Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) – Referat – 30. september 2019



278. Godkendelse af dagsorden (B)

278. Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89635               Dok.nr.: 330-2019-326021                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden til Børne- og Ungeudvalgets møde den 30. september 2019.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsorden til mødet den 30. september 2019.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. september 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

279. Godkendelse af effektmål for ungeindsatsen (B)

279. Godkendelse af effektmål for ungeindsatsen (B)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2019-380478                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende effektmål for den kommunale ungeindsats.
Baggrund
I juni 2019 godkendte Byrådet rammerne for den kommunale ungeindsats. Samtidig besluttede Byrådet, at der skal udarbejdes nogle få effektmål for indsatsen.
På udvalgsmøderne 2. september fremlagde administrationen tre effektmål. Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget efterlyste yderligere effektmål for indfrielse af de nye uddannelsespolitiske målsætninger. I denne sag gives et samlet overblik over de tre effektmål og de politiske målsætninger.
Børne- og Ungeudvalget samt Social-og Beskæftigelsesudvalget følger op på effektmålene halvårligt for at vurdere, om der er den ønskede udvikling hen mod de overordnede politiske målsætninger. Byrådet følger op på de uddannelsespolitiske målsætninger en gang årligt.
Nationale uddannelsespolitiske målsætninger:
Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030
Baseline 2016
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Andel af ungdomsårgang 2016, som forventes at få mindst en ungdomsuddannelse inden de er 25 år, dvs. 8 år efter 9. klasse
81%
82,5%
83%
83,5%
84%
84,5%
85%
Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030
Baseline 2016
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Andel op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked
9,2%
8,8%
8,5%
8,2%
7,9%
7,7%
7,4%
Lokalpolitiske målsætninger:
Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030
Baseline 2017
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Andel unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse
7,3%
7,0%
6,8%
6,6%
6,4%
6,2%
6%
Effektmål:
95 % af de unge oplever i nogen eller høj grad at blive inddraget og mødt i ungeindsatsen i 2025
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Andel unge, som i nogen eller høj grad oplever at blive inddraget og mødt i ungeindsatsen
90%
91%
92%
93%
94%
95%
Andelen af unge op til 30 år, som modtager en forsørgelsesydelse, eksklusiv A-dagpenge, er faldet med 25 % i 2025
Baseline 2016
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Andel unge, som modtager ydelse
12,6%
10,4%
10,1%
9,9%
9,7%
9,5%
9,4%
Udskolingselevernes fravær er faldet med 1% i skoleåret 2024-2025
Baseline
2018/19
2019/20
2020/21
2021/22
2022/23
2023/24
2024/25
Andel skoledage udskolingselever i gennemsnit er fraværende
7,7%
7,7%
7,5%
7,3%
7,1%
6,9%
6,7%
Retligt grundlag
Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse og beskæftigelse m.v. af 29. maj 2018.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget kan godkende effektmålene, som de foreligger, eller foreslå andre effektmål.
Vurdering
Administrationen vurderer, at de foreslåede effektmål og politiske målsætninger tilsammen udgør et fyldestgørende grundlag for rammesætning af og opfølgning på ungeindsatsen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den halvårlige opfølgning på effektmålene vil kræve personalemæssige ressourcer.
Data om de unges oplevelse af at blive inddraget og mødt i ungeindsatsen skal løbende tilvejebringes ved hjælp af evaluering, fx i form af spørgeskemaer.
Data om de to nationale uddannelsespolitiske målsætninger findes i nationale dataudtræk, og der er her udelukkende tale om ressourcer i form af databehandling.
Data om den lokalpolitiske målsætning og de resterende effektmål tilvejebringes via dataudtræk, som foretages af administrationen i henholdsvis UU, Ungehuset og Center for Børn og Unge.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren og Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender effektmålene for ungeindsatsen.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. september 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

280. Opfølgning pr. september 2019 - Specialundervisning Skole & Børn og Unge (E)

280. Opfølgning pr. september 2019 - Specialundervisning Skole & Børn og Unge (E)

Sagsnr.: 330-2018-80646               Dok.nr.: 330-2019-372993                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Børne- og ungeområdet har i Slagelse Kommune et samlet budget i 2019 på 1.367 mio. kr. Heraf udgør skoleområdet 753,3 mio. kr. og det særlige børne- og ungeområde 257,2 mio. kr.
Specialundervisningsområdet og det specialiserede børne- og ungeområde er begge præget af udfordringer, der lægger kraftigt pres på områdernes økonomi. Der er af den grund behov for et stærkt administrativt og politisk fokus. I den månedlige opfølgning bliver Børne- og Ungeudvalget derfor præsenteret for den seneste udvikling på områderne.
På specialundervisningsområdet er der udarbejdet handleplan baseret på et forventet merforbrug på 6,0 mio. kr. i 2019. Handleplanen omhandler bl.a. øget controlling i forhold til allerede visiterede elever til specialtilbud. Der er nedsat en kontrolgruppe, der gennemgår eksisterende sager og visitationer for at sikre, at eleverne kommer i det mindst indgribende tilbud – samtidig med at der sikres overensstemmelse mellem vores udgifter til sagerne og den kvalitet i tilbuddet, der forventes. Desuden er der iværksat to re-visitationsrunder årligt, hvor formålet er, at eleverne hurtigere kommer i mindre indgribende tilbud, hvis deres behov er ændret. Derudover iværksættes forsøg med nedtrapning af taksterne for elever i specialtilbud, efterhånden som deres behov bliver mindre. Endelig er der effektueret en takstnedsættelse på kommunens egne specialskoler med 1,5%.
På det specialiserede børne- og ungeområde er der fokus på mindre indgribende indsatser gennem en tidligere indsats, omorganisering af de interne familierettede tilbud og fokus på alternativer til anbringelser for de unge, der snart fylder 18 år. Der er iværksat en større gennemgang af de aktuelle indsatser med specifikke karakteristika for at sikre, at indsatsen er så effektiv som muligt.
Rapporteringen er udarbejdet, så den giver et enkelt overblik over udviklingen i udgifter og aktiviteter. Dermed opbygges der viden om den aktuelle udvikling i udgifter og aktiviteter, som kan underbygge beslutninger, der træffes enten i forbindelse med de faste budgetopfølgninger eller som et led i den løbende administrative og politiske styring af områderne.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage den månedlige rapportering omkring specialundervisning og det specialiserede børne- og ungeområde til efterretning.
Vurdering
I bilag 1 ses den månedlige opfølgning på økonomi og aktiviteter for specialundervisning.
I bilag 2 ses den månedlige opfølgning på økonomien på det specialiserede børne- og         ungeområde.
Månedlig opfølgning Specialundervisning
Udvikling i forbrug pr. ultimo september:
Det forventede forbrug på specialundervisningsområdet opgjort pr. september måned er beregnet til 166,0 mio. kr. mod august måneds forventede forbrug på 165,5 mio. kr. Dette betyder, at det forventede merforbrug er opjusteret med 0,5 mio. kr. til nu 5,9 mio. kr. Opjusteringen er sket efter starten af nyt skoleår, hvor vi har et meget mere klart billede af, hvor mange elever der skal gå i specialtilbud i dette skoleår. Opjusteringen skyldes primært flere elever i egne specialtilbud end forventet.
Udvikling i aktiviteter:
Specialundervisning er generelt et område præget af usikkerhed, men tendensen med et stigende antal visitationer til specialundervisning er ikke så fremtrædende som tidligere. Vi ser dog efter nyt skoleår er startet en stigning i antallet af elever på kommunens egne specialskoler, der ikke kan modsvares af det samtidige fald i antallet af elever på private specialskoler. Samlet set har vi 13 elever flere på egne specialskoler end i sidste skoleår. Særligt på Stillinge Skoles autismetilbud er der sket en stigning, idet der er 12 flere elever i dette skoleår end sidste skoleår. På Stillinge Skoles autismetilbud er der dog i dette skoleår en usædvanlig stor 9. klasse, der medvirker til at bringe elevtallet i vejret.
Månedlig opfølgning Børn og Unge
Udvikling i forbrug pr. ultimo august 2019:
Det forventede forbrug på det specialiserede børne- og ungeområde opgjort pr. ultimo august måned er beregnet til 286,9 mio. kr. Med byrådets beslutning om at overføre mindreforbrug på 2,2 mio. fra 2018 er budgettet på området justeret til 257,2 mio. kr.
Forventningen pr. ultimo august 2019 er derfor et merforbrug i 2019 på 29,7 mio. kr. efter overført mindreforbrug fra 2018.
Overordnet set, er årsagen til merforbruget højere gennemsnitspriser på indsatserne. Herudover skyldes ændringen i det skønnede merforbrug siden opfølgningen i juli måned en korrektion i disponeringen i forhold til merudgifter, tabt arbejdsfortjeneste og dagbehandling, som i de seneste opfølgninger har været skønnet for lavt.
Som det ses i bilag 3, ”Notat om forbrug på det specialiserede børne- og ungeområde, sep. 2019”, hvor gennemsnitsforbruget pr. funktion pr. måned i 2018 og 2019 sammenlignes, ses at den samlede gennemsnitspris pr. barn pr. måned er steget fra 26.088 kr. i 2018 til 29.203 kr. i 2019.
Et gennemsnitsforbrug der er 3.115 kr. højere pr. barn pr. måned, betyder samlet set en forventet merudgift pr. måned på 2,3 mio. kr. i forhold til forbruget i 2018.
Udvikling i aktiviteter:
Mange af aktiviteterne på det specialiserede børne- og ungeområde er langvarige aktiviteter, hvor den disponerede udgift er kendt. Der er dog usikkerhed i forhold til udgifterne til akutte anbringelser, som der ikke er disponeret med.
Pr. ultimo september 2019 er der disponeret med 125 personer på opholdssteder, 850 i forbyggende aktiviteter, 191 i plejefamilier og 26 på døgninstitutioner. Herudover er der pt. 5 unge på en sikret institution
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager den månedlige rapportering til efterretning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. september 2019:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.
Helle Jacobsen (V) efterlyste opgørelse over effekten af specialundervisningsindsatser for børn i segregerede indsatser. Oversigter forelægges efterfølgende udvalget.
Udvalget udtrykte dyb utilfredshed med, at udgifterne til det specialiserede børneområde fortsat stiger på trods af igangsatte aktiviteter. Udvalget ser frem til nærmere analyser og deraf afledte forslag.
Udvalget vil gerne allerede nu se konkrete forslag til prøvehandlinger i bred forstand og andre konkrete muligheder ift. nuværende udfordringer.

