Kompetence
Seniorudvalget
Beslutningstema
Seniorudvalget godkender udkast til Kvalitetsstandard 2024 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning med henblik på høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Indstilling
Konstitueret chef for Sundhed og Ældre indstiller,
1. at Seniorudvalget godkender udkast til Kvalitetsstandard 2024 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning med henblik på høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Sagens indhold
Lovpligtig Kvalitetsstandard
Byrådet skal mindst en gang årligt godkende kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice efter servicelovens § 83, rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a samt genoptræning og vedligeholdende træning efter servicelovens § 86.
I denne sag kan Seniorudvalget godkende udkastet til kvalitetstandarden med henblik på høring, før Seniorudvalgets indstiller til endelig godkendelse i Byrådet.
Der er ikke lovkrav om en kvalitetsstandard for aflastning efter servicelovens § 84. Afsnittet om aflastning indgår uændret i den samlede kvalitetsstandard set ud fra perspektivet om det sammenhængende borgerforløb.
Den lovpligtige kvalitetsstandard skal indeholde en generel information til borgerne om den hjælp, de kan forvente at få fra kommunen, hvis de får behov for:
- personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83
- rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a
- træning efter servicelovens § 86.
Informationen skal danne grundlag for at sikre sammenhængen mellem serviceniveau, de resurser, der er afsat, og leveringen af hjælpen. Kvalitetsstandarden skal også indeholde mål for, hvordan dette sikres, og hvordan der følges op på målene. Ligeledes skal kravene til den kvalitet, leverandøren skal levere, også fremgå af kvalitetsstandarden.
Serviceændringer for Kvalitetsstandard 2024 (vedlagt i bilag 1)
Der er i Kvalitetsstandard 2024 en række serviceændringer som følge af de politiske beslutninger i forbindelse med Budgetaftale 2024-2027. Ændringerne omfatter:
Generel indledning
Værdighed - Øget livskvalitet og selvbestemmelse, side 5
Denne tekst er tilføjet: Værdighedspolitikken bliver understøttet af kommunens velfærdsteknologiske strategi. Strategien beskriver, at velfærdsteknologi er førstevalg og en naturlig del af kommunens tilbud og ydelser. Den velfærdsteknologiske strategi kan findes på Slagelse Kommunes hjemmeside.
Afgørelse, side 7
Hvad kan du gøre med støtte fra en medarbejder?
Teksten ændres til: Hvad kan du gøre med støtte fra en medarbejder, enten via velfærdsteknologiske løsninger eller ved et fysisk besøg?
Indledning rehabiliteringsforløb
Serviceniveau, side 11
Denne tekst er tilføjet: Rehabiliteringsydelserne leveres via velfærdsteknologiske løsninger, hvis det er muligt.
Indledning hjemmehjælp og madservice
Personlig pleje, psykisk pleje/omsorg og ernæring, side 17
Denne tekst er tilføjet: Morgenpleje kan forventes at blive leveret i tidsrummet frem til kl. 10.30.
Praktisk hjælp - Tøjvask, side 18
Der ydes som udgangspunkt støtte og/eller hjælp til tøjvask hver 14. dag i dagtimerne på hverdage.
Teksten ændres til: Der ydes som udgangspunkt støtte og/eller hjælp til tøjvask hver 3. uge i dagtimerne på hverdage.
Madservice, side 18 og 32
Denne tekst er tilføjet: Ved levering af ”varm selv” mad skal borgeren selv sørge for, at der er en mikroovn på 800 Watt i hjemmet.
Kvalitetsstandarder Personlig og Praktisk hjælp
Under kvalitetsstandarder Personlig og praktisk hjælp, side 21, 23, 25, 29 og 31
Denne tekst er tilføjet: Hvordan leveres ydelsen? Ydelsen leveres via velfærdsteknologiske løsninger, hvis det er muligt.
Rengøring
Side 25
Denne tekst er tilføjet: Gulvrengøring udføres ved brug af din egen robotstøvsuger- og gulvvasker.
Side 25
Entré: Vask/støvsugning af gulv, aftørring af støv på alle vandrette tilgængelige flader, pudse spejl og ryste/støvsuge dørmåtte.
Teksten ændres til: Ved vask- /gulvrengøring: Start, tømning/påfyldning af vand og ladning af robot, aftørring af støv på alle vandrette tilgængelige flader, pudsning af spejl og ryste dørmåtte.
Side 26
Køkken: Vask/støvsugning af gulv, aftørring af hvidevarer udvendigt, aftørring af bordflader, aftørre køkkenlåger og under vask ved skraldespand/stativ
Teksten ændres til: Ved vask-/gulvrengøring: Start, tømning/påfyldning af vand og ladning af robot, aftørring af hvidevarer udvendigt, aftørring af bordflader, aftørring af køkkenlåger og under vask ved skraldespand/stativ.
