Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) – Referat – 1. april 2019



180. Godkendelse af dagsorden (B)

180. Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89635               Dok.nr.: 330-2019-68494                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden til Børne- og Ungeudvalgets møde den. 4. marts 2019.
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsorden til mødet den 4. marts 2019.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. april 2019:
Fraværende: 
Godkendt.
Udvalget efterlyste sager vedrørende
*Status på UU, mere uddybet end omtalen i sag nr. 192.
*Sag om udbygning af eksisterende dagtilbud, herunder reel sagsbehandling af henvendelse fra B73 om samdrift om dagtilbud.
Formanden bemærkede tillige, at der var kommet sager på dagsorden, herunder sag nr. 187 efter formandsmødet.

181. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

181. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-90127               Dok.nr.: 330-2019-68506                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra formand
2.    Orientering fra medlemmer
3.    Orientering om henvendelser fra borgere
4.    Orientering fra direktøren/centerchefen
a.    Udarbejdelse af håndbog for plejefamilier
b.    Danmarks Statistiks opgørelse over normering i dagtilbud 2017
c.    Åben Dagtilbud-partnerskabsaftaler med Slagelse Gymnastikforening og Slagelse Hockeyklub
d.    Succesfuldt Åben Skole- og Åben Dagtilbud-partnerskab med Slagelse Badmintonklub
e.    ’Kamp og leg’-aktivitetsdag på Gerlev Idrætshøjskole for dagtilbud og skoler
f.     Status for skoleombygninger: faglokaler og skoletoiletter
g.    Intensive læringsforløb i ungdomsskolen
h.    Forståelsespapir – baggrund, proces, forhandling og resultat
i.      Ny folkeskoleaftale – justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel folkeskole
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. april 2019:
Fraværende: 
Ad. 1. Formanden orienterede om henvendelse vedrørende klassesammenlægning på Baggesenskolen. Notat udsendes til udvalget.
Ad. 2. Orientering fra medlemmerne
Sten Knuth(V) ønskede oversigt over ansatte i dagtilbud. Spurgte til nye sager for Ungdomskriminalitetsnævnet. Der har ikke været nogen. Ønskede, at anlægssager følges af procesplan.
Lis Tribler(A) refererede fra konference om Fritidstilbud. Pjece udsendes til udvalget.
Søren Lund Hansen spurgte til sag om Skanderborgvej. Sag kommer på næste udvalgsmøde.
Ad. 4. Orientering fra direktør/centerchef
a. Udarbejdelse af håndbog for plejefamilier
Taget til efterretning. Der bev efterlyst oplysninger om, hvordan situationer, hvor samarbejdet med plejefamilier ikke fungerer, håndteres.
b. Danmarks Statistiks opgørelse over normering i dagtilbud 2017.
Taget til efterretning.
c. Åben Dagtilbud-partnerskabsaftale med Slagelse Gymnastikforening og Slagelse Hockeyklub.
Taget til efterretning.
d. Succesfuldt Åben Skole- og Åben Dagtilbudpartnerskab med Slagelse Badmintonklub
Taget til efterretning.
e. " Kamp og leg"-aktivitetsdag på Gerlev Idrætshøjskole for dagtilbud og skoler
Taget til efterretning.
f. Status for skoleombygninger: faglokaler og skoletoiletter.
Taget til efterretning, idet udvalget udtrykte utilfredshed med det lange forløb med renovering af toiletter. Udvalget ønskede om muligt processen speedet op.
Status vedrørende øvrige anlægssager, hvortil der er frigivet midler, kommer fremover kvartalsvis.
Ombygning af Havrebjerg Skole, der kører planmæssigt. Skriftlig orientering udsendes. Brugen af hal er drøftet med de lokale. Tages op ved ibrugtagning.
g. Intensive læringsforløb i Ungdomsskolen
Taget til efterretning. Der ønskes en præsentation af forløbet, herunder resultater.
h. Forståelsespapir.
Helle Blak (F) havde foretrukket, at der forelå en aftale.
Taget til efterretning.
i. Ny Folkeskoleaftale - justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel folkeskole
Taget til efterretning.

182. Befolkningsprognose 2020-2033 (O)

182. Befolkningsprognose 2020-2033 (O)

Sagsnr.: 330-2019-20885               Dok.nr.: 330-2019-118406                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om den forventede udvikling i antallet af børn, som den fremgår af Slagelse Kommunes befolkningsprognose 2020-2033. 
Baggrund
Der er udarbejdet ny befolkningsprognose for 2020-2033 for Slagelse Kommune. Grundlaget for prognosen er Slagelse Kommunes eget boligprogram for 2019-2032 og historiske befolknings- og boligtal for 2008-2018.
Prognosens hovedresultater i forhold til antallet af børn og unge:
o    0-5-årige vil de kommende år være stigende
o    6-16-årige vil falde indtil 2029
o    17-25-årige vil være faldende i hele perioden
På grund af det nuværende pres på kapaciteten på dagtilbudsområdet er stigningen i antallet af 0-5-årige særligt interessant.
Nedenstående graf viser antallet af 0-5-årige i Slagelse Kommune. Tallene er tilgængelige på side 26 i vedhæftede bilag.
Figur 1
Antallet af 0-5-årige i Slagelse Kommune 2008-2018 (historiske data) og 2019-2033 (prognose)
Som det fremgår af figuren, forventes antallet af 0-5-årige i Slagelse Kommune at stige med 520 børn fra 2018 (4544) til 2029 (5064). Det svarer til en stigning på knap 11,5%.
Prognosen forventer, at der allerede i 2022 vil være 293 flere børn i Slagelse Kommune, end der var i 2018. Det svarer til en stigning på 6,4% på fire år.
Prognosen for 0-5-årige i Slagelse Kommune er sammensat af data for hvert skoledistrikt i kommunen. Lægges tallene for de fire skoledistrikter i Slagelse by sammen, er den forventede stigning større end på kommuneplan.
Således forventes antallet af 0-5-årige i Slagelse by at stige med 313 børn fra 2018 (2264) til 2029 (2577). Det svarer til en stigning på knap 13,5%.
Prognosen forventer også, at der vil være 185 flere børn i Slagelse by 2022, end der var i 2018. Det svarer til en stigning på 8,2% på fire år.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Dagtilbudslovens § 4
Ifølge Dagtilbudsloven § 4 skal kommunen sørge for det nødvendige antal pladser i dag-, fritids- og klubtilbud.
Handlemuligheder
Befolkningsprognosen fastholder forventningen om stigende antal 0-5-årige i Slagelse Kommune og særligt i Slagelse by.
Befolkningsprognosen understreger behovet for yderligere kapacitet – særligt i Slagelse by.
Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen til orientering – eller Børne- og Ungeudvalget kan bede om uddybning af elementer i befolkningsprognosen.
Vurdering
Administrationen vurderer, at befolkningsprognosen 2019 med en fortsat forventning til et stigende antal 0-5-årige harmonerer med antallet af fødsler i Slagelse Kommune – og tendensen generelt i Danmark om et stigende antal børn.
Administrationen vurderer, at befolkningsprognosen understreger behovet for yderligere kapacitet på dagtilbudsområdet – særligt i Slagelse by.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
 Centerchefen for Børn- og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager orientering om den forventede udvikling i antallet af børn, som den fremgår af Slagelse Kommunes befolkningsprognose 2020-2033, til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. april 2019:
Fraværende: 
At 1 - Orienteringen taget til orientering.
Administrationen orienterede om, at der er igangsat arbejde med kapacitetsanalyse på dagtilbuds- og skoleområdet. Heri skal medtænkes den generelle kapacitetsudfordring på ca. 185 børn i 2022 samt udfordringerne omkring indsatser mod parallelsamfund.
Sag skal forelægges udvalget til brug for budgetbehandling.

