358. Pejlemærker og handleplan for det specialiserede børne- og ungeomåde (B)
358. Pejlemærker og handleplan for det specialiserede børne- og ungeomåde
(B)
Sagsnr.: 330-2020-7594 Dok.nr.: 330-2020-123102 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkender pejlemærker og
handleplan for det specialiserede børne- og ungeområde.
Baggrund
I første kvartal 2020 har Børne-
og Ungeudvalget arbejdet i dybden med det specialiserede børne- og ungeområde
med henblik på at formulere og vedtage politiske pejlemærker for området. Udvalget
har afholdt temamøde med interessenter inden for området og er desuden blevet
præsenteret for en datasamling, som viser følgende overordnede tendenser i
relation til Slagelse Kommune:
·
Slagelse Kommune ligger blandt de kommuner i Danmark, der har den
største procentvise stigning i udgifterne på det særlige børne- og ungeområde.
Fra 2017-2018 var stigningen i nettodriftsudgifter på området 8,8 % i Slagelse
Kommune.
·
Slagelse Kommune ligger i toppen af kommuner i forhold til
antallet af anbragte børn pr. 1000 0-22 årige. Anbringelser i plejefamilie
udgør 60-70 % af alle anbringelser.
·
Nettodriftsudgifterne til anbringelser i Slagelse Kommune lå i
2018 blandt de 30 % højeste af alle kommuner.
·
Gennemsnitsalderen for førstegangsanbragte 0-17 årige ligger i
Slagelse Kommune blandt de laveste i Danmark med under 10 år.
·
Institutionsanbringelser udgjorde i 2018 28,8 % af alle
anbringelser i Slagelse Kommune.
·
Slagelse Kommune har højere udgifter til det særlige børne- og
ungeområde end landsgennemsnittet. Når man tager højde for udgiftsbehovet,
ligger Slagelse Kommune under landsgennemsnittet, men ikke så langt under som
tidligere.
På baggrund af ovenstående
tendenser samt input og synspunkter tilvejebragt på førnævnte temamøde er der
blevet formuleret en række pejlemærker på hhv. det forebyggende område og anbringelsesområdet.
Pejlemærkerne fremgår nedenfor.
Afdeling for Børn og Familie har
arbejdet med yderligere konkretisering af pejlemærkerne i form af en
handleplan, der er vedhæftet som bilag 1. Her er formuleret en række
tematikker, hvor pejlemærkerne kobles op på konkrete indsatser og tiltag.
Derudover er der også formuleret indikatorer, der kan benyttes for opfølgning
inden for hvert pejlemærke.
I bilag 2 findes et sammendrag
af Børne- og Ungeudvalgets drøftelser vedrørende pejlemærker på udvalgsmødet
den 2. marts 2020.
Pejlemærker for forebyggelsesområdet
Pejlemærke 1: Sundhedsfremme
og tidlig indsats
Sådan handler vi:
·
Vi vil opspore udsatte børn tidligere i deres liv.
·
Vi vil investere i initiativer og sundhedsfremme, så der bliver
mindre behov for mere indgribende indsatser for børn, unge og familier.
·
Vi tænker langsigtet og inddrager relevante parter tidligt.
Pejlemærke 2: Tværprofessionelt
samarbejde
Sådan handler vi:
·
Vi vil sikre, at udsatte børn, unge og deres familier oplever
sammenhæng i indsatser.
·
Med udgangspunkt i barnet, den unge og familien - deres behov –
spiller vi sammen på tværs af fag. Det gælder både internt i kommunen og sammen
med vores mange samarbejdspartnere.
·
Vi koordinerer indsatser og kommunikation, så børn, unge og
familier har én gennemgående kontaktperson, uanset problemstilling.
Pejlemærke 3: Styrket
sagsbehandling og gode medarbejdervilkår
Sådan handler vi:
·
Sammen med Task Force optimerer vi sagsgange, værktøjer og
organisering.
·
Vi har fokus på fastholdelse, rekruttering og kompetenceudvikling
af medarbejdere i et arbejdsmiljø præget af arbejdsglæde, trivsel og tillid
samt gode fysiske rammer.
·
Medarbejdernes kompetencer bruges klogt, så ressourcerne udnyttes
mest optimalt. Det sikres gennem planlægning og den rette medarbejderfordeling.
Pejlemærker for anbringelsesområdet
Pejlemærke 1: Den rette
kapacitet til specialiserede indsatser
Sådan handler vi:
·
Vi vil udvikle, nytænke og tilpasse foranstaltninger i et fagligt
stærkt samspil mellem leverandører og myndighed.
·
Vi tænker helhedsorienteret, med inddragelse af barnet, den unge,
dennes familie og netværk. Alle skal høres og mødes, hvor de er, i et
fordomsfrit udgangspunkt.
·
Vi skaber synergi mellem tilbud og indsatser på tværs af
forebyggende og akutte foranstaltninger og i samarbejde mellem aktører.
Pejlemærke 2: Færre
tvangsanbringelser
Sådan handler vi:
·
Vi hjælper først familien bedst muligt i eget hjem og tilstræber
derefter accept og samtykke, når anbringelser alligevel er nødvendige for
barnets tarv.
·
Vi udtømmer først alle andre muligheder og sikrer os, at anbringelse
uden samtykke er den rette løsning, inden vi skrider dertil.
·
Vi arbejder med forældrene på hurtigst muligt at få barnet/den
unge hjem igen.
Pejlemærke 3: Styrkede
plejefamilier
Sådan handler vi:
·
Vi sikrer sammenhæng og tæt samarbejde mellem fagpersonale og
plejefamilier.
·
Vi hjælper plejefamilien bedst muligt og tilbyder dem
kompetenceudvikling og netværk i et fagligt miljø.
·
Vi sikrer, at plejefamilierne har gode vilkår, til barnets/den
unges bedste.
Pejlemærke 4: Kontrolleret
udgiftsniveau
Sådan handler vi:
·
Vi arbejder forebyggende for at mindske akutte foranstaltninger.
·
Vi bruger så vidt muligt egne tilbud og tilstræber løbende en
optimal kapacitet.
·
Vi skaber synergi og samarbejde mellem tilbud og aktører og
undgår konkurrence.
·
Vi har fælles ansvar for økonomistyring og nedbringelse af
udgifter gennem hele organisationen.
Retligt
grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan godkende pejlemærker og
handleplan, som de foreligger, eller komme med ændringsforslag.
Vurdering
Administrationen vurderer, at de foreliggende pejlemærker og
handleplan for indsatserne på det specialiserede børneområde vil understøtte og
styrke indsatsen og prioriteringen i sagsbehandlingen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Afdelingen for Børn og Familie indstiller,
1. at Børne-
og Ungeudvalget godkender pejlemærker og handleplan for det specialiserede
børne- og ungeområde.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 30. marts 2020:
Fraværende:
Pejlemærker og handleplaner for det specialiserede børne- og
ungeområde godkendt med følgende ændringer:
- Nummereringen af pejlemærker gøres fortløbende.
- Anbringelsesområdet: pejlemærke 2 - overskriften ændres
til "Anbringelser uden samtykke som sidste udvej".
- Anbringelsesområdet: pejlemærke 4, tematikkeer 1. pkt.
ændres til "Der lægges vægt på, at der er tale om et tilbud til det
enkelte barn/ung efter en individuel vurdering, uanset om det er et kommunalt
eller privat tilbud. For at opnå kontrolleret udgiftsniveau bør kommunen indgå
i forhandlinger med udbyderne af tilbuddene, så et fornuftigt udgiftsniveau kan
holdes."