Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) – Referat – 30. marts 2020



357. Godkendelse af dagsorden (B)

357. Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89635               Dok.nr.: 330-2019-487876                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden til Børne- og Ungeudvalgets møde den 30. marts 2020.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsorden til mødet den 30. marts 2020.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. marts 2020:
Fraværende: 
Dagsorden og tillægsdagsorden godkendt.

358. Pejlemærker og handleplan for det specialiserede børne- og ungeomåde (B)

358. Pejlemærker og handleplan for det specialiserede børne- og ungeomåde (B)

Sagsnr.: 330-2020-7594                 Dok.nr.: 330-2020-123102                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkender pejlemærker og handleplan for det specialiserede børne- og ungeområde.
Baggrund
I første kvartal 2020 har Børne- og Ungeudvalget arbejdet i dybden med det specialiserede børne- og ungeområde med henblik på at formulere og vedtage politiske pejlemærker for området. Udvalget har afholdt temamøde med interessenter inden for området og er desuden blevet præsenteret for en datasamling, som viser følgende overordnede tendenser i relation til Slagelse Kommune:
·         Slagelse Kommune ligger blandt de kommuner i Danmark, der har den største procentvise stigning i udgifterne på det særlige børne- og ungeområde. Fra 2017-2018 var stigningen i nettodriftsudgifter på området 8,8 % i Slagelse Kommune.
·         Slagelse Kommune ligger i toppen af kommuner i forhold til antallet af anbragte børn pr. 1000 0-22 årige. Anbringelser i plejefamilie udgør 60-70 % af alle anbringelser.
·         Nettodriftsudgifterne til anbringelser i Slagelse Kommune lå i 2018 blandt de 30 % højeste af alle kommuner.
·         Gennemsnitsalderen for førstegangsanbragte 0-17 årige ligger i Slagelse Kommune blandt de laveste i Danmark med under 10 år.
·         Institutionsanbringelser udgjorde i 2018 28,8 % af alle anbringelser i Slagelse Kommune.
·         Slagelse Kommune har højere udgifter til det særlige børne- og ungeområde end landsgennemsnittet. Når man tager højde for udgiftsbehovet, ligger Slagelse Kommune under landsgennemsnittet, men ikke så langt under som tidligere.
På baggrund af ovenstående tendenser samt input og synspunkter tilvejebragt på førnævnte temamøde er der blevet formuleret en række pejlemærker på hhv. det forebyggende område og anbringelsesområdet. Pejlemærkerne fremgår nedenfor.
Afdeling for Børn og Familie har arbejdet med yderligere konkretisering af pejlemærkerne i form af en handleplan, der er vedhæftet som bilag 1. Her er formuleret en række tematikker, hvor pejlemærkerne kobles op på konkrete indsatser og tiltag. Derudover er der også formuleret indikatorer, der kan benyttes for opfølgning inden for hvert pejlemærke.
I bilag 2 findes et sammendrag af Børne- og Ungeudvalgets drøftelser vedrørende pejlemærker på udvalgsmødet den 2. marts 2020.
Pejlemærker for forebyggelsesområdet
Pejlemærke 1: Sundhedsfremme og tidlig indsats
Sådan handler vi:
·         Vi vil opspore udsatte børn tidligere i deres liv.
·         Vi vil investere i initiativer og sundhedsfremme, så der bliver mindre behov for mere indgribende indsatser for børn, unge og familier.
·         Vi tænker langsigtet og inddrager relevante parter tidligt.
Pejlemærke 2: Tværprofessionelt samarbejde
Sådan handler vi:
·         Vi vil sikre, at udsatte børn, unge og deres familier oplever sammenhæng i indsatser.
·         Med udgangspunkt i barnet, den unge og familien - deres behov – spiller vi sammen på tværs af fag. Det gælder både internt i kommunen og sammen med vores mange samarbejdspartnere.