183. Anmodning om tillægsbevilling til udbygning af Daginstitutionen Firkløveren i Slagelse (B)

183. Anmodning om tillægsbevilling til udbygning af Daginstitutionen Firkløveren i Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2019-23805               Dok.nr.: 330-2019-136078                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget, Byrådet
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte, om udvalget ønsker at indstille over for Økonomiudvalget, at byggeprojektet ”Udvidelse af daginstitutionen Firkløveren” skal tildeles yderligere finansiering, således at tilkøb af optioner er mulig.
Baggrund
Efter den oprindelige plan skulle udbygningen af Skanderborgvej påbegyndes januar 2019 med forventet ibrugtagning medio september 2019. Opgaven blev sendt i udbud ultimo 2018.
Efter vurdering af budrunden var det tydeligt, at projektet ikke kunne gennemføres indenfor den afsatte budgetramme.
På den baggrund blev projektet tilpasset og sendt i genudbud med frister, således at byggeriet kunne påbegyndes 1. april 2019.
På udvalgets møde i februar 2019 blev Børne – og Ungeudvalget orienteret om genudbuddet. Udvalget ønskede en orientering om resultatet af det nye udbud på møde i april 2019. Udvalget ønskede samtidigt at få forelagt sag til beslutning, såfremt optioner ikke kan holdes inden for den afsatte anlægsbevilling.
Det kan på baggrund af de indkomne bud i genudbuddet konstateres, at et tilpasset projektforslag kan virkeliggøres inden for den afsatte budgetsum på 10 mio. kr. I forhold til det projektforslag, som Børne- og Ungeudvalget godkendte på mødet i september 2018, er der sket tilpasninger i dels materialevalg og dels det faktum, at enkelte delelementer er ikke længere inkluderet i projektet grundforslag, men har fremgået af udbudsmaterialet som optioner.
Det er ikke muligt at tilkøbe optionerne inden for den afsatte budgetramme på i alt 10 mio. kr., og Børne- og Ungeudvalget får derfor forelagt denne sag til beslutning.
Der har i udbuddet været tre optioner:
Option 1: Forlængelse af bygning
Forlængelse af bygning og dermed udvidelse af areal vil medføre bedre forhold for både børn og medarbejdere samt læring og rytmik med børnene. Bygning forlænges med 1 meter mod vest. (Udvidelse med 14 m2 netto (indvendigt børneareal)).
Pris 137.000 kr.
Option 2: Ovenlys
Ovenlys i fællesrum (køkken/alrum) medvirker til, at rummet får et mere naturligt lysindfald, og kan være medvirkende til at skabe et mere roligt og rummeligt rum for alle børn og voksne.
Pris 94.000 kr.
Option 3: Flytning af eksisterende hegn
Flytning af hegn udvider legeområder til at inkludere et areal, der p.t. ikke benyttes fuldt ud.
Pris 66.000 kr.
De tre optioner har en samlet pris på 297.000 kr.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov
Jf. Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal Byrådet give anlægsbevilling, før arbejdet kan igangsættes.
Dagtilbudslovens §4
Ifølge Dagtilbudsloven § 4 skal kommunen sørge for det nødvendige antal pladser i dag-, fritids- og klubtilbud.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan imødekomme administrationens anbefaling om tilkøb af option 1 og 2 og over for Økonomiudvalg og Byråd anbefale, at der gives en tillægsbevilling på 231.000 kr. til anlægsprojektet.
Børne- og Ungeudvalget kan over for Økonomiudvalg og Byråd anbefale, at der gives en tillægsbevilling på 297.000 kr. til anlægsprojektet, således at alle tre optioner kan tilkøbes.
Børne- og Ungeudvalget kan over for Økonomiudvalg og Byråd anbefale, at der gives en tillægsbevilling på 137.000 kr. til anlægsprojektet, således at option 1 kan tilkøbes.
Børne- og Ungeudvalget kan vælge ikke at imødekomme administrationens anbefaling om tilkøb af optioner.
Vurdering
Brugergruppen/byggeudvalget har sammen med arkitekt og byggerådgiver drøftet de indkomne bud. Der er i gruppen enighed om, at et tilkøb af optionerne vil løfte byggeriet mærkbart.
Brugergruppen har prioriteret de tre optioner, således at option 1 prioriteres højest og option 3 lavest.
Det er administrationens vurdering, at tilkøb af optioner vil løfte projektet relativt meget i forhold til prisen på disse optioner.
Det er administrationens anbefaling, at optionerne 1 og 2 tilkøbes – og at Børne- og Ungeudvalget over for Økonomiudvalg og Byråd anbefaler, at der gives en tillægsbevilling svarende til prisen på disse to optioner – i alt 231.000 kr. (svarende til en overskridelse af anlægsbevillingen på 2,3 %).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser fremgår af sagen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
231
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
-231
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget træffer beslutning om over for Økonomiudvalg og Byråd at anbefale, at der gives en tillægsbevilling på 231.000 kr. til anlægsprojektet, således at tilkøb af option 1 og 2 muliggøres.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. april 2019:
Fraværende: 
At 1 - Børne- og Ungeudvalget anbefaler til Økonomiudvalget og Byrådet, at der meddeles en tillægsbevilling på kr. 297.000, således at option 1, 2 og 3 muliggøres.