281. Ekstern undersøgelse af det særlige børne- og ungeområde (B)

281. Ekstern undersøgelse af det særlige børne- og ungeområde (B)

Sagsnr.: 330-2019-67634               Dok.nr.: 330-2019-392397                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende, at der igangsættes en ekstern undersøgelse af det særlige børne- og ungeområde, samt sende sagen til orientering i Økonomiudvalget.
Baggrund
Ved Byrådets behandling af ”Budgetopfølgning 3 for 2019 – Samlet opfølgning” den 26. august 2018 (sag 5) blev der fremsat forslag om at iværksætte en ekstern undersøgelse af det særlige børne- og ungeområde. Det skete på baggrund af fortsatte budgetoverskridelser på området - på trods af iværksatte handlinger - til et punkt, hvor det nu er bydende nødvendigt at vende udviklingen.
Undersøgelsen skal dels tilvejebringe et overblik over Slagelse Kommunes indsats på det særlige børne- og ungeområde og dels vurdere procedurer, samarbejdspartnere, kvalitetsniveau m.v. Samtidig skal undersøgelsen:
o    Indsamle oplysninger og erfaringer fra andre kommuner.
o    Undersøge om normalområdet i højere grad kan bidrage til en forebyggende indsats.
o    Komme med forslag til, hvordan udviklingen kan vendes, så budgetterne holdes.
Undersøgelsen skal både omfatte ansvarsområder under Børne- og Ungeudvalget, og Det Særlige Børne- og Ungeudvalg, og der blev fremsat ønske om, at Socialrådgiverforeningen og andre eksterne parter inddrages i analysen.
Endelig blev det også efterspurgt, at undersøgelsen indbefatter effekt af de anvendte indsatser. I relation hertil måles der allerede på status af de tre målsætninger, som KL Konsulentvirksomhed (KLK) anbefalede i statusnotat af 23. december 2016: ”Udvikling af det specialiserede børne- og ungeområde i Slagelse Kommune”:
1.    Smidige sagsforløb med høj kvalitet
2.    Serviceorienteret myndighed
3.    Indsats med effekt
KLK’s anbefalinger tager udgangspunkt i en analyse udført af konsulentfirmaet BDO primo 2016, ”Faglig styring på det specialiserede børn og unge område”. Seneste opfølgning på de tre KLK-målsætninger er vedlagt til orientering (bilag 1). Tidligere analyser og opfølgninger vil naturligt indgå som baggrundsviden ved en ny og mere dybdegående undersøgelse.
Det fremgår af Byrådets behandling den 26. august 2018, at ”Kommissorium og forslag til konkret undersøgelse fremlægges i henholdsvis Børne- og Ungeudvalget og i Økonomiudvalget i oktober 2019, idet Økonomiudvalget tager stilling til omkostningerne til ekstern analyse”. Derudover fremgår det, at de faldne bemærkninger/ønsker indarbejdes i kommissoriet.
Vedlagt er et kommissorium, der rummer forslag til konkret undersøgelse, samt hvordan processen skal styres (bilag 2). Samlet udgør det rammen for administrationens drøftelser og aftaler med ekstern konsulentbistand. Fokus er på, hvilke elementer undersøgelsen skal afdække, fremfor metoder; det vil den valgte rådgiver bedre kunne kvalificere.
I første omgang forslås indgået et samarbejde med Socialstyrelsens Task Force, der tilbyder et længerevarende analyse- og udviklingsforløb på området udsatte børn og unge, der resulterer i følgende (uddybet i bilag 2):
·         Et fyldestgørende billede af kommunens styrker og udfordringer på det samlede myndighedsområde for udsatte børn og unge.
·         Konkrete anbefalinger til, hvor kommunen kan koncentrere indsatsen i det fremadrettede arbejde med at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen.
·         Støtte til at øge kvaliteten i sagsbehandlingen gennem en række redskaber, skræddersyet kompetenceudvikling, sparring og viden.
Til at styre processen etableres en lokal styregruppe på tværs af de myndigheder, der indgår i analysen. Styregruppen har det overordnede ledelsesmæssige og strategiske ansvar for projektets implementering, fremdrift og resultater. Styregruppen sammensættes som minimum af repræsentanter fra Slagelse Kommunens børne- og ungeadministration, tillige med politisk repræsentation fra hhv. Børne- og Ungeudvalget og Det særlige Børne- og Ungeudvalg.
Til at understøtte styregruppen etableres en projektgruppe med repræsentation af medarbejdere, ekstern konsulentbistand (Task Forcen), relevante faglige organisationer (fx Socialrådgiverforeningen) samt andre relevante eksterne parter.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan godkende forslaget til ekstern undersøgelse, samt proces og styring heraf, i den form, det fremgår af vedlagte kommissorium. Alternativt kan Børne- og Ungeudvalget foreslå justeringer af kommissoriet og dermed rammerne for en ekstern undersøgelse. Afhængigt af omfang kan ændringer i undersøgelsens omfang, metode eller andet få betydning for økonomi til opgaven.
I det foreslåede setup vil der ikke for nuværende være udgifter til ekstern konsulentbistand, hvorfor den ikke forudsætter beslutning i Økonomiudvalget. Sagen foreslås i stedet sendt til orientering i Økonomiudvalget.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at der er behov for at vende udviklingen på det særlige børne- og ungeområde, og at der i den forbindelse er brug for en dybdegående undersøgelse af området, der både forholder sig til indsatser og effekter mm. For at styre dette arbejde vurderes der at være behov for et kommissorium og en hertil nedsat styregruppe. Til opgaven er der desuden behov for ekstern konsulentbistand.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den eksterne undersøgelse har ingen personalemæssige konsekvenser. Forløbet med Socialstyrelsens Task Force er uden beregning for kommunen, hvorimod en efterfølgende videregående analyse medfører en endnu ikke anslået udgift til anden konsulentbistand. Det vil først være muligt at bestemme relevans, omfang og udgift hertil senere i forløbet, tidligst medio 2020.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender forslaget til ekstern undersøgelse i den form det fremgår af vedlagte kommissorium, og at sagen oversendes til Økonomiudvalget til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. september 2019:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt (2. version af kommissorium), idet udvalget havde følgende ønsker og forslag:
- at tidsplanen justeres, så der hurtigere kommer analyseresultater, der kan omsættes til handlinger, gerne i form af en faseopdeling
- at projektet starter op hurtigst muligt
- udvalget ønsker, at der skabes mulighed for input fra det politiske niveau/fagudvalget
- at tidligere analyserapporter, VIVE-analyser, erfaringer fra andre kommuner m.v. medinddrages
- at der kan tages initiativer til forandringer på baggrund af eksisterende viden, mens processen forløber.
(V) og (O) bemærker, at kommissoriet er ændret, således at der ikke længere er en styregruppe med politisk deltagelse. (V) og (O) stemmer dermed for kommissoriet, under forudsætning af at der med "ledelse" forstås det administrative ledelsesniveau samt det politiske udvalg, Børne- og Ungeudvalget.
Der arbejdes videre med den skematiske oversigt over opfølgningen på KLK-rapporten.
Udvalget tilsluttede sig, at det afgørende er, at udviklingen generelt skal vendes på området.
Revideret tidsplan forelægges til udvalget på næste møde. Udvalget ser gerne tidsplanen udsendt, når den foreligger.
Økonomiudvalget orienteres om udvalgets beslutning.

