Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser (2018-2021) – Referat – 1. december 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-93238               Dok.nr.: 330-2021-59504                                            Åbent

Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal godkende dagsordenen.

Indstilling

 Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender dagsordenen.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 1. december 2021:

Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen (V)

Godkendt.

Med beslutning om, at punkt 4 behandles før punkt 3.

2. Månedsopfølgning december 2021 - Specialcenter Slagelse (B)

2.     Månedsopfølgning december 2021 - Specialcenter Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2021-13578               Dok.nr.: 330-2021-399354                                          Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan beslutte at godkende månedsopfølgningen og herunder økonomiske handleplaner vedlagt som bilag 1 for Specialcenter Slagelse.

Sagens indhold

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser har på udvalgsmødet den 3. februar 2021, pkt. 4 efterspurgt månedsopfølgning for resten af 2021 for Specialcenter Slagelse som følge af virksomhedens økonomiske udfordringer.

Specialcenter Slagelse forventer på nuværende tidspunkt et merforbrug i 2021 på -12,6 mio. kr. Ved budgetopfølgning 4 i november forventedes et merforbrug på -8,5 mio. kr.

Derved er det forventede merforbrug steget med 4,1 mio. kr.

En af Specialcentrets største økonomiske udfordringer relaterer sig fortsat til tomme pladser. Aktuelt forventes der 21 tomme pladser ved årets udgang. 14 af de ledige pladser kan henføres til de mest udfordrede tilbud på Rosenkildevej 87-89, Fasanstien og Park Allé.

Stigningen i merforbruget skyldes primært tilbuddene på Rosenkildevej 87-89 og Fasanstien.

Det forventes ikke at være muligt at skabe balance i tilbuddet på Rosenkildevej 87-89 før i 2023, og handleplanen er derfor forlænget til også at omfatte 2023.

SPS forventet merforbrug i 2021-2024 forventes at være følgende:

Beløb i mio. kr.

2021

2022

2023

2024

Forventet merforbrug SPS

-12,6

-7,5

0,0

0,0

Det ovenstående estimat afhænger af mange faktorer som eksekvering på Fremtidens Tilbud, køberkommunernes hjemtagning af borgere og den nye takstbekendtgørelses indflydelse på takstniveauet.

Herudover har Specialcenteret en stor demografisk sårbarhed, idet 25% af de indskrevne borgere er fyldt 65 år. Denne alderssammensætning har gennem de seneste år bidraget til et højt naturligt bortfald af borgere, som er vanskeligt at kompensere for gennem salg af nye pladser. SPS oplever samtidig, at efterspørgslen har ændret karakter hen mod en højere specialiseringsgrad og enkeltmandstilbud. Fremtidens Tilbud spiller en vigtig rolle i afdækningen af det marked, som SPS skal kunne levere relevante tilbud til.

Specialcentret arbejder fortsat med handleplaner på de seks tilbud:

-      §107, Rosenkildevej 67

-      §104 Slagelse og Skælskør

-      §§105/85, Rosenkildevej 87-89

-      §§105/85, Rosenkildevej 97

-      §§105/85, Fasanstien

-      §§105/85, Park Allé

Disse handleplaner er vedlagt sagen i bilag 1.

Status handleplaner

Rosenkildevej 67

Handleplanen forløber ikke planmæssigt, da forventet resultat er forringet med 0,2 mio. kr. i forhold til forrige handleplan.
Dette skyldes, at der fortsat er en ledig plads på tilbuddet, som det ikke forventes at kunne afsætte i 2021. Herudover har der været ekstra udgifter til vikarer samt over- og merarbejde.

§104 Slagelse og Skælskør

Handleplanen gælder for begge §104-tilbud dvs. både tilbuddet i Slagelse og Skælskør.

Når §104 ses som et tilbud, er der balance. Aktuelt forventes et merforbrug på -0,07 mio. kr.

Rosenkildevej 87-89

Handleplanen forløber fortsat ikke planmæssigt. Årets resultat er yderligere forringet med 2,5 mio. kr. i forhold til forrige handleplan, det vil sige, at der nu forventes et merforbrug på -9,5 mio. kr. i 2021.

Årsagerne til det øgede merforbrug er udgifter til over-/merarbejde, særydelser, eksterne vikarer, for meget modtaget refusion, samt at det ikke forventes at være muligt at realisere handleplansinitiativerne i den resterende del af 2021 men først i 2022.

Herudover har tilbuddet 6 tomme pladser.

Merforbruget i 2022 forventes at være -0,9 mio. kr. når der tages højde for effekten af handleplanen, og at der ikke opbygges yderligere merforbrug i 2022, samt at der indregnes andelen af merforbruget over 5% i 2023-taksterne jf. takstbekendtgørelsens bestemmelser.

Der forventes tidligst økonomisk balance i tilbuddet i 2023.

