Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget godkende ”Budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2023” for udvalgets økonomi,
herunder nødvendige tiltag for at overholde Børne- og Ungeudvalgets samlede budgetramme.
Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget godkende, at der gives indtægts- og udgiftsbevilling til Puljen til flere pædagoger i daginstitutioner med mange børn i udsatte positioner.
Indstilling
Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller,
1. at
Byrådet godkender budgetopfølgning 1 -
forventet regnskab 2023,
som indarbejdes i den samlede budgetopfølgning.
2. at Byrådet indstiller, at der gives indtægts- og udgiftsbevilling på 8,772 mio. kr. i hvert af årene 2023-2025 vedr. Puljen til flere pædagoger i daginstitutioner med mange børn i udsatte positioner.
Sagens indhold
Formålet med at gennemføre budgetopfølgning 1- forventet regnskab 2023, er at vurdere det forventede regnskab for 2023. Med baggrund i kommunens økonomiske situation er der skærpet fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt.
Situationen er den, at likviditeten er faldende og at der allerede nu forventes en overskridelse af servicerammen. Hertil kommer den seneste forventning til resultat for 2023 i Budgetstatussagen, usikkerhed omkring pris- og lønudviklingen samt regnskabsresultaterne for 2021 og 2022.
Et retvisende billede giver udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tilpasninger, således at udvalgets samlede budgetramme overholdes ved forventet merforbrug og tilsvarende, at forventet mindreforbrug lægges i kassen. Det skal endvidere sikres, at besparelsesforslag kan udmøntes som beskrevet.
Budgetopfølgning
1 - forventet regnskab tager derfor udgangspunkt i:
- det
korrigerede budget pr. ultimo marts 2023, dvs. inklusive driftsoverførsler fra
2022 samt ramme reduktion på 0,5 % af serviceudgifterne
- aktuelle
forbrugs- og aktivitetsdata
- forventninger
til forbrugsudviklingen resten af året
Forventet resultat på drift og anlæg
Der forventes samlet set et merforbrug på Børne- og Ungeudvalget på 5,9 mio. kr. Det dækker over et merforbrug på 11,1 mio. kr. på Politikområde 8.1 Skole og et mindreforbrug på 5,2 mio. kr. på Politikområde 8.2 Dagtilbud. Nedenfor er det forventede regnskab udspecificeret nærmere for de to politikområder.
Forventet resultat for Politikområde 8.1 Skole
Skoleområdet forventer et samlet merforbrug på 11,1 mio. kr. Det forventede resultat beskrives yderligere i bilag 1.
Det samlede forbrug fordeler sig med et merforbrug på 16,3 mio. kr. på myndighedsområdet og et mindreforbrug 5,1 mio. kr. på virksomhederne
Mindreforbruget på Myndighed - almen skyldes at der i forbindelse med ny skolestruktur og ny ressourcemodel er reserveret penge til at dække merudgifter på specialundervisning. Penge er dog ikke flyttet til specialundervisning endnu, fordi den endelige udmøntning af ny skolestruktur og ressourcemodel først sker i tildelingen til nyt skoleår efter sommerferien.
Ved budgetstatus fremgik det, at der var forventning om merforbrug på 29.1 mio. kr. på specialundervisningsområdet i 2023. I budgetopfølgning 1 vil der være fokus på, hvordan vi får nedbragt udgifterne. Hertil er det vigtigt at påpege, at vi til ordinær BUU-møde til august vil fremlægge en separat analyse af det samlede overblik over visitationer og tilhørende nettoudgifter. Det er administrationens klare forventning, at følger vi de nævnte initiativer i budgetopfølgningen, forventes det at have en mærkbar og bæredygtig indvirkning på den økonomiske udvikling inden for specialundervisning.
Der er derfor ikke udarbejdet en handleplan for området. Der vil fortsat blive fokuseret mere på visitation i form af større grundighed i visitationsprocessen samt i de eksisterende tilbud. Vi omlægger fra special- til almenundervisning ved brug af mellemformer og grundformer. Der arbejdes med understøttelse via en taskforce der har til formål at understøtte dagtilbud og skole ift. specialviden der skal styrke inklusionsindsatsen. Der er udarbejdet et notat, der særligt beskriver situationen på specialundervisningsområdet. Dette er vedlagt som bilag 2.
På virksomhederne er der to enheder med et forventet merforbrug, der jf. styringsreglerne kræver politisk godkendt handleplan. Det er Skolen på Julemærkehjemmet og Eggeslevmagle skole.
Skolen på Julemærkehjemmet udarbejder en handleplan, mens der samtidigt skal ses på hvordan økonomien på skolen fremadrettet skal håndteres, så der ikke opstår sårbare situationer som den skolen er i nu. Handleplanen er under udarbejdelse og forelægges i forbindelse med Budgetopfølgning 2.
For Eggeslevmagle Skole anbefales det ikke, at der udarbejdes handleplan, da skolen lukker pr. 31/7. Det derfor meget begrænset, hvad der er af handlemuligheder. Skolen vil dog holde igen med aktiviteter. Det faktiske merforbrug, når skolen lukker, håndteres i inden for det samlede budget til almenskolerne.
Politikområde 8.2 Dagtilbud
Centre og virksomheder forventer ved denne budgetopfølgning et mindreforbrug for driftsudgifterne på 5,2 mio. kr.
På myndighedsområdet forventes et mindreforbrug på 1,2 mio. kr.
Heraf udgøres 0,8 mio. kr. af Vippen, hvor forventet mindreforbrug ved Budgetopfølgning 3, ifølge kommunens retningslinjer, tilføres kassen. Mindreforbruget på Vippen skyldes at børnetallet er lavere end forudsat ved budgetlægningen, således at virksomhederne forventes at skule "tilbagebetale" samlet set 3,2 mio. kr. til kassen. Vippen påvirkes dog også negativt af bl.a. merforbrug på 2,5 mio. kr. på mellemkommunale betalinger til pasning af anbragte børn i andre kommuner.
På virksomhederne forventes samlet set et mindreforbrug på 4,1 mio. kr. Virksomhederne befinder sig generelt indenfor rammerne for god økonomistyring og ingen virksomheder er i en situation hvor de skal udarbejde handleplan.
Den 1. januar 2024 træder loven om minimumsnormeringer i kraft. På nuværende tidspunkt opfylder Slagelse Kommune endnu ikke minimumsnormeringerne og siden sidste budgetopfølgning i september er sket en mindre forringelse af normeringerne.
Normeringerne beregnes som et gennemsnit over de seneste 12 måneder. Set over den periode skulle der, ifølge estimaterne, have været 79 flere fuldtidsansatte, for at kunne have indfriet minimumsnormeringerne ifølge beregningsmetoden gældende fra 2024. Byrådet har i budgetaftalen for 2023 til 2026 afsat 19,4 mio. kr. pr. år fra 2024 til opfyldelse af minimumsnormeringerne.
Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 1-
forventet regnskab 2023 og forventet resultat ved forrige budgetopfølgning,
opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.
Drift
(mio.kr) | Vedtaget
budget | Korrigeret
budget | Forventet
resultat
BO1 | Forventet
resultat
Budgetstatus | Afvigelse
BO1 |
Skoler | 750,5 | 793,1 | 804,2 | 775,6 | -11,1 |
Resultat serviceudgifter | 750,5 | 793,1 | 804,2 | 775,6 | -11,1 |
Øvrige udgifter | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Dagtilbud | 323,9 | 334,2 | 329,0 | 323,8 | 5,2 |
Resultat serviceudgifter | 323,4 | 333,7 | 328,5 | 323,3 | 5,2 |
Øvrige udgifter | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,0 |
I alt for udvalget | 1.074,4 | 1.127,3 | 1.133,2 | 1.099,4 | -5,9 |
|
Samlet resultat serviceudgifter | 1.073,9 | 1.126,8 | 1.132,7 | 1.098,9 | -5,9 |
Samlet resultat øvrige udgifter | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,0 |
Forventet resultat for anlæg
Centrene forventer et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 5,2 mio. kr.
Det skyldes primært de to anlægsprojekter Ny daginstitution Skovsøbakken og Modulbyggeri Børnehuset Lilleskov.
Byrådets har i forbindelse med budgetstatussagen for 2023 godkendt, at anlægsrammen skulle gennemgås med henblik på at vurdere hvor meget af anlægsrammen for 2023 der kan udskydes og flyttes til 2024 og senere politisk prioritering.
På baggrund af administrationens vurdering til forventet forbrug på de enkelte anlægsprojekter og forslag til redisponering, har Byrådet på møde d. 24. april 2023 godkendt at der samlet budgetomplaceres 29,3 mio.kr. til 2024.
Byrådets beslutning betyder, at udvalgets anlægsramme frem mod Budgetopfølgning 2 vil blive nedjusteret med 4,1 mio. kr. i 2023 og overført til 2024.
I
bilag 1 er forbruget på drift og anlæg specificeret nærmere.
Retligt grundlag
Det fremgår af
Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives
tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede
budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden
for egen budgetramme.
Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan
iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som
medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling.
Kommunalbestyrelsen
skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Kasse- og regnskabsregulativet for
Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Notat vedr. specialundervisning
Der forventes et merforbrug på specialundervisningen på 29,1 mio. kr. Administrationen har udarbejdet et notat hvor det beskrives en række faglige greb der kan iværksættes med henblik på at nedbringe andelen af segregerede børn.
Indtægts- og udgiftsbevilling
Slagelse Kommune har d. 29/3-2023 fået tilsagn på 8,772 mio. kr. i hvert af årene 2023-2025 fra Puljen til flere pædagoger i daginstitutioner med mange børn i udsatte positioner under forudsætning af at regeringens finanslovsforslag vedtages. Udmøntningen på daginstitutioner er besluttet af ministeriet ud fra foruddefinerede kriterier og kan ikke ændres af kommunen. Ifølge bevillingsreglerne skal Byrådet give indtægts- og udgiftsbevilling før midlerne må anvendes.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at budgetopfølgningen generelt er retvisende. Dog med det klare forbehold, at vi vil opleve en mærkbar og bæredygtig økonomisk udvikling inden for specialundervisningen, når vi følger de nævnte initiativer fra budgetopfølgningen.
Ved brug af økonomisk taskforce, ændret visitationspraksis med fokus på proces før beslutning om visitation, fokus på tidligere revisitationer, gennemgang af sager med højt fravær vurderer vi, at vi skaber en ny faglig praksis. Vi vurderer, at denne praksis vil nedbringe udgifterne på specialundervisningen, så vi skaber en forbedret, bæredygtig økonomi.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
I
hele 1.000 kr. | Politikområde | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Bevillingsønske | | | | | |
Pulje til mere pæda-gogisk personale | 8.2 - Udgift 8.2 - Indtægt | 8.772 -8.772 | 8.772 -8.772 | 8.772 -8.772 | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | | | | |
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger
Sagens videre forløb
Fagudvalgenes
behandling af budgetopfølgning 1 – forventet regnskab 2023 indgår i samlet sag
til behandling i Økonomiudvalget den 15. maj 2023 og Byrådet den 23. maj
2023.