Kompetence
Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om status på processen for sammenlægning af skoler i Skælskør.
Indstilling
Chefen for Skole og Dagtilbud indstiller,
1. at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.
Sagens indhold
I forbindelse med budget 2023-26 blev Boeslunde Skole, Skælskør Skole og Eggeslevmagle Skole nedlagt, og der blev oprettet en ny skole i Skælskør pr. 1. august 2023. Den nye skole ligger på tidligere Eggeslevmagle Skoles matrikel og har fået navnet ’Solskinsskolen’.
Administrationen orienterer hermed om status på processen for sammenlægning af skolerne på Solskinsskolen, bl.a. som en del af forberedelsen til Udvalgets besøg på Solskinsskolen i februar 2024.
Denne status er inddelt i fire hovedafsnit: ’Status på den praktiske del af sammenlægningen’, ’Status på den almindelige drift’, ’Status på elever og undervisningsmiljø’ og ’Status på ansatte og arbejdsmiljø’. Hvert afsnit er yderligere inddelt i underafsnit.
Til sidst fremgår et afsnit om bilag, herunder baggrunden for, at to bilag er lukkede.
1. Status på den praktiske del af sammenlægningen
Vedr. inventar: I forbindelse med sammenlægningen besluttede skoleadministrationen, at alt inventar fra tidligere Boeslunde Skole og tidligere Skælskør Skole skulle overgå til Solskinsskolen. Flytning af inventar har været en løbende proces siden sommeren 2023, og vil fortsætte til januar 2024. Inventar og andet i faglokaler på Skælskør Skole flyttes dog først, efter at prøver er afsluttet i sommeren 2024.
Inventar, som ikke kan benyttes på Solskinsskolen, vil efterfølgende blive fordelt til de øvrige folkeskoler, alternativt til dagtilbud eller fri- og privatskoler.
Vedr. den tekniske del: Adgang til drev for de ansatte, som har flyttet arbejdsadresse, er blevet håndteret i samarbejde med IT-afdelingen. Det samme gælder lukning af postkasser, mailadresser m.v.
2. Status på den almindelige drift
Vedr. fagfordelingen: Fagfordelingen har været præget af, at de tre tidligere skoler har haft forskellige kulturer for fagfordeling. Samtidig har der været begrænset tid til det. Derfor har processen ikke været så inddragende og åben, som skolens ledelse havde ønsket. Der er nedsat en arbejdsgruppe bestående af medarbejderrepræsentanter og ledelse, som skal arbejde med en kommende fagfordelingsstruktur.
På grund af flere opsigelser og sygemeldinger har ledelsen løbende måtte tilpasse skemaet og ændre i fagfordelingen i det første halve år. Medarbejderne har været aktive i at finde gode løsninger.
Vedr. økonomien: Ledelsen har anvendt et forsigtighedsprincip i forhold til økonomien. Derfor kan skolen se frem til at skulle overføre et overskud på ca. 3% til budgetåret 2024. Der forventes ikke overskud på budgettet i 2024.
Vedr. skolebestyrelsen: Den nye skolebestyrelse er kommet godt i gang med at udarbejde værdigrundlag ud fra en stor inddragende proces med skolens forældre, elever og medarbejdere. Skolebestyrelsen har desuden sat en større proces i gang om afkortet skoledag, hvor medarbejdere, elever og ledelse er kommet med anbefalinger ud fra et princip om kvalitet i undervisningen, trivsel og inklusion.
3. Status på elever og undervisningsmiljø
Vedr. elevantal: Status er 813 elever på Solskinsskolen fra bh. klasse til og med 9. kl. Der er 753 almen-elever fordelt på 33 klasser. Det giver en gennemsnitlig klassekvotient på 22,8. Der er 60 specialelever fordelt på 6 klasser.
Skolen har haft tilgang i elevtal siden opstart med 18 nye elever, primært i indskolingen og mellemtrinnet. Samtidig er udmeldt 15 elever primært i udskolingen, hvor de fleste er gået ud til efterskoler eller efter visitation.
Vedr. elevråd: Der er etableret et nyt elevråd for 4.-9. kl. og et mini-elevråd for 1.-3. kl. Elevrådet har udarbejdet vedtægter og opleves meget engageret. De har bl.a. stået for en del julekonkurrencer i december. Arbejdet med elevinddragelse og elevtrivsel ligger dem meget på sinde.
Vedr. elevtrivsel og undervisningsmiljø: Elevtrivsel prioriteres højt af skolens ledelse og medarbejdere. På trods af den uro, som en reorganisering naturligt giver, er det skolens oplevelse, at eleverne i det store hele har kunne friholdes fra de frustrationer, der har været hos nogle medarbejdere og forældre. Der har været fokus på at skabe gode børnefællesskaber gennem aktiviteter på tværs af klasser/årgange, ture ud af huset og indføring af socialfag.
Efter at eleverne på Solskinsskolen har deltaget i den nationale trivselsmåling i foråret 2024, vil resultaterne herfra indgå i udarbejdelsen af en undervisningsmiljøvurdering. Resultaterne vil også indgå i elevrådets arbejde og i de enkelte klasseteams.
4. Status på ansatte og arbejdsmiljø.
Vedr. ledelse: Viceskolelederen fik anden lederstilling i kommunen. En afdelingsleder fik jobbet som viceskoleleder, og der er derfor blevet ansat en ny afdelingsleder. Ledelsen består af 4 personer og er dermed fuldtallig. Ledelsen har aftalt en opgavefordeling. Det nye ledelsesteam oplever sig som velfungerende og med indbyrdes tillid.
Vedr. ansatte: Der er for nuværende ansat 60 lærere, 4 børnehaveklasseledere, 27 pædagoger, 17 lærervikarer (med svingende timetal), 1 pædagogstuderende, 2 kantinemedarbejdere og 3 administrative medarbejdere.
Ledelsen har valgt at fastansætte 5 vikarer med faste timer, da skolen står overfor en personale politisk proces i januar 2024. På den måde undgår ledelsen at skulle igennem en afskedigelsesrunde i det næste halve år, med den uro og usikkerhed, det ville medføre på skolen.
Vedr. personaleomsætning: I dette skoleår er stoppet 6 lærere og 1 pædagog på skolen. Der er i samme periode ansat 2 lærere og 2 pædagoger.
En højere grad af personaleomsætning end normalt ved større reorganiseringer anses ikke for ualmindeligt. Her kan spille flere faktorer ind. Det er ikke muligt at angive én konkret årsag til, at flere ansatte er stoppet på skolen. Årsagerne har været individuelle.
Vedr. sygefravær: Et stigende sygefravær ved større reorganiseringer anses ikke for ualmindeligt. Solskinsskolen ligger alligevel lavere i sygefravær end gennemsnittet for almenskoler i Slagelse Kommune. Fra august til december har Solskinsskolen et gennemsnitligt sygefravær på 5,41 procent. Det gennemsnitlige sygefravær på almenskoler i Slagelse Kommune er i samme periode på 5,86 procent.
En stor del af medarbejderes fravær skyldes langtidssygemeldinger, som bunder i andet end arbejdsrelateret årsager (nye knæ, kræftoperation, rygskade, hovedskade, albueoperation).
Vedr. arbejdsmiljøet, herunder hovedresultater: En større risiko for udfordringer med arbejdsmiljøet anses ikke som ualmindeligt ved større reorganiseringer.
På Solskinsskolen har sammenlægningen af personalegrupper fra tre nedlagte skoler, da også givet udfordringer. Det er synliggjort ved resultater af et nyligt besøg fra Arbejdstilsynet og en nylig udarbejdet arbejdspladsvurdering (APV).
Arbejdstilsynet var på tilsynsbesøg på Solskinsskolen den 1. november 2023. Det er indtil videre resulteret i et påtænkt påbud vedrørende det psykiske arbejdsmiljø. Arbejdstilsynet ventes snarest at træffe en endelig afgørelse om eventuelt påbud.
I november forelå en arbejdsmiljøvurdering (APV). En APV er et øjebliksbillede med sigte på en løbende intern læring, udvikling og forbedring af arbejdsmiljøet. En APV skal udarbejdes minimum hvert tredje år, men altid ved reorganiseringer, der kan have betydning for arbejdsmiljøet. Solskinsskolen forventer at foretage en opfølgende APV i oktober 2024.
Administrationen har udarbejdet en overordnet opgørelse over resultatet på APV’en på Solskinsskolen. Inden for hvert hovedområde er der stillet et antal spørgsmål. Opgørelsen er en sammenfatning af resultater på de spørgsmål, der er blevet besvaret, inden for hvert hovedområde:
Data vedrører samtlige medarbejdere på Solskinsskolen. Der er en deltagerprocent på 77.
Områder i APV’en | Andel af svar inden for de 3 mest positive svarkategorier | Andel af svar inden de 3 mest negative kategorier |
Organisation og kerneopgave | 69 % | 31 % |
Rammer for opgaven | 57 % | 43 % |
Arbejdsfællesskabet | 39 % | 61 % |
Engagement og indflydelse | 69 % | 31 % |
Arbejdsmængde og tidspres | 58 % | 42 % |
Uklare krav – modstridende krav | 49 % | 51 % |
Stress | 47 % | 53 % |
Tilfredshed alt i alt | 49 % | 51 % |
Vedr. arbejdsmiljøet - herunder nuværende tiltag: Samarbejdet mellem skolens ledelse, tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter er en naturlig del af skolens hverdag. Som en del af sammenlægningsprocessen, har skolen prioriteret at have to tillidsrepræsentanter og to arbejdsmiljørepræsentanter. Desuden er der etableret en udviklingsgruppe, der arbejder på fællesskabende aktiviteter for både elever og ansatte. De har bl.a. afholdt to store sociale arrangementer. Herudover har der været følgende tiltag:
- Ledelsen har prioriteret at tage de omsorgssamtaler, coachende samtaler og sparrende samtaler, der er brug for i team og hos enkelt-medarbejdere.
