Ældrerådet – Referat – 28. november 2023



1. Valg af ordstyrer (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Afbud: Alf Villy Børge Søhus

Kompetence

Ældrerådet.

Beslutningstema

Ældrerådet kan godkende valg af ordstyrer for dagens møde.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.     at Ældrerådet godkender valg af ordstyrer for dagens møde. 

Sagens indhold

Ordstyrerollen går på skift blandt Ældrerådets medlemmer. Listen planlægges på årsbasis af sekretæren. Ordstyrens navn skrives ind i dagsorden forud for Ældrerådets møde. Ordstyrerrollen er udelukkende at styre talerækken på mødet.

Ordstyrerollen fordeler sig således: 

28. november 2023: Abdel

19. december 2023: Alf

2024

30. januar: Birgit

27. februar: Johnny

19. marts: Tonny 

30 april: Henning

28. Maj: Sonja

25. juni: Niels

... Solveig, Leif, Annette, Per, Ingelise, Mogens og Berit

2. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Afbud: Alf Villy Børge Søhus

Kompetence

Ældrerådet.

Beslutningstema

Ældrerådet kan godkende dagsordenen. 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller, 

1.     at dagsordenen godkendes.

3. Orientering ved fagområde for Sundhed og Ældre (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

Chef for Sundhed og Ældre, Therese Gjerde Corfix svarede på spørgsmålene:

1) Regler for mellemkommunal afregning, når Slagelse kommune yder hjemmepleje til feriegæster blandt andet under deres ophold på Musholm.

Svar

Det fungerer som når alle andre udenbys borgere tager ophold i Slagelse Kommune, og har behov for pleje. Vi afregner med hjemkommunen.   

2) Efter servicelovens § 84, stk. 1 skal kommunalbestyrelsen tilbyde afløsning til ægtefælle eller andre nære pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Hvordan fungerer denne ydelse i Slagelse kommune?

Svar

Ægtefælle eller andre nære pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktion, kan søge om afløsning i hjemmet.

I Slagelse Kommune fungerer ydelsen sådan, at der visiteres til afløsning i hjemmet, når ægtefælle har hverdagsgøremål, eksempelvis indkøb, frisør, lægebesøg og lignende eller anden fast aktivitet i dagtimer. Visitationen foretages og udmåles ud fra en konkret individuel vurdering. Den visiterede tid til afløsning i hjemmet er gennemsnitlig 2 timer ugentlig i dagtimer.   

3) Hvad er årsagen til, at kommunen ikke har borgere til ældreboligerne på Parkvej i Skælskør? En del af boligerne står tomme. Boligerne udlejes i stedet af boligselskabet efter de almindelige ventelisteregler. Har kommunen strammet visitationen til en ældrebolig, så borgeren skal være meget dårlig for at kunne opfylde kriterierne for, at kunne opnå at få tildelt en ældrebolig?

Svar 

Der er ikke ændret i visitationskriterier.
Der har været tomme boliger på Parkvej, fordi der ikke har været visiterede borgere, der har ønsket tilbud om ældrebolig på Parkvej. Dermed er ventelisten til disse boliger tom.

Slagelse Kommune har derfor lavet aftale med boligselskabet om at udleje nogle af boligerne. Der har hen over de seneste måneder været 5 vakante ældreboliger på Parkvej.    

4) Punkt 6 på Seniorudvalgets møde den 7. november 2023: Anvendelse af de midlertidige pladser på Blomstergården. Af sagen fremgår det, at i perioden fra 17. april til 23. april 2023 har der været 18 borgere på ventepladser. Der har ikke været indlagt borgere på de 12 restitutionspladser, som åbenbart har været "spærret" af borgere på ventepladser. Vil det sige, at man har været nødt til, ved udskrivelse af borgere der er patienter og ikke færdigbehandlede, at sende dem direkte hjem til færdigbehandling i hjemmet af hjemmesygeplejen?

Svar

Antallet af boliger er ikke beregnet ud fra en direkte behovsanalyse, men et oplæg til fordeling af hvordan boligerne anvendes. Fra 1. januar 2023 og til d.d. har vi haft 43 borgere på restitutionsophold.
Dertil er der en hårfin balance mellem rehabiliteringsophold og restitutionsophold, hvor der kan være sammenfaldende behov.

5) Punkt 9 på Seniorudvalgets møde den 7. November 2023: Modeller for intern vagtdækning i plejen. Det er meget interessant. Ældrerådet vil gerne have en tilsvarende løbende status på de igangsatte initiativer.

Svar

Det kommer i udvalgssager som efterfølgende kan frembringes for Ældrerådet.

6) Vedr. kørsel til dagaflastning til pårørende, der passer en demensramt i hjemmet.

  • Under punktet side 40-41 i kvalitetsstandarden 2024 oplyses, at visiterede borgere til dagaflastning selv skal sørge for transporten til og fra daghjem.
  • Der kan søges om flexhandikap kørsel. Ansøgningen hentes på Movias hjemmeside. Den underskrevne ansøgning sendes til Visitationen, aeldre@slagelse.dk
  • Hvordan er ydelsen i dag, det vil sige, resten af 2023?
  • Hvad bliver ændret i ydelsen fra 1. januar 2024? 
  • Skal borgerne være selvhjulpet til bestilling og betaling for ydelsen med mere?
  • Hvor kan borgeren få hjælp til at ansøge om flexhandikap kørsel (ikke digitale borgere for eksampel)?

Svar

Det er en fejl, som rettes i Kvalitetsstandarden for 2024.

Borgere, der er visiteret til dagaflastning i daghjem, kan også blive visiteret til kørsel til og fra daghjemmet. Der er er fastsat egenbetaling for kørsel, kr. 50,25 tur/retur.

Det er demenskoordinator, der visiterer til daghjemsplads samt til kørsel. Bestilling og afbestilling af kørsel for borgeren tilrettelægges og styres af daghjemmet. Der er aftale med firmaet Viking Busser, der med faste chauffører, henter og bringer de visiterede borgere til og fra daghjem.