·         Vi koordinerer indsatser og kommunikation, så børn, unge og familier har én gennemgående kontaktperson, uanset problemstilling.
Pejlemærke 3: Styrket sagsbehandling og gode medarbejdervilkår
Sådan handler vi:
·         Sammen med Task Force optimerer vi sagsgange, værktøjer og organisering.
·         Vi har fokus på fastholdelse, rekruttering og kompetenceudvikling af medarbejdere i et arbejdsmiljø præget af arbejdsglæde, trivsel og tillid samt gode fysiske rammer.
·         Medarbejdernes kompetencer bruges klogt, så ressourcerne udnyttes mest optimalt. Det sikres gennem planlægning og den rette medarbejderfordeling.
Pejlemærker for anbringelsesområdet
Pejlemærke 1: Den rette kapacitet til specialiserede indsatser
Sådan handler vi:
·         Vi vil udvikle, nytænke og tilpasse foranstaltninger i et fagligt stærkt samspil mellem leverandører og myndighed.
·         Vi tænker helhedsorienteret, med inddragelse af barnet, den unge, dennes familie og netværk. Alle skal høres og mødes, hvor de er, i et fordomsfrit udgangspunkt.
·         Vi skaber synergi mellem tilbud og indsatser på tværs af forebyggende og akutte foranstaltninger og i samarbejde mellem aktører.
Pejlemærke 2: Færre tvangsanbringelser
Sådan handler vi:
·         Vi hjælper først familien bedst muligt i eget hjem og tilstræber derefter accept og samtykke, når anbringelser alligevel er nødvendige for barnets tarv.
·         Vi udtømmer først alle andre muligheder og sikrer os, at anbringelse uden samtykke er den rette løsning, inden vi skrider dertil.
·         Vi arbejder med forældrene på hurtigst muligt at få barnet/den unge hjem igen.
Pejlemærke 3: Styrkede plejefamilier
Sådan handler vi:
·         Vi sikrer sammenhæng og tæt samarbejde mellem fagpersonale og plejefamilier.
·         Vi hjælper plejefamilien bedst muligt og tilbyder dem kompetenceudvikling og netværk i et fagligt miljø.
·         Vi sikrer, at plejefamilierne har gode vilkår, til barnets/den unges bedste.
Pejlemærke 4: Kontrolleret udgiftsniveau
Sådan handler vi:
·         Vi arbejder forebyggende for at mindske akutte foranstaltninger.
·         Vi bruger så vidt muligt egne tilbud og tilstræber løbende en optimal kapacitet.
·         Vi skaber synergi og samarbejde mellem tilbud og aktører og undgår konkurrence.
·         Vi har fælles ansvar for økonomistyring og nedbringelse af udgifter gennem hele organisationen.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan godkende pejlemærker og handleplan, som de foreligger, eller komme med ændringsforslag. 
Vurdering
Administrationen vurderer, at de foreliggende pejlemærker og handleplan for indsatserne på det specialiserede børneområde vil understøtte og styrke indsatsen og prioriteringen i sagsbehandlingen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Afdelingen for Børn og Familie indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender pejlemærker og handleplan for det specialiserede børne- og ungeområde.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. marts 2020:
Fraværende: 
Pejlemærker og handleplaner for det specialiserede børne- og ungeområde godkendt med følgende ændringer:
- Nummereringen af pejlemærker gøres fortløbende.
- Anbringelsesområdet: pejlemærke 2 - overskriften ændres til "Anbringelser uden samtykke som sidste udvej".
- Anbringelsesområdet: pejlemærke 4, tematikkeer 1. pkt. ændres til "Der lægges vægt på, at der er tale om et tilbud til det enkelte barn/ung efter en individuel vurdering, uanset om det er et kommunalt eller privat tilbud. For at opnå kontrolleret udgiftsniveau bør kommunen indgå i forhandlinger med udbyderne af tilbuddene, så et fornuftigt udgiftsniveau kan holdes."

