244. Budgetopfølgning 3 for 2019 - Børne- og Ungeudvalget (B)
244. Budgetopfølgning 3 for 2019 - Børne- og Ungeudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2019-42098 Dok.nr.: 330-2019-233899 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget godkender
budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen
forventes udvalget i 2019 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 16,5
mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 1,6 mio. kr. Bilag
1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Handleplaner
Der foreligger i bilag 2 handleplaner for merforbrug på
følgende enheder:
·
Myndighed specialundervisning
·
Musikskolen
·
Dagtilbudsområde Tårnborg
·
Skovbørnehuset
8.1
Skole
Redegørelse
fra centerchef for Børn og Unge
Drift
Center for Børn og Unge forventer ved denne budgetopfølgning
et samlet merforbrug på 1,2 mio. kr.
Det forventede mindreforbrug fordeler sig således:
Almenområdet, myndighed
På myndigheden for almenområdet
forventes der for nuværende et samlet mindreforbrug på 1,0 mio. kr.
Myndighed for
specialundervisning – Budgetudfordret område
Myndigheden for specialundervisning forventer ved denne
budgetopfølgning et merforbrug på 3,9 mio. kr. Merforbruget skyldes en forøget
aktivitet på området i forhold til det forventede aktivitetsniveau.
Handleplan myndighed
specialundervisning:
På specialundervisningsområdet
er der udarbejdet handleplan baseret på et forventet merforbrug på 3,9 mio. kr.
i 2019. Planen blev godkendt i Børne- og Ungeudvalget i forbindelse med
månedsopfølgning pr. ultimo februar 2019. Element 4 vedr. takstnedsættelse på
1,5% på egne specialskoler blev godkendt i Byrådet d. 25.2. og er allerede
udmøntet. Handleplanen er vedlagt som bilag 2a.
Virksomhedsområdet
Der er samlet et forventet
mindreforbrug på virksomhedsområdet (almenskoler, specialskoler, klubtilbud,
ungdomsskole m.fl.) på 1,7 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt
fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et
acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger inden for
rammerne for god økonomistyring.
Slagelse Musikskole er den eneste virksomhed, der
forventer et merforbrug på over 100.000 kr. Merforbruget skønnes at udgøre 0,2
mio. kr., og der er derfor udarbejdet en handleplan, hvor merforbruget hentes i
2020.
Retvisende budgetter
fremadrettet – Budget 2020-2023
Specialundervisning
Da området stadig er præget af
udfordringer, indgår der i Budgetforslaget 2020-2023 en varig takstreduktion på
1,5% på egne specialskoler, hvilket tydeliggøres i budgetgrundlaget. Taksterne
har i årene 2016-2019 været nedsat med 1,5% på grund af den generelle
økonomiske udfordring på området. Selv efter 1,5% takstreduktion skønnes
budgetbehovet stadig at udgøre ca. 1,0 mio. kr. i 2020.
Anlæg
Der forventes et mindreforbrug på anlæg på 0,3 mio. kr.
Byrådet besluttede d. 24 juni 2019 at overføre uforbrugte
anlægsbudgetter på samlet set 15,6 mio. kr. fra 2019 til 2020.
8.2
Dagtilbud
Drift
For det samlede dagtilbudsområde
(virksomhederne + de centrale poster + vippeordning) forventer Center for Børn
og Familie forud for tilførsel fra kassen et samlet mindreforbrug på 2,6 mio.
kr.
·
Virksomhederne forventer samlet set et mindreforbrug på 4,4 mio.
kr., under forudsætning af at de bliver kompenseret for det høje børnetal via
Vippeordningen.
·
På de centrale poster (forældrebetaling, økonomisk friplads)
forventes et mindreforbrug på 1,3 mio. kr.
·
Da børnetallet aktuelt er højere end forventet ved
budgetlægningen, er forventningen på nuværende tidspunkt et merforbrug på
Vippeordningen på 3,1 mio. kr. Teknikken omkring Vippeordningen er nærmere
beskrevet i bilag 1.
Der er ved Budgetopfølgning 3 for 2019 to virksomheder på
dagtilbudsområdet med økonomisk handleplan:
Område Tårnborg forventede ved opstart af handleplan i april
2019 et merforbrug på 412.000 kr. i 2019. Den iværksatte handleplan forventes
at kunne nedbringe merforbruget til 235.000 kr. ved udgangen af 2019 og resten
i 2020.
Skovbørnehuset har i juni 2019 identificeret et forventet
merforbrug på 320.000 kr. i 2019.
Der er iværksat en handleplan, der forventes at nedbringe
merforbruget til 162.000 kr. i 2019 og resten i 2020.
Bevillinger vedr. puljemidler
Slagelse Kommune modtog i efteråret 2018 tilsagn på tilskud
fra Socialstyrelsen på to ansøgningspuljer: Fagligt og ledelsesmæssigt
kompetenceløft i dagtilbud og Flere pædagoger til institutioner med mange børn
i udsatte positioner. Børne- og Ungeudvalget blev d. 6. august 2018 orienteret
om ansøgningerne, men ifølge bevillingsreglerne skal Byrådet formelt godkende,
at der afsættes indtægts- og udgiftsbevillinger på de modtagne tilskud.
Bevillingerne er udgiftsneutrale for Slagelse Kommune.
Anlæg
Der forventes et mindreforbrug på anlæg på 1,3 mio. kr.
Byrådet besluttede d. 24 juni 2019 at overføre uforbrugte
anlægsbudgetter på samlet set 30,5 mio. kr. fra 2019 til 2020.
8.3
Produktionsskoler og Forberedende Grunduddannelse (FGU):
FGU opstarter pr. 1. august 2019 og erstatter bl.a.
produktionsskoletilbud, kombineret ungdomsuddannelser og
erhvervsgrunduddannelsen (EGU).
Slagelse Kommune skal yde bidrag til staten i form af
grundtilskud, tilskud til skoler og skoleydelser. Det foreslås, at alle tilbud
samles på et politikområde og fremover benævnes Forberedende Grunduddannelse
FGU.
Herudover foreslås det, at FGU ikke skal være omfattet af
overførselsadgang, men at området budgetteres ud fra de centrale udmeldinger om
det kommende års afregning. Der dispenseres derfor for regler for
Økonomistyring og Ledelsestilsyn, idet der normalt er direkte overførselsadgang
på serviceudgifter. Udsving i budgettet skal således årligt reguleres via
kommunens kasse efter de samme principper som privat-, efter- og
produktionsskoler, der blev besluttet i ØU den 22. april 2013.
I forhold til de eksisterende tilbud til
produktionsskoleelever og EGU forventes samlet set budgetoverholdelse i 2019.
8.4
– Børn og Unge
Det forventede forbrug på det specialiserede børne- og
ungeområde opgjort efter 1. kvartal 2019 er beregnet til 276 mio. kr. Efter
overført mindreforbrug fra 2018 er budgettet på området opjusteret til 257,3
mio. kr. Der er således efter 1. kvartal et forventet merforbrug i 2019 på 18,9
mio. kr.
Årsagen til stigningen i det forventede merforbrug er
primært en øget tilgang af indsatskrævende småbørn, hvor der fokuseres på øget
forebyggelse. Derfor er disponeringen øget på 5.21 forebyggende indsatser og
5.22 plejefamilier. Herudover ses en tendens til øgede gennemsnitspriser på de
fleste områder.
Der arbejdes med en række handlinger med henblik på at
fokusere på forebyggende indsatser som fremlagt på Børne- og Ungeudvalgets møde
d. 3. juni 2019. Den økonomiske effekt af disse tiltag forventes først for
alvor at vise sig på længere sigt, hvorfor den ikke er medtaget i skønnet for
forventet forbrug i 2019.
Udvikling i aktiviteter:
Mange af aktiviteterne på det
specialiserede børne- og ungeområde er langvarige aktiviteter, hvor den
disponerede udgift er kendt. Der er dog usikkerhed i forhold til udgifterne til
akutte anbringelser, som der ikke er disponeret med.
Pr. medio juni 2019 er der
disponeret med 122 personer på opholdssteder, 688 i forbyggende aktiviteter,
185 i plejefamilier og 23 på døgninstitutioner. Herudover er der pt. 3 unge på
en sikret institution.
8.5
– Sundhedspleje og Tandpleje
For Sundhedsplejen og Tandplejen
forventes samlet set et mindreforbrug på 0,9 mio. kr.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der henvises til udarbejdede
handleplaner m.v., der vedlægges som bilag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at
budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | 8.2 Pulje vedr. kompetenceløft 8.2 Pulje til institutioner med mange udsatte børn | -2.210 2.210 -1.352 1.352 | -347 347 -1.352 1.352 | -945 945 | |
Anlæg | | | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | | | | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1. at Budgetopfølgning
3 for 2019 samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering for
Økonomiudvalg og Byrådet
2. at der
oprettes et fælles politikområde FGU, der samler de eksisterende tilbud til
produktionsskoler og EGU samt det nye FGU
3. at FGU
budgetteres efter de samme principper som privat-, efter- og produktionsskoler,
hvor udsving i budgettet reguleres via kommunens kasse
4. at Anmodning
om indtægts- og udgiftsbevilling vedr. puljerne ”Fagligt og ledelsesmæssigt
kompetenceløft i dagtilbud” og ”Flere pædagoger til institutioner med mange
børn i udsatte positioner” videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 5. august 2019:
Fraværende:
Unnie Oldenburg (A)
At 1 - Godkendt og videresendes til Økonomiudvalget og
Byrådet.
At 2 - Anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets
godkendelse.
At 3 - Anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets
godkendelse.
At 4 - Anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets
godkendelse.