184. Høring om forslag til reviderede styrelsesvedtægter på dagtilbudsområdet (B)

184. Høring om forslag til reviderede styrelsesvedtægter på dagtilbudsområdet (B)

Sagsnr.: 330-2018-60887               Dok.nr.: 330-2018-496772                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalg
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget får forelagt forslag til reviderede styrelsesvedtægter for forældrebestyrelser i den kommunale dagpleje og i de kommunale og selvejende daginstitutioner.
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte at sende forslag til reviderede styrelsesvedtægter i høring hos forældrebestyrelserne på dagtilbudsområdet.
Baggrund
Folketinget vedtog den 24. maj 2018 forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven. Lovændringerne indebærer, at forældreindflydelsen i forældrebestyrelser i både den kommunale dagpleje og i de kommunale og selvejende daginstitutioner styrkes.
Med ændringerne bliver forældrebestyrelsernes nuværende minimumskompetencer udvidet, så forældrebestyrelserne fremadrettet også skal fastsætte principper for samarbejdet mellem dagtilbud og hjem og inddrages i dagtilbuddets arbejde med at skabe gode overgange fra hjem til dagtilbud, mellem dagtilbud, og fra dagtilbud til fritidstilbud og skole.

Forældrebestyrelsens nuværende ret til at blive inddraget i udarbejdelsen, evalueringen af og opfølgningen på den pædagogiske læreplan bliver også fremadrettet en del af forældrebestyrelsens minimumskompetencer.

I daginstitutioner, der består af flere fysiske enheder, skal forældre fra alle enheder have ret til at være repræsenteret i forældrebestyrelsen for enhederne (området). Derudover giver lovændringen mulighed for, at forældrebestyrelser kan etableres på tværs af kommunale dagtilbud, hvis de enkelte bestyrelser beslutter det.

Forslag til reviderede styrelsesvedtægter fremgår af bilag.
Retligt grundlag
Dagtilbudsloven §§ 14-16
Handlemuligheder
Administrationen har medio marts 2019 afholdt et arbejdsmøde med en række virksomhedsledere på tværs af dagtilbudsområdet, som alle har kommet med input til det forslag til reviderede styrelsesvedtægter, der foreligger som bilag.
De nuværende styrelsesvedtægter fra 2013 er opdateret i forhold til ovenstående ændringer i dagtilbudsloven. Herudover er der foretaget en række faktuelle opdateringer, så styrelsesvedtægterne afspejler den gældende organisering af og rammer for arbejdet på dagtilbudsområdet i Slagelse Kommune.
Styrelsesvedtægterne også blevet opdateret både rent sprogligt og visuelt for at gøre dem mere læsevenlige og målrettet til den primære målgruppe, nemlig forældrene.
Som et supplement til styrelsesvedtægterne har administrationen desuden udarbejdet følgende hjemmeside, der er henvendt til særligt forældrebestyrelser:
Hjemmesiden indeholder en oversigt over en række generelle emner på dagtilbudsområdet, som kan være nyttige at kende til som bestyrelsesmedlem – både i forhold til den pædagogiske hverdag, men også de mere overordnede rammer. Siden vil løbende kunne opdateres med ny viden.
Børne- og Ungeudvalget kan sende forslag til reviderede styrelsesvedtægter i høring hos forældrebestyrelserne på dagtilbudsområdet uden yderligere bemærkninger.
Børne- og Ungeudvalget kan komme med bemærkninger til forslag til reviderede styrelsesvedtægter, inden de sendes i høring hos forældrebestyrelserne på dagtilbudsområdet.
Vurdering
Ændringer af styrelsesvedtægterne kan kun foretages efter forudgående indhentet udtalelse hos forældrebestyrelserne. Administrationen foreslår derfor, at forslag til reviderede styrelsesvedtægter sendes i høring i forældrebestyrelsen for den kommunale dagpleje og i forældrebestyrelserne for de kommunale og selvejende daginstitutioner fra den 2. april til den 7. maj 2019.
Efter endt høringsperiode vil administrationen gennemgå høringssvarene og foretage eventuelle nødvendige ændringer i styrelsesvedtægterne, hvorefter sagen behandles i udvalget igen.
Hvis den foreslåede høringsperiode fastholdes, får udvalget det endelige udkast til gældende styrelsesvedtægter til godkendelse på møde 3. juni 2019. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter at sende forslag til reviderede styrelsesvedtægter i høring hos forældrebestyrelserne på dagtilbudsområdet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. april 2019:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt.

185. Beslutning om principper for udmøntning af 0,7% effektiviseringskrav (B)

185. Beslutning om principper for udmøntning af 0,7% effektiviseringskrav (B)

Sagsnr.: 330-2019-5049                 Dok.nr.: 330-2019-119712                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte principper for udmøntning af 0,7% effektiviseringer pr. år fra 2020.
Baggrund
Børne- og Ungeudvalget drøftede på temamøde den 11. marts 2019, hvorledes budgetaftalens beslutning om en årlig effektiviseringsreduktion på 0,7 % fra 2020 kan udmøntes inden for udvalgets område. I budgetaftalen er indlagt, at reduktionen på børne- og ungeområdet tilbageføres til området i efterfølgende budgetår.

Udvalget har derfor til opgave at finde området for effektivisering, hvor provenuet heraf ønskes tilført, samt tilrettelægge en involverende proces, hvor forslag indhentes, drøftes og bearbejdes.

