Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) – Referat – 1. februar 2021



492. Godkendelse af dagsorden (B)

492. Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89635               Dok.nr.: 330-2020-494675                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalgets skal godkende dagsorden til mødet.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsorden til mødet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende: 
Godkendt.

493. Håndtering af COVID-19 på børne- og ungeområdet (O)

493. Håndtering af COVID-19 på børne- og ungeområdet (O)

Sagsnr.: 330-2020-24584               Dok.nr.: 330-2021-32088                                  Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om håndteringen af COVID-19 på børne- og ungeområdet.
Baggrund
Administrationen orienterer på mødet om den aktuelle situation ift. håndtering af COVID-19 på børne- og ungeområdet.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen om håndteringen af COVID-19 på børne- og ungeområdet til orientering.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres om håndteringen af COVID-19 på børne- og ungeområdet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende: 
Dorthe Christiansen orienterede om forberedelserne til genåbning af skolerne. Der er særlig opmærksomhed på proaktivitetet ift. unges mistrivsel og den mentale sundhed. Udvalget får fremlagt en plan for, hvordan der tages hånd om dette, og opfordrer til inddragelse af forskellige fagligheder samt foreningsliv og ungdomsuddannelser. Planen sendes hurtigst muligt ud til udvalgets og byrådets orientering.
Dorthe Christiansen orienterede desuden om igangværende arbejde ift. kørsel til specialskoler.
Maj-Britt Thy orienterede om, at der er få smittede i dagtilbuddene, og at der er opmærksomhed på rengøring. Mange dagtilbudsledere afholder trivselssamtaler med medarbejderne. Ift. test er det forskelligt, hvordan dagtilbuddene tilrettelægger det, men der er fokus på fleksibilitet.
Tine Aavang Jensen orienterede om situationen på det specialiserede børne- og ungeområde.
Frank E. Andersen orienterede om, at logistikken er på plads ift. vaccinationer. Ift. test har der netop været skifte af leverandør. Der etableres et pop-up-testcenter i Skælskør, og der forventes desuden to mobile enheder til test. 12 medarbejdere står klar til at deltage i smitteopsporing, hvis der opstår behov.

494. Fokusmål på Børne- og Ungeudvalgets område 2021 (B)

494. Fokusmål på Børne- og Ungeudvalgets område 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2021-7303                 Dok.nr.: 330-2021-29166                                  Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte fokusmål for udvalgets område i 2021.
Baggrund
Børne- og Ungeudvalget drøftede på udvalgsmødet den 11. januar 2021 administrationens oplæg til fokuspunkter på udvalgets område. På baggrund af udvalgets bemærkninger præsenteres et justeret forslag:
·        Flere børn og unge:
o   Trives fagligt, socialt og personligt
o   Får en bedre sundhedsprofil og oplever mere bevægelse i dagligdagen
·        Flere unge:
o   I uddannelse og beskæftigelse
·        Øget inddragelse og involvering af børn, unge og deres forældre
·        Øget fokus på forebyggelse og tidlig indsats for børn og familier i udsatte positioner
·        Fokus på arbejdsglæde og trivsel blandt medarbejdere
Opfølgningen på fokusmålene foregår kvartalsvis i forbindelse med budgetopfølgningerne. Administrationen foreslår et format, hvor administrationens præsenterer en sammenfattende helhedsvurdering af kvalitetsparametrene ud fra en række data, der i videst mulig udstrækning i forvejen tilvejebringes. Helhedsvurderingen vil både give vurdering af målopfyldelsen og udviklingen på området. Børne- og Ungeudvalget kan løbende tage stilling til behovet for justering af formatet samt yderligere data.
Nedenfor præsenteres en række eksempler på data, der kan bidrage til at belyse udviklingen iht. hvert fokusmål. Der er tale om både kvantitative og kvalitative data, der tilsammen giver det helhedsorienterede blik på børne- og ungeområdet. Det skal bemærkes, at nogle data tilvejebringes en gang om året, hvorved der ikke hvert kvartal vil kunne følges en udvikling.
Eksempler på data:
·        Flere børn og unge:
o   Trives fagligt, socialt og personligt
§  Opfølgning gennem dagtilbuddenes egne evalueringer, sprogindsats/sprogvurderinger og TOPI
§  Løbende fraværsprocenter
§  Løbende segregeringsprocent
§  Årlig opgørelse over prøvekarakterer
§  Årlig trivselsmåling
o   Bedre sundhedsprofil og mere bevægelse i dagligdagen
§  Løbende opdateringer om arbejdet med BiDS (Bevægelse i Dagtilbud og Skole)
§  Dagtilbuddenes revideringer/evalueringer af arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan, hvor implementering og forankring af bevægelsestilbud/initiativer bør kunne læses af
·        Flere unge:
o   I uddannelse og beskæftigelse
§  Årlig uddannelsesstatus 9 mdr. efter folkeskolens 9. og 10. kl
§  Årlig status over overgang til ungdomsuddannelse 15 mdr. efter afsluttet 9. kl.
§  Årlig fremskrivningsmodel over andel af 9. klasse-årgang, der forventes at fuldføre mindst en ungdomsuddannelse inden for 6 år efter 9. klasse
·        Øget inddragelse og involvering af børn, unge og deres forældre
§  Kvartalsvis afrapportering jf. involveringsplanen i Afdeling for Børn og Familie
§  Status på og evaluering af dagtilbuddenes arbejde med øget fokus på forældresamarbejde, børnedemokratiske tiltag m.v.
·        Øget fokus på forebyggelse og tidlig indsats for børn og familier i udsatte positioner
§  Opfølgning på kommende indsats omkring Barnets Første 1000 Dage (nationalt projekt)
§  Kvartalsvis afrapportering jf. involveringsplanen i Afdeling for Børn og Familie
§  Dagtilbuddenes egne evalueringer af arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan, hvor der er krav til særskilt indsats omkring børn i udsatte positioner
·        Fokus på arbejdsglæde og trivsel blandt medarbejdere
§  Kvartalsvis afrapportering jf. involveringsplanen i Afdeling for Børn og Familie
§  Opfølgning på APV’er i skoler og dagtilbud
§  Effektmåling af minimumsnormeringer i dagtilbud
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte fokusmål for udvalgets område i 2021 med afsæt i det fremlagte forslag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget beslutter fokusmål for udvalgets område i 2021.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter fokusmål for udvalgets område i 2021.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende: 
Fokusmålene justeres og affattes således:
- Flere børn og unge:
o Trives fagligt, socialt og personligt
o Får en bedre sundhedsprofil og oplever mere bevægelse i dagligdagen
- Flere unge:
o I uddannelse og beskæftigelse
- Øget inddragelse og involvering af børn, unge og deres forældre
- Øget fokus på forebyggelse og tidlig indsats for børn og familier, også dem i udsatte positioner
- Fokus på arbejdsglæde og trivsel blandt medarbejdere
- Kvalitet og resultater i det tværgående samarbejde
Udvalget efterspurgte en baseline for fokusmålene. I forbindelse med den løbende opfølgning ønsker udvalget dialog med de mange aktører på børne- og ungeområdet.

