607. Budgetopfølgning 4 2021 - Børne- og Ungeudvalget (B)
607. Budgetopfølgning 4 2021 - Børne- og Ungeudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2021-75007Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Dok.nr.: 330-2021-354237Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Ã…bent
Kompetence: | Børne- og Ungeudvalget |
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører
Budgetopfølgning 4. for 2021 med rapportering og godkendelse af den økonomiske
status på udvalgets område.
Børne- og ungeudvalget godkender
budgetopfølgning samt ansøgning om tillægsbevillinger og budgetomplaceringer,
som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Sagens indhold
Budgetopfølgninger tager
udgangspunkt i aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til
forbrugsudviklingen for resten af året.
Budgetopfølgningerne har fokus
på områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig
handling eller forklaring. Endvidere indgår forskellige data omkring udvikling
i aktivitet m.m. på væsentlige områder, herunder serviceydelser til kommunens
borgere.
Handleplaner på virksomheder
eller enheder, der kræver særlige indsatser i 2021, forelægges ligeledes.
Denne budgetopfølgning viser, at
udvalget for 2021 forventes at have et merforbrug for driftsudgifterne på 4,8
mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne pÃ¥ 30,8 mio. kr.Â
Forbruget på driften fordeler
sig således på politikområder:
-Â Â Â Â Â 8.1
Skole: mindreforbrug på 5,0 mio. kr.
-Â Â Â Â Â 8.2
Dagtilbud: mindreforbrug på 0,1 mio. kr.
-Â Â Â Â Â 8.3
Forberedende Grunduddannelse(FGU): mindreforbrug på 2,9 mio. kr.
-Â Â Â Â Â 8.4
Børn og Familie: merforbrug på 13,3 mio.kr.
-Â Â Â Â Â 8.5
Sundhedspleje og Tandpleje: mindreforbrug på 0,6 mio. kr.
Bilag 1 angiver
nærmere specifikation af forbruget.
De væsentligste konklusioner er:
Børn og Familie forventer et
merforbrug på myndighedsdelen på 9,8 mio. kr. samt et merforbrug på
virksomheden Slagelse Familiehuse på 3 mio. kr.
På Børn og Familie ses
merforbruget primært på forebyggende indsatser og på opholdssteder. Herudover
forventes et merforbrug på de handicapkompenserende ydelser. Der forventes
omvendt mindreforbrug i forhold til budget på plejefamilier, døgninstitutioner
og sikrede institutioner. Der er desuden disponeret med øgede indtægter fra
refusion for særlige dyre enkeltsager på 1,7 mio. kr., som påvirker det
forventede resultat i positiv retning.
Budgetbehov relateret til
manglende centrale overførsler fra 2020
Der kan være opstået konkrete
budgetbehov, som følge af at opsparede midler ikke blev overført fra 2020 til
2021.
Planlagte og igangsatte
projekter eller tiltag på centrale områder, som ikke kan finansieres via
områdets budgetramme for 2021, kan derfor ud fra konkrete budgetbehov søge om
finansiering i forbindelse med budgetopfølgning 4. eller ved overførelse af
merforbrug til 2022.
Bevillingsansøgninger til BO4,
eller forventede behov for finansiering i overførelsessagen:
Bevillingsansøgninger:
1.  Â
Pædagogisk Udvikling & Inklusion (PUI) og Afdeling for dagtilbud søgte,
i forbindelse med overførselssagen, om at få overført til sammen 3,1 mio. kr.
fra 2020 til 2021. En del af disse midler skulle anvendes til øgede udgifter
til den specialiserede indsats i førskolealderen og omlægning af den
specialpædagogiske indsats. I den forbindelse søges der ved Budgetopfølgning 4 om
0,8 mio. kr. vedr. opgaven med støttetimer i dagtilbud, som Afdeling for
Dagtilbud i 2021 har overtaget fra PUI.
Udmøntning af besparelse
på 37 mio. kr.
Økonomiudvalget har drøftet
udmøntning af besparelsen på møde d. 11. oktober 2021. Økonomiudvalget har
tilkendegivet, at besparelser på 16,7 mio. kr. relateret til generel reduktion
ikke udmøntes men finansieres af kassen i 2021.Â
Besparelser på 20,9 mio. kr.
relateret til vakante stillinger, organisatoriske omlægninger og optimering af
opgavelæsningen på centrale enheder forventes udmøntet. De berørte områder har
derfor i denne budgetopfølgning taget højde for de forventede
budgetreduktioner.Â
Udmøntning forlægges
Økonomiudvalget og Byrådet til godkendelse i forbindelse med budgetopfølgning 4.