359. Opfølgning på Børne- og Ungepolitikken (D)

359. Opfølgning på Børne- og Ungepolitikken (D)

Sagsnr.: 330-2019-10523               Dok.nr.: 330-2020-123120                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal drøfte, hvordan den politiske opfølgning på Børne-og Ungepolitikken skal foregå.
På baggrund af udvalgets drøftelser udarbejder administrationen et oplæg til beslutning på udvalgets møde i maj 2020.
Baggrund
På Byrådsmødet den 27. januar 2020 blev den nye Børne- og Ungepolitik godkendt. Politikken udstikker seks principper for arbejdet med og omkring børn og unge. Udmøntningen af politikken skal ske lokalt. Det betyder, at det er op til den enkelte skole, dagtilbud m.v. at omsætte politikken til praksis. Børne- og Ungeudvalget skal drøfte, hvordan de vil følge op på det lokale arbejde med at virkeliggøre politikken.
Administrationen har inviteret centrale parter til at deltage i en arbejdsgruppe, der har udarbejdet nogle anbefalinger til den politiske opfølgning. I arbejdsgruppen har deltaget repræsentanter fra Slagelse Kommunale Elevråd, Danmarks Lærerforening, dagtilbudsledere og klubledere. Arbejdsgruppens overvejelser, drøftelser og anbefalinger fremgår nedenfor.
Formål
Arbejdsgruppen tager udgangspunkt i, at formålet med opfølgningen er at bidrage til læring og erfaringsudveksling – både i den enkelte virksomhed og på tværs af virksomheder. Derudover skal opfølgningen bidrage til, at Børne- og Ungeudvalget kan få en fornemmelse af, hvordan virksomhederne arbejder med politikken.
Deltagere
Det er vigtigt for arbejdsgruppen, at alle centrale aktører bliver inddraget i opfølgningen. Både børn og unges, forældres og medarbejderes perspektiver skal frem.
Form for opfølgningen
Arbejdsgruppen har drøftet fordele og ulemper ved mere traditionelle evalueringsformer såsom interviews og spørgeskemaer. Også alternative former som fx en læringskonference, workshops eller filmklip har været drøftet.
For arbejdsgruppen er det vigtigt, at udbyttet af opfølgningen står mål med de ressourcer, som skal lægges i arbejdet. Arbejdsgruppen har derfor drøftet, om opfølgningen med fordel kunne kobles sammen med eksisterende opgaver, evalueringer eller dokumentationskrav i virksomhederne. Samtidig er arbejdsgruppen opmærksom på, at formen skal kunne matche alle de forskellige typer af virksomheder, der er på børne- og ungeområdet.
Tidsperspektiv
I forbindelse med godkendelsen af Børne- og Ungepolitikken har administrationen beskrevet en overordnet procesplan for udmøntning. I procesplanen er der lagt op til, at hver enkelt virksomhed og understøttende funktion i april-juni 2020 har en lokal dialog om, hvordan de vil arbejde med at realisere de seks principper i politikken, og hvordan de løbende vil følge op på arbejdet. Lokale børn, unge, forældre og medarbejdere inddrages i dialogen. I august 2020 får Børne- og Ungeudvalget en tilbagemelding på det lokale arbejde med udmøntningen af politikken.
Derudover er der i procesplanen lagt op til, at der politisk følges op på den lokale udmøntning én gang årligt i første kvartal. Første opfølgning er foreslået til primo 2021.
Anbefalinger
På baggrund af ovennævnte overvejelser anbefaler arbejdsgruppen, at opfølgningen består af nedenstående elementer:
-      Referat fra et møde i den enkelte virksomhed, hvor centrale aktører har drøftet arbejdet med Børne- og Ungepolitikken. I skoler og dagtilbud kan det være et bestyrelsesmøde, og i andre virksomheder og understøttende funktioner kan det være et personalemøde eventuelt med deltagelse af forældrerepræsentanter og børn/unge. I april-juni 2020 drøftes, hvordan de vil arbejde med at realisere de seks principper i politikken, og hvordan de løbende vil følge op på arbejdet. Fra 2021 drøftes én gang årligt (i starten af året) status på det lokale arbejde med politikken og behovet for eventuelle tiltag.
-      Korte inspirationsfilm fra udvalgte skoler og dagtilbud mfl., som har grebet arbejdet med Børne- og Ungepolitikken an på en måde, der kan være til inspiration for andre. Der udarbejdes inspirationsfilm i forhold til hver af de seks principper i politikken.
-      Eventuelt spørgeskemaer til fx medarbejdere, børn og/eller forældre om deres oplevelse af den lokale udmøntning af de seks principper i politikken. Spørgeskemaerne skal ses som supplement til den viden, der i forvejen indhentes i dagtilbud og skoler.
Retligt grundlag
Slagelse Kommunes Børne- og Ungepolitik.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget drøfter, hvordan den politiske opfølgning skal ske med afsæt i arbejdsgruppens anbefalinger.
Vurdering
Administrationen vurderer, at de ovennævnte elementer vil:
-      give udvalget et bredt og nuanceret indblik i, hvordan de forskellige virksomheder mfl. arbejder med Børne- og Ungepolitikken.
-      give virksomhederne mulighed for at inspirere og lære af hinanden.
-      bidrage til, at centrale aktørers perspektiver, herunder børn og unges perspektiver, kommer frem og kan indtænkes i det fremadrettede lokale arbejde.
-      sikre, at virksomhederne først og fremmest bruger ressourcerne på arbejdet med børnene, idet det ikke kræver dokumentation eller opfølgning udover de i forvejen eksisterende krav.
Administrationen gør opmærksom på, at det kan være nødvendigt at rykke tidsplanen på grund af COVID-19.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter anbefalinger til politisk opfølgning på Børne- og Ungepolitikken
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. marts 2020:
Fraværende: 
At 1 - Sagen blev drøftet.
På næste møde fremlægges forslag til beslutning på baggrund af arbejdsgruppens anbefalinger samt udvalgets drøftelse og input.