282. Tilpasning af kriterier for optagelse i dagtilbud (B)

282. Tilpasning af kriterier for optagelse i dagtilbud (B)

Sagsnr.: 330-2019-64662               Dok.nr.: 330-2019-373943                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende administrationens tilpasning af kriterier for optagelse i dagtilbud.
Baggrund
I henhold til dagtilbudslovens § 27 skal ”Kommunalbestyrelsen (…) fastsætte og offentliggøre retningslinjer for optagelse af børn i dagtilbud”. Denne forpligtigelse bliver i Slagelse Kommune opfyldt via udarbejdelse og offentliggørelse af visitationsregler for optagelse i dagtilbud.
Lov om ændring af dagtilbudsloven og lov om folkeskolen, ”Styrket kvalitet i dagtilbud, øget fleksibilitet og frit valg for forældre m.v.” fra maj 2018, indeholder en række elementer, hvor der i forbindelse med implementeringen i Slagelse Kommune er truffet beslutning om forhold omkring ind- og udmeldelse. Disse elementer er efter politisk behandling en del af retningslinjerne for optagelse i dagtilbud.
Tilføjelserne drejer sig om kombinationstilbud og deltidspladser til forældre på barsel. Retningslinjer for ansøgninger, ind- og udmeldelse fremgår nu af ”Visitationsregler for optagelse i dagtilbud i Slagelse Kommune” (bilag 1).
Samme lovændring giver endvidere forældre mulighed for at stå på venteliste til et dagtilbud, selvom barnet allerede er indmeldt og tilknyttet et dagtilbud i Slagelse Kommune. Denne ret medfører ligeledes en tilpasning af retningslinjerne for optagelse i dagtilbud og fremgår nu også af ”Visitationsregler for optagelse i dagtilbud i Slagelse Kommune” (bilag 1).
Den senere lovgivning vedrørende bedre fordeling i daginstitutioner (lovændring fra december 2018) medfører, at en daginstitution maksimalt må optage 30 % børn med adresse i et udsat boligområde på et kalenderår. For at imødekomme udfordringen med at sikre, at der fremadrettet højst optages 30 % børn fra de pågældende adresser, er der ligeledes behov for at tilpasse gældende kriterier for optagelse i dagtilbud.
Nuværende visitationspraksis
Når børn i Slagelse Kommune visiteres til en plads i en daginstitution, er det ansøgningsdatoen, der er afgørende for, i hvilken rækkefølge børnene på listen tilbydes en plads. Forældrene har ved opskrivningen mulighed for at ønske en plads til deres barn i et specifikt dagtilbud, og Pladsanvisningen forsøger, så vidt det er muligt, at tilbyde en plads i det pågældende dagtilbud.
Pladsanvisningen kan, i særlige tilfælde og ved en konkret begrundet vurdering, afvige fra rækkefølgen på garantilisten eller ventelisten. Særlige tilfælde skal være begrundet i ét eller flere af følgende forhold:
·         Søskendefordel i institutionen
·         Arbejdstidsdispensationer
·         Pædagogiske hensyn
Pladsanvisningen forsøger, så vidt det er muligt, at imødekomme forældrenes ønsker og foretager konkrete vurderinger i de tilfælde, hvor der er basis for at afvige rækkefølgen på garanti- eller venteliste.
I sådanne tilfælde kan børn komme foran i køen til et specifikt dagtilbud, hvis de i forvejen har søskende i dagtilbuddet, hvis deres forældre på grund af deres arbejdstid ikke kan nå at aflevere/hente barnet inden for åbningstiderne i andre dagtilbud, eller hvis barnet for eksempel af pædagogiske årsager vurderes at have behov for et særligt dagtilbud.
Administrationens forslag til nye kriterier for visitation til dagtilbud
Fremadrettet tilføjes hensynet til loven om bedre fordeling i daginstitutioner til listen over forhold, som i særlige tilfælde gør, at Pladsanvisningen kan fravige rækkefølgen på garantilisten eller ventelisten.
De særlige forhold vil fremadrettet være:
1)    Hensyn til loven om bedre fordeling i daginstitutioner
2)    Særlige forhold
o    Søskendefordel i institutionen
o    Arbejdstidsdispensationer
o    Pædagogiske hensyn
Hensynet til loven om bedre fordeling i daginstitutioner vil betyde, at det vil blive vanskeligere for nogle familier at få opfyldt deres ønske om et specifikt dagtilbud.
Hvor de tre oprindelige særlige forhold (Søskendefordel i institutionen, Arbejdstidsdispensationer og Pædagogiske hensyn) alle giver fortrin til en ønsket plads, vil hensynet til en bedre fordeling i dagtilbud betyde, at nogle familier ikke kan få deres ønske opfyldt, selvom der er ledige pladser i det dagtilbud, de ønsker.
Det er administrationens fortolkning af lovændring om bedre fordeling i dagtilbud, at dette hensyn skal tages som det første. Kun kravet om pladsgaranti får forrang for kravet om bedre fordeling.
Administrationen ønsker en politisk godkendelse af forslag til tilpasning af kriterier for optagelse i dagtilbud.
Kommunerne skal én gang om året rapportere til ministeriet, om kravet om bedre fordeling er overholdt. Konsekvenser ved manglende overholdelse er endnu ikke kendt.
Retligt grundlag
Dagtilbudslovens § 23. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde forældre pasningsgaranti i dagtilbud.
Dagtilbudslovens § 26. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om optagelse i kommunale og selvejende dagtilbud.
Dagtilbudslovens § 26 a. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at der i løbet af et kalenderår maksimalt optages 30 % børn fra udsatte boligområder, jf. listen over udsatte boligområder i § 61 a i lov om almene boliger m.v.
Dagtilbudslovens § 27. Kommunalbestyrelsen fastsætter og offentliggør retningslinjer for optagelse af børn i kommunale og selvejende dagtilbud (…) Kommunalbestyrelsen skal inden for rammerne af retningslinjerne sikre, at forældre, der står på venteliste til en plads i et dagtilbud, jf. § 27 c, og som tilkendegiver fortsat interesse for pladsen, anvises plads efter anciennitet.
Dagtilbudslovens § 29. Kommunalbestyrelsen kan ikke opsige børn, der er optaget i et dagtilbud medmindre barnet tilbydes et andet tilsvarende dagtilbud eller et andet relevant tilbud.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan godkende administrationens tilpasning af kriterier for optagelse i dagtilbud og derved give administrationen et redskab til at udmønte lovændringen om bedre fordeling i dagtilbud.
Børne- og Ungeudvalget kan undlade at godkende administrationens tilpasning af kriterier for optagelse i dagtilbud, hvorved administrationen vil opleve større vanskeligheder med at efterkomme kravet om en bedre fordeling i dagtilbud.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at de tilpassede kriterier på bedst mulig måde imødegår udfordringen med at sikre, at alle daginstitutioner i Slagelse Kommune fremadrettet maksimalt optager 30 % børn med adresse i et udsat boligområde på et kalenderår. Hensynet til loven om bedre fordeling i visiteringen er en absolut nødvendighed i arbejdet med at overholde kravet om bedre fordeling i dagtilbud. Dernæst tages ved visiteringen fortsat hensyn til søskendefordele, arbejdstidsdispensationer og pædagogiske hensyn.
Administrationen vurderer, at det vil føre til utilfredshed hos nogle forældre, når ønsket om en plads i et specifikt dagtilbud ikke kan imødekommes, når afstanden til det tilbudte dagtilbud bliver længere, eller når hensyn til søskendefordel ikke kan imødekommes.
Pladsanvisningen vil fortsat arbejde for i langt de fleste tilfælde at opfylde forældrenes ønsker eller alternativt hjælpe med at finde en løsning, der kan fungere for familierne.
Det vil være op til Pladsanvisningen hele tiden at følge indskrivningen af børn med adresse i et udsat boligområde. De eksisterende systemer kan ikke håndtere monitorering af antal og andele, hvorfor dette vil være baseret på løbende manuel optælling. Der er lagt op til begrænsede midler til at håndtere de ekstra administrative opgaver i ”Lov- og Cirkulæreprogrammet” (en nærmere beskrivelse af den endelige fastsættelse af bloktilskuddet).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den løbende manuelle optælling af børn med adresse i et udsat boligområde er en ekstra opgave, som Pladsanvisningen skal løse.
Der er lagt op til begrænsede midler til at håndtere de ekstra administrative opgaver i ”Lov- og Cirkulæreprogrammet” (en nærmere beskrivelse af den endelige fastsættelse af bloktilskuddet).
Konsekvenser for andre udvalg
Da tilpasning af kriterierne for visitation til dagtilbud nødvendiggøres af lovgivning, der vedrører indsatsen mod parallelsamfund, har sagen interesse for §17 stk. 4-udvalget ”Indsatsen mod parallelsamfund”.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender administrationens tilpasning af kriterier for optagelse i dagtilbud.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. september 2019:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt.

