Ældrerådet – Referat – 27. april 2021



1. Valg af ordstyrer (B)

1.     Valg af ordstyrer (B)

Sagsnr.: 330-2021-5765                   Dok.nr.: 330-2021-126101          Åbent

Kompetence: Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Valg af ordstyrer.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.    at Tonny Korndrup vælges som ordstyrer.

Beslutning i Ældrerådet den 27. april 2021:

Fraværende:  Birgit Jørgensen, Connie Hyldal, Leif Jensen, Sonja Bruus Petersson

Godkendt.

2. Godkendelse af dagsorden (B)

2.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2021-5771                   Dok.nr.: 330-2021-126102          Åbent

Kompetence: Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Godkendelse af dagsorden.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.    at dagsorden godkendes.

Beslutning i Ældrerådet den 27. april 2021:

Fraværende:  Birgit Jørgensen, Connie Hyldal, Leif Jensen, Sonja Bruus Petersson

Godkendt med tilføjelse af et ekstra dagsordenspunkt: Gennemgang af bekymringsbrev til Byrådet vedr. foreløbig regnskab 2020 og overførsler til 2021.

3. Orientering ved Center for Sundhed og Ældre (O)

3.     Orientering ved Center for Sundhed og Ældre (O)

Sagsnr.: 330-2021-5772                   Dok.nr.: 330-2021-126106          Åbent

Kompetence: Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Orientering v/ Sundheds- og Ældrechef Charlotte Kaaber.

Fra Ældrerådet er rejst ønske til orientering om:

1.    Wipp-projektet. Nærmere orientering om resultater og erfaringer fra projektets 4-årige periode. Er der udarbejdet en rapport, og hvor kan vi læse denne. 

2.    Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 6. april 2021 pkt. 2: Pejlemærker – Budget 2022-2023, hvor administrationen fremlægger fokusmål for virksomhederne. Hvornår bliver der holdt temamøde, hvor Ældrerådet skal inviteres.

3.    Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 6. april 2021 pkt. 3: KAN/SKAL opgaver. Kommer sagen til høring i Ældrerådet, der er mange vigtige områder i spil.

4.    Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 6. april 2021 pkt. 12: Konsekvenser for afvikling af handleplanerne samt status på serviceniveauet.  Udvalget ser handleplanerne ved budgetopfølgningen i maj. Her har udvalget mulighed for at vurdere om det giver anledning til yderligere uddybning af handleplanerne. Hvordan.

5.    Kan det oplyses, hvad status er for tabletforsøget (skærmbesøg) i Korsør og hvordan virker det. Er der positive oplevelser, og skal ordningen i bekræftende fald, udvides til resten af kommunen.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.    at orienteringen tages til efterretning.

Bilag

330-2021-151718

Bilag WIPP Slagelse kommune. Projektbeskrivelse

330-2021-151717

Bilag WIPP evaluering

330-2021-151716

Bilag Tablets Evalueringsrapport

Beslutning i Ældrerådet den 27. april 2021:

Fraværende:  Birgit Jørgensen, Connie Hyldal, Leif Jensen, Sonja Bruus Petersson

Sundheds- og Ældrechef Charlotte Kaaber orienterede om.

Spørgsmål: Wipp-projektet. Nærmere orientering om resultater og erfaringer fra projektets 4-årige periode. Er der udarbejdet en rapport, og hvor kan vi læse denne. 

Svar: Der er udarbejdet en evalueringsrapportering fra WIPP-projektet, som er sendt på mail til Ældrerådet og vedlægges referatet.

Spørgsmål: Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 6. april 2021 pkt. 2: Pejlemærker – Budget 2022-2023, hvor administrationen fremlægger fokusmål for virksomhederne. Hvornår bliver der holdt temamøde, hvor Ældrerådet skal inviteres.

Svar: Der holdes to temamøder i Forebyggelses- og Seniorudvalget. Et temamøde hvor virksomhedslederne præsentere arbejdet med de politiske fastsatte pejlemærker, som er politisk godkendt den 6. april 2021. Virksomhederne arbejder med fokusmål for følgende 5 pejlemærker nævnt i overskrifter: Forbedret sundhedsprofil, øget fokus på rehabilitering, Forebyggelse af sygdom samt forebygge at kroniske sygdomme forværres, Ældrevenlige boliger og Fremtidens aktivitetscentre. Et andet møde er dialogmødet om budget den 27. maj 2021, hvor Forebyggelses- og Seniorudvalget inviterer ældrerådet. Udvalget håber på, at det bliver et fysisk møde med form og oplæg i grupper som ved sidste møde.