360. Årsrapportering - Magtanvendelser 2019 (B)

360. Årsrapportering - Magtanvendelser 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2020-20232               Dok.nr.: 330-2020-121225                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Børne- og Ungeudvalget.
Beslutningstema
Baggrund
Magtanvendelse er et indgreb i selvbestemmelsesretten og kan kun benyttes overfor borgere med betydelig og varig nedsat psykisk funktionsevne i situationer, hvor der er akut fare for alvorlig personskade.
Alle former for magtanvendelse kræver et lovgrundlag, fordi den personlige frihed indskrænkes. Lovgrundlaget for anvendelse af magtanvendelse på voksenområdet reguleres af servicelovens §§ 124-125,128, samt 136.
Magtanvendelse på børneområdet reguleres af Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge §§8 – 11.
Formålet med lovgrundlaget er at styrke retssikkerheden både for modtageren af offentlig omsorg og for personalet.
Magtanvendelse skal altid være undtagelsen og må aldrig erstatte omsorg, pleje og socialpædagogisk støtte.
Magtanvendelse skal registreres på særlige skemaer og indberettes til Center for Handicap
og Psykiatri v/ Socialfagligt Team, der dels vurderer, om magtanvendelsen har været lovlig, og derefter tager kontakt til de sociale tilbud for at følge op på magtanvendelsen.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser har tidligere besluttet, at antallet af magtanvendelser på kommunens virksomheder samlet set skal nedbringes, og har i den forbindelse iværksat en politisk handleplan (version 1 i 2014 og version 2 i 2016). Dette må siges at være lykkedes, da magtanvendelserne eksempelvis på voksenområdet samlet set i perioden fra den første politiske handleplan er faldet med 77%.
Antallet af magtanvendelse i 2019:
Voksenområdet
Der identificeres samlet set fortsat et fald i antallet af magtanvendelser:
År
2016
2017
2018
2019
Antal
  300
  205
  114
    69
Periode
2018 - 19
Fald i pct.
  39,4%
For ikke-tilladte magtanvendelser identificeres der ligeledes et fald:
År
2018
2019
Antal
  15
    6
Pct. af alle magtanvendelser
13,1%
  8,7%
De 6 ikke tilladte magtanvendelser i 2019 er kendetegnet ved, at personalet anvender magt, uden
at alle pædagogiske muligheder er afprøvet.
Fordeling af magtanvendelser fordelt på Slagelse Kommunes centre med botilbud
Tilbud
ACV
SPS
CPUS
Udenbys
2018
  84 
   3
    3
     24
2019
  49 *
  12 **
    2 
       6
* ACV tegner sig for den overvejende del af magtanvendelserne med 71% af det samlede antal magtanvendelser. Af de 49 magtanvendelser på ACV tegner 2 borgere sig for en markant andel med 30 magtanvendelser i 2019.
** Antallet af magtanvendelser på Slagelse-borgere på Specialcenter Slagelses (SPS) tilbud er steget i 2019 til 12 mod 3 magtanvendelser i 2018. Det skyldes dog altovervejende én borger, som havde 7 magtanvendelser.
Børneområdet
Magtanvendelser de seneste 4 år fordeler sig således:
År
2016
2017
2018
2019
Antal
   79
  57
  71
45*
Der identificeres fortsat et fald i magtanvendelser:
Periode
2018 - 19     
Fald i pct.
  36,6 %
* Af de 45 magtanvendelser i 2019 tegner 2 børn sig for de 20 af det samlede antal. De 16
   involverede børn fordeler sig på 33 magtanvendelser fra Slagelse og 12 på børn og unge
   fra andre kommuner.
Ikke-tilladte magtanvendelser:
1. januar 2017 trådte voksenansvarsloven i kraft. Det har blandt andet den betydning, at der ikke må anvendes magt overfor børn, som er i aflastningstilbud, men alene de børn, der er       døgnanbragt. Magtanvendelser foretaget i institutionens interne skole skal ligeledes indberet-    tes som magtanvendelser for de børn, der er døgnanbragte.
År
   2018
   2019
Antal
      11
      7
Fordeling
·  10 på Slagelsebørn i udenbys/ private tilbud.
 