283. Bedre fordeling i daginstitutioner - ansøgning om dispensation (B)

283. Bedre fordeling i daginstitutioner - ansøgning om dispensation (B)

Sagsnr.: 330-2019-28920               Dok.nr.: 330-2019-378821                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal via fagudvalget beslutte, at Slagelse Kommune på vegne af Børnehuset Nord og Børnehuset ved Storebæltsvej ansøger om dispensation fra reglerne om, at der maksimalt må optages 30% børn fra et udsat boligområde i løbet af et kalenderår.
Baggrund
Den 28. maj 2018 indgik Venstre, Liberal Alliance, Konservative, Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti ”Aftale om bedre fordeling i daginstitutioner”. Aftalen medfører, at daginstitutioner i løbet af et kalenderår højst må ny-optage 30% børn, der har bopæl i en udsat boligområde. Lovgivningen er en del af indsatserne mod parallelsamfund, og den træder i kraft den 1. januar 2020.
Den seneste opgørelse over andelen af børn med adresse i udsatte boligområder er baseret på tal fra 1. august 2019. Opgørelsen viser, at fire institutioner vil være særligt udfordrede, når lovgivningen træder i kraft.
Procentandel af børn fra de udsatte boligområder i de fire daginstitutioner pr. 1. august 2019 er:
Firkløveren (Slagelse):
1/8 2019: 71 børn, hvoraf 27 bor i Ringparken = 38%
Børnehuset Nord (Slagelse):
1/8 2019: 97 børn, hvoraf 75 bor i Ringparken = 77,3%
Loppen (Korsør):
1/8 2019: 64 børn, hvoraf 25 bor på Motalavej= 39,6%
Storebæltsvej (Korsør):
1/8 2019: 77 børn, hvoraf 48 bor på Motalavej = 62,3%
Kommunalbestyrelsen kan ansøge ministeriet om dispensation fra reglen om et maksimalt årligt optag på 30% børn fra udsatte boligområder og reglen om, at børn uden for udsatte boligområder skal tilbydes to pladser som led i opfyldelse af pasningsgarantien, hvis den ene plads er i en daginstitution, der er beliggende i et udsat område.
Dispensationerne er som udgangspunkt tidsbegrænsede for en periode i op til fem år.
Ansøgningerne skal indeholde en beskrivelse af, hvilke kriterier der søges om dispensation på baggrund af. Kriterierne er nogle helt særlige forhold, der gør det vanskeligt eller uhensigtsmæssigt for en daginstitution at følge reglerne om bedre fordeling. Som eksempler på kriterier kan nævnes:
·     At en daginstitution kan have en isoleret placering, som gør det ekstraordinært vanskeligt at tiltrække øvrige børn fra kommunen
·     At det udsatte boligområde arealmæssigt er meget stort, hvilket for eksempel kan betyde, at en relativt stor del af kommunens daginstitutioner er placeret i det udsatte boligområde, hvormed det kan være svært at fordele børn til øvrige daginstitutioner i kommunen
·     At det udsatte boligområde inden for en kort årrække ikke længere forventes at være på listen over udsatte boligområder, eller at boligområdet er lige på grænsen og derfor løbende vil hhv. falde af og komme på listen
·     At kommunalbestyrelsen allerede har en plan om tiltag, der forventes at betyde, at institutionen efter en årrække har et maksimalt nyoptag på 30 pct. børn fra et udsat boligområde i løbet af et kalenderår.
Jf. bekendtgørelsen skal det i ansøgningen også fremgå, at der arbejdes målrettet mod et maksimalt optag på 30 pct. børn fra udsatte boligområder efter dispensationsperiodens udløb.
Andre forhold kan også sandsynliggøre, at daginstitutionen forventes at kunne leve op til kravet til bedre fordeling efter dispensationsperiodens udløb. Det kan for eksempel vedrøre planlagte ændringer i boligmassen eller befolkningssammensætningen.
Endelig er det et krav til ansøgningen, at kommunalbestyrelsen eller daginstitutionen skal have iværksat eller have konkrete planer om at iværksætte tiltag i dispensationsperioden med henblik på at fremme børnenes dansksproglige kompetencer og øvrige generelle læring samt modvirke, at børnene vokser op i parallelsamfund.
Center for Børn og Unge ønsker at søge dispensation på vegne af Børnehuset Nord og Børnehuset ved Storebæltsvej. I ansøgningerne vil følgende være i fokus:
 
Børnehuset Nord
Børnehuset ved
Storebæltsvej
Kriterie, der søges om dispensation på baggrund af
Som en del af udviklingsplanen for Ringparken i Slagelse står institutionens lokaler til at skulle nedrives i 2021. Institutionen vil altså ophøre med at eksistere, og der vil for forældre i det udsatte boligområde ikke længere være et oplagt førstevalg af institution.
 
I 2021 forventes en nybygget institution i samme skoledistrikt åbningsklar, og mange børn fra det udsatte boligområde vil formentlig skulle tilbydes plads i denne. På grund af den nye profil og beliggenheden længere væk fra det udsatte boligområde forventes denne institution at blive søgt af forældre både i og uden for det udsatte boligområde i samme grad. Pladsanvisningen vil derfor lettere kunne holde optaget af børn fra det udsatte boligområde under 30%.
Institutionen har en isoleret placering, som gør, at institutionen ikke er det naturlig valg for børn/familier fra andre områder i Korsør.
 
Samtidigt vil børn og familier fra det nærliggende udsatte boligområde få længere til et andet dagtilbud, som derfor heller ikke er det naturlige og oplagte valg for familierne.
Ændringer i
boligmassen og befolkningssammensætning
Som følge af udviklingsplanen for Ringparken vil andelen af almene familieboliger nedbringes til at udgøre højst 40% af alle boliger i området senest i 2030, og det er derfor forventeligt, at antallet af børn med adresse i området løbende vil falde. Da de omkringliggende institutioner fortsat har samme kapacitet, forventes andelen af indmeldte børn med adresse i området at falde.
Som følge af udviklingsplanen for Motalavej vil andelen af almene familieboliger nedbringes til at udgøre højst 40% af alle boliger i området senest i 2030, og det er derfor forventeligt, at antallet af børn med adresse i området løbende vil falde. Da de omkringliggende institutioner fortsat har samme kapacitet, forventes andelen af indmeldte børn med adresse i området at falde.
Målrettet indsats mod optag på maksimalt 30 % børn fra udsat boligområde
Der etableres samarbejde med øvrige dagtilbud i Slagelse By i forhold til at løfte opgaven med en bedre fordeling i dagtilbud. Et særligt formaliseret samarbejde etableres mellem Børnehuset Nord og Skovbørnehuset. Samarbejdet vil basere sig på udveksling af erfaring og ressourcer - herunder gensidigt praktikbesøg. Selvom Skovbørnehuset ligger tæt på Ringparken er der pt. kun indskrevet en meget beskeden andel fra netop dette område. Det er administrationens vurdering skyldes, at Skovbørnehuset er placeret på en vej, som ikke er en naturlig færdselsåre – medmindre man er på vej i Skovbørnehuset.
Øget kendskab til institutionen vil skabe øget søgning.
Børnehuset ved Storebæltsvej har fællesledelse med Børnegården Kildebakken. De to daginstitutioner skal fremadrettet have et øget fokus på sammen at løfte opgaven med en bedre fordeling i dagtilbud.
 
Samarbejdet handler også om, at hjælpe forældre fra Motalavej til at vælge Kildebakken frem for Børnehuset på Storebæltsvej – og i den forbindelse stille sig til rådighed i forhold til at undersøge transportmuligheder.
 