Spørgsmål: Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 6. april 2021 pkt. 3: KAN/SKAL opgaver. Kommer sagen til høring i Ældrerådet, der er mange vigtige områder i spil.

Svar: Det er ikke meningen at sagen skal i høring i Ældrerådet. Der er ikke tale om en beslutning, men en beskrivelse af KAN/SKAL opgaver i et katalog. KAN/SKAL opgaverne er kategoriseret i 3 niveauer som Forebyggelses- og Seniorudvalgets kan bruge med henblik på eventuelle omprioriteringer inden for udvalgets budgetramme i 2022. Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter på mødet den 4. maj 2021, hvordan udvalget vil arbejde videre med kataloget.

Spørgsmål: Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 6. april 2021 pkt. 12: Konsekvenser for afvikling af handleplanerne samt status på serviceniveauet.  Udvalget ser handleplanerne ved budgetopfølgningen i maj. Her har udvalget mulighed for at vurdere om det giver anledning til yderligere uddybning af handleplanerne. Hvordan.

Svar: Plejecentret Lützensvej og Plejecenter Skovvang har et merforbrug i 2021-2022. Forebyggelses- og Seniorudvalget skal drøfte handleplaner for de 2 klynger af plejecentre, som har varslet merforbrug i 2021 på udvalgets møde den 4. maj 2021. Merforbruget skyldes primært øgede personaleudgifter grundet COVID-19. Der bruges flere personaleressourcer til bl.a. aktiviteter, som nu primært foregår en til en, sikring og koordinering af at alle restriktioner overholdes. Testning af medarbejdere har også medført en øget udgift og COVID-19 har presset vikarudgifterne i forhold til syge medarbejdere og borgere. Ligesom ekstra udgifter til rengøring og medarbejdere, der sendes hjem grundet isolation har medvirket til ekstra udgifter.

Spørgsmål: Kan det oplyses, hvad status er for tabletforsøget (skærmbesøg) i Korsør og hvordan virker det. Er der positive oplevelser, og skal ordningen i bekræftende fald, udvides til resten af kommunen.

Svar: I Tabletforsøget blev indkøbt 20 MoreMemo. 10 MoreMemo til Blomstergården og 10 MoreMemo til hjemmepleje. De er indkøbt til demente borgere, som tidligere har brugt en smartphone. De kan anvendes til kalender, de kan modtage billeder og borgere og pårørende kan tale sammen. Det er de pårørende, der er administrator på det. På sigt skal borgere selv købe sin egen MoreMemo, hvis borgeren ønsker at fortsætte med det. Det giver mulighed for at flere demente borgere får mulighed for at prøve MoreMemo. Dette gælder ikke kun i Korsør men i Slagelse Kommune.

Spørgsmål: Fungerer klippekortordningen fortsat.

Svar: Klippekortordningen fungerer stadigvæk, men kun på plejecentrene.

Spørgsmål: I Sjællandske nyheder (SN) den 24 april 2021 skriver formanden for Forebyggelses- og Seniorudvalget: Og lige nu ser vi da også ind i et underskud på hjemmesygeplejen. Borgerne bliver meget tidligere udskrevet fra sygehuse og har derfor brug for hjælp osv. Kan det oplyses, hvordan denne opgaveglidning påvirker kommunens budget og hvor meget er området underbudgetteret ud fra de forventninger vi kender i dag. Hvilke tiltag er der sat i gang for at udgifterne reguleres overfor regionen, så kommunen holdes skadesfri rent økonomisk.

Har vi i kommunen det fornødne personale og lokaliteter til at klare opgaverne nu og i fremtiden, uden at det går ud over borgerne så der ikke sker en forringelse af kvaliteten. Hvilke tiltag igangsættes.

Svar: Administrationen vil løbende holde Ældrerådet orienteret om det store underskud, der er i forbindelse med meropgaverne, idet at borgerne udskrives hurtigere fra hospitalerne. Opgaverne giver god mening, idet man ikke skal være på hospitalet længere tid end højst nødvendigt. Udfordringen er, at budgettet ikke følger borgeren. Slagelse Kommune er i dialog mellem regionen og Det nære sundhedsvæsen. De 48 midlertidige pladser på Blomstergården skal bruges bedst muligt og det vurderes hver gang, hvad der er hensigtsmæssigt når en borger udskrives fra hospitalet.

Spørgsmål i forbindelse med sag om høringssvar til model for ældres indkøb osv. Det er blevet oplyst, at i 2014 igangsatte man en forsøgsordning i Skælskør området, hvor der blev indkøbt 250 iPad, hvor borgerne så kunne bestille varer. Kan status på denne forsøgsordning oplyses, og hvad blev konklusionen.

