Børne- og Ungeudvalget – Referat – 7. september 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

 Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsordenen.
2. Lukket: Modulbyggeri til Stillinge Børnehave
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

3. Kompetence til udførelse af skoleudviklingssamtaler (B)

Beslutning

At 1: Godkendt

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget beslutte, at udførelse af de nye lovpligtige skoleudviklingssamtaler mellem forvaltningen og den enkelte skole delegeres til Afdeling for Skole.

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1.     at Byrådet på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget beslutter, at udførelse af de nye lovpligtige skoleudviklingssamtaler mellem forvaltningen og den enkelte skole delegeres til Afdeling for Skole (handlemulighed A)

 

Sagens indhold

Folkeskoleforligskredsen indgik den 29. oktober 2021 en politisk aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem. Intentionen i aftalen er at bidrage til en endnu stærkere kultur for evaluering og understøttelse af udviklingen i folkeskolen. 

Med aftalen følger øgede muligheder for skoler og kommuner for at arbejde på nye måder, hvor dialog og samarbejde er i højsædet, og hvor dialogen og samarbejdet er præget af tillid og engagement.

Hidtil har kommunernes og skolernes arbejde med udviklingen af skolen blandt andet omfattet arbejdet med kvalitetsrapporten hvert andet år. Kvalitetsrapporten har imidlertid været kritiseret for bl.a. at være for bureaukratisk.

Med aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem skabes derfor en ny ramme for kommunens og skolens dialog og samarbejde om udvikling af skolen.

Den nye ramme består af skoleudviklingssamtaler, der skal gennemføres minimum en gang årligt. De skal tage konkret udgangspunkt i den enkelte skoles udfordringer og udviklingsområder. Det er intentionen, at der med afskaffelsen af kvalitetsrapporten og indførelsen af skoleudviklingssamtaler skal være mindre bureaukrati og styring - og mere dialog og pædagogisk udvikling. Dermed gives bedre muligheder for at arbejde med indsatsområder, der styrker kvalitetsarbejdet på skolerne og i kommunen.

Kommunerne skal udarbejde en lokal proces inden for de af Ministeriets vedtagne rammer. Ministeriet har udgivet en vejledning, som skal understøtte implementering af skoleudviklingssamtaler i kommunerne (bilag 1). 

Det fremgår af vejledningen, at det formelt er kommunalbestyrelsen, der gennemfører skoleudviklingssamtalen, men at det i praksis ofte vil være delegeret til forvaltningen.

 

Retligt grundlag

Folkeskoleloven. Fra skoleåret 2022/23 ændres folkeskoleloven, så kvalitetsrapporter jf. § 40 a erstattes af årlige skoleudviklingssamtaler mellem skoler og kommuner.

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Kompetence til udførelse af skoleudviklingssamtaler delegeres til Afdeling for Skole.

  2. Kompetence til udførelse af skoleudviklingssamtaler delegeres til Børne- og Ungeudvalget.

  3. Udførelse af skoleudviklingssamtaler delegeres til skolebestyrelsen (Opgaven kan dog ikke delegeres fuldt ud til skolebestyrelsen, men forudsætter deltagelse af Afdeling for Skole eller politisk repræsentation). 

Vurdering

Handlemulighed A:

Afdeling for Skole har allerede påbegyndt skoleudviklingssamtaler, hvor der har været to samtaler med hver skole i skoleåret 2021/22. Ved samtalerne har deltaget skolechefen, 1-2 konsulenter, skoleledelse og evt. andre, som skolen har ønsket deltagelse af. Det har bidraget til, at Afdeling for Skole har fået en øget indsigt i og mulighed for konkret sparring med den enkelte skole. Desuden har det været muligt at tilrettelægge samtalerne fleksibelt af hensyn til skolerne og deltagerkredsen. 

På den baggrund vurderer administrationen, at det er hensigtsmæssigt, at kompetencen til udførelse af skoleudviklingssamtaler delegeres til Afdeling for Skole.

Handlemulighed B:

Skoleudviklingssamtaler en eller flere gange om året med hver skole er en opgave, der kræver forholdsmæssigt meget tid med bl.a. planlægning, forberedelse, møder og opfølgning. Desuden er det en stor fordel, at der deltager fagpersoner med viden om bl.a. pædagogik og lovgivning. I de lokale rammer vil det under alle omstændigheder være muligt at indtænke en eller flere årlige møder mellem Børne- og Ungeudvalget og skolerne. 

