Kompetence
Byrådet og Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal godkende ”budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023” for udvalgets økonomi samt tilhørende handleplaner, som indgår i den samlede budgetopfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.
Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget godkende, at der gives indtægts- og udgiftsbevilling til indførsel af minimumsnormeringer.
Børne- og Ungeudvalget skal godkende en omplacering fra Broskolen til Almen Myndighed.
Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget godkende, at der gives rådighedsbeløb og anlægsbevilling til finansiering af to liggehaller.
Indstilling
Skole- og Dagtilbudschefen indstiller,
1. at Børne- og Ungeudvalget godkender budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023 og aktuelle handleplaner
2. at Børne- og Ungeudvalget indstiller overfor Byrådet at der gives indtægts- og udgiftsbevilling på 3,222 mio. kr. vedr. finanslovspuljen til indførelse af minimumsnormeringer
3. at Børne- og Ungeudvalget godkender, at der omplaceres 213 t.kr. fra Broskolen til Almen Myndighed.
4. at Børne- og Ungeudvalget indstiller overfor Byrådet at der gives rådighedsbeløb og anlægsbevilling på 0,270 mio. kr. til finansiering af liggehal i Daginstitutionen Kildebakken. Bevillingen finansieres af myndighedsbudgettet på Dagtilbud.
5. at Børne- og Ungeudvalget indstiller overfor Byrådet at der gives rådighedsbeløb anlægsbevilling på 0,250 mio. kr. til finansiering af liggehal i Slots Bjergby Daginstitution. Bevillingen finansieres af myndighedsbudgettet på Dagtilbud.
Sagens indhold
Formålet med at gennemføre budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023 er at vurdere det forventede regnskab for 2023. Med baggrund i kommunens økonomiske situation er der skærpet fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt.
Situationen er på nuværende tidspunkt den, at kommunens økonomi udvikler sig positivt, men fortsat vil være udfordret med risiko for yderligere fald i likviditeten og overskridelse af servicerammen.
Et retvisende billede giver udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tilpasninger, således at udvalgets samlede budgetramme overholdes ved forventet merforbrug og tilsvarende, at forventet mindreforbrug lægges i kassen.
Budgetopfølgning 2 - forventet regnskab tager derfor udgangspunkt i:
- Det korrigerede budget pr. ultimo juni 2023,
- Aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata
- Forventninger til forbrugsudviklingen resten af året
Forventet resultat på drift og anlæg
Drift
Der forventes samlet set et mindreforbrug på Børne- og Ungeudvalget på 13,6 mio. kr. Det dækker over et mindreforbrug på 8,4 mio. kr. på Politikområde 8.1 Skole og et mindreforbrug på 5,2 mio. kr. på Politikområde 8.2 Dagtilbud. Nedenfor er det forventede regnskab udspecificeret.
Politikområde Skole
Centeret og virksomhederne forventer ved denne budgetopfølgning et mindreforbrug for driftsudgifterne på 8,4 mio. kr. Det forventede resultat beskrives yderligere i bilag 1.
Det samlede forbrug fordeler sig med et med et mindreforbrug på 3,2 mio.kr på myndighed og et mindreforbrug på 5,2 mio. kr. på virksomhederne.
Mindreforbruget på Myndighed-almen skyldes, at der i forbindelse med ny skolestruktur og ny ressourcetildelingsmodel er reserveret penge til at dække merudgifter på specialundervisning. Penge er dog ikke flyttet til specialundervisning endnu, fordi den endelige udmøntning af ny skolestruktur og ressourcetildelingsmodel først sker i tildelingen til nyt skoleår efter sommerferien. Mindreforbruget på Myndighed-Almen er blevet større, da vi tidligere reserverede dele af tillægsbevillingen på 25. mio.kr. til 2024 så den fulgte skoleåret 23/24. Men da tillægsbevillingen er givet i år, bruges alle midlerne i år til at dække merforbruget på Myndighed-Special.
Ud fra budgetopfølgning 2 forventer vi lige nu et merforbrug på 16,5 mio. kr. Ved Budgetopfølgning 1 var forventningen et merforbrug på 29.1 mio. kr. Administrationen kan derfor konstatere en forbedring af den økonomiske udvikling på 12,6 mio. kr. Jf. initiativer fra budgetopfølgning 1, ses derfor, at arbejdet har båret frugt med at få nedbragt merforbruget. Administrationen er lykkes med at udarbejde tilbud til elever i nærområderne herunder i mellemformer, og eleverne vil derfor indgå i fornyet, inkluderende miljøer i deres dagligdag. Der fokuseres på at tilbyde den mindst mulig indgribende indsats, hvor arbejdet følger Slagelse Kommunes Børne- og Ungepolitik om at sikre, at børn er en del af almene børnefællesskaber. De lykkes fordi vi har genopfundet specialundervisning på almenområdet i form af forbedret og hyppigere brug af mellemformer og grundformer i almenskolerne. I bilag 2 fremlægger administrationen en separat analyse af det samlede overblik over visitationer og tilhørende nettoudgifter. Budgetopfølgning 2 opridser også de tiltag der er iværksat for at nedbringe merudgifterne på området.
