Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) – Referat – 1. november 2021



603. Godkendelse af dagsorden (B)

603. Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89635               Dok.nr.: 330-2021-43389                                            Åbent

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsordenen.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. november 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

Godkendt, idet sag 615 udgik efter anmodning fra Helle Jacobsen (V), som bemærkede, at der er lavet et selvstændigt punkt om samme emne.

Søren Lund Hansen (O) deltog i rundvisningen på Familieinstitutionen Havrebjerg, men deltog ikke i udvalgsmødet.

604. Dialog med Slagelse Kommunale Elevråd (D)

604. Dialog med Slagelse Kommunale Elevråd (D)

Sagsnr.: 330-2021-85448               Dok.nr.: 330-2021-386331                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan på baggrund af dialog med repræsentant fra Slagelse Kommunale Elevråd drøfte ønsker til samarbejdet samt elevrådets økonomi og kommunens eventuelle medlemskab af Elevvenlig Kommune.

Sagens indhold

I august 2021 blev Slagelse Kommunale Elevråd nedsat for en ny periode, og der blev valgt ny formand og næstformand.

På udvalgsmødet deltager en repræsentant fra SKE i en drøftelse af elevrådets ønsker og tanker om deres opgave og indflydelse, herunder samarbejdet med for eksempel Børne- og Ungeudvalget. Ligeledes kan elevrådets økonomi og et eventuelt medlemskab af Danske Skoleelevers koncept �Elevvenlig Kommune� drøftes.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan på baggrund af dialog med repræsentant fra Slagelse Kommunale Elevråd drøfte ønsker til samarbejdet samt elevrådets økonomi og kommunens eventuelle medlemskab af Elevvenlig Kommune.

Vurdering                                                   

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget på baggrund af dialog med repræsentant fra Slagelse Kommunale Elevråd drøfter ønsker til samarbejdet samt elevrådets økonomi og kommunens eventuelle medlemskab af Elevvenlig Kommune.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. november 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Drøftet.

Nanna Løfmark fra Slagelse Kommunale Elevråd (SKE) deltog i drøftelsen.

SKE har med afsæt i drøftelse med Danske Skoleelever og borgmesteren fokus på behovet for bedre seksualundervisning i skolerne. Børne- og Ungeudvalget anbefaler, at der udarbejdes handleplan på dette, som sendes til høring i SKE.

Ift. Elevvenlig Kommune vurderer SKE, at der ikke er behov for medlemskab, men at pengene giver større værdi, hvis de benyttes til valgfagsaktiviteter på fx ZBC.

Børne- og Ungeudvalget sendte en stor ros til SKE og understregede vigtigheden af en løbende dialog mellem SKE og det politiske niveau. Udvalget anbefaler i den forbindelse, at der i 1. kvartal af den nye byrådsperiode afholdes dialogmøde mellem SKE og det kommende udvalg på børne- og ungeområdet. På dette møde kan handleplan for bedre seksualundervisning drøftes.

605. Opfølgning på Årsrapportering 2020 af magtanvendelser på børne- og ungeområdet (O)

605. Opfølgning på Årsrapportering 2020 af magtanvendelser på børne- og ungeområdet (O)

Sagsnr.: 330-2020-20232               Dok.nr.: 330-2021-363716                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Som opfølgning på Børne-og Ungeudvalgets beslutning den 10. maj 2021 orienteres udvalget om udviklingen i magtanvendelser overfor Slagelse-børn/unge, der er anbragt i kommunale døgninstitutioner og private opholdssteder i perioden 1. januar -31. august 2021.

Sagens indhold

Årsrapporteringen om magtanvendelser fra 2020 viste, at der var en stigning i antallet af indberettede magtanvendelser overfor børn og unge i kommunale og private tilbud på 102 % (91) i perioden fra 2019-2020.

Af de 91 magtanvendelser i 2020 tegnede 4 børn sig for 41 af det samlede antal, hvoraf de 3 børn var Slagelse-børn, og 1 barn var anbragt af udenbys kommune i et Slagelse Kommune-tilbud. For alle 3 Slagelse-børn gør det sig gældende, at det er børn med meget komplekse udfordringer.

Udviklingen i magtanvendelser pr. 1. januar-31- august

Børn: 1.1.2021 - 31.8.2021

 

 

Antal magt

Procentfordeling

Antal magt, Slagelse borgere

Antal magt,

Udenbys borgere

Antal cpr. Numre

Slagelse borgere

Udenbys borgere

25 unikke cpr. numre

 

ACV

17

26,6%

2

15

9

2

7

64 magtanvendelser

 

Havrebjerg

3

4,7%

3

0

2

2

0

Tilladte magtanv. 56

87,5%

Private tilbud

44

68,8%

44

0

15

15

0

Ikke tilladte magtanv. 8

12,5%

Total:

64

100,0%

49

15

26

19

7

1 borger har både magtanvendelser på ACV og et privat tilbud.

Slagelse borgere og udenbys borgere med udgangspunkt i Handlekommune.

Ikke tilladt magtanvendelser indeholder også Aflastning og Anden Lovgivning.

3 Slagelse børn tegner sig for 26 magtanvendelser

Antallet af magtanvendelser overfor børn og unge anbragt egne kommunale og private tilbud sammenlignet med tallene i årsrapporteringen fra 2020 er forsat meget høj.

Ud af de 64 magtanvendelser er de 49 magtanvendelser foretaget på Slagelse-børn.

Ud af de 26 magtanvendelser på 3 Slagelse-børn tegner 1 ung sig for 15 magtanvendelser.

De 15 magtanvendelser er magtanvendelse i form af rumundersøgelse af den unges opholdsrum jf. Voksenansvarslovens § 16. Lederen og bemyndiget personale kan uden retskendelse beslutte, at der kan foretages en undersøgelse af en anbragt barn eller ungs person eller opholdsrum, hvis der er bestemte grunde til at antage, at barnet eller den unge er i besiddelse af effekter, og besiddelsen medfører, at ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn ikke kan iagttages.

Initiativer for nedbringelse af magtanvendelse

Behandlingen af magtanvendelser på børne- og ungeområdet i Slagelse Kommune har siden kommunalreformen i 2007 været varetaget af kommunens tilsynsenhed – og fra 2014 Socialfagligt Team i Center for Handicap og Psykiatri.

For at sikre det rigtige match mellem barnet/den unges behov og anbringelsessted, herunder det personrettede tilsyn med barnets/unges trivsel trivsel i anbringelsen, er behandlingen af magtanvendelserne overfor børn og unge overgået til Afdeling for Børn og Familie pr. 1. september 2021.

Retligt grundlag

Lov om voksenansvar.

     Handlemuligheder

A) Børne og Unge udvalget kan tage orienteringen til efterretning.

B)  Børne og Ungeudvalget kan anmode administrationen om yderligere oplysninger.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at placeringen af sagsbehandlingen af magtanvendelser overfor børn og unge i Afdeling for Børn og Familie dels vil medføre et øget fokus på barnets/den unges trivsel i anbringelsen og dels medføre et øget fokus på det rigtige match mellem barnets/den unges behov og anbringelsesstedets kvalitet og kompetencer.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.

Bilag

330-2020-122673

Bilag 1 - Magtanvendelse

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. november 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Taget til efterretning.

Jonna Andersen fra Center for Handicap og Psykiatri deltog i drøftelsen.

Udvalget ønsker fortsat fokus på at nedbringe antallet af magtanvendelser, både i egne og private tilbud, herunder også en fortsat opmærksomhed i visitationen på at skabe et godt match mellem barn/ung og anbringelsesstedet.

Udvalget forventer, at der stilles krav til personalets uddannelsesniveau også i de private tilbud, og anerkender, at der allerede foregår et samarbejde mellem administrationen og de private tilbud med fokus på blandt andet dette.