 
Tiltag, der skal fremme børnenes dansksproglige kompetencer og læring
Børnehuset Nord har siden september 2018 haft fire ekstra pædagoger ansat igennem Socialministeriets pulje ”Flere pædagoger til institutioner med mange børn i udsatte positioner”. De ekstra ressourcer har gjort det muligt at etablere endnu bedre læringsmiljøer og arbejde målrettet med forældresamarbejdet og fokus på demokrati og understøttelse af børnenes læring. De ekstra midler er bevilget til og med september 2021, hvorved ordningen vil kunne køre frem til nedrivningen af den bygning, der nu huser ”Børnehuset Nord”.
Børnehuset Nord er desuden med i KL-projektet ”Fra data til forandring i praksis”, hvor der er et tæt samarbejde med distriktsskolen om at udvikle børnenes dansksproglige kompetencer.
Børnehuset ved Storebæltsvej arbejder målrettet med sprogstimulering af børnene og har et tæt samarbejde med kommunens sprogpædagoger. De pædagogiske læringsmiljøer understøtter det danske sprog, den danske kultur og de danske normer. Børnehuset ved Storebæltsvej arbejder målrettet på at mindske ulighed og på at sikre, at alle børn har gode betingelser for at lege, lære og udvikle sig.
Retligt grundlag
Dagtilbudslovens § 23, stk. 4 fastlægger, at institutioner maksimalt må ny-optage 30% børn fra udsatte boligområder.
Dagtilbudslovens § 26 a, stk. 12 fastlægger kommunernes mulighed for at ansøge om dispensation.
Bekendtgørelsens § 45, stk. 3 beskriver kravene til indholdet i dispensationsansøgninger.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte at indstille over for Byrådet, at Slagelse Kommune på vegne af Børnehuset Nord og Børnehuset ved Storebæltsvej ansøger om dispensation fra reglerne om, at der maksimalt må optages 30% børn fra et udsat boligområde i løbet af et kalenderår.
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte ikke at indstille over for Byrådet, at Slagelse Kommune på vegne af Børnehuset Nord og Børnehuset ved Storebæltsvej ansøger om dispensation fra reglerne om, at der maksimalt må optages 30% børn fra et udsat boligområde i løbet af et kalenderår.
Vurdering
Administrationen vurderer, at andelen af børn i henholdsvis Børnehuset Nord og Børnehuset ved Storebæltsvej, der har adresse i et udsat boligområde, er så høj, at der med fordel kan ansøges om dispensation. Formålet med dispensationen er at forlænge implementeringsfasen, så ændringerne kan ske gradvist. I det tilfælde vil administrationen have lettere ved at understøtte den bevægelse, der er intentionen i lovgivningen om bedre fordeling i dagtilbud:
-      Blandt forældregrupper både i og uden for de udsatte boligområder muliggøres en langsom tilpasning/holdningsændring i forhold til det at få plads i et andet dagtilbud end det nærmeste eller først prioriterede. Det tager tid at skabe nye søgemønstre blandt forældregrupper, og det vil tilgodese både forældre og administrationen, hvis kravet om bedre fordeling i dagtilbud implementeres over en periode på 5 år.
-      Bæredygtigheden for Børnehuset Nord og Børnehuset ved Storebæltsvej kan bedre sikres, hvis implementeringen sker over en årrække og sker med afsæt i, at alle forældre får øjnene op for dagtilbud uden deres umiddelbare nærområde.
-      Der vil være bedre tid til at sikre, at de omkringliggende dagtilbud langsomt overtagelse af en del af børnene fra målgruppen – herunder også, at øvrige dagtilbud tilpasser sig opgaven.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Loven om bedre fordeling i daginstitutioner vedrører indsatsen mod parallelsamfund, og sagen har derfor interesse for §17 stk. 4-udvalget Indsatsen mod parallelsamfund.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget over for Byrådet indstiller, at Slagelse Kommune på vegne af Børnehuset Nord og Børnehuset ved Storebæltsvej ansøger om dispensation fra reglerne om, at der maksimalt må optages 30% børn fra et udsat boligområde i løbet af et kalenderår.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. september 2019:
Fraværende: 
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse.

284. Skoleudbygning - Fremadrettet brug af midler (B)

284. Skoleudbygning - Fremadrettet brug af midler (B)

Sagsnr.: 330-2018-63860               Dok.nr.: 330-2019-382623                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal tage stilling til den fremadrettede brug af anlægsmidler under 301700 Skoleudbygning.
Baggrund
Anlægsmidlerne under 301700 Skoleudbygning har indtil videre været benyttet til at opgradere og renovere almenskolernes faglokaler. Alle planlagte renoveringer er nu i gang, og der er ikke planlagt yderligere renoveringer. I bilag 1 ses en status på alle planlagte renoveringer af skolernes faglokaler.
Anlægsarbejdet vil også strække sig ind i 2020. Men både i 2020 og i årene fremover vil der være et rådighedsbeløb, hvor der indtil nu ikke er knyttet konkrete projekter til.
Skolernes legepladser
Det er vigtigt, at eleverne får så meget bevægelse og motion som muligt som en del af skoledagen. De sunde vaner indlejres i barndommen, og skolerne er en vigtig medspiller heri. Når skolerne indrettes på en måde, hvor bevægelse, leg og fysiske aktiviteter bliver en helt naturlig del af dagligdagen, bliver børnene mere fysisk aktive. Og de gode vaner tages med videre i livet.
I elevernes egne input til Børne- og Ungepolitikken nævnes desuden, at gode udearealer er vigtige for en god skoledag. Her mente børnene ikke kun legepladsudstyret som f.eks. klatrestativer og multibaner, men i lige så høj grad mængden af grønne arealer og at udearealet generelt fremstår imødekommende og fri for affald.
Legepladserne på Slagelse Kommunes folkeskoler er i sagens natur forskellige. Nogle steder er legepladsudstyret slidt, andre steder er der gennemført renoveringer.
Administrationen lægger op til, at der ud af anlægsmidlerne under 301700 Skoleudbygning reserveres midler til renovering af skolernes legepladser. Der er som et led heri igangsat et arbejde, hvor legepladsernes stand er blevet afdækket. Resultatet af denne afdækning kan ses i bilag 2. Administrationen har på den baggrund udarbejdet en bruttoliste over projekter, der kan gennemføres.
I prioriteringen af projekter er der taget højde for en mængde forskellige faktorer, men vigtigst er disse:
·         Projektet skal hjælpe den enkelte skole med i højere grad at kunne leve op til bestemmelserne i folkeskolereformen omkring bevægelse og motion som en helt naturlig og indlejret del af skoledagen.
·         Projektet skal foretages der, hvor der er længst afstand mellem legepladsens nuværende stand og den ønskelige stand.
·         Projektet skal kunne komme så mange elever som muligt til gode.
Bruttolisten over mulige projekter inddeles efter disse faktorer. Skolerne, hvor legepladserne er længst fra den ønskværdige stand, har fået prioritet 1. De bedste legepladser, hvor kun få eller slet ingen renoveringer er nødvendige, har fået prioritet 3. Imellem yderpunkterne er prioritet 2.
Det giver følgende handlemuligheder:
A.    Alle projekter med prioritet 1 gennemføres. Prisoverslaget på disse projekter er mellem 1,4 mio. kr. og 1,8 mio. kr.
B.    Alle projekter med prioritet 1 og 2 gennemføres. Prisoverslaget på disse projekter er mellem 3,9 mio. kr. og 4,9 mio. kr.
C.    Alle projekter uanset prioritet gennemføres. Prisoverslaget på disse projekter er mellem 4,3 mio. kr. og 5,4 mio. kr.
Prisoverslagene er beregnet med udgangspunkt i de skønnede mangler, skolerne hver især har ift. legepladsudstyr, og tager dermed ikke højde for evt. forbedringsmuligheder i udearealerne generelt set.
Skolerne får naturligvis stor indflydelse på, hvordan midlerne rent praktisk vil skulle anvendes på de enkelte skoler. For hver skole vil der blive nedsat en arbejdsgruppe, hvor både skolens ledelse, skolens elever/elevråd og Center for Kommunale Ejendomme vil kunne komme med input og forslag. Dermed vil midlerne kunne anvendes til legepladsudstyr, men de kan også benyttes til en generel forskønnelse af udearealerne eller til udvidelse eller forbedring af de grønne arealer omkring skolen.
Alt efter kompleksiteten er det forventningen, at dele af projekterne kan startes op i efteråret 2019. Renoveringerne af legepladserne som helhed forventes færdiggjort i 2020.
Erstatning for smartboards
I 2013 blev der indkøbt smartboards til skolerne til en samlet værdi af ca. 6 mio. kr.
Disse smartboards er netop blevet levetidsforlænget med to år, således at de i udgangspunktet kan benyttes til 2021. På det tidspunkt vil de pågældende smartboards dermed være ni år gamle, og nedslidningen fra den daglige brug vil være så udtalt, at det ikke kan betale sig at renovere dem igen.
Siden 2013 er der sket en del med teknologien bag de ”elektroniske tavler”. Blandt andet er touchscreens efterhånden nået et stadie, hvor de vil kunne være et reelt alternativ til smartboards, når de skal udskiftes. Samtidig er priserne faldet til et niveau, hvor det forventes, at en udskiftning af alle skolernes smartboards til f.eks. touchscreens vil beløbe sig til nogenlunde det samme som i 2013 – det vil sige ca. 6 mio. kr.
Retligt grundlag
Folkeskolelovens §40
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan vælge at benytte anlægsmidlerne under 301700 Skoleudbygning til renovering af legepladser og indkøb af erstatning for smartboards.
Alternativt kan Børne- og Ungeudvalget anvise andre anvendelsesmuligheder.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at renovering af skolernes legepladser og udearealer ligger i god tråd med intentionen i folkeskolereformen om mere bevægelse i skoletiden. Administrationen anbefaler derfor handlemulighed B, hvor der afsættes anlægsmidler til alle projekter med prioritet 1 og 2.
Samtidig vurderer administrationen, at det vil være god planlægning allerede nu at indregne erstatningen for skolernes smartboards som en del af de projekter, der skal prioriteres i årene fremover.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I 2019 er budgettet på i alt 10,2 mio. kr., og pr. august 2019 forventes det, at midlerne bliver brugt inden årets slutning.
I 2020 vil der stadig skulle bruges midler på de projekter, der er fortsat fra 2019. Derudover vil der, hvis handlemulighed B vælges, skulle bruges 5 mio. kr. på renovering af legepladser.
I 2021 er der reserveret 6 mio. kr. til indkøb af erstatning for skolernes smartboards.
Understående tabel viser forventet forbrug, inklusive:
1.    Alle planlagte renoveringer af skolernes faglokaler.
2.    Midler til både legepladser i 2020 og erstatning for smartboards i 2021.
1000 kr.
2019
2020
2021
2022
Oprindeligt budget
14.500
11.100
6.000
6.000
Overførsler fra sidste år
3.410
23
5.823
5.823
Omplacering mellem årene
-7.700
7.700
 