Rosenkildevej 97

Handleplanen forløber planmæssigt. Årets resultat er forbedret med 0,2 mio. kr. i forhold til forrige handleplan.

Fasanstien

Handleplanen forløber fortsat ikke planmæssigt. Årets resultat er yderligere forringet med 0,6 mio. kr. i forhold til forrige handleplan, det vil sige, at der nu forventes et merforbrug på -2,7 mio. kr. i 2021.

Årsagen til stigningen i merforbruget er fortsat udgifter til eksterne vikarer som følge af et højt sygefravær.

I 2022 forventes balance i tilbuddet som følge af, at der indregnes andelen af merforbruget over 5% i 2023-taksterne jf. takstbekendtgørelsens bestemmelser, og med udgangspunkt i at tilbuddet lykkedes med handleplansindsatserne.

Park Allé

Handleplanen forløber ikke planmæssigt. Årets resultat er forringet med 0,1 mio. kr. i forhold til forrige handleplan, som følge af at ny borger først flytter ind 1. december mod forventet 1. november.

Det er dog lykkedes at afsætte 4 af de 7 tomme pladser.

2 pladser afsættes pr. 1. december 2021, og 2 pladser afsættes pr. 1. februar 2022.

Handleplanerne indeholder på forskellig vis elementer af genforhandling af takster for enkeltborgere som følge af disses ændrede behov. Både i forhold til Slagelse Kommune og andre kommuner. Der er forbundet stor usikkerhed i forhold til resultatet af disse forhandlinger, der beror på forskelligrettede interesser hos parterne.

Omkostningerne forbundet med bostedets drift og hermed takstniveauet er et centralt element i analyserne af �Fremtidens tilbud�, hvilket også kan få indflydelse på effektueringen af handleplanerne.

Retligt grundlag

Styrelsesloven og kommunens regler for økonomistyring og ledelsestilsyn.

Handlemuligheder

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan vælge at godkende månedsopfølgningen.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at månedsopfølgningen godkendes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Handleplansinitiativerne forventes at give personalemæssige konsekvenser, idet der arbejdes med personaletilpasning og reduktion af sygefraværet.

 Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Månedsopfølgningen for Specialcenter Slagelse godkendes. 

Bilag

330-2021-412633

Bilag 1 - Handleplaner november 2021, Specialcenter Slagelse

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 1. december 2021:

Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen (V)

Godkendt.

3. Budget 2022 - Betydningen for Myndighedsområdet (O)

3.     Budget 2022 - Betydningen for Myndighedsområdet (O)

Sagsnr.: 330-2021-3568                 Dok.nr.: 330-2021-401710                                          Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser ønskede i forlængelse af Budgetopfølgning 4 på november mødet orientering om Center for Handicap og Psykiatris Myndighedsbudget 2022. Særligt med henblik på hvilke konsekvenser det vedtagne Budget 2022 har, og hvilke øvrige udfordringer der tegner sig for Myndighedsområdet.

Sagens indhold

Med vedtagelsen af Budget 2022 er der opmærksomhedspunkter mht. undladt prisfremskrivning, takststigninger og merforbrug i 2021. Disse gennemgås herefter.

Undladt prisfremskrivning:

·         Undladt prisfremskrivning i Budget 2022. På november mødet blev Udvalget orienteret om, hvilken betydning det har for Myndighedsbudgettet. En direkte betydning der svarer til en reduktion på ca. 2,3 mio. kr. – tager man højde for reduktionen på en mindre del af virksomhedsområdet, så reduceres beløbet til ca. 2 mio. kr.

Takststigninger:

·         Merforbrugets størrelse i SPS’s regnskab 2020 betyder, at en del af merforbruget er indregnet i taksterne for Budget 2022. Med de nuværende borgere som er indskrevet i de berørte tilbud i SPS, så betyder det en merudgift på ca. 3,6 mio. kr. for Myndighed i budget 2022. Der forventes også et merforbrug i SPS for regnskab 2021, hvilket tilsvarende vil betyde en merudgift for Myndighed i Budget 2023.

·         CPUS har i de senere år haft en økonomisk udfordring ifm. at Århusvej 2A blev nedlagt (ungekollegiet havde samdrift med Bofællesskabet Århusvej). Det betyder, at taksterne for Århusvej er hævet i Budget 2022. Den afledte effekt af takststigningerne på Århusvej betyder en merudgift på ca. 0,4 mio. kr.

·         Myndighed oplever en stigende tendens til, at virksomhedsområdet ønsker takststigninger på eksisterende borgere af flere forskellige årsager, fx Arbejdstilsynsforbud, stigende kompleksitet m.m.
Konkret betyder de foreløbige forhandlinger en merudgift på ca. 3,6 mio. kr. for Myndighed i budget 2022.

