Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) – Referat – 1. oktober 2018



89. Godkendelse af dagsorden (B)

89.   Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89635               Dok.nr.: 330-2018-490838                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden til Børne- og Ungeudvalgets møde den 1. oktober 2018.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Dagsorden til Børne- og Ungeudvalgets møde den 1. oktober 2018 godkendes.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende:  Lis Tribler (A), Stén Knuth (V)
Godkendt.

90. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

90.   Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-90127               Dok.nr.: 330-2018-331262                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra Formand
2. Orientering fra medlemmer
3. Orientering om henvendelser fra borgere
4. Orientering fra direktøren/Centerchefen
a) Gældende procedure ved elevers bekymrende fravær i folkeskolen
b) Åben Dagtilbud Partnerskab med Slagelse Badminton Klub
c) Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber giver flere medlemmer til foreningerne
d) Kamp og leg i dagtilbud og skole
e) Regeringens pulje for løft af de fagligt svageste elever i folkeskolen
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Formanden orienterede om møde med formanden for Vemmelev lokalråd og leder af klubben Søren Klein. Formanden har snakket med lokalrådet om de unge, der opholder sig i parken, og om hvordan der kan skabes aktiviteter for de unge. Helle Blak skal have en af de unge i praktik som byrådspolitiker i uge 43. Formanden orienterede om, at hun ikke er til stede på næste møde.
Udvalget orienteres om procedurer for invitationer, gaver m.v. ved institurioners jubilæer og tilsvarende.
Udvalget fik en orientering om indplacering af børn i aldersgrupper i dagtilbudene, takstberegning og bevillingmodel. Børn indplaceres alene i grupperne efter pædagogiske vurderinger ud fra en konkret faglig vurdering.
Centrchef Per Kensø orienterede om ansættelse af ny leder i Skovbrynet.
Vedrørende pkt. 4.a. - udvalget anmodede om oplæg til forenklet procedure, hvor erfaringerne med skolekontaktpersoner m.v. indarbejdes.
Orienteringen taget til efterretning.

91. VIVE benchmarkanalyse 2017 vedr. det specialiserede børne- og ungeområde (O)

91.   VIVE benchmarkanalyse 2017 vedr. det specialiserede børne- og ungeområde (O)

Sagsnr.: 330-2018-60691               Dok.nr.: 330-2018-495884                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
VIVE har primo-medio 2018 gennemført en opdatering af benchmarkanalyserne på børne- og voksenområdet med to rapporter.
Baggrund
Opdateringen af benchmarkanalyserne er sket på bestilling fra KKR Sjælland, der i oktober 2017 har tiltrådt, at de styringsinformationer, der skal satses på, bl.a. er opdatering af benchmarkanalyserne i en reduceret form, bestående af sammenligninger mellem kommunerne i Region Sjælland, hvad angår 1) udgifter pr. 0-22-årig/18-64-årig, 2) brugerandele og 3) enhedsudgifter pr. bruger.
Kommunerne får opdateret viden om, hvilke kommuner inden for Region Sjælland, der har relativt høje eller lave brugerandele og enhedsudgifter, og hvordan niveauet for kommunerne i Region Sjælland, set under ét, ligger i forhold til niveauet i andre regioner på disse parametre.
Handlemuligheder
VIVEs Analyseresultater – hovedkonklusioner på hhv. voksen- og børneområdet
Overordnet set viser resultaterne, at RS17-kommunernes udgiftsniveau på det specialiserede voksenområde pr. 18-64-årig indbygge er steget fra 2014 til 2017. I samme periode er andelen af botilbudsmodtagere faldet en anelse i kommunerne i Region Sjælland, mens enhedsudgifterne til botilbud er steget. De udviklingstendenser, der sås i de to tidligere benchmarkinganalyser, herunder stigende brugerandele og faldende enhedsudgifter på botilbudsområdet, adskiller sig altså fra de tendenser, der ses i perioden 2014-2017.
Overordnet set viser resultaterne, at RS17-kommunernes udgifter til det specialiserede børne- og ungeområde pr. 0-22-årig er steget lidt (5 %) fra 2014 til 2017. I samme periode er andelen af foranstaltningsmodtagere ligeledes steget lidt (4 %), mens enhedsudgifterne til sociale foranstaltninger ligger nogenlunde stabilt blandt kommunerne i Region Sjælland (stigning på 1 %). De udviklingstendenser, der sås i VIVEs tidligere benchmarkinganalyse af udviklingen i perioden 2013-2015 med faldende brugerandele og stigende enhedsudgifter, adskiller sig dermed fra de tendenser, der ses i perioden 2014-2017.
Der foretages i øjeblikket en korrektion af VIVE-rapporten om børneområdet. Korrektionen handler alene om én kommunes tal (Næstved). Korrektionen betyder ikke noget for de øvrige kommuners tal, men kan have en betydning for de samlede tal og gennemsnit i rapporten på det specialiserede børne- og ungeområde
Det anbefales at Udvalget drøfter analysens videre anvendelse i fagudvalget.
Vurdering
Kommunerne får data, som giver et billede af situationen i kommunen, og som giver mulighed for at se på udviklingen i forhold til de sidste analyser KORA foretog på samme område.
Kommunerne kan benytte analyserne til at undres over egne tal, til at sammenligne med andre kommuner og til at iværksætte og/eller videreføre tiltag på de enkelte områder, tilbud og målgrupper.
Analyserne giver mulighed for at den enkelte kommune kan komme lidt dybere ned i forklaringer på udgiftsniveauet og måske give en ide om, hvorvidt det er pris eller mængde, der forklarer niveauet.
VIVE-analysen er primært styringsredskab for den enkelte kommune, da den stiller styringsinformation til rådighed for den enkelte kommune og indeholder sammenligning med de andre kommuner i regionen.
Analysen giver kommunerne mulighed for at følge udviklingen over tid, da analysen er den tredje i rækken og dermed rummer en tidsserie. Den enkelte kommune har mulighed for at se om udgifter skyldes relativt dyre tilbud (pris/takst) og/eller relativt mange brugere(brugerandel).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Analysen vedr. det specialiserede voksenområde har været forelagt til orientering for Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.
Indstilling
Centerchefen for Børn- og Unge indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Udvalget har et ønske om at der kommer nærmere oplæg om hvad analysen kan bruges til mere handlingsorienteret.