Herefter vil besparelsen blive indarbejdet i budgettet pÃ¥ de berørte omrÃ¥der.    Â
Anlæg
I forbindelse med Byrådets
behandling af Budget 2022-2025 er der også foretaget en vurdering af
mulighederne for nedjustering af omfanget af anlægsprojekter i 2021.
Endvidere er der foretaget en
vurdering af afsatte anlægsbudgetter i 2021 i forhold til forventet forbrug, og
behov at for at justere anlægsrammerne i 2021 og overslagsÃ¥r.Â
Der forventes ved
budgetopfølgning 4 et mindreforbrug på anlæg på 30,8 mio. kr.
COVID-19 kompensation
De enheder som har konkrete
merudgifter til COVID-19, som ikke kan finansieres inden for egen budgetramme
er kompenseret helt eller delvis ud fra en konkret vurdering.
På udvalgets område er der
søgt om kompensation for 1,3 mio. kr. som er indarbejdet i denne
budgetopfølgning.
8.1
Skole
Drift
Skoleområdet forventer ved denne budgetopfølgning et samlet
mindreforbrug på 5,0 mio. kr.
Det forventede mindreforbrug fordeler sig således:
Almenområdet, myndighed
På myndigheden for almenområdet
forventes der for nuværende et samlet mindreforbrug på 5,8 mio. kr.
Myndighed for
specialundervisning
Myndigheden for specialundervisning forventer ved denne
budgetopfølgning et merforbrug på 6,3 mio. kr. Merforbruget skyldes en forøget
aktivitet på området i forhold til det forventede niveau.
VirksomhedsomrÃ¥detÂ
Virksomheder (almenskoler, specialskoler, klubtilbud,
ungdomsskole m.fl.): Mindreforbrug på 3,0 mio. kr.
Der er samlet et forventet
mindreforbrug på virksomhedsområdet på 3,0 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt
fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et
acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger inden for
rammerne for god økonomistyring.
Julemærkehjemmet har et
forventet merforbrug på 736.000 kr. Der er udarbejdet handleplan (bilag 3).
Bevilling uden kassevirkning
Byrådet har 1. marts 2021 bevilget
5 mio. kr. til mere bevægelse i folkeskolen til skoleåret 2021/2022.
Da Rosenkilde Skole under ACV
budgetmæssigt er placeret under Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser,
søges om omplacering af deres andel af ovenstående bevilling på i alt 100.735
kr. henholdsvis 41.973 kr. i 2021 og 58.762 kr. i 2022.
Omplacering
af budget fra Stillinge skole til Kommunale Ejendomme.
Budget
vedr. leje af container til autisme klasse på Stillinge Skole blev flyttet til
Stillinge skole i forbindelse med BO2. Udgiften bogføres imidlertid på
Kommunale ejendomme, hvorfor budgettet søges overført tilbage dertil. Der søges
omplaceret 65.000 kr. vedr. 2022, 2023 og 2024.
Bevilling, der tilføres
kassen
Vippe - almenskoler
Tildelingsmodellen for almenskoler indeholder en
garantitildeling, som sikrer, at alle skoler kan tilbyde det højere
minimumstimetal, der blev indført med skolereformen i 2014. Med denne
garantideling er det ikke givet, at der er en én til én sammenhæng mellem
ændring i antal elever og ændring i budgettet. Der foretages derfor en
vippeafregning ud fra elevtallet pr. 5.9.
Pr. 5. september 2021 er der et fald på 210 elever i forhold
til budgetforudsætningerne. Vippeafregningen udgør 6,8 mio. kr., og
mindreforbruget skal tilføres kassen.
Vippe - SFO og klubområdet
Det er forventningen, at der på
�vippen� for SFO- og klubområdet ved årets udgang er et mindreforbrug på ca.
3,6 mio. kr., der skal tilføres kassen jf. økonomiskema. Dette skyldes primært
et større fald i antal børn, end prognosen indikerede ved budgetlægningen.
�Vippen� er i konstant bevægelse, da den ligeledes bliver påvirket af
til/fraflytning og til/afgang af børn i private skoler.
Bevilling, der finansieres
af kassen
Bidrag til statslige og
private skoler samt efterskoler
Mindreforbrug på i alt 646.000 kr. skal tilføres kassen, jf.
økonomiudvalgets beslutning fra april 2013.
8.2
Dagtilbud
Drift
For det samlede dagtilbudsområde
(virksomhederne + de centrale poster + vippeordning) forventer Center for Børn
og Unge et samlet mindreforbrug på 0,1 mio. kr.
·       Â
Virksomhederne forventer samlet set et mindreforbrug på 7,3 mio.
kr., under forudsætning af at de bliver kompenseret for afvigelser til
budgetlagte børnetal via Vippeordningen.