På den baggrund vurderer administrationen, at det ikke vil være hensigtsmæssigt, at kompetencen til udførelse af skoleudviklingssamtaler delegeres til Børne- og Ungeudvalget.

Handlemulighed C:

Der er ikke er lovhjemmel til at delegere kompetencen til udførelse af skoleudviklingssamtaler fuldt ud til skolebestyrelserne. Det vil kræve, at der er deltagelse fra Afdeling for Skole eller politisk repræsentation. I de lokale rammer vil det under alle omstændigheder være muligt med repræsentation fra skolebestyrelsen.

På den baggrund vurderer administrationen, at det ikke vil være hensigtsmæssigt, at kompetencen til udførelse af skoleudviklingssamtaler delegeres til skolebestyrelsen.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Sagens videre forløb

Børne- og Ungeudvalget orienteres om lokal proces for skoleudviklingssamtaler, når den er udarbejdet i et samarbejde mellem Afdeling for Skole og skolerne. 

4. Kapacitet på dagtilbudsområdet (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om den aktuelle status på kapaciteten på dagtilbudsområdet.

 

Indstilling

Dagtilbudschefen indstiller,

1.     at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold

Siden 2015 har dagtilbudsområdet oplevet stigende efterspørgsel efter pladser og pres på kapaciteten. Det har primært været antallet af børn i alderen 0-3 år, der har været højere end forventet. Der har siden maj 2015 løbende været givet en status til udvalget omkring et øget pres på kapaciteten. 

Senest fik det tidligere Børne- og Ungeudvalg på mødet den 6. december 2021 en orientering om status på kapaciteten på dagtilbudsområdet, herunder de tiltag, der var gjort for at imødekomme det aktuelle kapacitetspres i Korsør og Slagelse.

 

Siden er der sket følgende:

Opstart af Skovsøbakken i midlertidige lokaler i "det gamle seminarium" på Ingemannsvej.

Da der i opstarten har været flere lokaler end Skovsøbakken kunne vokse sig til fra starten, har vi afprøvet et samarbejde med Dagplejen om gæstepladser. Forløbet har nu været i gang i mere end et halvt år, og det er muligt at evaluere og tilpasse.

Børnehuset Nord er fraflyttet Valbyvej og har taget Nordlundens Idrætshus i Bjerglunden i Slagelse i brug.

De fraflyttede bygninger på Valbyvej huser midlertidigt (indtil november 2022) Stillinge Børnehave, som har ansøgt Slagelse Kommune om et lån til reparation af tag på deres bygning på Rosenlunden i Stillinge.

Nyt modulbyggeri er besluttet ved Lilleskov i Korsør.

Ny fløj til Strandloppen i Korsør er færdiggjort og taget i brug.

Etape II i Firkløveren på Skanderborgvej i Slagelse er taget i brug og udearealer færdiggøres i efteråret.

Skovbørnehuset i Slagelse har leaset en bus, som er indrettet til, og anvendes som, grupperum.

Ny vuggestuegruppe etableres lige nu i Slotsbjergby Daginstitution.

Flere af de private institutioner i Slagelse Kommune har henvendt sig med ønske om godkendelse til et højere børnetal.

Således har både Forlev Børnehus, Børnebissen, Vestermose og Askehavegård fået eller vil få ny godkendelse med højere børnetal.

Da børnetallet er lidt sværere at forudsige end andre aldersgrupper får Dagtilbudsområdet løbende opdaterede børnetalsprognoser fordelt på distrikter. Prognoserne forholder sig til til- og fraflytninger, dækningsgrader, fødselstal samt krydsbelægninger.

Den nyeste børnetalsprognose fra august 2022 viser, at børnetallet i Slagelse Kommune forsat stiger og forventes at stige.

Fra august 2022 til august 2026 forventes antallet af 0-2 årige at stige med 139, mens antallet af 3-5 årige forventes at stige med 68. I alt en stigning på 207 børn i aldersgruppen til plads i dagtilbud.