92. Opfølgning pr. september - Specialundervisning Skole og Børn & Unge (E)

92.   Opfølgning pr. september - Specialundervisning Skole og Børn & Unge (E)

Sagsnr.: 330-2018-3190                 Dok.nr.: 330-2018-466208                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Specialundervisningsområdet og det specialiserede børne- og ungeområde er begge præget af udfordringer, der lægger kraftigt pres på områdernes økonomi. Der er af den grund behov for et stærkt administrativt og politisk fokus. I den månedlige opfølgning bliver Børne- og Ungeudvalget derfor præsenteret for den seneste udvikling på områderne.
I forbindelse med Budgetopfølgning 1, der blev behandlet på udvalgets møde den 5. februar 2018, blev der udarbejdet handleplaner for begge områder. Den månedlige opfølgning tjener ligeledes til løbende at kunne vurdere disse handleplaner, så de afspejler udviklingen på områderne.
Rapporteringen er udarbejdet, så den giver et enkelt overblik over udviklingen i udgifter og aktiviteter, ligesom der – hvor det er muligt – er beregnet gennemsnitspriser på anvendte indsatser. Dermed opbygges der viden om den aktuelle udvikling i udgifter og aktiviteter, som kan underbygge beslutninger, der træffes enten i forbindelse med de faste budgetopfølgninger eller som et led i den løbende administrative og politiske styring af områderne.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage den månedlige rapportering omkring specialundervisning og det specialiserede børne- og ungeområde til efterretning.
Vurdering
I bilag 1 ses månedlig opfølgning på økonomi og aktiviteter for specialundervisning.
I bilag 2 ses den månedlige opfølgning på økonomien på det specialiserede børne- og ungeområde.
Månedlig opfølgning Specialundervisning
Udvikling i forbrug pr. ultimo september:
Myndigheden for specialundervisning forventer ved denne budgetopfølgning et estimeret merforbrug på 8,7 mio. kr. Dette er en ændret merudgift fra sidste måned, hvor der var forventet et merforbrug på 7,4 mio. kr.
Merforbruget skyldes, at det ikke har været muligt at realisere det forventede provenu i flere elementer på handleplanen.
Element 8 i handleplanen er ”Justeret grænse for garantitildeling på almenskolerne” på 1,7 mio. kr. Dette element blev efter høringsprocessen ikke godkendt i Børne- og Ungeudvalget.

Element 2 i handleplanen er ”Færre visitationer” på 2,9 mio. kr. beregnet fra august måned. Dette element er ikke blevet indfriet, da der er visiteret flere elever efter hovedvisitationen end forventet ved udarbejdelsen af handleplanen.
Element 3 i handleplanen er ”Justeret budgettildelingsmodel for specialskolerne” på 3,5 mio. kr. Det har ud fra 5/9-elevtallet, ikke været muligt at indfri dette provenu til fulde. Begrundelsen er, at elevtallet blev højere end det forventede elevtal og budgetreduktionen er derfor nu kun 2,1 mio. kr. Det manglende provenu udgør 1,4 mio. kr.
Af indsatsområde fra handleplanen henstår nu kun pct. 1 vedr. ”Controlling af eksisterende indsatser” på 1,2 mio. kr., der ikke umiddelbart er målbar og dermed realiserbar.
Udvikling i aktiviteter:
Den vidtgående specialundervisning er stadig et område præget af udfordringer. Dette skyldes primært, at aktiviteterne ikke er faldet så meget som forventet på området.
Vurdering af handlemuligheder for specialundervisning fra 2018:
Der er udarbejdet en handleplan for den vidtgående specialundervisning, der har mange elementer med varig budgeteffekt og dele der alene har budgetvirkning i 2018.
Den oprindelige handleplan, der blev vedtaget ved første budgetopfølgning, havde et samlet provenu på 26,8 mio. kr., fordelt på ni initiativer. Siden da er de fleste af initiativerne blevet gennemført, og der har været en positiv udvikling på en række af de øvrige initiativer. Derfor er det forventede merforbrug nu vurderet til 8,7 mio. kr.
Det ses på nuværende tidspunkt ikke muligt, at nedbringe merforbruget væsentligt, uden igangsætning af nye indsatser og tiltag.
Månedlig opfølgning Børn og Unge
Udvikling i forbrug pr. august 2018
Som et afsæt for økonomistyringen på børne- og ungeområdet i 2018 blev der primo 2018 udarbejdet et dispositionsbudget. Den samlede økonomiske ramme var det politisk vedtagne budget for 2018.
Disponering af budget 2018 indeholdt alle kendte udgifter fra 2017, der ”går igen” i 2018 samt den erfaringsbaserede forventning om til- og afgang i sager og foranstaltninger på BU-området. Disponeringen indeholdt ligeledes de forhold, der lå bag ved merforbruget for 2017.
I den månedlige økonomiopfølgning sammenlignes det disponerede budget måned for måned med det realiserede forbrug.
I forbindelse med budgetopfølgning 3, forventedes et merforbrug på 34,1 mio. kr., faldende til 26,5 mio. kr. efter en realisering af handleplanens gevinster på 7,6. mio. kr.
Efter den seneste gennemgang af disponeringerne resten af 2018 vurderes det fortsat muligt at opnå en gevinstrealisering på handleplanen, men det samlede forbrug og disponeringen for resten af 2018, forventes at betyde et merforbrug på 37,7 mio. kr. i 2018.
Opfølgning på igangværende initiativer
Handleplan
Det forventes fortsat at Handleplanens målsætninger kan realiseres og at der derfor kan realiseres en reduktion på de nævnte områder på 7,6 mio. Imidlertid har udviklingen i den samlede økonomi på området betydet, at merforbruget på området forventes at lande på 37,7 mio. kr. i 2018. Handleplanens målsætninger er således indregnet i det samlede forbrugsskøn for området.
De iværksatte tiltag forventes alene at kunne bremse op for udviklingen og dermed understøtte, at den fornyede disponering for resten af 2018 kan holdes.
I bilag 3: Opfølgning på økonomien på det specialiserede børne- og ungeområde, bliver der sat fokus på, hvor de der i særlig grad har været økonomiske udfordringer i forhold til økonomien på området i 2018.
Notatet viser, at der særligt ses en stigning i forbruget på 5.20 opholdssteder mv. for børn og unge og 5.21 forebyggende foranstaltninger. Her ses på begge områder et markant merforbrug de fleste måneder i 2018 i forhold til 2017.
Samlet set for udviklingen på det specialiserede børne- og ungeområde ses at de stigende udgifter er betinget af en stigning i antallet af indsatser sammen med en stigning i gennemsnitspriserne på de mest omkostningstunge områder. Udviklingen kan til dels tilskrives et stigende antal underretninger i 2018 sammenlignet med 2017.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchef for Børn og Unge indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Den månedlige rapportering tages til efterretning
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Den månedlige rapportering taget til efterretning.
Udvalget fik en uddybende orientering om nye tiltag, herunder at man samarbejder med andre kommuner omkring efteruddannelse, netværk, døgninstitution til rådighed.
Opprioritering i forhold til forebyggelse. Visitation og forebyggelse slås sammen, så alle medarbejdere i gruppen kommer til at arbejde både med forebyggelse og myndighed. Underretninger håndteres på skoler og institutioner, med henblik på at sikre, at forebyggelse har været tænkt ind, inden familiens vanskeligheder udvikler sig.
Der udarbejdes et katalog med forebyggende tiltag.