 
Budget i alt
10.210
18.823
11.823
11.823
Forventet forbrug
10.186
13.000
6.000
-
Rest
23
5.823
5.823
11.823
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget vælger handlemulighed B
2.    at Børne- og Ungeudvalget reserverer 6 mio. kr. af anlægsmidlerne under 301700 Skoleudbygning i 2021, hvor der skal indkøbes erstatninger for skolernes smartboards.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. september 2019:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt
At 2 - Godkendt
Der ønskes en prioriteret liste over renovering af faglokaler inden for restbeløbet 5,823 mio. kr. i 2020. Oversigten forelægges Børne- og Ungeudvalget på udvalgets møde i november 2019.

285. Aktiv involvering af børn og unge (D)

285. Aktiv involvering af børn og unge (D)

Sagsnr.: 330-2019-65987               Dok.nr.: 330-2019-381287                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal drøfte modeller for særlig involvering af børn og unge i beslutninger og aktiviteter, der vedrører børneliv i Slagelse Kommune.
Baggrund
I arbejdet med den kommende børne- og ungepolitik har udgangspunktet været børnenes perspektiv; at de skulle ses, høres og involveres direkte i processen, og at resultatet skal afspejle dette. Eller sagt på en anden måde; at det er børnenes politik, frem for en børnepolitik. Det er der kommet gode input ud af, både på workshoppen i juni og den seneste den 9. september. Afledt heraf er opstået idéen om et børnepanel eller anden måde at inddrage børn og unge på. Engagementet fra de deltagende børn på workshoppen i september viser tydeligt, at de ikke bare vil høres, men også gerne bidrager til fælles udvikling.
Formålet med at nedsætte et egentlig panel eller skabe andre rum for særlig inddragelse af børn og unge er at inddrage og lytte til netop deres perspektiver på, hvad der rører sig på området; hvad der påvirker deres hverdag og liv. Det kan være om stort og småt, både på deres forslag, og hvis vi fra kommunens side søger deres mening om noget specifikt. Børnene skal have reel indflydelse, hvilket har den positive sideeffekt, at det både øger en tidlig demokratiforståelse og giver sociale kompetencer. Fra kommunens synspunkt sikrer det et vigtigt børneperspektiv i pædagogiske beslutninger.
Der er forskellige modeller for såkaldte børnepaneler, hver med forskellige muligheder og udfordringer. I det følgende beskrives tre modeller, som kan kombineres, justeres eller videreudvikles til en helt fjerde model.
1.    Model 1 har karakter af et panel i gængs forståelse, hvor der udpeges et antal medlemmer, der repræsenterer forskellige aldersgrupper, baggrunde, geografier osv., og som mødes fx fire gange årligt. Det er administrationens vurdering, at det vil være vanskeligt at tilgodese et stort aldersspænd i et sådan panel, i hvert fald uden en form for pædagogisk understøttelse. Fx består Egmontfondens Børnepanel (kun) af 12-16-årige, og i Styrket Indsats er det for 11-17-årige. Dermed misser man en stor målgruppe af mindre børn, omend at deltagerne i panelet kan/skal fungere som formidlere til andre børn.
2.    I model 2 opererer man med børnepaneler i de enkelte institutioner, lidt som et elevråd på en skole. Herved vil det blive mere nærværende for det enkelte barn og et mere trygt miljø at udfolde sig i. Eventuelt kan de lokale børnepaneler have sammenhæng til et centralt/samlet børnepanel, ligesom at der er etableret Slagelse Kommunale Elevråd, der dækker hele kommunen. På institutionsniveau vil børn kunne indgå fra 5-6 årsalderen. Det kunne startes op som en prøvehandling, fx på et fritidshjem, hvor børnene er en del af et fællesskab gennem flere år.
3.    Model 3 handler om at dyrke/øge mulighederne for at involvere børn og unge direkte ved specifikke lejligheder, som det er sket i processen med børne- og ungepolitikken, frem for et egentligt og fast nedsat panel. I stedet skabes rum for særlig inddragelse af børn og unge, ”Børnerum” som et fast koncept. Det har den fordel, at alle/mange børn får mulighed for at deltage og bidrage, og det kan tilpasses fra emne til emne, alt efter hvad der giver mening – for børnene.
4.    Modellerne kan kombineres, eller der kan arbejdes videre med et helt andet koncept end model 1-3. Man kunne fx involvere børn og unge i processen, for fælles ejerskab til samarbejdet.
Uanset hvilke(n) model(ler) der tages udgangspunkt i, skal den kommende børne- og ungepolitik udgøre rammen, både ift. hvordan kommunens børn og unge høres og inddrages, og ift. hvilke emner der er i fokus. Og et børnepanel eller børnerum bør tænkes ind i sammenhæng med både Slagelse Kommunale Elevråd og Slagelse Ungeråd, således at input fra alle steder høres og vægtes.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan drøfte de præsenterede modeller for direkte involvering af børn og unge i beslutninger og aktiviteter, der påvirker deres liv. Dertil kan udvalget drøfte andre muligheder/modeller, som ønskes nøjere belyst frem mod en beslutning om, hvordan udvalget ønsker at børn og unge i kommunen fremadrettet skal have indflydelse på emner, der har betydning for deres dagligdag.
Vurdering
Administrationen vurderer, at inddragelse af børn og unge tjener flere formål; både at bidrage til demokratisk dannelse og øge sociale kompetencer samt at efterleve intentionerne med en børne- og ungepolitik, der netop tager udgangspunkt i børnenes behov og udvikling.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter mulige modeller for direkte inddragelse af børn og unge i relevante beslutninger og aktiviteter, med henblik på at kvalificere det videre arbejde frem mod det helt rette koncept.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. september 2019:
Fraværende: 
Drøftet.
Udvalget tilsluttede sig en afprøvning af muligheder for aktiv involvering af børn og unge ved specifikke lejligheder for at sikre børne- og ungeperspektivet.  Der sker en løbende evaluering efter de enkelte aktiviteter.

286. Udmøntning af lovændringer vedrørende private pasningsordninger (E)

286. Udmøntning af lovændringer vedrørende private pasningsordninger (E)

Sagsnr.: 330-2019-64856               Dok.nr.: 330-2019-375150                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om udmøntning af lovændringer vedrørende private pasningsordninger.
Baggrund
Den nye dagtilbudslov trådte i kraft 1. juli 2018. Ændringerne i dagtilbudsloven medfører, at kommunerne skal sikre:
·         at de private pasningsordninger anvender betegnelsen ”Privat Pasningsordning” i alle offentlige sammenhænge
·         at forældre orienteres om forskellen mellem kommunale tilbud og private pasningsordninger
·         at antallet af tilsyn og indholdet af tilsynet stemmer overens med dagplejens tilsynspraksis.
Der findes to typer af private pasningsordninger: privatpasser med kommunal godkendelse til at modtage op til fem børn, og private børnepassere som ansættes af forældre til at passe deres barn. Slagelse Kommune har på nuværende tidspunkt 35 godkendte private pasningsordninger med 137 indmeldte børn. Ordningerne er geografisk fordelt over hele kommunen. Dagtilbudsloven pålægger kommunerne at godkende og føre tilsyn med de private pasningsordninger.
Retningslinjer for godkendelse som privat pasningsordning
Godkendelse og tilsyn med private pasningsordninger er uddelegeret til Slagelse Dagpleje.
Godkendelseskriterierne læner sig op ad godkendelseskriterierne for kommunalt ansatte dagplejere. Heri indgår ansøgerens personlige og faglige kvalifikationer samt hjemmets fysiske rammer skal godkendes ud fra hensynet om at sikre børnenes tryghed, trivsel og udvikling samt en forsvarlig pasning. Kriterier for godkendelse samt skema til godkendelse af hjemmet er vedlagt som bilag 1 og 2.
Kommunen skal derudover godkende alle pasningsaftaler/-kontrakter, der indgås imellem den private pasningsordning og forældrene.
I forbindelse med den nye lovgivning har Slagelse Dagpleje indskærpet over for de private pasningsordninger, at de udelukkende anvender denne betegnelse.
Forskelle mellem privat pasningsordning, kommunal dagpleje og kommunal institution
Når forældrene har opskrevet deres barn til privat pasning via kommunens digitale løsning Digital Pladsanvisning, får de efterfølgende tilsendt en orientering om forskellen mellem private pasningsordninger, kommunal dagpleje og kommunale daginstitutioner.
Skemaet nedenfor sammenstiller fakta om de tre typer af pasning.
 