606. Status på Task Force-projektet i Afdeling for Børn og Familie (O)

606. Status på Task Force-projektet i Afdeling for Børn og Familie (O)

Sagsnr.: 330-2020-156136             Dok.nr.: 330-2021-377443                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om fremdrift og status for Task-Force projektet på børne- og familieområdet

Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget godkendte den 30. november 2020 en involveringsplan, som har til formål at sikre, at udvalget løbende orienteres omkring fremdrift og status på Task Force-projektet på børne- og familieområdet. Der afrapporteres til udvalget kvartalsvis i perioden 2021-2023. Udvalget har besluttet, at der i afrapporteringen skal være fokus på:

1.    Implementering af udviklingsplanen i samarbejde med Socialstyrelsen, der skal styrke det socialfaglige arbejde

2.    Kompetenceudvikling for medarbejdere og ledere

3.    Fokus på psykisk arbejdsmiljø og sagstal

4.    Bedre fysiske rammer for borgere og medarbejdere

Herunder beskrives overordnet status på Task Force-projektet ud fra de fire fokuspunkter. Bilag 1 giver en mere detaljeret beskrivelse af fremdrift og status på projektet.

Ad pkt. 1.

Implementering af udviklingsplanen i samarbejde med Socialstyrelsen, der skal styrke det socialfaglige arbejde.

Der har været afholdt statusmøde med Task Forcen v/Socialstyrelsen den 7. september 2021. Socialstyrelsen er meget positive overfor de igangsatte initiativer i relation til udviklingsplanen samt de fremlagte overvejelser i forhold til det videre arbejde.

Der arbejdes kontinuerligt med metodeværktøjerne. Der er udnævnt 10 SPUK-Implemen-teringsagenter, som skal understøtte den nødvendige forandring, stabilitet og ensartethed i metodeudviklingen på tværs af teams. De har været på udvidede opfølgende kurser i august og skal igen i november 2021.

I forhold til det tværfaglige samarbejde har Afdeling for Børn og Familie netop afholdt en række møder med skole- og dagtilbudsledere med henblik på evaluering af den forebyggende indsats, hvor en forebyggende rådgiver fra Afdeling for Børn og Familie er fast tilknyttet et antal skoler og dagtilbud. Der er stor enighed om at indsatsen fungerer. Der opleves stor fleksibilitet, god sparring og gode relationer. Der er aftalt løbende samarbejdsmøder med skoler og dagtilbud i et fast rul med opstart fra 2022.

Ad pkt. 2.

Kompetenceudvikling for medarbejdere og ledere.

Der er afholdt/afholdes løsningsfokuseret praksiskursus i �Netværksinddragende metoder� v/Socialstyrelsen for alle medarbejdere og ledere. Formålet med den løsningsfokuserede metode er at skabe processer, der engagerer alle de voksne rundt om barnet med at undersøge muligheder og forandringer på en systematisk måde. De første hold er gennemført i oktober 2021, og undervisningen fortsætter i november og december.

Nye medarbejdere bliver via kompetencekataloget tilbudt kurser i systematik i sagsbehandlingen, så det sikres, at alle har samme forståelsesramme og metodeværktøjer.

Ad pkt. 3.

Fokus på psykisk arbejdsmiljø og sagstal

Fra april og frem til oktober 2021 har der løbende været stillingsopslag i forskellige medier for at rekruttere de nødvendige medarbejderkompetencer i Afdeling for Børn og Familie. Det har været et langt sejt træk, da det generelt har været svært at rekruttere socialrådgivere. Der blev derfor taget initiativ til at oprette et stillingsopslag efter kandidater, der ønsker at uddanne sig til socialformidlere. Fra 1. november 2021 er der således ansat fire nye medarbejdere, der alle har en solid administrativ baggrund, og som samtidig med jobbet i Afdeling for Børn og Familie, skal tage uddannelsen som socialformidler.  

Med de seneste ansættelser og stadig løbende kompetenceudvikling af nye som nuværende medarbejdere vil hver rådgiver forventeligt i det nye år på børne- og familieområdet have i gennemsnit 25 sager, og rådgiverne på børnehandicapområdet vil i gennemsnit have 35 sager. Tal, som følger anbefalingen fra Dansk Socialrådgiverforening ift. vejledende sagstal pr. rådgiver.


For at styrke den faglige ledelse og ledelsesmæssige sparring for medarbejderne er der foretaget en mindre organisationsændring, som trådte i kraft den 1. juni 2021. Organisationsændringen skal også bidrage til en styrkelse af den daglige drift og en højere grad af inddragelse af borgerperspektivet. De enkelte teams vil fremadrettet være på 11-12 medarbejdere. Afdeling for Børn og Familie består nu af 6 teams:

·         Team Forebyggelse og Visitation

·         Team Børneliv (0-8 år)

·         Team Skoleliv (9-13 år)

·         Team Ungeliv (14-22 år)

·         Team Handicap

·         Team Familiepleje og Administration

Der har hen over sommeren og frem til nu været igangsat arbejde med udvikling af teamsamarbejdet – hvad ledere og medarbejdere skal være opmærksomme på i forhold til at udvikle og videreudvikle stærke teamsamarbejder.

Ad pkt. 4.

Bedre fysiske rammer for borgere og medarbejdere

Byrådet har den 26. april 2021 godkendt en anlægsbevilling til ombygning af Torvegade 22-26. Formålet med ombygningen er at skabe mere imødekommende og målrettede rammer for de forældre og børn, der kommer i Afdeling for Børn og Familie, samt at forbedre de fysiske og psykiske arbejdsvilkår og rammer for medarbejdere og ledere.

Der er nedsat en følgegruppe bestående af medarbejdere fra alle teams, således at ombygningen sker i tæt dialog med medarbejderne.

Der er skrevet kontrakt med Vestsjællands Tegnestue som totalrådgiver. De er i gang med at udarbejde dispositionsforslag. Det forventes, at byggearbejdet påbegyndes i marts 2022 og afsluttes juli 2022.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at arbejdet med Task Force-projektet er godt i gang og der er god vilje til, at projektet lykkes blandt medarbejdere, ledere og de involverede samarbejdspartnere.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget tager status på Task Force-projektet til orientering.

Bilag

330-2021-383375

Bilag 1 - Status på Task Force-projektet oktober 2021

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. november 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Taget til orientering.

Julie Brøgger-Løjborg fra Afdeling for Børn og Familie deltog i drøftelsen.

Udvalget anerkender det store stykke arbejde, som medarbejdere og ledere på området udfører.

Udvalget anerkender desuden det styrkede fokus på det tværfaglige samarbejde og det forebyggende arbejde, som vil kunne intensiveres, hvis der afsættes yderligere ressourcer til dette. Helle Jacobsen (V) gør opmærksom på, at det forebyggende arbejde også dækker den kommunale ungeindsats.

Udvalget anbefaler det kommende udvalg på området at fortsætte med at følge udviklingsplanen tæt og understreger samtidig, at der er behov for ro til fuld implementering af de igangsatte tiltag.

Byrådsmedlemmerne orienteres om status på arbejdet på området.

607. Budgetopfølgning 4 2021 - Børne- og Ungeudvalget (B)

607. Budgetopfølgning 4 2021 - Børne- og Ungeudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2021-75007               Dok.nr.: 330-2021-354237                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 4. for 2021 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.

Børne- og ungeudvalget godkender budgetopfølgning samt ansøgning om tillægsbevillinger og budgetomplaceringer, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.

Sagens indhold

Budgetopfølgninger tager udgangspunkt i aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen for resten af året.

Budgetopfølgningerne har fokus på områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling eller forklaring. Endvidere indgår forskellige data omkring udvikling i aktivitet m.m. på væsentlige områder, herunder serviceydelser til kommunens borgere.

Handleplaner på virksomheder eller enheder, der kræver særlige indsatser i 2021, forelægges ligeledes.