Forklaring på fejl:

Ved byrådets beslutning om ”Genåbning af budget 2022” blev serviceniveauet ændret, således, at den visiterede kørsel til/fra demensdaghjem ophørte fra efteråret 2022. Da kørselsordningen ophørte, blev de visiterede borgere til dagaflastning, i stedet vejledt om muligheden for at søge om flexhandicap kørsel.  (Kvalitetsstandarden på området fik derpå ovenstående tekst, som Ældrerådet spørger til).

Serviceniveauet for visiteret kørsel til og fra demensdaghjem er genindført i Budget 2023, hvor Byrådet v/ budgetvedtagelsen besluttede at tilbageføre midler til demensområdet. Aftale om kørselsordningen med Viking Busser blev retableret med start marts 2023.   

Chef for Sundhed og Ældre orienterer om: 

  • Projekt ”Flere ældre ind i fællesskaber”
  • 72 timers behandlingsansvar med virkning fra 5. december 2023
  • Demensrådgivning
  • Projekt Sikker sundhed for borgere med demens.
  • Budgetbeslutninger for 2024 for Seniorudvalget og Sundhedsudvalget 


Afbud: Alf Villy Børge Søhus

Kompetence

Ældrerådet.

Beslutningstema

Ældrerådets orienteres.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet orienteres.

Sagens indhold

Orientering ved chef for Sundhed og Ældre, Therese Gjerde Corfix.

Ældrerådet har rejst ønske til orientering om:

Regler for mellemkommunal afregning, når Slagelse kommune yder hjemmepleje til feriegæster blandt andet under deres ophold på Musholm.

Efter servicelovens § 84, stk. 1 skal kommunalbestyrelsen tilbyde afløsning til ægtefælle eller andre nære pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Hvordan fungerer denne ydelse i Slagelse kommune?

Hvad er årsagen til, at kommunen ikke har borgere til ældreboligerne på Parkvej i Skælskør? En del af boligerne står tomme. Boligerne udlejes i stedet af boligselskabet efter de almindelige ventelisteregler. Har kommunen strammet visitationen til en ældrebolig, så borgeren skal være meget dårlig for at kunne opfylde kriterierne for, at kunne opnå at få tildelt en ældrebolig?

Punkt 6 på Seniorudvalgets møde den 7. november 2023: Anvendelse af de midlertidige pladser på Blomstergården. Af sagen fremgår det, at i perioden fra 17. april til 23. april 2023 har der været 18 borgere på ventepladser. Der har ikke været indlagt borgere på de 12 restitutionspladser, som åbenbart har været "spærret" af borgere på ventepladser. Vil det sige, at man har været nødt til, ved udskrivelse af borgere der er patienter og ikke færdigbehandlede, at sende dem direkte hjem til færdigbehandling i hjemmet af hjemmesygeplejen?

Punkt 9 på Seniorudvalgets møde den 7. November 2023: Modeller for intern vagtdækning i plejen. Det er meget interessant. Ældrerådet vil gerne have en tilsvarende løbende status på de igangsatte initiativer.

Vedr. kørsel til dagaflastning til pårørende, der passer en demensramt i hjemmet.

Under punktet side 40-41 i kvalitetsstandarden 2024 oplyses, at visiterede borgere til dagaflastning selv skal sørge for transporten til og fra daghjem.

Der kan søges om flexhandikap kørsel. Ansøgningen hentes på Movias hjemmeside. Den underskrevne ansøgning sendes til Visitationen, aeldre@slagelse.dk

Hvordan er ydelsen i dag, det vil sige, resten af 2023?

Hvad bliver ændret i ydelsen fra 1. januar 2024? 

Skal borgerne være selvhjulpet til bestilling og betaling for ydelsen med mere?

Hvor kan borgeren få hjælp til at ansøge om flexhandikap kørsel (ikke digitale borgere for eksampel)?

 

4. Sammenlægning af arbejdsgrupper (B)

Beslutning

At 1: Punkt B godkendes. 

For forslaget stemte 1: Tonny  

Imod forslaget stemte 12: Mogens, Abdel, Annette, Berit, Birgit, Henning, Ingelise, Johnny, Leif, Niels, Per og Sonja  

1 undlod at stemme: Solveig



Afbud: Alf Villy Børge Søhus

Kompetence

Ældrerådet. 

Beslutningstema

Ældrerådet kan på baggrund af indstilling fra medlem beslutte, at sammenlægge arbejdsgrupperne Sundhed, Forebyggelse, Kultur (SFK) og Teknik, Plan og Landdistrikt (TPL) efter ønske fra medlem.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet beslutter at sammenlægge arbejdsgrupperne Sundhed, Forebyggelse, Kultur (SFK) og Teknik, Plan og Landdistrikt (TPL)

 

Sagens indhold

For at fordele arbejdsbyrden i de to arbejdsgrupper, og da der er begrænsede opgaver samt personsammenfald, foreslås det at sammenlægge arbejdsgrupperne.

Godkendes sammenlægningen vil den nye arbejdsgruppe bestå af 7 medlemmer og træde i kraft efterfølgende.

Handlemuligheder

Ældrerådet har følgende handlemuligheder:

A. Godkende sammenlægning af arbejdsgrupperne Sundhed, Forebyggelse, Kultur (SFK) og Teknik, Plan og Landdistrikt (TPL)

B. Ikke godkende sammenlægning af arbejdsgrupperne Sundhed, Forebyggelse, Kultur (SFK) og Teknik, Plan og Landdistrikt (TPL).

 

5. Aktivitetskalenderen (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med følgende tilføjelser:

4. december 2023 - Brugerstyret aktivitetshus i Dragør.

26. januar 2024 - formand- og næstformandsmøde ved Danske Ældreråd, dialogmøde.

30. januar 2024 - Ældrerådet er inviteret til tværfagligt dialogmøde med Sundhedsudvalget og Seniorudvalget med flere. 

Mogens er tovholder på at opdatere navne- og telefonliste med henblik på nyoptryk og bestilling af Ældrerådets folder. Ændringer sendes til Mogens på mail omgående. Ændringerne sendes til forvaltningen til orientering.    



Afbud: Alf Villy Børge Søhus

Kompetence

Ældrerådet.

Beslutningstema

Ældrerådet kan beslutte om der skal tilføjes nye aktiviteter til 2023/2024, og Ældrerådet gennemgår aktivitetsbudget.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at aktivitetskalenderen 2023/2024 drøftes og budgettet gennemgås.

