Kompetence
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte den overordnede økonomiske ramme og de dertilhørende takster samt ny ressourcetildelingsmodel for fritidstilbudsområdet for de 10 - 17-årige.
Indstilling
Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,
1. at Byrådet beslutter den overordnede økonomiske ramme for fritidstilbudsområdet for de 10 – 17-årige efter handlemulighed B med de dertilhørende takster.
2. at Byrådet beslutter den nye ressourcetildelingsmodel for fritidstilbudsområdet for de 10 - 17-årige.
Sagens indhold
I forbindelse med vedtagelsen af Budget 2023 - 2026 besluttede Byrådet den 10. oktober 2022 at reorganisere fritidstilbudsområdet for de 10 - 17-årige.
Det overordnede formål med reorganiseringen er at skabe et ensartet serviceniveau i hele kommunen. Den økonomiske hensigt er bl.a. at skabe en ensartethed i tilbud, som underbygges af ens lovgivning og finansiering.
Børne- og Ungeudvalget er siden starten af 2023 blevet præsenteret for forskellige budgetoversigter. Variationen i disse oversigter skyldes bl.a., at administrationen først frem mod sommerferien 2023 og herefter har fået afklaret, hvilke dele af det samlede fritidstilbudsbudget, der skal indgå i den fremtidige organisering. De tidligere budgetoversigter har indeholdt hele den Kriminalpræventive Enheds (herefter KPE) og Ungdomsskolens fritidsundervisningens budgetter.
Administrationens arbejde med området har vist, at det ikke organisatorisk og fagligt er hensigtsmæssigt at sammenlægge KPE og Ungdomsskolens fritidsundervisning med klubområdet, hvorfor disse budgetter er fratrukket områdets samlede fremtidige økonomi. KPE og Ungdomsskolens fritidsundervisning vil fremover indgå i et forpligtende samarbejde med klubberne.
KPE
Gadeplansarbejde er en tværfaglig og tværsektoriel indsats med mange samarbejdspartnere. En af disse er fritids- og ungdomsklubber, andre er skoler, ungdomsuddannelser, myndighedsområdet, politi, forældre, boligforeninger, civilsamfundsorganisationer mv. I KPE har alle medarbejdere roller i den opsøgende indsats på forskellige niveauer. Det opsøgende arbejde foregår på alle syv dage i ugen. Den del, som er opsøgende på gaden direkte og helt matrikelløs, er anslået til at være ca. 1 årsværk i gennemsnit og foretages af pædagogerne i KPE. Ydermere kan der blive mulighed for kombinationsstillinger i henhold til Børn og Familie området.
Ungdomsskolen
Ungdomsskolens bidrag til fritidstilbudsområdet anslås til at være ca. 1 årsværk pr. distrikt i gennemsnit. Der kan også blive mulighed for kombinationsstillinger.
Økonomi pr. 01. januar 2024
Administrationen har undersøgt andre kommuners tildelingsmodeller på klubområdet. Der er dog kun klubvirksomhed i ganske få kommuner. Der er derfor fundet inspiration i en model fra Roskilde Kommune samt en model for tildeling til SFO i Næstved Kommune.
På klubområdet forventes fra 2024 at være 4 klubdistrikter med mellem 2 og 4 matrikler hver. Distrikterne vil have en leder tilknyttet.
Administrationen foreslår en model, hvor de økonomiske prioriteringer i de enkelte klubber ikke påvirker budgettildelingen, men en model der bygger på objektivitet og gennemskuelighed. En model der underbygger forståelsen af budgettets sammensætning, og dermed understøtter incitamentet for at løfte de faglige opgaver samtidig med budgetoverholdelse.
Budgettet udmeldes som en samlet ramme til hvert distrikt, hvorefter det er den decentrale leders faglige og strategiske ansvar at sikre en optimal anvendelse af de økonomiske ressourcer i forhold til den konkrete opgave og målsætning.
Budgettildelingsmodellen fastlægger rammen, men giver ikke anvisning på, hvordan rammen skal anvendes. Hermed opnås en stærk kobling mellem opgave og ansvar på den faglige bane.
Den samlede budgetramme for området er en samling af følgende budgetter:
- Klubber
- Juniorklubber
- Fritids- og ungdomsklub
- Fritidsklubber
- Klubdistrikter
- SFOII og 4. klasse
- Central pulje
- Fælles administration og ledelse
- Reduceret forældrebetaling
Forældrebetaling til SFO følger folkeskoleloven og udgør p.t. 76% af driftsudgifterne. Forældrebetaling til klubber følger dagtilbudsloven og kan maksimalt udgøre 20% af driftsudgifterne. Budgetrammen til klubdistrikterne er derfor reduceret med denne nedsatte forældrebetaling. Forældrebetalingen afregnes månedligt og opkræves i 11 rater pr. år.
Børne- og Ungeudvalget er på udvalgsmødet den 19. juni 2023 blevet oplyst, at forældrebetalingen vil reduceres, når børn i 4. klasse fra 01. januar 2024 skal benytte klubtilbud fremfor SFO-tilbud. På samme måde vil forældrebetalingen blive reduceret, når børn i SFOII-tilbud fremover skal benytte klubtilbud.
Dette skyldes, at klubtilbuddene fremadrettet vil organiseres efter dagtilbudsloven, der tilsiger, at forældrebetalingen maksimalt må udgøre 20% af de budgetterede udgifter til pladsen. Den samme regel er ikke gældende for SFO-tilbuddene, hvor forældrene p.t. betaler en større procentsats af de budgetterede udgifter.
Modsat vil taksten for børn fra 5. klasse og opefter stige, da beregningsgrundlaget for taksten øges med de tidligere afsatte distriktsmidler, som fremover anvendes til drift i den nye klubstruktur.
Den nye budgetramme
I forbindelse med vedtagelsen af Budget 2023-2026 besluttede Byrådet den 10. oktober 2022 at reorganisere fritidstilbudsområdet for de 10 - 17-årige.
Af budgetaftalen fremgår følgende tekst:
En samling af indsatsen forventes at give et provenu på 1,25 million kroner i 2023 og 3 mio. kr. fra 2024 og årene frem. Den endelige organisering af indsatsen målrettet de 10 - 18-årige fremlægges for Børne- og Ungeudvalget.
Da administrationens arbejde med området har vist, at det ikke er organisatorisk og fagligt hensigtsmæssigt at sammenlægge KPE og Ungdomsskolens fritidsundervisning med klubområdet, skal det besluttes, om den samlede besparelse skal deles mellem KPE, Ungdomsskolens fritidsundervisning og klubdistrikterne, om besparelsen skal findes imellem Ungdomsskolens fritidsundervisning og de fremtidige klubdistrikter eller om besparelsen alene skal reduceres indenfor den nye organisering af klubområdet.
Den endelige budgetramme afhænger derfor af, hvilke handlemuligheder jf. mulighed A, B eller C, med de dertilhørende takster som Byrådet beslutter.
Handlemulighederne er følgende:
Handlemulighed A. Besparelse på omorganisering af 10 – 17-års området fordeles mellem KPE, Ungdomsskolens fritidsundervisning og klubdistrikterne forholdsmæssigt i forhold til budget 2024.
Budgetrammen ved denne handlemulighed er ca. 26 mio. kr. Taksten er 416 kr.
Besparelsesrammen for hhv. KPE, Ungdomsskolen fritidsundervisning og de fremtidige distrikter vil være følgende: 599.393 kr., 630.429 kr. og 2.418.000 kr.
Handlemulighed B. Besparelse på omorganisering af 10 – 17-års området fordeles mellem Ungdomsskolens fritidsundervisning og de fremtidige klubdistrikter.
Budgetrammen ved denne handlemulighed er ca. 25.5 mio. kr. Taksten er 408 kr.
Besparelsesrammen for hhv. KPE, Ungdomsskolen fritidsundervisning og de fremtidige distrikter vil være følgende: 0 kr., 773.812 kr. og 2.460.788 kr.
Handlemulighed C. Besparelse på omorganisering af 10 – 17-års området reduceres i budget til de fremtidige 4 klubdistrikter.
Budgetrammen ved denne handlemulighed er ca. 24.6 mio. kr. Taksten er 393 kr.
Besparelsesrammen for hhv. KPE, Ungdomsskolen fritidsundervisning og de fremtidige distrikter vil være følgende: 0 kr., 0 kr. og 3.234.000 kr.
Takster
Nuværende takster:
SFO 4. klasse | 1638 kr. |
SFOII 5. klasse – 7. klasse – Antvorskov | 568 kr. |
SFOII-øvrige | 435 kr. |
Klub | 271 kr. |
Klub 4. klasse | 666 kr. |
Fremtidige takster:
Klub – mulighed A | 416 kr. |
Klub – mulighed B | 408 kr. |
Klub – mulighed C | 393 kr. |
Da omorganiseringen betyder, at alle børn i målgruppen fremover vil være i et klubtilbud forankret i dagtilbudsloven, beregnes taksten på baggrund heraf. De nye takster pr. 01. januar 2024 gælder alle børn indskrevet i klub uanset klassetrin.
De nye takster afhænger af hvilken fordeling af besparelse jf. handlemulighed A, B eller C, med de dertilhørende takster, som Byrådet beslutter. Disse er beskrevet nærmere herover og i afsnittet for handlemuligheder.
Fremtidig budgettildelingsmodel
Budgettet til SFOII og klubber bliver i dag tildelt efter en tildelingsmodel, hvor pengene følger barnet – den børnevariable ressource.
Variabler i fremtidige budgettildelingsmodel:
- Antal matrikler
- Antal indskrevne elever
- Antal indbyggere i distriktet 10 - 17 år
- Gennemsnitsløn
- Åbningstid
- Socioøkonomi
Der afsættes midler til ledelse og administration til op til 4 matrikler, svarende til én leder og 0,25 normering administration.
Ved mere end 4 matrikler eller mere end 500 indmeldte øges budget til ledelse og administration.
Det sikres i modellen, at der er to personaler på matriklen i alle åbningstimer. Der tildeles pædagogiske ressourcer svarende til en voksen pr. 40 indmeldte (forventet fremmøde 50%). Tildeling til distriktet er det højeste budget i disse to beregninger. Derved sikres mindst 2 voksne i åbningstiden og derudover ressourcer svarende til det indmeldte elevtal.
Øvrige midler til f. eks materialer og aktiviteter fordeles efter antal indmeldte og antal borgere i distriktet i aldersgruppen 10 - 17 år. Disse to faktorer vægter med 50% hver.
Der regnes i modellen med gennemsnitsløn for pædagogisk personale.
Klubberne får tildelt et rammebudget ud fra den model, hvor ovenstående beskrevne variable indgår. Det betyder at der i budgetopfølgning og ved regnskabsaflægning følges op på det samlede budget og ikke på de enkelte dele af budgettet.
Budgetterne på klubområdet meldes ud til institutionerne inden kalenderårets start.
Den børnevariable ressource opgøres på baggrund af forventningen til kommende års antal børn.
Budgetterne til den børnevariable ressource reguleres med udgangen af året i forhold til det faktiske antal børn, der har været i klubben. I løbet af året kan lederen af klubben følge med i, hvor mange børn der reelt set har været i klubben og dermed også, hvordan det endelige budget for klubben ser ud. Dermed kan forbruget i løbet af året tilpasses det endelige budget og i serviceniveauet klubberne imellem.
Administrationen bemærker, at budgetrammen med dertilhørende takster og tildelingsmodellen forudsættes godkendt politisk på Byrådsmødet den 27. november 2023. Dette af hensyn til, at administrationen skal overholde fristen for varsling af ændringer i takster, som er 1 måned før ikrafttræden. Da fritidstilbudsområdet skal reorganiseres med effektuering 01. januar 2024, skal den politiske beslutning forelægge senest med udgangen af november 2023.
Retligt grundlag
Klubtilbuddene organiseres efter dagtilbudslovens §65, som bl.a. beskriver, at klubtilbud og andre socialpædagogiske fritidstilbud til større børn og unge, i samarbejde med børnene og de unge skal skabe aktiviteter og samværsformer, der fremmer den enkeltes alsidige udvikling, selvstændighed og forståelse for demokrati.
Dagtilbudslovens §71, stk. 2 beskriver bl.a., at tilskud skal udgøre mindst 80 pct. og forældrenes egenbetaling højst 20 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i klubtilbud m.v. bortset fra materialer og forplejning samt ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse.
Handlemuligheder
Byrådet kan beslutte den overordnede økonomiske ramme for fritidstilbudsområdet for de 10 - 17-årige efter handlemulighed A, B eller C, med de dertilhørende takster, som følger herunder:
Handlemulighed A
Besparelse på omorganisering af 10 – 17-års området fordeles mellem KPE, Ungdomsskolens fritidsundervisning og klubdistrikterne forholdsmæssigt i forhold til budget 2024.
Handlemulighed B
Besparelse på omorganisering af 10 – 17-års området fordeles mellem Ungdomsskolens fritidsundervisning og de fremtidige klubdistrikter.
Dette skyldes at KPE har bidraget til den samlede besparelse i 2023 med 0,65 mio. kr. og i 2024 med 0,5 mio. kr.
Handlemulighed C
Besparelse på omorganisering af 10 – 17-års området reduceres i budget til de fremtidige 4 klubdistrikter.
Byrådet kan desuden beslutte den nye ressourcetildelingsmodel for fritidstilbudsområdet for de 10 - 17-årige.
Vurdering
Administrationen anbefaler handlemulighed B og at den økonomiske ramme med de dertilhørende takster samt den nye ressourcetildelingsmodel godkendes. Beregningerne er foretaget med inddragelse af fagpersoner og relevante kommunale aktører, hvorfor vurderingen er, at fritidstilbudsområdet kan reorganiseres fra 01. januar 2024.
Administrationen bemærker dog, at ovenstående forudsætter en politisk beslutning om budgetrammen, takster og tildelingsmodel på Byrådsmødet den 27. november 2023. Dette af hensyn til, at administrationen skal overholde fristen for varsling af ændringer i takster, som er 1 måned før ikrafttræden. Da fritidstilbudsområdet skal reorganiseres med effektuering 01. januar 2024, skal den politiske beslutning være truffet senest med udgangen af november 2023. Alternativt kan fristen for varsling af takstændringer ikke overholdes og fritidstilbudsområdet vil derfor ikke kunne reorganiseres fra 01. januar 2024.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
I det videre forløb efter behandling i Børne- og Ungeudvalget sendes sagen til godkendelse i Økonomiudvalget, inden endelig politisk behandling i Byrådet på dennes november 2023 møde.