Denne budgetopfølgning viser, at udvalget for 2021 forventes at have et merforbrug for driftsudgifterne på 4,8 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 30,8 mio. kr. 

Forbruget på driften fordeler sig således på politikområder:

-      8.1 Skole: mindreforbrug på 5,0 mio. kr.

-      8.2 Dagtilbud: mindreforbrug på 0,1 mio. kr.

-      8.3 Forberedende Grunduddannelse(FGU): mindreforbrug på 2,9 mio. kr.

-      8.4 Børn og Familie: merforbrug på 13,3 mio.kr.

-      8.5 Sundhedspleje og Tandpleje: mindreforbrug på 0,6 mio. kr.

Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.

De væsentligste konklusioner er:

Børn og Familie forventer et merforbrug på myndighedsdelen på 9,8 mio. kr. samt et merforbrug på virksomheden Slagelse Familiehuse på 3 mio. kr.

På Børn og Familie ses merforbruget primært på forebyggende indsatser og på opholdssteder. Herudover forventes et merforbrug på de handicapkompenserende ydelser. Der forventes omvendt mindreforbrug i forhold til budget på plejefamilier, døgninstitutioner og sikrede institutioner. Der er desuden disponeret med øgede indtægter fra refusion for særlige dyre enkeltsager på 1,7 mio. kr., som påvirker det forventede resultat i positiv retning.

Budgetbehov relateret til manglende centrale overførsler fra 2020

Der kan være opstået konkrete budgetbehov, som følge af at opsparede midler ikke blev overført fra 2020 til 2021.

Planlagte og igangsatte projekter eller tiltag på centrale områder, som ikke kan finansieres via områdets budgetramme for 2021, kan derfor ud fra konkrete budgetbehov søge om finansiering i forbindelse med budgetopfølgning 4. eller ved overførelse af merforbrug til 2022.

Bevillingsansøgninger til BO4, eller forventede behov for finansiering i overførelsessagen:

Bevillingsansøgninger:

1.    Pædagogisk Udvikling & Inklusion (PUI) og Afdeling for dagtilbud søgte, i forbindelse med overførselssagen, om at få overført til sammen 3,1 mio. kr. fra 2020 til 2021. En del af disse midler skulle anvendes til øgede udgifter til den specialiserede indsats i førskolealderen og omlægning af den specialpædagogiske indsats. I den forbindelse søges der ved Budgetopfølgning 4 om 0,8 mio. kr. vedr. opgaven med støttetimer i dagtilbud, som Afdeling for Dagtilbud i 2021 har overtaget fra PUI.

Udmøntning af besparelse på 37 mio. kr.

Økonomiudvalget har drøftet udmøntning af besparelsen på møde d. 11. oktober 2021. Økonomiudvalget har tilkendegivet, at besparelser på 16,7 mio. kr. relateret til generel reduktion ikke udmøntes men finansieres af kassen i 2021. 

Besparelser på 20,9 mio. kr. relateret til vakante stillinger, organisatoriske omlægninger og optimering af opgavelæsningen på centrale enheder forventes udmøntet. De berørte områder har derfor i denne budgetopfølgning taget højde for de forventede budgetreduktioner. 

Udmøntning forlægges Økonomiudvalget og Byrådet til godkendelse i forbindelse med budgetopfølgning 4. Herefter vil besparelsen blive indarbejdet i budgettet på de berørte områder.     

Anlæg

I forbindelse med Byrådets behandling af Budget 2022-2025 er der også foretaget en vurdering af mulighederne for nedjustering af omfanget af anlægsprojekter i 2021.

Endvidere er der foretaget en vurdering af afsatte anlægsbudgetter i 2021 i forhold til forventet forbrug, og behov at for at justere anlægsrammerne i 2021 og overslagsår. 

Der forventes ved budgetopfølgning 4 et mindreforbrug på anlæg på 30,8 mio. kr.

COVID-19 kompensation
De enheder som har konkrete merudgifter til COVID-19, som ikke kan finansieres inden for egen budgetramme er kompenseret helt eller delvis ud fra en konkret vurdering.

På udvalgets område er der søgt om kompensation for 1,3 mio. kr. som er indarbejdet i denne budgetopfølgning.

8.1 Skole

Drift

Skoleområdet forventer ved denne budgetopfølgning et samlet mindreforbrug på 5,0 mio. kr.

Det forventede mindreforbrug fordeler sig således:

Almenområdet, myndighed

På myndigheden for almenområdet forventes der for nuværende et samlet mindreforbrug på 5,8 mio. kr.

Myndighed for specialundervisning

Myndigheden for specialundervisning forventer ved denne budgetopfølgning et merforbrug på 6,3 mio. kr. Merforbruget skyldes en forøget aktivitet på området i forhold til det forventede niveau.

Virksomhedsområdet 

Virksomheder (almenskoler, specialskoler, klubtilbud, ungdomsskole m.fl.): Mindreforbrug på 3,0 mio. kr.

Der er samlet et forventet mindreforbrug på virksomhedsområdet på 3,0 mio. kr.

Virksomhederne har et stærkt fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger inden for rammerne for god økonomistyring.

Julemærkehjemmet har et forventet merforbrug på 736.000 kr. Der er udarbejdet handleplan (bilag 3).

Bevilling uden kassevirkning

Byrådet har 1. marts 2021 bevilget 5 mio. kr. til mere bevægelse i folkeskolen til skoleåret 2021/2022.

Da Rosenkilde Skole under ACV budgetmæssigt er placeret under Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, søges om omplacering af deres andel af ovenstående bevilling på i alt 100.735 kr. henholdsvis 41.973 kr. i 2021 og 58.762 kr. i 2022.

Omplacering af budget fra Stillinge skole til Kommunale Ejendomme.

Budget vedr. leje af container til autisme klasse på Stillinge Skole blev flyttet til Stillinge skole i forbindelse med BO2. Udgiften bogføres imidlertid på Kommunale ejendomme, hvorfor budgettet søges overført tilbage dertil. Der søges omplaceret 65.000 kr. vedr. 2022, 2023 og 2024.

Bevilling, der tilføres kassen

Vippe - almenskoler

Tildelingsmodellen for almenskoler indeholder en garantitildeling, som sikrer, at alle skoler kan tilbyde det højere minimumstimetal, der blev indført med skolereformen i 2014. Med denne garantideling er det ikke givet, at der er en én til én sammenhæng mellem ændring i antal elever og ændring i budgettet. Der foretages derfor en vippeafregning ud fra elevtallet pr. 5.9.

Pr. 5. september 2021 er der et fald på 210 elever i forhold til budgetforudsætningerne. Vippeafregningen udgør 6,8 mio. kr., og mindreforbruget skal tilføres kassen.

Vippe - SFO og klubområdet

Det er forventningen, at der på �vippen� for SFO- og klubområdet ved årets udgang er et mindreforbrug på ca. 3,6 mio. kr., der skal tilføres kassen jf. økonomiskema. Dette skyldes primært et større fald i antal børn, end prognosen indikerede ved budgetlægningen. �Vippen� er i konstant bevægelse, da den ligeledes bliver påvirket af til/fraflytning og til/afgang af børn i private skoler.

Bevilling, der finansieres af kassen

Bidrag til statslige og private skoler samt efterskoler

Mindreforbrug på i alt 646.000 kr. skal tilføres kassen, jf. økonomiudvalgets beslutning fra april 2013.

8.2 Dagtilbud

Drift

For det samlede dagtilbudsområde (virksomhederne + de centrale poster + vippeordning) forventer Center for Børn og Unge et samlet mindreforbrug på 0,1 mio. kr.

·         Virksomhederne forventer samlet set et mindreforbrug på 7,3 mio. kr., under forudsætning af at de bliver kompenseret for afvigelser til budgetlagte børnetal via Vippeordningen.