Medarbejdere i administrationen får mange opkald fra borgere, der flytter til Slagelse Kommune, som har behov for plads til deres barn eller børn i dagtilbud. I forbindelse med denne orientering har de lavet en optælling på antallet af tilflyttere i 2022. Resultatet fremgår nedenfor.

 

 Under 3 år Over 3 år I alt 
Tilflyttere  61 69 130
Fraflyttere 23 47 70
Netto tilflytning  38 22 60

 

 Nettotilflytning - antal 0-5 årige 
Slagelse by                      (77-54) = 23
Korsør inkl. Tårnborg 

                       (21-8) = 13

 

Da det fortsat er endog meget svært at rekruttere dagplejere skal den forventede øgede efterspørgsel håndteres ved et stigende antal pladser i daginstitution. Hér er det værd at nævne, at dagtilbudsområdet generelt oplever udfordringer vedrørende rekruttering af kvalificeret, uddannet pædagogisk personale.

Antallet af børn fra Ukraine har indtil nu været begrænset. Således er der kommet 30 børn fra Ukraine til Slagelse i alderen 0-5 år. 18 børn er lige indskrevet i forskellige dagtilbud. Denne gruppe indgår i antallet af tilflyttere.

Det er med baggrund i udvidelserne i efteråret blevet muligt at lukke Sverigesvej, der siden 2016 har været anvendt som satellit-vuggestuegruppe for Børnehuset Østervang. Alle børn fra Sverigesvej er blevet tilbudt plads i Østervang. Sverigesvej havde pr. 1. juli 10 børn indskrevet.

 

Retligt grundlag

Ifølge Dagtilbudslovens § 4 skal kommunalbestyrelsen sørge for det nødvendige antal pladser i dag-, fritids- og klubtilbud.

 

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan tage sagen til orientering med eller uden bemærkninger.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at kapaciteten forsat er under pres - særligt da det samtidigt ikke er muligt at rekruttere dagplejere, og da dagtilbudsområdet generelt oplever udfordringer vedrørende rekruttering af kvalificeret, uddannet pædagogisk personale.

Administrationen afvejer i samarbejde med daginstitutionerne løbende de bedste måder at udnytte de nuværende rammer.

Det er administrationens anbefaling, at børnetallet og dermed efterspørgslen efter pladser følges tæt.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Børne- og Ungeudvalget orienteres løbende om status på kapaciteten; næste gang i december 2022.

 

 

 

  

 

 

5. Bevægelsesramme for dagtilbuds- og skoleområdet (O)

Beslutning

At 2: Taget til orientering

Kompetence

Sundhedsudvalget, Børne- og Ungeudvalget samt Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget, Børne- og Ungeudvalget samt Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget orienteres om bevægelsesrammen, som fremadrettet skal sikre fokus og skabe retning for arbejdet med bevægelse på dagtilbuds- og skoleområdet.

Indstilling

Dagtilbudschefen og Skolechefen indstiller,

1.                  at Sundhedsudvalget tager sagen til orientering  

2.                  at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering

3.                  at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tager sagen til orientering.

Sagens indhold

Baggrunden for bevægelsesrammen for dagtilbuds- og skoleområdet

I perioden fra 2020 og frem til nu har ’BiDS – Bevægelse i Dagtilbud og Skoler’ været en politisk prioriteret indsats med kobling til Børne- og Ungepolitikken, Sundhedspolitikken og Idrætspolitikken.

Det overordnede formål med indsatsen er at forbedre børn og unges sundhed, trivsel og læring ved at sikre implementering af bevægelse i dagtilbud og skoler, og herunder understøtte ledelse og medarbejdere i arbejdet med motorik, leg og bevægelse.

I februar/marts 2022 blev udvalgene orienteret om historikken samt det nuværende arbejde med de igangsatte bevægelsesindsatser; pulje til krop, sanser og bevægelse på dagtilbudsområdet, pulje til bevægelse på skoleområdet, pulje til fremme af krop, bevægelse og fællesskab, kompetenceudviklingsindsats for henholdsvis dagtilbuds- og skoleområdet, frikvartersindsats, bevægelsesindsats i udskolingen, bevægelsesindsats på klubområdet, tidlig forebyggende indsats med fokus på leg, motorik og bevægelse, strategiforløb med Dansk Skoleidræt og kommunikation, markedsføring og kampagnemateriale (SU: sag 14, den 28. februar 2022, BU: sag 9, den 2. marts 2022, KFTU: sag 19, den 3. marts 2022).