Svar: Projektevaluering herunder konklusion for tablets i Skælskør er sendt til Ældrerådet på mail og vedlægges referatet.

Spørgsmål: Hvornår kommer oplevelsesaktivitetspuljen

Svar: Der udloddes 2 puljer fra Sundheds- og Ældreministeriet som vi forhåbentligt kan ansøge fra maj måned til rekruttering og kompetenceudvikling og opnormering. Oplevelsesaktivitetspuljen er en yderligere pulje. Der følges op på dette til evt. næste møde i Ældrerådet.

Sundheds- og Ældrechef Charlotte Kaaber orienterede yderligere om status for COVID-19:

For første gang i sidste uge har der ikke været nye tilfælde med corona blandt borgere og medarbejdere. Vi er så godt som færdige med at vaccinere ældre, der modtager hjælp. De borgere, der ikke har reageret på en invitation til vaccination i e-Boks, er der ringet til. Opgaven med at bestille vaccination og kørsler er blevet mindre og fremover vil borgere selv bestille tid. Inden for 14 dage får den næste gruppe af borgere, som skal vaccineres besked i e-Boks. Der er front-medarbejdere, som er vaccineret første gang med AstraZeneca og som ikke er færdig vaccineret. Beslutningen om hvordan det håndteres kendes formentlig i næste uge.

Orienteringen blev taget til efterretning.

4. Orientering fra formanden (O)

4.     Orientering fra formanden (O)

Sagsnr.: 330-2021-5777                   Dok.nr.: 330-2021-126109          Åbent

Kompetence: Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Formanden for Ældrerådet orienterer om aktuelle sager.

·       Webmøde 13. april 2021 vedrørende Strategi for boliger til ældre 2021

·       Webmøde 8. april 2021 med Busborgergruppen.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.    at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Ældrerådet den 27. april 2021:

Fraværende:  Birgit Jørgensen, Connie Hyldal, Leif Jensen, Sonja Bruus Petersson

Formanden orienterede om:

Webmødet 13. april 2021 vedrørende Strategi for boliger til ældre 2021.

Webmødet 8. april 2021 med Busborgergruppen.

Formanden deltog ikke i mødet i Danske Ældreråd 26. april 2021. Tilmeldingen var stor og der blev derfor trukket lod om deltagelsen.

Slagelse Kommune inviterer til en række stormøder, hvor kommuneplanen er på dagsorden. Formålet med møderne er at orientere om indholdet i og tankerne bag forslaget til Kommuneplan 2021, og der vil naturligvis være mulighed for at stille spørgsmål til de enkelte emner. De fire tematiske stormøder afholdes online via Webex og Ældrerådet kan deltage med maks. 2 repræsentanter til hver af møderne.

Ældrerådet besluttede tovholdere til hvert af stormøderne. Tovholderne tilmelder sig selv og formanden tilmelder evt. øvrige medlemmer fra ældrerådet.

Mandag den 10. maj kl. 17-19:Tovholder Tonny Korndrup.

Tirsdag den 11. maj kl. 17-19: Tovholder Alf Søhus

Onsdag den 12. maj kl. 17-19: Tovholder Berit Schau

Tirsdag den 18. maj kl. 17-19: Tovholder Niels Jørgensen

Orienteringen blev taget til efterretning.

5. Orientering fra deltagelse i temamøder mm. (O)

5.     Orientering fra deltagelse i temamøder mm. (O)

Sagsnr.: 330-2021-5783                   Dok.nr.: 330-2021-126142          Åbent

Kompetence: Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Der orienteres fra medlemmer, der har deltaget i temamøder og lignende.

·       Temamøde 15. april 2021 vedrørende fremtidens Aktivitetscentre.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.    at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Ældrerådet den 27. april 2021:

Fraværende:  Birgit Jørgensen, Connie Hyldal, Leif Jensen, Sonja Bruus Petersson

Ældrerådet evaluerede temamødet om fremtidens Aktivitetscentre, der blev holdt den 15. april 2021.

Ældrerådet ønsker at invitere centerchef Jørgen Andersen til Ældrerådets møde den 25. maj 2021 med emnet fremtidens Aktivitetscentre. Mødet forsøges afholdt i svømmehallen.

Orienteringen blev taget til efterretning.

