5. Budgetopfølgning primo 2016 (B)
5.      Budgetopfølgning primo 2016 (B)
Sagsnr.: 330-2016-3791                 Dok.nr.: 330-2016-26744                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget skal godkende budgetopfølgningen
 primo 2016, som er udarbejdet på baggrund af budget 2016 samt forventet
 regnskabsresultat 2015.
Budgetopfølgningen indgår i den samlede opfølgning til
 Økonomiudvalget og Byrådet.
Baggrund
Ved budgetopfølgningen pr. ultimo marts 2015 besluttede
 Økonomiudvalget, at der skulle igangsættes perspektivanalyser på områder med
 forventede merforbrug. Status på analyserne blev forelagt økonomiudvalget på
 deres møde i juni, og de endelige analyser blev fremsendt som en del af
 budgetmaterialet til Byrådet op til budgetseminaret.
På baggrund af perspektivanalyserne og de fortsatte
 udfordringer er det besluttet, at der sker en tæt opfølgning på det forventede
 forbrug 2016, og at de udfordrede områder skal udarbejde en budgetopfølgning
 primo 2016.
Forventninger til drift 2016:
Budgetopfølgningen primo 2016 (bilag
 1) viser et forventet mindre forbrug på 2,306 mio. kr. i forhold til korrigeret
 budget 2016.
Det forventede mindre forbrug i
 2016 er beregnet på baggrund af det forventede regnskabsresultat i 2015 på
 1.183.711 mio. kr. (se bilag 2), den nye flygtningekvote (bilag 1,note 1) samt
 boligplacering af flygtninge (bilag 1, note 2).
Ved budgetopfølgningen primo
 2016 er påvirkningen af refusionsreformen, der trådte i kraft 1. januar 2016,
 indregnet. Det vil først fra tidligst ultimo februar 2016 være muligt at få oplysninger
 om fordelingen af ydelsesmodtagere ift. ny refusionsmodel. I budget 2016 er det
 KL’s fordelingstal der ligger til baggrund for den forventede refusion.
Udover de indregnede forventninger
 til forventet forbrug 2016 er der følgende, som kan have indvirkning på
 resultatet for 2016:
På den aktive
 arbejdsmarkedsindsats:
·  Den 21. december 2015 vedtog Folketinget lov nr. 1875 ændring af
 lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, med ikrafttrædelse 1. januar 2016.
 Ændringen vedrører:
-  Ændret minimumskrav til mentorindsats
-  Afskaffelse af refusion af udgifter til øvrig vejledning og
 opkvalificering til jobparate og åbenlyst uddannelsesparate
-  Sammenlægning af rammer for mentor og aktivindsats samt
 reduktion af den nye ramme
Ændringerne
 medfører for Slagelse Kommune en samlet besparelse på 2,002 mio. kr. iflg. KL’s
 beregning.
Derudover vil
 sammenlægningen af rammen for mentor og aktivindsats betyde for Slagelse
 Kommune, at den forventede refusion på 6,0 mio. kr. på mentorrammen ikke vil
 kunne indhentes. Budgettet på aktivindsatsen er på nuværende tidspunkt over rådighedsloftet.
 Ved tilførsel af mentorrammen til aktivindsatsen, vil det derfor ikke være
 muligt at indhente den forventede refusion.  Ved budgetlægningen for 2016 blev
 der medtaget en besparelse på 14,0 mio. kr. på området. 
På boligstøtteområdet er
 følgende ikke medtaget i budgetopfølgningen primo 2016:
·  Indførelsen af den nye integrationsydelse, som gælder for
 personer, der lovligt tager ophold i landet, efter lovens ikrafttrædelse den 1.
 september 2015. Ifølge beregninger fra KL vil det betyde en merudgift til
 boligstøtte på 10,5 mio. netto for kommunerne i 2016. Slagelse Kommunes andel
 udgør 1,426% svarende til 150.000 kr.
·  Lovforslag om udvidelse af personkredsen vedr. ny
 integrationsydelse er sendt i høring. Lovforslaget indebærer, at målgruppen for
 integrationsydelse udvides til at omfatte alle, som ikke har opholdt sig i
 Danmark i mindst 7 ud af de seneste 8 år. Målgruppen omfatter både udlændinge
 og danske statsborgere.
·  I februar 2016 forventes fremsat lovforslag vedr.
 kontanthjælpsloft og 225 timers regel som, hvis det vedtages, vil påvirke
 udgifterne til boligstøtte. (Der foreligger p.t. kun aftale om et
 kontanthjælpssystem, hvor det kan betale sig at arbejde – Jobreform fase I
 mellem regeringen og Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det konservative
 Folkeparti).
På området for kvindekrisecentre m.m. er der følgende, der
 kan have indvirkning på resultatet for 2016:
·  Der forventes en merudgift på 0,5 mio. kr. i 2016 på
 kvindekrisecentre.
Området dækker over lovbundne
 tilbud om døgnophold til voldstruede eller voldsramte mænd, kvinder og børn.
 Der er frit optag på disse institutioner, hvilket betyder, at borgeren uden
 kommunens medvirken kan tage ophold på et hvilket som helst krisecenter.
 Kommunen kan i meget begrænset omfang påvirke opholdets længde ved at stille
 alternative tilbud og behandling til rådighed. Den forventede merudgift er ikke
 indregnet i det forventede forbrug i 2016.
Området er behæftet med betydelig
 usikkerhed.
Retligt
 grundlag
Styrelsesloven og kommunens kasse- og regnskabsregulativ.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage stilling til, om status på regnskab 2015
 giver anledning til revurdering af budgetforudsætninger og dermed budget 2016.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at den samlede budgetopfølgning godkendes.
Økonomiske
 og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
 for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.   
 at Udvalget godkender budgetopfølgning primo 2016
2.   
 at Budgetopfølgningen fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Beskæftigelses-
 og Integrationsudvalget den 2. februar 2016:
Fraværende: 
Ali Yavuz (A)
At 1.-2. Godkendt.