501. Orientering om høring af skitseforslag til Fribus 2.0 - Slagelse Syd (O)
501. Orientering om høring af skitseforslag til Fribus 2.0 - Slagelse Syd
(O)
Sagsnr.: 330-2020-150850 Dok.nr.: 330-2020-503530 Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Erhvervs- og Teknikudvalget har i forbindelse med trafikbestilling
2020 besluttet at nedlægge de fire skolebuslinjer 433 (Hvilebjergskolen og
Dalmose Skole), 496 (Hashøjskolen og Flakkebjerg Skole), 497 (Dalmose Skole) og
498 (Vemmelev og Boeslunde Skole) i juni 2021. Hensigten er at erstatte de fire
busruter med en ny Fribus inspireret af forsøgsprojektet i Stillinge
Skoledistrikt. Formålet med Fribussen er at tilbyde et produkt, som er gratis
for alle, og som kommer flere borgere i landdistrikterne til gavn. Et af
succeskriterierne er således at generere flere målgrupper i den kollektive
trafik.
Børne- og Ungeudvalget blev på
deres møde den 30. november 2020 orienteret om perspektiverne ved at etablere
en Fribus i området syd for Slagelse. Det er hensigten, at en Fribus suppleres
med lukkede kørselsruter for skolebørn, der i henhold til Folkeskoleloven har
krav på transport til og fra skole.
Der er herefter udarbejdet tre skitser til fribusruter, som
beskrives nedenunder.
Miljø- Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres ligeledes
om de tre skitseforslag.
I udarbejdelsen af skitserne er
der taget udgangspunkt i følgende målgrupper, som er defineret på baggrund af
lovmæssige krav, politiske ønsker fremsat af Erhvervs- og Teknikudvalget,
Børne- og Ungeudvalget samt Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget samt ønsker
udtrykt gennem dialog med borgerne:
·
Folkeskolebørn, som har krav på transport i henhold til
Folkeskolelovens § 26
·
Unge, der skal til uddannelsesfirkanten i Slagelse
·
Unge, der skal til fritidsaktiviteter eller fritidsjob
·
Ældre med behov for serviceydelser og indkøbsmuligheder, og som
ønsker at deltage i fritidsaktiviteter
Borger- og interessentinddragelse
Der har været dialog med lederne
for de seks folkeskoler i området, to friskoler, skoleelever på Dalmose Skole,
lederne af to klubber samt lokalråd i 11 lokalsamfund i perioden fra 10.
november 2020 til 22. januar 2021. På grund af corona-situationen har
muligheden for at holde fysiske møder været begrænset, og mange møder er
afholdt digitalt. Der er også flere lokalsamfund, som har valgt at give en tilbagemelding
via mail (se bilag).
I møderne med børn og unge samt lederne af skoler og klubber
er det tydeligt fremgået, at børn og unge, som bor i landdistrikterne, alene på
grund af manglende transportmuligheder har færre muligheder for at deltage i fritidsaktiviteter
og sociale aktiviteter, der foregår i de større byer, fx svømning i Korsør
eller Slagelse eller i klubaktiviteter i henholdsvis Oliemøllen i Skælskør og
Vemmelev Junior- og Ungdomsklub. Der er ligeledes et behov for at kunne komme
til henholdsvis ungdomsuddannelser i Slagelse og FGU i Korsør.
Der er herefter udarbejdet tre skitser til fribusruter, som
beskrives nedenunder. Antal af potentielle borgere med rimelig gåafstand til
ruterne og deres aldersfordeling fremgår af bilag.
Forslag 1 – Grøn rute
Formålet med forslag 1 er at
binde lokalbyerne syd for Slagelse sammen og sikre forbindelser til vigtige
knudepunkter/skiftesteder, som fx Skælskør busterminal og Slagelse station.
Ruteforslaget tilbyder en bedre tværgående kollektiv trafik, som reducerer
rejsetiden for eksempelvis børn, unge og øvrige borgere i den vestlige del af
området, der ønsker at benytte fritids- og servicetilbud og indkøbsmuligheder i
Skælskør. Den betjener også en del af oplandet til Vemmelev Skole.