Nærværende sag har fokus på kommunens nye bevægelsesramme for dagtilbuds- og skoleområdet, som er resultatet af strategiforløbet med Dansk Skoleidræt.

Hvordan er bevægelsesrammen blevet til?

Formålet med strategiforløbet med Dansk Skoleidræt har været at skabe en strategisk forståelses- og arbejdsramme, som på den lange bane kan bidrage til at skabe retning for arbejdet med bevægelse, en større grad af kontinuitet i arbejdet og et vedvarende fokus på arbejdet med bevægelse på dagtilbuds- og skoleområdet.

I forbindelse med forløbet er aktører fra alle niveauer fra det politiske til eleverne i kommunen blevet involveret. Der er blevet foretaget en spørgeskemaundersøgelse om bevægelse på dagtilbuds- og skoleområdet i januar 2022 og afholdt tre seminardage i foråret 2022. I alt har 277 aktører svaret på spørgeskemaet, mens der på seminardagene deltog 70-110 aktører pr. gang.

Gennem forløbet har der været fokus på at skabe en fælles forståelse af bevægelse og synliggøre formålet med bevægelse på dagtilbuds- og skoleområdet. Derudover er ønsker til kommunale strukturer som fx kompetenceudvikling, netværk og vidensdeling, faciliteter og rammer samt evaluering og opfølgning blevet drøftet og konkretiseret. Til sidst er der kommet konkrete forslag til prioritering af løsninger og tiltag, som kan understøtte og fremme arbejdet med bevægelse.

På baggrund af de mange input fra strategiforløbet har administrationen udarbejdet en forståelses- og arbejdsramme kaldet en bevægelsesramme.

Bevægelsesramme for dagtilbuds- og skoleområdet

Bevægelsesrammen skal fremadrettet sikre fokus og skabe retning for arbejdet med bevægelse på dagtilbuds- og skoleområdet, så alle børn og unge kan opleve bevægelse som en meningsfuld og naturlig del af hverdagen i dagtilbud og skoler – både nu og i fremtiden.

Bevægelsesrammen kan bruges som et redskab i den lokale tilrettelæggelse og gennemførsel af arbejdet med bevægelse.

Da bevægelse er en fælles og tværgående opgave, er bevægelsesrammen et forpligtende arbejdsredskab, der henvender sig til alle aktører på dagtilbuds-, skole-, sundheds-, idræts- og fritidsområdet. Her er der tale om børn og unge, forældre, medarbejdere og ledelse på dagtilbuds- og skoleområdet, fagpersonale, ledelse og medarbejdere på forvaltningsniveau samt det politiske niveau.

Bevægelsesrammen har fem fokusområder, som er udledt af de mange input fra strategiforløbet:

  1. Naturlig og meningsfuld bevægelse i hverdagen
  2. Kompetenceudvikling, netværk og vidensdeling
  3. Tværfagligt samarbejde
  4. Rammer og faciliteter
  5. Evaluering og forankring.

For hvert fokusområde er der givet nogle opmærksomheder i forhold til, hvad kommunen skal prioritere på dagtilbuds- og skoleområdet for at styrke det pågældende område. Derudover er der givet inspiration til, hvordan de forskellige aktører på dagtilbuds- og skoleområdet kan handle her og nu. Der henvises løbende til skabeloner, hjemmesider mv., som kan hjælpe dagtilbud og skoler til at arbejde struktureret med bevægelse på den måde, som giver mening i den lokale kontekst.

Bevægelsesrammen ses i den fulde version i bilag 1 og i en ’one pager’ version på bilag 2.

Ud over bevægelsesrammen er det hensigten at udarbejde plakater og lignende værktøjer, som kan bidrage til at skabe opmærksomhed på arbejdet med bevægelse lokalt. Materialet laves så enkelt og lettilgængeligt, at personalet nemt kan anvende det i det daglige arbejde. Aktører fra dagtilbuds- og skoleområdet involveres i dette arbejde ligesom de også løbende har bidraget til at kvalificere bevægelsesrammens form og indhold.

