Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (2014-2017) – Referat – 2. februar 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-5389                 Dok.nr.: 330-2016-36166                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 2. februar 2016:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
Godkendt.
Thomas Clausen (Ø) stemmer imod med den begrundelse, at handleplan og styringsaftale for unge (fra udvalgets møde den 1. december 2015, pkt. 7) ikke tages op på dagsordenen.

2. Gensidig orientering (O)

2.      Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2016-5388                 Dok.nr.: 330-2016-36164                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra
a. Udvalgsformanden
b. Udvalgets medlemmer
c. Uddannelsesdirektøren
d. Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration
1. Månedlige nøgletal for beskæftigelsesområdet (bilag 1)
2. Årsopgørelse 2015 og status 2016 på flygtningeområdet (bilag 2)
3. Halvårlig status fra Sprogcentret – februar 2016 (bilag 3)
4. Oversigt over tilsagn af puljemidler pr. 10.12.2015 (bilag 4)
5. Statistik vedr. afgang fra forsørgelse i Slagelse Kommune 2014 og 2015
(bilag 5)
e. Centerchefen for Børn og Familie
1. Status på flygtningeområdet- boligplaceringer (bilag 6)
f. Centerchefen for Kultur, Fritid & Borgerservice
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 2. februar 2016:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
ad a. Udvalgsformanden orienterede:
- Fra besøg af Beskæftigelsesministeren (udvalget får tilsendt slides fra mødet).
ad b. Udvalgets medlemmer:
Ann Sibbern (O) ønsker opdatering af udgifter på flygtningeområdet.
ad c. Uddannelsesdirektøren:
Orienterede om processen vedr. asylcenter i Korsør.
ad d. Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration orienterede:
- Strategi- og udviklingsplan 2016-2018, fra Det Regionale Arbejdsmarkedsråd, Sjælland, blev omdelt.
- Jobcenternes regionale samarbejde (JRS) - et forpligtende samarbejde omkring virksomhedskontakt, på tværs af kommunerne i Region Sjælland.
Orienteringerne blev taget til efterretning.

3. Årsberetning 2015 for Kontrolgruppen (O)

3.      Årsberetning 2015 for Kontrolgruppen (O)

Sagsnr.: 330-2016-1568                 Dok.nr.: 330-2016-9281                                              Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Kontrolgruppens årsberetning for 2015 fremlægges Beskæftigelses- og Integrationsudvalget til orientering.
Baggrund
Kontrolgruppen fremlægger en gang om året årsberetning med henblik på, at holde udvalget orienteret om indsatsen på kontrolområdet mod socialt bedrageri.
Niveauet, for den lokale indsats mod socialt bedrageri, fastlægges af den enkelte kommune.
De lokale retningslinjer er besluttet af Økonomiudvalget den 20. februar 2012, den 17. juni 2013 og Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. april 2014.
Retligt grundlag
Opfølgning og kontrol af, om betingelserne for udbetaling af sociale ydelser er opfyldt, er i forhold til Udbetaling Danmark reguleret ved særlovgivningerne vedr. børnetilskud, bidrag, boligstøtte.
Desuden gælder Lov om aktiv Socialpolitik, Lov om Sygedagpenge, Lov om Det Centrale Personregister, Persondataloven, Lov om Udbetaling Danmark, Retssikkerhedsloven, Forvaltningsloven samt den forvaltningsretlige grundsætning om proportionalitets i sagsbehandlingen.
Handlemuligheder
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget kan tage årsberetningen for 2015 til efterretning.
Vurdering
Center for Børn og Familie vurderer, at kontrolindsatsen i Slagelse Kommune i 2015 er udført i henhold til de lokalpolitiske beslutninger for området.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Familie indstiller,
1.    at Kontrolgruppens årsberetning for 2015 tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 2. februar 2016:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
Taget til efterretning.
Udvalget ønsker ved kommende årsberetninger sproglig præcisering med henblik på at skabe højere grad af klarhed.
Thomas Clausen (Ø) ønsker tilføjet, at der af kommende årsberetninger fremgår, hvem der har ansvaret i sager om social dumping.