Skolen på Julemærkehjemmet har som den eneste virksomhed et forventet merforbrug, der jf. styringsreglerne kræver politisk godkendt handleplan.
Politikområde Dagtilbud
Centre og virksomheder forventer ved denne budgetopfølgning et mindreforbrug for driftsudgifterne på 5,2 mio. kr.
På myndighedsområdet forventes et mindreforbrug på 2,3 mio. kr.
Heraf udgøres 1,3 mio. kr. af Vippen, hvor forventet mindreforbrug ved Budgetopfølgning 3, ifølge kommunens retningslinjer, tilføres kassen. Mindreforbruget på Vippen skyldes at børnetallet er lavere end forudsat ved budgetlægningen, således at virksomhederne forventes at skule "tilbagebetale" samlet set 3,7 mio. kr. til kassen. Vippen påvirkes dog også negativt af bl.a. merforbrug på 2,7 mio. kr. på mellemkommunale betalinger til pasning af anbragte børn i andre kommuner. På de centrale poster forventes et mindre forbrug på 1,0 mio. kr. Heraf anbefaler administrationen at de 0,5 mio. kr. anvendes til etablering af liggehaller i hhv. Daginstitutionen Kildebakken og Slots Bjergby Daginstitution.
På virksomhederne forventes samlet set et mindreforbrug på 3,0 mio. kr. Virksomhederne befinder sig generelt indenfor rammerne for god økonomistyring og ingen virksomheder er i en situation hvor de skal udarbejde handleplan.
Den 1. januar 2024 træder loven om minimumsnormeringer i kraft. På nuværende tidspunkt opfylder Slagelse Kommune endnu ikke minimumsnormeringerne og siden sidste budgetopfølgning i september er sket en mindre forringelse af normeringerne.
Normeringerne beregnes som et gennemsnit over de seneste 12 måneder. Set over den periode skulle der, ifølge estimaterne, have været 72 flere fuldtidsansatte, for at kunne have indfriet minimumsnormeringerne ifølge beregningsmetoden gældende fra 2024. Byrådet har i budgetaftalen for 2023 til 2026 afsat 19,4 mio. kr. pr. år fra 2024 til opfyldelse af minimumsnormeringerne. Ifølge en beregning pr. juni 2023 er der behov for yderligere 0,3 mio. kr. for at kunne indfri kravet om minimumsnormeringer.
Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 2- forventet regnskab 2023 og forventet resultat ved forrige budgetopfølgning, opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.
Drift
(mio.kr) | Vedtaget budget | Korrigeret budget | Forventet resultat
BO2 | Forventet resultat
BO1 | Afvigelse |
Skoler | 750,5 | 792,9 | 784,5 | 804,2 | 8,4 |
Resultat serviceudgifter | 750,5 | 792,9 | 784,5 | 804,2 | 8,4 |
Øvrige udgifter | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Dagtilbud | 323,9 | 334,2 | 329,0 | 329,0 | 5,2 |
Resultat serviceudgifter | 323,4 | 333,7 | 328,5 | 328,5 | 5,2 |
Øvrige udgifter | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,0 |
I alt for udvalget | 1.074,4 | 1.127,1 | 1.113,6 | 1.133,2 | 13,6 |
|
Samlet resultat serviceudgifter | 1.073,9 | 1.126,6 | 1.113,1 | 1.032,7 | 13,6 |
Samlet resultat øvrige udgifter | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,0 | 0,0 |
Anlæg
Centret forventer et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 2,2 mio. kr.
I bilag 1 er forbruget på drift og anlæg specificeret nærmere.
Retligt grundlag
Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.
Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling.
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget har følgende handlemuligheder i forhold til at sikre budgetoverholdelse:
A. at godkende handleplanen på Skolen på Julemærkehjemmet for nedbringelse af merforbrug, samt initiativer for nedbringelse af merforbrug på specialundervisningsområdet.
B. Børne- og Ungeudvalget fremlægger andre forslag til at nedbringe merforbruget
Administrationen anbefaler handlemulighed A, da der herved sikres overholdelse af Børne- og Ungeudvalgets samlede budget.
Initiativer på specialundervisningsområdet
Der vil fortsat blive fokuseret mere på visitation i form af større grundighed i visitationsprocessen samt i de eksisterende tilbud på skoleområdet. Der omlægges fra special- til almenundervisning ved brug af mellemformer og grundformer. Der er også blevet anvendt en taskforce der har haft til formål at understøtte dagtilbud og skole med specialviden, der skal styrke fremtidig koordination og inklusionsindsatsen.