6. Orientering fra Ældrerådets arbejdsgrupper (O)

6.     Orientering fra Ældrerådets arbejdsgrupper (O)

Sagsnr.: 330-2021-5784                   Dok.nr.: 330-2021-126143          Åbent

Kompetence: Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Der orienteres fra arbejdsgrupperne.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.    at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Ældrerådet den 27. april 2021:

Fraværende:  Birgit Jørgensen, Connie Hyldal, Leif Jensen, Sonja Bruus Petersson

Alf Søhus orienterede om møde i Teknik- og Miljøarbejdsgruppen.

Berit Schau orienterende om møde i Sundhed- Forebyggelse- Kulturarbejdsgruppen.

Orienteringen blev taget til efterretning.

7. Orientering og indstilling om budget fra valgarbejdsgruppen (B)

7.     Orientering og indstilling om budget fra valgarbejdsgruppen (B)

Sagsnr.: 330-2021-5820                   Dok.nr.: 330-2021-126144          Åbent

Kompetence: Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Valgarbejdsgruppen orienterer om aktiviteterne siden sidste møde i Ældrerådet.

·       Orientering fra webmøde med administrationen 14. april 2021

·       Forslag til foreløbigt budget for annoncering, temamøder med mere besluttes.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.    at orienteringen tages til efterretning.

2.    at Ældrerådet beslutter foreløbigt budget for annoncering og temamøder i forbindelse med valg til Ældrerådet 2021.

Beslutning i Ældrerådet den 27. april 2021:

Fraværende:  Birgit Jørgensen, Connie Hyldal, Leif Jensen, Sonja Bruus Petersson

At 1: Orienteringen blev taget til efterretning.

At 2: Den udsendte plan og budget i forbindelse med valg til Ældrerådet 2021 blev godkendt.

8. Orientering fra bruger/pårørenderåd (O)

8.     Orientering fra bruger/pårørenderåd (O)

Sagsnr.: 330-2021-5786                   Dok.nr.: 330-2021-126147          Åbent

Kompetence: Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Observatørerne orienterer.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.    at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Ældrerådet den 27. april 2021:

Fraværende:  Birgit Jørgensen, Connie Hyldal, Leif Jensen, Sonja Bruus Petersson

Berit Schau orientererede om, at Rådmandscentret åbner gradvis op for borgere, der er fyldt 70 år med de restriktioner som følger af Covid-19.

9. Orientering fra Regionsældrerådet (O)

9.     Orientering fra Regionsældrerådet (O)

Sagsnr.: 330-2021-5796                   Dok.nr.: 330-2021-126148          Åbent

Kompetence: Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Der orienteres om, hvad der er sket regionalt siden sidste møde.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.    at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Ældrerådet den 27. april 2021:

Fraværende:  Birgit Jørgensen, Connie Hyldal, Leif Jensen, Sonja Bruus Petersson

Der er møde i Regionsældrerådet 4. juni 2021 og Slagelse stiller med de 3 deltagere, som er valgt til Regionsældrerådet.

Orienteringen blev taget til efterretning.

10. Orientering fra Danske Ældreråd (O)

10.   Orientering fra Danske Ældreråd (O)

Sagsnr.: 330-2021-5802                   Dok.nr.: 330-2021-126149          Åbent

Kompetence: Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Der orienteres fra Danske Ældreråd.

·       Indbydelse til formandsseminar den 26. april 2021 vedrørende Ældrerådsvalg 2021 (Webmøde).

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.    at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Ældrerådet den 27. april 2021:

Fraværende:  Birgit Jørgensen, Connie Hyldal, Leif Jensen, Sonja Bruus Petersson

Der var mange tilmeldte til formandsseminaret og deltagelse foregik derfor ved lodtrækning.  Formanden fik således ikke mulighed for at deltage.

Orienteringen blev taget til efterretning.

11. Gennemgå Forebyggelses - og Seniorudvalgets dagsorden (B)

11.   Gennemgå Forebyggelses - og Seniorudvalgets dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2021-5822                   Dok.nr.: 330-2021-126154          Åbent

Kompetence: Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Hvilke sager fra dagsordenen for mødet den 6. april 2021 ønsker Ældrerådet at afgive høringssvar eller drøfte med udvalget.

Baggrund

Ældrerådets medlemmer og arbejdsgrupper skal have muligheden for uopfordret eller opfordret at afgive høringssvar i aktuelle sager.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.    at dagsorden gennemgås og det besluttes, hvilke punkter der ønskes at afgive høringssvar eller hvor der ønskes, at der rejses spørgsmål til udvalget.

Beslutning i Ældrerådet den 27. april 2021:

Fraværende:  Birgit Jørgensen, Connie Hyldal, Leif Jensen, Sonja Bruus Petersson

Ældrerådet besluttede fremadrettet at ændre punktets overskrift til: Gennemgang af fagudvalgenes dagsorden.

Ældrerådet besluttede at udarbejde et uopfordret høringssvar på KAN/SKAL opgaverne. Høringssvaret drøftes på Ældrerådets møde den 25. maj 2021.

12. Høringssvar til Model for ældres indkøb af dagligvarer i landdistrikterne (D)

12.   Høringssvar til Model for ældres indkøb af dagligvarer i landdistrikterne (D)

Sagsnr.: 330-2021-20469                 Dok.nr.: 330-2021-126459          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema Ældrerådet

Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede den 6. april 2021, at sagen med de opstillede modeller i forhold til forsøgsordninger med hjælp til ældres indkøb af dagligvarer i landdistrikter sendes i høring i Ældrerådet.

Ældrerådet skal tage stilling til afgivelse af høringssvar.

Frist for afgivelse af høringssvar er den 10. maj 2021 kl. 12.00. Høringssvar bedes sendt til Center for Sundhed og Ældre (sikker e-mail) sundhedomsorg@slagelse.dk.

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter de opstillede modeller ifht. Forsøgsordninger med hjælp til ældres indkøb af dagligvarer i landdistrikterne jf. Budgetaftalen 2021 pkt. IX.

Sagens indhold

I Budgetaftalen 2021 pkt. IX, er der afsat 0,5 mio. kr. pr. år til forsøgsordninger med hjælp til ældres indkøb af dagligvarer i landdistrikterne.

Forebyggelses- og Seniorudvalget præsenteres i denne sag for eksisterende ordninger samt muligheder for afprøvning af nye ordninger.

Nuværende indkøbsordninger

Der kan visiteres til indkøb med vareudbringning under Servicelovens § 83. Der visiteres borgere, der skal have hjælp til at disponere en indkøbsseddel og samtidig have hjælp til at bestille varer hos dagligvarebutikken/købmanden.

Administrationen har undersøgt muligheder for vareudbringning hos lokale dagligvarebutikker. Flere af de adspurgte lokale dagligvarebutikker gav udtryk for, at vareudbringning var for ressourcetungt. Nedenstående ses en oversigt over indhentede oplysninger om dagligvarebutikker, der aktuelt leverer varer ud. Listen er ikke udtømmende:

Butik

Bestillings-måde

Leveringspris

Minimums-beløb

Betaling

Leverings-område

Min købmand Drøsselbjergvej

(Hvis det ønskes lægges varer, der skal i køleskab eller på frost på plads)

Telefon eller mail

60,-

Intet

Kontanter, mobilepay, dankort eller via konto

Hele Slagelse Kommune

Min købmand Boeslunde

Telefon eller mail

75,-

200,-

Dankort, kontanter eller indbetaling til konto

I en radius af ca. 10 km

Min købmand Priorgade

Telefon eller mail

Fra 65-120,-

Intet

Kontanter

PBS

Mobilepay

Via konto

I en radius af ca. 10 km

Daglig Brugsen Kirke-Stillinge

Telefon eller mail

60,-

Intet

Dankort, kontakt eller via konto

Kirke-Stillinge, Korsør og Slagelse

Daglig Brugsen Sørbymagle

Telefon eller mail

30,-

Intet

Kontanter eller via konto

Sørbymagle

Daglig brugsen Dalmose

Telefon eller mail

100,-

Intet

Via konto

I en radius af ca. 10 km

Rema 1000

Hele kommunen

(Det er et fællesskab af mennesker, der hjælper hinanden i hverdagen med de daglige indkøb)

App eller web

Fra 19,-

Intet

Dankort eller mobilepay

Hele

kommunen

Coop.dk mad

App eller Web

49,-

400,-

Dankort eller Mobilepay

Hele

kommunen

Nemlig.com

App eller Web

Fra 9,-

400,-

Dankort

Mobilepay

Hele

kommunen

Daglig Brugsen Flakkebjerg, Frølunde og Vemmelev

 

Bringer ikke varer ud

Erfaringer fra hjemmeplejen med indkøbsordninger

Erfaringerne fra hjemmeplejen i forhold til indkøbsordninger hos borgere visiteret til vareudbringning under Servicelovens §83:

-      At borgerne gerne vil handle der, hvor de plejer at handle

-      At borgerne gerne selv vil vælge varen fra hylderne (friskhed på frugt og andre datovarer)

-      At borgerne kan være usikre på, hvordan man bestiller online

-      At borgerne ikke kan transportere sig selv.