·       Â
På de centrale poster (forældrebetaling, økonomisk friplads,
PA-elever) forventes et merforbrug på 0,8 mio. kr. Merforbruget skyldes
hovedsageligt stigende udgifter til specialiserede dagtilbud og opgaven med
støttetimer i dagtilbud, der i 2021 er overtaget fra Pædagogisk Udvikling &
Inklusion (PUI)
·       Â
Da børnetallet aktuelt er højere end forventet ved
budgetlægningen, er forventningen på nuværende tidspunkt et merforbrug på
Vippeordningen på 6,5 mio. kr. Teknikken omkring Vippeordningen er nærmere
beskrevet i bilag 1.
Der er ved Budgetopfølgning 4 for 2021 ingen virksomheder på
dagtilbudsområdet med økonomisk handleplan.
Bevilling, der finansieres af kassen
Ifølge beslutning i Økonomiudvalget d. 22. april 2013 skal
merforbrug på �Vippen� udlignes fra kassen ved regnskabsafslutningen. For at
undgå store kassefinansierede bevillinger ved regnskabsårets afslutning
anbefaler administrationen, at der gives en kassefinansieret tillægsbevilling
på 6,5 mio. kr. i forbindelse med Budgetopfølgning 4. Evt. afvigelser mellem
den forventede vippeafregning på nuværende tidspunkt og den endelige afregning
bevilliges ved regnskabsafslutningen.
Bevilling uden kassevirkning
Byrådet besluttede ved Budgetopfølgning 2 i maj 2021 at
indarbejde de forventede tilførsler af finanslovsmidler til bedre normeringer i
budget 2021-2024 for at kunne indregne midlerne i forældrebetalingstaksterne
ved budgetlægningen. På det tidspunkt forventede Slagelse Kommune at modtage
11,809 mio. kr. i 2022, men i september har ministeriet meldt ud, at Slagelses
andel af puljen bliver på 13,724 mio. kr. Det er 1,915 mio. kr. mere end
forventet og skyldes at Slagelse har fået andel i en særlig pulje til kommuner med
dårlige normeringer. De ekstra 1,915 mio. kr. er ifølge hensigten indregnet i
de takster, som Byrådet skal vedtage i november 2021, men formelt skal der
vedtages indtægts- og udgiftsbevilling, for at merindtægten kan indregnes i
taksten.
Anlæg
På anlægsprojekterne under Dagtilbud forventes der for
nuværende et mindreforbrug på 30,8 mio. kr. De forventede forbrug pr.
anlægsprojekt er udspecificeret i Bilag 2.
8.3
Forberedende Grunduddannelse (FGU)
Der forventes et mindreforbrug på 2,9 mio. kr. vedr. FGU. Budgettet
består af både service- og overførselsudgifter med serviceudgifter som den
største post.
8.4
– Børn og Familie
Det forventede forbrug på det specialiserede børne- og
ungeområde opgjort efter 3. kvartal 2021 er beregnet til 309,3 mio. kr.
Budgettet på området er ved årets start justeret til 296 mio. kr. Der er
således efter 3. kvartal et forventet merforbrug i 2021 på 13,3 mio. kr.,
hvoraf de 3,6 mio. kr. vedrører virksomheden Slagelse Familiehuse og Havrebjerg
Heldagsinstitution og de 9,8 mio. kr. er på myndighed.
Det svarer til en forventet overskridelse på 4,5 % af det
samlede budget på det specialiserede børne- og ungeområde.
Budgetoverskridelsen er primært på 5.20 opholdssteder og
5.21 forebyggende foranstaltninger. PÃ¥ 5.20 ses at der disponeres med flere
helårspersoner end 2020. Gennemsnitspriserne pr. helårsperson er samtidig kun
marginalt billigere i forhold til 2020, hvilket giver en øget samlet
disponering på området.
Den forventede budgetoverskridelse på 5.21 forebyggende
foranstaltninger er et resultat af større aktivitetsniveau end forudsat ved
budget. Særligt på familiebehandling ses et højere antal helårspersoner, ift.
2021, samtidig med at gennemsnitsprisen også er steget ift. 2020. I forhold til
kontaktpersonordninger ses en lignende forøgelse af aktiviteten, mens prisen
pr. helårsperson er faldet marginalt.
Omvendt ses på 5.22 Plejefamilier, at der er et fald i
antallet af disponerede helårspersoner, hvilket resulterer i et forventet
mindreforbrug i forhold til budget på knap 1 mio. kr. i 2021
Bevilling, der finansieres af kassen
Det samlede forventede merforbrug for 2021 på Politikområde
8.4 Børn og Familie på 12,8 mio. kr., hvor de 3,6 mio. kr. vedrører
Virksomheden Slagelse Familiehuse og Havrebjerg Heldagsinstitution.
Merforbruget på Slagelse Familiehuse skal der udarbejdes en særskilt handleplan
for.
I forhold til merforbruget, der relaterer sig til myndighed
på 9,8 mio. kr., er der i forbindelse med budgetaftalen for 2022 indregnet en
bevilling på 9,1 mio. kr. på baggrund af det forventede merforbrug i
forbindelse med Budgetopfølgning 3.
De resterende merforbrug på 0,7 mio. kr. vurderes at kunne
håndteres inden for Børne- og Ungeudvalgets budgetramme.
Anlæg
Der et enkelt anlægsprojekt på
området, Etablering af Botilbud på Halsebyvænge, hvor det afsatte budget på 0,9
mio. kr. forventes forbrugt i 2021.
8.5
– Sundhedspleje og Tandpleje
For sundhedsplejen og tandplejen
forventes samlet set et mindreforbrug på 0,6 mio. kr.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet.
Det fremgår ligeledes af den økonomiske politik, at i
forbindelse med ansøgning om tillægsbevillinger skal der angives andre
finansieringsmuligheder end kassefinansiering.
Handlemuligheder
Der henvises til udarbejdede
handleplaner m.v., der vedlægges som bilag.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at
budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Bevillingsønske |  |  | | |  |
Drift
- Skole | 8.1 | -42 | -59 | Â | Â |
Drift
– Rosenkilde Skole | 4.1 | 42 | 59 |  |  |
Drift
– Skole Vippeafregning | 8.1 | -6.840 |  |  |  |
Drift
– Vippeafregning SFO og klub | 8.1 | -3.598 |  |  |  |
Drift
– Statslige og private skoler | 8.1 | -646 |  |  |  |
Drift
– Finanslovsmidler vedr. minimumsnormeringer | 8.2 |  | 1.915 -1.915 |  |  |
Drift
– Dagtilbud manglende overførsel fra 2020 til 2021 | 8.2 | 800 |  |  |  |
Drift
– Dagtilbud Vippeafregning | 8.2 | 6.465 |  |  |  |
Drift
- Skole | 8.1 | Â | -65 | -65 | -65 |
Drift
- Kommunale Ejendomme | 6.3 | Â | 65 | 65 | 65 |
Anlæg |  |  |  |  |  |
Afledt
drift | Â | Â | Â | Â | Â |
Finansiering | Â | Â | Â | Â | Â |
Afsat
rådighedsbeløb |  |  |  |  |  |
Kassen | Â | 3.819Â | 0Â | 0Â | 0 |
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektør og chefer
indstiller
1.  at  Budgetopfølgning
4. for 2021 samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering for
Økonomiudvalg og Byrådet
2.  at
 Det overfor Økonomiudvalg og Byråd indstilles, at der søges tillægsbevilling
på 3,819 mio. kr., der tilføres kassen
Bilag
330-2021-374700 | Bilag 1 - Budgetopfølgning 4 for BUU |
330-2021-375385 | Bilag 2 - Forventet resultat anlæg |
330-2021-382203 | Bilag 3 - Handleplan for Julemærkehjemmet |
330-2021-368980 | Bilag 4 - Status på Børne- og Ungeudvalgets fokusmål
august 2021 |
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 1. november 2021:
Fraværende:Â
Søren Lund Hansen (O)
At 1 - Godkendt og videresendes til orientering for
Økonomiudvalget og Byrådet.
At 2 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og
Byrådets godkendelse.
Udvalget udtrykte bekymring for den økonomiske udvikling på
specialundervisningsområdet.
Udvalget bemærkede, at der er mangel på medarbejdere på
velfærdsområderne, og at det er vigtigt, at Slagelse Kommune er en attraktiv
arbejdsplads.
Helle Blak (UFP) opfordrede i den forbindelse til, at
mindreforbrug, der overføres til kassen, i stedet målrettes rekruttering og
fastholdelse af nyuddannede medarbejdere på velfærdsområderne samt nødvendige
anlæg, fx til udenomsarealerne på Familieinstitutionen Havrebjerg.
Helle Jacobsen (V) bemærkede: "Venstre bemærker, at
Budgetopfølgning 4 viser væsentlig større forbrugsprocent end forventet ved
Budgetopfølgning 3. Venstre udtrykker bekymring for, at forbrugsprocenterne
dermed lander højere end det niveau, som flertallet har forudsat - og tættere
på det niveau, som forvaltningen fandt realistisk den 30. August 2021."