495. Budgetopfølgning 1 2021 - Børne og Ungeudvalget (B)

495. Budgetopfølgning 1 2021 - Børne og Ungeudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2021-5279                 Dok.nr.: 330-2021-19601                                  Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 1 for 2021 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Børne- og Ungeudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Budgetopfølgningerne udarbejdes i almindelighed på baggrund af aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.
Budgetopfølgning 1 gennemføres dog så tidligt på året, at de aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata er begrænsede. Derfor er udgangspunktet for budgetopfølgning 1, at budgettet overholdes på alle områder medmindre der er konkret viden om andet. Budgetopfølgningen udarbejdes derfor med fokus på:
      Væsentlige ændringer siden budgetvedtagelsen - særligt for områder, der er aktivitetsstyrede, eller tillægsbevillinger givet i 2020, som også har effekt i 2021
      Forventet realisering af anlægsbudget
Der sættes således primært fokus på de områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling. Handleplaner fra tidligere år, der fordrer indsats i 2021, forelægges ligeledes.
Børne- og Ungeudvalget forventes i 2021 overordnet at være i budgetmæssig balance ved udgangen af året.
8.1 Skole
På politikområdet ”Skole” forventer Afdeling for Skole ved denne budgetopfølgning budgetoverholdelse.
Status på det budgetudfordrede område ”Specialundervisning” er, at forbruget i 2021 forventes at være lig med budgettet. Arbejdet med at udvikle området til at kunne inkludere endnu flere børn og unge er igangsat, og fokus er på at kunne omlægge specialundervisningen, så frigjorte ressourcer vil kunne benyttes i almenområdet på længere sigt. Resultatet af arbejdet ventes at kunne ses fra skoleåret 2021/22.
Handleplaner:
Der er pr. december 2020 fire virksomheder på skoleområdet med en økonomisk handleplan:
Hashøjskolen, Hvilebjergskolen, Skælskør Skole samt UU Slagelse.
8.2 Dagtilbud
Der forventes på nuværende tidspunkt et merforbrug på vippen på 0,5 mio. kr., som ifølge Slagelse Kommunes retningslinjer skal finansieres af kassen ved årets afslutning.
Merforbruget skyldes, at børnetallet er steget lidt mere end forudsat i befolkningsprognosen fra marts 2020, der ligger til grund for Budget 2021-24.
8.3 Forberedende Grunduddannelse (FGU)
Politikområdet forventer budgetoverholdelse i 2021.
8.4 Børn og Familie
Det specialiserede børne- og ungeområde har i 2021 et samlet budget på netto 295,9 mio. kr.
Det er lidt lavere end det forventede forbrug i 2020, men dækker både over en stigning i budgettet til ydelser og en budgetlagt stigning i indtægterne på 16 mio. kr. som konsekvens af en omlægning af lovgivningen vedr. refusion af Særligt Dyre Enkeltsager.
Budgettet på udgiftssiden er lagt i efteråret 2020 på basis af prognoser vedr. udvikling i antal helårspersoner og gennemsnitspriser på de enkelte ydelser. Den faktiske udvikling i slutningen af 2020 og begyndelsen af 2021 har i store træk fulgt prognosen og ikke givet anledning til at ændre det forventede forbrug vedr. 2021.
På indtægtssiden er det derimod et stort usikkerhedsmoment om lovændringen vedr. Særligt Dyre Enkeltsager kan medføre så store indtægtsstigninger som forudsat af staten og deraf indregnet i budgettet.
Samlet set forventes budgetoverholdelse på Børn og Familie, men med et særligt opmærksomhedspunkt vedr. Særligt Dyre Enkeltsager
8.5 Sundhedspleje og Tandpleje
Politikområdet forventer budgetoverholdelse i 2021.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan godkende Budgetopfølgning 1, alternativt vælge ikke at godkende Budgetopfølgning 1.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2021
2022
2023
2024
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.   at  Budgetopfølgningen 1 for 2021 samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende: 
At 1 - Udvalget godkendte sagen og videresendte den til Økonomiudvalgets og Byrådets orientering. (V) tog sagen til orientering.
Udvalget spurgte ind til COVID-19-kompensation. Der er på nationalt plan endnu ikke givet kompensation for efteråret 2020.