Administrationen har opstillet fem modeller for mulige forsøgsordninger, der kan arbejdes videre med. Administrationen foreslår følgende kriterier for at indgå i en indkøbsordning, hvor der indgår kommunal finansiering:

-      Borgeren skal være over 60 år.

-      Borgeren skal ikke kunne transportere sig selv til nærmeste dagligvarebutik eller have en samboende, der kan

-      Borgeren skal ikke være visiteret til vareudbringning efter Serviceloven §83.

Ved større søgning til den valgte ordning end der er afsat midler til, vil borgere indgå i den valgte ordning efter først til mølle-princippet.

Mulige modeller for forsøgsordninger med hjælp til ældres indkøb af dagligvarer

A.    Information om de nuværende indkøbsordninger med vareudbringning til ældre over 60 år i landdistrikterne. Der udarbejdes en folder, som omdeles. Anslået udgift 120.000 kr.

B.    Forsøgsordning med afhentning af borgere i eget hjem via Flextur. Muligheden eksisterer allerede som egenbetaling. I denne model anvendes de 0,5 mio. kr. til flexture til borgere, som ikke kan transportere sig selv. Borgerne skal ansøge om tildeling af tilskud til flextur efter nærmere bestemte kriterier. En flextur under 10 km koster aktuelt 36 kr. pr. tur. Det svarer til, at 130 borgere kan køre en tur en gang om ugen i et år, så længe turen er under 10 km.

Fordelene ved model B er, at den kan komme mange borgere til gavn, ordningen er fleksibel og kan medvirke til at borgeren bliver mere selvhjulpen og opnår højere livskvalitet ved at komme ud. Det er yderligere en fordel, at borgeren selv kan vælge sit foretrukne indkøbssted i lokalområdet.

Ulemperne ved model B er, at borgeren selv skal kunne bestille transporten og transportere sig rundt i butikken. Det vil udelukke gangbesværede borgere fra ordningen.

C.    Forsøgsordning med afhentning af borgere i eget hjem via dagligvarebutikken/købmanden. Der laves et udbud, hvor dagligvarebutikker kan byde ind på opgaven med at hente borgere og køre dem til dagligvarebutikken for at handle ind. De 0,5 mio. kr. vil gå til udgifter til dagligvarebutikkens/købmandens transport af borgere.

Fordelene er som ved model B. Derudover kan der i udbuddet skrives ind, at købmanden/dagligvarebutikken skal hjælpe borgerne ind med varerne efter indkøb. Hvis dagligvarebutikken henter flere borgere ad gangen giver det mulighed for socialt samvær borgerne imellem.

Ulemperne ved model C er, at borgeren selv skal kunne bestille transporten via dagligvarebutikken og transportere sig rundt i butikken. Det vil udelukke gangbesværede borgere fra ordningen. Der kan opstå ventetid, hvis dagligvarebutikken henter flere borgere ad gangen. Dagligvarebutikkens transportmiddel er ikke nødvendigvis handicapvenligt. Ikke alle dagligvarebutikker er interesserede i vareudbringning, hvorfor tilbuddet vil afhænge af om, der er en dagligvarebutik i nærheden, der er interesseret i at indgå i ordningen.

D.   Hjælp til at komme i gang med web-bestilling hos Rema1000, Coop.dk mad eller Nemlig.com i borges eget hjem eller virtuelt. Dele af de 0,5 mio. kr. bruges til frikøb/ansættelse af medarbejder/fleksjobber, der kan hjælpe borgere med behov i gang. Det kan være en medarbejder/fleksjobber tilknyttet en funktion, der i forvejen har en stor kontaktflade til målgruppen fx hjemmepleje, borgerservice eller lign.

Fordelene ved model D er, at borgerne bliver selvhjulpen i forhold til indkøb af madvarer. Borgerne har et stort udvalg af varer og kan vælge på lige fod med en indkøbstur. Madvarer er som udgangspunkt med god holdbarhed og kan leveres i frostkasser.

Ulemperne ved model D er, at borgeren skal have adgang til og være stand til at bestille over nettet. Det udelukker en gruppe borgere, som endnu ikke er digitale.

E.    Indkøbsordning, hvor frivillige køber dagligvarer ind til borgere. Med inspiration fra Sorø Kommune, hvor frivillige kræfter har etableret en ordning med 130 borgere som 50 frivillige indkøber dagligvarer til én gang om ugen. Borgerne visiteres efter nærmere bestemte kriterier. De 0,5 mio. kr. årligt anvendes til lønudgifter til administration af ordningen samt dækning af udgifter til de frivillige fx transportudgifter m.m.

Fordelene ved model E er, at borgerne får mulighed for at få handlet ind, samtidig med at der opstår et netværk og nye fællesskaber blandt frivillige og ældre borgere.