Retligt grundlag

Ifølge Folkeskoleloven, §40, stk. 2, pkt. 1 fastlægger kommunalbestyrelsen mål og rammer for skolernes virksomhed. Ifølge §15 skal undervisningstiden tilrettelægges, så eleverne får motion og bevægelse i gennemsnitligt 45 minutter om dagen.

Ifølge Dagtilbudsloven, §8, stk. 3 og 4 skal dagtilbuddene arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan. Her skal det fremgå, hvordan det pædagogiske læringsmiljø understøtter børns brede læring herunder nysgerrighed, gåpåmod, selvværd og bevægelse.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Administrationen vurderer, at en strategisk og tværgående indsats som ’BiDS – Bevægelse i Dagtilbud og Skoler’ kan bidrage til at understøtte dagtilbuds- og skoleområdet i arbejdet med at øge børn og unges trivsel, sundhed, motivation, udvikling og læring.

Bevægelsesrammen understreger vigtigheden af, at alle børn og unge møder bevægelse som en naturlig og meningsfuld del af deres hverdag i dagtilbud og skoler.  Bevægelsesrammen kan bidrage til at sikre den retning, kvalitet og kontinuitet, der er behov for på tværs af niveauer i kommunen, hvis de ønskede forbedringer relateret til trivsel, sundhed, motivation og læring skal opnås. 

Det er centralt, at arbejdet med bevægelse ikke skal ses som en ekstraopgave, men som et element, der skal integreres i dagligdagen. Til trods for dette er det vigtigt at bemærke, at der ligger en indsats i både implementering af bevægelse og fastholdelse af arbejdet med samme, som over tid kræver opmærksomhed, der kan gå fra andre områder.

Administrationen anbefaler, at Sundhedsudvalget, Børne- og Ungeudvalget samt Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tager sagen til orientering.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Arbejdet ud fra bevægelsesrammen kobler sig til kommunens Børne- og Ungepolitiks fokus på motiverende læringsmiljøer, Sundhedspolitikkens fokus på bevægelse i hverdagen og Idrætspolitikkens fokus på idræt og bevægelse for alle aldre og niveauer. Derudover koordineres dette løbende med andre tværgående indsatser som fx arbejdet med at forbedre sundhedsprofilen.

Sagens videre forløb

Bevægelsesrammen genbesøges og revideres efter behov og i den forbindelse vil de pågældende udvalg bliver orienteret. Yderligere vil udvalgene følge arbejdet med ’BiDS – bevægelse i Dagtilbud og Skoler’ gennem de årlige orienteringssager, som forventeligt falder primo 2023 og primo 2024.

Sagens forløb

05-09-2022 Sundhedsudvalget

At 1: Taget til orientering.


6. Indsatsen 'Natur til et godt liv' (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om den natursociale indsats 'Natur til et godt liv'.

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1.     at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold

I Slagelse Kommune er der udarbejdet politiske pejlemærker for skoleområdet, hvor det er afgørende, at trivsel og læring er centrale søjler i hele den enkeltes børne- og ungeliv. Derfor vil Slagelse Kommune arbejde for, at organisationen indretter strukturer, som til enhver tid fremmer målgruppens lyst til læring og trivsel og placerer børn og unge i centrum for centrale beslutninger i kommunen.

Pejlemærkerne er følgende:

  1. Øget elev- og forældresamarbejde
  2. Livsduelighed for den enkelte elev
  3. Mangfoldighed i undervisningen

Slagelse Kommune og Natur til et godt liv laboratoriet (herefter NTGL) har igennem et flerårigt intensivt samarbejde forsøgt at implementere nyskabende muligheder for at fremme en bedre trivsel for unge på kanten. Indsatsen skal øge livsdueligheden for den enkelte elev. Samtidig skal indsatsen skabe et mangfoldigt undervisningsforløb, som tilgodeser, at elever er forskellige og kan have forskellige læringsbehov samt læringsmetoder. Det er en fælles ambition at påbegynde og undersøge en systemisk udvikling, forandring og forankring af Naturintegreret Socialt arbejde i Slagelse Kommune som undersøgende foregangs- og modelkommune.