Sagens indhold

På nuværende tidspunkt er følgende besluttet for 2023/2024:

Den 28. november 2023. Borgernes retssikkerhed på plejecentre. Ældrerådet ønsker at deltage kl. 14. Lokale 29 på Slagelse Rådhus.   

30. november - Indbydelse til besøg hos OK Fondens friplejehjem i Slagelse (kl. 10). 11 ældrerådsmedlemmer er tilmeldt.

 

6. Gennemgang af fagudvalgenes dagsordener (B)

Beslutning

At 1: Ingen aktuelle sager til høring. 

Afbud: Alf Villy Børge Søhus

Kompetence

Ældrerådet.

Beslutningstema

Ældrerådet kan beslutte, hvilke sager fra fagudvalgenes dagsorden, som Ældrerådet ønsker at afgive høringssvar til eller drøfte med udvalgene.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet beslutter, hvilke punkter der ønskes at afgive høringssvar til, eller hvor Ældrerådet ønsker, at der rejses spørgsmål til. 

Sagens indhold

Ældrerådets medlemmer og arbejdsgrupper skal have mulighed for at afgive høringssvar i aktuelle sager. Arbejdsgruppernes tovholder er ansvarlig for at indbringe emner fra fagudvalgenes dagsordener. 

 

 

7. Budgetopfølgning 3 (D)

Beslutning

At 1: Drøftet.

Afbud: Alf Villy Børge Søhus

Kompetence

Ældrerådet. 

Beslutningstema

Ældrerådet kan drøfte 2. punkt på Seniorudvalgets møde den 7. november "Budgetopfølgning 3".

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet drøfter 2. punkt på Seniorudvalgets møde den 7. november "Budgetopfølgning 3" 

Sagens indhold

Beslutning

At 1: Godkendt.

At 2: Godkendt. 

(A) stemte imod da (A) ikke er en del af budgetaftalen.

Sagsfremstilling

Kompetence

Byrådet og Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende ”budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023” for udvalgets økonomi, som indgår i den samlede budgetopfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.

Seniorudvalget skal godkende ajourførte handleplaner omfattende årene 2023 og 2024 for plejecentre, hjemmeplejen, visitation til hjemmepleje og øvrig myndighed, som indgår i den samlede budgetopfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.

Indstilling

Konstitueret chef for Sundhed og Ældre indstiller,

  1. at Seniorudvalget godkender budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023, som indgår i samlet budgetopfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet
  2. at Seniorudvalget godkender ajourførte handleplaner, som indgår i samlet budgetopfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.

Sagens indhold

Formålet med at gennemføre budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023 er at vurdere det forventede regnskab for 2023. Med baggrund i kommunens økonomiske situation er der fortsat skærpet fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt.

Et retvisende billede giver udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tilpasninger, så udvalgets samlede budgetramme overholdes ved forventet merforbrug og tilsvarende, at forventet mindreforbrug lægges i kassen.

Budgetopfølgning 3 - forventet regnskab tager derfor udgangspunkt i:

  • Det korrigerede budget pr. ultimo september 2023

  • Aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata

  • Forventninger til forbrugsudviklingen resten af året.

Forventet resultat på drift og anlæg

Drift

Samlet set forventes Seniorudvalgets driftsbudget at vise et merforbrug på 3,6 mio. kr. i regnskab 2023. I dette resultat er der taget højde for forventet effekt af iværksatte handleplaner resten af året. 

Der forventes merforbrug på områderne myndighed, plejecentre og hjemmeplejen. På elevområdet og det centrale tværgående område forventes mindreforbrug.

Herefter følger en overordnet gennemgang af områderne med merforbrug:

  • Visitation til hjemmepleje forventes at vise et merforbrug på 4,2 mio. kr. ved udgangen af 2023, hvilket er et fald på 2,3 mio. kr. siden budgetopfølgning 2, hvor det forventede merforbrug var 6,5 mio. kr.. Den faktiske effekt af reduktion i serviceniveau kendes nu fra maj til august 2023 og danner grundlag for estimat for resten af 2023.

  • Hjælpemidler forventes at vise et mindreforbrug på ca. 1,5 mio. kr., hvilket er 0,5 mio. kr. mindre end i budgetopfølgning 2. Årsagen er, at forventninger til antal bevilgede og afregnede biler i 2023 justeres løbende.

  • På øvrige myndighedsområder forventes samlet set et merforbrug på 7,4 mio. kr. Dette er en stigning på 2,2 mio. kr. siden budgetopfølgning 2. Årsagen til merforbrug findes i udgifter til mellemkommunale betalinger, der viser stigende merforbrug med 3,5 mio. kr. i forhold til budgetopfølgning 2. Modsat forventes på området refusionsindtægter for særligt dyre enkeltsager en indtægt på 1,9 mio. kr. højere end budgetlagt. 

  • Plejecentrene forventer ved udgangen af 2023 et merforbrug på 3,5 mio. kr. Dette er cirka på samme niveau som ved seneste budgetopfølgning. Der arbejdes med nedbringelse af sygefravær, og flere løsninger på intern dækning af ledige vagter er under afprøvning.

  • Hjemmeplejen forventer et merforbrug på 3,4 mio. kr. ved udgangen af 2023, hvilket er en stigning på 0,7 mio. kr. siden budgetopfølgning 2. Årsag til stigning er sygefravær samt at visiterede servicelovs- og sundhedslovsydelser er faldet inden for kort tid, som følge af ændret serviceniveau, hvor det ikke har været muligt at tilpasse antal medarbejdere tilsvarende med samme hastighed.

  • Sygeplejen forventes ved regnskabsafslutningen 2023 at være i budgetbalance, hvilket er en forbedring siden budgetopfølgning 2, hvor der var estimeret et merforbrug på 3,5 mio. kr. ved udgangen af 2023. Sygeplejen har gennemført de handlinger, der var beskrevet i handleplan. Handleplanen er derfor afsluttet. Derudover har sygeplejen reduceret i lønudgifter til planlægning, ledelse m.m. og der udvises generel tilbageholdenhed på udgifter til kompetenceudvikling, administration, IT og inventar.

Overordnet gennemgang af områder med mindreforbrug:

  • Elevområdet forventer et mindreforbrug i størrelsesordenen 9,7 mio. kr. ved udgangen af 2023. Der er en række forskellige årsager til mindreforbruget, hvilket der redegøres for i bilag 1.

  • Centralt tværgående område viser et mindreforbrug i størrelsesordenen 3 mio. kr. ved udgangen af 2023. Årsagen findes i stor tilbageholdenhed med alle typer administrative udgifter, afventning af resultatet af administrationsanalysen og usikkerhed omkring budgettet.

I bilag 1 ses uddybende specifikation af områder med mer- eller mindreforbrug over 1 mio. kr.

Handleplaner

Handleplanerne på områderne plejecentre, hjemmepleje, visitation til hjemmepleje og øvrige myndighedsområder er ajourført med seneste tal og status på indsatser. Handleplanerne ses i bilag 2-5.

Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023 og forventet resultat ved forrige budgetopfølgning, opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.

Drift
(mio.kr)

Vedtaget
budget

Korrigeret
budget

Forventet
resultat
BO3

Forventet
resultat
BO2

Afvigelse
BO3

Pleje og Omsorg

777,4

782,6

786,2

793,2

-3,6

Resultat serviceudgifter

777,2

780,7

785,2

792,5

-4,5

Øvrige udgifter

0,1

1,9

1,0

0,7

0,9

I alt for udvalget

777,4

782,6

786,2

793,2

-3,6

 

Samlet resultat serviceudgifter

777,2

780,7

785,2

792,5

-4,5

Samlet resultat øvrige udgifter

0,1

1,9

1,0

0,7

0,9

Anlæg

Seniorudvalget har ikke noget anlægsbudget.

Retligt grundlag

Det fremgår af kasse- og regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelsens bevilling.  

Kommunalbestyrelsen skal jævnfør styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder i forhold til at sikre budgetoverholdelse:

A. Godkende ajourførte handleplaner for 2023 og 2024 på områderne plejecentre, hjemmepleje og visitation til hjemmepleje. På området øvrig myndighed er ikke udarbejdet handleplan for 2024, da kommunen reelt ikke har handlemuligheder på dette område. Finansiering kan besluttes i overførselssagen i forbindelse med regnskab 2023.

B. Ændre serviceniveauet på området Pleje og Omsorg med 3,6 mio. kr.  

C. Anvise en anden finansiering af det forventet merforbrug i 2023 i størrelsesordenen 3,6 mio. kr.

Administrationen anbefaler handlemulighed A, da der herved sikres overholdelse af Seniorudvalgets samlede budget ved udgangen af 2024.

Vurdering

Det samlede merforbrug på Seniorudvalgets område ved udgangen af 2023 er på nuværende tidspunkt beregnet til 3,6 mio. kr. Dette resultat er under forudsætning af, at mindreforbrug ved udgangen af 2023 på områderne elever og centralt tværgående anvendes til delvis dækning af merforbrug på øvrige områder. Det er administrationens vurdering, at eventuel beslutning om ændret serviceniveau i 2023 ikke vil kunne nedbringe merforbruget, da en given beslutning ikke vil kunne nå at have effekt i år.

De tidligere godkendte handleplaner er nu ajourført med seneste viden om den reelle udvikling i 2023. Derudover er nu udarbejdet handleplaner 2024 på områderne plejecentre, hjemmepleje og visitation hjemmepleje, som sikrer, at afvikling af resterende merforbrug ved udgangen af 2023 indhentes i 2024. På øvrig myndighed forventes ved udgangen af 2023 et merforbrug på 7,4 mio. kr. som vil kunne dækkes af andre områder under Seniorudvalget, dette skal behandles i forbindelse med regnskabsafslutningen og overførselssagen. 

Handlemuligheder

Ældrerådet har følgende handlemuligheder:

A. Ingen bemærkninger. 

8. Ny sundhedspolitik i høring (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

Afbud: Alf Villy Børge Søhus

Kompetence

Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte at sende udkastet til den nye sundhedspolitik i offentlig høring fra d. 6. oktober 2023 til d. 8. november 2023. 

Indstilling

Konstitueret sundheds- og ældrechef indstiller,

1. at Sundhedsudvalget beslutter at sende udkastet til den nye sundhedspolitik i offentlig høring fra den 6. oktober 2023 til den 8. november 2023.

Sagens indhold

Fagudvalgene blev på udvalgsmøderne i maj 2022 orienteret om Sundhedsprofilen 2021, hvor det fremgår, at Slagelse Kommune er udfordret på en lang række sundhedsparametre. Næsten 60 % af den voksne befolkning i Slagelse Kommune er overvægtige, næsten hver femte har et usundt kostmønster, og to ud af tre lever ikke op til anbefalingerne for fysisk aktivitet. Samtidig er andelen af borgere i Slagelse Kommune med multisygdom og kroniske sygdomme stigende, ligesom andelen, der oplever stress, ensomhed eller mentalt dårligt helbred, er steget. Det gælder især unge mellem 16 og 24 år, hvor andelen, som angiver, at de er tilfredse med livet, er faldet fra 81,4 % i 2013 til 74,6 % i 2021 (Regionstal).

På baggrund af sundhedsprofilen i Slagelse Kommune blev det i Budgetaftale 2023 fremhævet, at det er nødvendigt med et større fokus på sundhedsområdet, ikke mindst i forhold til at sikre bedre forebyggelse. Af Budgetaftale 2023 fremgår det, at:

"Partierne er derudover enige om, at der skal udarbejdes en ny sundhedspolitik for Slagelse Kommune. Den skal sikre et langsigtet fokus på forebyggelse og forbedringen af sundheden i Slagelse Kommune".

Byrådet besluttede på deres møde d. 26. september 2022 pkt. 4, at igangsætte en proces for udarbejdelse af den nye sundhedspolitik, som skulle tage afsæt i en arbejdsgruppe på tværs af fagområder og med bred involvering af medarbejdere fra relevante fagcentre, udvalg, råd og interesseorganisationer.

Den nedsatte arbejdsgruppe har givet input til den nye sundhedspolitik på tre arbejdsgruppemøder i perioden april til juni 2023. De politiske fagudvalg har ligeledes drøftet og givet input til den nye sundhedspolitik på deres udvalgsmøder i maj og juni 2023. 

Med afsæt i arbejdsgruppens og de politiske fagudvalgs input har administrationen udarbejdet et udkast til den nye sundhedspolitik. Udkast til den nye sundhedspolitik fremgår af bilag 1. 

Sammen om sundhed styrker vi det gode liv

Den nye sundhedspolitik har fået titlen 'Sammen om sundhed styrker vi det gode liv - En sundhedspolitik for alle i Slagelse Kommune 2024-2034'. Titlen tager afsæt i, at det gode liv er noget, vi skaber sammen på tværs af fagområder, men også i samarbejde med eksterne aktører som fx sundhedsvæsenet, foreninger, uddannelsesinstitutioner, organisationer, virksomheder, aftenskoler, lokalsamfundet, de frivillige og den enkelte selv. Sundhedspolitikken opererer derfor ud fra et fælles vi, som både definerer kommunen som organisation, men også alle andre aktører. Sundhedspolitikken har et langt sigte på 10 år. Dette fordi forebyggelse er en forandring, der består af flere tiltag, som skal implementeres over tid, før effekten kan ses.

Tre fokusområder

Den nye sundhedspolitik har tre fokusområder, som skal understøtte sunde og gode liv.

Fokusområderne er:

  • Tidlig indsats hele livet - Alle skal have de bedste forudsætninger for et godt liv
  • Fællesskab - Alle skal have mulighed for at være en del af et fællesskab
  • Lige muligheder - Der skal være lige muligheder til alle.

Fokusområderne skal sikre prioritering af sundhedsfremmende og forebyggende tiltag samt skabe sunde rammer, som indbyder til gode og sunde liv. Derfor indeholder hvert fokusområde to til tre prioriteringer, som skal omsættes til konkrete handlinger gennem fælles handleplaner. 

Fælles handleplaner

Den nye sundhedspolitik skal fungere som et overordnet pejlemærke for den forebyggende og sundhedsfremmende indsats, men den kan ikke stå alene uden konkrete handlinger. Derfor skal sundhedspolitikken udmøntes i fælles handleplaner med konkrete indsatser, hvor alle relevante aktører involveres både i planlægning af indsatserne og den praktiske gennemførsel af dem. Handleplanerne kan både have et bredt fokus på alle prioriteringer i sundhedspolitikken eller mere fokuseret med udvalgte prioriteringer. Arbejdet med sundhedspolitikken og de fælles handleplaner skal tænkes ind i kerneopgaven på de forskellige fagområder. Handleplanerne igangsættes løbende og revideres undervejs. Der vil blive fulgt op på effekten af indsatserne i handleplanerne. Form, fokus og udmøntning af de fælles handleplaner forelægges til politisk beslutning, når sundhedspolitikken er endeligt godkendt. 

Høring

Sundhedspolitikken sendes i offentlig i høring i perioden den 6. oktober 2023 til den 8. november 2023. Som led i høringen afholdes et borgermøde mandag den 23. oktober, hvor alle har mulighed for at deltage. Invitation til borgermødet er vedlagt i bilag 2. 

Retligt grundlag

Sundhedsloven § 119 stk. 1, som beskriver, at Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, ved varetagelsen af kommunens opgaver i forhold til borgerne, at skabe rammer for sund levevis og stk. 2, som beskriver, at kommunen skal etablere forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til borgerne. 

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. At beslutte at sende udkastet til den nye sundhedspolitik i offentlig høring, som det foreligger.

  2. At beslutte at sende udkastet til den nye sundhedspolitik med ændringsforslag i offentlig høring. Ændringsforslag skal angives. 

  3. At beslutte ikke at sende den nye sundhedspolitik i offentlig høring. 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at det nuværende udkast til en ny sundhedspolitik, som det foreligger i bilag 1, kan sendes i offentlig høring. Udkastet tager afsæt i en bred involvering i politikkens tilblivelse, herunder involvering af de politiske fagudvalg med henblik på, at sundhedspolitikken kan understøtte kerneopgaven på de forskellige fagområder.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Tværgående konsekvenser

Sundhedspolitikken skal fungere som løftestang til at arbejde med sundhed på tværs af hele kommunen.

Sagens videre forløb

Såfremt Sundhedsudvalget beslutter at sende udkastet til den nye sundhedspolitik i offentlig høring, vil Sundhedsudvalget få sundhedspolitikken inklusiv høringssvar til behandling den 4. december 2023 forud for den endelige godkendelse i Byrådet den 8. december 2023.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Administrativ bemærkning pr. 20. november 2023

Ældrerådet afgav høringssvar den 5. november 2023. Se bilag 3. 

Sagens forløb

02-10-2023 Sundhedsudvalget
At 1: Godkendt med bemærkning om, at der forinden skal indskrives borgere med handicap under temaet ”Lighed i Sundhed”, sammen med eksemplerne: børn i udsatte positioner, socialt udsatte og svage ældre.

Afbud: Josh Bjørkman

9. Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

Afbud: Alf Villy Børge Søhus

Kompetence

Seniorudvalget 

Beslutningstema

Seniorudvalget godkender udkast til Kvalitetsstandard 2024 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning med henblik på høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.  

Indstilling

Konstitueret chef for Sundhed og Ældre indstiller, 

1.  at Seniorudvalget godkender udkast til Kvalitetsstandard 2024 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning med henblik på høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.

Sagens indhold

Lovpligtig Kvalitetsstandard

Byrådet skal mindst en gang årligt godkende kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice efter servicelovens § 83, rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a samt genoptræning og vedligeholdende træning efter servicelovens § 86.

I denne sag kan Seniorudvalget godkende udkastet til kvalitetstandarden med henblik på høring, før Seniorudvalgets indstiller til endelig godkendelse i Byrådet.

Der er ikke lovkrav om en kvalitetsstandard for aflastning efter servicelovens § 84. Afsnittet om aflastning indgår uændret i den samlede kvalitetsstandard set ud fra perspektivet om det sammenhængende borgerforløb.

Den lovpligtige kvalitetsstandard skal indeholde en generel information til borgerne om den hjælp, de kan forvente at få fra kommunen, hvis de får behov for:

  • personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83
  • rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a
  • træning efter servicelovens § 86.

Informationen skal danne grundlag for at sikre sammenhængen mellem serviceniveau, de resurser, der er afsat, og leveringen af hjælpen. Kvalitetsstandarden skal også indeholde mål for, hvordan dette sikres, og hvordan der følges op på målene. Ligeledes skal kravene til den kvalitet, leverandøren skal levere, også fremgå af kvalitetsstandarden.

Serviceændringer for Kvalitetsstandard 2024 (vedlagt i bilag 1)

Der er i Kvalitetsstandard 2024 en række serviceændringer som følge af de politiske beslutninger i forbindelse med Budgetaftale 2024-2027. Ændringerne omfatter:

Generel indledning

Værdighed - Øget livskvalitet og selvbestemmelse, side 5
Denne tekst er tilføjet: Værdighedspolitikken bliver understøttet af kommunens velfærdsteknologiske strategi. Strategien beskriver, at velfærdsteknologi er førstevalg og en naturlig del af kommunens tilbud og ydelser. Den velfærdsteknologiske strategi kan findes på Slagelse Kommunes hjemmeside.  

Afgørelse, side 7
Hvad kan du gøre med støtte fra en medarbejder? 
Teksten ændres til: Hvad kan du gøre med støtte fra en medarbejder, enten via velfærdsteknologiske løsninger eller ved et fysisk besøg?

Indledning rehabiliteringsforløb

Serviceniveau, side 11
Denne tekst er tilføjet: Rehabiliteringsydelserne leveres via velfærdsteknologiske løsninger, hvis det er muligt.

Indledning hjemmehjælp og madservice

Personlig pleje, psykisk pleje/omsorg og ernæring, side 17
Denne tekst er tilføjet: Morgenpleje kan forventes at blive leveret i tidsrummet frem til kl. 10.30.

Praktisk hjælp - Tøjvask, side 18
Der ydes som udgangspunkt støtte og/eller hjælp til tøjvask hver 14. dag i dagtimerne på hverdage.
Teksten ændres til: Der ydes som udgangspunkt støtte og/eller hjælp til tøjvask hver 3. uge i dagtimerne på hverdage.

Madservice, side 18 og 32

Denne tekst er tilføjet: Ved levering af ”varm selv” mad skal borgeren selv sørge for, at der er en mikroovn på 800 Watt i hjemmet.

Kvalitetsstandarder Personlig og Praktisk hjælp

Under kvalitetsstandarder Personlig og praktisk hjælp, side 21, 23, 25, 29 og 31

Denne tekst er tilføjet: Hvordan leveres ydelsen? Ydelsen leveres via velfærdsteknologiske løsninger, hvis det er muligt.

Rengøring

Side 25
Denne tekst er tilføjet: 
Gulvrengøring udføres ved brug af din egen robotstøvsuger- og gulvvasker.

Side 25
Entré: Vask/støvsugning af gulv, aftørring af støv på alle vandrette tilgængelige flader, pudse spejl og ryste/støvsuge dørmåtte. 
Teksten ændres til: Ved vask- /gulvrengøring: Start, tømning/påfyldning af vand og ladning af robot, aftørring af støv på alle vandrette tilgængelige flader, pudsning af spejl og ryste dørmåtte.

Side 26
Køkken: Vask/støvsugning af gulv, aftørring af hvidevarer udvendigt, aftørring af bordflader, aftørre køkkenlåger og under vask ved skraldespand/stativ 
Teksten ændres til: Ved vask-/gulvrengøring: Start, tømning/påfyldning af vand og ladning af robot, aftørring af hvidevarer udvendigt, aftørring af bordflader, aftørring af køkkenlåger og under vask ved skraldespand/stativ.

Side 26
Opholdsstue: Støvsugning/vask af gulv, aftørring af støv på alle vandrette tilgængelige flader
Teksten ændres til: Ved vask-/gulvrengøring: Start, tømning/påfyldning af vand og ladning af robot  aftørring af støv på alle vandrette tilgængelige flader.

Denne tekst slettes: Støvsugning af dagligt anvendte møbler en gang om måneden eller efter behov. Udskiftning/tømning af støvsugerposer efter behov. 

Soveværelse: Vask/støvsugning af gulv, aftørring af støv på alle vandrette tilgængelige flader, skift af sengetøj ændres til Ved vask-/gulvrengøring: Start, tømning/påfyldning af vand og ladning af robot, aftørring af støv på alle vandrette tilgængelige flader, skift af sengetøj.

Badeværelse: Vask af gulv.
Teksten ændres til: Vask/aftørring af gulv omkring toilet.

Side 27
Andre forhold: Om borgeren vil kunne gøre rent med andre rengøringshjælpemidler, robotstøvsuger, ved anden indretning af hjemmet eller ved opdeling af de enkelte rengøringsaktiviteter over flere dage.
Teksten ændres til: Om borgeren vil kunne gøre rent med andre rengøringshjælpemidler, ved anden indretning af hjemmet eller ved opdeling af de enkelte rengøringsaktiviteter over flere dage.

Tøjvask

Side 29
Hvad er ydelsens omfang: Som udgangspunkt ydes vask hver 14. dag på hverdage i tidsrummet mellem kl. 08.00 – 17.00
Teksten ændres til:
Som udgangspunkt ydes vask hver 3. uge på hverdage i tidsrummet mellem kl. 08.00 – 17.00.

Madservice med udbringning

Side 32
Hvad er ydelsens omfang: Ved levering af ”varm selv”-mad forudbestiller borgeren med valg af menu for en periode på 3-4 uger af gangen, med mulighed for at vælge dage fra.
Teksten ændres til: Ved levering af ”varm selv”-mad forudbestiller borgeren med valg af menu for en periode på 3-4 uger af gangen, med mulighed for at vælge dage fra – og til.

Side 32
Hvad indeholder ydelsen:
Denne tekst er tilføjet (Ved privat leverandør): Der er for nuværende ingen privatleverandør på området.

Side 33
Denne tekst er tilføjet:
 Hovedretter og biretter tilbydes i alle kostformer, herunder dysfagidiæter (kost med modificeret konsistens som blød, gratin og cremet). Ligeledes tilbydes hovedretter og biretter som diætkost.