4. Opfølgning i forhold til sygedagpengeområdet (E)

4.      Opfølgning i forhold til sygedagpengeområdet  (E)

Sagsnr.: 330-2013-74865               Dok.nr.: 330-2016-24983                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Erhvervs-, Innovations- og Arbejdsmarkedsudvalget besluttede på mødet den 28. maj 2013, at der hvert kvartal indtil maj 2014 skulle følges op på en række områder inden for sygedagpengeområdet i relation til Jobcentrets indsats på baggrund af den såkaldte Mploy-rapport.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har efterfølgende besluttet at fortsætte disse opfølgninger, senest den 8. juni 2015, hvor udvalget besluttede, at opfølgningerne skulle fortsætte i endnu et år, men nu med en halvårlig frekvens.
På baggrund af ovenstående orienteres udvalget om Jobcentrets indsats på opfølgning på sygedagpengeområdet (bilag 1). Der er ligeledes gennemført en brugertilfredshedsundersøgelse som fremgår af bilag 2.
Af opfølgningen fremgår det, at der er sket et fald i antallet af anker over Jobcentrets afgørelser, såvel som i forhold til klager over sagsbehandlingen. Sidstnævnte er reduceret med omkring 80%, hvis man ser på 2015 i forhold til antallet af klager i 2013. Modsat dette er andelen af omgjorte sager -  modtaget retur fra Ankestyrelsen – dog steget med ca. 10 %. Antallet af uddannelsesrevalideringer ligger i dag omkring 60.
Sygedagpenge- og revalideringsteamet fik ny leder den 1. august 2015. Derudover er teamet ændret i den nye organisation, der implementeres i løbet af januar 2016. Som følge heraf pågår der løbende et udviklingsarbejde i teamet. Arbejdet inkluderer behovet for at vidensdele internt såvel som eksternt i organisationen, samt korrekt kommunikation med borgere og deres involvering i sagsbehandlingen.
Der er for 8. gang gennemført en brugertilfredshedsundersøgelse på sygedagpengeområdet. Undersøgelsen havde 64 respondenter.
Alle undersøgelserne viser typisk gennemsnitlige tilbagemeldinger på 4,0 ud af 5 mulige for alle spørgsmål. Dette er også tilfældet i den seneste undersøgelse, hvor alle gennemsnitlige svar ligger på 4,0 eller lidt højere. En gennemgang af resultaterne i deres fulde form fremgår af bilag 2.
Den gennemsnitlige tilfredshed med Jobcentrets sagsbehandling er stort set uændret på tværs af alle undersøgelser. Borgernes tilfredshed med sagsbehandlingen ligger i denne seneste undersøgelse på 4,41, hvilket dog er lidt lavere end den bedste tilbagemelding på 4,45, der stammer fra august 2013.
Retligt grundlag
Udvalgets beslutning af 8. juni 2015 om fortsættelse af opfølgning på sygedagpengeområdet hvert ½ år.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 2. februar 2016:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
Taget til efterretning.
Udvalget anerkender det gode resultat.