·  1 magtanvendelse i Slagelsetilbud ikke Slagelsebarn (ACV).
·  5 på Slagelsebørn i udenbys/private tilbud.
 
·  2 på udenbys børn i Slagelsetilbud (ACV).
Fordeling af magtanvendelserne i 2019
Sted:
ACV
 SPS
Private/udenbys tilbud
Antal og karakter:
12
·          1 ikke Slagelsebarn tegner sig for 8 magtanvendelser.
 
·          2 børn tegner sig for de ikke-tilladte magtanvendelser; begge børn er i et døgntilbud.
 
  1
I aflastning
 32
·          De 32 magtanvendelse er fordelt på 11 Slagelsebørn.
 
·          2 Slagelsebørn tegner sig for i alt 17 magtanvendelser.
 
·          De ikke-tilladte
             magtanvendelser
            fordeler sig på 4 børn.
 
 
 
 
Magtanvendelse på skole- og dagtilbudsområdet
I udgangspunktet er brug af fysisk magt ikke tilladt i dagtilbud og skoler. Gældende dansk lovgivning tager dog højde for situationer, hvor magt må betragtes som nødvendigt for at afværge eller modvirke en farlig situation. Det fremgår af Straffelovens §§ 13 og 14 om nødværge og nødret. Det drejer sig primært om situationer, hvor hensynet til en persons egen eller andres sikkerhed vejer tungere end hensynet til, at der ikke må anvendes magt. I disse situationer er anvendelsen af fysisk magt straffri.
På skoleområdet er reglerne fremhævet i Bekendtgørelsen om fremme af god orden i folkeskolen § 10. Her fremgår det, at der ikke må anvendes legemlig straf og nedværdigende behandling. Der er dog mulighed for at anvende magt i fornødent omfang for at afværge, at elever øver vold mod sig selv eller andre eller ødelægger/beskadiger ting.
De enkelte virksomhedsledere har ansvar for at følge op på og registrere magtanvendelser.
På skoleområdet er der ikke en forventning om, at skoler konsekvent indberetter hændelser til administrationen, men kun at skolelederne sikrer registrering og opbevaring på skolen.
For de interne skoler, som Slagelse Kommune har undervisningsoverenskomst med, er der dog krav om konsekvent indberetning til administrationen. Her drøftes omfanget af magtanvendelser altid ved de årlige tilsynsbesøg.
På dagtilbudsområdet er der en forventning om, at alle registreringer indberettes til administrationen.
Retligt grundlag
·       Lovgrundlag på voksenområdet er Serviceloven kap. 24 og 24a (§§ 124 c -d; 125, 128,
a - c og 136a) Bekendtgørelse nr. 498 af 1. maj 2019 om ændrede regler om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten overfor voksne.
·       Lovgrundlaget på børneområdet er Bekendtgørelse nr. 507 af 2. maj 2015 om lov om voksenansvar for anbragte børn og unge § 8 - 11 LBK samt vejledning om voksenansvar for
anbragte børn og unge VEJ nr. 10370 af 21. december 2016.
Se mere om det retlige grundlag i vedhæftede bilag.
Handlemuligheder
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Børne- og Ungeudvalget kan tage årsrapporteringen til efterretning. Derudover kan udvalget beslutte, om der fortsat skal fokuseres på udvikling af pædagogiske metoder samt indsigt i det juridiske grundlag i kommunens tilbud. Dette med henblik på en forsat reducering af de ikke-tilladte magtanvendelser. 
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at det politiske fokus på omfanget af magtanvendelserne har spillet og fortsat spiller en betydelig rolle i nedbringelsen i antallet af magtanvendelser.
Det er fra 2018-2019 lykkedes at nedbringe antallet af ikke-tilladte magtanvendelser i et betydeligt omfang (50%). Administrationen anbefaler dog, at der også i 2020 er fokus på tilbuddenes arbejde med forebyggelse af magtanvendelser. Dette for at fastholde den opnående effekt i fald af antallet.
Desuden anbefaler administrationen, at tilbuddene har fokus på udviklingen af pædagogiske metoder og tilgange, herunder viden om det juridiske grundlag, som tilsammen kan imødegå anvendelsen af ikke-tilladte magtanvendelser med endnu større effekt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Børne- og Ungeudvalget orienteres om udviklingen af magtanvendelser i år 2019.
Årsrapporteringen forelægges ligeledes til orientering i Handicaprådet. 
Indstilling
Center for Handicap og Psykiatri indstiller,
1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
2.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser beslutter, at der forsat er fokus på udviklingen af pædagogiske metoder og tilgange med henblik på fortsat at nedbringe antallet af ikke tilladte magtanvendelser.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. marts 2020:
Fraværende: 
At 1 - Taget til efterretning.