Merforbrug i 2021:

·         Myndighedsbudgettet har i 2021 været under pres, og der forventes et merforbrug på ca. 3,8 mio. kr. i regnskab 2021. Dette merforbrug er der ikke taget højde for i budgetgrundlaget for budget 2022, og Administrationen vurderer, at den afledte effekt kan betyde en merudgift på ca. 3-6 mio. kr. for Myndighed i budget 2022 (størrelsen afhænger af om merforbruget evt. overføres til budget 2022).

Samlet set betyder ovenstående, at Myndighedsområdet står overfor en udfordring på ca. 10-16 mio. kr. i budget 2022. Denne udfordring er der ikke taget højde for i budgetgrundlaget for Budget 2022.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Udfordringen på Myndighedsområdet er reel, men det er ikke nødvendigvis lig med et forventet merforbrug i 2022, da der kan ske meget henover året i eksisterende indsatser. Administrationen peger dog imidlertid på en række handlemuligheder:

·         Der ses en stigende tendens til, at ældre borgere på botilbuddene får et stigende plejebehov. Ofte betyder det stigende plejebehov, at botilbuddene søger om takststigninger. Her er det Administrationens anbefaling, at støtten til borgerne omlægges fra §85 (hjælp og støtte) til §83 (personlig pleje og praktisk hjælp).

·         Der kunne være behov for at drøfte, hvorvidt kvalitetsstandarden for den �generelle� ældrepleje også skulle være gældende på botilbudsområdet.

·         Det kunne ligeledes være en mulighed, at man på botilbudsområdet oprettede nogle �sociale plejehjem� for de borgere, som overvejende har behov for §83 støtte efter fx Friplejehjemsmodellen – dette ligger dog som en del af projekt Fremtidens tilbud.

·         Der har igennem de seneste par år pågået et samarbejde med Sundhed og Ældre, om at få ændret praksis ift. visitationen af §85 og §83 for de borgere, der er omfattet af §85 støtte. Denne praksisændring kan have en positiv betydning for økonomien på Myndighedsområdet.

·         Derudover er der mulighed for, at udarbejde Kvalitetsstandarder/Serviceniveauer for den støtte, der tildeles borgerne som en vejledning i udmålingen af støtten (det vil altid bero på en konkret og individuel vurdering).

·         På Aktivitets- og beskæftigelsestilbuddene §§103 og 104 er det politisk besluttet kun at have fuldtidspladser (26 timer pr. uge). På Myndighedsområdet ses der flere borgere, der umiddelbart ikke er i stand til at benytte sig af et fuldt tilbud. Det kunne være en mulighed at oprette deltidspladser.

·         Mere Velfærdsteknologi på botilbuddene.

Vurdering

Udvalget drøfter sagens indhold.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser tager orienteringen om Handicap og Psykiatris Myndighedsbudget 2022 til efterretning.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 1. december 2021:

Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen (V)

Til efterretning.

4. Budget 2022-25 - supplerende redegørelser for budgetgrundlaget, punkt 3 (O)

4.     Budget 2022-25 - supplerende redegørelser for budgetgrundlaget, punkt 3 (O)

Sagsnr.: 330-2021-85652               Dok.nr.: 330-2021-406158                                          Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser forelægges et notat, der skitserer muligheder for

udmøntning af bevillingsreduktionerne i 2024 og 2025. 

Sagens indhold

Byrådet besluttede på møde den 25. oktober 2021 i sag nr. 23 (Initiativsag) at imødekomme anmodning fra Steen Olsen (UFP) om:

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser med cc Byrådets medlemmer i november mødet forelægges en redegørelse for de beregninger og effekten af den nulstillede prisfremskrivning i forhold til takstfinansieringen.

2.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser med cc. Byrådets medlemmer får forelagt en redegørelse over beregningsmetode for, hvorfor USB tilsyneladende skal bære en uforholdsmæssig stor procentsats i forhold til andre fagudvalg fra 2024 (0,7 % effektivisering).

3.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser med cc. Byrådet forelægges et notat der dels skitserer forslag til handlingsplan for udmøntning af besparelserne på 20,6 millioner kroner samt konsekvenserne af Notatet fremlægges på udvalgsmøde i december.

Administrationen har redegjort for punkt 1 og 2 på november mødet.

Dette mødegrundlag besvarer punkt 3. Der er udarbejdet et notat som bilag til sagen, bilag 1.

Notatet skitserer både muligheder for udmøntning af bevillingsreduktionerne samt udviklingen i budget og regnskab for 2019-2025 og herudover i aktivitetstal og gennemsnitspriser for 2019-2022.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan drøfte redegørelsen, og tage den til orientering med eventuelle supplerende spørgsmål.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser tager notatet, der skitserer muligheder for udmøntning af bevillingsreduktionerne til orientering.

Bilag

330-2021-406356

Bilag 1. Notat på baggrund af initiativsag på Byrådet d. 25. oktober 2021

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 1. december 2021:

Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A), Jørn-Ole Didriksen (V)

Til orientering.