Side 26
Opholdsstue: Støvsugning/vask af gulv, aftørring af støv på alle vandrette tilgængelige flader
Teksten ændres til: Ved vask-/gulvrengøring: Start, tømning/påfyldning af vand og ladning af robot aftørring af støv på alle vandrette tilgængelige flader.
Denne tekst slettes: Støvsugning af dagligt anvendte møbler en gang om måneden eller efter behov. Udskiftning/tømning af støvsugerposer efter behov.
Soveværelse: Vask/støvsugning af gulv, aftørring af støv på alle vandrette tilgængelige flader, skift af sengetøj ændres til Ved vask-/gulvrengøring: Start, tømning/påfyldning af vand og ladning af robot, aftørring af støv på alle vandrette tilgængelige flader, skift af sengetøj.
Badeværelse: Vask af gulv.
Teksten ændres til: Vask/aftørring af gulv omkring toilet.
Side 27
Andre forhold: Om borgeren vil kunne gøre rent med andre rengøringshjælpemidler, robotstøvsuger, ved anden indretning af hjemmet eller ved opdeling af de enkelte rengøringsaktiviteter over flere dage.
Teksten ændres til: Om borgeren vil kunne gøre rent med andre rengøringshjælpemidler, ved anden indretning af hjemmet eller ved opdeling af de enkelte rengøringsaktiviteter over flere dage.
Tøjvask
Side 29
Hvad er ydelsens omfang: Som udgangspunkt ydes vask hver 14. dag på hverdage i tidsrummet mellem kl. 08.00 – 17.00
Teksten ændres til: Som udgangspunkt ydes vask hver 3. uge på hverdage i tidsrummet mellem kl. 08.00 – 17.00.
Madservice med udbringning
Side 32
Hvad er ydelsens omfang: Ved levering af ”varm selv”-mad forudbestiller borgeren med valg af menu for en periode på 3-4 uger af gangen, med mulighed for at vælge dage fra.
Teksten ændres til: Ved levering af ”varm selv”-mad forudbestiller borgeren med valg af menu for en periode på 3-4 uger af gangen, med mulighed for at vælge dage fra – og til.
Side 32
Hvad indeholder ydelsen:
Denne tekst er tilføjet (Ved privat leverandør): Der er for nuværende ingen privatleverandør på området.
Side 33
Denne tekst er tilføjet: Hovedretter og biretter tilbydes i alle kostformer, herunder dysfagidiæter (kost med modificeret konsistens som blød, gratin og cremet). Ligeledes tilbydes hovedretter og biretter som diætkost.
Side 33
Der skal være variation i den tilbudte kost, gældende både for kød, grønt, saucer og andet tilbehør.
Teksten ændres til: Der skal være variation i den tilbudte kost, gældende både for kød, grønt, saucer, andet tilbehør og biretter.
Denne tekst er tilføjet: Minimum 2 gange om måneden skal der tilbydes kødfrie valg. Der tilbydes max 1-2 gange om ugen oksekød.
Side 33
Ekstra tilbud: Det skal være muligt for borgerne at tilkøbe råkost, mælkeretter, ekstra berigede mellemmåltider, samt gæstemiddage dagligt
Teksten ændres til: Det skal være muligt for borgerne at tilkøbe råkost, mælkeretter, kartoffelmos, gæstemiddage samt ekstra berigede mellemmåltider som for eksempel supper og desserter.
Denne tekst er tilføjet: Ligeledes mulighed for tilkøb af rugbrød, franskbrød, ost og kage i konsistensformen gratinkost.
Madservice uden udbringning
Side 36
Hvad indeholder ydelsen: Der skal være variation i den tilbudte kost, gældende både for kød, grønt, saucer og andet tilbehør.
Teksten ændres til: Der skal være variation i den tilbudte kost, gældende både for kød, grønt, saucer, andet tilbehør og biretter.
Denne tekst er tilføjet: Minimum 2 gange om måneden skal der tilbydes kødfrie valg. Der tilbydes maks. 1-2 gange om ugen oksekød.
Bilag: Dit hjem - min arbejdsplads
Side 52
Hvis du har glemt at melde afbud, og hjemmeplejen ikke kan træffe nogen hjemme (...)
Teksten ændres til: Hvis du har glemt at melde afbud, og hjemmeplejen ikke kan træffe dig (...)
Side 53
Praktisk hjælp: Har du fået bevilliget hjælp til rengøring og/eller tøjvask, leverer vi den praktiske hjælp, og du stiller selv redskaberne til rådighed, herunder opvaskemaskine, vaskemaskine og støvsuger. Af hensyn til personalets arbejdsstillinger stiller vi visse krav til arbejdsredskaberne. Støvsugeren skal være på hjul og have tilstrækkelig sugeevne. Den bør have justerbart støvsugerrør med en minimumshøjde på 140-150 cm. Er det for kort, kan der købes forlængerrør til de fleste støvsuger-mærker .