·         På de centrale poster (forældrebetaling, økonomisk friplads, PA-elever) forventes et merforbrug på 0,8 mio. kr. Merforbruget skyldes hovedsageligt stigende udgifter til specialiserede dagtilbud og opgaven med støttetimer i dagtilbud, der i 2021 er overtaget fra Pædagogisk Udvikling & Inklusion (PUI)

·         Da børnetallet aktuelt er højere end forventet ved budgetlægningen, er forventningen på nuværende tidspunkt et merforbrug på Vippeordningen på 6,5 mio. kr. Teknikken omkring Vippeordningen er nærmere beskrevet i bilag 1.

Der er ved Budgetopfølgning 4 for 2021 ingen virksomheder på dagtilbudsområdet med økonomisk handleplan.

Bevilling, der finansieres af kassen

Ifølge beslutning i Økonomiudvalget d. 22. april 2013 skal merforbrug på �Vippen� udlignes fra kassen ved regnskabsafslutningen. For at undgå store kassefinansierede bevillinger ved regnskabsårets afslutning anbefaler administrationen, at der gives en kassefinansieret tillægsbevilling på 6,5 mio. kr. i forbindelse med Budgetopfølgning 4. Evt. afvigelser mellem den forventede vippeafregning på nuværende tidspunkt og den endelige afregning bevilliges ved regnskabsafslutningen.

Bevilling uden kassevirkning

Byrådet besluttede ved Budgetopfølgning 2 i maj 2021 at indarbejde de forventede tilførsler af finanslovsmidler til bedre normeringer i budget 2021-2024 for at kunne indregne midlerne i forældrebetalingstaksterne ved budgetlægningen. På det tidspunkt forventede Slagelse Kommune at modtage 11,809 mio. kr. i 2022, men i september har ministeriet meldt ud, at Slagelses andel af puljen bliver på 13,724 mio. kr. Det er 1,915 mio. kr. mere end forventet og skyldes at Slagelse har fået andel i en særlig pulje til kommuner med dårlige normeringer. De ekstra 1,915 mio. kr. er ifølge hensigten indregnet i de takster, som Byrådet skal vedtage i november 2021, men formelt skal der vedtages indtægts- og udgiftsbevilling, for at merindtægten kan indregnes i taksten.

Anlæg

På anlægsprojekterne under Dagtilbud forventes der for nuværende et mindreforbrug på 30,8 mio. kr.  De forventede forbrug pr. anlægsprojekt er udspecificeret i Bilag 2.

8.3 Forberedende Grunduddannelse (FGU)

Der forventes et mindreforbrug på 2,9 mio. kr. vedr. FGU. Budgettet består af både service- og overførselsudgifter med serviceudgifter som den største post.

8.4 – Børn og Familie

Det forventede forbrug på det specialiserede børne- og ungeområde opgjort efter 3. kvartal 2021 er beregnet til 309,3 mio. kr. Budgettet på området er ved årets start justeret til 296 mio. kr. Der er således efter 3. kvartal et forventet merforbrug i 2021 på 13,3 mio. kr., hvoraf de 3,6 mio. kr. vedrører virksomheden Slagelse Familiehuse og Havrebjerg Heldagsinstitution og de 9,8 mio. kr. er på myndighed.

Det svarer til en forventet overskridelse på 4,5 % af det samlede budget på det specialiserede børne- og ungeområde.

Budgetoverskridelsen er primært på 5.20 opholdssteder og 5.21 forebyggende foranstaltninger. På 5.20 ses at der disponeres med flere helårspersoner end 2020. Gennemsnitspriserne pr. helårsperson er samtidig kun marginalt billigere i forhold til 2020, hvilket giver en øget samlet disponering på området.

Den forventede budgetoverskridelse på 5.21 forebyggende foranstaltninger er et resultat af større aktivitetsniveau end forudsat ved budget. Særligt på familiebehandling ses et højere antal helårspersoner, ift. 2021, samtidig med at gennemsnitsprisen også er steget ift. 2020. I forhold til kontaktpersonordninger ses en lignende forøgelse af aktiviteten, mens prisen pr. helårsperson er faldet marginalt.

Omvendt ses på 5.22 Plejefamilier, at der er et fald i antallet af disponerede helårspersoner, hvilket resulterer i et forventet mindreforbrug i forhold til budget på knap 1 mio. kr. i 2021

Bevilling, der finansieres af kassen

Det samlede forventede merforbrug for 2021 på Politikområde 8.4 Børn og Familie på 12,8 mio. kr., hvor de 3,6 mio. kr. vedrører Virksomheden Slagelse Familiehuse og Havrebjerg Heldagsinstitution. Merforbruget på Slagelse Familiehuse skal der udarbejdes en særskilt handleplan for.

I forhold til merforbruget, der relaterer sig til myndighed på 9,8 mio. kr., er der i forbindelse med budgetaftalen for 2022 indregnet en bevilling på 9,1 mio. kr. på baggrund af det forventede merforbrug i forbindelse med Budgetopfølgning 3.

De resterende merforbrug på 0,7 mio. kr. vurderes at kunne håndteres inden for Børne- og Ungeudvalgets budgetramme.

Anlæg

Der et enkelt anlægsprojekt på området, Etablering af Botilbud på Halsebyvænge, hvor det afsatte budget på 0,9 mio. kr. forventes forbrugt i 2021.

8.5 – Sundhedspleje og Tandpleje

For sundhedsplejen og tandplejen forventes samlet set et mindreforbrug på 0,6 mio. kr.

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Det fremgår ligeledes af den økonomiske politik, at i forbindelse med ansøgning om tillægsbevillinger skal der angives andre finansieringsmuligheder end kassefinansiering.

Handlemuligheder

Der henvises til udarbejdede handleplaner m.v., der vedlægges som bilag.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

Drift - Skole

8.1

-42

-59

 

 

Drift – Rosenkilde Skole

4.1

42

59

 

 

Drift – Skole Vippeafregning

8.1

-6.840

 

 

 

Drift – Vippeafregning SFO og klub

8.1

-3.598

 

 

 

Drift – Statslige og private skoler

8.1

-646

 

 

 

Drift – Finanslovsmidler vedr. minimumsnormeringer

8.2

 

1.915

-1.915

 

 

Drift – Dagtilbud manglende overførsel fra 2020 til 2021

8.2

800

 

 

 

Drift – Dagtilbud Vippeafregning

8.2

6.465

 

 

 

Drift - Skole

8.1

 

-65

-65

-65

Drift - Kommunale Ejendomme

6.3

 

65

65

65

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

3.819 

0 

0 

0

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Kommunaldirektør og chefer indstiller

1.   at  Budgetopfølgning 4. for 2021 samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet

2.   at  Det overfor Økonomiudvalg og Byråd indstilles, at der søges tillægsbevilling på 3,819 mio. kr., der tilføres kassen

Bilag

330-2021-374700

Bilag 1 - Budgetopfølgning 4 for BUU

330-2021-375385

Bilag 2 - Forventet resultat anlæg

330-2021-382203

Bilag 3 - Handleplan for Julemærkehjemmet

330-2021-368980

Bilag 4 - Status på Børne- og Ungeudvalgets fokusmål august 2021

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. november 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Godkendt og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.

At 2 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.

Udvalget udtrykte bekymring for den økonomiske udvikling på specialundervisningsområdet.

Udvalget bemærkede, at der er mangel på medarbejdere på velfærdsområderne, og at det er vigtigt, at Slagelse Kommune er en attraktiv arbejdsplads.

Helle Blak (UFP) opfordrede i den forbindelse til, at mindreforbrug, der overføres til kassen, i stedet målrettes rekruttering og fastholdelse af nyuddannede medarbejdere på velfærdsområderne samt nødvendige anlæg, fx til udenomsarealerne på Familieinstitutionen Havrebjerg.