Ulemperne ved model E er, at borgerne ikke selv kan vælge hvilket indkøbssted i lokalområdet de ønsker og at indkøb foregår på en fast ugedag. Ordningen kræver koordinering som enten skal varetages kommunalt eller af frivillige. Ordningen er afhængig af, at der rekrutteres nok frivillige. Ordningen vil kræve, at der kan oprettes konti hos lokale dagligvarebutikker, for at undgå at de frivillige skal administrere borgernes penge.

F.    Udvalget kan vælge en kombination af ovenstående forsøgsordninger eller foreslå en anden model.

Retsligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan drøfte de opstillede modeller i forhold til forsøgsordninger med hjælp til ældres indkøb af dagligvarer i landdistrikterne jf. Budgetaftalen 2021 pkt. IX.

Vurdering

Administrationen vurderer, at ældre borgere kan have forskellige behov i forhold til indkøb. Nogle borgere kan have gavn af model D, hvor de kan få hjælp til at blive selvhjulpne, ved at bestille over nettet. Andre borgere kan have gavn af model E, hvor indkøbsture kan kombineres med mulighed for nye fællesskaber. Administrationen anbefaler, at der afprøves en kombination af hjælp til online bestilling (model D) og mulighed for hjælp til indkøb i lokale dagligvarebutikker, for at tilgodese de forskellige behov fx som i model B eller E.

Set fra et borgerperspektiv kan der være borgere med behov for hjælp til indkøb både i byområder og i landdistrikter. Administrationen anbefaler, at udvalget overvejer om den valgte ordning skal gøres tilgængelig for borgere både i land- og byområder.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Administrationen anslår, at de opstillede modeller enkeltvis eller i kombination kan afprøves i afgrænsede områder inden for de afsatte 0,5 mio. kr. i Budgetaftalen 2021.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller ,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter de fremlagte modeller for indkøbsordninger til ældre.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. april 2021:

Fraværende: 

Drøftet.

Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker, at sagen med de opstillede modeller i forhold til forsøgsordninger med hjælp til ældres indkøb af dagligvarer i landdistrikter sendes i høring i Ældrerådet.

Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker, at administrationen arbejder videre med model E; Indkøbsordning, hvor frivillige køber dagligvarer ind til borgere.

Til Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i juni 2021 fremlægger administrationen en sag med model E og Ældrerådets forslag og input givet i høringssvar.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.    at Ældrerådet drøfter og godkender forslag til høringssvar fra arbejdsgruppen.

Bilag

330-2021-155397

Høringssvar indkøbsord.landdistrikterne 27.4.21

330-2021-155400

Bilag A til høringssag indkøbsordning 21.4.2021

Beslutning i Ældrerådet den 27. april 2021:

Fraværende:  Birgit Jørgensen, Connie Hyldal, Leif Jensen, Sonja Bruus Petersson

Ældrerådet drøftede og godkendte høringssvaret fra arbejdsgruppen med en enkelt tilføjelse.

Det sendte høringssvar vedlægges referatet.

13. Aktivitetskalender / Årshjul 2021 (B)

13.   Aktivitetskalender / Årshjul 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2021-5802                   Dok.nr.: 330-2021-126901          Åbent

Kompetence: Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Aktivitetsarbejdsgruppen fremlægger forslag til aktiviteter for året 2021.

Baggrund

Aktivitetsforslag drøftes og Ældrerådet beslutter, hvilke aktiviteter der igangsættes, inkl. budget og tidsplan.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.    at Ældrerådet drøfter og beslutter, hvilke aktiviteter der arbejdes videre med.

2.    at Ældrerådet beslutter en tidsplan og et budget for aktiviteterne, som efterfølgende igangsættes indenfor de muligheder corona-situationen giver.

Beslutning i Ældrerådet den 27. april 2021:

Fraværende:  Birgit Jørgensen, Connie Hyldal, Leif Jensen, Sonja Bruus Petersson

At 1. og 2. - Ældrerådet drøftede aktiviteter, tidsplan og budget og besluttede følgende:

Maj: Ældrerådet holder temamøder med emnet digitale ældre. Ældrerådet opfordrer til at holde temamødet i uge 21.

Juni: 2 dages studietur til Horsens. Ældrerådet opfordrer til at holde studieturen i uge 24 den 14-15/6 eller 17-18/6.

August: Tur til Ã…rhus eller Ã…lborg i uge 33 med invitation til Forebyggelses- og Seniorudvalget.