- Ledelsen er i gang med at sætte den faglige retning i samarbejde med afdelingsteamene og fagteamene.
- Ledelsen har holdt et længere visionsoplæg for medarbejderne og skolebestyrelsen.
- Det er drøftet med medarbejderne, hvordan de kan være medansvarlige for en vellykket proces med den nye skole sammen med ledelsen, skolebestyrelsen og andre relevante aktører.
- Ledelsen har lagt vægt på teamsamarbejdet og et fælles løft af kernopgaven. Derfor har alle medarbejdere fået ekstra samarbejdstid i dette skoleår - til klasseteams, årgangsteams, afdelingsteams, fagteams, udviklings- og arbejdsgrupper, personalemøder, triomøder og MED-møder.
Vedr. arbejdsmiljøet - herunder kommende tiltag: Resultater og vurderinger fra Arbejdstilsynets besøg og fra APV’en har givet Solskinsskolen en samlet synlighed og åbenhed omkring udfordringer i arbejdsmiljøet samt gode pejlemærker for, hvad der er behov for at handle på. Som det fremgår af ovenstående afsnit, er der allerede igangsat tiltag, både før og efter arbejdstilsynets besøg og resultater af APV’en, da det i forvejen var kendt, at der var nogle udfordringer med det psykiske arbejdsmiljø.
Der vil yderligere blive igangsat en proces i foråret 2024 med bistand fra en erhvervspsykolog. Ved sagens fremstilling er der endnu ikke indgået aftale om omfang og pris for bistanden. Der har været indledende møder før juleferien med henblik på at kunne sætte en målrettet indsats i gang i starten af 2024.
Vedr. arbejdsmiljøet - herunder roller og involvering:
Skoleleder og Chef for Skole og Dagtilbud indgår aftale med en erhvervspsykolog om et fremtidigt forløb. Aftalen vil blive indgået primo 2024, herunder omfang og pris. Arbejdsmiljøgruppen og medarbejderne har taget godt imod initiativet.
I processen med at forbedre arbejdsmiljøet på Solskinsskolen sidder formanden for Slagelse Lærerkreds og formanden for Skolelederforeningen med i en rådgivende gruppe sammen med chefen for Skole og Dagtilbud. Solskinsskolens skolebestyrelsen er/bliver løbende orienteret om processer og tiltag.
Bilag til sagen
Som lukkede bilag til sagen er vedlagt den fulde APV for alle ansatte på Solskinsskolen med kommentarer, (bilag 1) og den foreløbige vurdering om påtænkt påbud fra Arbejdstilsynet (bilag 2).
Det er en juridisk vurdering, at disse bilag ikke kan gøres offentlige, da de omhandler bedømmelse af arbejdsmæssige og personlige forhold, hvor oplysninger kan lede hen til konkrete ansatte. Her henvises til offentlighedsloven § 35, hvormed pligten til at meddele oplysninger er begrænset af særlige bestemmelser om tavshedspligt.
En APV har som udgangspunkt karakter af et internt dokument, jf. udtalelse fra Ombudsmanden. Interne dokumenter kan undtages for offentliggørelse jf. offentlighedsloven § 23. Når den fulde APV ikke offentliggøres, er det af hensyn til, at medarbejdernes bidrag skal kunne gives i et internt fortroligt rum, uanset, at de er afgivet anonymt.
Som åbent bilag til sagen er vedlagt APV for alle ansatte på Solskinsskolen uden kommentarer (bilag 3).
Med offentlighedslovens bestemmelse om ekstraheringspligt, jf. offentlighedsloven §§ 28-29, skal det vurderes, om dele af et dokument kan offentliggøres. Administrationen har i det konkrete tilfælde vurderet, at den del af APV’en, der kan betragtes som faktuelle oplysninger, kan ekstraheres, da det i forbindelse med denne sag, vil kunne have offentlig interesse. Derfor fremgår en udgave af APV’en uden kommentarer som et åbent bilag.
Hvis Arbejdstilsynet træffer endelig afgørelse om påbud, forventes det, at afgørelsen og den overordnede baggrund herfor vil blive offentliggjort på Arbejdstilsynets hjemmeside.
Retligt grundlag
Folkeskoleloven (LBK nr. 1086 af 15/08/2023).
Bekendtgørelse af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø (LBK nr. 316 af 05/04/2017) §§ 6-7, der vedrører bestemmelser om undervisningsmiljøvurdering.
Bekendtgørelse af lov om arbejdsmiljø (LBK nr. 2062 af 16/11/2021) § 15 a, der vedrører bestemmelser om arbejdsmiljøvurdering.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Sagen har ikke bevillingsmæssige konsekvenser.
De relevante fora er inddraget i proces vedr. arbejdsmiljøet på Solskinsskolen.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Ingen bemærkninger.