93. Status på arbejdet med ungeindsatsen (O)

93.   Status på arbejdet med ungeindsatsen (O)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2018-502284                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalgene får en status på arbejdet med at tilrettelægge ungeindsatsen.
Baggrund
Som et væsentligt element i arbejdet med at tilrettelægge den sammenhængende ungeindsats har administrationen indhentet input fra unge, medarbejdere og øvrige interessenter.
Nedenfor er et kort rids over de mest centrale input, der er kommet.
Input fra de unge
Administrationen har interviewet 20 unge om deres oplevelser med at møde Slagelse Kommune. De siger blandt andet at:
· Unge har forskellige udfordringer men gennemgående tematikker er:
o sociale udfordringer (manglende selvtillid, manglende fællesskaber fx voksne at snakke med, isolation)
o udfordringer med skolegang og fravær
o faglige udfordringer (manglende færdigheder, ordblindhed)
o psykiatriske diagnoser (bl.a. angst, depression, stress, skitzofreni, borderline, ADHD, autisme, OCD)
o selvskade
o misbrug
o familierelaterede udfordringer (misbrug eller psykiske udfordringer i familien)
· Fagpersonerne er generelt imødekommende og venlige
· Der er brug for at opbygge en god relation til de fagpersonerne, hvilket er svært pga. mange udskiftninger fx i sagsbehandler og kontaktperson
· På nogle fagområder er der lang ‘ventetid’ (særligt i Børn og Familie og PUI)
· Det er forskellige indsatser, der kan hjælpe de unge videre, men mødet med de ’rette’ voksne, der kommer tæt på og er tilgængelige går igen
· Herudover er der et bredt spektrum af indsatser, som har hjulpet de unge. For nogle er det et særligt tilrettelagt skoletilbud eller en social indsats, for andre praktisk hjælp med papirer, struktur på hverdagen eller hjælp til at blive social.
Input fra medarbejdere
Medarbejdere og ledere fra de berørte fagområder har på en medarbejderworkshop givet deres perspektiver på tilrettelæggelsen af ungeindsatsen. De peger blandt andet på, at:
· Relationen til den unge er afgørende.
· Den unge skal inddrages som en aktiv medspiller i definition af mål og løsninger. Indsatsen skal være målrettet den enkelte unge og baseret på en helhedsorienteret, hurtig og fleksibel opgaveløsning på tværs af fagområder og lovgivninger. Indsatsen skal være sammenhængende og kontinuerlig (Ingen slipper den unge, før den unge er motiveret for og tryg i den næste indsats).
· Tilgængelighed: unge og forældre skal have mulighed for rådgivning online og telefonisk samt kunne møde op fysisk i et hus, hvor alle faggrupper er repræsenteret og en en modtagefunktion hurtigt kan hjælpe.
· Faste fagpersoner på tværs af fagområder og lovgivninger samarbejder med den unge om at udarbejde, justere og følge op på den unges plan. Der skal så vidt muligt være kontinuitet i fagpersonalet omkring den unge (undgå skift i sagsbehandler mfl). De konkrete fagpersoner omkring den unge har adgang til relevante oplysninger om den unges forløb, som plan og indsatser kan bygge videre på. Fagpersonerne har relationer og kendskab til lovgivning, indsatser mv. på tværs af fagområder og arbejder ud fra en fælles metode/tilgang.
· Beslutningsprocesserne er hurtige og smidige (fagpersonerne omkring den unge har beslutningskompetence til at iværksætte indsatsen)
· Midlerne følger den unge: Midlerne bør følger den unge, så det er den unges behov, der kommer i første række (undgå silotænkning).
· Tidlig forebyggende indsats: Udfordringer omkring den skal løses unge så tidligt som muligt – gerne inden det bliver en ’sag’. Særligt fokus på fravær samt overgang fra grundskole til ungdomsuddannelse. Tæt samarbejde med grundskoler, ungdomsuddannelser og erhvervsliv.
Input fra uddannelsesinstitutioner, skoler, erhvervsliv og øvrige interessenter
Lokale uddannelsesinstitutioner, erhvervsliv, skoler, politikere mfl drøftede ungeindsatsen på en konference den 19. september. Der er kommet følgende overordnede input:
· Der er brug for en fælles tilgang/mindset for alle parter der arbejder med de unge. Tilgangen skal bidrage til, at de unge bliver selvhjulpne, og skal sætte den unge i centrum.
· Relationen til den unge er afgørende.
· Indsatsen skal være tilpasset den enkelte unge og baseret på et helhedsperspektiv.
· Økonomien skal følge den unge.
· Der er brug for et systematisk samarbejde og tæt dialog mellem alle fagpersonerne omkring den unge. Der er brug for gode relationer mellem fagpersoner, fælles forståelse for de andres faglige afsæt, overblik over mulige indsatser og fælles viden for at sikre en koordineret indsats.
· Der skal være tilgængelighed for de unge fx via én fælles indgang/enhed a la ungehuset
· Fælles værktøjer til tidlig opsporing af mistrivsel
· Beredskab i den enkelte organisation/institution, så der kan handles hurtigt, når en ung er i mistrivsel eller frafaldstruet
· Overleveringsforløb (kædeansvar) mellem den afgivende og modtagende institution
· En gennemgående person, der bidrager til at skabe sammenhæng og kontinuitet for den unge ved overgange.
Næste skridt
Med afsæt i lovgrundlaget og de indkomne input arbejder administrationen videre med følgende elementer i tilrettelæggelsen af ungeindsatsen:
· Kontaktperson
· Tværfagligt team
· Uddannelsesplan og vejledning
· Praktikpladser
· Èn indgang – ungehuset
· Kommunikationsplatform
· Indsatsvifte
· Samarbejde med uddannelsesinstitutioner - kædeansvar
Tidsplan
Den opdaterede tidsplan for de politiske beslutninger i forhold til ungeindsatsen er:
Nov:    Høring
Dec:    Beslutning om tilrettelæggelse af ungeindsatsen, herunder organisering af uddan-
           nelsesvejledningen
Marts: Godkendelse af udmøntningsstrategi for ungeindsatsen
Retligt grundlag
Lov nr. 746 af 8/6 2018 ’Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v.’ (Kommunal indsats for unge under 25 år).
Handlemuligheder
Udvalgene kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer at inputtene danner et godt grundlag for det videre arbejde med at tilrettelægge den sammenhængende ungeindsats.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Udvalget ønsker øget inddragelse af erhvervslivet, samt at der i det kommende oplæg redegøres nærmere for hvilke nuværende indsatser der afløses af den kommende sammenhængende ungeindsats.

94. Pulje til forebyggelse af Bandekriminalitet (B)

94.   Pulje til forebyggelse af Bandekriminalitet (B)

Sagsnr.: 330-2018-47923               Dok.nr.: 330-2018-505136                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Social- og beskæftigelsesudvalget og Børne- og Ungeudvalget skal indstille til Byrådet, hvorvidt Slagelse Kommune skal indgå i partnerskab med Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) om udmøntning af den bevilligede pulje til forebyggelse af bandekriminalitet.
Baggrund
På møderne i Børne- og Ungeudvalget & Social- og Beskæftigelsesudvalget d. 3/9-2018 blev udvalgene orienteret om, at Slagelse kommune (Center for Arbejdsmarked og Integration i samarbejde med Center for Børn og unge) i juni 2018 havde ansøgt SIRI om midler til et projekt omkring forebyggelse af bandekriminalitet gennem en helhedsorienteret familieindsats på Motalavej og i Ringparken. Det områdespecifikke fokus var angivet som krav i puljebeskrivelsen, som tog udgangspunkt i kriterierne fra de årlige ghettolister. Udvalgene tog orienteringen til efterretning og forventer, at den endelige beslutning om deltagelse træffes i byrådet på baggrund af anbefalinger fra SIRI og fagudvalgene.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov
Handlemuligheder
Midlerne i projektet gives til, at Slagelse kommune sammen med et nationalt Bande Taskforce i SIRI udarbejder en tværsektoriel samarbejdsmodel, som skal skabe en helhedsorienteret familieindsats med det formål at forebygge rekruttering til bander. SIRI har udarbejdet en plan for den kommende opstarts- og etableringsfase. Det er anbefalingen, at kommunen følger denne model (bilag 1).
Der iværksættes en parathedsanalyse og selvevaluering af kommunen med det formål at synliggøre nuværende indsatser ift. målgruppen. Derved afdækkes, hvorledes Bande Taskforce og kommune i samarbejde kan tilrettelægge den kommende indsats med særligt fokus på de indsatsområder, der i dag ikke løftes tilstrækkeligt ift. en forebyggelse af rekruttering til kriminelle bander. Denne tilgang sikre, at der i den kommende indsats tages højde for eksisterende tiltag og projekter på både områdespecifikke og individuelle niveauer, samt at det samlede arbejde med målgruppen og deres familier styrkes og yderligere kvalificeres. For at klæde indsatsens medarbejdere fagligt på og sikre en metodisk sammenhæng på tværs af fagcentrene, faciliterer og anbefaler SIRI en uddannelsesplan for kernemedarbejderne, der vil tage udgangspunkt i de specifikke indsatsområder, der er afdækket af parathedsanalyse og selvevaluering.
Indsatsen forankres i Børne- og Ungeudvalget, og er i sin praktiske udførsel et tværfagligt samarbejde mellem Center for Arbejdsmarked, Center for Børn og Unge og SIRI. Indsatsen organiseres som illustreret i Bilag 2, og den kommende styregruppe orienterer de 2 involverede fagudvalg om status på indsatsen efter hvert styregruppemøde (2 gange årligt).   
Alle involverede centre (direktører, chefer, afdelings- og faglige ledere) er hørt inden ansøgningens udarbejdelse, og der er bred opbakning til initiativet, som d. 28.06.2018 fik tilsagn om 5.797.000 kr. i projektperioden.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den kommunale forebyggelse af bandekriminalitet med tilførslen af puljemidlerne får en mærkbar økonomisk håndsrækning, og at den udarbejdede opstarts- og etableringsplan fra SIRI medvirker til, at indsatsen yderligere kvalificeres i samspil med eksisterende indsatser og tiltag.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I projektperioden som løber fra 01.05.2018-31.12.2020, er der givet tilsagn om 5.797.000 kr.
Midlerne kan alene anvendes til løn for de 5 medarbejdere som Slagelse Kommune har ansøgt om.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren og Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Udvalget indstiller til Byrådet, at det besluttes, hvorvidt Slagelse Kommune skal indgå i Partnerskab med Styrelsen for International Rekruttering og Integration om puljen til forebyggelse af bandekriminalitet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Udvalget anbefaler, at Slagelse Kommune indgår i partnerskab med Styrelsen for International rekruttering og Integration om puljen til forebyggelse af bandekriminalitet.
Udvalget kan tilslutte sig Social- og Beskæftigelsesudvalgets forslag om supplering med en følgegruppe, bestående af SBU og BU der følger projektet tæt, samt det sikres at de indhøstede erfaringer og ny viden forankres i organisationen efter projektets afslutning.
Projektets målsætninger og effekt synliggøres i forhold til den politiske følgegruppe.
Ansøgningsmaterialet udsendes til udvalget.

95. Godkendelse af retningslinjer for kombinationstilbud til familier med skæve arbejdstider (B)

95.   Godkendelse af retningslinjer for kombinationstilbud til familier med skæve arbejdstider (B)

Sagsnr.: 330-2018-48455               Dok.nr.: 330-2018-406451                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalg, Byråd
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om den administrative implementering af
Kombinationstilbud til familier med skæve arbejdstider.
Børne- og Ungeudvalget skal anbefale og oversende administrationens oplæg til takster og tilskud til godkendelse i Byrådet.
Baggrund
Som konsekvens af Lov om ændring af dagtilbudsloven og lov om folkeskolen (Styrket kvalitet i dagtilbud, øget fleksibilitet og frit valg for forældre m.v.) skal kommunerne tilbyde forældre et kombinationstilbud sammensat af deltidsplads i dagtilbud og tilskud til fleksibel pasning. Kombinationstilbuddet skal tilbydes til forældrene, der kan dokumentere et arbejdsbetinget pasningsbehov udenfor dagtilbuddenes normale åbningstid. Lovændringen er trådt i kraft pr. 1. juli 2018.
Loven stiller følgende krav til ordningen:
· Kombinationstilbuddet skal tilrettelægges ud fra familiens dokumenterede behov
· Kombinationstilbuddet kan samlet set ikke overstige, hvad der tidsmæssigt svarer til en fuldtidsplads i et alderssvarende dagtilbud. I Slagelse Kommune er den ugentlige åbningstid i en daginstitution 51,5 time
· Den fleksible pasning skal udgøre mindst 10 timer om ugen i gennemsnit. Der er ikke loft over, hvor stor en del af kombinationstilbuddet, der kan udgøres af den fleksible pasning
· Det tidsmæssige omfang af deltidspladsen i dagtilbuddet og den fleksible pasning skal opgøres som et gennemsnit over en periode på mindst fire uger
· Kommunen skal - som led i godkendelsen af pasningsaftalen - godkende de økonomiske forhold og føre tilsyn med den fleksible pasningsordning
Retligt grundlag
Dagtilbudsloven § 85 a.
Kommunalbestyrelsen skal efter ansøgning tilbyde forældre med et dokumenteret arbejdsbetinget pasningsbehov, der ligger uden for dagtilbuddenes almindelige åbningstid, et kombinationstilbud i form af en deltidsplads i et dagtilbud og et tilskud til fleksibel pasning.
Handlemuligheder
Loven indebærer, at kommunerne skal træffe en række valg i forhold til tilrettelæggelse af ordningen og den konkrete udmøntning af ovenstående krav. Afdelingen for Dagtilbud foreslår, at lovgivningens bestemmelser opfyldes på følgende vis:
Den eksisterende ansøgningsprocedure vedrørende tilskud til private pasningsordninger suppleres med krav om at vedhæfte dokumentation for arbejdsbetinget pasningsbehov udenfor dagtilbuddenes normale åbningstid for begge forældre. Det foreslås, at dokumentation sker i form af vagtplan. Yderligere skal der vedhæftes dokumentation for den fleksible passers danskkundskaber, hvor lovgivningen fastsætter, at dokumentation skal ske i form af bevis for gennemførsel af 9. klasse-prøven i dansk med mindst karakteren 2, bestået Prøve i Dansk 2 eller et tilsvarende niveau.
Takster dagtilbud:
Afdelingen for Dagtilbud foreslår, at anvendelsen af dagtilbuddet i kombination med fleksibel pasning – og dermed forældrebetalingen, opdeles i 4 intervaller.
Eksempel: Hvis forældrene har et dokumenteret behov for pasning uden for daginstitutionernes åbningstid på 31,5 time eller mere tilknyttes de et dagtilbud i op til 20 timer – med en forældrebetaling, som vist i den øverste række i skemaet nedenfor på 2.032 kr. (barn under 3 år i aldersintegreret institution – 2018-priser).
Taksten på dagtilbuddet fastsættes på baggrund af benyttelse som en andel af en fuld takst.
Alle takster er gældende for 2018.
Forældrebetaling (takst) i kroner pr. måned
Dagpleje
Aldersintegreret 0-2 år
Aldersintegreret 3 år - skolestart
Indtil 20 timer
     1.824    
         2.032    
             967    
Indtil 30 timer
     2.084    
         2.322    
           1.106    
Indtil 41,5 timer
     2.345    
         2.613    
           1.244    
Fuld tid
     2.605    
         2.903    
           1.382    
Tilskud til fleksibel pasning:
Det maksimale tilskud til fleksibel pasning er beregnet pr. time for at tilgodese kravet om, at familien kan tilrettelægge ud fra individuelle behov.
Maksimalt tilskud pr. time
Fleksibel pasning 0-2 årige: 28,18 kr.
Fleksibel pasning 3-5 årige: 14,95 kr.
Tilskuddet kan maksimalt udgøre 75 % af forældrenes dokumenterede udgifter til den fleksible passer.
Tilskuddet udbetales bagudrettet på baggrund af forældrenes dokumenterede udgifter.
Afdelingen for Dagtilbud vil beskrive og synliggøre kombinationstilbuddet på kommunens hjemmeside som led i en generel opdatering af oversigten over kommunens dagtilbud.
Derudover beskrives forskellen på private pasningsordninger og øvrige pasningsordninger, som foreskrevet i dagtilbudsreformen.
For yderligere information omkring de administrative processer herunder tidsfrister henviser administrationen til bilaget, der er tilknyttet denne sag.
Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen om den administrative implementering til orientering – eller Børne- og Ungeudvalget kan komme med bemærkninger til orienteringen.
Børne- og Unge udvalget kan anbefale og oversende administrationens oplæg til takster og tilskud til godkendelse i Byrådet – eller Børne- og Ungevalget kan anmode om et nyt oplæg.
Vurdering
Administrationen har i forbindelse med udarbejdelsen af oplægget undersøgt, hvordan andre kommuner har implementeret denne del af dagtilbudsloven, og administrationen har i oplægget lænet sig op ad af de principper, som andre kommuner har besluttet.
Administrationen anbefaler, at kombinationstilbud til familier med skæve arbejdstider implementeres som beskrevet.
Det er endvidere administrationens anbefaling, at dagtilbuddet fortsat får ressourcetildeling svarende til en fuldtidsplads, idet timeantallet pr. uge kan variere fra 0 timer til fuld åbningstid idet behovet opgøres over en 4-ugers periode.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Administrationen har endnu ikke modtaget henvendelser omkring kombinationstilbud. Det er forventningen, at der også fremadrettet vil være en begrænset søgning.
Udgiften, der er forbundet med ordningen afhænger af antallet af brugere samt forbruget af fleksibel pasning i ordningen.
Udgiften pr. barn (0-2 år) pr. år i ordningen er mindst 14.654 kr. Det svarer til ti timers fleksibel pasning pr. uge. Maksimalt koster ordningen for et barn i samme aldersgruppe godt 74.000 kr. svarende til, at barnet kun er i dagtilbud i gennemsnit i 1 time pr. uge – og dermed kan anvende fleksibel pasning i 50,5 timer pr. uge.
Der vil være nye administrative opgaver forbundet med ordningen – herunder administration af ansøgninger, godkendelse af fleksible passere og løbende tilsyn.
Administrationen har en opmærksomhed på, om forældre, der i dag anvender Børnegården til aften og natpasning, vil søge over i et kombinationstilbud med en fleksibel passer. Der er i dag 17 børn, der er indmeldt i døgndelen, som koster 1.433 kr. pr. måned (0-10 år) udover taksten for almindeligt dagtilbud.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Chefen for Center for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen om den administrative implementering af kombinationstilbud til familier med skæve arbejdstider til orientering
2.    at Børne- og Ungeudvalget overfor Byrådet anbefaler ovenstående forældrebetalingstakster og timetakst for tilskud til privat pasning
3.    at Byrådet godkender ovenstående forældrebetalingstakster og timetakst for tilskud til privat pasning
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
At 1 - Taget til orientering. Udvalget ønsker at følge søgningen til ordningen.
At 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.

96. Godkendelse af retningslinjer for tilskud til pasning af egne børn (B)

96.   Godkendelse af retningslinjer for tilskud til pasning af egne børn (B)

Sagsnr.: 330-2018-60118               Dok.nr.: 330-2018-491850                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Ændring af dagtilbudsloven medfører en række ændringer i reglerne for tilskud til pasning af egne børn. Ændringerne giver anledning til at se på Slagelse Kommunes retningslinjer. Børne- og Ungeudvalget skal tage stilling til hvorvidt Slagelse Kommune fremadrettet skal give tilskud til pasning af egne børn herunder aldersgruppe samt godkende retningslinjer for tilskud til pasning af egne børn
Baggrund
Dagtilbudsloven giver kommunerne mulighed for at yde forældre tilskud til pasning af eget barn.
Kommunerne kan give tilskuddet til forældre med børn i alderen 24 uger og indtil skolestart. Tilskuddet kan gives i en periode på minimum 8 uger og maksimalt 1 år.
Slagelse Kommune yder tilskud i en periode på minimum 8 uger og maksimalt 1 år.
Slagelse Kommune yder tilskud til forældre med børn i alderen 26 uger og indtil barnet fylder 3 år.
Størrelsen på tilskud til pasning af eget barn svarer i Slagelse Kommune til tilskud til privat pasning (5.862,00 kr. pr. måned).
Der har i perioden 2015 til 2018 været en stigning i antallet af borgere, der modtager tilskud. I 2015 var der 8 børn i ordningen, og i september 2018 modtager forældre til 36 børn tilskud under ordningen ”pasning af eget barn”. Familierne, der modtager tilskuddet, er geografisk fordelt over hele kommunen.
Der er ikke en egentlig fællesnævner for de familier, der modtager tilskuddet. Forældrene udtrykker forskellige årsager til ønsket om tilskud til pasning af eget barn:
· Ønsket om at passe deres eget barn i en længere periode end barselsorloven
· Barnet er på grund af tidlig fødsel eller sygdomme, ikke klar til et pasningstilbud endnu
· Ønsker at passe barnet selv, indtil de kan få det dagtilbud, som de ønsker.
I 2016 blev der med ændring af dagtilbudsloven indført skærpede krav til borgere, der kan ansøge om tilskud til pasning af eget barn. Der er indført et opholdskrav således, at borgeren skal have opholdt sig i Danmark 7 ud af 8 år og have bestået dansk på 9. klasses niveau, for at komme i betragtning til tilskuddet.
I juli 2018 er dagtilbudsloven ændret således, at forældre kan dele tilskudsperioden imellem sig og fremadrettet har mulighed for at modtage tilskuddet over 2 usammenhængende perioder.
Tilskud til pasning af eget barn udbetales i Slagelse Kommune til den 1. dag i bevillingsperioden og udbetales månedsvis forud. Administrationen oplever løbende at forældrene ikke meddeler kommunen om ændring i deres forhold, som f.eks. fraflyttet fra kommunen eller ønsker at ophøre med tilskuddet. Dermed skal administrationen jævnligt bede forældre tilbagebetale tilskuddet til pasning af eget barn.
Retligt grundlag
Ifølge dagtilbudsloven § 86 kan Kommunalbestyrelsen beslutte at give forældre med børn i alderen fra 24 uger og indtil barnets skolestart mulighed for at vælge økonomisk tilskud til pasning af egne børn i stedet for en plads i dagtilbud.
Dagtilbudsloven § 88 stk. 3 giver Kommunen mulighed for at fastsætte en længere minimumsperioden og en kortere maksimums perioden for tilskuddet.
Dagtilbudsloven § 89 stk. 3 fastsætter maksimum takst for tilskud til pasning af eget barn med 85% af billigste nettodriftsudgift pr. plads i et dagtilbud til samme aldersgruppe.
Vejledning til dagtilbudsloven, nr. 9109 af 27/02/2015, giver kommunen en række valgmuligheder for at tilpasse tilskud til pasning af eget barn rent administrativt.
Pkt. 791. giver Kommunen mulighed for at ændre sin beslutning om rammerne for tilskudsordningen. Såfremt kommunen træffer afgørelse om ændring af rammerne for tilskud, gælder de ændrede rammer kun for nye tilskudsansøgninger.
Kommunen kan vælge om tilskuddet udbetales forud eller bagud.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, at Slagelse Kommune også fremadrettet skal give tilskud til pasning af eget barn, eller Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, at ordningen skal udfases.
Såfremt ordningen fastholdes kan Børne- og Ungeudvalget beslutte at ændre den mulige tilskudsperiode. Tilskudsperioden kan udvides således, at den svarer til den maksimale tilskudsperiode fra barnet er 24 uger til barnet er 1 år, eller tilskudsperioden kan gøres kortere. Alternativt kan Børne- og Ungeudvalget beslutte at fastholde den nuværende tilskudsperiode fra barnet er 26 uger til barnet er 1 år.
Børne- og Ungeudvalget kan vælge overfor Økonomiudvalg og Byråd at anbefale en ændring i tilskuddets størrelse. Slagelse Kommune giver tilskud svarende til 75% af billigste nettodriftsudgift pr. plads i et dagtilbud til samme aldersgruppe. Tilskuddet kan ændres til de maksimale 85 % af billigste nettodriftsudgift. Det svarer til at tilskuddet stiger knap 782 kr. til i alt 6.644 kr. pr. måned (2018 priser).
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, at ændre udbetalingstidspunktet for tilskud fra forudbetaling af tilskud til bagudbetalt tilskud.
Vurdering
Ved fastholdelse af tilskud til pasning af eget barn forventer Center for Børn og Unge en mindre forøgelse af administrationsudgiften til ordningen med omkring 3 timer om måneden. Det skyldes, at forældre kan dele tilskudsperioden imellem sig og fremadrettet har mulighed for at modtage tilskuddet over 2 usammenhængende perioder.
Ved en udfasning af ordningen vil der skulle findes alternativ pasning til op til 36 børn. Det er administrationens vurdering at enkelte forældre fortsat vil passe deres barn – også uden tilskud.
Såfremt ordningen udfases vil der være en administrativ besparelse på estimeret 12 timer pr. måned (administration).
Det er administrationens vurdering, at en justering af minimums og maksimums perioden ikke giver nogen ændring i antallet af ansøgere til tilskuddet. Det er administrationens anbefaling, at fastholde perioden.
Det er administrationens vurdering, at en lavere takst til pasning af eget barn, vil påvirke antallet af ansøgere i mindre grad. Det er vanskeligt at vurdere, hvorvidt der vil være en økonomisk gevinst forbundet med en nedsættelse af taksten idet nogle af familierne formodentligt vil anmode om plads i et dagtilbud såfremt taksten falder.
Det et administrationens vurdering, at en højere takst i begrænset omfang vil få antallet af ansøgere til at stige. Ved en fastholdelse af det nuværende antal modtager vil en højere takst medføre en ekstraudgift pr. år på godt 0,3 mio. kr.
Det er administrationens vurdering, at en ændring af udbetalingstidspunktet vil optimere administrationen af tilskud til pasning af eget barn og mindske udfordringer hos familier, der skal tilbagebetale for meget udbetalt tilskud. Det er administrationens anbefaling at familier, der fremadrettet får bevilget tilskud til pasning af egne børn, får tilskuddet i slutningen af hver måned – bagudrettet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Såfremt ordningen udfases, skal der findes plads i dagtilbud, til de børn, der ellers ville være i ordningen, såfremt forældrene ønsker en plads. Slagelse Kommune vil ikke have øgede udgifter med mindre, at forældrene er berettiget til økonomisk friplads.
Hæves tilskuddet til det maksimale svarende til 85 % af billigste nettodriftsudgift pr. plads i et dagtilbud til samme aldersgruppe svarer det med den nuværende efterspørgsel på ordningen til en ekstra udgift pr. år på godt 0,3 mio. kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Chefen for Center for Børn og Unge indstiller
1. at Børne- og Ungeudvalget træffer beslutning om, hvorvidt Slagelse Kommune også fremadrettet skal give tilskud til pasning af egne børn
2. at Børne- og Ungeudvalget godkender, at tilskudsperioden fastholdes, således, at Slagelse Kommune også fremadrettet yder tilskud til forældre med børn i alderen 26 uger og indtil barnet fylder 3 år
3. at Børne- og Ungeudvalget godkender, at tilskuddet fremadrettet ændres fra forudbetalt til bagudbetalt ydelse
4. at Børne- og Ungeudvalget godkender, at størrelsen på tilskud til pasning af eget barn også fremadrettet svarer til 75 % af nettodriftsudgiften på det billigste alderssvarende tilbud
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Sagen genoptages på næste møde, idet der indsamles supplerende oplysninger.

97. Mulighed for, at elever i talentklasser kan vende tilbage til deres tidligere skole (B)

97.   Mulighed for, at elever i talentklasser kan vende tilbage til deres tidligere skole (B)

Sagsnr.: 330-2018-59107               Dok.nr.: 330-2018-484488                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Center for Børn og Unge har oplevet at modtage henvendelser, hvor børn går i en talentklasse, men har mistet gnisten og motivationen til at fortsætte her. Forældrene har ønsket, at deres børn skulle vende tilbage til tidligere skole. De har hermed skulle søge tilbage på tidligere skole på lige vilkår med andre, der søger om optagelse efter det frie skolevalg. Hvis der er 25 eller flere elever på klassetrinnet, vil indskrivning vanskeligt kunne lade sig gøre på nuværende tidspunkt.
Det fremgår af Styrelsesvedtægt for skoleområdet:
Skolelederen skal afvise ansøgninger om indskrivning af elever, der søger optagelse efter det frie skolevalg (elever der bor i andre skoledistrikter/kommuner eller tidligere har fravalgt distriktsskolen), hvis der gennemsnitligt er 25 eller flere elever i de etablerede klasser på det pågældende klassetrin. Center for Børn og Unge kan i særlige tilfælde træffe beslutning om at fravige dette krav. Kravet kan fraviges:
· Hvis Center for Børn og Unge i samarbejde med en elevs forældre og nuværende skole er enige om, at eleven har væsentlige behov for et miljøskifte, og der er 25 eller flere elever på det pågældende klassetrin på andre skoler der ligger i rimelig nærhed af elevens bopæl.
· Hvis en elev kommer fra en privatskole eller en efterskole og der er 25 eller flere elever på det pågældende klassetrin på andre skoler der ligger i rimelig nærhed af elevens bopæl.
· Hvis det af pædagogiske årsager vurderes uhensigtsmæssigt, at en elev der udsluses fra et specialtilbud skal tilbage på distriktsskolen.
Det vil ikke være sidste gang, at en ung af forskellige årsager får problemer med skiftet til en talentklasse. Derfor foreslår Center for Børn og Unge, at kravet også skal kunne fraviges:
· Hvis det af pædagogiske årsager vurderes, at en elev i en talentklasse har behov for at vende tilbage til sin tidligere skole, og der er 25 eller flere elever på det pågældende klassetrin.
Godkender Udvalget dette forslag, vil ovenstående tekst blive sat ind i Styrelsesvedtægten, næsten gang den revideres.
Retligt grundlag
· Folkeskoleloven § 36, stk. 3 vedr. frit skolevalg.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan godkende, at Center for Børn og Unge kan træffe beslutning om, at elever i talentklasser kan vende tilbage til deres tidligere skole uanset elevtal, hvis de har behov for det.
Vurdering
I Slagelse Kommune findes idræts- og kunsttalentklasser, hvor elever normalt kan søge om optagelse fra 7. klasse, med henblik på at fortsætte der til og med 9. klasse.
For langt de fleste af eleverne går skiftet til talentklassen godt, men det modsatte kan også være tilfældet. Det er nogle år i de unges liv, hvor der sker rigtig meget i deres udvikling. Feks. kan en elev i særlig grad miste interessen for det pågældende talentområde, og i yderste konsekvens helt miste lysten til at gå i skole.
Derfor vurderer administrationen, at det vil være hensigtsmæssigt, hvis elever i talentklasser kan få mulighed for at vende tilbage til deres tidligere skole, hvis de har behov for det, uanset elevtal på tidligere skole.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Udvalget godkender, at Center for Børn og Unge kan træffe beslutning om, at elever i talentklasser kan vende tilbage til deres tidligere skole, hvis de har behov for det, uanset elevtal.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

98. Forlængelse af rammeaftalen på det specialiserede social- og undervisningsområde 2019 -2020 inklusive godkendelse af allonge (tillæg) 2019 til rammeaftalen(B)

98.   Forlængelse af rammeaftalen på det specialiserede social- og undervisningsområde 2019 -2020 inklusive godkendelse af allonge (tillæg) 2019 til rammeaftalen(B)