Teksten ændres til: Har du fået bevilliget hjælp til rengøring og/eller tøjvask, leveres den praktiske hjælp via velfærdsteknologiske løsninger, hvis det er muligt. Du stiller selv redskaberne til rådighed, herunder opvaskemaskine, vaskemaskine, robotstøvsuger- og gulvvasker.
Side 54
Gulvvask foregår som udgangspunkt med fladmoppesystem for at sikre god ergonomi for kommunens personale.
Teksten ændres til: I tilfælde hvor der er behov for brug af gulvmoppe, skal vi sikre god ergonomi for kommunens personale.
Side 54
Denne tekst er tilføjet: Du skal selv sørge for at anskaffe dig en robotstøvsuger– og gulvvasker. Vær opmærksom på, at der findes forskellige modeller, og du er ansvarlig for at anskaffe dig den model, som dækker dine behov og passer til dit hjems indretning.
Side 54
Dette primært af hensyn til miljøet.
Teksten ændres til: Dette både af hensyn til miljøet og medarbejdernes arbejdsmiljø.
Side 54
Vasketøj bør højst bæres 20 meter (...)
Teksten ændres til Vasketøj må højst bæres 20 meter (...).
Side 54
Denne tekst er tilføjet: Hvis personalet skal transportere dit vasketøj på trapper, skal de kunne bære vasketøjet i poser. Der skal være stabilt gelænder på trappen, trinene skal være sikre at gå på, og man må ikke kunne falde ud over siden af trappen.
Side 54
Personlig pleje: Får du hjælp til personlig pleje i seng eller på badeværelse stiller vi personalet til rådighed.
Teksten ændres til: Hjælpen leveres som udgangspunkt via velfærdsteknologiske løsninger, hvis det er muligt.
Side 54
Dette for at du kan være så selvhjulpen som mulig, men også hvis personalet skal hjælpe dig med vask på ryggen i en brusekabine med begrænset plads.
Teksten ændres til: Dette for at du kan være så selvhjulpen som mulig.
Side 54
Hunde, katte, fugle mv. må ikke genere personalet og da personalet kan være allergisk eller bange for dyrene, henstiller vi til, at dyrene er lukket i bur, i et tilstødende lokale eller ude i haven.
Teksten ændres til: Hunde, katte, fugle mv. må ikke genere medarbejderne. Da nogle medarbejdere kan være allergiske eller bange for dyrene, skal medarbejderne kunne udføre deres arbejde uden at komme i direkte kontakt med husdyr. Derfor skal dine husdyr som udgangspunkt være i haven, i et tilstødende lokale eller i et bur, mens personalet er i dit hjem
Side 55
Du skal selv fjerne ekskrementer fra dine dyr. Gør du det ikke, vil evt. rengøring foregå udenom disse.
Teksten ændres til: Du skal selv fjerne ekskrementer fra dine dyr.
Side 55
Denne tekst er tilføjet: Samarbejde, Vi har altid fokus på et godt samarbejde og en konstruktiv dialog med dig og dine pårørende. Du kan derfor altid komme til os, hvis der er forhold ved den måde, vi arbejder på, du gerne vil drøfte med os. Det er altid en sundhedsfaglig vurdering, der ligger til grund for vores hjælp til dig. Og det er altid arbejdsmiljølovens krav til det fysiske og psykiske arbejdsmiljø, der er bestemmende for, hvordan vi kan give dig den hjælp. Men nogle gange kan det være muligt at udføre vores opgaver på en anden måde, hvis du skulle ønske det – og det går vi gerne i dialog med dig om. Det kan være nødvendigt, at også arbejdsmiljørepræsentant, forflytningsvejleder eller leder deltager i sådanne tilfælde.
Retligt grundlag
Servicelovens §§ 138 og 139 forpligter kommunerne til at udarbejde kvalitetsstandarder og følge dem op i forhold til blandt andet servicelovens §§ 83, 83 a, 84 og 86.
Handlemuligheder
Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:
A. godkende udkast til Kvalitetsstandard 2024 med henblik på høring hos Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
B. ikke godkende udkast til Kvalitetsstandard 2024 med henblik på høring.
Vurdering
Administrationen vurderer, at Kvalitetsstandard 2024 beskriver det nuværende serviceniveau og lever op til lovens krav.
Administrationen anbefaler, at spørgsmål om økologiprocenter drøftes i særskilt sag.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Hvis Seniorudvalget godkender udkast til Kvalitetsstandard 2024 med henblik på høring, får Seniorudvalget en sag med høringssvar og indstilling til Byrådet om endelig godkendelse af Kvalitetsstandard 2024 efter endt høring.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Administrativ bemærkning pr. 20. november 2023.
Ældrerådet har afgivet høringssvar den 17. november 2023. Se bilag 2.