Helle Jacobsen (V) bemærkede: "Venstre bemærker, at Budgetopfølgning 4 viser væsentlig større forbrugsprocent end forventet ved Budgetopfølgning 3. Venstre udtrykker bekymring for, at forbrugsprocenterne dermed lander højere end det niveau, som flertallet har forudsat - og tættere på det niveau, som forvaltningen fandt realistisk den 30. August 2021."

608. Orientering om økonomien på Børne- og Ungeudvalgets område i 2022-2024 (O)

608. Orientering om økonomien på Børne- og Ungeudvalgets område i 2022-2024 (O)

Sagsnr.: 330-2021-84944               Dok.nr.: 330-2021-384894                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeområdet

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om økonomien på udvalgets område i 2022-2025.

Sagens indhold

Byrådet vedtog i oktober 2021 budgettet for 2022-2025. I vedhæftede bilag 1 oplistes de emner og økonomiske konsekvenser i budgettet, der vedrører Børne- og Ungeudvalgets område. Herunder præciseres også, hvor der vil være behov for politiske beslutninger i udvalget i kommende år.

Slutteligt oplistes mulige økonomiske påvirkninger, der er afledt af centrale/statslige tiltag, herunder lovændringer, finanslov m.v.

Bilag 1 eftersendes dagsordenen inden udvalgsmødet.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan tage sagen til orientering.

Vurdering

Administrationen vurderer, at bilag 1 præsenterer et overordnet overblik over de økonomiske implikationer af både Budget 2022-2025 samt centrale/statslige tiltag.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.

Bilag

330-2021-390264

Bilag 1 - Økonomien på Børne- og Ungeudvalgets område 2022-2025

330-2021-390268

Bilag 2 - Notat vedr. reformen 'Børnene Først'

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. november 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Taget til orientering.

På næstkommende udvalgsmøde præsenteres opdateret notat, hvor kommende initiativer vedr. Halskov-projektet, håndholdt misbrug, psykologbistand og partnerskabet 'Sammen om skolen' er inkluderet.

609. Strateginotat på børne- og ungeområdet (B)

609. Strateginotat på børne- og ungeområdet (B)

Sagsnr.: 330-2021-48850               Dok.nr.: 330-2021-354968                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte strateginotat på børne- og ungeområdet.

Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget besluttede på mødet den 7. juni, at der skulle udarbejdes strategioplæg vedrørende langsigtede ønsker og muligheder med afsæt i Børne- og Ungepolitikken, der kan anvendes i en fremadrettet politisk prioritering indenfor udvalgets område. Udvalget gav på mødet den 20. september følgende bemærkninger til første udkast af strateginotatet:

�Udvalget ønsker, at følgende skal træde mere frem i notatet:

- Den økonomiske udvikling på området

- Vigtigheden af inddragelse, herunder for eksempel høringsbesøg

- At det decentrale niveau opfordres til give tilbagemelding på mulig afbureaukratisering af lokalt fastsatte regler og rammer.�

Med afsæt i udvalgets bemærkninger er der i det vedlagte udkast til strateginotat tilføjet yderligere tekst vedrørende den økonomiske udvikling samt inddragelse af børn, unge og aktører på området. Mulighederne for afbureaukratisering er dog ikke skrevet ind i notatet, da der med afsæt i Budget 2022-2025, punkt 6 samt Økonomiudvalgets opfølgende drøftelser 11/10, punkt 3 igangsættes en proces med fokus på blandt andet dette, hvor alle dele af kommunen indgår, herunder det enkelte fagudvalg. Intentionen bag udvalgets bemærkning vurderes dermed dækket.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan godkende strateginotat på børne- og ungeområdet med eller uden ændringer.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender strateginotat på børne- og ungeområdet.

Bilag

330-2021-354971

Bilag 1 - Udkast til strateginotat

330-2021-328404

Bilag 2 - Politiske pejlemærker for områderne

330-2021-329062

Bilag 3 - Børne- og Ungeudvalgets resortansvar jf. styrelsesvedtægten

330-2021-332220

Bilag 4 - Opkvalificering af sagsbehandlingen på det specialiserede børne- og ungeområde

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. november 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

Udsat. Behandles på næstkommende udvalgsmøde.

610. Budget 2022 Ungeenhed - Udgifter til etablering af ungeenheden (B)

610. Budget 2022 Ungeenhed - Udgifter til etablering af ungeenheden (B)

Sagsnr.: 330-2021-84369               Dok.nr.: 330-2021-382189                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser godkende, at der afsættes bevillinger til Ungeenheden i 2022 og frem.

Sagens indhold

Byrådet besluttede i Budgetaftale 2021-2024, pkt. 7 etablering af en Ungeenhed. Målgruppen for Ungeenheden skulle være unge fra 7. klasse til 30 år, som havde behov for støtte og tilbud til at blive fastholdt i uddannelse eller job. Politisk blev opgaven forankret i Børne- og Ungeudvalget.

Børne- og Ungeudvalget besluttede den 11. januar 2021 rammerne for organisering samt tids- og procesplan for Ungeenheden. 1. september 2021 blev enheden en realitet. Der pågår fortsat arbejde med udvikling af den nye organisation, der er på ca. 70 medarbejdere, samt placering af medarbejderne.

Enhedens aktivitets- og personalebudgetter kommer fra henholdsvis arbejdsmarkedsområdet-/Ungeenheden, Skoleområdet, Børn og Familie, Rådgivning og Udbetaling samt Handicap og Psykiatri.

Med afsæt i områdernes kendte og forventede aktiviteter er udarbejdet forslag til budget 2022, der flyttes til Ungeenheden med politisk reference til Børne- og Ungeudvalget.

Hovedtallene er følgende:

Center / konto

Konto 5

Konto 6

Skoleområdet

           24.023.000    

Center for Arbejdsmarked og Integration

         106.433.893    

               6.366.338    

Børn og Familie

           11.070.044    

               1.886.295    

RÃ¥dgivning og Udbetaling

            1.049.944    

               2.442.478    

Center for Handicap og Psykiatri

            6.007.868    

 

         564.129

I alt

          148.584.749    

               11.529.240    

Specifikation for de enkelte områder fremgår af bilag 1.

Udover driftsbevilling til Ungeenheden har de implicerede centre og enheder aftalt fordeling af udgifter ved etablering af enheden og finansiering heraf i 2021 og 2022 inden for områdernes budgetrammer og egne kompetencer. Fordelingen fremgår af bilag 1.

Fra 2023 forudsættes de løbende merudgifter til ledelse og administrativ understøttelse at skulle finansieres inden for den samlede økonomiske ramme, der overføres til Ungeenheden.

Der er lagt op til, at Ungeenheden fortsat kan trække på juridisk bistand, konsulentbistand og dataunderstøttelse i de eksisterende centre.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser har følgende handlemuligheder:

A.    Godkende forslaget til fordelingen af driftsbevillinger til Ungeenheden jf. sagsfremstillingen.

B.    Fremsætte ændringsforslag til den foreslåede fordeling af driftsbevillinger til indarbejdelse og efterfølgende politisk godkendelse.

Vurdering

Forslaget til fordeling af driftsbevillinger til Ungeenheden bygger på den aktuelle viden og bedste skøn i forhold til udgiftsniveau og -udvikling for Ungeenhedens ansvarsområder. Det er administrationens anbefaling, at der etableres en tæt opfølgning på forbrug og resultater, med henblik på eventuelle nødvendige hurtige tilpasninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Driftsbudgetterne der fordeles til Ungeenheden ligger inden for budgetrammerne til de nuværende budgetansvarlige fagudvalg. Der er ikke tale om merudgifter.

