hjælp os med at hjælpe borgere med handicap� med henblik på at hente forslag ind. Sidste frist for at indsende forslag er søndag den 9. maj. Link til pressemeddelelsen her: https://www.slagelse.dk/nyt-og-presse/nyheder/2021/april/hjaelp-os-med-at-hjaelpe-borgere-med-handicap

Etablering af 6-8 skæve boliger ved Toften

Som opfølgning på Økonomiudvalget godkendelse er der udarbejdet samarbejdsaftale med KFUM’s Sociale Arbejde. KFUM’s Sociale Arbejde er i gang med udarbejdelse af vedtægter for en almennyttig boligforening samt har påbegyndt designprocessen. I denne forbindelse er der bl.a. den 4. maj 2021 planlagt en studietur for at hente inspiration til designet. 

Slagelse Kommunes Planafdelingen igangsætter i maj måned foroffentlighedsfasen vedrørende forslag til tillægget til Kommuneplan 2017, der skal udarbejdes sammen med et nyt lokalplanforslag. I foroffentlighedsfasen indkaldes idéer og forslag til den kommende planlægning.

Status på etableringen af Nordlunden

Slagelse Boligselskab oplyser:

·        At alle 9 boliger er lukket og aptering foregår. Pt. lægges der forsyning i området.

·        At alle 9 boliger forsat forventes klar til indflytning pr. 1. august 2021.

Temadag om velfærdsteknologi

Opfølgning på temadag om velfærdteknologi den 27. april 2021.

Analyse af Tandplejen

Der er i budget 2021-2024 afsat 0,3 mio. kr. til en ekstern analyse af den kommunale tandpleje. I Budgetaftale 2021-2024 er beskrevet, at der skal fremmes effektiviseringsprojekter med tilhørende finansieringsmuligheder i form af lån fra staten. En analyse af tandplejen skal derfor også have et effektiviseringsformål, hvor finansieringsdel samt anlægsbeskrivelse indgår.

BUU har på deres møde den 8. marts 2021 besluttet at igangsætte analysen. Analysen skal omfatte den samlede kommunale tandpleje, dvs. børne- og ungdomstandplejen samt omsorgs-, social- og specialtandplejen. I Slagelse Kommune varetages omsorgs- og socialtandplejen af Center for Sundhed og Ældre, mens specialtandplejen varetages af Center for Handicap og Psykiatri. Alle områder vil få præsenteret rapportens resultater, og der vil ikke ske ændringer uden inddragelse.

Udarbejdelse af analysen bliver igangsat nu, så resultaterne kan indgå i arbejdet med budget 2022-25.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser orienteres.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. maj 2021:

Fraværende: 

På næste møde gives status for renovering af Forsorgsmuseet.

Christoffer Trung rejste problemstillingen omkring indbo efter afdøde beboere, der ikke har arvinger. Det er skifteretten der afgør, hvad der skal ske med effekterne. Der var enighed om, at problematikken kan tages op politisk i grupperne.

Input fra temamødet om velfærdsteknologi tages med i de kommende budgetdrøftelser i udvalget.

13. Godkendelse af referat (B)

13.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2019-55516               Dok.nr.: 330-2021-59526                                  Åbent

Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for specialiserede Borgerindsatser skal godkende referatet.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender referatet.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. maj 2021:

Fraværende: 

Godkendt.