5. Budgetopfølgning primo 2016 (B)

5.      Budgetopfølgning primo 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2016-3791                 Dok.nr.: 330-2016-26744                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget skal godkende budgetopfølgningen primo 2016, som er udarbejdet på baggrund af budget 2016 samt forventet regnskabsresultat 2015.
Budgetopfølgningen indgår i den samlede opfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.
Baggrund
Ved budgetopfølgningen pr. ultimo marts 2015 besluttede Økonomiudvalget, at der skulle igangsættes perspektivanalyser på områder med forventede merforbrug. Status på analyserne blev forelagt økonomiudvalget på deres møde i juni, og de endelige analyser blev fremsendt som en del af budgetmaterialet til Byrådet op til budgetseminaret.
På baggrund af perspektivanalyserne og de fortsatte udfordringer er det besluttet, at der sker en tæt opfølgning på det forventede forbrug 2016, og at de udfordrede områder skal udarbejde en budgetopfølgning primo 2016.
Forventninger til drift 2016:
Budgetopfølgningen primo 2016 (bilag 1) viser et forventet mindre forbrug på 2,306 mio. kr. i forhold til korrigeret budget 2016.
Det forventede mindre forbrug i 2016 er beregnet på baggrund af det forventede regnskabsresultat i 2015 på 1.183.711 mio. kr. (se bilag 2), den nye flygtningekvote (bilag 1,note 1) samt boligplacering af flygtninge (bilag 1, note 2).
Ved budgetopfølgningen primo 2016 er påvirkningen af refusionsreformen, der trådte i kraft 1. januar 2016, indregnet. Det vil først fra tidligst ultimo februar 2016 være muligt at få oplysninger om fordelingen af ydelsesmodtagere ift. ny refusionsmodel. I budget 2016 er det KL’s fordelingstal der ligger til baggrund for den forventede refusion.
Udover de indregnede forventninger til forventet forbrug 2016 er der følgende, som kan have indvirkning på resultatet for 2016:
På den aktive arbejdsmarkedsindsats:
· Den 21. december 2015 vedtog Folketinget lov nr. 1875 ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, med ikrafttrædelse 1. januar 2016. Ændringen vedrører:
- Ændret minimumskrav til mentorindsats
- Afskaffelse af refusion af udgifter til øvrig vejledning og opkvalificering til jobparate og åbenlyst uddannelsesparate
- Sammenlægning af rammer for mentor og aktivindsats samt reduktion af den nye ramme
Ændringerne medfører for Slagelse Kommune en samlet besparelse på 2,002 mio. kr. iflg. KL’s beregning.
Derudover vil sammenlægningen af rammen for mentor og aktivindsats betyde for Slagelse Kommune, at den forventede refusion på 6,0 mio. kr. på mentorrammen ikke vil kunne indhentes. Budgettet på aktivindsatsen er på nuværende tidspunkt over rådighedsloftet. Ved tilførsel af mentorrammen til aktivindsatsen, vil det derfor ikke være muligt at indhente den forventede refusion.  Ved budgetlægningen for 2016 blev der medtaget en besparelse på 14,0 mio. kr. på området. 
På boligstøtteområdet er følgende ikke medtaget i budgetopfølgningen primo 2016:
· Indførelsen af den nye integrationsydelse, som gælder for personer, der lovligt tager ophold i landet, efter lovens ikrafttrædelse den 1. september 2015. Ifølge beregninger fra KL vil det betyde en merudgift til boligstøtte på 10,5 mio. netto for kommunerne i 2016. Slagelse Kommunes andel udgør 1,426% svarende til 150.000 kr.
· Lovforslag om udvidelse af personkredsen vedr. ny integrationsydelse er sendt i høring. Lovforslaget indebærer, at målgruppen for integrationsydelse udvides til at omfatte alle, som ikke har opholdt sig i Danmark i mindst 7 ud af de seneste 8 år. Målgruppen omfatter både udlændinge og danske statsborgere.
· I februar 2016 forventes fremsat lovforslag vedr. kontanthjælpsloft og 225 timers regel som, hvis det vedtages, vil påvirke udgifterne til boligstøtte. (Der foreligger p.t. kun aftale om et kontanthjælpssystem, hvor det kan betale sig at arbejde – Jobreform fase I mellem regeringen og Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det konservative Folkeparti).
På området for kvindekrisecentre m.m. er der følgende, der kan have indvirkning på resultatet for 2016:
· Der forventes en merudgift på 0,5 mio. kr. i 2016 på kvindekrisecentre.
Området dækker over lovbundne tilbud om døgnophold til voldstruede eller voldsramte mænd, kvinder og børn. Der er frit optag på disse institutioner, hvilket betyder, at borgeren uden kommunens medvirken kan tage ophold på et hvilket som helst krisecenter. Kommunen kan i meget begrænset omfang påvirke opholdets længde ved at stille alternative tilbud og behandling til rådighed. Den forventede merudgift er ikke indregnet i det forventede forbrug i 2016.
Området er behæftet med betydelig usikkerhed.
Retligt grundlag
Styrelsesloven og kommunens kasse- og regnskabsregulativ.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage stilling til, om status på regnskab 2015 giver anledning til revurdering af budgetforudsætninger og dermed budget 2016.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at den samlede budgetopfølgning godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Udvalget godkender budgetopfølgning primo 2016
2.    at Budgetopfølgningen fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 2. februar 2016:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
At 1.-2. Godkendt.

6. Justeret udviklingsaftale for 2016 (D)

6.      Justeret udviklingsaftale for 2016 (D)

Sagsnr.: 330-2016-6266                 Dok.nr.: 330-2016-43950                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Slagelse Kommune har i perioden 2010 til 2015 arbejdet med et aftalestyringskoncept med henblik på, dels at fagudvalgene indgår udviklingsaftaler for de enkelte politikområder, dels at centrene inden for rammerne af udviklingsaftalerne indgår virksomhedsaftaler med virksomhederne på det enkelte område.
Dette koncept er nu blevet opdateret med henblik på at lægge større vægt på aftaleprocessen med målformulering samt at øge fokus på effekt.
Formål
Formål med aftalestyringen er at skabe et politisk forankret styringsinstrument, som kan understøtte Slagelse Kommunes øget fokus på mål og effekt.
Aftalestyringsmodellen skal sikre, at:
· der arbejdes med udgangspunkt i politiske ønsker til fokusområder og mål
· der er fokus og koordinering på tværs af organisationen og politikområderne
· målene er mere effektorienterede – frem for procesorienterede.
Tidsplan
Tidsplanen for 2016 er en undtagelse. Her vil der ske en drøftelse af temaer/ overordnede mål på udvalgsmøder i februar med henblik på at godkende de endelige effektmål i marts.
Fremadrettet vil processen med drøftelse og godkendelse af udviklingsaftalerne foreligge på udvalgsmøder i henholdsvis november og december. Det vil sige, at processen for drøftelse og godkendelse af udviklingsaftalerne for 2017 foregår på udvalgsmøderne i november og december 2016.
Udover at understøtte forankring i Byrådet og kobling til den politiske budgetaftale, så sikrer tidsplanen en komprimeret aftaleproces i fagudvalgene, umiddelbart inden aftalernes ikrafttræden. Derved understøtter processen også det politiske ønske om, at aftalerne er relevante (forstået som nutidige).
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget skal drøfte ønsker til temaer/overordnede mål med henblik på at godkende de endelige effektmål i marts.
Vurdering
Administrationen vurderer, at ændring af det fremadrettede styringskoncept vil få minimal betydning for beskæftigelsesområdet, mens der vil være behov for at drøfte politiske temaer og mål for 2016, når det handler om Integration og Netværk samt de relaterede områder med politisk budgetansvar, som er bundet op under Center for Børn og Familie.
På baggrund af de politiske tilbagemeldinger på mødet i februar vil den samlede udviklingsaftale blive opdateret og justeret til udvalgsmødet i marts, hvor den skal godkendes.
Jobcenter
På beskæftigelsesområdet har det siden 2007 været lovbestemt, hvordan det politiske niveau aktivt skulle inddrages i forhold til den årlige beskæftigelsesplan, herunder har der været politisk krav om koordinering på tværs af organisation og politikområder. Endelig har det også været et lovmæssigt krav, at der skulle opstilles kvantitative effektmål frem for procesmål. På samme vis har effektmålene først skullet besluttes i slutningen af året, så de var så realistiske som muligt i forhold til det nye år.
Det justerede aftalestyringskoncept er også for de øvrige områder i udviklingsaftalen under beskæftigelses- og integrationsområdet søgt implementeret i den nuværende udviklingsaftale. Dette har dog ikke været tilfældet på alle politikområder i hele kommunen, hvorfor styringskonceptet er blevet justeret og præciseret.
Da temaer og mål for 2016 allerede er blevet vedtaget af Byrådet på beskæftigelsesområdet via Beskæftigelsesplanen, skal den nye retning og de nye mål blot skrives ind i den justerede udviklingsaftale for 2016.
Integration og Netværk
For Integration og Netværk er situationen ændret siden udarbejdelsen af den nuværende udviklingsaftale. Der er kommet en meget større tilgang af asylansøgere til landet, og emnet har dermed fået en meget større politisk fokus. Området er dog fortsat i høj grad styret via lovgivningen, hvorfor det lokale råderum for retningen er begrænset. Center for Arbejdsmarked og Integration foreslår, at udvalget i første omgang forholder sig til de nuværende mål og på den baggrund drøfter de fremadrettede ønsker (nuværende udviklingsaftale indgår som bilag).
Udfordringen i forhold til opsætning af kvantitative mål for flygtningeområdet er, at området ikke er understøttet datamæssigt på samme vis som beskæftigelsesområdet. Diverse undersøgelser, der refereres til i medierne, er således som oftest baseret på særkørsler fra Danmarks Statistik eller DREAM-registret. 
Center for Børn og Familie, Voksne
Siden 2014 er der sket omorganisering af centerområderne. Det betyder, at det nu er Center for Børn og Familie, Voksne, som understøtter områder under Beskæftigelses- og Integrationsudvalget. Centrets bud på relevante temaer for 2016 i en justeret udviklingsaftale er:
· At færre unge søger kontanthjælp og enkeltydelser på grund af afbrudt uddannelse (uændret).
· At øge fokus på indsatsen for særligt udsatte unge mellem 18-22 år, med henblik på at understøtte deres selvstændighed ind i voksenlivet (nyt).
· At fortsætte forebyggende indsats på det kontrolfaglige område via vejledning og information til borgerne, for at undgå at borgerne uberettiget modtager ydelser (nyt).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne for Arbejdsmarked og Integration samt Børn og Familie indstiller,
1.    at Udvalget drøfter temaer og overordnede mål med henblik på at godkende justeret udviklingsaftale for 2016 på næste udvalgsmøde i marts.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 2. februar 2016:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
Drøftet.

7. Implementering af § 85-støtte til borgere (O)

7.      Implementering af § 85-støtte til borgere (O)

Sagsnr.: 330-2015-87716               Dok.nr.: 330-2016-33042                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om oplæg til implementering af § 85 – støtte til borgere med anden indkomst end førtidspension.
Baggrund
Byrådet godkendte på sit møde den 14. december 2015, at kompetencen for tildeling af støtte efter servicelovens § 85 til borgere med anden indkomst end førtidspension overføres fra Handicap og Psykiatriudvalget til Beskæftigelses- og Integrationsudvalget, herunder omplacering af 7,7 mio. kr. i budget 2016.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget ønskede på sit møde den 1. december 2015, at der skulle fremlægges oplæg til implementering på mødet i februar 2016.
Administrationen har udarbejdet oplæg til implementering, jfr. bilag 1.
Antallet af sager udgør p.t.:
· 116 Psykiatrisager
· 51 Handicap sager
For at sikre ensartet behandling af borgerne er der mellem Handicap og Psykiatri og Jobcentret indgået aftale om, at primært borgere med under 15 timers støtte samt en aktiv sag i Jobcentret overføres til Jobcentret efter en konkret individuel og faglig vurdering.
Der er ligeledes aftale om at udvikle samarbejdet med de nuværende udfører virksomheder på området, så de også kan varetage funktioner omkring social mentor samt enkelte jobkonsulentfunktioner. Baggrunden er at sikre, at der ikke er for mange personer om samme borgers sag og derved minimere eventuelle modsatrettede meldinger og ventetider i de 2 fagcentre. Borgerne fastholdes derved i deres nuværende støtte, samtidig med at den udvikles.
Retligt grundlag
Styringslovens kap. 5 samt servicelovens § 85.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning med udvalgets eventuelle bemærkninger.
Vurdering
Administrationen anbefaler oplæg til implementering.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den endelige overførsel kan variere, idet overdragelsen af borgere sker med den konkrete nuværende bevilling på 7,7 mio.kr.
For at sikre ensartethed og grundig oplæring er der aftalt sidemandsoplæring, så de enkelte sager gennemgås af medarbejdere fra Jobcentret sammen med medarbejdere fra Handicap og Psykiatri. Der vil ligeledes i en periode være sidemandsoplæring i nye sager. Herefter overgår opgaven til Jobcentret.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Administrationens oplæg til implementering tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 2. februar 2016:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
Taget til efterretning.
Udvalget ønsker opfølgning på indsatsen med fokus på, dels om borgerne fastholdes i nuværende støtte, samt dels de fremadrettede tilbud til borgerne (opfølgning i september).