5. Varmestuen i Korsør (D)

5.     Varmestuen i Korsør (D)

Sagsnr.: 330-2021-90840               Dok.nr.: 330-2021-406736                                          Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal drøfte konsekvenserne af bevillingsreduktionen til varmestuen i Korsør som følge af vedtagelsen af Budget 2022.

Sagens indhold

Som følge af bevillingsreduktionen fra 825.000 kr. til 525.000 kr. i Budget 2022 til varme-

stuen i Korsør, fremlægges i bilag A konsekvenser og mulige alternativer for drift af varme-

stuen i Korsør til drøftelse i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.

Retligt grundlag

Styrelsesloven og Servicelovens § 104.

Handlemuligheder

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan drøfte sagen.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser drøfter sagen.

Bilag

330-2021-407150

Konsekvenser af reduktion af budget til varmestuen til USB - Bilag A

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 1. december 2021:

Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)

Udvalget drøftede sagen.

Et flertal indstiller den i bilaget nævnte anbefaling 3, at varmestuen i Korsør holder åbent 5 dage om ugen af hensyn til borgergruppen.

Christopher Trung (C) indstiller med mindretalsudtalelse, at åbningstiden beror på ledelsens vurdering af de daglige åbningstider på baggrund af deres kendskab til borgergruppen.

6. Status og proces vedrørende de 42 klager (O)

6.     Status og proces vedrørende de 42 klager (O)

Sagsnr.: 330-2021-32104               Dok.nr.: 330-2021-409888                                          Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Børne- og Ungeudvalget, Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Børne- og Ungeudvalget samt Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres om status og videre proces omkring fælles klage fra 42 familier.

Sagens indhold

Slagelse Kommune modtog den 16. september 2020 en fælles klage fra 42 familier vedrørende kritik af kommunens sagsbehandling. Efterfølgende har 32 familier ligeledes fremsendt en samlet klage. De 42 familier har givet udtryk for dyb bekymring over den behandling, som de har modtaget i kontakten med et eller flere af fagcentrene; Center for Børn og Unge- herunder Afdeling for Børn og Familie og Afdelingen for Skole, Center for Handicap og Psykiatri, Center for Sundhed og Ældre. 

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser blev orienteret om klagen på udvalgsmøde den 7. oktober 2020 og Børne- og Ungeudvalget den 17. november 2020.

For at afdække sagsbehandlingsfejl i den fælles klage, blev der nedsat en arbejdsgruppe med Vini Lindhardt som formand samt repræsentanter fra de 3 centre og Borgerrådgiver. Gruppen har gennem 10 møder arbejdet med at analysere 7 sager, som er udvalgt i dialog med repræsentanter fra de 42 klagere. Målet med dette arbejde har været at afdække de 7 sagers indhold med fokus på at forbedre forvaltningens praksis ved at identificere læringspunkter og kvalitetssikre borgerens sagsbehandling. Der har ikke været genbehandling af sagerne (bilag 1).

Arbejdsgruppens afdækning identificerede nedenstående læringspunkter:

Sagsbehandling

·         Svartider - manglende kvitteringsbrev til borgerne indenfor svarfristen. 

·         Lang sagsbehandlingstid i forbindelse med ansøgninger og klagebesvarelser.

·         Opfølgende kontakt til borgerne, når de lægger besked.

·         Forventningsafstemning i forhold til tilbagemeldinger og opfølgninger.

·         Afgørelser, som ikke er fyldestgørende.

·         Notat- og journaliseringspligt skal efterleves.

·         Mailkorrespondance mellem centre og borgerne på ikke sikre mails.

·         SMS fra sagsbehandler til borger - Notat- og journaliseringspligt skal efterleves.

·         Borger er ikke blevet orienteret om sagsbehandlerskifte.

Samarbejde og koordinering

·         Koordinering i forhold til overgangen fra barn til voksen

·         Tværfaglig koordinering mellem centre og afdelinger

På denne baggrund inviteredes repræsentanter fra de 42 familier samt 32 klagere, som har klaget efterfølgende til at deltage i et dialogmøde den 28. september 2021.

På dialogmødet drøftede arbejdsgruppen læringspunkterne med familierne. På mødet fremkom familierne med yderligere opmærksomhedspunkter til kvalitetsforbedring:

·         Fokus på at lytte til forældrene i mødet, og se forældrenes ressourcer

·         Undren over, at skoler er så længe om at opdage børns udfordringer og manglende viden.

·         Undren over, at når der endelig bevilges støtte til det udfordrede barn, bliver denne brugt generelt i hele klassen.

·         Oplevelse af at elever med udfordringer presses ind i almentilbuddene i inklusionens navn.

·         Uklarhed om opgavefordelingen mellem skole/skolepsykologer og sagsbehandlere.

