282. Tilpasning af kriterier for optagelse i dagtilbud (B)
282. Tilpasning af kriterier for optagelse i dagtilbud (B)
Sagsnr.: 330-2019-64662 Dok.nr.: 330-2019-373943 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende administrationens
tilpasning af kriterier for optagelse i dagtilbud.
Baggrund
I henhold til dagtilbudslovens §
27 skal ”Kommunalbestyrelsen (…) fastsætte og offentliggøre retningslinjer
for optagelse af børn i dagtilbud”. Denne forpligtigelse bliver i Slagelse
Kommune opfyldt via udarbejdelse og offentliggørelse af visitationsregler for
optagelse i dagtilbud.
Lov om ændring af dagtilbudsloven og lov om folkeskolen, ”Styrket
kvalitet i dagtilbud, øget fleksibilitet og frit valg for forældre m.v.” fra
maj 2018, indeholder en række elementer, hvor der i forbindelse med
implementeringen i Slagelse Kommune er truffet beslutning om forhold omkring
ind- og udmeldelse. Disse elementer er efter politisk behandling en del af retningslinjerne
for optagelse i dagtilbud.
Tilføjelserne drejer sig om kombinationstilbud og
deltidspladser til forældre på barsel. Retningslinjer for ansøgninger, ind- og
udmeldelse fremgår nu af ”Visitationsregler for optagelse i dagtilbud i
Slagelse Kommune” (bilag 1).
Samme lovændring giver endvidere forældre mulighed for at
stå på venteliste til et dagtilbud, selvom barnet allerede er indmeldt og
tilknyttet et dagtilbud i Slagelse Kommune. Denne ret medfører ligeledes en
tilpasning af retningslinjerne for optagelse i dagtilbud og fremgår nu også af
”Visitationsregler for optagelse i dagtilbud i Slagelse Kommune” (bilag 1).
Den senere lovgivning vedrørende
bedre fordeling i daginstitutioner (lovændring fra december 2018) medfører, at
en daginstitution maksimalt må optage 30 % børn med adresse i et udsat
boligområde på et kalenderår. For
at imødekomme udfordringen med at sikre, at der fremadrettet højst optages 30 %
børn fra de pågældende adresser, er der ligeledes behov for at tilpasse
gældende kriterier for optagelse i dagtilbud.
Nuværende visitationspraksis
Når børn i Slagelse Kommune visiteres til en plads i en
daginstitution, er det ansøgningsdatoen, der er afgørende for, i hvilken
rækkefølge børnene på listen tilbydes en plads. Forældrene har ved opskrivningen
mulighed for at ønske en plads til deres barn i et specifikt dagtilbud, og
Pladsanvisningen forsøger, så vidt det er muligt, at tilbyde en plads i det
pågældende dagtilbud.
Pladsanvisningen kan, i særlige tilfælde og ved en konkret
begrundet vurdering, afvige fra rækkefølgen på garantilisten eller ventelisten.
Særlige tilfælde skal være begrundet i ét eller flere af følgende forhold:
·
Søskendefordel i institutionen
·
Arbejdstidsdispensationer
·
Pædagogiske hensyn
Pladsanvisningen forsøger, så vidt det er muligt, at
imødekomme forældrenes ønsker og foretager konkrete vurderinger i de tilfælde,
hvor der er basis for at afvige rækkefølgen på garanti- eller venteliste.
I sådanne tilfælde kan børn komme foran i køen til et
specifikt dagtilbud, hvis de i forvejen har søskende i dagtilbuddet, hvis deres
forældre på grund af deres arbejdstid ikke kan nå at aflevere/hente barnet
inden for åbningstiderne i andre dagtilbud, eller hvis barnet for eksempel af pædagogiske
årsager vurderes at have behov for et særligt dagtilbud.
Administrationens forslag til nye kriterier for
visitation til dagtilbud
Fremadrettet tilføjes hensynet til loven om bedre fordeling
i daginstitutioner til listen over forhold, som i særlige tilfælde gør, at
Pladsanvisningen kan fravige rækkefølgen på garantilisten eller ventelisten.
De særlige forhold vil fremadrettet være:
1) Hensyn til loven
om bedre fordeling i daginstitutioner
2) Særlige forhold
o
Søskendefordel i institutionen
o
Arbejdstidsdispensationer
o
Pædagogiske hensyn
Hensynet til loven om bedre fordeling i daginstitutioner vil
betyde, at det vil blive vanskeligere for nogle familier at få opfyldt deres
ønske om et specifikt dagtilbud.
Hvor de tre oprindelige særlige forhold (Søskendefordel i
institutionen, Arbejdstidsdispensationer og Pædagogiske hensyn) alle giver
fortrin til en ønsket plads, vil hensynet til en bedre fordeling i dagtilbud
betyde, at nogle familier ikke kan få deres ønske opfyldt, selvom der er ledige
pladser i det dagtilbud, de ønsker.
Det er administrationens fortolkning af lovændring om bedre
fordeling i dagtilbud, at dette hensyn skal tages som det første. Kun kravet om
pladsgaranti får forrang for kravet om bedre fordeling.
Administrationen ønsker en politisk godkendelse af forslag
til tilpasning af kriterier for optagelse i dagtilbud.
Kommunerne skal én gang om året rapportere til ministeriet,
om kravet om bedre fordeling er overholdt. Konsekvenser ved manglende
overholdelse er endnu ikke kendt.
Retligt
grundlag
Dagtilbudslovens § 23. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde
forældre pasningsgaranti i dagtilbud.
Dagtilbudslovens § 26.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om optagelse i kommunale og selvejende dagtilbud.
Dagtilbudslovens § 26 a. Kommunalbestyrelsen
skal sikre, at der i løbet af et kalenderår maksimalt optages 30 % børn fra
udsatte boligområder, jf. listen over udsatte boligområder i § 61 a i lov om
almene boliger m.v.
Dagtilbudslovens § 27. Kommunalbestyrelsen fastsætter og
offentliggør retningslinjer for optagelse af børn i kommunale og selvejende
dagtilbud (…) Kommunalbestyrelsen skal inden for rammerne af retningslinjerne
sikre, at forældre, der står på venteliste til en plads i et dagtilbud, jf.
§ 27 c, og som tilkendegiver fortsat interesse for pladsen, anvises plads
efter anciennitet.
Dagtilbudslovens § 29. Kommunalbestyrelsen kan ikke opsige
børn, der er optaget i et dagtilbud medmindre barnet tilbydes et andet
tilsvarende dagtilbud eller et andet relevant tilbud.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan godkende administrationens tilpasning
af kriterier for optagelse i dagtilbud og derved give administrationen et
redskab til at udmønte lovændringen om bedre fordeling i dagtilbud.
Børne- og Ungeudvalget kan undlade at godkende
administrationens tilpasning af kriterier for optagelse i dagtilbud, hvorved
administrationen vil opleve større vanskeligheder med at efterkomme kravet om
en bedre fordeling i dagtilbud.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at de tilpassede
kriterier på bedst mulig måde imødegår udfordringen med at sikre, at alle
daginstitutioner i Slagelse Kommune fremadrettet maksimalt optager 30 % børn
med adresse i et udsat boligområde på et kalenderår. Hensynet til loven om
bedre fordeling i visiteringen er en absolut nødvendighed i arbejdet med at
overholde kravet om bedre fordeling i dagtilbud. Dernæst tages ved visiteringen
fortsat hensyn til søskendefordele, arbejdstidsdispensationer og pædagogiske
hensyn.
Administrationen vurderer, at det vil føre til utilfredshed
hos nogle forældre, når ønsket om en plads i et specifikt dagtilbud ikke kan
imødekommes, når afstanden til det tilbudte dagtilbud bliver længere, eller når
hensyn til søskendefordel ikke kan imødekommes.
Pladsanvisningen vil fortsat
arbejde for i langt de fleste tilfælde at opfylde forældrenes ønsker eller
alternativt hjælpe med at finde en løsning, der kan fungere for familierne.
Det vil være op til
Pladsanvisningen hele tiden at følge indskrivningen af børn med adresse i et
udsat boligområde. De eksisterende systemer kan ikke håndtere monitorering af
antal og andele, hvorfor dette vil være baseret på løbende manuel optælling.
Der er lagt op til begrænsede midler til at håndtere de ekstra administrative
opgaver i ”Lov- og Cirkulæreprogrammet” (en nærmere beskrivelse af den endelige
fastsættelse af bloktilskuddet).
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Den løbende manuelle optælling
af børn med adresse i et udsat boligområde er en ekstra opgave, som
Pladsanvisningen skal løse.
Der er lagt op til begrænsede
midler til at håndtere de ekstra administrative opgaver i ”Lov- og
Cirkulæreprogrammet” (en nærmere beskrivelse af den endelige fastsættelse af
bloktilskuddet).
Konsekvenser
for andre udvalg
Da tilpasning af kriterierne for visitation til dagtilbud
nødvendiggøres af lovgivning, der vedrører indsatsen mod parallelsamfund, har
sagen interesse for §17 stk. 4-udvalget ”Indsatsen mod parallelsamfund”.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget godkender administrationens tilpasning af
kriterier for optagelse i dagtilbud.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:
At 1 - Godkendt.