496. Udmøntning af pulje til et generelt løft af folkeskolen (B)

496. Udmøntning af pulje til et generelt løft af folkeskolen (B)

Sagsnr.: 330-2021-5211                 Dok.nr.: 330-2021-18917                                  Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget kan tage stilling til, hvordan puljen til et generelt løft af folkeskolen skal udmøntes i 2021 og frem.
Baggrund
I finansloven for 2020 blev der afsat midler til et generelt løft af folkeskolen. Midlerne fordeles forholdsmæssigt mellem kommunernes andel af elever i folkeskolen. Således forventer Slagelse Kommune at modtage ca. 5 mio. kr. i 2021.
Puljens formål er at bidrage til et generelt løft af kapaciteten i folkeskolen gennem flere lærere. Midlerne skal således næsten udelukkende benyttes til ansættelse af lærere i undervisningstilbud etableret under folkeskoleloven, dvs. både almenskoler, specialskoler og eksempelvis heltidsundervisning i ungdomsskoler.
Skoleområdet er på baggrund af budgetaftalen for Budget 2020 i gang med en større omstilling af ressourcer fra specialområdet til almenområdet. Denne omstilling er stadig pågående og indeholder ud over omstilling af økonomiske ressourcer også en omstilling af medarbejdere med viden om og erfaring med børn og unge i den specialiserede målgruppe.
Der er mulighed for at fordele puljemidlerne på en sådan måde, at det understøtter den omstilling, der allerede er i gang. Hvis puljemidlerne kun fordeles på almenskolerne, kunne skolerne blive bedre klædt på til at håndtere inklusionsopgaven.
Retligt grundlag
Folkeskolelovens §40, stk. 2 vedr. kommunale skolers økonomiske rammer.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget har følgende handlemuligheder:
A.    Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, at det i 2021 og frem kun er kommunens almenskoler, der får del i puljemidlerne, og at midlerne fordeles forholdsvist efter elevtal.
B.    Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, at puljemidlerne fordeles på en anden måde.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget vælger handlemulighed A, da dette bedst vil understøtte den igangværende omstilling af midler fra special- til almenområdet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Skolechefen indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter at udmønte puljemidlerne iht. handlemulighed A.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende: 
At 1 - Godkendt.