September: Orienteringsmøder/temamøde 8-9-14 september. Det undersøges om Hanne Falborg kan inviteres.

Budget for aktiviteterne afklares på maj mødet.

14. Indstilling af kandidater til formandsposten i Danske Ældreråd i 2021 (B)

14.   Indstilling af kandidater til formandsposten i Danske Ældreråd i 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2021-5802                   Dok.nr.: 330-2021-127281          Åbent

Kompetence: Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Danske Ældreråd har valgt at udskyde repræsentantskabsmøde 2021 til 16. juni 2021.

Ældrerådet besluttede på mødet den 30. marts 2021, at kandidatlisten og indstilling drøftes på mødet i april 2021.

Mogens Rasmussen har meddelt, at han ikke genopstiller som formand for Danske Ældreråd i 2021. Der skal derfor på repræsentantskabsmødet vælges en ny formand.

Inger Møller Nielsen, næstformand i Danske Ældreråd og formand for Brønderslev Ældreråd, har meddelt, at hun stiller op som kandidat til formandsposten.

Jørn Gettermann, formand for Lyngby-Taarbæk Seniorråd, har meddelt, at han stiller op som kandidat til formandsposten.

Ældrerådet kan indstille kandidater til formandsposten, jf. vedtægtens § 8. Der er frist for indstilling af kandidater mandag den 5. maj 2021 til sekretariatschef Trine Toftgaard Lund på ttl@danske-aeldreraad.dk.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.    at forslag til formandsposten i Danske ældreråd besluttes og meldes til sekretariatet.

Beslutning i Ældrerådet den 27. april 2021:

Fraværende:  Birgit Jørgensen, Connie Hyldal, Leif Jensen, Sonja Bruus Petersson

Ældrerådet har ingen kandidater at indstille til formandsposten i Danske Ældreråd.

Ældrerådet afventer kandidatlisten og behandler spørgsmålet efterfølgende.

15. Pressemeddelelser (B)

15.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2021-5808                   Dok.nr.: 330-2021-126129          Åbent

Kompetence: Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Ældrerådet skal beslutte, om der er sager, der ønskes fremsendt som pressemeddelelse.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.    at Ældrerådet drøfter og beslutter, om der er sager, der skal udsendes som pressemeddelelse.

Beslutning i Ældrerådet den 27. april 2021:

Fraværende:  Birgit Jørgensen, Connie Hyldal, Leif Jensen, Sonja Bruus Petersson

Ældrerådet besluttede at sende bekymringsbrev vedr. foreløbig regnskab 2020 og overførsler til 2021 til pressen.

16. Næste møde (B)

16.   Næste møde (B)

Sagsnr.: 330-2021-5811                   Dok.nr.: 330-2021-126128          Åbent

Kompetence: Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Næste møde er den 25. maj 2021.

Punkter med evt. bilag skal være formanden i hænde senest den 11. maj 2021.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.    at mødetid godkendes.

Beslutning i Ældrerådet den 27. april 2021:

Fraværende:  Birgit Jørgensen, Connie Hyldal, Leif Jensen, Sonja Bruus Petersson

Godkendt.

17. Eventuelt (O)

17.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2021-5815                   Dok.nr.: 330-2021-126151          Åbent

Kompetence: Slagelse Ældreråd

Beslutning i Ældrerådet den 27. april 2021:

Fraværende:  Birgit Jørgensen, Connie Hyldal, Leif Jensen, Sonja Bruus Petersson

Ingen punkter til eventuelt.

18. Bekymringsbrev vedrørende foreløbigt regnskab 2020 - overførsler til 2021

18.   Bekymringsbrev vedrørende foreløbigt regnskab 2020 - overførsler til 2021

Sagsnr.: 330-2021-31475                 Dok.nr.: 330-2021-151719          Åbent

Kompetence: Slagelse Ældreråd

Beslutningstema

Ældrerådet har på mødet 30. marts 2021 drøftet merforbruget på plejecentrene i 2020.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.    at Ældrerådet godkender forslag til bekymringsbrev vedr. foreløbig regnskab 2020 og overførsler til 2021

Bilag

330-2021-151721

Bilag: Bekymringsbrev til Byrådet 27.4.21 vedr foreløbigt regnskab 2020 | overførsler til 2021

Beslutning i Ældrerådet den 27. april 2021:

Fraværende:  Birgit Jørgensen, Connie Hyldal, Leif Jensen, Sonja Bruus Petersson

Forslag til bekymringsbrev vedr. foreløbig regnskab 2020 og overførsler til 2021 blev godkendt og sendes til Byrådet. Bekymringsbrevet vedlægges referatet.