Drøftelserne udmøntede sig i følgende forslag på mødet (bilag 2):

·         Øget fokus på telefonpolitik

·         Opdatering af sagsbehandlingstider på hjemmesiden

·         Pårørendekurser

·         Pjecer m.v. om hjælp og tilbud

·         Beslutningsreferater/aftalereferater/proces efter møder med forvaltningen

·         Fastholdelse af medarbejdere- tilbud om socialformidleruddannelsen

·         Styrkelse af sagsbehandlernes viden om diagnoser

I forhold til fortsat fokus på fremdriften i arbejdet med processen omkring læringspunkter, aftalte arbejdsgruppen og de deltagende repræsentanter fra de 42 klagere samt de 32 klagere, at mødes igen om 1 år.

Aktuelt arbejdes der på nuværende tidspunkt i de 3 centre med igangsatte processer, som skal styrke fokus på læringspunkter og aktiviteter som fremsat ovenfor (bilag 3).

Det handler om kvalitetssikrende tiltag som:

·         Recovery og Rehabilitering:
Center for Handicap og Psykiatri vil tage initiativ til at arbejde mere med den recovery-orienterede tilgang i mødet med borgeren. Det politiske pejlemærke i CHP �Recovery og Rehabilitering� siger, at �vi vil, med udgangspunkt i de drømme og ressourcer, som hver enkelt borger har, understøtte en læring og forandring, som skaber mulighed for at leve et så selvstændigt og tilfredsstillende liv som muligt.

·         Projekt God Sagsbehandling:
Center for Handicap og Psykiatri har igangsat projekt God Sagsbehandling, som skal understøtte og sikre arbejdet med de forvaltningsretlige principper og grundlag, som for eksempel kvitteringsskrivelser, journaliseringspligt, GDPR ved mail og sms, procedure ved sagshandlerskifte, ledelsestilsyn og klagedrevet innovation med ny procedure i håndteringen af borgerklager.

·         I Afdeling for Børn og Familie har der kørt et Task Force forløb med VISO i Socialstyrelsen og Ankestyrelsen i 2020 (bilag 4). Forløbet resulterede i en rapport, som gav et billede af kommunens styrker, men også udfordringer på det samlede myndighedsområde for udsatte børn og unge. Med baggrund i rapporten er der udarbejdet en 3-årig Task Force udviklingsplan med fire fokuspunkter:

a.    Implementering af udviklingsplanen i samarbejde med Socialstyrelsen, der skal styrke det socialfaglige arbejde, f.eks.

o Klagedrevet innovation.

o Ledelsestilsyn – styringsmæssigt redskab, som kan give faglig indsigt i den aktuelle praksis.

o Tværfagligt samarbejde og visitation med bl.a. skoler og dagtilbud

b.    Kompetenceudvikling for medarbejdere og ledere, f.eks.

o Systematik i sagsbehandlingen.

o Uddannelse i netværksinddragende metoder.

c.    Fokus på psykisk arbejdsmiljø og sagstal, f.eks.

o Obligatorisk supervision for rådgiverne.

o Fokus på et rimeligt sagsantal pr. rådgiver

o    Bedre fysiske rammer for borgere og medarbejdere.

o    Ombygning af Torvegade 22-26. Ombygningen skal skabe mere imødekommende og målrettede rammer for de forældre og børn, der kommer i Afdeling Børn og Familie, samt skabe bedre fysiske og psykiske arbejdsvilkår for medarbejdere og ledere.

·         Telefonpolitik er indarbejdet i Center for Handicap og Psykiatri o Center for Børn og Unge.

·         I Afdeling for Skole arbejdes der med en inklusionsstrategi, og et øget fokus på at reducere skolefraværet.

·         I Center for Sundhed og Ældre arbejdes der med kvalitetssikring af klagesagsbehandling samt sikring af rettidig tildeling af ydelser og hjælpemidler i overgangen fra barn til voksen.

·         Overgang fra barn til voksen er et særligt fokusområde, hvor der arbejdes med model for samarbejde på tværs af centrene:

·         CHP, BF og Ungeenheden vil i 2022 udarbejde proces og retningslinjer for overgangen fra barn til voksen, processen starter ved det 16. år.

·         Der vil være koordinering og samspil mellem CHP, Ungeenheden og Afdeling for Børn og Familie omkring den enkelte unge, så der skabes relationer, sikres råd, vejledning og opstart af sagsbehandling, således at den unges behov er afdækket og en endelig afgørelse ligger klar fra det 18. år. Sagsbehandlingen er opdelt på følgende måde:

o    Glat sag ift. FØP – her er det jobcenter der tager fat i det.

o    Bosted – CHP der påbegynder arbejdet med VUM

o    Borger der allerede er anbragt ved det 18. år – her skulle der gerne være indledt samarbejde ved det 16. år ift. om bostedet er godkendt efter voksenparagrafferne.

·         I den proces er der fokus på kommunikationen på flere områder, herunder pjece til udlevering og opdateret hjemmeside.

·         Deltagere på koordinationsmøder som afholdes 1 gang månedligt er med tovholder for mødet repræsentant fra CBU med deltagelse af CHP, Ungehuset/Jobcenter, PUI, UU-vejleder og nu Ungeenheden – derudover sagsbehandler fra CBF ad – hoc til sagerne.

·         Vedrørende den koordinerede visitation i CHP:

Sagerne kommer ind på visitationsmøde, der afholdes hver tirsdag med deltagelse af repræsentanter fra CHP, CSÆ og jobcenter. Der ligger en opgave i at koordinere de 2 koordinationsudvalg, således at borgeren guides igennem systemet så effektivt som muligt.

·         På koordinerede visitationsmøder i CHP, koordineres det, hvor sagen skal videre hen:

o    Til fokus forløb

o    Lægges til sagsbehandler, hvis det er åbenlyst at de er omfattet af målgruppen

o    Lægges til visitation i CSÆ

o    Sendes til Ungeenheden, hvis de er i målgruppen for borgere, der hører ind under Ungeenhedens målgruppe.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Administrationen vurderer, at de tre centre arbejder med læringspunkter og aktiviteter for at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen, og foreslår, at udvalgene præsenteres for en evaluering af det igangsatte arbejde med læringspunkter og aktiviteter efter mødet med de 42 + 32 klagere i efteråret 2022.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og Projektchefen og Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Børne- og Ungeudvalget tager sagen

       til orientering.

2.    at  Forebyggelses- og Seniorudvalget tager sagen til orientering.

3.    at  sagen forelægges Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte til orientering.

Bilag

330-2021-370829

Notat - sager - 42 familier

330-2021-370827

Opsamlingsnotat

330-2021-336761

PowerPoint

330-2021-383375

Bilag 1 - Status på Task Force-projektet oktober 2021

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 1. december 2021:

Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)

Til orientering.

Udvalget anerkender den gennemførte proces.

7. Danmarkskortet - omgørelsesprocenter på socialområdet (O)

7.     Danmarkskortet - omgørelsesprocenter på socialområdet (O)

Sagsnr.: 330-2021-69073               Dok.nr.: 330-2021-360639                                          Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser orienteres om Danmarkskortet over omgørelsesprocenter fra Ankestyrelsen på socialområdet.

Sagens indhold

Hvert år offentliggøres kommunernes omgørelsesprocenter for det forudgående år for afgørelser truffet i Ankestyrelsen efter servicelovens bestemmelser.

Omgørelsesprocenten er antallet af omgjorte afgørelser set i forhold til alle afgørelsessager, som Ankestyrelsen har realitetsbehandlet. Realitetsbehandlede sager er sager, som enten er blevet hjemvist, ændrede/ophævede eller stadfæstet.

Afgørelser efter serviceloven beror på skøn og individuelle vurderinger. Dette skøn efterprøves i Ankestyrelsen, som en kvalitetskontrol af, at der foretages de korrekte vurderinger mv. For at sikre borgernes retssikkerhed indbringes afgørelser, som borgerne ikke er enige i (ønsker at klage over) til Ankestyrelsen for at få sagen bedømt af en anden myndighed. 

At Ankestyrelsen hjemviser en sag til ny behandling betyder, at sagen sendes tilbage til kommunen som skal vurdere sagen igen, og træffe en ny afgørelse.

Baggrunden for hjemvisningen af sagerne fra Ankestyrelsen er ofte, at kommunen skal indhente oplysninger, der kan belyse sagerne yderligere, eller at sagerne ikke indeholder tilstrækkeligt med oplysninger til, at Ankestyrelsen kan afgøre sagen.

Som eksempel på dette kan nævnes, at kommunen i en sag om merudgifter skulle godtgøre, hvor langt en bil kørte på literen. Kommunen havde her henvist til oplysningerne på bilfabrikantens hjemmeside om mærke, model, type, årgang, motorstørrelse mv. og beregnet km/l. Ankestyrelsen hjemviste sagen, da det ikke var godtgjort om bilen kørte kortere på literen grundet tunge hjælpemidler. Det kan ligeledes have betydning, hvor mange passagerer, der er i bilen, og om der er en fuld tank. Det har ikke været muligt at få oplyst fra Ankestyrelsen, hvordan kommunen konkret skal lave denne beregning, hvorfor det kan være svært at sikre, at sagen ikke hjemvises på ny.

Der er således et øget fokus på oplysningspligten, og dokumentationskravet i sagsbehandlingen i sagerne. Dette hænger ligeledes uløseligt sammen med sagsbehandlingstiderne.

Danmarkskortet 2020

Kommunalbestyrelsen skal behandle danmarkskortet på et møde inden udgangen af det år, hvor omgørelsesprocenterne på socialområdet offentliggøres. Offentliggørelsen af Danmarkskortet kan findes her:

https://sm.dk/danmarkskort/2021/jun/omgoerelsesprocenter-paa-socialomraadet-i-2020

Som noget nyt har kommunerne i år haft mulighed for at komme med bemærkninger til Danmarkskortet. Slagelse Kommunes kommentar er: Det anbefales, at omgørelsesprocenterne ses i sammenhæng med det samlede antal afgørelser, der årligt træffes i kommunen. Ligeledes burde stadfæstelsesprocenten fremgå.

Med dette menes, at omgørelsesprocenterne skal ses i sammenhæng med de mange afgørelser, der hver år træffes i kommunerne efter serviceloven, og hvor mange sager, der er på området. I Center for Handicap og Psykiatri er der på nuværende tidspunkt ca. 1900 sager fordelt på 20 rådgivere (svarende til 17,86 årsværk).

Det fremgår af Danmarkskortet for 2020, at Ankestyrelsen har afgjort 104 sager på servicelovens område for hele Slagelse Kommune. I 46 af klagesagerne har Ankestyrelsen omgjort kommunes afgørelse, og det giver en omgørelsesprocent på 44 %. Landsgennemsnittet var i 2020 36,3 %. 

I forhold til de omkringliggende kommuner er omgørelsesprocenten således:

Holbæk

44 %

Kalundborg

39 %

Ringsted

38 %

Næsteved

38 %

Sorø

34 %

Af Ankestatistik fra Ankestyrelsens hjemmeside fremgår det, at af de 104 sager for Slagelse Kommune, at Center for Handicap og Psykiatri har truffet afgørelse i de 31 af sagerne. De øvrige afgørelser er truffet i øvrige centre. I 2019 var antallet 10 afgørelser.

Af bilag 1 fremgår det, hvordan sagerne har fordelt sig på de forskellige paragraffer.

Ud af de 31 sager som Ankestyrelsen har behandlet blev alene 3 sager ændret/ophævet, mens 19 sager blev hjemvist. 9 sager blev stadfæstede.

Generelt om klageadgang til Ankestyrelsen og afgørelsernes betydning

En borger, der er utilfreds med en afgørelse, som kommunen har truffet efter en bestemmelse i serviceloven, kan klage over afgørelsen til Ankestyrelsen. Ankestyrelsen kan derefter træffe afgørelse om enten at stadfæste eller ændre/ophæve kommunens afgørelse, eller at hjemvise sagen til fornyet behandling i kommunen.

Ankestyrelsens afgørelser er vigtige for kommunerne til at tydeliggøre de overordnede rammer for, hvordan den enkelte kommune skal fortolke servicelovens bestemmelser, når kommunen skal træffe en afgørelse. Ankestyrelsens afgørelser er samtidig også vigtige med hensyn til at sikre ensartet sagsbehandling på tværs af kommunerne og udgøre en retssikkerhed for borgerne.

Udfordringen i den sammenhæng er, at når Ankestyrelsen hjemviser en sag til fornyet behandling anmoder de kommunen om at indhente nye oplysninger. Disse oplysninger er ofte meget specifikke, og det kan være vanskeligt for kommunen at sikre, at sagen er tilstrækkeligt oplyst, og derved undgå, at sagen hjemvises på ny.

Praksis fra Ankestyrelsen i form af principafgørelser kan også medføre en stigning i antallet af hjemvisninger. Som eksempel kan nævnes principafgørelsen 10-19, der præciserer den korrekte praksis for anvendelsen af bestemmelserne § 83 (personlig og praktisk hjælp) og § 85 (socialpædagogisk støtte). En sådan markant ændring i kommunens, i gennem mange år opbyggede praksis, vil forventeligt medføre en stigning i antal afgørelser, der skal behandles i Ankestyrelsen.

Retligt grundlag

Lovbekendtgørelse 2021-08-04 nr. 1647 om retssikkerhed og administration på det sociale område § 79b.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og Projektchefen  indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser tager orienteringen til efterretning.

2.    at sagen sendes til orientering til Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.

Bilag

330-2021-371043

Bilag 1

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 1. december 2021:

Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)

Til efterretning.

Udvalget ønsker, at totalantallet af sager fremlægges.

Bilag
Bilag 1

8. Ledsagelse efter servicelovens § 97 (O)

8.     Ledsagelse efter servicelovens § 97 (O)

Sagsnr.: 330-2021-89998               Dok.nr.: 330-2021-403954                                          Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser orienteres om ledsagelse til selvvalgte aktiviteter efter servicelovens § 97 samt afgrænsningen til socialpædagogisk ledsagelse efter servicelovens § 85 samt tilkøbsmuligheder for socialpædagogisk ledsagelse.

Sagens indhold

Udvalget har på deres møde den 3. november 2021 bestilt et notat, som beskriver ledsagelse til selvvalgte aktiviteter efter servicelovens § 97 samt afgrænsningen til socialpædagogisk ledsagelse efter servicelovens § 85 samt tillkøbsmuligheder for ledsagelse (Bilag A).