497. Forslag om ændring af målgruppe ved Familieinstitutionen Havrebjerg og samtidig inddragelse af lejlighederne (B)

497. Forslag om ændring af målgruppe ved Familieinstitutionen Havrebjerg og samtidig inddragelse af lejlighederne (B)

Sagsnr.: 330-2021-5666                 Dok.nr.: 330-2021-20606                                  Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte en eventuel ændring af målgruppe ved Familieinstitutionen Havrebjerg, samt hvordan de to etablerede lejligheder kan bringes i anvendelse og integreres med det øvrige opholdssted. Løsningen kan i den forbindelse ses i relation til etableringen af nyt mestringshus i Slagelse Kommune, hvis der tages beslutning om at ændre målgruppen.
Baggrund
I forbindelse med opførelse af Familieinstitutionen Havrebjerg oprettede Slagelse Kommune to dertil hørende lejligheder. Hensigten var på daværende tidspunkt at etablere et tilbud for døgnophold for både forældremyndighedsindehaveren, barnet eller den unge og andre medlemmer af familien - med fokus på småbørnsområdet.
Socialtilsynet ville dog ikke godkende, at denne spædbørnsmålgruppe blev lagt sammen med Familieinstitutionen Havrebjerg, da det er en meget anderledes målgruppe. Spændvidden på de to målgrupper var for stor til at være så tæt forbundet.
Den ønskede anvendelse ville ydermere betyde, at der i huset i det ene medarbejderrum skulle bygges et separat toilet/bad til personalet jf. krav fra Socialtilsynet. Afhængig af spædbørnsmålgruppes alvorlighedsgrad vil det desuden ikke kunne svare sig økonomisk at oppebære vågne natpersonale, da der ”kun” er to lejligheder.
Retligt grundlag
Lov om Social Service.
Handlemuligheder
1)    Familieinstitutionen Havrebjerg laves om til at kunne håndtere målgruppen 0-6 årige, inkl. deres familier, så en del af Slagelse Kommunes indsats for sårbare småbørnsfamilier vil kunne varetages på stedet.
2)    Målgruppen ændres til 6-12 årige, med mulighed for forlængelse til det 18. år, hvor der vil være mulighed for at inddrage lejlighederne.
3)    Den nuværende målgruppe 12-18 årige bevares, med mulighed for efterværn op til det 23. år, hvor der vil være mulighed for at inddrage lejlighederne.
Ad. 1: Målgruppe 0-6 årige
Ved ændring af målgruppen til 0-6-årige og familier vil Familieinstitutionen Havrebjerg kunne varetage en del af de døgnophold for familier, som Slagelse Kommune iværksætter eksternt.
De seneste to år har Slagelse Kommune iværksat 17 ophold årligt med en gennemsnitlig opholdstid på knap 12 uger. Målgruppen er bl.a. familier med multiproblemstillinger, familier, hvor børnene er i alvorlig mistrivsel, med fokus på tilknytningsforstyrrelse og alvorligt personlighedsforstyrrede forældre, hvor der er mistanke om vanrøgt, eller der er fare for tilknytningsforstyrrelse hos barnet.
Som beskrevet i bilag 1: ”Notat om løsningsmuligheder vedr. inddragelse af lejligheder på Familieinstitutionen Havrebjerg” er de fysiske rammer på Havrebjerg ikke velegnede til målgruppen, som det er indrettet pt., hvilket betyder, at det kun er de to lejligheder, der vil kunne benyttes, som samtidig skal opgraderes med et ekstra toilet/bad og inventar. Det betyder en samlet etableringsudgift på anslået 280.000 kr.
Ad 2: Målgruppe 6-12 årige
Ved ændring af målgruppen til 6-12 årige med mulighed for forlængelse til det 18. år, vil Familieinstitutionen Havrebjerg kunne varetage nogle af de anbringelser, som Slagelse Kommune iværksætter eksternt. I 2020 var ca. 30 børn i aldersgruppen anbragt på opholdssted eller døgninstitution for børn og unge med sociale adfærdsproblemer. Børnene er typisk i flerårige anbringelser. Den typiske udgift til denne type forløb spænder mellem 60.000 – 90.000 kr. pr. måned, pr. barn, afhængig af den konkrete indsats og målgruppe.
De nuværende fysiske rammer på Havrebjerg vil uden ændringer kunne håndtere målgruppen, og de to lejligheder vil være velegnede til træning for de familier, der enten er på vej til udslusning/hjemgivelse, eller som akut anbringelse. Da målgruppen vil være den samme både i lejligheder og i hovedhuset, vil det samme personale kunne varetage begge indsatser. Der er således ikke udgifter til personaletoilet/bad ved lejlighederne. Den samlede anslåede udgift til indretning anslås at være i størrelsesorden 30.000 til 50.000 kr., og den nuværende takst kan bibeholdes, da antal værelser og øvrige udgifter vil være som nuværende indsats.
I forbindelse med ændring til denne målgruppe kan man med fordel opnormere med en fuldtids behandlingsansvarlig psykolog til stedet, da kompleksiteten stiger ved inddragelse af lejlighederne, samtidig med at behandlingsarbejdet vil blive vægtet højere end det socialpædagogiske arbejde. Dette vil få indflydelse på taksten pr. barn/ung.
Den nuværende målgruppe på Familieinstitutionen Havrebjerg vil med fordel kunne indtænkes i målgruppen for den kommende mestringsenhed som led i understøttelse af mestring af overgangen fra barn til voksen. Dette fordrer, at udvalget beslutter at ændre målgruppe for Familieinstitutionen Havrebjerg.
Ad 3: Målgruppe 12-18 årige, med mulighed for efterværn til det 23. år.
Den sidste model er en videreførelse af den nuværende målgruppe på Havrebjerg, de 12-18 årige, med mulighed for efterværn op til det 23. år. I 2020, var ca. 100 unge i aldersgruppen anbragt på opholdssted eller døgninstitution for børn og unge med sociale adfærdsproblemer. Børnene er typisk i flerårige anbringelser. Den typiske udgift til denne type forløb spænder mellem 60.000 – 90.000 kr. pr. måned, pr. barn, afhængig af den konkrete indsats og målgruppe.
Da målgruppen er den samme som nu, er eneste ændring, at man inddrager lejlighederne som en del af tilbuddet. Her tænkes lejlighederne brugt som udslusningsboliger for de unge. Der er to lejligheder, og med 2 unge i hver lejlighed, vil der kunne være 4 unge indskrevet.
De unge, der anbringes på Havrebjerg, har ofte misbrugsproblemer, og dette har betydning for personalets opsyn med de fritliggende lejligheder. Økonomien i tilbuddet anslås til at være den samme som hidtil med samme takst. Der vil dog være udgifter til indretning anslået til mellem 30.000 og 50.000 kr.
Vurdering
Administrationen anbefaler model 2. Det vil sige, at Familieinstitutionen Havrebjergs målgruppe ændres til 6- 12 årige, med mulighed for forlængelse op til det 18 år, med inddragelse af lejlighederne. Hertil anbefales at opnormere med en fuldtids behandlingsansvarlig psykolog.
Denne konstruktion med inddragelse af lejlighederne i behandlingsarbejdet vil kunne tage højde for kapacitet og kvalitet, der modsvarer de mange komplekse og foranderlige krav, der er på området for anbragte børn, unge og deres familier.
Dertil lægges et forbedret borgerperspektiv, da man må forvente kortere anbringelser samt mere inddragelse af familie.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ved valg af model 2, med en ændring af målgruppen til de 6-12 årige, vil anbefalingen om opnormering med en behandlingsansvarlig psykolog betyde, at budgettet til Familieinstitutionen Havrebjerg skal forøges med anslået 670.000 kr. årligt. Hertil lægges engangsudgifter til indretning på anslået 50.000 kr. Den ekstra udgift finansieres via takstregulering.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Social- og Projektchefen indstiller,
1.    at Børne- og Ungevalget beslutter målgruppe for indsatsen på Familieinstitutionen Havrebjerg, i forbindelse med inddragelse af de to lejligheder.
2.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter, at de afledte ekstraudgifter finansieres via regulering af taksten for Familieinstitutionen Havrebjerg.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende: 
At 1 - Udvalget besluttede, at målgruppen for Familieinstitutionen Havrebjerg ændres til 6-12-årige.
At 2 - Godkendt.

498. Initiativsag - Slagelse Kommunes brug af opholdsstedet Holmegaardshuset (B)

498. Initiativsag - Slagelse Kommunes brug af opholdsstedet Holmegaardshuset (B)

Sagsnr.: 330-2021-5738                 Dok.nr.: 330-2021-38113                                  Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 17. januar 2021 via sin initiativret ønsket, at byrådet tager stilling til Slagelse kommunes brug af opholdsstedet Holmegaardshuset.
Baggrund
Sjællandske bragte den 9. januar 2021 en artikel om Slagelse kommunes aktuelle brug af opholdsstedet Holmegaardshuset: ”I 2020 var 11 børn anbragt på stedet uden forældre, mens Slagelse Kommune samtidig betalte for 10 mor-barnophold. Syv var indskrevet til familiebehandling, der typisk er som led i udslusning fra netop et mor-barn-ophold. Pt. er der seks børn anbragt uden forældre, én mor i ophold med sit barn og seks indskrevet til familiebehandling.”
Byrådet har ad adskillige omgange på foranledning af Enhedslisten beskæftiget sig med kommunens brug af opholdsstedet, således i november 2016, december 2018, i april og maj 2019, oprindeligt i november 2016 på baggrund af en kritik fra forældre af behandlingen af børn og familier i forbindelse med anbringelse på opholdsstedet samt på baggrund af en henvendelse fra tidligere medarbejdere til den daværende borgmester.
Undervejs i denne periode fra november 2016 har der været en pause i anbringelserne. Der har i kommunen også været skærpet tilsyn i forbindelse med nogle personsager.
På byrådsmødet i december 2020 bevilgede byrådet ekstra seks millioner kroner til afdelingen for Børn og Familie.
I den forbindelse vil Enhedslisten gerne have oplyst, hvad kommunen får for pengene ved at anbringe forældre og børn på opholdsstedet Holmegaardshuset.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af § 11 i styrelsesloven.
Handlemuligheder
Ingen.
Vurdering
Ingen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, indstiller,
1.    at byrådet på sit møde i februar måned 2021 får en orientering om omfanget af Slagelse kommunes brug af opholdsstedet Holmegaardshuset i perioden fra 1. juli 2019 til 31. december 2020.
2.    at byrådet på sit møde får en orientering om forventningerne til og resultaterne af anbringelse af forældre og børn på opholdsstedet Holmegaardshuset i perioden fra 1. juli 2019 til 31. december 2020.
Beslutning i Byrådet den 25. januar 2021:
Fraværende: 
At 1 til 2 - Byrådet får en orientering på møde i februar. Forud sendes sagen til Børne- og Ungeudvalget.
Administrative bemærkninger:
I vedlagte bilag 1 findes en oversigt over Slagelse Kommunes forbrug og udgifter til Holmegaardshuset i 2019 og 2020.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende: 
Notat om forbrug og udgifter samt forventninger og resultater af anbringelser fremlægges på byrådsmødet i februar.
Helle Jacobsen (V) undlod at stemme.

499. Udviklingen på almenskoleområdet (O)

499. Udviklingen på almenskoleområdet (O)

Sagsnr.: 330-2021-6815                 Dok.nr.: 330-2021-26906                                  Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om udviklingen på almenskoleområdet på baggrund af det præsenterede materiale.
Baggrund
Børne- og Ungeudvalget har besluttet at arbejde med almenskoleområdet som tema i februar-april 2021. I denne indledende orientering vil Børne- og Ungeudvalget skriftligt og mundtligt blive præsenteret for materiale, der på forskellige måder belyser udviklingen på almenskoleområdet.
Retligt grundlag
Folkeskolelovens §40, stk. 2.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage orientering om udviklingen på almenskoleområdet til orientering.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Skolechefen indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager orientering om udviklingen på almenskoleområdet til efterretning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende: 
At 1 - Taget til efterretning.
Det præsenterede oplæg vedlægges som bilag til sagen.
Udvalget har særligt fokus på:
- At 10% af eleverne ikke påbegynder en uddannelse.
- At Slagelse Kommune ikke lever op til målene om søgning til erhvervsuddannelser.

500. Forebyggelse af misbrug blandt unge - Implementering af anbefalinger (O)

500. Forebyggelse af misbrug blandt unge - Implementering af anbefalinger (O)

Sagsnr.: 330-2019-52609               Dok.nr.: 330-2021-12803                                  Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Børne- og Ungeudvalget. 
Beslutningstema
Udvalget orienteres om den kommende proces med at få kvalificeret, koordineret og implementeret de 6 anbefalinger til forebyggelse af misbrug blandt unge.
Baggrund
I maj 2019 besluttede Byrådet at nedsætte et § 17. stk. 4 udvalg, hvis opgave var at komme med anbefalinger til forebyggelse af misbrug blandt unge. Opgaveudvalgets arbejde resulterede i 6 konkrete anbefalinger, som i oktober 2020, blev godkendt i Byrådet.
Byrådet ønskede samtidig, at anbefalingerne blev sendt til relevante fagudvalg med henblik på, at der arbejdes videre med anbefalingerne med relevante, lokale fagfolk og aktører. Formålet er at få kvalificeret, prioriteret og koordineret anbefalingerne med øvrige indsatser på området.
Organisering af indsatsen i en samlet ungeenhed
Jf. budgetaftalen 2021-2024 pkt. 7, skal indsatsen med at forebygge misbrug blandt unge forankres i en samlet ungeenhed med reference til Børne- og Ungeudvalget.
Børne- og Ungeudvalget blev på deres møde d. 11. januar 2021 præsenteret for rammerne for organisering af en samlet ungeenhed. Udvalget godkendte oplægget og pointerede, at Ungeenheden har ansvaret for implementering og afrapportering af anbefalingerne fra §17, stk. 4-udvalget, men at de samtidig har en forventning om, at arbejdet går i gang allerede inden etablering af Ungeenheden.
Kvalificering, prioritering og koordinering af indsatsen
For at sikre kvalificering, prioritering og koordinering af anbefalingerne til forebyggelse af misbrug blandt unge er Folkesundhed i gang med at etablere meningsgivende arbejdsfællesskaber omkring de 6 anbefalinger. Der nedsættes således ét arbejdsfællesskab per anbefaling bestående af relevante interne og eksterne aktører, heriblandt også borgere, hvor det giver mening.
Der er på nuværende tidspunkt inviteret aktører med fra dagtilbuds- og skoleområdet, Sundhedstjenesten, SSP, Handicap og Psykiatri, Jobcentret, Uddannelse og HR, Kultur og Fritid, ungdomsuddannelserne, Frivilligcenter Slagelse m.fl. Nogle aktører vil være repræsenteret i flere arbejdsfællesskaber.
Tidsplan
Der tages forbehold for, at corona-situationen kan påvirke nedenstående tidsplan, hvormed det kan blive nødvendigt at skubbe nogle af de forventede milepæle.
Januar 2021
Folkesundhed tournéer virtuelt rundt i organisationen og relevante eksterne samarbejdsfora med en kort præsentation af de 6 anbefalinger til forebyggelse af misbrug blandt unge. Formålet med touren er at udbrede kendskabet til anbefalingerne samt at kortlægge, hvilke konkrete aktører de forskellige arbejdsfællesskaber skal/bør bestå af.
Februar 2021
De 6 arbejdsfællesskaber nedsættes senest medio februar 2021, og hvert arbejdsfællesskab indkaldes til et virtuelt præsentations- og arbejdsmøde ultimo februar/primo marts 2021. På det første møde skal aktørerne udarbejde en tidsplan for implementering af den konkrete anbefaling.
Marts 2021 – August 2021
Arbejdsfællesskaberne kvalificerer anbefalingerne og koordinerer implementeringen af de konkrete indsatser med allerede-eksisterende tilbud. Arbejdsfællesskaberne forelægger fagudvalgene en orientering på de konkrete indsatser og den videre implementering på udvalgenes juni-møder.
August 2021
Det forventes, at anbefalingerne udmøntes i konkrete indsatser med opstart senest august 2021.
September 2021 – December 2021
Arbejdsfællesskaberne vil løbende tilpasse og udvikle indsatserne på baggrund af de tilbagemeldinger, de får fra de involverede aktører og borgere.
December 2021
Byrådet orienteres om en samlet status på implementering af de 6 anbefalinger, samt hvordan de 6 indsatser foreløbigt er blevet taget imod.
Januar 2022 – December 2024
Løbende udvikling og evaluering af indsatserne.
Retligt grundlag
Budgetaftalen 2021-2024 pkt. 7.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den foreslåede organisering og tidsplan tilgodeser muligheden for at skabe en succesfuld implementering af §17 stk. 4-udvalgets anbefalinger.
Arbejdsfællesskaberne skaber mulighed for at inkludere alle relevante interne og eksterne aktører på tværs i kommunen med interesse i det stofforebyggende arbejde, således at der skabes engagement og faglig kompetence ift. den forestående implementering.
Tidsplanen tilgodeser rum til at skabe ejerskab og medindflydelse iht. anbefalingernes konkrete udmøntning inden den egentlige planlægning, koordinering og igangsættelse af de forskellige indsatser.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Forebyggelses- og Seniorudvalget øremærkede i august 2020, 590.000 kr. fra Forebyggelsespuljen til implementering af opgaveudvalgets anbefalinger. Midlerne blev tildelt for en ét-årig periode og er søgt overført til brug i 2021.
I det vedtagne ændringsforslag VII i Budgetaftalen 2021-2024 er det besluttet at afsætte 500.000 kr. i overslagsårene dvs. år 2022, 2023 og 2024 til udvikling og implementering af anbefalingerne.
Konsekvenser for andre udvalg
Drift af de 6 indsatser til forebyggelse af misbrug blandt unge kan på sigt kræve prioritering i de kommende budgetter.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre, Skolechefen, og Social- og Projektchefen indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen omkring implementeringen af de 6 anbefalinger til forebyggelse af misbrug blandt unge til efterretning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende: 
At 1 - Taget til efterretning.
Udvalget foreslog, at præsentationen af anbefalingerne sker i et samarbejde mellem den administrative tovholder og medlemmer af opgaveudvalget.
Udvalget bemærkede: "Vi ser frem til, at arbejdet med de seks anbefalinger nu går i gang. Opmærksomheden henledes på, at opgaveudvalget har gjort sig meget umage med arbejdet og har brugt meget tid på udarbejdelsen af anbefalinger. Det er derfor vigtigt, at opgaveudvalget kan kende anbefalingerne, når de er blevet udmøntet, og at der derfor ikke ændres i opgaveudvalgets forslag til udmøntning."