Baseret på de hidtidige erfaringer og samarbejde med NTGL har Slagelse Kommune stærke ambitioner om, at tage et nyt langt og dybere undersøgende og afprøvende skridt for at effektivisere, koordinere og gå ny veje i at skabe bedre trivsel hos unge på kanten. Med fokus på Naturintegreret Socialt Arbejde som trædesten, skal der være blik på samlet synergi og samarbejde på tværs af professioner og enheder. Det skal sikre en koordineret tilgang og effektivisere den unges udbytte/trivsel. Det skal bl.a. ske gennem et udvidet og tæt samarbejde mellem NTGL og Slagelse Kommune på flere niveauer.

Historik og erfaringer fra NTGL-indsatsen

Siden 2005 har Bikubenfonden arbejdet med naturudvikling og -oplevelser i Svanninge Bjerge på Sydfyn. Gennem årene er der vokset et stadigt større fokus på naturens potentiale i forhold til socialt udsatte. Dette fokus har udviklet sig til den natursociale indsats NTGL, som er specifikt målrettet unge på kanten fra hele Danmark. Det kan være unge med komplekse sociale problemer indenfor fire kerneproblemstillinger:

1. Relationer og fællesskab
2. Styr på hverdagen
3. Læringsrum
4. Selvværd og handlekraft

I den natursociale indsats NTGL stiller Bikubenfonden naturområdet Svanninge Bjerge, naturfagligt personale og en række faciliteter til rådighed for organisationer og kommunale tilbud, der bruger naturen som element i pædagogiske og/eller terapeutiske forløb med unge på kanten, der har svært ved at mestre livet og kæmper med sociale problemer.

NTGL-indsatsen har derfor det overordnede formål, at åbne elevernes øjne for, at de har ressourcer, som de ikke vidste, de besad. At redefinere elevens historie om sig selv, som ”mig, der ikke kan” og skabe de mestringsoplevelser, der fortæller den nye historie, i eleven og om eleven, som den der kan en masse.

Undervisere i Slagelse Kommune har deltaget i en lang række bredt kvalificerende kurser og har en meget positiv oplevelse af, at indsatserne virker. Eleverne giver ved interviews udtryk for, at deres oplevelser er tilsvarende meget positive, og der er foretaget ekstern evaluering (Center for Ungdomsforskning, Oxford Research, PHD fra psykolog på KU etc.), der understreger virkningen og det store potentiale, der er.

Erfaringer fra NTGL-arbejdet i udvalgte indsatser og afdelinger peger på nye afgørende muligheder for at skabe bedre trivsel hos unge på kanten. Tilsvarende er der indsamlet mange andre erfaringer i Slagelse kommune gennem udvikling af nye metoder, nye evalueringsformer, kompetenceudvikling af medarbejdere og en lovende forskningsbaseret evaluering.

De unge peger især på disse fire forhold, som gør indsatserne i naturen meningsfulde og udbytterige:

Man finder ro. Den unge falder ned, slipper stress og usikkerhed, oplever sig meget mere reflekterende og sansende og oplever reduceret kompleksitet.

Man kan vise, hvad man kan. Den unge oplever at have færdigheder, man ikke vidste, man havde, at man kan spille en positiv rolle, at blive anerkendt for dette fra unge og voksne.

Man lærer noget nyt(tigt). De unge oplever, at udvikle færdigheder, viden og vaner, som de kan bruge i andre kontekster, og ofte bringer de dem i spil i deres liv uden for skoleregi.

Man overskrider sig selv. De unge oplever at flytte sine grænser, at åbne sine sanser, at opbygge nye ”komfortzoner”. Man lytter mere til sig selv og bliver bedre til at ”mærke efter”.

Der er tilsvarende positive tilkendegivelser fra bl.a. forældre, og der fokuseres meget på at understøtte indsatsernes virkning i hele elevens liv.

Erfaringerne og resultaterne hidtil peger alle mod nye, mere kvalificerede og mere effektive tilgange til at hjælpe unge i udsatte positioner og står i klar sammenhæng til de politiske pejlemærker, som præsenteret indledningsvist.

Videre proces

Lige nu pågår et arbejde med at modne andre dele af organisationen til, at tage dette arbejde ind i porteføljen samt en workshop, hvor roller, ansvar, implementering mm. skal tænkes igennem og nedfældes i en tids- og procesplan. På et møde medio september forventer administrationen, at der vil blive udarbejdet en tids- og procesplan for det fremadrettede samarbejde.