Fokus ligger nu på processen FØR en beslutning skal træffes. Der skal beskrives forskellige indsatsniveauer og pris. Endelig tilføres der både decentral og central ledelseskraft, idet der nedsættes et nyt visitationsudvalg bestående af 3 skolelederrepræsentanter, en tværfaglig leder, leder og pædagogisk-psykologisk sagsbehandler fra PPR samt Skole- og dagtilbudschefen.
Før en sag fremsendes til visitationsudvalget, bliver den nu drøftet i distriktet i forhold til mulige lokale løsninger - også på tværs af fagprofessioner. Når der indstilles til visitation, skal der peges på mindst 2 af følgende muligheder, så visitationsudvalget har en reel handlemulighed:
· lokal løsning, der kalder på yderligere midler,
· mellemform
· segregerende tilbud
Herudover vurderes kadencen for revisitation samt befordring til eventuelt segregerende tilbud (§20.2).
Grundet udgiftsniveauet, gennemgår administrationen alle sager, hvor der er særlige indsatser og/eller eleven har et stort fravær. Er der elever, som ikke møder op i specialundervisningstilbuddet og ikke har gjort det længe, skal disse ophøre. Visitationsudvalget vil tage stilling til ny skoleplacering af eleven - og er eleven i dagbehandlingsregi, vil det blive i samarbejde med Børne- og Familieafdelingen.
Fokus bliver fremadrettet en harmonisering af takster som besluttes administrativt med involvering af forskellige parter.
Der er potentiale for en styrket faglig praksis ift. re-visitationer, der fremadrettet bør ske flere gange årligt med formålet om, at der sikres det rette match mellem barn og tilbud. Her skal vurderes, om der ses progression ift. de mål, der er sat for barnet. Ved manglende progression bør vurderes, hvorvidt barnet er i det rette tilbud, mens der ved progression bør overvejes, om barnet kan tilbydes et mindre indgribende tilbud tættere på almen. I de kommende re-visitationer er der et særligt fokus på fravær og skoleværing, så der aktivt tages stilling til, om disse elever er placeret i det rette tilbud, eller deres udfordringer kan løses bedre på anden vis.
Tillægsbevillinger og omplaceringer:
I 2022 modtog flere skoler i Slagelse Kommune tilskud fra Socialstyrelsen til 'Projekt faglig løft'. Der blev i den forbindelse indsendt et forkert budgetskema fra Broskolen, hvilket gør, at de fik tildelt 212.792 kr. for meget. Dette har Almen Myndighed på skoleområdet tilbagebetalt til Socialstyrelsen. Der fremsendes, derfor et ønske om at omplacere 212.792 kr. budget fra Broskolen til Almen Myndighed.
Slagelse Kommune har d. 22. maj modtaget tilsagn på 19,038 mio. kr. i 2023 fra finanslovspuljen til indførelse af minimumsnormeringer. Der var i budget 2023 budgetteret med 15,816 mio. kr. fra puljen, som er fordelt ud på virksomhederne via ressourcetildelingsmodellen. Byrådet skal give indtægts- og udgiftsbevilling på de ekstra 3,222 mio. kr. for at de formelt må anvendes efter formålet. Det er et lovkrav at puljemidlerne anvendes til ansættelse af pædagogisk personale i daginstitutionerne.
Administrationen anbefaler at der overføres 0,270 mio. kr. fra myndighedsbudgettet på Dagtilbud til etablering af liggehal ved Daginstitutionen Kildebakken. Der frigives rådighedsbeløb og anlægsbevilling til anlægsprojektet i 2023.
Administrationen anbefaler at der overføres 0,250 mio. kr. fra myndighedsbudgettet på Dagtilbud til etablering af liggehal ved Slots Bjergby Daginstitution. Der frigives rådighedsbeløb og anlægsbevilling til anlægsprojektet i 2023.
Vurdering
Administrationen vurderer ud fra effekten af de igangsatte initiativer, at de er tilstrækkelige til at få nedbragt merforbruget på special myndighed, hvorfor der ikke bliver igangsat yderligere tiltag. Det vil dog for indeværende ikke være muligt at estimere den samlede effekt af initiativerne på det forventede forbrug på specialundervisning. Det er dog administrationens klare forventning, at følges de nævnte initiativer i budgetopfølgningen, forventes en fortsættelse af den bæredygtige økonomiske udvikling inden for udgifterne til specialundervisning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | 8.1.Omplacering af budget fra Broskolen til Almen Myndighed | 213 -213 | | | |
Drift | 8.2. Finanslovspulje til indførelse af minimumsnormeringer | 3.222 -3.222 | | | |
Drift Anlæg | 8.2 Etablering af liggehal - Daginstitutionen Kildebakken | -270 270 | | | |
Drift Anlæg | 8.2 Etablering af liggehal - Slots Bjergby Daginstitution | -250 250 | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | | | | |
Tværgående konsekvenser
Evt. bemærkninger?
Sagens videre forløb
Ingen bemærkninger