Da ressourcefordelingen til folkeskolerne for 2019/2020 allerede fastlægges i foråret 2019, er det ønskeligt, at der tidligst muligt tages stilling til placeringen af 0,7 % effektiviseringsreduktionen i 2020.

Der lægges derfor op til beslutning om principper for udmøntning af reduktionen samt tilbageførsel af midler og processen for involvering af interessenter, medarbejdere, faglige organisationer m.fl.
Principper for udmøntning af effektiviseringskrav:

A.    Alle områder reduceres ligeligt med 0,7 % i 2020
B.    Nogle områder reduceres med 0,7 %, mens andre friholdes.
Såfremt model B vælges, skal der findes alternative veje til at skabe omstilling, så effektiviseringskravet kan imødekommes. Blandt mulighederne kunne være:
·         Strukturelle ændringer i forhold til tilbud, der ikke medfører serviceforringelser for børn, unge og forældre
·         Ændringer af arbejdstilrettelæggelse, eksempelvis mere tid til kerneopgaven og mindre til øvrige opgaver, ledelse m.v. Øget brug af interne kompetencer
·         Kompetenceudvikling og andre udviklingsaktiviteter integreret i de daglige arbejdsfunktioner, eksempelvis “on the job training”, prøvehandlinger integreret i praksis m.v.
·         Ensartet forældrebetaling for samme tilbud til børn og unge, fx. fritids- og klubtilbud.
Principper for tilbageførsel af provenu ved effektiviseringer:
·         Tilbageføre midler til almenområdet til rettidig og tidlig forebyggelse i almenområdet
·         Investere i de specialiserede områder for på sigt at reducere driftsudgifter
·         Prioritere nye særlige udviklingsområde
·         Tilbageføre midler til almenområdet til den ordinære drift.
Proces for involvering
Administrationen foreslår at indkalde til et dialogmøde med repræsentanter fra bestyrelser, faglige organisationer og medarbejdere fra 0-18-årsområdet til afholdelse ultimo april eller primo maj. Dette med henblik på at indhente ideer og inspiration – dels vedrørende 0,7% effektiviseringskravet og generelt vedrørende forslag til budget 2020.
Administrationen vil efterfølgende arbejde med de indkomne forslag i den videre budgetproces.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte at anvende model A, hvor alle områder reduceres med 0,7% i 2020.
Udvalget kan beslutte at anvende model B, hvor nogle områder reduceres med 0,7%, og at der dertil findes effektiviseringer på en række områder omfattet af principperne beskrevet ovenfor.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og Ungechefen indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter en model for principper for udmøntning af effektiviseringskrav.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. april 2019:
Fraværende: 
At 1 - Børne- og Ungeudvalget besluttede, at administrationen fremlægger forslag inden for model B. Muligheder blev drøftet og indgår i det videre arbejde.
Udvalget finder det vanskeligt at komme med forslag til budgetreduktioner på et område, der i forvejen er udfordret.

186. Fastlæggelse af plan over Børne- og Ungeudvalgets møder uden for den ordinære mødeplan i 2019 (B)

186. Fastlæggelse af plan over Børne- og Ungeudvalgets møder uden for den ordinære mødeplan i 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2018-3565                 Dok.nr.: 330-2019-120069                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal træffe beslutning om fastlæggelse af en plan over udvalgets møder uden for den ordinære mødeplan. Det drejer sig om temamøder, dialogmøder samt Børne- og Ungekonferencen.
Baggrund
Børne- og Ungeudvalget holder løbende tema- og dialogmøder, der har fokus på forskellige aspekter af udvalgets arbejdsområde.
For at skabe overblik over udvalgets møder uden for den ordinære mødeplan i 2019 kan udvalget træffe beslutning om at fastlægge en plan over førnævnte møder. Derudover skal udvalget også fastlægge en dato for afholdelse af Børne- og Ungekonferencen.
I vedhæftede bilag findes administrationens forslag til en plan over Børne- og Ungeudvalgets møder uden for den ordinære mødeplan. De foreslåede dage for tema- og dialogmøder er alle mandage. De foreslåede dage for Børne- og Ungekonferencen er lørdage.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan fastlægge en plan over udvalgets møder uden for den ordinære mødeplan - eventuelt med udgangspunkt i administrationens oplæg.
Vurdering
Administrationen vurderer, at forslagene til mødedatoer er dækkende for de reelle muligheder, hvis tema- og dialogmøderne ønskes afholdt på mandage. Der er taget hensyn til udvalgets øvrige forpligtelser i form af udvalgsmøder, økonomiudvalgsmøder og byrådsmøder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget træffer beslutning om fastlæggelse af en plan over møder uden for den ordinære mødeplan.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. april 2019:
Fraværende: 
At 1 - Den fremlagte mødeplan blev godkendt.

187. Procesplan for udarbejdelse af ny Børne- og Ungepolitik 2019 (B)

187. Procesplan for udarbejdelse af ny Børne- og Ungepolitik 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2019-10523               Dok.nr.: 330-2019-106911                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal drøfte og beslutte procesplan for udarbejdelse af ny Børne- og Ungepolitik.
Baggrund
Siden 2007 har alle kommuner skullet have en sammenhængende børnepolitik. Formålet med børnepolitikken er at sikre sammenhængen mellem det generelle og forebyggende arbejde og den målrettede indsats over for børn og unge med behov for særlig støtte. Den sammenhængende børnepolitik skal udformes skriftligt, vedtages af kommunalbestyrelsen og offentliggøres.
Slagelse Kommunes nuværende Børne- og Ungepolitik blev vedtaget i 2013 og skal fornyes. Administrationen har udarbejdet tre forslag til processer, som Børne- og Ungeudvalget skal tage stilling til.
KL har udarbejdet et bud på mulige kommunale kerneværdier, som kan tjene som inspiration til Børne- og Ungepolitikken. Se bilag 1.
Retligt grundlag
Serviceloven §19 stk. 2.
Handlemuligheder
Administrationen foreslår, at Børne- og Ungepolitikken er færdig til præsentation på Børne- og Ungekonferencen i efteråret. Her er ledere, medarbejder og bestyrelser fra alle virksomheder på Børne- og Ungeområdet og det politiske udvalg i forvejen samlet. Hvis Børne- og Ungepolitikken skal kunne præsenteres på konferencen i efteråret, skal politikken godkendes politisk i september. Efterfølgende skal politikken layoutes og eventuelt trykkes.
Med afsæt i ovenstående tidshorisont har administrationen udarbejdet to forslag til procesplan. Disse procesplaner er realistiske i forhold til, at der reelt kun er tre måneder til at udarbejde politikken og den bemanding, der er til rådighed i centeret. Forslag 3, som også blev præsenteret på mødet i marts, er videreudviklet sådan at udsatte børn, unge og deres forældre også inddrages eksplicit. Forslag 4 tager i højere grad udgangspunkt i børn, unge og forældres perspektiver, herunder også udsatte grupper. Hvis der skal inddrages flere aktører vil det enten kræve en længere tidshorisont eller brug af ekstern konsulentbistand. 
Forslag 3:
Tidshorisont
Indhold
Deltagere
April
Administrationen udarbejder forslag til temaer/kerneværdier
Center for Børn og Unge
Maj
Workshop, hvor temaer/kerneværdier diskuteres og konkretiseres
Repræsentanter for:
-børn og unge i skoler, dagtilbud, klubber og udsatte grupper.
- råd og faglige organisationer
- ledere og medarbejdere
- forældre i bestyrelser og til udsatte unge
- Børne- og Ungeudvalget
Juni
Administrationen udarbejder første udkast til Børne- og Ungepolitik
Center for Børn og Unge
Forslag 4:
Tidshorisont
Indhold
Deltagere
April
Fokusgruppeinterviews om det gode børneliv med fokus på, hvordan de professionelle møder børn og unge og deres forældre
Repræsentanter for:
- børn og unge fra dagtilbud, skoler og udsatte grupper
-repræsentanter for forældre i bestyrelser samt forældre til udsatte børn og unge
Maj
Administrationen udarbejder forslag til temaer/ kerneværdier
Center for Børn og Unge
Juni
Workshop, hvor temaer/kerneværdier diskuteres og konkretiseres
Repræsentanter for:
- børn og unge fra dagtilbud, skoler og udsatte grupper.
- forældre i bestyrelser og til udsatte børn og unge
- råd og faglige organisationer
- Børne- og Ungeudvalget
Juni
Administrationen udarbejder første udkast til Børne- og Ungepolitik
Center for Børn og Unge
Vurdering
Administrationen vurderer, at begge forslag til processer har høj grad af involvering af børn og unge samt forældre for at sikre deres stemme.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der vil være udgifter til workshops, herunder forplejning og eventuelt lokaleleje, samt layout og eventuelt trykning.
Konsekvenser for andre udvalg
Børne- og Ungepolitikken skal endeligt vedtages i Byrådet.
Indstilling
Børne- og Ungechefen indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter procesplan for udarbejdelse af ny Børne- og Ungepolitik
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. april 2019:
Fraværende: 
At 1 - Børne- og Ungeudvalget godkendte forslag 4 som procesplan for udarbejdelse af ny Børne- og Ungepolitik.
I afdækningen skal medgå, hvad der virker/de positive erfaringer, udfordringer m.v.
Ambitionen er en kort, præcis og principiel Børne- og Ungepolitik med efter følgende beslutninger om handlinger, hvor progressionen kan måles i den kommende periode.

188. Unges Trivsel (B)

188. Unges Trivsel (B)

Sagsnr.: 330-2019-1505                 Dok.nr.: 330-2019-134505                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet bedes godkende opgaveudvalg (17.4 udvalg) som rammen for at øge unges trivsel set i sammenhæng med mindsket brug og misbrug af rusmidler.
I forlængelse heraf bedes Byrådet godkende oplæg til kommissorium for opgaveudvalget, samt pege på opgaveudvalgets medlemmer.
Baggrund
Forebyggelses- og Seniorudvalget har et ønske om - som forebyggelsesudvalg - at sætte fokus på unges trivsel. Udvalget er senest ved en temadrøftelse blevet præsenteret for unges forbrug af rygning, alkohol og stoffer, hvor der ses en sammenhæng mellem et stort alkoholforbrug, såkaldt daglig rygning og hash rygning. Data er hentet fra den regionale og nationale sundhedsprofil.
I aldersgruppen 16-20 år har mere end 70% af drengene og 60% af pigerne, der ryger cigaretter, prøvet at ryge hash. Unge med en tidlig alkoholdebut og/eller større forbrug af alkohol har ligeledes en større risiko for at eksperimentere med stoffer, end unge med et begrænset alkoholforbrug. Blandt de unge, der overskrider højrisikogrænsen for alkoholindtagelse, har 63% af drengene og 50% af pigerne prøvet hash.
20,9 % af de unge, der angiver at føle sig ensomme, har taget stoffer inden for den seneste måned, 11,8 % er daglig rygere og 8,6 % har en problematisk alkoholadfærd. Sundhedsprofilerne viser en signifikant sammenhæng mellem usund sundhedsadfærd og følelsen af ensomhed.
På længere sigt er der tæt sammenhæng mellem unges trivsel og deres succes/oplevelse af succes med gennemførsel af en uddannelse og en god start på arbejdsmarkedet.
Slagelse Kommune ønsker at ændre denne udvikling ved at nå frem til konkrete handlinger, der kan skabe gode rammer for de unges trivsel samt motivere de unge hen imod en adfærd og kultur med mindre røg, alkohol og stoffer. Der arbejdes i kommunalt regi med en række indsatser for at forebygge misbruget og øge de unges trivsel. Det foreslås, at der – som supplement til de eksisterende indsatser – nedsættes et såkaldt opgaveudvalg, der kan udarbejde konkrete anbefalinger, der kan mindske misbrug samt fremme unges trivsel. Gennem denne konstruktion sætter opgaven holdet, hvor de unge og deres forældre indgår på holdet.
Opgaveudvalget foreslås sammensat af 4 medlemmer fra Byrådet samt 8 borgere.
Udkast til kommissorium kan ses som bilag til denne sag.
Opgaveudvalgets arbejde foreslås påbegyndt maj 2019 og afsluttet juni 2020.
Retligt grundlag
Kommunestyrelsesloven § 17 stk. 4
Handlemuligheder
Byrådet kan beslutte en af følgende handlemuligheder:
-      Nedsætte et opgaveudvalg, der arbejder involverende sammen med de unge, forældre og vigtige interessenter om forslag til initiativer, der kan ændre rammer og adfærd i positiv retning
-      Beslutte at forebyggelse for bedret trivsel og forebyggelse af misbrug fortsætter med nuværende indsatser
Vurdering
Nedsættelse af et opgaveudvalg kan sætte rammen for en proces, hvor det sikres, at de unge og deres forældre og daglige netværk er tæt involveret og medudviklere på anbefalinger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
En række fagudvalg er involveret omkring unge i Slagelse Kommune og bør alle repræsenteres i et evt. opgaveudvalg. Her udover lægges der op til – som minimum - en løbende orientering af udvalgene frem mod opgaveudvalgets fremlæggelse af de endelige anbefalinger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefaler til Byrådets godkendelse, at der nedsættes et opgaveudvalg Unges Trivsel
2.    at Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefaler udkast til kommissorium til Byrådets godkendelse
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. april 2019:
Fraværende: 
Børne- og ungeudvalget ønskede ikke at anbefale og oversende sagen til Byrådet.
Børne- og Ungeudvalget ønskede at sende følgende bemærkninger tilbage til Forebyggelses- og Seniorudvalget til fornyet behandlingen forud for forelæggelse for Byrådet:
* at titlen på opgaveudvalget ændres, så det afspejler at indsatsen rettes mod forebyggelse i forhold til unges misbrug,
* at udvalgets kommissorium, herunder opgaver, præciseres, så det tydeliggøres, hvad fagudvalgenes opgaver er i forhold til opgaveudvalget,
* og at der udpeges seks politikere fra Byrådet.

189. Opfølgning på proces vedrørende temanalyser (O)

189. Opfølgning på proces vedrørende temanalyser (O)

Sagsnr.: 330-2019-6984                 Dok.nr.: 330-2019-119382                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om opfølgningen på processen vedrørende temaanalyser samt det videre arbejde med prøvehandlinger inden for udvalgets område.
Baggrund
Den 11. marts 2019 drøftede Børne- og Ungeudvalget på et temamøde de fire kommissorier inden for udvalgets område (dagtilbud, folkeskolen, specialundervisning og det særlige børne- og ungeområde) og de dertilhørende foreslåede prøvehandlinger. Administrationen fremlagde på mødet forslag til igangsættelse af fire af de foreslåede prøvehandlinger – én på hvert af udvalgets områder. Hver prøvehandling blev præsenteret med en vurdering samt et formuleret formål.
Administrationens oplæg afstedkom en dialog om de allerede-igangsatte prøvehandlinger i organisationen. I den forbindelse præsenterede administrationen udvalget for tre prøvehandlinger:
-      På Flakkebjerg Skole er en familierådgiver blevet ansat 20 timer om ugen til at tage hånd om socialfaglige problematikker.
-      Slagelse Kommune er med i det tværkommunale projekt ’Fra data til læring’, som fokuserer på at optimere anvendelsen af data på tværs af skole- og dagtilbudsområdet.
-      SFC og Klostermarken er blevet lagt sammen blandt andet med henblik på at øge kvaliteten ved at hjemtage ydelser og forankre indsatsen internt i organisationen.
De samlede drøftelser omkring kommissorierne, administrationens forslag til nye prøvehandlinger samt de igangværende prøvehandlinger mundede ud i, at udvalget på nuværende tidspunkt ikke ønsker at arbejde videre med kommissorierne og temaanalyserne i deres nuværende form.
Derimod anerkendte udvalget, at administrationen allerede i gang med prøvehandlinger, der er både interessante og relevante, og har tiltro til, at administrationen arbejder videre med prøvehandlinger i hele organisationen.
Børne- og Ungeudvalget orienteres løbende om prøvehandlinger på tværs af hele Center for Børn og Unge.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen til orienteringen.
Vurdering
Administrationen vurderer, at opfølgningen er dækkende for resultatet af Børne- og Ungeudvalgets drøftelser omkring temaanalyser og prøvehandlinger på temamødet den 11. marts 2019. Administrationen vurderer desuden, at der allerede er interessante og relevante prøvehandlinger i gang i organisationen, som ikke er nævnt i kommissorierne. Dette skyldes, at de enten er igangsat samtidig med kommissoriernes udarbejdelse eller efterfølgende.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen om opfølgningen på processen vedrørende temaanalyser og det videre arbejde med prøvehandlinger inden for udvalgets område til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. april 2019:
Fraværende: 
At 1 - Taget til orientering.

190. Indførelse af kommunikationsplatformen Aula (O)

190. Indførelse af kommunikationsplatformen Aula (O)

Sagsnr.: 330-2019-20754               Dok.nr.: 330-2019-116956                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om indførelsen af kommunikationsplatformen Aula i Slagelse Kommune.
Baggrund
Aula bliver den nye kommunikationsplatform i folkeskoler, SFO’er og dagtilbud. Alle kommuner har valgt at tilslutte sig løsningen på skoleområdet, mens 95 kommuner er med på dagtilbudsområdet. Aula er udviklet for at understøtte samarbejdet om børns læring og trivsel med god og nem kommunikation mellem dagtilbud, skoler, forældre, forvaltninger og andre. Aula er bygget efter de nyeste standarder og regler for behandling af data og personfølsomme oplysninger. Aula erstatter SkoleIntra og Tabulex Daginstitution i Slagelse Kommune. 
Retligt grundlag
Aula er en del af det fællesoffentlige Brugerportalsinitiativ (BPI). Regeringen og KL aftalte i juni 2014 som led i aftalen om kommunernes økonomi i 2015 at realisere initiativet om en brugerportal for folkeskolen, som blev aftalt i forbindelse med folkeskolereformen.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen til orientering.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at der er en række gevinster ved at skifte fra SkoleIntra til Aula - eksempelvis forbedret sikkerhed, bedre kommunikation mellem fagprofessionelle, forældre og børn samt flere forældre som brugere. Fordelene ved også at overgå fra Tabulex Daginstitution til Aula er ikke blevet vurderet i deres helhed, men Slagelse Kommune har valgt at overgå til Aula med en forventning om, at de samme fordele vil gøre sig gældende her.
Desuden sker skiftet til Aula på baggrund af en forventning til, at Aula er brugervenligt og at forældrene ikke skal skifte kommunikationsplatform ved overgangen fra daginstitution til skole. Samtidig vil forældre, der har børn i både dagtilbud og skole kun have én platform, som de skal forholde sig til.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. april 2019:
Fraværende: 
At 1 - Taget til orientering.
Administrationen undersøger mulighed for kommunikation mellem udvalg og forældre via Aula.