501. Orientering om høring af skitseforslag til Fribus 2.0 - Slagelse Syd (O)

501. Orientering om høring af skitseforslag til Fribus 2.0 - Slagelse Syd (O)

Sagsnr.: 330-2020-150850             Dok.nr.: 330-2020-503530                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Erhvervs- og Teknikudvalget har i forbindelse med trafikbestilling 2020 besluttet at nedlægge de fire skolebuslinjer 433 (Hvilebjergskolen og Dalmose Skole), 496 (Hashøjskolen og Flakkebjerg Skole), 497 (Dalmose Skole) og 498 (Vemmelev og Boeslunde Skole) i juni 2021. Hensigten er at erstatte de fire busruter med en ny Fribus inspireret af forsøgsprojektet i Stillinge Skoledistrikt. Formålet med Fribussen er at tilbyde et produkt, som er gratis for alle, og som kommer flere borgere i landdistrikterne til gavn. Et af succeskriterierne er således at generere flere målgrupper i den kollektive trafik.
Børne- og Ungeudvalget blev på deres møde den 30. november 2020 orienteret om perspektiverne ved at etablere en Fribus i området syd for Slagelse. Det er hensigten, at en Fribus suppleres med lukkede kørselsruter for skolebørn, der i henhold til Folkeskoleloven har krav på transport til og fra skole.
Der er herefter udarbejdet tre skitser til fribusruter, som beskrives nedenunder.
Miljø- Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres ligeledes om de tre skitseforslag.
I udarbejdelsen af skitserne er der taget udgangspunkt i følgende målgrupper, som er defineret på baggrund af lovmæssige krav, politiske ønsker fremsat af Erhvervs- og Teknikudvalget, Børne- og Ungeudvalget samt Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget samt ønsker udtrykt gennem dialog med borgerne:
·        Folkeskolebørn, som har krav på transport i henhold til Folkeskolelovens § 26
·        Unge, der skal til uddannelsesfirkanten i Slagelse
·        Unge, der skal til fritidsaktiviteter eller fritidsjob
·        Ældre med behov for serviceydelser og indkøbsmuligheder, og som ønsker at deltage i fritidsaktiviteter
Borger- og interessentinddragelse
Der har været dialog med lederne for de seks folkeskoler i området, to friskoler, skoleelever på Dalmose Skole, lederne af to klubber samt lokalråd i 11 lokalsamfund i perioden fra 10. november 2020 til 22. januar 2021. På grund af corona-situationen har muligheden for at holde fysiske møder været begrænset, og mange møder er afholdt digitalt. Der er også flere lokalsamfund, som har valgt at give en tilbagemelding via mail (se bilag).
I møderne med børn og unge samt lederne af skoler og klubber er det tydeligt fremgået, at børn og unge, som bor i landdistrikterne, alene på grund af manglende transportmuligheder har færre muligheder for at deltage i fritidsaktiviteter og sociale aktiviteter, der foregår i de større byer, fx svømning i Korsør eller Slagelse eller i klubaktiviteter i henholdsvis Oliemøllen i Skælskør og Vemmelev Junior- og Ungdomsklub. Der er ligeledes et behov for at kunne komme til henholdsvis ungdomsuddannelser i Slagelse og FGU i Korsør.  
Der er herefter udarbejdet tre skitser til fribusruter, som beskrives nedenunder. Antal af potentielle borgere med rimelig gåafstand til ruterne og deres aldersfordeling fremgår af bilag.
Forslag 1 – Grøn rute
Formålet med forslag 1 er at binde lokalbyerne syd for Slagelse sammen og sikre forbindelser til vigtige knudepunkter/skiftesteder, som fx Skælskør busterminal og Slagelse station. Ruteforslaget tilbyder en bedre tværgående kollektiv trafik, som reducerer rejsetiden for eksempelvis børn, unge og øvrige borgere i den vestlige del af området, der ønsker at benytte fritids- og servicetilbud og indkøbsmuligheder i Skælskør. Den betjener også en del af oplandet til Vemmelev Skole.
Linjen kører gennem Sørbymagle, Gimlinge, Dalmose, Eggeslevmagle, Skælskør og Vemmelev via Boeslunde, Hemmeshøj og Stude.  Det anslås, at linjen vil kunne betjene oplandet syd for Slagelse cirka 8 gange om dagen, alle hverdage fra kl. 7 til 17.
Forslag 2 - Blå rute
Formålet med forslag 2 er at tilbyde bedre kollektiv trafik til landdistrikterne i det vestlige område af Slagelse Syd omfattende Sørbymagle, Dalmose, Flakkebjerg, og Hashøj. Den betjener en del af oplandet til Hvilebjergskolen, Dalmose Skole, Flakkebjerg Skole og Hashøjskolen. Ruten kører i en ringrute til og fra Slagelse station via Sørbymagle, Gimlinge, Dalmose, Flakkebjerg, Fårdrup og Slots Bjergby. Det anslås, at linjen vil kunne betjene oplandet cirka 12 gange om dagen, alle hverdage fra kl. 7 til 17.
Forslag 3 – Rød rute
Formålet med forslag 3 er at understøtte landdistriktsudviklingen i området mellem Dalmose og Skælskør med en tværgående linje, der betjener Dalmose/Hyllested, Sønder Bjerge, Eggeslevmagle, Skælskør, Fårdrup, og Flakkebjerg. Ruten kører i en ringrute til og fra Dalmose midtby (tidligere station). Linjen vil reducere rejsetiden for eksempelvis børn, unge og øvrige borgere i den vestlige del af området, der ønsker at benytte fritids- og servicetilbud og indkøbsmuligheder i Skælskør. Det anslås, at linjen vil kunne betjene området cirka 12 gange om dagen, alle hverdage fra kl. 7 til 17.
Opsamling rute 1 og 2
Fælles for forslagene 1 og 2 er, at Sørbymagle og Dalmose kan få en effektiv bybuslignende ordning, som kan betjene vigtige mødesteder i byerne.
Opsamling rute 1 og 3
Begge linjer vil udvide bybusbetjeningen i Skælskør.  
Der er udarbejdet oversigtskort, der viser de tre skitseforslag til ruter suppleret med demografiske data indenfor et afstandsbælte på 1½ km på hver side af ruten. Afstandsbæltet er valgt med henblik på at definere, hvilken afstand alle borgere skal kunne tåle at bevæge sig for at komme til Fribus 2.0-ruten. Afstandsbæltet ændrer ikke på kommunens forpligtelse til at sørge for transport til de elever, der har krav på dette, men det definerer, hvor langt en elev selv skal kunne transportere sig for at komme til Fribusruten.
Folkeskoleloven er kun gældende for elever, der går i distriktsskolen. Det skal anføres, at der i dag er elever, der ikke går i skole på distriktsskolen. Disse elever betaler selv for transport. Ved nedlæggelsen af de fire busruter vil der kunne opstå en situation, hvor en elev tidligere har kunnet tage en bus med selvbetalt buskort, men efter etablering af Fribussen ikke længere har samme mulighed. Kommunen har ikke lovhjemmel til at tilbyde særtransport til disse elever. Men hvis eleven kan tage fribussen med henblik på at transportere sig til en skole i et andet skoledistrikt, er dette naturligvis muligt.
Oplysningsark inspireret af kommunens landsbyanalyse viser, hvordan otte landsbyer (100-400 indbyggere), en enkelt mindre samt seks lokalbyer (400-1000 indbyggere) bliver berørt af nedlæggelsen af 496, 497, 498 og 433, og beskriver potentialer i forhold til de tre skitseforslag (se bilag).
Høring
Der vil være en høring fra den 3. februar til 8. marts 2021. I høringsperioden er der planlagt et digitalt borgermøde den 17. februar.
Retligt grundlag
Folkeskolelovens §26.
Bekendtgørelse nr. 665 om befordring af elever i Folkeskolen (§1-5)
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Sagens indhold vedrører også Erhvervs- og Teknikudvalget samt Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende: 
At 1 - Taget til efterretning.
Udvalget afgiver høringssvar på deres møde den 8. marts.
Udvalget ønsker fokus på, at busruterne tilgodeser skoleelever, og opfordrer skolebestyrelserne til at være opmærksomme på dette.