361. Drøftelse af udviklingen på dagtilbudsområdet i Slagelse Kommune (D)

361. Drøftelse af udviklingen på dagtilbudsområdet i Slagelse Kommune  (D)

Sagsnr.: 330-2020-18696               Dok.nr.: 330-2020-112047                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal på baggrund en præsentation af datagrundlaget drøfte udviklingen på dagtilbudsområdet.
Baggrund
Af Dagtilbudslovens § 3, stk. 5 fremgår, at udviklingen på dagtilbudsområdet skal drøftes politisk mindst hvert andet år med udgangspunkt i, hvordan kommunens rammer for dagtilbud og eventuelle prioriterede indsatser for området bidrager til, at dagtilbuddene kan opfylde de krav, der følger af loven.
Udvalget har besluttet at arbejde med dagtilbudsområdet som tema i 2. kvartal 2020.
Datagrundlaget
På udvalgsmødet præsenteres Børne- og Ungeudvalget mundtligt for de forhold og omstændigheder, der er gældende for dagtilbudsområdet i Slagelse Kommune. I hovedtræk vil følgende blive præsenteret:
·         Beskrivelse af området og de forskellige tilbud
·         Demografi
·         Kapacitet
·         Igangværende byggeri
·         Lovgivning og politikker
o    Ny dagtilbudslov
o    Lov om bedre fordeling i dagtilbud
o    Ny Børne- og Ungepolitik i Slagelse Kommune
·         Kvalitet i dagtilbud – tilsyn og relationsarbejde
·         Normeringer
·         Udgifter til pladser i dagpleje og daginstitutioner (jf. pkt. 31 i budgetaftalen for 2019-2022)
·         Særlige tiltag
Retligt grundlag
Dagtilbudslovens § 3, stk. 5.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan drøfte det foreliggende datagrundlag og tilkendegive behov for yderligere data.
Børne- og Ungeudvalget kan derudover drøfte udviklingen på dagtilbudsområde og anmode administrationen om at arbejde videre med oplæg omkring den fortsatte udvikling til brug for beslutningssag på udvalgets møde i juni 2020.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at en politisk besluttet retning for det samlede dagtilbudsområde i Slagelse Kommune vil skærpe det daglige arbejde yderligere.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres om og drøfter datagrundlaget.
2.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter input til udviklingen af dagtilbudsområdet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. marts 2020:
Fraværende: 
At 1 - Datagrundlaget blev drøftet og taget til orientering.
Udvalget besluttede, at dagtilbudsområdets aktører, forældre, børn, medarbejdere, ledere, faglige organisationer m.fl. indbydes til udvalgets møde i maj, hvor de opfordes til at komme med input, i forhold til hvad de ser som udfordringer og muligheder på området, gerne med afsæt i "Kvalitet i dagtilbud".
På udvalgets junimøde fremlægges på baggrund af diverse input oplæg til retning for dagtilbudsområdet til udvalgets beslutning.

362. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

362. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-90127               Dok.nr.: 330-2020-92693                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra formand
2.    Orientering fra medlemmer
3.    Orientering om henvendelser fra borgere
4.    Orientering fra direktøren
a.    National brugertilfredshedsundersøgelse for folkeskole og SFO/fritidshjem
b.    Ny og fælles ramme for SSP-samarbejdet
c.    ”Sund sammen” – fællesfagligt blik på 3½-årige børn
d.    Erfaringer med ændret finansiering af Kompetencecenteret
e.    Statistik for Ungdomskriminalitetsnævnet 2019
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. marts 2020:
Fraværende: 
Sagen taget til orientering.
Ad. pkt. e - Keld Vejen Hansen oplyste, at der er bestilt lokale data vedrørende arbejdet i Ungdomskriminalitetsnævnet 2019. Tilsendes udvalget efterfølgende.
Udvalget orienteres på et efterfølgende møde om igansatte prøvehandlinger på børne- og ungeområdet: de fem mest markante prøvehandlinger, der kan skabe forandringer, samt fem prøvehandlinger, der ikke er lykkedes, men som har skabt læring.

363. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

363. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

Sagsnr.: 330-2018-6642                 Dok.nr.: 330-2020-92687                                            Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til kommende møder/dagsordenspunkter.
Baggrund
Administrationen udarbejder og opdaterer løbende oversigten over kommende sager til Børne- og Ungeudvalgets møder (bilag 1), samt den kvartalsopdelte årsplan (bilag 2). I den forbindelse har udvalget mulighed for at komme med deres input til emner eller dagsordenpunkter, som de ønsker behandlet på kommende møder.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til kommende møder/dagsordenpunkter.
Vurdering
Sagsoversigten og årsplanen er vigtige redskaber i planlægningen af kommende udvalgsmøder. Administrationen vurderer, at det skaber værdi, hvis Børne- og Ungeudvalget har input til kommende møder eller dagsordenpunkter. Så vidt det er muligt, vil administrationen imødekomme udvalgets ønsker om tidspunkt for behandling af tilføjede dagsordenpunkter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuelle input til kommende møder/dagsordenpunkter.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. marts 2020:
Fraværende: 
At 1 - Intet at tilføje, planen følges.

364. Pressemeddelelser (B)

364. Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-92251               Dok.nr.: 330-2019-487976                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Baggrund
I Børne- og Ungeudvalgets Forretningsorden §8 er anført, at der på hver udvalgsdagsorden er en sag om pressemeddelelser.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. marts 2020:
Fraværende: 
At 1 - Udvalget besluttede at sende en videohilsen til områdets medarbejdere.
Ingen pressemeddelelse.

365. Godkendelse af referat (B)

365. Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2017-89569               Dok.nr.: 330-2019-487964                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet af udvalgsmødet.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet af udvalgsmødet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. marts 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

366. Orientering i forbindelse med coronavirus (D)

366. Orientering i forbindelse med coronavirus (D)

Sagsnr.: 330-2020-24584               Dok.nr.: 330-2020-147377                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal drøfte situationen på børne- og ungeområdet i forbindelse med coronavirus.
Baggrund
Administrationen vil på udvalgsmødet orientere om, hvordan situationen med coronavirus håndteres på børne- og ungeområdet. Herunder orienteres også om igangsatte tiltag samt muligheden for blandt andet at fremskynde anlægsinvesteringer/planlagte bygge- og anlægsprojekter mv.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan drøfte situationen på børne- og ungeområdet i forbindelse med coronavirus.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter situationen på børne- og ungeområdet i forbindelse med coronavirus.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 30. marts 2020:
Fraværende: 
Udvalget blev orienteret om situationen under Coronakrisen på
- dagtilbudsområdet, herunder sundhedsplejen og tandplejen
- skoleområdet
- det specialiserede børne- og ungeområde
Alle områder har omlagt kerneaktiviteterne. På dagtilbudsområdet blev der efter en uge justeret i nødpasningen. Der må forventes yderligere justering.
Helle Jacobsen (V) efterlyste oplysninger om
- hvordan elever, der er færdige med grundskolen, håndteres, bl.a. i forhold til FGU og STU
- status for den kommunale ungeindsats.
Notat herom eftersendes til udvalget.
Mulighederne for at iværksætte ekstra anlægs- og vedligeholdelsesarbejder m.v. blev drøftet. Udvalgets input indgår i bruttoliste til kommende økonomiudvalgsmøde.