Sagsnr.: 330-2018-60572               Dok.nr.: 330-2018-497906                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kommunerne skal godkende forlængelse af rammeaftalen (inkl. allonge 2019) fra 2018-2019 til 2018-2020 senest primo december
Baggrund
Kommunalbestyrelserne i regionen og Regionsrådet indgår rammeaftale om faglig udvikling, styring og koordinering af kommunale og regionale tilbud på det specialiserede social- og undervisningsområde. Rammeaftalen består af en udviklingsstrategi (behov for tilbud, faglig udvikling og fokusområder) og en styringsaftale (kapacitets- og økonomistyringsdel).
Den seneste rammeaftale er godkendt af KKR Sjælland i juni 2017 og af kommunerne i efteråret 2017 og gælder for 2018 - 2019. Rammeaftalen 2018 - 2019 er opdateret med allonge 2019, der indeholder udvalgte oplysninger for 2019, så kravet til indhold af rammeaftaler overholdes.
Socialministeriet har via Socialstyrelsen ultimo juni 2018 meddelt at rammeaftalen skal være gældende for perioden 2019 - 2020 som følge af ændring af Servicelovens § 6 vedrørende 2-årige rammeaftaler, der trådte i kraft den 1. januar 2018.
Allonge(tillæg) 2019 til rammeaftalen:
Allonge 2019 til Rammeaftale 2018-2019, vedlagt som bilag, indeholder opdaterede oplysninger om:
a. Behov for tilbud og sammenhæng mellem udbud og efterspørgsel efter pladser
b. Takstudviklingen for Børnehus Sjælland
c. Foreløbige anbefalinger fra Socialtilsyn Øst
d. Tendenser for lands- og landsdelsdækkende tilbud og sikrede afdelinger på tværs af de 5 regioner
e. Takstanbefaling for 2019.
Det overordnede billede af det ajourførte datagrundlag er, at grundlaget for den indgåede Rammeaftale 2018-19 forsat er tilstede og aftalen kan genbekræftes ved godkendelse af den foreliggende allonge. I forhold til de enkelte hovedpunkter kan fremhæves:
a. Behov for tilbud og sammenhæng mellem udbud og efterspørgsel på pladser til borgere.
Det opdaterede datagrundlag for sammenhænge mellem udbud og efterspørgsel på pladser er tilvejebragt via indmeldinger på henholdsvis børne- og voksenområdet fra kommunerne i regionen.
Det generelle billede i kommunerne er, at der på de fleste områder opleves sammenhæng mellem udbud og tilbud i forhold til behov og efterspørgsel. Der er dog områder og målgrupper, som kommunerne vil have særlig opmærksomhed på og arbejde med. Det gælder særligt i forhold til børn og voksne med psykiske vanskeligheder, hjemløshed og mangel på plejefamilier. Sidst nævnte indgår også i anbefaling fra Socialtilsyn Øst.
b. Takstudviklingen for Børnehus Sjælland
KKR opfordrede i 2017 Næstved Kommune til at bringe taksterne for Børnehus Sjælland i 2018 på niveau med gennemsnittet for de fire øvrige børnehuse. Gennemsnittet for de fire øvrige børnehuse er i 2018 12.279,50 kr. Taksten for Børnehus Sjælland er i 2018 12.526,00 kr.  Taksten for 2019 forventes at udgøre 13.343 kr. pga. forventet stigning i antal sager og besøgende.
c. Foreløbige anbefalinger fra Socialtilsyn Øst
Taksterne for Socialtilsyn Øst er drøftet i KKR i foråret 2017, og det er besluttet, at taksterne bringes ned på niveau med de andre socialtilsyns takster i 2019. Ift. taksterne for 2019 forventer Socialtilsyn Øst en yderligere takstreduktion for 2019 som følge af allerede igangsatte omkostningsreduktioner.
Årsrapport 2017 fra Socialtilsyn Øst retter særlig fokus på plejefamilieområdet og problematikken omkring rekruttering og kompetenceudvikling af plejefamilier, hvis antal er faldende.
d. Tendenser for lands –og landsdelsdækkende tilbud og sikrede afdelinger
Kommunalbestyrelser og regionsråd skal sikre indbyrdes koordinering regionerne imellem om den sikrede boform Kofoedsminde, for domfældte udviklingshæmmede og sikrede afdelinger til unge. 
Kofoedsminde, der er beliggende i Region Sjælland, havde i 2017 en budgetlagt kapacitet på 44 pladser, men en belægning på 130 procent. Fremadrettet vil der blive budgetteret med forventeligt 70 pladser. Den øgede tilgang er problematisk idet pladserne finansieres ved objektiv finansiering og den nuværende visitationsprocedurer kun i begrænset omfang muliggør afvisning af borgere. Det er aftalt i det tværregionale Forum for koordination på det specialiserede social- og specialundervisningsområde at tage denne problemstilling op, særligt finansieringsmodellen. 
e. Takstanbefaling 2019
KKR Sjælland tiltrådte den 13. juni 2016 en bredere flerårig strategi i forhold til at arbejde med styring af takst- og udgiftsudvikling. KKR Sjælland har på møde den 12. juni 2017 tiltrådt, at der ikke henstilles til en procentvis takstreduktion over for sælgerkommunerne i 2018, men at alle kommuner opfordres til at sikre et målrettet arbejde for konstant driftsoptimering med den hensigt at reducere taksterne på de takstbelagt institutioner og stram udgiftsstyring generelt, herunder ved køb hos private udbydere. Denne takstanbefaling er indarbejdet i Rammeaftalen for 2018-19.
Beslutningen er fulgt op af efterfølgende beslutning i KKR om, at kommunerne og regionen i forbindelse med offentliggørelse af taksterne, skal komme med en redegørelse for takstudviklingen. 
KKR Sjælland har 22. juni 2018 besluttet en tilsvarende takstanbefaling vedrørende 2019 med følgende formulering: KKR Sjælland opfordrer alle kommuner til for 2019 at sikre et målrettet arbejde for konstant driftsoptimering med den hensigt at reducere taksterne på de takstbelagt institutioner og stram udgiftsstyring generelt, herunder ved køb hos private udbydere. Der lægges ikke op til en henstilling over for sælgerkommunerne om en given procentreduktion i taksterne for 2019.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse om rammeaftaler mv. på det sociale område og det almene ældrebolig område.
Handlemuligheder
Forlængelse af rammeaftalen
KKR Sjælland godkendte på møde den 22. juni 2018 allonge 2019 til rammeaftale 2018-19 for det specialiserede social- og undervisningsområde.
KKR har 12. september 2018 godkendt forlængelse af rammeaftalen (incl. allonge for 2019) fra 2018-2019 til 2018-2020 med efterfølgende udsendelse til behandling i kommunerne.
Rammeaftalen skal formelt være godkendt senest 15. oktober året før ikrafttræden. Det anbefales, at kommunerne behandler rammeaftalen 2018 - 2020 ved førstkommende lejlighed i forbindelse med deres almindelige mødekadence senest primo december. Når alle kommuner har godkendt rammeaftalen inkl. allongen, fremsendes den godkendte aftale til Socialstyrelsen, senest primo december. Allonge for 2020 forelægges kommunerne efter behandling i KKR i juni 2019 med tilhørende opdateret datagrundlag vedrørende behov for tilbud og sammenhænge mellem udbud og efterspørgsel af pladser i 2020.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at forlængelsen af rammeaftalen (inkl. allonge for 2019) fra 2018-2019 til 2018-2020 godkendes.
Allonge 2019 til rammeaftale 2018-2019 er vedlagt som bilag.
Øvrigt materiale kan ses på:
· Rammeaftale 2018-2019 til forlængelse til 2018-2020 : https://rs17.dk/media/13347/rammeaftale_14.06.17.pdf
Såfremt materiale ønskes kan henvendelse ske til Center for Handicap og Psykiatri på handicapvoksen@slagelse.dk.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Rammeaftalen berører fagudvalgene: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Børne og Ungeudvalget.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen og Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at forlængelsen af rammeaftalen (inkl. allonge for 2019) fra 2018 - 2019 til 2018 –2020 godkendes.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Anbefales til byrådets godkendelse.
Udvalget henleder særligt opmærksomheden på udfordringerne med plejefamilier og opdriften i udgifterne til Børnehuse.

99. Årshjul 2018 (B)

99.   Årshjul 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2018-6642                 Dok.nr.: 330-2018-491044                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget godkender årshjul 2018 med punkter til behandling i kommende år.
Baggrund
Administrationen udarbejder og opdaterer løbende årshjulet til Børne- og Ungeudvalgets møder.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget har følgende handlemuligheder:
a. Udvalget godkender årshjulet som det foreligger.
b. Udvalget ændrer i årshjulet.
Vurdering
Administrationen vurderer, at årshjulet er et vigtigt planlægningsredskab.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender årshjulet som grundlag for udvalgets og administrationens planlægning
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Sag vedrørende skolefravær indsættes.
Budget 2019 til 2022, forelægges udvalget på møde i november.
Taget til efterretning.

100. Pressemeddelelser (B)

100. Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-92251               Dok.nr.: 330-2018-491018                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens udvalgsmøde. 
Baggrund
I Børne- og Ungeudvalgets Forretningsorden § 8, er anført at der på hver udvalgsdagsorden er en sag om pressemeddelelser.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Udvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. oktober 2018:
Fraværende: 
Ingen
101. Lukket: Etablering af ny organisatorisk enhed (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.