Side 33
Der skal være variation i den tilbudte kost, gældende både for kød, grønt, saucer og andet tilbehør.
Teksten ændres til: Der skal være variation i den tilbudte kost, gældende både for kød, grønt, saucer, andet tilbehør og biretter.

Denne tekst er tilføjet: Minimum 2 gange om måneden skal der tilbydes kødfrie valg. Der tilbydes max 1-2 gange om ugen oksekød. 

Side 33
Ekstra tilbud: Det skal være muligt for borgerne at tilkøbe råkost, mælkeretter, ekstra berigede mellemmåltider, samt gæstemiddage dagligt 
Teksten ændres til: Det skal være muligt for borgerne at tilkøbe råkost, mælkeretter, kartoffelmos, gæstemiddage samt ekstra berigede mellemmåltider som for eksempel supper og desserter.

Denne tekst er tilføjet: Ligeledes mulighed for tilkøb af rugbrød, franskbrød, ost og kage i konsistensformen gratinkost.

Madservice uden udbringning

Side 36
Hvad indeholder ydelsen: Der skal være variation i den tilbudte kost, gældende både for kød, grønt, saucer og andet tilbehør.
Teksten ændres til: Der skal være variation i den tilbudte kost, gældende både for kød, grønt, saucer, andet tilbehør og biretter. 

Denne tekst er tilføjet: Minimum 2 gange om måneden skal der tilbydes kødfrie valg. Der tilbydes maks. 1-2 gange om ugen oksekød.

Bilag: Dit hjem - min arbejdsplads

Side 52
Hvis du har glemt at melde afbud, og hjemmeplejen ikke kan træffe nogen hjemme (...) 
Teksten ændres til: Hvis du har glemt at melde afbud, og hjemmeplejen ikke kan træffe dig (...) 

Side 53
Praktisk hjælp: Har du fået bevilliget hjælp til rengøring og/eller tøjvask, leverer vi den praktiske hjælp, og du stiller selv redskaberne til rådighed, herunder opvaskemaskine, vaskemaskine og støvsuger. Af hensyn til personalets arbejdsstillinger stiller vi visse krav til arbejdsredskaberne. Støvsugeren skal være på hjul og have tilstrækkelig sugeevne. Den bør have justerbart støvsugerrør med en minimumshøjde på 140-150 cm. Er det for kort, kan der købes forlængerrør til de fleste støvsuger-mærker .
Teksten ændres til: Har du fået bevilliget hjælp til rengøring og/eller tøjvask, leveres den praktiske hjælp via velfærdsteknologiske løsninger, hvis det er muligt. Du stiller selv redskaberne til rådighed, herunder opvaskemaskine, vaskemaskine, robotstøvsuger- og gulvvasker.

Side 54
Gulvvask foregår som udgangspunkt med fladmoppesystem for at sikre god ergonomi for kommunens personale.
Teksten ændres til: I tilfælde hvor der er behov for brug af gulvmoppe, skal vi sikre god ergonomi for kommunens personale. 

Side 54
Denne tekst er tilføjet:
 
Du skal selv sørge for at anskaffe dig en robotstøvsuger– og gulvvasker. Vær opmærksom på, at der findes forskellige modeller, og du er ansvarlig for at anskaffe dig den model, som dækker dine behov og passer til dit hjems indretning.

Side 54
Dette primært af hensyn til miljøet.
Teksten ændres til: Dette både af hensyn til miljøet og medarbejdernes arbejdsmiljø.

Side 54
Vasketøj bør højst bæres 20 meter (...) 
Teksten ændres til Vasketøj må højst bæres 20 meter (...).

Side 54
Denne tekst er tilføjet:  Hvis personalet skal transportere dit vasketøj på trapper, skal de kunne bære vasketøjet i poser. Der skal være stabilt gelænder på trappen, trinene skal være sikre at gå på, og man må ikke kunne falde ud over siden af trappen.

Side 54
Personlig pleje: Får du hjælp til personlig pleje i seng eller på badeværelse stiller vi personalet til rådighed.
Teksten ændres til: Hjælpen leveres som udgangspunkt via velfærdsteknologiske løsninger, hvis det er muligt.

Side 54
Dette for at du kan være så selvhjulpen som mulig, men også hvis personalet skal hjælpe dig med vask på ryggen i en brusekabine med begrænset plads.
Teksten ændres til: Dette for at du kan være så selvhjulpen som mulig. 

Side 54
Hunde, katte, fugle mv. må ikke genere personalet og da personalet kan være allergisk eller bange for dyrene, henstiller vi til, at dyrene er lukket i bur, i et tilstødende lokale eller ude i haven.
Teksten ændres til: Hunde, katte, fugle mv. må ikke genere medarbejderne. Da nogle medarbejdere kan være allergiske eller bange for dyrene, skal medarbejderne kunne udføre deres arbejde uden at komme i direkte kontakt med husdyr. Derfor skal dine husdyr som udgangspunkt være i haven, i et tilstødende lokale eller i et bur, mens personalet er i dit hjem

Side 55
Du skal selv fjerne ekskrementer fra dine dyr. Gør du det ikke, vil evt. rengøring foregå udenom disse.
Teksten ændres til: Du skal selv fjerne ekskrementer fra dine dyr.

Side 55
Denne tekst er tilføjet: 
Samarbejde, Vi har altid fokus på et godt samarbejde og en konstruktiv dialog med dig og dine pårørende. Du kan derfor altid komme til os, hvis der er forhold ved den måde, vi arbejder på, du gerne vil drøfte med os. Det er altid en sundhedsfaglig vurdering, der ligger til grund for vores hjælp til dig. Og det er altid arbejdsmiljølovens krav til det fysiske og psykiske arbejdsmiljø, der er bestemmende for, hvordan vi kan give dig den hjælp. Men nogle gange kan det være muligt at udføre vores opgaver på en anden måde, hvis du skulle ønske det – og det går vi gerne i dialog med dig om. Det kan være nødvendigt, at også arbejdsmiljørepræsentant, forflytningsvejleder eller leder deltager i sådanne tilfælde.

Retligt grundlag 

Servicelovens §§ 138 og 139 forpligter kommunerne til at udarbejde kvalitetsstandarder og følge dem op i forhold til blandt andet servicelovens §§ 83, 83 a, 84 og 86.