Privat pasningsordning
Kommunal dagpleje
Kommunal
daginstitution
Åbningstid
Minimum 48 timer
48 timer
51,5 time
Antal børn
Maksimalt 5 børn
 
4 faste børn og mulighed for 1 gæstebarn
 
Varierer i henhold til institutionens størrelse.
Ved sygdom
Typisk er der vikar ved få timers fravær. Forældrene passer selv ved privatpassers sygdom/ferie/kurser
Mulighed for gæstepleje ved dagplejers fravær
 
Altid mulighed for pasning i institutionens åbningstid. Mulighed for sampasning ved lukkedage
 
Takst
Privatpasseren sætter selv prisen for pladsen.
Priserne ligger lige nu i intervallet fra 7.650 kr. til 8.350 kr., hvilket giver en egenbetaling på mellem 1.912,50 kr. og 2.559 kr.
(Max. kommunalt tilskud 5.791,00 kr. pr. måned)
Fast takst kr. 2.574
 
 
 
Fast takst indtil 3 år kr. 2.882
Mulighed for
økonomisk tilskud
·         Søskendetilskud
·         Søskendetilskud
·         Økonomisk fripladstilskud
·         Socialpædagogisk fripladstilskud
·         Søskendetilskud
·         Økonomisk fripladstilskud
·         Socialpædagogisk fripladstilskud
Opsigelsesvarsel
Opsigelsesvarsel fastsættes af privatpasseren.
Varslet varierer fra løbende måned + 1 måned til løbende måned + 3 måneder
Løbende måned + 1 måned
 
Løbende måned + 1 måned
 
Forældreindflydelse
Ingen formaliseret forældreindflydelse
 
Formaliseret forældreindflydelse jf. dagtilbudsloven §§ 14-16
Formaliseret forældreindflydelse jf. dagtilbudsloven §§ 14-16
Pædagogisk
grundlag
Arbejder med læringsmiljøer
Arbejder med pædagogiske læreplaner
Arbejder med pædagogiske læreplaner
Sprogvurdering
Sprogvurdering sker ikke i privatpasningen, men foretages af Kommunen jf. § 11 stk. 2 og 4
Sprogvurdering af barnet i 3-årsalderen
 
Sprogvurdering af barnet i 3-årsalderen
 
Uddannelse og
kurser
Privatpasserens eget ansvar
 
Løbende uddannelse med fokus på læreplaner og forældresamarbejde
Løbende relevant kompetenceudvikling
Tilsyn i privat pasningsordning
Slagelse Dagpleje fører løbende tilsyn med de private pasningsordninger og tilser alle børn, der passes under ordningen. Antallet af tilsyn i private pasningsordninger lægger sig op ad antallet af tilsyn med de kommunale dagplejere med mindst to anmeldte og fire uanmeldte tilsyn om året, eventuelt med yderligere tilsyn efter behov.
Formålet er at føre tilsyn med forholdene i den private pasningsordning samt at støtte, rådgive og vejlede privatpasseren for at sikre kvaliteten af børnepasningen.
Tilsynet lægger vægt på, at børnenes læring udvikles via trygge læringsmiljøer med fokus på børns kropslige, motoriske, emotionelle og kognitive læring og dannelse. Derudover omfatter tilsynet også sikkerhedsmæssige forhold ude som inde, hygiejne, røgfri miljø, kost og sundhed. Kriterier for tilsyn i privat pasningsordninger er vedlagt som bilag 3.
Tilskud til privat pasning
Kommunerne skal give forældre mulighed for at vælge et økonomisk tilskud til privat pasning i stedet for at anvende et kommunalt dagtilbud. Tilskuddet kan gives til forældre med børn i alderen 24 uger og indtil skolestart, men kommunen kan vælge at give tilskud til en bestemt aldersgruppe inden for aldersgruppen.
Slagelse Kommune yder tilskud til forældre med børn i alderen 26 uger og indtil barnet fylder 3 år. Størrelsen af tilskud til privat pasning er maksimalt 75% af forældrenes betaling til den private pasningsordning, dog maximalt kr. 5.791,00 pr. måned i 2019. Slagelse Kommune fastsætter taksten ud fra Dagtilbudslovens ramme om minimum 75% af den billigste nettodriftsudgift pr. plads i aldersvarende tilbud.
Som følge af lovgivningen mod parallelsamfund kan forældre med børn bosiddende i udsatte boligområder ikke få økonomisk tilskud til privat pasning.
Retligt grundlag
Vejledning til dagtilbudsloven, nr. 9109 af 27/02/2015, pkt. 719 giver kommunen det administrative grundlag til godkendelse af en ansøger til etablering af en privat pasningsordning.
Ifølge dagtilbudslovens § 78 skal etablering og drift af en privat pasningsordning have tilladelse af kommunalbestyrelsen, hvis der modtages mere end to børn. Der skal føres tilsyn med forholdene i den private pasningsordning jævnfør § 78 stk. 2.
Dagtilbudslovens §§ 81 a og 81 b beskriver retningslinjer for tilsynet med den private pasningsordning samt krav om læringsmiljøer jf. § 8.
Ifølge dagtilbudslovens § 80 skal kommunalbestyrelsen give forældrene med børn i alderen 24 uger til skolestart mulighed for at vælge et økonomisk tilskud til privat pasning i stedet for at benytte en plads i et dagtilbud. Lovens § 80 stk. 2 giver kommunalbestyrelsen mulighed for at beslutte at give tilskuddet til forældre med børn i en afgrænset del af førnævnte aldersgruppe.
Dagtilbudslovens § 80 stk. 4 begrænser forældre med børn bosiddende i udsatte boligområder fra at anvende det økonomiske tilskud til privat pasning.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen om udmøntning af lovændringer vedrørende private pasningsordninger til efterretning.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at de foreliggende kriterier for godkendelse af private pasningsordninger samt principper for tilsyn i private pasningsordninger lever op til kravene i dagtilbudsloven. De nye tiltag i dagtilbudsloven vurderes desuden at have øget kvaliteten af pasning af børn i private pasningsordninger, da hyppigheden og kvaliteten af tilsynet stemmer overens med dagplejens tilsynspraksis.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen om udmøntning af lovændringer vedrørende private pasningsordninger til efterretning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. september 2019:
Fraværende: 
At 1 - Orienteringen taget til efterretning.
Helle Jacobsen havde gerne set, at formuleringerne i forhold til de private pasningsordninger havde været mere afbalancerede.