191. Status på aktiviteter inden for Børne- og Ungeudvalgets område (O)

191. Status på aktiviteter inden for Børne- og Ungeudvalgets område (O)

Sagsnr.: 330-2019-5049                 Dok.nr.: 330-2019-108936                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om status på aktiviteter inden for udvalgets område. En samlet oversigt over aktiviteter inden for udvalgets område danner grundlag for denne orientering.
Baggrund
På mødet den 4. marts blev Børne- og Ungeudvalget præsenteret for en samlet oversigt over aktiviteter inden for udvalgets område. Denne oversigt indeholder en sammenskrivning af aftalepunkterne i Budget 2019-2022 og de øvrige store opgaver inden for Børne- og Ungeudvalgets område. Oversigten danner grundlag for en månedlig orientering om status på de samlede aktiviteter inden for udvalgets område. Den bliver løbende opdateret, så status for aktiviteterne er retvisende.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen til orientering.
Vurdering
Administrationen vurderer, at orienteringen er dækkende for den aktuelle status over aktiviteter inden for Børne- og Ungeudvalgets område.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. april 2019:
Fraværende: 
At 1 - Taget til orientering.
Lis Tribler(A) henledte opmærksomheden på, at
* aktivitet vedrørende HeadSpace skrives ind
* at det haster med at komme i gang med punkt vedrørende omlægning af fordelingen af tid på faggrupper inden for B&U-området
* Igangsætning af indsatser, der styrker optaget på erhvervsskoler.

192. Status på ungeindsats og forberedende grunduddannelse (FGU) (O)

192. Status på ungeindsats og forberedende grunduddannelse (FGU) (O)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2019-112142                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om status på arbejdet med at tilrettelægge ungeindsatsen og FGU.
Baggrund
Ungdommens Uddannelsesvejledning
Børne- og Ungeudvalget besluttede på deres møde i juni 2018 at opsige samarbejdsaftalen med Sorø og Ringsted om Ungdommens Uddannelsesvejledning Vestsjælland. Det betød, at aftalen udløb 31/12 2018, og at en række medarbejdere blev virksomhedsoverdraget til henholdsvis Sorø og Ringsted kommuner. Der er overdraget 16 vejledere inkl. en leder og en administrativ medarbejder til Slagelse Kommune. Syv medarbejdere er overdraget til Sorø Kommune og syv til Ringsted.
Børne- og Ungedirektøren og Centerchefen for Børn og Unge har løbende været dialog med medarbejderne og har deltaget i to personalemøder, hvor muligheder og perspektiver er blevet drøftet.
Principperne for ungeindsatsen, der har været i høring i MED-organisationen og relevante råd i marts, omfatter to forslag til fremtidig organisering af uddannelsesvejledningen. Høringssvarene og det endelige oplæg til principper, herunder organisering af uddannelsesvejledningen, behandles politisk i maj. 
Elevtal på FGU
Undervisningsministeriet har bedt alle kommuner om at estimere det forventede elevtal på den forberedende grunduddannelse (FGU) pr 1/8 2019.
I Slagelse er der i vinteren 2019 indskrevet, hvad der svarer til 367 årselever på de tilbud, som fremadrettet kommer til at høre under FGU. Heraf forventes ca. 170 elever at fortsætte efter sommerferien. Uddannelsesvejledningen er i gang med at målgruppevurdere eleverne med henblik på at tage stilling til, om de skal færdiggøre deres forløb i de nuværende tilbud, eller overgå til det nye FGU-tilbud.
Hertil kommer godt 20 elever fra grundskolen, som allerede på nuværende tidspunkt er vurderet i målgruppen for FGU og planlægger at starte til august.
Derudover vil der være unge i ungevejledningen og ungehuset, der kunne være i målgruppen for FGU, og som uddannelsesvejledningen løbende målgruppevurderer frem mod sommerferien.
Økonomi
Administrationen er ved at afdække økonomien til FGU og den kommunale ungeindsats. Der forventes ikke en merudgift i indeværende år, da der først skal afregnes for FGU i 2020.
Viden om unge uden uddannelse eller beskæftigelse
Økonomi- og indenrigsministeriet har fået udarbejdet en analyse af de unge 15-25 årige uden uddannelse eller beskæftigelse. Andelen af unge uden uddannelse eller beskæftigelse - unge i den såkaldte ”restgruppe” - er høj i en række kommuner. I 2017 var knap 48.000 unge imellem 15 og 24 år i restgruppen på landsplan. I analysen opgøres andelen af unge i restgruppen i 2017 og andelen, der blev løftet ud af restgruppen fra 2016 til 2017, i de forskellige kommuner. Der gives også en detaljeret karakteristik af de unge i restgruppen. Desuden er der udarbejdet et inspirationskatalog med konkrete tiltag til kommunernes arbejde med at nedbringe antallet af unge i restgruppen. Analysen, inspirationskataloget samt kommunespecifikke data kan ses her: https://oimb.dk/analyser/dagtilbud-skole-og-uddannelse/unge-uden-uddannelse-eller-beskaeftigelse
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalgene kan tage orienteringen til orientering.
Vurdering
Administrationen vurderer, at statussen er dækkende for det nuværende arbejde. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Udvalgene tager orienteringen til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. april 2019:
Fraværende: 
At 1 - Taget til orientering.
Der udarbejdes til næste møde orientering om status for UU Slagelse.
Udvalget ønsker fælles temamøde for de relevante fagudvalg forud for udvalgsbehandlingen af beslutningsoplæg på maj-møderne. Administrationen finder dato.