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

A. godkende udkast til Kvalitetsstandard 2024 med henblik på høring hos Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.

B. ikke godkende udkast til Kvalitetsstandard 2024 med henblik på høring.

Vurdering

Administrationen vurderer, at Kvalitetsstandard 2024 beskriver det nuværende serviceniveau og lever op til lovens krav.

Administrationen anbefaler, at spørgsmål om økologiprocenter drøftes i særskilt sag.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Hvis Seniorudvalget godkender udkast til Kvalitetsstandard 2024 med henblik på høring, får Seniorudvalget en sag med høringssvar og indstilling til Byrådet om endelig godkendelse af Kvalitetsstandard 2024 efter endt høring.  

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Administrativ bemærkning pr. 20. november 2023. 

Ældrerådet har afgivet høringssvar den 17. november 2023. Se bilag 2. 

Sagens forløb

07-11-2023 Seniorudvalget

At 1: Godkendt med bemærkning om, at det i kvalitetsstandarden tydeliggøres, at afgørelser skal følges op af en vurdering af behov for anden støtte/hjælp.

(A) stemte imod og ser med stor bekymring på kvalitetsstandarden. (A) går ind for mellemmenneskelig kontakt mellem medarbejdere og borgerne og ikke betjening ved robotstøvsugere, tøjvask hver 3 uge og en morgenpleje, der strækker sig frem til kl. 10.30

(A) er overbevidst om, at færre besøg og mindre kontakt borger og medarbejder i mellem skaber ensomhed og på sigt endnu flere følgesygdomme. (A) vil hellere forbygge og dermed skabe et bedre ældreliv.

(A) er ikke mod høring, men grundet indstillingens udformning er det ikke muligt.  




10. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

1) Formanden orienterer om, at der er valg i Danske Ældreråd til bestyrelsesmedlem og stedfortræder.  

4)

SFK møde den 3. november 2023 vedr. udarbejdelse af høringssvar på Ny Sundhedspolitik. 

APR møde den 8. november 2023 vedr. evaluering af Ældredagen samt planlægning af studietur.  

OPA møde den 13. november 2023 vedr. høringssvar på kvalitetsstandard 2024.

6) 

Referater fra Bruger- pårørendemøde kan læses på plejecentrenes hjemmeside. 

20. november 2023 - Mogens orienterer fra Bjergbyparken.

12. november 2023  - Johnny orienterer om at mødet på Hjemmet fra Noret var aflyst.

16. november 2023 - Berit orienterer fra tovholdermøde på Rådsmandshaven

30 . november 2023 - Solveig orienterer om at hun skal deltage i møde på Smedegade. 

7. november 2023 - Birgit orienterer om brugermøde på Midgård. 

Abdel orienterer om, at han ikke er indkaldt til møde på Solbakken. 

7)

8. november  2023 - Abdel orienterer fra møde i Skælskør Bymidtegruppe.

Tonny orienterer om Bal på Musholm den 7. november 2023. 

Per rejser spørgsmål om Ældrerådets synlighed og eventuelle muligheder for synlighed.

9. november 2023 - Berit orienterer om temamøde om frivillighed, arrangeret af Faglige Seniorer. 

9. november 2023  - Én gang årligt deltager Berit i orienteringsmøde med forebyggelseskonsulenter.

 

 

 

 

 



Afbud: Alf Villy Børge Søhus

Kompetence

Ældrerådet.

Beslutningstema

Ældrerådets medlemmer orienterer om tiltag, henvendelser m.m.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.     at Ældrerådet orienteres.

Sagens indhold

1: Orienteringer fra formanden

2: Orienteringer fra temamøderne

7. november 2023. Kursus Faglige Seniorer.

9. november 2023. Foredrag "Værdighed i fremtidens ældrepleje".  

3: Orienteringer fra Regionsældrerådet

4: Orienteringer fra arbejdsgrupperne

5: Orienteringer fra Danske Ældreråd

23. november 2023. Danske Ældreråds ældrepolitisk konference.  

6: Orienteringer fra bruger/pårørenderåd

7: Gensidig orientering fra Ældrerådets medlemmer

Ældrerådet kan stille spørgsmål til udsendte referater fra bruger/pårørenderådene/afdelingsmøderne. 

11. Næste møde (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

Afbud: Alf Villy Børge Søhus

Kompetence

Ældrerådet

Beslutningstema

Ældrerådet orienteres om næste mødedato og sted.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.     at næste møde og sted tages til orientering.

Sagens indhold

Næste møde er den 19. december 2023 kl. 9.00 og holdes på Antvorskov plejecenter.

Punkter med evt. bilag skal være formanden i hænde senest den 5. december kl. 12.

12. Punkter til Kommende møde (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med følgende tilføjelser:

Sundhedsklynger (D)

 



Afbud: Alf Villy Børge Søhus

Kompetence

Ældrerådet.

Beslutningstema

Ældrerådet kan beslutte punkter til kommende møde.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet skal beslutte punkter til kommende møde. 

Sagens indhold

Ældrerådet skal på dagens møde beslutte punkter til kommende møde. 

13. Pressemeddelelser (B)

Beslutning

At 1: Intet under punktet. 

Afbud: Alf Villy Børge Søhus

Kompetence

Ældrerådet.

Beslutningstema

Ældrerådet kan beslutte, om der er sager, der ønskes fremsendt som pressemeddelelse. 

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1.     at Ældrerådet skal beslutte, om der er sager, der ønskes fremsendt som pressemeddelelse.  


14. Eventuelt (O)

Beslutning

At 1: Intet under punktet. 

Afbud: Alf Villy Børge Søhus

Kompetence

Ældrerådet.

Beslutningstema 


Ældrerådet kan indbringe punkter under eventuelt.

Indstilling

1.  at Ældrerådet orienteres om eventuelle punkter. 

15. Godkendelse af dagens referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Afbud: Alf Villy Børge Søhus

Kompetence

Ældrerådet. 

Beslutningstema

Ældrerådet kan beslutte at godkendes dagens referat.

Indstilling

Formanden for Ældrerådet indstiller,

1. at Ældrerådet skal beslutte at godkende dagens referat.