 

Retligt grundlag

Folkeskolelovens formål og de politiske pejlemærker for skoleområdet.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at der i forskellige afdelinger er stor interesse for og vilje til at indgå i sporet omkring naturen som et redskab og rum til at fremme børn og unges trivsel og læringsmuligheder. Det er ligeledes vurderingen, at hidtidige erfaringer og resultater fra NTGL skaber et solidt grundlag for en videre udrulning i kommunen, så afdelinger også på tværs i kommunen kan samarbejde omkring børn og unge, som de måtte have snitflader til.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Børne- og Ungeudvalget vil løbende blive orienteret om arbejdet i dette regi.

7. Gensidig Orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget orienteres

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen

 

1. Orientering fra udvalgsformanden:

-

 

2. Orientering fra udvalgets medlemmer:

-

 

3. Orientering fra administrationen:

Tematiske tilsyn på to interne skoler

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) gennemfører tilsyn i 2022 med interne skoler i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder. Tilsynet har til formål at sikre, at eleverne i interne skoler modtager et fyldestgørende undervisningstilbud på samme vilkår som andre elever i folkeskolen.

I Slagelse Kommune har STUK udvalgt Langebjerggaaard og Lille Valbygård, som Slagelse Kommune har undervisningsoverenskomst med.

Slagelse Kommune blev adviseret 8/8-22 august og skal senest den 29/8-22 fremsende/udarbejde en række materialer fra de to skoler og kommunen.

Herefter vil STUK udarbejde en tilsynsudtalelse til kommunen. Hvis kommunen ikke opfylder tilsynets fokuspunkter tilfredsstillende, vil udtalelsen indeholde en række henstillinger til kommunen. STUK vil anmode om en redegørelse for, hvordan kommunen vil imødekomme henstillingerne. Administrationen vil orienteret BUU om udtalelsen, når den foreligger.

 

PUI/PPR og indstillinger til Børne- og Ungepsykiatrien

For at nedbringe antallet af indstillinger til Børne- og Ungepsykiatrien har ledelsen i PUI/PPR indskærpet over for psykologerne, at skal-opgaven for PPR er rådgivning i forbindelse med skolernes undervisning. Det betyder, at PPRs indstillinger til psykiatrien skal skyldes faglige usikkerheder, der knytter sig til at kunne give en elev den rigtige specialpædagogiske ramme. Forældre, lægers eller andres ønske om en psykiatrisk udredning er således ikke i sig selv en begrundelse for at PPR laver en indstilling. Begrundelsen skal skyldes faglige usikkerheder i forbindelse med undervisningen.

I den forbindelse skal det nævnes, at en diagnose fra børne- og ungepsykiatrien ikke er nødvendig for at give en elev den rette specialpædagogiske bistand.

Hvis forældre eller andre ønsker et barn udredt i psykiatrien er der mulighed for at henvende sig hos egen læge. Lægen kan med samtykke bede PPR om at udlevere forhåndenværende materiale om barnet til brug for sin henvisning.

 

Mulighed for samdrift daginstitution / dagpleje

Administrationen har vedlagt et notat om perspektiver og muligheder for samdrift mellem daginstitutioner og dagpleje (Bilag 1)

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

 

Vurdering

Ingen bemærkninger

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

8. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Ingen bemærkninger

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

 

Sagens indhold

Fra udvalgets tidligere møder resterer flg. punkter at blive behandlet:

Møde den 2. februar 2022: Drøftelse af de aktuelle skoledata, med særligt fokus på udskoling og overgangen til ungdomsuddannelserne

Følgende datoer er lagt i udvalgets kalender:

7. september 2022: Udvalgsmøde

12. september 2022: Workshop med interessenter. Budget 2023.

2. november 2022: Udvalgsmøde

18. og 19. november 2022: Temamøde

30. november 2022: Udvalgsmøde

Der er udarbejdet et årshjul, der illustrerer udvalgets arbejde. (Bilag 1)

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

 

Vurdering

Ingen bemærkninger

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

9. Kommunikation (B)

Beslutning

At 1: Ingen bemærkninger

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,
1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

10. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Skolechefen indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet.