Børne- og Ungeudvalget – Referat – 7. november 2023



1. Godkendelse af dagsorden

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Der var afbud fra Phillip West Weirup.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

 Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsordenen.

2. Planlægning af mødeaktivitet (B)

Beslutning

At 1-2: Godkendt.

Udvalget ønsker at besøget på Solskinsskolen rykkes frem til februar. 

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal beslutte rammer for udvalgets dialogmøder i 2024.

Derudover kan Børne- og Ungeudvalget godkende halvårsplan for mødesteder ifm. de ordinære møder i 2024.


Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget godkender forslag til struktur for dialogmøder i 2024.

2. at Børne- og Ungeudvalget godkender halvårsplan for mødesteder ifm. de ordinære møder i 2024.


Sagens indhold

Dialogmøder med interessenter

På udvalgsmødet i oktober måned drøftede Børne- og Ungeudvalget tilrettelæggelsen af udvalgets egne dialogmøder. Med afsæt i udvalgets bemærkninger har administrationen udarbejdet nedenstående forslag til struktur for dialogmøder i 2024:

  • Et årligt dialogmøde med Handicaprådet i forlængelse af et ordinært udvalgsmøde
    Datoforslag:  5. november 2024 kl. 16.00-17.00
  • Et årligt stormøde i foråret med repræsentanter for skole- og forældrebestyrelser, ledere, relevante faglige organisationer samt Slagelse Kommunale Elevråd. Mødet organiseres som en samlet workshop, hvor deltagerne blandes på tværs af skole, dagtilbud og klub. Fokus vil være på tematikker inden for rammen af Børne- og Ungepolitikken, og i 2024 foreslås temaet 'Fælleskab som fundament', der også er temaet ved KL's Børn og Unge-topmøde den 1.-2. februar 2024.
    Datoforslag: 13. maj 2024 kl. 16.30-20.00
  • Et årligt stormøde i august måned organiseret som to på hinanden følgende workshops med fokus på hhv. dagtilbud og skole/klub. Til den første workshop deltager repræsentanter for  forældrebestyrelser samt dagtilbudsledere og relevante faglige organisationer på dagtilbudsområdet. Til den anden workshop deltager repræsentanter for skolebestyrelser samt skoleledere, Slagelse Kommunale Elevråd og relevante faglige organisationer på skoleområdet. Hver workshops vil have fokus på områdets generelle vilkår og udvikling samt aktuelle tematikker, såsom nationalpolitiske udspil, inklusion, tidlig opsporing eller sprogindsatser.
    Datoforslag: 21. august 2024 kl. 16.00-20.30

 

Ovenstående forslag til struktur indebærer, at der skal ske en revidering af Spor 2 i de lokale rammer for skoleudviklingssamtaler samt styrelsesvedtægten for skoleområdet (vedhæftet som bilag 1 og 2). Proces for revidering af begge kan foregå primo 2024.

  • Ift. de lokale rammer for skoleudviklingssamtaler indebærer revideringen, at de i Spor 2 omtalte to årlige dialogmøder med skoleledere fra 2-4 udvalgte skoler udgår. Skoleudviklingssamtalerne anbefales i stedet afrundet med en orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget indeholdende de væsentligste pointer.
  • Ift. styrelsesvedtægten for skoleområdet indebærer revideringen en konsekvensrettelse af de i § 15, stk. 3 omtalte lokale rammer for skoleudviklingssamtaler jf. ovennævnte Spor 2.

Som supplement til den foreslåede struktur vil administrationen fortsat have fokus på at invitere gæster til præsentation af relevante sager på de ordinære udvalgsmøder. Derudover kan der ved udvalgets drøftelse af sager med særlige temaer for eksempel inviteres virksomhedsledere og skole- eller forældrebestyrelsesmedlemmer ind, med henblik på at styrke løbende dialog med disse interessenter. 

Endelig kan der ved afholdelse af udvalgsmøder på en virksomhed foruden lederen også være deltagelse af en forældrerepræsentant ved den indledende rundvisning og dialog.


Plan for udvalgsmødernes fysiske placering

Administrationen foreslår, at Børne- og Ungeudvalget fortsætter med at afholde størstedelen af deres ordinære møder som en del af et besøg på en skole, i en klub eller et dagtilbud. Der veksles i udgangspunktet mellem virksomhedstype og geografisk placering, samtidig med, at der tages hensyn til muligheden for at koble mødets fysiske placering med en aktuel sag på dagsordenen.

Administrationen foreslår følgende mødesteder i 1. halvår 2024.

  • Dialogmøde med Handicaprådet (december)
  • Besøg i Nordlundens Idrætshus (januar)
  • Besøg på Stillinge Skole + Dagtilbud, der ligger på skolen (februar)
  • Besøg i Børnehuset Lilleskov (marts)
  • Besøg i Fritids- og Ungdomsklubben Oliemøllen (april)
  • Besøg i Børnegården (maj)
  • Besøg på Solskinsskolen (juni)


Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

 

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan godkende forslaget til struktur for dialogmøder i 2024 med eller uden ændringer.

Børne- og Ungeudvalget kan derudover godkende halvårsplan for mødesteder ifm. de ordinære møder i 2024 med eller uden ændringer.


Vurdering

Ingen bemærkninger. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.  

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.


Sagens videre forløb

Såfremt udvalget godkender administrationens forslag til struktur for dialogmøder, vil administrationen forberede en revidering af rammerne for skoleudviklingssamtaler samt styrelsesvedtægten for skoleområdet. Revideringsprocessen vil foregå primo 2024, hvor styrelsesvedtægten forventeligt i forvejen skal revideres og sendes i lovpligtig høring. Børne- og Ungeudvalget vil få fremlagt høringssag som en del af denne proces.

3. Budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023 (B)

Beslutning

At 1-2: Godkendt.

At 3-6: Indstilles til Byrådets godkendelse.

(Ø) Godkendte ikke at 2. 

Kompetence

Byrådet og Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende ”budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023” for udvalgets økonomi, som indgår i den samlede budgetopfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget godkende, at der gives en indtægts- og udgiftsbevilling 4,3 mio. kr. fra 2023 til og med 2026 til fritidspædagogik.

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget godkende, at der gives en kassefinansieret tillægsbevilling 0,6 mio. kr. i 2024 til daginstitutionen Kongelyset.

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget godkende, at der gives en tillægsbevillinger jf. foreløbige vippeafregninger.

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget godkende, at der gives en kassefinansieret tillægsbevilling 1,4 mio. kr. i 2024 til oprettelse af flere modtageklasser.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget godkender budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023, som indgår i samlet budgetopfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet
  2. at Børne- og Ungeudvalget godkender aktuelle handleplaner, som indgår i samlet budgetopfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet
  3. at Børne- og Ungeudvalget indstiller over for Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives en indtægts- og udgiftbevilling til fritidspædagogikken.
  4. at Børne- og Ungeudvalget indstiller overfor Byrådet, at der gives tillægsbevilling i 2024 til den selvejende daginstituion Kongelyset
  5. at Børne- og Ungeudvalget indstiller overfor Byrådet, at der gives tillægsbevillinger jf. foreløbige vippeafregninger på skole- og dagtilbudsområdet
  6. at Børne- og Ungeudvalget indstiller overfor Byrådet, at der gives tillægsbevilling til oprettelse af flere modtagerklasser

Sagens indhold

Formålet med at gennemføre budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023 er at vurdere det forventede regnskab for 2023.  Med baggrund i kommunens økonomiske situation er der fortsat skærpet fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt.

Et retvisende billede giver udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tilpasninger, så udvalgets samlede budgetramme overholdes ved forventet merforbrug og tilsvarende, at forventet mindreforbrug lægges i kassen.

Budgetopfølgning 3 - forventet regnskab tager derfor udgangspunkt i:

  • Det korrigerede budget pr. ultimo september 2023,
  • Aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata
  • Forventninger til forbrugsudviklingen resten af året

 

Forventet resultat på drift og anlæg

Drift

Der forventes samlet set et mindreforbrug på Børne- og Ungeudvalget på 19,6 mio. kr. Det dækker over et mindreforbrug på 14,6 mio. kr. på Politikområde 8.1 Skole og et mindreforbrug på 5,0 mio. kr. på Politikområde 8.2 Dagtilbud. Nedenfor er det forventede regnskab udspecificeret. 

Politikområde Skole

Centeret og virksomhederne forventer ved denne budgetopfølgning et mindreforbrug for driftsudgifterne på 14,6 mio. kr. Det forventede resultat beskrives yderligere i bilag 1.

Det samlede forbrug fordeler sig med et med et mindreforbrug på 4,4 mio.kr på myndighed og et mindreforbrug på 10,3 mio. kr. på virksomhederne.

På Almen myndighed er der et samlet mindreforbrug på 19,4 mio. kr.
Mindreforbruget skyldes for det første, at der i forbindelse med ny skolestruktur og ny ressourcetildelingsmodel er reserveret 15 mio. kr. til dækning merudgifter til specialundervisning, hvorfor disse midler flyttes til special myndighed i forbindelse med denne budgetopfølgning.
Den resterende del af mindreforbruget på Almen myndighed skyldes den ændrede ressourcetildelingsmodel og diverse puljer.

I forhold til Special myndighed forventer administrationen ved budgetopfølgning 3 et merforbrug på 15 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 1 var forventningen et merforbrug på 29,1 mio. kr. og ved budgetopfølgning 2 var forventningen på 16,5 mio. kr. , hvorfor der er sket en forbedring i forhold til arbejdet med at få nedbragt merforbruget. Det er således lykkedes at tilbyde eleverne tilbud i nærområderne, herunder i mellemformer, og eleverne indgår derfor i nye inkluderende miljøer i deres dagligdag. Der fokuseres på at tilbyde den mindst mulig indgribende indsats, hvor arbejdet følger Slagelse Kommunes Børne- og Ungepolitik som sikrer, at børn er en del af almene børnefællesskaber. Det er lykkedes, fordi der er hyppigere brug af mellemformer og grundformer i almenskolerne. 
Mængden af elever i modtageklasserne er steget mere end forventet, hvilket betyder, at modtageklasserne på Baggesenskolen og Marievangsskolen er overfyldte, hvorfor der skal oprettes flere klasser.

Skolen på Julemærkehjemmet har som den eneste virksomhed et forventet merforbrug, der jf. styringsreglerne kræver politisk godkendt handleplan. Der er ikke sket ændringer i handleplan siden forrige budgetopfølgning.

 

Politikområde Dagtilbud

Centre og virksomheder forventer ved denne budgetopfølgning et mindreforbrug for driftsudgifterne på 5,0 mio. kr.

På myndighedsområdet forventes et mindreforbrug på 1,6 mio. kr.

Heraf udgøres 1,6 mio. kr. af Vippen, hvor forventet mindreforbrug ved Budgetopfølgning 3, ifølge kommunens retningslinjer, tilføres kassen. Mindreforbruget på Vippen skyldes at børnetallet er lavere end forudsat ved budgetlægningen, således at virksomhederne forventes at skule "tilbagebetale" samlet set 2,0 mio. kr. til kassen. Vippen påvirkes dog også negativt af bl.a. merforbrug på mellemkommunale betalinger til pasning af anbragte børn i andre kommuner. På de centrale poster forventes samlet set et mindre forbrug på 0,05 mio. kr. Det dækker bl.a. over mindreindtægter på forældrebetaling pga. faldende børnetal samt mindreforbrug på kompetenceudvikling og pædagogiske konsulenter.

 

På virksomhederne forventes samlet set et mindreforbrug på 3,4 mio. kr. Virksomhederne befinder sig generelt indenfor rammerne for god økonomistyring og ingen virksomheder er i en situation hvor de skal udarbejde handleplan.

 

Den 1. januar 2024 træder loven om minimumsnormeringer i kraft. På nuværende tidspunkt opfylder Slagelse Kommune endnu ikke minimumsnormeringerne og siden sidste budgetopfølgning i september er sket en mindre forringelse af normeringerne.

Normeringerne beregnes som et gennemsnit over de seneste 12 måneder. Set over den periode skulle der, ifølge estimaterne, have været ca. 65 flere fuldtidsansatte, for at kunne have indfriet minimumsnormeringerne ifølge beregningsmetoden gældende fra 2024. Byrådet har i budgetaftalen for 2023 til 2026 afsat 19,4 mio. kr. pr. år fra 2024 til opfyldelse af minimumsnormeringerne.

 

Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 3 - forventet regnskab 2023 og forventet resultat ved forrige budgetopfølgning, opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.

Drift
(mio.kr)

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet resultat
BO3

Forventet resultat
BO2

Afvigelse

 

Skole

750,5

792,9

778,3

784,5

14,6

Resultat serviceudgifter

750,5

792,9

778,3

784,5

14,6

Øvrige udgifter

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Dagtilbud

323,9

333,7

328,7

329,0

5,0

Resultat serviceudgifter

323,4

333,2

328,2

329,0

5,0

Øvrige udgifter

0,5

0,5

0,5

0,0

0,0

I alt for udvalget

1.074,4

1.126,6

1.106,9

1.113,5

19,6

 

Samlet resultat serviceudgifter

1.073,9

1.126,1

1.106,4

1.112,9

19,6

Samlet resultat øvrige udgifter

0,5

0,5

0,5

0,0

0,0

  

Anlæg  

Centrene forventer et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 0,04 mio. kr. 

 

Der er to anlægsprojekter der forventes afsluttet med reelle hhv. mindre- og merforbrug.

På Daginstitution Firkløveren – etape 2 forventes et mindreforbrug på 0,746 mio. kr.

På Ny daginstitution Jonslunden forventes et merforbrug på 1,189 mio. kr.

 

I bilag 1 er forbruget på drift og anlæg specificeret nærmere.

 

Retligt grundlag

Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling. 

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

 

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget har følgende handlemuligheder i forhold til at sikre budgetoverholdelse:

 

A. at godkende handleplaner for Skolen på Julemærkehjemmet

B. at indstille udgifts- og indtægtsbevillingen til puljen 'Løft af fritidspædagogikken til byrådet

C. at indstille tillægsbevillingen til daginstitution Kongelyset til byrådet

D. at indstille tillægsbevillingerne vedrørende vippeafregning på skole- og dagtilbudsområdet til byrådet

E. at indstille tillægsbevillingen vedrørende ekstra modtage klasser

 

Tillægsbevillinger og omplaceringer

Fritidspædagogik

Der søges om indtægts- og udgiftsbevilling til puljen ' Løft af fritidspædagogikken'. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (herefter STUK) har tildelt Slagelse Kommune et tilskud fra puljen, som har til hensigt af løfte fritidspædagogikken i områder med høj andel af sårbare og udsatte børn. Bevillingsbrevet er vedlagt sagen som bilag. Det er forventningen, at tilskudsperioden gælder fra 2023 - 2025. Dette er dog forudsat, at der på Finansloven i 2024 og 2025 fortsat findes midler til fortsættelse af puljen. Orienteringen vedr. denne pulje var på Børne- og Ungeudvalget d.3/10-23.

 

Daginstitution Kongelyset

Der skete ved regnskabsaflæggelsen for 2021 den selvejende daginstitution Kongelyset en beklagelig fejl. Fejlen har haft den konsekvens at institutionen i de efterfølgende år har fået udbetalt 587.000 kr. for meget i driftstilskud men til gengæld fået tilført tilsvarende beløb for lidt i budget. For fremadrettet at få skabt balance i Kongelysets regnskaber er der behov for at rette fejlen ved at Kongelyset tilbagebetaler det for meget udbetalte driftstilskud til kommunen og at kommunen tilfører Kongelyset de manglende 587.000 kr. i budget. Efter institutionens ønske foreslås budgettet først tilført i budget 2024 for at kunne anvende midlerne mest hensigtsmæssigt. Den samlede økonomiske konsekvens for Slagelse Kommune af rettelsen er 0 kr. 

 

Dagtilbud myndighed - Vippen:

Ifølge beslutning i Økonomiudvalget d. 22. april 2013 skal merforbrug på ”Vippen” udlignes fra kassen ved regnskabsafslutningen. For at undgå store kassefinansierede bevillinger ved regnskabsårets afslutning gives ifm. Budgetopfølgning 3 tillægsbevilling ift. den forventede vippeafregning. Der forventes et mindreforbrug på Vippen på 1,6 mio. kr., som administrationen anbefaler tilført kassen. Evt. afvigelser mellem den forventede vippeafregning på nuværende tidspunkt og den endelige afregning bevilliges ved regnskabsafslutningen.

 

Statslige og private skoler - Vippen:

Mindreforbrug på i alt 1.390.000 kr. ligges i kassen jf. økonomiudvalget beslutning fra april 2023

 

SFO og Klub - Vippen:

Det er forventningen, at der på vippen for SFO- og Klubområdet ved udgangen af 2023 er et mindre forbrug på ca. 1.152.000 kr. Det skyldes fald i antal børn, i forhold til det prognosen indikerede ved budgetlægningen. Det formodes at ny skolestruktur og lukning af skoler kan have påvirket vippen for SFO- og Klubområdet. Vippen er i konstant bevægelse, da den ligeledes bliver påvirket af til/fraflytning og til/afgang af børn i private skoler.

 

Almenskoler - Vippen:

Tildelingsmodellen for almenskoler har indtil sommeren 2023 indeholdt en garantitildeling, som sikrede, at alle skoler kunne tilbyde det højere minimumstimetal, der blev indført i skolereformen i 2014. Det betød dog samtidig, at der ikke nødvendigvis var en én til én sammenhæng mellem ændring i elevtal og ændring i budgettet, hvorfor der blev foretaget vippeafregning, som tog højde for det. I den ny tildelingsmodel er der tydeligere sammenhæng mellem elevtal og tildeling, og administrationen har derfor beregnet vippen svarede til den regulering, der er lavet på skolerne pr. 5.9.

Pr. 5 september 2023 er der et fald på 117 elever i forhold til det elevtal, der er anvendt ved budgetlægningen. Det formodes at ny skolestruktur, lukning af skoler samt åbning af Flakkebjerg Friskole kan have påvirket vippen for skole.

Ved udarbejdelse af ny demografimodel på skoleområdet, bør fremtidig vippeafregning kobles dertil.

 

Tillægsbevilling ekstra modtageklasser:

I forbindelse med oprettelse af flere modtageklasse grundet flere ukrainske børn, søges der om en tillægsbevilling på 1,4 mio. kr. svarende til 2 modtageklasser. Ved midtvejsreguleringen er der givet et tilskud til ekstra udgifter vedrørende ukrainere på 12.1 mio. kr., hvorfor Skole og Dagtilbud ønsker at få del i denne pulje.

 

Vurdering

Administrationen vurderer ud fra effekten af de igangsatte initiativer, at de er tilstrækkelige til at få nedbragt merforbruget på special myndighed, hvorfor der ikke bliver igangsat yderligere tiltag. Det vil dog for indeværende ikke være muligt at estimere den samlede effekt af initiativerne på det forventede forbrug på specialundervisning. Det er dog administrationens klare forventning, at følges de nævnte initiativer i budgetopfølgningen, forventes en fortsættelse af den bæredygtige økonomiske udvikling inden for udgifterne til specialundervisning.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

8.1 Udgiftsbevilling Fritidspædagogik
8.1 Indtægtsbevilling Fritidspædagogik

4.252

-4.252

4.252

-4.252

 

4.252

-4.252

 

4.252

-4.252

 

Drift 8.2 Kongelyset 587   
Drift 8.2 Vippeafregning - dagtilbud  -1.560   
Drift8.1 Statslige og private skoler -1.390   
Drift
8.1 SFO og klub Vippeafregning -1.152   
Drift
8.1 Skole Vippeafregning -1.599   

Drift

8.1 Ekstra modtageklasser

 1.400

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

4.301

-587

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

4. SFO'ernes serviceniveau i sommerferien (B)

Beslutning

At 1: Udvalget besluttede, at alle almenskolers SFO’er har åbent i sommerferien og tilpasser sig det lokale behov for fritidstilbud, som beskrevet i handlemulighed A.

At 2: Da der ikke foretages ændringer i forhold til nuværende praksis, er det ikke relevant at sagen ikke sendes i høring.

 

 

Kompetence

 Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal beslutte en ensartet håndtering omkring åbningstid i kommunens SFOer fra sommerferien 2024 og om forslaget skal sendes i høring.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter sampasning i SFOerne i hoved ferieugerne jf. handlemulighed B.

2. at Børne- og Ungeudvalget beslutter om der skal foretages en høring blandt berørte parter vedr. nærværende sag.

 

Sagens indhold

I budgetforlig 2023 - 2026 er der en besparelse på ca. 5 mio. kr. på SFO-området. Den er forudsat fundet gennem en ny tildelingsmodel, hvor der gennemføres en ensartet håndtering af sommerferielukning i hele kommunen. Beløbet er allerede udmøntet i tildelingsmodellen. Denne sag omhandler en ensartet håndtering omkring åbningstid i kommunens SFO i sommerferien, forventeligt med ikrafttræden fra sommeren 2024. Der er ikke lagt op til yderligere besparelser på baggrund af evt. ensartet håndtering omkring åbningstid i kommunens SFOer i sommerferien, men snarere end forbedret ressource udnyttelse i SFOerne.

Der er i dag ingen gennemgående struktur i sommerferielukning og sampasning i sommerperioden i kommunen. Der er sampasning i SFO dagen efter Kristi Himmelfart samt mellem jul og nytår. Det sker ved, at der er åbent i én SFO efter rotationsprincippet i hvert af de overordnede distrikter, Korsør, Skælskør og Slagelse. 5. juni (Grundlovsdag) og 24. december holder alle institutioner

lukket.

Forslaget omkring sampasning gælder for SFOer på almenskoler. Specialskoler og -klasser indgår ikke, da disse målgrupper har særlige hensyn og behov for pasning også i sommerferieperioden.

SFOerne har hen over sommerferien 2023 registreret antal tilmeldte og antal reelt fremmødte børn for at danne et opdateret datagrundlag. Datagrundlaget er vedlagt sagen som bilag 1.

Herunder præsenteres konklusionerne fra dataopsamlingen:

  • Antal tilmeldte børn, dvs. børn, hvor forældrene har givet udtryk for, at de ønsker at anvende tilbuddet i perioden, er i gennemsnit i de seks ferieuger ca. 27% af de indmeldte (betalende) børn i SFO

  • Der er stor difference på antal tilmeldte og reelt fremmødte børn, da der i gennemsnit kun er ca. 54% af de tilmeldte børn, der anvender tilbuddet.

  • SFOerne i alle skoledistrikter oplever i 2023 et større fremmødetal i ugerne 26, 27 og uge 31 – altså yderugerne i sommerferieperioden.

  • Langt de fleste børn, som reelt fremmøder i SFO tilbuddet i ferieugerne, bliver der også i størstedelen af dagen.

  • I hoved ferieugerne falder det reelle fremmødetal drastisk i alle SFO-tilbud.

Ift. ovenstående konklusioner skal det nævnes, at det ikke er alle SFOer, der anvender tilmeldinger i ferieperioden. Det er med begrundelsen, at de tal alligevel ikke passer med fremmødte, hvilket også kan ses i tallene for de SFOer, der anvender det. Administrationen har for de SFOer estimeret et tilmeldingstal. Desuden har der været enkelte udfordringer med fremmøderegistreringerne, hvilket også har betydet enkelte estimerede tal på fremmøde. Det ændrer dog ikke på de overordnede konklusioner.

Antallet af indmeldte børn i SFO er i perioden ca. 2.000 børn med lidt variation mellem de enkelte måneder, som ugerne falder indenfor. I ugerne 26, 27 og 31 anvender ca. 20 – 25% af de indmeldte børn deres SFO-tilbud. I ugerne 28 – 30 er dette tal ca. 7 – 10%, hvilket betyder, at der i uge 29 og 30 er ca. 140 børn, der er i SFO, mens der i uge 28 er ca. 200 børn, der anvender tilbuddet.

Det betyder også, at ved sampasning kan SFOerne potentielt i den enkelte uge berøre 140 – 200 familier, hvis det antages, at ingen af SFO-børnene er søskende. Nogle af de berørte familier vil fortsat have et tilbud i eget distrikt. Ovenstående tal er et øjebliksbillede på baggrund af sommerferie 2023, men det forventes, at tendensen er den samme på tværs af år.

 

Retligt grundlag

Folkeskoleloven §3, stk. 7: Folkeskolen kan tilbyde børn optagelse i en skolefritidsordning, hvis børnene er optaget i skolen eller har nået den alder, hvor de tidligst ville kunne optages i børnehaveklasse.

Der er ingen lovbestemmelser som forpligter kommunerne til et bestemt serviceniveau i sommerferien.

 

Handlemuligheder

Administrationen gør opmærksom på, at en beslutning om åbningstider i sommerferien i SFOerne, med virkning fra sommerferien 2024, skal træffes hurtigst muligt af hensyn til bl.a. planlægning og varsling af hovedferie jf. ferieaftalen.

Børne- og Ungeudvalget har følgende handlemuligheder:

A. Alle almenskolers SFO’er har åbent i sommerferien og tilpasser sig det lokale behov for fritidstilbud.

Fordele: Giver mulighed for, at børn kan få et lokalt fritidstilbud i sommerferien med kendte voksne og i kendte omgivelser.

Ulemper: Alle SFOer skal have bemanding i sommerferien, selvom belastningen i den enkelte SFO kan være meget lav. Dette kan betyde, at der anvendes forholdsvis mange ressourcer i perioden. 

B. Sampasning i SFO på almenskolerne i hoved ferieugerne efter rotationsprincipper aftalt på distriktsniveau i de overordnede distrikter Korsør, Skælskør og Slagelse.

Fordele: Giver mulighed for, at børn kan få et fritidstilbud i sommerferien, et højere serviceniveau i tilbuddet i form af øget personalenormering fordelt ud på skoleåret samt fortsat pasningsmulighed for alle i kommunen.

Ulemper: Børn med behov for et fritidstilbud vil ikke nødvendigvis få et tilbud i kendte rammer og med kendte voksne. Der kan evt. være øget transporttid til fritidstilbuddet.

Administrationen har modtaget rådgivning fra SFO-ledere ifm. dataindsamlingen, og det bemærkes, at erfaringerne med sampasning ved lukkedage ikke anvendes i betydelig grad alle steder. Administrationen har dog en forventning om, at der ved hele sampasningsuger kan være et andet billede.

C. Fuld lukning af almenskolernes SFO i hoved ferieugerne.

Fordele: SFOerne får mulighed for et højere serviceniveau på skoledage, hvor der er mange børn.

Ulemper: Der vil ikke være mulighed for et fritidstilbud i hoved ferieugerne for familier, som har behov for det.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at handlemulighed B er den bedste løsning med baggrund i, at det øger serviceniveau og bemanding hen over skoleåret og samtidig sikrer, at der fortsat vil være et pasningstilbud i sommerferien for familier, som måtte have behovet herfor.

Administrationen har den 12. oktober 2023 drøftet sagen i SektorMED. Anbefaling fra MED-udvalget var, at sagen sendes i høring.

Administrationen vurderer ikke, at der er noget til hinder for en høringsproces. En evt. høring vil kunne afvikles, så fristerne for godkendelse af hovedferie jf. ferieloven overholdes og det samme gælder praksis i enkelte SFOer, hvor hovedferie godkendes i januar måned.

Dog bemærker administrationen, at en høring ikke vil ændre på konklusioner, handlemuligheder eller indstillinger, som er fremført i sagen.

Administrationen vurderer, at det er mest hensigtsmæssigt at placere beslutningskompetencen for valg af sampasningssted hos chefen for Center for Skole og Dagtilbud. En beslutning om hvilken SFO der skal holde åbent i sommerferieperioden, vil blive truffet på baggrund af drøftelser og inddragelse af SFO-ledere. Der vil altid være et pasningstilbud i de enkelte distrikter, så hele kommunens geografi er dækket ind.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Den politiske fastsatte besparelse på SFO-området er allerede udmøntet i tildelingsmodellen. Der er således ingen økonomiske og personalemæssige konsekvenser.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

5. Organisering af fritidstilbudsindsatsen målrettet de 10 - 17-årige (B)

Beslutning

At 1-3: Godkendt

At 4: udgår

At 5-6: Godkendt

John Dyrby Paulsen (A) undlod at stemme

Thomas Clausen (Ø) og Unnie Oldenburg (A) stemte imod. 

Unnie Oldenburg (A) bemærker, at der med forslaget ikke tages nok hensyn til, at der også bør være fritidstilbud for de 10-17 årige i landdistrikterne. Derfor stemmer hun imod.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte organisering af fritidstilbudsindsatsen målrettet de 10 - 17-årige, herunder bl.a. distriktsopdeling, lovgivning, pasningsgaranti og målgrupper.

 

 Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter, at fritidstilbudsområdet opdeles i fire distrikter (Slagelse Nord, Slagelse Syd, Korsør og Skælskør).

2. at Børne- og Ungeudvalget beslutter, at de fire distrikter opdeles som følgende:

Slagelse Nord: Slagelse Nord- og Vestby, inklusiv Vestermose og Stillinge og nordpå indtil kommunegrænsen (Skoledistrikterne: Stillinge Skole, Marievangskolen og Nymarkskolen)
Slagelse Syd: Slagelse Syd- og Østby samt byerne Slots Bjergby og Sørbymagle (Skoledistrikterne: Antvorskov Skole, Søndermarkskolen, Hashøjskolen og Hvilebjergskolen)
Korsør: Korsør, Halskov, Tårnborg og Vemmelev (Skoledistrikterne: Broskolen, Baggesenskolen og Vemmelev Skole)
Skælskør: Skælskør og Dalmose (Skoledistrikterne: Solskinsskolen, Dalmose Skole og Kirkeskovsskolen)

3. at Børne- og Ungeudvalget beslutter, at fritidstilbudsområdet for de 10 - 17-årige forankres i dagtilbudsloven samt ungdomsskoleloven.

4. at Børne- og Ungeudvalget beslutter, at fritidstilbudsområdet for de 10 - 17-årige opdeles i to målgrupper for hhv. de 10 - 13-årige og 14 - 17-årige.

5. at Børne- og Ungeudvalget beslutter, at pasningsgaranti for 4. klasse ophører med reorganiseringen af området.

6. at Børne- og Ungeudvalget beslutter, at klubtilbud på fritidstilbudsområdet med reorganiseringen gælder alle børn bosiddende i kommunen.

 

Sagens indhold

I forbindelse med vedtagelsen af Budget 2023-2026 besluttede Byrådet den 10. oktober 2022 at reorganisere fritidstilbudsområdet for de 10 - 17-årige.

Det overordnede formål med reorganiseringen er at skabe et ensartet serviceniveau i hele kommunen. Den faglige hensigt er dels at skabe kontinuerlige indsatser for målgruppen, hvor de nære relationer og nærhedsprincippet skaber forudsætninger for tillidsfulde og beskyttende fællesskaber, og dels at skabe en ensartethed i tilbud, som underbygges af ens lovgivning og finansiering.

På mødet den 05. september 2023 blev udvalget præsenteret for administrationens forslag til en organisering af området samt en opsamling på høringsmaterialet. Udvalget godkendte på baggrund heraf, at administrationen kunne arbejde videre med de indstillinger, som direktøren for Børn, Unge og Kulturs fremsatte. Derudover blev det besluttet, at udvalget på udvalgsmødet den 07. november 2023 præsenteres for en procesplan til placering af klubtilbud, en oversigt over områdets økonomi og skal beslutte en tildelingsmodel.

Administrationen udarbejder et overordnet rammepapir, som beskriver struktur, de overordnede mål, aktiviteter, procesplan mv., og som træder i kraft 01. januar 2024. I forlængelse heraf vil der blive udarbejdet nogle udviklingsplaner, som Børne- og Ungeudvalget løbende vil blive orienteret om. Første gang forventeligt på udvalgets ordinære møde den 05. marts 2024.

Organisering af området:

Den kommende organisering af fritidstilbudsområdet baseres på en distriktsmodel. Distriktsmodellen er udarbejdet med afsæt i nærhedsprincippet, så alle unge i aldersgruppen 10 - 13 år har et tilbud tilgængeligt i geografisk nærhed til deres skole eller bopæl. For de 14 - 17-årige forudsættes en højere grad af geografisk mobilitet.

Området foreslås organiseret på følgende vis:

Slagelse Nord: Slagelse Nord- og Vestby, inklusiv Vestermose og Stillinge og nordpå indtil kommunegrænsen (Stillinge Skole, Marievangskolen og Nymarkskolen)
Slagelse Syd: Slagelse Syd- og Østby samt byerne Slots Bjergby og Sørbymagle (Antvorskov Skole, Søndermarkskolen, Hashøjskolen og Hvilebjergskolen)
Korsør: Korsør, Halskov, Tårnborg og Vemmelev (Broskolen, Baggesenskolen og Vemmelev Skole)
Skælskør: Skælskør og Dalmose (Solskinsskolen, Dalmose Skole og Kirkeskovsskolen)

Fysiske matrikler:

Distrikterne vil bestå af flere lokale matrikler. Matriklerne vil være organisatorisk uafhængige af de lokale skoler, mens en forpligtelse til tæt samarbejde består.

Foreløbigt overblik:

  • I Korsør kan alle lokationer fortsætte som i dag.
  • I Skælskør kan alle lokationer fortsætte som i dag.
  • I Slagelse Syd: klubvirksomhed i og omkring alle fire skoler (Antvorskov Skole, Søndermarkskolen, Hashøjskolen og Hvilebjergskolen).
  • I Slagelse Nord: klubvirksomhed i og omkring alle tre skoler (Stillinge Skole, Marievangskolen og Nymarkskolen).

Distriktsledelse:

Der tilknyttes fire eksisterende ledere fra klubområdet: en i Korsør-distriktet, en i Skælskør-distriktet samt to til at dække Slagelse-distrikterne. Lederne udpeges af chefen for Skole og Dagtilbud. Hver leder har det samlede ansvar for matriklerne i det pågældende distrikt og kan prioritere ledelseskraft målrettet de lokale forhold, for eksempel i tilbud med geografisk tilknytning til sociale boligområder.

Begrundelsen for at udpege eksisterende klubledere er, at de i dag alle har en portefølje i de distrikter, som de bliver ledere for og det er forventningen, at deres portefølje udvides.

Lederne udgør tilsammen et tværgående og strategisk ledelsesteam, der i fællesskab skal koordinere indsatser, herunder brugen af det fremtidige klubtilbud Føniks. Lederne refererer til chefen for Skole og Dagtilbud.

Organisering af tilbud:

Fritidstilbudsområdet organiseres med udgangspunkt i følgende to typer af tilbud.

Fritidsklub for målgruppen 10 - 13-årige, 4. - 7. klasse. Fritidsklubberne oprettes efter dagtilbudsloven.

Ungdomsklub for målgruppen 14 - 17-årige, 7. - 9. klasse. Ungdomsklubberne fortsætter efter dagtilbudsloven, mens fritidsundervisningstilbud oprettes efter Ungdomsskoleloven.

Med den foreslåede organisering, vil der ske en ensartethed i forhold til den økonomiske og lovgivningsmæssige ramme for tilbuddene samt i forhold til tilbuddenes indhold og tilgængelighed.

Målgrupperne i det nye fritidstilbudsområde spænder bredt, og der gælder forskellige karakteristika for disse. Eks.:

  • Nærhedsprincip for de 10 - 13-årige.
  • Transportmuligheder.
  • Større mobilitet for de 14 – 17-årige.
  • Åbningstider / udvidede åbningstider for målgrupperne.

I videreudviklingen af den pædagogiske ramme for tilbuddene i den nye organisering er administrationen optaget af, at børn og unge mødes med en grundpædagogisk faglighed i både skole- og fritidsdelen. Foruden den store viden, der allerede eksisterer i kommunens tilbud i dag, er administrationen også opmærksom på den nyeste forskning inden for fritidspædagogikken, herunder en række forskningsprojekter støttet af BUPL's forskningspulje samt de seneste undersøgelser foretaget af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Pasningsgaranti:

Administrationen har tidligere oplyst, at pasningsgarantien for 4. klasser ophører med reorganiseringen af fritidstilbudsområdet. Dette kan ses nærmere under opmærksomhedspunkter i vedlagte bilag 1.

Føniks – det mobile klubtilbud:

Føniks vil fremadrettet være et supplement til klubtilbuddene i hele kommunen, og vil organiseres i de fire distrikter og arbejder efter følgende rammer:

  • Efter konkret vurdering og behov gøres Føniks til et aktiv for alle distrikterne uden fasttilknyttet personale.
  • Lokation vil fortsat baseres på en faglig vurdering i tæt samarbejde med KPE.

Potentialer:

Den nye ramme for fritidstilbudsområdet er i tråd med Børne- og Ungepolitikken for Slagelse Kommune, som bl.a. har som ambition at skabe større tilknytning mellem de unge og fællesskaber. I tråd med intentionerne i politikken indtænkes inddragelse af unge som et bærende princip i den videre proces ifm. den mere konkrete udvikling af tilbuddene på matriklerne. 

  • Ensartning af tilbuddene, så borgere i alle dele af kommunen oplever samme serviceniveau.
  • Fælles økonomisk ramme vil skabe fleksibilitet ift. drift og udvikling på fritidstilbudsområdet.
  • Lovgivningsmæssige ramme vil sætte en fælles faglig, pædagogisk og indholdsmæssig retning for de enkelte tilbud.
  • Nyt ledelsesteam vil sikre et større udsyn og strategisk samarbejde på tværs af distrikterne – men også med øje for lokale muligheder.
  • Skabelse af flere pædagogiske fuldtidsstillinger, da de ansatte kan anvende deres kompetencer på tværs. Ligeledes kan der tænkes i at skabe fuldtidsstillinger mellem skole og klub.

Samarbejdsaftaler:

Administrationen har i samarbejde med interne aktører på området identificeret følgende samarbejder og målsætninger. Et styrket samarbejde mellem fritidstilbud og idræts- og kulturtilbud vil bl.a. tage udgangspunkt i eksisterende formelle, såvel som uformelle samarbejder. Disse samarbejder er ikke geografisk fastlåste, men i højere grad flydende og kan være:

  • Det lokale forenings- og kulturliv inviteres til et samarbejde med klubtilbuddene i distrikterne.
  • Forebyggende indsatser, herunder støttekontaktpersoner, KPE og boligsociale indsatser indgår som forpligtende samarbejder i distrikterne. I regi af KPE bliver det forpligtende samarbejde aftalt mellem det enkelte distrikt og KPE. Der bliver leveret ressourcer fra KPE til de fire distrikter i form af indsatser. Disse indsatser vil blive dokumenteret i udviklingsplanerne, som er udarbejdet pr. 01. marts 2024.
  • Der udarbejdes forpligtende samarbejdsaftaler mellem UngSlagelse og de fire distrikter ifm. fritidsundervisningen. Disse samarbejdsaftaler og tilhørende indsatser vil blive dokumenteret i udviklingsplanerne, som er udarbejdet pr. 01. marts 2024.
  • Civilsamfundets ressourcer skal medtænkes.

Den Kriminalpræventive Enhed (KPE):

I forhold til fritidstilbudsområdets kobling til forebyggende indsatser under KPE og det specialiserede børne- og ungeområde arbejdes der allerede nu frem mod en agil administrativ organisering, hvor KPE får organisatorisk ophæng i Center for Børn og Unge i stedet for Skole og Dagtilbud. Sammenlægningen effektueres pr. 01. februar 2024.

Målsætningen er at styrke synergien i det interne samarbejde og dermed også udgangspunktet for at identificere udfordringer og igangsætte indsatser - både generelt set, men også i samarbejdet med kommunens fritidstilbud.

KPE får karakter af en forpligtende samarbejdspartner ind i det nye fritidstilbudsområde. Det betyder konkret, at KPE bl.a. vil kunne bidrage med følgende i klubtilbuddene:

  • En opsøgende indsats på tværs af kommunen med fokus på forebyggelsesmiljøer blandt de unge, som kan være i udsatte positioner og enten er i periferien af de organiserede ungemiljøer eller helt udenfor. Formålet vil være brobygning til fællesskabet og/eller behov for anden hjælp, f.eks. efter servicelovens bestemmelser.
  • Fælles indsatser og projekter på gruppe- eller individ niveau i det forebyggende socialfaglige felt, hvis formål er at skabe en sammenhæng mellem udsatte unge og de brede almene tilbud.
  • Indsatser målrettet børn, unge og familier i risiko for at begå kriminalitet eller som allerede har kriminalitet som en udfordring.
  • Forebyggende og oplysende undervisning.

I samarbejdet mellem klubtilbud og det specialiserede børne- og ungeområde er der et potentiale i at øge fokus på fællesskabet som en betydningsfuld beskyttelsesfaktor og sikre et mere formaliseret samarbejde omkring den udsatte målgruppe. Dette ved, at barnets eller den unges deltagelse i klubmiljøet kan indgå som en del af den samlede indsats, og derved indarbejdes i barnets handleplan jf. servicelovens § 140.

Organiseringen i Center for Børn og Unge dækker både myndighed og indsatsdel, som er inddelt i to distrikter (Slagelse og Korsør / Skælskør). Denne organisering skal kobles til de fire klubtilbudsdistrikter. Ud over samarbejdet med kontaktpersoner, er det væsentligt, at de forebyggende rådgivere i de enkelte distrikter tænkes ind i samarbejdet med klubberne, da de arbejder opsøgende og forebyggende ift. målgruppen udsatte børn og unge. De forebyggende rådgivere er knyttet op på alle kommunens skoler og dagtilbud, og kan ud over råd og vejledning også tilbyde en kortere indsats - eks. understøttelse af børn og unges deltagelse i klub og fritidsliv eller gruppebaserede indsatser.

Udviklingsplaner:

I forhold til implementeringen af den nye organiseringsmodel vil hver distriktsleder udarbejde en udviklingsplan for aktiviteter, indhold og konkrete ressourcer med virkning fra 01. januar 2024.

Udviklingsplanerne kan bestå af følgende elementer:

  • Et fælles børne- og ungesyn samt værdisæt på tværs af distrikterne.
  • Inddragelse af de unge.
  • Brobygning til voksenlivet.
  • Relations dannelse.
  • Fællesskabsforståelse.
  • Fokus på udvalgets fokusområder med mere bevægelse, mental sundhed, fællesskaber m.v. samt en direkte kobling til Børne- og Ungepolitikken.
  • Arbejdet med udviklingsplanerne gøres synlige for alle på området igennem events, fælles temadage og kurser.

Børne- og Ungeudvalget vil løbende blive orienteret i arbejdet med udviklingsplanerne, første gang forventeligt på udvalgets ordinære møde den 05. marts 2024.

Ungdomsskolens fritidsundervisning:

Det forpligtende samarbejde med fritidsundervisningen i Ungdomsskoleregi vil bygge på, at undervisningen kommer tættere på klubbernes matrikler, for at skabe større synergier i undervisningstilbuddet. Undervisningen vil kunne understøttes af personale fra klubberne. Her vil der være personale med særlige kvalifikationer, der kan anvendes til undervisning og fastholdelse af de unge

Det forpligtende samarbejde vil formaliseres i form af en samarbejdsaftale klubberne og Ungdomsskolens fritidsundervisning imellem.

Kommende opgaver:

Arbejdet med at samle og organisere fritidstilbudsområdet er en kompleks størrelse, som involverer mange enheder og målgrupper. Det betyder, at der er en række opgaver, som administrationen sammen med de tilknyttede distriktsledere skal forholde sig til - både frem mod implementeringen af den nye organisering og i forskellige tempi derefter. Disse er nærmere beskrevet i bilag 2, som er vedlagt sagen.

Procesplan:

De næste faster i arbejdet i dette regi opdeles i tempi og præsenteres i bilag 3, som er vedlagt sagen.

 

Retligt grundlag

Klubtilbuddene organiseres efter dagtilbudslovens §65, som bl.a. beskriver, at klubtilbud og andre socialpædagogiske fritidstilbud til større børn og unge, i samarbejde med børnene og de unge skal skabe aktiviteter og samværsformer, der fremmer den enkeltes alsidige udvikling, selvstændighed og forståelse for demokrati.

Fritidsundervisningen organiseres efter lov om ungdomsskolers §2 og §3, som bl.a. beskriver, at ungdomsskolen kan indgå aftale med kommunen om samarbejde om undervisningstilbud.

 

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte organisering af fritidstilbudsindsatsen målrettet de 10 - 17-årige, herunder bl.a. distriktsopdeling, lovgivning, pasningsgaranti og målgrupper.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at ovenstående udkast til organisering af fritidstilbudsområdet falder i tråd med Børne- og Ungepolitikkens intentioner. Samtidig er udkastet udarbejdet med afsæt i de politiske tilkendegivelser og tilbagemeldingerne i høringsmaterialet.

Administrationen vurderer ikke, at høringsmaterialet i udgangspunktet giver anledning til, at de overordnede rammer og strukturer i organiseringen af fritidstilbudsområdet for de 10 - 17-årige ændres.

Input og opmærksomhedspunkter i høringssvarene, vil indgå i det videre analytiske arbejde, som påbegyndes fra november 2023.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Administrationen har samlet økonomien for de områder, som vedrører nærværende sag. Nærmere beskrivelse af økonomien for området præsenteres i særskilt sag på udvalgsmødet den 07. november 2023.

Administrationen vurderer ikke, at reorganiseringen af området for nuværende afleder personalemæssige konsekvenser, andet end at der vil være tale om en omlægning af ledelseslaget for personale i tilbuddene. Ligeledes vurderes det ikke for nuværende, at der skal gennemføres afskedigelser blandt personale.

 

Tværgående konsekvenser

Den nye organisering fordrer bl.a., at de involverede aktører forpligter sig til et fællesskab, som tilbyder relevante tilbud for de unge i målgruppen. Ligeledes vil aktørerne indgå i et fællesskab, hvor de økonomiske ressourcer anvendes mere fleksibelt.

 

Sagens videre forløb

Udvalget vil løbende blive orienteret, herunder omkring udviklingsplaner og proces omkring lokationer m.v.

6. Økonomisk ramme med tilhørende takster og ressourcetildelingsmodel for fritidstilbudsområdet for de 10 - 17-årige (B)

Beslutning

At 1: Videresendes til Byrådet.

For stemte: 3 (V) (F) 

Imod stemte: 3 (A) (Ø) 

(A) stemmer imod, da besparelserne på ungdomsskolens fritidsundervisning og de fremtidige klubdistrikter er vigtige i forhold til forebyggende indsatser for unge.

 

At 2: Børne- og Ungeudvalget indstillede, at ressourcetildelingsmodellen først behandles på mødet i Børne- og Ungeudvalget 5. december 2023. 

  

 

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet skal beslutte den overordnede økonomiske ramme og de dertilhørende takster samt ny ressourcetildelingsmodel for fritidstilbudsområdet for de 10 - 17-årige.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Byrådet beslutter den overordnede økonomiske ramme for fritidstilbudsområdet for de 10 – 17-årige efter handlemulighed B med de dertilhørende takster.

2. at Byrådet beslutter den nye ressourcetildelingsmodel for fritidstilbudsområdet for de 10 - 17-årige.

 

Sagens indhold

I forbindelse med vedtagelsen af Budget 2023 - 2026 besluttede Byrådet den 10. oktober 2022 at reorganisere fritidstilbudsområdet for de 10 - 17-årige.

Det overordnede formål med reorganiseringen er at skabe et ensartet serviceniveau i hele kommunen. Den økonomiske hensigt er bl.a. at skabe en ensartethed i tilbud, som underbygges af ens lovgivning og finansiering.

Børne- og Ungeudvalget er siden starten af 2023 blevet præsenteret for forskellige budgetoversigter. Variationen i disse oversigter skyldes bl.a., at administrationen først frem mod sommerferien 2023 og herefter har fået afklaret, hvilke dele af det samlede fritidstilbudsbudget, der skal indgå i den fremtidige organisering. De tidligere budgetoversigter har indeholdt hele den Kriminalpræventive Enheds (herefter KPE) og Ungdomsskolens fritidsundervisningens budgetter.

Administrationens arbejde med området har vist, at det ikke organisatorisk og fagligt er hensigtsmæssigt at sammenlægge KPE og Ungdomsskolens fritidsundervisning med klubområdet, hvorfor disse budgetter er fratrukket områdets samlede fremtidige økonomi. KPE og Ungdomsskolens fritidsundervisning vil fremover indgå i et forpligtende samarbejde med klubberne.

KPE

Gadeplansarbejde er en tværfaglig og tværsektoriel indsats med mange samarbejdspartnere. En af disse er fritids- og ungdomsklubber, andre er skoler, ungdomsuddannelser, myndighedsområdet, politi, forældre, boligforeninger, civilsamfundsorganisationer mv. I KPE har alle medarbejdere roller i den opsøgende indsats på forskellige niveauer. Det opsøgende arbejde foregår på alle syv dage i ugen. Den del, som er opsøgende på gaden direkte og helt matrikelløs, er anslået til at være ca. 1 årsværk i gennemsnit og foretages af pædagogerne i KPE. Ydermere kan der blive mulighed for kombinationsstillinger i henhold til Børn og Familie området.

Ungdomsskolen

Ungdomsskolens bidrag til fritidstilbudsområdet anslås til at være ca. 1 årsværk pr. distrikt i gennemsnit. Der kan også blive mulighed for kombinationsstillinger.

Økonomi pr. 01. januar 2024

Administrationen har undersøgt andre kommuners tildelingsmodeller på klubområdet. Der er dog kun klubvirksomhed i ganske få kommuner. Der er derfor fundet inspiration i en model fra Roskilde Kommune samt en model for tildeling til SFO i Næstved Kommune.

På klubområdet forventes fra 2024 at være 4 klubdistrikter med mellem 2 og 4 matrikler hver. Distrikterne vil have en leder tilknyttet.

Administrationen foreslår en model, hvor de økonomiske prioriteringer i de enkelte klubber ikke påvirker budgettildelingen, men en model der bygger på objektivitet og gennemskuelighed. En model der underbygger forståelsen af budgettets sammensætning, og dermed understøtter incitamentet for at løfte de faglige opgaver samtidig med budgetoverholdelse.

Budgettet udmeldes som en samlet ramme til hvert distrikt, hvorefter det er den decentrale leders faglige og strategiske ansvar at sikre en optimal anvendelse af de økonomiske ressourcer i forhold til den konkrete opgave og målsætning.

Budgettildelingsmodellen fastlægger rammen, men giver ikke anvisning på, hvordan rammen skal anvendes. Hermed opnås en stærk kobling mellem opgave og ansvar på den faglige bane.

Den samlede budgetramme for området er en samling af følgende budgetter:

  • Klubber
  • Juniorklubber
  • Fritids- og ungdomsklub
  • Fritidsklubber
  • Klubdistrikter
  • SFOII og 4. klasse
  • Central pulje
  • Fælles administration og ledelse
  • Reduceret forældrebetaling

Forældrebetaling til SFO følger folkeskoleloven og udgør p.t. 76% af driftsudgifterne. Forældrebetaling til klubber følger dagtilbudsloven og kan maksimalt udgøre 20% af driftsudgifterne. Budgetrammen til klubdistrikterne er derfor reduceret med denne nedsatte forældrebetaling. Forældrebetalingen afregnes månedligt og opkræves i 11 rater pr. år.

Børne- og Ungeudvalget er på udvalgsmødet den 19. juni 2023 blevet oplyst, at forældrebetalingen vil reduceres, når børn i 4. klasse fra 01. januar 2024 skal benytte klubtilbud fremfor SFO-tilbud. På samme måde vil forældrebetalingen blive reduceret, når børn i SFOII-tilbud fremover skal benytte klubtilbud.

Dette skyldes, at klubtilbuddene fremadrettet vil organiseres efter dagtilbudsloven, der tilsiger, at forældrebetalingen maksimalt må udgøre 20% af de budgetterede udgifter til pladsen. Den samme regel er ikke gældende for SFO-tilbuddene, hvor forældrene p.t. betaler en større procentsats af de budgetterede udgifter.

Modsat vil taksten for børn fra 5. klasse og opefter stige, da beregningsgrundlaget for taksten øges med de tidligere afsatte distriktsmidler, som fremover anvendes til drift i den nye klubstruktur.

Den nye budgetramme

I forbindelse med vedtagelsen af Budget 2023-2026 besluttede Byrådet den 10. oktober 2022 at reorganisere fritidstilbudsområdet for de 10 - 17-årige.

Af budgetaftalen fremgår følgende tekst:

En samling af indsatsen forventes at give et provenu på 1,25 million kroner i 2023 og 3 mio. kr. fra 2024 og årene frem. Den endelige organisering af indsatsen målrettet de 10 - 18-årige fremlægges for Børne- og Ungeudvalget.

Da administrationens arbejde med området har vist, at det ikke er organisatorisk og fagligt hensigtsmæssigt at sammenlægge KPE og Ungdomsskolens fritidsundervisning med klubområdet, skal det besluttes, om den samlede besparelse skal deles mellem KPE, Ungdomsskolens fritidsundervisning og klubdistrikterne, om besparelsen skal findes imellem Ungdomsskolens fritidsundervisning og de fremtidige klubdistrikter eller om besparelsen alene skal reduceres indenfor den nye organisering af klubområdet.

Den endelige budgetramme afhænger derfor af, hvilke handlemuligheder jf. mulighed A, B eller C, med de dertilhørende takster som Byrådet beslutter.

Handlemulighederne er følgende:

Handlemulighed A. Besparelse på omorganisering af 10 – 17-års området fordeles mellem KPE, Ungdomsskolens fritidsundervisning og klubdistrikterne forholdsmæssigt i forhold til budget 2024.

Budgetrammen ved denne handlemulighed er ca. 26 mio. kr. Taksten er 416 kr.

Besparelsesrammen for hhv. KPE, Ungdomsskolen fritidsundervisning og de fremtidige distrikter vil være følgende: 599.393 kr., 630.429 kr. og 2.418.000 kr.

Handlemulighed B. Besparelse på omorganisering af 10 – 17-års området fordeles mellem Ungdomsskolens fritidsundervisning og de fremtidige klubdistrikter.

Budgetrammen ved denne handlemulighed er ca. 25.5 mio. kr. Taksten er 408 kr.

Besparelsesrammen for hhv. KPE, Ungdomsskolen fritidsundervisning og de fremtidige distrikter vil være følgende: 0 kr., 773.812 kr. og 2.460.788 kr.

Handlemulighed C. Besparelse på omorganisering af 10 – 17-års området reduceres i budget til de fremtidige 4 klubdistrikter.

Budgetrammen ved denne handlemulighed er ca. 24.6 mio. kr. Taksten er 393 kr.

Besparelsesrammen for hhv. KPE, Ungdomsskolen fritidsundervisning og de fremtidige distrikter vil være følgende: 0 kr., 0 kr. og 3.234.000 kr.

Takster

Nuværende takster:

SFO 4. klasse

1638 kr.

SFOII 5. klasse – 7. klasse – Antvorskov

568 kr.

SFOII-øvrige

435 kr.

Klub

271 kr.

Klub 4. klasse

666 kr.

Fremtidige takster:

Klub – mulighed A

416 kr.

Klub – mulighed B

408 kr.

Klub – mulighed C

393 kr.

Da omorganiseringen betyder, at alle børn i målgruppen fremover vil være i et klubtilbud forankret i dagtilbudsloven, beregnes taksten på baggrund heraf. De nye takster pr. 01. januar 2024 gælder alle børn indskrevet i klub uanset klassetrin.

De nye takster afhænger af hvilken fordeling af besparelse jf. handlemulighed A, B eller C, med de dertilhørende takster, som Byrådet beslutter. Disse er beskrevet nærmere herover og i afsnittet for handlemuligheder.

Fremtidig budgettildelingsmodel

Budgettet til SFOII og klubber bliver i dag tildelt efter en tildelingsmodel, hvor pengene følger barnet – den børnevariable ressource.

Variabler i fremtidige budgettildelingsmodel:

  • Antal matrikler
  • Antal indskrevne elever
  • Antal indbyggere i distriktet 10 - 17 år
  • Gennemsnitsløn
  • Åbningstid
  • Socioøkonomi

Der afsættes midler til ledelse og administration til op til 4 matrikler, svarende til én leder og 0,25 normering administration.

Ved mere end 4 matrikler eller mere end 500 indmeldte øges budget til ledelse og administration.

Det sikres i modellen, at der er to personaler på matriklen i alle åbningstimer. Der tildeles pædagogiske ressourcer svarende til en voksen pr. 40 indmeldte (forventet fremmøde 50%). Tildeling til distriktet er det højeste budget i disse to beregninger. Derved sikres mindst 2 voksne i åbningstiden og derudover ressourcer svarende til det indmeldte elevtal.

Øvrige midler til f. eks materialer og aktiviteter fordeles efter antal indmeldte og antal borgere i distriktet i aldersgruppen 10 - 17 år. Disse to faktorer vægter med 50% hver.

Der regnes i modellen med gennemsnitsløn for pædagogisk personale.

Klubberne får tildelt et rammebudget ud fra den model, hvor ovenstående beskrevne variable indgår. Det betyder at der i budgetopfølgning og ved regnskabsaflægning følges op på det samlede budget og ikke på de enkelte dele af budgettet.

Budgetterne på klubområdet meldes ud til institutionerne inden kalenderårets start.

Den børnevariable ressource opgøres på baggrund af forventningen til kommende års antal børn.

Budgetterne til den børnevariable ressource reguleres med udgangen af året i forhold til det faktiske antal børn, der har været i klubben. I løbet af året kan lederen af klubben følge med i, hvor mange børn der reelt set har været i klubben og dermed også, hvordan det endelige budget for klubben ser ud. Dermed kan forbruget i løbet af året tilpasses det endelige budget og i serviceniveauet klubberne imellem.

Administrationen bemærker, at budgetrammen med dertilhørende takster og tildelingsmodellen forudsættes godkendt politisk på Byrådsmødet den 27. november 2023. Dette af hensyn til, at administrationen skal overholde fristen for varsling af ændringer i takster, som er 1 måned før ikrafttræden. Da fritidstilbudsområdet skal reorganiseres med effektuering 01. januar 2024, skal den politiske beslutning forelægge senest med udgangen af november 2023.

Retligt grundlag

Klubtilbuddene organiseres efter dagtilbudslovens §65, som bl.a. beskriver, at klubtilbud og andre socialpædagogiske fritidstilbud til større børn og unge, i samarbejde med børnene og de unge skal skabe aktiviteter og samværsformer, der fremmer den enkeltes alsidige udvikling, selvstændighed og forståelse for demokrati.

Dagtilbudslovens §71, stk. 2 beskriver bl.a., at tilskud skal udgøre mindst 80 pct. og forældrenes egenbetaling højst 20 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i klubtilbud m.v. bortset fra materialer og forplejning samt ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse.

Handlemuligheder

Byrådet kan beslutte den overordnede økonomiske ramme for fritidstilbudsområdet for de 10 - 17-årige efter handlemulighed A, B eller C, med de dertilhørende takster, som følger herunder:

Handlemulighed A

Besparelse på omorganisering af 10 – 17-års området fordeles mellem KPE, Ungdomsskolens fritidsundervisning og klubdistrikterne forholdsmæssigt i forhold til budget 2024.

Handlemulighed B

Besparelse på omorganisering af 10 – 17-års området fordeles mellem Ungdomsskolens fritidsundervisning og de fremtidige klubdistrikter.

Dette skyldes at KPE har bidraget til den samlede besparelse i 2023 med 0,65 mio. kr. og i 2024 med 0,5 mio. kr.

Handlemulighed C

Besparelse på omorganisering af 10 – 17-års området reduceres i budget til de fremtidige 4 klubdistrikter.

Byrådet kan desuden beslutte den nye ressourcetildelingsmodel for fritidstilbudsområdet for de 10 - 17-årige.

Vurdering

Administrationen anbefaler handlemulighed B og at den økonomiske ramme med de dertilhørende takster samt den nye ressourcetildelingsmodel godkendes. Beregningerne er foretaget med inddragelse af fagpersoner og relevante kommunale aktører, hvorfor vurderingen er, at fritidstilbudsområdet kan reorganiseres fra 01. januar 2024.

Administrationen bemærker dog, at ovenstående forudsætter en politisk beslutning om budgetrammen, takster og tildelingsmodel på Byrådsmødet den 27. november 2023. Dette af hensyn til, at administrationen skal overholde fristen for varsling af ændringer i takster, som er 1 måned før ikrafttræden. Da fritidstilbudsområdet skal reorganiseres med effektuering 01. januar 2024, skal den politiske beslutning være truffet senest med udgangen af november 2023. Alternativt kan fristen for varsling af takstændringer ikke overholdes og fritidstilbudsområdet vil derfor ikke kunne reorganiseres fra 01. januar 2024.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

I det videre forløb efter behandling i Børne- og Ungeudvalget sendes sagen til godkendelse i Økonomiudvalget, inden endelig politisk behandling i Byrådet på dennes november 2023 møde.

7. Input til dialogmøde med Handicaprådet (B)

Beslutning

At 1: Udvalget godkendte det fremlagte udkast.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan give input til dagsordenen til dialogmøde med Handicaprådet.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget giver input til dagsordenen til dialogmøde med Handicaprådet.

 

Sagens indhold

Den 5. december afholder Børne- og Ungeudvalget et dialogmøde med Handicaprådet.

Administrationen har udarbejdet nedenstående forslag til tematikker i dagsordenen, som Børne- og Ungeudvalget kan drøfte og give input til. Handicaprådet vil på deres møde den 23. november ligeledes drøfte input til dagsordenen med udgangspunkt i det af Børne- og Ungeudvalget besluttede udkast. Den endelige dagsorden sammensættes efterfølgende af administrationen og udsendes til alle parter.

Forslag til tematikker:

  • Hvad betyder Børne- og Ungepolitikken for arbejdet med det specialiserede område?
  • Hvordan arbejdes der med at skabe bedre muligheder for børn med særlige behov tæt på almenområdet?
  • Proces for høring vedr. sammenlægning af to specialskoler

Dialogmødet indledes med et kort oplæg fra administrationen. 

 

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

 

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan give input til dagsordenen til dialogmøde med Handicaprådet.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

8. Regeringens skoleudspil samt aktuelle lovforslag på skole- og dagtilbudsområdet (O)

Beslutning

At 1-2: Taget til orientering.

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om regeringens skoleudspil samt om lovforslag på skole- og dagtilbudsområdet, der aktuelt er under behandling.

 

Indstilling

Chefen for Skole og Dagtilbud indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget orienteres om regeringens skoleudspil.

2. at Børne- og Ungeudvalget orienteres om lovforslag på skole-og dagtilbudsområdet, der aktuelt er under behandling.


Sagens indhold

Regeringens skoleudspil

Onsdag den 11. oktober blev regeringens skoleudspil lanceret. Det har fået navnet Forberedt på fremtiden ll og består af i alt 35 forslag. Hele udspillet fremgår af pjecen ’Frihed og fordybelse’, der er vedlagt sagen som bilag.

Regeringen foreslår:

 

Frihed under ansvar

  • Mulighed for kortere skoledage til alle skoler
  • Afskaffelse af centralt krav om fuld kompetencedækning
  • Fornyelse og slankning af folkeskolens læreplaner
  • Serviceeftersyn af kvalitetstilsynet med folkeskolerne
  • Afskaffelse af minimumstimetal i historie
  • Samarbejdsprogram med KL om regel- og procesforenklinger
  • Frihedskampagne om eksisterende frihed og fleksibilitet i folkeskoleloven
  • Afskaffelse af den obligatoriske projektopgave i 9. klasse

 

Mere praktisk undervisning og valgfrihed til de ældste elever

  • Juniormesterlære i udskolingen
  • En markant investering i bedre faglokaler
  • Flere praktiske fag og større valgfrihed i udskolingen
  • Teknologiforståelse som ny faglighed i folkeskolen
  • Anbefalinger for skærmbrug i fritidstilbud og grundskole
  • Uddannelse og job som nyt fag i 7.-9. klasse og erhvervspraktik til alle
  • Forsøg med praktiske prøver og drøftelse af prøvetrykket

 

Mere indflydelse til skolebestyrelserne

  • Bedre praksis for brug af Aula
  • Afskaffelse af centralt krav om 45 minutters bevægelse
  • Afskaffelse af centralt krav om lektiehjælp og faglig fordybelse
  • Flere frihedsgrader til landdistriktsskoler
  • Ret til at deltage i skoleudviklingssamtaler
  • Repræsentation af det lokale erhvervsliv
  • Kompetenceudvikling målrettet skolebestyrelsernes arbejde

 

Et styrket lærerværelse

  • Bedre muligheder for meritlæreruddannelse og skolebaseret læreruddannelse, herunder Teach First-lignende ordninger
  • Bedre videreuddannelsesmuligheder for lærere
  • Bedre mulighed for at inddrage civilsamfundet og frivillige foreninger i skolen
  • Psykologfaglig overbygningsuddannelse for lærere og pædagoger
  • Kompetenceudvikling i specialpædagogik og klasseledelse

 

Stærkere fællesskab i klassen

  • Bedre og færre overgange i indskolingen og styrkelse af klassefællesskabet
  • Sænket klasseloft i 0.-2. klasse
  • Bedre mulighed for udsat skolestart
  • Intensive undervisningsforløb i små hold for de mest udfordrede elever
  • Drøftelser af Pædagogisk-Psykologisk Rådgivning (PPR)
  • Udarbejdelse af anbefalinger fra Vidensenhed for børn og unge med særlige behov
  • Uddannelse af flere elever som undervisningsmiljørepræsentanter
  • Etablering af en Trivselskommission

 

Aktuelle lovforslag

Onsdag den 4. oktober 2023 fremsatte Børne- og Undervisningsministeren en række lovforslag, som vil blive behandlet i Folketinget i løbet af efteråret.

Herunder fremgår en kort beskrivelse af de lovforslag, der er relevante i forhold til grundskole- og dagtilbudsområdet:

 

Forslag til lov om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge.

Lovforslaget udmønter dele af aftalen om at styrke undervisningen for anbragte og udsatte børn og unge af 16. marts 2022 - den del, der vedrører reguleringen af det, der hidtil har været kendt som dagbehandlingstilbud (kombineret behandlings- og specialundervisningsinstitution) i en selvstændig lovgivning. Behandlings- og specialundervisningstilbuddet indgår i beliggenhedskommunens skoletilbud som et særligt tilbud, der også giver støttende indsatser efter serviceloven (som fra den 1. januar 2024 i forhold til støtte til børn og unge erstattes af barnets lov).

Lovforslaget indeholder bestemmelser om, at beliggenhedskommunen skal have et samlet myndighedsansvar for behandlings- og specialundervisningstilbuddene. I medfør af dette indeholder lovforslaget bestemmelser om, at der for både offentlige og private behandlings- og specialundervisningstilbud indgås en kvalitetsaftale med beliggenhedskommunen. Kvalitetsaftalen skal omfatte både undervisningstilbuddet og den del af tilbuddet, der giver indsatser efter lov om social service og barnets lov.

Lovforslaget omfatter også nogle skærpede krav om økonomisk kvalitet, og at institutionerne ikke længere kan drives som personligt drevne virksomheder.

Det foreslås, at loven som udgangspunkt skal træde i kraft 1. januar 2024. Forslaget om, at beliggenhedskommunen har mulighed for at indgå aftale med socialtilsynet om at føre tilsyn med kvaliteten af støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling, foreslås at træde i kraft den 1. juli 2024.

 

Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, barnets lov, lov om socialtilsyn og forskellige andre love. (Styrkelse af undervisningen for anbragte og udsatte børn og unge m.v.).

Lovforslaget udmønter dele af aftalen om at styrke undervisningen for anbragte og udsatte børn og unge af 16. marts 2022 - den del, der vedrører reguleringen af specialundervisningens rammer i det, der hidtil har været kendt som anbringelsessteder. Anbringelsessteder foreslås at skifte navn til børne- og ungehjem i folkeskoleloven. Det handler også om specialundervisningens rammer i det, der hidtil har været kendt som dagbehandlingstilbud, der foreslås at skifte navn til behandlings- og specialundervisningstilbud.

Lovforslaget udmønter også den del af aftalen, der vedrører regulering af det kommunale og statslige tilsyn med specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, samt et forslag om tilrettelæggelsen af kvalitetstilsyn med det segregerede specialundervisningsområde.

Lovforslaget udmønter desuden den del af aftalen, der vedrører forslag om godkendelse af og tilsyn med efterskoler, frie fagskoler og frie grundskoler med kostafdeling til anbringelse af børn og unge, samt forslag om strafansvar ved manglende overholdelse af skærpet underretningspligt for ansatte på fri- og privatskoler, efterskoler og frie fagskoler.

Lovforslaget indeholder i øvrigt ændringer i lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet som følge af, at de relevante kommuner fortsat skal have mulighed for at fravige visse regler inden for folkeskoleområdet, samt konsekvensændringer i lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og forskellige andre love (Ændringer som følge af barnets lov, initiativret for adopterede børn, adoption uden samtykke fra fødslen, samvær med børn på kvindekrisecentre m.v. og fasttrack for godkendelse af plejefamilier m.v.).

Det foreslås, at loven som udgangspunkt skal træde i kraft 1. januar 2024. De foreslåede bestemmelser om det statslige tilsyn foreslås at skulle gælde fra 1. juli 2024. Det indebærer, at kommunerne vil have en overgangsperiode fra 1. januar 2024 til 30. juni 2024, hvor de kan indgå kvalitetsaftaler med behandlings- og specialundervisningstilbud og børne- og ungehjem.

 

Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven. (Bedre mulighed for udsat skolestart).

Lovforslaget udmønter en politisk aftale af 6. december 2021.  Formålet med aftalen er, at børn skal have den bedste start på skolelivet og derfor have bedre mulighed for at få udsat skolestarten med ét år.

Lovforslaget omfatter bestemmelser om, at lederen af dagtilbuddet har ansvar for at udarbejde en vurdering, til brug for kommunalbestyrelsens afgørelse om eventuelt at udsætte barnets skolestart med ét år, hvis der er forhold, der kan skabe tvivl om, hvorvidt barnet er klar til at begynde i skole. Både leder af dagtilbuddet og leder af den modtagende skole skal vurdere muligheden for at understøtte barnet. Vurderingen skal ske i dialog med forældrene.

I ”Aftale om finansloven for 2023" indgår de økonomiske rammer, der skal sikre, at flere børn kan starte senere i skole. Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2024.

 

Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen. (Sænkelse af klasseloftet i børnehaveklassen og på 1.-2. klassetrin).

Lovforslaget udmønter en politisk aftale af 28. september 2022. Formålet med lovforslaget er at sænke klasseloftet i folkeskolen til 26 elever i børnehaveklassen til og med 2. klasse fra skoleåret 2024/25 for nye årgange, dog med mulighed for op til 28 elever i særlige tilfælde. Baggrunden for aftalen er, at det er afgørende, at alle børn får en god skolestart, der understøtter deres faglige, trivselsmæssige og sociale udvikling. Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. august 2024 og får virkning for nye årgange fra skoleåret 2024/25.

 

Retligt grundlag

Orienteringen vedrører ændringer til primært følgende love:

  • Folkeskoleloven
  • Dagtilbudsloven
  • Barnets lov

Desuden kommer en ny lovbekendtgørelse:

  • Lov om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Administrationen vil løbende orientere og inddrage Børne- og Ungeudvalget ved implementering af ændringer på skole- og dagtilbudsområdet.

9. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

På mødet blev der desuden orienteret om følgende:

  • Klagesag og opfølgning herpå. 
  • Ansættelse af ledere på institutioner. 
  • Børne- og Unge Topmødet i starten af det nye år.  

 

 

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand
2. Orientering fra udvalgsmedlemmer
3. Orientering fra administrationen

 

Orientering vedr. elevfravær i 3. kvartal 2023

Kommunalbestyrelsen skal løbende orienteres af skolerne om elevfravær, der for den enkelte elev overstiger 15%. Dette sker i Slagelse Kommune i form af denne kvartalsvise orientering til Børne- og Ungeudvalget. Den individuelle underretning til Center for Børn og Unge sker direkte fra elevens skole.

Ved afslutningen af 3. kvartal var der i alt 94 elever på Slagelse Kommunes skoler som har 15% ulovligt fravær eller derover. Dette er præcis det samme antal som efter 2. kvartal 2023. I samme kvartal 2022 var tallet 79, så en væsentlig stigning ved sammenligning af samme kvartal i 2022 og 2023. Fordelingen af 15% fravær eller derover på den enkelte skole fremgår af bilag 1.

Det gennemsnitlige elevfravær er faldet fra 2. kvartal 2023 til 3. kvartal 2023 med 0,68 procentpoint, og er efter 3. kvartal 2023 på 8,22 % og fordeler sig således: 4,41% sygefravær, 2,57% lovligt fravær og 1,25% ulovligt fravær. Der er et fald i det gennemsnitlige elevfravær på 12 skoler, på en enkelt skole er fraværsprocenten den samme, og på 5 skoler er fraværet steget. Solskinsskolen indgår ikke i sammenligningen, da skolen er nyetableret og derved ikke har data fra 2. kvartal 2023. Fordelingen af fraværet på den enkelte skole fremgår af bilag 2

Det kan i øvrigt oplyses, at der på Børne- og Ungeudvalgets møde den 5/12-23 vil være en orienteringsag om evalueringen af kommunens fraværsindsats.

10. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Udvalget besluttede, at følgende emner sættes på et kommende møde:

  • Sag om fraværdsindsatser
  • Sag om minimumsnormeringer. 

Derudover ønsker udvalget et Temamøde op til et udvalgsmøde i foråret med opfølgning på dagens rundvisning. 

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

 

Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenspunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag findes en oversigt over kommende punkter til behandling.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som
ønskes behandlet på kommende møder.

 
 

11. Kommunikation (B)

Beslutning

At 1: Ingen bemærkninger. 

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

1. at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig
kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

 
 

12. Godkendelse af referat

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Børne- og Ungeudvalget

 

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

  1. at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet.