3. Status vedrørende Slagelse som studieby (B)
3. Status vedrørende Slagelse som studieby (B)
Sagsnr.: 330-2018-67133 Dok.nr.: 330-2020-246743 Åbent
Kompetence: § 17 stk. 4 – Helhedsplanudvalget for Campus Slagelse
Beslutningstema
Der gives en status på aktiviteter i regi af indsatsen
Slagelse som Studieby afholdt og planlagt i 2020. Desuden præsenteres forslag
for den videre proces for frem i mod ny organisering af studiebysamarbejdet
Studiebyen Slagelse 2.0.
Baggrund
Åbent Hus i Studiebyen Slagelse 22. februar 2020
For tredje år i træk gik de videregående uddannelser sammen
om at afholde Åbent Hus i Studiebyen Slagelse. I år var den fælles
indsats/midler rettet imod kommunikation og branding af eventen såvel som
Studiebyen Slagelse. Evalueringen viser, at der fortsat er opbakning fra alle
institutioner til arrangementet og potentialet for at brande eventen endnu
mere, og derved sætte Studiebyen Slagelse på landkortet, er stor. Udgifterne er
delt ligeligt mellem uddannelserne og kommunen.
Forskningens Døgn 2020
Indtil corona-situationen lukkede landet ned var planlægning
af to arrangementer i regi af den nationale videnskabsfestival Forskningens
Døgn i fuld gang til afholdelse i april. For 5. år i træk gik
uddannelsesinstitutionerne og kommunen sammen om Forskningens Døgn. Men pga.
corona-epidemien blev arrangementerne aflyst. De planlagte aktiviteter havde
FN’s verdensmål som fælles tema med bidrag fra mange forskellige lokale
foreninger. Konceptet kan dog sagtens bruges til Forskningens Døgn 2021.
Studiestartsevent 2020
Der har været afholdt møde i planlægningsgruppen angående
dette års studiestartsevent Study Start Slagelse 2020 – som er den tilbagevende
begivenhed med velkomst af nye studerende på Nytorv. Der var enighed om at lave
et anderledes tiltag end en fysisk event for de nye studerende pga.
corona-situationen. Der produceres igen i år et kuponhæfte med studievenlige
tilbud, der præsenterer de studerende for byens butikker/restauranter/caféer og
lokale idrætsforeninger. Desuden produceres en velkomstvideo med præsentation
af ”Studiebyen Slagelse”, hvor nuværende studerende fortæller om studielivet på
deres uddannelse og i byen.
Efterårets arrangementer afventer myndighedernes
udmelding om tilladt størrelse på forsamlinger.
Fremadrettet organisering
af tværgående samarbejde for
Studiebyen Slagelse 2.0
Udvalget bedes drøfte den videre proces med at sikre det
fremtidige tværgående studieby samarbejde, der omfatter fortsat fremdrift i
studiebyaktiviteter, og endelig stillingtagen til model for Studiebyen Slagelse
2.0
På seneste møde i §17 stk. 4 Helhedsplansudvalget (Campus)
den 18. december 2019, blev der taget hul på de indledende drøftelse af,
hvordan det fremtidige samarbejde om Slagelse som Studieby kan organiseres, når
Campus Slagelse projektet er til ende bragt.
Der var enighed i udvalget om vigtigheden i at prioritere
indsatsen Slagelse som Studiebyen også i fremtiden med fælles aktiviteter og
arrangementer, der skal styrke Slagelse som en attraktiv studieby både med
henblik på tiltrækning og fastholdelse af studerende.
Udvalget godkendte, at administrationen gik i gang med
vidensindsamling og research på, hvordan studiebysamarbejde bliver organiseret
og finansieret i andre studiebyer med henblik på at invitere en relevant
repræsentant med til næste udvalgsmøde, der kan fortælle om erfaringerne fra
den respektive uddannelsesby.
På mødet onsdag den 17. juni 2020 vil Campuskoordinator
Susanne Gram Skjønnemann fra Aabenraa Kommune holde inspirationsoplæg (via
Webex) om Aabenraas model for studiebysamarbejde og ungeindsats mellem 9
institutioner og kommunen.
Der er lavet erfaringsudveksling med flere studiebyer bl.a.
Kolding, Odense og Esbjerg. Byerne er valgt enten ud fra at deres størrelse
eller antal studerende er sammenlignelig med Slagelse eller fordi deres valg af
samarbejdsmodel er interessent som inspiration.
Overordnede konklusioner på studieby-samarbejde:
-
Det er vigtigt at valg af samarbejdsmodel bygger på inddragelse af de
involverede parter, for at sikre ejerskab.
-
En stærk forankringen til ledelsesniveauet (og lokalforankring) er
vigtig både fra uddannelsesinstitutionernes og kommunens side. Ledelsen hos
alle parter skal prioritere indsatsen.
-
At alle parter bidrager økonomisk til samarbejdet skaber engagement og
ejerskab.
-
Der er gode erfaringer med en samfinansering af f.eks. aktiviteter via
fordelingsnøgle mellem uddannelsesinstitutionerne.
-
En koordinator/sekretariatsfunktion for samarbejdet er vigtig som
bindeled mellem parterne; de studerende, uddannelsesinstitutionerne og det
politiske niveau.
-
Fysisk nærhed til uddannelserne og de studerende er vigtig.
-
De studerende skal involveres i planlægning og afholdelse af aktiviteter
så meget som muligt – men der er behov for en koordinator/sekretariat til at
sikre kvaliteten og kontinuiteten, da der er stor udskiftning blandt de
studerende.
-
Der skal en vis grad af belønning/aflønning af de studerende til for at
kunne stille krav om kvalitet og kontinuitet.
-
Der er både eksempler på modeller hvor samarbejdet udelukkende gælder
for de videregående uddannelserne og hvor det er både videregående og
ungdomsuddannelserne der er involveret. Erfaringen er, at det er to meget
forskellige målgrupper, som har vidt forskellige behov. Aktiviteterne skal
tilpasses den enkelte målgruppe.
For nærmere beskrivelser og erfaringer fra andre studiebyer
se bilag 1: Erfaringsudveksling Studieby
Den videre proces for
organisering af Studiebyen Slagelse 2.0,
2020-2021
Arbejdsgruppe
Administrationen lægger op til, at den videre proces i 2020
og 2021 med at finde den rette model for Studiebyen Slagelse 2.0 er funderet på
en høj grad af inddragelse af uddannelserne.
Det foreslås, at der nedsættes en arbejdsgruppe med
repræsentanter fra henholdsvis SDU Slagelse, Zealand og Professionshøjskolen
Absalon. Administrationen er tovholder på arbejdsgruppen, hvor dialogen om
forskellige samarbejdsmodeller tages. Arbejdsgruppen kan invitere relevante
parter ind afhængig af behov for idéudveksling eller sparring, det være
studerende eller repræsentanter fra kulturinstitutioner, erhvervsliv m.fl.
Ultimo 2020 fremlægger arbejdsgruppen deres forslag til en
samarbejdsmodel for Studiebyen Slagelse 2.0 for §17 stk. 4 Helhedsplanudvalget
for Campus Slagelse.
Vedtagelse af samarbejds- og finansieringsmodel
Der udarbejdes og nedskrives en samarbejdsaftale mellem
parterne som indeholder beskrivelse af finansieringsmodel, formål, mål, opgaver
og lignende for Studiebyen Slagelse 2.0.
Aftalen behandles herefter på ledelsesniveau – både på
politisk niveau og på uddannelsesinstitutionerne.
Se tillige bilag 2: ”Proces og tidsplan for Studiebyen
Slagelse 2.0”
Administrationen vil også i 2021 drive de fælles studieby
aktiviteter videre herunder Studiestartevent, Åbent hus i studiebyen,
Forskningens døgn m.fl. som nu er blevet en god tradition for byen og
uddannelserne.
Ved udgangen af 2021 vil studieby-samarbejdet være klar til
at kunne videreføres i en ny struktur for Studiebyen Slagels 2.0.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Administrationen anbefaler, at campusudvalget tager
orienteringen til efterretning, og godkender den fremlagte proces for
Studiebyen Slagelse 2.0.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Programleder for Campus Slagelse indstiller,
1.
at Udvalget tager orienteringen til efterretning
2.
at Udvalget godkender processen for Studiebyen Slagelse 2.0
Beslutning i § 17 stk. 4
udvalg - Helhedsplansudvalget (Campus) den 17. juni 2020:
Fraværende:
1 Udvalget tager orienteringen til efterretning.
2 Udvalget beslutter at godkende processen og tidsplanen som
beskrevet for det forestående arbejde med Studiebyen Slagelse.