287. VIVE benchmarkanalyse 2018 - Det specialiserede børne- og ungeområde (O)

287. VIVE benchmarkanalyse 2018 - Det specialiserede børne- og ungeområde (O)

Sagsnr.: 330-2018-60691               Dok.nr.: 330-2019-386686                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om opdatering af VIVE’s benchmarkanalyse på det specialiserede børne- og ungeområde.
Baggrund
VIVE’s opdatering af benchmarkanalyserne er sket på bestilling fra KKR Sjælland, der i oktober 2017 tiltrådte, at de styringsinformationer, der skal satses på, bl.a. er opdatering af benchmarkanalyserne. Dette i en reduceret form bestående af sammenligninger mellem kommunerne i Region Sjælland, hvad angår 1) udgifter pr. 0-22-årig/18-64-årig, 2) brugerandele og 3) enhedsudgifter pr. bruger.
Kommunerne får hermed opdateret viden om, hvilke kommuner inden for Region Sjælland der har relativt høje eller lave brugerandele og enhedsudgifter, samt hvordan niveauet for kommunerne i Region Sjælland, set under ét, ligger i forhold til niveauet i andre regioner på disse parametre.
VIVEs Analyseresultater – hovedkonklusioner på børneområdet
Overordnet set viser resultaterne, at RS17-kommunernes udgifter til det specialiserede børne- og ungeområde pr. 0-22-årig er steget (10 %) fra 2014 til 2018. I samme periode er andelen af foranstaltningsmodtagere ligeledes steget lidt (3 %), mens enhedsudgifterne til sociale foranstaltninger ligger nogenlunde stabilt blandt kommunerne i Region Sjælland (stigning på 1 %).
Udvalgte resultater fra analysen på børneområdet i forhold til Slagelse Kommune:
-      Slagelse Kommunes forbrug til forebyggende foranstaltninger og anbringelser pr. 0-22 årig indbygger var i 2018 på 12.533 kr. Gennemsnittet for Region Sjælland var 12.281 kr.
-      I Slagelse Kommune udgør brugen af døgninstitutioner 9 % af udgifterne, hvilket er under gennemsnittet for Region Sjælland på 13 %. Til gengæld udgør udgifterne til familiepleje og forebyggende indsatser henholdsvis 31 og 39 %, hvilket er over gennemsnittene for regionen på 24 og 37 %. Sammenligner man med resultaterne fra rapporten fra 2017, ligger Slagelse med den samme andel anbringelser og forebyggende indsatser, men andelen af udgifter til døgninstitutioner er lidt mindre i 2018 i forhold til 2017, mens andelen af udgifter til opholdssteder er stigende fra 17 til 20 %. Man kan således sige, at selvom der endnu ikke er den store bevægelse i udgiftsfordelingen mellem anbringelsesområdet og forebyggelsesområdet, så sker der forskydninger i den rigtige retning på anbringelsesområdet.
-      Ser man på udviklingen i Slagelse Kommunes udgifter til området pr. 0-22 årig indbygger, har der siden 2014 været et fald i udgifterne til døgninstitutioner på 58 %, samtidig med at der har været en stigning i udgifterne til familiepleje samt opholdssteder mv. og forbyggende foranstaltninger på henholdsvis 45 % og 116 % i perioden. For Region Sjælland har der været et fald i udgifter til døgninstitutioner på 12 %, mens der har været en stigning i udgifterne til familiepleje og opholdssteder mv. og forebyggende foranstaltninger på 11 % og 18 %. Samlet set har der i perioden 2014-2018 været en samlet stigning i udgifterne pr. 0-22 årig på 33 % i Slagelse Kommune, hvilket er væsentlig højere end gennemsnittet i Region Sjælland på 10 %.
-      I opgørelsen af brugerandele pr. 10.000 0-17 årig indbygger ligger Slagelse Kommune med en samlet brugerandel inkl. familierettede forebyggende foranstaltninger i 2018 på 447 foranstaltningsmodtagere, hvor gennemsnittet i regionen er 517. Sammenligner man med resultaterne fra rapporten fra 2017, hvor Slagelse Kommunes brugerandel var 414, sker der således en stigning i andelen af 0-17 årige, der modtager foranstaltning. Her er det særligt interessant at se, at andelen af 0-17 årige, der modtager individbaserede og familierettede forebyggende foranstaltninger er steget fra 376 i 2017 til 465 i 2018, pr. 10.000 0-17 årig indbygger. Der er således samlet set en højere brugerandel, men ved at sætte ind tidligt med forebyggende foranstaltninger er forventningen, at brugerandelen i anbringelsesforanstaltninger kan reduceres på sigt.
-      Analysens opgørelse af kommunernes enhedsudgifter pr. foranstaltningsmodtager i 2018 viser, at Slagelse ligger lidt under regionsgennemsnittet i forhold til udgifter til anbringelser i alt, og i forhold til de forebyggende foranstaltninger ligger kommunen samlet set lidt over den gennemsnitlige enhedspris.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen til orientering.
Vurdering
VIVE’s benchmarkanalyse giver kommunerne data, som giver et billede af situationen i kommunen, og som giver mulighed for at se på udviklingen i forhold til de sidste analyser, KORA foretog på samme område.
 Kommunerne kan benytte analyserne til at undres over egne tal, til at sammenligne med andre kommuner og til at iværksætte og/eller videreføre tiltag på de enkelte områder, tilbud og målgrupper.
Analyserne giver mulighed for, at den enkelte kommune kan komme lidt dybere ned i forklaringer på udgiftsniveauet og måske give en ide om, hvorvidt det er pris eller mængde, der forklarer niveauet.
VIVE-analysen er primært et styringsredskab for den enkelte kommune, da den stiller styringsinformation til rådighed for den enkelte kommune og indeholder sammenligning med de andre kommuner i regionen.
Analysen giver kommunerne mulighed for at følge udviklingen over tid, da analysen er den tredje i rækken og dermed rummer en tidsserie. Den enkelte kommune har mulighed for at se, om udgifter skyldes relativt dyre tilbud (pris/takst) og/eller relativt mange brugere (brugerandel).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. september 2019:
Fraværende: 
Udvalget ønsker til næste møde administrationens reflektioner over de fremlagte nøgletal. Tallene fra de to foregående analyser medtages. Forslag til handlinger på baggrund af de eventuelle mønstre fremlægges.

288. Status på aktiviteter inden for Børne- og Ungeudvalgets område (O)

288. Status på aktiviteter inden for Børne- og Ungeudvalgets område (O)

Sagsnr.: 330-2019-5049                 Dok.nr.: 330-2019-326030                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om status på aktiviteter inden for udvalgets område. En samlet oversigt over aktiviteter inden for udvalgets område danner grundlag for denne orientering.
Baggrund
Vedhæftede bilag indeholder en samlet oversigt over aktiviteter inden for Børne- og Ungeudvalgets område. Oversigten er en sammenskrivning af aftalepunkterne i Budget 2019-2022 og de øvrige store opgaver inden for udvalgets område. Oversigten danner grundlag for en månedlig orientering om status på de samlede aktiviteter, og den bliver løbende opdateret, så status for aktiviteterne er retvisende.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen til orientering.
Vurdering
Administrationen vurderer, at orienteringen er dækkende for den aktuelle status over aktiviteter inden for Børne- og Ungeudvalgets område.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. september 2019:
Fraværende: 
Taget til orientering.

289. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

289. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-90127               Dok.nr.: 330-2019-326076                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra formand
2.    Orientering fra medlemmer
3.    Orientering om henvendelser fra borgere
4.    Orientering fra direktøren/centerchefen
a.    DUT-midler til kontaktpersonordningen i den Kommunale UngeIndsats
b.    Regeringens pulje for løft af de fagligt svageste elever i folkeskolen – år 2
c.    Faldende inklusionsgrad på skoleområdet
d.    Nye Åben Skole og Åben Dagtilbud-idrætspartnerskaber
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. september 2019:
Fraværende: 
Ungdomsskolen har modtaget kulturpris.
Der er ansat ny leder i Søbjerggaard - Christina Rose.
Taget til orientering.

290. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

290. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

Sagsnr.: 330-2018-6642                 Dok.nr.: 330-2019-326025                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til kommende møder/dagsordenpunkter.
Baggrund
Administrationen udarbejder og opdaterer løbende oversigten over kommende sager til Børne- og Ungeudvalgets møder. I den forbindelse har udvalget mulighed for at komme med deres input til emner eller dagsordenpunkter, som de ønsker behandlet på kommende møder.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til kommende møder/dagsordenpunkter.
Vurdering
Sagsoversigten er et vigtigt redskab i planlægningen af kommende udvalgsmøder. Administrationen vurderer, at det skaber værdi, hvis Børne- og Ungeudvalget har input til kommende møder eller dagsordenpunkter. Så vidt det er muligt, vil administrationen imødekomme udvalgets ønsker om tidspunkt for behandling af tilføjede dagsordenpunkter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuelle input til kommende møder/dagsordenpunkter.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. september 2019:
Fraværende: 
Unnie Oldenburg (A) ønskede sag på næste møde om implementering af nye skolefraværsregler og konsekvenserne heraf.
Lis Tribler (A) orienterede om, at Red Barnet er i gang med projekt "Småbørnsklubber" i samarbejde med Guldborgsund Kommune. der ønskes sag om tilsvarende muligheder for Slagelse Kommune.
Helle Jacobsen (V) ønsker orienteringssag om effekten af specialundervisningsindsatser for børn i specialtilbud.
På kommende møde fremlægges forslag til samarbejde m.v. mellem Loppen og Strandvejens Børnehave.

291. Pressemeddelelser (B)

291. Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-92251               Dok.nr.: 330-2019-326027                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Baggrund
I Børne- og Ungeudvalgets Forretningsorden §8 er anført, at der på hver udvalgsdagsorden er en sag om pressemeddelelser.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. september 2019:
Fraværende: 
Ingen.

292. Godkendelse af referat (B)

292. Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2017-89569               Dok.nr.: 330-2019-326028                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet af udvalgsmødet.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet af udvalgsmødet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. september 2019:
Fraværende: 
Godkendt.