Ingen personalemæssige konsekvenser.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

Skoleområdet

1.2 Administration

-8

 

 

 

Skoleområdet

8.1 Skole

-14.423

-14.423

-14.423

-14.423

Skoleområdet

8.3 FGU

-9.600

-9.600

-9.600

-9.600

Center for Arbejdsmarked og Integration

2.1 Forsørgelse mv.

-89.540

-89.540

-89.540

-89.540

Center for Arbejdsmarked og Integration

8.3 FGU

-16.644

-16.644

-16.644

-16.644

Center for Arbejdsmarked og Integration

1.2 Administration

-7.567

-7.167

-7.167

-7.167

Børn og Familie

8.4 Børn og Familie

-11.320

-11.320

-11.320

-11.320

Børn og Familie

1.2 Administration

-2.145

-1.915

-1.915

-1.915

RÃ¥dgivning og Udbetaling

2.1 Forsørgelse mv.

-1.050

-1.050

-1.050

-1.050

RÃ¥dgivning og Udbetaling

1.2 Administration

-2.639

-2.478

-2.478

-2.478

Center for Handicap og Psykiatri

4.1 Handicap og Psykiatri

-6.008

-6.008

-6.008

-6.008

Center for Handicap og Psykiatri

1.2 Administration

-653

-578

-578

-578

Ungeenheden

8.x

148.585

148.585

148.585

148.585

Ungeenheden

1.2 Administration

13.014

12.139

12.139

12.139

Finansiering

 

 

 

 

 

Kassen

 

0 

0 

0 

0

Tværgående konsekvenser

Budgetterne for Social- og Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser reduceres, mens budgetrammen til Børne- og Ungeudvalget udvides og der sker en omfordeling.

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen, Skolechefen og Social- og Projektchefen indstiller,

1.    at Byrådet godkender, at der afsættes bevillinger til Ungeenheden i 2022 og frem, i overensstemmelse med handlemulighed A.

Bilag

330-2021-382181

Bilag 1 - budgetomplacering - ny Ungeenhed

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. november 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.

611. Aftale om tandpinevagt i Slagelse (B)

611. Aftale om tandpinevagt i Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2021-72850               Dok.nr.: 330-2021-325364                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet (B)

Beslutningstema

Byrådet skal godkende, at der indgås aftale mellem Region Sjælland og Slagelse Kommunale Tandpleje om tandpinevagt i Slagelse.

 Sagens indhold

Tandpinevagten tilbyder akut tandlægehjælp til voksne og børn i form af behandling af tandskader og smertevoldende tabte fyldninger m.v.

For nuværende er der Tandpinevagt i Slagelse og Vordingborg.

Region Sjælland har besluttet at flytte �Specialtandplejen� og Regionstandplejen fra lokalerne i Æblehaven 2 i Slagelse til Næstved Sygehus. Lokalerne rummer også tandpinevagten.

Hvis tandpinevagten fortsat skal være i Slagelse skal der findes nye faciliteter, der kan rumme den.

Region Sjælland har taget kontakt til Slagelse Kommunes Børne- og Ungetandpleje for at indgå aftale om samarbejde således, at Tandpinevagten kan beholde sin funktion i Slagelse.

Tandpinevagten har brug for en funktionel klinik i weekender og helligdage. Den kommunale tandpleje bruger ikke klinikkerne i weekender og helligdage - og de har mulighed for at huse Tandpinevagten på klinikken, der ligger på Antvorskov Skole.

Tandpinevagten kan virke på Antvorskov klinik fra den 1. januar 2022.  

Retligt grundlag

Sundhedsloven og Tandplejebekendtgørelsen

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

A.    Godkende, at der indgås aftale mellem Region Sjælland og Slagelse Kommunale Tandpleje om tandpinevagt i Slagelse

B.    Fravælge handlemulighed A og dermed risikere at Tandpinevagten flytter til et andet sted i Region Sjælland. 

Vurdering

Administrationen anbefaler løsningsmodel A.

Tandpinevagten vil fortsat være centralt placeret i Slagelse, hvor de kan tilbyde akut tandlægehjælp til voksne og børn i form af behandling af tandskader og smertevoldende tabte fyldninger m.v.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der vil være nogle opstartsomkostninger til at koble Tandpinevagten til Antvorskov klinik på estimeret 40.000 kr.

Derudover indgås en rammeaftale årligt på 0,150 mio kr. (2021).

Region Sjælland betaler Tandplejen 0,150 mio. kr. mod at Tandplejen stiller en funktionel klinik til rådighed. Det er estimeret at den årlige udgift til opgaven med en funktionel klinik inkl. ydelser relateret til Tandpinevagten beløber sig til 0,150 mio. kr., hvorfor aftalen er udgiftsneutral for Slagelse Kommunale Tandpleje og Slagelse Kommune.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

Drift:

Indtægt fra Region Sjælland

Udgift til tandpinevagt

 

8.5

8.5

 

 

 

-150

150

 

-150

150

 

-150

150

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Når Region Sjælland fraflytter Æblehaven, vil bygningen, som er indrettet med tandlægeklinikker, med fordel kunne indgå i en eventuel sammenlægning af den kommunale tandpleje i Slagelse.

Indstilling

Dagtilbudschefen indstiller,

1.    at Byrådet godkender, at der indgås aftale mellem Region Sjælland og Slagelse Kommunale Tandpleje om tandpinevagt i Slagelse (mulighed A)

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. november 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.

612. Anlægsregnskab - Udbygning af daginstitution Firkløveren (B)

612. Anlægsregnskab - Udbygning af daginstitution Firkløveren (B)

Sagsnr.: 330-2021-76027               Dok.nr.: 330-2021-350015                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget godkende nedenstående anlægsregnskab for anlæg 137 Udbygning af daginstitution Firkløveren.

Byrådet kan i forbindelse med aflæggelse af anlægsregnskabet godkende, at merforbrug på det afsluttede anlæg finansieres af anlægsbudget på 197 Daginstitution Firkløveren 2 etape.

Sagens indhold

Når et anlægsprojekt er afsluttet, skal der aflægges et særskilt anlægsregnskab. Regnskabet skal redegøre for anlægsbevillingens anvendelse, herunder eventuelle afvigelser i økonomi og projektforudsætninger. I forbindelse med aflæggelse af regnskabet skal der tages stilling til finansiering af mindre- eller merforbrug.

Mindreforbrug tilføres som hovedregel kassen eller overføres til andre anlægsprojekter med forventet merforbrug.

Merforbrug finansieres som hovedregel af øvrige bevillinger inden for udvalgets egen budgetramme (serviceudgifter) eller andre anlægsprojekter, hvor der forventes mindreforbrug.

Anlægsregnskab 137 Udbygning daginstitution Firkløveren

Nr.

Anlæg

Anlægsbudget

Forbrug

Afvigelse

 

137

Udbygning daginstitution Firkløveren

11.100

11.217

-117

Beløb i 1.000 kr.

Der er på Børneinstitutionen Firkløveren, beliggende Skanderborgvej 9, 4200 Slagelse, tilbygget en ny vuggestue på 550m².

Institutionen er ibrugtaget og fungerer, indtil færdiggørelse af sagen Firkløveren etape II, som kombineret vuggestue- og børnehavebygning. Efter færdiggørelse af Firkløveren etape II vil bygningen fremadrettet kun blive brugt som vuggestue og rumme fire vuggestuegrupper.

Byggeriet er afsluttet i marts 2020. Der er et merforbrug på 0,117 mio. kr.

Det indstilles, at merforbrug finansieres af det igangværende anlægsprojektet �Daginstitution Firkløveren etape 2�.

Retligt grundlag

Når anlægsprojektet er afsluttet, skal der umiddelbart efter aflægges et særskilt anlægsregnskab til udvalgets godkendelse. Overstiger de samlede udgifter eller indtægter 2 mio. kr., skal anlægsregnskabet godkendes af Økonomiudvalg og Byråd. Jf. Slagelse Kommunes Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget har følgende handlemuligheder:

·         at videresende anlægsregnskabet til Byrådet på det foreliggende grundlag og finansiering af merforbruget

·         at anvise anden finansiering af merforbruget

·         at bede om supplerende oplysninger til anlægsregnskabet

Byrådet har følgende handlemuligheder:

·         at godkende anlægsregnskabet samt finansiering af merforbruget

·         at bede om supplerende oplysninger til anlægsregnskabet

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Byrådet godkender anlægsregnskabet og det forelagte finansieringsforslag af merforbruget.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

Bevillingsønske

 

137 udbygning daginstitution Firkløveren

8.2

117 

197 Daginstitution Firkløveren etape 2

8.2

-117 

Finansiering

 

Kassen

0 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Dagtilbudschefen indstiller,

1.    at Byrådet på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget godkender anlægsregnskabet �Udbygning af daginstitution Firkløveren�

2.    at Byrådet godkender finansiering af merforbrug på anlæg �137 Udbygning af daginstitution Firkløveren fra rådighedsbeløb på anlæg 197 �Daginstitution Firkløveren etape 2�

Bilag

330-2021-371253

Bilag anlægsregnskab 137 Udbygning af daginst Firkløveren

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. november 2021:

Fraværende:  Helle Jacobsen (V), Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.

At 2 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.

613. Headspace Slagelse - Halvårsrapport 1. januar 2021 - 30. juni 2021 (O)

613. Headspace Slagelse - Halvårsrapport 1. januar 2021 - 30. juni 2021 (O)

Sagsnr.: 330-2021-32540               Dok.nr.: 330-2021-376779                                          Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Børne- og Ungeudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om headspace Slagelses halvårsrapport 1. januar 2021 – 30. juni 2021

Sagens indhold

Foreningen Det Sociale Netværk/headspace Danmark indgik i februar 2020 en samarbejdsaftale om headspace Slagelse, hvoraf det fremgår, at headspace Slagelse leverer to halvårsrapporter pr. kalenderår.

headspace Slagelse er et tilbud til unge mellem 12 og 25 år, som har brug for rådgivning og hjælp i deres konkrete situation – fx kærestesorger, familieproblemer, misbrug, problemer i skolen, selvskadende adfærd, bekymringer om krop, kost og motion, mobning, tristhed, ensomhed eller hjemløshed.

Halvårsrapporten beskriver headspace Slagelses:

·         Aktivitetsniveau

·         Beskrivelse af unge i headspace Slagelse

·         Henvendelsesårsager

·         Uddannelsesstatus

·         Brobygning

Fra halvårsrapporten fremgår følgende resultater:

headspace Slagelse har afholdt 105 udgående aktiviteter, som er forskellige synlighedsaktiviteter og oplæg for både unge i målgruppen og pårørende/fagfolk. Og her har 1.982 unge deltaget/været tilstede ved den udgående aktivitet.

Der har være 109 unikke unge i individuel rådgivning.

Kønsfordelingen på henvendelser til headspace Slagelse udgør 41 % for drenge/mænd og 55 % for piger/kvinder. Aldersfordelingen ved første samtale er højest for de 21-23 årige med 27 %, næsthøjest er de 12-14 årige med 19 % og tredje højest er de 15-16 årige med 17 %.

De primære henvendelsesårsager blandt de unge er bl.a. håndtering af hverdagen med 36 %, ensomhed med 22 % og hhv. uddannelse/arbejde samt tristhed/nedtrykthed/depressive tanker begge med en andel på 19 %.

79 % af de unge, der henvender sig er i uddannelse, hvoraf 37 % i varierende grad er i risiko for frafald.

De unge er primært blevet støttet i brobygning ift. andet kommunalt tilbud med 27 % og psykiatrien/psykiater med 23 %.

Covid-19:

Aktivitetsniveauet i 1. halvår 2021 har som det meste af 2020 været stærkt påvirket af Covid-19 påbud. I den forbindelse har alle headspace-centre være lukket for fysiske aktiviteter i januar 2021. headspace-centrene er løbende genåbnet fra februar 2021, hvor der gradvist er åbnet op for flere og flere aktiviteter, efterhånden som smittetrykket er faldet.

Med Covid-19 fulgte behovet for nye og mere digitale rådgivningsformer for at kunne nå de unge, når de fysiske samtaleformer i lange perioder ikke var muligt. Chatten fungerede allerede før Covid-19, men har oplevet stor vækst i samtaler under Covid-19. Dertil kommer at video-rådgivning blev et tilbud under Covid-19, som nu er integreret i samtlige 26 headspace-centre. Det er forventningen, at den større tilgængelighed til rådgivning med de nye digitale rådgivningsformer vil øge mulighederne for at nå unge udenfor headspace-byerne.

Retligt grundlag

Samarbejdsaftale mellem foreningen Det sociale Netværk/headspace Danmark og Slagelse kommune – headspace Slagelse indgået februar 2020.

Handlemuligheder

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Børne- og Ungeudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget kan tage orienteringen til efterretning

Vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Social- og Projektchefen og Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at  Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget tager sagen til orientering.

Bilag

330-2021-376920

Bilag 1 - Halvaarsrapport Slagelse januar-juni 2021

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. november 2021:

Fraværende:  Helle Jacobsen (V), Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Taget til orientering.

614. Status på Ungeenheden (O)

614. Status på Ungeenheden (O)

Sagsnr.: 330-2021-79418               Dok.nr.: 330-2021-362933                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget kan tage orienteringen om status på Ungeenheden til efterretning.

Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget besluttede den 11. januar 2021. rammerne for den nye Ungeenhed, og den 1. august 2021 blev denne formelt etableret.

Afdelingsleder for Ungeenheden, Mads Larsen, vil på udvalgsmødet give en status på etableringen.

Udvalget vil således blive præsenteret for status på sammenlægningen af medarbejderne, der kommer fra forskellige enheder, ligesom der vil blive givet status på organiseringen af opgaveløsningen.

Der vil ligeledes blive givet status på etableringen af forpligtende samarbejder til interne og eksterne samarbejdspartnere.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at udvalgene tager orienteringen til efterretning.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Etableringen af Ungeenheden har tværfaglige konsekvenser til både de områder, der har afgivet medarbejdere og målgrupper til enheden, ligesom der er konsekvenser i relation til snitflader og samarbejde på tværs.

Indstilling

Social- og Projektchefen og Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget og Social-og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen om status på Ungeenheden til efterretning.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. november 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Taget til efterretning.

Mads Larsen, leder af Ungeenheden, deltog i drøftelsen.

615. Initiativsag - Anmodning om forvaltningens vurdering af budget (B)

615. Initiativsag - Anmodning om forvaltningens vurdering af budget (B)

Sagsnr.: 330-2021-77570               Dok.nr.: 330-2021-355625                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Helle Jacobsen (V) har den 27. september 2021 via sin initiativret ønsket forvaltningens vurdering af konsekvenserne for Børne- og Ungeudvalget med det vedtagne budget fra 1. behandling samt de to ændringsforslag ved 2. behandling i Økonomiudvalget.

Sagens indhold

Ingen bemærkninger.

Retligt grundlag

Lov om kommunernes styrelse § 11 stk.3.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Helle Jacobsen (V) indstiller,

1.    at forvaltningen vurderer konsekvenserne for USB med det vedtagne budget fra 1. behandling samt de to ændringsforslag ved 2. behandling i Økonomiudvalget.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. november 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

Taget af dagsordenen.

616. Gensidig orientering (O)

616. Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90127               Dok.nr.: 330-2021-43409                                            Åbent

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1.    Orientering fra udvalgsformand

2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer

3.    Orientering fra administrationen

Status på arbejdet med ungemiljø i Skælskør

Børne- og Ungeudvalget blev den 07. juni 2021 orienteret om status på arbejdet med ungemiljøet i Skælskør. Der henvises til sagsnr. 330-2021-37466 for nærmere vedr. denne sag.

Sidenhen har administrationen været i gang med at udarbejde beregninger på mulige fysiske placeringer af ungemiljøet samt dertilhørende tidsplaner mm.

Til udvalgsmødet den 07. juni 2021 blev der fremsat et ønske fra Venstre om, at den tidligere arbejdsgruppe omkring dette projekt, inddrages i det videre forløb.