Udvalget har på deres møde den 9. maj 2018 i besluttet et vejledende serviceniveau for socialpædagogisk ledsagelse i Slagelse Kommunes botilbud (Bilag B).

Udvalget har på deres møde den 6. juni 2018 besluttet vejledende principper for tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferier i Slagelse Kommunes botilbud (Bilag C).

Retligt grundlag

Servicelovens §§ 85, 97 og servicelovens § 138.

Handlemuligheder

1.    Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.

2.    Udvalget kan bede administrationen om yderligere oplysninger.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at der lovgivningsmæssigt er gode muligheder for at bevilge støtte til ledsagelse både med og uden socialpædagogisk bistand til både selvvalgte og ikke- selvvalgte aktiviteter. 

Efter servicelovens § 138 kan kommunen fastlægge et- serviceniveau også, når det drejer sig om socialpædagogisk ledsagelse. Det nuværende serviceniveau er fastlagt som beskrevet i bilag B og C.

Det er vurderingen, at Slagelse Kommunes serviceniveau for ledsagelse lever op til de rammer som lovgivningen fastsætter. Ved hver ansøgning om ledsagelse iagttages kompensationsprincippet, og der foretages en helhedsvurdering samt en konkret individuel vurdering af borgerens behov, hvilket betyder, at der kan fraviges fra det generelle serviceniveau, hvis der er behov for det.

For så vidt angår borgerens mulighed for tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferier for borgere i Slagelse Kommunes botilbud, er det den foreløbige erfaring, at denne mulighed ikke bliver efterspurgt.

Borgernes mulighed for, at tilkøbe accessoriske ydelser af kommunens botilbud tilbydes aktuelt ikke. Behovet herfor skal i givet fald dette er et politisk ønske afdækkes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at orienteringen tages til efterretning.

Bilag

330-2021-406719

Notat til USB om ledsagelse efter Sel § 97 og tilkøbsmuligheder Bilag A

330-2021-406730

Serviceniveau for socialpædagogisk ledsagelse i botilbud Bilag B

330-2021-406721

Principper for tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse til ferier Bilag C

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 1. december 2021:

Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)

Til efterretning.

Udvalget ønsker, at der til det kommende udvalg forelægges en sag omkring hvilke ledsageydelser, der er mulighed for i forbindelse med ferie.

9. Presse (B)

9.     Presse (B)

Sagsnr.: 330-2018-3626                 Dok.nr.: 330-2021-59502                                            Åbent

Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 1. december 2021:

Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)

Ingen pressemeddelelser.

10. Næste møde (O)

10.   Næste møde (O)

Sagsnr.: 330-2018-3628                 Dok.nr.: 330-2021-59486                                            Åbent

Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

·         Ukendt dato 

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 1. december 2021:

Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)

Til orientering.

11. Gensidig orientering (O)

11.   Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2018-3623                 Dok.nr.: 330-2021-59555                                            Åbent

Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatsers medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Baggrund

1.    Orientering fra udvalgsformand (føres til referat på mødet)

2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer (føres til referat på mødet)

3.    Orientering fra administrationen:

Forskydning af tidsplan for etablering af skæve boliger ved Toften

KFUM Sociale Arbejde er i samarbejde med en lokal arkitekt i Slagelse i gang med at få projektmaterialet, herunder en præcis arealplan/situationsplan, som udover de bygge- og anlægsmæssige forhold også indeholder arealopgørelser. Disse skal bruges til det videre arbejde med lokalplanen i Planafdelingen. Planafdelingen har oplyst, at de først forventer at kunne indarbejde materialet sidst i december 2021 på grund af andre planopgaver. Det er derfor aftalt mellem KFUM Sociale Arbejde og Planafdelingen, at Planafdelingen modtager materialet i løbet af december 2021. Planafdelingen oplyser, at en endelig vedtagelse af en lokalplan tidligst kan ske i maj 2022, og at projektet tidligst kan komme i jorden juni 2022. KFUM Sociale Arbejde oplyser, at forskydningen i tidsplanen giver dem bedre tid til projektering og udbud af projektet. KFUM Sociale Arbejde oplyser, at byggeriet forventes afsluttet december 2022.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser orienteres.

Bilag

330-2021-425907

Bilag 1 - Indspark fra Karen-Marie Heltoft Leder af Forsorgscenter Toften vedr. bolig- og hjemløseaftale på 10 milliarder.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 1. december 2021:

Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)

Orientering fra Udvalgsformand Steen Olsen (UFP) om bolig- og hjemløseaftalen på 10 milliarder kroner til en særlig fond og betydningen for Slagelse Kommune med henvisning til bilaget tilføjet referatet.

Tidsplanen for etablering af skæve boliger blev taget til orientering.

12. Godkendelse af referat (B)

12.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2019-55516               Dok.nr.: 330-2021-59535                                            Åbent

Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal godkende referatet.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkender referatet.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 1. december 2021:

Fraværende:  Jimmi Jørgensen (A)

Godkendt.