502. Gensidig orientering (O)

502. Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90127               Dok.nr.: 330-2020-494697                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
1.    Orientering fra formand
2.    Orientering fra medlemmer
3.    Orientering om henvendelser fra borgere
4.    Orientering fra administrationen
a.    Orientering om prøvehandlinger på børne- og ungeområdet
b.    Status på befolkningsudviklingen og de afledte effekter på dagtilbudsområdet og i Sundhedstjenesten 
c.    Status på anlægsprojekter på skoleområdet
d.    Orientering om tilsyn på Holmegaardshuset
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende: 
At 1 - Taget til efterretning.
Helle Blak (UFP) orienterede om henvendelser vedr. arbejdstidsaftaler.
Dorthe Christiansen orienterede i den forbindelse om igangværende forhandlinger. Dorthe Christiansen orienterede desuden om ansættelse af ny skoleleder på Marievangsskolen samt ny udviklingskonsulent i Afdeling for Skole.

503. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

503. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

Sagsnr.: 330-2018-6642                 Dok.nr.: 330-2020-494774                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til kommende møder/dagsordenspunkter.
Baggrund
Administrationen udarbejder og opdaterer løbende oversigten over kommende sager til Børne- og Ungeudvalgets møder (bilag 1), samt den kvartalsopdelte årsplan (bilag 2). I den forbindelse har udvalget mulighed for at komme med deres input til emner eller dagsordenpunkter, som de ønsker behandlet på kommende møder.
Vurdering
Sagsoversigten og årsplanen er vigtige redskaber i planlægningen af kommende udvalgsmøder. Administrationen vurderer, at det skaber værdi, hvis Børne- og Ungeudvalget har input til kommende møder eller dagsordenpunkter. Så vidt det er muligt, vil administrationen imødekomme udvalgets ønsker om tidspunkt for behandling af tilføjede dagsordenpunkter.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuelle input til kommende møder/dagsordenpunkter.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende: 
På kommende møde drøftes læringspunkter fra Børn&Unge-topmøde.

504. Pressemeddelelser (B)

504. Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-92251               Dok.nr.: 330-2020-494688                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte eventuel udsendelse af pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Retligt grundlag
I Børne- og Ungeudvalgets Forretningsorden §8 er anført, at der på hver udvalgsdagsorden er en sag om pressemeddelelser.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende: 
Ingen.

505. Godkendelse af referat (B)

505. Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2017-89569               Dok.nr.: 330-2020-494681                                Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet af mødet.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet af mødet.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende: 
Godkendt.