Linjen kører gennem Sørbymagle,
Gimlinge, Dalmose, Eggeslevmagle, Skælskør og Vemmelev via Boeslunde, Hemmeshøj
og Stude. Det anslås, at linjen vil kunne betjene oplandet syd for Slagelse
cirka 8 gange om dagen, alle hverdage fra kl. 7 til 17.
Forslag 2 - Blå rute
Formålet med forslag 2 er at
tilbyde bedre kollektiv trafik til landdistrikterne i det vestlige område af
Slagelse Syd omfattende Sørbymagle, Dalmose, Flakkebjerg, og Hashøj. Den
betjener en del af oplandet til Hvilebjergskolen, Dalmose Skole, Flakkebjerg
Skole og Hashøjskolen. Ruten kører i en ringrute til og fra Slagelse station
via Sørbymagle, Gimlinge, Dalmose, Flakkebjerg, Fårdrup og Slots Bjergby. Det
anslås, at linjen vil kunne betjene oplandet cirka 12 gange om dagen, alle
hverdage fra kl. 7 til 17.
Forslag 3 – Rød rute
Formålet med forslag 3 er at
understøtte landdistriktsudviklingen i området mellem Dalmose og Skælskør med
en tværgående linje, der betjener Dalmose/Hyllested, Sønder Bjerge,
Eggeslevmagle, Skælskør, Fårdrup, og Flakkebjerg. Ruten kører i en ringrute til
og fra Dalmose midtby (tidligere station). Linjen vil reducere rejsetiden for
eksempelvis børn, unge og øvrige borgere i den vestlige del af området, der
ønsker at benytte fritids- og servicetilbud og indkøbsmuligheder i Skælskør.
Det anslås, at linjen vil kunne betjene området cirka 12 gange om dagen, alle
hverdage fra kl. 7 til 17.
Opsamling rute 1 og 2
Fælles for forslagene 1 og 2 er,
at Sørbymagle og Dalmose kan få en effektiv bybuslignende ordning, som kan
betjene vigtige mødesteder i byerne.
Opsamling rute 1 og 3
Begge linjer vil udvide
bybusbetjeningen i Skælskør.
Der er udarbejdet oversigtskort,
der viser de tre skitseforslag til ruter suppleret med demografiske data
indenfor et afstandsbælte på 1½ km på hver side af ruten. Afstandsbæltet er
valgt med henblik på at definere, hvilken afstand alle borgere skal kunne tåle
at bevæge sig for at komme til Fribus 2.0-ruten. Afstandsbæltet ændrer ikke på
kommunens forpligtelse til at sørge for transport til de elever, der har krav
på dette, men det definerer, hvor langt en elev selv skal kunne transportere
sig for at komme til Fribusruten.
Folkeskoleloven er kun gældende
for elever, der går i distriktsskolen. Det skal anføres, at der i dag er elever,
der ikke går i skole på distriktsskolen. Disse elever betaler selv for transport.
Ved nedlæggelsen af de fire busruter vil der kunne opstå en situation, hvor en
elev tidligere har kunnet tage en bus med selvbetalt buskort, men efter
etablering af Fribussen ikke længere har samme mulighed. Kommunen har ikke
lovhjemmel til at tilbyde særtransport til disse elever. Men hvis eleven kan
tage fribussen med henblik på at transportere sig til en skole i et andet
skoledistrikt, er dette naturligvis muligt.
Oplysningsark inspireret af
kommunens landsbyanalyse viser, hvordan otte landsbyer (100-400 indbyggere), en
enkelt mindre samt seks lokalbyer (400-1000 indbyggere) bliver berørt af nedlæggelsen
af 496, 497, 498 og 433, og beskriver potentialer i forhold til de tre
skitseforslag (se bilag).
Høring
Der vil være en høring fra den
3. februar til 8. marts 2021. I høringsperioden er der planlagt et digitalt
borgermøde den 17. februar.
Retligt
grundlag
Folkeskolelovens §26.
Bekendtgørelse nr. 665 om
befordring af elever i Folkeskolen (§1-5)
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen til
efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser
for andre udvalg
Sagens indhold vedrører også Erhvervs- og Teknikudvalget
samt Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende:
At 1 - Taget til efterretning.
Udvalget afgiver høringssvar på deres møde den 8. marts.
Udvalget ønsker fokus på, at busruterne tilgodeser
skoleelever, og opfordrer skolebestyrelserne til at være opmærksomme på dette.