På baggrund heraf indkaldt administrationen alle i den tidligere arbejdsgruppe til et aftenmøde i Oliemøllen i Skælskør. Aftenmødet blev afholdt den 07. september med deltagelse af bl.a. repræsentanter fra KPE, det lokale erhvervsliv, lokale politikere og øvrige interessenter, som var en del af den tidligere arbejdsgruppe.

På mødet blev deltagerne indledningsvist orienteret om forløbet hidtil, de overvejelser og drøftelser som er pågået i udvalget samt administrationens tanker omkring den videre proces. Dernæst blev der lagt op til drøftelse i plenum. Vedlagte bilag indeholder administrationens præsentation til mødet og nederst opsummeres det essentielle i fællesdrøftelserne.

Efter mødet i Oliemøllen har administrationen afholdt et møde med den nye Ungeenhed og

UU, som er blevet bedt om at analysere målgruppen i Skælskør samt udarbejde et udspil til et

uddannelsesperspektiv, som kan være relevant for målgruppen samt ungemiljøet som helhed.

Dette arbejde pågår p.t. og administrationen afventer nærmere omkring det konkrete indhold

i udspillet.

Status på elevfravær 3. kvartal 2021

Når der kigges på antallet af elever på skolerne i Slagelse Kommune med 15% fravær, er der en stor stigning fra 2. kvartal 2021 til 3. kvartal 2021. Det er der flere forklaringer på. I 2. kvartal 2021 manglede der oplysninger fra to af de største skoler i Slagelse Kommune. Samtidig er antallet af skoledage i 3. kvartal meget lavere end 2. kvartal, da skolerne holder ferie i juli måned og første uge af august. Det betyder, at der er færre dage at være fraværende i før man kommer op på de 15% fravær.

Derudover var der lige efter sommerferien et smitteudbrud i Gimlinge Sogn, som bevirkede, at mange elever fra Dalmose Skole ikke var i skole grundet sygdom (Covid-19) eller afventende testsvar efter at være blevet konstateret nær kontakt.

Fra 2. kvartal 2021 til 3. kvartal 2021 er elevtallet i Slagelse Kommune faldet med 155 elever, hvilket sandsynligt skyldes en større årgang afgangselever i 2. kvartal end årgangen af 0. klasser, som er startet efter sommerferien 3. kvartal 2021.

Når der kigges på årsagerne til elevernes fravær (Bilag 2 - Ark 2), ses det tydeligt, at der nu bliver registeret fravær i alle klasser i Slagelse Kommune i modsætning til 2. kvartal 2021.

Til sammenligning er procenten af ulovlige fraværsdage faldet med 0,19 procentpoint fra 2. kvartal til 3. kvartal, sygdomsfraværet er steget med 1,73 procentpoint, og det lovlige fravær er steget med 1 procentpoint. Begge dele kan skyldes førnævnte smitteudbrud i Gimlinge Sogn, som især ramte Dalmose Skole, samt at der i 3. kvartal er registreret fravær i alle klasser på kommunens skoler.

Som et særligt fokus i 3. kvartal har alle skoler i samarbejde med forvaltningen gennemgået, om de har de rigtige fraværkoder, således at de tal, der rapporteres, er sammenlignelige.

Derudover har alle medarbejdere fået tilsendt en video via Aula, hvor de kan se, hvordan elevernes fravær registreres retvisende, samt fået tilsendt nyeste version af fraværsguiden fra 2020. Der opfordres til, at medarbejderne har denne guide hængende på deres arbejdsplads, så den er nemt tilgængelig.

Sidst men ikke mindst har alle skoler en medarbejder fra fraværsteamet tilknyttet, hvilket betyder, at vejen til at få svar på tvivlsspørgsmål er kort.

Denne skærpede opmærksomhed på registreringspraksis vil muligvis kunne ses i tallene fra 4. kvartal 2021, da fravær registeret i ikke-korrekte registreringskoder på dette tidspunkt forventes at fremtræde de rigtige steder.

Storebæltskolens helhedstilbud åbner ny specialbørnehave; Spiren

Onsdag d. 1. september 2021 blev dørene åbnet til Spiren – en specialbørnehave til børn i alderen 3-6 år. Fra beslutningen blev truffet, har der været stor aktivitet både hos medarbejdere og ikke mindst hos de fagfolk, som fik til opgave at designe og stå for ombygning og indretning af de lokaler, som snart skulle tage imod de nye børnehavebørn.

Benediktevejens Børnehave har hidtil være Slagelse kommunes §32-tilbud, men med Børne- og Ungeudvalgets beslutning om at udvide det samlede antal af specialbørnehavepladser i kommunen, blev børnehaven Spiren en realitet.

Da Storebæltskolen havde de faglige kompetencer og gode lokaler til at danne rammen for et unik og trygt specialtilbud til børn og forældre og på denne baggrund, blev det besluttet at placere den nye børnehavegruppe her.

Storebæltskolen og Benediktevejens Børnehave har i mange år haft et tæt pædagogisk samarbejde med særligt fokus på at gøre overgangen fra børnehave til skole så tryg og genkendelig som muligt. Det tætte samarbejde har også betydet at Benedictevejen og Spiren har indgået et tæt samarbejde om fysioterapi for børnene i de to børnehaver.

Henvendelse fra gruppen �Ro på barndommen�

Den 26. oktober modtog Slagelse Kommune vedhæftede brev fra �Ro på barndommen�, der betegner sig selv som en aktivistisk gruppe, der arbejder for oplysning om de mulige skadelige effekter af forårs-SFO'en. Meddelelsen blev bedt videreformidlet til kommunens børneudvalg.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres.

Bilag

330-2021-347200

Bilag 1 - Præsentation og opsamling fra aftenmøde vedr. ungemiljø

330-2021-373487

Bilag 2 - Elevfravær Rapport 3. kvartal 2021

330-2021-387012

Bilag 3 - Henvendelse fra "Ro på barndommen"

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. november 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

At 1 - Taget til orientering.

Helle Blak (UFP) orienterede om en borgerhenvendelse.

Tine Aavang Jensen orienterede om henvendelse fra journalist.

617. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

617. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

Sagsnr.: 330-2018-6642                 Dok.nr.: 330-2021-43486                                            Åbent

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til kommende møder/dagsordenspunkter.

Sagens indhold

Administrationen udarbejder og opdaterer løbende oversigten over kommende sager til Børne- og Ungeudvalgets møder (bilag 1), samt den kvartalsopdelte årsplan (bilag 2). I den forbindelse har udvalget mulighed for at komme med deres input til emner eller dagsordenpunkter, som de ønsker behandlet på kommende møder.

Vurdering

Sagsoversigten og årsplanen er vigtige redskaber i planlægningen af kommende udvalgsmøder. Administrationen vurderer, at det skaber værdi, hvis Børne- og Ungeudvalget har input til kommende møder eller dagsordenpunkter. Så vidt det er muligt, vil administrationen imødekomme udvalgets ønsker om tidspunkt for behandling af tilføjede dagsordenpunkter.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuelle input til kommende møder/dagsordenpunkter.

Bilag

330-2021-387031

Bilag 1 - Sagsoversigt pr. november 2021

330-2021-387032

Bilag 2 - Ã…rsplan pr. november 2021

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. november 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

På næstkommende udvalgsmøde behandles strateginotat samt sag om økonomien på Børne- og Ungeudvalgets område.

618. Pressemeddelelser (B)

618. Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-92251               Dok.nr.: 330-2021-43397                                            Åbent

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. november 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

Der udsendes pressemeddelelse om Slagelse Kommunale Elevråd.

619. Godkendelse af referat (B)

619. Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2017-89569               Dok.nr.: 330-2021-43420                                            Åbent

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. november 2021:

Fraværende:  Søren Lund Hansen (O)

Godkendt.