8. Orientering om udvalgets pulje til egne aktiviteter (O)

8.      Orientering om udvalgets pulje til egne aktiviteter (O)

Sagsnr.: 330-2015-86744               Dok.nr.: 330-2016-22738                                            Åbent
Kompetence: Stående udvalg
Beslutningstema
Udvalget orienteres om, at Økonomiudvalget den 7. december 2015 har besluttet, at der etableres udvalgsstyrede puljer, således at det enkelte stående udvalg og Økonomiudvalget selv har mulighed for at prioritere midlerne til egne interne aktiviteter.
Baggrund
Ønske fra udvalgene om mulighed for prioritering af økonomi til egne aktiviteter er fra og med 1. januar 2016 udmøntet som en pulje til det enkelte udvalg. Puljens størrelse er fastsat ud fra antallet af medlemmer i det enkelte udvalg.
Udvalgets pulje fyldes op hvert år med baggrund i det vedtagne budget. Ikke anvendte midler i udvalgets pulje videreføres fra budgetår til budgetår, dog således at puljen ophører, når det siddende Byråd fratræder med udgangen af 2017. Det betyder, at udvalget har mulighed for at spare op f.eks. til en større rejse i 2017.
Det er samtlige udgifter til udvalgenes egne aktiviteter, der afholdes fra puljen, bortset fra udvalgsvederlag og kørepenge til det enkelte udvalgsmedlem ved ordinær mødeaktivitet.
Uddannelse omfatter deltagelse i kurser f.eks. på COK, hvor enkelte udvalgsmedlemmer deltager for personligt at opdatere sig. Møder og rejser omfatter fællesaktiviteter i udvalget som f.eks. mødeforplejning, konferencedeltagelse og egentlige udvalgsrejser.
Puljen omfatter udgifterne til såvel udvalgsmedlemmer som de embedsmænd, der bistår udvalget.
Det er naturligvis fortsat sådan, at udvalget har mulighed for at søge om en tillægsbevilling, hvis udvalget ønsker at afholde aktiviteter, som ikke kan finansieres indenfor den fastsatte ramme.
Udvalgets sekretær står for den daglige administration af puljen.
Pulje
Økonomiudvalget
67.083
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
47.917
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
67.083
Handicap- og Psykiatriudvalget
47.917
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
67.083
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
47.917
Sundheds- og Seniorudvalget
47.917
Uddannelsesudvalget
67.083
Retligt grundlag
Økonomiudvalget er tillagt opgaven med tilrettelæggelse af den økonomiske forvaltning inden for de af byrådet fastsatte rammer. Der er tale om fastlæggelse af økonomisk praksis.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger - der disponeres inden for konto 0120.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og vicekommunaldirektøren indstiller,
1.    at udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 27. januar 2016:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:  ingen
Til efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:  Johnny Persson (V), Niels Christian Nielsen (A)
Til orientering.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 2. februar 2016:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
Taget til efterretning.

9. Studietur 2016 (B)

9.      Studietur 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2016-5572                 Dok.nr.: 330-2016-50086                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget skal beslutte, om udvalget skal på studietur i 2016.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte, at udvalget skal på studietur i 2016, eller udvalget kan udskyde en eventuel studietur til 2017.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udvalget skal afholde udgiften til studieturen indenfor udvalgets egen budgetramme på 47.917 kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget beslutter, om udvalget skal på studietur i 2016.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 2. februar 2016:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
Thomas Clausen (Ø) fremsatte forslag om, at studieturen ikke afholdes.
For forslaget stemte Thomas Clausen (Ø) og Ann Sibbern (O).
Imod forslaget stemte Pernille Frandsen (V) og Helle Jacobsen (V), da der ønskes oplæg om fordeling af de afsatte midler fra administrationen.
Forslaget bortfaldt herefter.
På næste møde fremlægger adminstrationen oplæg til fordeling af budgetrammen.

10. Punkter til kommende møder (B)

10.   Punkter til kommende møder (B)

Sagsnr.: 330-2015-93890               Dok.nr.: 330-2016-36161                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (BIU) skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte eventuelle punkter til behandling eller orientering på kommende møder (se bilag 1).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 2. februar 2016:
Fraværende:  Ali Yavuz (A)
Godkendt.
Udvalget ønsker på kommende udvalgsmøde en drøftelse af de grundprincipper, som udvalget besluttede den 7. april 2015 vedr. boligplacering af integrationsflygtninge. Drøftelsen er initieret af den aktuelle situation, og skal have til formål at vurdere behovet for justering/supplering af principperne.
Udvalget ønsker ligeledes at få belyst muligheder for anvendelse af kommunale bygninger til brug for boligplacering, herunder mulighed for dispensation fra placering i ghetto-områder. Om muligt er der et ønske om, at erfaringer fra andre kommuner bliver inddraget i sagsfremstillingen.
Thomas Clausen (Ø) ønsker fast opgørelse over antal borgere i løntilskud og virksomhedspraktik (gerne opdelt i offentlig/privat regi) sammen med månedlige nøgletal.