193. Opfølgning pr. marts 2019 - Specialundervisning Skole & Børn og Unge (E)

193. Opfølgning pr. marts 2019 - Specialundervisning Skole & Børn og Unge (E)

Sagsnr.: 330-2018-80646               Dok.nr.: 330-2019-101260                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Børne- og ungeområdet har i Slagelse Kommune et samlet budget i 2019 på 1.346 mio. kr. Heraf udgør skoleområdet 743,5 mio. kr. og det særlige børne- og ungeområde 255 mio. kr.
Specialundervisningsområdet og det specialiserede børne- og ungeområde er begge præget af udfordringer, der lægger kraftigt pres på områdernes økonomi. Der er af den grund behov for et stærkt administrativt og politisk fokus. I den månedlige opfølgning bliver Børne- og Ungeudvalget derfor præsenteret for den seneste udvikling på områderne.
På specialundervisningsområdet er der udarbejdet handleplan baseret på et forventet merforbrug på 6,0 mio. kr. i 2019. Handleplanen omhandler øget controlling i forhold til allerede visiterede elever til specialtilbud, iværksættelse af to re-visitationsrunder årligt, med henblik på at sikre at eleverne hurtigere kommer i mindre indgribende tilbud, hvis deres behov er ændret. Derudover iværksættes forsøg med nedtrapning af taksterne for elever i specialtilbud, efterhånden som deres behov bliver mindre. Der effektueres desuden en takstnedsættelse på kommunens egne specialskoler med 1,5%.
På det specialiserede børne- og ungeområde er der udarbejdet handleplan baseret på et forventet merforbrug på 6,5 mio. kr. i 2019. De enkelte elementer i handleplanen omhandler udvikling af de forebyggende indsatser, fokus på mindre indgribende indsatser gennem en tidligere indsats, omorganisering af de interne familierettede tilbud og fokus på alternativer til anbringelser for de unge, der snart fylder 18 år.
Rapporteringen er udarbejdet, så den giver et enkelt overblik over udviklingen i udgifter og aktiviteter. Dermed opbygges der viden om den aktuelle udvikling i udgifter og aktiviteter, som kan underbygge beslutninger, der træffes enten i forbindelse med de faste budgetopfølgninger eller som et led i den løbende administrative og politiske styring af områderne.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage den månedlige rapportering omkring specialundervisning og det specialiserede børne- og ungeområde til efterretning.
Vurdering
I bilag 1 ses den månedlige opfølgning på økonomi og aktiviteter for specialundervisning.
I bilag 2 ses den månedlige opfølgning på økonomien på det specialiserede børne- og ungeområde.
Månedlig opfølgning Specialundervisning
Udvikling i forbrug pr. ultimo marts 2019:
Det forventede forbrug på specialundervisningsområdet opgjort pr. marts måned er beregnet til 163,8 mio. kr., mod sidste måneds forventede forbrug på 165,1 mio., hvilket vil betyde, at det forventede merforbrug er nedjusteret til 4,6 mio. Nedjusteringen er sket, i forbindelse med at initiativet om nedjusteret takster på egne specialskoler i handleplanen er effektueret.
Pr. marts 2018 er ambitionen, at det i løbet af året lykkes at nedbringe det forventede merforbrug på 4,6 mio. kr. gennem de handlinger, der er oplistet i handleplanen.
Udvikling i aktiviteter:
Specialundervisning er et område præget af usikkerhed. Dette skyldes primært, at visitationen til kommende skoleår i starten af første halvår altid er svær at forudse.
Tendensen med et stigende antal visitationer til specialundervisning forventes til skoleåret 2019/2020 at være stabiliseret, jf. handleplanerne.
Månedlig opfølgning Børn og Unge
Udvikling i forbrug pr. ultimo marts 2019:
Det forventede forbrug på det specialiserede børne- og ungeområde opgjort pr. februar måned er beregnet til 260,5 mio. kr. Med byrådets beslutning om at overføre mindreforbrug på 2,2 mio. fra 2018 bliver budgettet på området justeret til 257,2 mio. kr.
Forventningen pr. marts 2019 er derfor et merforbrug i 2019 på 3,3 mio. kr. efter overført mindreforbrug fra 2018.
I handleplanen på området var forventningen ved årets start et merforbrug på 6,5 mio. kr., så der ses umiddelbart en bevægelse mod en realisering af forventningerne i handleplanen. Denne bevægelse skyldes dels overførsel af mindreforbrug fra 2018 og dels tegn på en positiv udvikling i det disponerede forbrug på området.
Udvikling i aktiviteter:
Mange af aktiviteterne på det specialiserede børne- og ungeområde er langvarige aktiviteter, hvor den disponerede udgift er kendt. Der er dog usikkerhed i forhold til udgifterne til akutte anbringelser, som der ikke er disponeret med.  Pr. ultimo marts 2019 er der disponeret i alt 2533 ydelser, hvor funktion 5.22 – plejefamilier udgør knap halvdelen af disse aktiviteter og indeholder både udgifter til anbringelser og følgeaktiviteter relateret hertil.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager den månedlige rapportering til efterretning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. april 2019:
Fraværende: 
At 1 - Taget til efterretning.

194. Pressemeddelelser (B)

194. Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-92251               Dok.nr.: 330-2019-68553                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Baggrund
I Børne- og Ungeudvalgets Forretningsorden §8 er anført, at der på hver udvalgsdagsorden er en sag om pressemeddelelser.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. april 2019:
Fraværende: 
Ingen.

195. Sagsoversigt 2019 (B)

195. Sagsoversigt 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2018-6642                 Dok.nr.: 330-2019-68562                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget godkender løbende sagsoversigt 2019 med punkter til behandling i kommende år.
Baggrund
Administrationen udarbejder og opdaterer løbende sagsoversigten til Børne- og Ungeudvalgets møder.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget har følgende handlemuligheder:
a)    Udvalget godkender sagsoversigten, som den foreligger.
b)    Udvalget ændrer i sagsoversigten.
Vurdering
Administrationen vurderer, at sagsoversigten er et vigtigt planlægningsredskab.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender sagsoversigten.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. april 2019:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt.
196. Lukket: Grund til opførelse af ny daginstitution (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
197. Lukket: Orientering om sag vedr. flytning af plejebarn (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.